PDA

Näytä tavallinen näkymä : Continental Grand Prix 4 Season

reappear
06.08.2012, 22.06
Näistä renkaista on kovasti juttua eri ketjuissa, mutta ei tunnu löytyvän mitään yleisluontoista keskustelua kuitenkaan. En viitsi itse mennä huutelemaan täysin toisesta aiheesta puhuviin ketjuihin joten oma ketju näille on paikallaan. Ehkä näiden omistajat ovat vain tyytyväisiä ja sen vuoksi pysyttelevät hiljaa.

Ostin nämä kyseisen renkaat 28mm:nä ja asensin ne paikoilleen tänään kohtuullisen vaivattomasti. Edelliset sekaparit Schwalben Speed Cruiser 30mm ja Panasonicin 32mm renkaat tuntuivat hieman onnettomilta tämän hetkiseltä kunnoltaan ja speed cruiser oli varsinkin erittäin kulunut.

Etukäteen tiesin vain että nuo 28mm versiot ovat todellisuudessa 25-26mm kooltaan ja suhteellisen kevyitä 260g painoisina, ja ilmeisesti renkaat ovat varsin hyviä pidoltaan suomen kesässä/keväässä/syksyssä/talvessa(?).

Asennus sujui ongelmitta vanteille (19mm sisäleveys) ja kun sisäkumit täytti 3 barin paineisiin, oli renkaiden leipominen kohdilleen helppoa. Testirundit vaihtelevassa maastossa vakuuttivat, ja työmatkatestaus antoi erittäin hyvän vaikutelman. Renkaat rullaavat kivasti ja yllättävää kyllä tuntuvat tietynlaisissa töyssyissä/epätasaisuuksissa ottavan iskut vastaan paremmin vajaan 7 barin paineilla kuin nuo aikaisemmat renkaat 4,5-5 barin paineilla. Tosin korkeat pyörätiemerkinnät ja suojatiet tuntuvat ravistavan enemmän. Kaartaessa renkaat pitävät hassua ääntä mutta se ei itseä haittaa.

Itseä askarruttaa oikeastaan vain se että mitenköhän nämä vertautuisivat Schwalben Marathon Racer malliston renkaisiin rullauksensa ja kestävyytensä puolesta? (30mm wired tai 35mm folding) Ne olivat minun toinen vaihtoehto ja ehkä kokeilukohteena näiden jälkeen joskus.

Onko muilla jakaa tietoa kuinka pitkäikäisiä renkaita nämä ovat ja kokemuksia sen jälkeen kun näillä on ajettu se 2000-4000 kilometriä?

Antti Salonen
06.08.2012, 22.28
Itsellä on kokemusta 4-Seasonista aikaisemmin 23-millisenä ja nykyään 28-millisenä. 28-millinen on normaalilla maantievanteella (Mavic Open Pro) työntömitalla mitattuna lähes tarkalleen 28 milliä leveä, eli en tiedä mistä noi reippaasti alimittaiset löytyvät.

Vierintävastuksesta Schwalbeen verrattuna en osaa sanoa varmasti. Toisessa pyörässä on ajossa Marathon Supreme, mutta leveämpänä ja matalammilla paineilla. Sanoisin lähinnä niin, että 4-Season on rakenteeltaan aika lähellä ihan kilparenkaita. Pistosuojaus on parempi ja siitä tulee vähän lisää sekä painoa että vierintävastusta, mutta ei ero nopeudessa suuri ole.

Yhden 23-millisen ajoin takarenkaana eräänä kesänä ihan loppuun asti, eli kangas paistoi kumin alta jo useammasta kohdasta. Tuo vaati 7000 km, mutta painin tuona kesänä kyllä kärpässarjassa n. 60-kiloisena. Kulutuskestävyys on joka tapauksessa hyvä, enkä ole havainnut puhkeamisherkkyydessä mitään muutosta sillä en ole ikinä saanut 4-Seasonia puhki.

Eli tiivistettynä: nimenomaan vähän leveämpänä huippurengas työmatkoille tai huolettomaan lenkkeilyyn vähän huonommillekin teille. Ei halvin, mutta helposti hintansa arvoinen.

Pekka L
07.08.2012, 08.47
Laitoin taannoin vaimolle kasaamaani pyörään nuo, kun ajattelin että sisärenkaan vaihto tien poskessa ei ole välttämättä toivelistan kärjessä.
Kiekot on yhden pyörän mukana tulleet halvat roiskeet, Rigida Nova -kehillä. Noiden päällä 28mm kumi on 24,5mm leveä ilmat sisässä.
Se jos mikä yllätti silloin.

Voiskin tehdä sille kevyemmät kiekot joskus kun joutaa.

IoD
07.08.2012, 08.58
Mulla oli aikanaan työmatkapyörässä Conti 4-Season 28mm, mutta siirryin Marathon Plussaan, kun Contit alkoivat puhkeilla. Pistosuojausta on selvästi tavallista enemmän, mutta se ei ole yhtä varma kuin Marathon Plussissa. Ajotuntuma toisaalta on Conteissa huomattavasti parempi, ja ne ovat varmaan 0,5kg kevyemmät/rengas kuin Marathon Plussat.

Tätä jäin miettimään: kannattaako 28mm renkaaseen pistää 7barin paine? Siirryin maantiefilossa 25mm renkaisiin, ja pistän niihin Contin oman suosituksen mukaisesti vain n. 6,5barin paineen, vaikka olen yli 90kg (aiemmin 23mm renkaissa 8bar). Voisi kuvitella että 28mm renkaissa riittäisi 5,5-6bar? Ajomukavuus kasvaa entisestään, eikä rullaavuus heikkene (eikä se toisaalta parane vaikka laittaisi kovemmat paineet).

reappear
07.08.2012, 09.17
Laitoin vajaan 7 barin paineet ja siitä kun ottaa pumpun pois niin hieman karkaa väkisinkin lisää, joten uskoisin paineiden olevan siinä 6,5 tienoilla tai vähän päälle. Tuo 6,5 on renkaiden suositus minimipaineeksi, mutta toisaalta luin erään tyypin tarinan siitä että näissä renkaissa voi laittaa kyllä vielä 0,5 baria vähemmän painetta ihan huoletta.

Ainakin tänä aamuna kun tie töihin oli kaikinpuolin kostea/märkä niin olisi kurveihin voinut kovempaakin ajaa, pitoa kyllä tuntuu riittävän.

Marathon Plussan itse hylkäsin oikeastaan tuon painon takia, mutta jos contin ajotuntuma on parempi niin hyvä vain :) Marathon Racerit tosin olisivat puolet Plussien painosta joten siitä odotan mielenkiinnolla vertailua.

H. Moilanen
07.08.2012, 09.29
Tätä jäin miettimään: kannattaako 28mm renkaaseen pistää 7barin paine?

Kovalta paineelta kuulostaa. Itse käytin noin seiskan paineita 23mm GP4000 kumissa kun kalsaripaino huiteli tuolla 95 kilon tienoilla. Nyt painetta ja painoa vähemmän.

reappear
07.08.2012, 09.55
28-millinen on normaalilla maantievanteella (Mavic Open Pro) työntömitalla mitattuna lähes tarkalleen 28 milliä leveä, eli en tiedä mistä noi reippaasti alimittaiset löytyvät.

Kävin vielä nyt itse mittaamassa varmuuden vuoksi kun en ole mitannut aikaisemmin, niin kyllä itselläkin on vähintään se 27mm. Saattaa olla tarkalleen tuo 28mm myös jos mittavirheet lasketaan kun ei ole työntömittaa saatavilla. Mutta ei se kyllä lopulta mikään 25-26mm ollut.

Kovalta paineelta kuulostaa. Itse käytin noin seiskan paineita 23mm GP4000 kumissa kun kalsaripaino huiteli tuolla 95 kilon tienoilla. Nyt painetta ja painoa vähemmän.

Totta tuokin, olen miettinytkin että missä vaiheessa noita maksimipaineita (kyseisessä renkaassa 8 bar) edes kannattaisi käyttää.

H. Moilanen
07.08.2012, 10.11
Totta tuokin, olen miettinytkin että missä vaiheessa noita maksimipaineita (kyseisessä renkaassa 8 bar) edes kannattaisi käyttää.

Absoluuttisen sileällä pinnalla. Eli käytännössä velodromilla.

AK-87
07.08.2012, 11.07
Mulla on kanssa nuo 28mm 4Seasonit työmatkasinkuloidissa. Tämä kesä ajettu, kevään tappajasepeleistä alkaen. Rengasrikkoja pyöreät nolla eikä muutenkaan huomautettavaa. On ajettu kanttareihin ja lasinsiruihin useasti. Tosin en väitäkään ymmärtäväni katurenkaista mitään ja ihan näppärästi pidän kyllä 7-7,5 baria kumeissa, elopainoa 81 kg. Hyvin tuntuu rullaavan erittäin vaihtevalla vaasalaisalustalla :D

TuH
07.08.2012, 12.48
Mulla jäi 25 mm Grand Prix 4 Seasonin käyttö yhteen rengaspariin. Ei kestänyt syksyn sadekelejä eikä sepeleitä, taisi ensimmäiset rengasrikot iskeä jo 500 km jälkeen. Myönnän toki, etteivät nuo ole maantierenkaalle mitkään helpot olosuhteet, mutta vastaavassa käytössä Grand Prix 4000S on syystä tai toisesta osoittautunut paljon luotettavammaksi.

Kokeilin 4 Seasonin seuraajana Schwalben 25 mm Ultremo DD:tä. Kyseessä siis perus-Ultremoa hieman tukevampi rengas kaksinkertaisella pistosuojauksella. Valitettavasti se ei toiminut yhtään 4 Seasonia paremmin. Ensimmäinen vähän haastavampi keli (kaatosadetta ja sateen asvaltille levittämää hiekkaa) ja heti oli takarengas puhki.

AK-87
07.08.2012, 13.02
Oiskohan tuo ollut huonoa tuuria? 4000S sisältää yhden kerroksen tuota Contin pistosuojaa, Vectran Breakeria, kun 4Seasonissa näitä suojakerroksia on kaksi.

TuH
07.08.2012, 13.37
Oiskohan tuo ollut huonoa tuuria? 4000S sisältää yhden kerroksen tuota Contin pistosuojaa, Vectran Breakeria, kun 4Seasonissa näitä suojakerroksia on kaksi.

Kyse voi olla huonosta tuurista tai sitten 4000S:n kovasta Black Chili -kumiseoksesta, jota 4 Seasonissa ei tietääkseni käytetä. En edes muista koska olisin viimeksi joutunut kaivamaan 4000S:n kulutuspintaan uppoutunutta sirua.

AK-87
07.08.2012, 13.45
Voi olla. Quattro stagionissa on Duraskiniä, jota valmistaja kuvailee seuraavasti: "Incorporating our special wear resistant carbon compound, the tyre is characterized by very good mileage performance as well as excellent adhesion on wet roads and at low temperatures."

TuH
07.08.2012, 14.40
Tää menee nyt ihan spekuloinniksi, mutta epäilenpä etteivät saksalaiset rengasvalmistajat oikein osaa huomioida rospuuttomalleissaan suomalaisen pyöräilyn erikoisolosuhteita. Eli syyskauden jatkuvaa kosteutta ja pyöräväylille levitettävää terävää sepeliä. Pelkkä pistosuojaukseen panostaminen ei liene oikea tie, ainakaan jos renkaaseen halutaan säilyttää yhtään ajomukavuutta ja suorituskykyä painottavia ominaisuuksia.

4000S:ää ei ole edes suunniteltu rospuuttorenkaaksi, mutta jotenkin maagisesti se toimii. Renkaan pistosuojaus ei ole mitenkään huono, mutta ei missään nimessä järein mitä markkinoilta löytyy. Sen sijaan 4000S:n Black Chili -seos on aivan ainutlaatuisen kovaa tavaraa kisahenkisten maantierenkaiden kategoriassa. Kun kulutuspinta on riittävän kovaa, sepelikään ei tartu, ja sehän ne rospuuttokauden rengasrikot viime kädessä ratkaisee.

JackOja
07.08.2012, 15.08
...epäilenpä etteivät saksalaiset rengasvalmistajat oikein osaa huomioida rospuuttomalleissaan suomalaisen pyöräilyn erikoisolosuhteita...

Kai ne osaa halutessaan huomioida, mutta ei niiden tarvitse :rolleyes:

proileri
20.08.2012, 10.03
Tää menee nyt ihan spekuloinniksi, mutta epäilenpä etteivät saksalaiset rengasvalmistajat oikein osaa huomioida rospuuttomalleissaan suomalaisen pyöräilyn erikoisolosuhteita. Eli syyskauden jatkuvaa kosteutta ja pyöräväylille levitettävää terävää sepeliä. Pelkkä pistosuojaukseen panostaminen ei liene oikea tie, ainakaan jos renkaaseen halutaan säilyttää yhtään ajomukavuutta ja suorituskykyä painottavia ominaisuuksia.

4000S:ää ei ole edes suunniteltu rospuuttorenkaaksi, mutta jotenkin maagisesti se toimii. Renkaan pistosuojaus ei ole mitenkään huono, mutta ei missään nimessä järein mitä markkinoilta löytyy. Sen sijaan 4000S:n Black Chili -seos on aivan ainutlaatuisen kovaa tavaraa kisahenkisten maantierenkaiden kategoriassa. Kun kulutuspinta on riittävän kovaa, sepelikään ei tartu, ja sehän ne rospuuttokauden rengasrikot viime kädessä ratkaisee.

Eikös kuitenkin Euroopasta rääkkäysolosuhteita löydy esim. sieltä klassiselta Paris-Roubaixilta, tuntuu että joka toinen vuosi sielläki o mutaa ja hiekkaa siinä mukulakivien päällä. Tietty eri asia polkea yksi kisa siellä ku kokonainen kausi. Pohjois-Amerikasta löytyy kans vissiin pari perinteistä "roubaixia".

Mielenkiintoista että Continental ei ole tuota Chiliään suunnitellut tavallista kulutuskestävämmäksi seokseksi, mainostavat että ensisijaiset edut o parempi grippi ja rullaavuus, toissijaisena sitten myös kestävyys o karvan verran lisääntynyt. Tietty voihan se seos olla sopivan sitkeää että pistosuojaus on parantunut, sehän o eri asia ku kilometrikestävyys.

Pumafi
23.08.2012, 20.38
Aika sitkeä on nostaa vanteelle tuo GP 4 Seasons. Yksi ilta meni ähertäessä ja netin ja tämän palstan kaikki vinkit tuli läpikäytyä, mutta silti piti ammattilaiseen turvautua toisen keikon kanssa. Marathon Plussaan verrattuna mukana tuli lisää rullautuvuutta, parempi sivuttaispito ja selkeä keveys. Itse en tuosta Marathonista kauheasti tykännyt ja alle 400 km ajon jälkeen siirtyivät ne odottamaan tappajasepeliä ja ensi kevättä.

NHB
24.08.2012, 21.02

Mulla on myös täysin samanlaiset kokemukset kuin TuH:lla. 4000S:n pistosuojaus pääsee helpolla kun kumi ei ime kiviä. 4-saesoneihin sitä vastoin ainakin sateella tuntuivat kivet tarttuvan ja välillä joku meni suojauksen läpikin. Itse en näe 4-seasonissa mitään muuta etua, kuin että muistaakseni pitävät kohtuullisesti kylmissä olosuhteissa.

Nappulakenka
26.08.2012, 09.19
Mä ajoin Continental Gran Prix 4 Season 28mm setin kankaille 7500-8000 kilometrin kohdalla. Pidin renkaita sen verran paljon, että vaihdoin tilalle 25mm setin alle ja meno jatkuu.

Kuutio
26.08.2012, 15.25
Aika sitkeä on nostaa vanteelle tuo GP 4 Seasons. Yksi ilta meni ähertäessä ja netin ja tämän palstan kaikki vinkit tuli läpikäytyä, mutta silti piti ammattilaiseen turvautua toisen keikon kanssa.

Se on vanteesta kii! Meinaan mulla meni toiselle vannesetille ihan vain sormilla kääntämällä tuo rengas paikoilleen, mutta toisen vannesetin kanssa oli semmosta ähertämistä, että jäi laittamatta. Muuten rengas on kyllä minun mieleen niin paljon, että kun tuo nykyinen pari on vaihtokunnossa, ostan uudet.

reappear
24.09.2012, 21.20
Nyt noin 800km myöhemmin tutkiessani rengasta huomasin että on käynyt jotain ikävää. Ulkokumin sivu on revennyt, eikä näytä ollenkaan hankaumalta vaan ihan spontaanilta repeämältä. Sieltä pullotti 6 barin paineella nuppineulan kokoinen pala sisäkumia. Onneksi ei ole räjähtänyt mun ajoissa.

Mikä on raadin kanta menenkö aluksi kauppaan hieromaan sovintoa että nyt tarttis uuden kumin takuun(?) piiriin vai lähetänkö mailia suoraan valmistajalle?

Sikäli sopivalla hetkellä kyllä huomasin tuon että huomenna menen katsomaan maastopyörää, mutta silti!

Päivitys: Kävin näyttämässä rengasta liikkeessä ja sain uuden tilalle.

Jslope
29.09.2012, 11.38
Eli tiivistettynä: nimenomaan vähän leveämpänä huippurengas työmatkoille tai huolettomaan lenkkeilyyn vähän huonommillekin teille. Ei halvin, mutta helposti hintansa arvoinen.

Kuinka paljon ko. renkassetistä pitää kustantaa. Mistä halvimmalla?

Hääppönen
29.09.2012, 12.55
Kuinka paljon ko. renkassetistä pitää kustantaa. Mistä halvimmalla?
Tuolta mielestäni käypään hintaan 25 mm. Riittänee, jos pelkkää asfalttia tarkoitus ajaa: http://www.bike-discount.de/shop/a6540/grand-prix-4-season-25-mm.html?mfid=77
Itselleni hommasin keväällä 28 mm 4-seasonit cycloon ja olen todella tyytyväinen hankintaan. Voi ajella sorateitäkin surutta.

Hepe
16.10.2012, 07.28
Täällä meän perällä Motonetti myy noita suolaiseen 49.90€ hintaan.

lefa42
21.10.2012, 13.40
Itse tilasin sveitsistä 28mm mokomat 28€/kpl. Tulivat viikon sisään postilaatikkoon asti. Postikulut päälle 9,95€

http://www.velo-motion.com/Race-Components/Tires-Clincher/Continental-Grand-Prix-4-Season::122.html

Niin, ja mitä itse renkaisiin tulee, ovat kestäneet nyt reilun 1000km kaikenlaista rääkkiä, hyvää ja huonoa asfalttia, huonoa öljysoraa, kymmeniä kilometrejä hiekkateitä, joista osa todella karkeaa tavaraa. Ei puhkeamisia eikä pito-ongelmia.

Kartturi
21.10.2012, 19.21
Olen ajellut pari kesää, muta verrattain väöhiä kilsoja noilla. Kumiseos on aika tahmainen ja ei ole olut kostealla kelillä pito-ongelmia, joskaan en ole ehdoin tahdoin sateessa tai nyt lehdistä niljaisilla teillä ajanut. Auttavasti pystyy ajamaan myös hiekalla jos joksu vähän eksyy kelviltä.

Ajelin tuolla maakunnissa jonkun 80km lenkin sirote/imeytyspäällysteellä kuivalla kelilä. Silloin kyllä lähti ihan silminnähtävä siivu pintaa ja erinäisiä pieniä viiltoja ja jokunen kivensiru löytyi kulutuspinnasta. Eli tuo pehmeä kumiseos siis nähtävästi kostautuu kuivilla keleillä. Sen jälkeen on kyllä lenkkiä ajettu ilman ongelmia, joten pistosuoja toimii ainakin kohtuullisesti. Ei ole oikein maantierenkaista vertailukohtaa, niin en pysty vertaamaan miten nuo rullaavat tai kestävät.

Kaissi
30.10.2012, 16.06
Vaihdoin 25mm 4-Seasons renkaat hetki sitten syys- ja kevätkauden ajoihin ja olen ollut positiivisesti yllättynyt. Kesällä ajelin 23mm Schwalben Durano S -renkailla ja täysin subjektiivinen fiilis on, että Conti rullaa vähintään yhtä hyvin ja on hieman leveämpänä/alhaisempien rengaspaineiden takia mukavampi ajaa. Lisäksi Duranoon verrattuna jämäkämpi rakenne ja napakampi vanteelle laitettaessa - ei välttämättä lähde vanteelta vaikka sisuri poksahtaisikin vauhdissa (toisin kun Durano kerran teki). Pito tuntuu olevan kylmillä keleillä/märällä tiellä ihan hyvä. Pienessä nollakelikuurassakin tuntui pitävän oikein hyvin. Kulutuskestävyydestä tai pistosuojauksesta ei vielä kokemuksia.

Lekuu
23.11.2012, 16.29
Itse hankin viime kesänä takarenkaaksi kyljestä repeytyneen Continental 23mm 4000s tilalle 4-season 25mm. Tarkoitus olisi että paremmalla suojauksella ja isommalla kumilla välttyisi rengasrikoilta, etenkin niiltä joissa ulkokumi hajoaa käyttökevottomaksi. Tuntumaltaan 4-season oli hieman pehmeämpi, jonka näin positiivisena etenkin huonolla asfaltilla, muutenkin käyttäytyi ihan hyvin parissa kesällä käydyssä kisassa Suomen puolella eikä puhjennut kertaakaan. Kovempaan kouluun rengas koki kun muutin syksyllä Englantiin, jossa parhaat pikkutiet ovat pinnoitteeltaan melko huonoja. Puhkaisin sisäkumin 4 kertaa, niin että ulkokumi säilyi käyttökelpoisena pääosin pienehköihin kiviin ja reikiin osumalla. Rengas kuitenkin kului loppuun jo noin 2950km jälkeen niin että rakenne tuli esiin paikoitellen ja se oli vaihdettava. Nopeaa kulumista edisti toki oma vajaa 80kg elopaino, Englannin vaativammat maantiet sekä keskivertoa agressiivisempi pyöräilytyyli.

lefa42
26.11.2012, 18.48
Tänään räjähti etukumi, 40+km/h ja terävä kuoppa aamuisella työmatkalla. Sisurin vaihtolla selvisin, päällikumi ok, vanteessa pienet jäljet, muttei heittoa. Hyvin pysyi vielä vanteella, vaikken alamäkeen saanut ihan kovin äkkiä pysäytettyä.

Apupyörät
13.04.2013, 17.35
Tuli hankittua kyseiset kumit, 28mm.

Kummat sisurit ovat paremmat/fiksummat:
18C-28C vs 28C-32C?

Juha74
10.09.2013, 13.45
Moro,

Mulla on ollut cyclocrossarissa vuoden ajan Contin FourSeason renkaat ja yllättävän kestävät ovat olleet. Asfaltin lisäksi ajan välillä hiekkateillä, joka ei ole menoa haitannut. Terävät kivet ovat nyrhineet renkaan pintaan pieniä reikiä, joten kohta varmaan posahtaa sisäkumit. Ostan jatkossakin samanlaiset ja tätä nakkia voi suositella muillekin :-)

Alone in the fart
16.11.2013, 18.34
Vaihdoin kyseiset Contit alle 28millisinä orkkis halpis schwalbejen tilalle ja tänään ekan pienen n.15km lenkin niillä heitettynä niin ei voi muuta kuin kehua.. en tiedä kuvittelenko vaan mutta contien ollessa 250g kevyemmät per rengas verrtattuna halpis ensiasennusrenkaisiin on ero huomattava! en olis uskonut että itse mitään eroa huomaan mutta kyllä tuntuu kiihtyvän liukkaammin ja muutenkin keveämmän oloisesti menee. pidossakaan ei ollut mitään moittimista vaikka vähän kovempaa tuli kaarrettua kosteiden lehtien päältä niin että kerkesi jos mielessä ajattelemaan että tulikohan nyt laskettua liian kovaa :D mutta tosiaan vasta 15 kilsaa takana että voi olla ositain jopa toiveajattelua siitä että 49.90€ per rengas ei ollut hukkaan heitettyä :D

kauris
16.11.2013, 19.08
Löytämäsi hinta ei toki ollut kovin kummoinen (melko kallis) mutta hyvä yleisrengas tuo minunkin mielestä on näille syksy- ja samoin kevätkeleille, jolloin ihan maantiekumilla ei oikein viitsi ajaa. Eikä satunnaisia hiekkateitäkään tartti kierrellä renkaiden takia. Joo ja onhan puoli kiloa pois pyörivistä massoista aika hyvä tiputus että kyllä tuon varmaan hyvinkin jo huomaa polkiessa.

Alone in the fart
16.11.2013, 19.13
juu tämä painoero siis puhtaasti valmistajien sivuilla ilmoittamaa tietoa, mutta kuitenkin. itseäkin hirvitti hinta mutta malttamattomuus meni järjen edelle kun kun motonetissä ne näin. jotenkin ajokin tuntui tasaisemmalta ja pehmeämmältä... liekö sekin vaan innostuneen luuloa :)

Frosty
11.12.2013, 17.50
Miten tuo 28 mm GP 4Season käytännössä vertautuu Schwalben 28 mm Marathon Supremeen pistosuojauksen ja rullaavuuden suhteen? Paino ja pintakuvio antaisivat odottaa Supremelta lähes Contin tasoista rullaavuutta, mutta Schwalbe ei liikoja lupaile. Sen sijaan pistosuojaustä lupaavat noinkin kevyelle (310 g) renkaalle aika rohkeasti. Vaihtelua Helsingin keskuspuiston hiekkateiden ja asfalttiteiden välillä renkaan pitäisi kestää säällä kuin säällä, ei käytännössä rengas ei saisi pahemmin kerätä pikkukiviä pintaansa. Gekkomaista hiekkatiepitoa ei ole haussa. Tämä syksy on menty 32 mm Michelin Pilot Sporteilla (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=10246;page=1; menu=1000,2,103,105;mid=5;pgc=0) oikein mukavasti. Toki siitäkin olisi 28 mm versio. Muita ehdotuksia rullaavaksi työmatkakumiksi, jossa olisi kohtuullisen hyvä pistosuojaus?

viskaali
19.12.2013, 16.00
Muutamia painoja. Kaikilla ajettu sepelikuorrutuksessa, eikä ole mennyt läpi. Kuski 75kg, renkaissa 6,5-7bar .
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10431369/p4pb10431369.jpg
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10431370/p4pb10431370.jpg
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10431371/p4pb10431371.jpg

Frosty
21.12.2013, 19.47
Mikäs noista kerää vähiten irtokiviä pintaansa?

viskaali
22.12.2013, 17.10
Gatorskin, mutta ei merkittävää eroa muihin. 500km testi Joulupyhinä.

Wacky
23.12.2013, 20.28
Helsingin sepeli 1 - Conti 4season 0
Ei menny ihan toivotulla tavalla työmatka tänään. Renkaaseen tuli jostain n. 3 mm leveä viilto koko renkaan läpi.

maalinni
28.12.2013, 11.04
Tilasin cycloon 4-seasonit lateksi sisureilla. Mainospuheista huolimatta eivät taida taipua jokaiseen Suomen vuodenaikaan, mutta kirjoittelen keväämmällä kokemuksia.

Aikamoinen ero saattaa tulla, kun vaihtaa kilon mara winterit conteihin.

viskaali
28.12.2013, 12.47
Testasin välipäivinä 500km matkalla comboa, 4S edessä ja Gatorskin takana, molemmat 25mm, painetta n. 6,5-7Bar. Reitillä maantienlaitaa, sepelimursketta kvl, hiekkatietä. Tienpinta märkä ja käytänössä koko ajan satoi, +3-+6. Ei yhtään rengasrikkoa, mutta pikkukiviä irrottelin piikillä iltaisin n. 60-70kpl yhteensä, mutta niistä ei yksikään tullut läpi. Muutamia parin mm viiltoja löytyy.
Matkassa ollut varmasti tuuriakin, mutta yllättävän kestävät renkaat painoonsa nähden, varsinkin jos malttaa, lenkkien välillä, kaivaa irtokivet pois.

Frosty
09.01.2014, 20.16
Mainittakoon aihetta sivuten, että taittuvakylkiset 28 mm Continental GatorHardshellit pysäyttivät vaa'an lukemiin 316 g ja 318 g.

sam1_
10.03.2015, 22.30
Moikka, ostin omaan pyörääni 4Seasonssit 28mm koossa, juurikin sen saamien positiivisten käyttökokemuksien takia ja että pitäisi olla erittäin hyvät. Noh, itselläni on nyt 3 kertaa mennyt sateella "tappaja sepelit" läpi niistä ja nyt mietin mitä teen väärin niiden kanssa kun saan ne jatkuvasti puhkeamaan vaikka kuinka yritän varoa sepeliä. Onko minulla: A) erittäin huono tuuri ollut, kun nyt sitä sepeliä (ainakin espoossa) on aivan mielettömästi tuon paljaan asvaltin päällä. B) onko minulla väärät paineet n.7 bar ja itselläni painoa n.90 kg. Vai C) valmistus vika tai jotain muuta. Kaikkina 3 kertana mennyt takarenkaasta keskeltä läpi :( muuten renkaat tuntuvat aivan mielettömän hyviltä ajaa ja märällä kylmällä erittäin hyvä pito!

kuovipolku
11.03.2015, 00.22
(A) hyvin mahdollista. Kaksi rengasrikkoa peräkkäisillä lenkeillä on koettu ja nähty juttu eikä kolmaskaan lyhyen ajan sisällä ole mitenkään tavatonta. Vastapainoksi samoilla renkailla voi onnistua ajamaan sepelikauden läpi ilman ensimmäistäkään rengasrikkoa. Joku voittaa aina.

(B) mahdollista. Erään oppisuunnan mukaan korkeampi paine aiheuttaa sen että rengas ei anna periksi jolloin kivensiru tunkeutuu renkaaseen. Alemmalla paineella rengas myötäilee kivensirua joten tarvittavaa painopiikkiä ei synny. En ole aivan varma pitääkö tämä paikkansa mutta kokeileminen 6 barin paineella takana ei varmaan haittaakaan.

(C) tuskin. Eiköhän kyse ole yksinkertaisesti siitä että hiekoitussepeli ei tunne sääntöjä eikä lue rengasarvioita tai -testejä. Se ei välitä siitä millä renkailla ajat tai millaista pistosuojausta käytät. Se vain tekee mitä tahtoo.

arctic biker
11.03.2015, 00.45
B) mahdollista. Erään oppisuunnan mukaan korkeampi paine aiheuttaa sen että rengas ei anna periksi jolloin kivensiru tunkeutuu renkaaseen. Alemmalla paineella rengas myötäilee kivensirua joten tarvittavaa painopiikkiä ei synny. En ole aivan varma pitääkö tämä paikkansa mutta kokeileminen 6 barin paineella takana ei varmaan haittaakaan.
IMO, ei tää ole oppisuunta vaan silkkaa tosiasiaa.

sam1_
11.03.2015, 09.31
Hei thanks! Kokeilempa sitten noilla 6 barin paineilla ja katotaan kuinka käy. Aika hyvinhän nuo alkaa olla lakastuna pois kaduilta, nostetaan sitten paineet takaisin. :)
Jokseenkin huojentavaa kuulla, että en ole ainut joka on saanut nämä rikki :D

mk
11.03.2015, 09.41
Hei thanks! Kokeilempa sitten noilla 6 barin paineilla ja katotaan kuinka käy. Aika hyvinhän nuo alkaa olla lakastuna pois kaduilta, nostetaan sitten paineet takaisin. :) Jokseenkin huojentavaa kuulla, että en ole ainut joka on saanut nämä rikki :D
Kannattaa matalampien paineitten lisäks tarkkailla ja irrotella pintaan tarttuvia kiviä ,jotka tuppaavat kaivautua matkan kuluessa pinnasta läpitte.. Itsellä nyt rospuutto/tappajasepelirengastuksena kakkosmaantiepyörässä Gatorskinit , jotka toistaikseks kestäneet ongelmitta vaikkakin pinnassa näkyy pieniä kivien tekemiä reikiä :o

kumitassu
12.03.2015, 16.24
Reilun satasen neitysytlenkki maantietä 4 seasoneilla takana, josta noin 30km sepelihelvettikelviä. Renkaissa painetta pikkusen yli 7 bar (kuskin paino n.67kg). Ei ongelmia. Mielestäni pirun hyvin rullaava rengas ja mukava ajaa. Luulen että kestää samalla tavalla kuin muutkin kunhan nyppii ja naksuttelee kynnellä kumiin syvälle painuneet pikkukivet veks. Aika paljon näkyi kudoksessa olevan pientä murua kaivautuneena. Itse olen harrastanut tuota kivien nyppimistä kaikista maantierenkaista läpi kauden. Ilmeisesti auttaa koska viiteen vuoteen ei ole tullut yhtään flattia maantiellä vaikka kilsoja tulee useampi tuhat joka vuosi. Kolme viimeistä kesää olen ajanut Schwalben Ultremo ZX:lla. Siinä on oikea kivi-imuri mutta kummasti kestää kun ennen lenkkiä kaivelee edellisen lenkin jyvät veks.

arctic biker
12.03.2015, 19.05
4seosoneista on luvassa 32mm versio, kunhan aika jättää eli kankailleen ajan Vittorian Cross Xn proot niin nuo on sitten pakko hommata.

Halloo halloo
12.03.2015, 22.51
Hyvä työkalu sepelin kaivamiseen renkaasta on metallinen kynsiviila. Sen kärki ei ole kovin terävä, eikä täten hajota rengasta, kuitenkin tarpeeksi terävä päästäkseen sepelin alle.
Ei näytä olevan kovin hinnakaskaan: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kampamies-safiiri-kynsiviila

hsr
05.09.2015, 22.56
Onkohan noita 32mm 4seasonseja missään myynnissä? En ole nettikaupoista löytänyt.

hsr
19.10.2015, 11.55
Ei taida noita 32 millisiä tullakaan myyntiin, ovat hävinneet Continentalin nettisivultakin, samoin kuin 28 millinenkin. Olen tähän asti ajellut cyclolla 28 mm 4seasonseilla, joihin olen ollut aika tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin kokeilla hiukan leveämpää rengasta vaihteeksi. Mitä suosittelisitte, vai kannattaisiko hankkia uudet 28 mm 4seasonsit? Niitä näyttää vielä olevan myynnissä.

Jöpöttäjä
19.10.2015, 12.31
Tilasin pari viikkoa sitten Bike 24 kaupasta 28 millisiä. Sieltä.vois vielä saada noita

Aatoss
26.04.2017, 10.06
Mitäs luulette kuinka paljon 4season rullaavuudessa on eroa Contin Gp 4000 s 2:seen?

huotah
26.04.2017, 10.38
Mitäs luulette kuinka paljon 4season rullaavuudessa on eroa Contin Gp 4000 s 2:seen?

Reilu 10 wattia per rengaspari.

Aatoss
26.04.2017, 11.05
Paljonkohan mahtaa olla prosentteina. Eli onkos se paljon vai vähän? Olen vähän noviisi tässä asiassa. 4Seasonit alla 28 mm, ja mietin että kannattaako samalla koolla otta Gp 4000 kakkoset.

Kiitos jo etukäteen.

ijh
26.04.2017, 11.22
Tossa vähän osviittaa: http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-4000s-ii-2014-vs-continental-grand-prix-4-season-2015

Aatoss
26.04.2017, 11.36
Tossa vähän osviittaa: http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-4000s-ii-2014-vs-continental-grand-prix-4-season-2015

Kiiiitooooosss:)

huotah
26.04.2017, 11.59
Paljonkohan mahtaa olla prosentteina. Eli onkos se paljon vai vähän? Olen vähän noviisi tässä asiassa. 4Seasonit alla 28 mm, ja mietin että kannattaako samalla koolla otta Gp 4000 kakkoset.

Kiitos jo etukäteen.

Prosentuaalisesti ero on noin 25%. Onko se paljon vai vähän riippuu siitä millaista vauhtia ajetaan, ts. kuinka paljon tehoa.

Pyöräillessä vierintävastus ja ilmanvastus ovat yhtä suuria (yhteensä noin 20W) jossain 12 km/h paikkeilla. Vierintävastus kasvaa nopeuden kasvaessa lineaarisesti, kun ilmanvastus taas kasvaa eksponentiaalisesti. Tästä seuraa se, että esim. 25 km/h vauhti edellyttää noin 100 watin tehoa, 30 km/h vauhti jo noin 180 wattia, ja ilmanvastuksen osuudet kokonaisvastuksesta ovat tällöin noin 70% ja 85%.

Jos ajat 4seasoneilla lenkkiä vaikka 25 km/h keskarilla ja 180 keskiwateilla niin GP4000SII:lla pääset samaan keskariin noin 170 keskiwateilla eli noin 5,5% pienemmillä tehoilla. Tai toisinpäin, samoilla tehoilla olet kotona muutaman minuutin aiemmin.

Yllä olevat luvut ovat yksinkertaistuksia ja hehtaaritason lukuja, niitä ei kannata lukea kuin piru raamattua, mutta kuitenkin sen verran tarkkoja että ne toivottavasti valaisevat kysymystä "paljon vai vähän?". Hiljakseen rullatessa/ajellessa 10 watin eron kyllä tuntee, mutta riippuu vastaajasta että onko sillä merkitystä.

Itse valitsisin 4000:t, koska (a) 10 ilmaista wattia on aina tervetullutta ja (b) renkaan puhjetessa se paikataan ja sen jälkeen jatketaan taas matkaa.

Frosty
26.04.2017, 18.41
Riippuu toki vähän myös käytöstä. Esimerkiksi työmatkakäyttöön 4Seasonin tuplasuojaus kyljissä on ihan hyvä juttu. Etenkin nelitonniseen verrattuna, jossa heikko kohta on nimenomaan kylki. Kunnollisen kylkirikon sattuessa matka ei jatku. Ero rullaavuudessa on kyllä ihan tuntuva, joten puhtaille maanteille näistä ehdottomasti GP4000sÍI.

wex4
12.07.2017, 15.27
Mitenkä GB4-season toimii märällä? Jos hommaisi toisille vanteille nuo. Nyt alla GB4000sII ja tuntuvat märällä aika liukkailta. Vai jokin muu leveydessä 25mm tai jopa 28mm

duris
12.07.2017, 15.30
4season toimii hyvin märällä, mutta on niin pehmeetä kumia että kerää kovasti pieniä kiviä. kannattaa ne nyppiä renkaasta pois kun on märällä ajanut, niin vähenee flätit kummasti.

H. Moilanen
12.07.2017, 15.49
^Neljätonninen on BlackChili -seosta ja 4-season ei. Contin omien mainospuheiden mukaan BlackChili kumi pitää paremmin. Näillä tiedoilla kysyjän hakema parempi märkäpito ei välttämättä toteudu.

Sotanorsu666
11.06.2018, 08.06
Onko kukaan bongannut näitä 32mm leveinä halvalla jostain ? Parille olisi käyttöä.

Aatoss
11.06.2018, 17.37
Onko kukaan bongannut näitä 32mm leveinä halvalla jostain ? Parille olisi käyttöä.

Katselin päiväänsä eräänä ja näkyi olevan Rosebikessa 38 ekee tuolla leveydellä. Tosin ne ottaa posteja 9.95 €.
https://www.rosebikes.fi/continental-grand-prix-4-season-road-tyre-folding-tyre-789965?product_shape=black%2Fblack&article_size=700x32C

Sama hinta näkyy olevan Bike-discountissa.

Tällaisen löysin kuitenkin Ebaysta. https://www.ebay.com/itm/Continental-GP-4-Season-32-622-Double-Schwarz/381762987407?hash=item58e2d8e58f:g:wRMAAOSwA4Ba8Fy D#shpCntId
Kaksi kipaletta 43,95 plus 14,95 = 58,90 €.

Steni
11.06.2018, 18.09
Onko tuossa yllä 2 kpl tuohon hintaan?
Mun mielestä vaan 1, ehkä en osaa tulkita oikein......

Aatoss
11.06.2018, 18.17
Sorry, yksihän tuo taitaakin olla.. Katsoin nopeasti että kaksi (double).

Chainreactioncycles myisi 38 euroa kpl mutta levein kumi on 28 mm. Ilmaiset postit. Itselläni on 28 milliset ja mun käyttöön riittävän mukavat ja leveät. Mut jokaisella on tietysti omat tarpeensa.

Istumatyöläinen
01.09.2018, 09.49
Ovatko Continentalin GP 4000 s2, GP 4season tai Gatorskin TLR-renkaita eli tubeless-käyttöön sopivia?

Fuuga
01.09.2018, 11.07
Ovatko Continentalin GP 4000 s2, GP 4season tai Gatorskin TLR-renkaita eli tubeless-käyttöön sopivia?Eivät nähtävästi ole leimattu sellaisiksi mutta kyllä niiden litkutus onnistuu - vaihtelevalla menestyksellä.

Ei kurjuutta kummempaa

Kanuuna
01.09.2018, 13.35
Parisen kk sitten koitin tubelessoida Grandsport racea ja GP4000S2. Molemmat nousivat hyvin, mutta tihkua tuli kyljistä reippaasti. Litkuna perus Stania. Race tai Caffelatex voisi ”paikata” kyljet, mutta perus Stani ei. Ilmat pysyi sisällä parisen tuntia järkevissä paineissa.
Renkaat eivät ole tubelesskäytössä. Ostin Fusion 5 Galactikit, jotka eivät ole vielä alla. Ajan GP4kS2 sileäksi ensin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

FocusOn
01.09.2018, 18.20
Pari tonnia on tullu ajettua 4seasoneilla litkutettuna Zefalin setillä. Eka toimi kohtuullisesti, mut kesäloman aikana tyhjeni ja sen jälkeen ollu pahoja ongelmia - enimmäkseen venttiilien kanssa tosin. Jos kovia paineita haluaa pitää jatkuvasti, saa joka tapauksessa pumpata vähintään joka toinen päivä ellei päivittäin.