PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miksi pyöräilemme yöllä?

mkpaa
02.09.2012, 21.49
Yö-TdH (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46967-TdH-reitti-y%F6ll%E4-lauantaina-8-9-kello-19) -ketjussa tuli kysymys miksi ajamme yöllä?

Vastasin jo lyhyesti, mutta kertokaa toki kaikki aktiivisesti yöllä pyöräilevät, että miksi?

Kysymys on minulle kummallinen, koska en asiaa tuolta kantilta juuri ajattele. Samaa kategoriaa kuin miksi ajamme kilpaa, miksi ajamme sateessa ja miksi ajamme vastatuuleen? Sateen sattuella sateessa ja pimeän sattuessa pimeässä?

Onko alkuperäiseen kysymykseen olemassa jotain parempaa vastausta?

gobbif
02.09.2012, 22.02
Loppukesästä iltalenkki voi olla ihan mahtava. Yksin mennessä on vain oman valokiilan valossa näkyvä osa maailmaa, lenkkeilijä ja kesän tuoksut. Äänimaailmakin voi rajoittua omien renkaiden ääniin (ja omaan puuskutukseen, jos reippaampi vauhti). Talvinen ilta-ajelu on ihan erilaista, kun pimeää on nähnyt jo ihan tarpeeksi.

tempokisu
02.09.2012, 22.28
:seko: miksi ajaa yöllä, kun päivällä on paljo mukavampaa ja turvallisempaa ja näkee luontoa?? ei ymmärrä ei :p no jos on niin pitkä lenkki ettei valoisa aika riitä, mutta ne on erikois-miehiä.

kmw
02.09.2012, 22.58
yöajelu on silkkaa parhautta! Vähän liikennettä ja usein vähempi tuulta kuin päivällä + tuoksut tuoksuvat enemmän.

mkpaa
02.09.2012, 23.48
:seko: miksi ajaa yöllä, kun päivällä on paljo mukavampaa ja turvallisempaa ja näkee luontoa?? ei ymmärrä ei :p no jos on niin pitkä lenkki ettei valoisa aika riitä, mutta ne on erikois-miehiä.

Vaarallisinta tiellä on autot ja niitä on vähemmän yöllä. Luontoa, erityisesti nelijalkaista, näkee eri tavalla yöllä ja hämärällä. :)

Mukavuudessa en itse ole pahemmin eroja havainnut.

Risto Koivunen
03.09.2012, 00.08
Monet paikat myös näyttävät aivan erilaisilta yöllä kuin päivällä.

Erityisesti kesäaikaan öisin on myös tyynempää kuin päivällä. Syksyllä ja talvella voi tosin olla öisinkin tuulista.

Talvella lumisella kelillä on kanssa vekkulia ajella pimeässä, kun lumesta heijastuva valo valaisee paikkoja. Erityisesti jos kaikki puiden oksat ovat tuoreen lumen peitossa.

Juha Jokila
03.09.2012, 01.17
Olen niin saamaton lenkille lähtijä, että lähtö jää helposti iltaan ja sitten ei valo riitä loppuun asti. Ja onhan se kiva polttaa riistovaloja kun on kerta sellaset saanu riistettyä Kiinasta.

artzi
03.09.2012, 05.36
Parhaita hetkiä löytyy kun lähtee liikkeelle ennen auringon nousua. Uppee auringon nousu, tahi hienot usvat... ilma on raikasta, elukoitakin näkyy luultavasti jne.

izmo
03.09.2012, 07.21
kohta on se aika että yö alkaa illasta aikasin... on pimeetä jo päivällä niin ei tarvi lä'htee yöllä ajaan:cool:

StantheMan
03.09.2012, 08.10
Silloin ei ole muita nössöjä liikkeellä maantiellä pyöräilemässä, kuin minä. Kai siihen tietynlaista haastetta liittyy, joten siksi.

tempokisu
03.09.2012, 12.09
Non ni.
Kun mä ajelin yöllä, tuli vaikka miten paljon selityksiä miksi PÄIVÄLLÄ on niin kiva ajaa ja yöllä ajavilla ei ole elämää sun muuta.
Ja miten nyt? Kovasti selityksiä siittä miten se yöajelu on parhautta.

Tuntuu että silloin kun minä sen teen, se on ei-hyvä, mutta kun sen tekee ukot niin cool, tietysti.

MTBVespa
03.09.2012, 12.36
Vuorotyö. Tammikuussa -22 pakkasta ja kello 1.30 saa Kallansiltojen kelviltä valita mieleisensä ajolinjan. Ei oo muita. Varmasti.

izmo
03.09.2012, 13.11
Non ni.
Kun mä ajelin yöllä, tuli vaikka miten paljon selityksiä miksi PÄIVÄLLÄ on niin kiva ajaa ja yöllä ajavilla ei ole elämää sun muuta.
Ja miten nyt? Kovasti selityksiä siittä miten se yöajelu on parhautta.

Tuntuu että silloin kun minä sen teen, se on ei-hyvä, mutta kun sen tekee ukot niin cool, tietysti.

höh.... eihän päiväajossa oo mitään kivaa... yöllä säkkipimeessä pienen kynttilän valossa on tunnelmaa:cool:

artzi
03.09.2012, 16.10
höh.... eihän päiväajossa oo mitään kivaa... yöllä säkkipimeessä pienen kynttilän valossa on tunnelmaa:cool:

Niin... sehän ei todellakaan ole enää yöajoa, jos on kaksi Bettyä/Wilma ja Pike mukana (olikohan nimet oikein...) :rolleyes:

Smo
03.09.2012, 16.22
Kesäyöt on parhaita kun päivällä on liian kuuma. Ja baarista on kanssa jostain syystä hauska pyöräillä yöllä.

tempokisu
03.09.2012, 16.22
Niin, kuka tahansa osaa ajaa jos on autonvalot mukana apuna, mutta kun on normi- tavaratalon himatuikku otsassa, se vaatii jo paikallistuntemusta että lenkki sujuu yöpimeällä. Ja muutenkin reipasta mieltä kun näkyvyys ei ole ...kun muutama metri etiäpäin.
Kun on saanut päivärytmin sillee että aamulla lähtee, niin illalla ei jaksa. Tosin aamusta saattaa ajan myötä tulla taas venyvämpi käsite. 02 on kans aamua..

mkpaa
03.09.2012, 21.44
Perinteinen vaarallinen yleistys, että kaikki ovat sitä mieltä jota joku oli. :)

Sama kuin siinä, että ihmiset jotenkin yleisesti pitäisivät pimeässä ajamista outona. Silti asioista helposti vängätään jostain hämäristä puolustusasemista.

Risto Koivunen
03.09.2012, 22.42
Vuorotyö. Tammikuussa -22 pakkasta ja kello 1.30 saa Kallansiltojen kelviltä valita mieleisensä ajolinjan. Ei oo muita. Varmasti.

Itse on tullut kanssa vuosien saatossa kokeiltua työmatkapyöräilyä mm. kello 22:00, 02:30 tai 05:30 jälkeen. Aika autiota oli yleensä, mutta kyllä siellä aina jossakin vilahti koiranulkoiluttaja, baarista kotiin palailija tai toinen työmatkailija. Rusakkoja tosin saattoi olla liikkeellä enemmän, tai sitten vaikka siili tai pari supikoiraa.

Enemmän tulee kyllä ajettua päiväsaikaan. Mutta kyllä mihin tahansa vuorokaudenaikaan ajelu voi olla mukavaa, kun on sopivalla asenteella ja varustuksella liikkeellä. Kukin ajelkoon itselleen kulloinkin sopivimpaan aikaan.

tempokisu
04.09.2012, 11.00
:p aika paljon sitä ilkeämielistä ilkkumista "ei oikeata elämää" kyllä tuli...mielen pahoittamiseen asti. Ny ovat "kääntäneet ajotakkinsa" ...eihän se yöpyöräily nyt ihan normihommaa ole, mutta joskus oli itelle sopivinta joten mitäpä siittä muuten ylipäätään kannatti nootteilla?
Samaa mieltä, kukin ajaa semmoiseen aikaa kun itelle sopii. Mä ajan ny päivisin, tai aamulla kyllä lähden jos mahdollista, mutta voi olla että joskus taas lipsahtaa yövuoroon?

Hyvä kummiskii että nyt myös yöpyöräily on hyväksyttyä.

izmo
04.09.2012, 13.46
+ Päivällä on valoo
+ Päivällä on lämpöö

- Yöllä on pimee
- Yöllä on kylmää
- Yöllä on märkää(tähän aikaan vuodesta)
- Aamu yöstä väsyttää

mkpaa
04.09.2012, 14.41
:p aika paljon sitä ilkeämielistä ilkkumista "ei oikeata elämää" kyllä tuli...mielen pahoittamiseen asti. Ny ovat "kääntäneet ajotakkinsa" ...eihän se yöpyöräily nyt ihan normihommaa ole, mutta joskus oli itelle sopivinta joten mitäpä siittä muuten ylipäätään kannatti nootteilla?
Samaa mieltä, kukin ajaa semmoiseen aikaa kun itelle sopii. Mä ajan ny päivisin, tai aamulla kyllä lähden jos mahdollista, mutta voi olla että joskus taas lipsahtaa yövuoroon?

Hyvä kummiskii että nyt myös yöpyöräily on hyväksyttyä.

Tuskin ne jotka sitä aiemmin(kin) pitivät hölmönä ovat kääntäneet takkiaan. :)

Pekka L
04.09.2012, 15.03
En aja yöllä. Toisaalta, en pidä hölmönäkään. Kukin tekee mitä lystää.

Kuitenkin, tällä pallolla vallitsevista olosuhteista (kai) johtuen, meille on vuosituhansien saatossa muodostunut +/-24h vuorokausirytmi (https://www.google.com/search?q=vuorokausirytmi).
Yleisesti ottaen kaikenlaiset aktiviteetit olisi parempi sijoittaa päiväsaikaan ja nukkua ne yöt. Se nyt vaan on niin. Vuorotyöläiset kuolee nuorempana.
Tosta vaikka alkuun. (http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2008/nro_8_2008/vuorokausirytmin_hairiot_voivat_vaikuttaa_terveyte emme_monin_tavoin/)

mkpaa
04.09.2012, 15.21
En aja yöllä. Toisaalta, en pidä hölmönäkään. Kukin tekee mitä lystää.

Kuitenkin, tällä pallolla vallitsevista olosuhteista (kai) johtuen, meille on vuosituhansien saatossa muodostunut +/-24h vuorokausirytmi (https://www.google.com/search?q=vuorokausirytmi).
Yleisesti ottaen kaikenlaiset aktiviteetit olisi parempi sijoittaa päiväsaikaan ja nukkua ne yöt. Se nyt vaan on niin. Vuorotyöläiset kuolee nuorempana.
Tosta vaikka alkuun. (http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2008/nro_8_2008/vuorokausirytmin_hairiot_voivat_vaikuttaa_terveyte emme_monin_tavoin/)

Monet asiat maailmassa ovat vaarallisia. "Yötöiden" vaarat on kyllä hyvä tiedostaa. Ainakin sen osalta, että ylipäätään saa tarpeeksi lepoa.

tempokisu
04.09.2012, 15.41
Siirtyminen kesä- tai talviaikaan saa aikaan kaikenlaista stressiä ja häiriöitä... Höpö höpö. Aika yleistä varmaan on ettei nukkumaan mene, aikuinen, joka ilta täsmälleen samaan kellonaikaan. Yksi tunti sinne tai tänne, mun mielestä suhteellisen sama. Tilanteen mukaan sitä herääkin erilailla, jos tarve on. Tai haluaa.

Kellojen siirto sinänsä on hölmöläisten hommaa, mutta ei siittä mitään sairauksia aiheudu. Se voi tuntua oudolta aluksi, mutta nopeesti tuohon kesä- ja talviaikarytmiin tottuu. Jos ei totu, voihan sitä silti mennä nukkumaan varmaan siihen samaan vanhaan aikaan? Mä en ole vuosikausiin enää siirrellyt kelloja, katson vaan että meen töihin tai jos on jotain hammaslääkäriä tms. niin ajallaan.

E.T.
04.09.2012, 17.59
Työt alkaa niin aikaisin...

Vepa
04.09.2012, 23.47
Kellojen siirto sinänsä on hölmöläisten hommaa, mutta ei siittä mitään sairauksia aiheudu. Se voi tuntua oudolta aluksi, mutta nopeesti tuohon kesä- ja talviaikarytmiin tottuu. Jos ei totu, voihan sitä silti mennä nukkumaan varmaan siihen samaan vanhaan aikaan? Mä en ole vuosikausiin enää siirrellyt kelloja, katson vaan että meen töihin tai jos on jotain hammaslääkäriä tms. niin ajallaan.

Onko sulla kellot UTC-ajassa vaiko Suomen kesä- tai talviajassa?

tempokisu
05.09.2012, 12.40
Mikä on UTC-aika? Koti-Suomen kesäajassa ( en matkustele muutenkaan ulkomailla) on ja pysyy vastakin.
Kohtahan kelloja taas siirrellään, mutta menen siis 11ksi töihin. Ehtii siis hyvin tehdä aamulenkin! ja illalla ilta kuluu nopeemmin, nyt onkin käynyt aika pitkäksi.

pesuman
08.09.2012, 09.15
Olen tehnyt yötyötä yhtä kauan kuin monella tänne kirjoittavalla on ikää ja voin sanoa, että tälläinen yksittäinen "yöajo" on kivaa, kunhan vain tiedostaa yöhön liittyvät riskit.

Riskit yöllä suhteessa päiväaikaan ovat valtavat. Monella yövalvomiskokemukset liittyvät riekkumiseen "yöelämässä", mikä ei ole ollenkaan sama asia kuin tehdä jotain fyysistä yöllä. Varsinkin ajettaessa porukassa yö muuttaa olosuhteita todella paljon. Itseasiassa nyt ajettava "yö" TdH ei ole oikea yöajo. Startin ollessa klo 19, mikä on aivan liian aikaisin, tarkoittaa se sitä, että porukat ovat kotona tutimassa jo hetikohta puolen yön jälkeen, jotta se siitä oikeasta yöstä.

Ihminen ei ole yöeläin, mikä tarkoittaa sitä, ettei ihminen esimerkiksi näe pimeässä. Ihminen ei myöskään ole virkeimmillään pimeän aikaan. Tämän voi todistaa jokainen, joka on tehnyt ihan oikeaa yötyötä, eikä vain valvonut satunnaisesti. Nämä seikat nostavat yöllä pyöräilyn riskit sfääreihin. Tempokisu mainitsi vanhan ajan tuikut, joilla valaistiin ennen aikaan dynamon vinkuessa ja antaessa enemmän jarruvastusta kuin TACX Antares konsanaan. Nykyisin saa jopa polkupyöriin Xenon-valoja, joten valot eivät ole ongelma. Mutta Xenonit ovat ongelma kanssapyöräilijöille, jotka häikäistyvät äkillisestä päivänvalosta yön pimeinä hetkinä.

Kuten sotilaat tietävät, yöllä näkee aina hitusen verran. Puhutaan ns. hämäränäöstä. Mutta pienikin valo pilaa hämäränäön. Pyöräillessä hämäränäkö ei juurikaan auta, joten lampusta on otettava kaikki irti. Lampun on oltava mieluusti sellainen, että kuopat ja railot havaitaan jopa 100m säteellä. Tällöin puhutaan 800-1200 lumenin valotehosta. Se on ainoa keino välttää kuopat ja railot, joihin huonossa valaistuksessa oikein tuntuu imeytyvän.

Pahempaa kuin pimeys, on väsymys. Vaikka kuulostaa hullulta, niin pyörää polkiessa voi nukahtaa. Ihan niin kuin autoa ajaessa. Mietipä sitä, että takanasi polkeva herpaantuu hetkeksi. Kasa syntyy sillä sekunnilla, kun jarrutus myöhästyy sen sekunnin puolikkaan. Väsymys aiheuttaa myös turtumista. Ajatukset karkailevat ja jokainen on varmaan kokenut hetken, ettei muista edes hengittäneensä kuluneen viimeisen viiden minuutin aikana. Silti on selviytynyt onnellisesti kotiin, vaikka on ajanut puoliunessa esim. autoa. Nämä ovat niitä hetkiä, jolloin onnettomuusriski on suurimmillaan.

Väsymystila yhdistettynä fyysiseen ponnistukseen saattaa aiheuttaa myös fyysisiä ongelmia. Jos on taipumusta saada normaalia herkemmin sydämen rytmihäiriöitä, niin yö moninkertaistaa riskin. Elimistö ei myöskään ota yöllä energiaa samalla tavalla vastaan kuin päivällä. Tankkaaminen yöllä johtaa ummetukseen, turvotukseen ym. vaivoihin, jotka ovat yötyöläiselle tuttuja.

kuovipolku
08.09.2012, 10.04
Ensinnäkin kiitän vastauksista vilpittömän uteliaaseen kysymykseen; piilevä kiinnostus omakohtaiseen tutustumiseen ei ainakaan pienentynyt (mutta jää vielä toistaiseksi odottamaan).

Pesuman varmasti tuntee asiansa, mutta sillä vähällä kokemuksella mitä minulla on väsymyksen ja alkavan unen puutteen vaikutuksista, ne alkavat ensimmäisenä yönä tuntua vasta aamupuolella, kolme-neljä tuntia normaalin nukahtamisajan jälkeen. Jo toisena yönä on kyllä vaikeampaa ja jo aikaisemmin.

Anekdoottina voin vahvistaa sen että on mahdollista nukahtaa pyörän selässä ja/tai jatkaa ajamista jonkinlaisessa unitilassa. Joskus kauan sitten jääkäripataljoonan varusmies kuittasi itselleen plaveluksen alussa polkupyörän ja sen jälkeen sitä ajettiin, työnnettin ja kannettiin aina ja kaikkialle. Viikon kestäneen, etupäässä valvomista ja erilaisia siirtymisiä sisältäneen sotaharjoituksen lopuksi palattiin kassulle reilun sadan kilometrin polkupyörämarssilla. Ryhmästa yksi mies ajoi sinkoineen kaikkineen suoralta tieltä ulos ja itse havahduin siihen kuinka tien varressa seisonut yliluutnantti heilutti taskulampun valoa ja kysyi "Nukutteko te?" (Marssitauko oli viisi minuuttia joka tunti; miehet piti joka kerta herättää lähtöön ja yksi ukko ehti nukahtaa uudelleen ja hävisi vahvuudesta...)

VeeVee
08.09.2012, 10.19
Lämmin kesäyö on mahtava aika pyöräillä ja syitä on lueteltu edellä. Hiljaista, ei juuri muuta liikennettä. Luonnon tuntee ja aistii paremmin kun on hiljaista ja yön äänet on erilaisia kuin päivällä. Huono puoli on, että sillon on yleensä niin väsynyt, että harvoin jaksaa lähtee polkemaan.

Jaa, nyt on hyvä aika hypätä pyörän satulaan, vaikka yö ei olekaan. Ennusteiden mukaan sateet tulossa ja ehtii heittämään pienen lenkin ennen sateita.

mkpaa
09.09.2012, 17.30
Eilinen yö-TdH oli monilla ensimmäinen pidempi yö-lenkki. Ainakin palaute tienpäällä oli positiivista. :)
Enimmillään mukana oli 20 ajajaa.

http://suberpolkijat.kuvat.fi/kuvat/Y%C3%B6+TDH/
http://www.flickr.com/photos/mkpaa/sets/72157631473049398/

Ana
09.09.2012, 21.50
[QUOTE=mkpaa;1898967]Luontoa, erityisesti nelijalkaista, näkee eri tavalla yöllä ja hämärällä.[QUOTE]

Joo 400 kilsan brevetillä elokuun alussa nähtiin pari jänistä, kettu ja supikoirapesue tietä ylittämässä.
Supikoiria en ole nähnyt kuin kerran aiemmin.

Jopoman
14.09.2012, 07.34
Yöllä ilma on pehmeämpää.

Jopotuinen
17.08.2018, 23.10
Illat alkavat taas hämärtää.
Syksyä ootellessa mikä onkaan kiehtovampaa, kuin pyöräily elokuun lempeissä ja pimenevissä öissä niine kaikkine tuoksuineen.
Ja hyvillä valoilla :)

ilmora
17.08.2018, 23.49
Heinäkuussa tuli lenkkeiltyä myöhemmin helleöinä. Oli viileämpää ja rauhallisempaa sekä hienoja auringonlaskuja. Varsinkin kypsä vilja tuoksuu hienosti elokuun illoissa, mutta aivan pimeimpään hämärään ei tohdi yksin lähteä siltä varalta jos jotain sattuu.

JiiPee
18.08.2018, 00.07
Sikshi ku takshit pershkeleet ei ota mua khyyytiiin...

Köfte
18.08.2018, 22.15
Vähemmän häröpallo-osastoa, viileämpää yleensä.
Asennevammaiset ovat pääsääntöisesti nukkumassa.

mkp
18.08.2018, 23.33
Heinäkuussa tuli lenkkeiltyä myöhemmin helleöinä. Oli viileämpää ja rauhallisempaa sekä hienoja auringonlaskuja. Varsinkin kypsä vilja tuoksuu hienosti elokuun illoissa, mutta aivan pimeimpään hämärään ei tohdi yksin lähteä siltä varalta jos jotain sattuu.

Sama meininki oli mulla ja samat kokemukset. Ja hienoja auringon nousuja. Läksin aina vähän puolen yön jälkeen ja palasin, kun suunniteltu lenkki oli tehty. Upeaa oli ajaa myös tyynessä säässä. Toisinaan olikin jo sitten aamukuudelta helle takaisin.

tempokisu
19.08.2018, 13.23
No vielä jokunen vuosi sitten ne ( yöllä pyöräilevät ) oli idiootteja, ei elämää.

Miten se sitten yhtäkkiä on muuttunu?

vastaus: koska minä en ole enää mukana.

hphuhtin
19.08.2018, 21.37
Miten olisi kokeilu, ala taas ajelemaan öisin. Katsotaan miten yöajelutrendille käy :)

kuovipolku
19.08.2018, 22.45
Niin, voisiko myös tilanteissa ja olosuhteissa olla eroa?

Kesäaikana kun on pitkään valoisaa, helteellä kun päivisin on liian kuumaa, loma-aikana kun voi vapaammin säädellä nukkuma-aikojaan, silloin tällöin tai kerran pari viikossa, suhteellisen lyhyitä lenkkejä jotka osin ajoittuvat ennen auringonnousua tai auringonlaskun jälkeen - silloin yöllä pyöräilyssä voi olla enemmän mielekkyyttä ja vähemmän idioottimaisuutta tai outoutta tai käsittämättömyyttä kuin jonkun toisen täysin eri lailla yöllä pyöräilemisessä.

Noin yleisesti ottaen, tietenkin; jokainenhan arvioi asian omalla kohdallaan ja ajaa niin kuin parhaaksi kokee ja näkee. Paitsi jos työ, koti, perhe, terveys, uskonto tai isänmaa siitä jostain syystä kärsivät tai vaarantuvat...

Mutta mahtaisinko olla oikeassa jos arvaisin ettei koko fillarifoorumi suinkaan ollut jotain samaa mieltä kenenkään yöpyöräilystä vaan joku tai jotkut kommentoijat pitivät sitä idiotiana joko omasta ahtaasta näkökulmastaan, mielestään perustelluista syistä tai vain yöpyöräilijää tuttuun tapaan kiusoitellakseen, kíusatakseen tai trollatakseen muitakin?

Itse en tykkää yöpyöräilystä siksi että hyvilläkään valoilla en näe tienpintaa niin hyvin kuin haluaisin, ympärillä on pimeänä vuodenaikana niin pimeää että voisi yhtä hyvin olla jossain muuallakin ja ennen kaikkea siksi että en osaa valvoa ja unirytmini sotkeutuu helposti mutta normalisoituu hitaasti.

Muuten yöpyöräilyssä on paljon hyviä puolia, jotka tosin lienevät kaikki jo esitetty tässä ketjussa.

izmo
20.08.2018, 07.08
Tänä aamuna ei enään kuuma vaivaa ja näky aika monella talvi vaatetus jo päällä... kohta on se aika että yöllä pyöräilessä myös täytyy varoo mustaa jäätä

e150330
20.08.2018, 09.02
No vielä jokunen vuosi sitten ne ( yöllä pyöräilevät ) oli idiootteja, ei elämää.

Miten se sitten yhtäkkiä on muuttunu?

vastaus: koska minä en ole enää mukana.

Jo aamuneljä on yötä, olen ainakin työkavereiden mielestä idiootti. Omasta ja äidin mielestä en. Syitä tuossa on jo lueteltu...

tempokisu
20.08.2018, 10.53
No mä haluan kuunnella ensin merisään, ja yöllä on mukavampaa tehdä muita hommia kun on hämärää. Ajelen sitten työmatkaa kuitenkin, niin siinä sitä tulee "pakkoajelua".

VesaP
20.08.2018, 12.17
Itse en tykkää yöpyöräilystä siksi että hyvilläkään valoilla en näe tienpintaa niin hyvin kuin haluaisin

Tuo on helposti korjattu. Korjaus löytyy sanoilla Lupine ja Betty R. Jos noilla ei näe, niin sitten ei näe auringonpaisteessakaan. Muihin ongelma osa-alueisiin en osaa ottaa kantaa.

kuovipolku
20.08.2018, 12.48
Asiat, VesaP, eivät ole aina niin yksinkertaisia. Kaikki ei ole kiinni valon määrästä, olemme erilaisia myös sen suhteen millainen näkökyky tai kyky käsitellä näköhavaintoja meillä on. Mulla on esimerkiksi vissejä hankaluuksia tietynsorttisella harmaalla pilvisäällä ainakin periaatteessa oikeansävyisillä linsseilläkin.

PS En väitä ettenkö minäkin voisi nähdä paremmin markkinoiden parhaimmalla valolla ja markkinoiden parhaimmilla juuri keinovalossa käytettäviksi suunnitelluilla linsseillä, mutta eivät nekään minulle yötä päiväksi muuttaisi. Tai siis niin luulen; koska muiden syiden takia ei (toistaiseksi) intoa ja tarvetta enempään pimeällä ajamiseen ole ollut, en ole nähnyt vaivan (ja rahan) arvoiseksi perehtyä ja kokeilla.

The flying Chocobo
20.08.2018, 14.06
Joskus on pakko pyöräillä yöllä kun ei päivän aikana ehdi tarpeeksi pitkälle. Etenkään yksin en siitä nauti, seurassa menee kyllä. En pidä siitä etten näe mitä ympäristössä on ja etenkään tienpintojen kuoppien piiloutuminen varjoihin pelottaa (kokemusta on). Olen hyvä valvomaan, mutta sitten kun unirytmi menee, en saa pitkään aikaan kunnolla nukuttua.
Toisaalta aamut saattavat parhaimmillaan olla mahtavia, paitsi silloin kun on ollut jo 24h liikkeellä ja aamu sattuu olemaan erityisen kylmä eikä mistään löydy taukopaikkaa.
Mutta yhtä kaikki, itsehän sitä sinne yöhön itsensä tunkee - ei sinne kukaan ole pakottamassa.

tempokisu
20.08.2018, 14.47
^ viimesyksyisten kaatumisten jälkeen aloin pelätä pimeää tietä, ja erityisesti liukasta tietä. Lenkit myös lyheni siinä määrin että mitä sitä turhaan itseään kiusaa. Pieni aamulenkura merisään jälkeen, ja loput hyötyajoa siitä tulee ihan mukavasti ja tämänhetkisen jaksamisen mukaisesti.
Joskus on myös hyvä kuvausaamu, ja kuvaus on paljon tärkeämpää koska ajamaan pääsee myöhemminkin.

Mulla on kyllä hyvä hämäränäkö ja pärjään pienemmälläkin otsalampulla ( melkein puolet vakioreitistä on valaistu, ja nyt puuhaavat koko kolmostielle valoja! ) ja osaan vakioreitin kyllä vaikka korvakuulolta, mutta alkoi liikaa jännittään ja se on kammottavaa. Oon jännittäny tässä elämässä jo ihan tarpeeksi.

Puskis
20.08.2018, 15.39
Mä tykkään ajaa öisin. Ympäristöä ei välttämättä näe ollenkaan, voi vain tuijoittaa valokeilaa, jossa ei välttämättä tapahdu yhtään mitään pitkiinkään aikoihin. Silti pitää olla koko ajan valppaana kuoppien, eteen ryntäävien elukoiden yms. vuoksi. Siinä on jotain meditatiivista. Jos pimeyteen lisää vielä sankan sumun, niin se on jo hallusinoivaa.

Auringonlaskut ja aamunsarastukset myös hienoja.

Kieltämättä turvallisuuspuoli mietityttää vähän ja joku flätinkin korjaaminen kaukana kotoa, kylmässä ja pimeässä on aina pikkusen jännempää.

tempokisu
20.08.2018, 18.53
^ no mukava kokemus oli kyllä kun pupu syöksyi mun nilkkaan, sellainen pehmee kosketus - lyhyt mutta pehmee - ja sitten tassujen ropinaa asvaltilla.
Samoin ilvesten näkeminen, voi vitsit se kolmostietä ylittäny ilves oli todella komea näky. Ja samassa paikassa ( kuin myös tuo pupu) talvella iso uroshirvi ylitti kolmostietä ja - liukastui, ketarat levällään se raukka kaatui ja selkeesti hermostui ja ehkä vähän nolotti, ihan sekasin se ryntäili sitten verkkoaitaa päin kunnes löysi menoväylän ja ryntäsi metsään.
Ikävämpiä kokemuksia kahden pienen kuolleen pupunpoikasen hautaukset. Oravien hautaukset on jo "arkipäivää", mutta ihan kamalaa haudata pieni pupu jonka korvat ol mun pikkusormen kokoiset. Koin tärkeäksi haudata puput, ei niitä voinu jättää tienposkeen varisten nypittäväksi.

Joo toi että on pimeetä ja sumuista on aika "jännää" siinä saa melkein arvuutella että missäs nyt ollaan, kunnes tulee "tuttu mutka". Kyllä sen renkaanvaihto on hämärässäkin onnistunu aiemmin, nyt vaan en ole ihan varma miten kävisi kun toi lähinäkö on menny. En kuitenkaan ikinä muista ottaa lukulaseja mukaan lenkille :D

Kerran pitemmällä lenkillä unohdin ottaa otsalampun mukaan. Äh, aattelin että hyvin tää sujuu mutta huh, ei voinu kun toivoa että kukaan (auto) ei tule vastaan. Odottelin että Pirkkalassa sitten on katuvalot - pahus, oli pimeenä kaikki katuvalot. Mutta lenkki oli loppuuun saatava ja aika pimeessä se viimenen satanen meni.
Hienojahan ne kesäyöt pitkillä lenkeillä on ollu. Ei ole kun hyviä kokemuksia.