PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilijän turvallisuus



Arbena
21.07.2012, 11.16
Tästä nyt ei ole paljoa aikaa kun kuuli, että oli yksi jäänyt auton alle tienposkessa polkiessaan. Sitä itsekkin miettii toisinaan kun jotkut vetää niin likeeltä ohi autollaan ja se on mitä ilmeisemmin aivan tahallista toimintaa. Ratin takana kun on helppoa pullistella pyörän selässä olevalle. Siispä mietin sitä peilivaihtoehtoa. Käyttääkö kukaan taustapeiliä pyörässään tai onko nähnyt moista ratkaisua maantiepyörässä. Saattaa olla hieman hölmön näköinen, mutta voisi antaa hieman vaihtoehtoja lisää jos huomaa, että nyt meinaa autoa tulla päälle ja ojan pohjalle silloin mielummin sitten ajaa...jos vaan jää aikaa siihen...

Eiku.. Pieni kamera sinne taakse fillarin runkoon ja valvonta-asema tankoon. Ottaa tarpeen vaatiessa rekkaristakin kuvan jos meinaa karkuun vielä lähteä..

ellmeri
21.07.2012, 11.20
Huomaamaton vaihtoehto peilille on kypärään kiinitettävä pieni peili,sellaisia olen nähnyt tulee siihen lippaan.

Arbena
21.07.2012, 11.22
Huomaamaton vaihtoehto peilille on kypärään kiinitettävä pieni peili,sellaisia olen nähnyt tulee siihen lippaan.

Kävi myös tuo kypärävaihtoehto mielessä...

Jake_Kona
21.07.2012, 11.48
Joskus joutuu reitivalinnassa tekemään yllättäviä muutoksia. Nyt jouduin Kouvolaan vaiken "halunnu". Piti jatkaa matkaa VR:llä, kun en halunnut 30cm pientareelle 6tiellä venäläisten rekkojen keskelle. Tässä leveäkaistjen kohdalla voisi tulla turvaton olo. Nousin utissa bussiin ja sain homman toimimaan. Niin vr:vn junaan ei mahtunut pyörä mukaan kun ainoastaan 3 pyöräpaikkaa on tarjolla.

Halloo halloo
21.07.2012, 11.57
Allani ei ole maantiepyörää, mutta maantien laitaa polkiessa olen todennut peilin hyvin käytännölliseksi. Tosin en usko, että sillä on vältettävissä näkövammaisen (puhelin/radio tms. räplääjän) päälleajamista. Vähän on arpapeliä, auto taitaa voittaa aina. Onhan se nyt perseestä, että joutuu tekemään sopimuksen itsensä kanssa pyörän päälle noustessaan "tänään saatan kuolla auton torppaamana", mutta voisi sitä sitten huonomminkin lähteä.

Peileistä lisää:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44809-K%E4yt%E4tk%F6-taustapeili%E4&highlight=peili

TaitettaVille
21.07.2012, 12.19
Käytin peiliä hetken aikaa ja koin, että niistä ei minulle ole mainittavaa hyötyä. Totesin, että parhaiten edistän omaa turvallisuuttani keskittymällä ennakoitavaan ajotapaan: ajan suoraan ja osoitan aikeeni selvästi esim. käsimerkein. Mielestäni tärkeimmät turvallisuutta edistävä varusteet pyöräilijällä ovat helposti taustasta erottuvat ajovaatteet esim. heijastinliivit tai vastaavat. Luulisin, että suurin osa onnettomuuksista tapahtuu, koska autoilija tms. syystä tai toisesta havaitsee pyöräilijän liian myöhään. Kypärä on ihan jees, mutta siitä on hyötyä vasta kun SHTF.

mustaviiva
21.07.2012, 19.47
Pienestä peilistä kokemukseni mukaan ei voi erottaa ajoissa, tuleeko auto sujahtamaan vaarallisen läheltä. Ylipäätään auto liikkuu niin nopeasti, että oma reagointi tuskin olisi riittävän herkkää. Peiliin vilkuilu minulla vilkkaassa liikenteessä varsinkin häiritsi etumaaston havainnointia ja ylipäätään ajamisen nautintoa. Joka tapauksessa ajan pientareen reunassa, enkä juurikaan kykenisi reunemmalle väistämään. Korvat kerovat paljon.

A R:nen
21.07.2012, 20.10
Eiku.. Pieni kamera sinne taakse fillarin runkoon ja valvonta-asema tankoon. Ottaa tarpeen vaatiessa rekkaristakin kuvan jos meinaa karkuun vielä lähteä..

Tuosta olikin juuri juttua lehdessä: http://www.nytimes.com/2012/07/21/technology/bicyclists-using-cameras-to-capture-accidents.html?ref=technology

mjjk
21.07.2012, 20.18
Mark Cavendishillakin on oma sanansa sanottavana pyöräilyn turvallisuudesta.

http://www.thetimes.co.uk/tto/public/cyclesafety/article3451896.ece

Halloo halloo
21.07.2012, 23.58
Korvat kerovat paljon.

En ymmärrä, en kertakaikkiaan ymmärrä ihmisiä, joilla on napit korvissa liikenteessä ollessaan. Älytöntä.

Arbena
22.07.2012, 00.14
En ymmärrä, en kertakaikkiaan ymmärrä ihmisiä, joilla on napit korvissa liikenteessä ollessaan. Älytöntä.

Pahinta on jos sellaiset löytyy rullaluistelijan korvista joka sauvoo edelläsi. Peitti miltei koko kaistan ja ei kuullut kun soittelin kelloa. Mahduin juuri ja juuri ohi. Hieman jännitti koska kolisee sauva pinnoihin. Eteen kun pääsin osoitin sormella korvaani vinkiksi, että kuulo kehiin seuraavaa kertaa varten.

Halloo halloo
22.07.2012, 00.25
Pahinta on jos sellaiset löytyy rullaluistelijan korvista joka sauvoo edelläsi. Peitti miltei koko kaistan ja ei kuullut kun soittelin kelloa. Mahduin juuri ja juuri ohi. Hieman jännitti koska kolisee sauva pinnoihin. Eteen kun pääsin osoitin sormella korvaani vinkiksi, että kuulo kehiin seuraavaa kertaa varten.

Minä näytän vastaavissa tapauksissa elettä "vedä nappi korvasta ulos".

Ohiampuja
11.04.2017, 18.36
Avataanpa keskustelu eri lajien turvallisuudesta. Minkälaisia kokemuksia teillä on omista ja kaveripiirin tapaturmista. Onko saikkupäiviä tai kipsauksia tullut enemmän maantiellä vai maastossa?

Voisi kuvitella että maantiellä sattuu harvemmin kaatumisia yms, mutta ne ovat sitten vakavampia kuin maastossa.

oppes
11.04.2017, 20.54
Maantiellä. Kerran. Kyynärvarsi, kylkiluita, ruhjeita.... Kuitenkin 100% enemmän kuin maastossa.

OJ
12.04.2017, 03.01
Avataanpa keskustelu eri lajien turvallisuudesta. Minkälaisia kokemuksia teillä on omista ja kaveripiirin tapaturmista. Onko saikkupäiviä tai kipsauksia tullut enemmän maantiellä vai maastossa?

Voisi kuvitella että maantiellä sattuu harvemmin kaatumisia yms, mutta ne ovat sitten vakavampia kuin maastossa.
Meidän duunipaikalla liikunnalla hankitut saikut viimeisen viiden vuoden ajalla pyöreät nolla. Ylipainoon, huonoon fyysiseen kuntoon, krapulaan tai liikkumattomuuteen yhdistettävät saikut, keskimäärin pari päivää kuussa...ainakin.

-jamo-
12.04.2017, 07.36
Minusta peilin pitäisi olla pakollinen varuste jokaisessa fillarissa. Jostain ihmeen syystä meitä fillaristeja ei ihmeemmin kiinnosta mitä takana tapahtuu. Kaipa me jokainen ollaan omasta mielestä niin kovia kuskeja, että takaa ei kukaan ohi tule. Kuitenkin täälläkin on palstat täynnä kiroilua siitä, kun hitaammat poukkoilee edessä eikä huomioi takaa tulevia. Itsellä on ollut maantiefillarissakin snadi kolikon kokoinen peili stongan päässä. Se on huomaamaton mutta kuitenkin siitä näkee hyvin mitä takana tapahtuu. Tuleeko autoja, lähestyykö nopeampia fillaroitsijoita takaapäin, pitääkö varoa jotain. Tänä keväänä vaihdoin tilalle isomman, lapsen kämmenen kokoisen peilin (Motonet, 13,90€). Isompi on selvästi parempi ja nyt näkee yhdellä vilkaisulla esimerkiksi ryhmittymistilanteissa että miten takana tilaa on. Ehkä jonkun mielestä peili on maantiepyörässä urpon näköinen mutta itselleni tärkeintä on käytännöllisyys.

Ohiampuja
12.04.2017, 07.49
Itse olen kaatunut maantiellä kerran ja tappioksi jäi vain revenneet vaatteet. Maastossa olen kaatuillut useasti, suurin osa ihan harmittomia pyllähdyksiä. Mutta pari-kolme kertaa olen kaatunut pahemmin, niin että olen saanut murtumia sormiin, kylkiluihin ja kerran myös selkärankaan.

The flying Chocobo
12.04.2017, 07.51
Viimeisen neljän vuoden aikana kelvillä maantiepyörällä molemmat; tapaus 1 nokkakolari tunnelista tullessa kun vastapuoli päätti väistää minua minun oikealleni siis hänen vasemmalleen. Pientä ruhjetta, haavaa, asfaltti-ihottumaa olkapäähän käsiin ja kylkiin, ei saikkua. Muutaman päivän olin ajamatta. Toinen tapaus kun kelville työmiesten jättämä kaapelinkuori kaatoi minut kyljelleni (eturengas lähti alta) Vasen puoli kropasta aika kolhuinen, naarmua hiukan nassussa, jalat sai kipeää. Toinen isovarpaan kynsi musteni ja lähti pois noin kuukauden päästä. Tässä kypärä pelasti siltä, etten saanut ohimoa täyteen tappajasepeliä eikä mikään isompi verisuoni auennut. Ei saikkua (toimistotyö), ajoissa kyllä taisi olla parin kolmen viikon tauko. Tietty varovaisuus ja harkinta on lisääntynyt noiden myötä.

ilmora
12.04.2017, 08.11
Maantiellä sattuu ehkä enemmän läheltä piti -tilanteita, kun soppaan lisätään autot ja jalankulkijat ja mopoilijat ja muut pyöräilijät, mutta maastossa enemmänkin tulee ryssittyä omien ajovirheiden vuoksi kuin siksi, että "puu hyppäsi polulla eteen".

Jältti
12.04.2017, 11.43
Itse olen kaatunut maantiellä kerran ja tappioksi jäi vain revenneet vaatteet. Maastossa olen kaatuillut useasti, suurin osa ihan harmittomia pyllähdyksiä. Mutta pari-kolme kertaa olen kaatunut pahemmin, niin että olen saanut murtumia sormiin, kylkiluihin ja kerran myös selkärankaan.

Ehkä hieman OT, mutta kysytään nyt.

Mitenkä pääsit korvesta pois jos on käynyt noinkin pahasti että selkäranka pas-2? Tätä olen monesti miettinyt kun tulee tuolla korvessa rällättyä. 112-sovellushan olisi hyvä. Pahasti jos käy niin silloinhan ei paljon liikuta ja voi olla tajunnassakin hakemista jos paljon verenvuotoa/ kova isku päähän.

Ohiampuja
12.04.2017, 12.44
Oltiin kaverin kanssa kahdestaan ajamassa ja hän hommasi mut sairaalaan. Onneksi kaatusin OTB:t ihan tien vieressä.

Ohiampuja
12.04.2017, 12.45
Muistaakseni Orux mappiin saa asetuksen joka lähettää hätäviestin jos luuri on liikkumatta määrätyn ajan.

Ari H
12.04.2017, 13.22
Kääntyvän kuorma-auton alle (pyörä särky), pakettiauton alle (olkapää, pyörä ja kypärä särky) ja polulla sarien yli (kypärä ja solisluu särky). Siinä isoimmat.