PDA

Näytä tavallinen näkymä : Etureisien ulkosyrjät jumissa.

Juhan-84
17.05.2012, 11.14
Parilta kaverilta yritin kysellä apua vaivaan mutta tuumasivat vaan että treenin puutetta. Ajoasento on just sama kuin muinakin vuosina eli siitä ei voi johtua. Muina vuosina en ole törmännyt vastaavaan ongelmaan,nyt ei tiedä lenkille lähtiessä lyökö reidet jumiin 20km kohdalla vai vasta 80km kohdalla. Kenties magnesiumin puutetta?

kp63
17.05.2012, 11.48
Varmista ettei ne oo kireät tensor fascia latae, johon kyllä löytyy tolla hakusanalla apuja. Sitten kireä pieni pakaralihas aiheuttaa samaa juttua.

StantheMan
17.05.2012, 11.50
Tuttu tilanne. Nuo lihakset taitaa olla ainakin minulla aika onnettomat ja "pienet". Kylmä ja viima pahentavat tilannetta. Keveämpi poljenta auttaa ainakin minulla (jos vain muistaisi).

HeliT
17.05.2012, 12.04
Kunnon hieronta pakaroihin, alaselkään ja reisiin sekä foam rollerilla rullailu mahdollisesti kiristävän IT-jänteen löysäämiseksi saattaa auttaa.

Juhan-84
17.05.2012, 15.06
Kiitoksia vihjeistä! Uskon että hieronta voisi auttaa JA venyttely! Tuntuu että talven aikana jaloista on tullu jäykät kun ei ole venyttelyä paljoa harrastettu.
Se on vaan suhteellisen ilkeä tunne kesken lenkkiä kun etureidet jämähtää.

zeizei
17.05.2012, 18.58
Foam rolleri puree tuohon kohtaan todella hyvin. Saa hyvin etureidet ja sivut aukaistua omatoimisesti.

MarkoA
18.05.2012, 08.32
Foam rolleri puree tuohon kohtaan todella hyvin. Saa hyvin etureidet ja sivut aukaistua omatoimisesti.

+1

Foam rollerin hankinta ja pari tennispalloa, niin ei tarvitse siellä hierojalla kokoajan olla ramppaamassa :D

Mutta jos lihakset oikeasti menee kramppiin, niin mun kokemusten perusteella kyse on nestehukasta/suolanpuutteesta/treenin puutteesta tai sitten jostain muusta.
Itsellä tulee juostessa aloittajan mainitsemia ulkoreiden alaosan kramppeja lähes aina kun juoksee kisavauhtia pidempään (yli15km) ja mitä vähemmän on juossut, sitä varmemmin kramppaa.
Mutta jos treenikilsoja kertyy enemmän niin tuo oire helpottaa.

kivimaa
18.05.2012, 10.32
Voi myös ihan ite hieroa ne auki, eli molempien käsien sormet ulkosyrjälle, (niin että kämmenet on reiden yläpuolella), painelee ulkosyrjää sormilla ja samalla nostaa reisilihasta ylös ja sisäänpäin.
Voi myös painella vaan sitä ulkosyrjää kämmenellä pyörittävin liikkein. Voi sitten pitkin päivää avitella jumia kun ei oo apuvälineitä saatavilla. Näin opasti fysioterapeutti.

Fyssa muuten osais analysoida, sen auki hieronnan lisäksi, että mikä mahdollinen väärä liikerata saa lihakset jumiin, jos taustalla sellasta. Voihan olla, että vaikka ajoasento ei ole muuttunut, niin liikeradat ovat muuttuneet jostain syystä. (Onko klossit, kengät, penkki, tms joku vastaavaa muuttunut. Joku pienikin vamma tai jumitus muualla kropassa).

J. Conrad
18.05.2012, 10.46
Mun kokemuksen mukaan yksikään fysioterapeutti ei tiedä vastausta yhtään mihinkään, kaikki vaan hyviä arvauksia, ja lopulta joku voi mennä jopa oikeaan.