PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kipeytyykö kädet

Ikämies
26.06.2012, 20.30
Minulle on tullut useanlaisia ongelmia käsiin maastopyöräilyn myötä ja kysyisinkin kollegoilta kuinka yleisiä nämä vaivat ovat ja miten olette saaneet kädet parennettua.

Pahin ongelma on olkavarsien, varsinkin oikean puolen kiristäjäkalvosimien tulehdukset. Kun käsivarret nostaa tiettyyn asentoon esim. sängyssä tai paitaa päälle laittaessa ja erityisesti jos roikkuu rekkitangosta (jalat maassa), niin olkavarren kipu on kuin puukon työntäisi sinne. Ja vaikka mitä tekisi heti, niin viiltävä kipu tuntuu parikymmentä sekuntia sen jälkeenkin. Nuorempana tuli treenattua puntteja paljonkin ja kokemuksesta tiedän, että paranemiseen menee ainakin vuosi.
Parannuskeinona tulee ensimmäisenä mieleen kortisonipiikki, mutta urbaanilegendojen lisäksi myös asiantuntijat ovat tästä eri mieltä. Olen jutellut asiasta nyt kahden lääkärin ja yhden kirurgin kanssa ja saanut erilaiset neuvot: 800 Burana-kuuri, lopeta pyöräily ainakin vuodeksi, kortisonipiikki + kuntoutus.

Toinen vaiva joka on ollut myös viime kesästä asti pysyvänä kuten edellinenkin, on oikean käden golffarin kyynerpää. Eli kyynervarren sisempi luunpää on kosketusarka. Ulompi luun pää on ns. tennis-kyynerpää. Golfarin kyynerpää ei ole varsinaisesti kipeä, ainoastaan jomottaa hieman öisin ja luun pää on kosketusarka. Tämä vaiva tosin on viime viikkoina ehkä hieman helpottanut. En tiedä johtuuko käyttämästäni tuesta ajaessa.

Ja jotta ei pääsisi helpolla, niin kolmantena vaivana tämän harrastuksen myötä tuli hermopinteet molempiin käsiin muutama vuosi sitten. Molempien käsien rannekanavat leikattiin 1,5 vuotta sitten ja puutumisvaivat ovat melko hyvin parantuneet. Sormet puutuu satunnaisesti enää öisin. Käytän toisinaan myös rannetukea öisin. Ennen leikkausta puutuminen oli paha ongelma. Jos ei metsäpoluilla päässyt ravistelemaan käsiä heti niiden puuduttua, niin peukalosta hävisi voimat täysin ja vaihtaminen ei onnistunut ennen pysäyttämistä ja ravistelua. Kännyykääkin piti vaihtaa kädestä toiseen minuutin välein. Ja yöunia tuo häiritsi myös.

Hyvää tässä kaikessa on kuitenkin se että nuo vaivat eivät iske päälle pyöräillessä, vaan levossa tai jos nostaa käsiä epähuomiossa. Pyöräillessä tulee turhaan jäkitettyä olkavarsia ja yritänkin rentouttaa niitä aina lenkillä kun tulee mieleen. Kevätkauden ajelin asfaltilla maastopyörällä ja silloin vaivat eivät olleet näin pahoja. Samoin talvella hiihtokaudella vaivat ovat olleet lievempiä. Punttisalilla on joitain juttuja mitä en pysty tekemään. Sen sijaan polkuajelu on käsilleni myrkkyä. Toki ehkä ikäkin alkaa jo vaikuttamaan, vaikka kestävyys- ja lihaskunto ovatkin vielä OK. Hiiren käyttö on voinut vaikuttaa siihen että oikea käsi on paljon pahempi, olenkin hankkinut ns. tappihiiren jolloin kättä ei tarvitse nostella. Olkavarren kiristäjäkalvosimen tulehdus ja golffarin kyynerpää ovat siis vaivanneet nyt viime kesästä asti.

Kysymykseni teille maastopyöräilijät. Ovatko tällaiset vaivat teille tuttuja ja jos on, niin miten olette saaneet kädet kestämään.

NIPA74
26.06.2012, 21.02
Noi olkapäävaivat ja tenniskyynärpäät on tuttuja. Viime kesänä tenniskyynäpää vaivasi todella. buranan avulla tuli ajettu mara cuppia. hävis levossa ja käytin sellaista vastaveto teippiä(en muista nimeä..sellaista vaaleenpunaista, jota oikeetkin urheilijat käyttää), urheiluhieroja kaveri suositteli ja laittoi. se piti veti rannetta ylöspäin ja vähensi kyynärpäästä lihasten staattista jännitystä...tai jotain...auttoi kuitenkin..sitä pystyi myös pitää yöllä. Vaivat hävis oikeestaan kokonaan vasta talvella. Olkapään kipu tulee ja menee. Ei mulla ainakaan mitään viisasten kiveä ole vaivoihin. ...Ajoasento pitäis olla kunnossa ja pyrin vaihtelemaan käsien asentoa pitkillä lenkeillä.Mulla on helpompaa ajaa maastossa, kun tulee jumpattua enemmän kuin maantiellä.

hannupulkkinen
26.06.2012, 21.03
No ompas vaivoja. Itsellä on kipeytyy oikea olkapää, mutta kahvakuulia heiluttelemalla ja asahiharjoituksilla kipu pysyy kurissa. Niskojen kulumasta johtuvat kivut niskassa ja sormien puutuminen taas pysyy hieronnoalla kurissa. Tenniskyynärpää tulee hiirtä liikutellessa ja vaihdoinkin rullahiireen. Kivun sai pois pitämällä yötäpäivää sidettä joka estää kyynärvarren lihasten toimintaa. Eli panta kyynärpäätä ranteeseen päin noin 10 senttiä.

Tässä tämän 62- vuotiaan nuoren kivut.

timppa_234
26.06.2012, 21.05
En osaa vastata kuin tuohon hermopinne osaan. Hermopinteet voimistui viime vuonna pikku hiljaa ja joulukuussa kun ajelin crossia niin yöllä ei saanut unta kuin tunnin kerrallaan.

Kyselin monesta paikasta, lääkäriltä, netistä jne korjausneuvoja. Olkapäiden vahvistaminen punttisalilla oli ilmeisesti se ratkaisevin lääke. Lisäksi täytin pyörän ohjaustangon uretaanivaahdolla, joka vähensi yllättävän paljon korkeataajuisia värinöitä.

Fysioterapeutti suositteli geelikämmenisiä käsineitä ja hankin myös sellaiset, sekä pitkät että lyhyet.

perttime
26.06.2012, 21.18
Opettele käyttämään hiirtä myös vasemmalla kädellä. Se tekee myös aivoille hyvää. Muutama päivä meni että opin käyttämään oikeakätistä hiirtä vasemmalla kädellä.

Joskus on ollut kämmenien, ranteiden ja kyynärvarren "lihaksissa" kipuja, mutta vaikuttaa siltä, että syy on ollut lähinnä liika jännittäminen ajaessa. Nykyään kipuja ei ole ilmennyt, vaikka olisi välillä ollut reippaita taukoja pyöräilyssä.

Tiellä staattisesa asennossa ajaessa kädet ainakin väsyvät ihan eri tavalla, kuin polulla jumpatessa.

kolistelija
26.06.2012, 21.22
Minulla on ollut melkoinen määrä olkapään tulehdus- ja hermokipuongelmia työn takia. Sellainen todella kevyellä kuormalla tehty kuminauhajumppa on ollut melkoinen ihmelääke noihin vaivoihin. Fysioterapeutti oli paljon minua parempi selittämään miksi se toimii paremmin kuin perinteinen voimailu, joten en edes yritä selittää. :) Yritin löytää netistä ohjeita, mutta löysin lähinnä jotain aivan muuta kuminauhajumppaa...

Oikea ranne on tähystetty puolitoista vuotta sitten, se opetti hankkimaan powerballin, jolla harjoittelu on auttanut pitämään ranteet kasasa kovassakin rytyytyksessä.

Siinäpä pari lääkettä jotka ovat halpoja eivätkä vaadi kovin suurta panostusta. Tulosta en takaa, mutta minua auttavat.

SNy
26.06.2012, 21.22
Vastaanpa, vaikken olekaan maastopyöräilijä (vaan maantie-), mutta kuulosti ilkeän tutulta vaivalta.

Mulla on nyt ollut oikean käden ranteen luunpää kipeä muutaman viikon, eli kosketusarka, kun sopivasta kohdasta painaa niin tekee (vihlovan) kipeää ja esim auton takaluukun kiinnilaittaminen sattuu. Pyöräillessä tämä ei onneksi vaivaa, mutta oletan, että pitkät pyörälenkit yhdistettynä läppärin hiiren runsasmääräiseen käyttöön on kivun syynä. Läppärin hiiri tuntuu rasittavan rannetta, ainakin mun tulee pidettyä kummallisen jännittyneessä asennossa kättä ja ilman tukea.

Vaihdoin vähän aikaa sitten käyttöön tavallisen hiiren ja käytän sitä oikean sijasta vasemmalla kädellä. Tänään kävin muista syistä lääkärissä ja sain Felden-kuurin tuohon ranteeseen. Jos ei se auta, niin piikitys kuulemma voi olla seuraava vaihtoehto. Kehoitti vielä olemaan lopettamatta pyöräilyä tämän takia :)
Vielä kun muistaisi vaihdella asentoa ja olla varaamatta niin paljon painoa käsille lenkeillä...

makkeli
26.06.2012, 21.37
Maantieajelussa tuli olkapää tosi kipeäksi. Staattinen asento oli yhtä myrkkyä, 2 tunnin lenkin jälkeen ei kättä paljon liikuteltu. Taisi oireilla 2-3 vuotta, paras lääke oli kiertovenytys ja olkapään käyttö. Maastopyöräily ja hiihto auttoivat, maantiellä tuli takapakkia.

Nopeiten varmaan olisi parantunut punttiksella, niskan takaa punnerrukset tangolla ovat ennekin laittaneet olkapäät tosi vetreään kuntoon.

Ikämies
26.06.2012, 22.12
Keväällä ennen kauden alkua sain viiden sarjan akupiikkejä ja ultraa yläselkään ja käsivarsiin. Tuntui että oli pientä apua silloin, vaikka vaivat eivät parantuneetkaan.
Fillarin kahvoina on ergot, joista olen tykännyt. Samoin käsineissä on kunnolliset geelitoppaukset kämmenissä.
Golf- ja tenniskyynärpään hoitoon treenatessa tulisi käyttää kyynervarren tukea siten että sijoittaa sen kyynervarren alapuolelle lihaksen ympärille, vaikka itse lihashan ei kipeä olekaan, vaan se luun pää. Toisaalta luun pää ei kestäisikään tuesta tulevaa painetta. Tällaista pantaa olen pitänyt ajaessa tämän kesän.

Yritin opetalla hiiren käyttöä vasemmalla kädellä muutaman päivän, mutta meni hermot, ehkä luovutin liian helposti. Hankin sitten tankohiiren (ei tappi), tällaisen http://www.pauner.fi/tuotteet_products/ergonomia-tuotteet/tankohiiri/. Hintaa tosin oli n. 200 €, mutta olen tykännyt.

Kuminauhajumppaa olen kuullut kehuttavan tällaiseen ja sellaisen sekä Gymstickin kanssa on tullut jonkin verran jumpattua iltaisin - enemmänkin pitäisi. Syksyllä on tarkoitus mennä kahvakuula-kurssille jos pystyy nostelemaan käsiä ilman kipuja.

Olen melko varma että minun vaivat johtuvat liiasta jännittämisestä ja staattisesta asennosta. Sama rannekanavien kanssa, syynä puristus + tärinä. Eli helpoilla osuuksilla pitäisi aina muistaa rentouttaa yläkroppaa, ts. antaa niiden "lysähtää", mutta kun ei koskaan muista tehdä tätä.

perttime
26.06.2012, 22.19
Olen melko varma että minun vaivat johtuvat liiasta jännittämisestä ja staattisesta asennosta. Sama rannekanavien kanssa, syynä puristus + tärinä. Eli helpoilla osuuksilla pitäisi aina muistaa rentouttaa yläkroppaa,Ja siellä kivisemmilläkin pätkillä pitäisi pitää kiinni vain sen verran, kuin on tarpeen, ja antaa pyörän heilua ukon alla.

Onko sulla muuten jarrut semmoisessa asennossa, että yksi sormi kahvalla riittää?

sakuvaan
27.06.2012, 00.01
Ajotekniikka auttaa paljon, itse sain todella pahat arm-pumpit aikaseksi ulkomailla ajamisessa mutta kun osasi hakea rentoutta hommaan niin rasitukset ja hapotukset hävisivät.

Pahin asia mitä voit tehdä on huonosti asennetut jarrukahvat, käyttö pitää olla luontevaa ja max 2 sormea pitäisi riittää jarruille.

Kettu-Pekka
27.06.2012, 07.36
Jätä kokeilumielessä viljat pois ruokavaliosta pariksi kuukaudeksi. Ne monesti ylläpitävät elimistössä tulehdustilaa, joka sitten ilmenee mm niveltulehduksina.

HiMa
27.06.2012, 08.12
Sen mitä vähäisellä tiedolla fysiologiasta tiedän, niin ongelmapaikka voip olla ranka, eikä kädet. Ja jos nyt oikein muistan, niin 4-5 nikamavälissä kulkee hermoradat käsiin.

Mulla auttaa säännöllisen epäsäännöllinen vaihtoehtohoito puukolle: osaavalla kiropraktikolla käynti kerran tai pari vuodessa (vuosihuolloksi oon sen nimenny). Lisäksi pitää pitää huoli lihaskunnosta. Jos on surkeat lihakset, niin mikä sitä luustoa pitää kasassa? Nahka?

Ikämies
27.06.2012, 09.35
Jarrukahvat pitäisi olla kohdallaan, ts. etusormi riittää kahvan painamiseen. Sen sijaan ohjaustankon säätöjen vaikutuksia (stemmin pituus ja korkeus) ei ole tullut kokeiltua, satulan etäisyyksiä olen vaihdellut. Ajotekniikassani/-asennossa olisi varmaan paljonkin parantamisen varaa.

Sen mitä vähäisellä tiedolla fysiologiasta tiedän, niin ongelmapaikka voip olla ranka, eikä kädet.
Tämä on täyttä totta. Kun kävin fyssarihoidoissa keväällä pätevällä kaverilla, niin hän löysi rintarangasta paikkoja jotka tuntuivat käsivarsissa. Eli viesti oli se että kroppa on kokonaisuus ja vian syy ei välttämättä löydy käsistä vaikka siellä se tuntuisikin.

Teippejä en ole kokeillut, koska siinä pitäisi tietää mihin teipit laittaa ja on ilmeisesti melko arvokasta tavaraa jos noiden kanssa pelaisi päivittäin. Olen huomannut EM-futiksessa että muutamilla pelaajilla on niskassa teipit selkärangan suuntaisesti (mm. Italian veskalla).

Jake_Kona
27.06.2012, 09.50
Laitan nyt kertauksen x4.

Multikalkkia kroppaan. Kalkkia, d-vit, magnesiumia auttaa ennakolta moniin vaivoihin.
10e/kk ;)

spetke75
22.07.2012, 21.18
Jos ranka on kunnossa, niin lihaskuntoa vaan lisää. Ts. salilla/kotona kerta-kaks viikkoon pitkiä toistoja pienellä vastuksella (=kestävyyttä lihaksiin, samalla vahvistuvat).
Näin lomalla ollessa en ole salilla käynyt, mutta jokapäiväiseen rutiiniin myös kotona itsellä kuuluu:

- 4x20 etunojapunnerrusta
- 4x20 vatsalihasliikettä (kukin tyylillään, joko istumaan asti tai ns. puolittain)
- 4x20 jalkakyykkyä
- 4x20 selkälihasliikettä

n.30 sek. palautuksella

Hitaalla tahdilla, ei mitään rempomista. Vatsat kun vielä tekee ns. puoli-staattisesti, eli jokaisen toiston
pysäyttää pariksi sekunniksi jännitykseen jne.

Aina ajolenkkiä ennen lyhyet venyttelyt niskaan, alaselkään ja jalkoihin ja käsiin/kämmeniin. Pidemmät venyttelyt jälkeenpäin,
n. tunti reenin loputtua.

Hyvä nesteytys ja ravinto. :)

Jältti
24.07.2012, 22.53
Moro kaikille, eka viesti foorumille.

Minulla lähtee tunto pikkurillistä ja pitemmillä lenkeillä kämmensyrjältä ja nimettömän ulkosyrjältä. Onkos tämä joku ihan perus vaiva? Muillakin? Tänään vedin noin 25km lenkin, josta noin 15km maastossa. Vieläkin tunnottomana pikkurilli, nimetön ja kämmensyrjä. Mitä aikaisemmin vääntänyt, niin noin viikon kestää, jotta täysi tunto palaa. Verryttelen ja vaihtelen kämmenien asentoa mahdollisuuksien mukaan. Ajoasento suht kohillaan, mitä olen foorumia plärännyt. Pitää hienosäätää sitä vielä. Lääkärille ajattelin mainita asiasta ja harkitsen jonkinmoista pehmuste/käsineitä.

Kivelae
24.07.2012, 23.44
Olisko ulnariksen elikkäs kyynärhermon pinne ranteessa?
Mulla meni viime kesänä tunto vasemmasta kädestä samalla lailla kolmeksi kuukaudeksi kun nojailin "väärällä tavalla" tankoon pidemmällä pyöräreissulla. Ts. paine kohdistui juuri ao. kuvassa keltaisen ja punaisen rajalle ranteen yläpuolelle. Kyseessä oli siis kippuratanko ja ajelin suurimmaksi osin kahvoilta. Episodin jälkeen opettelin nojailemaan vähän toisella lailla eikä ongelmaa enää ole esiintynyt. Pehmustetut hanskat jeesaa varmasti.

http://www.sairaalaneo.fi/kuvat/hermotus%201.jpg

Jältti
25.07.2012, 11.59
^Näköjään. Tuo kuva on kuin kädestäni otettu, juuri noin puutuu (keltainen alue). Pitääpä kokeilla jos tangon tai penkin hienosäätö auttaisi. Ja ne hanskat.

E: Siis ihan perus maastopyörän tanko on mulla ilman lisähärpäkkeitä.

Jonttaxtr
25.07.2012, 19.21
Joo tunto menee keltaiselta alueelta. Ergotupit ilman hanskoja tuntuu pahemmalta kuin foamitupit hanskojen kanssa.

jaakko.k
25.07.2012, 21.52
mikäs auttaa kun kuvan punainen alue puutuu eikä hellitä helpolla

Warfe
04.09.2012, 22.35
Mistä johtuu että peukalon ja etusormen välinen alue puutuu, kun ajaa yläotteella ? puutuminen helpottaa, jos siirtää käsiä lähemmäksi suoraa tankoa. Onko tangon asento väärä vai stemmi liian pitkä ? Auttaisìkohan geelipehmustetut hanskat ?

lansive
05.09.2012, 09.25
Mistä johtuu että peukalon ja etusormen välinen alue puutuu, kun ajaa yläotteella ? puutuminen helpottaa, jos siirtää käsiä lähemmäksi suoraa tankoa. Onko tangon asento väärä vai stemmi liian pitkä ? Auttaisìkohan geelipehmustetut hanskat ?

Kahvan muoto ei ehkä sovi kädellesi. Sama ongelma oli itselläni vanhoilla Shimanon kahvoilla. Campagnoloon siirtymisellä ongelma poistui. Ikäväähän tässä on kahvojen epäyhteensopivuus, eli kokeilu eri malleilla ei ole helppoa tai halpaa. Kukaan ei myöskään pysty sanomaan mitkä kahvat sinun käsiisi sopivat, kun sen verran erilaisia me ihmiset satumme olemaan.

kolistelija
05.09.2012, 09.50
Erilailla topattuja hanskojakin löytyy. Saattaa olla riittävä väliaikaisratkaisu, ettei heti tarvitse mennä osakauppaan.

Warfe
05.09.2012, 14.49
Tilailinkin tätä ajatellen viime viikolla CRC:ltä geelipehmustetut hanskat. Toivotaan että sillä menisi ohite.

t-man
05.09.2012, 16.14
Mulla kipeytyy peukalo, välillä oli pakko ajaa apinaotteella...näillä vaiva poistui enkä takasin enää vaihda

http://cdn0.media.cyclingnews.futurecdn.net/2011/05/02/2/ergon_gs2_600.jpg

Ikämies
06.09.2012, 23.47
Viitaten ensimmäiseen viestiini. Kesä on mennyt aktiivisesti pyöräillen ja näiden käsivaivojen kanssa. Oikeastaan ainoa hetki kun ne eivät vaivaa on se kun on pyörän päällä.
Olkavarren kiertäjäkalvosimen tulehdus on kivulias vaiva, mutta se iskee vain kun laittaa käsivarren epähuomiossa väärään asentoon.
Golfarin kyynerpää on parantunut melko hyvin. Olen käyttänyt käsivarren ymprillä tukipantaa, kyynervarren alapuolella. Varmaankin tämä on auttanut.
Sormien puutuminen parani aikanaan pääosin leikkauksilla, mutta pikkurillit puutuvat vielä öisin. Eli hermopinne on jossain muualla kuin leikatuissa ranteissa.
Uutena on tullut napsusormi vasemman käden keskisormeen. Tämä tuli viikon alppireissun seurauksena, kun kaiket päivät tuli puristettua kahvoja. Vaiva on tuttu entuudestaan sillä oikean käden käskisormessa on ollut joskus sama vika ja on vieläkin hieman. Tämä ei ole kivulias vaiva, mutta epämiellyttävä. Eli kun puristan käden nyrkkiin, niin keskisormi jää koukkuun ja oikenee vain toisella kädellä aukaisemalla. Tämä on tosin ollut mukava kahvipöytätemppu: "pystyttekö jätkät tähän".

Kalkki- ja magnesiumtabuja olen syönyt - ei hyötyä, mutta ei haittaakaan.
Punttisalilla 1-2 kertaa viikossa.
Ylläolevan kuvan mukaiset ergo-kahvat olleet käytössä. Eivät poista minulla vaivoja mutta ovat huomattavasti paremmat minulle kuin tavalliset kahvat.

Saa nyt nähdä miten nuo paranevat tulevan talven aikana, kun laji vaihtuu hiihtoon.

HiMa
07.09.2012, 08.07
Sormien hermotukset kulkevat niskasta, nikamaväliä en muista. Onko siellä ollut ongelmia?

Entä ajoasento? Mihin suuntaan joustat käsivarsista? Osoittavatko kyynärpäät ulospäin vai kropan suuntaisesti? Pitäisi joustaa kropan suuntaisesti, näin mulle opetettiin maastopyöräilyn alkeissa.

Mä olen saanut avut aina hermorataterapeutilta ja tarvittaessa kiropraktikolta. Vaikka ne joutuukin itse kustantamaan, niin on todella paljon hellävaraisempaa käsittelyä ja nopeampaa apua kuin lääkäreissä ravaaminen. Vaikka kaikki kunnioitus myös perinteistä lääketiedettä kohtaan. Silläkin on oma paikkansa.

Pasi A S
07.09.2012, 10.59
Maantie pyöräily on pitkin kesää jumittanut vähäsen niskaa.Kädetkin kipeytyy, mutta luulisin että tämä on normaalia lihasrasitusta.Nämä ongelmat ovat hoituneet lenkin jälkeisenä aamuna aamujumpan yhteydessä niskan venettylellä. Olen miettinyt miten Cubesta tankoa hitusen ylöspäin saisi.Itseasiassa tykkään ajaa aika kyyryssä,kämmenet eivät siis ole jarrukahvojen päällä vaan alempana.Cube XR eli cyclocrossari on kyseessä.Toki asentoa vaihdan luonnostaan mutta enempi ne kämmenet hamuaa asentoani kyyrymmäksi.Tarttis varmaan loppusyksyn fillaroinneissa varmuudeksi perehtyä uudestaan ajoasentoon.Mökille kun heinäkuussa 87 km poljin ajoin "alaotteella" lähes koko matkan. Reilu viikko sitten niska napsahti totaalisen jumiin. Lauantaina en päässyt sängystä ylös jalat ei luotettavasti kantanu, alkoi taikka itseasissa heräsinkin julmettuun päänsärkyyn ja pahoinvointiin.Hakeuduin ensiapuun.Piti ensin vakuuttaa terveyskeskuksen vastaanotolla hoitaja että mörökölli minut vieköön jos juksaan terveydentilallani nyt, kun terveyskeskuksen tietojärjestelmäkin on hoitajalla alhaalla.Hoitajalla oli sentaan ehdottomasti luotettavimpana pitämäni tietojärjestelmä käytettävissään, omin käsin hoidettava ruutuvihko.Minua yritettiin kolmella kehoitteella kääntää takaisin kotiin ja palaamaan asiaan maanantaina. Lopulta ottivat lepoasentoon ja tarkkailuun, kun tuollilla istuminenkin oli yhtä helvettiä. Terveenähän minä sinne ensiapuun kauniina lauantai aamuna tulen,kyllä kyllä. Kolme lastani jäi yksin kotiin ja naapurin rouva toimi kuljettajana, kun oma vaimo oli ylitöissä. Sain kolme "kipupiikkiä" persiiseen, jo lähti niskajumi ja päänsärky. Noh, iloa ei pitkään kestänyt. Maanataina alkoi keuhkoputken tulehedus,tänään on toivottavasti kuumeeton päivä. Eli en tiedä sitten onko niska jumittelu yksin fillaroinnin ansioita, flunssakin oli iskemässä päälle. Flunssa kun tulee maratonin runtelemaan kroppaan, se sitten on "nannaa". HCM2012 tuli juostua terveeenä ja terveesti kepeällä askeleella,harmittelin kun niin hyvä vointisena tulin maaliin, olisinkovempaakin voinut juosta. Elämä onkin HCM2012 maratonin jälkeen ollut jotain ihan muuta kuin tervettä. Ilmeisesti vastustuskyky laskee maraton rääkissä, flunssa "pääsi heti keuhkoihin". Viruksenaiheuttamaa keuhkoputken tulehdusta on tässä köhitty nyt 6 pv.

Jake_Kona
07.09.2012, 11.25
Minullakin on tänä kesänä jumittanut hieman hartia niska seutua. Sitä helpotti nyrkkeilysäkin paukuttaminen. Tehnyt nyt ainoastaan yhden 200 iskusarjan ja olo huomattavasti parempi. Sormien puutumisesta olen päässyt eroon syytä en tiedä, mutta ei minulla mitään suurta vaivaa niiden kanssa aikaisemmin ollutkaan.

pazi
07.09.2012, 17.36
Yläraaja saa hermotuksen kaulanrangan 5. ja rintarangan 1. nikamien välistä. Käden alueelle tulee kolme päähermoa, jotka lähtevät edellä mainituista väleistä. V sormen (pikkurillin) alueen hermottaa n.ulnaris (kyynärhermo), joka lähtee alimman kaulanrangan nikaman ja ylimmän rintrangan nikaman välistä. Suosittelisin menemään fysioterapeutin vastaanotolle mikäli kärsii jonkin asteisista käden puutumisesta tai tikkuamisesta. Fysioterapeutti pystyy tekemään tarvittavat tutkimukset kaularangalle sekä testaamaan yläraajan hermotuksen. Suhtautuisin itse vakavasti erilaisiin hermo-oireisiin, koska hermokudos ei ole ihmiskehon uusiutuvampia kudoksia, ja herkkä erilaisilla ärsytystiloille.

-Pasi

appmot
07.09.2012, 20.26
Minullakin on tänä kesänä jumittanut hieman hartia niska seutua. Sitä helpotti nyrkkeilysäkin paukuttaminen. Tehnyt nyt ainoastaan yhden 200 iskusarjan ja olo huomattavasti parempi. Sormien puutumisesta olen päässyt eroon syytä en tiedä, mutta ei minulla mitään suurta vaivaa niiden kanssa aikaisemmin ollutkaan.

Jonkin verran harrastaneena väitän, että säkkiharjoittelulla on rentouttava vaikutus. Iskun pitää olla rento ja "piiskamainen"(kuvittele pallo narun päähän, jota heilauttelet vartalollasi). Nyrkin osuessa säkkiin tulee jonkinlainen vastaisku, joka värähtelee takaisin lihaksiin. Junttaaminen kielletty, niinkuin pyöräillessä runttaaminen. Suosittelen reipasta käsien ja ranteiden pyörittelyä/lämmittelyä ja vaikkapa useampaa etunojapunnerrusta ennen lyöntisessiota. Mulla ainakin tuppaa varsinkin koukkuja lyödessä tulla olkapäiden seudulta paikat kipeiksi, kun pyörää talliin viedessä muutaman kerran humauttaa.

Verneri
14.09.2012, 09.53
Mulla on se ongelma että kädet puutuvat öisin jos vietän paljon aikaa fillarin satulassa. Voisikohan olla vikaa kahvojen kulmaissa?

sledgehammer
22.09.2012, 11.07

Mulla autto satulan nokan nosto yhden pykälän verran. Sai painoa pois käsiltä. Muutenkin oon opetellut vähän vaihtelemaan kämenten asentoa lenkin aikana. Kai ne puutuu kaikilla, jos millilleen samalla tavalla nojaa pitkiä aikoja. Puutuuhan se persekin tuolissa kun tarpeeksi pitkään istuu samassa asennossa. Kyynrpäiden sisäreunasta se törröttävä luun pää tulee mullakin kipeäksi. Sekä maasto fillarilla, että maantiepyörällä, mutta maantiepyörällä se vaiva alkoi keväälä. Oon aika varma, että johtuu liian kapeista sarvista. Koitetaan seuraavaksi 42 tai 44 leveitä compactisarvia. Siihen kylkeen sain tenniskyynerpään terassia rakentaessani. Ei oo helppoo :D Kun peukalon puristaa nimetöntä ja etusormea vasten ja koukistaa kättä samaa aikaan sattuu koko kyynesnivel. Silti esim salilla voi reenata normaalisti, kun puristaa kaikilla sormilla. Kyllä fillarointi on helpoin tapa saada kaiken maailman kolotukset ärsyyntymään.

ellmeri
22.09.2012, 11.24
Yläraaja saa hermotuksen kaulanrangan 5. ja rintarangan 1. nikamien välistä. Käden alueelle tulee kolme päähermoa, jotka lähtevät edellä mainituista väleistä. V sormen (pikkurillin) alueen hermottaa n.ulnaris (kyynärhermo), joka lähtee alimman kaulanrangan nikaman ja ylimmän rintrangan nikaman välistä. Suosittelisin menemään fysioterapeutin vastaanotolle mikäli kärsii jonkin asteisista käden puutumisesta tai tikkuamisesta. Fysioterapeutti pystyy tekemään tarvittavat tutkimukset kaularangalle sekä testaamaan yläraajan hermotuksen. Suhtautuisin itse vakavasti erilaisiin hermo-oireisiin, koska hermokudos ei ole ihmiskehon uusiutuvampia kudoksia, ja herkkä erilaisilla ärsytystiloille.

-Pasi

Mulla kävi kuukausi sitten sellainen tapaturma että oksa meni kypärän tuuletusaukosta sisään ja jäin killumaan oksaan mikä aiheutti pahan venähdyksen niskaan juuri tuohon 5 nikaman seudulle,Osteopaatti kävi niskan läpi ja totesi että nyt on silleen paha että ei kannata paljoa vedellä muuten kuin itse kuntouttaa ja hakee liikkeillä liikeratoja kun tiesi että ymmärrän mitä pitää tehdä ja myöhemmin voi sitten ottaa hoitoa jne..
Illat on menneet jumpatessa ja tehdessä satoja toistoja nistan ja olkapäiden kanssa.

hannupulkkinen
22.09.2012, 11.34
Mulla on se ongelma että kädet puutuvat öisin jos vietän paljon aikaa fillarin satulassa. Voisikohan olla vikaa kahvojen kulmaissa?
Vaihda tyyny ns. ergotyynytksi. Minulla auttoi. Niskanikamissa on kulumia.
http://www.vandernet.com/tuotekuvat/CTP1/CTP1.jpg

HMK
22.09.2012, 12.18
Täällä kun hiirikäsistä oli jotain puhetta, niin vinkkinä:

Olen jo kymmenisen vuotta käyttänyt työkoneella Evoluentin (http://www.evoluent.com/) hiiriä. Ei tule käsi kipeäksi. Joskus välillä joutunut muutaman viikon tavallista litteää hiirtä käyttämään, ja heti ranne kipuilee. Kotikoneella kylläkin tavallisempi hiiri, joskin muotoiltu malli sekin. Sitä tarvitsee käyttää sen verran lyhempiä aikoja, että menee siinä. Sitten, kun nykyisestä hiirestä loppu tulee, niin hankin varman Evoluentin kotiinkin. Ja hiiren osoittimen nopeus aina mahdollisimman nopeaksi. Hiirtä kannattaa opetella käyttämään niin, ettei sitä tarvitse raahailla ympäri pöytää. Muutaman millin liikkeet riittää.

Niskalle ja hartioille on ollut hyväksi, kun kesäaikaan käy aina soutuveneellä järvellä. Kesäloman pitkä pyöräreissu hieman tuntui kyllä niskassa. Jostain muutaman tunnin lenkeistä ei ole vaivoja ollut.

pazi
22.09.2012, 12.20
Mulla kävi kuukausi sitten sellainen tapaturma että oksa meni kypärän tuuletusaukosta sisään ja jäin killumaan oksaan mikä aiheutti pahan venähdyksen niskaan juuri tuohon 5 nikaman seudulle,Osteopaatti kävi niskan läpi ja totesi että nyt on silleen paha että ei kannata paljoa vedellä muuten kuin itse kuntouttaa ja hakee liikkeillä liikeratoja kun tiesi että ymmärrän mitä pitää tehdä ja myöhemmin voi sitten ottaa hoitoa jne..
Illat on menneet jumpatessa ja tehdessä satoja toistoja nistan ja olkapäiden kanssa.

Kuulostaa kieltämättä aika pahalta. Jos ei ala paranemaan, niin suosittelen lääkärissä käynti. Lääkäri ei sille hirveästi varmasti pysty tekemään mitään, mutta kuvantaminen siinä vaiheessa voi olla paikallaan. Kahden nikaman välillä on lujat nivelsiteet joita menee edessä, takana ja sivuilla. Nivelsiteet tukevat rankaa, niin mikäli ne pääsevät ylivenyttymään, ranka ei saa tällöin riittävää tukea.

-Pasi

ellmeri
22.09.2012, 14.14
Kuulostaa kieltämättä aika pahalta. Jos ei ala paranemaan, niin suosittelen lääkärissä käynti. Lääkäri ei sille hirveästi varmasti pysty tekemään mitään, mutta kuvantaminen siinä vaiheessa voi olla paikallaan. Kahden nikaman välillä on lujat nivelsiteet joita menee edessä, takana ja sivuilla. Nivelsiteet tukevat rankaa, niin mikäli ne pääsevät ylivenyttymään, ranka ei saa tällöin riittävää tukea.

-Pasi

Kävin tunnin ajamassa ja nyt odotellaan miltä alkaa tuntumaan lenkin seuraukset mutta vuonna 1982 tuli vammaa niskaan(junttanosto) painitilanteessa pää edellä maahan se välillä myös vähän vaivaa mutta kai sitä voisi alkaa osteopaatille tarjoomaan työstettäväksi.

Ikämies
22.09.2012, 19.45
Olen nyt yrittänyt kuntouttaa käsiäni ja joistain jutuista on ollut ehkä hieman apuakin. Juttelin muutaman punttisalikaverin kanssa joilla on ollut aiemmin olkavarren kiertäjäkalvosimen tulehdus. Molempien neuvo oli pienillä n. 2 kg käsipainoilla pitkiä sarjoja. Erityisesti sellaista liikettä jossa kyynärpäät nostetaan vaakatasoon olkavarsien korkeudelle, käsivarret osoittaa 90 asteen kulmassa vaakasuorassa eteenpäin ja siitä käsivarsien nosto pystyyn, kyynärpäät on paikallaan. Tehostaa kun seisoo selkä seinää vasten. Tätä veivausta olet nyt harrastanut jatkuvasti (ym. liikkeitä) ja tuntuu että ehkä on auttanut hieman.

Kyynärvarren sisempi luun pään kipeytyminen (kosketusarkuus) on ns. golfarin kyynärpää. Siihen vaivaan suositellaan tukipantaa käsivarren ympärille, kyynärpään alapuolelle. Minulla on auttanut, vaikka vaiva ei olekaan kokonaan parantunutkaan.

Sormien yölliseen puutumiseen suosittelen ehdottomasti apteekista ostettavaa rannetukea (http://www.tamroshop.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=2067668)
ja tämän käyttöä öisin. Minulla ainakin auttaa. Eli yöllä ranne pysyy suorassa eikä taivu ja tuki rannekanavaa ja aiheuta hermopinnettä. Pyöräillessä tukea ei voi käyttää.

Napsusormi (http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtih aku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2F portlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle %2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo 96329) vaiva on minulla pahentunut. Vaiva ei ole kipeä, mutta aiheuttaa epämiellyttävän tunteen kädessä ja keskimmäisen sormen joutuu avaamaan koukusta toisella kädellä auki. Tähän sain juuri kuntoutusohjeeksi golf-pallon pyörittämisen kämmenessä lattiaa vasten. Nyt on ollut golf-pallo muutaman päivän mukana ja on tullut pyöriteltyä sitä kämmenten välissä jatkuvasti. Tämän vaivan vuoksi tilaan ajan käsikirurgin pakeille.

Nämä vaivat johtuvat maastopyöräilystä, mutta luulen että osansa on myös sillä kun istuu niskat kyyryssä päivät päätteen takana. Vaivat ovat kuitenkin sen verran ongelmallisia minulla että on pakko laittaa pyöräilyharrastus nyt pakettiin tältä kesältä. Tämän jälkeen käyn taas fyssarilla hoitokuurissa: akupiikit, ultraa, niksautukset.

Kaikenlaisia muitakin juttuja on toki tullut kokeiltua ja on käytössä: Ajohanskat kunnon geelitoppauksilla, otteen vaihto ja kevennys koko ajan tangosta (apinaote), tangon nosto, ergo-kahvat, keulan joustojen säädöt, ym.

Jake_Kona
22.09.2012, 20.45
Kirjoitit ettei rannetukea voi käyttää pyöräillessä.
Itselläni on kahden laista rannetukea. Toisessa on sisällä metallinen lasta jonka voi poistaa. Silloin tuesta tulee käyttökelpoisempi jokapäiväisessä käytössä.

Itse en ole käyttänyt kipeiden ranteiden ja nykyisin myös niskan/olkapääiden kuntouttamiseen painoja vaan uskon kehon omiin vastapainoihin.
Pyörittelen käsiä ja hakkaan nyrkkeilysäkkiäsäkkiä. Tyyli ei ole paras mahdollinen, mutta siihen on hyvä syy. En lyödessä kierrä rannetta vaan rystyset ovat
kohtalaisen vaakatasossa luönnin lähtiessä ja iskeytyessä. Junttaaminen tuntuu vain minulle parhaalta lyöntitekniikalta. Enkä osaa lyödä koukkuja.
Tyylini on nimeltään "lyö lyhytkasvuista". Itse en ole koskaan ketään lyönyt. paitsi pikkupoikana.

sledgehammer
20.10.2012, 20.27
Nyt löytyi oma resepti käsi, hartia ja osittain alaselkävaivoihin. 90mm stemmi (sentin lyhyempi kuin edellinen) ja Ritchey pro evo curve compactisarvet. Savien leveä yläote lisäsi mukavuutta merkittävästi lisää. Juuri laskettelin 214km ilman hartiajumeja ja sormien puutumista. Mulla sarvissa oli ihan liikaa droppia ja reachia oli liikaa. Kädet sojotti kyynärpäät lukossa suoraan eteen ja siitä ne jumit tuli. Mulla satula on aika paljon sarvia korkeammalla.

90kg
26.10.2012, 03.42
En halaua kiistää että kenenekään vaiva ole tullut juuri niin kuin viesteissä kuvaillaan ja niin pois päin. Öisistä kivuista tuli vaan mieleen lääkärituttuni kommentti siitä miten olkapäät ahtautuvat kun ikää tulee lisää ja nukkuminen olkapäällä voi saada aikaan aikamoisia kiputiloja. Erilaisia venytysohjeitakin sain muuta jätän ne toiseen kertaan.

hannahoo
27.12.2013, 15.03
Mulle on ilmaantunut inhottava kyynärpääkipu oikeaan käteen, joka ilmeisestikin on pyöräilyperäistä. Oireet eivät varsinaisesti täsmää golfarin kyynärpäähän, mutta luultavasti kyseessä on jokin vastaava rasitusvamma. Kipu tuntuu kyynärpään "sisällä" ja käden ollessa levossa kyynärpäätä suoristaessa ja jonkin verran myös koukistaessa. Pyöräillessä sen sijaan kipu pahenee melkein heti ja jos koukistan kättä ajon aikana, sattuu tosi paljon. Lenkin jälkeen käsi on kipeä ja levossakin on hankala olla. Tulehduskipulääkkeet eivät auta.

Olen syksystä lähtien ajellut cc:llä hiekkateitä ja epäilen, että kipu on syntynyt turhasta jännittämisestä, täryytyksestä ja jarrukahvan puristamisesta. Yritän nyt tietoisemmin rentouttaa yläkroppaa ja käsiä sekä pitää kyynärpäitä enemmän koukussa ajaessa.

Onko kohtalontovereita ja mahdollisia muita vinkkejä? Auttaisikohan jonkinlainen kyynärtuki?

maanma
28.12.2013, 23.26
Mulla pysyy nivelkivut poissa kun muistan ottaa kalanmaksaöljyn päivittäin. Yölliset nivelkivut on nykyisin aika usein, kun öljy unohtuu ottaa. Hiirikäden yölliset ongelmat ratkaistu pitämällä käsi lämpimässä tyynyn ja osittain pään alla. Olkapää tästä sitten kipuilee. Neopreeni rannetuellinen hiirimatto pitää rannetulehdusta hyvin poissa, koska heijastaa lämmön takaisin. Ajan hanskat kädessä vaikka olisi helle. Puutuminen vähentynyt kunnon parantumisen myötä. Sokerit jätin pois vain pidemmälle lenkille.

Villlem
29.12.2013, 10.31
Täällä on taas toinen ranne ollut jo kolmatta kuukautta ajokelvoton. Tuli ilmeisesti liiallisesta rasituksesta ennen kisaa. Käytettiin lääkärillä, jotka lähettivät ultraan, mutta mitään ei löydetty. Epäilivät jonkin sortin ahtaumaa rannekanavassa tai jonkin lihaksen/hermon/jänteen tulehdusta, ota niistä nyt selvää. Käsi meni yhdessä yössä ihan (milläs sitä nyt kuvailee) päin h'lvettiä. Mitkään sormet eivät menneet koukkuun tai eivät ennemmin liikkuneet ja ranteella sama asia. Oli siinä tilassa viikkoja, jonka jälkeen alkoi pikkuhiljaa parantua. Puristusvoima on jo palautunut 90%, mutta jos rasittaa liikaa, tulee sellainen pistävä kipu herneluun. Välillä myös säteili olkapäähän.
edit. maastossa siis

vuohi
29.12.2013, 14.48
Itsellä väsyi ja kipeytyi ranteet ennen aina kun alkoi kuormitusta kertymään enemmän. Varsinkin kesällä oli ongelmia kun ranteet olivat kovilla maastopyöräilyssä, roadracingissä ja kuntosalilla. Vaivat loppuivat kuitenkin kun tuota moottoripyöräilyä varten rupesin tekemään salilla pari kertaa viikoon rannekääntöjä yms. jumppaa ranteille ja forkuille. Kotona olen myös pyöritellyt silloin tällöin tuollaista gyropalloa vai mikä lelu onkaan, jos ei muuta niin menee ainakin forkut hyvin pumppiin parissakin minuutissa kun tuota pyörittelee.

Itsellä meni ainakin fillarilla ja moottoripyörällä tuo kipeytyminen siten, että aluksi kädet väsyivät ja seuraavaksi olivatkin ranteet kipeät. Eli tuosta käsivarsien lihaskunnosta luultavasti on jotain hyötyä. Toki kannattaa katsoa jarrukahvojen suuntaus aika tarkkaan se vaikuttaa ranteiden asentoon.

Edit: lisätään vielä menneiden vaivojen listaan niskan kipeytyminen maantiepyöräilyn ja kuntosalin yhdistelmästä. Tuohon itsellä auttaa Lidlistä ostettu kylmähaude, jonka saa kätevästi kietaistua tuohon niskan ympärille lenkin jälkeen. Tuon ostamisen jälkeen alkamassa olleet niskan jäykistymiset on aina saatu katki parissa päivässä.

ellmeri
29.12.2013, 15.20
Mulla kipeytyneiden käsien tutkistelu on loppusuoralla,leikkausta odottelen,olkapäät oli revenny ja kaikkea pientä tammikuussa kait leikkaus.

5:sen nikama laskeutunut ja ranteet ahtautuneet että siinä sitä leikkauksia piisaa.

marko.k
29.12.2013, 18.14
Oikean käden sormet puutuu aina välillä mutta pääasiassa työmatkalla/pitkillä siirtymillä. Tennis ja golf kyynärpää samassa kädessä helpotti muutaman kahvakuulajumpan jälkeen eikä ole juuri palautunut. Kovasta kivusta huolimatta jumppasin ja kipu lievittyi lähes välittömösti hassua kyllä.

izmo
29.12.2013, 21.24
markolla on semmonen 4 kg kahvakuula ja kohta voi ottaa isomman kuulan käyttöön jos alkaa ajaan siirtymiä maastolenkeillä

jopa tänään huippukuski Vallu sano että kädet väsyy vaikka ajettiin pelkkää siirtymää ja polkua vähäsen hiljaa

kuovipolku
30.12.2013, 11.11
Olen syksystä lähtien ajellut cc:llä hiekkateitä ja epäilen, että kipu on syntynyt turhasta jännittämisestä, täryytyksestä ja jarrukahvan puristamisesta. Yritän nyt tietoisemmin rentouttaa yläkroppaa ja käsiä sekä pitää kyynärpäitä enemmän koukussa ajaessa.

Tuommoinen "aloittelevan cyclocrosspyöräilijän syndrooma" ei ole mullekaan ihan vieras, sillä viime syksynä jouduin luultavasti samasta syystä tutustumaan "napsusormeksi" kutsuttuun vaivaan. Oletkin jo luetellut lääkkeet jotka auttavat pitemmän päälle: pitää koko ajan muistaa että käsivarret ovat cyclocrosskuskin etujousitus ja että oikea ote on sellainen pieni ja hento tai rento mutta pitävä.

Kyynärpään ylirasitusvaivan voi onnistua hankkimaan itselleen myös millä tahansa uudella ja liiallisesti toistuvalla liikkeellä jossa ranne taipuu ylöspäin eli rystypuolelle. Esimerkkeinä mainitaan usein vasaroiminen tai maalaaminen, mutta sopivassa ja tarpeeksi epäergonomisessa työasennossa sen voi saada myös tietokoneen äääressä. Ote jarrukahvoista voi samoin olla sellainen että ranne toistuvasti taipuu tai jännittyy sillä seurauksella että - ehkä yllättäen - kyynärpää oireilee,

Kyynärpäävaivan alkujuurena voi lukemani perusteella olla myös kolmipäisen olkalihaksen tai sen ohuen jänteen (joka esim mulla erottuu langanohuena kun käsivartta koukistaa) heikkous (jota voi esiintyä salilla paremmin viihtyneilläkin). Silloin sitä pitää vahvistaa eksentrisellä voimaharjoittelulla eli syvillä dippi- ja etunojapunnerruksilla joka toinen päivä: Mycket intressant besök hos sjukgymnasten idag. Han sade ungefär så här: träna på som vanligt, men kör maxstyrka långsamt upp och långsamt ned för din klena tricepssena 5 min varannan dag (3*5 superdjupa dips och 3*10-12 superdjupa armpress med benen förhöjda, ”full range motion”). Det kommer göra lite ondare i början, gärna ont vid styrketräning, men det gör inget. Senan måste belastas och stärkas, då försvinner problemen.

hannahoo
30.12.2013, 14.07
Mielenkiintoista ja epäintuitiivista, että kipeää tekevällä voimaharjoittelulla voisi parantaa kyynärpäävaivan! Jonain päivänä yritin vähän nostella käsipainoa, mutta etenkin hauiskääntö sattui sen verran kyynärpäähän, etten jatkanut. Tässä tietenkin korostuu liikeradan oikeaoppisuus - väärin tehdyllä voimaharjoittelulla saa varmasti myös paljon lisävahinkoa aikaan.

Voi olla, että omalla kohdallani pitäisi miettiä laajemminkin ajoasentoa, mikä siis linkittyy yläkropan rentouteen. Olen aina ollut sitä mieltä, että laiskuuttani jätän pyöräillessä tekemättä kunnolla töitä vatsalihaksilla, jolloin kropan painopiste hilautuu enemmän eteenpäin ja näin painoa tulee ranteille. Kun tämä yhdistyy kovaan ja epätasaiseen alustaan, niin tärinä kulkeutuu kyynärpäihin ja alkaa rasittaa pieniä lihaksia/kiinnityskohtia.

Omat ranteeni eivät juurikaan kestä virheasentoja. Joskus jarrukahvat ovat sojottaneet liikaa ulospäin, mistä seurasi välittömästi kipua ranteissa. Asia parani heti, kun kahvojen asentoa muutti hieman, ja nykyisin pidänkin huolen siitä, että ajaessa ranne on aina suorassa.

marko.k
30.12.2013, 14.35
8kg kuula käytössä.
Tuo kuulailu nyt on enemmän heiluttelua kuin vääntämistä. Omat kyynärpäät sain ylöspäin moukaroimalla pitkän aikaa. Lääkäri sanoi että ei pitäisi käyttää yli kilon moskaa tuommoiseen hommaan.
En tietenkään vääntänyt kivusta yli vaan rajamailla mitä vielä pystyi siedettävästi tekemään. Taas alkaa hieman tuntumaan kipua levossa joten pitää varmaan hieman jumpata :D

1105
04.01.2014, 23.31
Täällä kun hiirikäsistä oli jotain puhetta, niin vinkkinä:

Olen jo kymmenisen vuotta käyttänyt työkoneella Evoluentin (http://www.evoluent.com/) hiiriä. Ei tule käsi kipeäksi. Joskus välillä joutunut muutaman viikon tavallista litteää hiirtä käyttämään, ja heti ranne kipuilee. Kotikoneella kylläkin tavallisempi hiiri, joskin muotoiltu malli sekin. Sitä tarvitsee käyttää sen verran lyhempiä aikoja, että menee siinä. Sitten, kun nykyisestä hiirestä loppu tulee, niin hankin varman Evoluentin kotiinkin. Ja hiiren osoittimen nopeus aina mahdollisimman nopeaksi. Hiirtä kannattaa opetella käyttämään niin, ettei sitä tarvitse raahailla ympäri pöytää. Muutaman millin liikkeet riittää.

Niskalle ja hartioille on ollut hyväksi, kun kesäaikaan käy aina soutuveneellä järvellä. Kesäloman pitkä pyöräreissu hieman tuntui kyllä niskassa. Jostain muutaman tunnin lenkeistä ei ole vaivoja ollut.

Noihin hiiren aiheuttamiin käsiongelmiin on mielestäni varsin hyvä ratkaisu vaihtaa kättä! Voi aluksi tuntua vähän vaikealta, mutta takaan että jokainen oppii sen melko pian. Itsellä auttoi tosi paljon. Eli aina kun vähänkään tuntuu hiirikädessä jotain oiretta, vaihdan hiiren asetukset toisinpäin ja siirrän hiiren. Tätä olen suositellut useille tuttaville ja kaikki ovat omaksuneet molempien käsien käytön ihan helposti. Kannattaa kokeilla!

lansive
04.01.2014, 23.40
Sitten kun on ollut tenniskyynärpää molemmilla puolilla alkaa etsiä oikeasti toimivaa ratkaisua hiiren käyttöön.