PDA

Näytä tavallinen näkymä : Työmatkapyöräilijät

Sivut : [1] 2 3 4 5 6

Johanna
17.08.2012, 14.06
Hei!

Nyt kun sain muutettua, kävin hankkimassa itselleni uuden pyörän ja aloitin työmatkapyöräilyn (nyt kun rakentamiselta jää aikaa jo muullekin). Työmatkani on 17-18 kilometriä / sivu ja ensimmäinen viikko paluumatkaa lukuunottamatta takana. Fiilikset ovat loistavat, pyöräily on tuntunut tosi mukavalta nyt kun kerrankin alla on kunnollinen pyörä eikä halvin mahdollinen. Lukkopolkimet otin käyttöön alusta lähtien, koska ajattelin että parempi opetella kaikki uusi heti alusta lähtien, ettei tarvi ensin pyörään totuttuaan alkaa opetella lukkopoljinten käyttöä. Sää on ollut kyllä sopiva ja pian sitä oppii ne paikat, joissa kannattaa olla hieman varuillaan. Vielä täytyy opetella vaihteiden vaihtamista, ensimmäistä kertaa kun omistan ketjuvaihteisen pyörän. Mutta ei se auta kuin opetalla hiljalleen ja eiköhän sitä pääse jossakin vaiheessa selvyyteen onko vaihteiden säädössä hieman toivomisen varaa vai onko kyse vain käyttäjästä :P Viikonlopun aikana lienee kohdallaan tehdä jotakin pientä huoltoa tai ainakin tarkistaa että kaikki on ok, kun kilometrejä on sitten tullut jo n. 230 (ennen työmatkapyöräilyä tuli tehtyä pari muuta pyöräilyälenkkiä harjoittelumielessä ja tuntuman saamiseksi).

Mutta syy miksi halusin perustaa ketjun oli se, että olisi kiva kuulla muidenkin työmatkapyöräilyistä ja fiiliksistä. En tiedä kuuluisiko tämä kenties off topic -otsikon alle vai onko ok täällä? Olisi mukava jos ketju pysyisi aktiivisena, saisi sopivasti vertaistukea ja sitten talven tullessa voi olla että varustepuolestakin riittää keskustelemista.

Ja positiivisimpina asioina tällä viikolla on ollut kolme ihanan kaunista usvaista aamua sekä eilen paluumatkalla kaksi matkan aikana välähtänyttä salamaa ja muutamat sadepisarat auringon paistaessa samanaikaisesti. Mitä mukavia hetkiä teidän pyöräilyreissuihin on sisältynyt tällä viikolla?

Coasting
17.08.2012, 14.41
Tsemppiä työmatkapyöräilyyn.
Viimeiset viikot ovat kyllä olleet otollisia homman aloittamiseen. Kynnys lähteä kasvaa kummasti kun mittari näyttää +5 ja vettä sataa mutta kun vauhtiin on päässyt niin ei tunnu yhtä pahalta.

Kieltämättä fiilikset hyvät kun sortseissa pärjää ja kotimatkan lyhythihaisessakin. Lisää fiilistelyä bongaamalla paikallisia kuvarasteja työmatkalla....

AK-87
17.08.2012, 14.46
Täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44065-Työmatkatemmon-säännöt) hienoja juttuja aiheeseen liittyen. Ja sitten hieman vakavammin: kyllä nuo työmatkat fillarilla on mukava taittaa, kesäisin etenkin. Mulla toki on aika lyhyt n. 6km matka. Talvellakin menee, kunhan vaan on soveltuva varustus. Tsemppiä aloittajan työmatkoille! :)

-Cube-
17.08.2012, 15.23
Mulla on suht lyhyt pyrähdys eli tommoset 10 kilsaa sivu joka tulee poljettua ympäri vuoden. Oikeastaan kesällä toi puuha on tylsintä vaikka kesä mukavaa aikaa onkin. Mutta kun polkee kunnon räntäsateessa tai rämpii tota väliä 1,5 tuntia välillä taluttaen ja joskus vielä hetken kantaen pyörää kunnon lumihangessa niin siinä on sitä jotain. Ehkäpä mä vaan oon jotenkin omituinen kun kaikkein kurjimmat kelit on jotenkin ne hauskimmat matkat. Kaippa siinä on jotain semmosta että hammasta purren saa sisun päälle ja adrealiini virtaa joka tuo jotenkin sen hyvän olon kun on selviytynyt perille. :D

Wacky
17.08.2012, 15.35
-Cube-:n kanssa samaa mieltä tosta voittamisen tunteesta joka jää kun on kukistanut talven ja päässyt perille ajoissa :D

Ski
17.08.2012, 15.41
Työmatkapyöräily on todella hienoa ! Mulla menee tunti per suunta, talvella vähä enempi, ja aina on tekosyitä mennä autolla on tuhansittain, jos niitä haluaa löytää.

Mutta, kun vauhtiin ja makuun pääsee, niin jokainen automatka on tuskaa.... :) Onnea ketjunaloittajalle fiiliksistä, työmatkapyöräily on mahtihommaa !

Hyvä pyörä kuten sanoit, ja varusteet, niin ei se estä räntäsadekkaan matkaa. Muistaa vielä että sisällä ikkunantakana asiat (vastatuuli, sade, räntä, zombiet) ulkona näyttää rankemmilta kuin ne onkaan sitten matkalla.

Marsusram
17.08.2012, 16.02
Kiitoksia muistutuksesta miten kivaa työmatkapyöräily sittenkin on.
Ehkä olin vähän turtunut ja sairastelut veivät innon lähteä aamulla, kun keväällä alkoi keksiä syitä siirtää lenkkiä illaksi. 16 km on suuntaansa.
-työmatkapyöräilijä aistii ympäristöä tavalla, jonka autoilija sulkee lasien ja radioäänen taakse. Saa elämyksiä, joita ei autoilija saa. Piristää kummasti aamulla ja lenkille ei tarvitse erikseen lähteä.
-pahimpia haasteita ovat nollakelit, kun on märkää ja kylmää. Pakkasella on taas kuivaa ja tarkeneminen on helpompaa
-vaikeinta on kun uskollinen työmatkapyörä pöllitään, ei pidä kiintyä materiaan liikaa, uuden saa kohtuu vaivalla jos on vakuutus

Kun tämä loma loppuu, aloitan taas työmatkapyöräilyn.

H. Moilanen
17.08.2012, 16.30
Työmatka minulla on 13km / sivu josta ensimmäiset ja/tai viimeiset kaksi kilometriä menee kärry perässä. Onhan sitä töissä ihan eri vireystasolla kun on työmatkan taittanut liikuen verrattuna automatkaan. Fillarilla olen vieläpä nopeammin perillä kuin julkisilla, vaikka fillaroinnin matka-aikaan laskee suihkussa käymisenkin mukaan.

Talvipyöräilystä voisi sanoa jo tässä vaiheessa sen, että kovallakin pakkasella kyseessä on enemmän asennelaji ja vasta toissijaisesti varustekysymys. Varusteita löytyy kyllä taittaa työmatkaa kolmenkympinkin pakkasella.

-Cube-
17.08.2012, 16.40
Talvipyöräilystä voisi sanoa jo tässä vaiheessa sen, että kovallakin pakkasella kyseessä on enemmän asennelaji ja vasta toissijaisesti varustekysymys. Varusteita löytyy kyllä taittaa työmatkaa kolmenkympinkin pakkasella.

Toi on täysin totta. :)

Mulla meinaa välillä jäätyä peukalot mutta sekin ongelma ratkeaisi paremmilla rukkasilla tai laittamalla jotkut ohuet hanskat alle noihin nykyisiin.

TeKu
17.08.2012, 16.43
Ja täällä foorumillakin on todettu, että vaikka työkaverit kummastelevat paukkupakkasissa ajamista, niin se on oikeasti vain varusteista kiinni. Kun varusteet on kunnossa, niin niillä ketkä ajavat pyörällä pakkasessa, on töihin päästyään lämmin ja ne ketkä tulevat autolla, valittavat kylmästä ilmasta :)
Itse voin ajaa vuoden ympäri työmatkat melkein ilman vaatteitakin, kun matkaa on 1,5km / suunta ja metsän läpi oikaistessa tuostakin saa nipistettyä pari sataa metriä vielä pois ;)

Lasmi
17.08.2012, 17.15
Täälläkin on tullut tehtyä työmatkapyöräilyä pari kuukautta (kun laskee loman pois välistä). Matkaa on 8km/suunta, käytännössä nousua koko matka mennessä, sitten taas tullessa ei tarvitse polkaista kuin silloin tällöin. Sinkulalla olen matkaa hymyssä suin (ja räkä poskella) taittanut. Suunnitelmissa olisi yrittää ajaa myös talvella ainakin silloin kun kelit ovat "järjelliset". Jännä nähdä, että riittääkö into kun kelit huononee. Valmistautumisen olen jo aloittanut, nastarenkaat ja kevyempi välitys on jo hankittu.

maccorzo
17.08.2012, 17.21
Työmatkapyöräily on meikällekin suhteellisen uusi kokemus (pyöräily itsessään on kyllä ihan vanha tuttu). Keväästä asti olen suhannut 26 km suuntaansa ja sitä ennen kymmenen vuotta pidin matkaa täysin mahdottomana (en matkana vaan työmatka-matkana ;) ). Mutta äkkiä siihen jäin koukkuun ja nyt ei tee yhtään mieli kulkea junalla tai bussilla.

Myös ajallisesti voitan tässä ihan hyvin, kun saan yhdistettyä harjoittelun työmatkaan. Eipä tarvitse illalla enää lähteä lenkille erikseen ja aina voi tarvittaessa tehdä kotimatkalle pidempää koukkausta, jottei lenkki aina ole samaa junnausta. Lisää vaihtelua saan ajamalla välillä maantiepyörällä ja välillä maasturilla. Eipä tarvitse joka päivä samoja reittejä/teitä/polkuja ajella.

Saa nähdä mitä talven tullen tapahtuu meikän työmatkapyöräilylle. Tuossa yllä kirjoitettiin talven ihanuudesta tyyliin 10 km ja 1,5 tuntia, joten lyhyellä matematiikalla se olisi sitten minulla jotakin 26 km ja neljä tuntia... no joo, varmaankin ajan myös talvella, mutta sen verran laiska olen, että umpihankeen en lähde pyörää kantamaan :D

ellmeri
17.08.2012, 17.27
Tammikuussa viimeksi työmatkaa fillarilla taitettuna,syyskuussa pääsee työmatkaa ajamaan 1.2km suuntaansa.
No tulee sitä ajettua muutenkin,talvi ja syksy ei oikeestaan poikkea kilometreissä viikkosaldoa kun tarkastelee se on asenteesta ja varusteista kiinni.
Harmi kun työmatka on kutistunut 15 vuotta meni 30km.ä paivä minimissään ja sitten 4 vuotta 14 km:ä ja nyt ton 2.4 kilsaa päivä jonka kyllä kävelen,illat sitten menee lenkillä ajaessa jos mummo päästää.

Fuuga
17.08.2012, 17.53
Tuossa edellähän nuo kaikki vankat perusteet julkisten tai oman auton käyttämättömyydelle työmatkoilla tulivat.

20 km suuntaansa on matka pohjois-etelä - suunnassa Helsinkiin ja takaisin. En tiedä pitääkö olla jonkin sortin masokisti tehdäkseen tuota, mutta kyllä se olotila talvella kun kurvaa työpaikan pihalle, pistää pyörän seinää vasten, purkailee päällimmäisiä kerroksia vaatetusta auki ja pyyhkii naaman kuurasta on ehdottomasti koukuttava. Päälle lämmin suihku ja puhtaat vaatteet. Joka toinen aamu saa ihmetellä auraajien mielenoikkuja. Pimeä aamu, kova väylän pohja ja lähes äänettömästi ohuella puuterilumella liitävä putkikameli - kauniimpaa kuin kesällä. Loppujen lopuksi matka-aikakin venyy jos ei hämmästyttävän niin yhdentekevän vähän.

Syksyllä sateesta ei ole niin väliä kun sisältä kastuu kuitenkin ja kuivauskaappi kerkeää tehdä tehtävänsä ennen työpäivän loppua. Lisäksi pienellä sateella happi kulkee niin että pitää oikein äimistellä voimien lisäystä.

Vaikein minulle on ollut kevät, koska alkaa odottaa niitä kuivia ja aurinkoisia kelejä, jolloin heräämisestä lähtöön kuluu se muutama minuutti. Keväällä maa on kylmä ja vaikka lämpömittari näyttäisi lukemia, joilla syksyllä vielä ajettaisiin shortsit päällä, uhkuu maa vielä niin paljon kylmää ettei vaatteiden vähentäminen vain ole mahdollista. Kesää odottavan aika on pitkä.

JK71
17.08.2012, 20.32
Hieno ketju!
Mulla vaihtui 4 vuotta sitten työpaikka ja ajomatka lyheni 10km:stä 4,5km:iin - arvata saattaa että olen kaivannut tuota kivan pituista työmatkaa enemmän kuin usein. Nykyinen on lähinnä rullailua hikoilua rajoittaen, mutta silti sille vetää vertoja vain lenkkeily töihin.

kolistelija
17.08.2012, 20.46
Vuosia sitten kyllästyn autooni ja hankkiuduin siitä eroon melko impulsiivisesti. Kuljin pari päivää töihin julkisilla ja tutkin samalla vaihtoehtoja seuraavaksi autoksi. Dösällä kulkeminen tuntui kovin vaivalloiselta ja keksin että hankin fillarin jolla voisin kulkea tuon matkan, ikään kuin väliaikaisratkaisuna. Siinähän tuo väliaikainen ratkaisu vielä jyllää: työmatkaa tulee ajettua noin 3500km/vuosi ja harrastelua suunnilleen saman verran. :)

Aiempien viestien tapaan allekirjoitan saman kummallisen perversion jossa kaikista pahimmat kelit ovat kaikista parhaimpia työmatkakelejä. Se vaan on niin paljon mielenkiintoisempaa.

rjrm
17.08.2012, 21.20
Juu! Hankalilla keleillä on mukava ajaa, jos niitä ei ole liian usein. Viime talvena niitä oli aika monesti iltapäivällä. Jos en olisi perheellinen, en omistaisi enää autoa ollenkaan.

kolistelija
17.08.2012, 21.28
Jos en olisi perheellinen, en omistaisi enää autoa ollenkaan.
On täälläkin pari tuollaista taaperoksi luokiteltavaa... ;)

lefa42
17.08.2012, 22.25
Reilu 17km yhteensuuntaan tulee pyörällä painettua töihin, viime talvena -17 oli pakkasraja, eli auto kutsui. Eipä sitä juuri parempaa fiilistä saa työaamuun aikaiseksi kuin pyöräilemällä tuon matkan. Pyöräillessä herää mukavasti, pikainen suihku työmaalla, ja muutama leipä nassuun heti aamusta. Työkaverit haukottelevat vielä puolisen tuntia työajan alkamisen jälkeen - niin minäkin niinä aamuina jotka autolla joudun taittamaan.

Parasta omaan makuuni tuo on jossain -5 asteessa. Näin kesälläkin on ihan kivaa, mutta talvessa on sitä jotain. :)

Pete70
17.08.2012, 22.26
Eka viesti tähän purkkiin!

Nykyinen työmatka ekan kerran ajettu pyörällä. Jatkossa ehkä kerran tai kaksi viikossa pyörällä, kunnes tulee lunta ja liukasta. Matkaa 50km / sivu, lähinnä asvalttia + yksi sorapikataival.

Justiina
17.08.2012, 23.50
Täällä yksi työmatkatempoilija. Maantiefillarilla taitan nyt ensimmäistä kesää 17 km:n työmatkaani pari-kolme kertaa viikossa. Aamu-unisena en vain joka aamu saa itseäni tarpeeksi aikaisin ylös tai muuten virta on liian vähissä polkemiseen, mutta iltapäivällä se tietysti sitten harmittaa kun haluaisi fillaroida kotiin päin. HSL on hanurista, kun fillarin kuljettamiseen julkisilla ei ole mahdollisuuksia :( Ja sitten tietysti niinä päivinä on mentävä julkisilla, jos pitää toimittaa jotain asioita vaikka kaupungilla.

Allekirjoitan kyllä tuon energisyyden, mikä aamufillaroinnista tulee. Ja paitsi että aamulla ehtii herätä kivasti matkaa taittaessa raikkaassa aamusäässä, kotimatkalla ehtii puolestaan jättää pahimman työketutuksen matkan varrelle.

Tuleva syksy ja talvi mietityttävät kovasti. Tekisi niin mieli kokeilla talvipyöräilyä, mutta se vaatisi luonnollisesti investointia kalustoon. Paljoa en raaskisi kuitenkaan sijoittaa, koska on ihan mahdollista että laiskana ja mukavuudenhaluisena en innostukaan hommasta. Halpaa maastopyörää olen miettinyt, mutta niissäkin tarpeeksi pienet runkokoot ovat harvassa ja toisaalta ne painavat ihan järkyn paljon verrattuna keveään maantiefillariin, mikä tuskin ainakaan lisää motivaatiota lähteä taittamaan taivalta hankien keskelle.

Hyötypolkija
17.08.2012, 23.52
Kuusi vuotta tuli harrastettua kelistä piittaamatta ympärivuotista työmatkapyöräilyä. Viimeiset viisi vuotta matkaa oli 21km/päivä. Ylivoimaisesti paras tapa taittaa työmatkat! Tosiaan viime vuosina helpoimmat kelit oli niitä tylsimpiä, mutta kyllä silti kevään tulo aina sykähdyttää ja hupilenkkejä ei talvisin oikein enää tullut tehtyä. Työmatkoilla taas sitä ruoskaa pahan kelin muodossa melkeinpä toivoi...? Ja jos joskus jostain syystä ei inspiroinut polkaista töihin, päivä auton ratissa palautti mieleen, miten vajaata touhua työmatka-autoilu on.

Nyt päivittäinen pyöräily on jäänyt, kun muuttui työkuviot ja työmatkana yleensä raput yläkertaan. Vanhasta onkin ikävä vain tuota työmatkapyöräilyä. Onneksi sitäkin pääsee edes satunnaisesti sotkemaan 45km/päivä ja tulee lasten hoitoreissuista muutama kilsa kärry perässä jokunen kerta viikossa. Eli ei pysty varmaan täysin tuota edes lopettamaan, kun sille tielle on kerran erehtynyt.

Enpä ole muuten koskaan yllättävän ruuhkan takia myöhästynyt pyörän kanssa. Autolla noin on käynyt monta kertaa - viimeksi tänään. Ja aamulla vielä lähdin töihin pyörällä, mutta erehdyin paluumatkalle auton rattiin, niin tuli heti opetus.

adelaine
18.08.2012, 01.37
Parasta työmatkapyöräilyssä on se, että pääkaupungissakaan ei tunne asuvansa ruuhka-Suomessa. Sitä jotenkin irtautuu kaikesta ympäröivästä kiireestä. Kiire iskee vasta siinä vaiheessa, kun joku yrittää mopolla ohi...

jalkkis
18.08.2012, 08.57
Täällä yksi työmatkapolkija lisää. 10km työmatka Helsingissä taittuu sotkien kelien salliessa. Niin extreme-kaveri en ole, että "huonoon" keliin lähtisin. Työpaikalla kun ei ole suihkumahdollisuutta. Mutta näin kesäkeleissä on paljon mukavampaa katsella joenvarsi- ja merenrantamaisemia kuin Lahden moottoritien ruuhkia ja kaikkia niitä ylikiireisiä ja -kireitä urpåja peltilehmissään (jollainen siis itsekin olen huonoilla keleillä). Ja heräähän polkiessa aivan eri tavalla kuin autossa istuessa.

Onneksi nyt on ollut kelejä mennä fillarilla. Lomani jälkeen, siis suunnilleen 4 vkoon, autolla on taitettu työmatkaa vain pari kolme kertaa.

IncBuff
18.08.2012, 09.58
Aika harvoin viitsii tuota 15 kilsan pätkää pyöräillä kun se menee autolla moottoritietä pitkin niin jouhevasti. Ehtii sitten illalla paremmin maastoilemaan.

SeKo
18.08.2012, 10.25
Minäkin pyöräilen työmatkat, tosin vain 2,2km suuntaansa, lähes tulkoon säässä kuin säässä. Pyörä on jäänyt kotiin vain niinä keväisinä päivinä, jolloin on väylä jäässä ja siinä päällä vettä. Pyörä on joku tommonen Raleighin halpishybridi, joten sille kyllä kehtaa antaa kyytiä huonollakin kelillä surutta. Talven (=oikeasti kylmien ilmojen) varalle mulla on semmonen hiano Reiman kypärämyssy ja se on ihan paras. Mitään erikoisempaa varustusta mulla ei ole, mutta kylmimmillä ilmoilla olen käyttänyt yhden kaverin vihjeestä hiihtopukua :D

Kalliotamaani
18.08.2012, 11.04
Mitens teillä muilla, kuinka paljon pystytte muuttamaan reittiä vaikka hetken mielijohteesta? Itselläni on mahdollisuus ajella useampia reittejä matkan pituuden juurikaan muuttuessa (~14-17km). Voin ajella joko suoraa asfalttia, kiemurtelevia pikkuteitä tai rytyyttää osan matkasta perinteisessä juurakko/kivikkohelvetissä, tai sitten näiden erilaisilla yhdistelmillä. Hienoa kun on vaihtoehtoja.

Parasta kuitenkin on, kuten aikaisemmin joku mainitsikin, se että duuniin päästyä on mukavan virkeä olo. Muutenkin jaksaa paremmin. Yleensä olen ajellut vain kesäisin, mutta nyt olisi tarkoitus hakea rajoja (muutenkin kuin vain työmatkailussa) ja kokeilla kuinka pitkälle syksyä/talvea sitä viitsii ajella.

oil
18.08.2012, 11.04
Työmatkaa on nyt n 18 km suuntaansa ja kyllä sitä mielellään ajelee! Syksyn sateisia kelejä ei ole ikävä, mutta kuivina pikkupakkaspäivinä on melkoinen nautinto polkea tyhjiä pyöräteitä parhaimmillaan lumoavan värisen maiseman keskellä. Sadekelin ajohousut on puutteena varustekaapissa, täytynee ruveta pian tarjontaa katsastamaan jos vaikka tänä syksynä paikkaisin tuon puutteen..

FoMoCo
18.08.2012, 11.09
Mulla on suht lyhyt pyrähdys eli tommoset 10 kilsaa sivu joka tulee poljettua ympäri vuoden. Oikeastaan kesällä toi puuha on tylsintä vaikka kesä mukavaa aikaa onkin. Mutta kun polkee kunnon räntäsateessa tai rämpii tota väliä 1,5 tuntia välillä taluttaen ja joskus vielä hetken kantaen pyörää kunnon lumihangessa niin siinä on sitä jotain. Ehkäpä mä vaan oon jotenkin omituinen kun kaikkein kurjimmat kelit on jotenkin ne hauskimmat matkat. Kaippa siinä on jotain semmosta että hammasta purren saa sisun päälle ja adrealiini virtaa joka tuo jotenkin sen hyvän olon kun on selviytynyt perille. :D

Täysin samat ajatukset!

TimppaK
18.08.2012, 11.49
Vain 8km siivu suuntaansa Espoossa itä-länsi- akselilla, mutta ah aina niin hienoa päästä ajamaan omassa tahdissa ilman liikennevaloja ja autoja, kun koko matkan poljen KLV:ää. Vielä nyt paljon muitakin pyöräilijöitä, mutta lokakuussa enää harva jaksaa painaa sateessa. Varustekysymys.

kkolari
18.08.2012, 12.14
Huhti-toukokuun ja elo-syyskuun ajan on suorin työmatka 30km. Jos keli on kutakuinkaan miellyttävä, eli vettä ei tule ihan solkenaan tulee aamuista töihinmenomatkaa mieluusti venytettyä 40km mittaiseksi. Paluumatkalla on sitten vielä enemmän joustovaraa. Kun osa matkasta kulkee 9-tietä Jyväskylän eteläpuolella, niin huonon näkyvyyden aikaan - sade, sumu, pimeys - ei sen varteen viitsi lähteä suhaamaan.

Kesä-heinäkuun ajan on vakiotyömatka minimissään 50km, jos viitsii ajaa 4-tien rekkaliikenteen seassa. Ei viitsi. Lyhin miellyttävä ajoreitti on silloin n. 70km, joten sen ajaminen vaatii jo vähän etukäteisuunnittelua. Eikä noita työmatkapyöräilyjä kovin suurta määrää noina kuukausina sitten tulekaan.

Sarpale
18.08.2012, 19.23
Kyllä mä allekirjoitan kanssa tuon että mitä kovempi sää, sitä huikeempi tunne kun pääsee perille.
Ikävä kyllä itsellä ei ole mahdollisuutta suihkutella töihin päästyä, mutta vaihtovaatteillakin pääsee ihan hyvin.
Toki suihkumahdollisuus olisi aivan mahtava, mutta kun se ei onnistu niin antaa vaan olla :rolleyes:

Vuoden verran taukoa tuli ajamiseen kun oli muutto kaupungista toiseen, mutta nyt taas kun polkine on kunnossa niin mikäs tuossa sotkiessa.
10 km matkaa suuntaansa, vähän pystyy oikomaan ja ajamaan tietty pisemmän kautta mutta usein tulee vaan kaahattua kotiin ja lähdettyä sitten erikseen metsäilemään.

Näin talven ja uuden polkupyörän lähestyessä on tullut jo pohdittua, että mitenköhän se ajo alkaa kulkea kun kalusto menee vähän raskaammaksi ja kelit paranevat vasta sitten pakkasien tultua.. :rolleyes:

No, se on se sisu ja hulluuden riemu kun vie tien päällä niin säästä ei niin väliä!

Irmeli
18.08.2012, 19.47
Työmatkapyöräily on kyllä parasta, opiskelujen ohella tekemäni työ vielä jonkin verran vaihtelee paikkaansa, että työmatkaa kertyy vaihtelevasti ja vaihtelevia reittejä, useimmiten se on ollut hiukan alle 10 kilometriä/suunta. Kun menee reppu tarakalla ja vaihtopaita on, niin sillä selviää aika hyvin, vaikkei suihkuun pääsisikään. Lisäksi keskustamatkailu ja yliopistolle kulkeminen tuovat päivään 10 kilometristä 20 kilometriin lisää matkaa. Nyt oikein odotan, että syksyinen pyöräily alkaa kesän reissujen jälkeen, kun uusi pyörä odottaa hakuaan ensi viikolla, vanha mummis (jolla nämä kaikki matkat kuljettiin), viettää ansaittuja eläkepäiviä. Ehkä uuden takapyörän myötä vielä muuttuu varapyöräksi. Viime viikonloppuna haettiin vähän opiskelijaporukalla vauhtia Ålandista, ja huippua oli, samoilla vauhdeilla syksyyn.

Allekirjoitan myös tuon, mitä pahempi keli, sitä parempi meininki -väitteen. Viime vuoden reissuista jäi hyvin muistiin se talvipäivä, jolloin oli yli 15-astetta pakkasta, pimeää, viimaa, ja jostain syystä en laittanut ulkohousuja farkkujen päälle... Oli vähän kipakka olo perillä, mutta lounaspöydässä pystyi jo vähän lämmittelemään työkavereiden ihailun paisteessa. Ensimmäinen hankinta pyörän jälkeen on sitten lukkokengät, muuttuu tosin ehkä vähän liiankin helpoksi matkanteko, tosin nopeutta vaan lisää, niin sillä sitten voi varmaan kompensoida...

timoe
18.08.2012, 22.10
12.5 km suuntaansa ja vain kauniilla säällä, sekä aamuiin sen verran himmaillen ettei tarvitse käydä suihkussa. Illalla sitten vireystilan mukaan voi kokeilla loivassa alamäessä 110-120 kadensilla pyörittämistä ja ylämäissä tangolta ajamista (ovat lyhyitä ja loivia). Se juttu mun mielestä on että ajaa tarpeeksi hiljaa aamulla ja nauttii. On myös kiva tarkkailla työmatkatempoajajia. Ja jos liikennevaloissa on joku kiinnostavan näköinen pyörä tai omistaja, niin pyörää kehaisemalla pääsee hyvin juttusille. Kevyt liikunta energisoi! 45min julkisilla ja 35 min pyörällä jos rauhallisesti ajaa, 30min jos reippaasti. Joskus voi sitten vielä maustaa hommaa tekemällä komboharjoitteita, pyörä+ kotoa heti juoksemaan, parhaita on uinti+ pyörä + juoksu. Tosin nyt hommasin napavaihteisen talvipyörän joten tekosyitä ei enää ole. Saa nähdä onko miehellä munaa ensi talvena vai ei.

obeesi
19.08.2012, 07.46
Täällä kanssa työmatkailija, 20km suuntaansa, mutta jos ei ole kiirus niin tulee vedettyä muutama kilometri ylimääräistä. Elokuun alusta ajettu ja tarkoitus ajella niin pitkään kuin pystyy (ja jaksaa). Säännöllistä liikuntaa harrastettu viimeksi reilu vuosikymmen sitten, joten aikomoinen shokki kropalle työmatka.. Tänään soi kello puoli kuusi ja siitä pikaisten aamutoimien jälkeen pyörän päälle, olipa hiljaista ajella sunnuntaina kuuden aikoihin :D

Ajaako kuinka moni repun kanssa? Vai onko käytössä tarakka tms laukut?

rjrm
19.08.2012, 08.11
Tarakka ja siinä ortliebin laukku pyykkipäivinä.

XC-JJ
19.08.2012, 08.15
työnpolkija täälläkin.. ::cool: nyt työmatka pyörii siinä 10-12km välillä riippuen oonko tyttöystävän luona vai kotona.. syyskuun puolen välin jälkeen työmatka muuttuukin sitten 5-20km välille.. riippuen taas missä olen :D tarkoitus on polkea ainakin niin kauan kun ei ole lunta.. ja reppu selässä :D maastopyörässä ei ole eikä tule tarakkaa xD vaikka se voisikin helpottaa :D ortliebin track on nyt nyt hyväksi todettu =)

-Cube-
19.08.2012, 08.17
Täällä kanssa työmatkailija, 20km suuntaansa, mutta jos ei ole kiirus niin tulee vedettyä muutama kilometri ylimääräistä. Elokuun alusta ajettu ja tarkoitus ajella niin pitkään kuin pystyy (ja jaksaa). Säännöllistä liikuntaa harrastettu viimeksi reilu vuosikymmen sitten, joten aikomoinen shokki kropalle työmatka.. Tänään soi kello puoli kuusi ja siitä pikaisten aamutoimien jälkeen pyörän päälle, olipa hiljaista ajella sunnuntaina kuuden aikoihin :D

Mulla on aina reppu selässä koska siellä on lukko, pumppu, multitool, välillä vaatteita ja muuta kamaa sekä käyn usein kaupassa kotimatkalla. :)

Mä lähen töihin aina siinä 05 aikoihin niin silloin jopa Helsingissäkin on mukavan hiljaista ja rauhallista. Varsinkin talvisin ei matkalla näy kuin pari autoa ja lentokentän bussi. :D

kaiveli82
19.08.2012, 08.21
Itsekkin aloittelin viikolla pyöräilyn töihin, 18-19km/sivu matkaa riippuen reitistä. Kaksi kertaa vasta polkassut (to-pe) mutta jo alkaa muistumaan mieleen miksi 10v sitten hommaan haksahdin. Josko into säilyisi niin ensivuodelle maantipyörä hankintaan. Tällä hetkellä maastopyörä tai hybridi vaihtoehtoina. Perjantaina kastui kotimatkalla kunnolla ukkoskuurossa mutta sehän vaan virkisti, tosin lokarit olis olleet kivat ja brooksin nahkasatulakaan tuskin vedestä pitää.Ai niin ja reppu menee selässä, mulla on kyllä laukut ja tarakat puörään mutta en oo jaksanut laittaa niitä vielä kiinni.

Kalliotamaani
19.08.2012, 10.30

Reppu selässä mennään, maastopyörällä kun ajan. Normi reppu jos tarvitsee vaatteita tms. roudailla, mutta yleensä riittää kamelinnahka johon mahtuvat juuri pumppu, lukko ja muut pikkusälät.

Tästä tulikin mieleeni että pitäisi jo alkaa katsomaan jostain lokasuojia tulevia kurakelejä ajatellen.

twentyniner
19.08.2012, 10.54
Viimeiset 12v. kulkenut pyörällä työmatkat , jotka ovat vaihdelleet 5-50km suuntaansa. Parasta hyötyliikuntaa ja paras aloitus päivälle. Tällä hetkellä vain 5km suuntaansa, mutta ainakin pois päin olen saanut työkavereiden ja ajokavereiden avustuksella tuohonkin kulutettua maastossa 2-3 h.

Onneksi työnantaja mahdollistaa välillä toimipisteen vaihdoksia ja pääsen ajamaan maantietä hiukan pidemmän kaavan kautta.

Eihän mikään voita työpäivän aloitusta, kun saa aamusta ajaa muutaman tunnin , käy suihkussa /saunassa, nauttii aamupalan yleensä rauhassa :)

Coasting
19.08.2012, 12.05
Aina reppu selässä. Kun aloitin ei ollut mutta pari rengasrikkoa opetti. Eli pakolliset työkalut ja varaletku AINA mukana kun on niin kaukana kotoa ettei viitsi kävellä takaisin.
Reittejä vaihtelen myös jotta pysyisi mielenkiintoisena. Katufillarilla tietty asfalttia ja huonolla kelillä ja talvella MTB:llä suosin hiekkateitä.
Pääkaupunkiseudulla polkeville suosittelen HSL erinomaista karttasoftaa jonka avulla löytänyt uusia reittejä:
http://pk.hsl.fi/fi/#from%28poi*Otaniemi%2C%20Espoo%29to%28poi*Kirkkon ummi%2C%20Kirkkonummi%29mapcenter%28point*2535607* 6671732%29routingmethod%28sand%29

Sarpale
19.08.2012, 13.04

Reppu, ainakin tällä hetkellä. Pieni sellainen Salomonin kevyt reppu, joka on vedenpitävä. Sama reppu kelpaa lenkeille hyvin, kun siellä on oma lokero juomarakolle.
Selkään tulee kyllä kova hiki aina sen kanssa, joten olenkin miettinyt tätä satulatolppaan laitettavaa minitarakkaa, jolla painoraja taitaa olla kymmenen kilon hujakoilla.
Olisiko jollakulla työmatkailijalla kokemusta sellaisen käytöstä?
Tuumailin että sen alle saisi kätevästi askarreltua muoviläpyskästä takalokarinkin, ja ei tarvitsisi erikseen sitä asennella.

Tänään olin heikko ja kruisailin autolla kaatosateessa töihin.
Tuli silti hiki, kun oli sen verran lämmintä ja kosteaa :D

twentyniner
19.08.2012, 13.29
http://www.carradice.co.uk/ tuolta löytyy fiksuja laukkuja ilman niitä hölmön näköisiä tavaratelineitä. itselläni ollut tuommoinen vedenkestävä "modernin" näköinen laukku käytössä ja hyvin on pelittänyt.

Laukun tilasin suoraan tuolta sivuilta, nopea toimitus.

Tregård
19.08.2012, 14.24
Selkään tulee kyllä kova hiki aina sen kanssa, joten olenkin miettinyt tätä satulatolppaan laitettavaa minitarakkaa, jolla painoraja taitaa olla kymmenen kilon hujakoilla.
Olisiko jollakulla työmatkailijalla kokemusta sellaisen käytöstä?
Tuumailin että sen alle saisi kätevästi askarreltua muoviläpyskästä takalokarinkin, ja ei tarvitsisi erikseen sitä asennella.

Ei työmatkoilta, mutta päiväreissuilta. Omana kokemuksena pyörän painopiste siirtyy taakse ja TOSI ylös joten meno muuttuu aika kiikkeräksi. Putkelta ei voi runtata oikeen ollenkaan, eikä ripeitä väistöliikkeitäkään ihan huvikseen tee. Juuri nämä ominaisuudet saattaa rassata työmatka-ajossa, jossa todennäköisesti on enemmän pysähdyksiä, kiihdytyksiä ja käännöksiä kuin retkiajossa. Lokaria ei kyl tartte erikseen virittää, kyllä se laukku lokarin virkaa ajaa ihan hyvin.

Sarpale
19.08.2012, 14.39
Ohhoh, tuohan oli varsin tyylikäs sivusto!
Upeaan retrohenkiseen kommuutteripyörään valikoima oli kyllä erinomainen, mutta se joka omia tarpeita vastasi lähinnä, oli tämä:
http://www.carradice.co.uk/make_thumb.php?thumb=product_images/20100121125448-large-1-873.jpg&size=320
Eihän sen nyt mikään kaunokainen tarvitse olla, mutta vaihtovaatteiden tarvitsisi säilyä kuivana ja eväsleivänkin pitää mahtua mukaan.
Tuo 8 litraa vaikuttaa kyllä ihan riittävältä vaihtoehdolta peruskäyttöön.
Ajatus siinä tarakkahärvelissä vaan olisi se, että blokkaisi myös sitä kuraniljakkaa tulemasta niskaan ja sotkemasta tukkaa (kypärä on kyllä tottakai!)
Tuo on toisaalta tuollanen vähän vähemmän esiintyöntyvä kun se irtotarakka, vaikuttaako se luminietoksissa eteenpäin punnatessa nyt ajettavuuteen kummasti.

http://www.carradice.co.uk/make_thumb.php?thumb=product_images/20091007105157-large-1-689.jpg&size=320
Tämä olis niiiin tyylikäs, mutta tyylipoliisi kyllä tulee ja pamputtaa jos ei ole Brooksin nahkasohvassa kiinni :rolleyes:

Fuuga
19.08.2012, 15.51

Ainoastaan ma-aamuisin ja pe-iltaisin. Viikon alussa viedään 3 paitapuseroa ja parit housut töihin ja perjantaina tuodaan pois pyykkiin. Muu sälä; multitool, paikkarasia, sisuri ja muu pienempi sälä menee pienehkössä istuinlaukussa. En kerta kaikkiaan jaksaisi joka aamu hikoilla repun kanssa.

oil
19.08.2012, 16.03
Yksi vaihtoehto päivittäistarpeisiin on tankolaukku. Mulla on Ortliebin tankolaukku, joka nielaisee mukavasti kännyt, avaimet, vaihtoalusvaatteet, tarvittaessa paidan, vähän evästä, ehkä vielä jotain kun tunkee. Niillä kerroilla kun pitää ottaa läppäri mukaan, niin reppu. Ortliebin Downtown laukku houkuttaisi, hinta vain on suolainen...

twentyniner
19.08.2012, 16.25
Oma mielipiteeni on että ensin laukkua satulatolppaan ja sen jälkeen vasta vaihtoehdoksi tankolaukku. Nämähän ovat henkilökohtaisia fiiliksiä, joten kukin tyylillään ja fiiliksellään valitsee vaihtoehdoista. Itse en kyllä mielelläni reppuselässä ajaisi, ainoastaan metsässä juomapussin ja varakumien yms.kera tulee käytettyä reppua.

Sarpale
19.08.2012, 17.28
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/pyoraily/pyoralaukut/road-bag-m/
Tuosta löytyi aika potentiaalinen laitos, 4 kg / 10 litraa pitäisi riittää jopa naisihmiselle työpäivän tarpeisiin :rolleyes:

Tuleeko tämä jotenkin kumman pitkälle taas tuonne takarenkaan päälle vai kuvittelenko vaan sen olevan roikkuvan näköinen?
http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-seat-post-bag-gs-1-linie/aid:481451

Tällä haavaa tuo ylemmän linkin verme näyttää paremmalta. Tuollaisia kyllä pitäisi hipeltää ihan livenä että näkisi sisustilat ennenkuin menee tilailemaan.
Runkolaukku olisi kiinnostava, mutta uuden pyörän runkoon ei oikein mahdu sellaiset.

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=36242;page=1; menu=1000,5,75,310;mid=0;pgc=0
Löytyi vielä hyvä kilpailija, en kyllä katsonut paljonko tulisi postikuluja. Tuo kuminauha tuossa päällä, useat sivutaskut ja ainakin kuvassa vakuuttavan näköinen tapaus.
Tarviikohan noita suojata alta sitten jollain MacGyver-konstilla ettei rapa heti uiskentele sisään?

Nämähän ovat tulossa työmatka-ajoon, niin ei ole offtopicia, eihän :rolleyes:

H. Moilanen
19.08.2012, 18.55
Ajaako kuinka moni repun kanssa?

Camelbakin Hawg käytössä. Normaalisti mukana kulkevat vaihtovaatteet ja eväät, mutta pyykkipäivänä kapasiteetti riittää koko työasun ja pyyhkeen yhtäaikaiseen kuljettamiseen.

Ski
19.08.2012, 19.27
Aika harvoin viitsii tuota 15 kilsan pätkää pyöräillä kun se menee autolla moottoritietä pitkin niin jouhevasti. Ehtii sitten illalla paremmin maastoilemaan.

Tuo Oulun moottoritie on mulle ainakin yksi syy ajaa pyörällä työmatkat vaikka itse voisin ajaa 22 kilsaa 27:stä sillä moottoritiellä.... :)

Deuterin reppu (semmonen joka ei makaa selkää pitkin vaan on sillain koholla) selässä joka ajopäivä, 2 sisuria ja perustoolssit.

Il ciclista di Roine
20.08.2012, 00.03
Viime joulukuusta alkaen työmatka piteni 5 km:stä 23 km:iin ja kun työ on vielä 2-vuorotyötä, niin en halua aikaistaa työmatkapyöräilyä vielä lisää nyt aamuvuoroviikoilla 03:50 tapahtuvaa vakkarinpirinää. Autolla, autolla vaan.

Kerran tuli kokeiltua tutun pyörälenkin jälkeen pyöräillä mökille ja olipa yllätys, miten pahasti hapoille jalkani menivät ja tätä en halua kokea uudelleen. Silloin tuli minulle selväksi, että pelkkä vapaa-ajalla tapahtuva maantiepyöräily riittää minulle.

Namusetä
20.08.2012, 05.44
Viimeiset 13-vuotta on duunimatkat hoidettu pyöräillen. Taidan olla "onnekas" ku työmatkaa on aina ollut vain 2km ja oli keli mikä hyvänsä ni siihen ei juuri aikaa mene. Hyvä puoli on et voi herätä 20min ennen vuoron alkua ja kerkee vielä duuniin helposti. Uniajan maksimointi = win.

Kettu-Pekka
20.08.2012, 07.07
Keleistä riippuen, aamulla ajelen yleensä CC:llä 15km, ja iltapäivällä 25km. Joskus taas mennään maasturilla pitkin polkuja 10-20km suuntaansa. Hyvä kun on vaihtoehtoja :)

Juha_H
20.08.2012, 07.38
Mulla on käytössä isohko vyölaukku (selän puolella) sen verran tilaa että laukkuun saa heittämällä 1-2 vaihtovaatekertaa kunhan sarkut, kengät ja muut isommat on odottamassa työpaikalla pukuhuoneen kaapissa. Tuollainen vyölaukku ei hiosta lainkaan. Lisäksi välillä tulee roudattua kannettavaa lähettilaukussa. Varakumit on satulalaukussa ja pumppu pyörässä kiinni ihan normaalisti kaikissa pyörissä.

Työmatkaa on reilut 20km ja kesällä poljen tuon melkein päivittäin ja talvella tavoite on kolmena päivänä. Talvella matka on jo sen verran reipas, että elimistö tarvitsee välipäiviä tai meno hyytyy loppuviikkoa kohden.

Snapcazz
20.08.2012, 08.35
Työmatkaa on noin 8km suuntaansa, eli noin 3000km tulee vuoteen pelkkää työmatka-ajoa. Joka kelissä mennään. Autottomalla (jääräpäinen periaatekysymys) kun ei ole vaihtoehtoja.
Toisaalta huonoihinkin olosuhteisiin lähtee polkemaan ihan normi rutiinilla, kun kerta ei ole sitä lämmintä ja kuivaa vaihtoehtoa houkuttamassa. Ja kuten edellä on useasti todettu, niin parhaat fiilikset saa kun uhmaa niitä kaikkein älyttömänpiä olosuhteita ja ilmaantuu töihin naama kuurassa työkavereiden ääneen ihmetellessä miten joku voi olla noin hullu.
Noin lyhyellä matkalla ei ehdi muuten kylmettymään mutta, viime talvena piti ostaa rulla laastariteippiä jota vedellä ympäri naamaa jotettei poskipäät olisi 30asteen pakkasessa paleltuneet. Kommandopipoviritykset ei toimineet kun vetivät linssit huuruun.
Siinä mielessä olen onnekas, että oikeastaan mitään ei tarvitse työmatkoilla mukana kantaa. Firma tarjoaa loistavat sosiaalitilat jonne voi kantaa myös pyörän luonnon olosuhteilta ja kriminaaleilta suojaan. Eli edes lukkoa ei tarvitse mukana raahata. Ihan normi pyöräilyvaatetus riittää.
Tosin lompakon, luurin ja avaimet olen laittanut sellaiseen pienee satulanaluslaukkuun. Tosin se on niin pieni, että sinne ei mahdu sitten mitään muuta. Syksyä varten pitäisi löytää vastaava viritys mutta vähän suuremmalla kuljetuskapasiteetilla varustettu malli.
Onko kellään kokemusta tästä, tai muista Topeakin tuotteista? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7361. Mukaan pitäisi mahtua edellä mainittujen romujen lisäksi ainakin ohut takki. Suosituksia???

fiber
20.08.2012, 09.09
Olipa kaunis aamu polkea töihin! Tämä 24-25 km sujuu kesällä yhtä nopsaan kuin julkisilla tai kuin menisi autolla Kehä1:n ruuhkissa. Talvella sitten onkin hankalampaa, kun lumikeleillä työmatkoihin uppoaa neljä tuntia.

Tavallisesti pyrin viemään muutamat vaihtovaatekerrat ym isommat töihin silloin, kun menen julkisilla. Sillä tavoin ei tarvitse kuin eväät satulalaukkuun. Nyt olikin sitten iso reppu, jossa reilun kokoinen järkkäri, iPad+näppis, viisi iPod Touchia, tuliaisia töihin, farkut jne. Reppukin menettelee, kun napsauttaa eturemmin kiinni.

Viideksi pitää päästä keskustaan hikoamatta. Täytyy varmaan tunkea ihan viileästi junaan, vaikka on ruuhka-aika...

EDIT: Snapcazz - mainittu satulalaukkuni on juurikin tuo Topeak Aero, ja nimenomaan remmeillä eikä pikakiinnityksellä. Hyvä veska, ollut ajossa useita tuhansia kilometrejä. Kyllä sinne ainakin nuo mainitsemasi mahtuvat.

obeesi
21.08.2012, 09.43
Olipa kaunis aamu polkea töihin!.

Tänään oli kanssa! Ihanuutta! Vielä jos saa kysäistä, että millaisia hanskoja porukka täällä käyttää?

Highlander
21.08.2012, 10.03
Tänään oli kanssa! Ihanuutta! Vielä jos saa kysäistä, että millaisia hanskoja porukka täällä käyttää?

Nää on hyvät kesät ja talvet. Varsinkin jos käyttää grippareita. Minkki on ihanan tuntuinen kädessä.

http://www.polargourmet.net/images/turkiskintaat/minkkikintaat_ruskeat_resorilla.jpg

Kesäkeli
21.08.2012, 11.06
Repun kanssa mennään täälläkin, läppäri kulkee aina mukana. Ja yllättävän mukava se on selässä, vaikka maantiepyörällä ajelen. Hiki tulee joka tapauksessa, joten käyn töissä pikaisesti suihkussa. Työvaatteet vien työpaikalle noin viikoksi kerrallaan, ei tarvi sitten joka päivä kuljetella.

Edit: Reppu on Deuter Trans Alpine 30.

VeeVee
21.08.2012, 11.07
Jos tulen hybridillä, niin yleensä Oertlieb Downtown ja varsinkin silloin, jos kuljetan läppäriä mukana.

CC:ssa ei ole tarakkaa joten reppu selässä (Osprey Talon) silloin kun tulen krossarilla töihin.

Pienestä pitäen ajanut koulu- ja työmatkat pyörällä melkein kelistä riippumatta. Ennen nastarenkaita pahimmat jääkelit jäivät väliin. Ikävä kyllä nykyinen työmatka on vain 3 km, mutta onneksi sitä saa venytettyä ajamalla muuta kuin suorinta reittiä. Saa nähdä löytyykö jostain rahaa kaksysiin (tai maasturiin) jolla voisi korvata hybridin.

Johanna
21.08.2012, 14.03
Lisää fiilistelyä bongaamalla paikallisia kuvarasteja työmatkalla....
Kuvarastien bongaus kuulosti tosi mielenkiintoiselta, mutta äkkiseltään katsottuna täällä ei sellaisia ole :/

Täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44065-Työmatkatemmon-säännöt) hienoja juttuja aiheeseen liittyen.
Heh :D Ilmeisesti cc:llä ei ole hyväksyttävää työmatkatempoon osallistua? Vaikka voihan sitä ihan omaksi huvikseen välillä tempoilla :-)

Ehkäpä mä vaan oon jotenkin omituinen kun kaikkein kurjimmat kelit on jotenkin ne hauskimmat matkat. Kaippa siinä on jotain semmosta että hammasta purren saa sisun päälle ja adrealiini virtaa joka tuo jotenkin sen hyvän olon kun on selviytynyt perille. :D
Oon aiemminkin kyllä paljon pyöräillyt ympäri vuoden koulu- ja työmatkoja, mutta tähän asti matka on pisimmillään ollut viisi kilometriä. Ja huomasin kyllä myös kuuluvani siihen joukkoon, joka nautti matkasta melkein vain sitä enemmän, mitä kurjempi keli oli. Niissä matkoissa oli ainakin jotakin erityistä, kun kadut tyhjenivät aika isosta osasta porukkaa. Mutta lyhyet matkat nyt menee vaikka ryömien, nykyään on niin pitkä matka että vaatetuksenkin pitää olla kyllä kohdillaan ettei esimerkiksi palelluta mitään.

Työmatkapyöräily on todella hienoa ! Mulla menee tunti per suunta, talvella vähä enempi, ja aina on tekosyitä mennä autolla on tuhansittain, jos niitä haluaa löytää.

Mutta, kun vauhtiin ja makuun pääsee, niin jokainen automatka on tuskaa.... :) Onnea ketjunaloittajalle fiiliksistä, työmatkapyöräily on mahtihommaa !

Hyvä pyörä kuten sanoit, ja varusteet, niin ei se estä räntäsadekkaan matkaa. Muistaa vielä että sisällä ikkunantakana asiat (vastatuuli, sade, räntä, zombiet) ulkona näyttää rankemmilta kuin ne onkaan sitten matkalla.
Kiva kuulla, että jollakulla on vielä pidempi matka kuin itselläni ^-^ Eli todennäköisesti tulen selviämään talvista, olin jotenkin pelännyt matkaan menevän jopa kaksi kertaa kauemman kuin kesäisin mutta todennäköisesti niin onkin vain ihan pahimmilla keleillä. Hyvään alkuun olen jo päässyt, muutama päivä ja pari viikkoa takana ( positiivinen ajattelu kunniaan :D )
Ja tuo on kyllä ihan totta, että sisältä katsottuna sää näyttää aina pahemmalta kuin itse koettuna!

Kiitoksia muistutuksesta miten kivaa työmatkapyöräily sittenkin on.
Ehkä olin vähän turtunut ja sairastelut veivät innon lähteä aamulla, kun keväällä alkoi keksiä syitä siirtää lenkkiä illaksi. 16 km on suuntaansa.
-työmatkapyöräilijä aistii ympäristöä tavalla, jonka autoilija sulkee lasien ja radioäänen taakse. Saa elämyksiä, joita ei autoilija saa. Piristää kummasti aamulla ja lenkille ei tarvitse erikseen lähteä.
-pahimpia haasteita ovat nollakelit, kun on märkää ja kylmää. Pakkasella on taas kuivaa ja tarkeneminen on helpompaa
-vaikeinta on kun uskollinen työmatkapyörä pöllitään, ei pidä kiintyä materiaan liikaa, uuden saa kohtuu vaivalla jos on vakuutus

Kiitos kannustavasta listauksesta, näitä asioita on tosiaan hyvä kerrata aina välillä niin löytyy se kipinä sitten uudelleen tarpeen vaatiessa :-) Onneksi kohdallani on erittäin pieni todennäköisyys sille, että pyörä päätyisi varkaiden käsiin, mutta on ihan totta että materiaan ei kannata liikaa kiintyä :)

Olipa positiivinen yllätys, että tännekin kirjoitti tosi moni, jotka NAUTTIVAT juuri talvikeleistä. Teidän kommenttejanne on hyvä pitää muistissa, ettei tule jätettyä pyöräilyä talvenkaan saapuessa :)

Pakko myöntää että itsekin tuli aloitettua lähes sohvalta tämä työmatkapyöräily, kiva etten ole ainut :) Tosin on tässä ollut kuitenkin aktiivisempiakin jaksoja, mutta mitään säännöllistä harjoittelua ei ole tullut kyllä harrastettu varmaan ikinä. Nyt olisi tarkoitus päästä ensimmäinen kerta siihen, että kunto oikeasti alkaa kasvamaan ja että sen huomaisikin. Eli toivottavasti talvi ei lannista. Ja sehän ei sitä tee! ;)

Ja reppu selässä menen, vaikka tarakkalaukku on välillä ollut mietinnässä. Mutta ainakin vielä reppu on toiminut mielestäni ihan riittävästi.

Tällä haavaa tuo ylemmän linkin verme näyttää paremmalta. Tuollaisia kyllä pitäisi hipeltää Nämähän ovat tulossa työmatka-ajoon, niin ei ole offtopicia, eihän :rolleyes:
Hyvä vaan että keskustelua käydään myös varusteista :)

Vielä jos saa kysäistä, että millaisia hanskoja porukka täällä käyttää?
Vielä on mennyt ihan normi pyöräilyhanskoilla (eli peittää n. puoleen sormeen asti). Jotkit tuulta pitävät olisi varmaan tarpeen hankkia tässä pian ilmojen entisestään viilentyessä (?)

Tälle viikolle hauskin hetki on tullut varmaan eilisaamulta, kun näin yhden pyöräilijän ajavan autojen joukossa (itse ajelin kevyen liikenteen väylällä) ja niin huimaa vauhtia että itse alkoi toivoa, että josko sitä ensi kesänä sitten itsekin... :D Liikenneympyrästä selvittyään ohitti traktorin tai sitten teki jonkin maagisen katoamistempun - mutta veikkaisin kyllä ohitusta. Täytyy sanoa että tänään tuli katseltua, josko sama tyyppi olisi taas kisaillut autoja vastaan :D

Virpi
22.08.2012, 10.37
Tänään oli loistosää pyöräillä töihin. Oli aivan tyyni pilvipoutainen ilma. Tuli taas sellainen ahaa-elämyksen kaltainen fiilis, että tällaista tämä pyöräily parhaimmillaan on:)
Tuohon käsineasiaan kommentoisin, että itsellä on aika monenlaisia käsineitä josta voi sitten sään ja lämpötilan mukaan ottaa siihen hetkeen sopivimmat käsineet. Välillä otan varakäsineetkin iltapäiväksi jos on luvassa päivän lämpenemistä.
Mulla on yleensä hiihtokäsineet tai pyöräilykäsineet jos on viileämpää ja täytyy olla sormet peittävät käsineet. Tarjouksesta noita aina ostelen koska käsineet ovat itsellä aina kädessä pyöräillessä. Pyöräilykäsineissä kämmenpehmusteet tuppaavat menemään ajan kanssa löysiksi niin on välillä hyvä päivittää hanskat uusiksi. Vanhoja pyöräilyhanskoja käytän sitten koirien kuletuslenkeillä tai muuten ulkoillessa.

obeesi
22.08.2012, 10.54
Tänään oli ensimmäinen kerta 'uudella' pyörällä ja uudella Haltin puvulla. Laitoin vähän liikaa vaatetta alle, tuli hiki. Muuten oli ihan kiva ajella vaikka vastatuulta olikin...

Minne päin Virpi ajelee? Asustelen itse Jokelan lähellä ja suuntaan kohti Vantaata.

prkka
22.08.2012, 11.06
Itse poljen parina komena päivänä viikossa töistä kotiin ja töihin menen junalla sekä metrolla fillarin kanssa. Töihin päin ei viitsi polkea, kun ei ole suihkussa käynti mahdollisuutta ja matka on reitistä riippuen 24 km luokkaa. Reppu selässä mennään -86 mallisella Crescentin maantiepyörällä. Pyörällä kotimatka kestää suunnilleen tunnin, joka on samaa luokkaa kuin aika julkisia kulkuvälineitä käyttäen.

Virpi
22.08.2012, 11.24
Tänään oli ensimmäinen kerta 'uudella' pyörällä ja uudella Haltin puvulla. Laitoin vähän liikaa vaatetta alle, tuli hiki. Muuten oli ihan kiva ajella vaikka vastatuulta olikin...

Minne päin Virpi ajelee? Asustelen itse Jokelan lähellä ja suuntaan kohti Vantaata.

Minä ajelen Pertusta Hyvinkäälle, Hakakallioon. Oikein ihanteellisen pituinen työmatka, näin fillaroinnin kannalta. Ai, sulla oli vastatuuli, ilmankos minusta eteneminen tuntui niin helpolta kun menin vastakkaiseen suuntaan =D

Jumo
22.08.2012, 12.31
Vielä jos saa kysäistä, että millaisia hanskoja porukka täällä käyttää?
e
M-racing neopreenihanskat, nuo sattuu kesäenska / kevään moottorikelkka-ajojen takia olemaan hyllyssä ja kun en pysty joka harrastukseen ostamaan "specific" varuisteita niin niillä mennään mitä sattuu hyllyssä olemaan. Nuo on oivat "märän / kylmän kelin "-käsineet, kastuu kyllä mutta neopreenissa se ei niin haittaa. Mun kädet ei oo herkät paleltumaan niin pärjään noilla aika kylmiin keleihin.

msl
22.08.2012, 13.29
pienten lasten perheessä paras harrastus on työmatkapyöräily. lyhintä reittiä 9km suuntaan, mutta joskus venähtää, sinkulalla 44/20 välityksellä kesät ja talvet (35mm nastoilla), joskus lastenistuimella, aina reppu selässä, ilman kiirettä, ilman hikeä. talvella maasturi ollut aikanaan kiva, mutta palasina ollut muutaman vuoden. 29 pyörä unelmissa kun oikein kinostaa. hanskojakin pidän kylmällä.

Ville T
23.08.2012, 10.42
Ajauduin työmatkapyöräilyn pariin ikään kuin vahingossa kun auto jäi varikolle useammaksi päiväksi. Matkaa on noin 12 km suuntaansa, aikaa tuohon menee puolisen tuntia. Suurin osa matkasta menee autotien laidassa ajellen, onneksi epäsäännöllisen vuorotyön epänormaalit työajat tarjoavat aika hyvin tyhjiä baanoja jompaan kumpaan suuntaan. Fillarina on vanha sotilaspolkupyörä, joka on kyllä ihmeen hyvä ajettava. Tarkoitus on ostaa kyllä uusi fillari (tällä hetkellä kiikarissa Kona Dew Deluxe) kunhan vain sattuu sopivasti jäämään rahaa moiseen hankintaan.

Reppu on joka reissulla mukana, mutta tarakalle laitettuna. Pimeällä valoa tarjoaa Deal Extremestä hankittu valaisin (http://www.dealextreme.com/p/t6-smooth-crown-waterproof-xml-t6-3-mode-1200-lumen-white-led-bike-light-with-battery-pack-set-844082507) ja näkyvyyttä lisää vielä keltainen huomioliivi, päivällä vähän huolettomampaa tuon suhteen. Suihkussa pääsee käymään työpaikalla, jos ei ole jättänyt töihin lähtöä viime tinkaan... Täytyy kyllä todeta, että on se ihan erilaista aloittaa hommat kun reippailee alkuun!

Esanssia
23.08.2012, 11.32
Eka viesti tähän purkkiin!

Nykyinen työmatka ekan kerran ajettu pyörällä. Jatkossa ehkä kerran tai kaksi viikossa pyörällä, kunnes tulee lunta ja liukasta. Matkaa 50km / sivu, lähinnä asvalttia + yksi sorapikataival.

Jeh ei tuollaista ihan joka päivä viitsi. Itsellänikin on 70km sivu, ajattelin että voisin tuon kesäaikaan jokusen kerran polkaista. Ehkä ensi kesänä sitten. :)

Pattaya68
23.08.2012, 21.37
Itse poljen ympärivuotisesti työmatkat ja pyöränä jäykkäperä sekä maastopyöräilyyn tarkoitettu reppu selässä. Kesällä on kaikista tylsimpää polkea ja sen mukavampaa mitä huonompi keli. Matka tosin lyheni työpaikan vaihdoksen vuoksi alle seitsemään kilometriin eli ei sitä minään merkittävänä liikuntana voi pitää, mutta sitten talvella tosin sekin haastavampi matka. Työpaikalla on kuivauskaappeja, suihkutilat ja sauna, joten ainakin se puoli kunnossa ja sitä pidänkin erittäin tärkeänä. Pidän työpaikan pukukaapissa työkenkiä, housuja ja paitoja. Aina välillä sitten kuljetan ne kotiin pesuun. Kaikkien ei tietenkään tarvitse työmatkaansa pyörällä kulkea, mutta välillä on hauska kuulla niitä tekosyitä, joita jotkut selittävät, kun puheeksi tulee työmatkan kulkeminen pyörällä.

Johanna
24.08.2012, 10.15
Nyt on sitten pari viikkoa polkemista pian takana eli sen addiktoivan kauden pitäisi olla ohi. Ja kyllä näinkin lyhyessä ajassa ehtii kummallisesti tottumaan ajatukseen, eikä autoa enää oikein edes pidä vaihtoehtona. Olo on alkanut tuntua todella hyvältä ihan kaikenkaikkiaan ja nyt kun kroppa alkaa hieman tottumaan tähän liikkumiseen niin olen ehtinyt suunnitella jo muutakin liikuntaa. Kilpatanssin alkeiskurssille olisi tarkoitus suunnata tiistaina :D
Mutta hyvät ovat kelit olleet, maanantaina tulee todennäköisesti ensimmäiset sadesään pyöräilyt eli ihan mielenkiintoista nähdä miltä silloin tuntuu :D Mutta kyllä se matkan päätteeksi otettava suihku tuntuu sitä paremmalta, mitä rankemmin on joutunut luonnonvoimien armoille. Koko sormen peittäviä pyöräilyhanskojakin olen hieman alustavasti katsellut, 15 euroa niistä ei tunnu pahalta. Kuitenkin sitten talvea varten tarvitsee jo niitä vähän paksumpia ja tuulenpitäviä, niin hinta pompsahti heti 30 euroon. Mutta sen verran taitavat maksaa?
Hienot aamu-usvat ja sopivan viileät syysaamut ovat olleet tämän viikon parhainta antia :)

Ja kuten Pattaya jo totesikin, tekosyitä löytyy aina. Toisaalta olisi kiva että useampi kulkisi edes joskus pyörällä, niin muistaisivat sitten autoillessaankin paremmin huomioida pyöräilijöitä.

Sarpale
24.08.2012, 10.51
Hienoa Johanna, tervetuloa joukkoon reippaaseen! :cool:

Ja omasta mielestä 30 e sijoitus hyviin hanskoihin on varsin kohtuullinen, ja kun ne on hyvät, kestävät ne sitten käyttöäkin.
Itsellä on Konan jotkut paksummat hanskat, joiden ainua tuntomerkki on Iron Maiden-fontilla tehdyt tekstit. Niillä menee välikausiajot loistavasti, lämpötilan lähennellessä nollaa vasta tarvitsee vaihtaa paksumpiin.
Kevään, kesän ja syksyn tähän asti olen ajanut Foxin Digit-hanskoilla, jotka tuon 30 e myös kustansivat.
Erinomaiset kädessä ja näyttävätkin vielä hyvältä :rolleyes:

Alkujaan ajoin sellaiset Seppälän neulesormikkaat kädessä, mutta aika nopeasti sitä tajusi ettei niistä edes silloiseen viiden kilometrin työmatkaan ole.
Parin talven takaiset -30 pakkaset kun ajoin töihin, oli kädessä lasketteluhanskat. Nojoo, kaikenkaikkiaan varustus oli lumilautaa ja kypärää vaille "rinteestä", mutta eipä palellut :D

Etpi
24.08.2012, 11.06
Työmatkapyöräily voittaa kyllä autoilun omassa tapauksessani selvästi, koska työmatka on vaivaiset 5,5 kilometriä ja työpaikalta löytyy erinomaiset suihku- ja pukuhuonetilat. Matkaan ei mene kesällä kuin ehkä 5-10 minuuttia kauemmin kuin autolla, joten ajankäytön suhteen ei ole mitään ongelmaa. Kesällä perheeseemme kuitenkin liittyi uusi jäsen, esikoispoika, ja hänen johdostaan on työmatkapyöräily löytänyt, jos nyt ei voittajaansa, niin ainakin täydentäjänsä, eli työmatkajuoksun. Voisihan sitä tietysti ajaa pyörälläkin lenkin ennen tai jälkeen töitä, mutta juoksu vaan on treenin kannalta ajankäytöltään paljon tehokkaampaa. Työmatkajuoksuun käytetty aika ei ole pois perheen ajasta. Töissä on pakko käydä, mutta muuten olen yrittänyt olla kotona niin paljon kuin mahdollista, tutustumassa uuteen tulokkaaseen ja auttamassa vauvan hoitamisessa. Lenkille lähteminen illalla on tuntunut todella vaikealta, joten päätin hoitaa lenkkeilyn työmatkojen yhteydessä. Tämä on toistaiseksi ollut todella toimiva järjestely, ehtii liikkua ihan riittävästi työviikon aikana, eikä iltaisin tarvitse miettiä lenkille lähtöä, vaan voi keskittyä vain siihen mikä on tärkeintä, eli perheen kanssa olemiseen. Viikonloppuna sitten malttaakin tehdä pidemmät juoksu- ja pyörälenkit.

Yllättävintä tässä on ollut se, että olen aina ollut todella huono aamulenkkeilijä. Kuolema meinasi armeijassakin korjata joka ikinen aamu lenkillä, eikä keho tottunut aamulenkkeihin koko armeija-aikana. Mutta nyt on mies vanhentunut ja ilmeisesti rytmi muuttunut, koska aamuisin juoksu kulkee ihan hyvin ja ennen kaikkea töissä on juoksun ansiosta virkeä olo heti aamusta lähtien.

Ville T
26.08.2012, 19.43
Mihinkäs aikaan palstan työmatkapyöräilijät on liikkeellä? Hienot aamu-usvat kuulostaa kivalta, mutta omalla kohdalla parhaat fiilikset on tulleet täysikuun paisteessa polkiessa. Noin kuukausi sitten oli niin kirkas oli kuu, että teki ihan selvärajaisen varjonkin. Vesisateesta en tykkää, muutenkin houkuttelee enemmän lähteä paremmalla kelillä.

On muuten syvältä, kun töistä löytyy kyllä ihan hyvät pesumahdollisuudet ja kohtuullinen saunakin, mutta kamppeiden kuivaamiseen ei sitten olekaan mitään hyvää ratkaisua. Pukukaapissa ei rätit kuivu edes kymmenessä tunnissa. :(

-Cube-
26.08.2012, 20.36
Mulla alkaa työt 06.00 joten lähtö on kelistä riippuen n. 4.45-5.15

Eli varsin mukavaa ja rauhallista polkea tohon aikaan. Varsinkin talvella se on jotenkin jopa taianomaista polkea kuunvalossa ilman muuta liikennettä vaikka pääkaupunkiseudulla liikunkin. :)

nokku
26.08.2012, 23.07
Vuosikaudet on poljettu vuoden ympäri, -25c on raja ja oikeastaan sellainen nollakelin vesisadekin on näin vanhemmiten alkanut epäilyttää. Työmatkakin on tosin vain 4km suuntaan, eli tempoilun merkeissähän se on mentävä - ei siinä muuten mitään järkeä olisikaan noin niinkun kunnon puolesta.

Kumitarzan
27.08.2012, 13.24
Ainoa huono puoli keskustaan muuttamisessa oli se, että työmatka lyheni alle kilometriin. Ajokortittomana työmatkat meni aiemmin pyörällä, nyt moista matkaa ei viitsi edes polkea.
Voisihan sitä aamuisin ajaa kiertoteitä töihin, mutta ei sitä tule tehtyä kun se ei ole "pakollista".

fiber
27.08.2012, 13.40
On muuten syvältä, kun töistä löytyy kyllä ihan hyvät pesumahdollisuudet ja kohtuullinen saunakin, mutta kamppeiden kuivaamiseen ei sitten olekaan mitään hyvää ratkaisua. Pukukaapissa ei rätit kuivu edes kymmenessä tunnissa. :(
Nyt ripustan roikkumaan pukuhuoneen kattoon henkareille. Ei näytä hyvälle, mutta onneksi siinä on poistoilmaventtiili kohdalla, niin ei haju häiritse. Kuivauskaappi saattaa toteutuakin, vieläpä tänä talvena.

StantheMan
27.08.2012, 13.42
Sama homma. Työmatka tasan 2 km. Olen kävellen jo puolessa välissä, kun olen saanut pyörän raahattua ulos kellarista. Talvella tulee ajettua enemmän pyörällä. Pitää "köyhille" näyttää, että tosimies ajaa kovillakin pakkasilla.

Ainoa huono puoli keskustaan muuttamisessa oli se, että työmatka lyheni alle kilometriin. Ajokortittomana työmatkat meni aiemmin pyörällä, nyt moista matkaa ei viitsi edes polkea.
Voisihan sitä aamuisin ajaa kiertoteitä töihin, mutta ei sitä tule tehtyä kun se ei ole "pakollista".

ALVIR
27.08.2012, 14.19
Omat työmatkat pyörällä alkaa olemaan tältä vuodelta tässä, ellei nyt sitten yksittäisiä kertoja tule lähipäivinä. Aamuisin vain alkaa olemaan niin pimeää että pakko luovuttaa ja tulla autolla :(.

Tämän kesän saldo:

Count
Distance
Time
Elevation Gain
Avg Speed
Avg Bike Cadence
Avg Elevation Gain
Avg Distance
Max Distance

82
2,395.05
91:47:38
20,403
26.1
89
249
29.21
32.59

tommi2
27.08.2012, 15.05
työmatkat ajeltu jo 15 vuotta jos oikein laskin (pari vuotta kävelin välissä. kävely on vielä kivempaa). mulla tämä on pakko. ei ole varaa pitää kahta autoa, ei oikein edes sijoittaa bussilippuun, no , ehkä bussi-fillari on sentään valinta. en nauti ajaa talvella tai huonolla kelillä sen kummemmin. kaikista kauheimmat päivät ovat kun olet ollut kipeä ja ei ole enää esim. kuumetta ja pitää mennä töihin, mutta ajaessa kunto romahtaa täysin... tai kun on pystynyt kehittämään töissä kauhean päänsäryn ja silti on pakko polkea kotiin jos kotiin haluaa.
positiivista on että tuossa herää ja en uskalla kuvitella minkälainen läski sitä olisi ilman tuota liikuntaa. sitten on ihan eri asia jos päättää tulla kotiin mutkan kautta, esim. metsän halki tai pidemmän maantielenkin kautta. niistä nautin. ilmeisesti toi vapaaehtoisuus on se juttu tossa allekirjoittaneelle. työmatkaa en voi missään nimessä verrata harrastuslenkkeihin.

Halloo halloo
27.08.2012, 15.46
Omat työmatkat pyörällä alkaa olemaan tältä vuodelta tässä, ellei nyt sitten yksittäisiä kertoja tule lähipäivinä. Aamuisin vain alkaa olemaan niin pimeää että pakko luovuttaa ja tulla autolla :(.

Tämän kesän saldo:

Count

Distance
Time
Elevation Gain
Avg Speed
Avg Bike Cadence

Avg Elevation Gain
Avg Distance
Max Distance

82

2,395.05
91:47:38
20,403
26.1
89
249
29.21
32.59

Kai olet kuullut keksinnöstä nimeltä: mukana kannettava valo?

ALVIR
27.08.2012, 16.20
N. 20 km taajaman ulkopuolella valaisematonta tietä, ei kannettava valo enää riitä...

cuppis
27.08.2012, 16.49
N. 20 km taajaman ulkopuolella valaisematonta tietä, ei kannettava valo enää riitä...
Tuo on kyllä täysin ratkaistavissa oleva ongelma. Tällä palstalla on paljon keskustelua valoista joten en ryhdy niistä nyt enempää kirjoittelemaan. Monet meistä ajelevat suurimman osan vuotta pimeillä teillä ja metsäpoluilla, se on vain varusteista kiinni.

Irmeli
27.08.2012, 18.19
Josko huomenna taas pääsis menemään, ei veljet, neljässä päivässä kolme puhjennutta rengasta. Ei ollu enää vararengasta tälle aamulle, vaan katselin haikeissani muita pyöräilijöitä, jotka iloisesti viilettivät menemään ja itse murjotin bussissa. Meni uutukaisesta pyörästä takarenkaan ulkokumi nyt sitten vaihtoon (pitäis kestää 5 kesää?? nähtäväks jää). Mutta kai sitä tulis voida ajaa pelottomin mielin, vaikkei ihan harjattua tietä edessä olisikaan.

rjrm
27.08.2012, 20.22
Onhan tuollainen outoa. Vika kehässä, nippelissä, renkaassa!

obeesi
30.08.2012, 23.44
Mihinkäs aikaan palstan työmatkapyöräilijät on liikkeellä?

Vuorotyöläisenä liikenteessä ollaan melkein mihin aikaan vain, niin kuin tänään vähän aikaa sitten:

http://farm9.staticflickr.com/8440/7896116648_72c1575286.jpg (http://www.flickr.com/photos/obeesi/7896116648/)

Rikke
31.08.2012, 07.25
Itselläni työmatka on 9km suuntaansa jota tullut nyt poljettua vuoden päivät,kyllähän tuolla viellä on kiva polkea menemään kun on noinkin lämmintä.
Toinen asia onkin sit syksyn/talven pimeät talviaamut :D

Tauno
31.08.2012, 08.41
Ajelen Helsingissä linjaa Itäkeskus - Herttoniemi - Sörnäinen - Pasila. Tässä näkee hyvin työmatkapyöräilyn koko kuvan. Porukkaa on paljon, mutta ällistyttävän hyvin täällä ajetaan. Talvella toivoisi hieman enemmän ajoseuraa :)
Tällä viikolla bongasin ensimmäisen pyöräilevän Somalin. En ole varma, oliko työmatkalla.

marmar
31.08.2012, 08.51
Itselläni työmatka on 9km suuntaansa jota tullut nyt poljettua vuoden päivät,kyllähän tuolla viellä on kiva polkea menemään kun on noinkin lämmintä.
Toinen asia onkin sit syksyn/talven pimeät talviaamut :D

Pimeys hoituu valaisimilla ja mun mielestä yksi hienoimmista keleistä on ajaa illalla/aamulla hiljaiseen aikaan alle 10 asteen pikkupakkasissa. Yksi aamu joku kysyi työpaikan ovella 28 asteen pakkasessa, että eikö siellä ole kylmä pyöräillä. Minä kun jäädyn autoonkin. Totesin vain, että ei, se on varusteista kiinni.

Todellakaan mulla ei ollut kylmä, eikä kuuma. Varusteet ja vauhti sopiviksi, niin voi vaan naureskella pihoilla autonlaseista kovaa jäätä 2 km matkaa varten raapivia ihmisiä vaikka ulkona olisi -30 astetta.

Pahvipolvi
31.08.2012, 11.14
Ajaako kukaan foorumilaisista Järvenpäästä Vantaalle wanhaa lahdentietä pitkin? Pikkuisen pelottaa pätkä Järvenpäästä Keravalle. Liikennettä paljon ja rekkoja seassa ja reunaviivan vieressä aikaas kapea alue.

Velogi
31.08.2012, 11.18
Kirjoittelin omasta työmatkapyöräilystäni ja sen haasteista blogissa http://viestitin.blogspot.fi/2011/05/tukeeko-tyonantajasi-tyomatkapyorailya.html

obeesi
31.08.2012, 11.53
Kuukauden tavoite saavutettu, 800km oli tavoitteena ja eilen mittariin oli kertynyt 818 kilometriä. Huh, enpä olisi vielä alkuvuodesta (tai muutenkaan) tätä uskonut, että ajan työmatkat pyörällä! Painoa pudonnut karvan yli kymppi ja olo on mahtava (paitsi nyt kun on ilmeisesti kipeäksi tulossa). Toivottavasti kelit jatkuisi myhään syksyyn, olen meinaan jäänyt koukkuun...

Sarpale
31.08.2012, 11.58
Tsemppiä!
Se on aina hienoa kun tavoitteet täyttyy, ja silti jää nälkää jatkaa. Kertoo enemmän kuin onnistumisesta!
Ensi viikoksi taitaa tulla vähän sateisempaa ainakin tänne omille kotikulmille, mutta sadepäivän vermeitä tässä jo päivänä muutamana testannut, ja ihan hyvältä vaikuttaa.
Jos ei sada kaatamalla koko matkaa, niin aika pienillä kastumisilla pitäisi mennä.
Takki päästää vähän olkasaumasta ja kyynärpään taitteessa takin ryppyihin muodostuvat pienet lammikot tulevat kyllä läpi jos niiden antaa vain olla.
Ravistelen kuin koira kilometrin välein.. :D

Pää ja kengät kastuvat tämän hetkisillä tuotteilla eniten.
Pitänee laittaa kypärän päälle suihkuhuppu niin ei kutrit kärsi :rolleyes:

Highlander
31.08.2012, 12.04
Ensi viikoksi taitaa tulla vähän sateisempaa ainakin tänne omille kotikulmille..
Ei oo tulossa...melko poutaista ensi viikko. Ei saa maalata piruja seinälle :p

PatilZ
31.08.2012, 12.32
Ajaako kukaan foorumilaisista Järvenpäästä Vantaalle wanhaa lahdentietä pitkin? Pikkuisen pelottaa pätkä Järvenpäästä Keravalle. Liikennettä paljon ja rekkoja seassa ja reunaviivan vieressä aikaas kapea alue.

Mun työmatkani pyöräilyosuus ja reitit vaihtelevat todella paljon, kun Hämeenlinnan lähellä asun (tänään auto on Keravalla, toissapäivänä Riihimäellä). Mutta aika ajoin jätän auton Järvenpäähän ja pyöräilen sieltä Helsingin keskustaan tai reitti kulkee muuten vaan sitä kautta. Mitään ongelmaa en ole kokenut tiellä 140 Järvenpää - Kerava välillä. Tie on suora ja kohtalaisen leveä, jolloin autoilla on tilaa väistää.

Jos Vantaalle mielii ja reittejä miettii, niin paljon riippuu, minne Vantaalla on suuntaamassa. Ja paljonko on halukas ottamaan sakkolenkkiä. Jos ujostuttaa Järvenpää - Kerava väli, niin lenkki Hyrylän kautta on yksi mahdollisuus. Tosin nyt kvl tuolla välillä huonossa hapessa. Tulin keskiviikkona siis töihin radanvarsi-reittiä: Riihimäki-Hyvinkää-Jokela-Järvenpää ja sitten sieltä Hyrylän kautta etelään ja tuo työmaa Järvenpää - Hyrylä välillä oli ikävä.

Katila
31.08.2012, 12.37
Hep! Enin osa mun kilometreistä tulee tänä vuonna (ja varmaan monena muunakin vuotena) työmatkoista. Viime vuonna jäi uupumaan sadasta kerrasta jokunen, joten tälle vuodelle otin tuon "sata kertaa pyörällä töihin" tavoitteeksi. Vielä on vähintään 44 kertaa jäljellä ja eiköhän se lokakuussa / marraskuun alussa tulekin täyteen (en silti lopeta pyöräilyä siihen, jos kelit sallivat).

Periaate on se, että aina mennään, kun on mahdollisuus (työ-, koti-, keli- yms. syistä). Mulle "liian vaikea keli" tarkoittaa sellaista säätä, että työmatkaan menisi reippaasti yli tunti, kun normaali kesäkelin matka-aika on 30-40 min, matkaa suuntaansa 14 km.

Jonkin verran tulee tuttuja naamoja tuolla matkalla vastaan, mutta eipä siellä moikkailla (paitsi maantiepyöräilijöitä, jos itse on sellaisella joskus liikkeellä). Yksi vakiokävelijäkin painaa pitkät matkat pitkin radan vartta, mutta ei koskaan ota katsekontaktia. Joskus harvoin saa hyvää peesiapua vuoroperiaatteella ja joskus joutuu hätistelemään omassa /c:ssä roikkujia menemään ohi.

Ei valittamista :)

Sarpale
31.08.2012, 12.57
Ei oo tulossa...melko poutaista ensi viikko. Ei saa maalata piruja seinälle :p

Ei, ei tietenkään! Peruspessimistisenä optimistina sitä vain tekee realistisia odotuksia, niin ei tarvi sitten yllättyä/pettyä :rolleyes:

Jos minä saisin päättää, niin tämän aamun klo 9:32 säätila sais olla vaikka koko syksyn!
Sitten jonakin talveen sopivampana aikana, eräänä aamuna vaan oliskin talvi, lunta maassa ja kiva pikkupakkanen ja sillein.
Voitais toi vetistelykausi lyhentää olemattomiin :D

cuppis
31.08.2012, 13.03
Työmatkaa tulee suuntaansa 9km eikä viimeisen vuoden aikana ole pyörä jäänyt kertaakaan talliin sään tai motivaation vuoksi. Joitain kertoja joutunut kulkemaan autolla kun on ollut työmenoja, nekin pyrin nykyään hoitamaan firman autolla. Jos tuleva talvi on kuten edellinen niin saamme etelässä ajella vielä joulun välipäivinä maantiepyörällä. Vasta uudenvuoden jälkeen joutui vaihtamaan maasturiin.
Pakkasessa pärjää aina mutta auraamattomat ja sohjoiset tiet aiheuttavat hampaiden kiristelyä. Joskus viime talvena matkaan meni yli tunti mutta onneksi ei ollut mihinkään kiire. Kivaa puuhaa, virkeämpi mieli ja punaisemmat posket.

Irmeli
31.08.2012, 14.57
Loppuviikon työmatkoista (23 km/suunta) osa kulki saariston rengasreittiä. Kirjalansalmen sillan kohdalla hyvän musiikin soidessa ja auringon noustessa, niin... En vaihtaisi sitä matkustamiseen autolla, enkä bussilla, enkä varsinkaan skootterilla.

Pahvipolvi
31.08.2012, 15.13
Mun työmatkani pyöräilyosuus ja reitit vaihtelevat todella paljon, kun Hämeenlinnan lähellä asun (tänään auto on Keravalla, toissapäivänä Riihimäellä). Mutta aika ajoin jätän auton Järvenpäähän ja pyöräilen sieltä Helsingin keskustaan tai reitti kulkee muuten vaan sitä kautta. Mitään ongelmaa en ole kokenut tiellä 140 Järvenpää - Kerava välillä. Tie on suora ja kohtalaisen leveä, jolloin autoilla on tilaa väistää.

Jos Vantaalle mielii ja reittejä miettii, niin paljon riippuu, minne Vantaalla on suuntaamassa. Ja paljonko on halukas ottamaan sakkolenkkiä. Jos ujostuttaa Järvenpää - Kerava väli, niin lenkki Hyrylän kautta on yksi mahdollisuus. Tosin nyt kvl tuolla välillä huonossa hapessa. Tulin keskiviikkona siis töihin radanvarsi-reittiä: Riihimäki-Hyvinkää-Jokela-Järvenpää ja sitten sieltä Hyrylän kautta etelään ja tuo työmaa Järvenpää - Hyrylä välillä oli ikävä.

Joo, pätkä Hyrylään on ollut kaukolämpötyömaan kourissa. Työmatkapyöräily ei ole vielä ajankohtainen, kasvattelen vasta peruskuntoa. Tosin vuorotteluvapaalla on nyt aikaa...

marmar
31.08.2012, 15.48
Kuukauden tavoite saavutettu, 800km oli tavoitteena ja eilen mittariin oli kertynyt 818 kilometriä. Huh, enpä olisi vielä alkuvuodesta (tai muutenkaan) tätä uskonut, että ajan työmatkat pyörällä! Painoa pudonnut karvan yli kymppi ja olo on mahtava (paitsi nyt kun on ilmeisesti kipeäksi tulossa). Toivottavasti kelit jatkuisi myhään syksyyn, olen meinaan jäänyt koukkuun...

Älä päästä irti koukusta. Antaa mennä vaan kelistä riippumatta. Jos matka on hiukankaan pidempi, niin säästyneillä bensarahoilla ostelee kyllä kunnon varusteet, joilla pääsee normisateilla kuivana perille.

rjrm
31.08.2012, 16.16
Jeh! Talvellakin voi pyöräillä. Oma "pakkasrajani" on noin -20C, koska sitä kylmemmällä varpaani eivät enää tarkene pyöräilykengissä. Talvella pyöräilemisen huono puoli on, että ohitettavia on paljon vähemmän :)

obeesi
04.09.2012, 13.44
Ja taas maalainen utelee: Käykö Topeak Super Tourist - tarakkaan Ortlieben laukut?
Pohdin vaihtoehtoja vain repulle...

Johanna
04.09.2012, 13.52
Mihinkäs aikaan palstan työmatkapyöräilijät on liikkeellä? Hienot aamu-usvat kuulostaa kivalta, mutta omalla kohdalla parhaat fiilikset on tulleet täysikuun paisteessa polkiessa.

Lähden matkaan n. 6.45 - 7.00 eli niitä aamu-usvia tosiaan saa ihailla tähän vuodenaikaan melko useinkin :)
Omalla työpaikalla on onneksi lämpöiset putket, joiden päälle saa laitettua vaatteita ja pyyhettä kuivamaan. Muuten ei kannattaisi edes oikein yrittää :/

ilmeisesti toi vapaaehtoisuus on se juttu tossa allekirjoittaneelle. työmatkaa en voi missään nimessä verrata harrastuslenkkeihin.
Kyllähän varmaan se vapaaehtoisuus vaikuttaa siihen, että homma ei tunnu pakkopullalta. Mutta positiivista työmatkapyöräilyssä on se, että en kyllä kovin suurella todennäkösyydellä tulisi lähteneeksi lenkille muuten näin aikaisin.

Vuorotyöläisenä liikenteessä ollaan melkein mihin aikaan vain, niin kuin tänään vähän aikaa sitten:

http://farm9.staticflickr.com/8440/7896116648_72c1575286.jpg (http://www.flickr.com/photos/obeesi/7896116648/)
Upea kuva!! Mikä lamppu sulla oikein on? :D Joudutko ajamaan paljonkin valaisemattomilla teillä?

Nyt runsaat kolme viikkoa takana ja vielä ei ole tarvinnut harmitella tekemääni ratkaisua :)
Ehkä hauskin muisto viime viikolta on heti maanantaina ylle saapunut sadekuuro, jonka jäljiltä olinkin sitten kuin uitettu koira! Takki ei ehtinyt seuraavaksi aamuksi kuivaa, vaikka parhaani yritin. Onneksi kaapista löytyi jokin ulkoilutakki, joka hoiti kyllä hommansa yhden päivän ja pääsin töihin. Onkos muuten kenkien ympärille olemassa niitä joitakin suojia, jotka pitävät sadettakin? Vai ovatko ne vain talvea varten ja tuomaan lämpöä kovimpiin pakkasiin?

Halloo halloo
04.09.2012, 14.00
^^ obeesi - En ole varma, en tunne tarakkaa. Ortliebin laukuissa on hyvät säätösysteemit, yläosasta liikkuvat sivusuunnassa koko pituudelta, alaosan "koukku" liikkuu u-kirjaimen muodossa, joten alaosan saa lukittua jompaan kumpaan alaspäin kulkevaan tarakan putkeen. Yläkiinnikkeissä on muistaakseni 2 settiä kavennuskumeja (jotta pysyy enempi vähempi eri paksuisella tarakan putkella heilumattomana). Uskaltaisin veikata, että sopivat hyvin.

obeesi
04.09.2012, 14.14
Upea kuva!! Mikä lamppu sulla oikein on? :D Joudutko ajamaan paljonkin valaisemattomilla teillä?

Lamppuna on Lumilight Navigator 1400, valaisematonta pilkkopimeätä tietä on noin kolme kilometriä. Olen huomannut, että tuosta lampusta on hyötyä 'valaistulla' pyörätielläkin.

Halloo halloo, kiitoksia vastauksesta, pistetään tarakka ja laukut harkintaan.

Tauno
04.09.2012, 14.18
Onkos muuten kenkien ympärille olemassa niitä joitakin suojia, jotka pitävät sadettakin? Vai ovatko ne vain talvea varten ja tuomaan lämpöä kovimpiin pakkasiin?Kyllä löytyy, esim. nämä: http://www.bikeshop.fi/Kengansuojat/ekauppa/c8280/

Halloo halloo
04.09.2012, 14.33
Halloo halloo, kiitoksia vastauksesta, pistetään tarakka ja laukut harkintaan.

En takaa kuitenkaan, mutta vahvasti veikkaan, että sopivat hyvin.
Pari videota (omien laukkujeni säätösysteemit erovat hieman ensimmäisen videon systeemeistä):
http://www.youtube.com/watch?v=-5rzI6XOCjA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=2NJTytdn550
Tsekkaa, josko Rosella on Rose-tekstillä varusteltuja vielä tarjolla. Ne olivat taannoin edullisimmat, jotka löysin.

teppo_h
04.09.2012, 14.45
Doddiii...tulipas liityttyä foorumille mukaan.

Työmatkaa tulee meikäläisellä ~17km suuntaansa ku tuli muutettua keväällä. Viime vuonna oli vain 12km/suunta.

Tunnustan olevani laiska paskiainen välillä, kun autoilu ottaa ylivallan, mutta jospa se tästä vielä paranis. Tavoite oli saada 1000km työmatkapyöräilyä tälle kesälle täyteen, mutta heikolta näyttää. Viime vuonna pääsin 950km, mutta tämä kesähän meni sitten ihan perseelleen. Ensin toukokuulla 3vko sairasloma napatyrän leikkauksen takia ja sitten olikin kesäloma+isyysloma (6 vko), niin se menikin sitten reissatessa/sukuloidessa/jne.
Nyt vasta tuli saavutettua 520km, mutta onhan tässä onneksi syyskuu&lokakuu vielä aikaa. Katsotaan sitten että tarkeneeko ajaa pakkasella vai ei...

Onkos täällä ketään jotka ajaa Haukipudas-Oulu akselilla? Pyöräilijöitä tuolla matkalla kuitenkin näkee ihan kohtuullisesti paitsi aamuisin ku meen jo ennen 7 tuon matkan.

rjrm
04.09.2012, 15.55
Onkos täällä ketään jotka ajaa Haukipudas-Oulu akselilla? Pyöräilijöitä tuolla matkalla kuitenkin näkee ihan kohtuullisesti paitsi aamuisin ku meen jo ennen 7 tuon matkan.

Ennen seitsemää minäkin ajan, just tuota väliä. Kaahotan pyöräteitä ja pyöräreittiä pitkin Haukiputaalle arkiaamuisin cyclocrossarilla. Muutamat vakionaamat siellä tosiaan näkee. Talvella on hiljaisempaa.

biemmezeta
04.09.2012, 18.03
Muutamat kasvot ovat tosiaan tulleet vuosien mittaan varsin tutuiksi työmatkaa pyöräillessä. Yksikin kaveri on tullut vastaan yli kymmenen vuotta, tuhansia kertoja siis. Sama virnistys naamallaan kesät talvet. Nyt ei ole pariin kuukauteen näkynyt ja olenkin vähän ihmetellyt minne on hävinnyt.

hannurs
04.09.2012, 19.33
17km itselläkin työmatkaa, tosin Pateniemi Vasaraperä väli. 6-aikaan tulee itse lähdettyä tempomaan, muutamia pro mallin fillaristeja tulee vastaan siinä Limingantien vieressä menevällä pyörätiellä.

Jännästi siinä Toppilan suoralla tulee ne vakionaamat vastaan samassa kohti, samaan aikaan. :)

Zetta
04.09.2012, 20.41
Täällä mennään väliä Haukipudas - Linnanmaa (~15km), yleensä noin kasin maissa aamulla ja takaisin 16-18 välillä. Tosin vasta pari viikkoa oon tuota harrastellu, mutta tarkoitus olisi jatkaa niin pitkälle talveen ku vaan kelit sallii..

Jumo
04.09.2012, 20.44
Kyllä löytyy, esim. nämä: http://www.bikeshop.fi/Kengansuojat/ekauppa/c8280/

Ja ota nuista tuo NPU+ , antaa mukavasti suojaa vielä kylmemmilläkin keleillä.

Ehdoton hankinta kylmien ja märkien kelien fillarointiin omasta mielestäni, yhden talven kokemuksella.
Ainut ongelma on jos joutuu lumessa / sohjossa kävelemään, tahtoo tuo kärki luiskahtaa ylös kengän päältä ja täytyy vetäistä nokka takas kengän päälle kun lähtee ajamaan tai paleltuu varpaat (opittu "varpaanpään" kautta viime talvena)

Toinen mukavuusvaruste on hyvä tuulenpitävä huppu (mulla kylmiin keleihin taas kerran kelkkavarustekasasta päälle valikoituu Finnsvalan Racing-huppu, tai ihan extremekeliin on mulla myös Tundra) http://www.finnsvala.com/fin/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=30&lang=fi Nuo kun on kypärähuppuja ja päältä meshiä, niin hattu tarvitaan päälle ja sitten kypärä, vaan tarkenee.

Jos varpaat, pää ja sormet on suojattu niin eipä sitä muulla pukeutumisella juuri ookkaan niin väliä, kunhan ei pysähdy ;)

Veloantti
04.09.2012, 21.57
Kuutisen vuotta sitten heräsin sohvalta keskellä yötä kaljatölkki kädessä niska jäykkänä, itseeni ja elämääni leipääntyneenä ja totesin, että tähän on tultava muutos. Nuorena tuli pyöräiltyä ja työpaikka on tuossa 5 kilometrin päässä ja ajattelin, että pyörä pölyttyy varastossa turhaan. Halpa hybridi, joka tuli hommattua kun lapsi oli vielä taapero ja teimme jonkin verran retkiä lähitienoille poika turvaistuimessa. Kaivoin sen esille ja rupesin fillaroimaan säiden salliessa töihin. Elämäni parhaita päätöksiä, elämänkumppanin vikittelyn ja lapsen hankinnan jälkeen. Jonkin aikaa pyöräiltyä satsasin vähän parempiin ajovaatteisiin (ja toivoin niitä lahjaksi ;-) ) ja ajoin säässä kuin säässä. Sitten hommasin nastarenkaat ja ajoin ympäri vuoden säässä kuin säässä. Nyt kuusi vuotta on suurinpiirtein takana ja polkupyöriä kaksi (maantie ja maasto). Kauniilla säällä aikataulujen salliessa työmatka on joustava käsite. Kiireellä matkaa on se vajaa viisi kilometriä ja siihen kuluu 10 minuuttia (6 vuotta sitten 25). Rauhallisempina aamuina ja kiireettöminä iltoina matka voi olla 20 tai 30 kilometria suuntaansa. Onhan se vähän hassua lähteä aamulla polkemaan päinvastaiseen suuntaan, kuin missä työpaikka on... Onneksi työpaikka muuttaa parin vuoden päästä vähän etäämmälle, sitten tulee matkaksi aika passeli n. 15km. Se on sellainen minkä vielä talvellakin tahkoaa, vaikka olisi vähän vaativampikin keli. Kaikki eivät tosin ole töissä samaa mieltä matkan kasvamisen autuudesta ;-).
On upeaa nähdä, tuntea ja haistaa eri säätilat ja vuodenajat. Veri virtaa suonissa ja keuhkot tuulettuu. Työn ja vapaa-ajan väliin tulee mukava puskuri ja vaikka ois ollut vaikea aamu kotona tai vaikea päivä töissä, kun istuu pyörän selkään ja lähtee polkemaan ja se liike tulee kropasta kuin koneesta, ei voi kuin päästää irti huonoista fiiliksistä. On sellainen olo kuin olisi tullut kotiin, tuttuun ja mieluisaan.
Nyt pyöräilen vapaa-ajallakin. Maantiellä pitempää matkaa meditoiden sitä miltä kropassa tuntuu ja millainen reissu on tulossa. Maastossa hitaasti tasapainoillen, nopeita kiihdytyksiä kallioille kiipeillen ja pakahduttavaa pitkää runttausta jyrkkiä juurakkoisia polkuja ylös. Joka kerta vähän pidemmälle, vähän taitavammin, vähän nopeammin.
Voisi siis kai sanoa että satunnaisesta harmittomasta työmatkailusta on syttynyt sen lisäksi rakas harrastus, joka saa aina iloiseksi ja hyvälle tuulelle, kun siitä tulee puhetta ja ennen kaikkea kun pääsee sitä toteuttamaan.
Huomenna taas... :-)

Sarpale
05.09.2012, 13.33
Veloantilla loistava kirjoitus.

Allekirjoitan monta kohtaa, jotka koskettavat sitä samaa hermoa, joka tsemppaa siellä pyörän päällä ollessa.
Työmatkalla unohdetaan päivän paineet ja palaverit, ja kotiin tullaan pää puhdistettuna ja helpottuneena, vaikka joskus onkin vähän hiki, hengästyttää ja tukka liiskaantui sateessa ihan littanaksi.
Jotenkin vapauttavaa ja meditointiin verrattavaa, eikö vain!
Uskon kanssa-ajattelijoita olevan :D

ruzlerssi
05.09.2012, 15.12
Oma työmatka on vain kaksi kilometriä suuntaansa ja aamulla sekin alamäkeä. Aamulla töihin mennessä tuolla matkalla ei vielä kerkeä heräämään. Tänään kuitenkin kokeilin vähän uutta ja poljin paremman puoliskon seurana hänen työmatkansa, ja sitten mutkan kautta kotiin, 17km tuli lenkille pituutta. Tämän jälkeen sitten fillarin vaihto, jolla töihin.

Pitkään on ollut suunnitelmissa tyhjällä vatsalla kevyet aamuaerobiset lenkit, ja viime aikoina juoksulenkille lähtö on ollut ylitsepääsemätöntä. Jospa tällä keinolla saisi itsestään irti muutamat aamuiset lenkit viikossa ennen töihin menoa, vauhtia on kyllä aina haettava kotoa suihkun takia.

Tänään ainakin fiilis oli oikein hyvä lenkiltä palatessa. Muilla näytti olevan kiire, mutta minä rullailin rauhassa hymyssä suin maantiepyörällä auringonpaistetta kohti.

-mustikka-
05.09.2012, 21.20
Veloantilla loistava kirjoitus.
Komppaan.
Mä pidän itseni kohtuu kunnossa pääosin työmatkapyöräilyllä. Lyhintä reitti matka on 17,4km ja tänä vuonna se on venähtänyt pisimmillään 54km:iin.
Aamulla liikkeelle yleensä 6:30 mutta on aiemminkin tullut lähdettyä, aurinkoinen tyyni kesäaamu on vaan jotain mitä ei voi jättää nauttimatta.
Pahimmillaan työmatka on kestänyt lyhintä reittiä ajettaessa melkein 1,5h kun lunta oli satanut koko päivän ja aurauskalusto oli jossain muualla kuin siellä missä sen olisi pitänyt olla.
Aamu ja ip lenkit kun ajelee sopivasti reittejä muunnellen niin harvoin tarvitsee enää illalla erikseen lenkille lähteä.

Johanna
06.09.2012, 10.38
Ja ota nuista tuo NPU+ , antaa mukavasti suojaa vielä kylmemmilläkin keleillä.

Ehdoton hankinta kylmien ja märkien kelien fillarointiin omasta mielestäni, yhden talven kokemuksella.
Ainut ongelma on jos joutuu lumessa / sohjossa kävelemään, tahtoo tuo kärki luiskahtaa ylös kengän päältä ja täytyy vetäistä nokka takas kengän päälle kun lähtee ajamaan tai paleltuu varpaat (opittu "varpaanpään" kautta viime talvena)

Toinen mukavuusvaruste on hyvä tuulenpitävä huppu (mulla kylmiin keleihin taas kerran kelkkavarustekasasta päälle valikoituu Finnsvalan Racing-huppu, tai ihan extremekeliin on mulla myös Tundra) http://www.finnsvala.com/fin/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=30&lang=fi Nuo kun on kypärähuppuja ja päältä meshiä, niin hattu tarvitaan päälle ja sitten kypärä, vaan tarkenee.

Jos varpaat, pää ja sormet on suojattu niin eipä sitä muulla pukeutumisella juuri ookkaan niin väliä, kunhan ei pysähdy ;)
Suurkiitokset näistä vinkeistä, tulen varmasti näihin palaamaan kun alkavat säät kunnolla kylmetä! On sitten näemmä olemassa tuollaisiakin huppuja, jotka peittävät kasvot ihan kokonaan (mä kun vihaan naaman paleltumista).

Mutta sitten ikävämpään aiheeseen: Huomenna joudun liikkumaan autolla, eli tässä on nyt sitten neljä viikkoa kulunut pyöräilyn parissa (ja pari kiloa painoa :D). Mutta miten saataisiin Johanna turvallisesti tänään kotiin: pyörä taitaa olla vähän pipi, kun edestä kuuluu semmosta ääntä jota vertaisin vihaisen ampiaisen surinaan. Väittäisin äänen tulevan edestä, huomasin tämän eilen kotimatkalla ensimmäisen kerran ja tänään ajattelin vielä testata kuuluuko ääni. No kuuluihan se. Onko siis mahdollista että se etupyörän rulla (mä oon hyvä näiden termien kanssa :D) on nyt jotenkin huoltoa vailla? Mitä suuremmalla vaihteella tai rattaalla ajaa, sitä äänekkäämmin tuo surina kuuluu. Silloinhan rengaskin pyörii nopeammin, eli tämä ehkä tukisi sitä rulla-hypoteesia. Eikö? Mikä voi olla vikana? Uskallanko vielä yhden matkan polkea, vai onko tuo joku vakavampi vika?

EDIT // Kiitokset Veloantille kirjoituksesta!!

EDIT VOL 2 // Niin ja pyöränä on siis Cannondale Caadx 105

Nessukka
06.09.2012, 12.41
Itse olen polkenut cc:llä työmatkaa kevät-syksy, nykyään 17km suunta. Luettua tätä keskustelua aloin vakavasti harkita myös talvipyöräilyä, tuleehan sitä juostuakin ympäri vuoden :D :D

IncBuff
07.09.2012, 20.22
Tuo Oulun moottoritie on mulle ainakin yksi syy ajaa pyörällä työmatkat vaikka itse voisin ajaa 22 kilsaa 27:stä sillä moottoritiellä.... :)

Mä en oo tällä hetkellä ihan varma siitä onko fillarilla keskustan läpi ajaminen vähemmän hermoja raastavaa kuin sen ohittaminen moottoritietä pitkin ruuhka-aikaan. Pyöräilykaupunki my ass.

Zetta
07.09.2012, 21.35
Mä en oo tällä hetkellä ihan varma siitä onko fillarilla keskustan läpi ajaminen vähemmän hermoja raastavaa kuin sen ohittaminen moottoritietä pitkin ruuhka-aikaan. Pyöräilykaupunki my ass.

Kannattaa muuttaa Haukiputtaalle :P Itsehän pyrin välttämään Oulun keskustaa viimeiseen asti, kuljen sitten pyörällä, autolla tai mp:llä. Ei siellä kyllä mitään syytä enään olekaan käydä, vaan kaikki tarvittavat palvelut on saatavilla keskusta ulkopuolelta.

IncBuff
07.09.2012, 21.57
Se nyt ei hirveästi tilannetta parantais kun työmaa on keskustan eteläpuolella :)

Katila
08.09.2012, 07.09
Laskin viimeksi väärin sadasta uupuvat työmatkapyöräilykerrat. Nyt on kasassa 70 työmatkapoljentaa tälle vuodelle eli min. 30 jäljellä. Pitäisköhän yrittää saman tien rykäistä 120 tavoitteeksi? No, paljon riippuu keleistä ja työtehtävistä. Viime vuonna taisin saada ajaa melko sutjakasti jouluun ja jopa tammikuulle asti ennen kuin tyssäsi. Oikeesti, kun miettiikin vaihtoehtoa (tunkkainen bussi ja/tai juna depresssiivisine matkustajineen) niin ei kyllä tee mieli vaihtaa.

Helka
09.09.2012, 09.52
NPU+ oli oiva vinkki. Eilen poljin kylmässä vastatuulessa ja vesisateessa varpaat kylminä.
Mietin, että alkaa kohta pyöräilykausi olla ohi kun ei tarkene. Olen sellainen viluvarpainen ihminen.
Olen vielä aivan lapsenkengissä näissä varusteluissa (nolottaa) kun menen normipyörällä ja
käsilaukussa olevalla sadeviitalla töihin.

Olisi niin upeaa polkea myös talvella, mutta keuhkoihin menevä kylmä ilma on yleensä tullut minulle
syksyinen esteeksi. Vastaan puhaltava merituuli on ollut minulle liikaa, vaikka rakastankin
pyöräilyä. Onko kenelläkään vinkkiä miten selvitä tämän kylmän keuhkoihin menevän
viiman kanssa.

Työmatkaa on 7 km per sivu ja pyörätiet on suhteellisen loistavat :)

kolistelija
09.09.2012, 09.55
Onhan noita hengitysilman lämmittimiä. Minulla ei tosin ole kokemuksia niistä, tai hajuakaan mistä niitä saa...

gobbif
09.09.2012, 10.15
Mä olen käyttänyt talvella hengitysilmanlämmitintä, ostopaikkana http://www.jonas.fi/tuotteet/. Tuollaisten kanssa pärjää talvella yhtä villapaitaa vähemmällä, kun keuhkoissa ei kierrä kylmä ilma.

Mulla on tuosta mallistosta tuo sport-versio ja sitten se sininen tehokkaampi lämppäri. Pikkupakkasella tuo sininen tuntuu ihan ylitehokkaalta, mutta sitten jossain -20C kelissä tuolla on paikkansa. Yhdistettynä jonkun kommandopipon kanssa tuollaisella setillä pärjää jo aika pitkälle talvipyöräilyssä. (Kypärään toki tuulensuojaus jollain kalvolla tai teippamalla tuuletuskolot umpeen).

marmar
10.09.2012, 15.23
Mä olen käyttänyt talvella hengitysilmanlämmitintä, ostopaikkana http://www.jonas.fi/tuotteet/. Tuollaisten kanssa pärjää talvella yhtä villapaitaa vähemmällä, kun keuhkoissa ei kierrä kylmä ilma.

Mulla on tuosta mallistosta tuo sport-versio ja sitten se sininen tehokkaampi lämppäri. Pikkupakkasella tuo sininen tuntuu ihan ylitehokkaalta, mutta sitten jossain -20C kelissä tuolla on paikkansa. Yhdistettynä jonkun kommandopipon kanssa tuollaisella setillä pärjää jo aika pitkälle talvipyöräilyssä. (Kypärään toki tuulensuojaus jollain kalvolla tai teippamalla tuuletuskolot umpeen).

Mulla sopivasta materiaalista sopivasti itse neulottu kaulaliina naaman edessä kovilla pakkasilla (pakkasta yli 20 astetta). Laskettelulasit on ehdottomat, ettei silmät jäädy. Lasit vetäisen naamalle jo 10 asteen pakkasilla. Kypärän alla pipo ja jos pipo ei riitä, niin takin huppu kypärän yli. Ei tarvi teippailla mitään ja varmasti riittää päässä lämpö. Jos tulee kuuma, niin huppu alas ja ilma kiertämään. Kesällä ja talvella eri kokoiset kypärät.

obeesi
10.09.2012, 17.09
Tänään on ihan huippupäivä, töihin tullessa veemäinen vastatuuli ja sade aiheutti sellaisen reaktion, että piti vetää (5km) pidempi lenkki. Ja illalla/yöllä luvassa kotimatka, tykkääääään!

kampia
10.09.2012, 19.49
Tässä jo vähän odotellaan ensilumia. Ei ole muutamaan vuoteen tullut ajeltua pyörällä töihin ympärivuotisesti, mutta nyt taas olisi tarkoitus. Heijastinteippiä pitäisi löytää runkoon, ja nastarenkaat sitten kun niitä tarvitsee todella. Valot on jo, kun uutisten mukaan nyt on poliisin toimesta tehovalvontakin päällä.

VeeVee
10.09.2012, 21.42
Tässä jo vähän odotellaan ensilumia. Ei ole muutamaan vuoteen tullut ajeltua pyörällä töihin ympärivuotisesti, mutta nyt taas olisi tarkoitus. Heijastinteippiä pitäisi löytää runkoon, ja nastarenkaat sitten kun niitä tarvitsee todella. Valot on jo, kun uutisten mukaan nyt on poliisin toimesta tehovalvontakin päällä.

Näistä teipeistä oli viime talvena paljon kirjoittelua, mutta en muista mistä. Ostopaikkoja on joitakin, mutta apteekista saa harmaata joka heijastaa hyvin ja clas ohlsonilla oli viime vuonna valkoista ja punaista ja ihan ok nekin ja eiköhän heiltä saa niitä nytkin.

Brutalix
10.09.2012, 21.56
Tuolta saa heijastintarroja kaikissa hassuissa muodoissa:
http://funreflector.com/

Johanna
17.09.2012, 15.43
Mulla sopivasta materiaalista sopivasti itse neulottu kaulaliina naaman edessä kovilla pakkasilla (pakkasta yli 20 astetta).
Millä langalla olet neulonut? Ja toki ohjettakin saa laittaa, jos itsekin kokeilisin tuota :-)

Viime viikolla maanantaina pääsin pyörällä, mutta sitten flunssan takia en viitsinyt riskeerata ja polkea työmatkoja. Tänään sitten taas uudella innolla ja kyllä pyöräily maistuikin taas :) Oli ihana syksyinen aamu ja lämminkin vielä. Nyt sitten takaisin vesisateessa 8)

Irmeli
24.09.2012, 21.37
Ensimmäinen työaamu tänä syksynä, jolloin oli talvirukkaset kädessä. En jäätynyt, kuten perjantaina, ja nyt on vasta syyskuu.

timoe
25.09.2012, 08.03
Heijastinteippiä pitäisi löytää runkoon, ja nastarenkaat sitten kun niitä tarvitsee todella. .

Teippejä saa kyllä postimyynnistäkin, voivat olla nettikaupan valot otsakkenkin alla,
tai esim lights and reflectives...

Halloo halloo
25.09.2012, 11.27
Heijastinteippiä saa myös apteekeista (Refen Reflective tape, 3,5cmx2m).

Veivaaja
25.09.2012, 11.32
Ihana ketju! Omia kokemuksia työmatkapyöräilystä parinkymmenen vuoden ajalta. Huomaan ajan mittaan laiskistuneeni. Aluksi väänsin ties millä varusteilla kolme vuodenaikaa. Nyt käytän sivulaukkua (kun reppu, Deuterkin, hiostaa selkää). Kun matkaa on suuntaansa 25 kilsaa, ajelen valikoiden, muiden urheiluharrastusten, sään ja väsymysasteen mukaan. Monesti myös otan kyytiä aamuisin junalla pyörän kanssa, ja poljen sitten kotiinpäin, ilman kiirettä. Pakkasrajakin on alentunut pikku hiljaa viiteentoista.

Ja varusteita on kertynyt runsaasti. Nykyisin ajan retkipyörällä - myös talvella, koska rullaa paremmin. Tosin kauniina kesäpäivinä maantiepyörä ja reppu on kevein ja nopein vaihtoehto. Retkipyörään on viritetty napadynamo ja ledilamppu, jolla näkee tarvittaessa pimeässäkin. Sadevaatteet aina mukana. Tosin sadevaatteet eivät vaan toimi, nyt menossa ties mones vaatekerta, jonka joko vedenpitävyys, hengittävyys tai lämmittävyys ei toimi. Kengänsuojiakin on eri paksuisia sade- ja talvikelille. Sadesäällä kypäränpäällisuoja on osoittautunut mukavaksi. Samoin kuin kypärän lippa. Ja vahvuuksilla olevat ajolasit, joissa kellertävät linssit, jotka toimivat melko hyvin säällä kuin säällä.

Mielestäni näin vimpan päälle varusteet eivät ole välttämättömät, mutta tunnustan olevani mukavuudenhaluinen. Kannustan kaikkia kuitenkin kokeilemaan, varusteilla kuin varusteilla - jos työmatkapyöräilystä innostuu, niin sitten voi halutessaan satsata enemmän. Talveakaan ei tarvitse pelätä, kun on sopivat varusteet.

Hyviä työmatkoja kaikille!

kampia
26.09.2012, 17.19
Heijastinteippiä saa myös apteekeista (Refen Reflective tape, 3,5cmx2m).

Juu, tuollaista ostin. Kiitokset muillekkin vinkeistä. :)

Virpi
27.09.2012, 08.57
Kylläpäs taas tuli lämmin työmatkalla. Olikin muutaman asteen lämpöisempää kuin alkuviikosta ja tuuli oli muuttunut etelänpuoleiseksi. Pitkähihainen, joskin ohut, paita oli liikaa shoft shell takin alla. T-paidalla olisin pärjännyt + takilla vallan mainiosti. Pitäisi tarkemmin tutkia lämpömittarin lukemat ja tuulen suunnta kun lähtee työmatkalle.

leponiemi
27.09.2012, 21.29
7.5.2012 hyppäsin ekan kerran fillarin selkään mennäkseni sillä töihin sen 8,5 km... Sen jälkeen kilometrejä tullut 1300 ja kiloja mennyt 18. Ja lompakosta hävinnyt tonneja, kellariin ilmestynyt pyöriä kaksi lisää. Tietä takaisin ei ole.

Wacky
27.09.2012, 21.46
7.5.2012 hyppäsin ekan kerran fillarin selkään mennäkseni sillä töihin sen 8,5 km... Sen jälkeen kilometrejä tullut 1300 ja kiloja mennyt 18. Ja lompakosta hävinnyt tonneja, kellariin ilmestynyt pyöriä kaksi lisää. Tietä takaisin ei ole.
Ittellä homma alkoi kesällä 2009 jonka jälkeen on painoa lähtenyt n. 40 kg, lompakosta hävinnyt n. 8000 e ja kilometrejä kertynyt n. 20000 joista tänä vuonna yli puolet.
Kova on kilohinta

Pete70
27.09.2012, 22.00
Mulla säästyy 9 Euron arvosta dieseliä joka työmatkapolkasulla. 200 kertaa kun menee pyörällä töihin niin tähänastiset hankinnat (pyörä + muuta asiaan liittyvää sälää=1800Eur) on maksettu. Silloin on matkamittarissa 20000km, eli varmaan joutuu jokuset ketjut ja kumit vielä lisään kuluihin...

Halloo halloo
27.09.2012, 23.35
Mainitsiko joku jotain terveydestä? Paljonko sille lasketaan kilohintaa?

Ana75
28.09.2012, 08.19
Aika monta työmatkapyöräilijää tänäkin aamuna liikeellä täällä Tampereella ilman valoja, grrr. Itse lähdin liikeelle klo 6:30 ja silloin on vielä todella pimeää. Piti muutaman kerran "karjaista", että "Valot!" ;)

Virpi
28.09.2012, 09.25
Tänä aamuna olikin aika hämärän hyssykkää vielä ennen puolta kasiakin. Mutta muuten oli vallan mainio pyöräilyilma! Nyt hieman vähemmän vaatetta päällä kuin eilen, ohkaisemmat käsineet ja avot olikin oikein mukava pyöräilysessio töihin. Kävi vielä niin hyvä säkä ilman suhteen, että ei satanut vaan nyt jo sataa. Vaikka tällä viikolla on ollut todella sateista, työmatkat olen säästynyt kastumiselta:)

timoe
28.09.2012, 10.07
Ittellä homma alkoi kesällä 2009 jonka jälkeen on painoa lähtenyt n. 40 kg, lompakosta hävinnyt n. 8000 e ja kilometrejä kertynyt n. 20000 joista tänä vuonna yli puolet.
Kova on kilohinta

Jos mulla olisi business jossa voisin luvata painon pudotusta 200 euroa/kg olisin rikas mies.
Mielestäni erittäin halpa kilohinta saavutetulle kuolleisuusriskin laskulle ja elinajanodotteen kasvulle:)

holapeelo
28.09.2012, 14.52
HSL on hanurista, kun fillarin kuljettamiseen julkisilla ei ole mahdollisuuksia :(
Metroon saa kyllä ottaa pyörän :)

TaitettaVille
28.09.2012, 17.18
Metroon saa kyllä ottaa pyörän :)

Ja tämän (http://www.brompton.co.uk) kaikkiin muihinkin.

Johanna
01.10.2012, 10.42
Pari viikkoa meni sitten hyvin vähillä pyöräilyillä, kun yhden viikon maanantaina huomasin kurkussa kipua ja seuraavana päivänä se sitten iskikin flunssan päälle. Sitten seuraavan viikon tiistaina reväytin tanssitunnin tuoksinnassa (todennäköisesti) reisilihaksen ja oli sitten niin pahasti kipeä, etten seuraavana iltana kävellytkään askeltakaan normaalisti. No, viime viikon perjantaina sitten taas uudella innolla pyörän selkään ja sillä tiellä taas ollaan. Olipa muuten sitten endorfiinipommi se perjantainen pyöräily, kun oli sitä ennen viimeksi pyöräillyt edellisen viikon maanantaina (eli melkein pari viikkoa väliä) ja kun sitten pääsin pitkästä aikaa pyörällä töihin. Olin ihan kuin pilvessä, miten se edes noin voimakkaasti löi päälle? Tuleeko nuo endorfiinit hurjempina, jos liikkuu säännöllisemmin? En nimittäin ikinä aiemmin ole noin voimakasta tunnetta saanut päälle ja olin taivaassa <3 Ja sitten ehkä sitä iloa nosti sekin, että kun pyörällä pääsee töihin ihan pienellä pysähdyksellä yhdessä kohtaa (ja tietty vähän hiljentäen muihin risteyksiin), kun taas autolla saa ensin ajella ruuhkassa yhtä jos toistakin tietä, jonottaa, jonottaa, jonottaa ja koko ajan vilkuilla kelloon että ehtiikö vai ei. Kyllä tuo pyöräily onkin huippua siihen verrattuna! Ja ei ne verenpaineetkaan nouse, vaikka sydän pumppaakin ja elimistö herää.
Tässä oon miettinyt, että miten selviän näistä syksyn sateista, kun en omista mitään kallista ja hengittävää pukua. Kokeilen varmaan jollakin halvemmalla ensin ja toivon että sillä pärjää. Ei vaan nyt oikein tee mieli lähteä investoimaan Gore-tex pukuun 400 euroa. Kenkiin oon kyllä ostanut suojat, joilla toivon talvellakin pärjääväni. Vai onko talviajokengät lähes pakollinen investointi..?

Leewi
01.10.2012, 11.05
Tässä oon miettinyt, että miten selviän näistä syksyn sateista, kun en omista mitään kallista ja hengittävää pukua. Kokeilen varmaan jollakin halvemmalla ensin ja toivon että sillä pärjää. Ei vaan nyt oikein tee mieli lähteä investoimaan Gore-tex pukuun 400 euroa. Kenkiin oon kyllä ostanut suojat, joilla toivon talvellakin pärjääväni. Vai onko talviajokengät lähes pakollinen investointi..?
Työmatkoja varten et todellakaan tarvitse mitään kallista pukua. Halpaa gore-texpukua ei todellakaan voi suositella pyöräilyyn, ne on kuin muovipusseja eivätkä hengitä yhtään. Ainakin itse oon käyttänyt kurakelinhousuina (syys-huhtikuu) pyöräilyyn tarkoitettuja sadehousuja (rain pants) joita saa muutamalla kympillä ja takkina soft shelliä, esim lidlistä saa parilla kympillä. Vedenpitävät kengät on oikeasti suuri mukavuustekijä.

Veivaaja
01.10.2012, 17.17
Jalat ja talvi: Selviytymisstrategioita tuntuu olevan hyvin erilaisia;
- jotkut pärjäävät hyvin paksuilla kengänsuojilla, joko pyöräily- tai muun urheilukengän kanssa. Kengät pysyvät puhtaina ja nilkka saa tarvitsemaansa suojaa.
- toiset käyttävät talvikenkiä; tukevapohjaisia ja varrellisia. Lämmin ratkaisu, mutta ei saa lukkoja ja nilkkakaan ei ole mukana polkemisessa.
- talviajokengät (joihin mahtuu villasukka alle); melko lämmin, helppo kävellä (ei tarvitse pelätä suojien rikkoontumista), klossit tahtovat jäätyä ja kylmettää jalan pitemmällä matkalla

Joten, mitään pakkoa ei ole. Voi hyvin aloittaa tavallisilla talvikengillä. Tosin lukkopoljin lisää mielestäni pyörän hallittavuutta.

Suosittelen sen sijaan nastoja ja kunnon valoja.

Noista talviajon jalkavirityksistä löytyy oma ketjunsa, kannattaa hakea se esiin!

Tuhat1000
02.10.2012, 08.49
...Tässä oon miettinyt, että miten selviän näistä syksyn sateista, kun en omista mitään kallista ja hengittävää pukua. Kokeilen varmaan jollakin halvemmalla ensin ja toivon että sillä pärjää. Ei vaan nyt oikein tee mieli lähteä investoimaan Gore-tex pukuun 400 euroa. Kenkiin oon kyllä ostanut suojat, joilla toivon talvellakin pärjääväni. Vai onko talviajokengät lähes pakollinen investointi..?

Itse käytin aluksi vanhoja gore-tex kamoja pyöräilyyn, mutta kyllä nopeasti huomasi että ne eivät ole pyöräilyyn suunniteltu. Normitilanteessa hihat ovat liian lyhyet, selkämys liian lyhyt, pussimainen leikkaus ja tuntuu kuin olisi muovipussi päällä. Nyt olen ostanut pyöräilyä varten ainoastaan pyöräilyyn suunniteltuja vaatteita ja mukavuus on kasvanut huomattavasti. Materiaaleina takeissa windstopper, joka pitää kosteuden ulkopuolella erittäin hyvin. Kaksi talvea räpiköin normaaleilla ajokengillä joiden päällä on käynyt erinäisiä suojuksia. Nyt ostin talveksi vedenpitävät ja korkeampivartiset ajokengät ja näin muutaman viikon jälkeen olen ollut erittäin tyytyväinen.

Vaatteet olen valinnut internet-hakujen perusteella ja tilannut suurimman osan nettikaupoista, samalla kun olen hankkinut pyöriin muita osia.

Jani Mahonen
02.10.2012, 10.08
Tuohon kenkäkeskusteluun, minä itse olen niin laiska että en kyllä ala säätämään minkään kengänsuojien kanssa arkipäivisin.

Ei muuta kun alle Shimanon MT91-maastokenkä. Hyvä kävellä, hyvä ajaa, vedenpitävä, ihan hyvännäköinen, klossi ei jäädytä jalkoja. En ole käyttänyt noita sirompia talvikenkiä, koska MT91 on aina ja joka tilanteeseen ollut sopiva. Kengät myös kestävät vuositolkulla.

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/47344.jpg

timoe
02.10.2012, 10.42
Tässä oon miettinyt, että miten selviän näistä syksyn sateista, kun en omista mitään kallista ja hengittävää pukua.

Marketista (prisma esim) voi saada yllättävän hyviä pyöräilykamoja tarjouksessa edukkaasti. Gore tex on vain tuotemerkki. muitakin kalvoja on käytännössä ihan hyviä, ja halvempia...Tarpeeksi pitkä hiha ja selkämys löytyy usein myös hiihtoasuista, niiden etuna on usein hengittävä selkämys- talvella umpikalvopuku on syvältä.

kolistelija
02.10.2012, 10.48
Eilen huomasin taas kerran kuinka kiva tuo Windstopper on. Kaatosade yllätti ja kasteli läpimäräksi. Läpimärkänäkin oli ihan mukava polkea kun ei hiosta eikä tule kylmä.

Virpi
02.10.2012, 11.26
Kyllä tuli taas hyvä fiilis kun sain lähdettyä pyörällä töihin vaikka ilma oli todella epävakainen. Välillä sataa tihuutti mutta ei niin paljon, että olisi kastellut. Eilen jouduin tulemaan autolla joka on kivaa vaihtelua sekin, mutta on aivan erilainen olo aloittaa työt kun on ulkoillut ensin runsaan puoli tuntia reippaasti. Tänään lähdin jo maasturilla mikä oli siinä mielessä hyvä, kun viikonlopun aikana puut olivat tiputtaneet lehtensä pyörätielle. Kapearenkaisella pyörällä on vähän orpo ajella kun ei näe tien pintaa. Mutta asfaltti oli sen verran kostea, että taas oli selkä aivan ravassa:( Mutta miinuksen puolelle ei todellakaan mennyt tuo aamun työmatka, plussalle jäi!

obeesi
04.10.2012, 09.46
Ja tänään oli kuuden aikaan aamulla 12 astetta lämmintä!

Virpi, olen muutaman kerran ajellut Jokelasta Hyvinkäälle, ihan mukava pätkä! :)

TuH
04.10.2012, 10.21
Tarpeeksi pitkä hiha ja selkämys löytyy usein myös hiihtoasuista, niiden etuna on usein hengittävä selkämys- talvella umpikalvopuku on syvältä.

Ei hengittävän selkämyksen takia mitään hiihtotakkia tarvitse ostaa, ihan samalla tavalla niitä löytyy pyöräily-softshelleistäkin. Etenkin italialaiset valmistajat jättävät "talvitakkiensa" selkäpuolelle melkein aina pelkkää fleeceä.

Virpi
04.10.2012, 11.31
Ja tänään oli kuuden aikaan aamulla 12 astetta lämmintä!

Virpi, olen muutaman kerran ajellut Jokelasta Hyvinkäälle, ihan mukava pätkä! :)

On se siinä mielessä kiva pätkä kun on pyörätietä koko matkan. Saa ajella huolettomasti. Ainut on, että se on aika huonossa kunnossa jälleen kerran. Välillä sitä paikkaillaan, mutta eipä siitä juuri iloa ole. Eilen työmatkalla näin varmaankin jo "kesän" vimosen käärmeen. Kyy tuli eteeni aivan yllättäen, onneksi se tajusi vetää itsensä kasaan, muuten olisi päästä tullut muhjua. Oli vielä suhteellisen iso käärme. Pysähdyin ja hetken kuuntelin sen sihinää. Olisin mieluusti siirtänyt sen pyörätieltä pois, mutta en uskaltanut...

gnothi seauton
04.10.2012, 14.47
Hieno tiivistys Veloantilta!

Kuutisen vuotta sitten heräsin sohvalta keskellä yötä kaljatölkki kädessä niska jäykkänä, itseeni ja elämääni leipääntyneenä ja totesin, että tähän on tultava muutos. Nuorena tuli pyöräiltyä ja työpaikka on tuossa 5 kilometrin päässä ja ajattelin, että pyörä pölyttyy varastossa turhaan. Halpa hybridi, joka tuli hommattua kun lapsi oli vielä taapero ja teimme jonkin verran retkiä lähitienoille poika turvaistuimessa. Kaivoin sen esille ja rupesin fillaroimaan säiden salliessa töihin. Elämäni parhaita päätöksiä, elämänkumppanin vikittelyn ja lapsen hankinnan jälkeen. Jonkin aikaa pyöräiltyä satsasin vähän parempiin ajovaatteisiin (ja toivoin niitä lahjaksi ;-) ) ja ajoin säässä kuin säässä. Sitten hommasin nastarenkaat ja ajoin ympäri vuoden säässä kuin säässä. Nyt kuusi vuotta on suurinpiirtein takana ja polkupyöriä kaksi (maantie ja maasto). Kauniilla säällä aikataulujen salliessa työmatka on joustava käsite. Kiireellä matkaa on se vajaa viisi kilometriä ja siihen kuluu 10 minuuttia (6 vuotta sitten 25). Rauhallisempina aamuina ja kiireettöminä iltoina matka voi olla 20 tai 30 kilometria suuntaansa. Onhan se vähän hassua lähteä aamulla polkemaan päinvastaiseen suuntaan, kuin missä työpaikka on... Onneksi työpaikka muuttaa parin vuoden päästä vähän etäämmälle, sitten tulee matkaksi aika passeli n. 15km. Se on sellainen minkä vielä talvellakin tahkoaa, vaikka olisi vähän vaativampikin keli. Kaikki eivät tosin ole töissä samaa mieltä matkan kasvamisen autuudesta ;-).
On upeaa nähdä, tuntea ja haistaa eri säätilat ja vuodenajat. Veri virtaa suonissa ja keuhkot tuulettuu. Työn ja vapaa-ajan väliin tulee mukava puskuri ja vaikka ois ollut vaikea aamu kotona tai vaikea päivä töissä, kun istuu pyörän selkään ja lähtee polkemaan ja se liike tulee kropasta kuin koneesta, ei voi kuin päästää irti huonoista fiiliksistä. On sellainen olo kuin olisi tullut kotiin, tuttuun ja mieluisaan.
Nyt pyöräilen vapaa-ajallakin. Maantiellä pitempää matkaa meditoiden sitä miltä kropassa tuntuu ja millainen reissu on tulossa. Maastossa hitaasti tasapainoillen, nopeita kiihdytyksiä kallioille kiipeillen ja pakahduttavaa pitkää runttausta jyrkkiä juurakkoisia polkuja ylös. Joka kerta vähän pidemmälle, vähän taitavammin, vähän nopeammin.
Voisi siis kai sanoa että satunnaisesta harmittomasta työmatkailusta on syttynyt sen lisäksi rakas harrastus, joka saa aina iloiseksi ja hyvälle tuulelle, kun siitä tulee puhetta ja ennen kaikkea kun pääsee sitä toteuttamaan.
Huomenna taas... :-)

Minulla työ/kotimatka suorinta reittiä pyörällä noin 10 minuuttia, useimmiten tulee polkuja kierrettyä.
29" ht kulkupelinä, loistava yleiskone maastoon ja tielle.
Esimerkiksi eilen kotimatka vei pienen eksyilyn/kartoituksen myötä 47 km / 2.5h.
Ajankäytöllisesti loistava tapa pitää kunnostaan huolta, arkipäivisin ei tarvitse erikseen lähteä lenkille.
Sportstrackerin mukaan kilometrejä kertyy mukavasti - esimerkiksi juuri päättynyt syyskuu 874 km.
Autolla kuljen harvoin, tällöin fiilis/vireystila töihin/kotiin tullessa merkittävästi huonompi.

marmar
11.10.2012, 06.46

Pärjää sitä halvemmallakin. Toki sateenpitävyydessä/hengittävyydessä on eroja. Nykyisin noissa on merkinnät lapuissa vedenpitävyydestä ja hengittävyydestä. Noita lukuja vertailemalla voi ennen ostoakin jo päätellä kaupassa kuinka hyvää kalvo on. Syksyllä noita on usein saanut varsin sopuhintaan tarjouksista. Esim ostin juuri tänä syksynä kohtuullisen hyvän kalvotakin 70% alennuksella. Tietty mitä pidempi matka, niin sitä parempaa vedenpitävyyttä tarvitaan. mun 7 km matka on siinä mielessä hiukan huono referenssi.

Kovempien pakkasten tullessa vaihdan lukot pois ja poljen kunnon pitkävartisilla talvikengillä. Tietty klosiilliset talvitossutkin on ollut mielessä, mutta talvella olen ottanut hiukan rauhallisemmin ilman lukkoja. Painavammilla tossuilla kun keventää reilusti jalkaa takaa, niin ei se ero mikään niin dramaattinen lukkopolkimiin ole, etteikö ilmankin lukkoja talvea ajelisi.

Se neulottu kaulaliina,josta kyselit. Lankaa en muista, kun aikaa jokunen vuosi. Jotain pehmoista villasekoitetta se oli. Koneella neuloin sen kohtuu tiukkaan. Ei kuitenkaan niin tiukkaa tavaraa, kuin kauppojen ohuimmat, eikä niin löysää, kuin kauppujen paksuimmat, vaan jotain siltä väliltä. Leveyttä ja pituutta hiukan enemmän, kuin kaupassa myytävissä.

Katila
12.10.2012, 13.48
Tänä aamuna tuli todistettua oikein ninjojen ninjaa (tai pitäisikö sanoa ninjatarta): täysin pimeään aikaan nuori naishenkilö ajoi
- ilman valoja
- ilman heijastimia
- ipodia ajaessaan kädessä räpeltäen
- päin punaisia valoja.

Sissus! Onnensa (?) oli, että meni sen verran mun edellä (kun jäin niihin punaisiin valoihin) ja kääntyi eri suuntaan kuin minä. Muuten olisi saanut kuulla "äidin suusta".

Kai täällä kirjoittavista jokainen on varustanut itsensä asianmukaisesti myös valojen ja heijastinliivin osalta? Halpa henkivakuutus, noin 25 euroa.

nuubiainen
12.10.2012, 13.56
Ei muuta kun alle Shimanon MT91-maastokenkä.

Onhan toi hyvä kenkä, mutta hieman kuuma syksyn keleille.

Ville T
12.10.2012, 17.31
Kai täällä kirjoittavista jokainen on varustanut itsensä asianmukaisesti myös valojen ja heijastinliivin osalta? Halpa henkivakuutus, noin 25 euroa.
Hyvät valot löytyy, joten heijastinliiviä en viitsi yleensä pitää.

keski-ikäinen
12.10.2012, 17.37
Aamuisilla lenkeilläni olen huomannut, että toi heijastinliivi on se parhaiten näkyvä juttu. Näkyy munkin valoilla kaukaa. Niinpä tuli hankittua itsellekin.

Kuutio
12.10.2012, 17.55
Katilan kanssa sama havainto parilta aamulla tällä viikolla, grrr! On se kumma, että niitä ninjoja vaan riittää. Ja miten ärsyttävää on nähdä kamppeista ja pyörästä päätellen astetta "vakavammin" pyöräilyyn suhtautuvan tekevän samaa. :mad: Itse laitan valon eteen ja taakse, heijastimet nilkkoihin ja käsivarsiin, lisäksi repun suojaksi kirkas/heijastava reppusuoja. Autoileva työkaveri just pari päivää sitten sanoikin, että "sä ainakin näyt". :)

Mullakin tahtoo joskus venyä työmatkat, kun tekee mieli mennä tai tulla mutkan kautta. On niin paljon parempi olo, kun auton sijasta menee pyörällä töihin. Siinä kun kaveri talvella rappaa auton laseja puhtaaksi, pyörällä on jo kaukana. Eikä ole kylmä, kun laittaa kunnon vaatetta päälle. Oma "liikunnallinen herätys" alkoi aikoinaan siitä, kun aloin polkea pyörällä töihin. Ihan paras herätys, sen jälkeen ei ole ikinä tarvinnut puuskuttaa ja hikoilla rapakunnon takia.

Juha_H
12.10.2012, 18.10
GoreTexillä tai muillakaan vedenpitävillä kalvovaatteilla ei tee pyöräilyssä yhtään mitään, sanoo markkinamiehet mitä tahansa. Se ei hengitä kuivalla kelillä lähellekään riittävästi ja sateella ei sitäkään vähää, joten perusmallin muutaman kympin sadetakki ajaa ihan saman asian. Sadetakissa on vielä se etu, että se pakkautuu yleensä niin pieneen että se mahtuu ajopaidan taskuun ja sen voi nykästä päälle vasta sateen alkaessa ja ajella siihen asti hyvin hengittävillä kuteilla. Jalkoihin joutuu panostamaan vähän rahaa jos haluaa hyvää eli softshell-windstopper hengittää riittävästi ja pitää sateellakin lämpöisenä ainakin sen aikaa kun on liikkeessä.

JA tuohon talvikenkäasiaan sellainen vinkki että käsinhuovutetut pohjalliset on pyöräilyyn ihan ässät. Todella lämpöiset ja ketävät pyöräilykäyttöä hyvin (toisin kuin kävelyä) Saatavuus voi olla vähän haastavaa. Jos ei osaa/jaksa itse huovuttaa, niin täytyy melkein löytää joku käsityöläiskauppa kun ketjumarketeista noita ei löydä.

JohannaKN
12.10.2012, 18.40
Käytän hyötyajelussa Luhdan sateenkestäviä (+tuulta). Hieman ylilämmittävät, mutta hoituu kun kerran pääsee oikoman koivet ja ilma kiertää taas. Liian pitkään kärvistelin pitkällä vaihtovälillä ja kastuin farkuilla.
Ensimmäistä kertaa näin (eilen) työmatkaajelijan puun vierellä helpottamassa oloa tuos 06.30 aikaan.

Halloo halloo
12.10.2012, 19.21
Ensimmäistä kertaa näin (eilen) työmatkaajelijan puun vierellä helpottamassa oloa tuos 06.30 aikaan.

Tuli oksu, kun yritti liikaa kerätä pisteitä?

alli
12.10.2012, 19.52

Jokunen vuosi sitten kesäjuhlan jälkeisenä päivänä työmatkalla jouduin käymään tien vieren pensaikossa, kylläpä nolotti siinä yökkiessä :o. Liika nopeus ei ollut syynä....

JohannaKN
12.10.2012, 21.57

Ote oli kyl alempaa, mitäs oli katulampun alla. Muuten en olisi edes huomannut + kelviristeys, joten piti katsoa ympärilleen.

telo71
12.10.2012, 22.37
Katilan kanssa sama havainto parilta aamulla tällä viikolla, grrr! On se kumma, että niitä ninjoja vaan riittää. Ja miten ärsyttävää on nähdä kamppeista ja pyörästä päätellen astetta "vakavammin" pyöräilyyn suhtautuvan tekevän samaa. :mad: Itse laitan valon eteen ja taakse, heijastimet nilkkoihin ja käsivarsiin, lisäksi repun suojaksi kirkas/heijastava reppusuoja. Autoileva työkaveri just pari päivää sitten sanoikin, että "sä ainakin näyt". :)

Mullakin tahtoo joskus venyä työmatkat, kun tekee mieli mennä tai tulla mutkan kautta. On niin paljon parempi olo, kun auton sijasta menee pyörällä töihin. Siinä kun kaveri talvella rappaa auton laseja puhtaaksi, pyörällä on jo kaukana. Eikä ole kylmä, kun laittaa kunnon vaatetta päälle. Oma "liikunnallinen herätys" alkoi aikoinaan siitä, kun aloin polkea pyörällä töihin. Ihan paras herätys, sen jälkeen ei ole ikinä tarvinnut puuskuttaa ja hikoilla rapakunnon takia.

Tätä on pakko kompata. Olen vuosia ajanut läpi vuoden työmatkat pyörällä, tosin matkaa ei ole kuin viisi kilometriä. Kehunut fiilistä tutuille, mutta pitävät vaan hulluna. Tätä olen juuri ihmetellyt, ihmiset viitsivät raapia auton laseja ja lämmittää autoa aamulla kun samalla vaivalla olisi jo puoli matkassa pyörällä. Vielä suurempi hämmästelyn kohde on ollut talvisin ihmiset, jotka siis pitävät itseäni hulluna, niin seisovat puoli pukeissa odottaen bussia 20 kymmenen asteen pakkasessa.:seko: Joka, ehkä, joskus, jossain vaiheessa tai ehkä seuraava jo tulee, mutta silti olen myöhässä ja olen aivan jäässä, olis pitänyt jäädä kotiin peiton alle. Sitten ihmetellään, miten minä en ole kipeä, mutta he ovat kokoajan flunssassa?
Monille ihmisille näyttää pyöräilykausi loppuvan kalenterista katsomalla, ei ilmojen mukaan. Tässä ollut muutamana menneenä vuotenä melkein tammikuulle asti hyvät ajokelit, mutta kun kalenterissa vaihtuu syys-/lokakuu, niin eikun työmatkapyörä talviunille. Tällä en tarkoita sitä, että itsekään lähtisin kunnon vesisateella pyörällä töihin. Kastuminen ennen töitä ei vaan sovi kuvioon, pieni sade ei tunnu missään.Ilmojen suhteen olen lähtenyt siitä, että jos lähtiessä ei sada vettä, niin sitten menen pyörällä. Takaisin tullessa onkin ihan sama mitä sieltä taivaalta tulee. Tänäkin syksynä ollut todella surkeat kelit, mutta useammin olen silti lähtenyt pyörällä. Ei se harmaus tee ilmasta vielä pyöräily kelvotonta.

Ville T
12.10.2012, 23.17
Tätä olen juuri ihmetellyt, ihmiset viitsivät raapia auton laseja ja lämmittää autoa aamulla kun samalla vaivalla olisi jo puoli matkassa pyörällä.
Tunti, puolitoista ennen lähtöä lohkolämppäri + sisätilan lämmitin päälle ajastimella, niin ei tartte kiukutella jäisten ikkunoiden kanssa. Lähdöstä 15 minuuttia töihin, huonolla kelillä voi varata vaikka 20 minsaa. En tohon pysty fillarilla vaikka kuinka yrittäisin.

Pyörällä töihin kulkemisen hyviä puolia on just tuo virkistyminen ja kyllähän siinä vähän voi säästää rahaakin. Tosin jos ei halua käydä ostoksilla jatkuvasti, pitää kauppareissu hoitaa autolla, jolloin sama matka tulee ajettua kuitenkin (onneksi kaupassa ei tartte ravata niin tiuhaan kuin töissä). Ajan käytön suhteen auto pesee fillarin ihan selvästi, ainakin täällä missä ei tartte kökkiä ruuhkassa.

rjrm
13.10.2012, 07.35
Parasta aikaa on se, joka vietetään pyörän satulassa. Eli fillari pesee auton selvästi. Sohvassa / taksissa ehtii istumaan vanhana, jos elää.

Juha_H
13.10.2012, 11.06
Oma 22km työmatka kestää autolla ruuhkasta riippuen 25-35minuuttia /suunta, eli päivässä noin tunti täysin hukkaanheitettyä ruuhkassavietettyä stressintäytteistä elämää. Pyörällä matkaan menee reilut kolme varttia per suunta eli noin 1,5h mielekästä liikuntaa. Tästä kun ynnäilee, niin saan puolen tunnin ajankäytöllä jopa 1,5h pyöräilyä - voiko oikeasti olla tätä tehokkaampaa ajankäyttöä ihmiselle joka tykkää liikunnasta.

Katila
13.10.2012, 13.43
Monille ihmisille näyttää pyöräilykausi loppuvan kalenterista katsomalla, ei ilmojen mukaan. Tässä ollut muutamana menneenä vuotenä melkein tammikuulle asti hyvät ajokelit, mutta kun kalenterissa vaihtuu syys-/lokakuu, niin eikun työmatkapyörä talviunille. Tällä en tarkoita sitä, että itsekään lähtisin kunnon vesisateella pyörällä töihin. Kastuminen ennen töitä ei vaan sovi kuvioon, pieni sade ei tunnu missään.Ilmojen suhteen olen lähtenyt siitä, että jos lähtiessä ei sada vettä, niin sitten menen pyörällä. Takaisin tullessa onkin ihan sama mitä sieltä taivaalta tulee. Tänäkin syksynä ollut todella surkeat kelit, mutta useammin olen silti lähtenyt pyörällä. Ei se harmaus tee ilmasta vielä pyöräily kelvotonta.
Meillä töissä joidenkin satunnainenkin työmatkapyöräily loppuu siihen, että aamuisin on (hui) pimeää. Siis ei viitsitä investoida ajovaloihin. (Parempi sitten lopettaakin pyöräily kuin ajaa ninjana tuolla.) No, taitaa takana olla muitakin syitä, ml. sateen uhka ja viilenneet kelit (ja mukavuudenhalu).

Itse en ole kertaakaan tänä vuonna jättänyt ajamatta pyörällä töihin, jos ei joku muu meno/asia ole ollut esteenä sen jälkeen kun oman kauteni aloitin huhtikuussa. Suihkussa käyn joka tapauksessa töihin päästyäni ja kuivauskaappi löytyy pukkarista. Vaatteet kuivuvat hyvin iltapäiväksi.

Pukeutumis- ja asennekysymys.

AK-87
13.10.2012, 14.00
Aamulla satoi (taas), kun olin lähdössä töihin. Ketutti aavistuksen ikkunasta katsellessa. Se olikin sitten ainoa hetki, kun ketutti: ei se ajaessa enää harmittanut ollenkaan, vaikka vettä ripottelikin.

Madone 4.9
13.10.2012, 14.11
Meillä töissä joidenkin satunnainenkin työmatkapyöräily loppuu siihen, että aamuisin on (hui) pimeää. Siis ei viitsitä investoida ajovaloihin. (Parempi sitten lopettaakin pyöräily kuin ajaa ninjana tuolla.) No, taitaa takana olla muitakin syitä, ml. sateen uhka ja viilenneet kelit (ja mukavuudenhalu).

Itse en ole kertaakaan tänä vuonna jättänyt ajamatta pyörällä töihin, jos ei joku muu meno/asia ole ollut esteenä sen jälkeen kun oman kauteni aloitin huhtikuussa. Suihkussa käyn joka tapauksessa töihin päästyäni ja kuivauskaappi löytyy pukkarista. Vaatteet kuivuvat hyvin iltapäiväksi.

Pukeutumis- ja asennekysymys.

Allekirjoitan tuon asenne ja pukeutumiskysymyksen.

Itsellä tarkoitus taas jatkaa läpi vuoden tätä fillarointia. Kivaa säästöä sekä lompakolle että luonnolle (en siis mikään viherpiipertäjä kyllä ole) Sekä kunto nousee samalla salakavalasti :D

kolistelija
13.10.2012, 14.21
Aamulla satoi (taas), kun olin lähdössä töihin. Ketutti aavistuksen ikkunasta katsellessa. Se olikin sitten ainoa hetki, kun ketutti: ei se ajaessa enää harmittanut ollenkaan, vaikka vettä ripottelikin.
Niinhän se menee, ennen lähtöä voi vähän vituttaa. Se menee kuitenkin heti ohi, enemmän vituttaa kun on lähdössä himaan ilman fillaria...

Kuutio
13.10.2012, 15.29
Tunti, puolitoista ennen lähtöä lohkolämppäri + sisätilan lämmitin päälle ajastimella, niin ei tartte kiukutella jäisten ikkunoiden kanssa. Lähdöstä 15 minuuttia töihin, huonolla kelillä voi varata vaikka 20 minsaa. En tohon pysty fillarilla vaikka kuinka yrittäisin. Ajan käytön suhteen auto pesee fillarin ihan selvästi, ainakin täällä missä ei tartte kökkiä ruuhkassa.

Kaikilla autoilijoilla ei oo tota mahdollisuutta. Oman taloyhtiön parkkipaikalla ei saa käyttää autoissa sisätilalämmittimiä. Talvella 2 autoa ~30:sta saa suojakseen peitteen - kyllä ainakin ne tyypit raapii laseja vielä silloin, kun minä olen jo kulman takana. Sama töissä, ei ole autoissa lämmittimiä tai peitteitä ja marina sen mukaista. Ja peittoa ei voi ostaa, kun sitä peittoakin on niin hankala viritellä auton päälle. Kylmää ja pimeetä! Ei voi senkään takia pyöräillä, kun renkaat puhkeilee talvella, eikä tarkene. Luin tänään lehdestä, miten eräs nainen oli alkanut kulkea 26 km:n (yhteen suuntaan) työmatkan pyörällä. Ajankäytön suhteen auto oli ollut hänelle huonompi, sillä autolla kulkemisen takia hänen piti erikseen mennä jumppaan tms. työpäivän jälkeen, joten hänellä oli jäänyt vähemmän aikaa illalla olla perheensä kanssa.

Työpaikan olematon pukuhuone (= vessa), kylmä, pimeä, lumi, jää, vesisade tai tuuli eivät yhteensäkään ututa mua niin paljoa kuin tekisi yksistään se, että mun pitäis kulkea autolla töissä.

nuubiainen
14.10.2012, 22.33
Taitaa olla varsin yleinen sääntö taloyhtiöissä, että sisätilan lämppäriä ei saa käyttää. Ja ihan perusteltua niin kauan, kun ei ole systeemeitä sähkönkäytön seurantaan. Autonlämmittäjä kuluttaa useamman kilowattitunnin per aamu, miksi muiden pitäisi se maksaa?

Eli lasien raapimiseksi menee, mikä on todella tylsää puuhaa. Itse olen toistaiseksi taipunut käyttämään autoa niinä talvipäivinä, kun pitää roudata lasta töiden jälkeen. Tavoitteena olisi hommata fillariin peräkärry ja hankkiutua kokonaan autosta eroon.

ppikkupe
14.10.2012, 23.35
Taitaa olla varsin yleinen sääntö taloyhtiöissä, että sisätilan lämppäriä ei saa käyttää. Ja ihan perusteltua niin kauan, kun ei ole systeemeitä sähkönkäytön seurantaan. Autonlämmittäjä kuluttaa useamman kilowattitunnin per aamu, miksi muiden pitäisi se maksaa.

Älä huoli. Ei autopaikat ilmaisia ole. Autopaikan haltija/omistaja maksaa sähkön autopaikan vuokrassa/hoitovastikkeessa.

Itse joudun töissä säilyttämään autoa vaihtelevasti kahden eri taloyhtiön pihalla, eikä kummassakaan ole rajoitettu sisälämppärin käyttöä.

Siis silloin kun autolla menen, ehkä max. kerta viikkoon.

IncBuff
15.10.2012, 08.43
Taitaa olla varsin yleinen sääntö taloyhtiöissä, että sisätilan lämppäriä ei saa käyttää. Ja ihan perusteltua niin kauan, kun ei ole systeemeitä sähkönkäytön seurantaan. Autonlämmittäjä kuluttaa useamman kilowattitunnin per aamu, miksi muiden pitäisi se maksaa?

Mä ainakin joudun tuosta tolppapaikasta maksamaan ihan joka kuukausi. Kukaan ei maksa sitä mun puolesta :seko:

Kuparinen
15.10.2012, 09.11
Sekoanpa tähän threadiin tuossa näkyvyys-pukeutumisasiassa. Turvallisuus on aina hyvä asia, mutta mitä voidaan vaatia kanssaliikkujilta, jokavuotinen näkötestikö?

Täällä syrjäkulmilla Lempäälässä alkaa koirankusettajilla ja koirillakin olla heijastinliivi, samoin kouluun polkevilla lapsilla (koulussa jaettiin alaluokkalaisille). Yllättävän monella on pyörissään valot, suurin poikkeus valitettavasti ovat lapsipyöräilijät. Aivan ninjana liikkuvia lenkkeilijöitä mustissaan liikkuu siellä iltapimeässä, ilmeisesti Darwin hoitaa tämän lajin pikkuhiljaa.

Mutta: jos autoilijat odottavat näkevänsä neliön heijastinpintaa/kulkija, heidän mielestään tavallinen roikkuheijastinta, kantapääheijastimellisia lenkkareita (erinomainen keksintö aikoinaan) ja tavallisia tummia syyskamppeita käyttävä kulkija on ihan stealth-ninja. "En nähny, ennenkuin kolahti". Mikä on raja "heijastin-kilpavarustelussa"? Kaikille strobovalot ja repullinen akkuja?

p bonk
15.10.2012, 09.58

...

Harvemmin se on siitä sähkönkulutuksesta kiinni, vaan siitä, etteivät vanhempien talojen sulakkeet kestä sitä, että kaikki kytkevät samanaikaisesti päälle sekä lohko- että sisätilan lämmittimen. Kuluneen sähkön voi helposti kattaa paikkavuokrilla.

Sarpale
15.10.2012, 10.45
Jotta en jäisi heijastinvarustelussa jälkeen, tsekkailen heijastinkäsineitä turvallisempien suuntamerkkien antamista varten.. :D

Homman vois viedä jopa hipomaan ylimenemistä:
http://www.macdougallsteel.com/glove/index.html
Aikamoinen Transformers-fiilis olis jos nuo kourassa vipeltäis menemään!

nuubiainen
15.10.2012, 10.46
Harvemmin se on siitä sähkönkulutuksesta kiinni, vaan siitä, etteivät vanhempien talojen sulakkeet kestä sitä, että kaikki kytkevät samanaikaisesti päälle sekä lohko- että sisätilan lämmittimen.

Eipä kestä uudempienkaan talojen (automaatti)sulakkeet. Itse asun 2009 rakennetussa talossa, eikä tolppia ole mitoitettu sisätilan lämppäreille.

Kuluneen sähkön voi helposti kattaa paikkavuokrilla.

No periaatteessa voisi ja olisi ehkä fiksuakin, mutta käytännössä näin ei selvästikään tehdä. Onhan siinäkin tiettyä epäreiluutta, jos joku kärventää autoaan 10 kWh/päivä edestä ja joku toinen ei lämmitä ollenkaan.

ppikkupe
15.10.2012, 12.31
No periaatteessa voisi ja olisi ehkä fiksuakin, mutta käytännössä näin ei selvästikään tehdä. Onhan siinäkin tiettyä epäreiluutta, jos joku kärventää autoaan 10 kWh/päivä edestä ja joku toinen ei lämmitä ollenkaan.

Epäreiluudesta puhuttaessa jos ei tarvitse sähköpaikkaa, niin pitääkö väkisten sitten viedä sähköpaikka joltain sellaiselta, jolla sille olisi käyttöä?

Tauno
15.10.2012, 13.04
Homman vois viedä jopa hipomaan ylimenemistä:
http://www.macdougallsteel.com/glove/index.html
Aikamoinen Transformers-fiilis olis jos nuo kourassa vipeltäis menemään!

Nuohan ovat ehdottomat vehkeet, kun pimeässä joutuu pyörää rassaamaan :)

nuubiainen
15.10.2012, 14.05
Epäreiluudesta puhuttaessa jos ei tarvitse sähköpaikkaa, niin pitääkö väkisten sitten viedä sähköpaikka joltain sellaiselta, jolla sille olisi käyttöä?

No ei varmaan pidä, jos on vaihtoehtoja. Mutta ainakaan meillä ei ole tarjolla muita kuin tolpallisia paikkoja.

Oatmeal Stout
15.10.2012, 14.09
Eipä kestä uudempienkaan talojen (automaatti)sulakkeet. Itse asun 2009 rakennetussa talossa, eikä tolppia ole mitoitettu sisätilan lämppäreille.
Niitä on usein mitoitettu 1,5kW:lle - lokolämmitin 550W ja sisätilalle 1kW, mutta autojen kasvaessa laitetaan 1,5-2kW sisätilalämmitykseen ja siitä se paukkuminen johtuu monasti.

Kuparinen
16.10.2012, 10.58
Sitten alkavat tosi riidat kerrostaloissa, kun ensimmäiset ladattavat sähköautot ilmestyvät tolppapaikoille... en ole vielä laittanut sähköpyörääni latautumaan lämppäritolpasta, vaan vien akun sisälle laturiin.

ppikkupe
16.10.2012, 12.03
Niitä on usein mitoitettu 1,5kW:lle - lokolämmitin 550W ja sisätilalle 1kW, mutta autojen kasvaessa laitetaan 1,5-2kW sisätilalämmitykseen ja siitä se paukkuminen johtuu monasti.

Tuota kun suhteuttaa asunnon muuhun sähkönkulutukseen, niin 1.5 - 2 kW vastaa noin sähköuunia, jos liesitasot ei ole samaan aikaan käytössä. Tai noin viidesosaa sähkökiukaan kulutuksesta. Se alkaa olemaan tehokas pelikone, äänentoisto ja isokokoinen näyttö yhteenlaskettuna. Se on siivouspäivänä astianpesukone ja imuri. Se on pyykinpesukoneen lämmitysvastuksen teho.

Tai vastaavasti 1.5 - 2 kW on noin kymmenesosa kodin valaistuksen viemästä tehosta, mutta juurikin valaistus ja ainoastaan osan vuodesta tarvittava autojen lämmitys ovat ne asiat, jotka tuntuvat usein koko energiataloutemme kaatavan.

...

Jotta sitten asiaan, niin jätinpäs sitten sliksit alle, kun lähdin töihin. Tulomatkalla ei mitään tilanteita. Sää oli aamulla toki pakkasella, mutta tiet oli ihan kuivat ja hyvä ajaa. Saas nähdä, miten 23-millinen maantierengas puree illalla räntä- ja lumisateessa.

http://cdn.cyclingforums.com/6/6a/1000x500px-LL-6a3acacf_andy-hampsten-snow.jpg

Oatmeal Stout
16.10.2012, 13.04
ainoastaan osan vuodesta tarvittava autojen lämmitys ovat ne asiat, jotka tuntuvat usein koko energiataloutemme kaatavan.
Juuri näin, muta ainakin meillä on yksi naapuri, joka lämmitti autoaan pikkujoulusta loppiaiseen yhteen putkeen, mutta sai aikaan sen, että investoitiin kellokytkimiin tokikin sellaiseen malliin, jossa on max 2h/vrk sähköä, koska ne olivat halvempia kuin muut esimerkiksi 2*3h/vrk ja näin me pelastamme maailman lapsia tulevaisuudelta, jonka olemme heille tehneet.

nuubiainen
16.10.2012, 13.55
Tai vastaavasti 1.5 - 2 kW on noin kymmenesosa kodin valaistuksen viemästä tehosta

Melkoisessa lukaalissa asut, jos valaistukseen menee 20 kilowattia. Tyypillisen energiansäästölampun teho on 10 wattia.

ppikkupe
16.10.2012, 14.58
Melkoisessa lukaalissa asut, jos valaistukseen menee 20 kilowattia. Tyypillisen energiansäästölampun teho on 10 wattia.

Oho, hyvä huomautus. Aina sama vika, että unohtaa kääntää mittasuhteet peruskansalaisen tasolle.

Eli siis yleisesti puhuttaessa kodin valaistuksen viemä teho on noin kymmenesosa auton tai sähköuunin lämmitykseen tarvittavasta 1.5 - 2 kilowatista.

obeesi
16.10.2012, 17.31
Mä alan ihan tosissani harkitsemaan jotain pitkiä tiukkapöksyjä, alkaa ketuttamaan tuulipuvun lepattavat (lue riekaleet) lahkeet :|

ppikkupe
16.10.2012, 21.12
Jotta sitten asiaan, niin jätinpäs sitten sliksit alle, kun lähdin töihin. Tulomatkalla ei mitään tilanteita. Sää oli aamulla toki pakkasella, mutta tiet oli ihan kuivat ja hyvä ajaa. Saas nähdä, miten 23-millinen maantierengas puree illalla räntä- ja lumisateessa.

Ihan hyvin puri. Sen verran paljon tehoja kuitenkin moottorissa, että takarengas meinas sutia vähän väliä. Se oli viimonen päivä slikseillä. Vielä ei nastoja, mutta jotkut kuviolliset renkaat menee alle siksi aikaa, että oikeasti tulee talvi.

JohannaKN
16.10.2012, 22.26
Mä alan ihan tosissani harkitsemaan jotain pitkiä tiukkapöksyjä, alkaa ketuttamaan tuulipuvun lepattavat (lue riekaleet) lahkeet :|

"Tuulipuvuista" löytyy kiristysnauhaa ja tarraa lahkeista.
Toki sukkikset ovat seksikkäämmät ja kalliimmat.
Muista sit, että sukkisten seuraan ei jätetä sitä tuulipuvun takkia....... .......

spanky
17.10.2012, 06.06
Itse käytän sellasia heijastinnauhoja joilla kiristän lahkeen.

Tuhat1000
17.10.2012, 08.31

Mä taisin viime kaudella taipua succicsiin ja pakko myöntää että on hyvät. Rahaa en näihin paljoa pistänyt vaan ostin Rosen alennuksesta talvikäyttöön tarkoitetut housut pehmusteella. Jos succicsia ei halua, niin toisena vaihtoehtona mulla on Endura Singletrack -pöksyt, jotka on myös erittäin hyvät. Pyöräilyä varten suunniteltu, ei lepattele liikoja ja kummassakin lahkeessa on kiristysmahdollisuus.

Tauno
17.10.2012, 08.54
Mä alan ihan tosissani harkitsemaan jotain pitkiä tiukkapöksyjä, alkaa ketuttamaan tuulipuvun lepattavat (lue riekaleet) lahkeet :|Nyt on Lidlin myymälöissä myynnissä windstopper tyyppisiä "succicsia" alle 17 € hintaan. Parin viikon koekäytön jälkeen tuntuvat ihan yhtä hyviltä kuin nuo kalliimmatkin windstopperit.

Virpi
25.10.2012, 12.10
No huh! Kylläpäs nastarenkailla oli raskasta polkea. Varmaan työmatkaan suhraantui 5minuuttia ylimääräistä kun sai polkea ihan tosissaan ja siltikään ei fillari tuntunut etenevän. Nyt tuli ikävä parjaamiani Schwalben Marathoneja. Mutta kunto kasvaa talven mittaan nastoilla edetessä ja keväällä olen kovassa iskussa:cool:

tempokisu
25.10.2012, 12.18
Ai, mun mielestä ei juurikaan eroa huomannut vaikka vaihdoin kesäkuramaantiepyörän cycloon, ja laitoin eteen tarpeellisen kevytnastarengas-vanteen. Vähän ajoasento on eri ja satula pitää vielä vaihtaa, mutta muuten tosi kiva ajella. Kunto nyt on muutenkin huono ja ylämäet menee kun hidastetussa filmissä.
Ilmeisesti kun on tarpeeksi huono kunto ja heikot , lihasvoimat, mitään eroa ei huomaa oli alla raskaampi cyclo tai kevyt kesämaantiepyörä. Ainoastaan sitten sen huomaa kun pyörää kantaa sisään! ( cyclo tuli tänne työpaikalle ja kotona vien kellariin) ei menkään ihan olalla kepeesti.
Muistan nimittäin silloin kun oli hyvässä kunnosa, oli ihan kamalaa siirtyä raskaaseen nastarengas-pyörään, viime vuosina en ole enää huomannu juurikaan eroa polkemisessa.

Iglumies
25.10.2012, 14.05
Kun polkee kesät-talvet 2,5" nappularenkailla, ei nastarenkaatkaan tunnu kovin raskailta.

kolistelija
25.10.2012, 14.09
Omasta mielestäni Ice Spiker Pro rullaa paremmin kuin Ardent 2,4"...

kenaattori
25.10.2012, 14.24
Mä taisin viime kaudella taipua succicsiin ja pakko myöntää että on hyvät. Rahaa en näihin paljoa pistänyt vaan ostin Rosen alennuksesta talvikäyttöön tarkoitetut housut pehmusteella. Jos succicsia ei halua, niin toisena vaihtoehtona mulla on Endura Singletrack -pöksyt, jotka on myös erittäin hyvät. Pyöräilyä varten suunniteltu, ei lepattele liikoja ja kummassakin lahkeessa on kiristysmahdollisuus.

Mulla käytössä vastaavat (ei succikset) eli Craftin henkselimalliset pökät, Budget sportista ~70€. Olleet hyvät.

Tänään aamulla hiipi nastarenkaiden vaihto mieleen, noh katellaan vielä, alla nyt Grifon 32mm nappulat.

obeesi
26.10.2012, 14.26
Jos nyt saisin hommattua ne succikset, niin miten pitkälle talvea pärjää Goren Windstopper / Goretex - takeilla? Vai mitä ylävartaloon pitäisi laittaa?

Brutalix
26.10.2012, 14.37
Jos nyt saisin hommattua ne succikset, niin miten pitkälle talvea pärjää Goren Windstopper / Goretex - takeilla? Vai mitä ylävartaloon pitäisi laittaa?
Mun mielestäni oikein hyvin. Alle kerroksia tarpeen mukaan niin jo vain tarkenee. Itse pidän windstopperista enemmän kuin goretexistä, mutta hyviä ne on molemmat.

kolistelija
26.10.2012, 14.40
Windstopper riittää kovillekin pakkasille kunhan on tilaa lämmittäville kerroksille.

Suunnilleen -20°C on minulla raja kun pitää eristäytyä ulkoilmasta hengittämättömällä kalvolla, muuten tulee vilu. Niin kylmässä minulla ei enää meinaa tulla hiki kun hengitys rajoittaa menoa, joten tarvetta hengittävälle vaatetukselle ei ole.

Wacky
26.10.2012, 14.40

Sehän riippuu montako kerrosta mahtuu alle, eli jos se on riittävän väljä ja/tai riittävän joustava niin vaikka koko talven. Itse käytä nyrkkisäänönä sitä että olen pukemut sopivasti päälle kun lähtiessä paleltaa vähän mutta lämpiää n. 4km polkemisen jälkeen, poikkeuksena tähän tätä lyhyemmät työmatkat tietenkin ja kannattaa tosin varaa lisä kerroksia jos tiettää että joutuu pysähtymään pitkäksi aikaa koska sillon se vilu tosiaan tulee.

Sarpale
28.10.2012, 16.20
Mulla on mainio windstopper-takki, mutta en ole vieläkään oppinut laittamaan sen alle oikein vaatetta.
Työpäässä kun ei ole vaatteidenvaihtotilaa (kunnollista), niin teknisen paidan alle on laitettava jotain (naruolkaintoppi), mutta se tietysti hiostaa selän puolelta
repun kera oikein mainiosti.
Pelkkä tekniikkapaita takin alla (siis sen alustopin kanssa) ei riitä pitämään lämpimänä, mikä on siis se mainio vähän lisälämmikettä tuova välikerros siihen?
Merinovilla on nyt kova hitti ja sitä saa joka marketista, mihinkä väliin se pitäisi laittaa?
Tänään tulin täyspuuvillaisella setillä ja tunnetusti hiki kun tulee, se myös jää :D

keski-ikäinen
28.10.2012, 17.11
Olen käyttänyt joskus tota ammattipyöräilijöiden konstia, eli sanomalehti puseron alle vatsan päälle. Lämmittää tosi mukavasti. Tämä oli tietysti vain osavastaus kysymykseesi.:)

Kankku
28.10.2012, 17.11
Itse laitan toisen teknisen paidan lisää. Toinen pitkähihainen, toinen lyhythihainen. Toimii oikein hyvin! Jossain lähempänä -15 voi alkaa vaihtaa toisen paidan ohkaseen fleece-paitaan.

Sarpale
28.10.2012, 17.53
Ach, ja!
Sanomalehtikikka on sen verran niksi-pirkkaa, että varmaan pakko jonakin hupilenkkinä testata :D

Ohut fleece on niin mahdottoman mukava nahkaa vasten, että varmaan sillä ja teknisellä tosiaan pärjää.
Näin pakkasella on myös plussaa se, että takissa on vetoketjun päällä tuulilista. Ikävää kun kylmä hyykää napaan ja kainalot on hiessä :D

Katila
05.11.2012, 11.49
Tänään tuli sadas työmatkapyöräily tänä vuonna täyteen. Huomenna voi sitten ekaa kertaa laistaa matkanteon kelin takia, kun katsoo sääennustetta. Tai sitten ei :)

Kane
05.11.2012, 13.40
Mä pärjään -10 asteeseen seuraavasti duunifillaroinnissa (matkaa 15 km suunta):
* yläruumis: Erittäin hyvä Pearl Izumi PRO WxB softshel takki ja alla kaksi teknistä kerrosta (toinen on ohut fleece)
* alaruumis: Erittäin hyvä Pearl Izumi Elite softshel housut. Päälikangas pitää tuulta ja kohtalaista sadetta. Vuori pehmeää fleeceä. Mahtavat bögat! Alle tekninen kerrasto.

asb
05.11.2012, 16.17
Tänään tuli sadas työmatkapyöräily tänä vuonna täyteen. Huomenna voi sitten ekaa kertaa laistaa matkanteon kelin takia, kun katsoo sääennustetta. Tai sitten ei :)

Sadas päivä vai sadas matka?

Katila
05.11.2012, 18.55
Sadas päivä vai sadas matka?
Molemmat.

Ja työkaverit sai pullaa :)

asb
05.11.2012, 19.53
Nii joo, se toinen suuntahan on kotimatka. :)

aaltju
05.11.2012, 20.13
Taisi olla kauden viimeinen työmatkapyöräily... palaa käämi rengasrikkojen kanssa s*tana.

Tänään meni rengas menomatkalla ja sen päälle katkesi vielä pinnakin. Renkaan vaihdoin jo matkalla ja päivällä hain pinnoja sekä uuden vararenkaan Hervantalaisesta pyöräkorjaamosta. Ajattelin vaihdella pinnan päivän päätteeksi työmaalla... no... pinnan lisäksi sain vaihtaa myös eturenkaan. Jumalaton teräsärmäinen kivipiikki oli puhkonut sen ilmeisesti juuri kun olin ajanut töissä sisään halliin koska ajaessani en ollut huomannut ilman karanneen pois renkaan alapuolelta.

Enpä tiedä mitä ihmettä teen oikein väärin että renkaan aiheuttavat minulle moisen tuskan. Laskin kokeeksi hieman rengaspaineita kotimatkalle kun nostaakaan ei enää uskalla ja en muutakaan enää keksinyt.

Mitä tästä opin... talvi ajellaan lähipolkuja maasturilla ja keväällä kiroillaan taas hiekotussepeliä... eli en yhtikäs mitään.

oil
05.11.2012, 22.10
Jaa jaa, mullakin meni rengasta kotimatkalla. Ensin huomasin takarenkaan olevan tyhjentynyt. Pumppua vaan ja 50m eteenpäin, taas tyhjä. Uusi yritys ja taas 50m. Ei jaksanut ruveta vaihtamaan Marathon plussia räntäsateessa tien laidassa, pistin hölkäksi loppumatkaksi. Tulipa duathlonitreenit, 14km pyöräilyä ja 4,5 juoksua. Kotiovella huomasin etukuminkin tyhjentyneen. Onneksi siis en ryhtynyt kuminvaihtoon, olis voinut vähän syödä miestä kun saisi yhden äherrettyä paikoilleen vain huomatakseen, että toinenkin on finito. Varakumeja on matkassa vain 1.
Maratonit ovat kyllä kestäneet kevättalven sepeleistä kesän yli tähän saakka n 3600km ilman yhtään reikää. Nyt sitten tulikin kaksi kerralla.
Ajoitus on sinänsä nappi kun huomisen keli saattaa olla kyseenalainen ja harkitsin pyörän jättämistä kotiin jokatapauksessa.

jakkok
05.11.2012, 22.34
Itsellä vaihtui välittömästi alle 25mm marathon plussat, ku eka rengasrikko tuli taas sepelistä tälle syksyä viime perjantaina.

Kyllähän nuo plussat jotenkin rullaakin kun painetta laittaa sen seittemän baria. Paremmin rullailee kuin nastarengas joka sekin kestää sepeliä hyvin. Ei oo koskaan vielä marathon plussat puhjennu ja aina liukkaina aamuina eteen vaihtuu nastakiekko.

oil
06.11.2012, 10.15
Samat Maraton plussat mullakin, mutta läpi vaan tuli. Nyt voi arpoa laittaisko jo alle MaraWintterit vai meniskö vielä MaraPlussilla jonkin aikaa. Winttereistäkin muistan tulleen muutamia sepelinjyviä läpi. Kiusallisia on irronneiden nastojen kolot, joihin sepeli pääsee asustamaan ja on hankala saada sieltä pois. Kesää odotellessa...

Wacky
06.11.2012, 10.25
Marathon Wintereissä on ihan törkeän huono pistosuoja. Mulla meni harva se päivä renkaasta sepeli läpi ennen kun laitatoin niihin pistosuojanauhat. Plussat pitäis kestää ihan hienosti jos ei anna sepelin kaivautua pahasti, eli katsoo ne kunnolla läpi aina välillä ja kaivaa kiinni jääneet palat pois sama on suositeltavaa kyllä ihan kaikille renkaille..

H32i
09.11.2012, 15.41
Työmatkat tulee polkaistua 2..3 krt/ vko, 30 kilsaa per sivu. Ennen jääkautta hypriitin alla oli Schwälben Marathon Plussat kokoa 38C, nyt rapistelen Hakkapeliitta W106.lla (kokoa 35). Kesäkumeista ei ole sepelit ja lasin sirpaleet läpi osanneet. On käynny mielessä, että olisikohan aiheellista parantaa pistosuojanauhoilla W106.n kestävyyttä? Em nauhoista ei ole kokemusta, joten kokeneemilta kaivataan suosituksia ja vinkkejä aiheesta.

goljat
09.11.2012, 20.38
Työmatkat tulee polkaistua 2..3 krt/ vko, 30 kilsaa per sivu. Ennen jääkautta hypriitin alla oli Schwälben Marathon Plussat kokoa 38C, nyt rapistelen Hakkapeliitta W106.lla (kokoa 35). Kesäkumeista ei ole sepelit ja lasin sirpaleet läpi osanneet. On käynny mielessä, että olisikohan aiheellista parantaa pistosuojanauhoilla W106.n kestävyyttä? Em nauhoista ei ole kokemusta, joten kokeneemilta kaivataan suosituksia ja vinkkejä aiheesta.

En usko että W106 tarvitsee mitään lisäsuojaa. Nuo on tunnettut kestävyydestään. Itselläni alkaa 4 talvi samoilla renkailla sepelin kyllästämillä pyöräteillä. Mitään ongelmia ei ole ollut. Kaikki nastatkin vielä tallella. Pommin kestävät renkaat, sanon minä. Tällä pyörällä missä noi on alla tulee n. 500km/kk nastarengaskaudella. Alla nuon nyt jo onkin. Ei tunnu kuluvankaan vaikka paljaalla asfaltilla ajeleekin

freerider70
10.11.2012, 03.37
Polkekaa älkää valittako joku urpo valisti Aamulehden yleisönosastolla... Tyhjällä kumilla hyväkin polkea. Tyypillinen autoilijan/pyörälyn vihaajan kommentti IMO.

Smo
10.11.2012, 07.53
En usko että W106 tarvitsee mitään lisäsuojaa. Nuo on tunnettut kestävyydestään. Itselläni alkaa 4 talvi samoilla renkailla sepelin kyllästämillä pyöräteillä. Mitään ongelmia ei ole ollut. Kaikki nastatkin vielä tallella. Pommin kestävät renkaat, sanon minä. Tällä pyörällä missä noi on alla tulee n. 500km/kk nastarengaskaudella. Alla nuon nyt jo onkin. Ei tunnu kuluvankaan vaikka paljaalla asfaltilla ajeleekin

Joo jäykkärunkoisina ei W106 nastoja tiputa. tylsyy tietty nastat ajan mittaan mutta ei haittaa.

Vepa
10.11.2012, 10.16
Polkekaa älkää valittako joku urpo valisti Aamulehden yleisönosastolla... Tyhjällä kumilla hyväkin polkea. Tyypillinen autoilijan/pyörälyn vihaajan kommentti IMO.

Joo, mutta jotain täytyy keksiä "tappajasepelille". Tällä viikolla puhkesi fillarista molemmat renkaat samalla reissulla. Kaivoin kumista terävät sepelin palat ja laitoin pussiin muistoksi.

Iglumies
10.11.2012, 10.51
Jos haluaa ajella välittämättä tappajasepelistä, niin vanhat kunnon dh NBX:t tai GazzaG:t alle, multa saa vaikka talveksi lainaan (painoa on kylläkin 1,2kg/ rengas)

Tauno
10.11.2012, 12.56
vanhat Avainsana on nimenomaan tuo vanhat. Riittävän vanhat nastarenkaat alle. Pito on surkea, mutta ei pure sepeli kovettuneeseen kumiin ;)

oil
10.11.2012, 16.20
Tarkistin Marathon Plussat puhkeamisten jälkeen. Ihan järkyttävä määrä sepeliä löytyi kumista, useita reikiä siniseen pistosuojakerrokseen saakka, yksi oli 5mm viilto, josta tuli palkeenkielen kaltainen reikä :(
Kannattaa todella tsekata kumit lenkin jälkeen..

goljat
10.11.2012, 17.51
Mikähän nastaton 29" rengas olisi paras tappajasepeliä vastaan. Saa painaa vaikka 1,5kg mun puolesta kunhan ei sepeli mene läpi. On oltava ainakin 2,2" - 2'5" leveydeltään. Niin ja mileläään rengas saakin painaa reilun kilon. Kenties joku alamäkiajoon tarkoitettu rengas? Mistä näitä. Cainreactionillakaan ei näy yli kilon painoisia 29" maastorenkaita. En tollasia paperinohuita kumeja viitsi sepelikaudella alle laitta.

AK-87
10.11.2012, 18.01
Mikähän nastaton 29" rengas olisi paras tappajasepeliä vastaan. Saa painaa vaikka 1,5kg mun puolesta kunhan ei sepeli mene läpi. On oltava ainakin 2,2" - 2'5" leveydeltään. Niin ja mileläään rengas saakin painaa reilun kilon. Kenties joku alamäkiajoon tarkoitettu rengas? Mistä näitä. Cainreactionillakaan ei näy yli kilon painoisia 29" maastorenkaita. En tollasia paperinohuita kumeja viitsi sepelikaudella alle laitta.

Ei taida olla 29er-kumeja olemassa DH-tarkoitukseen. Villi arvaus. Ja pääasiassahan kyljet vahvistuu, kun puhutaan eroista XC- ja DH-kumeissa. Eikä sepeli taas niitä kylkiä revi, että oisko sitten ihan normi XC-kumekset isommalla kuviolla hyvä vaihtoehto?

Iglumies
10.11.2012, 18.02
Avainsana on nimenomaan tuo vanhat. Riittävän vanhat nastarenkaat alle. Pito on surkea, mutta ei pure sepeli kovettuneeseen kumiin ;)

Väärin, kumin pitää pysyä nimenomaan pehmeänä myös pakkasessa, jolloin sepeli ei tartu kiinni ja kaivaudu syvemmälle.
Noissa kotimaassa tehdyissä vanhoissa Nokialaisissa kumiseos on juuri oikeanlaista (ja sitä on paljon) sepelin vastustamiseen.

Halloo halloo
10.11.2012, 18.53
Laittakaa korvausvaatimuksia kaupungeille. Jossain vaiheessa massa tuottaa tulosta ja vaihtavat sepelin laatua.

lordoosi
10.11.2012, 20.01
Laittakaa korvausvaatimuksia kaupungeille. Jossain vaiheessa massa tuottaa tulosta ja vaihtavat sepelin laatua.

Yeah, pyöreät kivet olisi niin paljon mukavampia;)

Hyötypolkija
10.11.2012, 20.35

W106 on tosiaan hyvä sepeliä vastaan ja muutenkin ihan hyväksyttävän tasoinen kelvitalvirengas. Mutta ei sekään täysin pomminvarma ole, että hieman varovaisuutta niidenkin kanssa. Itsekin olen tainnut jo viisi talvea sellaisilla ajella 1-2tkm/talvi ja ei ole yhtään rengasrikkoa ollut. Olen kyllä viimeistään talvirengaskauden päätteeksi nyppinyt kaikki kaivautuneet sepelin- ja lasinpalaset pois, käytännössä vähän useamminkin ja tuo kyllä kannattaa W106:llekin tehdä. Kerran oli iso ja veitsenterävä sepelinmuru kaivautunut niin syvälle, että oli jo aavistuksen näkyvissä sisäpuolella ja sisurissakin oli jälki. Eli siinä oli kyllä se ainoa rengasrikko noilla kumeilla ihan huulilla. Loppui talvirengaskausi juuri sopivasti silloin...

Muutenkin pyrin aina ajamaan sillä puhtaimmalla kelvin osalla ja vältän lukkojarrutuksia ja kovaa kanttailua sepeliaikaan. Kyllä W106:nkin varmasti puhki saa monta kertaa talvessa, jos ei yhtään varo.

Ville T
11.11.2012, 22.46
Renkaiden erot on aiheena karannut jo aika kauas työmatkapyöräilystä. Alkaa muistuttaa enenmmän jotain talvirengaskeskusteluketjua...

Sveitsinportin auto Hyvinkäällä on huolehtinut tosi ansiokkaasti meikäläisen tsemppaamisesta työmatkapyöräilyyn: olen ollut autotta nyt jo pari viikkoa - enkä suinkaan omasta halustani. Työmatkoihin fillarointi on ihan kelpo ratkaisu, mutta kauppareissut on ihan syvältä ilman autoa, puhumattakaan sukellusvarusteiden siirtelystä. Keskiviikkona olis kuitenkin tarkoitus lähteä taas pyörällä töihin, riippumatta onko auto pihassa vai ei. ;)

H32i
12.11.2012, 18.08
Niikuin yleensä, rönsyili keskustelu tosiaan ehkä hieman asian viereen, mutta onhan rengas yms. tekniset ongelmat ( ja niiden vältääminen) osa työmatkapyöräilyä, joten kiitos vastaajille.
Uskokoon ken haluaa, mutta työmatkapyöräilyssä allekirjoittaneelle on tieto meriveden korkeudesta oleellinen reitin valinnan kannalta. Aikaisemmin syksyllä kävi niin, että ajoin puolet kotimatkasta merivedestä kastuneilla kengillä. Nyt vallitsevissa olosuhteissa en aio tehdä samaa. Ajtus, että rannassa kulkevalla tiellä on 20cm merivettä ja tien pinnalla näkymättömissä jäätä, on karmiva...
Pieni niksi työpaikalla varusteiden kuivattamiseen. Käytän kaapissa halpaa patterituuletinta. Vaatteet kuivuvat kaapissa paremmin, kun ilma on liikkeessä. Ladattavilla akkuparistoilla energiakutannuksetkin pysyy kurissa.

kaiveli82
12.11.2012, 20.02
Meni tänään pupu pöksyyn kun piti töihin pyöräillä. Hirveä tuuli ja tihkua joten palasin takaisin ja vaihdoin auton alle... harmitti kyllä näin jälkeen.:( No huomenna mennään kun tuli parempi valaisinkin ostettua.

kampia
12.11.2012, 20.27
Kivaa jyrinää pitävät nastat asfaltilla. Tule talvi jo.

sanaksenaho
12.11.2012, 20.32
työmatkaa vedetty jo muutaman vuoden! millo milläki tänään olin matkalla sinkulalla. Ikinä ei oo tarvinnu pysähtyä minkää näin kauhean takia! http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012111216317208_uu.shtml
ei tarvinnut kyllä mennä töihin ton jälkee

Wacky
12.11.2012, 20.35
Kivaa jyrinää pitävät nastat asfaltilla. Tule talvi jo.

Ei ole etelään tulossa. Itse vaihdoin nastat pois eikä kaduta pätkääkään kun katselee ennusteita.

Detergent
12.11.2012, 21.16
työmatkaa vedetty jo muutaman vuoden! millo milläki tänään olin matkalla sinkulalla. Ikinä ei oo tarvinnu pysähtyä minkää näin kauhean takia! http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012111216317208_uu.shtml
ei tarvinnut kyllä mennä töihin ton jälkee

Todella hurja ja kurja tapaus.

Itse meinasin vajaa puoli vuotta sitten jäädä nuolivihreällä oikealle kääntyvän auton alle, kun risteävälle klv:lle paloi vihreä valo samanaikaisesti. Sadattelin kuskia ja näytin sormimerkkiä, kunnes tajusin, että hänelle palaa nuolivihreä. Ei pidä luottaa edes koneisiin.

JohnFr
12.11.2012, 21.17
Voi kun viitsisinkin vaihtaa suvikumit, mutta kun nastojen vääntämisessä oli tunnin homma, niin ei millään viittisi. Toki maasturikin olis, mutta kun ei halua ajaa ravassa.