PDA

Näytä tavallinen näkymä : Muita, joilla koivun siitepöly on katkaissut pyöräilyn kokonaan?

Elina81
16.05.2012, 21.39
Tänä vuonna koivun siitepölyä on ilmassa enemmän kuin miesmuistiin. Ja sen tuntee. Kotona on joka ilma-aukko tilkitty, ilmanpuhdistin on täysillä yötä päivää ja lääkkeitä on varmaan enemmän kuin omalla mummolla.

Masentavaa. En ole päässyt pyörän selkään 5.5. jälkeen, viimeinen lenkki oli 11 päivää sitten. Tuntuu, että siitä on ikuisuus. Ja onkin! Kävin silloin vetämässä 50km lenkin ja olin niin tukossa sen jälkeen, etten nukkunut seuraavana yönä ollenkaan.

Toivotaan, että tämä siitepölyaika saadaan äkkiä käytyä läpi, niin uskaltaa taas ulkoilmaan.

Risto Koivunen
16.05.2012, 21.51
Vähän samaa vikaa, viimeinen pitkä lenkki ajettu 6.5. - itse lenkki meni oireitta, mutta pari tuntia lenkin jälkeen alkoivat tuntua sellaiset oireet, ettei lääkitys enää riittänyt pitämään niitä kurissa.

Ihan kokonaan ei sentään ole tauolla pyöräily omalla kohdalla, lyhyttä arkiajoa pystyy vielä tekemään kohtuullisesti. Ja jos lähipäivinä sataa riittävästi, niin voisi jossakin vaiheessa kokeilla pidempää ajoa heti sateen loputtua.

Coasting
16.05.2012, 21.59
En ole edes allerginen (ainakaan tietoisesti), mutta tänä vuonna aivastuttaa aivan päättömästi fillarilenkin jälkeen. Antihistamiini auttaa reilusti muttei kokonaan.

kyprok
16.05.2012, 22.29
Itselläni ongelma on astma. Tällä hetkellä jos ulkoilmassa tulee rasitusta niin samalla tulee melko takuuvarmasti tarve käyttää avaavia lääkkeitä, sen verran kovasti ja nopeasti alkaa hengitys salpautumaan. Minulla on käytännössä ollut koko siitepölykauden kestävä ongelma allergioiden kanssa viimeisen 10 vuoden ajan, mutta en muista aikaisemmin astman lauenneen yhtä helposti kuin tänä vuonna. Samoin silmät syyhyää todella pahasti. Aika hankalaa on nyt liikunnan harrastaminen ulkona.

Halloo halloo
16.05.2012, 23.23
En tiedä onko allergiani kehittynyt suotuisasti, mutta minua ei tunnu pahemmin tämä vuosi vaivaavan - knock on wood. Kun edellisen kerran oli todella paha kevät, mitä lie 15 vuotta sitten, niin silloin tuntui. En aivan oireitta ole, mutta lääkitys tuntuu olevan minulla kohdallaan. Suosittelisin vierailua allergiatesteissä ja lääkityksen tarkentamista.

Pompeli
16.05.2012, 23.42
Nytten ainakanin sataa, joten voisi luulla ja uskoa, että siitepöly hellitäisi.
Itselläkin on ollut yhtä hengityksen pitelemistä fillarointi.

Olisi vielä kiva päästä kunnolla vetämää vähän pidempi lenkki, ennen giro d'espoota.

JohannesP
17.05.2012, 00.42
Täällä kans. Viikko sit viimeks joku 30 kilsaa jonka jälkeen varsinkin silmiä kirveli pari tuntia niin ei ole paljoo tehny mieli urheilla ulkona. Tuntuu ettei lääkkekkään auta enään ollenkaan. Jokanen päivä valoo vettä nenästä solkenaan ja silmiä kutiaa vaikka monta kertaa päivässä käyttäis nasonexia ja silmätippoja. Työpäivät tökkii kans aika pahasti ja joka aamu vituttaa lähtee kotoa pois kun kotona on niin kiva olla kun ei ole oireita.

Huomenna onneks luvattu sadetta jos se auttais edes muutamaks päiväksi niin vois poistua kotoakin muuta kun pakollisiin menoihin.

Sarpale
17.05.2012, 09.24
Kyllä on mun elämäni pahin allergiavuosi menossa, vaikka tokaluokasta asti on reseptilääkkeitä vaivaan tullut popsittua.

Aloitin lääkkeiden syönnin tänä vuonna jo helmikuussa, kun oireet alkoivat hiipiä nenään ja silmiin.
Arvelin että selviän hyvin tästä keväästä, mutta kyllä on ajoja jäänyt ajamatta ja lenkkejä lenkkeilemättä kun oireet on niin tuskastuttavat!

Jännittää TdT:n vuoksi tämä heikko ja tuskainen olo. Ei oo jaksaminen ihan huippuluokkaa ja lisää siitepölyä on vaan tiedossa.

lirva
17.05.2012, 13.49
Jep selkeästi paha vuosi, itse en ole allergialääkkeitä käyttänyt moneen vuoteen eikä astma lääkkeitäkään ole tarvinnut. Nyt parina viime viikkoina, on ollut pakko käyttää, kun ei saa yöllä nukutta, ihan tukossa kokoajan ja silmät kutiaa ihan hulluna.
Lenkit on kyllä jääneet väliin.

E_K
17.05.2012, 15.33
Ei itselläkään tee kovin mieli mennä edes pihalle. Tällä viikolla tuli käytyä vajaan 5tunnin maastolenkki polkemassa ja kotiin kun tuli tuntu että silmät muurautuu kiinni ja henki pihisee. Töissäkin hävettää olla kun asiakkaat luulee että krapulassa oon kun silmät punottaa enemmän kun Närpiöläisellä tomaattikauppiaalla.
Kunnon vesisateita odottaen täälläkin..

mk
17.05.2012, 15.47
enpä vois tänävuonna kuvitella olotilaa ilman lääkitystä .... , kun lääkityksen kanssakin tekee tänkevään pölytilanne oireita .. Heinix ja Flixonase olleet huhtikuun alusta asti käytössä "vakiolääkkeen" rinnalla näitä siitepölyjä vastaan ja noitten avulla olotila on siedettävä !!

Ripa523
18.05.2012, 00.55
Tuosta avatarista näkee, miksi minulla ei tänä keväänä tullut pakollista taukoa pyöräilyyn, niinkuin aiempina vuosina on käynyt. :) Maski toki tuo jonkin verran omia pulmiaan, mutta ei sitä unohda kuin kerran sylkäistessä ;) Hämmästyttävän vähän se ahdistaa hapen saantia.

Mulla katupöly on se ihan kaikista pahin juttu, siitepöly pysyy jotenkuten aisoissa lääkkeillä. Nyt oon pari viikkoa jo ajanut pääasiassa ilman maskia, tosin se on edelleen ollut jokaisella lenkillä mukana paidan taskussa - heti siinä avaavan astmalääkkeen vieressä.

CamoN
18.05.2012, 08.02
Pari viikkoa sitten sai vielä ajettua sellaisia 35-38km maastolenkkejä @ 15-16km/h, eilen riitti 11km @ 12km/h ja puhti aivan poissa. Lääkkeitä en syö koska oireet ei ole ylitsepääsemättömät enkä ole oikein vakuuttunut mömmöjen tehosta. Ehkä pitäisi syödä sitä antihistamiinia kuin karkkia jos sitten tehoaisi.

Mikha
18.05.2012, 12.01
Viimeisen parin viikon aikana ei ole pystynyt yli puolen tunnin lenkkejä tekemään vaikka on täysi lääkitysarsenaali käytössä: Kestine tabletit, Rhinocort nenäsuihke, Lomudal silmätipat + avaava ja hoitava astmalääkitys. Annosmäärät olen oma-aloitteisesti tuplannut tai jopa triplannut ja silti oireet ovat aika pahoja.

Viimeiset pari päivää on ollut sateiden takia jo hieman helpompia. Eilen uskaltauduin jopa maastolenkille lähimetsikköön. Tänään tein iloisen havainnon, kun asfaltille oli kerääntynyt monen koivun alle aivan järkyttävä määrä siitepölynorkoja. Ensimmäinen merkki siitä että ei tämä ainakaan loputtomiin tule kestämään. Toivottavasti Giro d' Espooseen mennessä pitoisuudet laskisivat. Mutta köröttelyksi menee joka tapauksessa, kun tämän vuoden puolella yli 50km lenkkejä on takana ruhtinaalliset 3kpl ja satasia pyöreä nolla.

PatilZ
18.05.2012, 12.09
Toivottavasti Giro d' Espooseen mennessä pitoisuudet laskisivat.

+1

Pitkiä lenkkejä olen pystynyt muutaman tekemään. Tehot on täytynyt pudottaa näillä lenkeillä aivan minimiin. Vain muutama tehotreeni on onnistunut. Lääkityksen annostelua olen minäkin oma-aloitteisesti lisäillyt. Pyrin maltilliseen lisäykseen, mutta avaavaa lääkettä on joutunut ottamaan kymmenkuntakin kertaa vuorokaudessa. Ei hjuva.

Olen siis pyrkinyt harjoittelemaan mutta laskenut tehoja ja lisännyt lääkitystä. Onko tästä sitten haittaa?

Elina81
19.05.2012, 22.03
Tänään oli niin täydellinen pyöräilysää, että lähdin siitepölykuolemaa uhmaten lenkille. 40km tuli poljettua parin viikon pyöräilytauon jälkeen. Kyllä oli ihanaa päästä pyörän päälle, mutta olo oli hirveä kotiin tullessa. Hengitys vinkui, nenä vuosi ja silmäluomet raapivat kuin hiekkapaperi silmiä. Silti kannatti lähteä.

Giro d'Espoo kiinnostaisi, mutta jää ainakin tältä vuodelta ihan vaan koivun takia ajamatta.

izmo
19.05.2012, 22.06
Itte pystyy ajeleen hiljakseen mutta mitä enenpi ulkoilee niin yö on pahempi:seko:

CwA
20.05.2012, 00.13
Tuosta avatarista näkee, miksi minulla ei tänä keväänä tullut pakollista taukoa pyöräilyyn, niinkuin aiempina vuosina on käynyt. :) Maski toki tuo jonkin verran omia pulmiaan, mutta ei sitä unohda kuin kerran sylkäistessä ;) Hämmästyttävän vähän se ahdistaa hapen saantia.

Mulla katupöly on se ihan kaikista pahin juttu, siitepöly pysyy jotenkuten aisoissa lääkkeillä. Nyt oon pari viikkoa jo ajanut pääasiassa ilman maskia, tosin se on edelleen ollut jokaisella lenkillä mukana paidan taskussa - heti siinä avaavan astmalääkkeen vieressä.

Mikäs maski tuo on?

Tämän päivää maalailin yhden fillarin runkoa, siinä usein tulee käytettyä sellaista puolinaamarimaskia, joka poistaa hajunkin ilmasta ja liuotinhöyryt ei mene päähän, mutta nyt alkoi ahdistamaan sen kanssa maalailu, kun nenä vuoti lääkkeestä huolimatta, eilen vielä lääke piti nenän auki, mutta tänään ei tuntunut mikään riittävän, lisäksi silmät on ongelma, ei ole aiemmin ollut silmien kanssa näin pahaa ongelmaa, mutta nyt kyllä kutisee ja öisin muurautuu umpeen aika pahasti ja tämä vasta alkoi täällä, joten pahempaa on kai luvassa.

Puolinaamari ei vaan oikein hyvin toimi fillarilenkillä, himpun verran raju se suodatus, kun se käy periaatteessa kaasunaamarista, mutta nasse kai se on kohta kaivettava, jos haluaa pihalla jotain touhuta, se päässä fillarilenkki olisikin nautinto :P

Kaikkein pahintahan tässä on se, että sisällä alkaa aivan älytön fillarilenkin into ja kun sitten päästelee ulkona, niin sitä ikäänkuin otetaan lapselta namu pois, kun ei henki kulje, jalat on kuin lyijyä ja 8km ajon jälkeen on valmista tavaraa. On pakko ollut pitää välipäiviä enemmänkin ja muuten kelitkin olisi suosiollisia, niin jotain tuosta otsasta alkaa kasvamaan.

Kauppareissu on sen noin 9km, jonka jälkeen alkaa jo tuntumaan aika pahalta.

Sitten tuo käsien kutina, ilmassa on niin paljon sitä tavaraa, että t-paidassa kun on ulkona, niin alkaa kädet kutisemaan, sitten kurkussa alkaa sitten kanssa ja pitää nieleskellä. Ilman tuota Glinor lääkettä ei ulos uskaltaisi edes mennä ja sisälläkään ei voisi hengittää, mutta sen ansiosta sisällä jos pysyy, niin muutaman kerran päivässä tulee nuhaa, vaan muutoin on vielä toistaiseksi sisätiloissa pysynyt aisoissa, vaan pahempaanhan tämä vielä menee täällä ainakin viikon, kunnes alkaa hiipumaan.

Vuosiin ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta nyt sitten taitaa olla vähän puut innostuneet lämpimistä kesistä ja oikein pölyttävät.

Itsehän asun vielä metsän keskellä ja koivua on pihan ympärillä vähintäänkin kiitettävästi, joten on tässä sideätyshoitoa nyt ainakin reilusti tarjolla.

JohannesP
20.05.2012, 00.49
Miksei siitepölystä pysty siedättään itseensä. Tai ainakaan en tunne ketään jolla olis vuosien saatossa helpottunu. Eläin allergiasta on vissiin suhkot helppo tai sit on vaan ollu hyvät geenit niiden puolesta. Isä, veli ja minä ollaan siedätetty itsemme täysin koirasta ja kissasta kun maaseudulla vietetty aikaa paljon eikä ollu lapsena helpoimmasta päästä. Nykyään ei aiheuta mitään oireita vaikka nukkuis kissa vieressä koko yön.

Ripa523
20.05.2012, 09.31
Mikäs maski tuo on?

Mun maski on tällainen (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7325), tosin ebayn kautta kiinasta ostettu kopio (nyt en onnistunut löytämään siihen linkkiä). Periaate on kuitenkin sama, eli rei'itetyn neopreenimaskin sisällä on aktiivihiilisuodatin ja 2 kpl uloshengitysventtiileitä. Ebaystä maksoi postikuluineen noin puolet tuosta CRC:n maskin hinnasta.

Aattelin ottaa halvemman version kokeiluun, kun en ollut ihan varma pystynkö saamaan riittävästi happea tuon läpi (sellaiset 3m:n rakennustyöhön tarkoitetut suodattimet ei mulla toimi sovi....). Nyt oon huomannu, että tuo on suorastaan hengenpelastaja :D Tosin kovin lämpöisellä säällä - eli nytkin jo - hikoilee varsin kiitettävästi.

HraMoss
20.05.2012, 09.54
Miksei siitepölystä pysty siedättään itseensä. Tai ainakaan en tunne ketään jolla olis vuosien saatossa helpottunu. Eläin allergiasta on vissiin suhkot helppo tai sit on vaan ollu hyvät geenit niiden puolesta. Isä, veli ja minä ollaan siedätetty itsemme täysin koirasta ja kissasta kun maaseudulla vietetty aikaa paljon eikä ollu lapsena helpoimmasta päästä. Nykyään ei aiheuta mitään oireita vaikka nukkuis kissa vieressä koko yön.

Siitepölyallergiaan annetaan siedätyshoitoja. Ainakin koivuallergiaan siedätys suoritettiin vielä muutama vuosi sitten sarjana pistoksia useamman kuukauden aikana. Suorittajana oli terveydenhoitaja. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00030

Veivaaja
20.05.2012, 12.59
Juu, sama vika täälläkin. Astaman, kylmän ymt. takia iski flunssa. Nyt toipumassa, ja oireet lienevät siitepölystä johtuvia. Huomenna tarkoitus kokeilla kevyttä ajoa 3M:n naamari päässä. Tosin kokemuksesta tiedän, että se lisää hengitysvastusta melkoisesti, pk muuttuu helposti kovaksi harjoitukseksi. Ehkä tuota Ripan ehdottamaa pitäisi kokeilla? Onkos muilla kokemuksia/vertailukohtaa e. juuri 3M:n maskeihin?

CwA
20.05.2012, 13.57
Mun maski on tällainen (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7325), tosin ebayn kautta kiinasta ostettu kopio (nyt en onnistunut löytämään siihen linkkiä). Periaate on kuitenkin sama, eli rei'itetyn neopreenimaskin sisällä on aktiivihiilisuodatin ja 2 kpl uloshengitysventtiileitä. Ebaystä maksoi postikuluineen noin puolet tuosta CRC:n maskin hinnasta.

Aattelin ottaa halvemman version kokeiluun, kun en ollut ihan varma pystynkö saamaan riittävästi happea tuon läpi (sellaiset 3m:n rakennustyöhön tarkoitetut suodattimet ei mulla toimi sovi....). Nyt oon huomannu, että tuo on suorastaan hengenpelastaja :D Tosin kovin lämpöisellä säällä - eli nytkin jo - hikoilee varsin kiitettävästi.

Kiitos tuosta, täytyy pistää harkintaan moinen, kun tämä alkaa menemään nyt jo tosi pahaksi, enää lääke ei jaksa vaikuttaa koko yötä ja edes sateella ajamisesta ei tahdo tulla mitään, niin siirryin ajamaan sateessa kun silloin pitäisi olla vähemmän pitoisuutta ilmassa.

Minä en 3m sellaisesta paremmasta ventiilimallista oikein hyötynyt, luulen että sitä ei saanut riittävän tiiviisti tai että sen suodatus ei riitä siitepölyyn, joka tuntuisi vähän hullulta.

Puolinaamarin kanssa käveleminenkin käy jo kuntoilusta, mutta sillä on enemmän vaikutusta. Voisi kuvitella että tuollainen sporttikäyttöön tehty olisi suunniteltu sitten virtaavammaksi, jos suodatus vielä on riittävää tasoa, niin kuulostaisi aika hyvälle.

Mulla alkaa kyllä silmien kanssa olemaan aika tuskaa, saa olla tunneittain huuhtelemassa.

JohannesP
20.05.2012, 15.34
Siitepölyallergiaan annetaan siedätyshoitoja. Ainakin koivuallergiaan siedätys suoritettiin vielä muutama vuosi sitten sarjana pistoksia useamman kuukauden aikana. Suorittajana oli terveydenhoitaja. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00030
Juu toi on tuttu kun veli kävi varmaankin 3 vuotta piikityksissä, mut yhtä tukossa velikin on koivusta kun minäkin, ehkä enemmänkin. Ei ainakaan veljelle tollanen hoito auttanu paljoakaan. Mut meinasin tossa sellasta omaa siedätyshoitoa kun altistaa itsensä sille tarpeeksi pitkäksi aikaa. ;)

VeeVee
20.05.2012, 15.49
Siedätyksen teho taitaa olla aika yksilöllistä, mutta siitä voi olla todella suuri apu. Mun siskolla on astma ja tosi paha allergia ja siedätyshoito lopetettiin ehkä kolme vuotta sitten. Ekoina vuosina ei tarvinnut mitään allergialääkkeitä ja tänä keväänä on syöny yhteensä kaksi pilleriä kun ei oo enempää tarvinnu. Sanoi vaan, että mua kattoessa muistaa millaista allergiasta kärsiminen on. Mulle ei oo tuollaista hoitoa tehty ja olo ei oo kovin hyvä. Kotona on ihan ok olla kun on ilmanpuhdistin, joten tv:ta on tullu kateltua tänä keväänä ja paljon.

Kai sitä siedätystä on kokeiltava.

Jake_Kona
20.05.2012, 16.10
Tänään hämeenlinnan seutuvilla koivun urvut tippuivat maahan. Olisiko jo koivun siitepölykausi ohi?

CwA
20.05.2012, 17.01
Tänään hämeenlinnan seutuvilla koivun urvut tippuivat maahan. Olisiko jo koivun siitepölykausi ohi?

Toiveajattelua :D

Kuun vaihteeseen se taitaa kestää tuon koivun osalta, ehkä vähän pisempään kun ainakin täällä kevät on jonkin verran myöhässä, ehkä noin 1.5 viikkoa, kuukauden kärsimys se kai perinteisesti on ollut heillä jotka oireilevat useammin?

Ensimmäistä kertaa omassa pihassa autojen päälle on tullut keltainen kerros ja se on nyt paksukin ja tämä huolimatta siitä, että sadetta on riittänyt, ilman sateita varmaan vieläkin pahempi olisi.

Mun tavoite tonni kesässä vaikeutuu merkittävästi jos pariin viikkoon ei pääse ajamaan näitä lyhyitä päivittäisi lenkkejä, joihin mulla kunto toistaiseski riittää.

Fusion
20.05.2012, 17.23
Mulla on nykyisellä lääkityksellä (levosetiritsiini+montelukast) pysyneet oireet hyvin kurissa niin kauan kun en ulkoile. Tänään olin mökillä ulkona yhteensä vajaan tunnin verran tekemässä rauhallisia puutarhatöitä, ja siinäpä sitten meikäläisen ulkoilut pariin päivään olivatkin. Fillarilenkille en kuvittelisikaan lähteväni vielä viikkoon tai kahteen.

Siedätyshoitoa mulle kokeiltiin 80-luvun lopulla (olen nyt 35 v), mutta silloisilla metodeilla hoito oli pakko lopettaa, koska melkein jouduin sairaalahoitoon voimakkaan reaktion takia. Nykyisin siedätyshoito on kuulemma paljon kehittyneempää ja turvallisempaa.

Mulla ikä on tainnut auttaa allergiaan kuitenkin kaikkein parhaiten. :-)

Halloo halloo
20.05.2012, 17.24
Kausi ohi? Ehei. Pohoistuuli tuo etelään vielä tavaraa pari viikkoa.

Ripa523
20.05.2012, 17.59
Noniin, nyt mä löysin sen ebay-systeemin, tässä linkki (http://www.ebay.co.uk/itm/Anti-pollution-City-Cycling-Mask-Mouth-Muffle-Dust-Mask-/310401717905?pt=UK_Cycling_Clothing&hash=item4845625691#ht_5549wt_906) esim yhteen huutoon, joka umpeutuukin ihan kohta. Mulla on just tollainen "Pirates of the caribbean" :D

Hinnaksi jää tuolla huudolla (jos ei muita huutajia tule) pari penceä alle seittemän puntaa eli noin 8,5 euroo, kotiin kannettuna. Ei paha hinta jos ottaa kokeiluun. Itse otin just tältä myyjältä, toimitusaika oli muistaakseni noin 2 viikkoa.

Lisää vaihtoehtoja löytyy ebaystä hakusanoilla: "Anti-pollution City Cycling Mask"

St0neyNut1
21.05.2012, 09.51
Itsellä allergia lääkitys tähän mennessä ollut tarpeeksi pitämään oireet poissa(120mg Telfast, Nasonex, silmätipat). Tänä keväänä ei ole enää ollut tarpeeks, joten nyt urheillaan avaavan + kortisoni astmapiipun voimin :)

PS:Ny on ruvennu vaikuttamaan että olisi helpottamaan päin.

Mikakoo
21.05.2012, 12.17
Tässä Lauantaina pyörälenkin jälkeen juttelin rouvan kaverin kanssa joka oli meillä iltaa istumassa heinänuhastani siinä aivastellessa ja köhiessä niin hän kertoi "parantuneensa" pahasta heinänuhasta kun asui toistakymmentä vuotta Turkissa. Tämäkin tukee sitä ajatustani että ei meitä ole tarkoitettu asumaan täällä pohjolassa... noo vitsi vitsi. Mutta käy kyllä kateeksi naikkosta, ei tää mitään hauskaa ole mutta kyllä tämän kanssa vielä elää.

BONK
21.05.2012, 15.02
Juoksemaan pystyy joten kuten aamuisin, mutta iltapäivällä/illalla on tunti ihan maksimiaika fillarin selässä, jonka jälkeen on sellainen olo jotta tekee mieli kaivaa silmät päästä, vaikka vetelee Cirrusta ja laittaa tippoja silmiin. Nuha ei ole niinkään paha vaan silmien ärsytys. Maastoon ei arvaa nyt lähteä poljeskelemaan lainkaan eli jonkin verran vituttaa moinen "siittäminen".

CwA
21.05.2012, 17.15
Oli liian hyvä keli, että olisi voinut jäädä sisälle, joten pari lenkkiä, yhteensä reilu 20km tuli heitettyä, mulle paljon muille vähän, saa nähdä mitä tekee. Kaikista hölmöintähän tässä on, että kun lähtee ajamaan, niin voi ajaa pitkään ilman mitään, kunhan tosiaan ajaa ja pysyy liikkeessä ja sykkeet ylhäällä, mutta kun pysähtyy tai menee sisälle, niin sitten tuntee kerralla sen siitepölyn jota sisäänsä imi ja seuraava yö ja päivä on tosi pahoja.

Tarkoittaako tämä sitten sitä, että mun pitäisi olla tuolla siitepölyn seassa ajamassa niin kauan kuin virtaa piisaa? Siedättyisiköhän sillä tuohon siitepölyyn vai lähtisiköhän henki?

6kk päästä ei enää muista tätäkään allergiaa, sitä kaipaa vaan niitä lämpimiä kauniita päiviä jolloin ei ollut mitään vikaa ja ulkona pystyi tekemään mitä vaan, ei loskaa eikä pakkasta, niin se ihminen vaan unohtaa nopeasti :D

St0neyNut1
21.05.2012, 18.37
Hei muuten itel on helpottanut lenkin jälkeistä tuskailua muuten apteekista saatava suolaliuos nenäsumute(nenäkannu on tehokkaampi muut liian vaikeeta). Sitä voi suihkutella pitkin päivää ja tavallaan huuhtelee nenän limakalvot. Eli lenkin jälkeen suihkii tota menemään ja niistää siitepöly paholaiset pois aiheuttamasta reaktioita.

herrahmm
21.05.2012, 19.41
Oli liian hyvä keli, että olisi voinut jäädä sisälle, joten pari lenkkiä, yhteensä reilu 20km tuli heitettyä, mulle paljon muille vähän, saa nähdä mitä tekee. Kaikista hölmöintähän tässä on, että kun lähtee ajamaan, niin voi ajaa pitkään ilman mitään, kunhan tosiaan ajaa ja pysyy liikkeessä ja sykkeet ylhäällä, mutta kun pysähtyy tai menee sisälle, niin sitten tuntee kerralla sen siitepölyn jota sisäänsä imi ja seuraava yö ja päivä on tosi pahoja.

Tarkoittaako tämä sitten sitä, että mun pitäisi olla tuolla siitepölyn seassa ajamassa niin kauan kuin virtaa piisaa? Siedättyisiköhän sillä tuohon siitepölyyn vai lähtisiköhän henki?

Nooh noin mullakin se yleensä toimii, mut se on kuule pirun ikävä sitten pitkän lenkin loppupuolella huomata normaalien silmä ja nenä oireiden lisäksi, että keuhkot ei enää toimi. Suosittelen lyhyitä lenkkejä vaikka joka päivä mieluummin kuin pitkiä lenkkejä allergian kanssa varsinkaan tällaisina siitepölyn ennätysvuosina.

CwA
21.05.2012, 19.57
Nooh noin mullakin se yleensä toimii, mut se on kuule pirun ikävä sitten pitkän lenkin loppupuolella huomata normaalien silmä ja nenä oireiden lisäksi, että keuhkot ei enää toimi. Suosittelen lyhyitä lenkkejä vaikka joka päivä mieluummin kuin pitkiä lenkkejä allergian kanssa varsinkaan tällaisina siitepölyn ennätysvuosina.

Pitkien lenkkien välttäminen on helppoa, ei näillä lihaksilla pitkälle pääse, joten jalat loppuu jo tuollaisessa 9km + 12km lenkeissä, vaan sillähän ne kehittyy kun tarpeeksi usein ajelee :D Keuhkot ja kroppa muutenkin tuntuu nyt paremmalta kuin vuosiin jo kuukauden päivittäisten lenkkien jälkeen, allergiasta huolimatta.

Risto Koivunen
27.05.2012, 15.13
Nyt ei ole useampaan päivään juuri ollut oireita, joten rohkaistuin vetäisemään kolmen viikon tauon jälkeen pidemmän lenkin. 100 km tuli pyöriteltyä melko vaivattomasti, ja ainakaan lenkillä ei juuri ollut mitään oireita (aavistuksen verran ehkä nenä valui alkumatkasta). Saapa nähdä tuleeko illalla/yöllä mitään oireita, vai voiko tässä siirtyä taas täysipainoisen pyöräilyn puolelle.

Oatmeal Stout
27.05.2012, 18.00
Kyllä oli ihanaa päästä pyörän päälle, mutta olo oli hirveä kotiin tullessa. Hengitys vinkui, nenä vuosi ja silmäluomet raapivat kuin hiekkapaperi silmiä.
Kuullostaa siltä, että käyntii keuhkotautien erikoislääkirillä kannattaisi. Astmalääkityksessä on monia vaihtoehtoja etenkin kuntoliikkujalle.

KriHa
27.05.2012, 19.27
Koivun siitepölyallergian takia punoittaviin, vetistäviin, kutiaviin ja tulehtuneisiin silmiin löytyi apu Avamys (http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=20592&i=GLAXOSMITHKLINE_AVAMYS)-nenäsuihkeesta. Tänä vuonna silmät menivät erityisen huonoon kuntoon, pillereistä ja nenätipoista ei apua. Sen sijaan muutama päivä suihkekuurin aloittamisen jälkeen ulkona pystynyt liikkumaan käytännössä normaalisti.

timppi
27.05.2012, 19.46
Mä sain kans Avamysiä allergiseen nuhaan. Hyvä aine, pitää nenän auki eikä valu räkää.. Lisäksi sain poskiontelontulehdukseen antibioottikuurin ja yölliseen köhään jotain inhalaattoria. Kaapista löytyy myös Aerinazea, joka toimii ennen lenkkiä hyvin..

Varsinkin lenkin jälkeen yöllä vielä iho-oireita, eli nokkosihottumaa tuppaa olemaan. Siihen käy Atarax hyvin. Aeriusta olen vetänyt jo maaliskuusta asti.. Muuten kivaa tää kesä, mut tää koktaili on kyllä aika massiivinen..