PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano 105

Kurahii
17.08.2012, 11.20
Hei!

Hain 4-vuotta vanhan maantiesykkelini huollosta juuri. Eturattaiden vaihtamisen kanssa oli ollut jo ongelmaa jonkun aikaa. Ei kuitenkaa tuoretta kaatumista tms. Nyt huoltomies sainoi että sai kyllä vaihdettua isolle eturattaalle muuta ei tahtonut millään saada palautettua pienemmälle. Epäili kammessa tms olevaa vikaa.

Nyt kysyn onko vastaavasta kokemuksia? Meneekä kammet/etuvaihtaja vaihtoon vai onko kysymyksessä jokin huokeampi korjattava vika

Kysyy epätieoinen

JackOja
17.08.2012, 11.38
...ei tahtonut millään saada palautettua pienemmälle...

Mitähän tuokin tarkoittaa, tekikö se huoltomies ns. kaikkensa ja ainakin perusjutut?

Atro
17.08.2012, 12.09
Hei!
Nyt kysyn onko vastaavasta kokemuksia? Meneekä kammet/etuvaihtaja vaihtoon vai onko kysymyksessä jokin huokeampi korjattava vika

Vaihtoiko vaihdevaijerit? Ehdottomasti huokein keino saada voimansiirto tuntumaan kuin uudelta.

jartsuli
17.08.2012, 12.14
Ketjuko ei palaudu isolta rattaalta pienelle.. mitenkä ajateltuna tuo olisi kampien vika? Ei ymmärrä.

Jake_Kona
17.08.2012, 12.16
Varmasti vaihtajan kampi kyseessä elis vaihdevipu.

Velogi
17.08.2012, 12.27
Äkiseltään kuulostaa siltä että huoltomies ei ollut kovin pätevä. Ei pyörää anneta pois jos vaihteet eivät toimi. Aiemmissa kommenteissa mainitut perussäädöt (ml. vaihtajan korkeusasema) + vaijerin vaihto (kuorineen) pitäisi ratkaista asia. Jos ei ole kaaduttu tai tehty muuta väkivaltaa, ei neljä vuotta ole vaihtajalle tai kahvoille vielä ikä eikä mitään ellei ole tuhottomasti kilometrejä.

Jumo
17.08.2012, 12.50
Tuota, otappa se etuvaihtajan vaijeri kokonaan irti sieltä alapäästä. Silloinhan sen pitäisi suoraan vaihtaa pienimmälle eturattaalle.

Kane
17.08.2012, 12.55
Kuulostaa että vaihdevaijeri olisi liian kireällä eikä pienemmälle vaihtaminen (vaijerin 'höllääminen') riitä etuvaihtajan siirtämiseksi pienemmälle eturattaalle. Toisaalta miten voisi olla kyseessä näin perushäiriö.

Kurahii
17.08.2012, 12.57
Täsmennyksiä, täsmennyksiä....
Kiitos jo heti näin alkuun. Eka (tod. näk ei vika) kysymys ja heti vastauksia satelee...

Osoitin oikean maalaisuuteni näissä pyöräsanaston syövereissä. Parempi ehkä itse vielä puhua vain STEMMISTÄ ( ...se mennyt jo pari kertaa oikein...) ja muissa asioissa käyttää kuvailevaa ilmaisua.
Eli vein 105 osilla varustetun Aquani huoltoon vähä nk perushuoltomentaliteetilla. Olen ajanut pääasiassa pienellä eturattaalla koska näillä kintereillä semmosella reilun satasen pyörityksellä se on ollut riittävää.
Itse jo oikeastaa ennen liikkeeseen menemistä havaisin että en saa vaihdettua isolle eturattaalle sillä vaihteen vaihtaja vivulla. Ratas pyrkii päälle mutta ei jää päälle.

Mainitsin huollossa asiasta. Samassa huollossa vaihdettiin ketjut ja takarattaat. Huoltomies sanoi että sai ison eturattaan päälle mutta ainoastaan suurella vaivalla takas pienelle eturattaalle. Näille säädöille sitten jäätiin ja hm arveli että pitää ostaa uudet vaihdevivut sun muut hässäkät, että se vika on siellä.

Ajatukset esim. vaijereiden vaihtamisesta kuulosti kyllä hyvältä. Pitääpä kysyä ns second opinion toisesta liikkeestä.

Kiitos

Harryupp
17.08.2012, 13.00
Nuo etuvaihtajan kahvat saattaa joskus jumittaa jos ne ovat 3V keskiölle tehty ja kolmas pykälä on säätöruuvilla säädetty pois käytöstä 2V keskiötä kun käyttää. Itse säädin sellaiset niin että sisin pykälä on pois käytöstä ja vain 2 - 3 v ovat käytössä eikä enää jumita.

Kva66
17.08.2012, 18.05
Katso minun viesti, puolinapsu ei toimi.

Googlaamalla ja youtubesta löytyy vaihteen säätöön ohjeita. Vaihdevaijerin oikean kireyden säätö on tosi tarkkaa puuhaa.

Tähän samaan aiheeseen liittyen, voiko (maantiepyörä, Shimano 105) jarru/vaihdekahvaa avata ja huoltaa ja siten tarkistaa sen toimivuutta? Sisältääkö vaihdettavia osia? Googlaamalla en ole tähän löytänyt vastausta.

Vai onko niin että rikki mikä rikki ja uus tilalle kaupasta?