PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jalkavaivaselle hyvät kävelykengät arkikäyttöön

Ohiampuja
16.03.2012, 13.29
Onko teillä kokemuksia hyvistä mutta siisteistä kävelykengistä?

Jostain syystä jalkapohjat kipeytyy ohutpohjaisissa ja veltoissa kengissä, ja parhaiten jalat viihtyy lenkkareissa ja tukevissa vaelluskengissä. Mutta kun aina ei viitsisi kävellä Asicset tai Meindlit jalassa, niin mitähän sitä pitäisi katsella?

Clarksin kengistä on jonkin verran kokemuksia ja Merreleistä...

Ps. Tunne jaloissa on kuin olisi seissyt päivän tikapuilla, oikea jalkapohja puutuu liki tunnottomaksi päkiän ja kantapään väliltä...

jartsuli
16.03.2012, 13.31
Vaimo on kehunut mtb keinukenkiä

HMK
16.03.2012, 14.01
Meindlillä on mallistossa useita ihan siistin näköisiä kävelykenkiä kaupunkikäyttöönkin. Itse ostin syksyllä Meindl Prato GTX kengät. Sattui kohdalle Trekin varastonhävitys, josta sain nuo jotain alle 40 eurolla.

ellmeri
16.03.2012, 14.10

Mutta kun aina ei viitsisi kävellä Asicset tai Meindlit jalassa, niin mitähän sitä pitäisi katsella?

Clarksin kengistä on jonkin verran kokemuksia ja Merreleistä...

Ps. Tunne jaloissa on kuin olisi seissyt päivän tikapuilla, oikea jalkapohja puutuu liki tunnottomaksi päkiän ja kantapään väliltä...

Merrellit mulla ja Salomonin Goret sellaset rättikengät 79€ tarjouksessa kummatkin sellaisia että hyvä pohja mutta ei tue liikaa!

ps.olisko sulla jalkaholvi laskeutunut,intersporteissa voi joissain testata miten painojakauma tulee jalalle.

Ohiampuja
16.03.2012, 14.28
ps.olisko sulla jalkaholvi laskeutunut,intersporteissa voi joissain testata miten painojakauma tulee jalalle.
En oikein tiedä, minulla on koko ikäni ollut lättäjalat, kersana muita aina nauratti mun jalanjäljet laiturilla, ne kun muistuttivat kuulemma hylkeen jälkiä :)

Mutta tämä kipuilu alkoi nyt kevättalvella, ja syyksi arvelen syksyllä ostettuja halpoja talvikenkiä, niissa pohjan tukevuus ja kiertojäykkyys muistutti puoliraakaa pannukakkua... Nyt olen kävellyt viime ajat tosiaan lenkkareissa ja vaelluskengissä...

ellmeri
16.03.2012, 16.42
En oikein tiedä, minulla on koko ikäni ollut lättäjalat, kersana muita aina nauratti mun jalanjäljet laiturilla, ne kun muistuttivat kuulemma hylkeen jälkiä :)

No niin! Lättäjalka..*läps ohtaan*nyt jumppaamaan jalkoja ja tukipohjalliset jne.. ja sitten kauppaan ostaa oikeita kenkiä.

Itsok
16.03.2012, 19.58
Mites Eccon kävelykengät?

HeliT
16.03.2012, 21.20
Ääni keikkakengille ja Footbalancen pohjallisille.

Halloo halloo
16.03.2012, 21.36
Mites Eccon kävelykengät?

Eccolle toinen ääni.

Ohiampuja
17.03.2012, 00.24
Kiitos vinkeistä, tässä muutama asiallinen Meindlin malli...

Vitalis
http://www.meindl.de/english/modelle/schuh_detail2.asp?ID=1058
Como
http://www.meindl.de/english/modelle/schuh_detail2.asp?ID=1061

Ps. Olisikohan ne Footbalance pohjalliset kokeilun arvoiset...

tempokisu
17.03.2012, 07.53
Noi malli "como" missä on MUSTA se pohja-osio on huomattavasti tyylikkäämmät!
Jos kovin muotoiltua ja "tukevaa" pohjallista alkaa käyttää, niin vähä kerrallaan ettei jalan asennon muutos kipeytä ja vaivaannuta sitten jotain muuta paikkaa.

via
17.03.2012, 07.55
En tiedä Footbalancesta, mutta mulla on liuta kumi-/vaahtomuovi tms. materiaalisia pohjallisia, maksoivat siinä 40€ kpl. Tukevat juuri jalkapöytää mm. Maahantuonti lopetettiin. koska hinta olisi uudessa erässä noussut liikaa.
Suosittelen hyviä pohjallisia ehdottomasti. OLen sirotellut näitä niin lenkkareiden mukana tulevien tilalle kuten muihin kenkiin, mihin sopivat.

HeliT
17.03.2012, 10.05
Ei noita tietenkään samoihin kenkiin laiteta...
Ns. tukipohjallisia on monenlaisia, Footbalancen tyyliset lämmön avulla oman jalan mukaisiksi muokattavat dynaamiset pohjalliset ovat "pehmeämpi" ja halvempi vaihtoehto kuin kovat ja jalan asentoa muuttamaan pyrkivät "kovemmat" pohjalliset. Jälkimmäisten kanssa pitää mielestäni olla todella tarkkana sillä virheasento tulee usein selästä ja jos jalan alle laitetaan korokkeita esim. korjaamaan esim. "SI-nivelen jumista aiheutuvia erimittaisia jalkoja", niin ongelmat vain lisääntyvät.

MTB 50+
17.03.2012, 11.43
Footbalenceista ei ollut minulle apua. Päinvastoin.

Jaloissani pitkitäiskaari on voimakas, mutta poikittaiskaari laskeutunut.
Tästä on aiheutunut viimeisen kymmenen vuoden aikana erittäin voimakasta kipua päkiöihin ( ns. Mortonin-oireyhtymä).

Toistaiseksi apu on löytynyt urheilulääkärin suosittelemasta OMT-liikkeesta, josta on hankkinut muutamat todella hyvät ( ja kalliit ) tukipohjalliset. kts. http://www.omt-liike.fi/

Kenkiä sitten löytyy, kunhan ottaa nuo tukipohjalliset mukaan ostoksille ja varmistaa, että ne mahtuvat väljästi kenkään.

tempokisu
17.03.2012, 11.56
No itellä on toinen ( en nyt muista, olisiko vasen?) jalka 7.8mm lyhyempi, ja tästä kuulemma aiheutui mun jalkavammani. ( kyllä siinä paljon muitakin syitä oli...)
Asiaa alettiin korjata, ostettiin tosi kalliit ja KOVAT tukipohjalliset jotka myös hieman korjasivat tuota toisen jalan lyhkyyttä ja sitten lattajalathan mulla on aina ollut.
Aloin heti juosta tukipohjallisilla.
Tuloksena polvikipu kyllä hävisi, mutta tuli aika hätäseen kantaluun murtuma. ( huilia 6kk)
Senjälkeen laitettiinkin juoksutossun pohjan alle pieni 3mm korotus, eli koko kengän pohjan alle, se olikin jo parempi juttu.
Nykyisin varmaan on jo kehittyneempiä ja parempia pohjallisia kuin 1980-luvulla...mutta jos jalan asentoa muuttaa, niin tosiaankin kansii käyttää semmoisia pohjallisia /monoja asteittain.

Ohiampuja
24.06.2013, 12.36
Olen nyt kokeillut Footbalancen pohjallisia vuoden päivät, ja niiden kestoon olen hiukan pettynyt.

Nämä siniset perinteiset kestivät melkein vuoden, ennen kuin pohja hajosi kantapään alta. Talvella ostamani mustat Performancet eivät kestäneet kuin muutaman kuukauden. Näissä molemmissa on pohjallisen tuki- tai "runkomuovi" murtunut kantapään alta. Pohjallista varovasti taivuttaessa tuntee kuinka se murtunut muovi siellä rutisee ja naksahtelee...

marco1
24.06.2013, 13.34
Ruoholahden Diacorissa tehtiin minulle pohjalliset jalkavaivojen hoitoon ja ne ovat reilun vuoden jälkeen ihan priimakunnossa edelleen, hinta en enää muista mutta olisiko ollut 160e tienoilla tutkimusten kanssa.
Rumat ja hiostavat ne kyllä ovat mutta kyllä niistä on ollut apua eri tavalla kuin noista urheiluliikkeiden versioista.

H. Moilanen
24.06.2013, 18.12
Väittävät, että paljain jaloin kävely korjaisi kaikenlaisia jalkavaivoja. Mene ja tiedä, mutta itse olen tykästynyt näihin bare foot jalkineisin. Merreliltä ainakin löytyy perussiistiä tossua, jotka menevät ulkonäön puolesta verkkareitten ja farkkujen kanssa.

mpesu
24.06.2013, 21.45
Hitusen provosoiva malli. (http://us2.campaign-archive2.com/?u=ac73fd5282a83625dee46a9c7&id=43246cfc87&e=90fb05c6b1)

dirtyrider
24.06.2013, 22.43

*nusnus* ne on MBT-jalkineet :rolleyes:

Muutama vuosi sain tuollaiset testikäyttöön, harmi etteivät istuneet lestiltään omaan ylileveään räpylään, niin jäi kuukauden mittain testaus tekemättä.

BONK
25.06.2013, 13.40
MBT-kengät taisivat olla samanlainen muotivillitys kuin joogamatot (ne näppyläpintaiset) ja muut vastaavat lähes kaiken parantavat "ihmevehkeet". Isoissa alennusmyynneissä näyttävät olevan nuo kengät lähes kaikkialla. Vaimo hommasi jotkut MBT-kengät pari vuotta sitten jostain alelaarista ja totesi, että ovat ihan humpuukia - ainakin hänen mielestään eli kierrätykseen menivät.

Barefooteja on meidän perheessä käytetty pari vuotta ja niistä kokemukset ovat pääosin hyviä, vaimo tosin valittelee välillä pohkeitaan. Meillä Altraa ja Vivoa lenkkareina ja salitossuina, mutta nykyään näyttää olevan ihan kävelykenkiäkin barefootina:

http://www.vivobarefoot.com/uk/styles/hand-cut.html

Pekka L
25.06.2013, 14.15

Jostain syystä jalkapohjat kipeytyy ohutpohjaisissa ja veltoissa kengissä...

Joo. Puukengät;)
Ei oo ohuet pohjat, eikä taatusti veltot!
Käytän päivittäin. Puupohjalla ei jalka hikoile, on näppärä potkaista jalkaan ja pois. Ihan huiput.
http://puukenka.fi
Tuolla on hyvin valikoimaa ja palvelu suoraan perseestä. No, sain kuitenkin lopulta omani, mutta kai noita muuallakin myydään.
Kotimaiset, luonnollisesti. Suosi suomalaista, potki pakolaista, vai miten se meni:eek:

Jonkun mielestä ne assosioituu rahtareihin, mutta hei, en mä sentään mitään höyrymakkaraa syö!
Kaikkein itsetunto ei ehkä kestä että ihmiset kääntyy katsomaan kopinaa, mutta se ei oo mun vika.

VesaP
25.06.2013, 14.45
http://puukenka.fi
Tuolla on hyvin valikoimaa ja palvelu suoraan perseestä.

Luotettavan oloinen fiilis jää heti kun sivuille menee. Enemmän softan/koodin/tms WARNING tekstejä ruudulla kuin itse kenkiä. Suorastaan houkuttelee antamaan VISA numeroaan tuonne... :D

No, mää en puukenkiä osta, niin pitkään kunnes SIDI tekee niitä ja joku stara vannoo että ne on paremmat mitä nykyiset Ergo 3:set. Wireissä ei ole vielä puupohjaa joten tyydyn nykyisiin Ergo 3:siin. :)

Smo
25.06.2013, 17.01
Kroksikopiot on varmaa parhaat :)

samooja
25.06.2013, 17.37
Keinukegät toimivat, jos on lantiossa tai selässä tai jaloissa virheasentoja. Ovat hyvät, eivät sovi kaikille. Kannattaa katsoa se malli, ilman hintalappua. Sama pätee oikeisiin sänkyihin. Niin ei ole vähän sinnepäin.

Ecco, ovat hyviä. Oli lättäjalka tai korkeaholvikaari, niin asialliset pohjalliset auttavat. Jalan virheasento poistuu ja jalka toimii kuten pitää.
Ja askellat kuin ylämaan fauni, yrteistä viettisenä, ei viettejä, ei yrttejä! Olet kuin tasangon antilooppi. No voi nuttu, nyt tuli impala mieleen ja takapenkin sutina. Eiku kaasu pohjaan ja poltetaan kumia, ei kumia, katoaa tunto kun tulee kangasesiin, eiku lystistä loppuu pito!

Venyttely. Ei saatana taas kauheita kauheita meilikuvia. Kuka istutti mun päähän rekkaparkin, miksi en perkele voi kuvitella vaikka haarajokea iltakalassa! Eiku haaremi ja seisovapöytä, iltapalan aika. Noin huh meinas lähteä käsistä taas mopo, ja meikä jää lahkeesta kiinni jalkatappiin. Eipä päässyt harlekiini sammakko vauhtiin.

Tällä hetkellä jalassa Ecco popot, ohuenohuella pohjalla ja footbalance pohjalliset. Toimii kuin junan vessa, ja saa käyttää seistessä. (vanhoissa junissa ei saanut jätöstää perpulasta junan seistessä asemalla, eli paskoa kiskoille)

Hyviä kenkiä, on kyllä vaikea löytää. Timberland teki myös ihan ok tsengoja.

Hyvä apu on vaihtaa kengät pari kertaa päivässä.

Smo
25.06.2013, 17.53
VArpaillaa ollu viimeviikon. Samoojan tarinat ei sitte ikinä petä.

Jake_Kona
25.06.2013, 18.50
Piisst. Kerrompa salaisuuden. Aidot Crocsit on parhaat mahdolliset kengät. Ei hiosta. Pysyy jalassa ja ovat todella pehmeät jalkapohjalle. Miellyttävät jopa märkänä paljaissa jaloissa. Testattu myös hiekkarannalla jossa muilla sandaaleilla/kengillä hiekka hiertää. Odotellaan crocsien lukkiksia

HeliT
25.06.2013, 20.03
MBT-kengät taisivat olla samanlainen muotivillitys kuin joogamatot (ne näppyläpintaiset) ja muut vastaavat lähes kaiken parantavat "ihmevehkeet". Isoissa alennusmyynneissä näyttävät olevan nuo kengät lähes kaikkialla. Vaimo hommasi jotkut MBT-kengät pari vuotta sitten jostain alelaarista ja totesi, että ovat ihan humpuukia - ainakin hänen mielestään eli kierrätykseen menivät.

Moni MBT-kenkiä kokeillut ei opettele kävelemään niillä oikein vaan toteaa päivän jälkeen, että ovatpa huonot ja rahtaa pari sataa kirpparille, esim. naapurin rouva. Mulla nuo ovat ainoat kengät joilla voin kävellä vasemman (korjauskelvottoman) polven ollessa hankalana. Pyörää ja autoa niillä on vaikea ajaa mutta muuten tykkään, myös töissä opettaessa. Sveitissä MBT:ta näkyi tosi paljon, myös pukumiehillä. Niissäkin pitää varoa kopioita. (Pssst... piikkimatossa on piikit, joogamatto on pitävä "jumppamatto". Piikkimatoissakin oli monentasoisia, markettiversioiden piikit raastoivat nahkaa, omaa laadukkaampaa en sitäkään antaisi pois, on pelastanut monet yöunet.)

Joo, aidot Crocsit ovat tosi hyvät kävellä vaikka ovatkin järkyttävän rumat (siksi mulla on oranssit ja pinkit).

H. Moilanen
26.06.2013, 16.51
Aidot Crocsit on parhaat mahdolliset kengät. Ei hiosta.

Kyllä hiostaa. Muutoinkin pehmeä kenkä on kamalin mahdollinen, jos joutuu seisomaan kovalla alustalla. Puukenkä on tällöin paras, mutta hieman hasardi valinta jos joutuu kävelemään paljon portaita pitkin.

Jake_Kona
26.06.2013, 17.47
Nyt puhetta aidoista kun jäljitelmät on mitä on. Jos ei ole crocseja käyttänyt olkoon vaiti. Kyllähän jalka hikoaa, mutta ei lipsu eikä tunnu yhtään epämiellyttävältä. Olen käyttänyt puukenkiä ja niiden "xxxx" on painavuus.

mpesu
26.06.2013, 18.13
Kannattaa katsoa se malli, ilman hintalappua. Sama pätee oikeisiin sänkyihin.

Ja aivan kuten kenkiin, myös sänkyihin pätee harvinaisen hyvin se että halvimmalla saa monesti parhaan.

VeeVee
27.06.2013, 21.59
Riippuu vaivoista, mutta itse olen ollut todella tyytyväinen Respectassa tehtyihin tukipohjallisiin. Omiin jalkavaivoihin ne ovat auttaneet. Aluksi ne tuntuivat pahalta, mutta äkkiä niihin tottui. Hinta on korkea, jos joutuu itse maksamaan. Tai onhan se hinta korkea muutenkin, mutta ei sitä tule niin paljoa mietittyä, jos joku muu maksaa.

Joihinkin vaivoihin on mahdollista saada lääkäriltä lähete räätälöityihin pohjallisiin.

Paljasjalkakenkiä kehutaan paljon, mutta itsellä ei ole niistä kokemusta.

devon
28.06.2013, 06.59
Meidän taloudessa on käytetty Vibramin Fivefingersejä nyt muutamia vuosia ja ne kyllä aktivoi jalkaa aivan eri tavalla kuin kovapohjaiset kengät. Emme ole mitenkään rajoittaneet niiden käyttöä, vaan tungemme niillä joka paikkaan mihin on tarvis mennä ja hyvin toimivat. Ensimmäisenä kesänä pohkeet väsyivät vähän enemmän kuin muilla kengillä ja jalkapöydässä oli havaittavissa jonkinlaista unohtuneen lihastoiminnan palautumista, mutta pienen totuttelun kautta niistä on tullut yleiskengät kesälle. Tukeahan nuo eivät tarjoa eikä ole tarkoituskaan, vaan lähinnä värikkään suojakuoren jalalle, joka ei ole tottunut erilaisiin pintoihin.

Kengillehän ne eivät edes etäisesti näytä, kun kaikki varpaat on omissa koloissaan, mutta ovatpahan poikkeuksellisella ulkonäöllään herättäneet monia kommentteja ja keskusteluja vierailta.

samooja
28.06.2013, 11.10
Ja aivan kuten kenkiin, myös sänkyihin pätee harvinaisen hyvin se että halvimmalla saa monesti parhaan.

Meidän sänky 2x2m seuraa tarkasti varjeltua zeniittiä, näin kehojemme elintärkeät vitaaliset virtaukset pysyvät täydellisinä, kristalli ...dossa täytteenä vuoristokauriin rietas rasva, pätee teollisen vempeleen suohon.

sledgehammer
28.06.2013, 11.48
Noi Five fingersit on muuten ihan helvetin hikiset popot. Toinen ärsyttävyys on noiden varpaiden mitoitus. Ei kellään oo oikeasti varpaat lähes suorassa rivissä, niin kuin noissa kengissä on. Pottuvarvas on tiukasti päädyssä ja muiden varpaiden edessä on tyhjää ihan liikaa. Mulla on kahdet, mutta jääneet vähän vähemmälle käytölle. Osittain siitäkin syystä, etten voi hirveästi kävellä ilman tukipohjallisia. Oli yhdet Feelmaxitkin, mutta niistä meni pohjat puhki hetkessä. Nykyisin niiden pohjaa on parannettu ja pitäisi olla ihan hyvät nekin. Jos on ongelmia alaraajojen/alaselän kanssa, niin parhaat kengät saa teettämällä tukipohjalliset. Mä kävin täällä: http://www.jalkafysio.fi/ teettämässä itselleni pohjalliset. Kun otin nuo käyttöön, katosi lähes kaikki selkävaivat ja ihmekös tuo, kun koivissa mitattiin 1,5cm pituusero. Todellinen ero vähemmän, mutta tuosta erosta oli aiheutunut melkoisia jumeja jotka sitten entisestään kasvattivat käytännön pituuseroa. 220e hinta kirpaisi vähän (sisälsi pohjalliset ja useamman käynnin vastaanotolla). Toisaalta kun ne sai käyttöön ja pääsi vaivoista, ei tuo hinta tuntunut enää yhtään pahalta.

devon
28.06.2013, 12.08
:o Onkohan minulla hassut varpaat kun ne osuu tosin hyvin noihin Fivefingerseihin? Ja minulla on niitä neljät, kaikki käytössä.

Ohiampujan kannattaisi varmaan käydä jossain mittauttamassa noita kaipia, ammattilaiset osaa kyllä kertoa mikä niissä mahdollisesti kalvaa ja miten siihen saa apua.

mpesu
28.06.2013, 13.37
Meidän sänky 2x2m seuraa tarkasti varjeltua zeniittiä, näin kehojemme elintärkeät vitaaliset virtaukset pysyvät täydellisinä, kristalli ...dossa täytteenä vuoristokauriin rietas rasva, pätee teollisen vempeleen suohon.

Perun sanani.