PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyoramatkailu.com: Matti Rämön haastattelu julkaistu

OMT
23.02.2012, 10.46
Matti Rämön haastattelu julkaistu pyoramatkailu.comissa. http://bit.ly/yLjycw

Ana
24.02.2012, 00.35
Matti Rämön haastattelu julkaistu pyoramatkailu.comissa. http://bit.ly/yLjycw

Kiitos,hyvä vinkki. Kaikki aiemmat kirjat olen lukenut ja piti pistää uusinkin jo varaukseen.

Virpi
28.02.2012, 14.26
Kiitos,hyvä vinkki. Kaikki aiemmat kirjat olen lukenut ja piti pistää uusinkin jo varaukseen.

Juurikin näin se minunkin kohdallani menee...

puffe
02.03.2012, 21.48

Juurikin näin se minunkin kohdallani menee...

Komppaan edellisiä...mukavaa luettavaa.

Joenranta
13.03.2012, 17.54
Matti Rämön kirja:"Polkupyörällä Jäämerelle" on taas tuhti annos pyörämatkailua.Kuusi viikkoa ja 4500 km alkaen Helsingistä itärajaa pitkin ja Rajajoosepista rajan yli Muurmanskiin ja sieltä Petsamoon.Matka jatkui Pohjois-Norjan kautta Utsjoelle ja Tenon varta pitkin Kilpisjärvelle ja sitten Ruotsin keskiosan kautta UUmajaan, josta lauttalla Vaasaan ja sieltä Länsirannikkoa pitkin Poriin, josta Helsinkiin. Nyt Rämö enimmäkseen yöpyy teltoissa leirintäalueiden ulkopuolella. Pohjoisessa hän kohtaa sään puolesta varsin karuja olosuhteita. Hän selostaa tarkemmin paikkauntia, joiden kautta hän kulkee.Pyörän huollossa hän joutuu vaihtamaan varsin usein takarenkaaseen pinnoja.Tämä selittyy osittain sillä, että kaikki varusteet on sijoitettu takaosaan, minkä hän jälkeenpäin itsekin myöntää. Erikoista on se, että matkalla reistailee varsin usein polkimet, joita hän joutuu vaihtamaan.Lisäksi käy ilmi, ettei hänellä ole lukkopolkimia.Muuten pyörä näytti kestävän matkan rasitukset hyvin.
Kirja on varsinkin retkipyöräilyä harrastaville lukemisen arvoinen. Rämö selostaa varsin tarkasti kuljetut matkat päivittäin.

OMT
14.03.2012, 21.18
Matti on sympaattinen mies, jolla on asenne kohdallaan. Siitä syystä suosittelisinkin hänen kirjoistaan kiinnostuneille niiden hankkimista omaksi. Kirjan työstämiseen menee lukemattomia työtunteja eivätkä harrastekirjojen myyntimäärät ole kovin suuria tämän kokoisessa maassa. Olisi mielestäni kohtuullista Matin kannalta, että työtä ei tarvitsisi aivan ilmaiseksi tehdä. Kannattaa siis tukea kirjailijaa jos se on vain suinkin mahdollista, jotta näitä tarinoita ilmestyisi jatkossakin.

rjrm
14.03.2012, 21.53
Lukkopoljinasiaa olen ihmetellyt itsekin usein. Jos näkisin Matin, kysyisin sitä häneltä.

Ana
18.03.2012, 15.49
Tällä viikolla sain kirjastosta "Polkupyörällä Jäämerelle" -teoksen, hyvää iltalukemista.

Vaikkei omat pikkureissut ole Matin reissujen rinnalla mitään, kyllä tässä alkaa jo kesää odottelemaan.

alli
18.03.2012, 23.57
Intia-kirja on luvun alla. Tuon lukukokemuksen jos saisi pysymään mielessä, niin en koskaan enää valittaisi täkäläisistä kevyen liikenteen ruuhkista :).

jartsuli
19.03.2012, 00.07
Itse aloin lukea miehen sahara kirjaa.. Kovasti tuntuu pinnoja katkeilevan

rjrm
19.03.2012, 16.53
Sain juuri jäämerikirjan. Pitää kohta aloittaa. Rämö ei mun mielestä panosta kevytvarusteisiin, vaan raskassellaisiin, ja keskittää ne takakiekon päälle :)

30 hampainen
25.03.2012, 14.51
Voiko Rämön varustelistaa tutkiskella jossain ja minäköhän vuonna mies on syntynyt?
Olen lukemassa ensimmäistä kirjaa, Rengasrikkoja Saharassa.

rjrm
25.03.2012, 15.04
Ei ole täydellisiä listoja "missään". Poljinasiaa Rämö selvittelikin kirjassaan. Samoin lopultakin on ymmärtänyt,e ttä on parempiakin vaihtoehtoja venttiileiksi. Kirjoitustyyli ja kerronta paranee kirja kirjalta!

alli
25.03.2012, 15.18
Kirjoitustyyli ja kerronta paranee kirja kirjalta!

Itse tykkäsin kovasti Intia-kirjasta, ehkäpä tosiaan vähän enemmänkin kuin Sahara-teoksesta. Tuo ympäristö kun on niin erilainen, missä itse olen liikkunut. Esimerkiksi jatkuva huomion keskipisteenä oleminen olisi varmaan täysin kestämätöntä minulle, mutta varsin hyvin Rämö tuntui sulattavan kaikki vaihteiden rämpyttäjät.

alli
25.03.2012, 15.56
Voiko Rämön varustelistaa tutkiskella jossain.

Tuossa on ainakin varusteita selvitelty: http://blogit.yle.fi/polkupyoramatkalla-joka-paiva/jaameri-polkaisu-varusteet-osa-12

rjrm
25.03.2012, 20.02
Joo jonkin verran tuolla on. Tuo sama teksti on uusimman kirjan liitteenä lopussa. Tarkkaa "2 sukat, 2 hupparia" tyyppistä listaa en ole nähnyt, enkä ehkä haluaisikaan. Sen verran eksoottisia, mutta mitä ilmeisimmin toimivia varusteita Matti mukanaan kuljettaa. Enpä paljasta kaikkea, vaan jätän loput lukijan etsittäviksi :)

30 hampainen
26.03.2012, 09.36
Keitin näyttäisi edelleen puuttuvan, pitääpä kokeilla joskus itsekkin sen pois jättämistä. Muutenhan lista näytti olevan ihan perussettiä.

Markku Liitiä
02.04.2012, 14.07
Mulle tuli Jäämeri-kirjaa lukiessa mieleen, että vaikka Matti jokaisen telttayön jälkeen kirjoittaa ripustavansa kamppeensa tuulettumaan teltan ulkopuolelle, hän ei muistaakseni kertaakaan kerro pistäneensä niitä pesukoneeseen. Kun reissu kesti kuusi viikkoa, tulee mieleen, tuoksuiko Matti loppuvaiheessa ruusulta vai orvokilta?

rjrm
02.04.2012, 19.04
Tuoksuu todennäköisesti ruusulta, orvokilta ja kaikelta muultakin. Sen verran alkoi kiinnostaa itseänikin tuo varustelupuoli, että laitoin excel-taulukon auki, ja summafunktio laski varusteiden massat. Tein oman "varustelistani", jolla en ole koskaan PYÖRÄRETKEILLYT, mutta vaellus- ja kalareissujen pohjalta tuon osasin tehdä. Lisäsin sitten parin netistä löytämäni varustelistan perusteella muutaman asian, kuten aurinkorasvan, ketjuruoskan ja pakka-avaimen nekin punniten. Laukkuja en punninnut, vaikka nekin on mulla viikottaisessa käytössä siis. Tavaramäärän kokonaismassaksi tuli noin 10,6kg sisältäen majoitteen, varavaatteet, villavaatteet, keittiö, pyöräilykengät ja kypärän. Ehkä joskus tulee lähdettyä retkellekin, kun on nyt laukut valmiina, ja listakin on tehty oikein puntarin kanssa. Tuosta en paljoa voi keventää, jos haluaa varautua myös pieneen kesäpakkaseen, pinnan katkeamiseen tai perushuoltamiseen. Työkalujen massa mulla on noin 1kg, Matilla omien sanojensa mukaan noin 10kg.

Vettä ja päivän muonaa pitää tietenkin olla pari kolme kg mukana tuon kympin päälle vielä.

Timbe(r)man
03.04.2012, 13.04
Mulle tuli Jäämeri-kirjaa lukiessa mieleen, että vaikka Matti jokaisen telttayön jälkeen kirjoittaa ripustavansa kamppeensa tuulettumaan teltan ulkopuolelle, hän ei muistaakseni kertaakaan kerro pistäneensä niitä pesukoneeseen. Kun reissu kesti kuusi viikkoa, tulee mieleen, tuoksuiko Matti loppuvaiheessa ruusulta vai orvokilta?
Tähän minäkin kiinnitin huomioni. Mies raportoi tavattoman tarkasti monia muita käytännön asioita. Esimerkiksi Soininvaara kertoi kirjassaan Helsingistä Nizzaan pyörällä (tai jotain sinnepäin) pesevänsä vaattteensa joka ilta hotellissa, jolloin pärjäsi melkein yhdellä vaatekerralla koko matkan.
Eipä Rämö kerro itsensäkään pesemisestä leirioloissa paljoakaan, muuta kuin että yhdellä vesilitralla hoitaa tärkeimmät pesutoimet. :seko:
Ihmettelin myös sitä, että työkalut ja varaosat painoivat 9 kiloa! Ja että flattipoljinten laatu oli varmaan kehno, kun niitä piti vaihtaa niin monta kertaa.

Matti Heikkinen
04.04.2012, 17.40
Olen lukenut vain Sahara-kirjan ja se riitti,ketjussa olevista kommenteista saa jotain selvyyttä Jäämeri-kirjan sisällöstäkin,ihmettelen vain vieläkin lukkopoljinasiaa,miten MTB-kengällä kävely poikkeaa tavallisella kengällä kävelystä?Tavaroiden kuormaus lähinnä takapyörälle myös kovasti ihmetyttää,selitti Sahara-kirjassaan että etulaukut vaikeuttavat kääntymistä,olen joitakin tuhansia km ajanut etulaukkujen kanssa ja aina olen saanut pyörän kääntymään,helpottaisi takavanteen kuormitusta,vastaavassa tilanteessa hankkisin tandemiin tarkoitetun 40-reikäisen takavanteen ja navan,pitäisi kestää kun vain ei pinnaa liian tiukalle

rjrm
04.04.2012, 18.42
Joo, eipäs sentää ihan kaikkia kirjoja aleta referoida, niin jää lukijoillekin jotakin ihmeteltävää. Anti-hifistely viehätti myös minua. Joskin jotkut asiat "pitäisi" kuitenkin tehdä toisin, tiedän itse paremmin :-) Kuten juuri tuli todistettua toisen toimesta. Suosittelen minäkin, meillä rouvakin lukee nyt noita. Lukkopoljinasiaakin Matti käsitteli vihdoinkin, tosin jäin silti "luottomekaanikon" kanssa samalle kannalle...

Timbe(r)man
11.04.2012, 00.19
Oli tekniikka mitä tahansa, mies ajaa Helkamallaan keskimäärin yli sadan kilometrin päivämatkoja, yhteensä 4530 kilometriä, ja se on kunnioitettavaa.

Wilier
12.04.2012, 19.07
Voiko Rämön varustelistaa tutkiskella jossain ja minäköhän vuonna mies on syntynyt?
Olen lukemassa ensimmäistä kirjaa, Rengasrikkoja Saharassa.

Varustelistaa on avattu miehen viimeisessä, Jäämeri-kirjassa. Luvalla voin kertoa, että Matti täyttää kesällä 50 v.

Kratti
03.05.2012, 14.14
Rengasrikkoja Saharassa löytyy äänikirjana Ylen areenasta:

http://areena.yle.fi/haku//uusimmat/hakusana/Rengasrikkoja+Saharassa

En ole vielä ehtinyt tuohon tutustumaan, joten en tiedä onko tuossa vielä koko kirjaa.

Markku Liitiä
04.05.2012, 10.43
Hesarin taannoisesta haastattelusta kävi muuten ilmi, että Matti on vihdoin ottanut käyttöön etulaukut (Islannin reissulla) ja ollut niihin tyytyväinen. Ei ihmekään.

Matti Heikkinen
04.05.2012, 18.09
mikähän oli saanut miehen luopumaan periaatteistaan mutta totesi em Hesarin haastattelussa että etulaukut vakauttivat ohjauksen niin että ajaessa pystyi ottamaan valokuvia

Kratti
25.08.2013, 09.25
Yle Puhe ja Areena lähettää taas Matti Rämön äänikirjaa. Tällä kertaa Polkupyörällä Intiassa.

http://areena.yle.fi/radio/1943285