PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hampaat narskuu... Kiusaako katupöly?

jtl71
01.04.2012, 14.55
Eilen piipahdin kevään ensimmäisen hieman pitemmän maantielenkin iltapäivän päätteeksi.
Tulin huomanneeksi, että tyynellä säällä nousee linja- ja rekka- autojen perään sellainen pölypilvi, että muutaman kilometrin saa syljeskellä suuta puhtaaksi hiekkapölystä oikein kunnolla.
Tähän ei taida olla muuta keinoa välttää, kuin odotella että kesä ja kärpäset tulevat?
Kun ei oikein haluttaisi mitään hengityssuojaimiakaan viritellä kasvoille.

Tuli vain kiitollisena mieleen sekin, että onneksi ei ole astmaa taikka mitään muutakaan hengitystietautia...

Marsusram
01.04.2012, 15.14
Tämmöiselle nenän kautta hengittäjälle tuo katupöly ilmenee siten että sieraimia saa tyhjentää puhaltelemalla auki tiuhaan.
Puhtaampaan ympäristöön tultaessa tarve pienenee selvästi.
Eivät siis mitään mielireittejä nuo pölisevät valtaväylät.

tipsu
01.04.2012, 15.58
Tuttua tuo hampaiden narskuminen. Onneksi se helpottaa myöhemmin keväällä, kun kadut on pesty. Aikanaan poljin päivittäin Hakamäentie-Koskelantie -pätkää, ja siinä sai oikein kunnolla aina hiekkaa suuhun.

Ripa523
01.04.2012, 16.03
Aikasempina vuosina olen tehnyt niin, että ensimmäiset tiukemmat lenkit (siis sellaiset että hengästyy...) oon ajanut vasta kun kaikki hiekat on harjattu ja sen jälkeen satanutkin melko paljon - eli yleensä toukokuun puolivälin paikkeilla. Nyt on postissa tulossa aktiivihiilellä oleva hengityssuojain. Saas kattoo pystyykö sen kanssa hengittämään ollenkaan... Astma ei ole kiva!

Risto Koivunen
01.04.2012, 16.38
Omalla kohdalla tuo pöly tuntuu joskus aika ikävältä silmissä. Tänä keväänä ei ole monena päivänä ei vielä kirpaissut, mutta viime viikolla tuli yhtenä kuivana ja tuulisena päivänä kuljettua useampia kilometrejä Tuusulanväylän vartta, ja sen jälkeen alkoi kyllä tuntua silmissä.

Arde1
01.04.2012, 18.27
Kannattaa ihan oikeasti jotain suojaa käyttää, koska katupölyn hengittäminen on vaarallista. Itsellä on lähes samanlainen kuin kuvassa.
Ainoa mikä enään häiritsee on, että mulla ei ole ajolaseja jolloin pölyt menee silmiin. Pitäisi hankkia, mut kalliita ovat :(

http://www.urheiluareena.fi/wp-content/uploads/2010/03/www_K31kasvosuojus.jpg

nure
01.04.2012, 19.39
Eipä kiusaa, kun kaupungin nurkilla pyöräilee niin siihen totuttava... Enemmän mua tuollainen suun peittävä maski haittaa...

IncBuff
01.04.2012, 20.09
Kyllähän se kiusaa. Pyrinkin tähän aikaan vuodesta valitsemaan kaupungissa reitit jotka kulkee kauempana ajoradasta niin haitta on vähäisempi. Muutenkin pyöräily jää vähän vähemmälle pahimpaan pölyaikaan. Tuommonen maski vois auttaa tai sitten ei.

FRE_A_K
01.04.2012, 20.22
Lasit on kyllä hyvä pitää päässä. Mulla aineski maistaa kaake mualiman koiran jätökset suussa, kun Nobby Nickikin roiskaa kurat perusteellisesti naamalle. :) Taitanee olla pölyisintä aikaa nämä seuraavat viikot...

Pyöräpummi
20.03.2014, 18.24
Hampaat eivät narskun niin paljoa, mutta saan katupölystä joka kevät jonkun tulehduksen kurkkuun/keuhkoputkeen.
Lenkit meni hyvin viikko takaperin kun oli lämpöä, mutta olin ehtinyt niin paljon vetää sisääni sitä pölyä että nyt on tulehdusta.
Eihän se ole ihmeellistä, koska kaikki paskahan sieltä maasta tulee niiden pölyhiukkasten kantamana.

Vastaan tuli pariskuntä pyörillä, joilla molemmilla oli valkoiset hengityssuojat joissa oli suorakulmaista muotoa. Mitkäköhän ne mahtoivat olla?

Halloo halloo
20.03.2014, 18.39
Ainoa mikä enään häiritsee on, että mulla ei ole ajolaseja jolloin pölyt menee silmiin. Pitäisi hankkia, mut kalliita ovat :(

Värittömiä suojalaseja saa monesta liikkeestä edullisesti.