PDA

Näytä tavallinen näkymä : Laukut ja varustelista brevet-ajoon?

Matsuma
01.04.2012, 13.26
Kertokaahan, millaisilla laukuilla & repuilla olette ajaneet brevettejä? Riittääkö esim. tankolaukku ja reilun kokoinen satulalaukku 24-48h:n ajoon? Ja jos joku viitsisi tehdä hieman varustelistaa, niin olisin kiitollinen :)

StantheMan
01.04.2012, 13.37
Listoja varmaan tulee, mutta vinkkinä itselleni: älä jätä lämpimiä vaatteita pois, vaikka kuinka ne lisäisivät painoa. Kylmässä kärvistely v:tuttaa ja raskaasti yöllä. Hikisen päivän jälkeen kesäyö voi tuntua tosi kylmältä, vaikka lämpöä on esim. 5 C.

twentyniner
01.04.2012, 17.38
Kuopion suurtietäjää kompaten, lämmintä mukaan. Itse olen etenkin paksumpien hanskojen ja kengänsuojusten huomannut olevan kovinkin mukavat, juuri noina aamuyön tunteina.

anttipietila
02.04.2012, 09.21
Kertokaahan, millaisilla laukuilla & repuilla olette ajaneet brevettejä? Riittääkö esim. tankolaukku ja reilun kokoinen satulalaukku 24-48h:n ajoon? Ja jos joku viitsisi tehdä hieman varustelistaa, niin olisin kiitollinen :)

Carradicen 10 litran satulalaukku on riittänyt aina 85 h PBP:hen asti. Parilla viimeisellä kerralla käytössä ollut vähän isompi sivulaukku tai pakkarilaukku, varusteita ei ole sen enempää ollut mukana, mutta helpompi löytää kamppeita ja nopeampi pakata laukkuun kun pakkaus ei ole täytetty ihan äärimmilleen. Vähän enemmän syötävää on kanssa mahtunut mukaan. Tuota kannattaa testata, kerää kasaan sen verran tavaraa kun ajattelet tarvitsevansa sateisen ja kolean viikonlopun yli ajoa varten ja sittenhän suunnilleen näet minkä kokoisen laukun tarvitset että saat kaikki tungettua laukkuun kun sääennuste ei osukaan oikeaan ja ajelet lämpimässä kesäkelissä.

mkpaa
02.04.2012, 11.17
Kirjoitin aiheesta seuraavaa. Tarkoitus on ruotia sivuilla tarkemmin yksittäisi tavaroita, joita kannattaa ottaa mukaan.

http://www.randonneurs.fi/yksi-paris-brest-parisin-varustelista/

Voi kommentoida siellä tai täällä.

Matsuma
05.04.2012, 08.11
^Kiitos kattavasti vastauksesta! Tuosta on paljon apua. Muutamia kysymyksiä heräsi mieleen. Miten vaihtelet varustemäärää suhteessa matkan pituuteen. Esim. onko sulla lyhyemmilläkin matkoilla nuo kaikki fillarin korjaus-tarpeet mukana? Kantaako kaikki yksin omansa, vai jaetteko? Voiko brevettiä lähteä ajamaan, vaikka ei osaa tehdä haastavampia korjauksia matkalla?
Ja millaisilla renkailla ajat?

StantheMan
05.04.2012, 08.20
Minä en esimerkiksi juuri mitään osaa korjata. Hyvä jos rään saan naamalta pyyhittyä omin voimin. Renkaan, kun osaa vaihtaa, niin se riittää pitkälle. Minä käytän 25mm Gatorskinejä. Niillä on mennyt soratiepätkätkin hyvin (on ne kyllä muillakin renkailla mennyt). Nämä kokeneemmat herrat ovat sellaisen vinkin antaneet, että joka reissulla pitäisi olla mukana se normivarustus, mikä on sitten pitemmilläkin matkoilla.

kh74
05.04.2012, 14.59
Listoja varmaan tulee, mutta vinkkinä itselleni: älä jätä lämpimiä vaatteita pois, vaikka kuinka ne lisäisivät painoa. Kylmässä kärvistely v:tuttaa ja raskaasti yöllä. Hikisen päivän jälkeen kesäyö voi tuntua tosi kylmältä, vaikka lämpöä on esim. 5 C.

Niin, ja 10°C päivällä ja 10°C yöllä on sitten ihan eri asia siinä kuinka kylmä tulee. Vaikka säämittausaseman varjoisassa kopissa mittaustulos on molemmissa sama, tien päällä juttu on hieman eri...

Ei oo välttämättä kaksi kerrosta jalkoihin mikään epämukava vaihtoehto, nimimerkillä "toistaiseksi aina yön yli ajoon liian vähän pukenut". On aika veikee tunne ajaa yksin pimeessä, kun tuntee sekunnissa sen että siirryttiin päivällä varjossa olleelta asfaltilta aurinkoa saaneelle.

mkpaa
06.04.2012, 18.59
Kamaa on suunnilleen yhtä paljon reissun pituudesta riippumatta. Reissuun voi lähteä vaikka ei osaisi renkaan vaihtoa ihmeempää remonttia pyörään tehdä, mutta mitä paremmin tietää kalustonsa ja osaa sen tarvittaessa korjata sen parempi. Ainakin itselle se tuo kummasti turvallisuuden tunnetta, kun pyörästä alkaa kuulua ylimääräisiä ääniä niin tietää mistä on kyse. Kokemusta karttuu ajamalla.

Renkaina on yleensä Durano plussat tai jotkut hyvät 23mm maantierenkaat, vähän vuodenajasta riippuen. "Hyviä" renkaita saa aina varautua paikkaamaan. Tosin olen minä jo kaksi duranoakin saanut rikki.