PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörävaellus

TaitettaVille
15.01.2012, 10.38
Uusi aihe maastopyörävaellusta käsittelevälle keskustelulle. Liitin kuva putkikameli-keskustelusta pari viimeisintä asiaa käsittelevää viestiä ikään kuin aloitukseksi.

Tottahan, tosin meikäläinen on varmaan tällä foorumilla viimeisiä esittämään jotain asiantuntevaa tästä aiheesta... kyseessä kun oli ensimmäinen, ja varsin vähäisellä suunnittelulla heitetty retki periaatteella "mahdollisimman vähän asfalttia, mahdollisimman paljon polkua eikä omia jälkiä ajeta" [reitti: klik (http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1272530&code=a34fe4a019ce93e09b14bb884696ea05)]. Kuten usein, aikeet olivat aikeita. :) Ei varmaan jää viimeiseksi ko. reissuksi.

Ajatuksia:

- millaisella varustuksella olit liikkeellä?

Pyöränä oli tuo 29er täpäri. Varsinaisia bikepacking-varusteita/pakkauksia kun ei ole niin kääräisin kanoottipussin parilla irtohihnalla ohjaustankoon, laitoin suurimman löytämäni ysärisatulalaukun ja pullotelineeseen varustepurkin. Jeesusteippiä satulatolppaan. Loput selkään.

Kun nyt muistelen, niin kanoottipussissa oli ainakin makuupussi (untuvainen pohjalle tungettuna), ea-pussi, puhallettava makuualusta (Neoair), tyyny, makuupussilakana, lukko(!), kartta ja kuoritakki. Satulalaukussa pari varasisuria, takavaihtaja (tapana kun on ollut noita rikkoa), ja muuta pientä varaosaa. Varustepurkissa työkaluja ja ketjuöljyä. Ja repussa (Osprey Talon 44) sitten ruoat, vaatteet, pienvarusteet, keitin (Primus Etapower), vettä rakossa, leirikengät (Merrelin "paljasjalkakengät"), teltta (Hille Soulo) kahdessa osassa (kaaret sivutaskussa ja kankaat omassa pussissaan repun ulkopuolella), minipumppu, iskaripumppu ja kamera (Sony NEX-5) laukussaan. Kaikki vedelle arka kuivapusseissa; ei sadesuojaa (minusta turha).

Aika omalla minimillä menin, ja jos viilaamaan käydään niin teltasta ekaksi saisi kilon pois. Mutta kun olen kyllästynyt rimpuloihin tuolla alueella, niin kolmikaarigeodeettia raahataan, puolensa silläkin. Sinänsä varustus on pitkälti patikkavarustukseni muunnelma, ja koen että se on kevyt mutta kaukana UL:stä.

- mikä toimi, mikä/mitä puuttui ?

Suurin puute joka oli lopettaa reissun alkuunsa oli liian kepoisa ja jo vuoden vanha takakiekko. Pinnoja katkesi pari per päivä, ja sen loppumatka meni kiekkoa säästellessä lopulta niin että lyhensin vähän reissua ja korvasin noin 20km polkua asfaltilla. Eli vahva kiekko/varapinnat puuttuivat, tyhmä kun olen.

Kanoottipussi parilla irtohihnalla toimi, mutta ei kyllä ole optimaalinen ratkaisu. Tuhtikin pussi selvästi kului jo muutamassa päivässä, ja hihnoja sai olla kiristämässä aika usein. Ohjaamokin meni vähän ahtaaksi välillä. Kun peukaloni on keskellä kämmentä niin aikeissa on tilata apuja jenkeistä [klik (https://www.revelatedesigns.com/index.cfm?fuseaction=store.catalog&CategoryID=3&ProductID=9)] (samalla pari runkolaukku ja satulalaukku myös)

Kamera pitäisi saada jotenkin käsille, repusta sitä ei tule otettua esille. Sama juttu kartan kohdalla, sitä tarvitsee aina välillä laajemman näkökulman saamiseksi, lähisuunnistus meni stemmissä kiinni olevalla kartallisella gepsillä.

Kengät olivat hiilaripohjaisina kovat ja kivikossa tunkatessa "mielenkiintoiset"; jatkoon jotain hiukan joustavampaa ja pitävämpää.

Repusta tuli suhteettoman raskas, mutta kyllä tuon kesti. Huteroitti tietysti menoa jonkin verran. Ja toisaalta keulan kanoottipussi toi hieman hitausasteita ohjaukseen. Molemmista pitäisi saada vähän kevennettyä ja siirrettyä tavaraa pyörän rungon keskialueelle.

Jos omasta retkivarusteistosta haluaa nostaa esiin jotain omasta mielestä erityisen toimivaa, niin ne ovat 1) Neoair makuualusta (mukava, kevyt ja eristääkin), 2) ruotsalainen taittokuksa (halpa, kevyt, ei vie tilaa, kestää), 3) Primuksen jalallinen Etapower -keitin (vakaa, kevyehkö, potin non-stick pinnoite todella kestää ja lämmönvaihdin vähentää kaasunkulutusta paljon) ja 4) paljasjalkakengät (kevyet ja pieneen menevät, todella jalkoja virvoittavat kovissa pyöräilykengissä vietetyn päivän jälkeen).

- ja mikä/mitä oli liikaa,

Ruokaa on mulla aina aivan liikaa! Samoin tuli otettua vähän liikaa akkuja gepsiin ja kameraan. Muutoin miltei kaikkea käytettäväksi aikomaani käytin. Ns. ylellisyydet rajoittuivat yhteen aikakauslehteen ja kännykkään.

- miten muuttaisit (jos muuttaisit) varustusta/pakkausta ja miksi?

Tuossa yllä tuli jo jotain mainittua, mutta vähän koostetummin:
* Pakkaukset bikepackingiin tehdyt (painopiste, toimivuus, kestävyys)
* Kiekot pomminvarmoiksi
* Varaosiin pinnoja ja napojen huoltoon välineistöä

- Miten pyörän käyttäytyminen mielestäsi muuttui (jos muuttui) lastattuna?

* Ohjaustangossa roikkuvat kilot toivat hitauksia kääntymiseen, ja keula sukelsi jarrutuksissa
* Reppu, varmaan enimmillään yli 15 kilon painoineen, toi mielenkiintoisia hitauksia mieheen
>> Sekin vähä pyöränkäsittelytaito joka mulla on, tuntui aluksi hävinneen. Eli tuntui että menee suoraan ja päin. Ja että mies menee yhtäälle ja pyörä toisaalle. Mutta lopultakin mielikuvaksi jäi että aika nopeasti tuohon tottui. Mutta lisäpaino (ja se lepattava kiekko) kyllä tuntuivat nousuissa ja teknisissä kohdissa ihan loppuun asti. Ja pitkokset, heh, kuka vei tasapainoaistin... Eli ajamisen luonne muuttui lopulta paljonkin, ja hetkittäin tuntui että "harmi kun tätä hienoa pätkää ei pääse menemään kunnolla kun pitää varoa". Mutta so not, erilaisista kokemuksistahan tässäkin touhussa nauttii... :)

Suunnittelu on tosiaan kivaa; katsotaan mitä keksii ensi kesälle jos vaan paikat kestää. :p

Toivottavasti tästä sepustuksesta on jotain iloa (tai varoitusta). Viisaammat & kokeneemmat korjatkoot ja täydentäkööt.

Kiitos kattavasta vastauksesta. Hyvin samankaltaisten kysymysten äärellä itsekkin puuhailen. Minulla on jo omassa setissä Revelaten Viscacha-satulalaukku ja samassa tilauksessa oli mukana Harness-tankovaljaat kuivapussille (ja gastank vaakaputkeen). Viscacha tuli nopeasti, varmaan kuukaudessa. Harness ja GasTank viivästyi ja viivästyi ja lopulta ilmoittelivat ASA:sta, että loput tavarat tulevat vasta helmikuun puolenvälin jälkeen (Olen Adventure Cyclinging Ass. jäsen, jonka vuoksi tilasin tavaratkin sieltä).

Malttia ei ollut, joten peruin tilauksen ja hankin Freeload-tavaratelineen (http://www.freeload.co.nz/), johon saan kiinnitettyä kuivapussin helposti ja tukevasti. Painossa hävisin noin 400 grammaa, mutta toivottavasti voitin edes jossain. Kirjoitit, että keula sukelsi jarrutuksissa. Luulen (korjatkaa ihmeessä, jos fysiikkani pissii), että tätä "ongelmaa" ei ole Freeloadin kanssa, koska se kiinnittyy keulan jalkoihin ja ei mielestäni vaikuta keulan toimintaan. Olen ehtinyt ajamaan vasta muutaman lenkin pakatulla pyörällä, joten en ole ehtinyt asiaan kiinnittämään huomiota. Freeloadia käyttäneet sanoivat, että tarakka peittää eturenkaan silmistä, mikä puolestaan saattaa haitata kuskia. Minua ei ainakaan vielä ole ominaisuus haitannut, mutta antaa ajan kertoa.

Pinnat pitää lisätä omaan varaosalistaan!

Ruokapuoli on mielenkiintoinen. Tilaa on rajallisesti ja päivää varten menee noin 800g-1000 g tavaraa. Tämän hetkinen ajatus on, että minulla on max. kahden ja puolen päivän ruoat mukana. Olen miettinyt, että täydennän aina keskuksissa (LPR,JNS, Kuhmo jne.). Pidemmillä etapeilla (etappi = kahden keskuksen väli) joilla ei ole retkeilymuonaa saatavasissa, lähetän täydennykset joihinkin tällä hetkellä vielä tuntemattomiin paikkoihin noutoa odottamaan.

Kiitos vielä kerran! Olisi mukava kuulla/nähdä muidenkin vastaavia kokoonpanoja ja analyysia sen toimivuudesta.

Minun näkemys varustuksesta ensi kesää varten tällä hetkellä. (http://pienetpyorat.blogspot.com/2012/01/polkupolkupyorailya-bikepacking.html)

TaitettaVille
15.01.2012, 10.42
Täällä on paljon asiallista selostusta lähinnä maasturin pakkaamisesta ja retkeilykamoista. Kannattaa kahlata koko sivusto läpi:
http://www.bikepacking.net/category/individual_setups/

Ehdin selata ko. sivuston läpi kuvineen ja keskusteluineen joululoman aikana. Kuvagalleria on todellinen helmi, jos on hakemassa ideoita omaa systeemiä varten. Keskustelu on laantunut jonkin verran ilmeisesti.

Yeti
15.01.2012, 10.47
...
Malttia ei ollut, joten peruin tilauksen ja hankin Freeload-tavaratelineen (http://www.freeload.co.nz/), johon saan kiinnitettyä kuivapussin helposti ja tukevasti. Painossa hävisin noin 400 grammaa, mutta toivottavasti voitin edes jossain. Kirjoitit, että keula sukelsi jarrutuksissa. Luulen (korjatkaa ihmeessä, jos fysiikkani pissii), että tätä "ongelmaa" ei ole Freeloadin kanssa, koska se kiinnittyy keulan jalkoihin ja ei mielestäni vaikuta keulan toimintaan. Olen ehtinyt ajamaan vasta muutaman lenkin pakatulla pyörällä, joten en ole ehtinyt asiaan kiinnittämään huomiota. Freeloadia käyttäneet sanoivat, että tarakka peittää eturenkaan silmistä, mikä puolestaan saattaa haitata kuskia. Minua ei ainakaan vielä ole ominaisuus haitannut, mutta antaa ajan kertoa.
...

Yksi asia joka tulee mieleen on että kyllä pari-kolme kiloa jousittamatonta massaa lisää varmasti vaikuttaa keulan toimivuuteen. En kyllä ole itse kokeillut sitä, joten sillä ei välttämättä ole paljon merkitystä.

Kirjoitin itse vähän blogiin viime vuoden Lapin-reissun varusteista (http://yetirides.blogspot.com/2011/09/tour-de-poyrisjarvi-part-3-gear.html). Omasta mielestäni oli hyvin toimiva systeemi, mutta ensi kesään saan vielä ehkä puolitoista kiloa painoa pois (kevyempi kamerajärjestelmä + vähän muuta).
https://lh5.googleusercontent.com/-n3sxIJGM79M/Tko2e3uDG-I/AAAAAAAAHAs/CN78i9YxGoA/s640/IMG_S90_6769-hd.jpg

mjpk
15.01.2012, 10.55
Kiitos topicin perustamisesta!

Minulla on jo omassa setissä Revelaten Viscacha-satulalaukku ja samassa tilauksessa oli mukana Harness-tankovaljaat kuivapussille (ja gastank vaakaputkeen). Viscacha tuli nopeasti, varmaan kuukaudessa. Harness ja GasTank viivästyi ja viivästyi ja lopulta ilmoittelivat ASA:sta, että loput tavarat tulevat vasta helmikuun puolenvälin jälkeen (Olen Adventure Cyclinging Ass. jäsen, jonka vuoksi tilasin tavaratkin sieltä).

Katsos, nyt on pakko kysellä puolestani :): Millainen tuntuma Revelaten tuotteesta on tullut? Laatuvaikutelma, tukevuus/painonkesto, todellinen koko/mitä mahtuu? Entä oliko sinulla jokin erityinen syy tilata (jos oikein ymmärrän) Cyclosourcesta (http://www.adventurecycling.org/store/index.cfm)? Entä vertasitko Carousel Designin vaihtoehtoihin?

Malttia ei ollut, joten peruin tilauksen ja hankin Freeload-tavaratelineen (http://www.freeload.co.nz/), johon saan kiinnitettyä kuivapussin helposti ja tukevasti. Painossa hävisin noin 400 grammaa, mutta toivottavasti voitin edes jossain. Kirjoitit, että keula sukelsi jarrutuksissa. Luulen (korjatkaa ihmeessä, jos fysiikkani pissii), että tätä "ongelmaa" ei ole Freeloadin kanssa, koska se kiinnittyy keulan jalkoihin ja ei mielestäni vaikuta keulan toimintaan.

Minunkaan fysikassa ei ole kehumista, mutta ensisilmäyksellä tuossa keulatelineessä hieman mietityttää jousittamattoman painon yli kaksinkertaistuminen. Liekö mitään merkitystä? Sinänsä tuo vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, kiitos vinkistä!

Ruokapuoli on mielenkiintoinen. Tilaa on rajallisesti ja päivää varten menee noin 800g-1000 g tavaraa. Tämän hetkinen ajatus on, että minulla on max. kahden ja puolen päivän ruoat mukana. Olen miettinyt, että täydennän aina keskuksissa (LPR,JNS, Kuhmo jne.). Pidemmillä etapeilla (etappi = kahden keskuksen väli) joilla ei ole retkeilymuonaa saatavasissa, lähetän täydennykset joihinkin tällä hetkellä vielä tuntemattomiin paikkoihin noutoa odottamaan.

Kilon päiväolettamalla itsekin olen mennyt. Mitä tulee täydennyksiin, niin Karjaloissa vielä löytyy marketteja kuntakeskuksista eli jos "retkiruoaksi" kelpuuttaa tavalliset pussipastat, leivät päällyksineen ja vihannekset/hedelmät vaihteluksi, niin ei tarvitse erikseen suunnata noihin maakuntakeskuksiin. Kainuusta ylöspäin taitaa sitten mennä hankalammaksi (tai siis niitä kuntakeskuksia on harvemmassa)?

mjpk
15.01.2012, 11.19
Minun näkemys varustuksesta ensi kesää varten tällä hetkellä. (http://pienetpyorat.blogspot.com/2012/01/polkupolkupyorailya-bikepacking.html)

Melkoisen minimalistisella UL-setillä olet lähdössä, inspiroivaa! :)

Tässä vielä viimekesäisestä varuste-Excelistä kopio (tyyppi - tuote - mitattu paino). Ihan 100% yksi yhteen toteutuman kanssa ei taida olla, mutta lähellä; ruoat puuttuu. Kuten sanottua, varustus ei ole bikepacking-spesifi, ja on "skandinaavinen".

RETKEILY

Akku
GP NiMH AA 2700mAh
60

Akku
GP ReCyko AA 2050mAh
120

Akku
Sony CycleEnergy NiMH AA 2700mAh
120

Aluskerros
Icebreaker merinokalsarit
79

Aluskerros
Icebreaker Ultralite 140 L, t-paita
146

Astia
Muovi-mänty aterimet
49

Astia
Nalgene 0,5L vesipullo
89

Astia
Taittokuksa I
25

Kantolaite
Osprey Talon 44 Large
1150

Keitin
Primus ETA 1L kattila
313

Keitin
Primus ExpressSpider -poltin
230

Kengät
Merrel True Glove "paljasjalkakengät" 47
517

Kuori
Haglöfs Neutron ProShell L - takki
521

Käsineet
Halti Crash / Stormwall
87

Käsineet
Smartwool Liner Merino L
42

Makuualusta
Therm-a-rest Neoair L
543

Makuualusta
Therm-a-rest Neoair paikkasarja
14

Makuupussi
Haglöfs Goga 2S Long
1030

Makuupussi
Mammut Soft Skin Pillow -ilmatyyny
141

Makuupussi
StS silkkinen makuupussilakana
142

Päähine
Buff Original Zeland Brown
36

Päähine
StS Head Net hyttyshuppu
28

Sukat
Bridgedale Coolmax liner x2 uusi
34

Sukat
Kotitekoiset villasukat
150

Sukat
SealSkinz Mid Light L - sukat
108

Suunnistus
Garmin Oregon 450t
209

Suunnistus
Kompassi Silva
30

Säilytys
Bear&Water kanoottipussi 20L

Säilytys
Haglöfs Watatait kännypussi
20

Säilytys
Jimi lompakko oranssi
38

Säilytys
K-Gear kuivapussi XXS
63

Säilytys
Ortlieb PS10 pussi, 3L
38

Säilytys
StS kuivasäkki 20L
126

Säilytys
Tatonka Dodger verkkopussi S
32

Säilytys
Tatonka pussi, koko L
82

Säilytys
Tatonka pussi, koko M
70

Säilytys
Tatonka pussi, koko S
60

Teltta
Hilleberg Soulo
2280

Työkalu
Leatherman Juice
120

Työkalu
Marttiini MFK-3 W taittoveitsi
169

Valaisin
Petzl Tikka XP
94

Varuste
Camelbak Omega 2L -juomapussi
202

Varuste
Mikrokuituinen retkipyyhe (Arena)
106

Varuste
Remmit 2x 50cm
44

Välikerros
Columbia Polartec 100 fleecetakki L
350

Välikerros
Warmpeace Polartec välihousut
301

EA-pakkaus

EA
Lifesystems ea-laukun sisäosa
53

EA
Lifesystems vedenpitävä ea-laukku
71

LÄÄKE
"Bepanthen"
13

LÄÄKE
Antiseptic cleansing wipe 4 kpl
13

LÄÄKE
Burana 400, 10 kpl
11

LÄÄKE
Emergency burncare
5

LÄÄKE
Hakanneulat
3

LÄÄKE
Ketorin 15 kpl
4

LÄÄKE
Käärmepakkaus
2

LÄÄKE
Nippuside 3 kpl
2

LÄÄKE
Savett 2 kpl
6

LÄÄKE
Veden desinfiointitabletit / liuska
4

LÄÄKE
Voltaren pieni
36

LÄÄKE
Imodium 2mg 4kpl
5

MUU
Elvytyssuoja
26

MUU
Energiapatukka (esim. Dexal)
59

MUU
Hanskat
14

MUU
Hanskat
14

MUU
Kuumemittari
4

MUU
Ohjevihko
9

MUU
Pelastuslakana (McKinleyn paketista)
64

MUU
Pinsetit
9

MUU
Sakset
24

SIDE
3M Coban 5cm tukiside
30

SIDE
Adhesive dressing / haavalappu tarttumaton 2 kpl
15

SIDE
Antiseptic cleansing wipe 6 kpl
20

SIDE
Compeed 4 kpl
9

SIDE
Haavatyyny
3

SIDE
Kapea haavateippi
6

SIDE
Kolmioliina
41

SIDE
Kreppiside
19

SIDE
Laastarityyny 2kpl
3

SIDE
Leukotape Classic 3,75 cm
97

SIDE
Siderulla
26

SIDE
Steriili siderulla
11

SIDE
Tavalliset laastarit 4 kpl
3

Valaisin
Petzl e+LITE
48

Varuste
Cyclone vedenpitävät tulitikut
18

mjpk
15.01.2012, 11.21
...tässä loput varustelistasta (tulipa pitkä postaus, toivottavasti ei haittaa :o)

YLEISET

Avaimet
Asunto + auto
80

Fiksaus
Hakaneuloja ja kumilenksejä
10

Fiksaus
Jesseteipinpätkä
75

Fiksaus
Neula+karhunlankaa
27

Fiksaus
Nippusiteitä
10

Fiksaus
Rautalanganpätkä
20

Fiksaus
Vararemmi Savotta
25

Huvi
A6/40 muistivihko kierrekannalla
45

Huvi
kynä
10

Hygienia
Dödö - Biotherm 50ml
121

Hygienia
Hammasharja Rainbow taitettava
13

Hygienia
Hammastahna
100

Hygienia
Huulirasva
15

Hygienia
Jenkki Professional 100 purkkapussi
96

Hygienia
Nenäliinat, 10 kpl:een paketti
125

Hygienia
Rainbow Kosteuspyyhe 15 kpl
58

Hygienia
StS Pocket Soap 50 kpl
17

Hyttyskarkote
Off 50ml
150

Kaasu
Jetboil 100g
190

Muu
Aurinkolasit Oakley + kotelo
136

Muu
Minigrip-pusseja

Patterit
AA litium
30

Puhelin
Nokia keltareuna
94

Ruoanlaitto
Wettex (yleensä kuivaukseen)
10

Tulitikut

10

PYÖRÄILY

Asuste
Bontrager Rhythm Comp L ajopaita
202

Asuste
Endura MT500 Shorts XL
270

Asuste
Gore Bike Wear Alp X II zip-off Windstopper soft shell -takki (XL)

Asuste
Löffler Windstopper kuorihousut XXL/56
172

Asuste
Mavic Sprint XL ajopaita
185

Asuste
Mavic Switchback jersey XL

Asuste
Montane Cadence ajopaita Sportwool L
261

Asuste
Pearl Izumi Attack Sock XL
33

Asuste
Pearl Izumi Tour ajosukat villasekoite
43

Asuste
Specialized XC Lite -ajohanskat XL
46

FILLARI
Specialized Ecip Comp 29 XL

Kengät
Shimano M183 MTB SPD Shoes - 47 - Black
984

Kuljetus
Pro Storage Bottle - 750mm Black
59

Kuljetus
SKS Base Bag - XXLarge - Orange
167

Kypärä
MET Terra Soft Touch Helmet - 54-61cm Matt White
280

Renkaat
Maxxis Butyl Welter Weight Tube - 29 x 1.9-2.35 Presta
176

Renkaat
Maxxis Butyl Welter Weight Tube - 29 x 1.9-2.35 Presta
177

Reppu
Camelbak Omega 3L w/ Flow Meter
238

Työkalu
Crank Bros m10
152

Työkalu
Fox iskaripumppu
206

Työkalu
Lezyne Micro Floor Drive HV Mini Pump - 90psi - With Gauge
209

Työkalu
Pedros rengasrauta x2 pinkki
42

Työkalu
Pedros Six Pack Chain Tool - 6 Function Tool
76

Varaosa
Rema Tip Top Puncture Repair Kit TT02
21

Varaosa
SRAM Powerlink 9spd (3x)
8

Öljy
Finish Line Wet 120ml
128

KUVAUSVÄLINEET
0

Akku
DealExtreme NEX piraattiakku
39

Akku
Sony NP-FW50
58

Akku
Sony NP-FW50
58

Akku
Sony NP-FW50
58

Jalusta
Manfrotto 709B -pöytäjalusta
168

Kamera
Sony NEX-5 runko
225

Muisti SDHC
Kingston 16GB
9

Muisti SDHC
Kingston 16GB
9

Objektiivi
Sony 18-55 3,5-5,6 kittilinssi
213

Tarvike
Dane-Elec muistikorttikotelo
30

Tarvike
Kaukolaukaisin NEXiin
17

Tarvike
Ortlieb Protect kameralaukku
125

Tarvike
Sony NEX salama
27

KARTAT

Kartta
Fillari GT
100

Kare_Eskola
15.01.2012, 11.49
mjpk:n listalla on puolet kamaa mitä en kuvittelisikaan ottavani mukaan. Jos kama ei mahdu reppuun ja satulalaukkuun, sitä on liikaa, että olisi hauska ajaa. Mitä tekee dödöllä, kun kuitenkin haisee suomudalle ja hyttysmyrkylle?

Varaosapuolelta puuttuu paljon: klossi, ketjunpätkä, vaijeri, ruuvivalikoima, vaihtajankorvake, ulkokumipaikka...

mjpk
15.01.2012, 12.05
mjpk:n listalla on puolet kamaa mitä en kuvittelisikaan ottavani mukaan. Mitä tekee dödöllä, kun kuitenkin haisee suomudalle ja hyttysmyrkylle?

Sanoinhan alussa että ajatukseni voi hyvin olla lähinnä varoitukseksi muille. :) Kun sanot "puolet", niin mitä muuta ainakin jättäisit pois? Dödöä en jätä, siihen ei liian vähän aikaa sitten kaupunkilaistuneen maalaisen itsetunto riitä... vaikka oikeassahan olet.

Varaosapuolelta puuttuu paljon: klossi, ketjunpätkä, vaijeri, ruuvivalikoima, vaihtajankorvake, ulkokumipaikka...

Kiitos vinkeistä! Vaihtajankorvake (ja itse vaihtaja) itse asiassa oli mukana, mutta näemmä puuttuu tuosta Excelistä. Sorry.

Ulkokumipaikka? Mikä hän on, paha aukko sivistyksessä?

haedon
15.01.2012, 12.08
Minkäslainen tuo mjpk:n Susitaival+Taitajan taival -reissu oli? Kävin viime kesänä kiertämässä Ilomantsista tuon Mekrijärven kerran ja toisella kertaa Ilomantsista tuonne Taitajan taipaleelle ja sitä pitkin Petkeljärvelle ja takas. Ruhkarannan kohdalla joutui vähän tunkkaamaan jyrkkien mäkien ja kaatuneiden runkojen takia, mutta muuten tuo ajamani pätkä oli oikein hieno. Mekrijärven kierto oli sitten hiekkatieajelua.

Reissuevästä ei välttämättä tarvii paljoa jos elimistö on tottunut polttamaan rasvaa tehokkaasti. Itsellä oli yhdellä viikonloppureissulla ruisleipä, tumma suklaalevy ja purkki muikkuja ja sulatejuustoa.

Kare_Eskola
15.01.2012, 12.21
Ulkokumipaikka on mitä tahansa, jolla pystyy jatkamaan matkaa, kun ulkokumin kylki tai muu kohta repeää. Siihen on ihan varta vasten tehtyjä tuotteita, mutta itse olen käyttänyt vanhasta maantiekumista leikattua soikiota. Jesarilla paikoilleen.

Voi kyllä käydä niinkin että rengas repeää kohdasta, jota ei niin vain korjata.

http://mtb-vaeltaja.fi/jutut/mtb-vaellus/mtbSeikkailu2011/content/P1030870_large.html

Juha_H
15.01.2012, 13.26

Musta tuo 800g-1000g kuulostaa aika paljolta jos vettä on saatavilla matkan varrelta. Soijarouheeseen kannattaa tutustua jos se ei ole jo tuttua. Erittäin kevyeen tilaan pakattua "proteiinia" josta valmistaa helposti täyttäviä reissuaterioita. Maku ei välttämättä ole mikään yltiökulinaristinen nautinto mutta mausteilla sitä saa korjailtua kohtuu hyvin. Soijarouhetta, kuivapastaa ja sekaan öljyä niin tuolla saa perusenergiantarpeen tyydytettyä todella keyellä kantamisella.

Netistä löytyy juttuja pidemmistäkin vaelluksista mitkä on tehty jopa alle 300g päivittäisellä ruoalla.

lai
15.01.2012, 13.46
Jos ei maistu soijarouheet, voi kuivailla jauhelihaa. 80-luvulla tuli harrastettua paljonkin lihan kuivaamista. Silloin vaelluksien herkkuruokaa oli Jalostajan Italian- tai Meksikonpata kuivajauhelihalla. Itsellä ei ollut tuollaista kuivuria, vaan muuten tein suurinpiirtein tällä ohjeella. Paitsi ennen ilmakuivausta pidin lihoja sähköuunissa n.3h/50c lämmöllä:
http://patikka.net/Muuta/jauheliha/kuivaus.htm
Loppukuivauksen tosin tein pitämällä lihoja kuivumassa "hyttysverkolla" muutaman päivän.
Turkka Aaltosen kirjassa Miten selviän luonnossa on paljon muutakin muona ja retkeilyasiaa. mm.pemmikaanin valmistusohje jne. Kannattaa hommata kirja jos niitä jostakin löytää.

Edit: Huom. Tuossa ohjeessa EI mainittu riittävän selvästi, että kuivattava liha tulee olla vähärasvaista lihaa. Mieluiten itsejauhettua paistia, niin ei maistu heti eltaantuneelle rasvalle.

TaitettaVille
15.01.2012, 15.44
Katsos, nyt on pakko kysellä puolestani :): Millainen tuntuma Revelaten tuotteesta on tullut? Laatuvaikutelma, tukevuus/painonkesto, todellinen koko/mitä mahtuu? Entä oliko sinulla jokin erityinen syy tilata (jos oikein ymmärrän) Cyclosourcesta (http://www.adventurecycling.org/store/index.cfm)? Entä vertasitko Carousel Designin vaihtoehtoihin?

Minunkaan fysikassa ei ole kehumista, mutta ensisilmäyksellä tuossa keulatelineessä hieman mietityttää jousittamattoman painon yli kaksinkertaistuminen. Liekö mitään merkitystä? Sinänsä tuo vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, kiitos vinkistä!

Käyttökokemusta minulla on noin 3 tunnin verran maastossa ja pari työmatkaa päälle, joten arvioon kannattaa suhtautua asiaankuuluvalla keveydellä.
- Työn jälkin on erinomaista, minun sisäinen räätälini ei löytänyt mitään moitittavaa
- Laukku on täytenä hieman hankala laittaa kiinni, mutta tyhjänä ei ole ongelmaa (kirjoittelen blogiini arvion kuvien kera sekä Freeloadista että Viscachasta, kunhan minulle kertyy kokemusta tuotteista)
- Tilavuutta en ole mitannut, mutta minun varustelistani vaatteet tai riippumatto, laavukangas ja keitin mahtuvat sinne mainiosti
- Painaa noin 400g
- Ajossa heiluu hieman puolelta toiselle, mutta ei osu reisiin. Heilunta ei ainakaan ensimmäisillä maastolenkeillä häirinnyt ja todellakin se on vähäistä.
- Kiristyssysteemi on ok

Tosiaankin ostin linkkaamastasi paikasta. Tilasin ACA:lta karttoja, joten ajattelin pistetään Revelaten setti tulemaan samalla. En tutustunut Carouselin tuotteisiin ennen ostamista, mutta nyt tekisin todennäköisesti saman ratkaisun.

On mielenkiintoista lukea toisten varustelistoja ja hakea inspiraatiota sieltä. Kiitos listasta.

Mitä Freeloadiin ja fysiikkaan tulee, niin äsken cyclolenkillä asiaa mietiskelin ja piru vie, tietenkin se vaikuttaa. Olin ajatellut koko ajan jousitusta ylhäältä alaspäin tapahtuvana joustona, mutta todellisuus onkin molemminpäin. Pitää kehittää jokin yksinkertainen koeasetelma ja testata asiaa. Jos jollakulla on idea hyvästä koeasetelmasta, jonka avulla voidaan selvittää haarukkaan kiinitetyn jousittomattoman painon vaikutus jousituksen toimintaa, niin kerro ihmeessä.

@Juha_h ja Lai: Mitä ruokaan tulee, en ole tutustunut soijaan, mutta nyt varmastikkin näin teen. 800-1000g arvio perustuu 3000kcal ravinnon tarpeeseen. Rouva kävi perjantaina ostamassa maalikaupoilta retkimuonia ja niiden perusteella tein laskelmaa (ensimmäinen sarake on paino ja toinen kcal)(painot ja energiat valmistajien ilmoittamia):

Adventure Food Vaeltajan aaminainen

150

693

Adventure Food Jauhelihapata

120

533

Blå Band Thaikana riisillä ja kasviksilla

116

550

Beef Jerky

115

320

Fazerin sininen puolikas

100

272,5

Oboy

84

285

Power Bar

110

398

795

3051,5

@Yetille vielä sen verran, että sinun erinomainen blogi on tullut tavattua moneen kertaan joululoman aikana ja erityisesti linkittämäsi varustelistan sisältävä artikkeli.

mjpk
15.01.2012, 16.31
Minkäslainen tuo mjpk:n Susitaival+Taitajan taival -reissu oli? Kävin viime kesänä kiertämässä Ilomantsista tuon Mekrijärven kerran ja toisella kertaa Ilomantsista tuonne Taitajan taipaleelle ja sitä pitkin Petkeljärvelle ja takas. Ruhkarannan kohdalla joutui vähän tunkkaamaan jyrkkien mäkien ja kaatuneiden runkojen takia, mutta muuten tuo ajamani pätkä oli oikein hieno. Mekrijärven kierto oli sitten hiekkatieajelua.

Yleisesti ottaen polkua löysin vain noilta merkatuilta reiteiltä, muuten koetin käyttää pienempiä metsäautoteitä ja kyllähän kohtuullisen hyvä määrä sellaista löytyi Naarvantieltä poistuttuani. Oikeastaan ainoat "pakkoasfaltit" ovat Naarvantien eteläpää (muuttuu soratieksi), 522 Mekrin lähellä ja Möhkön ja Oinassalmen väli (jos olisi alkuperäisen tarkoituksen mukaan suunnannut Oinassalmesta Taitajan Taipaleelle).

Taitajan taival oli hienoa harjupolkua Ilomantsin yhdysreitiltä pohjoiseenkin. Tavaroiden kanssa mun kunnolla kyllä joutui aina välillä taluttelemaan.

Susitaipaleelta löytyy vähän kaikkea - metsäautoiteistä ihanaan kangaspolkuun, hakkuuaukoista luonnonmetsään. Pitkoksia jonkin verran, ja siellä täällä vähällä käytöllä olevia pätkiä. Kaikkinensa valtaosin ajettavaa, ja taitaville varmaan kokonaan. Majavien patotyömaat parissa kohtaa aiheuttivat ylläreitä. Rakenteet pääosin oikein hyvässä kunnossa. Kaatuneita puita tuollakin riitti paikoin, ja näitten talvimyrskyjen jäljiltä varmaan taas lisää. Moottorisahalla tuota reittiä ei ollut pitkään aikaan auottu.

mjpk
15.01.2012, 16.39
Mitä ruokaan tulee, en ole tutustunut soijaan, mutta nyt varmastikkin näin teen. 800-1000g arvio perustuu 3000kcal ravinnon tarpeeseen.

Itse olen kilolla tähdännyt 4000kcal päivämäärään, ja sen ihan helposti saavuttanutkin ja ylikin tuppaa jäämään, kuten todettua. Toki sapuskat ovat silloin varsin normaaleja, ei erittäin rasvapainotteisia. Tämä sillä "filosofialla" että reissussa ei tule nälässä oleman (syötävä välillä vaikkei niin maistuisikaan), ja maunkin olisi hyvä olla siedettävä. Kalorikertymää olen hilannut ylös kaikessa yksinkertaisuudessaan suklaalla, voilla ja muromyslillä.

Ylempänä mainittu 300g per päivä ja vielä pitemmällä reissulla kuulostaa kyllä hurjalta, vaikka hyväksyttäisiin pienimuotoinen nälkiintyminen ja painon voimakas lasku. Huh.

Juha_H
15.01.2012, 16.57
Ylempänä mainittu 300g per päivä ja vielä pitemmällä reissulla kuulostaa kyllä hurjalta, vaikka hyväksyttäisiin pienimuotoinen nälkiintyminen ja painon voimakas lasku. Huh.
Juu no kun tarkemmin tutkailin, niin noissa on ilmeisesti oletettu että matkanvarreltakin löytyy jotain syötävää. Onki on kevyt ja yleensä tehokas väline ruoan hankkimiseen riippuen toki missä ja milloin reissaa.

kmw
15.01.2012, 17.06
...
Ulkokumipaikka? Mikä hän on, paha aukko sivistyksessä?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=13249 Mulla aina mukana. Ei voi korjauksen jälkeen ihan maantiepaineita
laittaa, mutta pääsee takaisin ihmisten ilmoille.

mjpk
15.01.2012, 17.14
^ Kiitos!!!

Zarni
15.01.2012, 19.09
Oma lainaus tuolta Lapin polut -topikista helmikuulta 2010:

Zarnin reissureppu v2.0. (http://www.liukkonen.net/stuff/mtb/reissureppu_v2.pdf) (.pdf 20kt)

Listalta puuttuu ruoat, ne kun on aina hieman reissukohtaisia. Safka koostuu pääosin pussisafkoista tyyliin "lisää vain kiehuva vesi". Aamuisin "nautiskellaan" puuro tai mysli+kahvi, puuron kanssa saattaa olla Ekströmin kiisseliä. Mukana myös sokeria, teetä, kaakaota, suklaata. Energiapatukoita tms. saattaa myös olla mukana. Joillain reissuilla myös maltodekstriinijauhetta, josta tehdään juomareppuun suht tiukka seos - liikkeellä ollessa ei tarvitse sen kummemmin syödä. Päivällä toki keitellään kahvit jossain välissä. Leipää tahi voita ei yleensä ole mukana.

Tuolla 30 litran Deuterin TransAlpine repulla tekee sellaisen 5-6 päivän reissun, ylimääräistää tilaa ei juuri jää, viiden päivän reissun safkoilla tuon saa aika täyteen. Teltta, makuualusta, EA-laukku, kameralaukku sekä takki ja housut jäävät repun ulkopuolelle. Varustus on suunniteltu 100% omavaraista kesä-/syysreissua varten. Nykyisin en juuri käytä valmiita rakenteita. Laavut toki hyödynnetään, mutta autiotuvilla vierailut jäävät vieraskirjan kuittaamiseen.

Majoitteena joko Akto sisäteltalla tai ilman, tai sitten tarppi ja rankinen. Tarppi olisi voinut olla pienempi 5 neliöinen samoin rankinen hieman kevyempi. Myös repun vaihdolla saisi painoa pois. Perussettiä on helppo keventää pitkälti toista kiloa. Myös vaatepuolta pitäisi vielä kehittää.

Valokuvaussetti (Canon) painaa puolitoista kiloa, pistää miettimään seuraavalle reissulle pelkästään Panan mukaanottamista (kaikkineen n. 270g).Edellämainitulla setillä taitaa viimeisin reissu olla vuodelta 2008. HUOM! lista on täysjoustopyöräilijälle, jolla kaikki kamat kulkee repussa.
Seuraava MTB-vaellusreissu tapahtunee todennäköisimmin läskipyörällä BikePacking -tyylillä. Varustuksessa sinällään ei tule olemaan suuria muutoksia, ainoastaan pakkaus-/kuljetustapa muuttuu.

Safkojen painoja tai kaloreita en ole koskaan reissuillani laskenut, hengissä on kuitenkin selvitty tähän asti! Joskus on nälkä, joskus ei.

JackOja
16.01.2012, 10.06
Tuosta Zarnin ja Tapio H:n reissurepusta (http://mtb-vaeltaja.fi/jutut/mtb-vaellus/MTB-reppu.html) mää olen koostanut itselleni soveltuvan setin. Noissa on pääosin kaikki tarpeellinen. Noin 14 kg painaa reppu selässä. Siihen tottuu muutaman kilometrin ajeltuaan.

mjpk
21.01.2012, 20.41
Tulipa tilattua täysi setti Revelate Designista (http://www.revelatedesigns.com/index.cfm) (isompi satulalaukku, matala runkolaukku, kaasutankki, kanoottipussin tankoripustin sekä tasku sille). Juuri nyt siellä näyttää olevan kaikki "in stock", myös se pienempi satulalaukku Pika. Kaipa nuo ennen kesää tulliin tulevat.

Jos tilaatte tuolta niin ei tarvitse hämääntyä siitä että maksuvaiheessa (jenkkilän näkökulmasta) ulkomainen IP-osoite blokkautuu - näin kävi ainakin minulle. Tästä selviää laittamalla meiliä annettuun osoitteeseen jonka jälkeen maksulinkki avataan.

TaitettaVille
21.01.2012, 20.55
Tulipa tilattua täysi setti Revelate Designista (http://www.revelatedesigns.com/index.cfm) (isompi satulalaukku, matala runkolaukku, kaasutankki, kanoottipussin tankoripustin sekä tasku sille). Juuri nyt siellä näyttää olevan kaikki "in stock", myös se pienempi satulalaukku Pika. Kaipa nuo ennen kesää tulliin tulevat.

Jos tilaatte tuolta niin ei tarvitse hämääntyä siitä että maksuvaiheessa (jenkkilän näkökulmasta) ulkomainen IP-osoite blokkautuu - näin kävi ainakin minulle. Tästä selviää laittamalla meiliä annettuun osoitteeseen jonka jälkeen maksulinkki avataan.

Tankoripustin jäi minua hiertämään, joten mielelläni näkisin sen pyörääsi ripusteltuna (kunhan vain meren yli tulee). Niin pahasti jäi Harnessin tilaamatta jättäminen kaihertamaan, että olen puolenkymmentä kertaa meinannut tilata tämän (http://wildcatgear.co.uk/products/handlebar-harness/) wildcatgear.co.uk:sta. Olisi euroopplainen ja suht. edukas. Minua kiinnostaa kiinnityssysteemi, joka ankkuroi ripustimen haarukan kruunuun ja ilmeisesti säästäisi emäputken pintaa.

Asian vierestä: Yllättävän nopeasti tavara tulee, jos vain käyttävät siellä USPS:n palveluja. Minulle tuli retkikeitinsysteemi (189 g, sis. poltin, muki 6dl, mukin kannatin, kansi ja tuulisuoja) kuudessa päivässä.

Julle
08.02.2012, 23.03
Heipä hei kaikille, uutena foorumille porskuttelen:)

Olen ajellut nuorempana paljon maastossa ja tuommosta jotain freeride homman tyylistäkin tuli joskus harrastettua, mutta sitten alkoi enemmän kiinnostamaan maantiehommat. Nyt taas on joku ratas pyörähtäny päässä ja pitäisi päästä pois autojen seasta.
Osa syynä on tainnut olla monen vuoden Great divide fiilistely, joka olisi haaveena joskus ajaa. No se ei kumminkaan oikeen sovi aikatauluun ja parempi olisi ehkä aluksi jokin lyhkäsempi reitti :)
Olenkin katellu muita mahdollisia maastopyöräreittejä ja tuo TransAndalus reitti on alkanut kiinnostamaan. Tuolla reitillä olisi aika laidasta laitan maastoa ja majoituspaikkoja kohtuu matkojen välein.
Sitte noihin kysymyksiin :D

Onko kukaan käynyt ajeleen tuolla? Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Nähtävästi ajelevat aika moni melko UL varustuksella kun ruoka- ja majoituspaikkoja on niin paljon.

Sitte toiseen aika olennaiseen kysymykseen. Eli tällähetkellä minulla eikä matkaseuralaisella ole maastopyörää. Olen tässä pähkäillyt viime kuukaudet, että millaisella pyörällä sitä tuommosia reissuja olisi hyvä ajella.
Olen ajellut pitempää matkaa maantiellä vanhoilla retki- ja maantiepyörillä. Mutta maastossa en varusteiden kanssa ole ajanut.
Kärryä tuonne andalusian kiekalle ei ainakaan suositella. Joten kamat tulisi varmaan pyörään kiinni jotenki mahdollisimman kompaktisti jotta ajomukavuus säilyisi. Mahdollisesti yksi kilon teltta ja kevyet ruoka- ja yöpymistarpeet, mutta tuolle reissulle pitäisi miettiä kannattaako noita etes mukaan ottaa.
Niin tosiaan pyörällä tulisi varmaan ajettua kesää ennen ja kesän jälkeen työajoa ja muuta reeniä maanteillä ja metsissä. Ja jos paketti on vielä kasassa niin mahdollisesti uusia metsäreissuja tulevaisuudessa.
Ja itse olen saanyt järkeltyä että renkaat voisi olla nuo 29erit ja mahdollisesti jäykkäperäinen. Mutta en ole oikeen saanut tuota täpäriäkään suljettua pois :)
Kuinka tuommoinen täysjousitettu xc pyörä oikeen hukkaa polkutehoja?

Elikkä onko ehdotuksia? Butjettina järki. Eli en ole tuonne metsään menossa hifistelemään ja esittelemään mitään crank brotherssin kiekkoja ;) Eli kestävää, mutta ei kumminkaan nyt ihan painavimmasta päästä :D Helppo speksi ;)

Kiitokset jo etukäteen.

ps. jos jollain on muita hyviä pitempiä reittejä ehdottaa niin mielelläni niistäkin kuulisin. Reissun pituus tulisi olemaan 6 viikkoa.

Kare_Eskola
09.02.2012, 00.06
Great Divide ja vastaavat pitkät maastopyöräreitit maailmalla ovat käsittääkseni varsin helppoa "maastoa", siis hiekkatietä, kärrypolkua ja helppoa vuoristobaanaa. Moni ajaa niitä täysjäykillä ja moni etujoustoilla mutta harva täysjoustolla. Ja joka tapauksessa pitkät, helpot ylämäet notkupyörällä raskaassa lastissa ottavat päähän, vaikka olisi millainen pro pedal.

Pyörän valinta riippuu maaston lisäksi myös varusteiden määrästä, selän kestävyydestä, ajotekniikasta ja varaosatarpeesta, mutta väittäisin että paras kompromissi kuvailemillesi reissuille on titaaninen jäykkäperä 26-tubeless-kiekoilla. Terästä jos menee oikeasti takamaalle, alumiinia jos budjetti rajoittaa, kuitua jos painosta kiinni. Tubeless tuo mukavuutta. 26-kiekkoja toistaiseksi löytyy paremmin ja lähtökohtaisesti kestävät kuormaa & käyttöä 29:ä paremmin.

Täysjoustopyörissä on paljon liikkuvia osia, joita on ikävä pitää mukana reissulla ja ikävä vaihtaa. Viimeksi MTB-seikkailussa kahdesta täpäristä hajosi linkusto. Toisen sai ajokuntoon rebuild kitillä (aika iso laatikko, 6 tuntia kilkuttelua), toisen matka jäi kesken. Ja kyseessä koetellut pyörät ja kuormaamaton ajo - ja huollettu reissu.

Täpäriin voi olla hankala laittaa juomapullotelineitä tai runkolaukkua.

Paitsi että sillä tietysti lähdetään mikä parhaiten itselle sopii, ja meitä on moneksi.

Jos haluat testailla kalustoa ja rajoja hyvässä seurassa, niin tsekkaapa MTB-seikkailu 2012 -lanka.

Julle
09.02.2012, 21.20
Joo kyllä tuo täysjousto taitaa olla vähä turha tuommosille reissuille. Ja totta, mitä vähemmän liikkuvia osia sitä pitemmälle yleesä liikkuu. Hyvä huomio tuo 26:en kestävyys. Mutta toisaalta noiden 29 rullavuus kiehtoisi. Ja kun nuo maastot on kohtuullisen helppoja niin voisi kuvitella että nuo kiekot kestäisivät. Käytetäänhän 700 renkaita legendaarisissa LHT:ssa ja trekin 520:ssä. Toisaalta nuo pyörät on varmaan suunniteltu pääsääntöisesti kohtuu tasasiin maastoihin. Mutta seitaaltaan ajaessa vanteisiin noissakin kohdistuu kyllä vääntöä.

Onkohan kellään kokemuksia lastatusta 29sta pitemmällä retkellä?

Tuommonen titaaninen jäykkäperä on ittelläki mielessä pöriny. ainoo vaan että meinaa vähä mennä yli budjetin. Ja alkanu mietityttään että voishan tuo olla että alumiininenkin kestäisi ihan hyvin. Melko kovasti pitää pannuttaa jotta rungon saa rikki ja eikö nuo nyky alumiinit ja hitsit kestä melkosesti kilometrejä.
RCZ ois myynnissä tuommonen (http://www.rczbikeshop.com/englishue/believe-bikes-011-frame-titanium-s-lite-size-20.html) titaani runko kohtuu hinnalla, mutta uskaltaakohan tuommosta Believe titaania laittaa.

Kumminkin voisi yrittää tuon yhdistelmän massan pitää kohtuullisen matalana, jotta ajettavuus olisi parempi. Tuon takia tuo rautarunko on ehkä jäämässä pois. Vaikka sitä voikin hitsata helpommin jos sattuu hajoamaan jossain jumalan selijän takana, mutta siinä tapauksessa joutuu kumminkin hakeutumaan jonnekkin ihmisten ilmoille. Ja siellä missä on ihmisiä on myös pyöriä ;) Tottahan toki jos oikeen takamaille menee, jossa pyöräilyä vähemmän harrastetaan, niin kannattaa sitte harkita tuota rautaa.

Julle
09.02.2012, 21.24
Ja tuo MTB-seikkailu kuulostaa hyvältä! Ainoo vaan että sattuu justiisa tuohon oman reissun alkuun. Mutta jos sitä käy hakeen vauhtia tuolta pohjosesta :D

TaitettaVille
21.02.2012, 21.23
Nostetaan aihetta ylöspäin.

Huomasin, että repun paino alkoi kasvaa huolestuttavasti. Painoa olisi kiva siirtää alas lähelle painopistettä ja pois selästä. Minun Trek fuel Ex:n runko on niin pieni, että runkolaukkua en ole edes harkinnut. Kokeilin, josko Salsan Anything-häkki kävisi köyhämiehen runkolaukusta. Metriäkään en ole voinut flunssan takia ajaa, mutta näyttää lupaavalta. Vajaan kilon sain siirrettyä etukolmion sisään.

Kirjoittelin blogiin lyhyen jutun asiasta (http://pienetpyorat.blogspot.com/2012/02/salsa-anything-hakki-bikepacking-tetris.html). Toivottavasti kukaan ei tuoksuttele palkokasvia liian voimakkaasti blogin "piilomainonnan" vuoksi.

JackOja
22.02.2012, 08.53
Huomasin, että repun paino alkoi kasvaa huolestuttavasti....

Mitäs se sitten painaa?

...blogin "piilomainonnan" vuoksi.

Hyvin on piilotettu, mää en huomannut mitä siellä mainostetaan :seko:

TaitettaVille
22.02.2012, 11.46
Mitäs se sitten painaa?

Tällä hetkellä repun paino pakattuna ilman kulutustavaraa (ruoka, vesi ja polttoaine) on noin 5 kg. Kun lisään veden (n. 2 l), ruuan (kahdelle päivällä 2 kg) ja polttoaineen (kahdelle päivälle 300 g), reppu painaa noin 9,5 kg. Anything-häkkiin sain mahtumaan ylimääräisen vaatekerran (-700g) ja ajattelin, että työkalut (n. -300 g) voisi laittaa vielä johonkin Revelate Gas tankin (https://www.revelatedesigns.com/index.cfm?fuseaction=store.catalog&CategoryID=2&ProductID=3) kaltaiseen tankolaukkuun. Kokonaipaino pysyy luonnollisesti samana, mutta reppu kevenisi noin 1 kg eli noin 11%.

Tavallisella syksyisellä pitkällä lenkillä repun paino on ollut veden ja naposteltavien kanssa noin 5,5 kg eli nyt eroa lenkkirepun ja retkirepun välillä on enää 3 kg.

Hyvin on piilotettu, mää en huomannut mitä siellä mainostetaan :seko:

No eihän blogissa mitään mainosteta. Tarkoitin oman blogini esiintuomista toistuvasti tässä topicissa.

Julle
28.02.2012, 22.52
Eipä kovin runsaasti tullut kokemuksia 29erin soveltumisesta maastovaellukseen. No sen näkee sitte ku lähtee ajeleen:)
Ei oikeen kaupoista löytyny sopivaa pakettia niin päädyttiin kasaamaan pyörät itte. Rungoksi valikoitui On-One Scandal ja kiekoiksi ZTR Arch EX + DT 240s setti. Eli kohtuu kevyeen tuli pyrittyä.
Tavarat pyritään pitämään mahdollisimman minimissä. Pyörään nuo kamat tulis kiinni ilman tarakkaa/jäykkiä rakenteita, elikkäs bikepacking meiningillä.
Tarkotuksena ois suunnitella ja rakennella itte nuo laukkusysteemit.

Jos tuosta pyöräreppuilusta jollain on kokemuksia, kommentteja ja palautetta niin ilomielin kuultaisiin.
Ja tietääköhän kukaan mistä saa hommattua vahvoja ja keveitä kankaita ynnä tarvikkeita.
Oulusta löytyi Shelby (http://www.shelby.fi/), mutta heiltä ei löydy tämmöistä materiaalia (http://www.bikepacking.net/wp/wp-content/uploads/2011/08/fantom-pack1-191.jpg). Eli jos jollain hajuja mistä tuommosta Kevlar matskua saa niin kertoa ihmeessä saa.

lai
28.02.2012, 23.09
Oulusta löytyi Shelby (http://www.shelby.fi/), mutta heiltä ei löydy tämmöistä materiaalia (http://www.bikepacking.net/wp/wp-content/uploads/2011/08/fantom-pack1-191.jpg). Eli jos jollain hajuja mistä tuommosta Kevlar matskua saa niin kertoa ihmeessä saa.
Näyttää ihan normaalilta Kevlar purjekankaalta, jossa on hiilikuituvahvistus. Varmasti mistä tahansa purjeneulomosta löytyy jämäpaloja hyvinkin edullisesti. Tai sitten loppuunajetusta tai revenneistä kisapurjeista saa varmasti ihan ilmaiseksi. Käytetyt kankaat eivät kyllä pidä vettä, kun tuo filmi noista kankaista yleensä halkeilee.

Tomi

Kare_Eskola
28.02.2012, 23.10
Kyselepä Yetiltä: http://yetirides.blogspot.com/2010/10/frame-bag.html

Yeti
28.02.2012, 23.54
Minä käytin Shelbyn 1000D Cordurakangasta. Isokokoinen runkolaukku painaa 300 g, joten ei voiteta paljon käyttämällä kevyitä kankaita. Paksu Cordura ei ehkä ole vahvin vaihtoehto, mutta hyvin tuntuu silti kestävän. Joku Spectra olisi varmasti vahvempi ja kevyempi, mutta saattaa olla hankalampi ommella.

Takana minulla on molemmissa maastoretkipyörissä (Pugsley ja Salsa Fargo) tarakka. Se painaa toki enemmän kuin puhdas satulalaukkujärjestelmä, mutta luulen että minun tapauksessa se kannattaa. Olen sen verran pitkä (192 cm) että tarakalla painopiste on huomattavasti alhaisempi kuin se olisi satulalaukulla.

Grr
29.02.2012, 10.20
Ja tietääköhän kukaan mistä saa hommattua vahvoja ja keveitä kankaita ynnä tarvikkeita.

Extremtextil (http://www.extremtextil.de/catalog/Stoffe:::21.html), nopea ja kohtuuhintainen.

kaakku
08.03.2012, 12.35
Millaisia kokemuksia porukalla on riippukeinuista majoitusratkaisuina?

kaakku
08.03.2012, 12.51
:cool:

Katselin että DD Travel Hammock (http://www.retkeilysoppi.fi/riippumatto-travel-p-31.html) painaa alle kilon eikä ole järin kallis. Vaatii tietty sateensuojan tuohon päälle. Hennessyn malleissa taitaa sadesuoja olla mukana.

ellmeri
08.03.2012, 13.23
Kaverilla tais olla sellanen sadesuojallinen Hennessy talvi-leirissä . Hyvät oli kuulemma unet -22 pakkasessa.:D

Juha_H
08.03.2012, 13.41
Millaisia kokemuksia porukalla on riippukeinuista majoitusratkaisuina?
Riippumatot vaatii makuualustan jos siinä meinaa nukkua mukavasti ja lämpöisesti (yllättävän vilpoinen majoite jopa kesäöinä ilman makuualustaa). Hyttysverkollinen riippumatto on hyvillä keleillä ihan käypänen retkipunkka jonka päälle on suht helppo virittää sadeviitta, jolloin siinä nukkuu hieman kehnommallakin ilmalla. Narut kannattaa testata/tuunata ennen reissua niin että ne ylttää mahdollisimman monenpaksuisten puiden ympäri.

Ketjureaktio
08.03.2012, 13.41
Mulla on kilonen Haltin teltta, se pitää sadetta. Onko riippumatosta muuta hyötyä kuin kipeä selkä?

kaakku
08.03.2012, 13.49
Mä kun just mietin että eikös kunnolla viritetyssä riippumatossa ole nimenomaan mukavampi kölliä kuin kivikkoisessa tantereessa. Eipä tosin ole pahanhintainen tuo Haltin Pata Fun (http://uusi.halti.fi/content/fi/39/9640/Pata%20Fun%20teltta.html). Haussa onkin nimenomaan kevyt ja EDULLINEN majoitusratkaisu tulevan kesän reissuihin.

Juha_H
08.03.2012, 13.55
Mulla on herkästi kipeutyvä selkä, mutta kymmenkunta yötä riippumatossa nukkuneena ainakaan mun selkä ei siitä ihan älyttömiä kärsinyt, kunhan maton saa vaan pingotettua hyvin tiukalle. Yllättävän mukava tuo on oikein varusteltuna. Makuualustan merkitystä ei voi kuitenkaan väheksyä, sillä riippumatossa on tullu paleltua talvimakuupussissa plussan puolella pysyneenä kesäyönä. Matto kun painaa makuupussin eristeet tiukkaan kasaan ihoa vasten, jolloin kylmä pääsee maton kautta suoraan iholle makuupussin paksuudesta riippumatta.

JackOja
08.03.2012, 13.59
Mulla on kilonen Haltin teltta, se pitää sadetta...

Ai mikä?

Riippumattoa varten pitää sitten olla tarjolla jotakin mihin sen ripustaa...

Ketjureaktio
08.03.2012, 14.49
Ai mikä?

En muista mallia, se on vuosia vanha. Oisko joku Multi Sport? Niinkuin Haltin tuotteissa yleensäkin, tässä sai pyytää takuuseen alumiinikaaret kun niiden kuminauha oli aivan kelvoton. Vetoketju on sentään pysynyt ehjänä. En usko että tuo oli kallis teltta, kun mulla on halpa maku ja taipumus saada tyydytystä halvoista ostoksista.

ellmeri
08.03.2012, 15.44
En muista mallia, se on vuosia vanha. Oisko joku Multi Sport? Niinkuin Haltin tuotteissa yleensäkin, tässä sai pyytää takuuseen alumiinikaaret kun niiden kuminauha oli aivan kelvoton. Vetoketju on sentään pysynyt ehjänä. En usko että tuo oli kallis teltta, kun mulla on halpa maku ja taipumus saada tyydytystä halvoista ostoksista.

Mulla on Haltin MULTISPORT meni tuulessa norjassa halki.

Sillä teltalla sai helpostakin reissusta seikkailun.

TaitettaVille
08.03.2012, 16.07
Minä olen retkeilly pääasiallisesti riippumatolla nyt kaksi vuotta. Telttaa käytän ainoastaan rouvan kanssa ja sekin varmasti loppuu, koska ompelin itselleni uuden riipumaton hyttysettömälle ajalle (Rouva saa WB:n). Hyttyskeleillä olen käyttänyt Warbonnet Blackbirdiä, jossa on hyttysverkko.

http://youtu.be/ioIfHRsZQ8E

Käytin makuualustaa ja makuupussia aluksi, mutta hyvin pian tilasin siihen tarkoitetun nukkumissysteemin. Ei kaduta yhtään. Makuupussiin meneminen riipparissa on toisinaan melkoista vaakamamboa. Koko systeemi tällä hetkellä painaa:

Ilman hyttysiä:

Oma riippari noin 600 g
Cuben Fibre laavukangas 230 g
Peitto 621g
Alusta 529 g
Yhteensä: 1980 g (jos otan kiilat mukaan + n. 100g)

Hyttysten kanssa

Warbonnet blackbird 915g
Muut samat

Yhteensä: 2295 g (+ kiilat 100g jos mukana)

Mielestäni mukavuus riippumatossa riippuu (hehehehheh) siitä, kuina suorassa pystyy riippumaan. Esimerkiksi omassa ja warbonnetissa minä nukun kohtuullisen suorassa, koska nukun ikäänkuin vinottain enkä kiinnitysnarujen suuntaisesti. Liian kireä riippari on aiheuttanut minulle pohjekramppeja, koska maton keskiosaan tulee kireä harjanne joka painaa minulla juuri pohkeiden kohdalla. Ridgelinea käyttämällä kireysongelmat ovat menneen talven lumia.

Jos retkeni kohdistuu sekä metsäiselle että puuttomalle alueelle, vaihdan alustan Thermarestiin (+/- 0g) ja otan mukaan Ultrakevyen Bivysäkin (noin 200g). Teen laavukankaasta laavun ja nukun bivyssä. Täältä (http://www.hammockforums.net) kannattaa lueskella tarkemmin riippumattoretkeilystä. On maailman mukavin, asiantuntevin ja ystävällisin foorumi mitä olen seurannut. Sieltä löytyy myös hyvin DIY-ohjeita.

TaitettaVille
08.03.2012, 16.11
Youtubesta löytyy sankari nimeltä Sean "Shug" Emery (myös hammockforums.netissä), joka on tehnyt mainion sarjan videoita riippumattoretkeilyn perusteista (http://www.youtube.com/playlist?list=PLB8752777861C2AA8). Kannattaa katsoa, jos asia kiinnostaa. Shugin videot sai minut tilaamaan ensimmäisen riiparin ja sen jälkeen olen vain roikkunut langoilla.

kaakku
08.03.2012, 16.53
Riippumatto kiinnostaa siksi että:
1. no onhan se nyt aivan mahottoman siisti systeemi
2. mulla on tosi vähän rahaa joten (alle) 100e mattoon kuulostaa paremmalta kuin useampi satanen kevyeen telttaan

Käyttötarkoituksena 1-2 yön maastopyöräreissut. Matkaan ei tartte lähteä jos säätiedotuksessa luvataan hirveesti vettä taivaalta.

Olen vasta tiedonhankintavaiheessa. Siksi olen avoinna kaikille ehdotuksille ja kuuntelen erityisellä mielenkiinnolla kokemuksia. TaitettaVillellä hyviä juttuja!

Jopoman
08.03.2012, 17.25
Riippumatto on ainakin kesäretkellä tosi pop. Toki vasta kokeilemalla tietää sopiiko omalle selälle, mutta jos sopii niin se on parhautta. Lisäbonuksena sohvamainen istuinmukavuus leiriin joka voittaa kannon päällä kököttämisen 6-0. Makuualusta toki pitää olla, niinkun Juha_H ennätti toteamaan.

Mistäs oot TaitettaVille 230g laavukankaan löytänyt?

TaitettaVille
08.03.2012, 17.31
...Mistäs oot TaitettaVille 230g laavukankaan löytänyt?

Siis laavukangas on 190 g, mutta ridgelinen ja narujen kanssa noin 230 g. Kokeilen vielä eri naruvaihtoehtoja ja kiristystapoja, joten paino varmasti heittelee 225-250 välillä.
Ameriikan maaltahan (http://www.hammockgear.com/cart/index.php?main_page=product_info&products_id=21) niitä löytää. Tuli maanantaina, joten en ole nukkunut vielä yhtään yötä sen alla. Viikonloppuna olisi tarkoitus pistää koko systeemi metsään ja ottaa muutama kuva ja ehkä vetästä päikkärit.

Edit. Laavukangas saattaa olla väärä suomennos "tarp" -sanalle. Mikä on oikea suomennos, niin ei tule sekaannuksia laavun ja louteen kanssa.

Jopoman
08.03.2012, 17.47
Kiitos kiitos! Kuullostikin liian hyvältä mahtuakseen mun budjettiin.

Kratti
08.03.2012, 18.02
Riippumattoa varten pitää sitten olla tarjolla jotakin mihin sen ripustaa...

Hätätapauksessa siitäkin voi tinkiä:

http://www.kratti.jossain.com/reissu_2008/original/Picture_285.jpg

Makuualustassakin voi tinkiä. Itse olen käyttänyt "puolipituista" huopaa, joka on likimain samanlaista kuin autojen lattiaverhoilut. Painossa tuskin voittaa mitään, mutta tilassa voittaa.

Sein Caledon
09.03.2012, 01.02
Oletteko käyttänyt riippumattoja muuhun kuin nukkumiseen. Mites huonolla kelillä ajan tappaminen? Kokkaaminen? Vaatteiden vaihto? Missä olette säilyttäneet retkikamat eli saako sinne mattoon mukaan gearia kuinka paljon? Tulee mieleen ihan tällaisia leirielämän perusjuttuja. Tietysti nuo puut pitää kanssa löytyä. Hauskan näköinen vehje joka tapauksessa.

Jos Yeti lukee tätä (ja miksi ei muutkin), niin mites tuo Tarpentin Double Rainbow on pelannut? Luin jotain kommentteja blogista. Oletko sen jälkeen joutunut huonompaan keliin? Meneekö kelirikon aikana eli pikku pakkasessa/lumessa? Kestääkö materiaalit käyttöä? Toimiiko oikeasti keppien kanssa itseseisovana? Riittääkö pituus mukavasti 190cm pitkälle? Tilasitko suoraan valmistajalta vai mistä? Itse kiinnostaisi: kaksi ovea, avoin pitkä sivu, kaksi selkeää makuupaikkaa ja tietysti tuo keveys. Oikeastaan ainoa negatiivinen puoli speksien osalta tuossa on ettei se ole itseseisova. Saa ehdottaa vastaavia tuotteita, jos tulee mieleen. Kesällä olisi tarkoitus heittää pitkästä aikaa pidempää lenkkiä pyörällä ja voisi yrittää grammanviilauksella tehdä reissusta pikkaisen helpomman.

Itsellä tällä hetkellä settinä (painot lonkalta, olisi mielenkiintoista mitata tarkat arvot):
Teltta: Vaude Hougan(menee tarvittaessa 2hlö) 1,7kg
Alusta: Termarest Neoair 0,4kg
Makuupussi: joko Marmot(-5) 0,9kg tai Haglöfs(+2) 0,6kg

Eli yhteensä kelistä riippuen kolmen kilon pinnassa ja siis tuolla setillä pystyn heittämään reissut pikkupakkasillakin. Hogan kestää lisäksi aika kovaa menoa kelin puolesta. Teltasta lähtee helposti puoli kiloa tai enemmänkin jos ostaa yhden hengen vehkeen. Lisäksi kesäpussi on vanha kuin mikä ja nykyään saattaisi olla keveämpää tarjolla.

TaitettaVille
09.03.2012, 07.59
Riippumatossa onnistuu melkein kaikki samat jutut kuin teltassakin. Ajan tappaminen saattaa olla jopa mukavampaa, sillä riippumattoa voi käyttää tuolina (http://media.photobucket.com/image/blackbird%20hammock%20as%20a%20chair/EvilGemini68/Camping/Oct2010CF_010.jpg). Riippumatossa voit katsella maisemia vaikka sää olisi huono. Laittaa tarpin reunaa vähän korkeammalle, niin avot, johan on maisemaikkuna. Kokkaamisessa voi hyödyntää samaa kuin maisemaikkunassa, eli nostaa katosta vähän ylöspäin, niin syntyy keittokatos, jossa on nojatuoli.

Seuraava kommentti ei varmasti ole aivan objektiivinen, mutta minusta Suomessa (tunturialuetta lukuunottamatta) löytää suojaisan paikan riippumatolle yhtä helposti kuin teltalle. Suomi on metsiä ja puita täynnä. Alustalla ei ole väliä: saa olla kivinen, roskainen, kalteva jne. Silmä harjaantuu hyvin pian etsimään hyviä leiripaikkoja, aivan kuin teltankin kanssa. Puille olen laittanut vain kaksi kriteeriä: Niiden etäisyys täytyy olla 3,5 - 5 m, niiden täytyy olla terveitä ja yläpuolella ei ole kuolleita oksia (pätee myös telttaan). Riipparin saa viriteltyä melko kapeisiinkin puihin, kunhan vain käyttää hieman järkeä.

Retkikamat olen laittanut riippumaton alle, jossa ne ovat suojassa sateelta. Warbonnettissa on "hylly", johon voi laittaa kaikki yöllä tarvitsemansa varusteet (juomapullo, lamppu, kirja, ylimääräinen paita, lompakki, puhelin). Muissa riippumatoissa isot pojat ovat käyttäneet esim. ridgelineen ripustettavaa pussia.

Vaatteita en ole vaihtanut riippumatossa, mutta sadesuojan alla ole vaihtanut periaatteella: minulla ei ole mitään erikoista ja olen vain iloinen, jos joku on kiinnostunut ja jos häiritsee, ei tarvitse katsoa.

Lämpötiloista. Viestissä #45 oleva kokoonpano on valmistajan mukaan mukava vielä 20 °F eli noin -6,7 °C. En ole kokeillut ko. systeemiä noin kylmällä, mutta talvimakkarin ja Thermarestin kanssa olen nukkunut noin -10 °C.

Tällä hetkellä miinuksia riippumatossa on...

Nykyisissä omistamamissani riippumatoissa ei voi nukkua kahdestaan (tosin sellaisiakin on).
Reitillä, jossa on myös puuttomia taipaleita, täytyy kuljettaa mukana Bivyä.
Kuten pyöräily, aiheuttaa pakonomaista välineiden hamstrausta.
Mahallaan nukkuminen ei onnistu kunnolla (selällään jees, samoin kyljellään).

JackOja
09.03.2012, 10.18
En muista mallia, se on vuosia vanha. Oisko joku Multi Sport? Niinkuin Haltin tuotteissa yleensäkin...

Jaa kahen kilon multisport... minä jo luulin, että Halti olis tehnyt jonkin oikeasti kevyen teltan :o

ellmeri
09.03.2012, 11.51
Jaa kahen kilon multisport... minä jo luulin, että Halti olis tehnyt jonkin oikeasti kevyen teltan :o

1.200g+pussi 150g Haltin multisport 1400 ainakin mulla tää on niitä ekoja,tosi vanaha.

Yeti
10.03.2012, 20.06
...

Jos Yeti lukee tätä (ja miksi ei muutkin), niin mites tuo Tarpentin Double Rainbow on pelannut? Luin jotain kommentteja blogista. Oletko sen jälkeen joutunut huonompaan keliin? Meneekö kelirikon aikana eli pikku pakkasessa/lumessa? Kestääkö materiaalit käyttöä? Toimiiko oikeasti keppien kanssa itseseisovana? Riittääkö pituus mukavasti 190cm pitkälle? Tilasitko suoraan valmistajalta vai mistä? Itse kiinnostaisi: kaksi ovea, avoin pitkä sivu, kaksi selkeää makuupaikkaa ja tietysti tuo keveys. Oikeastaan ainoa negatiivinen puoli speksien osalta tuossa on ettei se ole itseseisova. Saa ehdottaa vastaavia tuotteita, jos tulee mieleen. Kesällä olisi tarkoitus heittää pitkästä aikaa pidempää lenkkiä pyörällä ja voisi yrittää grammanviilauksella tehdä reissusta pikkaisen helpomman.
...

Tarptent Double Rainbow on toiminut hyvin ja olen tyytyväinen siihen. Se luonnollisesti pitää sadetta täysin sen jälkeen kun on käsitellyt saumat silikonilla. En ole ollut kovassa kelissä sen kanssa vielä, joten myrskynkestävyydestä en pysty sanomaan mitään. Pituus riittää hyvin (olen itse 192 cm) ja tykkään erityisesti siitä että hienossa kelissä se toimii erittäin avoimena hyttyssuojana. En ole käyttänyt itseseisovana, mutta kai se toimii. Olen käyttänyt sitä ongelmitta myös pikkupakkasessa. Kondenssia muodostuu tietyissä olosuhteissa, mutta ei sekään ole kovin suuri ongelma. Tilasin suoraan valmistajalta, mutta Saksastakin (http://www.trekking-lite-store.com/trekkingshop/Zelt/2-Personen-Zelt:::1_9.html) niitä saa.

Sein Caledon
12.03.2012, 01.52
Kiitos kommenteista. Tajusin viime postauksen, että tuota löytyi oma treadi teltoille. Katselin sen läpi. Double Rainbowssa vahvuutena näyttäisi olevan tila. Samassa painoluokassa ei ole oikein muita kahden hengen vehkeitä.

Riippumatto on kieltämättä mielenkiintoinen konsepti. Täytyy katsoa, jos pääsisi jossain tutustumaan. Mulla ei taida olla siinä mielessä kuitenkaan ajankohtainen, että toivon mukaan ainakin toinen kesän pyöräseteistä on jossain Narvikin/Abiskon seudulla, joten teltta on pakko ottaa mukaan. Lisäksi mulla muut harrastukset kuten kiipeily rajoittaa vähän valintaa (monikäyttöisyys on ehdoton plussa). Esimerkiksi Vauden kanssa voi lähteä avoimempaan maastoon, vaikka ei ääriolosuhteiden teltta olekaan ja sen saa pahaankin kivikkoon jotenkuten pystyyn kun on itseseisova. Siinä mielessä on loistava peli.

Zarni
12.03.2012, 13.51
Lisäksi mulla muut harrastukset kuten kiipeily rajoittaa vähän valintaa (monikäyttöisyys on ehdoton plussa).Portaledge? ;)

http://www.alpinist.com/media/web08f/silvia_4.jpg

TaitettaVille
13.03.2012, 18.46
Riippumattokeskustelusta innostuneena kävin räpsäisemässä muutaman kuvan ja kirjoitin muutamia ajatuksia riippumaton käytöstä blogiini (http://pienetpyorat.blogspot.com/2012/03/pyoraretkeilyvarustukseni-evoluutio-2.html).

cuppis
13.03.2012, 20.41
Oliskos tuon DIY-maton rakenteluohjeet jossakin saatavilla?

TaitettaVille
13.03.2012, 21.17
Oliskos tuon DIY-maton rakenteluohjeet jossakin saatavilla?

Hammock Forumsilta (http://www.hammockforums.net/forum/showthread.php?t=15205) löytyy.

mni
22.04.2013, 18.56
Vautsi. Kaikkea ne suomalaiset keksii: riippumakuupussi (http://www.madtree.fi/products/tarseer.html)

http://www.youtube.com/watch?v=9HTRrbCyOOs

ellmeri
22.04.2013, 19.40
Toissatalvena iso-melkuttimen rannalla toweri nuggu -24 pakkasta tollasessa hyvät unet.

Muut mukana olevat nukuttiin kuusen alla ja kärwisteltiin kylmästä.

mni
13.08.2013, 21.28
Olemme pelastetut! "Lisää vain vesi ja hiilihapota - Oluttiiviste keventää vaeltajan eväsreppua" (http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article920100.ece) (Tekniikka & Talous)

Ainiin. Tuosta MadTree Tarseerista (http://www.madtree.fi/products/tarseer.html) on näköjään tullut myös XL-kokoinen malli. (Melkein jo meinaan harkita ostamisen mahdollisuutta.)

Nufan
14.08.2013, 07.36
Innostuin makuupussista, kunnes näin hinnan...

heccu
14.08.2013, 10.54
Innostuin makuupussista, kunnes näin hinnan...

tossa (http://www.varuste.net/Hennessy+Hammock+Expedition+Asym+Zip) vähän halvempi vaihtoehto mutta vaatii lisäksi vielä makuualustan ja makuupussin (jotka sinulla lienee jo olemassa)

lai
09.06.2014, 19.07
Zarnia ja Tapio H:ta mukaellen oma pakkauslista tässä:

Leirivarusteet:
Teltta Vaude power lizard tai bivybag
makuualusta
makuupussi Cumulus liteline 400
keitin+ polttoaine Trangia tai Esbit
2*Orikaso lautanen . muki
Spork lusikkahaarukka
Victorinox linkkari
40l karrimor rinkka
karhunkynsi ja astianpesuaine minipullossa
tulitikut ja magnesium tulukset
juomapullo fillariin 0.5l
runkolaukku
satulalaukku
tanko ”sling”
tankoon Ortlieb kuivasäkki
gastank
kartat+kompassi
pitkävartinen retkimuonalusikka

Ruoka, vahtelee retken ja keittimen mukaan
minuuttipussipuuro
näkkileipää
hapanleipä
rusinaa ja maapähkinöitä
suklaata
real tai muu pääruoka
voita
sulatejuustoa
teetä
mustikkasoppa jauheena
stroh 2dl

EA+hygenia
EA laukku+panadol
suihkusaippua minipullossa
retkihammasharja+tahna
retkipyyhe
wc- paperi
hyttysmyrkky/mäkärämyrkky

Vaatteet
Takki- Berghaus goretex
housut-pitkät gore windstopper ilman säämiskää
Rukka goretex vaellushousut sadehousuiksi
lyhyet ajohousut. DBH
taskuunpakkautuva tuulitakki
ajopaita OnOne merino takataskuilla
alus ajopaita karhu tekninen aluspaita
alushousut karhu tekninen kerrastokalsari
2*ajosukat ei jätä nillkkoja avoimeksi hyttysille
ajokengät shimano
leirikengät crocs
lyhyet kalsarit
verkkari tai tuulipukuhousut
pyöräilykypärä
ajohanskat
Buff
hyttyshuppu

Pyörähuolto:
klossi ja kuusiokolot
(takavaihtaja) ?
(Korvake) ei teräsrungolla
varasisuri presta
ulkokumipaikat *2
vaihde ja jarruvaijeri
ketjupinni ja pikalukko
parktool pikapaikkarasia
pinnoja ja nippelit
rengasraudat
multitool
nippareita
ketjuöljy
pumppu
keulapumppu
rättiä
kertakäyttökumihanskat

sähkövimpaimet
Nokia 3610
kamera

Kameli matkakunnossa:
http://www.albumini.fi/Valokuva-Z7DPBXI3-D.jpg

Autoon:
gps
kartat
sauna/uimakamat
työkalut auton korjaukseen
kylmän/lämpimän ilman autovaatteet
lompakko

fanatic
12.07.2014, 19.52
Tällaisella setillä olis yritys lähteä yön parin reissuja kokeilemaan. Satulalaukussa riippumatto, tarppi, makuualusta ja istuinalusta. Pieneen runkolaukkuun puhelin yms mahdollinen ajonaikana tarvittava. Makuupussi + loput kamat reppuun, jonka painoksi näyttäisi tulevan noin 9kg, sisältäen 3kg vettä. Veden määrää varmaan voisi hieman vähentää kun saa suodattimen hommattua...

http://uppaa.net/i/fd3ac.jpg