PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lupine: Se alkuperäinen THE VALO.

Sivut : [1] 2 3 4

VesaP
02.01.2012, 11.08
Avaan uuden ketjun missä voi höpistä Lupine valoista. Siis tuolla muissa valoketjuissa niin paljon muuta juttua että ei löydä oikeeta asiaa (tm) joten siksi tämä. Vaipukoon ketjujen hautausmaalle jos ei ota tuulta alleen.

Eli aloitan. Mikähän lie Lupinen Edisonissani kun eilen lenkillä alkoi sammuilemaan yksinään. Joskus ennenkin tehnyt tuon mutta akkujohdon irroitus lampusta on korjannut "vian". Eilen se ei sitä tehnyt. Vaikka kuinka irroitteli johtoa niin lamppu ei startannut enää. Lopulta sain kuitenkin aina lampun käyntiin ja se saatoi pelaa 10 minuuttia kunnes sammui taas. Lieköhän lamppu tullut vähästä käytöstä huolimatta tiensä päähän... Olisi jo toinen Edison mikä jäisi nurkkiin pyörimään toimimattomana. :mad:

Vielä olis Wilma, mutta minä en oikein tykkää siitä kun lyhyillä valoilla se on aika haalea se valo. Pitkillä toki sit kirkkaampi mutta sitten taas akkukesto kait on sama mitä Edisonillakin pitkillä valoilla ajaessa. Edisonin "lyhyet" valotkin on saakelin kirkkaat ja näyttää pitkälle.

Mää olisin saanut vuosi sitten Betty valopäästä 100e extra-aletta mutta en tarttunut tilaisuuteen. Olis vissiin pitänyt. Prkle.

mutanaama
02.01.2012, 11.30
Vaikka melko vahvasti olenkin diy-ihmisiä tällä valopuolella, niin otsalampuksi hankin just Pikon. Toistaiseksi en oo siitä löytänyt mitään vikaa.

@ Vesa
Wilman tais saada päivitettyä http://www.lupine.de/web/en/bcree/ kitillä tehokkaammaksi.

Edisonin ongelmat taitavat johtua ballastin kyrvähtämisestä. Ei mikään tuntematon ongelma hid-puolella, mutta jos ei varaosaa ole, niin tuskin on korjattavissa. Kai noistakin aihioista voisi joku DIY-rakentelija vielä muutaman kympin maksaa. Akuilla jos on viitisen vuotta ikää, niin nekin alkaa helposti olemaan kierrätyskamaa.
Voishan noi tietysti tutkia hapettumien varalta, tuu vaikka pyörähtämään, niin eiköhän tuo vartissa selvene.

VesaP
02.01.2012, 11.39
Mää vähän luulen että vika on lampussa, ei itse akussa. Akku on uusi puoli vuotta vanha muutaman kerran käytetty vain. Tosin akku on vanhassa pullotelineakkuputelissaan, ja sen putelin johdot ja liittimet on monta monta vuotta vanhat jo. Mutta anyway, siihen valokatkaisijaan asti aina tuli kyllä ledit päälle kun virrat kytkin, mutta itse lamppu vain ei käynnistynyt. Joten tuskin hapettumisesta on ongelmaa vielä. Mutta täytyy seurata tilannetta. Vaihdan Wilman tankoon ja seuraan jos sillä toimii 100% ok niin se viimeistään todistaa että vika on itte Edisonissa.

No mää höpöttelin äsken mailissa Lupinelle suoraan. Katotaan saisko sieltä jotain kivaa diiliä Bettystä... :) Ledilamput lienee aika idioottivarmoja toiminnaltaan!

Oliskohan Bettystä maantieajoon paras se 16 asteen versio vai laittasko sen kompromissi-22-asteisen? Jos lonkalta pitäs valita niin ottaisin ehkä tuon 22 asteisen. Eiköhän siinäkin valokeilan pituus riitä maantieajoon. Tai ehkä sittenkin 16 asteinen. Sen lumenet tosin on "tosialhaiset" verrattuna tuohon 22 tai siihen 26 asteiseen valopäähän verrattuna. Näkyykö se käytännössä? Tuo 16 asteen lamppuhan on optimoitu siihen kait että se näkyy mahdollisimman kauas muttei leveesti.

mutanaama
02.01.2012, 11.48
Maantielle ehdottomasti 16, leveydestä ei ole mitään hyötyä, menee vaan valo harakoille.

Shimaani
02.01.2012, 14.17
Mää vähän luulen että vika on lampussa, ei itse akussa..... Se ballasti on siellä lampun sisällä oleva mötikkä. Omat joutilaat painolastini tuuppasin joku aika sitten askartelutaitoiselle kamulle joten en tässä voi auttaa. 16deg Betty on maantielle liki overkilli, sitä valoa on aika *piip*sti, itellä on se 22deg ja nätisti vastaantulevat autoilijat pudottaa lyhkäsille valoille jo kaukaa, ite laitan kätösen valon eteen kohtaamisen ajaksi.

PaH
02.01.2012, 14.45
@ Vesa
Wilman tais saada päivitettyä http://www.lupine.de/web/en/bcree/ kitillä tehokkaammaksi.

Wilman päivityksissä kannattaapi olla tarkkana mitä tilaa - noita upgrade-kittejä on erikseen vanhempiin
Wilmoihin (niihin joissa kytkin on remote-letkun päässä) ja erikseen noihin uudempiin (jossa kytkin on itse
valopäässä) - eivät mene ristiin. Luupinen sivu esittelee vain nuo uudempien Wilmojen päivityskitit, shopin
puolelta löytyy sit ne joita vanhempiin malleihin saa. Bettyn osalta sama juttu.

VesaP
02.01.2012, 16.01
No ny tuloo postissa 22 asteen Betty valopää. Let there be light. Pe**ele!

Otin tuon 22:sen kun aattelin että ehkä senkin range riittää ja vähän näkee kuitenkin sitten sivullekin --> ehkä hyvä kun ajelee tuolla pieniä pimeitä mutkasia maalaisteitä.

Wilmaan en jaksanut mitään päivityskittiä tilailla. Annan wanhan rouwan olla kaapissa varalamppuna sitten tulevaisuudessakin kun lähden aina Betty-neidin kanssa ulos!

MTB 50+
02.01.2012, 16.41
Piko toimii kypärävalona loistavasti ja tangossa on Wilma. Toisella akulla Wilma samahtaa joskus ( hyvin harvoin) terävissä töyssyissä ja syttyy kytkimestä uudestaan. Sama tapahtuu, kun akun liitintä heiluttelee, joten vika taitaa olla siinä liittimessä. Toisella akulla tätä ei tapahdu.

p bonk
02.01.2012, 16.45
^^ Olisin yllättynyt tai suorastaan hämmästynyt, jollei Vesan ratkaisu lamppuongelmaan olisi ollut tuonkaltainen.

järppä
02.01.2012, 16.50
^ kaikki toki odotti 16 + 26 ast comboa :D

lansive
02.01.2012, 17.42
Onko kenelläkään ylimääräistä OS-kypäräkiinnikettä? Mulla on kaikki tangot paksuja, mutta kypäräkäyttöä varten pitäisi sitten aina viritellä se lyhkäisempi lenksu paikalleen. Tai vastaavasti joku tilaamassa Lupinelta tavaraa, niin pääsisin loisimaan ja säästäisin postikuluissa?

Jani T.
02.01.2012, 17.55
Itseltä löytyy mm. 1100 lumenin ja 15 asteen linssillä varustettu Wilma. Kannattaako lamppunen päivittää tolla Wilman 1500 lumenin päivityskitillä?! Onko valoero (tai siis sen 90€ väärti) huomattava?! Talosta löytyy myös yksi Exposure, jossa on "2000 lumenia", mutta Lupine tuntuu tehokkaammalta, ainakin mun silmään jo tällä set-upilla. :)

Kiovan Dynamo
02.01.2012, 18.28
^ kaikki toki odotti 16 + 26 ast comboa :D

Ja maantienlaitaan olisi tarvittu ainakin yhtä valoa lisäksi kypärään. Tunnin varoitusajalla hankittuna ja pikakuriirihelikopterilla suoraan nyt ja heti kotiovelle... :D

Shimaani
02.01.2012, 19.38
Onko kenelläkään ylimääräistä OS-kypäräkiinnikettä?...Kieputtaa jessetejppiä tai muuten paksuntaa sitä putkenpätkää siinä kypäräkiinnikkeessä? Säästyneet € voi sit sijoittaa vaikka virkistysrahastoon

mk
02.01.2012, 20.10
Onko kenelläkään ylimääräistä OS-kypäräkiinnikettä? Mulla on kaikki tangot paksuja, mutta kypäräkäyttöä varten pitäisi sitten aina viritellä se lyhkäisempi lenksu paikalleen. Tai vastaavasti joku tilaamassa Lupinelta tavaraa, niin pääsisin loisimaan ja säästäisin postikuluissa?
Lupine Edison 5 lootassa on mulla jonkinlainen kypäräkiinnike, jota tuskin itse koskaan tulen tarvimaan. Pistäppäs vaikka privaa jos tarttee lisäinfoa

No ny tuloo postissa 22 asteen Betty valopää. Let there be light. Pe**ele!
Otin tuon 22:sen kun aattelin että ehkä senkin range riittää ja vähän näkee kuitenkin sitten sivullekin --> ehkä hyvä kun ajelee tuolla pieniä pimeitä mutkasia maalaisteitä.
Wilmaan en jaksanut mitään päivityskittiä tilailla. Annan wanhan rouwan olla kaapissa varalamppuna sitten tulevaisuudessakin kun lähden aina Betty-neidin kanssa ulos!

Laitaspas VesaP kokemuksia tuosta valopäästä kun se saapuu ja testaat , sillä oman Edisonin tunnit saattavat tulla täyteen ykskaks yllättäen ja Betty lienee ainoa oikea valinta TheValoa tarvitsevalle :p

Jake_Kona
02.01.2012, 20.15
Teese itse mies. :p
Kätevän kumilenksun saa kun leikkaa mtb-sisurin poilittain n.3-5mm

PaH
02.01.2012, 20.31
Itseltä löytyy mm. 1100 lumenin ja 15 asteen linssillä varustettu Wilma. Kannattaako lamppunen päivittää tolla Wilman 1500 lumenin päivityskitillä?! Onko valoero (tai siis sen 90€ väärti) huomattava?!...

Ei oo Wilmaan 1500lm kittiä saatavilla. 1300 on max uudempaankin malliin ja suurin ero 1100/1200lm versioihin
ei oo valon määrässä vaan keilan leveydessä. 1100lm on 16 asteinen, 1200lm 22 asteinen ja 1300lm jo 26 asteinen.
Omani päivitin 1100=>1300, kummassakin valoa on enempi kun tartten metsässä ja 90% ajasta valo on osateholla
(tangossa) ja siinä toi 26asteinen on mulle jees, kypärässä on sit kapeempikeilainen Piko.
Eli jos keilan leveys nykyisellään riittää niin ei kannata, muuten kyllä.

Jani T.
02.01.2012, 21.54
Ei oo Wilmaan 1500lm kittiä saatavilla. 1300 on max uudempaankin malliin ja suurin ero 1100/1200lm versioihin
ei oo valon määrässä vaan keilan leveydessä. 1100lm on 16 asteinen, 1200lm 22 asteinen ja 1300lm jo 26 asteinen.
Omani päivitin 1100=>1300, kummassakin valoa on enempi kun tartten metsässä ja 90% ajasta valo on osateholla
(tangossa) ja siinä toi 26asteinen on mulle jees, kypärässä on sit kapeempikeilainen Piko.
Eli jos keilan leveys nykyisellään riittää niin ei kannata, muuten kyllä.

Ok. Kiitos tiedosta! Keilan leveys passaa, joten päivityksen voi unohtaa. :o

Teppo
03.01.2012, 14.41
Toisella akulla Wilma samahtaa joskus ( hyvin harvoin) terävissä töyssyissä ja syttyy kytkimestä uudestaan. Sama tapahtuu, kun akun liitintä heiluttelee, joten vika taitaa olla siinä liittimessä. Toisella akulla tätä ei tapahdu.

Multa löytyy kaapista Tesla, jossa ilmeni viime talvena samanlainen liitinongelma. Ratkaisin sen silloin siten, että laitoin akun ja valopään väliin jatkopiuhan. Lupinen kiinnittäminen/irrottaminen neljästi päivässä osoittautui pidemmän päälle rasittavaksi operaatioksi (ajan lenkit nykyään pitkälti työmatkojen yhteydessä) ja se tarra tuppasi aina löystymään jolloin akku alkoi kolisemaan runkoa vasten. Kypärävalona Tesla tuntui asialliselta (joskin hieman painava) ja onkin mulla nyt semipysyvästi kiinni toisessa kypärässä mahdollisia oikeasti pimeitä ajoja varten. Prismasta hankittu 20 euron tuikku on osoittautunut riittäväksi valoksi omaan normilenkkeilyyn.

VesaP
03.01.2012, 14.45
Laitaspas VesaP kokemuksia tuosta valopäästä kun se saapuu

Luonnollisesti tulen kehumaan kovasti täällä sitten kuinka sairaan upea ja hyvä se on! :cool:

Shimaani
03.01.2012, 14.59
.... nyt semipysyvästi kiinni toisessa kypärässä mahdollisia oikeasti pimeitä ajoja varten. ...Lumettomassa syysmärässä metsässä Tesla ei riitä ainoaksi valoksi ellei eteneminen tapahdu kävelyvauhdilla, tangossa olevan jytyvalon (Betty) apuna Tesla pelittää. Mää siirsin Teslan huomiovaloksi asiointipyörään, koiranulkoilutukseen on se ekan sukupolven Piko ja kypärässä päivitetty Wilima.
Ennen metsätkin oli valoisampia

lansive
03.01.2012, 16.18
Kieputtaa jessetejppiä tai muuten paksuntaa sitä putkenpätkää siinä kypäräkiinnikkeessä? Säästyneet € voi sit sijoittaa vaikka virkistysrahastoon

Teese itse mies. :p
Kätevän kumilenksun saa kun leikkaa mtb-sisurin poilittain n.3-5mm

Älkääs nyt. Juuri kun olen tuurilla päässyt aidon Lupinen omistajaksi, niin en taatusti tärvää tätä auvoa ja onnea tekemään itse virityksiä kiinnikkeeseen. Sitä paitsi tämä on sitä mun virkistysrahaston oleellisinta käyttötarkoitusta.

JackOja
03.01.2012, 16.27
...en taatusti tärvää tätä auvoa ja onnea

Oikeaa puhetta! Purkka- & rautalankaviritykset muihin lamppuihin :cool:

Shimaani
03.01.2012, 16.40
Hö?
Se on vaan valo eikä mkn uskonkappale johon ei pidä puuttuman :p

Nimim.
kypäräkiinnike nippusiteellä kii

VesaP
03.01.2012, 17.00
Se on vaan valo eikä mkn uskonkappale

:eek: *OMG*

Vääräuskoinen! Olet näin tuomittu siirtymään kiinalaisiin riistokopioihin! Ainakin viikon ajaksi!

Shimaani
03.01.2012, 17.03
Pitääkin muistaa ostaa vaahtokarkkeja mukaanotettavaksi sit ku mut viiään roviolle:D

VesaP
11.01.2012, 10.14
Luonnollisesti tulen kehumaan kovasti täällä sitten kuinka sairaan upea ja hyvä se on! :cool:

Suuri-Kirkas-Autuaaksitekevä on jo rakkaassa kotomaassamme:

"
Kuljetusajoneuvon kyydissä, toimitus tänään.
"

Ei tosin pääse Häntä kokeilemaan kuin ehkä huomenna tai ylihuomenna vasta. Tai tänään otan lampun hierontahuoneeseen ja laitan nurkkaan palamaan jotta specölisti näkee selkääni kouria.

Ja Shimaanin kiinankopio-tuomio on näin lusittu, voit pyyhkiä pölyt omasta SKA:sta ja ripustaa sen taas tankoon!

drop
11.01.2012, 10.20

Ookkonää testannu? Mulla on OS tanko enkä kyllä ois kuvitellut että kypärässä on OS-kiinnike (vaikka kai se on mahdollista). Aika hyvin se pysyy kypärässä paikoillaan, välillä jotkut oksat heilauttaa.

lansive
11.01.2012, 10.48
Ookkonää testannu? Mulla on OS tanko enkä kyllä ois kuvitellut että kypärässä on OS-kiinnike (vaikka kai se on mahdollista). Aika hyvin se pysyy kypärässä paikoillaan, välillä jotkut oksat heilauttaa.

Kokeiltu on. Jää sen verran löysäksi, ettei oikein pysy. Meillä on varmaan eri kriteerit tuon löysyyden suhteen, kun minua ainakin häiritsee että laatuvalo pysyy huonommin paikallaan kuin kiinanihme.

drop
11.01.2012, 12.32
Tai sitten mulla on kuitenkin se OS-kiinnike...

VesaP
21.01.2012, 21.09

Tuo on sairaan upea ja hyvä kyllä! :) Eli äsken ajoin ekan lenkin nyt vihdoin Bettyn kanssa ja on valoa on! Koko lenkki meni ihan hyvin "lyhyillä" valoilla, mutta testasin muutamaan otteeseen muodon vuoksi pitkiäkin. Ja valoa riitti! Valokeila varsin laaja (jarrukahvojen varjo heijastuu ojanpenkalle esim), mutta taatusti tarpeeksi kauas ulottuu valon kantama. Lumisella 130 tiellä oli jopa liian kirkas noilla pitkillä, melkein heijastui lumesta liikaa takaisin omiin silmiin se valo. Eli jos valoa haluaa, niin ainakin tällä sitä tuntuu saavan! Varsinainen "Grazy Mother Fucker" tuo fillarin lampuksi kyllä!

TSOCOM
08.08.2012, 12.28
Betty 12 tuli tännekin pariviikkoa sitten, vasta pari kokeiluluantosta pikku lenkiä kypärävalona, 22 asteen linssi tuntuu aivan oikealta valinnalta kypärään, joka on todennäkösesti pääasialinen käyttöpaikka, toimii varmaan hyvin tangossakin. Tehdasasetuksen puolivalo, jos en väärinymmärtänyt on vain 3 wattia valaisee jo todella riitävästi?!?! Täysteho on sitten aivan järkyttävä. Pidän todellapaljon ohjemoitavavista moodeista, esimerkiksi tehdasasetuksen lyhyt-pitkä yksipainallus eikä mitään kelauksia kaikien vilkujen läpi. just niinkun mä oon aina tovonut. Akun caliprointia ( video lupinella ) joku akunbalansointi jutsku vissiin, täytyy vielä ihmetellä.

-Cube-
11.08.2012, 12.05
Mä ajattelin tilata ittelleni ton http://www.taskulamput.fi/tuote/lupine_piko_kyparavalaisin/ Piko3 mallin Uvexin pottaani ja haluaisinkin kysyä noista akuista. Eli vakiona siihen tulisi toi 2,5 Ah akku mutta kun maksaa ton 74€ lisää niin siihen saisi 5,6 Ah tehoakun. Onko tosta paremmasta akusta ns. mitään hyötyä tämmöselle työmatkapyöräilijälle joka suhaa yleensä edes joten kuten valaistuilla reiteillä ja reissu kestää sen max 2 tuntia?

Hyviä ja huonoja puolia saa toki myös kyseisestä lampusta kertoa. :)

sakuvaan
12.08.2012, 12.31
Ei ole, mulla wanha piko palaa sillä vakioakulla matalimmalla teholla lähes 8h putkeen, ja se riittää liikennemerkkien ja heijastimien valaisuun, pitkälle.

-Cube-
07.09.2012, 16.56
Onkos kellään mitään uutta tähän ketjuun kerrottavaa vai ostaako kaikki vaan jotain kiinanihmeitä? :D

mk
07.09.2012, 17.03
Onkos kellään mitään uutta tähän ketjuun kerrottavaa vai ostaako kaikki vaan jotain kiinanihmeitä? :D
ei sen kummempaa kommentoitavaa kuin , ett kovasti ois valopään päivityksen tiimoilta haluja tähän uuteen Bettyyn :))))) Ei tarttis harhailla pimeessä :)) http://www.lupine.de/web/de/bettyr/

VesaP
10.09.2012, 07.48
Lupine tekee uusia tehokkaampia lamppuja nopeemmin mitä tää omenafirma työntää ulos uusia iphonejaan ja ipadejaan. Hädintuskin kerkee expresssinä tulla lamppu niin se on jo wanhaa mallia. :rolleyes: No, onneksi tuolla vanhalla Bettylläkin tuntuu näkyvän. Tai no, näin muistelen viime keväältä. Ei ole tälle syksylle tullut vielä valokautta avattua. Ei oo tarvinnut valoja kun ei oo ajanu... :o

Ja -Cube-:lle, ei, kaikki ei todellakaan osta jotain kiinanihmeitä!

Edit: Noi Lupinet tuntuu halpenevan koko ajan. Nyt kallein setti lähtee jo vähän yli 800 eskolla näköjään. Ennen se oli aina 1000e/setti jos halus parhaan. Joko tekniikka on halventunut tai sitten Ison L:än on tarvinnut laskea hintojaan kun noita kaikenmaailman kiinakopioita on levinnyt markkinoille. Tosin luulen että ne ei silti kilpaile keskenään. Lupinen asiakkaille tuskin tulee mieleen alkaa edes kiinakopioita ostelemaan. Ja päinvastoin. Kohtahan nää on vakiovaruste jossain Sotkan Gardemaisterissa kun vielä vähän halpenee. :)

Edit2: Tai no, pakko kait se Lupinen kehittää uutta kokoajan kun tuolla yläbannerissakin toinen merkki mainostaa olevan pyörävalojen standardi ja king... :rolleyes:

fsol77m
10.09.2012, 08.04
ei sen kummempaa kommentoitavaa kuin , ett kovasti ois valopään päivityksen tiimoilta haluja tähän uuteen Bettyyn :))))) Ei tarttis harhailla pimeessä :)) http://www.lupine.de/web/de/bettyr/

ja tuokin konsepti on sellainen että jos joskus/kun ledit taas kehittyvät niin tuosta bettyr versiosta voisi saada pelkästään ajurin tehoa muokkaamalla 7000lm (7kpl xm-l ~1000lm per kipale @ 2.8A : 7000lm) kun nyt otetaan irti maltilliset 3600lm :D

troh
10.09.2012, 08.36
3.6V*2.8A*7=~70W Jos kypärässä on alumiinikappale, joka pysyy alle 40 asteisena 70W teholla lämmittäen, saattaa ajamiseen tulla uusia haasteita. LED:ien hyötysuhde on parhaimmillaan kohtuullisen pienellä virralla ja matalissa lämpötiloissa, joten 3600lm kuulostaa järkevältä valoteholta seitsemästä XM-L:stä.

Petteri Ellilä
10.09.2012, 13.20
Jokohan sen näille pimeille saisi hankittua laajemman valokuvion linssin tjsp. tuohon Wilma 5;een... Ei kellään sattuis olemaan ylimääräistä?

--+MM+--
12.09.2012, 19.48
Oliko se Lupinen mukana tuleva pikku tahna täysin sähköä johtavaa? Mikä sen tarkoitus on?

µ

JackOja
13.09.2012, 08.29
Mikä sen tarkoitus on?

Jos ajaa paljon kosteissa olosuhteissa sitä voi tunkea liittimiin (sisälle). Kaipa se estää kontaktien hapettumista tjsp.
Sehän kerrotaan manuaalissakin :)

--+MM+--
13.09.2012, 09.38
Sehän kerrotaan manuaalissakin :)

Jaa ;) No ei siellä kuitenkaan johtavuudesta puhuttu mitään.

µ

Dalmore
25.09.2012, 09.36
Wilma 7:n vm.-08 akku alkaa ilmeisesti hyytyä. Akku ei enää ladattaessa (micro-charger) tule täyteen. Kuusi tuntia oli laturissa kiinni sunnuntaina, siiten lopetin kesken kun akku vaan kuumeni. Katselin tuolta Lupinen sivuilta uutta akkua ja siellä ei enää ole Wilmaan 7,5 Ah akkuja vaan 8,4 Ah akkuja, samannäköisiä kumminkin. Mahtaako joku tietää, kun Lupinelta vastaus kestää, voiko tuon 8,4 Ah akun laittaa tuon 7,4 tilalle? Onko kukaan käyttänyt Lupinen akunvaihto kampanjaa hyväkseen? Jos, niin kuinka toimi? Säästikö siinä mitään, vrt. jos vaan tilaisi uuden akun? Ja sen vaan lopuksi sanon, että tällä neljän talven kokemuksella tämä on tosiaan se THE VALO.

VesaP
25.09.2012, 09.41
Käsittääkseni Lupinen KAIKKI akut käy ristiin toistensa kanssa, Micro Charger One lataa jokaisen oikein täyteen automaagisesti ja se on sit vain paloajasta riippuvaista että onko pienempi vai isompi akku. Eli osta vaikka se 11.2 kokoinen akku jos kaipaat lisää paloaikaa. Tai se kolikon kokoinen miniminiversio jos käyt vain lähikaupassa pyörällä. :)

Ja tottakai tuo Battery Trade In (vaimikäseolikaan) tuo säästöä. Siellähän se lukee sivuilla että montako prosenttia saat alennusta uudesta akusta sitten. Ja joo, hyvin toimi tietysti tuo BTI.

Shimaani
25.09.2012, 17.14
... voiko tuon 8,4 Ah akun laittaa tuon 7,4 tilalle? Onko kukaan käyttänyt Lupinen akunvaihto kampanjaa hyväkseen? Jos, niin kuinka toimi? Säästikö siinä mitään, vrt. jos vaan tilaisi uuden akun? Ja sen vaan lopuksi sanon, että tällä neljän talven kokemuksella tämä on tosiaan se THE VALO.Voi, olen, hyvin, säästi. Kyllä.

mehukatti
25.09.2012, 18.42
Lupinen webbishopissa lukee uudesta Betty R:stä:

"Notice regarding battery use: Our Betty R is an extraordinary powerfull light and to run it on battery, at minimum a 5.6 Ah battery, or better a 8.4 Ah battery is recommended. Cause of the high currents we also use a new type of battery cell with all new Smartcore batteries."

Eli eivät ilmeisesti suosittele vanhoja ei-Smartcore-akkuja ko. valon kanssa.

kyprok
26.09.2012, 09.50
Aika kova on tuon uuden Bettyn lämmöntuotto täydellä teholla (40W) jos foorumitiedot pitävät paikkaansa:

"Heat management: Betty R will run on 100% at 25 kilometers per hour motion and 20 degree celsius (ambient) and will dim down if slower/hotter."

Mitenköhän viileämmillä syys/talvikeleillä..

Dalmore
26.09.2012, 12.18
Ohhoh! Suomen postissa koetin lähettää akkua Saksaan, ei onnistunut. Suomen posti ei enää kuulemma kuljeta litium akkuja ja paristoja Saksaan, eli eivät ottaneet kuljetettavaksi. UPS:llä paketin lähetys maksaa yli sata euroa. Mikäs nyt avuksi? Täytynee tilata suoraan uusi akku.

VesaP
26.09.2012, 12.35
Ohhoh! Suomen postissa koetin lähettää akkua Saksaan, ei onnistunut. Suomen posti ei enää kuulemma kuljeta litium akkuja ja paristoja Saksaan, eli eivät ottaneet kuljetettavaksi. UPS:llä paketin lähetys maksaa yli sata euroa. Mikäs nyt avuksi? Täytynee tilata suoraan uusi akku.

WTF? Toisaalta, mistä ne tietää mitä siellä on? Laittaa vaikka selosteeseen "pyöränosia" kun pyöränosiahan se akkukin on :) En muista mitä omaani pakettiin laitoin joku aika sitten mutta kukaan ei kysellyt mitään ja Lupine vastaanotti akun vajaan viikon kuluttua lähetyksestä.

magnuken
26.09.2012, 12.40

Samaan ongelmaan törmäsin alkuvuodesta. Eli Suomen posti ei kuljeta käyttölaitteestaan irroitettuja litium akkuja. Itse yritin palauttaa viallisen läppärin akun myyjälle Saksaan, mutta paketti oli jo postissa aukaistu ja palauttivat sen kirjeen kera minulle. Kyselin myös asiaa näiltä kuriirifirmoilta ja ne osoittautuivat mahdottoman kalliiksi akkujen kuljetuksessa. Lisäksi esim. DHL ei myöskään ota irrallisia akkuja kuljetettavakseen.

Eli tässä tapauksessa itse kärsin menetyksistä. On se aika erikoista kun viallista tavaraa ei järkevästi pääse palauttamaan myyjälle!

Tarkennetaan vielä, että sen akkupalautuspakettini oli aukaissut ja kirjeen allekirjoittanut Finnish Communications
Regulatory Authority. Eli tuskinpa Itella.

VesaP
26.09.2012, 12.46
Eli Suomen posti ei kuljeta käyttölaitteestaan irroitettuja litium akkuja.

Ei kait ULKOINEN pyöränrunkoon tarranauhalla kiinnitettävä akku ole "käyttölaitteestaan irroitettu" akku? Vaan ihan omansa ulkoinen akku. Mielestäni ihan eriasia kuitenkin kuin joku kiinteästi esim nyt läppäriin ruuvattava akku? No, mistä näistä tietää.

magnuken
26.09.2012, 12.49
Eihän se akku yleensä läppäriinkään "ruuvata" vaan napsautetaan kiinni, vähän kuin jonkun lyhdyn pyörässä roikkuvaan akkukoteloon.

Akkumies
26.09.2012, 14.07
Tuo kiinniolo tulkitaan niin, että sähköinen piiri on kytketty, jolloin käyttölaitteen elektroniikka pystyy valvomaan akkua. Periaatteessa voisi pienien akkujen lähetys onnistua:

Vapautusta voidaan soveltaa, kun akun sisältämä energia on rajattu

Litiummetalli- tai litiumseoskenno: litiumin määrä enintään 1 g

Litiummetalli- tai litiumseosakku: litiumin kokonaismäärä enintään 2 g

Litiumionikenno: nimellisteho 20 Wh

Litiumioniakku: kokonaisnimellisteho 100 Wh

Löytyy siis täältä, luokka 9:
http://www.posti.fi/hinnatjaohjeet/kielletytlahetykset.html
Siitä vaan postin tätin kanssa keskustelemaan vapautuksesta;).

Ei muuten ole Wh tehon yksikkö vaan energiamäärän:mad:.

Mielellään esim. ilmailuviranomaiset kieltäisivät kokonaan Li akkujen kuljetukset lentokoneissa, mutta on käytännössä mahdotonta ihmisten kännyköiden ja läppäreiden takia. Irtoakut on sitten helppo kieltää eli ovat käytännössä kiellettyjä.

tune
26.09.2012, 14.37
No johan on, toivottavasti ei nyt ajaudu kovin pahasti alkuperäisen aiheen ulkopuolelle, mutta täytyy kyllä ihmetellä noita rajoituksia. Miten muka se parantaa turvallisuutta, että akku on laitteessa kiinni? Useimmiten (läppärit, kännykät, valaisimet) suojaelektroniikka on LiIon akkupakettiin jo integroitu ja varsinainen käyttölaite ei tuo mitään suojaavaa vaikutusta (itse asiassa voi olla jopa päinvastoin, kun akku altistuu käyttölaitteen mahdolliselle vikaantumiselle). Toisenakin vikatapauksissa suojapiiri voi vain lähinnä katkaista virtapiirin suojapiirin ulkopuolelle ulkoiseen laitteeseen (parempi tilanne jos akku oli jo ennestään laitteesta irti). Ainoa etu mitä äkkiseltään keksin on käyttölaitteen mahdollinen suojaava vaikutus akkukennojen kolhiintumista vastaan ja joidenkin huonosti pakattujen irtokennojen tapauksessa mahdollista oikosulkua vastaan. Mutta jos määrityksissä on tyritty jo energiamäärien ja tehojen kanssakin niin...

Akkumies
26.09.2012, 15.00
Vielä vähän OT.
Määräyksiä laadittaessa on kuultu laitevalmistajia ja nämä ovat päässeet vakuttelemaan/vaikuttamaan laitteessa olevien akkujen kuljetusasioihin.

Dalmore
26.09.2012, 15.57
Laitoin meiliä myös tuonne Lupinelle, katsotaan mitä vastaavat. Taitaa vaan olla niin että vahinko täytyy kärsiä omassa pussissa ja tilata normihintainen akku. Saattaa muuten valojen kuntoon saanti turhaan venyä.

magnuken
26.09.2012, 19.38
WTF? Toisaalta, mistä ne tietää mitä siellä on? Laittaa vaikka selosteeseen "pyöränosia" kun pyöränosiahan se akkukin on :) En muista mitä omaani pakettiin laitoin joku aika sitten mutta kukaan ei kysellyt mitään ja Lupine vastaanotti akun vajaan viikon kuluttua lähetyksestä.

Hieman OT:ta vielä!

Itse kirjoitin pakettikorttiin millä lähetin alkuvuodesta läppärin akun Saksaan "Laptop spare parts". Mutta olisiko heillä joku hemmetin ilmaisin joka tunnistaa akut, kun olivat pakettini kuitenkin aukaisseet?

Tuo on todellakin tulossa ongelmaksi muuallakin kuin fillarilamppujen litiumakkujen kanssa. Mitä jos esim. tilaat Saksasta jonkun 700 € kustantavan Panan akun sähköfillariin ja se sattuu olemaan sökö! Sitten vain matkustat itse Saksaan akku repussa sitä palauttamaan!

JackOja
27.09.2012, 08.22
...olisiko heillä joku hemmetin ilmaisin joka tunnistaa akut, kun olivat pakettini kuitenkin aukaisseet?

Kaipa noita lentopaketteja kuuluu vähän skannailla. Ei nyt tehdä terroristeille liian helpoksi asioita.

Mitä jos esim. tilaat Saksasta jonkun 700 € kustantavan Panan akun sähköfillariin ja se sattuu olemaan sökö! Sitten vain matkustat itse Saksaan akku repussa sitä palauttamaan!

Elämä on. Eikö niitä akkuja saa suomesta? Jos ei halua matkustaa niin lähettää takaisin hieman kalliimmalla kuriiripalvelulla. Ei kai se yksi satanen missään tunnut jos maksaa seitsemän akusta? Tai tilatessaan pyytää lähettäjää varmistamaan, että se nyt ihan varmasti toimii :)

---

On-topic: juu 2007, ostettu Wilma 6 ja sen akku toimii mainiosti. Mainio vehje!

VesaP
08.10.2012, 13.43
On kyllä hienoo ajaa lenkkiä Bettyn valossa. Keskellä pimeyttä sinä ja pyöräsi, ja julmettu keinovaloinen baana edessä. Juhlaa! Lauantaina viimeksi en pitänyt mitään kiirettä lenkille lähdön kanssa päivällä auringonpaisteen aikaan, vaan lähdin kun aurinko alkoi jo laskemaan illalla...

zeizei
08.10.2012, 15.23
Alkaa vähintään toisen kiinanihmeen akut olla beyond rescue eikä viitisi enää ostaa "kertakäyttötuotteita", vaikka halvemmalla saakin. Noihin kiinanihmeisiin voisi tietysti ostaa uudet akut, kolvata balansointipiuhat ja hommata balansoiva laturi, mutta siihenkin menee rahaa ja vaivaa eikä välttämättä kuitenkaan saa laadukasta, joten Lupine on alkanut houkuttelemaan.

Uusin Piko antaa jo teoreettiset 900lm, mikä on suunnilleen sama mitä noista pari vuotta vanhoista kiinanihmeistä lähtee. Kahdella tuollaisella on ainakin pärjännyt hyvin. Yhdellä valolla en usko maastoajossa pärjääväni, vaikka tehoa löytyisikin. Tarvitsen valon sekä kypärään että tankoon maaston hahmottamiseksi. Piko olisi nyt alkuun pienempi investointi ja riittäisi yhden kiinanihmeen kanssa. Jossain vaiheessa voisi sitten ostaa myös toisen Pikon (tai Wilman, mikäli tehoa tarvitsee lisää).

Mietityttää kuitenkin, että miten Lupinen valoissa on hoidettu tuo akkujen balanssissa pysyminen? Käsittääkseni Lupinen laturitkaan eivät ole balansoivia, joten onko noissakin parin/muutaman vuoden päästä edessä akunvaihto, kun akut on niin pahasti epäbalanssissa, että paloaika on merkittävästi huonontunut? Jos akut on rinnankytkettyjä niin niiden balanssissa pysymistä ei voine varmistaa kuin balansoivalla laturilla ja siihen soveltuvalla akulla, joten törmääkö Lupinen kanssa kuitenkin samaan ongelmaan kuin murto-osan maksavissa lampuissa?

kyprok
08.10.2012, 15.36
Ainakin uusien SmartCore -akkujen kuvauksissa mainitaan että balansointi on niihin integroitu.

esim: http://www.lupine.de/2013/produkte/batteries/smartcore_battery_11_2_ah/

lansive
08.10.2012, 15.37
Lupinen uusissa Smartcore akuissa balansointi on sisäänrakennettuna akussa. Ehkä oli jo vanhoissakin, mutta kun en sellaista omista.

zeizei
08.10.2012, 15.41
Katos vaan, hienoa. Lupinen sivut uudistuivat juurikin äsken. Vanhalla sivulla ei osunut ainakaan silmään mainintaa tuosta balansoinnista. Uudet sivut muutenkin aika paljon informatiivisemmat ja tuotteet ajantasalla.

VesaP
08.10.2012, 15.54
Yhdellä valolla en usko maastoajossa pärjääväni, vaikka tehoa löytyisikin.

Uskaltaisin väittää että Betty riittää tangossa maastossakin. Siis joko se balansoitu keskimmäinen versio tai sit extrahardcore megalevee valokuvioinen. Itsellä tuo keskimmäinen versio ja kyllä valokeila silläkin on tosi laaja ja leveä --> näkynee metsässäkin vieruspuskat ja paikat vallan mainiosti.

Tietysti toi ei seuraa sit katsetta sinne tänne, mutta kun tarpeeksi leveä on valokeila, tuskin sen tarvitseekaan. Tietysti tämä näin maantiekuskin mielipide vain. Maastoajajat voinevat haluta muitakin asioita valoltaan vielä.

kaakku
08.10.2012, 16.00
Talvella riittää tankovalo aika hyvin kun ympäristö heijastaa valoa. Näin syksyisin pelkän tankovalon kanssa on vähän niin ja näin koska muta ei heijasta yhtä hyvin kuin lumi.

VesaP
08.10.2012, 16.07
Talvella riittää tankovalo aika hyvin kun ympäristö heijastaa valoa. Näin syksyisin pelkän tankovalon kanssa on vähän niin ja näin koska muta ei heijasta yhtä hyvin kuin lumi.

Riippuu varmaan MIKÄ tankovalo? Nyt puhuin Bettystä...

zeizei
08.10.2012, 16.10
Tankovalon tarvitsee maastonmuotojen näkymiseen eli kivet, juuret jne. erottuu paremmin kun valo tulee matalammalta ja aiheuttaa vähän varjoa esteiden taakse. Tiukoissa kurveissa tankovalo ei taasen meinaa valaista riittävästi sinne, mihin ollaan menossa seuraavaksi vaan valaisee lähinnä sinne, mihin pyörä osoittaa. Sama ongelma on jyrkissä kuopissa, nyppylöissä ja hypyissä. Dropin alastulokin voi olla hankala nähdä pelkällä tankovalolla. Muutenkin hakuvaloa kypärässä tarvitsee aika usein polkujen yms. etsimiseen. Periaatteessa pelkkä kypärävalo riittää, mutta juurikin tuohon maaston hahmottamiseen kaksi valonlähdettä on parempi; tangossa leveällä keilalla ja kypärässä kapeammalla. Ongelma on varmasti pienempi, jos tankovalo on todella tehokas ja todella leveällä keilalla, mutta en siltikään usko, että saadaan yhtä hyvää tulosta kuin kahdella erillisellä valolla.

Juha Jokila
08.10.2012, 16.16
Alkaa vähintään toisen kiinanihmeen akut olla beyond rescue eikä viitisi enää ostaa "kertakäyttötuotteita", vaikka halvemmalla saakin. Noihin kiinanihmeisiin voisi tietysti ostaa uudet akut, kolvata balansointipiuhat ja hommata balansoiva laturi, mutta siihenkin menee rahaa ja vaivaa eikä välttämättä kuitenkaan saa laadukasta, joten Lupine on alkanut houkuttelemaan.
Olen käynyt tämän polun läpi. Ei kannattanut. Viimeksi eilen sain ajaa puolivaloilla kotiin kun toisen valon akku ja vara-akku olivat paskoneet ittensä. Balsamoivasta laturista ei ollut mitään hyötyä.

grebe
09.10.2012, 19.07
4 vuotta ajettu maastossa Bettyllä tankoon asennettuna. Nyt asteita 22 vai peräti 26, lumenit nousseet päivitysten myötä 1500 -> 2200. Omasta mielestäni valoa on riittänyt aina kurveissa ja notkelmissakin. Tykkään myös, että ei tarvitse säätää kypärävalon kanssa, ei piuhoja eikä extrapainoa kypärässä. Vapaampi olo ja mutkatonta. Hakuvaloa olen yrittänyt käyttää kypärässä, mutta sillä ei saa kuin kaverit sokeiksi. Täysin vieraaseen maastoon en pimeällä yksin lähde, joten uusia polkuja ei tarvitse etsiä pimeässä. Taukopaikoilla sellainen kypärään liimattu pilipaliotsavalo on pop. Tai jos joutuu tekemään remonttia. Meneehän se huomiovalostakin, jos jostain syystyä Lupine simahtaa. Tämä tapahtuu varmaan silloin, kun ekaa kertaa jättää hätävaralampun matkasta pois.

mehukatti
09.10.2012, 20.00
Mullakin on vanha 2200 lumeniin päivitetty Betty 26-asteen linssillä ja vaikka se valaisee kohtuullisen laajan alueen, niin ei se silti toimi tankoon kiinnitettynä maastoajossa (kurveissa) ollenkaan. Ellei sitten tykkää syöksyä sokkona pimeeseen tietämättä mitä vastaan tulee. Hiekkateillä cyclocrossarilla tosin ok.

Verska-Vesa
09.10.2012, 20.08
Jos akut on rinnankytkettyjä niin niiden balanssissa pysymistä ei voine varmistaa kuin balansoivalla laturilla ja siihen soveltuvalla akulla, joten törmääkö Lupinen kanssa kuitenkin samaan ongelmaan kuin murto-osan maksavissa lampuissa?

Pientä pilkunnussintaa, rinnankytketyt akkukennot balansoituvat ihan itsestään. Sarjaankytkettyihin akkupaketteihin tarvitaan balansointia. Normaalisti ainakin kiinavaloissa on 2 kennoa rinnan ja näitä pareja kaksi sarjassa, eli nuo sarjaankytketyt parit vaativat sitä balansointia.

zeizei
10.10.2012, 09.35
Mullakin on vanha 2200 lumeniin päivitetty Betty 26-asteen linssillä ja vaikka se valaisee kohtuullisen laajan alueen, niin ei se silti toimi tankoon kiinnitettynä maastoajossa (kurveissa) ollenkaan. Ellei sitten tykkää syöksyä sokkona pimeeseen tietämättä mitä vastaan tulee. Hiekkateillä cyclocrossarilla tosin ok.

Näinpä juuri, vaikka ei noin tehokasta valoa minulla ole ollutkaan. Katsominen riittävän pitkälle eteen on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista ajamisessa niin on aika tärkeää, että sitä valoa saa myös sinne mihin katsoo.

Pari omakuvaa, missä tankovalo esim. ei toimisi kovin häävisti.

https://lh6.googleusercontent.com/-GI3SekmyZGs/UHUThaHgazI/AAAAAAAAGiA/rAQFuoHqZ9o/s410/photo.jpg https://lh5.googleusercontent.com/-RDzBFcf1WJM/UHUWEmvboKI/AAAAAAAAGiU/nins8rsEysA/s600/photo.jpg

Pientä pilkunnussintaa, rinnankytketyt akkukennot balansoituvat ihan itsestään. Sarjaankytkettyihin akkupaketteihin tarvitaan balansointia. Normaalisti ainakin kiinavaloissa on 2 kennoa rinnan ja näitä pareja kaksi sarjassa, eli nuo sarjaankytketyt parit vaativat sitä balansointia.

Näinhän se toki meneekin, ajatusvirhe.

mutanaama
10.10.2012, 09.48
Molempi parempi.
Paremmin kuitenkin pärjää pelkällä otsavalolla, kuin stongassa olevalla. Tosin 2500lm tangossa valaisee jo ympäristöäkin melkosesti.

Marsusram
10.10.2012, 10.03
Kahdella myös, mainituista syistä. Tankovalo tuo varjot esiin, kypärävalo niitä täyttää.
Eikä valotehon lisääminen auta loputtomiin koska silmät mukautuvat kirkkauteen.
Pitää vaan olla porukan kirkkaimmat ettei muiden valoissa häikäisty. :p

mutanaama
10.10.2012, 10.30
Lupinen 700lm otsalampulla pärjää itsekseen ajellenkin, vastaahan se kuitenkin lähes 50W halogeenia.

PaH
10.10.2012, 19.21
Lupinen 700lm otsalampulla pärjää itsekseen ajellenkin, vastaahan se kuitenkin lähes 50W halogeenia.

Komps. Yks Piko (700lm tai 900lm) kiinni sarvispipossa akkuineen ja toinen samanmoinen tangossa isommalla akulla (framewrap battery)
oli juurikin parahultainen kombo männätalven ajoihin. Tanko-Piko oli pääsääntöisesti täysteholla ja pipovalo osateholla.
Aika harvoin tuli muita valoja käytettyä, vaikka noita lupeeneja olis hyllyssä tehokkaampiakin.

adelaine
10.10.2012, 22.16
Uusin Piko antaa jo teoreettiset 900lm...
Miten se on näissä Lupinen vehkeissä? Meikäläinen on ymmärtäny, että Lupine ilmoittaa mitatut lumenit teoreettisen sijaan

mehukatti
10.10.2012, 22.22
Joo, uuden Pikon teoreettinen lukema on kai 2000 lumenia (2 x XM-L) ja mitattu toi 900.

zeizei
11.10.2012, 08.49
Miten se on näissä Lupinen vehkeissä? Meikäläinen on ymmärtäny, että Lupine ilmoittaa mitatut lumenit teoreettisen sijaan

Joo, uuden Pikon teoreettinen lukema on kai 2000 lumenia (2 x XM-L) ja mitattu toi 900.

Ach so, vielä parempaa. Kun tähän asti olen pärjännyt hyvin parilla riisto-P7:lla, joissa ilmeisesti 900lm teoriassa ja käytännössä jossain 600-700m

marco1
11.10.2012, 10.07
Olikohan viimevuotisessa Pikossa 700 luvattu tai jotain ja nyt on jo 900? Oli miten oli, Piko päässä ja Dinotte tangossa oli ihan mainio yhdistelmä syyspimeiltä kevääseen, valokateus ja riittämättömyyden tunne tuli vaan silloin jos Mutiksen valo (3xlumenit) sattui olemaan takana.

Pikon akku oli henkselissä kiinni takin sisäpuolella ja 2,5Ah akku riitti hienosti kolmen tunnin lenkit ilman säästelyä. Smartcore akku tilaukseen sitten kun nykyinen ei kestä koko lenkkiä.

Kuntoilija
11.10.2012, 15.31
2,5Ah akku riitti hienosti kolmen tunnin lenkit ilman säästelyä. Smartcore akku tilaukseen sitten kun nykyinen ei kestä koko lenkkiä.

Täydellä tehollako ? Valmistaja lupaa vain alle kahden tunnin paloaikaa tuolle 900 lumenin lampulle täysteholla.
Rikotussa säästöpossussa olisi juuri rahat tuohon halvempaan versioon tuolla pikkuakulla, mutta eihän alle kahden
tunnin valoajalla tee mitään.

marco1
11.10.2012, 15.43
Täydellä tehollako ?
Miesmuistin mukaan ainakin. :) Minun lamppu on siis 550 tai 700lm versio joten ei kait sitä ajoaikaa voi suoraan verrata tuohon 900lm -versioon ja uudemmassa on isosti enemmän tehoa ja tuo maaginen 0,2Ah tehokkaampi Smartcore -akku.

Akut on vähän tylyn hintaisia (2.7Ah Smartcore päälle maksaa irrallaan yli 90e, ilman Smartcorea löytyy jostain vielä vähän yli 60e) mutta muuten ei ole härvelissä moittimista.

mkpaa
11.10.2012, 16.29
Onko uuden Wilman soveltuvuudesta maantielle jotain tietoa? Kuvien perusteella spilli on älytön, mutta onko a) säädettävissä b) eri malleja saatavilla.

grebe
14.10.2012, 22.23
Hyvä kuvat zeizeiltä havainnollistamaan tarvetta. Itse ajattelin lähinnä xc tyyppistä kihnutusta, johon tuo pelkkä tankovalo on pop helppouden vuoksi. Toki aina tulee joskus jokin kohta, johon olisi kiva nähdä kypärävalolla, mutta pointti siis että sen raahaaminen kypärässä ei minusta maksa vaivaa (rahaa kylläkin). Mottorienskassa kypärävalo on aivan välttämätön. Ajovalo näyttää varjoja eli epätasaisuuksia edessä, kun taas kypärävalo näyttää kaiken muun.

Mutta suosittelen silti kokeilemaan pelkkää tehokasta tankovaloa ennekuin tuomitsee, jossei ole sattunut aiemmin koeilemaan.

Blackno1
15.10.2012, 12.37
Minulla on ainakin se ongelma että tankovalo osoittaa minne sattuu kun tanko heiluu suuntaan ja toiseen kiviä sekä juuria väistellessä. Ilmeisesti en vaan osaa....

mkpaa
15.10.2012, 13.50
Minulla on ainakin se ongelma että tankovalo osoittaa minne sattuu kun tanko heiluu suuntaan ja toiseen kiviä sekä juuria väistellessä. Ilmeisesti en vaan osaa....

Tuolta osin on aika erilaiset speksit maastossa ja maantiellä. Tuon uuden Wilman keilakuvista ei oikein osaa päätellä miten se sopii kumpaankaan. :)

Pyöräpummi
15.10.2012, 16.12
2013 Betty ja Wilma näyttävät olevan toistaiseksi 26 asteen valokeilalla, mutta maantielle 22 astetta olisi parempi.

Kannattaisiko mahdollisesti odottaa 22 asteen 2013 mallien tulemista vai ostaako 2012 mallinen 22 asteella?

Shimaani
15.10.2012, 20.23
Mitä pidempään odottaa sen kauemmin on ilman.:cool:

grebe
16.10.2012, 07.49

Omalla Bettyllä suoraan mutkitellessa valoa on kyllä riittävän leveälle ja lähelle/kauas. Kyllä sinä osaat, mutta mikäs lamppu sulla oli?

tomibert
16.10.2012, 08.14
Omalla Bettyllä suoraan mutkitellessa valoa on kyllä riittävän leveälle ja lähelle/kauas. Kyllä sinä osaat, mutta mikäs lamppu sulla oli?

Ajoin itse vuosikaudet erilaisilla ohjaustankoon kiinnitetyillä valoilla ja Bettykin päätyi aluksi (taisi olla syksyä 2008) ohjaustangolle killumaan. Samana talvena päätin kuitenkin kokeilla miten valo toimisi kypärässä ja sinnehän se sitten jäi, sillä näkyvyys teknisessä ja pienipiirteisessä kotimaisessa maastossa on kypärävalon kanssa aivan eri luokkaa. Tiellä tankovalo taas on paikallaan, ja nopeasti suunnattavasta kypärävalosta on erityistä hyötyä lähinnä liikenteessä uhkaavien vaaratilanteiden ehkäisyssä.

- Tomi

VesaP
16.10.2012, 09.29
Lupinelta tullut näköjään myös uusi THE akku. BigBen.

http://lupineshop.com/media/images/info/Akkuflasche.jpg

17.5Ah kun isoin Smartcore akku on 11.2Ah. Oma pulloakkukin on muistaakseni tuo sama 11.2Ah. Tuolla seiskatoistapuolikkaalla jo Bettykin loistas aika monta tuntia täydellä teholla... :cool:

fsol77m
16.10.2012, 13.09
Lupinelta tullut näköjään myös uusi THE akku. BigBen.

http://lupineshop.com/media/images/info/Akkuflasche.jpg

17.5Ah kun isoin Smartcore akku on 11.2Ah. Oma pulloakkukin on muistaakseni tuo sama 11.2Ah. Tuolla seiskatoistapuolikkaalla jo Bettykin loistas aika monta tuntia täydellä teholla... :cool:

660gr @ 280€ ... ihanan halpaa :D

VesaP
16.10.2012, 13.29
660gr @ 280€ ... ihanan halpaa :D

On noi halvempia mitä vielä muutama vuosi sitten. Ja vai että 660g, tuohan olis kevyempikin mitä toi oma vanha, 700g painollaan! Akkutekniikka kehittyy!!1!

fsol77m
16.10.2012, 15.34
On noi halvempia mitä vielä muutama vuosi sitten. Ja vai että 660g, tuohan olis kevyempikin mitä toi oma vanha, 700g painollaan! Akkutekniikka kehittyy!!1!

nimenomaan... yllättävän kevyt ollakseen 17Ah mutta se hintakin on hyvin.... suolainen myös.. mutta laatu maksaa tietysti myös :)
edit. korjattu näppivirhe
kinuski akkupaketeilla tuollainen 17.6Ah onnistuisi neljällä riistovalo akulla ja nuo maksanevat noin ~20e kipale eli 80e ja 440gr :D

VesaP
16.10.2012, 16.17
yllättävän kevyt ollakseen 11Ah

17.5, 17.5, ei 11. :) Wanha on/oli 11...

tomih
16.10.2012, 19.35
Omalta osaltani olen joutunut hieman pettymään Lupinen oletettuun laatuun. Pari vuotta sitten ostettu Tesla on nyt toista kertaa saksanmaalla korjattavana. Vuoden ikäisenä tuli jotain kontaktihäiriötä ja Lupine korjasikin vian ripeästi. Nyt sitten taas vuotta myöhemmin valo sammuili ja pimeni tyystin. Tehtaalta sanovat, että ongelma on tod näk piuhojen kiinnityspisteissä valopäässä. Kahden käyttövuoden ajalta siis kahteen kertaan tulee tällainen vika tuotteeseen ja minä olen viikkokaupalla ilman valoa ja lisäksi kymmenien eurojen postikulut + vaiva. Sinänsä palvelu on ystävällistä ja asiallista. Lupinen asiakaspalvelusta jopa tarjoutuivat lähettämään minulle uudet piuhat ja ohjeet kolvaamiseen, jos haluan nopeammin tuotteen käyttöön. Erittäin huomaavaista, mutta juuri tuon kolvaamisasian vuoksi en alunperin ostanut kiinalaista kopiota. Olin jopa hieman tyrmistynyt ajatuksesta. Koen, että olen maksanut nimenomaan toimintavarmuudesta ja laadusta. Ja nyt sitten kysytään, haluanko itse kolvata Teslaani.

Piko on toistaiseksi toiminut moitteetta.

Ehkä minulle on vain sattunut huono yksilö tai kohtuuttoman huonoa tuuria, mutta jotenkin täytyy olla pettynyt juuri nyt.

Sauli Lumikko
16.10.2012, 22.04
Se johtojen juottaminen ei sinänsä rakettitiedettä ole. Juju piilee siinä, että se tehdään Kiinassa vielä paljon paskemmin. Pienellä harjoittelulla saavuttaa helposti semmosen tason, mitä kunnon välineiden juotokset on.

Rookie
17.10.2012, 00.33
Se johtojen juottaminen ei sinänsä rakettitiedettä ole. Juju piilee siinä, että se tehdään Kiinassa vielä paljon paskemmin. Pienellä harjoittelulla saavuttaa helposti semmosen tason, mitä kunnon välineiden juotokset on.

Tässä valossa(sopiipa muuten hyvin tätän yhteyteen) voisi olettaa että Lupinen hinnoilla voisi tuota jokajampan perustaito olla työstämässä joku raketti-insinööri tai ainakin kolvaustieteiden maisteri.

Ymmärrän hyvin että tomih on laatuun (hintaan suhteutettuna) varsin pettynyt. Ei lupinen hinnoilla noinkin yksinkertainen laitos voi olla kahteen otteeseen korjattavana jonkun kylmäjuotoksen vuoksi! Ei edes kertaalleen. Sen vielä ymmärtäisi jos esim. Ledi simahtaisi, mutta ei tuollaista huonoa työn jälkeä...

Rookie

rjrm
17.10.2012, 07.38
Olen nähnyt Lupinen, muttei niistä ole kokemusta. Olisiko kylmäjuotoksen sijaaan kuitenkin juotetta päässyt liian pitkälle johtimen säikeiden sisälle, ja sen takia sitten johdin nitkunut poikkki?

fsol77m
17.10.2012, 07.50
Tässä valossa(sopiipa muuten hyvin tätän yhteyteen) voisi olettaa että Lupinen hinnoilla voisi tuota jokajampan perustaito olla työstämässä joku raketti-insinööri tai ainakin kolvaustieteiden maisteri.

Ymmärrän hyvin että tomih on laatuun (hintaan suhteutettuna) varsin pettynyt. Ei lupinen hinnoilla noinkin yksinkertainen laitos voi olla kahteen otteeseen korjattavana jonkun kylmäjuotoksen vuoksi! Ei edes kertaalleen. Sen vielä ymmärtäisi jos esim. Ledi simahtaisi, mutta ei tuollaista huonoa työn jälkeä...

Rookie

toisaalta maapallolla ei ole sellaista merkkiä/mallia joka olisi kerralla maailmanloppuun saakka kestävä. rolls roycetkin hajoavat joskus vaikka se olisikin mikroskoopin kanssa kasattu ja maksaisi miljardeja jne
lampuissakin on monta kohtaa missä lamppu voi hajota vaikka laaduntarkastus olisi kuinka tiukka hyvänsä eli vaikka maksaa lupinen hinnan niin kyllähän ne lupinetkin hajoavat mutta ei tietenkään niin usein kuin muut.
toisaalta kaikki vuosia vanhat kiinanlamppunikin ovat edelleen ehjiä vaikka olen niitä käyttänyt ulkona,pakkasessa,sateessa jne eli niissä ei ole hinta tarkoittanut huonoa laatua vaikka näin voisikin olettaa :D

Pyöräpummi
17.10.2012, 15.31
Löytyisikö mahdollisesti Stadista vaikkapa 2013 Wilmaa(26 asteella) mistään?

-Cube-
17.10.2012, 16.29
Kuinkas kestäviä noi Lupinen lamput on kun talvella tulee aina kaatuiltua?

PaH
17.10.2012, 16.34
Löytyisikö mahdollisesti Stadista vaikkapa 2013 Wilmaa(26 asteella) mistään?

Suunnistajan kaupasta (http://www.suunnistajankauppa.fi/)?

Rookie
17.10.2012, 16.52
vaikka maksaa lupinen hinnan niin kyllähän ne lupinetkin hajoavat mutta ei tietenkään niin usein kuin muut.
toisaalta kaikki vuosia vanhat kiinanlamppunikin ovat edelleen ehjiä vaikka olen niitä käyttänyt ulkona,pakkasessa,sateessa jne eli niissä ei ole hinta tarkoittanut huonoa laatua vaikka näin voisikin olettaa :D

Totta kai voi hajota, mutta tuo irtoava juotos ja kontaktihäiriö kuulostaa niin sellaiselta vialta, mitä ei laatulampussa pitäisi pahemmin olla. Ei ainakaan, jos niitä ei juuri ole ollut 1/10 maksaneissa halppislampuissakaan?

Jos tuota laatua ei saa korreloimaan paremmin hinnan kanssa niin siinä kohtaa panostaisin aika vahvasti takuuvaihtoprosessiin. Eli uusi (tai valmistajan tehdashuollettu) lamppu tulemaan asiakkaalle per heti ja vanha palautuksena valmistajalle heidän piikkiin. Tuossa hinnassa pitäisi olla pelivaraa tuon verran jos ei takuuhuoltoja mitenkään yltiöpäisesti ole, eli tuote on laadukas. Jos Lupinen nykyhinnoittelu ei kestä tuollaista vaihto/palautustakuuta niin esim. kymppi lisää lampun hintaan ei tunnu ostajilla missään ja sillä saataisiin aika monta lamppua sadasta vaihdettua takuuaikana jos olisi tarve.

Lampun valmistushan ei montaa euroa per kappale maksa. Suunnitteluun ja markkinointiin yms. uhrattu raha ei koske takuuvaihdettuja lamppuja ja varaosia, vaan se pitää mieltää kuluna per myyty lamppu.

Näin siis ajattelisin, jos itse sijoittaisin monta sataa lamppuun, joka sitten hajoaa ja on korjausreissuilla viikkotolkulla (yleensä just silloin kun käyttösesonki on).

Rookie

Pyöräpummi
17.10.2012, 21.53
Suunnistajan kaupasta (http://www.suunnistajankauppa.fi/)?

Kuninkaallisilla suunnistajilla ei ole lampuissaan kiinnityskeinoa pyörän tankoon!

En oikein tiedä kuinka maantiepyörällä voi käyttää otsavaloa, koska ajetaan sekä ala- että yläotteella!
Pysyykö valokeila tästä huolimatta ihanteellisen rajoissa molemmissa ajoasennoissa?

mkpaa
17.10.2012, 22.06
Kuninkaallisilla suunnistajilla ei ole lampuissaan kiinnityskeinoa pyörän tankoon!

En oikein tiedä kuinka maantiepyörällä voi käyttää otsavaloa, koska ajetaan sekä ala- että yläotteella!
Pysyykö valokeila tästä huolimatta ihanteellisen rajoissa molemmissa ajoasennoissa?

Riippuu täysin valosta. Itse en suosittele pelkkää otsalamppua mihinkään pyörään ainoaksi valoksi.

PaH
18.10.2012, 08.14
Kuninkaallisilla suunnistajilla ei ole lampuissaan kiinnityskeinoa pyörän tankoon! ...

Höpöhöpö. Kuninkaallisten suunnistajien wilmat ja bettyt on ihan samoja lamppuja - valopää on ihan sama ja kumilenksulla kiinni
tuossa otsapannassa. Yhden umpinaisen johdonohjurin joutuu leikkaamaan auki, mut tuosta saa tankovalon kolmessa sekunnissa.
Sama puoti myy myös irtonaisia kypärä-mountteja, tuo sträpissä oleva on niitattu kiinni.

kyprok
18.10.2012, 10.14
Lupinen sivuilla on kuvamateriaalia vuosimallin 2013 eri lamppujen valokuvioista eri tehoilla: http://www.lupine2013.de/dimmlevels/dual/helmlampen/betty_r_12

lauri ässä
22.10.2012, 21.14
Kyllä Wilma on hyvä:)

--+MM+--
25.10.2012, 10.30
Alkaa olla Wilma (2007) lampun alkuperäinen akku finaalissa. Oletteko rassailleet uusia akkukennoja tee-se-itse taktiikalla?

Kalliin hivakoita (170 € / 8,4 Ah) noi vara-akut.

Wilma 2007 manual (http://www.lupine.de/web/content/en/manuals/2007/Wilma%206.pdf)

µ

zeizei
25.10.2012, 10.35
Taskulamput.fi (http://www.taskulamput.fi/tuotteet/merkeittain/lupine/) -kaupasta koodilla JX2545827 10% alennusta vielä tänään jonkin aikaa. Piko meni tilaukseen.

tomih
09.11.2012, 17.00
Omalta osaltani olen joutunut hieman pettymään Lupinen oletettuun laatuun. Pari vuotta sitten ostettu Tesla on nyt toista kertaa saksanmaalla korjattavana. Vuoden ikäisenä tuli jotain kontaktihäiriötä ja Lupine korjasikin vian ripeästi. Nyt sitten taas vuotta myöhemmin valo sammuili ja pimeni tyystin. Tehtaalta sanovat, että ongelma on tod näk piuhojen kiinnityspisteissä valopäässä. Kahden käyttövuoden ajalta siis kahteen kertaan tulee tällainen vika tuotteeseen ja minä olen viikkokaupalla ilman valoa ja lisäksi kymmenien eurojen postikulut + vaiva. Sinänsä palvelu on ystävällistä ja asiallista. Lupinen asiakaspalvelusta jopa tarjoutuivat lähettämään minulle uudet piuhat ja ohjeet kolvaamiseen, jos haluan nopeammin tuotteen käyttöön. Erittäin huomaavaista, mutta juuri tuon kolvaamisasian vuoksi en alunperin ostanut kiinalaista kopiota. Olin jopa hieman tyrmistynyt ajatuksesta. Koen, että olen maksanut nimenomaan toimintavarmuudesta ja laadusta. Ja nyt sitten kysytään, haluanko itse kolvata Teslaani.

Vastaan itselleni nyt, kun Lupine on tutkimusten jälkeen ottanut kantaa asiaan. Kenties olin hieman hapan edellistä viestiä kirjoittaessa, mutta ilokseni voin todeta Lupinen vastanneen haasteeseen tyylillä. Tesla viipyi muutaman viikon saksanreissulla (pääosa viiveestä kiitos Itellan litiumparistopolitiikalle). Vaihtoivat piuhan. Paluupostissa tuli takuukorjattu Tesla ja yllätyksekseni samassa paketissa uutuudenkiiltävä Piko 6 kaikkine varusteineen.

Lupine ei näyttäisi haluavan asiakkaidensa jäävän pahalle mielelle. Asiakaspalvelu muutenkin oli henkilökohtaista, erittäin kohteliasta ja ystävällistä. Asioin jatkossakin kyseisen valmistajan putiikissa, mikäli päivitystarvetta ilmenee. :)

Rookie
09.11.2012, 18.43
Malliesimerkki miten asia käännetään voitoksi vaikkei valmistaja välttämättä tiennytkään ettet ollut kauheen mielissäsi tästä vaihtojumpasta. Sen lisäksi että itselläsi usko palasi (jos oli edes koetuksella) moni muukin tuli vakuuttuneeksi että katetta hinnalle on myös takuupuolella. Hienosti korjattu se mikä korjattavissa oli tuossa kohtaa.

Jos olisin tyytymätön näihin omiin kiinalamppuihini ja valmis pistämään Lupinen vaatiman hinnan lamppuun kiinni niin miksei.

Pointsit siis asiakkaan hoitamisesta Lupinelle, vaikka ärsyttäähän se varmasti sitä lamppua takuukorjaukseen laittaa viikkokausiksi just silloin kun sitä eniten tarttis.

Rookie

drop
10.11.2012, 01.45
Eikös lupinella ollut viime vuonna joku akunvaihtoohjelma? Ei oikein sivut toimi puhelimella, mutta heti ei tullut eteen.

Akkumies
10.11.2012, 10.12
Ei taida ainakaan postilla LI-ion akun lähettelyt tällä hetkellä eli luokka 9:
http://www.posti.fi/hinnatjaohjeet/kielletytlahetykset.html
Posti tulkitsee tätä niin, että kaikki Li-ion akkujen lähetykset ovat kiellettyjä:mad:.

grebe
05.01.2013, 02.20
Tuli ihmetys vastaan. Noin 4-5 vuotta vanha Lupinen 7,5Ah:n akku ei mielestäni ole ollut enää ainakaan pakkasessa kovin varauksellinen. Eli Täysteho on tipahtanut jo noin tunnin ajamisen jälkeen. Tyhjensin tuossa aikani kuluksi akun aivan finaaliin jättäen sen muutamaksi yöksi sisällä päälle pienellä teholla. Kun nyt ennen suunniteltua käyttö latasin akun, laturi näytti ladanneensa 7,4Ah. Uutenakaan en saanut ajamalla akkua niin tyhjäksi, että laturi olisi yli 6Ah siihen ladannut.

a) valehteleeko laturi
b) antaako akku virtaa huonommin pakkasessa ulos vanhetessaan
c) mikä tässä mättää, koska akku ei voi olla enää uuden veroinen

Raportoin lentsun jälkeen, kuinkan hyvin se vielä kestää polttaa Bettyä pakkasessa 23W teholla. Epäilen, että ei kovin kaukaa 7,4Ah:n lataksesta huolimatta.

kaakku
05.01.2013, 10.27
Laitetaan nyt tännekkin: Merlincyclesillä Lupinet puoleen hintaan.

SuperD
05.01.2013, 10.34
^ laitan siis minäkin: merlinin Lupinet on vanhoja malleja

kolistelija
05.01.2013, 10.52
Ja tosiaan aika huvittavalla "OVH":lla. Varsinkin kun Lupinen lamppujen hinnat ovat joka kaupassa samalla hinnalla. :)

Laitetaan melkein yhtä hyvä "alennus", mutta suoraan valmistajalta: http://lupineshop.com/index.php?page=categorie&cat=8

Shimaani
05.01.2013, 11.08
Niistä vanhoista lupiineista saa lisää puhkua irti pikkuvaivalla (http://lupineshop.com/index.php?page=categorie&cat=48).

pötkö
05.01.2013, 12.47
Niistä vanhoista lupiineista saa lisää puhkua irti pikkuvaivalla (http://lupineshop.com/index.php?page=categorie&cat=48).

ich kan nicht verstehen. wo ist piko-taster?

kaakku
05.01.2013, 14.07
:o

Hyvä että löytyi asiantuntevampaa infoa. Itellä ei niin hirveesti ollut tietoa Lupinen hinnoista ja malleista, paitsi että ne on kuulemma hyviä vehkeitä ja kalliitä :eek:

grebe
05.01.2013, 15.49

Itsekin pari päivitystä hommannut. Tosin uudemmissa malleissa ajurit antaa watin pari enemmän hönkää, eli ihan samalle tasolle ledejä vaihtamalla uusien mallien kanssa ei päästä.

mehukatti
05.01.2013, 17.53
Multa löytyis Bettyyn XP-G led board (2010 syksyllä ostetusta 1850 lumenin mallista) ja 22-asteen linssi, jos joku tarvii. Kompensaationa vaikka pullo kolmen tähden jallua.

grebe
06.01.2013, 20.59
Miulle kelpaa yhden tähdenkin vastaavasta setistä ;)

Shimaani
06.01.2013, 21.16
******* ********* riittää mulle siitä ledilevystä. On se jo hintansa haukkuna

grebe
06.01.2013, 21.30
Jallu lie halvempi, mutta kuka sitä levyä täältä susirajalta lähtee hakemaan.

Pyöräpummi
14.01.2013, 00.58
Betty R:ää tuli testattua muutaman kerran.

*itun paljon on valoa, jota ei nyt tarvitse kaikkea välttämättä etenemiseen. Kuitenkin on aivan uskomattoman piristävää kun pimeällä näkee kunnolla ympäriinsä.
Se on hyvä juurikin kypärään kiinnitettynä koska silloin näkee juuri sinne minne silmätkin osoittavat.
Tosin lampussa on painoa niin että sen aistii, mutta ei siitä suurempaa haittaa ole.
Pimeällä on ankeaa, mutta Bettyn 3600 lumenia muuttaa ihmeesti tilannetta.

Hienoa on kaukokytkin, jolla voi langattomasti hallita kypärässä olevaa lamppua.
Se onkin tarpeen koska hyvin käsillä olevalla kytkimellä voi välttää muiden kulkijoiden sokaisemiselta.

Ikävä kyllä setin mukana ei tule tankoon kiinnitettävää pidikettä kaukokytkimelle vaan se pitää ostaa erikseen.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTyz2zPXT21iBw58exNNCWPlGAQ-YkmN94gQ_EcldD2TIlXDmvLoA

Kuvassa on kaukokytkin ja sen pidike:

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTyhy-qhs-BhpAe8rAHF44AYHe8_evMd32KnsOobPi5QxegIT17BQ
Kaukokytkimen pidike
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRj_Egj6jLiagTGq_6Gv_VIk5k7d6LUL 73aA-wGfm7tbPssJ6ohUw

Kaukokytmiä voi kytkeä kolme yhteen lampuun tai sitten yhdellä kytkimellä voi hallita useampaa lamppua.
Jos se ei yhden Bettyn teho riitä niin......

Nyt ainoastaan Bettyssä on kaukokytkin, mutta todennäköisesti se tulee myös muihin malleihin ajan myötä.
Silloin se mahdollistaisi erilaisten valotyyppien yhdistämisen samaan kytkimeen.

Paketin mukana ei tule myöskään tankokiinnitystä lampulle vaan sekin pitää ostaa erikseen.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSiE1GGUIv6zlBO2_2tmnJY1swLom8KM HsHy6x_NjwuBztCwWK4zA

Betty avustaa mielellään aikaista maantiekauden aloitusta!

mutanaama
14.01.2013, 09.41
ich kan nicht verstehen. wo ist piko-taster?

Piko jest jo valmiiksi sen mitä tarvii, kai :)

kolistelija
07.02.2013, 20.26
Jos tommosen viimevuotisen (750lm) Pikon sais 165€ hintaan... Niin kannattaisiko se ostaa mielummin kuin tollanen 900lm uudempi malli joka maksaa n.270€?

Vai kannattaisko vaan olla ostamatta mitään kun on aika paha kulutuskrapula?

Shimaani
07.02.2013, 21.35
Olisin privanna kolistelijalle mut hänen laatikkonsa pullistelee...

kolistelija
08.02.2013, 06.30
Olisin privanna kolistelijalle mut hänen laatikkonsa pullistelee...
Nyt on fanbox tyhjä... *oottelee innolla mitä ässiä ässällä on hihassa*

mehukatti
16.08.2013, 13.26
Evolution of Lupine Betty:

http://img689.imageshack.us/img689/1975/xj6.gif

JackOja
16.08.2013, 14.06
^ aikas huisa valo alkaa olemaan :eek: :)

Tuonko takia sun entinen Betty on myynnissä klubin torilla?

mehukatti
16.08.2013, 14.42
Joo, vois päivittää, jos joku ostais vanhan (http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/20721-lupine-betty-7-2200-lumen-26-degree/) pois.

MRa
23.08.2013, 21.24
Kertokaas nyt "isot pojat" että onko tää valohomma sama kuin kaasugrilleissä, että ensin ostetaan se Campingaz (Sigman halogeeni), sit vaihdetaan "kunnolliseen" Landman:iin (kiinanihme) ja kun on tarpeeksi kärsitty huonosta laadusta ja epävarmasta toiminnasta hankitaan Weber (Lupine)?

Vähän tässä ittelle yrittää perustella tuollaista kunnollista valaistusta 10x isommalla eurotukulla verrattuna MagicShineen. Joo, valotehon tiedän ja kiinanihmeellä kyllä metsäreissut on aika haastavia, pitää olla GPS että löytää lähipoluilta veke ;-) Ilmeisesti laadussakaan ei ole tingitty, mulla meni kiinanihmeestä ekana talvena piuha poikki pakkasessa, mutta sen verran kolvi pysy kädessä että vaihdoin koko linjan akulta lampun piirilevylle parempaan ja sen puolesta homma on ollu ok. Oletan että Lupinen kanssa ei kolvia tai yleismittaria tarvita vai miten on? Mites sitten on ollut laita akkujen kanssa, varsinkin pakkaskesto kiinnostaa ja tietty mikä on niiden varauksenpitokyky pidemmässä juoksussa.

Betty vs Wilma taistelussa tietty valoteho on yksi tekijä, mutta myös tuo nykyisen Betty:n remote kiinnostaa. Mahtaako moista olla Wilmaan saatavissakaan?

Niin ja lamppu tulisi sekä valkoisen viivan seuraamiseen, että poluille. Ei liene syytä miksei Betty menis molemmissa vais?

Sauli Lumikko
24.08.2013, 01.03
No itse ainakin tulin tänne haistelemaan Lupine-kokemuksia sen takia, että MagicShine toimi viisi (5) minuuttia.

sakuvaan
24.08.2013, 12.38
Mulla on niitä valoja kaks, yks pico ja yks magicshine, löytyy varafikkari jos jompikumpi menee pimeeks.

Magicshinessä on mennyt yks akku paskaks ja picon akku toimii edelleen hyvin ~2vuoden jälkeen.

mehukatti
24.08.2013, 12.45
Lupinet saa yleensä myös päivitettyä tehokkaammiksi, mikä lisää niiden pitkäikäisyyttä. Tässä esim. Pikon vaihtoehdot:

http://lupineshop.com/index.php?page=product&info=434

JiiPee
24.08.2013, 21.34
Vähän tässä ittelle yrittää perustella tuollaista kunnollista valaistusta 10x isommalla eurotukulla verrattuna MagicShineen. Joo, valotehon tiedän ja kiinanihmeellä kyllä metsäreissut on aika haastavia, pitää olla GPS että löytää lähipoluilta veke ;-) Ilmeisesti laadussakaan ei ole tingitty, mulla meni kiinanihmeestä ekana talvena piuha poikki pakkasessa, mutta sen verran kolvi pysy kädessä että vaihdoin koko linjan akulta lampun piirilevylle parempaan ja sen puolesta homma on ollu ok. Oletan että Lupinen kanssa ei kolvia tai yleismittaria tarvita vai miten on? Mites sitten on ollut laita akkujen kanssa, varsinkin pakkaskesto kiinnostaa ja tietty mikä on niiden varauksenpitokyky pidemmässä juoksussa.

Betty vs Wilma taistelussa tietty valoteho on yksi tekijä, mutta myös tuo nykyisen Betty:n remote kiinnostaa. Mahtaako moista olla Wilmaan saatavissakaan?

Niin ja lamppu tulisi sekä valkoisen viivan seuraamiseen, että poluille. Ei liene syytä miksei Betty menis molemmissa vais?

Jackoja tuossa ylempänä listasi joitain juttuja, itse ihastuin valon muokattavuuteen. En epäile etteikö betty pärjäisi molemmissa lajeissa, itse koen että jo wilman +2000lm on liikaa, tiputin tehoa reilusti tuonne 1400lm tasolle. Patterinkesto lisääntyy sitä mukaa luonnollisesti mistä plussaa. Ajoa takana on muutamia testilenkkejä vaille 0 km, mutta noilla testilenkuroillakin valaisin osoittautui vähintäänkin riittävän hyväksi.
Miten kukakin asiat mieltää, kyllä mun tuli itsekin painittua saman asian kanssa mutta tuossa lamppu nyt on ja sillä sipuli. On mullakin tuolla korin pohjalla yks kuollu kiinanihme, mä en tiedä miksi se halusi mennä valojen taivaaseen. Eli enpä osaa isommin rueta kehuskelemaan kun ei ole kummoiset kokemukset.
Smartcore akuissa on integroituna balansointi ja akun varauksen näyttö, kylmäkestosta ja varauksenpidosta en osaa vielä sanoa sori. HD-otsapanta istuu kaalissa todella tukevasti, samoin kypäräkiinnike.
Hintaero riistovaloon tms. on itsellekin arvoitus joka jää nähtäväksi. Kun en osaa noita valoja virittää saati korjata niin toivottavasti sijoiuksesta olisi iloa pitemmäksi aikaa .

mkpaa
26.08.2013, 03.43
Harmi, että remote on edelleen pelkästään Bettyssä. Ehdin jo toivoa, että se valuisi halvempiin malleihin jo täksi vuodeksi. :)

http://lupine.de/files/documents/Lupine_Brochure_2013_2014.pdf

mehukatti
26.08.2013, 09.19
Pistin tilaukseen tollasen uuden Bettyn, katotaan miten 4500 lumenilla näkee pimeessä metässä. Pitäis olla jo aika lähellä aurinkoisena kesäpäivänä ajamista. ;) Mutta ei tuo ihan ilman huonoja puolia ollut, nimittäin vanhassa Bettyssä oli/on kätevä tuo 31.8 kumilenkkikiinnitys, jonka avulla sen saa sekä tankoon että kypäräkiinnikkeeseen kiinni. Uudessa joutuu ilmeisesti käyttää kuuskulma-avainta, jos haluu vaihtaa kiinnitystä. Lisäksi tankokiinnityspalikka pitää ostaa erikseen...

Jake_Kona
26.08.2013, 09.21
Soihtu: Se alkuperäinen THE VALO :)

MRa
26.08.2013, 19.49
Kiitokset kaikille vastanneille. Jos ei mitään odottamatonta tapahdu, niin mulla kyllä lähtee uus Piko tilaukseen isommalla akulla. Sen verran on vielä toisessa kiinanihmeen akussa potkua, että uskon sen palvelevan tankovalona tän kauden. Pikossa taitaa olla sama "ongelma" kuin uudessa Betty:ssä, että vaihto kypärästä tankoon ei tapahdu hetkessä. Remotea en Pikossa kaivanne koska sitä voi pitää "täysillä" kuitenni sen 4h ja se riittää mun käytössä mettässä varmasti. Josko sit ens kaudelle Wilma tai Betty tankoon...

Sen verran pitää vielä vaivata, että onko kokemusta noista eri Lupinen latureista. Noissa Piko- ja Wilmapaketeissa tulee Wiesel ja Bettyssä Charger One. Onko noissa jotain eroa käytännössä?

mutanaama
26.08.2013, 19.58
Ei se nyt täysillä neljää tuntia pala ainakaan normiakulla. Kaksi tuntia lienee lähempänä totuutta. Tosin talvella sekin riittää ajeluun hemmetin hyvin. Yksikseen jos ajelee, niin saattaa mennä pienimmällä kunhan silmät ensin tottuu.

Juha Jokila
26.08.2013, 20.18
Noissa Piko- ja Wilmapaketeissa tulee Wiesel ja Bettyssä Charger One. Onko noissa jotain eroa käytännössä?
Charge Onen latausvirta on noin tuplat Wieseliin verrattuna. Tiedä sitten käytännössä paljonko latausajoissa on eroa. Lisäksi Charge Onen mukana tulee töpseli autosta tai muista 12 V lähteistä lataamiseen.

mehukatti
26.08.2013, 20.20
Jos meinaa laittaa Pikon kypärään niin 3.3Ah pikkuakku on siitä kätevä, että sen voi laittaa kypärän taakse tarranauhalla kiinni ja paketti on mukavasti tasapainossa. Yhteenlaskettua painoa on silti niin vähän, ettei niitä pahemmin huomaa. Isompi 6.6Ah akku pitää laittaa juomareppuun ja siinä tarvii samalla Lupinen jatkojohdon. Ihan toimiva setti toki sekin, jos haluaa pidemmän toiminta-ajan. Kypärän taakse kannattaa vaan laittaa nipparilenksu, jonka läpi reitittää johdon.

Mitä taas tulee Bettyn ja Pikon yhteiskäyttöön, niin itse totesin combon turhaksi. Ainakin vanhemmissa malleissa Pikon valoteho oli Bettyn rinnalla niin pieni, ettei siitä ollut mitään hyötyä. Taitaa edelleen olla sama tilanne, kun valotehot on kuitenkin noussu samassa suhteessa. Muutenkin totesin, että tehokkaampi lamppu on parempi olla kypärässä ja ettei tankolampusta ole pahemmin lisäarvoa maastoajossa, vaikka teoriassa sen pitäis tuoda röykyt paremmin esille. Mutta nää on myös jossain määrin makuasioita.

OT: Mulla on muuten Fillaritorilla 2011 Betty varustettuna 2012 upgrade kitillä (2200 lumen, 7x XM-L, 26-astetta) ja hinta taitaa tippua tällä viikolla samaan, mitä uus 1200 lumenin Piko 7 maksaa.

Pyöräpummi
27.08.2013, 00.18
Kiitokset kaikille vastanneille. Jos ei mitään odottamatonta tapahdu, niin mulla kyllä lähtee uus Piko tilaukseen isommalla akulla. Sen verran on vielä toisessa kiinanihmeen akussa potkua, että uskon sen palvelevan tankovalona tän kauden. Pikossa taitaa olla sama "ongelma" kuin uudessa Betty:ssä, että vaihto kypärästä tankoon ei tapahdu hetkessä. Remotea en Pikossa kaivanne koska sitä voi pitää "täysillä" kuitenni sen 4h ja se riittää mun käytössä mettässä varmasti. Josko sit ens kaudelle Wilma tai Betty tankoon...

Sen verran pitää vielä vaivata, että onko kokemusta noista eri Lupinen latureista. Noissa Piko- ja Wilmapaketeissa tulee Wiesel ja Bettyssä Charger One. Onko noissa jotain eroa käytännössä?

Charger one on mikroprosessoriohjattu ja maksaa maltaita.

Minun käytössäni kypärävalo on juuri se mitä tarvitsen. Onneksi sitä varten on vielä toinen kypärä.
Ja on se kumma että vaikka valoa on se 3600 lumenia niin lisäkään ei olisi pahitteeksi.
Päivitys tulee seuraavalla tai sitä seuraavalla kerralla.

Suosittelisin sitä 4500 lumenista jossa on remote control ja charger one.
4500 lumenia tulee melkein samoilla tehoilla kuin entisen mallin 3600 lumenia.
Samaan kaukokytkimeen saa useamman lamppua kuten myös yhdelle lampulla voi olla useamman kytkintä.
Tarkoittaa mm. että voin laittaa tulevan 6000 lumenin Bettyn vanhan 3600 lumenin rinnalle ja samalla kytkimellä.

mehukatti
27.08.2013, 09.35
Evolution of Lupine Piko:

http://www.lupine.de/pictures/Piko.gif

adelaine
28.08.2013, 10.40
Evolution of Lupine Piko:

Mielenkiintoista miten 2013-mallista revitään 300lm enemmän vuotta vanhempaan malliin verrattuna, mutta teho on edelleen samat 13W. Mikäli virrankulutus on molemmissa sama, niin silloin on kyse oikeasta kehityksestä.

samppa_75
28.08.2013, 17.43
Tuli laitettua tilukseen tuo Lupine Piko 2013. Josko sen avulla työmatkat syksyllä pärjäisi.

Yazaku
29.08.2013, 13.16
Ketjun innoittamana pistin tilaukseen Wilma 10 2013, eli luulisi valotehon riittävän syksy iltoihinkin.

adelaine
30.08.2013, 09.25
Mielenkiintoista miten 2013-mallista revitään 300lm enemmän vuotta vanhempaan malliin verrattuna, mutta teho on edelleen samat 13W. Mikäli virrankulutus on molemmissa sama, niin silloin on kyse oikeasta kehityksestä.Broshyyrien perusteella näyttäisi todellakin virrankulutus pysyneen samana. En silti ehkä lähtisi käyttämään setelituppoa 900lm -> 1200lm -päivitykseen. 750lm -> 1200lm vois jo harkita.

Ittellä on tuo 750-malli ja käytössä olen kokeillut myös 900-mallia. Ero käytännössä oli sen verran pieni, että 750-malli pieniruokaisempana (ja halvempana) on mun mielestä järkevämpi. Mutta uusimman 1200-mallin myötä sais ilmeisesti sen verran näkyvän parannuksen, että ajoajan lyhenemisen voisi perustella. Eihän maksimitehoa tietenkään ole pakko käyttää, mutta itse ainakaan en lenkkiajossa malta himmailla, jos kerran potkua löytyy.

MRa
01.09.2013, 11.39
Odottamatonta tapahtui - tai oikeastaan olisi pitänyt itsensä sen verran tuntea, että eihän sitä pysty vähään tyytymään jos on paljonkin tarjolla. Eli en kuitenkaan laittanu Pikoa tilaukseen vaan ylivuotisen Betty R:n 11,2Ah SmartCore akulla. Laskeskelin, että vaikka tuohon tilaisi myöhemmin sen 3600->4500lm upgraden, jää hinta alle tänvuotisen. Nyt vaan odotellaan lamppua ja syksyn pimeitä mettäpolkurymistelyjä ja maantielenkkejä.

VesaP
02.09.2013, 13.50
Laitan tänne kun Lupineista kyse... Paljonko voi painoa olla kypärälampuilla ennenkuin painon huomaa ajaessa? Tuli mieleen että jos vaihtaisi nykyisen pienen paristoledin kypärästä (="mittarivalo") vähän jykevämpään valaistukseen, eli joko Wilmaan tai Edisoniin. Ja akuksi vaikka 3.3 Ah joka näyttää painavan 135g. Wilman tai Edisonin painoa en tähän hätään tiedä, enkä sen kiinnityssysteemin painoa joka tulee kypärään. Kaipa se lamppu painaa jotain 100g myös joten kokonaispaino olis varmaan lähellä 250 grammaa. Eikös se jo tunnu kypärässä? Tuo valosetti kuitenkin tuplaa koko kypärän painon!

Vai pysyykö vain tuossa ~20g (tai sinne päin) painoisessa paritoledissä?

Juha Jokila
02.09.2013, 14.23
Kaipa se lamppu painaa jotain 100g myös joten kokonaispaino olis varmaan lähellä 250 grammaa. Eikös se jo tunnu kypärässä?
Tuntuu se. 2 kpl 125 g kiinanlamppua on käytössä, eikä pätkääkään huvittaisi ajaa ylimääräsitä lamput kypärässä. Usein syksyllä tarttis valoa vaan lenkin lopulla ja aina on hirveä pohtiminen ottaako valokypärän vai sen toisen.

lansive
02.09.2013, 14.31
Eikö Piko paina pikkuakun kanssa alle 200 grammaa? Wilma on kyllä mittarivaloksi aika yliampuva.

VesaP
02.09.2013, 14.37
Eikö Piko paina pikkuakun kanssa alle 200 grammaa? Wilma on kyllä mittarivaloksi aika yliampuva.

Ei tuo vanha wilma nyt mikään hirveän tehokas ole sillä tehdas-minimiasetuksella joten valoteholtaan olisi mitä loistavin mittarivalo. Mutta painavahan se olis tietysti. Toi Piko olis varmaan jees, mutta kaipa se 200 grammaakin tuntuu... Toisaalta vähemmän kuin joku 250-300g. Täytyy harkita. Yksi vaihtoehto toki olisi pitää Garminissa valoa päällä ajaessakin, ainakin hetkellisesti aina kun hipaisee näyttöä, mutta se tuntuu vähän dorkalta ja kokoaikaa tuskin valoa kannattaa polttaa kun akku ei kestäne sitten edes kunnon lenkin mittaa. En tosin ole kokeillut koskaan ja kyllä minulla lisä-akkujakin löytys sille Garminille toki mutta se on aina värkkäystä teippailla moinen akku stemmiin kiinni ennen ajoa. Kypärässä seisova mittarivalo on ollut tähän asti kätevin ratkaisu. Kiva olis vain olla joku pornompi ratkaisu kuin paristoledi teipillä kiinni...

lansive
02.09.2013, 14.41

Grr
02.09.2013, 15.09
Massaa enemmän vaikuttaa painopiste. Isokin leka kulkee mukana huomaamatta jos se on kypärän päällä eikä kampea pottaa vinoon. Näyttää dorkalta, mut ei hei haittaa pimeässä. Mittarivalon vois kuvitella sijoittuvan väkisinkin lipan reunaan, ei hyvä.

marco1
02.09.2013, 15.24
Eikös Exposure Joystick (http://use1.com/exposure-lights/cycling-lights/front-lights/joystick-mk8) ole vähän enemmän sitä mitä VesaP hakee? 87g ja uutta ostettavaahan tässä ollaan hakemassa? :p

VesaP
02.09.2013, 15.32
Eikös Exposure Joystick (http://use1.com/exposure-lights/cycling-lights/front-lights/joystick-mk8) ole vähän enemmän sitä mitä VesaP hakee? 87g ja uutta ostettavaahan tässä ollaan hakemassa? :p

Hei vääräoppinen, mee pois täältä! Toi ei oo Lupine... Mutta toisaalta, tuo on just sitä mitä haen. :eek: Joten saat anteeksi, senkin vääräuskoinen. --> menee kuolaamaan ko valoa tuolta webisivuilta... :)

Edit: Tuosta näköjään on useampi versio. Tuo Diablo taitaisi olla ainakin sopivan tehokas mittarivalo. :) Ja vain 20g painavampi mitä toi MK8. Täytyy harkita!

marco1
02.09.2013, 15.58
Kuulun lahkoon, pitäisikin testata miten pari vuotta vanhat Pikon akut ovat reagoineet kesätaukoon...

mehukatti
02.09.2013, 16.33
Mun mielestä lampun käyttöön kypärässä vaikuttaa aika paljon myös kypärän istuvuus, säätöjen tiukkuus ja se, että käyttääkö mahdollisesti alla Buffia, joka lisää kitkaa. Jos kypärä heiluu päässä ihan löysänä, niin tosiaan siihen kiinnitettävien juttujen pitää olla aikalailla tasapainossa. Mutta muussa tapauksessa se ei oo niin tarkkaa. Itse olen käyttänyt kypärässä Pikoa niin, että lamphead on edessä ja akku takana. Lisäksi Bettyn lampheadia kypärän etuosassa, niin että piuha on reitetty takaa juomareppuun. Kummassakaan tapauksessa en ole kokenut mitään ongelmaa kypärän tasapainon tai siinä kiinni olevien kamojen painon takia. Aikalailla huomaamattomia kumpikin ratkaisu. Mutta aika yksilöllisiä juttujahan nää on.

mehukatti
02.09.2013, 23.17
Nyt on uus 4500 lumenin Betty koeajettu. Vähän ristiriitaiset fiilikset jäi verrattuna vanhempaan Bettyyn. Toi 4500 lumenin maksimiteho on kyllä aika vaikuttava, mutta toisaalta se tuottaa homona lämpöä ja lamppu tiputtaakin tehoja aika aggressiivisesti kun lämmöt nousee. Monta kertaa kun otin kypärän päästä niin se oli tiputtanu pari pykälää tehoa (4500->2900lm). Toisaalta se on hyvä, koska lampun voi jättää huoletta täydelle teholle ilman pelkoa ylikuumenemisesta. Ilmeisesti ton lämpenemisen takia kaikki valotehot käyttää vaan kuutta ulkokehällä olevaa lediä, jotta lämpö johtuu paremmin kuoreen. Center-Lediin sais jonkun ultra-low power moodin, joka vois olla kätevä pyöräteillä. Kuus ledii on pienimmälläkin teholla vähän ikävä vastaantulijoille ja täysteho on puhdasta väkivaltaa. ;( Uudesta kypäräkiinnikkeestäkin jäi vähän ristiriitainen fiilis. Hyvää on se, että profiili on matalampi kuin vanhalla kumilenksu-mountilla, mutta toisaalta nyt ei pysty jättää kiinnikettä kypärään pimeellä kaudella vaan pitää aina askarrella tarranauhojen kanssa tai vaihtoehtoisesti käyttää kuuskulma-avainta. Remote on todella kätevä, mutta aika nihkeetä jättää 850€ lampusta tankokiinnike pois, erikseen ostettavaksi. Saahan sen tolla tarranauhallakin kiinni samaan tapaan kuin enskakisojen emitin, mutta silleen se jää vähän turhan kauas gripistä.

Edit: Ei tuu olee näpit jäässä ens talvena. :)

mkpaa
02.09.2013, 23.31
OT, jota olen joskus ennenkin etsiskellyt. Tietääkö joku saako Lupinen akkuihin (tehtyä?) usb-laturia jotenkin eli ts. käyttää Lupinen akkuja powerbankeina?

VesaP
03.09.2013, 09.55
Edit: Tuosta näköjään on useampi versio. Tuo Diablo taitaisi olla ainakin sopivan tehokas mittarivalo. :) Ja vain 20g painavampi mitä toi MK8. Täytyy harkita!

Lopetaan OT tältä osin tähän mailiin...

Eli Diablo MK5 sit tulossa "mittarivaloksi". Kait ne mittarit näkee 1100 lumenella. Toivottavasti 108g ei ole liian painava kannettava otsalla. Plus se kiinnike. Sitä tuskin tuossa 108 grammassa on. MK8 olis ollut 20g kevyempi, mutta tällä 20 grammalla sai lähes 3x enemmän valotehoa. Tästä tuli samalla nyt mun uusi brevettivalo! Ei tarvii roudata Lupineita mukana enää breveteillä. :)

http://www.evanscycles.com/product_image/image/481/38e/865/108801/product_page/exposure-diablo-mk5-front-light-w-helmet-and-handlebar-mounts.jpg

VesaP
10.09.2013, 19.55
OffTopikkia vielä... Tältä tuo MK5 näyttää Bell Gage kypärässä. Lampun kiinnike painoi 12g ja itse lamppu 108g. Sisällä testaillessa vaikutti hyvältä värkiltä, mutta ulkotestit jää tämän päällä olevan räkätaudin takia hamaan tulevaisuuteen.

http://i8.aijaa.com/b/00977/12650888.jpg

http://i4.aijaa.com/b/00502/12650889.jpg

http://i11.aijaa.com/b/00312/12650890.jpg

http://i2.aijaa.com/b/00778/12650891.jpg

JiiPee
10.09.2013, 23.20
Kait ne mittarit näkee 1100 lumenella.

Nähdäkseni seuraava askel on sitten jo opaskoira....

mkpaa
10.09.2013, 23.25
80 lumenia on pikkuisen liikaa, kun mittarista ei enää näy kuin valkoista. :)

samppa_75
10.09.2013, 23.27
Joo, kyllä esim. Piko olisi hienompi/ pienempi ja laadukkaampi.
Ja pienempi ilmanvastus. :)

mkpaa
11.09.2013, 00.08
Lupine voisi kyllä joko kehittää micro chargerin, jossa on usb-portteja tai vaihtoehtoisesti mahdollistaa (hitaan) usb-latauksen akuilleen. :)

VesaP
11.09.2013, 09.48
Joo, kyllä esim. Piko olisi hienompi/ pienempi ja laadukkaampi.
Ja pienempi ilmanvastus. :)

Nooh, jos faktoja kattoo niin pienempi... not. Valopää pelkästään painaa melkein saman verran Pikossa mitä tuo koko roska. Akun kanssa reilusti enemmän. Fyysinen kokokin millimetreinä varmaan akun kanssa Pikossa isompi mitä tuossa "all-in-one" mötikässä.

Hienompi? Nooh, irrallinen akku jonnekin kypärään kiinnitettynä ja piuhat siinä lampun ja akun välissä. Tuossa samassa patukassa koko roska.

Laadukkaampi? No se voi olla. Lupinehan on The King. Tosin tuokin länsieuroopan rautaa, mate in UuuKoo.

No, ajannee asiansa, mittarivalona ja hätätilassa myös "ajetaan kotia" valona jos Lupine tilttaa tangossa. Ja brevetillä ainoana kevyenä valona tangossa tai kypärässä fiiliksen mukaan.

Itse päädyin nyt tuohon Lupinen sijaan, ja vielä en ainakaan ole katunut. Tosin käyttö rajoittuu toistaiseksi 60 sekunnin testaukseen eteisessä eri moodien kanssa leikkiessä. :)

Edit: Ja tätä voi ladata ajaessa varmaankin. Ainakin USB latausrööri löytyy värkistä. Sitä en kyllä eilen kokeillut (kun akku oli täynnä jo tehtaan jäljiltä) että lataako myös valot päällä. Pikaisesti ohjekirjaa selaamalla jäin siihen käsitykseen että kyllä lataa.

Kiovan Dynamo
11.09.2013, 10.00
Tuo Vesan lamppuhan voisi olla aika makia. Miltä näyttää kiinnitys, jääkö talvipoluilla ekaan kuusenoksaan kiinni, vai pysyykö tuossa legoukon kouraa muistuttavassa kiinnikkeessä?

VesaP
11.09.2013, 10.13
Tuo Vesan lamppuhan voisi olla aika makia. Miltä näyttää kiinnitys, jääkö talvipoluilla ekaan kuusenoksaan kiinni, vai pysyykö tuossa legoukon kouraa muistuttavassa kiinnikkeessä?

Oli se niin tukevasti siinä kiinni että en uskaltanut enää repästä lamppua irti kun lamppu oli ruuvattu kiinni tuohon kypärään. Pelkäsin että muovit lentää kypärästä mäkeen jos kiskon kovempaa. Eli ihan ekasta oksasta tuskin lentää mäkeen.

Tuossa C-kiinnikkeessä on semmonen muovipallura mikä taas on kupissaan itse tuossa kypäräkiinnikkeessä. Eli lamppua voi liikuttaa aikalailla haluttaessa vaikka itse kiinnike on jo ruuvattu kiinni kypärään.

Sitä en tiedä, miten pakkanen talvella vaikuttaa tuohon muovikiinnikkeeseen. Eihän napsahda poikki kun pierasee ajaessa tms...

Ohjekirjassa suositeltiin laittamaan backupiksi rannehihna kiinni valon takaosan kiinnikkeisiin ja virittämään hihna kypärän tuuletusaukoista läpi, jotta lamppu ei tipu vaikka irtoaiskin kiinnikkeistään. Mutta itse en TIETYSTI tuommosta rumaa viritelmää laita. Ja Dynamolla moinen viritelmä olisi varmaan aika killeri juuri noiden oksien takia. Kyllä se näyttää pysyvän kiinni todella lujaa ainakin näin uutuuttaan. Tiedä sitten väljeneekö noi kiinnitysleuat jos lamppua vuosikausia edestakas irroittelee kokoajan.

MRa
13.09.2013, 21.40
Aiheeseen palaten, pitää kyllä lainata Vesan otsikkoa - "Lupine Se alkuperäinen THE VALO". Kyllä! Vaikka vähän säästelin (ensi kaudelle sit +900lm) ja tilasin Bettyn köpösillä 3600lm niin hyvin nopean testin jälkeen - jopa vähän mettäpolkua - täytyy sanoa että toimii! Valoa on riittävästi! Muutenkin tulee sellainen fiilis, että Kiinanihmeen jälkeen laatu on kyllä ihan eri tasolla. Liittimet, piuhat, tankokiinnike, kypäräkiinnike, laturi, kaukosäädin, kaikkinensa tosi laadukasta.

Niin se vaan on, että ostamalla kalliimman tuotteen saa laadukkaamman tuotteen.

Täytyy ottaa vähän kans noita kypäräkuvia kunhan uus maastokypärä saapuu, ennen ei viitti leikellä niitä tarranauhoja.

Jos jostain pitää valittaa niin siirto kypärästä tankoon on kyllä pikkasen turhan työlääksi tehty kun pitää 2 ruuvia irrottaa kypäräkiinnikkeestä, tulpata toinen reikä ja toiseen laittaa kolmas ruuvi jolla kiinnitys tankokiinnikkeeseen.

mteho
21.09.2013, 17.55
Uusin Piko kiinnostaisi ja tietenkin nuo tehokkaammatkin, mutta hinta alkaa jo niissä tulla vastaan.

Oletteko tilailleet omat valonne tuolta lupine.de:stä vai jostain muusta liikkeestä? Ainakin Bike-discount.de:ssä hinnat vaikuttivat olevan samat kuin Lupinen omilla sivuilla joten jos ulkomailta joutuu tilaamaan, niin varmaan kannattaa tilata suoraan valmistajalta?

Kotimaisia liikkeitäkin saa siis ehdotella. Taskulamput.fi:stä saa vieläkin edelllisen vuoden mallia eikä hintaero uusimpaan malliin ole kauhea joten mieluummin ottaisin uudemman. Liekkö Lupinella on muita maahantuojia kuin tuo taskulamput.fi?

Samuli
21.09.2013, 22.28
Oman Pikoni tilasin tuolta Lupine.de. Suunnistajan kaupasta olisin hakenut, mutta tarvitsin kiinnikkeen tankoon.h

Vesku Murtovaara
22.09.2013, 18.48
Tämänvuotista Bettyä on nyt testattu täälläkin ja tuo 4500 lumenia on järkyttävän paljon. Jännästi kuvion kirkkaus lähietäisyydellä ei silmille juuri tehojen mukana kasva, kun taas kauemmas tulee valoa selvästi lisää. Tehokkaat kapeakiilaiset lamput kehittävät kirkkaamman spotin, mutta saksalaisten luomus valaisee kerralla tasaisesti futiskentän kokoisen alueen. Mikään muu valaisin ei tunnu enää miltään...

Kaukosäädin toimii hyvin parin metrin säteellä valopäästä ja HD pääpanta on aika jees. Laturista, akusta, itse valopäästä ja kuljetuslaukusta huokuu huolellinen viimeistely. Kypäräkiinnike on asiallinen, vaan ei säkenöivä suoritus. Sen rimpulamaiset muovisangat lienee suunniteltu toimimaan sulakkeena isommissa kolareissa.

Määriteltävissä olevat kirkkaustasot on toteutettu hyvin ja niiden konffailu valopäästä käsin on melko vaivatonta vaikka luonnon helmassa. Suurimmalla teholla lämpöä syntyy paljon ja ajoviimaa tarvitaan valopään jäähdyttämiseksi. Elektroniikka toki tiputtaa tehoa automaattisesti, jos laite käy liian kuumana.

Jokaiselle Betty ei varmastikaan ole poskettoman hintansa väärti, mutta ainakin allekirjoittaneella suunnistus-, retkeily- ja maastofillarivalaisimen etsintä on toistaiseksi päättynyt.

bomba
22.09.2013, 23.25
Uusin Piko kiinnostaisi ja tietenkin nuo tehokkaammatkin, ---

Kotimaisia liikkeitäkin saa siis ehdotella. Taskulamput.fi:stä saa vieläkin edelllisen vuoden mallia eikä hintaero uusimpaan malliin ole kauhea joten mieluummin ottaisin uudemman. Liekkö Lupinella on muita maahantuojia kuin tuo taskulamput.fi?

Ainakin Foxcomp myy Lupinea. Hinnat on samat kuin suoraan Lupinelta, joten kannattaahan se kotimaista kauppiasta tukea. Turun liikkeessä näkyi olevan uusinta Pikoa hyllyssä, just alkuviikosta tullut, ja Pikon pääpantaa jos yöjuoksu kiinnostaa. Muita malleja voivat tilata.

crcm
23.09.2013, 22.24
Itsellä meni tuore Wilma (2012) vähän tuunaukseen. Liimasin linssin päälle 30 asteen linssin ja mielestäni valokeila on alkuperäistä parempi eli leveämpi. Jännä vertailla Magicshine 872:sta ja Wilmaa vierekkäin (molemmissa sama tuunaus). Kyllähän Wilmassa on enemmän tehoa, mutta kummatkin ovat sen verran kirkkaita tuikkuja, että ero ei ole niin järisyttävä kuin luulisi. Wilman laatu toki herättää paljon enemmän luottoa muuten. Itse olen tykästynyt aika leveään keilaan kiemuraisilla poluilla. Minimoi kypärälampun tarpeen.

http://img24.imageshack.us/img24/4681/2rjq.jpg

mehukatti
24.09.2013, 11.04
Itse en lähtisi Lupinea tuunaamaan omilla virityksillä, kiinavaloja ehkä. Lupinelta saa linssejä 26-asteeseen asti. Paljonkohan tuo ylimääräinen linssi hukkaa valoa ja ei taida muutenkaan olla optimi Lupinelle, jossa jokaisella ledillä oma pieni heijastin. Minusta huomattavasti fiksumpi vaihtoehto on laittaa ainoa lamppu maastoajossa kypärään, jolloin se osoittaa aina sinne minne katsekin eikä valokeila heilu kuin hullun mulkku.

crcm
24.09.2013, 13.45
Vähän haiskahtaa semmonen, että kuningasvaloa on sorkittu hyi, ei semmonen vetele. Palauttakaa ihmeessä mun hukkaamat lumenit sieltä metsästä. YV:llä tavoittaa. :D

Vesku Murtovaara
24.09.2013, 14.08
Itsellä meni tuore Wilma (2012) vähän tuunaukseen. Liimasin linssin päälle 30 asteen linssin ja mielestäni valokeila on alkuperäistä parempi eli leveämpi.

Levittääkö tuo ainoastaan sivusuunnassa keilaa, eli siitä tulee soikea? Mitä keskialueen kirkkaammalle pisteelle tapahtuu?

mteho
25.09.2013, 11.02
Uuden Pikon omistajille kysymystä. Riittääkö 1200 lumenen Piko kypärään ainoaksi valoksi maastoon vai onko valokuvio liian kapea?

crcm
25.09.2013, 11.09
Levittääkö tuo ainoastaan sivusuunnassa keilaa, eli siitä tulee soikea? Mitä keskialueen kirkkaammalle pisteelle tapahtuu?

Kyllä siitä tulee poikittaisesti soikea. Lähinnä siksi, että Wilman ledit on ristissä. Hajavaloa riittää hyvinkin leveästi. Keskialue on mielestäni tarpeeksi kirkas edelleen. MJ-872:n ledit on päällekkäin joten siinä valo leviää enemmän joka suuntaan. Tuo 30-asteen muovilinssiähän ei ole ideaali kummallekaan. Wilmaan se on hiukan pieni ja 872:een liian iso. Wilmassa valokeilan levennys on maltillinen kun taas 872:ssa se vetää hieman överit (hyvässä mielessä).

mteho
26.09.2013, 13.18
Uuden Pikon omistajille kysymystä. Riittääkö 1200 lumenen Piko kypärään ainoaksi valoksi maastoon vai onko valokuvio liian kapea?

Tilasin sitten kaksi Pikoa tuolta Shocktherapysta. Eipähän tarvitse (ainakaan toivottavasti) enää valojen kanssa arpoa lähitulevaisuudessa.

Kirjoitelen kokemuksia kun saan valot.

leecher
28.09.2013, 20.35
Mistä saisi tällä hetkellä halvimpaan hintaan uutta (1200 lumenista) Pikoa?

mteho
29.09.2013, 09.19
Mistä saisi tällä hetkellä halvimpaan hintaan uutta (1200 lumenista) Pikoa?

Halvimmasta en tiedä, mutta Shocktherapysta sain pienen alen kun tilasin Piko 4 + x4 + 31,8mm tankokiinnikkeen. Hinnaksi jäi 570€ eli vähän alle valmistajan oman verkkokaupan ja Bike-discountin hinnan. Käytännössä tosin itsellä tuli tuohon päälle vielä noin 10€ Matkahuollon rahti kun en pääse itse liikkeeseen hakemaan, mutta ilman rahtia olisi ollut noin 12€ listahintaa halvempaa.

Niin ja tuntemukset ovat noista tähän mennessä hyvät vaikka useamman satasen satsaaminen lamppuihin vähän ahdistikin aluksi. Ajamaan en ole vielä ehtinyt noiden kanssa, mutta pihassa testailun perusteella en usko pettyväni.

mehukatti
15.10.2013, 14.51
Vähän lisää kokemusta uudesta Bettystä ja nyt myös tankokiinnikkeestä. Onhan toi Lupinen tankokiinnike kyllä erittäin toimiva. Ei vie juuri yhtään tilaa tangosta ja lampun saa suoraan stemmin eteen. Lisäksi vaikka kiinnitys on jämäkkä, niin silti lampun kulmaa on helppo muuttaa ajaessa. Nappikin on about samassa kohtaa kuin mihin kiinnike ruuvataan, eli napin painaminen ei vahingossa muuta lampun kulmaa. Pieniä juttuja, joista kuitenkin huomaa, että hommaa on mietitty. Pikkuhiljaa on myös tottunut kuuskulma-avaimen käyttöön kun haluaa vaihtaa lampun kypärästä tankoon tai päinvastoin. Meneehän siinä vähän pidempään, mutta ei se nyt enää kovin hankalalta tunnu.

Itse lampun osalta voi sanoa, että ainakaan gravel grindingissa ei oo ylikuumenisongelmaa, vaikka lamppu ois täydellä teholla. Esmes eilen +6C ilmavirta jollain 30km/h vauhdilla piti lampun vain juuri ja juuri havaittavasti lämpimänä, vaikka se oli täydellä teholla. Mutta täytyy sanoa, että mitä on tullut testailtua erilaisia pienempitehoisia moodeja ton lampun kanssa, niin on alkanut vahvistua fiilis, että Wilmassa on Lupinen paras hinnan ja valotehon suhde. Tolla Bettyllä kun oon verrannut 45W/4500 lumenia ja 28W/2900 lumenia niin ero silmämääräisesti ei oo mikään kauheen suuri. Silmät ei tunnu aistivan lisääntynyttä valoa samassa suhteessa miltä paperilla vaikuttaa. Wilma maksaa kuitenkin about puolet Bettystä.

Pyöräpummi
18.10.2013, 16.56
Kaukokytkin voi olla jo se tekijä joka ratkaisee hankinnan Bettyn eduksi. Systeemi tulee varmasti muihin Lupinen malleihin ja toivottavasti mahdollisimman pian.
Yhteen kytkimeen voi (muistaakseni) kytkeä kolme lamppua ja yhdellä lampulla voi olla kolme kytkintä.

MRa
18.10.2013, 17.02
Kaukokytkin voi olla jo se tekijä joka ratkaisee hankinnan Bettyn eduksi. Systeemi tulee varmasti muihin Lupinen malleihin ja toivottavasti mahdollisimman pian.
Yhteen kytkimeen voi (muistaakseni) kytkeä kolme lamppua ja yhdellä lampulla voi olla kolme kytkintä.

Ainakin mulla tuo vaikutti siihen että nyt hankin Bettyn. Siihen en vaan usko, että yhdellä kytkimellä käyttäis useampaa valoa koska noissa langattomassa tuppaa helposti käymään niin ettei painallus menekään perille kaikkiin lamppuihin ja sit ollaan käytännössä epäsynkassa.

Olen samaa mieltä tuosta valon määrästä. Vaikka mulla on viimevuotinen Betty niin silti tehdasasetusten kirkkaimman ja toiseksi kirkkaimman asetuksen ero ei ole minusta merkittävä. Vaihtumisen huomaa, muttei se varsinaisesti tee metsästä merkittävästi kirkkaimpaan. Sen sijaan eron "1100"lm kiinanihmeeseen kyllä huomaa selvästi!

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

JiiPee
02.11.2013, 23.01
Nyt kiiruusti kaupoille, 50 kappaleen limited edition. Hintalappu on rapsakan suolainen, muttei haitanne tosiostajaa --> betty (http://lupineshop.com/index.php?page=product&info=466)

Petteri Ellilä
07.11.2013, 10.28
Olen tässä ämpyillyt "haku"valon hankkimista vanhan Wilma 5:n rinnalle. Valotehoa wilmasta lähtee huljakkaasti mutta varsinkin näin syyspimeillä keila on auttamatta varsin kapea. Toisaalta sitten, upgrade-kitillä saisi 26' keilan + "allways at least plus 400 Lumens." Alkuperäinen keila Wilma 5:ss on 15'. Kuinka paljon konkreettisesti toi 26' keila auttaa maastossa? Ts. saisko sillä korvattua erillisen hakuvalon jolla paremmin nähdä polkujen risteykset ja mutkat?

JiiPee
07.11.2013, 10.37
Olen tässä ämpyillyt "haku"valon hankkimista vanhan Wilma 5:n rinnalle. Valotehoa wilmasta lähtee huljakkaasti mutta varsinkin näin syyspimeillä keila on auttamatta varsin kapea. Toisaalta sitten, upgrade-kitillä saisi 26' keilan + "allways at least plus 400 Lumens." Alkuperäinen keila Wilma 5:ss on 15'. Kuinka paljon konkreettisesti toi 26' keila auttaa maastossa? Ts. saisko sillä korvattua erillisen hakuvalon jolla paremmin nähdä polkujen risteykset ja mutkat?

Mulla on 26keilalla wilma kypärässä ja hajavaloa riittävästi polkujen havainnointiin (vaikkakin eilen ei löytyny reitit, oli kyl puhtaasti suunnistuserrorista kyse:)). Kokeilin tankovalona solarstormin tuikkua, mutta totesin omaan käyttöön turhaksi. Mistä meinasit upgreidauspaketin hommata?

Petteri Ellilä
07.11.2013, 10.49
..... Mistä meinasit upgreidauspaketin hommata?
tuolta, eli Lupinen webshopista.: http://lupineshop.com/index.php?page=product&info=436

mehukatti
07.11.2013, 10.55
Kyllä toi 26-asteen linssi on mun mielestä ihan ehdoton maastokäytössä. Se valaisee mukavan ison osa näkökentästä, jolloin voi ajella kuten päivällä eikä tarvi seurata pientä täplää. Huono puoli tuossa on tietysti se, että valo ei enää vaikuta aivan niin kirkkaalta kun valoteho jakautuu isommalle alueelle. Vaikka toisaalta upgradessa tulee tietysti lisää lumeneita kompensoimaan sitä. Mutta itse kyllä suosittelisin vanhojen Lupineiden päivittämistä. Kuitenkin aika kustannustehokas vaihtoehto ja lamppu tulee selkeästi paremmaksi sekä käyttöikä kasvaa sen myötä.

JackOja
07.11.2013, 11.00
tuolta, eli Lupinen webshopista.: http://lupineshop.com/index.php?page=product&info=436

Jos sulla on Wilma 5 niin eikö siinä ole katkaisija "johdon päässä" eikä valopäässä integroituna? Tuo linkkisi on sille integroidulle katkaisijalle.

Petteri Ellilä
07.11.2013, 11.07
ei, mulla ei ole katkaisinta johdon päässä... Voi olla että se mun malli oli Wilma 4 (?). Siitä on jo niin monta vuotta kun tuon hankin, ei voi muistaa. Mutta wilma se on jokatapauksessa.

Juha Jokila
09.11.2013, 00.10
Uusi Piko on hyvä ja riittävän kirkas maastoajoon. Täydellä teholla se kuitenkin lämpenee niin, että pudottaa tehoa jossain kohtaa lenkkiä. Pudotus oli niin vähäinen, etten sitä huomannut ennen kuin rupesin kokeilemaan eri tehoja todeten, ettei suurinta enää saanut päälle. Keli +5C ja normaalia reipasta maastoajoa hieman sumuisessa kelissä. Ja kyprässä olen sitä pitänyt niin, että lamppu on ihan edessä ja akku takana. Aika huomaamaton ja painopiste on keskellä. Parin tunnin polttoaika ei tahdo riittää ja täytynee hankkia isompi akku, kuten alun perin olin ajatellut, mutta kun kaupassa ei sattunut olemaan kuin tuota pikkuakkuista versiota. Pöh ja jee!

mehukatti
11.11.2013, 19.32
Vanhoille Bettyille (R-malleja edeltävät) tulee näköjään sittenkin 7 x XM-L2 upgrade. Puhuvat +600 Lumenista, mutta vähän epäselvää, että mihin vertaavat. Olisivat vaan voineet kertoa tästä aikaisemmin...

http://forum.lupine.de/viewtopic.php?f=54&t=4052&p=26917

VesaP
12.11.2013, 10.25
Noista Lupiineista ei vissiin mistään näe itse lampusta että mikä versio itsellä tarkalleen on? Niitä jos on muutamia niin millään muista enää että mikä on milloinkin ostettu ja mikä versio se oli. Toki jostain jos kaivaa ostokuitit niin sitten mutta onko helpompaa tapaa? Ja ei, Lupinen omassa webbishopissa ei näytä esim itselläni olevan tunnuksia vaikka olen kyllä suoraan sylttytehtaalta kaikki romuni aina tilannut. Joten ko webbikaupan mahdollisesta ostoshistoriasta ei ole nyt tässä tapauksessa hyötyä.

Eli nyt mehukatin viestin perään kiinnostaa heti mikä oma Bettyn versio olisi. Ei voi muistaa äkkiseltään. Toisaalta, lyhentäisikö ko päivitys akunkestoa vielä entisestään, vai olisiko ledien uudempi versio sen verran energiapihimpi että ko plussalumenet saisi samalla akunkestolla?

mehukatti
12.11.2013, 11.25
Lampheadeissa pitäis olla mallinumero takana ja sen avulla Lupinelta tiedustelemalla saa varmaan tarkat tiedot päivitysten yhteensopivuudesta. Kannattanee kuitenkin odottaa siihen asti, että toi uusin XM-L2 upgrade tulee virallisesti ulos. Oma vanha Betty oli ostettu 2010 syksyllä ja siinä oli integroitu switch ja XP-G ledit. Muistaakseni sitä vanhemmissa oli piuhan päässä oleva kytkin ja ainakin 2009 mallissa oli Seoul P4 ledit. Vanhojen R-malleja edeltävien Bettyjen upgradet on ainakin Gretna Bikesilla luokiteltu näin:

-For all Betty Lights with INTEGRATED PCS Switch (ilmeisesti 2010-2011, koska 2012 tuli R-malli. Näihin nyt ainakin tulee saamaan tuon mainitsemani XM-L2 upgraden)
-For all Betty Lights with External PCS Switch (ilmeisesti 2009 ja sitä vanhemmat)
-For all Betty Lights with Red LED board and External PCS Switch (ilmeisesti vielä vanhemmat mitä edelliset)

Mun käsittääkseni upgradet ei muuta akun kestoa. Elektroniikka puskee edelleen saman määrän virtaa ja lisääntynyt valoteho tulee paremmista ledeistä ja laajakulmaisemmasta linssistä. Sivuvaikutuksena lamppu kai myös toimii hieman viileämpänä, eli energiaa menee vähemmän hukkaan. Mutta kannattaa myös muistaa, että lampheadin elektroniikankin saa kai upgradettua, jos jaksaa lähettää sen Lupinelle. Noi valmiit upgradethan on itse ruuvattavia ja niissä vaihtuu vaan led board ja sen päällä oleva linssi.

adelaine
12.11.2013, 13.57
Ensimmäiset huonot sanat Lupinesta:

Piko (750lm) toimii muuten moitteetta, mutta sammuttelee itseään isommissa tärähdyksissä. Jos tärähdys on pienempi, lamppu välähtää pysyen päällä mutta kadottaa kuitenkin tiedon omasta tilastaan siten, että virtakytkimen värillinen led sammuu. Kytkimen painallus palauttaa lampun maksimiteholle, jolloin myös väriled syttyy.

Oletan, että vika liittyy johdinkontaktiin sillä olen saanut lampun sammumaan liitinkohtaa sormella napauttamalla. Akkuja mulla on kaksi ja vika ilmenee molemmilla.

Löytyykö kohtalotovereita? Auttavatko kotikonstit vai pitääkö lamppu huoltoon lähettää?

VesaP
12.11.2013, 14.16
Oletan, että vika liittyy johdinkontaktiin sillä olen saanut lampun sammumaan liitinkohtaa sormella napauttamalla. Akkuja mulla on kaksi ja vika ilmenee molemmilla.

Löytyykö kohtalotovereita? Auttavatko kotikonstit vai pitääkö lamppu huoltoon lähettää?

Tuttu vika! Vähääkään vanhemmissa Lupineissa. Vika on siinä liittimessä. Ne hapettuu tms jotenkin. Mulla Mutis sai lampun hetkeksi käsiinsä, ja kas kummaa, siitä lähtien on liitin toiminut kunnolla. Mutis voinee kertoa mitä teit.

Myös uusi akkujohto Lupinelta auttaa. Itse esim hommasin ko casen jälkeen Lupinelta uuden pään pullotelineakkuun. Vielä ei ole tarvinnut sitä kun tuo Mutiksen Do-It-Yourself fixaus on kestänyt :)

mehukatti
12.11.2013, 14.21
Bettyn manuaalissa sanotaan liittimistä:

Plug contacts:
Normally the plug contacts are maintenance free. However, if you use your Betty R light in humid,
salt- air, environments, it’s advisable to apply a thin layer of Lupine Dutch Grease to the contacts every
so often to prevent oxidation. Do NOT use terminal grease or contact spray.

Dutch Grease:
http://lupineshop.com/index.php?page=product&info=270

haedon
12.11.2013, 15.34
Tuttu vika! Vähääkään vanhemmissa Lupineissa. Vika on siinä liittimessä. Ne hapettuu tms jotenkin....
Liekö lampunkantaöljy auttavan?

adelaine
13.11.2013, 11.20
Bettyn manuaalissa sanotaan liittimistä:

Plug contacts:
Normally the plug contacts are maintenance free. However, if you use your Betty R light in humid,
salt- air, environments, it’s advisable to apply a thin layer of Lupine Dutch Grease to the contacts every
so often to prevent oxidation. Do NOT use terminal grease or contact spray.

Dutch Grease:
http://lupineshop.com/index.php?page=product&info=270
Kiitos vastauksista kaikille.

Kellään hajua, mitä tököttiä tuo hollanninrasva on? Ilmeisesti jotain PTFE-pohjaista (teflon) visvaa. Nettikaupassa 0,4ml ruutta näyttäisi tuon pari euroa maksavan, muttei jaksaisi nyt pelkästään sitä lähteä tilaamaan. Pitäiskö sitä pyytää tuliaisena vaimolta, joka on nyt lähdössä Amsterdamiin?-)

Hapettuneet liittimet lienee myös syytä puhdistaa. Sopivia aineita etsiessä tuli eteen mm. CRC:n Oxide Clean (Kontaktipuhdistaja), jolla patinoituneet liittimet saisi taas tykittämään. Vai onko tämä kontaktipuhdistaja nimen omaan sitä kiellettyä contact spraytä? Perään sitten samalta valmistajalta on tarjolla Contact Protect (Kontaktisuoja) tai HD Vaseline PRO (Vaseliinispray). En nyt oikein noista ota selvää, että kumpi ois parempi. Ilmeisesti tuo vassu on lähempänä tuota Lupinen rasvaa, jonka tarkoituksena on ymmärtääkseni myös parantaa kumi-kumi-liitoksen vesitiiviyttä. Mutta että lisäeristettä sähköjohtimiin?

Sitten on vielä tuo haedonin lampunkantaöljy. Google väitti sen samalla kertaa sekä huuhtovan patinan veke että suojaavan hapettumiselta.

VesaP
13.11.2013, 11.42
Kellään hajua, mitä tököttiä tuo hollanninrasva on?

En tiedä, mutta tuo ei auta sua käsittääkseni enää jos ne liittimet on jo hapettuneet. Tuolla tökötillä voi estää niitä hapettumasta. Jos en täysin väärin muista, taisi olla joku CRC:n pullo juurikin millä Mutanaama suihkautti liittimiä aikoinaan. Auttasko joku liittimien rapsutus myös jollain puukonpäällä varovasti? En tiedä, en ole sähköinsinööri enkä tiedä insinööreistä enkä sähköistä mitään. :D Google varmaan kertoo miten hapettuneita liittimitä ylimalkaan putsataan. Toiminee myös Lupiineiden kanssa.

adelaine
13.11.2013, 12.19
Auttasko joku liittimien rapsutus myös jollain puukonpäällä varovasti? En tiedä, en ole sähköinsinööri enkä tiedä insinööreistä enkä sähköistä mitään. :D Google varmaan kertoo miten hapettuneita liittimitä ylimalkaan putsataan. Toiminee myös Lupiineiden kanssa.
Ite en puukkoa ainakaan oman kokemuksen mukaan näyttäisi, sillä se rikkoo pinnoitteen ja aiheuttaa pieniä uria, jotka sitten entistä helpommin hapettuvat. Kemiallinen puhdistus lienee paras tapa liuottaa oksidikerros pois.

Tosin tuo mehukatin referoima ohje kieltää contact sprayn, ja googlaamalla suurin osa hiteistä osoittaa juurikin tuohon puhdistusaineeseen.

mutanaama
13.11.2013, 12.31
Jep, jollain CRC:n contact-cleanerilla ja pienellä viilalla taisin puhdistaa. Se kannattaa tehdä sen verran varovasti, ettei nyt kokonaan poista liittimen hopeapintaa. Perään taisin laittaa ihan tavallista silikonivaseliinia, millä voitelen sukellusvalaisimen ja kameran stefat.

kuovipolku
13.11.2013, 12.37
Forum.lupine.destä adminstraattori Wolfin kertomana: "zu der Dutch Grease Geschichte, Polfett bitte niemals verwenden, niemals , ich wiederhole niemals. Warum ? In Polpett sind Säurebestandteile um Oxidationsrückstände an den Polen der Autobatterien zu knacken, das hat den fatalen Effekt, dass diese Säure leider die Kontaktoberfläche angreift, nochmals , kein Polfett. Was geht auch gut, wenn Dutch Grease nicht verfügbar, Vaseline ist auch geeignet, auch Nivea geht . Es geht nicht darum,dass das Zeug leitfähig sein soll, ist Dutch Grease auch nicht, es soll ausschliesslich Oxidation an den Kontakten verhindern, der Strom fliesst über die Kontakte, so oder so. Bitte kein Polfett und auch kein Rostlöser oder so was, wieder mit Säureanteil. Grüsse Wolf"

Eli akkunaparasva eli terminal grease on niin vahvaa tavaraa että se syö Lupinen liittimien kontaktipinnat. Hollanninrasvan yksinomainen tarkoitus on estää niiden hapettuminen ja jos sitä ei ole saatavilla, vaseliini käy hyvin - ja Niveakin...

rikardo+
13.11.2013, 14.47
Uusi Piko on hyvä ja riittävän kirkas maastoajoon. Täydellä teholla se kuitenkin lämpenee niin, että pudottaa tehoa jossain kohtaa lenkkiä. Pudotus oli niin vähäinen, etten sitä huomannut ennen kuin rupesin kokeilemaan eri tehoja todeten, ettei suurinta enää saanut päälle. Keli +5C ja normaalia reipasta maastoajoa hieman sumuisessa kelissä. Ja kyprässä olen sitä pitänyt niin, että lamppu on ihan edessä ja akku takana. Aika huomaamaton ja painopiste on keskellä. Parin tunnin polttoaika ei tahdo riittää ja täytynee hankkia isompi akku, kuten alun perin olin ajatellut, mutta kun kaupassa ei sattunut olemaan kuin tuota pikkuakkuista versiota. Pöh ja jee!

itsellä tuli ongelmia kun hankin viime viikolla pikoon 8.4 ah akun . Akku ei lataudu täyteen ja syynä todennäköisesti se että pikon mukana tuleva laturi joku wiesel (mikälie) on liian heikkotehoinen. valaisin sarjoissa joissa on isompia akkuja on mukana aina myös tehokkaampi laturi. Tietysti asiaan voi olla muitakin syitä, esim akku on muutoin vain sökö.
muistaaksen 6.6Ah asti menee tolla pikon orkkis laturilla
Tämä oli sikäli paska juttu että lupinen sivujen mukaan ongelmia 2012 ja jälkeen hankittujen pikojen kanssa ei pitäisi olla.
kysyn vielä asiaa maahantuojalta.

nyt sitten lauantai yön sademyräkkä lenkin jälkeen koko piko alkoi temppuilemaan. Ei tottele virtanappia syttyilee ja sammuilee vaan itsekseen.

rikardo+
13.11.2013, 15.32
Isot propsit Lupinen suomen maahantuojalle. Takuu asiat tunutuvat toimivan hyvin. Risa piko lähtee Lupinelle takuu huoltoon ja päädyin ostamaan toisen pikon tehokkaammalla laturilla.
Kun ei tätä pimeyttä ilman kunnon valoa kestä.

Pmkv
14.11.2013, 14.03
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1397286_176088832585196_208829735_o.jpg

Tuolla Lupine Betty R14 testissä. Lumicycle Explorer 2014 lienee myös aika hyvä valinta.

crcm
20.11.2013, 14.05
Onko jollain käytössä noita pääpantoja? Lähinnä pähkäilen Heavy Duty (http://evobike.hu/sajatfiok/kepek/vyezxdwskzmckifuydiajeserhxeczfzrhkfuplm.jpeg) ja normaalin (http://www.bike24.com/i/p/3/1/12513_00_d.jpg) version välillä. Tuli hankittua Valostoresta tollainen Heavy Duty -kopio viidellä eurolla ja se oli onnettoman huono. Wilmaan olisi tarkoitus hankkia ja jonkinlaista mielipidettä kaipaisin.

Samuli
20.11.2013, 14.41
Onko jollain käytössä noita pääpantoja? Lähinnä pähkäilen Heavy Duty (http://evobike.hu/sajatfiok/kepek/vyezxdwskzmckifuydiajeserhxeczfzrhkfuplm.jpeg) ja normaalin (http://www.bike24.com/i/p/3/1/12513_00_d.jpg) version välillä. Tuli hankittua Valostoresta tollainen Heavy Duty -kopio viidellä eurolla ja se oli onnettoman huono. Wilmaan olisi tarkoitus hankkia ja jonkinlaista mielipidettä kaipaisin.

On. Heavy duty on ainoa oikea valinta.

Dude
20.11.2013, 15.10
itsellä tuli ongelmia kun hankin viime viikolla pikoon 8.4 ah akun . Akku ei lataudu täyteen ja syynä todennäköisesti se että pikon mukana tuleva laturi joku wiesel (mikälie) on liian heikkotehoinen. valaisin sarjoissa joissa on isompia akkuja on mukana aina myös tehokkaampi laturi. Tietysti asiaan voi olla muitakin syitä, esim akku on muutoin vain sökö.
muistaaksen 6.6Ah asti menee tolla pikon orkkis laturilla
Tämä oli sikäli paska juttu että lupinen sivujen mukaan ongelmia 2012 ja jälkeen hankittujen pikojen kanssa ei pitäisi olla.
kysyn vielä asiaa maahantuojalta.

nyt sitten lauantai yön sademyräkkä lenkin jälkeen koko piko alkoi temppuilemaan. Ei tottele virtanappia syttyilee ja sammuilee vaan itsekseen.

Eipä laturin teho vaikuta tohon mitenkään muuten, kun että pienempitehoinen lataa kauemmin...

SuperD
20.11.2013, 18.47
Onko jollain käytössä noita pääpantoja? Lähinnä pähkäilen Heavy Duty (http://evobike.hu/sajatfiok/kepek/vyezxdwskzmckifuydiajeserhxeczfzrhkfuplm.jpeg) ja normaalin (http://www.bike24.com/i/p/3/1/12513_00_d.jpg) version välillä... Wilmaan olisi tarkoitus hankkia ja jonkinlaista mielipidettä kaipaisin.

Täältä myös ääni Heavy Dutylle (juoksukäytössä Wilman kanssa), normiversiosta ei kylläkään kokemusta. Jonkin aikaa piti hihnoja säädellä että pannan sai tukevasti istumaan omaan päähän. Pannan hain Suunnistajankaupasta, samalla reissulla selkään tarttui myös akkuliivi (http://www.otsalamppu.fi/product_details.php?p=1735) johon Lupinen 13.2Ah:n akku mahtuu moitteetta. Hyvä yhdistelmä joka pysyy tukevasti kyydissä ja kerran säädettyä hihnoihin ei ole tarvinnut koskea.

crcm
21.11.2013, 16.02
Tattis tuosta Suunnistajakaupan vinkistä. Pitääkin varmaan käydä vaihteeksi "lähikaupassa" kun pääpannat on Saksanmaalla (BD) loppu.

adelaine
21.11.2013, 19.59
On. Heavy duty on ainoa oikea valinta.
Voi olla totta Wilman tai Bettyn kanssa, mutta Pikolle riittää normaali panta.

Mulla on ollu Piko normipannalla kaks vuotta reippaassa suunnistuskäytössä ja todellä jämäkästi pysyy päässä. Olen myös kokeillut Pikon kanssa Heavy Dutyä, joka ei mielestäni tuonut mitään lisäarvoa. Oikeastaan päinvastoin, sillä oli hiostavampi.

Juha Jokila
20.12.2013, 01.14
Koska eka Piko oli pikkuakulla ja 2 h polttoaika max teholla tahtoi loppua kesken joka lenkillä, niin menin tarttumaan B-D:n joulukalenteritarjoukseen ja tilasin toisen Pikon sillä isommalla 6,6 Ah akulla. Tämmöinen redundanssi stereovalo siitä nyt tuli. Itse asiassa kolmas stereovalokokoonpano mulla. Aikojen alussa oli 2 x 20 W sisustushalogeeneja + lyijyakku 2,7 kg, sitten tuli 2x Magicshine 900 markkinointilumenella ja nyt nää Pikot 1200:lla mitattulla lumenella.

http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/Fillarin%20osat/Lupine_Piko_stereo.JPG

JiiPee
21.12.2013, 17.04
Koska eka Piko oli pikkuakulla ja 2 h polttoaika ....

Ja nyt sulla on kypärässä saman verran tehoo ja painoo kuin yhdellä wilmalla :)

zipo
21.12.2013, 17.17
JJ:n setupppia funtsittu myös täällä-> ehkä kypärää ei tarvitsis korjailla aina röykkyisempien pätkien jälkeen ylöspäin.
Oma GW:n Pikoa vastaava valaisin kypärän etuosassa ei ole ihan optimibalansissa.
Valokeila selviää ainoastaan kokeilemalla.

zipo
21.12.2013, 22.23
Ei ollut hyvä ,toinen lamppu ihan liikaa.
Ei auta kuin pistää hihnat kireelle ja himmata röykyissä.

mehukatti
21.12.2013, 22.30
Löysät pois hihnoista, mahdollisesti paksummat pehmusteet ja Buff kypärän alle, niin ei pitäis liikkua. Ellei kypärä oo vaan liian iso.

Juha Jokila
21.12.2013, 23.21
Joo, en mää ole tupla-Pikoilla viellä lenkille kerjennyt, kun on pitänyt pölyjä pyyhkiä. Yks Piko oli aika hyvin tasapainossa ihan otsalle kiinnitettynä, kun pikkuakku oli ihan takana. Tupla-Pikojen akut menee reppuun, joten kypärä on näin inasen kevyempi. Wilma tietysi oli harkinnassa, mutta pidän vikasietoisuudesta, enkä missään tapauksessa aja vauhtilenkkiä yhden valon varassa. Lupine tosin osaa hälyyttää vilkkutoiminnolla vähän ennen sammumista, että ei näillä ole sellaista vaaraa ja varatankilla näkee hissutella ulos metsästä.

Mitä valon määrään tulee, niin pienen totuttelun jälkeen yhdellä Pikolla säädettynä 470 lm osateholle vielä näki ajaa ihan hyvin. Kaikki sen päälle on boonusta. Tämä on Kalja-ajelun tapaisilla pitkillä yöretkillä hyvä, koska pärjään hiukan tikkuaskia isomalla akulla koko illan ja pystyy ottamaan yhden tölkin enemmän evästä.

Juha Jokila
23.12.2013, 00.19
Tupla-Pikot koeajettu tänään noin 5 tuntia, joista 3 h valot päällä. Lamput ovat erittäin kevyet, eikä niiden painoa juurikaan huomannut. Yleensä mua on vituttanut ajaa valoisassa lamput päässä. Painopiste oli todella neutraali, eikä kypärä yrittänyt kääntyä mihinkään. Merino-Buffi aluspäähineenä. Joihinkin risuihin valot pyyhkäisi silloin tällöin, koska ovat nyt enemmän sivuilla kuin aiemmat viritykset. Valokytkimen käyttö ei ollut hirmu kätevää, koska tuossa asennossa sormea ei saa valon molemmin puolin, vaan pitää painaa kypärää päin ja silloin suuntaus muuttuu helposti. Valokeilat suuntasin osittain rinnakkain siten että keskelle tuli sellainen piristävä kirkas kirkkoveneen muotoinen alue. Renkaan eteen jää hieman turhan tumma alue, koska Pikoissa on niin tarkasti rajattu valokeila. Jos eteen katsoo kypärää kääntämällä, niin valoa tulee turhankin paljon ja silmät häikäistyy. Kiinanlamput tangossa kyllä poistavat aika tehokkaasti hämärän katveen, mutta niitä ei tällä lenkillä ollut mukana. Aika hyvä, mutta ei täydellinen.

vesipossu
23.12.2013, 17.38
Pikakysymys kun Bike-discount tarjoaa alennusta elektroniikasta tämän päivän ajan. On tarkoitus hankkia maastoajoon kypärälamppu ainoaksi valoksi. Piko ja Wilma osuvat hintahaarukkaan, kumman ostan?

Shimaani
23.12.2013, 17.45
Wilman valokeila on leveämpi, Piko on kypärässä kevyempi. Molemmat hyvejä.

Addendumistus:
akui saa esim tuolta (http://www.open-light.de/en/Batteries%20for%20Lupine/).

SuperD
23.12.2013, 19.18
Ostaisin mieluummin Pikon isolla akulla kuin Wilman pienellä akulla. Nappaa syrämmestä jos on iso lamppu eikä sitä voi polttaa täysillä kun pitää pohtia miten pitkään akut riittää. Pikon lumenit passaa maastoajoon mainiosti, vaikkakin märkä ja pimeä metsä tuntuu syövän kaiken sille tarjotun valon.

Jos Wilma isolla akulla mahtuu budjettiin niin sitten tietysti semmonen! :)

Pyöräpummi
23.12.2013, 20.01
Jos haluaa useampaa lamppua käyttää niin kannattaa harkita odottaa kunnes lamput voidaan asentaa kaukokytkimillä.
Lupinen kaukokytkennässä kolmea lamppua voidaan ohjata yhdestä kolmeen kytkimellä.
Bettyt pystyy jo näin kytkemään.
Mitähän Lupinella mielessä tulevaisuuden varalta?

vesipossu
23.12.2013, 22.16
Kiitos vinkeistä, Piko 7 lähti tilaukseen.

Dalmore
27.12.2013, 18.25
Nyt se myrkyn lykkäs! Vuonna 2008 ostetun Wilma7 valopään sisälmykset taisi sanoa työsopimuksen irti, se ainoastaan vilkkuu himmeästi. Hommasin siihen aikanaan sen lisälumene upgraden joten saatoin testata sillä toisella ledilevyllä, sama vika. Kokeilin myös Pikon akulla, sama juttu. Akussa vika ei taida olla koska Pikon valo paloi sillä moitteettomasti ja lataus toimii ok. Näillä toisensa pois-sulkevilla testeillä päädyin valopäänkytkentöjen aiheuttamaksi viaksi, taitaa olla korjaamaton paikka. Vai keksiikö joku muita mahdollisuuksia kuin uuden setin osto, noita valopäitä ei taida tuon ikäiseen enää saada.

Juha Jokila
27.12.2013, 18.39
Olen kuullut juttuja Lupinen ilmiömäisestä takuusta. Kannattaa kirjoittaa ongelmista suoraan sinne.

pelichio
29.12.2013, 20.42
OTB kalliolla raapi vähän Wilmaa. https://dl.dropboxusercontent.com/u/77696413/Wilma_crash/Wilma.jpg
Katotaan miten ton kanssa käy. Valo toimii hyvin, mutta ainaki etulasi ja rinkula on vaihdettava. Saispa vaan ton rinkulan ruuvattua irti...
Oottelen Lupinen Stefanin ohjeistusta.

Edit: Njaa, ei se valokaan ihan niin hyvin toimi.

lansive
03.01.2014, 21.38
Onko kenelläkään ideoita miten pari vuotta vanhasta Wilmasta saa rinkulan ja linssin irti? Nyt on kuula punaisena väännetty ja ei irtoa. Lämmintä on koitettu (omalla lämmöllä). Pakastimessakin oli, mutta niin on jumissa. Jos olisin hoksannut tilata uuden rinkulan päivityksen kanssa niin entisen voisi vaikka sahata pois. Nyt pitäisi koittaa siististi.

Shimaani
03.01.2014, 21.47
On ne rinkulat välillä olleet piukassa ja kaikkein ketkuin oli se Teslan etunen jonka löin kallioon ruttuiseks, sekin aukesi kun otin putkipihdeillä rinkulasta ja väänsin ns. täysii. Onko rinkulan väritoivomuksia, Vyöhykkeellä™ on jokunen. Se sileä lasi ei ole kiinni millään muuten ku puristettuna raamin, oo-renkaan ja rungon väliin. Kostealla säämiskällä saa hyvin lisää kitkaa ja vähempi skraaduja :-)

lansive
03.01.2014, 22.00
En oo rasisti joten värillä ei ole väliä.

Täytyy siis luottaa vanhaan totuuteen: jos raaka voima ei auta, sitä ei ole käytetty tarpeeksi. Katsotaan kuinka käy.

lansive
03.01.2014, 22.18
Nyt kun vielä keksisi miten runko pysyy paikallaan ilman suurempia vaurioita.

Prkl. Kyllä kiinanihmeet aukesi helpommin.:eek:

zipo
03.01.2014, 22.30
Mallia öljynsuodattimen avaustyökalusta

lansive
03.01.2014, 22.40
Kokeilin jo. Ei lähtenyt.

lansive
12.01.2014, 21.21
Nyt oli aikaa tehdä vanerista kunnon leuat rungolle ja johan aukesi.

http://img.tapatalk.com/d/14/01/13/urejade4.jpg

Kokeilin uutta 26 asteista linssiä sekä vanhaa 22 asteista. Ero on aika pieni, mutta jätin nyt leveämmän kiinni. Näin lumikeleillä tuo toimii tangossakin riittävän hyvin. Laitoin ohuelti vaseliinia kierteisiin jotta aukeaa helpommin jos linssiä tulisi vaihdettua.

Dalmore
23.01.2014, 13.54
Olen kuullut juttuja Lupinen ilmiömäisestä takuusta. Kannattaa kirjoittaa ongelmista suoraan sinne.
Tästä rohkaistuneena kirjoitin Lupinelle ja Stefanin vastauspostin mukaan laitoin 9.1 lampun (ostettu 2008) menemään Saksaan. Tänään toi kuriiri täysin sisuskaluiltaan uusitun lampun takaisin ja taas valoa riittää. Tässä taas yksi syy miksi Lupineen sijoittaminen, korkeasta hankinta hinnasta huolimatta, kannattaa.

TSOCOM
10.02.2014, 23.30
2012 Betty alko rauhalisesti vilkumaan kotia tullessa, napulaa painaessa meni päälle varmaankin joku virransäästömoodi ehkä muutama watti, eikä saanut enää muuta moodia päälle. kotona akku näytti 20% että varmaankin oli joku kotiinpääsy moodi käytössä mistä en ollut ennen tietonenkaan, että sillälailla.

TSOCOM
13.02.2014, 21.06
Nyt on 22 asteen 2300 lumenin Betty upgradeerattu 26 asteiseksi 3000 lumeniseksi. vaikee sanoo mitään erosta kun kirkas se oli aikasemminkin.

fanatic
15.09.2014, 16.51
Tuli hankittua piko maastokäyttöön ja ei voi kyl muuta todeta ku 5/5 lamppu. Valotehoa piisaa ainakin omiin vauhteihin yllin kyllin, pääasiassa tulee ajettua tuolla 650lm moodilla. On niin kevyt paketti pienellä akulla etten oo nähny tarvetta raksia pois päivälenkeille...

http://uppaa.fi/images/2014/09/15/1-DSC_3950da2cb.th.jpg (http://uppaa.fi/image/oa) http://uppaa.fi/images/2014/09/15/1-DSC_395282d9e.th.jpg (http://uppaa.fi/image/ok) http://uppaa.fi/images/2014/09/15/1-DSC_395385fbe.th.jpg (http://uppaa.fi/image/o2)

JackOja
15.09.2014, 17.27
^tervetuloa Näkijöiden joukkoon.

crcm
16.09.2014, 08.51
Tämän voisi linkata tännekkin: http://www.bikerumor.com/2014/09/03/eb14-lupine-introduces-rotlicht-accelerometer-brake-light-entry-level-neo-more/

"Jarruvalo" on mielenkiintoinen uutuus ja itse ainakin ostan heti tuos smarcore-usb adapterin.