PDA

Näytä tavallinen näkymä : Spessulta uus sähköpyörä

mehukatti
29.03.2012, 12.25
Specialized on julkassu ekan sähköpyöränsä high-end kategoriaan:

http://turbo.specialized.com/

Huippunopeus 45km/h ja hintaa 5500e.

"But Specialized don't want the Turbo to be slowed down. They want to challenge those regulations, which they think is based on yesterday's reality. In their opinion, a high-end, sporty commuter bike will easily be ridden at 25 km/h with no power assistance. To make sense of an electrified version, it needs to go much faster, according to the Californian racing bike brand."

Lisää:

http://www.bikeradar.com/news/article/video-specialized-turbo-the-worlds-fastest-electric-bike-33568/
http://bysykling.posterous.com/the-electric-specialized-turbo-first-ride

JackOja
29.03.2012, 12.44
Harmillista kehitystä :(

Noi kun tulee mopojen lisäksi KLV:lle sähläämään niin itku tulee hitaammilta.

nure
29.03.2012, 13.59
Voi v....! Puhutaanko enää pyöräilystä? Tuohan on selkeesti sähkökäyttöinen kevytmopo... Siis ihan samaa että vanhaa pappatunturiakin polkupyöräksi voi sanoa... Ainakin pois kevyen liikenteen joukosta!

mehukatti
29.03.2012, 14.15
Kyllähän tuo polkupyörä on, mutta sähköavusteinen sellainen. Eli pitää itse polkea saadakseen avustusta moottorilta. Joka tapauksessa hyvä sellaisille, jotka haluavat liikkua mahdollisimman kevyesti paikasta toiseen, eivätkä harrastaa urheilua.

frp
29.03.2012, 14.21
Todella upean näköinen vehje. On jo korkea aika, että alkaa tulla lisää selvästi alusta asti asiaan suunniteltuja malleja eikä vain "moottori eturenkaaseen ja akku tarakalle" malleja.

Olen ajellut Rixen (=Kalkhoffin) huippuvehkeellä kohta vuoden (sisältäen talven) ja reilut 4000km työmatkaa. Se tehostaa myös 45km/h asti. Kuten tuolla sanottiinkin, niin eihän siinä sähköavustuksessa 25km/h asti ole järkeä, kun se onnistuu ilmankin.

Onko pyöräilyä? On ja ei. Jos ajat sen 45 niin siinä tulee kyllä ihan yhtä paljon hikoiltua kuin kuin normaalipyörällä, mutta tietysti ajoaika on lyhyempi. Näin itse ajelen, koska se on kivaa mennä lujaaaaa. Toinen vaihtoehto on ajella normaalipyörän vauhtia, jolloin toki homma on aika mopolla ajamista eli omaa voimaa ei tarvita paljoa.

Pahimmat ongelmat Rixessä ja muissa sähköpoörissä, joita selvästi Spessu tuossa ainakin lieventää:
- pyörän ylipaino (muutenkin kuin akun osalta)
- pitkä latausaika (nykyiset akut riittäisivät hyvin pitkiinkin pyörämatkoihin jos ne pystyisi lataaman huoltiksella lounaan mittaisessa ajassa)
- ruma ulkonäkö

PS. Maantiepyöräkin on tulossa kesäajeluihin.

frp
29.03.2012, 14.26
Kyllähän tuo polkupyörä on, mutta sähköavusteinen sellainen. Eli pitää itse polkea saadakseen avustusta moottorilta. Joka tapauksessa hyvä sellaisille, jotka haluavat liikkua mahdollisimman kevyesti paikasta toiseen, eivätkä harrastaa urheilua.

Niin tai haluaa urheilla ja sinä aikana edetä lujempaa pidemmän matkan. No, toki ne 100km lenkit on vielä unelmia eikä nuo vehkeet siihen ole tarkoitettu.

mehukatti
29.03.2012, 15.29
Ainoo mikä tossa Spessussa ihmetyttää on hinta, koska puolella tosta summasta saa haettua kaupasta laadukkaan hybridin ja siihen Bionxin isoimman Premium-sarjan sähköistyskitin (sama >400Wh). Lopputulos on aikalailla vastaava, vaikka akun joutuukin kiinnittämään pullotelineen kiinnikkeisiin.

LJL
29.03.2012, 15.59
Todella upean näköinen vehje.

Öö… NOT. Mutta toisaalta, samapa tuo valmistetaanko noita sähköpyöriä ja minkä näköisiä ne ovat. Jos itse haluan moottoroitua menoa, niin ostan tuohon hintaan mielummin moottoripyörän. Ironinen tuo pakokaasuahtimeen viittaava mallinimi (muutenkin, mutta erityisesti sikäli kun sähköpyöräideologiassa on tarkoituksena päästä polttomoottoreista eroon)

-Lauri

frp
29.03.2012, 17.16
Öö… NOT. Mutta toisaalta, samapa tuo valmistetaanko noita sähköpyöriä ja minkä näköisiä ne ovat. Jos itse haluan moottoroitua menoa, niin ostan tuohon hintaan mielummin moottoripyörän. Ironinen tuo pakokaasuahtimeen viittaava mallinimi (muutenkin, mutta erityisesti sikäli kun sähköpyöräideologiassa on tarkoituksena päästä polttomoottoreista eroon)

-Lauri

Upea tarkoitti tässä tapauksessa sähköavusteisten pyörien joukkoa. Siinä ryhmässä tuo on kyllä upea.

kolistelija
29.03.2012, 17.35
Eihän tuossa spessun ideassa mitään vikaa ole jos lainsäädäntöä vähän viilattaisi. Esim. klv:lle 25km/h rajoitus ja fillareilla vapaus ajaa ajoradalla.

Kai nopeallekin sähköfillarille löytyy kohderyhmänsä, mutta mielestäni sähkömopo voisi sopia siihen paremmin...

YT
29.03.2012, 17.38
Liikennevakuutus pakolliseksi, jos meinaa ajaa yli 25km/h.

mehukatti
29.03.2012, 17.52
Esim. klv:lle 25km/h rajoitus

Eli tavallisilla pyörilläkin ajavat työmatkapyöräilijät joutuis jarruttaa kaikki alamäet ja hyväkuntoiset joutuis himmailee tasamaallakin. :D Suurin osa pyöräilijöistä tuskin haluaa ajoradalle ajamaan, lähinnä siellä näkyy fiksimiehiä/hipstereitä (kaupungissa) ja maantiekuskeja (landella). Nämä kuitenkin lienevät aika pieni joukko kaikista pyöräilijöistä.

kolistelija
29.03.2012, 18.13
Eli tavallisilla pyörilläkin ajavat työmatkapyöräilijät joutuis jarruttaa kaikki alamäet ja hyväkuntoiset joutuis himmailee tasamaallakin. :D Suurin osa pyöräilijöistä tuskin haluaa ajoradalle ajamaan, lähinnä siellä näkyy fiksimiehiä/hipstereitä (kaupungissa) ja maantiekuskeja (landella). Nämä kuitenkin lienevät aika pieni joukko kaikista pyöräilijöistä.
Tuo toki saattaisi vaatia hankalemmilla teillä kunnon pyöräteitä siihen ajoradan kylkeen mutta ei mielestäni ollenkaan huono ajatus. KLV voisi ihan oikeasti toimia sellaisena ulkoilureittinä kuin miksi ne taitavat olla rakennettujakin.

Minä kyllä ajaisin mielummin ajoradalla vaikka maasturillakin. Niin kuin teenkin silloin kun joudun töihin pyhinä ja saan tyhjän baanan ajettavakseni. Se vaan on todella paljon sujuvampaa liikkumista paikasta A paikkaan B.

juminy
29.03.2012, 19.02
Kyllähän tämmösellä ihan haulikolla ammutulla asukasmäärään nähden tolkuttoman kokoisella haja-asutusalueella (pääkaupunkiseutu) tuommoinen fast pedelec puolustaa paikkaansa. En ole jaksanut perehtyä mimmonen tappelu on saada suomessa jonkinlaisiin kilpiin, mutta tässä wanhoja uutisia Saksasta (http://extraenergy.org/main.php?language=en&category=information&subcateg=39&id=754).

http://files.sharenator.com/haters_gonna_hate_3_Haters_Gonna_Hate-s570x515-110262-580.jpg

Perustelu siitä, että 25km/h rajoitetulla ei tee mitään, koska niin kovaa jaksaa itsekin polkea, on kyllä melko yksipuolinen näkemys. Toinen asia on kuinka paljon haluaa väsyä matkalla ja miten paljon hikoilla. Minulle riittää vähempikin ja saapahan kerrankin sitä tasaista rasitusta ilman repimistä kun tsygäkin tekee jotain. Itse olen sitä mieltä, että kaupunkiliikenteessä polkupyörälle tuo 25km/h on varsin järkevä rajoitus. Ehkä 35km/h ja kaupunkialueella sama rajoitukseksi ajoradoille voisi olla ihan järkevä myös.

mehukatti
29.03.2012, 20.01
Kyllähän tämmösellä ihan haulikolla ammutulla asukasmäärään nähden tolkuttoman kokoisella haja-asutusalueella (pääkaupunkiseutu) tuommoinen fast pedelec puolustaa paikkaansa.

Juurikin näin. Miettii vaikka kehyskunnista Helsingin suuntaan pendelöiviä, niin tuskin kovin moni jaksaa/viitsii sellasta matkaa ajaa puhtaasti lihasvoimalla. Tollasella pidemmällä taipaleella 45km/h vauhti ei mielestäni olisi ollenkaan liioiteltua. Mutta ilmeisesti monen mielestä on parempi, että pysyy auton käyttäjänä kuin ajaa sähköpyörällä.

jaksu
29.03.2012, 20.13
Testattiinko tätä rondessa parivuotta sitten ;)

Vitsi,vitsi...haittaakse?