PDA

Näytä tavallinen näkymä : Itse kasattu / päivitetty pyörä ja vakuutusyhtiöt?

adrianus
18.04.2012, 23.14
Onkos foorumilaisilla kokemuksia vakuutusyhtiöiden kanssa asioimisesta, jos itse osista kasattu pyörä on varastettu? Tässä on työn alla aika iso projekti uudeksi työmatkakruiseriksi ja pohdiskelin, että mitä kuitteja yms. pitäis saada talteen. Osia tietysti tilailtu useista eri nettikaupoista ja hinta lähentelee 1000 euroa. Päälle sit vielä vanha runko ja keula yms.

Miten yleensä olette varmistaneet, että rakas itse kasattu menopeli on vahingon sattuessa vakuutuksen piirissä.

H. Moilanen
19.04.2012, 06.26
Miten yleensä olette varmistaneet, että rakas itse kasattu menopeli on vahingon sattuessa vakuutuksen piirissä.

Kaksi helppoa keinoa:
-älä rakastu romuihin
-varmista vakuutusehdoista, ettei fillarille ole korvauskattoa. Jos on, erillisvakuuta.

Jani R.
19.04.2012, 06.29
Joku täällä aiemmin vinkkasi että vakuutusyhtiötä varten pitäisi pitää ns. huoltopäiväkirjaa vaikka Excelissä, johon merkitsee päivämäärän, vaihdetun osan ja sen hinnan.

vesipossu
19.04.2012, 07.48
Kuitit talteen niin homma helpottuu huomattavasti. Lisäksi kannattaa valokuvata pyörä ja osat. Valokuvat voi toimittaa vakuutusyhtiölle jo etukäteen niin tietävät millainen fillari on ja mahdollisen korvauksen hakeminen esim. varkaustapauksessa on nopeampaa. Lisäksi kannattaa pitää huolta, että tuo korvauskatto ei tule vastaan.

hiisi
19.04.2012, 08.43
Onkos foorumilaisilla kokemuksia vakuutusyhtiöiden kanssa asioimisesta, jos itse osista kasattu pyörä on varastettu? Tässä on työn alla aika iso projekti uudeksi työmatkakruiseriksi ja pohdiskelin, että mitä kuitteja yms. pitäis saada talteen. Osia tietysti tilailtu useista eri nettikaupoista ja hinta lähentelee 1000 euroa. Päälle sit vielä vanha runko ja keula yms.

Oon pistäny vakuutukseen kasaamani pyörän, ei maksa juurikaan mitään vuositasolla. Kotivakuutus kattaa pyörän 1000€ asti ja sitä kalliimmaalle jouduin ottamaan vakuutuksen erikseen (kannattaa siis soittaa vakuutusyhtiöön ja kysyy millainen on vakuutuksen korvauskatto).

Se mitä omiin osiin ja kasaukseen tulee, vakuutusyhtiölle ilmoitin "paljon kyseinen fillari tulisi kustantaa, jos kaupasta hakisin". Sillä perusteella laskivat "mahdolliset" korvausten määrät. Kuvat ja kuitit on aina hyvä olla tallessa.

Edellä mainittua "huoltopäiväkirjaa" eikä mitään vastaavanlaista asiakirjaa ei vakuutusyhtiöni vaadi.

Kokemuksia varastetusta pyörästä ei ole, toivottavasti ei tulekaan.

FoMoCo
19.04.2012, 08.58
Vakuutusyhtiö If.

Kaikki pyörät jonka arvo on yli 700€ olen erillisvakuuttanut kotivakuutuksen kylkeen kun tässä yhtiössä on korvauskatto fillarille.

Vakuuttaa pyörän koko arvosta, itse olen aina laittanut sen arvon sinne yhtiöön. Voi myös laittaa specca listaa mutta sehän muuttuu koko ajan joten ei taida kannata :o). Arvoa voi myös muuttaa joten jos vaihtaa pyörään uuttaa keulaa niin nostaa vaan arvoa ja vaikka mainitsee mitä on vaihtanut.

Hyvä vaihtoehto on että pitää omaa kirjanpitoa ja kuitit tallessa. Kaikilla yhtiöillä on omat käytännöt joten kannattaa omasta yhtiöstä kysyä.

Deriv
19.04.2012, 09.19
Vanhasta rungosta ja keulasta ei varmaan ole kuittia? Niiden tapauksessa varmaan arvioidaan hinta korvaushakemukseen vastaavien osien nykyhinnan tai muun infon avulla. Itse arvioin taannoin koko pyörän alkuperäiseksi ostohinnaksi mitään lähteitä antamatta 800e, joka saattoi olla jopa aika lailla yläkanttiin. Kuitit olin hävittänyt aikoja sitten, mutta ohjekirjan ja takuutodistuksen kyllä toimitin vakuutusyhtiölle. Fennialla meni sellaisenaan läpi.

Jos fillaria kootessasi on mahdollista, niin valitse osat niin että ne saa vaijerilukolla kiinni tai osien kiinnitykset niin, että niitä on mahdollisimman vaikeaa irrottella ilman erikoisia työkaluja/tietämystä. Eli jos varas vie, niin vie koko pyörän eikä vain osaa. Mikään ei ärsytä enempää kuin se, että tonnin fillarista viedään eturenkaan ja rungon kiinnitykset irroittamalla 150e arvoinen etuhaarukka. Jos vakuutuksen omavastuu on 150e, niin se on sitten ihan sama kuin varas olisi taistellut lukot rikki ja vienyt koko konkelin. Omassa uudessa fillarissani en nimenomaan saa juuri tuota etuhaarukkaa kiinni mitenkään ja se vähän huolettaa. Kaikki muut osat kylläkin.

Nakili
19.04.2012, 11.38
Mulla varastettiin fillari aikoinaan, johon oli vaihdettu voimansiirto, jarrut, polkimet ja satula alkuperäisiä parempiin. Ilmotin vakuutusyhtiölle, että ei olu kuittejä osista, mutta toimitin tarkan osalistan päivityksistä. Ilmotin kyllä pystyväni toimittamaan valokuvan fillarista, jossa näkyy päivitetyt osat, mutta ei ne siellä halunnu nähä sitä.Homma oli sillä selvä ja viikkoo myöhemmin tuli rahat tilille. Alkuperäinen fillari oli tonnin, mutta korvasivat 1950e ihan mukisematta päivitysten kanssa.

Juha Jokila
19.04.2012, 16.47
Vakuutusyhtiö If.

Kaikki pyörät jonka arvo on yli 700€ olen erillisvakuuttanut kotivakuutuksen kylkeen kun tässä yhtiössä on korvauskatto fillarille.
If:llä on myös sellainen laajennettu kotivakuutus, jossa pyörän korvauskatto on 5000 €. Hinta oli suunnilleen sama kuin tavallisella kotivakuutuksella ja yhdellä 5500 € fillarivakuutuksella yhteensä. Sain siis kaikki perheen 700 € rajan ylittävät pyörät vakuutukseen yhden pyörän vakuutuksen hinnalla.

Ite koottu fillari tuotti suuria vaikeuksia joskus vuosia sitten. Halusivat laskea ikävähennykset rungon iän mukaan, jolloin summa olisi jäänyt alle omavastuun ja runkohan oli tietty sen pyörän vanhin osa. Tylysti yrittivät vaan myydä uutta pyörää ns. täydellä hinnalla.

N-K
19.04.2012, 19.40
Kun oma itse koottu fillari varastettiin niin Ifiltä pyysivät vaan kuitit osista. Ainoa vaatimus oli että mahtuisi kaikki yhdelle A4 paprulle. Copypastetin vaan ~7 eri kuitista ne osat mitä oli tuohon mennyt ja pistin yhdelle sivulle.

Varmaan nämä vakuutusyhtiön tarpeet vaihtelee asiaa käsittelevien henkilöiden välilläkin aika reippaasti.