PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitkä rospuuttorenkaat maantiefillariin?

fiber
25.08.2012, 09.40
Kun ei ole mahdollisuuksia ostaa krossaria, koitan viritellä maantiefillaria. Jos vaikka vaihtaisi yksiin kiekkoihin renkaat ja saisi sillä pientä metsäpolku-/lumiloskapitoa.

Fillari on Bianchi 928 C2C, suurin piirtein vuodelta 2007. Nyt olen ajellut työmatkoilla Mavic Aksium Race -kiekoilla ja Michelin Pro3race 25-millisillä. Ehkä jokin 28 saattaisi mahtua. Muut kiekkovaihtoehdot, joita voisi hyödyntää, ovat Fulcrum3 ja Shimano RS-80.

Kokemuksia? Ehdotuksia? Onnistuuko haarukan mittaus ja renkaan hankinta sen perusteella tavistampiolta? Puhutaan sen verran pienestä toleranssista, että ehkä ei...

TuH
25.08.2012, 12.19
Kun ei ole mahdollisuuksia ostaa krossaria, koitan viritellä maantiefillaria. Jos vaikka vaihtaisi yksiin kiekkoihin renkaat ja saisi sillä pientä metsäpolku-/lumiloskapitoa.

Fillari on Bianchi 928 C2C, suurin piirtein vuodelta 2007. Nyt olen ajellut työmatkoilla Mavic Aksium Race -kiekoilla ja Michelin Pro3race 25-millisillä. Ehkä jokin 28 saattaisi mahtua. Muut kiekkovaihtoehdot, joita voisi hyödyntää, ovat Fulcrum3 ja Shimano RS-80.

Kokemuksia? Ehdotuksia? Onnistuuko haarukan mittaus ja renkaan hankinta sen perusteella tavistampiolta? Puhutaan sen verran pienestä toleranssista, että ehkä ei...

Mulla on sama Biankki rospuuttopyöränä. En ole koskaan 28 mm renkaita siihen sovittanut, mutta runko saattaisi nippa nappa ne hyväksyäkin. Mulla on nimittäin ollut ajossa 25 mm renkaat (Schwalbe Ultremo DD) ja täyspitkät Crud Racerin maantielokarit ja hyvin mahtuivat renkaat pyörimään.

Rospuuttorenkaaksi en Ultremoa suosittele, ei oikein kestä puhkeamatta sateella ajoa. Nykyiset renkaat ovat 24 mm Continental Grand Prixit, niihin olen ollut ihan tyytyväinen.

Tassu
25.08.2012, 13.34
25 mm Marathon Plus.

Ostin Vittoria Randonneurit yhteen fiksiin, mutta kun saan ajettua loppuun/johonkin pisteeseen, ostan Plussat ja laitan ne. Lähes satavarma pistosuojaus, pehmeämpi kuin em. vittoria. Miinuksena vois sanoa, että hiekalla mutkat opetellen/varovasti, jotta tietää miten ne käyttäytyy ja sit ne tuntuu velmuilta kiveyksillä ajaessa.

Tarkoitushan ei kaiketi ole ajaa enää kovaa, joten Plussien älytön paino ei haittaa, vai? Mut toki saahan niillä ajaa kovaakin, ainakin itse olen ajanut.

gobbif
25.08.2012, 14.32
25mm marathon plussilla tuntuma on kuin umpikumirenkailla ajaisi, lisäksi rullaus on vähän niin ja näin. Vanteille saanti voi olla myös oma temppunsa ja painoeron kesän slikseihin huomaa varmasti. Toisaalta sepeliä ei tarvinnut pelätä ja toimisi kai kuvioituna loskassakin jollain lailla (en kokeillut, kun loskakelillä oli jo/vielä nastat alla). Ainakin olivat työmatkailuun kivat renkaat, kun ei tarvinnut pelätä jatkuvia fllättejä. Kuviointi voi olla myös lehtikelillä eduksi.

Jos pelko kohdistuu pelkkään sepeliiin, voi harkita muitakin vahvemmin suojattuja tai litkullisia tubeless-renkaita.

Mikäli alle mahtuu 28mm rengas, valikoima laajenee esim. marathon -sarjassa merkittävästi. Äärirajoilla kun mennään, niin sopivuus taitaa selvitä lähinnä kokeilemalla.

IncBuff
25.08.2012, 14.38
Durano Plussat?

gobbif
25.08.2012, 14.55
Sliksit (ja muutkin minimaalisesti kuvioidut) taitaa olla out, jos haetaan myös lumiloskapitoa

TuH
25.08.2012, 15.18
Sliksit (ja muutkin minimaalisesti kuvioidut) taitaa olla out, jos haetaan myös lumiloskapitoa

Maantiejarrut ja lumiloska ovat jokseenkin toivoton yhdistelmä renkaista riippumatta.

fiber
25.08.2012, 15.20
Duranot on turhan sliksit, mutta marathonit tai mara-plussat... itse asiassa perus-marat ovat vähän kevyemmät (520 g / 590 g) ja taitaa niiden kuviointikin olla vähän pitävämpi, jos alla on vähän lunta.
Kuvittelin, että Marathonit ovat vähintään 28-millisiä enkä halua ostaa niitä kokeillakseni ja huomatakseni ettei mahdu. Kaksvitonen voisikin siis olla kohtalainen kompromissi.

Tassu, useimmin se kovaa ajaminen mitataan työmatkoilla läähätyksestä eikä kellosta, joten ei se renkaan paino paljoa haittaa :)

fiber
25.08.2012, 15.23
Maantiejarrut ja lumiloska ovat jokseenkin toivoton yhdistelmä renkaista riippumatta.

Ajoin pari talvea kokonaan maantiefillarilla (vanha Peugeot) ja yhden retkipyörällä (vanha Cressu). Ainoa ongelma oli, että joillain keleillä piti liikkeelle lähdettyä tehdä "lämmitysjarrutus", että sai jään sulamaan vanteesta. Eihän niissä mikään huippupito ollut, mutta kelvollinen tavalliselle työmatkalle.

Warlord
18.10.2013, 15.41
Millaisia kokemuksia on esim. Durano Plussista 25mm maantiefilussa. Kestääkö tappajasepelillä? Rullaavuus ei varmastikaan ole kaksinen, muttei se olekaan sepeliaikana pääasia. Kestävyys on.

mehukatti
18.10.2013, 16.00
Marathon Plussahan on THE rengas, joita ihmiset ostaa tappajasepeliä varten. Durano Plus maantiekumi ja sellaiseksi luokiteltu Schwalben saitillakkin. Siinä toki on Marathon Plussan tyyppinen suojakerros, mutta selvästi ohuempana. Vaikka kevät/kesä/syksy-olosuhteissa se onkin lähes puhkeamaton, niin oon saanut sen tappajasepelillä puhki, enkä sitä siihen käyttöön hankkisi noin viiden vuoden kokemuksella ko. kumista. Joku toinen voi tietty olla eri mieltä... Niin ja 25mm Durano Plussahan rullaa aivan loistavasti ja itse olen sillä esim. TdH:n ajanut pariin kertaan. Pikemminkin sanoisin, että Schwalben touring-renkaissa voi rullaavuus olla heikompi. Esim. 25mm Marathon Plus painaa 595g, siinä missä 25mm Durano Plus taittuvakylkisenä vaan 385g.

Warlord
18.10.2013, 16.58
Ok, kiitti. Täytyy miettiä tuota mara plussaa. Nehän ne tosiaan on NE kestävät renkaat. Jos talvi olisi kuten 5-6 vuotta sitten, noilla voisi ajaa kelviä melkein koko talven. Silloin sai juosta lähes koko talven paljaalla asfaltilla, ei lumella ja jäällä.

Aakoo
18.10.2013, 20.06
Jos renkaan ei ole pakko olla schwalbe, niin contin Gatorskin on aika kanssa aika kestävä. Tai oikeastaan tosi kestävä. Siitäkin on sitten joku plussaversio olemassa, olikohan hard shell tms.

znood
18.10.2013, 22.12
Se on kuule semmonen homma että 30.8 maantiepyörä pistetään kaappiin piiloon ja sen voi taas ottaa ulos 15.5. :)
On todistetusti joko mielen tai kehon jäykkyyttä jos katupyörää pitää ulkoiluttaa tuon aikablokin(+- 1 kuukausi) ulkopuolella suomessa.

Tarvii siis vaan yhdet renkaat ja yhdet rengaspaineet.

izmo
18.10.2013, 22.15
Nyt on Birkalan kelvit peililiukkaat ja sepeli on kylvetty jo niin itte laitoin nastarenkaat pyörään

Keijo Leppänen
19.10.2013, 07.29
Moi. Mulla on biankin viijaniroonessa alla 28mm maratonit. Hyvin mahtuu rengas pyörimään. Asennus tietenkin rengas tyhjänä. Varmasti kestää ja eikä varmasti rullaa:).

PedroK
19.10.2013, 15.03
25mm Duranot on pelannu mulla riittävän hyvin. Ne kuitenkin rullaa mukavasti ja on kevyet. Rengasrikot on loppunu kun sain nämä alle.