PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sykkeet

noviisi94
01.07.2012, 19.27
Maksimisykehän ei riipu leposykkeestä, vaan pyörii aina siinä 200 paikkeilla? Oma leposyke on se 52, mutta maksimisykettä en tarkkaan tiedä :/ Paljon teillä on yleensä sykkeet lenkeillä, 120-140?

YocceT
01.07.2012, 19.29
No ei. Maksimisyke on yksilöllinen, vaihtelee eri ihmisillä. Googlen setä kertoo haulla lisää.

noviisi94
01.07.2012, 19.31
Lääkistoveri oli sitten väärässä :D

kooki
01.07.2012, 19.39
Kaikkihan riippuu mittakaavasta. Suuremmalla hajonnalla hyvinkin oikeassa :D Noissa lääketiedehommissa, kun tehdään kliinistä rasituskoetta niin käytetään _yleensä_ (myös muita) maksimisykkeelle karkeaa kaavaa 205-(ikä/2). Noista sykkeen muutoksista harjoitteluun liittyen tosiaan löytyy internetintäydeltä erilaista matskua.

Niin ja jos vastaisi ihan kysymykseenkin. Nykyään, kun ei enää aktiiviurheilua oikeastaan treenaa niin en niin tarkkana oo pitäny syketasoja peruskestävyyden, vauhtikestävyyden ym. suhteen mutta jos keskisyke nyt yleensä ajellessa olisi siellä 150-160. Erittäin yksilöllistä ja riippuu harjoitustavoitteesta.

Ripa523
02.07.2012, 10.04
Kuten YocceT jo aiemmin kirjoitti, maksimisyke on yksilöllistä. Mulla meno loppuu kokonaan, kun syke nousee yli 160:n, laskentakaavoilla maksimi on päälle 180. Keskisyke lenkeillä pyörii 135 molemmin puolin. Tuo sykkeen alhaisuus mulla johtuu astmasta - pumppu kyllä tikittäisi, muttakun keuhkot ei saa tarpeeksi happea. :(

Ja kyllä, ilman tätä viheliäistä sairautta syketasot varmasti olisivat kovempia. Ja vauhti myös. :D

kolistelija
02.07.2012, 10.43
Jos nyt vastataan alkuperäiseen kysymykseen...

Sykkeet pyörii yleensä lenkeillä 90 ja 193 välillä, vähän sen mukaan millainen lenkki on kyseessä ja onko taukoja. :)

Kettu-Pekka
02.07.2012, 11.03
Mulla ainakin tahtoo käydä niin että pyöräilykauden edetessä saa työntää aina vaan kovemmin menemään että saa sykkeet nousemaan ja hien pintaan.

hannupulkkinen
02.07.2012, 11.04
Noissa lääketiedehommissa, kun tehdään kliinistä rasituskoetta niin käytetään _yleensä_ (myös muita) maksimisykkeelle karkeaa kaavaa 205-(ikä/2). Noista sykkeen muutoksista harjoitteluun liittyen tosiaan löytyy internetintäydeltä erilaista matskua.

Paremmin ainakin minun maksimisykettäni kuvaa vanha kaava 210-ikä. Naisilla 215-ikä.
Nyt maksimisykkeeni on 160 kun ikää on 62. Siis vähän yli on tuon kaavan.
Anaerobinen kynnykseni on pyörällä siinä 140 ja 130 on sellainen pitkän lenkin leppoisa vauhti.

Kun olen levännyt pari päivää, sykkeet ovat kymmenisen lyöntiä korkeammalla kuin jos olen tehnyt lenkin edellisenäkin päivänä.

Jos tekisi maksimaalisen kestävyyden harjoittelua, niinkuin olen joskus tehnyt, niin maksimipulssi nousisi noin viisi lyöntiä.

Tämä ikääntyminen on p...seestä, mutta minkäs voit.

YocceT
02.07.2012, 11.42
Sykkeet pyörii yleensä lenkeillä 90 ja 193 välillä, vähän sen mukaan millainen lenkki on kyseessä ja onko taukoja. :)

Suunnilleen samoilla arvoilla mennään.. Tuo 90 tulee mittariin jo kun laittaa kenkiä jalkaan, ja 194 on ergometritestissä muutama vuosi sitten mitattu maksimi (laskukaavojen perusteella pitäisi olla jotain 170-185, käytetystä kaavasta riippuen). En muista olisko koskaan tullut lenkillä vedettyä ihan tappiin, mutta jonnekin 180 paremmalle puolelle kyllä.

Noin yleisesti ottaen, ei kannata paljoa tuijotella kaverin sykelukemia ja yrittää mennä samoilla. Oman koneen tunteminen on se juttu jolla pääsee parempaan tulokseen.

kooki
02.07.2012, 11.53
Paremmin ainakin minun maksimisykettäni kuvaa vanha kaava 210-ikä. Naisilla 215-ikä.
Nyt maksimisykkeeni on 160 kun ikää on 62. Siis vähän yli on tuon kaavan.
Anaerobinen kynnykseni on pyörällä siinä 140 ja 130 on sellainen pitkän lenkin leppoisa vauhti.

Kun olen levännyt pari päivää, sykkeet ovat kymmenisen lyöntiä korkeammalla kuin jos olen tehnyt lenkin edellisenäkin päivänä.

Jos tekisi maksimaalisen kestävyyden harjoittelua, niinkuin olen joskus tehnyt, niin maksimipulssi nousisi noin viisi lyöntiä.

Tämä ikääntyminen on p...seestä, mutta minkäs voit.

Näinpä juuri. Urheilua harrastavana ja sykemittaria ilmeisesti käyttävänä tiedätkin oman maksimisykkeesi riittävän tarkkuuden rajoissa. Suurin osa ihmisistä (varsinkaan kokeen kohderyhmässä) ei valitettavasti tiedä. Tuo kaava on ollut käytössä aivan riittävän tarkka ja kuten jo mainitsinkin, myös muita kaavoja käytetään.

Marsusram
02.07.2012, 12.08
Keskiarvokaavat pätevät vain keskiarvoihmisille.
Kannattaa testata henkilökohtaiset kynnyssykkeet,
-alempi kynnys (Aerobinen) on se missä alkaa hengästyttää.
-ylempi kynnys (Anaerobinen) on se mitä kovempaa tehoa ei voi kauan vetää koska maitohapot lisääntyvät niin kauan kuin sitä ylittää

Lenkkisyke on sitten harjoituksen mukainen,
Alemman kynnyksen tasolla peruskuntolenkit
-näillä parannetaan yleistä keuhkojen, sydämen ja verisuonten kapasiteettia
Ylemmän kynnyksen lähellä vauhtikestävyyslenkit
- nämä nostavat ylemmän kynnyksen lähemmäs maksimisykettä tai ainakin parantavat vastaavaa vauhtia (uusintatestaus vuosittain kertoo muutoksen)

sykkeet: Lepo 35 Aer 125 AnA 155 Max 165
Yleensä ajelen nykyisin pitkää PK-lenkkiä, syke vaihtelee maaston mukaan, mutta pääosin 95-135 alueella

mutanaama
02.07.2012, 12.17
Vielä yksi kaava 220-ikä. Omalla kohdalla kaava 173, todellinen 183. Eli melko lähelle pääsee.

hannupulkkinen
02.07.2012, 12.36
Vielä yksi kaava 220-ikä. Omalla kohdalla kaava 173, todellinen 183. Eli melko lähelle pääsee.
Jep! Minä muistin väärin. Näin se vanha kaava menee.
Sitten on vielä tämä Karvosen kaava. (http://personal.inet.fi/koti/pulkka/kuntoilu/kynnykset.htm)

Jännä, että nuo minun vanhat kuntoilusivut on vielä netissä, vaikka en enää ole muutamaan vuoteen ollut Soneran asiakas ja ne ovat sen palvelimella.
Näyttää siellä olevan vain yksi virhe. Puhun lopussa aerobisesta kynnyksestä vaikka pitäisi olla anaerrobinen kynnys. 85% maksimista.

rantanr
02.07.2012, 12.51
Kannattaa testata henkilökohtaiset kynnyssykkeet,
Testauspalvelujen sijaan sykkeet voi itsekin etsiä. En mikään pyöräilyn asiantuntija olisi, mutta tämä voisi toimia:

Maksimisyke haetaan niin, että poljetaan 6 x 3 km. Joko ilman taukoja tai lyhyillä tauoilla. 1. kierros rauhallisesti (20 km/h) 2. kierros vähän kovempaa (25) 3. reippaasti (30) 4. kovaa (35) 5. täysillä (40) 6. hampaat irvessä (45). Nopeudet suuntaa antavia tietysti. Jotta tämä voisi toimia, jaloissa pitää olla niin paljon voimaa, että ylipäätänsä pystyy polkemalla pääsemään maksimisykkeeseen. Ensimmäisellä kertaa tämä testi ei varmasti onnistu, mutta muutaman kerran kun harjoittelee, niin luulisi pikkuhiljaa maksimin löytyvän. Tämä on myös yksi hyvä kova treeni viikon ohjelmaan.

Anakynnys löytyy helpoimmin niin, että polkee tunnin niin kovaa kuin jaksaa. Vaikka kaveri mukaan motivaattoriksi. Vauhti ja syke asetuu anakynnyksen tietämille. Tätä tulosta voi hyödyntää maksimisykkeen etsimisessä niin, että ym. 4. kierros on hieman ana-kynnystä hitaammaalla vauhdilla ja 5. kierros hieman ana-kynnystä kovempaa.

Aerobinen kynnys on pari-kolmekymmentä lyöntiä anakynnyksen alapuolelle. Se ei ole niin tarkkaa. Pk-lenkit voi vetää vaikka 30 lyöntiä anakynnyksen alapuolella, niin vauhti on varmasti pk-vauhtia.

Kaupalliset testiasemat mittaavat laktaattitasoja. Hyvän testaajan käsissä näillä luvuilla päästään tarkempiin tuloksiin kuin yllä ehdotetulla tavalla. Huonon testaajan tulokset voivat olla puutaheinää ja rahan hukkaa.

rantanr
02.07.2012, 12.57
Noilla maksimisykkeen laskukaavoilla ei tee yhtään mitään. Sama kuin lähtisi inseamia laskemaan 180 cm:sta eli miesten keskipituudesta. Tuloksena saadaan täsmälleen oikea keskimääräinen jalan sisämitta.

hannupulkkinen
02.07.2012, 13.41
Noilla maksimisykkeen laskukaavoilla ei tee yhtään mitään. Sama kuin lähtisi inseamia laskemaan 180 cm:sta eli miesten keskipituudesta. Tuloksena saadaan täsmälleen oikea keskimääräinen jalan sisämitta.
Kyllä niillä ja kokemuksella päästää kuntoilijan kannalta ihan tyydyttäviin tasoihin.
Kilpaurhielijat ovat sitten erikseen. Tietenkin tuon oman maksimisykkeen voi testata niinkuin tuossa edellä jo oli. Anakynnyksen tuolla tunnin testilla ja siitä sitten alaspäin on aertobinen alua. Ihan riittävää.

Juha_H
02.07.2012, 14.58
Mitäs tuolla maksimisykkeen tietämisellä tekee, jos ne kiinnostavat asiat on kuitenkin aerobinen ja anaerobinen kynnys? Ensin pitäisi arpoa jollain kaavalla maksimisyke (virhemarginaali jotain suuren ja älyttömän välillä) ja siitä lähdetään sitten arpomaan jollain mututuntumalla vai noilla prosenteilla mitä nuo kynnykset olis, ja tässäkin vaiheessa virhemarginaali taitaa olla jotain suuren ja älyttömän välillä. Kun kaikki riippuu vielä harjoitettavasta lajista ja muuttuvat kunnon kehittymisen ansiosta, niin olisko luotettavin kaava esim aerobinen kynnyksen määrittämiseen 100+10x6-tahoisen nopan osoittama tulos ja anaerobinen vaikka 140+10x6-tahoisen nopan osoittama tulos - tastä sitten joku sopiva ikävähennys ja loppukaudesta heitetään vielä kerran noppaa ja lisätään tulos anaerobiseen kynnykseen kuvaamaan kehittymistä :)

Toinen vaihtoehto on tietenkin polkea kuntopyörää tai juosta matolla ja kaveri vierelle kuulostelemaan koska hengitys muuttuu raskaammaksi (=aerobinen kynnys) ja sen jälkeen vedetään 20-minuuttia täysiä mitaten keskisykettä ja jaetaan tulos 0,95:llä (=anaerobinen kynnys)

noviisi94
02.07.2012, 16.47
Kuntopyörällä oon joskus päässyt sinne 180 yläpuolelle, mutta maantiellä sykkeet ei nouse niin ylös :/ Oman maksimisykkeen pitäs olla se vähän alle 200 :o

Brutalix
02.07.2012, 16.56
Kertokaas vielä maalaiselle, että miten noita kynnyksiä sitten käytetään treeniä suunnitellessa?

SammyB
02.07.2012, 19.35
Mie oon 37v ja maksimisyke 206. Eilen lenkillä Laajavuoressa pääsin 196:teen. Kaavat heittää esim mun kohdalla täydellisesti häränpyllyä.

rantanr
02.07.2012, 21.16
Kertokaas vielä maalaiselle, että miten noita kynnyksiä sitten käytetään treeniä suunnitellessa?
Jos treenaat suunnitelmallisesti, silloin pitäisi laatia harjoitusohjelma tavoitteineen. Tasapaksu harjoittelu ei samalla lailla kehitä. Liity seuraan, jos oikeasti haluat kehittyä. Tai ala itse hakemaan tietoa kirjoista ja netistä. Ei ole valmista kaikille toimivaa reseptiä.

kooki
02.07.2012, 21.43

rantanrin neuvo seurasta varmasti helpoin ja muutenkin hyvä tapa lähteä tuota harjoittelua hakemaan. Myös hyvä ystävämme internet on pullollaan erilaisia ohjeistuksia. Tämä (http://home.trainingpeaks.com/articles/cycling/power-training-levels,-by-andrew-coggan.aspx) on välillä vilahdellut täälläkin. Näistäkin voidaan sitten olla aikas montaa eri mieltä, joten turha lähtä ton suhteen kenenkään vääntämään käppyrää.

Ja noista kaavoista vääntäminenkin lienee aktiiviliikkujien kanssa aivan yhtä turhaa. Kuten jo mainitsin, täällä suurin osa porukasta tietää oman maksimisykkeensä muutenkin kuin noppaa heittämällä. Kaavojen käyttötarkoitukset ovat aivan muualla...

hannupulkkinen
02.07.2012, 22.12
Maksimisykkeen voi arvioida tai testata. Tai molempia.
Välttämättä ei tarvita kalliita laktaattitestejä. Sykerajat vaihtelevat lajeittain ja päivittäin.
Siksi ei ole niin tärkeää kuntoilutasolla saada eksakteja kynnysrajoja vaan kynnysalueet, kun ne kuitenkin vaihtelevat päivittäin. Kun nyt testaa(pyörällä) sen maksimisykkeensä ja laskee siitä 80% tason ja 60% tason ja käyttää näitä harjoittelussa niin aivan riittävän tarkaa homma on.
Päivän kunto ja väsymystilanne täytyy huomioida ja ajaa PK-lenkit hitaasti, VK-lenkit reippaasti ja MK-lenkit submaksimaalisesti vedoilla(3-5 min.)riittävillä palautuksilla ja lämmittelyillä niin hyvä tulee. Turha täällä on kiistellä vaan baanalle ja lukemaan valmennuskirjallisuutta.

ketju
03.07.2012, 07.50
Tuolla on jotain tietoa sykkeestä(kin): https://www.jyu.fi/sport/opiskelijavalinta/artikkelit/kestavyys - mm. sivu 79, jossa graafi maksimisykkeen vaihteluista iän mukaan ja samalla sivulla asiaa maks.sykkeen kaavoista.

Grandi66
05.07.2012, 08.07
Ei vaan kumpakaan kaava pidä paikkaansa miun kohdalla. Ikää kohta 46 ja lenkillä ajetaan 145- 156 keskisykkeellä, meno loppuu ku syke nousee yli 190 ja ajettu 15 minsaa, happoa jaloissa. Mut osa syy on hyvä laatuinen " sivuääni" eli neljäs lyönti. Ollu koko iän. Mennään tasasen tappavaa tahtia maailman tappiin asti " diisseli".