PDA

Näytä tavallinen näkymä : Eturattaiden muuttaminen

bitcooler
04.06.2012, 11.00
Mulla on 'Specialized 11 Secteur Int Sport C2 (http://www.outsidesports.co.nz/default.aspx?catid=481&pdid=7620)'. Ajattelin vaihtavani rattaiston 2x9 -> 3x9. Eli eturattaisiin tulisi nykyisen kahden sijasta kolme ratasta. Usein ketuttaa vaihteita vaihtaessa, että kakkospykälässä on tyhjä paikka - siihen selvästi nyt kuuluisi lisävaihteita. :p Onnistuuko tuollainen operaatio? Mihin eturattaaseen kannattaisi vaihtaa?

Risto Koivunen
04.06.2012, 11.31
Kyllä maantiepyöriin tehdään kampia kolmella eturattaalla, tyypilliset rataskoot näissä ovat yleensä 30, 39 ja 50 hammasta. Hintaa operaatiolle voi tosin tulla jonkin verran, sillä kampien ja eturattaiden lisäksi saatat joutua hankkimaan myös uuden etuvaihtajan ja uuden vaihtajan kahvan sitä ohjaamaan.

bitcooler
04.06.2012, 11.42
Kyllä maantiepyöriin tehdään kampia kolmella eturattaalla, tyypilliset rataskoot näissä ovat yleensä 30, 39 ja 50 hammasta. Hintaa operaatiolle voi tosin tulla jonkin verran, sillä kampien ja eturattaiden lisäksi saatat joutua hankkimaan myös uuden etuvaihtajan ja uuden vaihtajan kahvan sitä ohjaamaan.

Mun vaihtajan kahvassa on vissiin paikka kolmelle eturattaalle - siis keskimmäinen vaihde ei tee mitään. Mitähän vaihtoehtoja noihin etuvaihtajiin tai rattaisiin on olemassa (linkkejä)? Mistä voi tietää, onko etuvaihtaja vaihdettava?

therne
04.06.2012, 11.47
vaihda mun kans, haluaisin eteen 2 ratasta!
Front Derailleur:Shimano FD-2303
Shifters:Shimano ST-3400Chain set:Truvativ Isoflow Road 3.1Chain rings:30/42/52 TeethBottom Bracket:Truvativ Isoflow

bitcooler
04.06.2012, 11.59
vaihda mun kans, haluaisin eteen 2 ratasta!
Front Derailleur:Shimano FD-2303
Shifters:Shimano ST-3400Chain set:Truvativ Isoflow Road 3.1Chain rings:30/42/52 TeethBottom Bracket:Truvativ Isoflow

Miten vanhoja nuo osat ovat olleet käytössä? Mistä tiedän, meneekö nämä mun pyörään (anteeksi, olen pyöräillyt vasta parisen kuukautta)? Millaisilla perusteilla yleensä vaihdetaan 2x9 ja 3x9 vaihteiden välillä?

therne
04.06.2012, 12.05
vm. 2010, on ajettu ehkä 2500 km. Mulla jää tuo pikkuratas hyvin vähälle käytölle ja sopis paremmin ajaa 34/36- kokoisella etusella.
En ole minäkään ihan varma miten ne vaihtuu keskenään... voikohan joku viisaampi vastata? Se tuossa on ainakin etuna, että on samaa kampisarjaa (truvativ isoflow road) ja saman tasosta muutenkin.

bitcooler
04.06.2012, 12.11
Mäkään en nyt ole vielä ihan varma, että kannattaisko mun sittenkin pitää tuo eturatas 2-rattaisena ja vaihtaa tuo vaihtajan kahva sellaiseksi, jossa on on vain kaksi pykälää.
Jonkun viisaammaan apu olis tosiaan tarpeen...

rantanr
04.06.2012, 12.58
kannattaisko mun sittenkin pitää tuo eturatas 2-rattaisena ja vaihtaa tuo vaihtajan kahva sellaiseksi, jossa on on vain kaksi pykälää.
Kannattais eikä kannata vaihtajaa alkaa uuteen fillariin vaihtamaan. Hölmöläisen hommaa.

bitcooler
04.06.2012, 13.40
Kannattais eikä kannata vaihtajaa alkaa uuteen fillariin vaihtamaan. Hölmöläisen hommaa.

Mistäs noita mahtais saada kohtuu hintaan mun pyörään?

makkeli
04.06.2012, 13.46
vaihtaa tuo vaihtajan kahva sellaiseksi, jossa on on vain kaksi pykälää.

Siinä kahvassa on ns. trim toiminto. Oikeastaan siitä löytyy neljä pykälää, 2 asentoa kummallekin rattaalle. Ison rattaan trimmin pitäisi löytyä kun kevyesti painaen pudottaa pienemmälle rattaalle.

bitcooler
04.06.2012, 14.08
Siinä kahvassa on ns. trim toiminto. Oikeastaan siitä löytyy neljä pykälää, 2 asentoa kummallekin rattaalle. Ison rattaan trimmin pitäisi löytyä kun kevyesti painaen pudottaa pienemmälle rattaalle.

Ai jaa? Tää tuli ihan puskista. Pitääpä kokeilla. Mitä hyötyä moisesta toiminnosta oikein on?

H. Moilanen
04.06.2012, 15.46
Ketju ei hankaa häkkiin kun ajaa ketjulinja ristissä.

nure
04.06.2012, 17.54
Pelkkä mielipide, mihin moista määrää välityksiä tarvit, ei ainakaan kotimaassa?

bitcooler
04.06.2012, 18.00
Pelkkä mielipide, mihin moista määrää välityksiä tarvit, ei ainakaan kotimaassa?

Tää justiin oli mulle vähän epäselvää, että tarviinko edes. Ajattelin, että jos kohtuu vähällä vaivalla ja rahalla välityksen vois vaihtaa, sitten kokeilis. Ilmeisesti 18-vaihteella pärjäilee aivan hyvin, kunhan oppii vekslaamaan eturattaiden kanssa...? Eli ilmeisesti kyse on vain mun huonosta vaihteidenvaihtotekniikasta :-/

nure
04.06.2012, 18.41
Loppupeleissä hyöty on minimaalista mutta makuasia, itse ajelen yhdellä rattaalla edessä ja hyvin pärjää...

HMK
04.06.2012, 19.34
Jos tuntuu, että joutuu ajaessa liikaa roplaamaan etuvaihdetta, niin järkevämpi on miettiä rattaiden kokoja uusiksi. Ne lisänapsut kahvassa on, kuten jo joku kertoikin, siksi että vaihtajan saa säädettyä ketjua hankaamattomaksi.

Jos pyörässäsi on nuo välitykset, mitä laittamasi linkin takaa löytyy, niin 34 hampaisen eturattaan korvaaminen isommalla olisi varmaan järkevää. Asuinpaikastasi päätellen et tee mitään noin pienillä välityksillä. Minulla on 39-50 edessä ja 13-25 takana, ja ajelen niillä Salpausselän ympäristössä ihan sujuvasti. Täältä jopa löytyy pari kumparetta, missä pienintä tekee mieli käyttää.

Noissa eturattaissa on tuollaisella 34-50 hammastuksella todella hurja kokoero. Olisi parempi, kun ovat lähempänä toisiaan, ja niiden välitysalueet menee reilusti limittäin. Silloin etuvaihdetta tarvitsee vähemmän, eikä ole tarpeen selata koko takapakkaa läpi, kun vaihtaa edessä.

bitcooler
04.06.2012, 20.33
Jos tuntuu, että joutuu ajaessa liikaa roplaamaan etuvaihdetta, niin järkevämpi on miettiä rattaiden kokoja uusiksi. Ne lisänapsut kahvassa on, kuten jo joku kertoikin, siksi että vaihtajan saa säädettyä ketjua hankaamattomaksi.

Jos pyörässäsi on nuo välitykset, mitä laittamasi linkin takaa löytyy, niin 34 hampaisen eturattaan korvaaminen isommalla olisi varmaan järkevää. Asuinpaikastasi päätellen et tee mitään noin pienillä välityksillä. Minulla on 39-50 edessä ja 13-25 takana, ja ajelen niillä Salpausselän ympäristössä ihan sujuvasti. Täältä jopa löytyy pari kumparetta, missä pienintä tekee mieli käyttää.

Joo. Seinäjoella on flataasta. Ehkä se vaatii välittämistä. :)

HMK
04.06.2012, 20.34
Pistin juuri lisäystä edellisen viestini loppuun, katso sekin.

lansive
05.06.2012, 07.04
Minulla on edessä 50 ja 36 piikkiset. Noissa ei ole ihan niin iso hyppäys ja tällainen narujalka pääsee niillä vielä nämä eteläisen Suomen nyppylät ylös vaikka jaloista olisi (kuten monesti on) se vähäkin puhti pois.

bitcooler
05.06.2012, 07.29
Minulla on edessä 50 ja 36 piikkiset. Noissa ei ole ihan niin iso hyppäys ja tällainen narujalka pääsee niillä vielä nämä eteläisen Suomen nyppylät ylös vaikka jaloista olisi (kuten monesti on) se vähäkin puhti pois.

Mistähän tämmöisiä rattaita saisi kohtuuhinnalla? Mä en tiedä, mitkä merkit ovat laadukkaita tai mitkä menevät mun pyörään.

lansive
05.06.2012, 07.32
Minä tilasin Bike24.de:stä Stronglightin rattaan (vain pienemmän). Minulla on Campagnolon kammet, joten vaihtoehtoja oli paljon vähemmän. Shimanon jaolla oleville kammille löytyy rattaita paljon helpommin.

Peregrinus
05.06.2012, 07.55
Itse vaihdoin tänä keväänä maantiepyörään cx kammet 46/36 välityksin. Toimivat tavallisella kuntoilijalla hyvin.

Helpoimmalla kompaktikammilla varustettuun pyörään saa järkevämmät välitykset vaihtamalla pienempi ratas 38 hampaiseen.