PDA

Näytä tavallinen näkymä : Koirat. Hyökkäävät vai ainoastaan kiinnostuneita pyöräilijästä?

Sivut : [1] 2 3 4

Jake_Kona
01.01.2012, 23.26
Itsellä joka lenkillä kohtaamisia koirien kanssa.
Irrallaan tai irti, isännän kanssa tai ilman. Yksikään ei ole hyökännyt kimppuun tai purrut.
Lähelle on tultu räyhäämään. Tai joskus koira on enemmän kiinnostunut ja leikkii "jahtausta".

Tomsson
01.01.2012, 23.42
Yleensä kun tulee irtain vauhko koira isäntänsä kanssa vastaan, niin pysään ja annan koiran haistaa ja sanon isännälle jotain leppoisaa, että onpas koiramainen koira tms, kun tykkää nuuhkia. Sitähän ne yleensä pääasiassa haluavat tehdä.
Tämä siis ilman mitää muuta kuin jalan laittaminen maahan, kädet ohjaustangossa.

Metsässähän ne vapaana yleensä ovat, pyöräteillä ei niinkään.

Concorde
02.01.2012, 07.59
Meillä on pari paimenkoiraa ja vaikka niiden kanssa on reenattu kohtaamisia kaikkien metsän kulkijoiden kanssa, niin aina silloin tällöin niille iskee pakottava tarve paimentaa liikkuja pysähdyksiin. Juoksevat siis eteen ja kiilaavat pysähdyksiin... Ja ovat aivan onnessaan, kun onnistuvat. :)

Se on vaan kirjoitettu geeneihin.

Iglumies
02.01.2012, 08.00
Varmaan kannattaa paahtaa popcornit jo valmiiksi...
Eiköhän ne pääsääntöisesti halua haistella.

kolistelija
02.01.2012, 08.17
Tulevat useinkin haistelemaan, varsinkin metsässä. Omistajat jäävät aika usein nolona huutelemaan muutaman metrin päähän kun koira ei tottele.
Tiedä sitten miten koirat reagoisivat jos lähtisin nopeasti karkuun. Niin kiire minulla ei koskaan ole kun fillarilla liikun. Haukut ovat kuitenkin ihan hauskoja kunhan isännät/emännät jaksavat poimia ainakin pahimmat jätökset poluilta. :)

Johan Moraal
02.01.2012, 09.38
Parin viikon takana se tuorein koiruuskokekemus. Puistometsässä iso koira, malli luppakorvainen sakkemanni, oli irti perheensä seurassa. Minä kun satuin parinkymmenenmetrin päästä ajelemaan ohi niin perään se iski, kovasti haukkuen. Nyt ajattelin että kyllä se kohta lopettaa eli jatkoin matkaa,ositain vauhdikkaastikin, koira koka ajan haukkumassa vieressä takana ja edessä. Puolenkilometrin jälkeen ajattelin että varmaan parempi viedä se elukka takaisin perheensä luokse ja tein lenkin sinne lähtöpaikalle takaisin, jossa emäntä otti koiransa "haltuun". Myöhemminkin siinä aamuna se sama koira kiusasi aina välillä, kun ajelin sellaista pikkurinkkiä. Luultavasti puolusti perheensä. Silloin kyllä ajattelin että kohta pitää mennä emännän luokse pyytämään laittaa se kiinni mutta vanhana ja väsyneenä jätin sitten vaan sen metsänurkan pois lenkistä. Tästä kyllä tuli mieleen että sellainen koira olisi ihan hyvä lenkkikaveri poluilla, helposti tuntui pysyvän vauhdissa mukana, eipä tarvii sitten yksin vaeltaa.
Viime vuonna talvella tuli yhdessä saaressa yksi koira perään juoksemaan ja seurasi ihan muuten vaan sellainen 15 km seuraavan saaren yli vielä. Mutta se oli dreeveri ja ne vasta hulluja on. Silloin saatiin se koira houkuteltu jäätiellä vastaantulevaan auton perään juoksemaan takasin kotiapäin, autonkuskilla sattui olemaan raksuja mukanaan ja niitten avulla sai koiran houktutelluksi:)

nure
02.01.2012, 09.38
Varmaan kannattaa paahtaa popcornit jo valmiiksi...
Eiköhän ne pääsääntöisesti halua haistella.

+1, chipsit kehiin...

Musashi
02.01.2012, 10.16
Jokseenkin sylettävää touhua välillä koiraihmisillä. Minä koirakammoisena en juuri siedä pienenkään haukun lahkeessa roikkumista, isosta puhumattakaan. Koiraihmisillä ei käy mielessä että kaikki eivät koirista niin innostu? On ollut ihan vaaratilanteitakin ja eräänkin kerran selityksenä kvl:llä eestaas vapaana juoksevaan haukkuun oli : "No kun se on vielä pentu..." Ja pari kertaa ollut todella kiukkuinen iso koira päälle tulossa ja minä kuolemanpaniikissa huidon sitä fillarilla kauemmas. Omistaja tietty naureskelee vaan... Ihan yksiselitteisesti esim. Tampereella ei saa pitää koiria irti ulkoilualueilla. Mikä tuossa hihnan käytössä on niin vaikeeta?

suurtumpelo
02.01.2012, 10.17
Eipä noista metsässä/metsäteillä juuri mitään haittaa ole ja itseään isompaa ihmistä nuo "kunnioittavat" yleensä luonnostaan.
Useinhan koiria metsässä tapaa, juuri nyt uteliaita hirvikoiria, joilla ei ole "haukku" paallä. Jätöksistä ei metsässä ole haittaa, hirvet vie koiria 100-0 tässä asiassa.

Kelvit ja luonnonsuojelualueet on sitten toinen juttu. Näillä koiran pitää olla kytkettynä ja hallussa, yllättävän monelta tämä tapa/taito on ainakin hämeenlinnassa kateissa.
Tokihan omistajat tietävät tuntemattomien olevan yhtä kiinnostuneita heidän hurttien spekseistä, kuin vaikka minun fillarini spekseistä ;) .

Minulla olisi puoli pussia taffeleita, mutta täytyy lähteä postiin asiakaspalauttelemaan "muistikorttia".

Terwis
02.01.2012, 10.20
Useampana talvena olen miettinyt että millä keinoin pystysi kiittämään metsässä liikkuvia koirankusettajia.
Heidän ansiostaan polut pysyy auki sekä hyvin tampattuina.

Mitä koiriin ja heidän omistajiin tulee niin aina on väistetty kun olen niin ystävällisesti pyytänyt.

Shimaani
02.01.2012, 10.21
Mää taidan lähteä ettimään noilta lähipolulta niitä muista piittaamattomia kaaharifillaristeja omien koirieni kanssa. :)

kmw
02.01.2012, 10.49
Minusta tuli lievästi koirakammoinen kun kohtasin 2 irtokoiraa Kämmenlammen laavulla.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=1703&d=1263037304

Vähän ehkä ot kun olin lumikenkäilemässä enkä pyörällä.
En lakkaa ihmettelemästä miksi omistajat antavat koiriensa juosta irti vaikka tietävät sen olevan kiellettyä.

xtrainer80
02.01.2012, 11.07
Jokseenkin sylettävää touhua välillä koiraihmisillä. Minä koirakammoisena en juuri siedä pienenkään haukun lahkeessa roikkumista, isosta puhumattakaan. Koiraihmisillä ei käy mielessä että kaikki eivät koirista niin innostu? On ollut ihan vaaratilanteitakin ja eräänkin kerran selityksenä kvl:llä eestaas vapaana juoksevaan haukkuun oli : "No kun se on vielä pentu..." Ja pari kertaa ollut todella kiukkuinen iso koira päälle tulossa ja minä kuolemanpaniikissa huidon sitä fillarilla kauemmas. Omistaja tietty naureskelee vaan... Ihan yksiselitteisesti esim. Tampereella ei saa pitää koiria irti ulkoilualueilla. Mikä tuossa hihnan käytössä on niin vaikeeta?

Tämä on ihan totta, itse pyöräilijänä ja koiranomistajana (kultainen noutaja) pidän koiran aina hihnassa kelvillä, sekä ulkoilualueilla. Mielestäni se on ihan itsestään selvää. Silloin tällöin teen metsälenkkejä koiran kanssa, jolloin päästän sen juoksemaan vapaana. Yleensä emme tapaa muita ihmisiä metsässä, menen sen verran kauas ennen kuin päästän koiran vapaaksi. Silloin tällöin olemme törmänneet marjastajaan tms, ja koska se on niin harvinaista metsässä, koira yllättyy aina ja juoksee innoissaan tervehtimään, eikä juuri kiinnitä huomiota huutoihin. Koen tämän itse kiusallisena, koska ei voi tietää kuinka ihminen suhtautuu luokse tulevaan koiraan. Käytännössä lähes aina vieras ihminen rapsuttelee koiraa ja puhuu sille ystävällisesti, joka on tietysti mukavaa mutta tavallaan myös vahvistaa koiran ei toivottua käytöstä. Koirahan saa tavallaan palkinnon rapsutusten muodossa siitä, että se ei totellut omistajaa juostessaan vieraan ihmisen luo.

Olen yrittänyt opettaa koiraa pois tuosta tavasta, niin että kontakti ei häviä jos joku tulee metsässä vastaan. Yleensä vain ne tilanteet tulee niin yllättäen (koira huomaa ihmisen/ihmiset ensin), että en ehdi esim. kiinnittää hihnaa ennen kuin se jo menee. Huutaminen ei auta mitään, ennen kuin vasta kun pääsee koiran vierelle. Eikä kauheasti kehtaa karjua koiralle vieraiden ihmisten edessä, eikä se edes auta jos ei ole kontaktia.

Omalla koiralla ei ole myöskään (ainakaan vielä) mitään huonoja kokemuksia ihmisistä, joten sille on luontevaa mennä innoissaan ja ystävällisesti tervehtimään, jo rotunsa puolesta. Se on kiltti ja ystävällinen kuin mikä, mutta toisaalta aika iso, joka saattaa jännittää joitakin.

Mutta toisaalta kuten sanoin, melko harvoin näemme muita ihmisiä/koiria metsälenkeillä, joten ongelma ei sinällään ole suuren suuri. Silloin kun se tilanne tulee, niin se tietysti harmittaa kun oma koira hukkaa kontaktin eikä tottele. Laitan sen aina heti hihnaan, kun saavumme esim. polulle, jossa tiedän säännöllisesti liikkuvan muita ihmisiä.

Mr.Auer
02.01.2012, 11.28
Minusta tuli lievästi koirakammoinen kun kohtasin 2 irtokoiraa Kämmenlammen laavulla.

En lakkaa ihmettelemästä miksi omistajat antavat koiriensa juosta irti vaikka tietävät sen olevan kiellettyä.

Niinpä...tänä syksynä on tässä Viikki/Hertsikka/Arabia-sektorilla ollu lukuisia koiria irti (kymmenkunta kertaa) ihan noilla ulkoilureiteillä, ei missään metsässä. Viime talvena Arabiassa työmatkalla näin edellä pienen villakoiran irti, joten pysähdyin ja soitin kelloa - koira lähti hyökkäämään haukkuen kohti, isännän huudoista täysin piittaamatta, ja puri jalkaan pari kertaa. Onneksi oli pieni koira ja jalassa paksut Laken nahkasaappaat, niin vammoja ei tullut. Läksytin äijää tovin ja jatkoin matkaa.

Ylläri ylläri, illalla kotimatkalla se sama rakki, TAAS irti, emäntänsä kanssa, ja pysähdyin parinkymmenen metrin päähän ja huusin että ota se koira kiinni, sama reaktio kuin aamulla, koira hyökkää kohti ja yrittää näykkiä jalkoja, mutta sain pyörän väliin. Tällä kertaa tuli varsin painokelvotonta tekstiä ja emäntää läksytin siitä että sama koira oli jo aamulla hyökännyt kiinni...

Viime viikolla olin Laaksossa lenkin loppupuolella, siellä oli irti - hiekkatiellä, ihan siinä sairaalan takana, iso saksan?paimenkoira, joka ravasi ees taas kovaa vauhtia, täysin piittaamatta omistajan komennoista, vaikka pysähdyin jo hyvissä ajoin. Käskin omistajaa ottamaan koiran kiinni ennen kuin ajan ohi, niin sepä alkoikin haistatella mulle ja käski mun mennä ajamaan tielle (?!?). Ei kuulemma "mun koira pure!". Oli ilmeisesti jonkinlainen sekakäyttäjäpariskunta, päihtymyksestä ja äänenkäytöstä päätellen. Kivoja tommoset, varmaan luotan siihen että koira ei käy kiinni ohi ajaessa, jos se ei edes tottele omistajaa, ja omistajakin on sekiksissä... Pienen väittelyn jälkeen sentään ottivat sen kiinni, ja huutelivat törkeyksiä perään, vaikka itse puhuin tilanteessa täysin asiallisesti.

En pelkää koiria, mutta puremahaavoja pohkeessa kylläkin. Turha jeesustella ettei omalle kohdalle ole moista sattunut, se on tällä piittaamattomuuden tasolla vaan tuurista kiinni. Suurin osa ei tietenkään pure tai uhittele, mutta ne muutamakin on liikaa. Sitten on pari tapausta tältä kesältä, joissa koira on juossut irti eteen pusikosta, ja on joutunut aika nopeesti jarruttamaan ettei mee turhan lähelle. Ja yks koira syksyllä, joka lähti ravaamaan perään, ja huomasin sen puolen kilometrin päässä ... se oli kyllä sympaattinen pentu, ei siinä mitään - pysähdyin, ja käskin sen mennä emäntänsä luokse, minkä se hienosti tekikin. Olisi siinäkin voinu jotain käydä koiralle, kun se ihan ääneti ravasi takarenkaassa kiinni.

Viikin puolella taas eräskin äiti kulki lastenrattaiden kanssa, hihnassa oli joku pikkukoira ja bulldoggi taas irti jossain sadan metrin päässä äidistä - ja äiti vielä puhui kännykkään eikä huomioinu millään lailla minua, kun seisoin siellä ja odotin et koira menis pois mun edestä seisomasta. Eikä tehny elettäkään käskeäkseenkään sitä koiraa pois.

Sen toki ymmärrän että jossain Haltialan pelloilla antaa koiransa juosta irti, mutta en sitä että käytännössä ihan kaupunkialueella ja pyöräteillä pidetään niitä irti. Se on ihan vaan edesvastuutonta, ja laitonta. Tai jos ovat irti, niin kouluttaisivat ne koiransa niin että ne tottelee käskyjä. Ystävillänikin on koiria, eräällä pari varsin kookasta nuorta ja innokasta kaveria - kumpikin on silmänräpäyksessä vierellä käskystä, eikä omistajan tarvitse edes ääntään korottaa.

Mr.Auer
02.01.2012, 11.37
Useampana talvena olen miettinyt että millä keinoin pystysi kiittämään metsässä liikkuvia koirankusettajia.
Heidän ansiostaan polut pysyy auki sekä hyvin tampattuina.

Mitä koiriin ja heidän omistajiin tulee niin aina on väistetty kun olen niin ystävällisesti pyytänyt.

Jep.
Ja aina annan tietä kun näitä talven pelastajia tulee vastaan ;)

ppikkupe
02.01.2012, 11.54
Ja pari kertaa ollut todella kiukkuinen iso koira päälle tulossa ja minä kuolemanpaniikissa huidon sitä fillarilla kauemmas. Omistaja tietty naureskelee vaan... Ihan yksiselitteisesti esim. Tampereella ei saa pitää koiria irti ulkoilualueilla. Mikä tuossa hihnan käytössä on niin vaikeeta?

Nooh, en ala koirapelkoista hirveästi neuvomaan, mutta ehkä siinä omistaja on kuitenkin osannut tulkita koiransa aikeet säikähtänyttä pyöräilijää paremmin. Ei kukaan koiranomistaja sivusta naureskele, jos olisi pelkona, että oma koira olisi oikeasti jonkun päälle menossa (Tai kyllähän ne päälle tulee, jos niitä alkaa huitomaan. Minäkin tulisin.)

Ja jos järjestyslakia katsoo, niin siellä ei varsinaisesti kielletä pitämästä koiria vapaana ulkoilualueilla. Koirat on pidettävä kytkettyinä taajamissa, tietenkin, jonka lisäksi on pidettävä huoli, etteivät ne pääse kytkemättöminä kuntopoluille/juoksuradoille. Tampere ei tuossa asiassa eroa muista kunnista. Järjestyslaki kun on korvannut kuntien omat järjestyssäännöt.

samooja
02.01.2012, 12.09
Enpä tiedä, asenne muuttunut..

Omat koirat aina kiinni. Ja metsässä kuljen puukko vyöllä, että jos törmään johonkin vapaaseen lajiin, joka päättää kokeilla hampaitaan muhun tai mun koiriin, tai tervehtii polulla eli häiritsee mun kulkua, niin äkkiäkös vuolen sopivan kokoisen tulpan pölvästin montuun jotta vaikenee se vastenmielinen kita.

Asenne tosin on muuttunut siltä osin, etten ole pahoillani muiden koiraomistajien puolesta. Sama pätee hyrräilijöihin toiset on kivoja ja asiallisia, itselleen nauravia ja ottavat ihmiset ihmisinä ja toiset pussikaljakänniääliötä..

No se koirista, eniten närästää kun näkee kaikenlaisia hipsteri-hönttejä ajamassa kilpaa esim. luonnonsuojelualueella.

Musashi
02.01.2012, 12.19
Nooh, en ala koirapelkoista hirveästi neuvomaan, mutta ehkä siinä omistaja on kuitenkin osannut tulkita koiransa aikeet säikähtänyttä pyöräilijää paremmin. Ei kukaan koiranomistaja sivusta naureskele, jos olisi pelkona, että oma koira olisi oikeasti jonkun päälle menossa (Tai kyllähän ne päälle tulee, jos niitä alkaa huitomaan. Minäkin tulisin.)

Ja jos järjestyslakia katsoo, niin siellä ei varsinaisesti kielletä pitämästä koiria vapaana ulkoilualueilla. Koirat on pidettävä kytkettyinä taajamissa, tietenkin, jonka lisäksi on pidettävä huoli, etteivät ne pääse kytkemättöminä kuntopoluille/juoksuradoille. Tampere ei tuossa asiassa eroa muista kunnista. Järjestyslaki kun on korvannut kuntien omat järjestyssäännöt.

Huidotaan tietenkin vasta kun ihan oikeasti näyttää siltä että se tulee päälle ja muuta vaihtoehtoa ei ole, älä nyt ihan pöljänä pidä. Koiran omistajan ei pidä olettaa että kuka tahansa osaa koiran käytöstä lukea. Ja juurikin taajama-alueista ja niillä olevista ulkoilupoluista puhun tuossa aikaisemmin.

tomibert
02.01.2012, 12.47
Ja jos järjestyslakia katsoo, niin siellä ei varsinaisesti kielletä pitämästä koiria vapaana ulkoilualueilla.

Järjestyslain lisäksi on hyvä tutustua metsästyslakiin (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615), joka määrää koiran kiinnipitovelvollisuudesta erinäisissä tilanteissa. Erityisesti on syytä huomata, että "Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella."

- Tomi

ppikkupe
02.01.2012, 12.57
Huidotaan tietenkin vasta kun ihan oikeasti näyttää siltä että se tulee päälle ja muuta vaihtoehtoa ei ole, älä nyt ihan pöljänä pidä. Koiran omistajan ei pidä olettaa että kuka tahansa osaa koiran käytöstä lukea. Ja juurikin taajama-alueista ja niillä olevista ulkoilupoluista puhun tuossa aikaisemmin.

En pöljänä pidä, mutta yleisen elämänkokemuksen mukaan koiria pelkäävät tulkitsevat koiran käytöksen herkästi hyökkäävänä, jota se tuskin todellisuudessa on. Itsekin sanoit, että näyttää siltä kuin koira olisi tulossa päälle. Mutta toki, on erittäin huonoa koiran pitoa olla reagoimatta, jos näkee toisen koiraa pelkäävän (kyllä ihminenkin sen vaistoaa, kavahtaako toinen koiraa vai lähestyykö hän sitä rennoin mielin).

Ulkoilupolut eivät taida olla järjestyslain määrittelemää taajamaa vaikka kaupungin rajojen sisällä sijaitsisivatkin. Sitä en ala tulkitsemaan, koska polku on "kuntopolku tai muu sen kaltainen juoksurata", jolla koirat eivät saa vapaana juosta. Arvaisin, että se on silloin, kun reitillä on ihan rakennettu pohja.

ppikkupe
02.01.2012, 13.02
Järjestyslain lisäksi on hyvä tutustua metsästyslakiin (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615), joka määrää koiran kiinnipitovelvollisuudesta erinäisissä tilanteissa. Erityisesti on syytä huomata, että "Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella."

Ja tuossa laissa kiinnipitäminen tarkoittaa sitä, että koira on oltava kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. Toisin sanoen koira saa juosta irti kepin perässä, kunhan pysyy omistajansa hallinnassa, mutta se ei saa ottaa haukkua ja lähteä ravaamaan jonkun höttiäisen tai pikkunisäkkään perään.

Musashi
02.01.2012, 13.03
Arvaisin, että se on silloin, kun reitillä on ihan rakennettu pohja.

Tämä on paha. Tarkoittanee sitten sitä että me koirattomat ulkoilijat olemme täysin "aseettomia" lenkeillämme kun näitä tilanteita syntyy? Kuitenkin fakta on että noin kaksi kymmenestä vastaan tulevasta vapaasta koirasta on omistajalla hanskassa ja tottelee käskyjä.

Johan Moraal
02.01.2012, 13.03
Lakipykäliä on turha luetella. Omistajan mielestä juuri hänen koira nimittäin ei pure, on täysin hallinnassa ja vika on vastaantulijalla kun se huutaa/juoksee/ajaa/seisoo/tujota/ei tujota kumminkin tekee just väärinpäin eikä yhtään ymmärrä koirista mitään:rolleyes:

Shimaani
02.01.2012, 13.03
No niin,
nyt kun omat koirat on syötetty fillaristeilla ja kaapatut pyörät laitettu osina fillaritorille (eitokimainos) myyntiin voin yrittää vastata alkuperäiseen kysymykseen.
Jos seuraavat asiat toteutuisivat sataprosenttisesti:

kaikki pyöräilijät suhtautuisivat kaikkiin koiriin aina samalla tavalla
kaikki koirat suhtautuisivat kaikkiin pyöräilijöihin aina samalla tavalla
kaikki koiranulkoiluttajat toimisivat aina samalla tavalla

niin alkuperäiseen kysymykseen voisi vastata yleispätevästi.
Koska kaikki pyöräilijät, koirat, koiranulkoiluttajat ja muut ulkosalla liikkuvat kuitenkin saavat elämänsä aikana tapahtuneista kohtaamisista erilaisia kokemuksia jotka aina vaikuttavat seuraaviin kohtaamisiin ei mitään yleistä vastausta voi antaa.
Koira on jalostettu laumassa metsästävästä sudesta joten nykykoiran perimässä on (rodusta, yksilöstä, koulutuksesta ja päivästä riippuen) saalisviettiä aina jonkun verran jäljellä ja tämä tarkoittaa sitä että luvallisestikin irrallaan oleva koira saattaa lähteä mielenkiintoiseksi kokemansa objektin perään, missä vaiheessa koiran ohjaajan tulee katkaista vietti heti. Mikäli ohjaaja ei sitä tee niin objekti (olkoon se tässä tapauksessa vaikka pyöräilijä) voi katkaista vietin käyttäytymällä päättäväisesti eli karjaisemalla koiralle kovaan ääneen painu kotiisi siitä tahi muuta vastaavaa. Tällöin tulee muistaa se, että koiralle ei tule näyttää omia hampaita korostetusti (turha hymyillä), ei tuijottaa silmiin eikä ns. nojata koiran ylle koska kaikki nämä tulkitaan haasteeksi jolloin tilanne ennestään eskaloituu mahdollisesti jopa käsikähmän asteelle.
Omien havaintojeni perusteella jopa ameriikankieliset koirat ymmärtävät suomeksi pyöränsatulasta karjaistua lausumaa perrkele, painu kotiisi siitä.
99,9 prosenttisesti irrallaan kohtaamani koirat ovat olleet uteliaita mutta vastakkaisiakin kokemuksia on ja niistä on kehossani todisteina lukuisia arpia joihin syyllisinä on niin omia kuin vieraitakin koiria ja oma tohelointi. Näistä huolimatta en kanna mukanani astaloa, pippurisuihketta tai käsiasetta jotka ilmestynevät tähänkin säikeeseen jo ennen kolmatta sivua.

Loppuun vielä vanha siguni:
Yleistäminen on aina turhaa

ppikkupe
02.01.2012, 13.24
Tämä on paha. Tarkoittanee sitten sitä että me koirattomat ulkoilijat olemme täysin "aseettomia" lenkeillämme kun näitä tilanteita syntyy? Kuitenkin fakta on että noin kaksi kymmenestä vastaan tulevasta vapaasta koirasta on omistajalla hanskassa ja tottelee käskyjä.

Juu. Varmasti syntyy tilanteita, jossa ulkoillessaan törmää irrallaan olevaan koiraan, mutta hyvin poikkeuksellista se on, että koiria vastaan aseita tarvittaisiin... Se tieto ei tietenkään helpota niitä, jotka koiria pelkäävät, sillä pelko on heille rationaalinen ja pelon syiden kritisointi aiheuttaa vain voimakkaan puolustusreaktion.

Eli mitähän minä olin sanomassa... Varmaankin sitä, että "ei se meidän Sesse pure" - vaikka satavarmasti paikkansa pitääkin - on koiran omistajalta erittäin huono vastaus siinä tilanteessa kun näkee, että toinen ei varsinaisesti ilahdu koiran näkemisestä.

Mr.Auer
02.01.2012, 13.47
99,9 prosenttisesti irrallaan kohtaamani koirat ovat olleet uteliaita mutta vastakkaisiakin kokemuksia on ja niistä on kehossani todisteina lukuisia arpia joihin syyllisinä on niin omia kuin vieraitakin koiria ja oma tohelointi. Näistä huolimatta en kanna mukanani astaloa, pippurisuihketta tai käsiasetta jotka ilmestynevät tähänkin säikeeseen jo ennen kolmatta sivua.

Loppuun vielä vanha siguni:
Yleistäminen on aina turhaa

Joo, varmaan tota luokkaa se prosentti on kaikista koiran kohtaamisista :)

Arpia ei onneksi ole, ja jos niitä joskus tulee niin pelkäänpä et se johtuu todennäkösemmin oksista, kivistä tai autoista kuin koirista.

tomibert
02.01.2012, 13.49
Ja tuossa laissa kiinnipitäminen tarkoittaa sitä, että koira on oltava kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. Toisin sanoen koira saa juosta irti kepin perässä, kunhan pysyy omistajansa hallinnassa, mutta se ei saa ottaa haukkua ja lähteä ravaamaan jonkun höttiäisen tai pikkunisäkkään perään.

Olet valitettavasti ymmärtänyt asian väärin. Metsästyslain 53 §:ssä ei anneta vaihtoehtoja ("kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä") kuten samaisen lain 51 §:ssä tehdään. Näinollen koira on pidettävä aina kytkettynä mikäli maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa irtipitämiseen ole.

- Tomi

Singer
02.01.2012, 13.57
Pelkoihin opitaan ja niistä voi oppia pois, mikäli annetaan mahdollisuus, ikävä kyllä pahimmat pelkääjät ei tahdo kuunnella järkeä ja muuttaa itseään (kova työ toki totuttaa pois niistä).
Useimmat pelkotilat on täysin järjettömiä.

ppikkupe
02.01.2012, 14.08
Olet valitettavasti ymmärtänyt asian väärin. Metsästyslain 53 §:ssä ei anneta vaihtoehtoja ("kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä") kuten samaisen lain 51 §:ssä tehdään. Näinollen koira on pidettävä aina kytkettynä mikäli maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa irtipitämiseen ole.

Mielestäni pykälässä 51 momentissa 1 nimenomaan määriteltiin mitä ko. luvussa tarkoitetaan kiinnipitämisellä - erotuksena irrallaan olosta.

Mutta aivan sama. Ei kosketa minua. Meillä on kissa.

Lasol
02.01.2012, 16.01
Täysin väärin, edesvastuutonta sekä itsekästä pitää koiria vapaana julkisella paikalla. Metässä (tms) ok.

Jos tuntematon (vapaana oleva) koira käyttäytyy agressiivisesti minua kohtaan, puolustaudun asianmukaisesti. Enkä tarkoita etäisyyden ottamista tai pyörän väliin laittamista, vaan potkaisemista tjsp. Tämä tosin vaatii ensin koiran puremista tai sen yritystä. Jos (vapaana oleva) koira esim juoksee pyörän alle ajaessani ulkoilutiellä tms, vaadin korvauksia aivan varmasti. En ole koiraihminen, mutta en niitä erityisemmin vihaakkaan. Niistä IHMISISTÄ en tykkää ollenkaan jotka pitävät koiriaan vapaana julkisella paikalla. Syy siis isännän/emännän, ei koiran. Ihan sama pureeko tai totteleeko, poikkeuksia ei sallita.

On yks iso koira pitänyt ranteesta pari minuuttia kiinni vaikka isäntä huutaa naama punasena vieressä "IRTI". Tosin 15 vuotta sitten enkä koe pelkääväni koiria.

ppikkupe
02.01.2012, 16.15
Jos tuntematon (vapaana oleva) koira käyttäytyy agressiivisesti minua kohtaan, puolustaudun asianmukaisesti. Enkä tarkoita etäisyyden ottamista tai pyörän väliin laittamista, vaan potkaisemista tjsp. Tämä tosin vaatii ensin koiran puremista tai sen yritystä.

Kyllä me eläinrakkaat annettaisiin sessen purra ja repiä ihan loppuun saakka.

ellmeri
02.01.2012, 16.17
Tossa -80 luvulla kävi kaverille silleen kun oli kaivossa hommissa sliippaili betonivalua ja korjaili laudoitusta niin kulkukoira tuli siihen räköttämään eikä päästänyt kaveria kaivosta,aina kun yritti niin koira puremassa työmiestä,isäntää ja emäntää ei missä.
Noh kaveri kyllästy koiran uhkailuun ja kopsahutti rekkua ohtaan,siirteli sitten koiran loitommalle.
Seuraavana päivänä isäntä haeskeli rakkiansa kyseli tältä jo edemenneeltä työmieheltäkin onkohan näkynyt hänen rekkua.

Ei ollut näkynyt vastasi hän.

YT
02.01.2012, 16.56
Olisi mukava olla koira. Saisi käydä nuuskimassa mielenkiintoisia ihmisiä.

BONK
02.01.2012, 17.16
Parin viikon takana se tuorein koiruuskokekemus. Puistometsässä iso koira, malli luppakorvainen sakkemanni, oli irti perheensä seurassa...

Näin saksanpaimenkoiran omistajana täytyy nyt tarkentaa, että iso saksanpaimenkoiralta näyttävä koira jolla on luppakorvat on todennäköisesti sekarotuinen koira, muttei ainakaan saksanpaimenkoira :D

Nuo puremakuvat ovat karua katsottavaa!!! Itse lopettaisin oman koirani samana päivänä, kun tuollaista tapahtuisi.

Ihmisen on monesti vaikea ymmärtää, miten rajuja eläinten vietit ovat. Perään lähtenyttä koiraa ei koskaan kannata juosta/ajaa karkuun jos ei ole täysin varma siitä, että pääsee karkuun. Karkuun juokseminen vain nostaa koiran viettiä ja hurjimmassa viettihumalassaan se saattaa purra saalistaan. Kannattaa siis muistaa, että liike aktivoi koiran vietin, paikallaan olevat asiat ehkä tutkitaan, mutta ne eivät saalisviettiä herätä. Ainakaan terveellä koiralla. Tätä opetetaan koululaisille mm. Amerikassa ja se tosiaan toimii - Be a Tree (http://www.be-a-tree.com/) - eli pysy paikallasi, älä katso koiraa silmiin, noin tiivistetysti.

BONK
02.01.2012, 17.18
Olisi mukava olla koira. Saisi käydä nuuskimassa mielenkiintoisia ihmisiä.

Puhumattakaan siitä, että a) pystyisi nuolemaan muniaan ja b) voisi tehdä sitä milloin tahansa, herättämättä paheksuntaa :)

Jake_Kona
02.01.2012, 17.20
Joskus ystävällismielinen koira seuraili minua pari kilometriä. Olin sille jo tuttu ilmestys.
Alkujaan luulin, että se syöksyy nilkkoihin, mutta leikkiähän se halusi.
Harmi vaan kun koira oli minun kuolleessa kulmassani ( sinällään juuri siellä missä saaliseläinkään ei sitä näe)
ja pelkäsin sen joutuvan pinnoihin tai polkimiin. Tosi lähelle työnsi kuonoaan. Aito metsästyskoira.

;)(Metsästyslaki määrää pitämään koiran kiinni tai jos se on omistajan välittömässä hallinnassa. Eli tottelee käskyjä.
Muuten koira on automaattisesti metsästämässä ja siten rikkoo näitä lakeja ( salametsällä) jos ei metsästysoikeutta
kys alueella.Olikos siinä vielä noin tunnin varoaika jolloin omistajan tulisi hakea koiransa pois vierailta mailta.)

villatakki
02.01.2012, 17.52
Ihmisen on monesti vaikea ymmärtää, miten rajuja eläinten vietit ovat. Perään lähtenyttä koiraa ei koskaan kannata juosta/ajaa karkuun jos ei ole täysin varma siitä, että pääsee karkuun. Karkuun juokseminen vain nostaa koiran viettiä ja hurjimmassa viettihumalassaan se saattaa purra saalistaan. Kannattaa siis muistaa, että liike aktivoi koiran vietin, paikallaan olevat asiat ehkä tutkitaan, mutta ne eivät saalisviettiä herätä. Ainakaan terveellä koiralla. Tätä opetetaan koululaisille mm. Amerikassa ja se tosiaan toimii - Be a Tree (http://www.be-a-tree.com/) - eli pysy paikallasi, älä katso koiraa silmiin, noin tiivistetysti.

Toisinaan ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää sitä miten rajuja ihmisten vietit ovat. On erittäin luonnollista, että perään lähtenyttä koiraa yrittää ensisijaisesti paeta ja ettei tuollaisessa tilanteessa läheskään jokainen kykene rationaaliseen puntarointiin siitä mikä lopulta kannattaa. Vastuu moisesta rationaalisuudesta onkin aina, viime kädessä ja ensisijaisesti koiran omistajalla - mihin myös laki velvoittaa.

Itselle kohtaamiset koirien kanssa ovat siinä määrin tuttuja, että toiminta niissä on hyvin rutinoitunutta: pysähdyn aina kun irtolainen lähtee seuraamaan. Yleisesti ottaen kohtaamiset on olleet todella positiivisia sävyltään. Kyllä tähän maailmaan muutama vapaana kulkeva koira mahtuu, eikä mun lenkkini siitä kärsi jos hetkesti himmailen. Toisinaan toki huomaa, ettei lemmikin omistajalla ole resursseja eläimensä kouluttamiseen tai edes sen ymmärtämiseen. Tämmöset kohtaamiset on kovin surullisia ja pilaavat kyllä helposti paremmankin lenkin.

Yksi kosteilla keleillä toimivaksi todettu jippo perään säntäävän haukkuvan koiran pysäyttämiseksi on ollut soittaa levyjarruja. Pariin kertaan olen vahingossa koiran johdosta pysähtyessäni huomannut, että rakit ovat hiljentyneet laakista jarrun kimakkaan kiljahdukseen. Sittemmin tätä keinoa on tullut käytettyä tietoisesti ja menesyksellä jokusen kerran.

sotkotin
02.01.2012, 18.05
Toi be a Tree on hyvä! Ja kuset kintuille:)

Oatmeal Stout
02.01.2012, 18.09
Toi be a Tree on hyvä! Ja kuset kintuille:)
Eikös tuolloin kannata kusta naamalle?

Johan Moraal
02.01.2012, 22.14
Näin saksanpaimenkoiran omistajana täytyy nyt tarkentaa, että iso saksanpaimenkoiralta näyttävä koira jolla on luppakorvat on todennäköisesti sekarotuinen koira, muttei ainakaan saksanpaimenkoira :D

Nuo puremakuvat ovat karua katsottavaa!!! Itse lopettaisin oman koirani samana päivänä, kun tuollaista tapahtuisi.

:) Sanoinkin sen takia "malli". Minulla muuten joskus ollut luppakorvainen pystykorva joka oli luonteeltaan enemmän pystykorva kuin moni pystykorvainen pystykorva. Rekku oli sen nimi, vaikka tyttö oli, mikä kertoo jo jotain sekin;)

Jos nyt vielä tarkennan, en minä sitä koiraa karkuun yrittänyt, ajattelin vaan että jos se into kohta loppuisi. Oikeasti piti kyllä ihailla sitä helpoutta millä iso hyväjalkainen koira liikkuu juurakkopolkuja pitkin. Ihan hävetti.
Tuli sitten kyllä mieleen että jos saman koiran kanssa taas tavataan, pitänee etsiä se emäntä käsiin ja vaikka jutella sen kanssa vähän jos se koira vaikka tajua että minä en niitä perheen pikkulapsia syö. Sitä se varmaan nimittäin ajatteli. Kyllä minä sen verran koirista tykkään että irti ne on saatava olla tuossa pusikossa

BONK
02.01.2012, 22.38
Toisinaan ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää sitä miten rajuja ihmisten vietit ovat. On erittäin luonnollista, että perään lähtenyttä koiraa yrittää ensisijaisesti paeta ja ettei tuollaisessa tilanteessa läheskään jokainen kykene rationaaliseen puntarointiin siitä mikä lopulta kannattaa. Vastuu moisesta rationaalisuudesta onkin aina, viime kädessä ja ensisijaisesti koiran omistajalla - mihin myös laki velvoittaa.

Siitä olen täysin samaa mieltä, että omistajalla on aina vastuu. Siis aina ja kaikkialla, poikkeuksetta. Kuten sanottu, ihminen pystyy rationaalisen ajattelun avulla sekä harjoittelun kautta voittamaan pelkojaan, joten siksipä noita kursseja lapsille(kin) järjestetään. On nimittäin turha olettaa, että kaikki koiran omistajat olisivat koskaan niin valveutuneita, jotta osaisivat sekä koiransa kouluttaa että käyttäytyä niin kuin pitää.

ps. Pelko ei ole vietti.

Lasol
02.01.2012, 22.42
Kyllä me eläinrakkaat annettaisiin sessen purra ja repiä ihan loppuun saakka.

Harmi kun asut noin kaukana, olin jo valmis sopimaan tapaamisesta snägärin jonossa..

Eikai sitä tartte miettiä eläinten (paitsi villi) viettejä jos ihmiset ymmärtäisivät pitää huolta niistä? Poislukien tietenkin vapaaehtoisesti lemmikkieläinten keskuudessa oleskelevat yksilöt. Pitäis tajuta jättää siviilit rauhaan. Niinku esim sodissa pitäis, muttei sekään toimi, perkeles!

P.S. Exällä oli mäyräkoira. Varmaan on vieläkin, pitkäikäsiä kun ovat. Eikä se ollu syiden joukossa miks se on exä..

Ainiin: Siskoa on purrut irti ollut koira. Oli pyörällä liikkeellä, pysähtyi, koira puri silti. Koiran emäntä huusi kuulemma kun hinaaja mitä kaikkea väärää systeri oli tehnyt. Koiran omistaja teki virheen ja syytti viatonta sivustakulkijaa omasta virheestään. En arvosta.

ppikkupe
02.01.2012, 22.46
Harmi kun asut noin kaukana, olin jo valmis sopimaan tapaamisesta snägärin jonossa..

Harvemmin miesten kanssa treffeistä sovin, mutta kait sitä voi kaikkea kokeilla. Pistä yv:tä, niin soitellaan, kun tulen seuraavan kerran etelässä käymään.

Pyöräpummi
02.01.2012, 23.17
Tämä on taas sitä "suvaitsevaisuusjournalismia", jota tämän jälkeen nimitän lyhyesti SJ:ksi.
SJ:n peruskallio ovat yksityiskohdat jotka jaetaan kahtia yleistettäviin ja ei yleistettäviin kuitenkin niin että saman yksityiskohdan yleistettävyys riippuu siitä mihin ryhmään se yhdistetään.
Hyvä esimerkki on raiskaaminen joka on vain "yllätysseksiä" puutteessa olevilta "sensuroitu" ja eikä sitä pitäisi siksi rangaista ollenkaan. Eikä sitä saisi edes julkisesti ilmoittaa koska se on "vaarallista tietoa".

Matsuma
02.01.2012, 23.30
Mun mielestä tällainen poru on niin turhaa. Vapaana olevia koiria on aina ollut ja niitä tulee aina olemaan. Niiden kanssa on vain opittava elämään. Meitä on täällä moneen lähtöön. On fillaristeja (monien koiraihmisten inhokki nro.1), kävelijöitä, lastenvaunuja, hiihtäjiä, autoja jne. Yritetään mahtua samalle planeetalle ilman monotuksia.
Jos kokee itsensä epävarmaksi koiranlukijana, niin sitten vain perehtymään paremmin. On erittäin hyödyllinen taito tunnistaa, onko vastaan juokseva haukkuva koira a) uhkaava ja vaarallinen b) innoissaan ja vaaraton. Sillä jos menet toimimaan todella typerästi, niin provosoit pahimmassa tapauksessa b:n a:ksi. Jos epäröi, niin voi pitää mielessä, että 99% tapauksista on b.

Tuolta voi lukea vähän toista näkökulmaa. Mikä näitä trikoosankareita vaivaa? (http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum20/HTML/376028.html)

mutanaama
02.01.2012, 23.46
Hieno linkki matsumalta.

TuH
02.01.2012, 23.51
Tuolta voi lukea vähän toista näkökulmaa. Mikä näitä trikoosankareita vaivaa? (http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum20/HTML/376028.html)

Ketjun syvin olemus tiivistyy aika hyvin tähän: "Kolmisteen kun kuljetaan kumpikin koira omalla sivullaan ja ihan reunassa, niin tiedostan että tilaa viedään."

Jake_Kona
02.01.2012, 23.56
Ei olla gentlemanneja ja läydejä tossa ketjussa. Ainakaan kaikki.

Grandi66
02.01.2012, 23.56
Metsästyslaki määrää pitämään koiran kiinni tai jos se on omistajan välittömässä hallinnassa. Eli tottelee käskyjä.
Muuten koira on automaattisesti metsästämässä ja siten rikkoo näitä lakeja ( salametsällä) jos ei metsästysoikeutta
kys alueella.Olikos siinä vielä noin tunnin varoaika jolloin omistajan tulisi hakea koiransa pois vierailta mailta.)

Muistaakseni samainen laki sallii koiran irtipitämisen koulutusta varten.

Ai ei saa kattoa silmiin, no sitten mie oon haastanut kaikki tapaamani koirat tähän mennessä. Ihan kiltisti noi on olleet eikä niille tarte huutaa, jos ne on hyvin koulutettu.

Jake_Kona
02.01.2012, 23.59
Juu metsästyskoira tulee yleensä kattelemaan mikä se tämä oikein on, haisee hieltä ja ketjuöljyltä, pikkasen pissi/jarrutusjälkikin tuoksuu;)

Lasol
03.01.2012, 00.06
Matsuma & friends kyllä tykittää hyvää settii. harmi ku säie oli niin lyhyt, suunnittelin jo sipsipussin avaamista..

Johan Moraal
03.01.2012, 00.13
Pitänee hankkia tunnukset ja puhaltaa vähän ilmaa hiillokseen:)

Matsuma
03.01.2012, 00.20
Pitänee hankkia tunnukset ja puhaltaa vähän ilmaa hiillokseen:)

Kirjoittaa voi myös ilman tunnuksia. Mutta kovasti ei kannata puskasta porvoo-linjalla vetää, ketään ei kiinnosta. Näköjään joku kävi jo luomassa rauhaa fillaristien ja koiraihmisten välille. Ihan hyvä yritys muuten, mutta tämä "Sitten jos pimputtelee kellolla tädit säikähtää" oli vähän huono, sillä 95% Päivän Peilistä on naisia. :D

Pyöräpummi
03.01.2012, 00.49
Koira-asiat ovat rasismia parhaimmillaan.
Koiran omistajat ovat oikeita rotutieteilijöitä ja rodunjalostajia.
Yritäpäs selittää heille sivistyneesti että se johtuu vain kultturista eikä rodusta!

Pave
03.01.2012, 05.11
Yleensä olen tullut hyvin toimeen koirien kanssa enkä suuremmin pelkää kohtaamisia. Mutta sen yhden kerran...

Yleinen tie kulki hevostilan pihapiirin läpi. Paha paikka, reviiriristiriita.

Muutama äkäinen matalajalkainen koira lietsomassa toisiaan reviirinpuolustusvimmaan ja vieressä tilanteen kehittymistä katselleita koiranomistajia asia ei sen suuremmin kiinnostanut. Edes sen jälkeen, kun satunnaisena ohiajavana pyöräilijänä minulla oli hampaanreiät nilkassa...
Onneksi ei osunut kuin hipaisten, puruvoimassa olisi varmasti löytynyt...

Eipä se koiran vika tietenkään ollut. Ihan periaatteenkin takia olisi kyllä joku pitänyt pistää tuosta vastuuseen...

No, rokotukset menivät kuitenkin tuolla kertaa työterveyden piikkiin, sillä satuin olemaan kotimatkalla. Joten se siitä.

JackOja
03.01.2012, 08.04
Hieno linkki matsumalta.

Komps.

ja sieltä bongasin hienon kiteytyksen tähänkin asiaan :)

Ääliöt ovat ääliöitä

Johan Moraal
03.01.2012, 08.38
Siellä tuntuu oleva yleinen käsitys että 1) maastossa pyöräilevät ovat ihan yes, 2) hiihtäjät ovat perseestä ja 3) klv-trikoomiesten pitäisi käyttää soittokelloa ja eivät saisi suhahtaa ohi. 1) lienee yleisesti ottaen totta, 2) olin joskus koiranomistajana samaa mieltä mutta nyt ei asia kiinnosta, kiitän vaan kauniisti erilaisisa latupohjista missä voi ajella silloin kun ei lunta ole. 3) On helppo toteutaa, pitäisi se kello hommata joo. Mutta sitten olisi myös kiva jos KAIKKI klv:n käyttäjät tajuaisivat että he ovat LIIKENNEväylällä ja pysyisivat edes OIKEALLA puolella..

jarit
03.01.2012, 09.15
Tähän vielä tarkennuksena: Koira on oltava kytkettynä aina metsästyskauden ulkopuolella (1.4-19.8). = Lintujen pesintäkausi
En muista voidaanko metsästyslakia tulkita muuten kuin metsästystarkoitukseen koiran kiinni/irti pidon osalta ? Eli voidaanko siis metsästyslain sallima irtopito tulkita koskemaan myös koirankusettajia ja lenkkeilijöitä ??
Itselläni on ultra-nihilistinen linja koiran kiinnipidossa: Oma koirani on aina kiinni ulkoillessa. piste. Kerron näkemykseni koiran kiinnipidon merkityksestä jokaisen irtokoiran omistajalle joka tulee vastaan. Tarvittaessa käytän suomalaisia voimasanoja tehostamaan viestiäni. Yleensä asia ei jää epäselväksi.:)

terv nimim "19-vuotta narun jatkeena"

AK-87
03.01.2012, 10.39
Kaikilla olis kivempaa, jos kaikki olis hieman huomaavaisempia.

perttime
03.01.2012, 10.43
KAIKKI klv:n käyttäjät tajuaisivat että he ovat LIIKENNEväylällä ja pysyisivat edes OIKEALLA puolella..Ei jalankulkijan tarvitse olla klv:llä oikealla puolella. Laki ehdottaa että olisi hyvä kun käveltäisiin REUNASSA.

-----

Muuten... ihan informaatioluonteisesti - ottamatta muuten mihinkään kantaa - koirapsykologian alkeet

- koira on laumaeläin. Sille on luontaista puolustaa omiaan. Jos joku on tulossa kohti, se on mahdollinen uhka. Hyökkäys on paras puolustus.
- koira on petojen sukua. Jos joku menee kovaa vauhtia poispäin, se on luultavasti syötävää
- silmiin katsominen = "mä olen kovempi jätkä kuin sä". Vastapuolen koosta ei välttämättä voi päätellä pitääkö väite paikkansa vai täytyykö lähteä koittamaan.

juu-zo
03.01.2012, 10.51

+1 Harvemmin olemme täysin yksin ulkona liikkeellä.

ppikkupe
03.01.2012, 11.02

Mutta kuinka helpompaa kaikille olisi, jos muut huomiosivat ensin minut, ja minä saisin mennä vain.

AK-87
03.01.2012, 11.11
Mutta kuinka helpompaa kaikille olisi, jos muut huomiosivat ensin minut, ja minä saisin mennä vain.

Niin, joku viisaampi taisikin tokaista foorumilla (vai olikohan allekirjoituksena), että jokaiselle pitäisi olla oma liikenne. :)

Oatmeal Stout
03.01.2012, 11.12
Siellä tuntuu oleva yleinen käsitys että 1) maastossa pyöräilevät ovat ihan yes, ... 1) lienee yleisesti ottaen totta, ...
Joskus ihmettelen, mikä heidät muuttaa, kun poistuvat sieltä metsästä tai kohtaavat eimaastopyöräileviä nisäkkäitä, mutta toki kaupunkimainen asuminen ja päällystetyt liikenneväylät ovat kovin nuoria ilmiöitä Suomessa. Vastaa oirehdintaa ilmenee myös pyrkimyksissä pitää luonnontilainen metsä luonnontilaisena.

villatakki
03.01.2012, 11.23
koirapsykologian alkeet

- koira on laumaeläin. Sille on luontaista puolustaa omiaan. Jos joku on tulossa kohti, se on mahdollinen uhka. Hyökkäys on paras puolustus.

Mä pistän samaan hintaan jatkokurssin:

- Ensisijainen indikaattori mahdollisella uhalle on isännän reaktio sitä kohtaan: jos tämä pelkää, säikähtää ja höntyilee, on kyseessä mitä todennäköisimmin uhka jota vastaan on syytä puolustautua.

Osaava koiran omistaja ei siis esim. ulkoiluta koiriaan koko kvl:n leveydellä, koska tietää, että tällöin ennemmin tai myöhemmin tulee ehdollistaneeksi eläimensä polkupyörien pelolle. Totteleva koira kulkee kiltisti heti isäntänsä vierellä, jolloin molempien olo on turvallinen.

Loppuun vielä havainnollistava tarina tosielämästä: saksanpaimenkoiran omistajalle syntyy lapsi. Omistaja alkaa jännittää koiran suhtautumista tähän ja on aina varautuneena paikalla vauvan ja koiran kohdatessa toisensa. Koiran maailmassa vauva alkaa edustaa uhkaa isännälle, koska jälkimmäinen on niin varautunut aina vauvan ollessa läsnä. Koira alkaa murista vauvalle, mikä puolestaan lisää omistajan pelkoa entisestään, mikä edelleen johtaa siihen, että koirasta tulee todella aggressiivinen vauvaa kohtaan. Lopputulos: koira viedään lopetettavaksi.

perttime
03.01.2012, 11.55
Mä pistän samaan hintaan jatkokurssin:

- Ensisijainen indikaattori mahdollisella uhalle on isännän reaktio sitä kohtaan: jos tämä pelkää, säikähtää ja höntyilee, on kyseessä mitä todennäköisimmin uhka jota vastaan on syytä puolustautua.Totta.

Samaa lajia omistajien koulutukseen riittäisi enemmänkin, mutta arvelin että tähän ketjuun lyhyt oppimäärä "ei-omistajille" olisi riittänyt.

Johan Moraal
03.01.2012, 13.55
Ei jalankulkijan tarvitse olla klv:llä oikealla puolella. Laki ehdottaa että olisi hyvä kun käveltäisiin REUNASSA

.

I stand corrected. No, olisi jo jotain jos kävelisivät reunassa.
OT
Mikäs se semmoinen laki muuten on, joka ehdottaa että olisi hyvä jos. Sehän on kuin kirjoitettu wc paperilla:rolleyes:

perttime
03.01.2012, 14.04
Mikäs se semmoinen laki muuten on, joka ehdottaa että olisi hyvä jos. Sehän on kuin kirjoitettu wc paperilla:rolleyes:"
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.
"

Se on se sama laki joka ehdottaa että pyöräilijän pitäisi käyttää kypärää ja jalankulkijan pimeällä heijastinta...

Johan Moraal
03.01.2012, 14.08
Aina oppii. Menee liian vaikeaksi miulle. Koitan jatkaa kelvien välttämistä. Metsä taitaa olla turvallisempi:o

Risto Koivunen
03.01.2012, 15.12
Mainittakoon vielä, että vuoteen 1997 asti jalankulkijan tuli käyttää pyörätiellä oikeata reunaa ja ajoradalla vasenta reunaa.

TuH
03.01.2012, 15.19
Mainittakoon vielä, että vuoteen 1997 asti jalankulkijan tuli käyttää pyörätiellä oikeata reunaa ja ajoradalla vasenta reunaa.

Muistanko muuten väärin, vai oliko tuon jalankulkijan paikan epämääräistämisen takana jotain Kennelliitto-tyyppistä lobbausta?

perttime
03.01.2012, 15.24
oliko tuon jalankulkijan paikan epämääräistämisen takana jotain Kennelliitto-tyyppistä lobbausta?Oli siinä jotain koiriin liittyvää, mutten uskalla kaataa sitä tietyn liiton niskaan. Perusteellisesti koulutettu koirahan kulkee pomonsa oikealla puolella ja useimmat pitävät parempana että koira on ojan eikä ajoradan puolella.

Oatmeal Stout
03.01.2012, 15.25
Etnisen taustansa vuoksi suomailaisille on hyvä muistuttaa, että

Kun Ruotsissa liikennesääntöjä alettiin pistää virallisesti lakiin 1718, jostain syystä (kansalaiset eivät kuitenkaan totelleet kuninkaan määräystä vaan jatkoivat kulkua tien vasemmalla puolella) päädyttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen, mutta jo 1734 vaihdettiin yleisen käytännön mukaiseen vasemmanpuoleiseen liikenteeseen.
Venäjällä oikeanpuoleinen liikenne alkoi Napoleonin sotien jälkeen. Suomessa, joka osittain kuului Ruotsiin vuoteen 1809 asti kuljettiin vasenta puolta kuten Ruotsissakin.
Suomessa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen vasta 1858 keisarillisella määräyksellä, siihen asti kuljettiin tien vasenta puolta vaikka Suomi oli ollut osa Venäjää jo lähes 50 vuotta.
Vielä itsenäisyyden ajan Suomessakin säädettiin vuonna 1919 annetussa asetuksessa, että edellä ajavan tuli väistyä vasemmalle, kun jäljessä tuleva ajoneuvo oli sitä ohittamassa. Vasemmalta puolelta ohittaminen tehtiin säännöksi vasta vuonna 1921 annetulla asetuksella.
joten liikkuminen on vaikeaksi muuttelemalla käytäntöjä koko ajan.

Matti H
03.01.2012, 15.27
Perusteellisesti koulutettu koirahan kulkee pomonsa oikealla puolella

No perkele, mää olen sitten kouluttanut koiraani ihan väärin. Täytyy kentälläkin mainita kouluttajille. Kun oikeen foorumilta luin...

Oatmeal Stout
03.01.2012, 15.44
No perkele, mää olen sitten kouluttanut koiraani ihan väärin. Täytyy kentälläkin mainita kouluttajille. Kun oikeen foorumilta luin...
Toisaalta kannattaa selvittää koirasi vasen-/oikeatassuisuus ja samoin pitääkö se vasemmalla vai oikealla silmällä vaaroja, mikäli sillä on toimivat aivot.

Shimaani
03.01.2012, 15.45
Vaaroja tutkitaan nenällä koska nuuhimalla löytyy vaaralla seikkailleen pupun jäljet.

... Perusteellisesti koulutettu koirahan kulkee pomonsa oikealla puolella ja useimmat pitävät parempana että koira on ojan eikä ajoradan puolella. Meillä on koulutus vielä kesken ku rekut on vasemmalla puolen.

Johan Moraal
03.01.2012, 16.03
Kyllä tosta Matsuman foorumista käy minusta ihan selvästi ilmi että muut klv ja polkukäyttäjät toivovat meiltä soittokellon käyttöä, ja rehellisesti sanottuna se toimiikin ihan ok, työmatkatunturissani on sellainen nimittäin. Lupaan nyt itse ainakain ensi tilassa eli - milloin Paikallinen Pyörä Kauppa ovensa avaa- käydä hankkimassa soittokello ns urheilupyörään, minä haluaisin nimittäin ihan mielelläni nähdä tädit hyppelemään rodeotanssia. Myös kätevä ettei tarvitsisi huutaa Latua keskellä kesää. Koirat sa minun puolesta kulkea ihan missä vaan kuhan eivät pure. Piste.

Concorde
03.01.2012, 16.10
Joo, rekut kulkee vasemmalla, noin pääsääntöisesti. Oikealle puolelle ne saa käskytttämällä kyllä.

Joskus (harvoin) törmää kelvillä niihin fillaristeihin, joilla on ohjainleekeri pahasti jumissa. Kun itse kulkee (kulkusuuntaansa nähden) kelvin vasenta reunaa, jotta rekku saa mennä pitkin puskia tarpeillaan niin vastaan tuleva fillari (usein lätsäpäinen herrasmies), joka siis kulkee omaan suuntaansa nähden oikeaa reunaa tulee kerta kaikkiaan päälle. Kelvistä on vapaana reilut 90% (koska en oo niin leveäharteinen...), mutta ohi ei mahdu. Pitäisköhän noille ehdottaa titaanista kunkkua, että pysyy ohjaus herkempänä? :seko:

Toi vuoden -97 muutos, joka joku postas, taitaa selvittää vähän tätä. Pitääkin laittaa rekkulenkkivaatteiden taskuun kopsu uudesta lainkohdasta, jonka voi ystävällisesti antaa seuraavalle päällekarkaajalle...

Noita muutamaa poikkeusta vuodessa lukuunottamatta kevlikäyttäytyminen on meidän nurkilla joviaalia. Hyvä niin.

samooja
03.01.2012, 16.12
Sillä aika kun mekastatte turhaan omaa pientä voimattomuuttanne on poluilla väljää. Kiitos siitä.

Joskus koirat puree, joskus ei.

..Pari kertaa vuodessa joku puhkoo mun autossa renkaat, ja kun joku on niin pienimunainen niin siitä sitten vaan. Kiukuttaa hetken kun möyhästyy töistä..

Tärkempää on etsiä vaihtoehtoisia mahdollisuuksia kuin olla oikeassa. Minä "en ole ikinä väärässä minulla on oikeuteni asenne" lyhentää lenkkiin varattua aikaa ja periksi antamattomuus myrkyttää elimistön.

Minä ainakin tahdon että minun fläbärin läpi virtaa vain mahdollisimman paljon hyvän olon vitaaliklimppejä ku äkästä hormoonia tahnaa joka tukkii ohuen pillin kuin lehmänlanta neulansilmässä.

Omat koirat on koulutettu hyvin huonosti, ite koulutin, on samannäköistä ku kaikki muukin minkä teen itse vähän sinnepäin aina ilman suunnitelmaa ja ilman ajatusta ja pätevämpää apua, ite on kivempi tehdä ei tuu niin täydellistä.

Vanhempi pimu käy komennosta kiinni kulkusiin eikä laske irti, pidin sitä hauskana temppuna, sitten muistin että ainiin ne hemmetin herkkikset mitä tällä planeetalla on tosi monta, nehän rupee huutaa Anja tätiä heti hätiin jos mun pikkutärri nappaa munattomalta harhauttimet veks.. Muuten hirmu hyvä elolelu kun pitää poistaa luonnosta vääränlajin edustajia ei tartte paukahdella.

Mut joo, pointtina. Koirakortti olis hyvä, samanlainen kortti ku mehtästyskortti tai mopokortti tai aseenkantolupa tai joku semmonen, että välinpitämättömien edustajat ei hanki koiria. Älypanta! piikittää koiran välittömästi joka ajautuu huliganismiin.

YT
03.01.2012, 16.12
Koira osaa luonnostaan kulkea hajun puolella kelviä.

Oatmeal Stout
03.01.2012, 16.15
Vaaroja tutkitaan nenällä koska nuuhimalla löytyy vaaralla seikkailleen pupun jäljet.
Meillä on koulutus vielä kesken ku rekut on vasemmalla puolen.
Tai sitten koulutustarve perustuu samaan kuin poliisi- ja sotakoirilla.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=1348&attachmentid=5851
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=5851&d=1325600074

ppikkupe
03.01.2012, 16.34
Muistanko muuten väärin, vai oliko tuon jalankulkijan paikan epämääräistämisen takana jotain Kennelliitto-tyyppistä lobbausta?

Lobbaamisista en tiedä, mutta uskotaan kun niin on alettu epäilemään, että taustalla on koiraihmisten salaliitto meidän pyöräilijöiden riesaksi.

Mutta ilmeisesti lakia muutettaessa harkinnassa on ollut velvoittaa jalankulkijat kevyen liikenteen väylillä kokonaan väylän vasemmalle puolen. Tässä pätkä lakimuutosesityksen perusteluista. Siinä ei mainita koiria, mutta toisaalta eihän salaliitto koskaan itseään paljastakaan:

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251

"Jalankulkijoiden liikkumisen arvaamattomuus ja toisaalta pyöräilijöiden suuri nopeus ovat johtaneet vaaratilanteisiin erityisesti yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä. Yllättäen takaa tuleva pyöräilijä voi olla jalankulkijalle onnettomuuden aiheuttaja. Jalankulkijaan kohdistuu todellisen onnettomuusriskin ohella myös turvattomuuden tunne. Samalla väylällä kulkevien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden välisiä konfliktitilanteita voitaisiin estää, jos osapuolet näkisivät ennakolta tulevan tilanteen ja voisivat varautua siihen. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden toistensa havaitseminen paranisi, jos jalankulkijat voisivat kulkea pyöräilijöitä vastaan eli yhdistetyn kevyen liikenteen väylän vasenta puolta. Menettely vastaisi tilannetta ajoradalla, jossa jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä vasenta reunaa."

...

Ja Kennelliiton kätyri kansanedustaja Saapunki eduskunnan käsittelyssä:

http://ra.fi/9292

"Valiokuntakäsittelyssä keskusteltiin myös vaihtoehdosta, jolloin jalankulkija määrättäisiin käyttämään edellä mainituilla väylillä vasenta reunaa, kuten maantiellä velvoite on olemassa. Kyseisen näkökulman etuna olisi ollut, että samalla väylällä vastaan tulevat pyöräilijät havaittaisiin paremmin, kun he tulisivat vastaan edestä samaa puolta, ja tätähän tullaan nyt lisäämään, kun on molemmilla puolilla mahdollisuus liikkua."

Matti H
03.01.2012, 16.41
mikäli sillä on toimivat aivot.

Tiedä noista aivoista, pyörii ympyrää tuossa jalkojen juuressa ja piereskelee.

Oatmeal Stout
03.01.2012, 16.44
Tiedä noista aivoista, pyörii ympyrää tuossa jalkojen juuressa ja piereskelee.
Varo, ettei eläinlääkäri totea aivokuolleeksi, ihmiselläkin riittää sähköilmiöiden esiintyminen pään sisällä aivojen olemassaoloon.

Jake_Kona
03.01.2012, 16.48
Kyllä tosta Matsuman foorumista käy minusta ihan selvästi ilmi että muut klv ja polkukäyttäjät toivovat meiltä soittokellon käyttöä, ja rehellisesti sanottuna se toimiikin ihan ok, työmatkatunturissani on sellainen nimittäin. Lupaan nyt itse ainakain ensi tilassa eli - milloin Paikallinen Pyörä Kauppa ovensa avaa- käydä hankkimassa soittokello ns urheilupyörään, minä haluaisin nimittäin ihan mielelläni nähdä tädit hyppelemään rodeotanssia. Myös kätevä ettei tarvitsisi huutaa Latua keskellä kesää. Koirat sa minun puolesta kulkea ihan missä vaan kuhan eivät pure. Piste.

Laitetaan tähän ketjuun kun se on tärkeää pyöräilijöiden ja koiranomistajien välillä.
Itseäni on pitempään ihmettänyt pirikellojen aneeminen ääni. Kunnon miehekästä ja koht ystävällissävyistä kelloa ei taida olla.
AirHorn on sellainen veetuilutorvi ( ei voi käyttää jalankulkijoille).

Kokosin myyten omalle tuubisivulle dingeli dong-soittolistan. Valitse videot ja soittolistat...
http://www.youtube.com/zzkokko

Johan Moraal
03.01.2012, 17.25
:DHuippu. Tästä tulee uusi projekti. Nyt alkaa kissanmaukukellon etsintä. Että pysytään aiheessa.

AK-87
03.01.2012, 17.27
Ja mulle laitettais yks kpl noita elektronisia sireenikelloja! :D

Johan Moraal
03.01.2012, 18.03
:DTulee poliisikoirat perään.

Omaan ongelmaan nyt löytyikin pikaratkaisu, liiterin nurkista, pikkuisen hapettunut, lienee 35 v vanha:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=5852&d=1325606149

Zarni
03.01.2012, 18.07
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251

"Jalankulkijoiden liikkumisen arvaamattomuus ja toisaalta pyöräilijöiden suuri nopeus ovat johtaneet vaaratilanteisiin erityisesti yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä. Yllättäen takaa tuleva pyöräilijä voi olla jalankulkijalle onnettomuuden aiheuttaja. Jalankulkijaan kohdistuu todellisen onnettomuusriskin ohella myös turvattomuuden tunne. Samalla väylällä kulkevien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden välisiä konfliktitilanteita voitaisiin estää, jos osapuolet näkisivät ennakolta tulevan tilanteen ja voisivat varautua siihen. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden toistensa havaitseminen paranisi, jos jalankulkijat voisivat kulkea pyöräilijöitä vastaan eli yhdistetyn kevyen liikenteen väylän vasenta puolta. Menettely vastaisi tilannetta ajoradalla, jossa jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä vasenta reunaa."Kumpi väistää?

BONK
03.01.2012, 18.13

Eihän siinä sanottu, että "oikein" vaan "perusteellisesti" - annetaan siis edelleen koirien olla vasemmalla ja vältetään perusteellista koulutusta :D

Halloo halloo
03.01.2012, 18.56
Monesti on tullut kehuja kellon käytöstä hihnanpään pitelijältä. Kellottelemisiin.

Mr.Auer
03.01.2012, 19.05
Tärkempää on etsiä vaihtoehtoisia mahdollisuuksia kuin olla oikeassa. Minä "en ole ikinä väärässä minulla on oikeuteni asenne" lyhentää lenkkiin varattua aikaa ja periksi antamattomuus myrkyttää elimistön.

Minä ainakin tahdon että minun fläbärin läpi virtaa vain mahdollisimman paljon hyvän olon vitaaliklimppejä ku äkästä hormoonia tahnaa joka tukkii ohuen pillin kuin lehmänlanta neulansilmässä.

Omat koirat on koulutettu hyvin huonosti, ite koulutin, on samannäköistä ku kaikki muukin minkä teen itse vähän sinnepäin aina ilman suunnitelmaa ja ilman ajatusta ja pätevämpää apua, ite on kivempi tehdä ei tuu niin täydellistä.

Vanhempi pimu käy komennosta kiinni kulkusiin eikä laske irti, pidin sitä hauskana temppuna, sitten muistin että ainiin ne hemmetin herkkikset mitä tällä planeetalla on tosi monta, nehän rupee huutaa Anja tätiä heti hätiin jos mun pikkutärri nappaa munattomalta harhauttimet veks.. Muuten hirmu hyvä elolelu kun pitää poistaa luonnosta vääränlajin edustajia ei tartte paukahdella.

Mut joo, pointtina. Koirakortti olis hyvä, samanlainen kortti ku mehtästyskortti tai mopokortti tai aseenkantolupa tai joku semmonen, että välinpitämättömien edustajat ei hanki koiria. Älypanta! piikittää koiran välittömästi joka ajautuu huliganismiin.

Tähän tiivistyy opetuksen ydinmehu.

Concorde
03.01.2012, 19.11
Ainii, vinkkinä: vapputorilta löytyy yleensä erurolla-parilla työmatkatempoon sopivia lähestymisilmaisimia. Ne yleensä kuuluvat niin kaukaa, ettei väistäjälle tuu kiirus (on se sitten yksin, narun jatkona tai hyökkäysvaunujen takana) ja ääni on sen verran huvittava, ettei kukaan ees hermostu...

http://www.tirina.fi/images/kuvapankki/mixi/7qd_08034_Polkupyoran_torvi_4.50.jpg

xtrainer80
03.01.2012, 19.15
^ mulla oli tuollainen pyörässä, joskus 20 v sitten. Siitä saa vielä kovemman äänen, kun ottaa tuon kumipallon pois ja puhaltaa siihen. Tosin saattaa olla hiukan hankalaa ajaessa, jos torvi on pyörässä kiinni. Ainakin hampaat on vaarassa.

Oatmeal Stout
03.01.2012, 19.33
Kumpi väistää?
Eikös perinteisesti ajoneuvot väistä, paitsi ladulla, jossa tyhmempi väistää.

pethe
03.01.2012, 19.47
tuotekehitykseen nyt hiilidioksidipumpun ja vuvuzelan kombo, niin olis pumppu ja äänimerkinantolaite aina mukana.

kaakku
03.01.2012, 20.02
tuotekehitykseen nyt hiilidioksidipumpun ja vuvuzelan kombo, niin olis pumppu ja äänimerkinantolaite aina mukana.
http://gifs.gifbin.com/072010/1278325827_dog-vs-vivuzela.gif

znood
03.01.2012, 20.14
Kannattaa tarkastella myös rotua.. esim noutaja tuskin ikinä hyökkää, mutta eri asia jos on huonomaineisia rotuja esim pitbull tai vastaava. Toki riippuu omistajasta miten kyseiset koirat on kasvatettu. Jotkut huonomaineisista ovat tosi lauhkeita yksilöitä.

Joka koirasta saa vihaisen jos on huono omistaja. Eli jos koira puree niin nyrkkiä omistajan naamaan !

Concorde
03.01.2012, 21.26
Kaikista roduista saa kasvatettua niin huippu- että vähemmän_huippuyksilöitä. Jotkut pitävät Malikoita (Belgianpaimenkoira Malinois) pelkästään pahamaineisina, mutta kyllä ne oikeissa käsissä "vähän totteleekin"

http://www.youtube.com/watch?v=bpvOoEODDvQ

(joo, on sitä hinkattu, mutta on se upeen näköistäkin... MM-kisojen finaalissa täydet 100p tottiksesta - ei voi kuin nöyränä ihailla)

Johan Moraal
03.01.2012, 21.58
No kele. Kohta minulle iskee koirakuume. Oilisihan se mukava sellainen nopeaja ketterä ja kestävä lenkkikaveri pikkupoluilla mukana juoksemassa kun pappa pyöräilee. Se vaan harmittaa kun se joutuu niin paljon yksin olla kotona. Eipä sittenkaan. Mutta saahan sitä uneksia.
EDIT enkä jaksa kuunnella kun toiset huutaa että laita se tnan rakki kiinni. Olisi oma metsä. Sekin vielä.

JackOja
07.02.2012, 11.24

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=1703&d=1263037304

Näyttäisi siltä, että kivekset säästyivät. Huonomminkin olisi voinut käydä.
[CLICK: uutinen] (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ts-koira-hyokkasi-suoraan-kiveksiin---jattikorvaukset-miehelle/art-1288447447601.html)

Iglumies
07.02.2012, 11.35
Eilen Niihamassa kännykkämaston juurella isokokoinen seefferi oli irrallaan ja parin minuutin piirileikin jälkeen piipittävä kanttura, jonka mukana tuo louskuttava piski oli, sai viimein narun kiinni.
Avauduin melkolailla reippaasti asiasta emännälle, että ensinnäkin tuollaista koiraa kuuluisi komentaa, eikä leperrellä ja toisekseen se naru kuuluisi pitää kiinni.
Koirat pois osaamattomilta ihmisiltä :mad:.

Jenkkakahva
07.02.2012, 12.28
Näyttäisi siltä, että kivekset säästyivät. Huonomminkin olisi voinut käydä.
[CLICK: uutinen] (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ts-koira-hyokkasi-suoraan-kiveksiin---jattikorvaukset-miehelle/art-1288447447601.html)
Mulla ei ole mitään koiria eikä "koiraihmisiä" vastaan, mutta tällaiset osaamattomat kusipäät saa vadin palamaan. Kyllä se jumankauta pitäis olla selvä, että ne koirat, varsinkin isot, on omistajansa hallinnassa ja niiden kanssa noudatetaan sääntöjä. Toivottavasti koiranomistaja joutuu oikeasti maksamaan ton 30 donaa, tosin tuo summa on milestäni alakantissa. 550€ sakko on täysin naurettava, tossahan on mun mielestä syyllistytty törkeään vammatuottamiseen ja pahoinpitelyyn.:mad:

ppikkupe
07.02.2012, 12.42
Eilen Niihamassa kännykkämaston juurella isokokoinen seefferi oli irrallaan ja parin minuutin piirileikin jälkeen piipittävä kanttura, jonka mukana tuo louskuttava piski oli, sai viimein narun kiinni. Avauduin melkolailla reippaasti asiasta emännälle

Tapahtuiko tilanteessa jotain peruuttamatonta vahinkoa, että täytyi ventovierraalle avautua "melkolailla reippaasti" ja kiehua tilanteesta vielä seuraavana päivänäkin?

Ei voi ymmärtää, jos joku muu töpeksii liikennevaloissa, koiran kanssa tai pyörätiellä, niin siitä täytyy pahoittaa mielensä loppuviikoksi. Ymmärtäisin paremmin, jos olisi itse töpeksinyt ja aiheuttanut haittaa sivullisille, niin kyllähän se harmittaisi.

telliv
07.02.2012, 12.48
Tapahtuiko tilanteessa jotain peruuttamatonta vahinkoa, että täytyi ventovierraalle avautua "melkolailla reippaasti" ja kiehua tilanteesta vielä seuraavana päivänäkin?

Ei voi ymmärtää, jos joku muu töpeksii liikennevaloissa, koiran kanssa tai pyörätiellä, niin siitä täytyy pahoittaa mielensä loppuviikoksi. Ymmärtäisin paremmin, jos olisi itse töpeksinyt ja aiheuttanut haittaa sivullisille, niin kyllähän se harmittaisi.

Tuntuu olevan ihan yleinen mentaliteetti tällä foorumilla mut eihän siitä kannata alkaa enää rouskuttamaan, muuten saa koko käyttäjäkunnan vihat yllensä :)!

IncBuff
07.02.2012, 12.49
Niin kaikkeahan saa tehdä esim. ammuskella haulikolla julkisella paikalla jos siitä ei synny peruuttamatonta vahinkoa vai? Taitaa kuitenkin olla että siitä saa rapsut vaaran aiheuttamisesta ja ase valtiolle. Samalla tavalla pitäis kohdella näitä sekopäitä jotka antaa tappajakoiriensa kulkea vapaana ihmisten ilmoilla.

Se on ihan turha lässyttää että koirasta näkee onko se hyökkäämässä vai ei. Se rakki on koiran omistajan vastuulla ja kenenkään ulkopuolisen ei pitäisi joutua tilanteeseen jossa pitää tehdä johtopäätöksiä josko se täysin tuntematon rakki on vaarallinen vai ei. *****.

Jenkkakahva
07.02.2012, 12.53
Niin kaikkeahan saa tehdä esim. ammuskella haulikolla julkisella paikalla jos siitä ei synny peruuttamatonta vahinkoa vai? Taitaa kuitenkin olla että siitä saa rapsut vaaran aiheuttamisesta ja ase valtiolle. Samalla tavalla pitäis kohdella näitä sekopäitä jotka antaa tappajakoiriensa kulkea vapaana ihmisten ilmoilla.

Se on ihan turha lässyttää että koirasta näkee onko se hyökkäämässä vai ei. Se rakki on koiran omistajan vastuulla ja kenenkään ulkopuolisen ei pitäisi joutua tilanteeseen jossa pitää tehdä johtopäätöksiä josko se täysin tuntematon rakki on vaarallinen vai ei. *****.

Juuri näin

ppikkupe
07.02.2012, 13.07
Niin kaikkeahan saa tehdä esim. ammuskella haulikolla julkisella paikalla jos siitä ei synny peruuttamatonta vahinkoa vai?

Jos tosiaankin lähdet kovistelemaan ympäriinsä räiskivää haulikkomiestä, niin ei siinä mitään. Kova jätkä, nostan peukkua.

Mutta jos aikuisen miehen täytyy menettää hermonsa ja avautua koiraansa ulkoiluttavalle "piipittävälle kantturalle", niin ei hyvää päivää... Noh, aivan sama. Jokainen tyylillään.

IncBuff
07.02.2012, 13.14
Ei tässä mistään avautumisesta ole kyse vaan siitä että teikäläisen mielestä kaikenlaista voi ilmeisesti tehdä kunhan siitä ei synny peruuttamatonta vahinkoa.

Highlander
07.02.2012, 13.20
Kun tätä ketjua varmaan lukee koiranomistajatkin niin mulla olisi yksi kysymys.

Vaimo on jo jonkin aikaa ehdotellut villakoiran hankkimista. Se ei taida olla ihan vielä ajankohtaista kun ollaan monesti myöhään iltaan asti poissa kotoa. "Siirillä" tulisi varmaan aika pitkäksi jne. ja eikö se ole aika edesvastuutonta jättää eläin yksikseen pitkäksi aikaa?

Varsinainen kysymys olisi, että suljetteko koiran toiseen huoneeseen siksi aikaa kun harrastatte sitä hempeetä puuhaa? Aattelin vaan, että mulla voisi ainakin tunnelma hieman latistua kun yhtäkkiä ne tummat pienet nappisilmät kiiluisivat ja se pörröpää ilmestyisi sängyn laidalle ja jos sillä olisi vielä vaaleanpunainen rusetti päässä..

:rolleyes:

Miqu
07.02.2012, 13.21
Säännöt ja lait on tarkoitettu yhteisiksi kaikille jotta voidaan toimia yhteisöissä turvallisemmin, niiden yksi tarkoitus on myös tuoda turvamarginaalia ja ennaltaehkäistä ikäviä tilanteita, ennen kuin ollaan itse tilanteessa...
Eli haulikkokin jääköön asekaappiin jos ei olla radalle tai metsästämään menossa.

Jenkkakahva
07.02.2012, 13.21
Jos tosiaankin lähdet kovistelemaan ympäriinsä räiskivää haulikkomiestä, niin ei siinä mitään. Kova jätkä, nostan peukkua.

Mutta jos aikuisen miehen täytyy menettää hermonsa ja avautua koiraansa ulkoiluttavalle "piipittävälle kantturalle", niin ei hyvää päivää... Noh, aivan sama. Jokainen tyylillään.
Olet siis sitä mieltä että on ihan okei, jos irrallaan oleva koira käy, tai uhkaa käydä suhun kiinni? Kova sälli, nostan peukkua:)

Miqu
07.02.2012, 13.24
Vaimo on jo jonkin aikaa ehdotellut villakoiran hankkimista. Se ei taida olla ihan vielä ajankohtaista kun ollaan monesti myöhään iltaan asti poissa kotoa. "Siirillä" tulisi varmaan aika pitkäksi jne. ja eikö se ole aika edesvastuutonta jättää eläin yksikseen pitkäksi aikaa?

Ei kannata hankkia koiraa jos sille ei ole aikaa. Siitä seuraa vain ongelmia. Jos silloin tällöin koira joutuu olemaan satunnaisesti yksin toistakymmentä tuntia, ei se siihen
kuole, läjät voi tosin tehdä sisälle. Koira kuitenkin on laumaeläin ja ihmiset ovat sille se muu lauma kun ei muita koiria ole. Koira helposti turhautuu jos
joutuu olemaan paljon yksin ja siitä yleensä seuraa ongelmia. Koira kannattaa ajatella tuollaisena 4-5-vuotiaana lapsena ja kuinka paljon lapsi kaipaa aikaa ja huomiointia...
Vihoviimeisintä on se kun ostetaan koira ja pidetään sitä ulvomassa ulkohäkissä yksin päivät pitkät - koira on laumaeläin.

Varsinainen kysymys olisi, että suljetteko koiran toiseen huoneeseen siksi aikaa kun harrastatte sitä hempeetä puuhaa? Aattelin vaan, että mulla voisi ainakin tunnelma hieman latistua kun yhtäkkiä ne tummat pienet nappisilmät kiiluisivat ja se pörröpää ilmestyisi sängyn laidalle ja jos sillä olisi vielä vaaleanpunainen rusetti päässä..

No siis meillähän on selkeä homma että meidän uroskoiralle osoitetaan tällä tavalla kuka on lauman pomo, että kuka sitä lauman narttua saa hempeillä :) Tosin meidän uroskoira
kyllä välillä protestoi asiaa... :D Taitaa terrrierin kanssa jatkua tämä ikuinen johtajuuskysymyksen selvittely koiran eliniän. Kyllä se päivän pari muistaa aina kuka on kuka, ja sitten
taas kokeillaan josko olisi asiaa pomon paikalle. Ei ole ainakaan elämä tylsää.

ppikkupe
07.02.2012, 13.34
Ei tässä mistään avautumisesta ole kyse vaan siitä että teikäläisen mielestä kaikenlaista voi ilmeisesti tehdä kunhan siitä ei synny peruuttamatonta vahinkoa.

Tämä ottaa varsin tyypillisen nettikeskustelun sävyn, mutta kyse oli nimenomaan avautumisesta. En minä näe yhtäläisyyttä niiden välillä, että jos ei menetä hermojaan ja pilaa koko päiväänsä niin silloin vastavuoroisesti sallii kaiken.

Mutta kuten sanoin, niin aivan sama. Ehkä silti se saattaa kannattaa ottaa huomioon, että seefferikin saattaa hyökätä puolustamaan emäntäänsä, jos kunniaansa loukattu miespyöräilijä alkaa kovin äänekkäästi "kantturaa" läksyttämään.

Jenkkakahva
07.02.2012, 13.35
Eilen Niihamassa kännykkämaston juurella isokokoinen seefferi oli irrallaan ja parin minuutin piirileikin jälkeen piipittävä kanttura, jonka mukana tuo louskuttava piski oli, sai viimein narun kiinni.
Avauduin melkolailla reippaasti asiasta emännälle, että ensinnäkin tuollaista koiraa kuuluisi komentaa, eikä leperrellä ja toisekseen se naru kuuluisi pitää kiinni.
Koirat pois osaamattomilta ihmisiltä :mad:.

Ei kannata hankkia koiraa jos sille ei ole aikaa. Siitä seuraa vain ongelmia. Jos silloin tällöin koira joutuu olemaan satunnaisesti yksin toistakymmentä tuntia, ei se siihen
kuole, läjät voi tosin tehdä sisälle. Koira kuitenkin on laumaeläin ja ihmiset ovat sille se muu lauma kun ei muita koiria ole. Koira helposti turhautuu jos
joutuu olemaan paljon yksin ja siitä yleensä seuraa ongelmia. Koira kannattaa ajatella tuollaisena 4-5-vuotiaana lapsena ja kuinka paljon lapsi kaipaa aikaa ja huomiointia...

No siis meillähän on selkeä homma että meidän uroskoiralle osoitetaan tällä tavalla kuka on lauman pomo, että kuka sitä lauman narttua saa hempeillä :) Tosin meidän uroskoira
kyllä välillä protestoi asiaa... :D Taitaa terrrierin kanssa jatkua tämä ikuinen johtajuuskysymyksen selvittely koiran eliniän. Kyllä se päivän pari muistaa aina kuka on kuka, ja sitten
taas kokeillaan josko olisi asiaa pomon paikalle. Ei ole ainakaan elämä tylsää.

Olisko tossa Iglumiehen tapauksessa käyny juuri niin, että lauman pomo oli narttunsa kanssa iltalenkillä ja koki Iglumiehen pyrkivän paikalleen:p

Highlander
07.02.2012, 13.41
Olisko tossa Iglumiehen tapauksessa käyny juuri niin, että lauman pomo oli narttunsa kanssa iltalenkillä ja koki Iglumiehen pyrkivän paikalleen:p
Varmasti näin on ollut mikäli Iglumies on vielä yhtä karvainen kuin lumimies :seko:

ellmeri
07.02.2012, 13.43

Tuollaista olin minäkin lukevinani rivienvälistä.

Iglumies
07.02.2012, 14.23
En ole koirakuiskaaja, enkä osaa lukea kuolaa roiskuvasta itseeni kiinniyrittävästä koirasta sanoa, haluaisiko se vain painia vaiko purra.
Tällä kantturalla vaan ei ollut minkäänlaista käskyvaltaa koiraansa kohtaan ja sentähden annoin nasevia neuvoja vastaisuuden varalle.
Olisko pikkupeten mielestä ollut tarpeellista antaa koiran purra ensin, muutenkaan tuolla Niihaman tienoolla ei ole suotavaa pitää pieniäkään otuksia irti, ulkoilijoiden lukumäärästä johtuen.
Palautteen antaminen onnistuu minulta ilman intternettiäkin, toisin kuin joltain muilta.

Baboon
07.02.2012, 14.26
Juoksen, hiihdän ja pyöräilen. Vaellan, liidän ja kiidän. Meillä on myös ollut koiria. Isoja ja pieniä. Kun viettää aikaa näin paljon vuodessa ulkosalla, niin sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Hyvää ja pahaa ja välillä vaarallisiakin juttuja. Mutta ei niistä enempää. Ei nää asiat tästä koskaan muutu. Samaa tappelua käydään joka vuosi kaikilla maailman foorumeilla ja foorumeiden ulkopuolella. Lopputulema on silti aina sama. Suurin osa koirien omistajista tuntee vastuunsa ja pitää koiransa kytkettynä. Sit on se toinen pää...No. Oma mielipiteeni on, että EI OLE MITÄÄN TARVETTA kuljettaa koiraansa vapaana ihmisten ilmoilla. Siihen ei ole mitään perusteltua syytä. Se on helpompaa kaikille, eikä kenenkään tarvitse tapella eikä selitellä. Tuntuu aika hölmöltä, että koiranomistajan tarvii yrittää puolustella, miksi pitää koiraansa kytkemättömänä yleisillä paikoilla. Se on vähän sama kun rattijuoppo yrittäis selitellä tekosiaan, että kyllä minä tätä autoo osaan ajaa vaikka vähän kännissäkin. Ikinä oo mitään sattunu...Molemissa tapauksissa rikotaan tietoisesti lakia. Ainoastaan toiseen virkavalta puuttuu.

ppikkupe
07.02.2012, 15.01
En ole koirakuiskaaja, enkä osaa lukea kuolaa roiskuvasta itseeni kiinniyrittävästä koirasta sanoa, haluaisiko se vain painia vaiko purra.
Tällä kantturalla vaan ei ollut minkäänlaista käskyvaltaa koiraansa kohtaan ja sentähden annoin nasevia neuvoja vastaisuuden varalle.Olisko pikkupeten mielestä ollut tarpeellista antaa koiran purra ensin

Jos ei voi antaa palautetta ilman että - suora lainaus kirjoittajalta - avautuu melkolailla reippaasti piipittävälle kantturalle, niin en hirveästi surisi, vaikka koira olisi purrut ensin. Eihän se oikein olisi ollut, mutta sori vaan...

ellmeri
07.02.2012, 15.32
Tällä kantturalla vaan ei ollut minkäänlaista käskyvaltaa koiraansa kohtaan ja sentähden annoin nasevia neuvoja vastaisuuden varalle. muilta.

Mä oon onneksi sen verran koirakuiskaaja että kun oli pari Bullterrieriä joitten kanssa piti olla isäntää niin auttanut mua monissa tilanteissa poluilla,osaan kyllä erottaa sellaisen vesselin joka on oikeesti tulossa päälle,siinä ensisijassa suojattava itsensä ja sitten kiinniotto ja päästö vasta kun isäntä on siihen valmis,joskus koira purrut isäntää!!*heh*siitäs sai.

Bittbull uros kävi koira-aitauksessa mun haskin kimppuun ja yritti alistaa mun narttua,kiinniotto tilanteessa Bittbullin omistaja(mies) meni paniikkiin ja seisoi tumput suorana,pyysin hihnaa lainaksi ja luovutin koiran omistajalle toivotuksin,älä tule tänne koiran kanssa jota et hallitse.

Moni koiran omistaja voisi käydä jonkun koirakoulutuksen"ihan oikeesti"itse pysähdyn polulla koiran kohdatessa ja heitän muutavat päiväntoivotukset niin pelokkaatkin koirat tottuvat ainakin minun hajujälkeen,koiralla on hyvä muisti,parempi kuin meidän akalla.

kooki
07.02.2012, 15.52
koiralla on hyvä muisti,parempi kuin meidän akalla.

Tässäpä oikeastaan koko ketjun ota kotia -viesti :D Lukitaanko loput?

Markku Liitiä
07.02.2012, 15.53
Jos ei voi antaa palautetta ilman että - suora lainaus kirjoittajalta - avautuu melkolailla reippaasti piipittävälle kantturalle, niin en hirveästi surisi, vaikka koira olisi purrut ensin.

Itsekin olen joutunut jonkin kerran tilanteeseen, jossa irrallaan oleva koira on pyrkinyt kiinni sääreen tai hyppinyt rinnuksilleni ärhäkän oloisesti. Vaikka olen kohtuullisen rauhallinen ihminen, adrenaliini on noissa tilanteissa ollut sen verran korkeissa lukemissa, että olen Iglumiehen tavoin antanut aika äänekästä palautetta koiran omistajalle.

Hyvä tietysti, jos ppikkupe pystyy luovimaan läpi elämänsä niin, että koskaan korota ääntään kenellekään - se on harvinainen ja (tästä en ole ihan varma) hieno ominaisuus.

VesaP
07.02.2012, 15.55
Kissat ei aiheuta tämmöistä kalabaliikkia... :rolleyes:

kukavaa
07.02.2012, 16.01
^ei niin, niistä huomaa jos ne hyökkää ja tietää että niitä ei kiinnosta pyöräilijät.

BONK
07.02.2012, 16.33
Kyllä niitä mokia on vuosien varrella itsellekin sattunut, vaikka kuinka tarkka yrittäisi olla ja vaikka koiria on koulutettu vuosikymmenet. Ei mitään vakavaa ole onneksi sattunut, mutta jos vaikkapa pentukoira on vapaana mennyt luvatta tapaamaan samassa metsässä tarpovia vieraita ihmisiä, niin koiran töpeksinnästä vastaan minä, joka olen juuri se henkilö jolle pitää palautetta silloin antaakin. Ymmärrän erittäin hyvin, että innostuneena ja yllättäen tuo meidänkin sakemanni näyttää varmasti monesta pelottavalta, varsinkin jos sattuu vielä haukahtamaan, vaikkei pelkoon ole mitään tarvetta. Vaan eihän sitä kukaan tuntematon voi tietää. Niihama on paikkana sellainen, että ihmettelen kyllä kovasti jos joku sakemanniharrastaja siellä harjoittelisi koiran irtipitoa, vaan onhan meitä moneen junaan. Valitettavasti.

Kyllä itsekin annan aina palautetta vapaana juoksevista koirista, ainakin sellaisista jotka ovat liian innokkaasti tulossa tutustumaan, olivat sitten mitä rotua tahansa. Huutaminen ja raivoaminen tosin ei ole se, millä tilanne jotenkin paranee. Ainahan tietysti tulee koiranomistajia vastaan, jotka antavat koiriensa olla vapaana melkein missän vaan, mutta niin kauan kuin heidän koiransa käyttäytyvät kuten koulutettujen koirien kuuluu eli ovat täysin isäntänsä hallinnassa, en näe itse mitään tarvetta puuttua asiaan. Eli antakaa toki noista ikävistä tilanteista palautetta, mutta rajat siinäkin. Irrallaan oloa harjoittelevien kannattaa aina valita sellainen alue (järjestyslaki muistaen), jossa ei toisia ihmisiä liiku ja silloinkin kannattaa koira pitää irtiollessaankin kytkettynä pitkään liinaan (5-10 metriä), josta saa helpommin koiran sitten tarvittaessa kiinni.

Koiran omistajista varmaan 99 % on taatusti nolona noista tapauksista, joissa eivät saa koiraa kiinni. Yksi erikoinen poikkeus tosin vuosia sitten omalle kohdalle sattui, jossa meitä päin juoksentelevan koiransa (kultainen noutaja!) kiinni saamisen jälkeen omistaja alkoi sätti meikäläistä, vaimoa ja silloista sakemanniani, joka oli kiinni koko episodin ajan. Totesin vain, että otapa nyt lääkkeet ja jatkettiin matkaa. No eikö ollut kohta taas sama koira irti ja meidän perässä hyökkäilemässä! Nainen juoksi koiraansa taas kiinni ja huusi meille, että "mene pois sen hirveän hurttasi kanssa" :) Aivan sekaisinhan tuo emäntä tietysti oli ja senkin olisin vielä antanut mennä, mutta kun jäi vielä takaa-ajon jälkeen siihen suutaan pieksämään niin totesin vaan ihan rauhallisesti, että seuraavan kerran kun koirasi on irti niin tämä meikäläisen koira on myös irti ja sen jälkeen tulee räkyttäjästä suikalelihaa. Komensin vielä perään Zerolle (silloinen koira, joka ei tosiaan ollut mikään koirapuistokoira) "hampaat" jolla koira näytti tosi ikävän näköisesti isot hampaat ikenien kera (tuo opetettiin alunperin tosin hampaiden harjausta varten :)). Sen jälkeen ei tarvinnut enää kyseistä henkilöä huomauttaa vallattoman koiran irti pitämisestä, vaikka monet kerrat vielä nähtiinkin.

Mutta, tuo onkin ollut ainoa kerta kun irti olevan koiran omistaja on käyttäytynyt jotenkin ääliömäisesti ja koiria on ollut itselläkin kohta kolmekymmentä vuotta. Yleensä sitä vaan omistajatkin pyytelee anteeksi ja on kuvainnollisesti "häntä koipien välissä".

Johan Moraal
07.02.2012, 16.34
ei ehkä suomessa, vaan...
http://www.railriders.com/blog/2010/07/how-to-survive-a-mountain-lion-attack/

Iglumies
07.02.2012, 18.48

Minä en ole pahoittanut mieltäni loppuviikoksi, enkä edes -päiväksi, mutta toivon tuon piipittävän kantturan ottaneen edes jotakin opikseen episodista.
Senverran tuosta kohtauspaikasta selvennykseksi, että kyseessä on parikymmentä metriä kanttiinsa aukio, jonka vastakkaiselta laidalta kantturan viereltä koira hyökkäsi minua kohti.
Itse jalkauduin pitäen koko selkkauksen ajan pyörää edessäni koiran räkyttäessä, emännän yrittäessä leperrellä ponnettomasti.
Juttuni pointti nimenomaan oli, ettei tuollaisen koiran käyttäytymisestä jolla on osaamaton isäntä/kanttura, voi tuntematon päätellä mitään.
Koirallekko mun olisi pitänyt pepen mielestä avautua?

mk
07.02.2012, 19.00
Eilen Niihamassa ...Koirat pois osaamattomilta ihmisiltä :mad:. Pisteet Iglumiehelle avautumisesta ! Näitä joskus tulee vastaan sekä maastossa, että joskus pihoista säntäileviä irrallaan olevia koiria ja ihan taatusti itsekin aiheesta mainitsen, jos ei koirat ole kontrollissa ja kytkettävissä ennenkuin ne on lahkeessa kiinni. Oli sitten minkäkokoisia koiria hyvänsä, mutta kiinnipito koskee myös niitä.

IncBuff
07.02.2012, 19.08
Itsekin olen joutunut jonkin kerran tilanteeseen, jossa irrallaan oleva koira on pyrkinyt kiinni sääreen tai hyppinyt rinnuksilleni ärhäkän oloisesti. Vaikka olen kohtuullisen rauhallinen ihminen, adrenaliini on noissa tilanteissa ollut sen verran korkeissa lukemissa, että olen Iglumiehen tavoin antanut aika äänekästä palautetta koiran omistajalle.

Hyvä tietysti, jos ppikkupe pystyy luovimaan läpi elämänsä niin, että koskaan korota ääntään kenellekään - se on harvinainen ja (tästä en ole ihan varma) hieno ominaisuus.Niin sitä rauhallinenkin ihminen helposti alkaa niin sanotusti avautumaan jos on kokenut terveytensä uhatuksi toisen välinpitämättömyyden ja lain vastaisen toiminnan vuoksi. Pidän itseäni oikein rauhallisena ihmisenä, mutta niin se vaan kuohahti syksyllä kun irti ollut koira oli juosta puistosta kelville ja fillarin alle. Onneksi ehdin jarruttaa ja väistää joten ei käynyt kummallekaan mitään, mutta siinä oli pulssi ja adrenaliinitaso säikähdyksen sen verran korkealla että tuli muutaman kymmenen metrin päässä koiraansa kohti juossutta omistajaa kohtaan käytettyä vähemmän korrektia kieltä. V*tun idiootti taisi olla se lievempi ilmaus. Noh en ole ylpeä siitä kun pyrin aina käyttäytymään fiksusti.

Ihminenkin on eläin, mutta sillä eläimellä on kyky vähän monipuolisempaan avautumiseen kuin koiralla joka haukkuu tai murisee joutuessaan uhatuksi.

MatkaMies
07.02.2012, 19.12
en hirveästi surisi, vaikka koira olisi purrut ensin. Eihän se oikein olisi ollut, mutta sori vaan...

Tällaisia piipittävän pitäisi luopua omasta koirastaan.

Risto Koivunen
07.02.2012, 19.48

Itse asiassa luin vähän aikaa sitten Yhdysvalloissa sattuneesta tapauksesta, jossa mies menehtyi kissanraapaisusta alkunsa saaneeseen verenmyrkytykseen.

hannupulkkinen
07.02.2012, 20.31
Eivät valjaissa ulkoilutettavat, mutta irtokissoista kyllä voisi avautua. Kuseskelua nurkkiin, lintujen ja rauhoitettujen jyrsijöiden metsästystä.
Jotkut omistajat ovat sitä mieltä, että kissojen tulee saada olla vapaasti luonnossa vaikka kuinka tuhoa tekisivätkin.

Grandi66
08.02.2012, 13.07
Koiran omistajista varmaan 99 % on taatusti nolona noista tapauksista, joissa eivät saa koiraa kiinni. Yksi erikoinen poikkeus tosin vuosia sitten omalle kohdalle sattui, jossa meitä päin juoksentelevan koiransa (kultainen noutaja!) kiinni saamisen jälkeen omistaja alkoi sätti meikäläistä, vaimoa ja silloista sakemanniani, joka oli kiinni koko episodin ajan. Totesin vain, että otapa nyt lääkkeet ja jatkettiin matkaa. No eikö ollut kohta taas sama koira irti ja meidän perässä hyökkäilemässä! Nainen juoksi koiraansa taas kiinni ja huusi meille, että "mene pois sen hirveän hurttasi kanssa" :) Aivan sekaisinhan tuo emäntä tietysti oli ja senkin olisin vielä antanut mennä, mutta kun jäi vielä takaa-ajon jälkeen siihen suutaan pieksämään niin totesin vaan ihan rauhallisesti, että seuraavan kerran kun koirasi on irti niin tämä meikäläisen koira on myös irti ja sen jälkeen tulee räkyttäjästä suikalelihaa. Komensin vielä perään Zerolle (silloinen koira, joka ei tosiaan ollut mikään koirapuistokoira) "hampaat" jolla koira näytti tosi ikävän näköisesti isot hampaat ikenien kera (tuo opetettiin alunperin tosin hampaiden harjausta varten :)). Sen jälkeen ei tarvinnut enää kyseistä henkilöä huomauttaa vallattoman koiran irti pitämisestä, vaikka monet kerrat vielä nähtiinki.

Vähän samantapainen tilanne kävi itselleni viime viikolla. Oma koira kiinni vierellä istuen ja vieras koira tulossa päälle. Oma ilmoitti ettei ole tulemista ja vieras totesi "selvä", omistaja huusi ku hinaaja "piä koiras kiinni ja painu v*ttuun täältä ton tappajan kanssa", oma istu vierellä ja ihmetteli lumipenkkaa ja ei ollut kiinnostunut vieraasta. Piti vähän avautua omistajalle koiran pitämisestä ja muista koirista ja ihmisistä. Arvatenkin ei mennyt jakeluun. Vieras koira yritti käydä vielä kaverin punttiin kiinni, kaveri käski vaan "irti" ja kas kummaa totteli, mutt omistajaa ei totellut ollenkaan. Seuraavalla kerralla on meinaa oma koira irti jos tulee vastaa irrallaa. Sen verta otti päähän omistajan toiminta. Meitä on näköjään moneen junaan ja osa jää laiturille.

ketti
08.02.2012, 13.22
Koiranulkoiluttajana pyydän aina anteeksi, jos koirani yltää nuuhkaisemaan jotakin ihmistä. Ei ihmisten pidä elää koirien ehdoilla, kyllä asia on toisinpäin.

Kaikella on kääntöpuolensa: tässä helsinkiläisessä lähiössä liikkuu vanha herra, joka klv:llä vastaan tullessaan kävelee väylän keskilinjaa tai vieläkin lähempää kiilaten ja leikaten hihakosketusetäisyydeltä aina jos mukanani on koira. En voi välttyä ajatukselta, että hän haluaa provosoida koiraani ja aiheuttaa kohtauksen.

Piipittäviin koiranomistajiin suhtaudun säälien. Kusessa he ovat, palvelijan roolissa koira pomona. Koiralle pitää puhua koiran kieltä. Palkitaan toivottu käytös,mutta ei palkita ei-toivottua käytöstä koskaan. Tuskin piipittäjät ovat pystyneet palkitsemisella ehdollistamaan mitä heidän käyttämä yleisin fraasi "sesse älä nyt viitsi" oikein tarkoittaa. Koiran mielestä omistajalta saatu epämääräinen huomionosoitus on palkinto ja tarkoittaa kannustusta: "hyvin menee, minua kehutaan, jatkan tätä räksytystä."

ppikkupe
08.02.2012, 13.50
Vähän samantapainen tilanne kävi itselleni viime viikolla. Oma koira kiinni vierellä istuen ja vieras koira tulossa päälle. Oma ilmoitti ettei ole tulemista ja vieras totesi "selvä", omistaja huusi ku hinaaja "piä koiras kiinni ja painu v*ttuun täältä ton tappajan kanssa".

Niin, tämähän on valitettavan useiden mielestä se kannustettavin ja rakentavin tapa suhtautua konfliktitilanteisiin... Raivostutaan ja huudetaan vastapuolelle naama punaisena. Myöhemmin mennään kotiin ja taotaan rintaa, kun tuli taas yhdelle idiootille avauduttua. Tästä tulee kaikille parempi mieli, ja seuraavan kerran kun polulla kohdataan, niin tilanne sujuu kaikessa ystävyydessä eikä kukaan tunne oloaan lainkaan kiusaantuneeksi.

Iglumies
08.02.2012, 14.04
Ilman sotaa ei tule rauhaa.

Markku Liitiä
08.02.2012, 14.21
Perusprobleemi on siinä, että nämä ongelmakoirat käyttäytyvät joka ainoan kerran samalla lailla, kun joku tulee metsässä vastaan. Omistajan aivokapasiteetti ei kuitenkaan riitä siihen, että pitäisi koiransa hihnassa, vaikka sama rähinä on syntynyt jo n+10000001 kertaa.

Vähän sama kuin ajaisin autolla vasenta puolta enkä sadannenkaan kolarin jälkeen tajuaisi siirtyä ajamaan oikealla.

Koirista 99 prosenttia on ihan ok ja kenties 25 prosenttia on yritetty kouluttaakin jollain lailla. Miten muuten ilmeisesti lähes jokainen koiranomistaja saa opetettua hauvansa sisäsiistiksi, kun muiden taitojen opettaminen näyttää olevan usein mahdotonta?

JackOja
08.02.2012, 14.33
...Miten muuten ilmeisesti lähes jokainen koiranomistaja saa opetettua hauvansa sisäsiistiksi, kun muiden taitojen opettaminen näyttää olevan usein mahdotonta?

Noh, suurin osa ihmisistähän on pohjimmiltaan itsekkäitä k*sipäitä. Sisäsiisteyden puuteesta on itselle haittaa, mutta muiden taitojen puutteesta on haittaa ainoastaan muille ihmisille, ei siis väliä :rolleyes:

Virpi
08.02.2012, 14.33
Meillä on sellainen terrikkä joka käy kaiken kimppuun mikä liikkuu. Oli se sitten siili, koira tai ihminen niin kiinni tarraa. Silti koiraamme ei ole millään lailla kohdeltu huonosti tai mitään siihen viittaavaakaan. Kerran se myös näykki maastopyöräilijää joka tuli meitä polulla vastaan. Tuli ainakin pyöräilijään vauhtia... Sen jälkeen en ole uskaltanut enää pitää sitä irti missään muualla kuin omalla pihalla. Jos portti jää auki, se hyökkää kyllä ihmisen kinttuun kiinni. Se ei pure kovaa, vaan näykkää. Jopa tuttujen naapureiden täytyy aina varoa kun tulevat meidän pihalle, koska se kohtelee tuttuakin ihmistä aivan kuin se olisi vieras. Varoittaa näykkäämällä ja päin hypähtämällä, että et tule lähemmäs.
Nyt kun poitsumme on intissä hän saa saman kohtelun jos on inttivaatteissa. Eli aivan kaheli koira. JOs se ei olisi 4-5kg:n painoinen ei sen kanssa pärjäisi kukaan. Kaikenlaista taktiikkaa on kokeiltu jotta siitä saisi vähän selväpäisemmän vaan ei mikään auta. Meillä on ollut aiemmin saman rotuinen koira joka oli luonteeltaan aivan erilainen. Tällä on joku pimeä puoli josta ei oikein ota selvää. Muutoin se on hellyydenkipeä ja kiltti koira. Itsellä on vuosikymmenien kokemus koirista ja useamman vuoden kokemus koirien koulutuksesta, enkä saa tähän yhteen terrikkään mitään tolkkua! Se on jo yhdeksän vuotias joten muutama vuosi täytyy vielä kärsiä sen käytöstä. Toista koiraamme se alistaa aivan mennen tullen vaikka se on toistakymmentä kiloa painavampi otus.
Johtajuusjutuissa ei ole epäselvää. Terrikkää ei pidetä mitenkään lapsen asemassa, sillä on selkeät säännöt - samat kuin meidän koirilla yleensä on, eikä tällaisia ongelmia ole koskaan aiemmin ollut. Nyt on vain tällainen tosi jäärä terrikkä sattunut meille.

ellmeri
08.02.2012, 14.58
Meillä on sellainen terrikkä joka käy kaiken kimppuun mikä liikkuu. Oli se sitten siili, koira tai ihminen niin kiinni tarraa.

Se ei pure kovaa, vaan näykkää. Jopa tuttujen naapureiden täytyy aina varoa kun tulevat meidän pihalle, koska se kohtelee tuttuakin ihmistä aivan kuin se olisi vieras. Varoittaa näykkäämällä ja päin hypähtämällä, että et tule lähemmäs.

Nyt kun poitsumme on intissä hän saa saman kohtelun jos on inttivaatteissa.

Kaikenlaista taktiikkaa on kokeiltu jotta siitä saisi vähän selväpäisemmän vaan ei mikään auta. Meillä on ollut aiemmin saman rotuinen koira joka oli luonteeltaan aivan erilainen.

Itsellä on vuosikymmenien kokemus koirista ja useamman vuoden kokemus koirien koulutuksesta, enkä saa tähän yhteen terrikkään mitään tolkkua! Se on jo yhdeksän vuotias joten muutama vuosi täytyy vielä kärsiä sen käytöstä. Toista koiraamme se alistaa aivan mennen tullen vaikka se on toistakymmentä kiloa painavampi otus.
Johtajuusjutuissa ei ole epäselvää. Terrikkää ei pidetä mitenkään lapsen asemassa, sillä on selkeät säännöt - samat kuin meidän koirilla yleensä on, eikä tällaisia ongelmia ole koskaan aiemmin ollut. Nyt on vain tällainen tosi jäärä terrikkä sattunut meille.

Näkojään pikku terrieri on teillä pomo!!
Meilläkin oli joskus valtataistelua kahden Bullterrierin kanssa nartun synnyttämä urospentu oli kova luupää,jouduin montakertaa alistamaan sen selälleen ja pitämään sen paikoillaan,puri hermostuessaan pakkaskaapin peltioveen reiät jne eli oli tosiaan vitsit kaukana.
Sitten kun alkoi tajuta ettei tule ruokaa eikä muutakaan herkkua niin alkoi taipumaan,tassujen pesu oli yhtä taistelua mutta siitäkin selvittiin,toistoja toistojen perään ja makupalaa ja pitkää pinnaa vaati,telkkarissa pyörivissä ohjelmissa on ollut hyviä vinkkejä kun vanhemmalla tytärellä dogo mikä on aikahurja niin siitäkin ollaan saatu hallittava yksilö! ainakin kun se on mun kanssa lenkillä.

Virpi
08.02.2012, 15.30
Meidän terrikkää saa käsitellä hoitotarkoituksissa helposti. Eli eläinlääkäri, trimmaaja saa käsitellä sitä aivan miten vain. Sama jos itse pesemme ja trimmaamme turkkia, leikkaamme kynsiä. No problem! Antaa käsitellä itseään aivan huoletta. Sen turkkia kun joudutaan leikkaamaan kerran kuussa, niin siitä ei tulisi mitään jos homma pitäisi hoitaa tappelun kautta. Sama on pesu, kerran kuussa on vähintään pestävä muuten turkki on rasvainen.
Tottelee hyvin normi arjessa, on nöyrä ja helposti oppiva koira. Siksi tuo sen käytös on todella ristiriitaista. Tottelee erittäin hyvin luokse tuloa, hiljaa oloa sekä muita koiria kohdattaessa pystytään sivuuttamaan kohde aika mukiin menevästi jos toinen koiramme ei provosoi rinnalla. Mutta jos kohde lähestyy minua ei ohitustarkoituksessa tai meidän pihaa, niin silloin tuo vahtimisvietti on pahimmillaan. Silloin se ei tottele käskyäkään. Se, että omat perheenjäsenet lähestyivät minua niin koira saattoi vieressä istuessaan jopa näykätä minua halaavaa tai viereeni tulevaa ihmistä. Se me saatiin kitkettyä, mutta silti se edelleen uhkaa hyökätä. Rasittava otus joskin silti rakas.

BONK
08.02.2012, 16.02
Tästä rajojen opettamisesta on koirapalstoilla luettavissa pitkät turinat, joten en ala toistelemaan niitä juttuja. Yleensä aika pitkä prosessi, jossa pohjalla täytyy olla koiralla taito kohdata toisia koiria/ihmisiä. Tiedän pari tapausta, jossa koiran omistajat ovat käyttäneet Petsafea ja toinen ainakin kehui tuotteen maasta taivaaseen.

http://www.digimesta.com/tuotteet/koiratarvikkeet/pihavahdit-ja-tarvikkeet/6305/?gclid=CIm6n5nDjq4CFeRXmAodKEN2gQ

Itse en tuotetta tunne tarkemmin tai ole käyttänyt, joten tarkemmat kommentit voi joku toinen antaa. Oli muuten tämä kehut antanut henkilö eläinlääkäri!

ellmeri
08.02.2012, 16.04
Virpi,sulla on näköjään suojelukoira ;-) kyllä sitä suojeluhaluakin saa kitkettyä pois.

Nyt mulla haski joka on tosi helppo ja lasten, koirien ja kissojen kaveri,tosin luennettakin löytyy jos uhataan.
Helppo antaa hoitoon jos on tarvis pitemmälle reissulle,kansainvälinen koiratuomari Rainer Vuorinen ollut meillä dog-sitterinä.
Sanoi että ei ole tavannut kiltimpää koiraa ja kehui että näkee että koira on saanut liikuntaa..(vähän oma kehua;-)

ppikkupe
08.02.2012, 16.23
Koirista 99 prosenttia on ihan ok ja kenties 25 prosenttia on yritetty kouluttaakin jollain lailla.

Tilannehan on sitten huomattavasti parempi kuin ihmisissä.

Grandi66
08.02.2012, 20.27
Niin, tämähän on valitettavan useiden mielestä se kannustettavin ja rakentavin tapa suhtautua konfliktitilanteisiin... Raivostutaan ja huudetaan vastapuolelle naama punaisena. Myöhemmin mennään kotiin ja taotaan rintaa, kun tuli taas yhdelle idiootille avauduttua. Tästä tulee kaikille parempi mieli, ja seuraavan kerran kun polulla kohdataan, niin tilanne sujuu kaikessa ystävyydessä eikä kukaan tunne oloaan lainkaan kiusaantuneeksi.

Sehän tossa ironista onkin, ett oma koira murahti kerran ja kiinnostus jäi siihen. Odoteltiin rauhassa ett vastapuoli saa koiransa kiinni ja heti tulee itkuutkuraivari päin naamaa. Todellakaan ei provosoitu. Omalla koiralla on kokoa ja näköä, ei sen tarte haukkua tms. Asettuu eteen istumaan, jos kokee tulevan uhkaksi ja ilmoittaa murahtamalla riittävän välimatkan. On tullut nähtyä livenä ku sakemanni laitto lukkojarrut päälle täydestä vauhdista, ku neiti murahti. Oli sillo maaten tuolin vieressä (istuin tuolissa). Sakemanni tuli sen jälkeen varovasti nenä pitkällä hitaaaasti haistelee.

Hiski
08.02.2012, 21.05
Koiranulkoiluttajana pyydän aina anteeksi, jos koirani yltää nuuhkaisemaan jotakin ihmistä. Ei ihmisten pidä elää koirien ehdoilla, kyllä asia on toisinpäin.

Kaikella on kääntöpuolensa: tässä helsinkiläisessä lähiössä liikkuu vanha herra, joka klv:llä vastaan tullessaan kävelee väylän keskilinjaa tai vieläkin lähempää kiilaten ja leikaten hihakosketusetäisyydeltä aina jos mukanani on koira. En voi välttyä ajatukselta, että hän haluaa provosoida koiraani ja aiheuttaa kohtauksen.

Täällä on sama periaate koirien suhteen ja ohittavien ihmisten suhteen. Läheltä liikkuvat ihmiset kuitenkin kiinnostavat ja jos tulevat liian lähelle niin kyllä sitä yritetään nuuhkaista. Todettakoon, että käytössä on nahkahihnat, ei fleksit.

Klv:llä kuljetaan laidassa ja vältellään vilkkaampia reittejä.

Oma lukunsa ovat koiria silmiin tuijottavat ohittelijat. Nämä saavat aikaa kunnon haukuntasession, kun koirat kokevat ohittajan tuijotuksen uhkailuksi. Sitten jäädään ihmettelemään ovatko koirat vihaisia/huonosti koulutettuja. No tälle ei ole juuri mitään tehtävissä, ärsyke koirille on sen verran kova ja kolmen lauma omasta mielestään ylivoimainen...

Samanlaisia kokemuksia kettin kanssa on vanhemmasta "herrasmiehestä" joka Haltialan alueella oikein tähtää kohti hihnassa ulkoilevia koiria ja tekee viime hetken väistöliikkeitä. Tämä mies tuli vaimoa vastaa useamman kerran viime kesänä, ikävä kyllä en itse koskaan nähnyt tätä herraa. Palaute olisi ollut välitöntä. Tahallinen kiusanteko/välinpitämättömyys ihmetyttää aina välillä oli sitten kyseessä koiran ulkoiluttaja tai pöyräilijä tai hiihtäjä...

Johan Moraal
27.02.2012, 16.01
Tänään saaristolenkillä, kun ajettiin yhden pihan läpi, tuli pieni sydänpysähdys. Maailman suurin näkemäni koira, aivan VALTAVA NÖFFI, murahti kerran ja tuli vähän matkaa minuun viereen kävelemään (minä siis ajoin vaan eteenpäin ikäänkuin mikään ei olisi). Sitten se työnsi valtavan turpansa minun nahkarukkaseen ja rupesi sitä vauhdissa nuuskimaan, samala työntäen minut eteenpäin. Ihan järkyttävä otus. Onneksi taisi olla hyväluonteinen, huomioiden vielä että ajoimme sen pihan läpi. :D

AK-87
27.02.2012, 16.21
OT: Nöffit on helkkarin isoja, mutta en usko että sellaista saa vihaiseksi yrittämälläkään. :)

Matti H
27.02.2012, 16.25
Nöffin kanssa suurin murhe on kuolaan hukkuminen.

rjrm
27.02.2012, 16.35
Onko Nöffi joku oikea koira?
Tänään oli Kalevan mukaan rottweiler purrut ulkoilijaa.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/rottweiler-puri-lenkkeilijaa-iinatissa/930613

Ja eiköhän ole heti puolustelijoita tuollakin koiralla tuolla kommenteissa.

mk
27.02.2012, 17.38
Onko Nöffi joku oikea koira?
kyllä nöffi on oikea koira ainakin jos nöffin omistajilta kysytään http://fi.wikipedia.org/wiki/Newfoundlandinkoira
Harmittomia ja yleensä hyvin säyseitä otuksia.. Yleensähän se menee noin että mitä isompi rotu niin sitä kiltimpiä ja rauhallisempia ovat, jos koulutus on jollain tasolla kunnossa.. Toki huonolla pidolla saa hyvästäkin koirasta huonotapaisen. :)
Ikävä tapaus tuo rottweilerin purema eikä lisää rodun mainetta vaikka vammoista ei olekaan tietoa .. :(

Johan Moraal
27.02.2012, 17.46
kyllä nöffi on oikea koira ainakin jos nöffin omistajilta kysytään http://fi.wikipedia.org/wiki/Newfoundlandinkoira
Harmittomia ja yleensä hyvin säyseitä otuksia.. Yleensähän se menee noin että mitä isompi rotu niin sitä kiltimpiä ja rauhallisempia ovat, jos koulutus on jollain tasolla kunnossa.. Toki huonolla pidolla saa hyvästäkin koirasta huonotapaisen. :)
Ikävä tapaus tuo rottweilerin purema eikä lisää rodun mainetta vaikka vammoista ei olekaan tietoa .. :(

Minut eteenpäin työntänyt nöffi oli ruskea versio, sain nyt tietää että sen nimi on Ruoste ja on kuulemma hyvätapainen vanhus. Tuossa ylälinkissä selviää että uroksella säkäkorkeus joku 70 cm, eli hyvin yltää nuuskimaan pyöräilijän räkärukkasta vaikka olisi vähempikin droppia:D
Minullekin kävi mielessä että jos on sen kokoinen koira ei tarvii ole olla räkättämässä ja uhoilemassa ja pätemässä, ulkonäkö tuo riittävästi arvokasta itsevarmuutta:)

AK-87
27.02.2012, 17.50
Juu ei tarvi räksyttää noilla mitoilla... Olenpa todistanut tilannetta, kun vajaan vuoden ikäistä norjanharmaa/sakemanni urosta totutettiin pari vuotiaaseen nöffiurokseen. Painoeroa koirilla on siis kymmeniä kiloja (en tiedä miten tuo ikä vaikuttaa koirien hierarkiassa). Sekarotuinen otti tonttia kaikin keinoin, murisi ja räyhäsi, nöffiä ei mittelö kiinnostanut pätkääkään. Eli vaikka provoa tuli toiselta uroskoiralta aikalailla maksimit, niin nöffi tykkäsi mieluummin peruuttaa tilanteesta.

Editti: Kyseinen norjanharmaa/sakemanni asustaa siis landella siten, ettei se käytännössä koskaan kohtaa muita koiria. Ihmisiin se on kyllä tottunut.

mk
27.02.2012, 17.51
Minullekin kävi mielessä että jos on sen kokoinen koira ei tarvii ole olla räkättämässä ja uhoilemassa ja pätemässä, ulkonäkö tuo riittävästi arvokasta itsevarmuutta:)
juurikin näin :) Itselläni oli aikoinaan muutamia tanskandoggeja (näyttelyharrastusta, tokoa, yms.). Niissäkin piisaa koko ja näköä http://fi.wikipedia.org/wiki/Tanskandoggi

Jani T.
12.03.2012, 21.48
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/koira-hyokkasi-lenkkeilijoiden-kimppuun---toiselta-peukalosta-pala-pois/art-1288454662400.html

Pyöräpummi
12.03.2012, 22.19
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/koira-hyokkasi-lenkkeilijoiden-kimppuun---toiselta-peukalosta-pala-pois/art-1288454662400.html

Hyi, Hyi! Taas pahoja ihmisiä. Ainahan se on ihmisen vika kun söpöläinen puree.
Tämähän on pikkujuttu! Floridassa perheen vauvan oli kuristanut terraariostaan karannut burmalainen boa (burmese boa).

Kaatuilija
22.08.2012, 20.55
Moi! Uusi käyttäjä tällä foorumilla, joten en ole varma, menikö oikealle alueelle :D
Kesämökin ympäristössä on paljon leveitä hiekkateitä ym. polkuja, joilla on mukava ajella maastopyörällä, mutta vakioreitin varrella on maalaistalo, jonka pihassa on usein kaksi vihaisen oloista isoa koiraa irrallaan. Päiväsaikaan ne ovat yleensä hypänneet pyörän eteen murisemaan ja aina kun lähtee liikkelle, koira hyökkää eteenpäin koventaen murinaa. Yleensä muutaman minuutin odottelun jälkeen koirat kyllästyvät ja lähtevät pois. Kysymys kuuluukin, miten koirat reagoivat pilkkopimeällä ajeluun, jos eivät erota pimeästä muuta kuin 600 lumenin pyöränvalot? Ja kannattaako tehdä sillä tavalla pimeällä, että ottaa vain paljon vauhtia ja kaahaa täysillä talon ohi toivoen, että koirat ovat hitaampia kuin Giantin maastopyörä :rolleyes: Kerran pimeällä ajellessani koirat ilmeisesti näkivät jo kaukaa valoni ja talolta alkoi kuulumaan lähenevää räksytystä. Silloin heitin samantien ympäri ja täysillä polkemaan poispäin ja ilmeisesti koirat eivät jaksaneet lähteä perään. Monista paikoista olen lukenut, että koira voi purra jos lähtee pakoon ja on järkevämpää pysähtyä paikalleen, mutta mites tuo pysähtyminen pilkkopimeällä, kun koira ei todennäköisesti näe pyöräilijää? Ei olisi kivaa, jos kaksi isokokoista koiraa hyökkäisi kimppuun :p Pitäisikö ottaa yhteyttä koirien omistajaan?

Fat Boy
22.08.2012, 21.16
Moi! Uusi käyttäjä tällä foorumilla, joten en ole varma, menikö oikealle alueelle :D
Ei olisi kivaa, jos kaksi isokokoista koiraa hyökkäisi kimppuun :p Pitäisikö ottaa yhteyttä koirien omistajaan?

Harva elukka on hyökätessään kovin lystikäs.. Mutta joo, mun mielestä paras alku sinun, koirien ja niiden omistajan yhteiselolle olisi mennä tapaamaan koirien omistajaa, mieluusti vielä sillä pyörällä. Alkuun valoisalla ja joskus pimeällä kaikkine valoinesi. On hyvinkin mahdollista, että koirat ymmärtävät, että niiden isäntä luottaa sinuun ja luottavat jossain määrin nekin. Jolloin vahtiminen loppunee. Mikään ei takaa, toimiiko homma, mutta ei siitä liene haittaakaan ole.

Matsuma
22.08.2012, 21.38
Mites jos menisit asiallisesti juttelemaan koirien omistajan kanssa? Tai sitten otat suoraan yhteyttä poliisiin.

Tuo täysiä pimellä kaahaaminen kuulostaa tyhmältä vaihtoehdolta. Karkuun ajaminen provosoi koiria takaa-ajoon ja jos ovat paimenviettisiä, niin saattavat yrittää näykkiä.

LIS. Fat Boyta kompaten. Yritä ensin hieroa sovintoa koirien ja näiden omistajien kanssa. Olette lähteneet pikkasen väärällä jalalla liikenteeseen. Voit vielä viheltää pelin poikki.

Voit myös tiedustella neuvoja Päivän Peilistä (http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/palsta/forumdisplay.cgi?ohje=aiheet&forum=P%E4iv%E4n+Peili&number=20&DaysPrune=20&LastLogin=) (Suomen suurin lemmikki-portaali). Tosin aloitusviesti kannattaa muotoilla toisella tavalla tai muuten sut teilataan alas provona. ;)

dirtyrider
22.08.2012, 22.06
Hassua, otsikko on purevat koirat, mutta missään ei mainita, että mikään koira olisi purrut tai edes yrittänyt purra.. :rolleyes: Tosin jos kyseessä olisi ollut Iltalehdistön otsikko, niin siinä lukisi "Tappajakoirat" :cool: Miten olisi "Haukkuvat koirat"?
Vaihtoehdot, ota yhteyttä omistajaan tai soita poliisit?! Poliisit paikalle, koska koirat haukkuu ja melkein pureekin..? Hyviä ohjeita. Jotenkin kutina, että tämä koira-aiheinen topic ei kauaa elä.
Vaikea ohjeistaa miten toimia, kun ei tiedä missä maalaistalon pihoissa ajelet Giantillasi. Ei tästä ole kauaa kun pari koiraa ammuttiin lammastarhaan susina, joten kannattaa katsoa missä liikkuu.. :)
Palstalla on paljon koiraihmisiä tuosta Koiraketjusta päätellen, joten kokemustakin varmaan löytyy siltä puolelta. Itse pysähdyn aina koiran kohdatessa, jo siitäkin syystä, että omistaja ehtii reagoimaan. Tosin tämäkin kaupunkialueella maastossa. Ikinä ei ole (vielä) tarvinnut tiellä kiritellä koiran kanssa..

Matsuma
22.08.2012, 22.29
Hassua, otsikko on purevat koirat, mutta missään ei mainita, että mikään koira olisi purrut tai edes yrittänyt purra.. :rolleyes: Tosin jos kyseessä olisi ollut Iltalehdistön otsikko, niin siinä lukisi "Tappajakoirat" :cool: Miten olisi "Haukkuvat koirat"?
Vaihtoehdot, ota yhteyttä omistajaan tai soita poliisit?! Poliisit paikalle, koska koirat haukkuu ja melkein pureekin..? Hyviä ohjeita. Jotenkin kutina, että tämä koira-aiheinen topic ei kauaa elä.

Äläs nyt kärjistä asiaa.
Jos neuvottelu omistajan kanssa ei jostain syystä onnistu, niin ei siinä paljon muita vaihtoehtoja jää, kuin ottaa poliisiin yhteyttä. Vai minkälaisia ohjeita sinä antaisit ihmiselle, jolla ei ole kokemusta koirista, joka ei tunnista koirien rotua ja tiedustele neuvoja fillarifoorumilla?

Lasol
22.08.2012, 23.11
..............Vaihtoehdot, ota yhteyttä omistajaan tai soita poliisit?! Poliisit paikalle, koska koirat haukkuu ja melkein pureekin..? Hyviä ohjeita. Jotenkin kutina, että tämä koira-aiheinen topic ei kauaa elä................

Ymmärtääkseni kyseessä ei ole yksityistie missä pyörää ajetaan ja missä koirat kiusaavat. Yleisellä paikalla (eli myös yleisellä tiellä) on koirat pidettävä kytkettynä. Tottakai voi soittaa poliisille. On laitonta pitää koiria vapaana yleisellä paikalla tämän valtakunnan sääntökirjan perusteella. Kännissä auton ajaminenkin on laitonta, muunmuassa. On eri asia puuttuuko poliisi asiaan, muttei väärin ole ilmoitusta asiasta tehdä.

TuH
22.08.2012, 23.23
Ei tästä ole kauaa kun pari koiraa ammuttiin lammastarhaan susina

Koirat ammuttiin lammastarhaan kyllä, mutta "susina" taisi olla pelkkää iltapäivälehtien revittelyä. Sattumoisin tapauksen yksipuoleisesta uutisoinnista on kanneltu Julkisen sanan neuvostoon.

Risto Koivunen
22.08.2012, 23.28
Voi olla, että tuo mainittu "kesämökin ympäristö" ei välttämättä täytä Järjestyslaissa koirakurin kohdalla mainitun taajaman tunnuspiirteitä. Tällä hetkellä ei myöskään enää päde Metsästyslain mukainen koiran kiinnipitovelvollisuus (päättyy 19.8. jälkeen).

dirtyrider
23.08.2012, 00.12
Äläs nyt kärjistä asiaa.
Jos neuvottelu omistajan kanssa ei jostain syystä onnistu, niin ei siinä paljon muita vaihtoehtoja jää, kuin ottaa poliisiin yhteyttä. Vai minkälaisia ohjeita sinä antaisit ihmiselle, jolla ei ole kokemusta koirista, joka ei tunnista koirien rotua ja tiedustele neuvoja fillarifoorumilla?

Koirien roduille ei liene väliä. Tapauksesta riippuen, yrittäisin keskustella koirien omistajan kanssa. Joku voi vetää herneet nokkaan, jos pyydät häntä pitämään koirat kiinni omalla pihallaan maaseudulla, jossa koirat ovat varmaan enemmän tai vähemmän vapaana aina. Voit yrittää vedota koirien turvallisuuteen, mikäli lähellä on autoteitä tms. tai siihen, että koirat saattava lähteä seuraamaan pois pihapiiristä jne..
Poliisille soittamiselle en näe perustetta, jos koirat ei ole tehnyt vahinkoa itselle tai omaisuudelle tai ei olla taajamassa tai vedota metsästyslakiin, joka velvoittaa pitämään koirat kytkettynä ~maalis-elokuun välisen ajan.
http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2007/20070404_koirienkiinnipito.htm
Eikä laki taida tuntea koirien kohdalla laiton uhkaus -termiä.

Ymmärtääkseni kyseessä ei ole yksityistie missä pyörää ajetaan ja missä koirat kiusaavat. Yleisellä paikalla (eli myös yleisellä tiellä) on koirat pidettävä kytkettynä. Tottakai voi soittaa poliisille. On laitonta pitää koiria vapaana yleisellä paikalla tämän valtakunnan sääntökirjan perusteella.

"Yleisellä paikalla"=taajamassa kyllä. Missä mainittiin yleisellä paikalla tai yleisellä tiellä?

leveitä hiekkateitä ym. polkuja, joilla on mukava ajella maastopyörällä, mutta vakioreitin varrella on maalaistalo

Linkitä toki pykälä väitteidesi perusteeksi.

BadM
23.08.2012, 03.14
Miksi aina pitää Vasikoida poliisille?

sianluca
23.08.2012, 06.17
Törmäsin "koiraongelmaan" viime lenkilläni maastopyörän selässä Hesan keskuspuistossa. Vihaisesti räksyttävä koira omistajansa kera oli keskellä polkua, eivätkä hievahtaneet minnekkään. Pysähdyin, ja koiran omistaja näytti sormellaan viereistä pusikkoa sanoen samalla "kierrä". Että näinkin voi käydä. Edellisellä viikolla irralla oleva koira lähti metsässä haukkuen seuraamaan maastopyörääni. Ajettuani muutaman kilometrin kuulin huutoja "pyöräilijä"! Hengästynyt omistaja tuli sieltä minulle vihaisena, koska en ollut pysähtynyt koiran lähdettyä perään!

JackOja
23.08.2012, 07.13
...koiran omistaja näytti sormellaan viereistä pusikkoa sanoen samalla "kierrä"....

Oliko tuo komento suunnattu sinulle vai koiralle?

AK-87
23.08.2012, 07.34
Onko siis dirtyrider tosiaan sitä mieltä, että vihaisten koirien pitäisi antaa temmeltää haluamallaan tavalla ja ulkopuolisen (tässä pyöräilijän) pitää vain elää pelkonsa kanssa? Koska rikoksen tunnusmerkistö ei täyty. Avaisitko tuota logiikkaa hieman?

Ja BadM täällä onnistumassa jälleen :D Teillä Kontulassahan vasikat laitetaan kylmäksi välittömästi? ;)

dirtyrider
23.08.2012, 08.22
Onko siis dirtyrider tosiaan sitä mieltä, että vihaisten koirien pitäisi antaa temmeltää haluamallaan tavalla ja ulkopuolisen (tässä pyöräilijän) pitää vain elää pelkonsa kanssa? Koska rikoksen tunnusmerkistö ei täyty. Avaisitko tuota logiikkaa hieman?

En ole sitä mieltä, missä kohtaa näin väitin, juurihan kerroin miten toimia.. Itse olet ilmeisesti niitä ihmisiä, jotka soittavat mieluummin poliisille, kuin selvittävät asian kasvokkain/puhelimitse? Naapurissa äänekkäät tuparit -> poliisille soitto? Naapurin koira haukkuu yksin kotona-> poliisille soitto? Olet sitä mieltä, että jos joku pyyhkii tiluksien kulmilla maastopyörällä ja koirat haukkuvat/murisevat edessä, niin koiran omistajalla ei ole oikeutta saada tietää asiasta kyseiseltä henkilöltä/korjata tilannetta? "Temmeltää".. :rolleyes:

pethe
23.08.2012, 08.30
Jännä juttu, kun täällä osin Vantaata harrastetaan metsästystä ja nyt kun niitä metsästyskoiria on tuonne metsiin ilmestynyt, niin eivät ainakaan ole minusta ja pyörästä kiinnostuneita ollenkaan. Väkisin tulee mieleen, että kun pääsevät toteuttamaan koiruuttansa luonnollisella tavalla, niin ei tarvitse harrastaa korvikkeena pyöräilevien ihmisten jahtaamista.

AK-87
23.08.2012, 08.40
En ole sitä mieltä, missä kohtaa näin väitin, juurihan kerroin miten toimia.. Itse olet ilmeisesti niitä ihmisiä, jotka soittavat mieluummin poliisille, kuin selvittävät asian kasvokkain/puhelimitse? Naapurissa äänekkäät tuparit -> poliisille soitto? Naapurin koira haukkuu yksin kotona-> poliisille soitto? Olet sitä mieltä, että jos joku pyyhkii tiluksien kulmilla maastopyörällä ja koirat haukkuvat/murisevat edessä, niin koiran omistajalla ei ole oikeutta saada tietää asiasta kyseiseltä henkilöltä/korjata tilannetta? "Temmeltää".. :rolleyes:

Joo, olen juuri sellainen... Kyllä mun mielestä ensin kannattaa yrittää keskustella sen koirien omistajan kanssa, mutta jollei tilanteeseen saada muutosta, on seuraavaksi ainoa oikea ratkaisu (tai ainoa lain mukainen ratkaisu) ottaa yhteys poliisiin. Aika naiivia olettaa, ettei omistaja jo tietäisi koiriensa käytöksestä. :)

BONK
23.08.2012, 08.46
Tämä se on semmoinen runsauden sarvi, ettei paremmasta väliä. Koirien omistajissa on idiootteja aivan samassa suhteessa kuin pyöräilijöissäkin, valitettavasti. L4:n tapauksessa ei muuta kuin omistajien jutuille ensin. Jos kerran ei mitään vahinkoa ole tapahtunut, vaan olet kohdannut kaksi haukkuvaa koiraa, niin ei ainakaan kannata heti iltapäivälehtimäisesti "järkyttyä" tai "tuohtua".

Ensin omistajien juttusille ja jos eivät ymmärrä ja sitten vasta poliisille. Ota vaikka kännykkäkameralla video noista "hyökkäävistä" koirista, niin kukaties isäntäkin innostuu enemmän koirien kytkettynä pitämisestä.

VesaP
23.08.2012, 08.56
Vaimo oli tuossa muutama päivä sitten testaamassa pyörän säätöjä lyhyellä siivulla. Itse olin maisemissa autolla siellä. Lähdin ajamaan tietä eteenpäin, kunnes huomasin kilsan päässä että iso saksanpaimenkoira juoksentelee yksinään irti keskellä tietä. Yksinään joo, sillä isolla peltoaukealla ei näkynyt ketään ihmistä missään. Heitin autolla U-käännöksen ja kävin sanomassa vaimolle että käännyppä testailee pyörää toiseen suuntaan jos et halua hippasille hurtan kanssa. Joo, itseä kyllä olisi hirvittänyt jos itse olisin pyörällä joutunut kohtaamaan ko otuksen. Olisin varmaan ajanut hiljaa rullaten ilman polkemista hurtan ohi ja toivonut ette innostu liikaa. Ja sitten kun olisi muutamakymmen metriä väliä niin hetki ajaa sitä 50K vauhtia. Joku taisi kehua täällä joskus että ko rotuinen koira vetää jotain 40K vauhtia juostessaan. Olisin ollut vielä siis 10K voitolla :D

dirtyrider
23.08.2012, 09.39
Tapauksesta riippuen, yrittäisin keskustella koirien omistajan kanssa.

Joo, olen juuri sellainen... Kyllä mun mielestä ensin kannattaa yrittää keskustella sen koirien omistajan kanssa
Äsken olit vielä soittamassa poliisille, vaikka juuri ehdotin pari viesti aiemmin tätä toista lähetymistapaa.. :rolleyes: Yritä nyt päättää.

alumiini
23.08.2012, 09.49
Meikäläistä puraisi mukavan näköinen Bullmastiffi Kouvolan poluilla. Mummo ei saanut koiraan mitää kontrollia ja toisessa hihnassa tempoi vielä pystykorva.
Jouduin pysähtymään kun pystykorva tukki koko polun, samassa Reijo -niminen bullmastiffi hyökkäs sivulta kuin joku velociraptor.
Meinasin vielä kaatua kun toinen jalka oli polkimessa kiinni.

Onneks oli hanska kädessä, ei mennyt iho rikki. Mutta pirun kovaa se puri. Koirien omistaja ei pyytänyt anteeksi, sanoi vaan että Reijo luuli että olen uhka sille.:rolleyes:
Takaa kuului vielä "soo soo Reijo, tuhma poika" -kun ajelin poispäin.

AK-87
23.08.2012, 10.04
Äsken olit vielä soittamassa poliisille, vaikka juuri ehdotin pari viesti aiemmin tätä toista lähetymistapaa.. :rolleyes: Yritä nyt päättää.

Miten tuo sun sisälukutaito onkin noin maissa? Missä mä olin ensimmäisenä vaihtoehtona soittamassa poliisille? Kertauksen vuoksi: 1) yritetään saada tilanne selväksi koirien omistajan kanssa. Mikäli tässä ei onnistuta siirrytään vaihtoehtoon 2) ja kontaktoidaan virkavalta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että poliisia on turha häiritä ja tuollaiset irrallaan pidettävät rakit saisi lopettaa se ketä ne ottavat kupoliin :)

AK-87
23.08.2012, 10.10
Meikäläistä puraisi mukavan näköinen Bullmastiffi Kouvolan poluilla. Mummo ei saanut koiraan mitää kontrollia ja toisessa hihnassa tempoi vielä pystykorva.
Jouduin pysähtymään kun pystykorva tukki koko polun, samassa Reijo -niminen bullmastiffi hyökkäs sivulta kuin joku velociraptor.
Meinasin vielä kaatua kun toinen jalka oli polkimessa kiinni.

Onneks oli hanska kädessä, ei mennyt iho rikki. Mutta pirun kovaa se puri. Koirien omista ei pyytänyt anteeksi, sanoi vaan että Reijo luuli että olen uhka sille.:rolleyes:
Takaa kuului vielä "soo soo Reijo, tuhma poika" -kun ajelin poispäin.

Tässä aika selkeä esimerkki mm. dirtyriderille: 1) Omistajan kanssa ei saatu yhteispeliä toimimaan -> 2) virkavalta paikalle ja rikosilmoitusta tekemään. Näin mä olisin tehnyt.

EsaJ
23.08.2012, 10.22
Ekös se oo niin, että koirien ollessa laumaeläimiä, ne suojelevat laumaansa, jos sitä suojelijan roolia isäntä ei ole ottanut heiltä pois. Kun isäntä osoittaa,mettä hän hoitaa laumansa suojelun, Silloin koiralla ei ole mitään tarvetta provosoitua muista, ihmisistä, toisista eläimistä yms?

dirtyrider
23.08.2012, 10.44
Tässä aika selkeä esimerkki mm. dirtyriderille: 1) Omistajan kanssa ei saatu yhteispeliä toimimaan -> 2) virkavalta paikalle ja rikosilmoitusta tekemään. Näin mä olisin tehnyt.

En tiedä, miten tämä tapaus liittyy aiempaan esimerkkiin? Ei tuossa ole mitään mahdollisuutta yhteispeliin tai asialliseen keskusteluun omistajan kanssa, jos koira tulee päälle (lue: eri asia kuin haukkua/murista). Olisin kyllä itse siirtynyt suoraan vaiheeseen 2). Muutama viikko sitten lähipiirin bortsut sai Hietaniemen uimarannan paikkeilla vapaana juosseen dogo argetinon päällensä. Toinen koira pääsi alta pois, mutta toinen jäi hampaisiin. Onni onnettomuudessa, että sai revittyä/potkittua koiran irti, eikä omalle koiralle käynyt pahempaa. Kädessä vekki ja reikä hampaista. Omistaja pahoitellen paikalle, mutta ilmoitti myöskin samalla, ettei maksa mahdollisia lääkärikuluja tulleesta haavasta, koska ei tiedä kumpi koira on ne aiheuttanut...!? Että tälläiseenkin törmää.. Jälkiviisaana poliisit tuonne olisi pitänyt saada paikalle, mutta ei kuitenkaan näin tehty.

AK-87
23.08.2012, 11.09
Niin, ei olekaan mahdollisuutta. Se siis rajaa pois vaihtoehdon 1. jolloin siirrymme suoraan kohtaan 2. kulkematta lähtöruudun kautta. Hyvin yksinkertaista. Oman oikeusturvan vuoksi se miliisi paikalle on paras hälyttää, kuten tuossa dogo argentino keississäkin olisi näköjään kannattanut.

sotkotin
23.08.2012, 11.19
Kerran lenkillä nappas takareidestä koira mallia joku lintukoira ja reiät pohkeessa. Onnistunut ratkaisu tilanteessa oli keskustelu omistajan kanssa hyvässä hengessä ja sopimus, että isäntä maksaa pökät ja lekurikäynnin. Nykyäänkin törmätään joskus tienpäällä,eikä haistatella vaan rekku haistaa ja saa rapsutukset. Minusta nää varsinaiset puremistapaukset on aika harvinaisia ja aika harvoin johtaa mihinkään tosi vakavaan.

alumiini
23.08.2012, 12.20

No ei tuo minua niin paljon hetkauttanut että olisin poliisille soittanut. Sanoin omistajalle ettei käynyt kuinkaan ja jatkoin matkaa.
Nauratti vaan jälkeenpäin tuo koiran omistajan reaktio "Ei Reijo tarkoittanu pahaa, se luuli että olet uhka sille..Soo soo Reijo"

BONK
23.08.2012, 12.30
Mielestäni sotkotin on tuossa toiminut todella fiksusti, nostan hattua. Jos asian pystyy sopimaan, niin se on aina parempi ratkaisu kuin raastuvassa riitely. Jos taas sopuratkaisu ei syystä tai toisesta onnistu, niin sitten toki viranomaiset paikalle ja prosessi sitä kautta eteenpäin.

AK-87
23.08.2012, 12.38
No ei tuo minua niin paljon hetkauttanut että olisin poliisille soittanut. Sanoin omistajalle ettei käynyt kuinkaan ja jatkoin matkaa.
Nauratti vaan jälkeenpäin tuo koiran omistajan reaktio "Ei Reijo tarkoittanu pahaa, se luuli että olet uhka sille..Soo soo Reijo"

Jep jep, kukin tavallaan. Mulla on sovittelutuokio lähiaikoina.

Velogi
23.08.2012, 12.40
Poljin aikanani kesähommissa polkupyörällä postia ja jouduin kokemaan että sarjakuvista tuttu klisee postinkantajaa jahtaavista koirista ei ole tuulesta temmattu. Käyttäytyminen on sinänsä ymmärrettävää kun postimies pyyhältää yllättäen pihaan. Yksi koira oli erityisen ärhäkkä ja kävi joskus pohkeeseen tai pakaraan kiinnikin. En älynnyt siitä mitään tuolloin vaatia kun selvisin hampaanjäljillä ja housujen paikkauksella.

sotkotin
23.08.2012, 13.13
Toki oikeusprosessi on edessä jos se korkeammalla narun päässä keikkuva ei ole niin yhteistyöhaluinen... Mut pointtina mun tapauksessa oli se et en itse "räjähtäny" vaikka siinä ehkä kaikki kolme oltii melko kireenä ja silti sopu syntyi.....

Risto Koivunen
23.08.2012, 13.57
Jännä juttu, kun täällä osin Vantaata harrastetaan metsästystä ja nyt kun niitä metsästyskoiria on tuonne metsiin ilmestynyt, niin eivät ainakaan ole minusta ja pyörästä kiinnostuneita ollenkaan. Väkisin tulee mieleen, että kun pääsevät toteuttamaan koiruuttansa luonnollisella tavalla, niin ei tarvitse harrastaa korvikkeena pyöräilevien ihmisten jahtaamista.

Saattaisiko olla myös niin, että kyseisten metsästyskoirien koulutukseen on myös panostettu vähän reippaammin aikaa ja vaivaa?

miq
23.08.2012, 14.10
Meikäläistä puraisi mukavan näköinen Bullmastiffi Kouvolan poluilla... Onneks oli hanska kädessä, ei mennyt iho rikki. Mutta pirun kovaa se puri.

Luinko nyt oikein, että Bullmastiffi hyökkäsi kimppuusi ja puri pirun kovaa, mutta koska sulla oli hanskat kädessä ei iho mennyt rikki. Ihan mielenkiinnosta, millasia ajohankskoja käytät?

Fatabo
23.08.2012, 14.18
Luinko nyt oikein, että Bullmastiffi hyökkäsi kimppuusi ja puri pirun kovaa, mutta koska sulla oli hanskat kädessä ei iho mennyt rikki. Ihan mielenkiinnosta, millasia ajohankskoja käytät?
Tästä tulee varamaan seuraavaksi että se koira puree niin ja niin kovalla voimalla ja jos sulta ei lähteny käsi irti niin se ei purrut täysillä. Joten koira vaan leikki ja pyöräilijän vika kun laitto käden koiran suuhun. Huoh.

AK-87
23.08.2012, 14.25
Tästä tulee varamaan seuraavaksi että se koira puree niin ja niin kovalla voimalla ja jos sulta ei lähteny käsi irti niin se ei purrut täysillä. Joten koira vaan leikki ja pyöräilijän vika kun laitto käden koiran suuhun. Huoh.

Reps :D

Jake_Kona
23.08.2012, 14.26
Ei vain. Ei siinä jää kukaan odottamaan, että " pure vaan, eikö kovempaa lähde". Kyllä siinä käsi kooran suussa riuhtoo vääntää ja potkii jotta sen saisi irroittamaan. Eikä se koirakaan varmaan heti ole tappomielialalla. Että tuosta pala irtoaa ;)

ellmeri
23.08.2012, 14.30

No leikkinyt se on ihan varmasti,ne on ihmisille kilttejä mussukoita,anopinäidillä oli sellainen hoidossa tikkurilassa, mummo oli kyllästynyt yläkerran mummoon ja otti sen aina ulos kun se yläkerran mummo oli siellä pihalla puistopenkillä huilaamassa,anopin äiti kävi sen ämmän häätämässä pois siitä penkiltä.:rolleyes:

Syö sellaiset kaksi maksalaatikkoa kolmella haukkausella.:o

IncBuff
23.08.2012, 14.31
Poliisi vaan paikalle välittömästi jos koira puree. Jos omistaja ei ole täydellinen idiootti niin oppii kerrasta.

alumiini
23.08.2012, 14.34

Alla oli Foxin hanska, sen päällä rulla erkkaa ja sen päällä keskiaikainen rautakinnas..Tai sitten mulla on vaan matala kipukynnys.

ellmeri
23.08.2012, 14.42
Alla oli Foxin hanska, sen päällä rulla erkkaa ja sen päällä keskiaikainen rautakinnas..Tai sitten mulla on vaan matala kipukynnys.

Jaa nää rautakintaat taitaa olla niitä larppaajia jotka koikkelehtii miekkojen kanssa metässä sukkahousut jalassa!
Ei ihme jos koirat ärsyyntyy..:rolleyes: mutta anteeksi jos olen väärässä.
Pakilassa hesassa vai oliko se jo stadia niin oon sellasia nähny liwenä..:seko:

miq
23.08.2012, 14.47

Juu just tuohon suuntaan olin menossa tietenkin. No joo, värikynä vaan käy aika hurjasti näissä koira puri mua tarinoissa. Ei koiran puremisia ja näykkäsyjä tietenkään pidä hyväksyä, piste.

Kinkkinen tilanne tosin, koska uskallan väittää, että nykyisillä määrärahoilla harvoin poliisilla on aikaa alumiinin kohtaamia tapauksia lähteä selvitteleen.

Matti H
23.08.2012, 14.48
larppaajia

Mää ajelin kerran Kuusiston linnanraunoiden kieppeillä örkkilaumaan. Hetken aikaa mietin, mitä juomarepussa mahtoi olla. Ystävällisiä olivat.

BONK
23.08.2012, 14.50
Onneksi ei larppaajat näillä nurkilla pyöri. Nimittäin siinä vaiheessa kun jostain puskasta pölähtää yllättäen polulle mies miekan kanssa ja huutelee sekavia, niin kyllä meikäläisen koiralle annetaan välittömästi "kiinni" komento :)

AK-87
23.08.2012, 14.52
Onneksi ei larppaajat näillä nurkilla pyöri. Nimittäin siinä vaiheessa kun jostain puskasta pölähtää yllättäen polulle mies miekan kanssa ja huutelee sekavia, niin kyllä meikäläisen koiralle annetaan välittömästi "kiinni" komento :)

Sinähän se vasta aikamoinen sankari oletkin :)

ellmeri
23.08.2012, 14.53

*peukku*:rolleyes:

BONK
23.08.2012, 15.32
Sinähän se vasta aikamoinen sankari oletkin :)

Parempi elävä sankari raastuvassa kuin miekka rinnassa sairaalan ruumishuoneella :) No, ei vaan - antaa poikien larppailla ihan rauhassa...

Jake_Kona
23.08.2012, 15.42
Miten sitä "kiinni" komentoa harjoitellaan koiran kanssa omg. Pimeällä pyörätiellä :p

IncBuff
03.03.2013, 13.08
Tämmönen löytyi tuolta metsästä

http://i9.aijaa.com/b/00840/11866315.jpg

Ja tulihan siellä irti oleva saksanpaimenkoira vastaan...Aina se pikkasen arveluttaa vaikka tuo yksilö olikin lauhkea kuin lammas.

ellmeri
03.03.2013, 13.51
Eilen tuli mätiksellä vastaan labbis emäntänsä kanssa, tervehdittiin ja jatkoin matkaa,labbis oli lähtenyt mun perään ja pysähdyin odottamaan sen emäntää,no emäntä tuli ja koira sai emäntänsä takaisin.
Keravan metsissä oli kanssa paljon koiran kanssa tallaajia jotka antoivat tietä ja kiitin omistajia ja rapsutin koirat.

Smo
03.03.2013, 14.01
Eilen tossa Espoon rantaraitilla kävi joku irtioleva susikoiran tyyppinen mutta pienempi tai sussarin pentu pariskunnan talutaman koiran kimppuun ja pahalta näytti kun tilanne oli kokonaan irti hallinasta ja sussarin omistajat kymmenien metrien päässä huutelemassa koiralleen. Sussarin ulkoiluttajat olivat ehkä kouluikäisiä.

ellmeri
03.03.2013, 16.22
Eilen tossa Espoon rantaraitilla kävi joku irtioleva susikoiran tyyppinen mutta pienempi tai sussarin pentu pariskunnan talutaman koiran kimppuun ja pahalta näytti kun tilanne oli kokonaan irti hallinasta ja sussarin omistajat kymmenien metrien päässä huutelemassa koiralleen. Sussarin ulkoiluttajat olivat ehkä kouluikäisiä.

Oliko kyse susikoiran tyyppinen joku mustalaisten seehweri vai irlannin susikoira tai joku muu! en tarkoita lehmää tässä.:rolleyes:

Matti H
03.03.2013, 16.30
Oliko kyse susikoiran tyyppinen joku mustalaisten seehweri vai irlannin susikoira tai joku muu! en tarkoita lehmää tässä

Näyttävään hameeseen pukeutunut naishenkilö totesi painavan kunnioittavaan sävyyn: "susikoira", kun ruottinlaivan portaissa kävelin belgin kanssa vastaan. Ei siis tarvii olla ees seehweri.

Tiedä näistä sitten, mua ei ole ikuna purrut kuin naapurin jackrusseli, ja sekin vituuttaan varpaaseen. Suden luontonen koira kyllä.

Smo
03.03.2013, 16.48
Oliko kyse susikoiran tyyppinen joku mustalaisten seehweri vai irlannin susikoira tai joku muu! en tarkoita lehmää tässä.:rolleyes:

Joo en noita koiria kovin tunne ja vauhtiakin oli mulle typilliseen tapaan ihan mahottomasti niin ei oikein voi mitään sanoo.

Hääppönen
30.03.2013, 09.45
Lievä OT: Pistetään tänne hovin päätös Tampereella taannoin sattuneen poliisikoiran hyökkäyksestä lenkkeilijän kimppuun. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288552337917.html Täytyy vaan toivoa, ettei osu fillaroidessa mihinkään tämän turren (tai sen sielunveljen) jatkokoulutusohjelmaan. :(

YT
30.03.2013, 10.36
Toivottavasti poliisi jatkossa tiedottaa, kun poliisikoiria koulutetaan ihmisten keskellä. Osaisivat ihmiset varoa.

ErWo9iJn
30.03.2013, 10.50
Yleensä korkeintaan käyvät nuuhkaisemassa, jos ovat hihnassa, niin täällä tuntuvat omistajat ottavan aina koiran haltuun kun fillaristi lähestyy, ihan sama lähestynkö takaa vai edestä. Tosin yleensä itse tulee jätettyä vähän enemmän tilaakin koirille, että jos vaikka rimpuilisi irti, niin olisi aikaa reagoida. Kovin suuria nopeuksiahan ei voi pitää muiden ihmisten läheisyydessä muutoinkaan, etenkin jos on nuorempaa väkeä, niin eihän niistä koskaan tiedä mitä yks kaks keksivät ja loikkaavat päättömästi (alle 25 vuotiaita siis).

Tosin enemmistö koiranulkoiluttajista on sitä +50v kerhoa täällä, voi vaikuttaa asiaan, kun joskus kaupungissa liikkuessani olen pistänyt merkille nuorempien olevan niitä joiden kanssa on sitä ongelmaa ja niiden koiratkin on vielä sellaisia jotenkin holtittomampia, tai ehkä vain kuvittelen?

BONK
30.03.2013, 10.52
Toivottavasti poliisi jatkossa tiedottaa, kun poliisikoiria koulutetaan ihmisten keskellä. Osaisivat ihmiset varoa.

Ikävä juttu, kaikin puolin, mutta kyllä tämä meikäläisen kategoriassa menee sarjaan tilastotappio, kun poliisikoirista puhutaan.

kaiveli82
30.03.2013, 12.28
Näin koiran omistajana nuo irti olevat koirat sieppaa kyllä kunnolla. Siinä kun tulee äkkiä pahaa jälkeä kun ottavat yhteen, toki se on minun hommani karkottaa se vieras koira heti alkuun. Vaatii vaan harjoittelua että uskaltaa ruveta karjumaan isoille koirille. Kahden vahvan koiran erillään pitäminen on yhtä helvettiä jos ei osaa toimia. Me väistetään ihan kunnolla tarpeen mukaan kaikkia liikkujia ollaan liikkeellä sit jalkasin tai pyörillä. Eräs jännä piirre koirassani on se että hakeutuu melkein aina kunnolla sivuun teiltä ja poluilta isommalle tarpeelleen, ei pidä itsekkään kakoista kulkuväylillä.:)

Risto Koivunen
30.03.2013, 13.12
Tosin enemmistö koiranulkoiluttajista on sitä +50v kerhoa täällä, voi vaikuttaa asiaan, kun joskus kaupungissa liikkuessani olen pistänyt merkille nuorempien olevan niitä joiden kanssa on sitä ongelmaa ja niiden koiratkin on vielä sellaisia jotenkin holtittomampia, tai ehkä vain kuvittelen?

Täällä pääkaupungissa noita koiranulkoiluttajia on kaikista ikäluokista, enkä itse ole erityisemmin havainnut että ulkoiluttajan ikä korreloisi sen kanssa, miten hyvin koira pidetään kurissa.

Halloo halloo
30.03.2013, 13.36
http://yle.fi/uutiset/koirat_kirmaavat_vapaina_luonnonsuojelualueilla/6550759

Ei näitä nyt ihan huvikseen ole keksitty näitä kaikenlaisia lakeja, painottaa Kosonen.

IncBuff
30.03.2013, 13.49
Niin mutta kun ei se meidän tessu mitään.

ellmeri
30.03.2013, 13.52
*heh* :rolleyes:tuli vaan mieleen kun yx konstaapeli soitti ja kerto uuden työkalunsa eli koiran ottaneen ekan karkulaisen/rosvon kiinni,mikähän on nyt saldo?

Eilen olis sellasta koiraa tarvittu meidän talo-yhtiössä,täysi tilanne päällä! kun oma haski antaa vaan tassua.:(

BONK
30.03.2013, 14.10
http://yle.fi/uutiset/koirat_kirmaavat_vapaina_luonnonsuojelualueilla/6550759

Ei näitä nyt ihan huvikseen ole keksitty näitä kaikenlaisia lakeja, painottaa Kosonen.

Tuskin huvikseen, mutta valitettavan usein harkitsemattomasti. Jos itse (omassa kaikkivaltiaassa ylitietoisuudessani :D) saisin säätää lakia niin perusperiaate olisi, että kaikki koirat pidetään kaupunkialueella kytkettyinä.

a) poislukien koirat, jotka ovat suorittaneet "ajokortin" eli BH (tai vastaava laajennettuna) käyttäytymiskokeen ja koirat kulkevat aina "merkkiliivi" päällä. Ja hei, ajokortin saaneille autoilijoillekin sattuu onnettomuuksia...
b) haja-asutusalueella / metsässä koirat saisivat kulkea vapaana ja omistajan vastuulla siten, että
c) koirien aiheuttamien vahinkojen rangaistuasteikkoa tiukennettaisiin siten, että vahinkotapauksessa kyseessä on aina pahoinpitely (nykyisinhän selviää aina sakoilla)

Näin kannustettaisiin koiranomistajia sekä kouluttamaan koiraansa että pitämään ne kytkettyinä tiukempien rangaistuksien pelossa, mikäli eivät ole varmoja itsestään ja koirastaan.

Nykyään ihmiset ovat niin helvetin vieraantuneita luonnosta ja eläimistä, että koiria ja muita elukoita inhmillistetään aivan liikaa sekä kuvitellaan, että nakkeja syöttämällä ja iloisesti lepertelemällä kaikki koirat oppivat. Useimmat koirat oppivat tekemään kaiken maailman sirkustemput kotona ja harjoituskentällä, mutta sitten kun onkin tiukka paikka niin ihmetellään mikä meni pieleen kun eläimen vietit on valloillaan... Jos ja kun tottelevaisuuden pitää olla 100 % kaikissa tilanteissa, niin siihen tarvitaan muut konstit.

Ja paskotaan heti housuun jos joku luontokappale lähestyy, huh huh.

BONK
30.03.2013, 14.15
Eräs jännä piirre koirassani on se että hakeutuu melkein aina kunnolla sivuun teiltä ja poluilta isommalle tarpeelleen, ei pidä itsekkään kakoista kulkuväylillä.:)

Sama juttu meillä. Tosin ollaan aina aktiivisesti opetettu nelijalkaisille operaatio Metsäpaska(tm) eli kun alkaa paikan etsintä, niin painutaan saman tien pöpelikköön. Kohtapian ne osaa tehdä sen ihan automaattisesti.

ellmeri
30.03.2013, 15.12
Tossa oon huomannu että sellaset koiran kanssa tallaajat ja niiden koirat jotka tallaa kesät/talvet näitä meidän ja heidän ajo-polkuja on sosialisia ihmisiä ja koiria,kun taas kerrostalojen nurkkiin paskattajat on niitä kaikesta piittaamattomia ihmisiä.

Tosin heidän koirillaan ei ole muuta vaihtoehtoa luonnollisille tarpeilleen.

Risto Koivunen
30.03.2013, 16.10
kuvitellaan, että nakkeja syöttämällä ja iloisesti lepertelemällä kaikki koirat oppivat.

Mutta jos on vakavasti treenaamassa esimerkiksi seuraaviin koiralässytyksen MM-kilpailuihin, niin kyllähän silloin täytyy panostaa nimenomaan mahdollisimman paljon, aina ja kaikkialla, siihen lepertelyyn ja lässytykseen. Voi muuten mennä maine ja kunnia ohi.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288467372650.html

BONK
30.03.2013, 17.10
Mutta jos on vakavasti treenaamassa esimerkiksi seuraaviin koiralässytyksen MM-kilpailuihin, niin kyllähän silloin täytyy panostaa nimenomaan mahdollisimman paljon, aina ja kaikkialla, siihen lepertelyyn ja lässytykseen. Voi muuten mennä maine ja kunnia ohi.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288467372650.html

Jeesus sentäs! Pitänee ilmoittautua...

Hääppönen
31.03.2013, 08.02
Komps! Bonkilla asia hallussa (viesti #220). Tuossa olisi hyvä lähtötaso koirailuun. Lisäboonusta tulee samasta, itselläkin vit*tusta nostattavasta nykyisestä koirien ja kissojen inhimillistämisestä. Prkle, ne on eläimiä. Ja niitä kohdellaan hyvin eläimenä. Lähtien siitä, että koiran paikka on lattialla/omassa, sille varatussa korissa/peitteellä. Ei tosiaankaan esim. sängyssä. Pari koiraa ollut elämän aikana, että puhun kokemuksesta. Kissojakin ollut muutamia, mutta ei tule enää ikinä huusholliin. Voiko älyttömämpää hoidokkia/riesaa olla nykyasunnossa?

Risto Koivunen
31.03.2013, 18.41
Jeesus sentäs! Pitänee ilmoittautua...

Tämän vuoden lässytyskisojen paikka ja päivämäärää ei ole vielä taidettu julistaa. Mutta selvästikin väki on niihin valmistautumassa, sen verran pätevää koiralle lässytystä tuli tänäänkin tuolla ulkosalla todistettua. Onneksi en itse sentään ole koiranomistaja, muutenkin oli myötähäpeässä kestämistä tuota episodia ihmetellessä. Yleisön herkkien tunteiden suojelemiseksi jätän tarkemmat yksityiskohdat mainitsematta.

Tebb0
31.03.2013, 22.21
Tänään oli hieman jännät paikat, kun irrallaan oleva dobermanni lähti ajamaan takaa. Ajoin maantiepyörällä n. 30km/h ja koira saavutti kokoajan ja pääsi noin metrin päähän. Älysin kuitenkin karjaista täysillä "EI TULE", jonka jälkeen koira pysähtyi kuin seinään. Koira ei vaikuttanut mitenkään vihaiselta, vaan kiinnostuneelta. Vaikea se vain on siinä nopeassa tilanteessa arvioida koiran motiiveja, kun isokokoinen dobermanni juoksee täysiä haukkuen perässä. Eipä tuossa tarvi kuin leikkisästi hypätä pyöräilijän jalkaa vasten, jonka jälkeen kaatuminen on hyvinkin lähellä.. Sykkeet pomppas kyllä melko korkealle :)

Niin ja tietysti oma ensireaktio oli vauhdin lisääminen. "KARKUUN!"

Risto Koivunen
31.03.2013, 22.30
Niin ja tietysti oma ensireaktio oli vauhdin lisääminen. "KARKUUN!"

Ehkä seuraavalla kerralla voisi vaihteeksi kokeilla rauhallista pysähtymistä?

Tebb0
31.03.2013, 22.33
Ehkä seuraavalla kerralla voisi vaihteeksi kokeilla rauhallista pysähtymistä?

Ehkäpä, mutta tämä on paljon helpommin sanottu, kuin tehty! Koko homma oli ohi alle 30s, eikä siinä ehdi analysoida koiran aikeita, varsinkaan kun kyseinen veijari on niin isohko ja äänekäs.

Jos pelkäät koiraa tuollaisessa tilanteessa, olet kyllä hyvin heikossa jamassa. Meilläkin on aina ollut kotona koiria, nytkin löytyy kaksin kappalein. Ei sitä silti ikinä pysty sanomaan tuntemattoman koiran aikeista.

Pyöräpummi
01.04.2013, 17.39
RODUNJALOSTUKSELLA koiriin on saatu erilaisia ominaisuuksia kuten esimerkiksi paimennusvietti. Toisiin koiriin on jalostettu suurta agressiivisuutta ja puremisvoimaa.
Tehkääpä muuten Youtubessa haku "pitbull attacks" niin saatte autenttista tietoa ko. rodun biologisesta käyttäytymisestä.

Kuitenkin näyttää että koirakysymykseen on vahvasti pesiytynyt kulttuurimaterialismi, joka on sukua Marxismille.
Ajatus on että koira on "tablula rasa" ja (vain) ympäristö muokkaa sen käyttäytymistä.

Suurin osa koirista on harmittomia, mutta on syytä varoa rotuja jotka tosissaan ovat jalostettu vaarallisiksi erilaisiin tarkoituksiin.

Jukkis
01.04.2013, 17.59
Meikäläisen valinta old-line siperianhusky on ainaskin harmiton veikko. Ei sitten niin minkäänlaista vahtimisviettiä, koska en niitä ominaisuuksia koirassa tarvitse. Taloudessamme on niin häijy emäntä, että tontilta pysyy kyllä sivulliset loitolla :-)http://img.tapatalk.com/d/13/04/01/de9a9amy.jpg

ellmeri
01.04.2013, 18.31
Meilläkin haski ja räksyttävä emäntä,oikia talon vahti ja herra,eiqu emäntä.:eek:

xc-pyöräilijä
01.04.2013, 18.36
Täytyy kyllä sanoa että talvi on pahin näissä pyöräilijä&koira asioissa. Tänä talvena on taas tapahunut lähes kaikkea mitä voi tapahtua tuolla poluilla ja kelveillä. Perus tilanne siis jotenkin tämänlainen: polku ( 0.40-1.2m), vastaan tulee ulkoilija&koira. Vapaata hihnaa se 3-5m, eikä hallita omaa puppea mitenkään, mutta eihän se oma koira ole koskaan tehnyt kenellekkään mitään. Pahimmassa tapauksessa on justiinsa joku dobermanni vapaana, silloin iskee vaistot joihin ei paljoa vaikuteta. Ulkoilija ei väistä koiransa kanssa mihinkään, itse se on hankeen mentävä. Tänään oli polun alussa tämmöinen tilanne, polku leveä 2m. Menen 15km/h ulkoilijan ja koiran oikealta puolelta, tilaa jäi reilusti. Noh, juuri silloin tämä saa kunigasidean ja tulee keskelle polkua, koira löysässä hihnassa seuraa ja hyppää juuri siihen eteen.. Nopea kääntö penkan puolelle ja nätisti tangon yli. Vähän lämpenin, mutta vastaus oli " olisit väistänyt"!! Oikeesti, joillain ei ole minkäänlaisia tapoja. Ymmärrän jos polku olisi ollut kapea mutta nyt oli pyörätien levyinen..

ellmeri
01.04.2013, 18.43
Tänään metsässä tuli Berninpaimenkoira vastaan,siinä tervehdin koiraa ja isäntää ja jatkoin matkaa kilometrin ajettua huomasin että koira jolkuttaa perässä noh! vein koiran sitten isännälle kun mulla omakin koira ja ei ole varaa kaikkia ruokkia.

Samanlainen tapaus oli edellisellä viikolla mutta Cockers-spanieli kyseessä.

Risto Koivunen
01.04.2013, 18.45
Millaisia möhköfantteja siellä Imatran metsissä oikein kuljeskelee, kun polut ovat 1-2 metriä leveitä?

Shimaani
01.04.2013, 18.47
^Ne on varmaan niitä Bigfooteja

proileri
01.04.2013, 18.48
Meikäläisellä nykyisemmin luikertelee lemmikkinä käärme olkkarin nurkassa, ja matelijoilla ku o huomattavasti vähäisempää tuo sosiaalinen luonne eivätkä ne mielettömän hyvin opi toimintamalleja, ni tässä on saanut seurata eläinten vaistonvaraista toimintaa lähietäisyydeltä.

Normaalisti käärmeet ovat hyvin epäileväisiä otuksia, jähmettyvät paikalleen ja hyvin varovasti seuraavat ja nuuskivat mitä tahansa liikkuvaa - jos ei haiskahda ruoalle, ni sitte mieluiten peräännytään kauemmaksi. Sitten kun taas jotain ruokaan viittaavaa ottaa nokkaan, niin toimintamalli muuttuu kuin nappia painamalla ihan toisenlaiseksi: haju kun laukaisee saalistusvietin, niin mikä tahansa liikkuva juttu on todennäköisesti syötävää ja suorastaan syöksytään kohti innolla.

Jos koiralla liike laukaisee samankaltaisen saalistusvietin, niin en yhtään ihmettele jos hyvinki koulutettu koira lähtee lapasesta. Siinä ei kovin paljoa muuta päähän mahdu sillä hetkellä kuin että saalista on saatavilla.

xc-pyöräilijä
01.04.2013, 19.04
Millaisia möhköfantteja siellä Imatran metsissä oikein kuljeskelee, kun polut ovat 1-2 metriä leveitä?

Jos tarkemmin luit niin huomaat että tämä tapahtui polun alussa, eikä missään metsässä. Ja ehkä täällä itärajalla on ronskimpia miehiä kun kehä 3:sen sisäpuolella :)

hiisi
01.04.2013, 22.38
Pahimmassa tapauksessa on justiinsa joku dobermanni vapaana, silloin iskee vaistot joihin ei paljoa vaikuteta.

Pahoittelen Offtopiccia, mutta repesin tolle kommentille. Ei se siitä rodusta ole kiinni jos isäntä ei koiraansa osaa kouluttaa tai ohjata. Koiran toimintoja ohjaavat vietit ja vaistot, kyllä, mutta oppiminen toimii lähestulkoon samalla tavalla kuin ihmisillä. Suvussamme on uros dobermanni ja tämä kyllä juoksee pyöräni perässä minkä kerkee ja pysähtyy kyllä mikäli muita ihmisiä tulee vastaan. Se on tottunut tilanteisiin, joissa pyörät ja muut äkkinäiset jutut saattavat yllättää. Dobermanni on seura- ja palvelukoira, joka siitä ei kyllä tappajaa tee. Suojelukoiranakin käytetään, mutta silloin se on koulutettu siihen, eikä syntynyt sellaiseksi.

xc-pyöräilijä
02.04.2013, 05.21
Pahoittelen Offtopiccia, mutta repesin tolle kommentille. Ei se siitä rodusta ole kiinni jos isäntä ei koiraansa osaa kouluttaa tai ohjata. Koiran toimintoja ohjaavat vietit ja vaistot, kyllä, mutta oppiminen toimii lähestulkoon samalla tavalla kuin ihmisillä. Suvussamme on uros dobermanni ja tämä kyllä juoksee pyöräni perässä minkä kerkee ja pysähtyy kyllä mikäli muita ihmisiä tulee vastaan. Se on tottunut tilanteisiin, joissa pyörät ja muut äkkinäiset jutut saattavat yllättää. Dobermanni on seura- ja palvelukoira, joka siitä ei kyllä tappajaa tee. Suojelukoiranakin käytetään, mutta silloin se on koulutettu siihen, eikä syntynyt sellaiseksi.

Totta, voi hyvinkin olla että dopermmannit ole ärhäkämpiä kuin puudelit, mutta iso koko ja entiset kokemukset pistää vähän varomaan.

BONK
02.04.2013, 10.45
Näin koiranpaskojen paljastusmisaikaan tämä keskustelu alkaa taas mukavasti versoa :D

Pahoittelen Offtopiccia, mutta repesin tolle kommentille. Ei se siitä rodusta ole kiinni jos isäntä ei koiraansa osaa kouluttaa tai ohjata.

Täsmälleen näin. Ei sitten pätkääkään.

Koiran toimintoja ohjaavat vietit ja vaistot, kyllä, mutta oppiminen toimii lähestulkoon samalla tavalla kuin ihmisillä.

Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Koirissa, kuten ihmisissä on eroja kuten myös vieteissään, mutta nykyihmisen viettitasot ovat suorastaan mitättömiä verrattuna koiran vastaaviin ja tämä liittyy olennaisesti oppimiseen. Silloin kun vietti ottaa vallan, niin koira toimii (karrikoiden) "perimänsä automaattiohjauksella" ja tästä syystä eri käyttötarkoituksiin jalostetut koirat yleensä myös omaavat varsin erilaiset viettitasot. Työ- ja palveluskoiraroduissa on jalostuksella pyritty nimenomaan vahvistamaan haluttuja rotumääritelmien mukaisia ominaisuuksia sekä viettejä, kun taas seurakoirien kohdalla on pyritty karsimaan voimakkaat vietit pois. Oppimisen näkökulmasta tämä tarkoittaa samaa kuin että koululuokassa istuisi kaksi oppilasta, kiltisti viittaava tyttö joka tykkää karkista ja kotisohvasta sekä ylienerginen urheilijapoika, joka tykkää tapella ja retuuttaa (sukupuolella ei tosin väliä...). Paljon puhuttuun, positiivinen vahvistamiseen täytyy löytää siis erilaiset keinot. Toiselle viettipäämäärän saavuttamiseen keinona ovat namit ja nakit, toiselle paini. Lisäksi, autotermein, toinen kiihtyy nollasta sataan 13,5 sekuntia, toinen 3,5 sekuntia eli vietikkäällä koiralla huipputason saavuttamiseen ei mene kuin silmänräpäys, mikä asettaa oppimiselle, opettamiselle ja ohjaamiselle ihan erilaiset lähtökohdat ja metodit.

Mikä nykyisessä, vallalla olevassa koirankoulutusideologiassa menee sitten ihan päin helvettiä on se, että koirille ei opeteta 100 %:sesti komentoa "ei" (jos "ei" tuntuu pahalta, niin voi käyttää vaikka koiran nimeä tms.), mikä lopettaa kaiken senhetkisen tekemisen ja kääntää huomion ohjaajaan. Jos koiralle suurin nautinto on ohi ajavan fillaristin jahtaaminen niin on ihan turha kuvitella, että koira olisi iloinen kun joutuu keskeyttämään sen kaikista nautinnollisimman puuhansa. Mutta, on ihan yksi ja sama vaikka se komento pitäisi lyödä koiralle halolla päähän, mutta jos sitä ei osata aina ja kaikkialla niin ongelmia piisaa.

Nyt hemmetti täytyy ruokatunnin täytteeksi ihan avautua... Kun telkkarin ja lehtien kukkahattutädit ja -sedät kertovat kansakunnan virallisena totuutena, että positiivisen vahvistamisen ja nakkimakkaran avulla kaikki oppivat niin ei tarvitse ihmetellä, miksi pyöräilijöiden perässä juoksee koiria, miksi ne tekevät sitä ja tätä eli ovat "ongelmakoiria". Hyvänä esimerkkinä, Vilanderin Pertti eli Peetsa on Suomessa julkisesti haukuttu suurin piirtein eläinrääkkääjäksi, mutta jokainen joka hänet tuntee, tietää asioiden olevan juuri päin vastoin. Enemmän koirista ymmärtävää ja välittävää ihmistä en itse ole tavannut, vaikka koirankouluttajia olen nähnyt joka junaan. Valitettavasti, mies ei ole samalla tavoin edustava kuin Tanja Karpela eikä kuulu ESY:n vihrevasuripuudeliryhmään joten hänestä ei tv-ohjelmaa tultane koskaan näkemään. Vaikka toden totta pitäisi, niin loppuisi monessa taloudessa koiraongelmien kanssa painiskelu.

Suvussamme on uros dobermanni ja tämä kyllä juoksee pyöräni perässä minkä kerkee ja pysähtyy kyllä mikäli muita ihmisiä tulee vastaan. Se on tottunut tilanteisiin, joissa pyörät ja muut äkkinäiset jutut saattavat yllättää. Dobermanni on seura- ja palvelukoira, joka siitä ei kyllä tappajaa tee. Suojelukoiranakin käytetään, mutta silloin se on koulutettu siihen, eikä syntynyt sellaiseksi.

Työ- ja suojelukoiraksi tosiaankin synnytään eikä pelkästään kouluteta. Kuten tuossa aiemmin totesin, niin jalostuksella noita viettejä joko karsitaan tai vahvistetaan ja sillä perusteella se "oma koira" pitäisikin valita. Dobermannia en kyllä itse pelkkää seurakoiraa etsivälle missään tapauksessa tarjoaisi, sillä heikosti koulutettuna ja aktivoimattomana dobermannissa, kuten kaikissa vastaavan jalostushistorian omaavissa roduissa, on kaikki katastrofin ainekset käsillä. Aktiiviselle, (ulkona) liikkuvalle ja koiraharrastuksesta kiinnostuneelle taas mitä paras kaveri.

Jos koira, mikä rotu tahansa, lähtee oma-aloitteisesti jahtaamaan pyöräilijää/juoksijaa/jänistä/autoa/..., syy on 99.99 %:sen varmasti se, ettei sitä ole osattu kouluttaa. Piste.

Ski
02.04.2013, 10.56
Jos koira, mikä rotu tahansa, lähtee oma-aloitteisesti jahtaamaan pyöräilijää/juoksijaa/jänistä/autoa/..., syy on 99.99 %:sen varmasti se, ettei sitä ole osattu kouluttaa. Piste.

Samaa mieltä. Jos ei tottele, niin on olemassa hihna, jossa koira on aina kiinni lenkillä.

Offtopiccina tähän myös ne hevoset. Jos ne ei ole tottuneet pyörätielle, autotielle tai muuhun siirtymään missä voi olla autoja, pyöräilijöitä, sauvakävelijöitä tms niin ei hevosta ja pikkutyttöä/poikaa sinne tielle saa laittaa.

IncBuff
02.04.2013, 11.31
Pahoittelen Offtopiccia, mutta repesin tolle kommentille. Ei se siitä rodusta ole kiinni jos isäntä ei koiraansa osaa kouluttaa tai ohjata.
Repeä vaan itsellesi. Kyllä sillä rodulla on siinä vaiheessa väliä kun se huonosti koulutettu hurtta tulee päälle.

TuH
02.04.2013, 11.50
Offtopiccina tähän myös ne hevoset. Jos ne ei ole tottuneet pyörätielle, autotielle tai muuhun siirtymään missä voi olla autoja, pyöräilijöitä, sauvakävelijöitä tms niin ei hevosta ja pikkutyttöä/poikaa sinne tielle saa laittaa.

Kevyelle liikenteelle osoitetulla väylällä ratsastaminen on ymmärtääkseni yksiselitteisesti kiellettyä hevosen luonteesta riippumatta. Ainoa erivapaus on ratsupoliiseilla.

hiisi
02.04.2013, 11.56
Hyviä pointteja porukalla. Lähtökohtaisesti kyllä suurinosa tilanteista, kun pyöräilijän perään on koira lähtenyt, on kuitenkin ollut omistajan huolimattomuutta. Kyllä hyvin koulutettu koira jättää pyöräilijät rauhaan. Vai olenko nyt ihan väärässä kun väitän, että koirat eivät ole tikittäviä aikapommeja?

Repeä vaan itsellesi. Kyllä sillä rodulla on siinä vaiheessa väliä kun se huonosti koulutettu hurtta tulee päälle.

Jatkuvasti näin teenkin. Tottakai, mutta ei dobermanni ole ainut joka osaa satuttaa.

*popcorneja nomnomnom*

Jake_Kona
02.04.2013, 12.11
:)Hyvä koiraa ulkoiluttava henkilö.
Kun kohtaat pyörilijän älä säikähdä sillä hän vaistoaa sen eikä hiljennä.
Pyöräilijä voi myös olla aneeminen täi töykeäkin ärsytettäessä, mutta huomioi, että hänellä on ehkä lenkkiä takana jo useita kymmeniä kilometrejä.
Tälläisen pyöräilijän tunnistaa seisovasta katseesta ja tuijotuksesta muualle kuin silmiin. Hän on ollut jo omissa maailmoissaa usean tunnin ajan eli
ilman ihmiskontakteja, joten kommunikointiin totuttelu voi kestää hetken ennen kuin virkoaa. Tunnistat kommunikointivaikeuksia omaavan pyöräilijän sen
halusta käyttää yhden sana lauseita kuten "v..tu" ja jos pitempää.. "et sitten voi väistää, tana"
Voit välttää parhaiten tälläisen käytöksen eskaloitumista sanomalla kuuluvalla äänellä " PÄiväÄ" ja väistämällä polun sivuun koiran kanssa.
Näin pyöräilijä jatkaa matkaansa kommentoimatta, mutta varo hän ei ehkä hidasta yhtään vauhtiaan.
Joviaali pyöräilijä huikkaa kiitoksen tai jopa pysähtyy ja jää juttelemaan. Näitä on harvassa.;)

marmar
02.04.2013, 12.24

Mua ei naurattanut kerran pikkupoikana, kun yhdestä pihasta aina hyökkäili saksanpaimenkoira perään. Viimeisellä kerralla otti ennakkoa niin, että syöksyi etuviistosta muristen hampaat irvessä nilkkaa kohti. No sain nostettua jalan siten, että hauva koitti haukata n. 40 km/h etenevän pyöräilijän lenkkaria pohjasta. Lähti aika lujaa ulisten takasiin pihaan. Tuo epäonnistunut haukkausyritys lopetti nuo hyökkäilyt aika tehokkaasti. Tämä tapahtui yleisellä tiellä.

Kyllä koirat kivoja on, silloin kun ne ei käy päälle.

BONK
02.04.2013, 12.42
Kyllä sillä rodulla on siinä vaiheessa väliä kun se huonosti koulutettu hurtta tulee päälle.

Olet ihan oikeassa, erityisesti kun asiaa tarkastelee jahdattavan näkökulmasta. Usein kun nämä tilanteet vielä tulevat yllättäen, niin siinähän sitä on soppa valmis.

Kun tähän lisää sen, että lehdestä on luettu, että poliisikoira (malinois) raateli tai netistä selaillaan pitbullien pahuutta niin pakokauhua on vaikea, lähes mahdoton välttää. Enkä sano tätä mitenkään kieli poskessa tai veetuillen, vaan näin ihmisen alitajunta toimii. Siksi kannattaakin itse opetella ihan aktiivisesti, miten tulee toimia - be a tree (http://www.be-a-tree.com/) - varsinkin jos on todennäköistä, että tällainen tilanne tulee eteen. Yleensä koiran saalisvietti sammuu nopeasti kuin kynttilä tuulessa kun kohde jämähtää paikoilleen eikä siihen kiinnitä mitään huomiota. Näin pääsee aina pienimmillä vahingoilla, useimmiten vain säikähdyksellä. Jos et tiedä miten puolustautua ja mitä enemmän tappelet vastaan, sen pahempaa jälkeä tulee. Vaan kuten sanottu, pitbull, malinois, mikätahansa - kaikki on ohjaajasta kiinni.

http://www.youtube.com/watch?v=nVlFy9i6Zm4

Vaikka tässä koiria puolustelenkin, en puolustele vastuuttomia omistajia.

BONK
02.04.2013, 12.59
Mua ei naurattanut kerran pikkupoikana, kun yhdestä pihasta aina hyökkäili saksanpaimenkoira perään. Viimeisellä kerralla otti ennakkoa niin, että syöksyi etuviistosta muristen hampaat irvessä nilkkaa kohti. No sain nostettua jalan siten, että hauva koitti haukata n. 40 km/h etenevän pyöräilijän lenkkaria pohjasta. Lähti aika lujaa ulisten takasiin pihaan. Tuo epäonnistunut haukkausyritys lopetti nuo hyökkäilyt aika tehokkaasti. Tämä tapahtui yleisellä tiellä.

Ja sen pituinen se. Kyllähän lotossakin ihmiset voittavat ja surmanajoakin kuulutaan harrastavan... Vaan siinä vaiheessa kun itse liikut 40 km/h ja ojennettuun jalkaan (mihin koira usein vaistomaisesti) tarttuu vastakkaisesta suunnasta tuleva 40 kg:n koiran massa niin sitä seuraavan kolmoiskärkisilmukan myötä on pyöräilyt pyöräilty pitkäksi aikaa, jopa loppuiäksi. Pyörä vaan seis ja koiran omistaja paikalle. Jos koiran omistaja ei usko järkipuhetta, niin poliisi osaa kyllä tarvittaessa selittää asian luontevasti. Koiraa jos alat potkimaan, niin parhaassa/pahimmassa tapauksessa saat itse vaan mojovat sakot.

xc-pyöräilijä
02.04.2013, 13.12
Kun tähän lisää sen, että lehdestä on luettu, että poliisikoira (malinois) raateli tai netistä selaillaan pitbullien pahuutta niin pakokauhua on vaikea, lähes mahdoton välttää. Enkä sano tätä mitenkään kieli poskessa tai veetuillen, vaan näin ihmisen alitajunta toimii. Siksi kannattaakin itse opetella ihan aktiivisesti, miten tulee toimia - be a tree (http://www.be-a-tree.com/) - varsinkin jos on todennäköistä, että tällainen tilanne tulee eteen. Yleensä koiran saalisvietti sammuu nopeasti kuin kynttilä tuulessa kun kohde jämähtää paikoilleen eikä siihen kiinnitä mitään huomiota. Näin pääsee aina pienimmillä vahingoilla, useimmiten vain säikähdyksellä. Jos et tiedä miten puolustautua ja mitä enemmän tappelet vastaan, sen pahempaa jälkeä tulee.

Ihmisen refleksejä ei todellakaan muuteta muutamilla harjoituskerroilla, toistoja pitää olla tuhansia. Se on vaan pelastautumisreaktio, siinä tilassa tekee mitä vain. Ja tuo paikallaan olo tepsii varmaan aika moneen tapaukseen, sitä on turha kiistää, mutta jos sattuukin se huonosti koulutettu yksilö niin se voi saada aikaan varsin pahaa jälkeä.

Ja ei koirissa yleisesti ole mitään pahaa, kivoja kavereita mutta poikkeuksia löytyy niinkuin kaikessa muussakin.