PDA

Näytä tavallinen näkymä : Optimaalisen satulan korkeuden määrittäminen.

llehik
08.01.2012, 20.37
Mielenkiinnosta kyselisin, että miten porukka on määritellyt itselleen satulan korkeuden maantiepyörässä?

Yleisin vinkki lienee tämä kantapäämetodi, jossa polkimen ollessa ala-asennossa istutaan satulalla kantapään ollessa polkimella, jalka ojennettuna täysin suoraksi. Omalta kohdaltani tuntuu, että tarkimman lähtökohdan penkin hienosäädölle antaa ns. 109% sääntö, jossa satula asetetaan 109% jalan sisämitasta, mitattuna kammen alaosasta satulan yläreunaan. Kolminkertaisen Ranskan Ympäriajon voittaneen Greg Lemondin kehittämällä menetelmällä itselläni satula tulee liian korkealle. Tällä menetelmällä satula asetetaan 88,3% jalan sisämitasta, mitattuna keskiön keskikohdasta satulan yläreunaan. Holmesin metodissa taasen jalan kulma mitataan goniometrillä, ja paras satulan korkeus saadaan jalan kulman ollessa jotain väliltä 25-35 astetta. Kun optimaalisin satulan korkeus on löydetty, useimmilla polvikulma on jotain väliltä 25-30 astetta, useimmilla lähempänä 25 astetta. Lance Armstrongin valmentaja Chris Carmichael on taasen maininnut kirjassaan, että optimaalisin satulan korkeus saavutetaan kulmalla 30 astetta, jolloin isoista lihaksista saadaan maksimaalinen teho.

Suurimassa osassa lähteenä näille tiedoille on bikeradar.com sivusto.

Vecculiko
08.01.2012, 21.07
Kokeilemalla. Pari vuotta ajoin perse liian matalalla, kunnes sattumalta satulan vaihdossa tuli nostettua satulaa ja nyt hyvä. Näyttää asettuneen juurikin tuohon 109% säännön määräämälle korkeudelle.

mk
08.01.2012, 21.34
Itselläni toimii tuo Lemondin menetelmällä säädetty korkeus eli 88,3% jalan sisämitasta .. Ylempänä ja alempana olen kokeillut mutta tuo nyt on osottautunut parhaaksi ja on käytössä mtb/cc/road pyörissä. Maasturissa joskus ajelin vaikeempia paikkoja satulankorkeutta madaltaen, mutta nyttemmin olen ne vaikeet paikat jättänny muille :p

Johan Moraal
08.01.2012, 21.58
Mutulla sain sen aika hyvin päin pe*että ja siinä se on saanut olla;)

klemola
08.01.2012, 21.58
Jokaiseen mittaustapaan vaikuttaa käytetty poljin, kenkä ja klossi kombinaatio. +-5mm eroja eri yhdistelmistä tulee helposti. Itse huomaan myös erilaisten säämisköjen (ajohousuissa) toppausten korkeuksissa
eroja!

YT
08.01.2012, 22.02
Minulla antaa molemmat menetelmät millilleen saman satulakorkeuden.

Jake_Kona
08.01.2012, 22.04
Tässä reilun vuoden vakavasti/ilolla pyöräilleenä, alkujaan säädin satulan mielestäni riittävän korkealle.
Joko on jalka kasvanut tai jotain, mutta nykyisin pidän satulaa "n. 1,1-2,2cm" korkeammalla. :rolleyes:
Se on varmaan sitä kehittymistä.

(Kantapää polkimella jalka suorana-metodi. Niin ettei lantio keiku alajalka-asennossa)
Itselläni toiminut tämä, "mikä parhaalta tuntuu"-metodi

mk
08.01.2012, 22.45
Jokaiseen mittaustapaan vaikuttaa käytetty poljin, kenkä ja klossi kombinaatio. +-5mm eroja eri yhdistelmistä tulee helposti. Itse huomaan myös erilaisten säämisköjen (ajohousuissa) toppausten korkeuksissa
eroja!
Tuokin on totta, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mittaustapani on kengät jalassa, ilman ajohousuja. Tällöin inseam on ehkä hitusen korkeampi kuin totuus. Alkuun satulat oli pari senttiä nykyistä alempana. Omat mittani on 182cm pituutta, inseam ~89cm kengät jalassa ja satulat 78,5cm korkeudessa. Ja näillä mennään, kun ajelu hyvältä tuntuu :)

rhubarb
09.01.2012, 00.52
Kantapää polkimella-metodissa täytyy olla avustaja; muuten on mahdollista että lantio huomaamatta kiertyy. Mulla on nyt aika tarkkaan 88.3%, alunperin kulmalla mitattu (Probiken sovituksessa), lyhyemmälle oikealle jalalle sovitettuna.

llehik
09.01.2012, 03.43
eroja!

Toki. Kyllähän tuossa helposti saa aikaan +/- 5mm eron jo pelkästään mittausteknisesti. Pääasia, että mittaa aina samalla tavalla. Noi metodit toimiikin mun mielestä just siten, että käyttäen 108% tai 88,3% sääntöä saa satulan melko tarkasti oikealle korkeudelle. Siitä voi sitten yrittää hienosäätää saadakseen ne viimeisetkin watit ulos kropasta pyöritykseen =)

llehik
09.01.2012, 03.44
Kantapää polkimella-metodissa täytyy olla avustaja; muuten on mahdollista että lantio huomaamatta kiertyy. Mulla on nyt aika tarkkaan 88.3%, alunperin kulmalla mitattu (Probiken sovituksessa), lyhyemmälle oikealle jalalle sovitettuna.

Tollanen asiantuntevasti ja huolellisesti tehty sovitus on varmasti tosi hyvä juttu.

nure
09.01.2012, 16.32
Milloinkaan mittaillut, ainoastaan sovitellut ja hyväksi konstin todennut!

kauris
09.01.2012, 16.45
Mulla on jalan sisämitta n. 88 cm ilman kenkiä ajohousut jalassa mutta pidän silti satulaa vain n. 75 cm korkeudella keskiöstä satulan yläreunaan mitattuna. 88,3 % 88 sentistä olisi 77,7 cm. Kammet ovat 175 mm.

jartsuli
09.01.2012, 18.36
Eikö tuo ajamalla löydy kohilleen, itse olen säädellyt sen verran tarkasti että se on just optimaali ajohousujen kanssa.. ilman pehmustetta tuntuu hitusen liian matalalta. Olennaisin mittari on se että voima irtoaa hyvin ja kroppa ei kipeydy ja nyt kun asiaa miettii niin jalka ei suoristu ihan suoraksi, mutta melkein.

Jake_Kona
09.01.2012, 19.23
Sitä salaista lantion liikettäkö tässä mitataan??;)
Varovainen sen peukalon kanssa...:D

http://www.youtube.com/watch?v=1IkEkYTVkUk&list=PL80A2495768C915D0&index=1&feature=plpp_video

llehik
09.01.2012, 20.12
Eikö tuo ajamalla löydy kohilleen, itse olen säädellyt sen verran tarkasti että se on just optimaali ajohousujen kanssa.. ilman pehmustetta tuntuu hitusen liian matalalta. Olennaisin mittari on se että voima irtoaa hyvin ja kroppa ei kipeydy ja nyt kun asiaa miettii niin jalka ei suoristu ihan suoraksi, mutta melkein.

Kyllä sen ajamalla varmasti löytää kohdilleen, mutta kuten tässä on jo aikaisemmin tullut todettua, niin esim. tuolla 108% säännöllä on hyvä aloittaa, koska johonkin kohtaanhan se satula pitää asettaa, kun sitä lenkille lähdet ensimmäistä kertaa kokeilemaan ja ajamalla hieromaan kohdilleen. Kattoo mihin satula tulis 108% säännöllä ja asettaa siitä hieman korkeammalle ja rupeaa tästä sitten laskemaan.

Väärällä korkeudella olevaankin satulaan tottuu, ja jos satula nostetaan/lasketaan yht'äkkiä oikealla korkeudelle, saattaa uusi asento heti alkuun tuntua epäluonnolliselta/epämukavalta. Sentinkin muutos satulan korkeudessa saattaa tehdä valtavan eron.

llehik
09.01.2012, 20.25
Mulla on jalan sisämitta n. 88 cm ilman kenkiä ajohousut jalassa mutta pidän silti satulaa vain n. 75 cm korkeudella keskiöstä satulan yläreunaan mitattuna. 88,3 % 88 sentistä olisi 77,7 cm. Kammet ovat 175 mm.

Pidät sitä siinä, mutta sehän ei tietysti vielä välttämättä tarkota, että se olis optimaalisella korkeudella. Ilmeisesti meistä ei kukaan kuitenkaan ammatikseen polje, niin eihän tällä asialla katastrofaalista merkitystä ole 8-) Mutta ainahan se on mukavampi, mitä lähempänä pyörän asetukset ovat kohdillaan =)

jartsuli
10.01.2012, 11.30
Sitä salaista lantion liikettäkö tässä mitataan??;)
Varovainen sen peukalon kanssa...:D

http://www.youtube.com/watch?v=1IkEkYTVkUk&list=PL80A2495768C915D0&index=1&feature=plpp_video

haha :D :D Tuosta tuli mieleen semmoinenkin episodi että jokin nätti nainen on halunnut kovasti olla pyöräilijää mutta syyttää ajoasentoa/satulaa/pyörää/ kuun asentoa kun ahteri kipeytyy .. ja asiassa on päättänyt vähän pilailun merkeissä auttaa naapurin reiska joka tunnetaan kulmakunnan kovimpana polkijana :D

kauris
10.01.2012, 11.58

Pidät sitä siinä, mutta sehän ei tietysti vielä välttämättä tarkota, että se olis optimaalisella korkeudella. Ilmeisesti meistä ei kukaan kuitenkaan ammatikseen polje, niin eihän tällä asialla katastrofaalista merkitystä ole 8-) Mutta ainahan se on mukavampi, mitä lähempänä pyörän asetukset ovat kohdillaan =)

Ei ehkä tehontuotannollisesti oikealla korkeudelle mutta polvi tuntuu kipeytyvän herkemmin, jos satula on lähempänä suositusten antamia lukemia. Harrastuksekseni toki pyöräilen enkä ammatikseni. Täysjoustolla metsässä ajaessa satula saattaa olla vieläkin alempana, koska en ole raaskinut ostaa hissitolppaa ja satun taakse jyrkissä alamäissä pääseminen on muutoin hieman hankalaa. Tai ainakin sieltä takaisin pääseminen.

Pemker
10.01.2012, 14.25
Ei ehkä tehontuotannollisesti oikealla korkeudelle mutta polvi tuntuu kipeytyvän herkemmin, jos satula on lähempänä suositusten antamia lukemia. Harrastuksekseni toki pyöräilen enkä ammatikseni. Täysjoustolla metsässä ajaessa satula saattaa olla vieläkin alempana, koska en ole raaskinut ostaa hissitolppaa ja satun taakse jyrkissä alamäissä pääseminen on muutoin hieman hankalaa. Tai ainakin sieltä takaisin pääseminen.

Vain viime (tai parhaillaan kuluvan) kauden olen maastossa polkenut. Satula on noussut vajaan sentin korkeammalle kuin kantapäämetodilla todettu ihannekorkeus. Pari kertaa olen jäänyt jumiin shortseista tai muuten vaan, kun olen sinne satulan taakse itseni asettanut. Hissitolppa olisi varmaan paikallaan, mutta ei matalammalla asennolla ainakaan meikäpoika vois kauhean pitkään polkea, kun tulee pipi polveen...
Ai niin, hissitolpan voi sitten nostaa tarvittaessa:)