PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilytreenit kuntopyörällä?

Elina81
26.03.2012, 11.59
Poljen viikottain noin 200 kilometriä, kun tiet ovat sulat. Talvisin pyörä makaa varastossa, kun en vain kykene ajamaan Helsingin sohjossa ja jäässä (asenteesta kiinni..).

Minulla on kuntosalijäsenyys, jossa voisin polkea kuntopyörällä ympäri vuoden. Onko kuntopyörällä ajamisessa jotain oleellista eroa maastossa pyöräilyyn pyöräilykunnon ylläpitämisessä? Jos siis treenaa vaihtelevilla nopeuksilla ja vastuksilla ja pitää kunnon pyöritysrytmin yllä?

Highlander
26.03.2012, 12.13
Onko kuntopyörällä ajamisessa jotain oleellista eroa maastossa pyöräilyyn pyöräilykunnon ylläpitämisessä?
On siinä...se on aivan persiistä. Mä en ainakaan pysty ajaan kuin 1/2 - 1 h kerralla kuntopyörällä. Sen verran vajakkiolo tulee tunnin kohdalla. Käytänkin sitä yleensä vain lämmittelyyn ennen sählyä tai sulkapalloa tai sitten toisinaan joku treeni kovemmilla vastuksilla.
Mulla on suht hyvätasoinen malli johon olen vaihtanut kunnon satulankin, mutta pääosin se on kuitenkin toiminut vaatetelineenä.

Spinning voisi olla aika järkevä ratkaisu?

Posankka
26.03.2012, 12.23
Viihteestä se vaan on kiinni. Ei tuntunut toissapäivänä yhtään vajakilta edes 3h20min jälkeen.

izmo
26.03.2012, 12.23
Kyllä puoli tuntia jo on kuntoilua kuntopyörällä eikä varmaan paljoo enenpää kannata edes yrittää.... itte edes viitti ulkona paljoo enenpää viihtyä talvi aikaan... kesällä ehkä tulee sitten ulkona enenpi tunteja

Karelin
26.03.2012, 12.26
Mä olen viime viikot polkenut kuntopyörää melkeinpä päivittäin. Olin muutama viikko sitten olkapääleikkauksessa ja yhdellä kädellä kuntopyöräily on oikeastaan ainoaa hikiliikuntaa mitä pystyy tekemään.

Mä olen keskittynyt tuossa touhussa lähinnä pk-vauhtiseen polkemiseen. Sitä olen pisimmillään jaksanut 1h40min. Jotain ajankulua on ehdottamasti oltava..tv, radio, lehtiä tms. Pari kertaa viikossa olen myös tehnyt lyhyemmän ja intensiivisemmän treenin ja ottanut vetoja. Ennimmäkseen kuitenkin pk-harjoituksia ja niiden yhteydessä pyrkinyt kiinnittämään huomiota pyöritystekniikkaan.

Mieluummin tekisin kyllä treeniksi ihan jotain muuta. Nyt jo olisi ainakin meillä länsirannikkolla ulkonakin mainiot pyöräilykelit. Tämä on kuitenkin olkapään vuoksi pakkorako. Ehkä toukokuussa saatan tarttua leikatullakin kädellä stongaan.

VesaP
26.03.2012, 12.30
Minulla on kuntosalijäsenyys, jossa voisin polkea kuntopyörällä ympäri vuoden. Onko kuntopyörällä ajamisessa jotain oleellista eroa maastossa pyöräilyyn pyöräilykunnon ylläpitämisessä? Jos siis treenaa vaihtelevilla nopeuksilla ja vastuksilla ja pitää kunnon pyöritysrytmin yllä?

Ei ole eroa millä kampia pyörität, kunhan pyörität. Paremman reenin sinä saat kunnon ergometrilla ajaen kuin hesan keskustassa (esim) pyörällä sompaillen. Säädät vain kuntopyörän/ergometrin kohdalleen, itsellesi sopivaksi siis, ja annat reisien laulaa! Mitä enemmän jaksat, sen paremmin pyörä lentää kesällä ulkona. Ei ne reidet tiedä onko allasi staattinen pyörä vai joku ulkomankeli. Reidet tietää onko niillä tehty duunia vai ei.

Eli kovaa ajoa vain myös sisällä! Jos tuntiset menee, aja kakkosia. Jos kakkoset menee, aja kolmosia. Jos kolmoset menee... No joo, ymmärsit yskän varmaan!

Edit: Ja jos jonkun mielestä sisällä ajaminen on hanurista, perseestä jne, niin se on vain niiden mielipide. Tee _sinä_ siltä kuin sinusta parhaalta tuntuu! Ajat sisällä kunnon siivuja niin sitten voit keväällä ulkona haistattaa muille närhen *unat (tai *issit ehkä tässä tapauksessa) kun ne on kärvistelleet ajamatta talven pakkasilla ja teikäläinen vetänyt miljoona tuntia reeniä sisällä. Sit on kiva keväällä korjata talven hedelmät!

Elina81
26.03.2012, 12.34
Jep, kiitos. Kyllähän minä polkea jaksan, kun on tekemistä. Telkkarit, tenttiin lukemiset, naistenlehdet, hyvä musiikki luureissa jne.

Jatkanpa näin, niin ei jää pyöräily kesäviihteeksi.

Highlander
26.03.2012, 13.03
Edit: Ja jos jonkun mielestä sisällä ajaminen on hanurista, perseestä jne, niin se on vain niiden mielipide. Tee _sinä_ siltä kuin sinusta parhaalta tuntuu! Ajat sisällä kunnon siivuja niin sitten voit keväällä ulkona haistattaa muille närhen *unat (tai *issit ehkä tässä tapauksessa) kun ne on kärvistelleet ajamatta talven pakkasilla ja teikäläinen vetänyt miljoona tuntia reeniä sisällä. Sit on kiva keväällä korjata talven hedelmät!
Seuraavaksi voidaan varmaan väitellä onko muiden lajien harrastamisesta mitään hyötyä pyöräilykuntoa silmällä pitäen :rolleyes: Kilpaurheilijat ja kuntoilijat ovat tietysti asia erikseen. Viimeisessä vastauksessa ketjun aloittaja kuvaa pyöräilyään "kesäviihteeksi".

Uskaltaisin väittää, että jonkun tasoinen pyöräilykunto pysyy yllä harrastamalla muitakin lajeja talviaikaan vaikkei pyöreitä lukemia saisikaan (kunto)pyörän mittariin. Ihan vaan siis sillä jos ajatuskin kuntopyörästä maistuu puulta. Mulla ei treenit pitene vaikka vaimo strippaa ja pyllistelee kuntopyörän edessä makuhuoneessa ja tosta ei viihde enää paljon parane :p

Elina81
26.03.2012, 13.14
Seuraavaksi voidaan varma väitellä onko muiden lajien harrastamisesta mitään hyötyä pyöräilykuntoa silmällä pitäen :rolleyes: Kilpaurheilijat ja kuntoilijat ovat tietysti asia erikseen. Viimeisessä vastauksessa ketjun aloittaja kuvaa pyöräilyään "kesäviihteeksi".

Uskaltaisin väittää, että jonkun tasoinen pyöräilykunto pysyy yllä harrastamalla muitakin lajeja talviaikaan vaikkei pyöreitä lukemia saisikaan (kunto)pyörän mittariin. Ihan vaan siis sillä jos ajatuskin kuntopyörästä maistuu puulta. Mulla ei treenit pitene vaikka vaimo strippaa ja pyllistelee kuntopyörän edessä makuhuoneessa ja tosta ei viihde enää paljon parane :p

Ongelma onkin vähän siinä, etten vapaaehtoisesti lähtisi harrastamaan minkään valtakunnan urheilua talvella. Kuntosalilla voisin vaikka asua koko talven. Viime vuosina olen hurahtanut pyöräilyyn enemmän ja sitä tekisinkin ympäri vuoden, jos kelejä riittäisi. Tänä vuonna olisi tarkoitus vihdoinkin päästä polkemaan Tour de Helsinki, mutta (pyöräily)kunto ei riitä, jos alan polkea vasta toukokuun lopussa (kun viimeiset lumet sulaa..). Löysin oikein hyvän pyöräilyohjelman, joka tähtää 150 km pyöräkilpailuun ja sitä voisi helposti toteuttaa kuntopyörällä, muttei ulkona ainakaan vielä ja näillä välineillä. En saa itseäni kiskottua sohjoon kolmeksi tunniksi, kun voisin saman pyörälenkin tehdä sisätiloissa ja leffaa katsellen.

Alkuperäinen kysymykseni siis: onko keholle mitään väliä liikkuuko pyörä mihinkään tai tuleeko sille ylipäätään vaihtelevia maastolenkkejä, kunhan polkee?

izmo
26.03.2012, 13.18
http://fi.wikipedia.org/wiki/Salaiset_kansiot

”The Truth is Out There” -lauseen aluksi virheellisesti muotoon ”Totuus on tuolla ulkona”. Sittemmin lause korjattiin muotoon ”Totuus on tuolla jossain”.

JackOja
26.03.2012, 13.23
...olen hurahtanut pyöräilyyn enemmän ja sitä tekisinkin ympäri vuoden, jos kelejä riittäisi...

Tuohan on pitkälti varustekysymys. Ympäri vuoden voi pyöräillä :)

...En saa itseäni kiskottua sohjoon kolmeksi tunniksi, kun voisin saman pyörälenkin tehdä sisätiloissa ja leffaa katsellen.

Ei se ole sama pyörälenkki ;):eek:

maudicel
26.03.2012, 13.29
Löysin oikein hyvän pyöräilyohjelman, joka tähtää 150 km pyöräkilpailuun ja sitä voisi helposti toteuttaa kuntopyörällä, muttei ulkona ainakaan vielä ja näillä välineillä.
Alkuperäinen kysymykseni siis: onko keholle mitään väliä liikkuuko pyörä mihinkään tai tuleeko sille ylipäätään vaihtelevia maastolenkkejä, kunhan polkee?

Itse aloitin maantiepyöräilyharrastuksen viime vuonna kesän lopulla. Minullakin on tähtäimessä tuo Tour de Helsinki, eli mielelläni kuulisin myös tuosta sinun löytämästäsi ohjelmasta enemmän.

No mutta kuitenkin. Olen nyt talven ajan käynyt salilla enemmän tai vähemmän säännöllisesti ja painottanut jalkalihasharjoituksiin sekä vetänyt joka kerralla tunnin kestoisen kuntopyöräsession lihaskuntoharjoittelun päälle.

Kyllä ainakin itse haluan uskoa treenistäni olevan paljonkin hyötyä alkavalle maantiekaudelle. Ainakin tuntuu siltä, että voima, kestävyys ja jäntevyys olisi parantunut. Verrattuna ainakin siihen, etten olisi tehnyt mitään.

Elina81
26.03.2012, 13.51
Itse aloitin maantiepyöräilyharrastuksen viime vuonna kesän lopulla. Minullakin on tähtäimessä tuo Tour de Helsinki, eli mielelläni kuulisin myös tuosta sinun löytämästäsi ohjelmasta enemmän.

No mutta kuitenkin. Olen nyt talven ajan käynyt salilla enemmän tai vähemmän säännöllisesti ja painottanut jalkalihasharjoituksiin sekä vetänyt joka kerralla tunnin kestoisen kuntopyöräsession lihaskuntoharjoittelun päälle.

Kyllä ainakin itse haluan uskoa treenistäni olevan paljonkin hyötyä alkavalle maantiekaudelle. Ainakin tuntuu siltä, että voima, kestävyys ja jäntevyys olisi parantunut. Verrattuna ainakin siihen, etten olisi tehnyt mitään.

http://kuntoplus.fi/treeni/treeniohjelmat/120-kmn-pyorailyohjelma Tuon linkin takaa löytyy 120km pyöräilyohjelma, eli ei ollutkaan 150km ohjelma, kuten muistin. Mutta joka tapauksessa tuolla ohjelmalla treenaan nyt.

Oatmeal Stout
26.03.2012, 13.59
Mulla ei treenit pitene vaikka vaimo strippaa ja pyllistelee kuntopyörän edessä makuhuoneessa ja tosta ei viihde enää paljon parane :p
Otan osaa, jos tuosta seurauksena on sählytreeneihin lähtö.

Highlander
26.03.2012, 15.42
Otan osaa, jos tuosta seurauksena on sählytreeneihin lähtö.
Ton voi sisäistää kahdella tavalla. Sä valitsit sen toisen :p

Oatmeal Stout
26.03.2012, 16.07
Ton voi sisäistää kahdella tavalla. Sä valitsit sen toisen :p
Joo, näin on, mutta kun joku vihjasi:

Käytänkin sitä yleensä vain lämmittelyyn ennen sählyä tai sulkapalloa
niin ei siitä yleensä voi muutakaan päätellä :p