PDA

Näytä tavallinen näkymä : Koirat. Hyökkäävät vai ainoastaan kiinnostuneita pyöräilijästä?

Sivut : 1 2 3 [4]

kuovipolku
03.08.2017, 08.11
Kannattaako sitä heittäytyä tyhmäksi edes foorumiviisastelun takia?

Mutta muuten: on kieltämättä totta että jos koirat ovat ehdollistumisen mestareita, niin hyökkäävien tai muuten vain aktiivisesti kiinnostustaan osoittavien ja kohtaamistilanteessa pyöräilijän ja omasta ehjänä säilymisestä piittaamattomien koirien omistajat ovat poisselittelyn mestareita. Myös ja nimenomaan itselleen selittelyn. Kyseessä on aina odottamaton poikkeus joka ei voi toistua ja tilanne jonka syntymisen pyöräilijä on tavalla tai toisella itse aiheuttanut.

PS Minähän pidän koirista ja ulkoilutin koiraani vapaana (mutta onneksi silloin ei maastossa eikä metsäteillä liikkunut pyöräilijöitä).

Markku Liitiä
03.08.2017, 10.22
Minäkin eilen illalla meinasin pysähtyä posmottamaan yhdelle koiran omistajalle, mutta jätin sikseen ja jatkoin matkaa. Tuskin avautuminen olisi mitään auttanut.

Nainen oli kelvillä ulkoiluttamassa kahta koiraa, toinen pieni, toinen aika iso. Hän näki jo kaukaa (katsoi kohti), että olen tulossa. Siitä huolimatta nainen ei lyhentänyt isomman koiran fleksiä minimipituudelle, joten hauveli otti porukkaa ohittaessani reippaan syöksyn pyörääni - kenties pohjettani - kohti. Oli vähän jälkijunassa onneksi.

Ei minullakaan Kuovipolun tapaan ole periaatteessa mitään koiria vastaan, monasti päinvastoin. Koirat ovat vähän kuin ihmisiä, toisista tykkää, toisista vähemmän ja joistain ei ollenkaan.

Juha Jokila
03.08.2017, 10.43
Kolme hyökkäystä, ei naarmuja?
Vähän niin kuin kolme kolaria mutta ei osunut kertaakaan vai mitä toi tarkoittaa?
Koira on ollut tulossa kimppuun ja olet sotkenut pyörällä pakoon vai olet nähnyt koiran lenkillä?
Joka kerta olin jo pysähtyneenä ja koira puree paksuun talviajokenkään lukkopolkimen vaan kolistessa alahampaisiin.

noniinno
03.08.2017, 10.44
Koirat ovat vähän kuin ihmisiä, toisista tykkää, toisista vähemmän ja joistain ei ollenkaan.

Hyvin kiteytetty. Onneksi eivä osaa vielä kirjoittaa foorumille.

Miha
03.08.2017, 13.09
Kerran olen todistanut kun rottweiler ottaa tempospurttia fillarikaverin perässä. Taisi olla nuorelle koiralle kiva leikki(?)... mutta kuitenkin hurjan näköistä. Itse en ehtinyt mukaan leikkiin ja ei ollut minusta muutenkaan kiinnostunut. Kun vähän komensi niin palasi kotipihalleen... Niin, jonkun reaktion fillaristi niihin aiheuttaa. Itsellä on ollut monta koiraa.

kyytimies
03.08.2017, 13.21
Eräs sukulaisnainen oli pöyristynyt kun nuoriso ajaa hänen tonttiansa sivuavaa julkista ajoväylää pyörillä kovaa vauhtia ja hänen rakkaat koiransa triggeröityvät siitä takaa-ajoon. Hän edellyttää siis että ympäröivän todellisuuden tulisi mukautua hänen älyttömien luontokappaleiden vietteihin. Ilmoitin että koirat tulisi olla kiinni/aidattuja, jolloin suuttui. Tämmösten tyyppien elikot tulisi täyttää ja ruuvata skeittilautaan, niin voisi vetää narulla perässä ja jatkaa koiraharrastustaan muita haittaamatta. Olen Kyösti Pöystin kanssa samoilla linjoilla.

https://youtu.be/aTLiAEHARDI

H. Moilanen
03.08.2017, 13.34
Tämä väliipitämättömyys koirien kiinnipitoa kohtaan menee mielestäni yksiin yleistyvän ja yleisen egoistisen maailmankatsomuksen kanssa. Jokainen toimii miten haluaa ja miettimättä aiheuttaako toiminta mahdollisesti haittaa tai vaaraa muille. Ja toimintaa selitettään edellä kuvatulla tavalla. Tällainen ihminen ei ymmärrä tekojensa mahdollisia seurauksia ennenkuin saa maistaa omaa lääkettään; tässä tapauksessa vapaana kulkevan koiran hyökkäyksen.

Aiheesta käytiin, ei niin ystävällissävyinen sananvaihto taannoin helsinkiläisessä metsässä. Minun kuulemma pitäisi opetella tuntemaan ja tunnistamaan koirien eleitä, jotta osaan toimia kohdatessani irrallaan kulkevan koiran. Joskus tuntuu, että sillä fillarin pumpulla voisi livauttaa muutakin kuin hyökkäävää koiraa.

Fjälle
03.08.2017, 16.32
Arvatkaas, miksi Lohjalla on rottiskallio...;(

Tassu
03.08.2017, 16.35
Tämä väliipitämättömyys koirien kiinnipitoa kohtaan menee mielestäni yksiin yleistyvän ja yleisen egoistisen maailmankatsomuksen kanssa. Jokainen toimii miten haluaa ja miettimättä aiheuttaako toiminta mahdollisesti haittaa tai vaaraa muille. Ja toimintaa selitettään edellä kuvatulla tavalla. Tällainen ihminen ei ymmärrä tekojensa mahdollisia seurauksia ennenkuin saa maistaa omaa lääkettään; tässä tapauksessa vapaana kulkevan koiran hyökkäyksen.
Juuri näin.

Kesäkuussa olimme ison lapsilauman kanssa jäätelöllä Mellstenin rannassa (espoo/haukilahti). Hajaannuimme rantaan nauttimaan jäätelöitä ja muuten vaan olemaan. Hetken päästä paikalle saapui yksinäinen koira. Katselin koiraa ja katselin omistajaa. Ei näkynyt sillä 100 m säteellä, mikä siinä oli. Koira juoksenteli ihan vapaasti joka paikkaan, lapsia lähelle ja pois. Omistajakin saapui paikalle. Ystävällisesti pyysin laittamaan narun jatkoksi (= kiinni hihnaan). Omistaja heti tietty että kiltti koira ei tee pahaa. Koska alustus oli ollut niin kova eli koira juoksennellut täysin vapaasti isolla alueella ilman omistajaa niin minä sitten kimpaannuin ja totesin, että ei paljoo kiinnosta onko kiltti jne. Omistaja sai tästä sit raivarit. Ei tietenkään kytkenyt koiraa. Sitä sitten piti vähän seurata minne menee. Ja poislähdön jälkeen vasta tajusin, että sinne rannalle on koirilta pääsy kielletty, luvallinen paikka siinä aika lähellä. Toiset vaan on ..lkkuja.

Itteäni korpeaa, tai inhoan/vihaan, hatuttaa
- vastuuttomat autoilijat
- vastuuttomat koiranulkoiluttajat
- vastuuttomat tupakoitsijat

Mutta enhän ole itsekään puhdas pulmunen.

Huono rapsa, koira ei käyny kiinni ja ei ollu pyörää mukana.:)

kyytimies
03.08.2017, 17.12
Arvatkaas, miksi Lohjalla on rottiskallio...;(Liittynee koiraan, en tiiä. Miksi?

Fjälle
03.08.2017, 18.02
Liittyy... poliisin kautta hoidettiin.
Ei ollut koulutettu, omistajakaan...

oppes
03.08.2017, 18.33
Yksi asia on selvä. Koira on "syytön". Syytetään sen ohjaajaa kouluttamattomuudesta tai siitä, että ei pidä kytkettynä. Koira toimii vaistojensa ja koulutuksensa ohjaamana. Koiraa on epäreilua "vetää turpaan" - toki itsepuolustus täytyy olla sallittua. Jos joku ansaitsee fyysisen palautteen (vaikka sekin on kiellettyä) niin antaa sen kyseisen luontokappaleen omistajalle, joka a) sallii sen vapaana seurata vaistojaan tai b) ei kytkettynäkään hallitse koiraansa.

juuha
03.08.2017, 18.48
Tykkään koirista ja tulen niiden kanssa yleensä hyvin juttuun. Harvoin olen mitään koiraa pelännyt, mutta fillarin selässä niin on käynyt useamman kerran.

Kerran lähti koira maalaistalon pihasta perään, kun olin intin fillarilla matkalla leiripaikastamme kasarmille. Koira ampaisi perääni maantielle erittäin vihaisena, hampaat irvessä haukkuen ja näykki lähes joka polkaisulla housunlahjettani. Kaiken lisäksi se seurasi varmaan kilometrin mukanani, kauas kotitalostaan. Selässäni oli rynnäkkökivääri, onneksi pelkillä paukkupanoksilla, olisi saattanut muuten koiran käydä kalpaten, sen verran ikävältä tilanne tuntui, ja pelko tarjosi hyvän adrenaliiniannoksen. Tämä tapahtui Suomessa, etelä-Pohjanmaalla.

Etelä-Ranskassa on tullut myös jonkin verran pyöräiltyä, ja siellä tuntuu olevan koiria pihavahteina todella paljon. Aika hyvän säikäyksen siitäkin aina saa, kun iso vahtikoira ampaisee pihan halki täyttä vauhtia kohti, hampaat irvessä, ja hyppää sen, minkä kintuistaan jaksaa kohti tien vieressä olevaa raja-aitaa. Olimme mm. kerran n. viikon pyöräretkellä puolisoni kanssa Biskajan rannasta Välimeren rantaan Ranskan poikki, ja näitä hyökkäyksiä mahtui sille matkalle melkoinen määrä. Sama määrä tuli puolisolta spontaaneja kauhunkiljahduksia. Minä siinä rauhoittelin, että ei ne aidan läpi tule. Kunnes yksi tuli, ja kovaa. Puoliso oli jo siinä vaiheessa helteessä polkemisesta aivan puhki ja rullaili peesissä perässäni jupisten, miten minun pitää aina keksiä epäinhimillisen pitkiä päivätaipaleita. Mutta kun vahtikoira tuli aidan läpi, peesaaja lähti kuin Ranskan ympäriajon loppukiriin, vauhti kiihtyi sekunnissa maksimiinsa. Yritin siinä, että ole vain niin kuin et huomaisikaan koko otusta, mutta ei ollut vaikutusta, tosin koira valitsi sitten helpomman maalin, eli minut, kun olin jäänyt peränpitäjäksi. Ei lopulta käynyt kiinni mihinkään, mutta pelotti aivan hitosti.

Kun oikeasti tosiaankin olen koiraihminen, ja yleensä aina ymmärrän niitä hyvin, pärjään niiden kanssa hyvin, tykkään niistä enkä pelkää niitä, mutta silti olen pyörän selässä meinannut saada monta paskahalvausta vihaisista rakeista, niin aika turha on tulla kenenkään sanomaan, että ei niistä mitään haittaa ole. Vihaisena täysillä kohti tuleva koira ei ole kenenkään mielestä kiva, ja voin uskoa, että koiria aristelevalle ihmiselle sellainen on aivan hirveä.

Halloo halloo
03.08.2017, 23.35
Kyllähän ne hyökkää. Tai ainakin äsken hyökkäsi urpojen irtioleva(!) rottis/dobber Oittaan eteläpuolella. Kaikilla ihmisillä ei pitäisi olla koiraa.
Piikille vaan. Ne sen koiran palvelijat siis.

Minähän olen koirien ystävä, mutta eihän niiden ihmistä pitäisi purra.

Teitkö ilmoitusta mihinkään?

JackOja
04.08.2017, 00.01
Teitkö ilmoitusta mihinkään?En. Olis kyllä pitänyt jäädä keskustelemaan asiasta, mutten halunnut jäädä pidemmäksi aikaa sen koiran puruleluksi.

Tilannehan oli siis sellainen, että ajelin sitä IKEA-Pirttimäki -ulkoilureittiä ja huomasin yksinäisen koiran seisovan tiellä. Se lähti juoksemaan rähisten vastaan ja vasta sitten huomasin kaksi ämmää pusikossa n.30 metrin päässä ilmeisesti marjoja poimimassa. Huusin vihaisena "koirat kiinni saatana". Jotain ne ämmät mussutti, en saanut selvää mitä. Koira otti muutaman askeleen kohti heitä. Itse olin koko ajan liikkeessä. Sitten kun olin päässyt jonkin matkan päähän koira juoksi perääni ja haukkasi pohkeesta, huusin ämmille "SEHÄN PUREE!" ja vastasivat jotain "se lähti seuraamaan sua" ym. No enpä huomannutkaan. Kauhuissani jatkoin vertavuotavana matkaa ja huusin vielä taaksepäin muistaakseni "vitun hölmöt, kouluttakaa se koira"

thunder
04.08.2017, 10.15
Minäkin jouduin tänä kesänä koiran puremaksi fillarireissulla, tosin tilanteessa olin jalkamiehenä. Mussalossa kahvilan edustalla isokokoinen koira hyökkäsi sen kummemmin varoittamatta ja puri selkään kunnolla. Onneksi oli narussa ja pääsin kantaman ulkopuolelle, että ei päässyt puremaan enempää.

Kahvilassa selvisi, että en ollut ensimmäinen jota koira puri. Joku oli sitten vienyt koiran tilanteen jälkeen siitä pois. Itselleni ei koiran omistussuhteet tilanteen jälkeen selvinneet. En oikein tilanteessa kyennyt niitä selvittelemään, kun purema-alue oli aika kipeä ja piti selvitellä noita omien rokotusten voimassaoloja yms. Muistoksi jäi sitten hurtan hampaan muotoiset arvet selkään.

Halloo halloo
04.08.2017, 12.32
Minä soittaisin välittömästi poliisille, jos koira puree. Tai no, ehkä ottaisin ensin koiranomistajasta ja koirasta kuvat.

PTM
04.08.2017, 13.19
Minä soittaisin välittömästi poliisille, jos koira puree. Tai no, ehkä ottaisin ensin koiranomistajasta ja koirasta kuvat.

No pelkkä soitto ei sinällään riitä, vaan joudut tekemään rikosilmoituksen, jotta saat asian eteenpäin. Mutta kannattaa tehdä ehdottomasti tuollaisessa purematapauksessa tai jos esim. sama koira toistuvasti vapaana ja aiheuttaa varaa. Poliisi hoitelee sitten asiaa eteenpäin ja lopputuloksena luultavasti sitten omistajalle sakkoja tai vakavissa tapauksissa jopa päädytään koiran lopettamiseen.

Markku Liitiä
04.08.2017, 15.36

Saa olla aika kylmähermoinen tyyppi, jos alkaa kaivaa älypuhelinta esiin ja kuvaamaan, kun koira on kiinni koivessa! Sitten kinkkaa hauveli säärestä riippuen omistajan luo ja pyytää tulemaan kimppakuvaan. :D

Smo
04.08.2017, 15.52
Jos ei liiku niin pureeko se enää lisää vs jos yrittää repiä jalkaa irti niin innostuu puremaan lisää? Voisko uhkaavaa koiraa käskyttää "Istu" "maahan" "kotiin" tms?

oppes
04.08.2017, 16.54
En väitä kaikkien koirien (saati noiden puremaan yltyneiden) käytöstä tuntevani. Juokseminen, fillari, nopea liike on tyypillisesti se takaa-ajo-refleksin (ja ehkä siihen liittyen puremisen) laukaiseva tekijä. Uskon, että monessa tapauksessa pysähtyminen ja vaikka se koiran käskyttäminen riittäisi rauhoittamaan tilanteen. Kuinka moni sitten haluaa moista pysähtyä yrittämään onkin toinen juttu. Itse teen noin jos moinen tilanne kohdalle tulee. Tämä siis liittyy juoksemiseen ja pyöräilyyn. Jos koira käy ohi kävelevän ihmisen kimppuun provosoimatta, on tuolla korvien välissä vikaa ja sille on ikävä kyllä ainoastaan yksi oikea hoitomuoto.

JackOja
04.08.2017, 17.48
... Uskon, että monessa tapauksessa pysähtyminen ja vaikka se koiran käskyttäminen riittäisi rauhoittamaan tilanteen. ...

Minä taas uskon, että tuollaisten koirien kiinnipito rauhoittaisi -jopa ehkäisisi- tilanteen paremmin.

Smo
04.08.2017, 17.54
Niin mä oon yleensä maastossa hitaassa vauhdissa pysähtyny, tiellä taas en. Paras oli kun olin luistelee ja sama koira kun usein ennenki lähteny pihasta jäille juoksi suoraan heikkoon kohtaan ja jouduin pelastamaan tämän painavahkon koiran sieltä avannosta.

Juha Jokila
04.08.2017, 18.16
En väitä kaikkien koirien (saati noiden puremaan yltyneiden) käytöstä tuntevani. Juokseminen, fillari, nopea liike on tyypillisesti se takaa-ajo-refleksin (ja ehkä siihen liittyen puremisen) laukaiseva tekijä. Uskon, että monessa tapauksessa pysähtyminen ja vaikka se koiran käskyttäminen riittäisi rauhoittamaan tilanteen. Kuinka moni sitten haluaa moista pysähtyä yrittämään onkin toinen juttu. Itse teen noin jos moinen tilanne kohdalle tulee. Tämä siis liittyy juoksemiseen ja pyöräilyyn. Jos koira käy ohi kävelevän ihmisen kimppuun provosoimatta, on tuolla korvien välissä vikaa ja sille on ikävä kyllä ainoastaan yksi oikea hoitomuoto.
Heh, kuten edellä kerroin, kolmesti toimin koiraa vastaan pysähtymällä kuten tuossa yllä kuvasit. Ei auta, heti puree kun vaan ylettyy.

Muutama vuosi aiemmin oli muuten hieno ajaa talviyössä läskillä siirtymää yöpymisreppu selässä kun peltoaukealla vastaan juoksee 5-7 koiraa, joilla pään korkeus on pyöräilijän kanssa samaa luokkaa. Viimeinen taisi kääntyä ja luovuttaa vasta parin tempokilometrin jälkeen.

Shimaani
04.08.2017, 23.32
Kuinka saahaan kuriiin nää kaikkia metsässä liikkuvia kiusaavat Hirrvikärpäset? Kohta niitä on tsiljuunia liikkeellä...
Entäs ne taksisuharit jotka ajaa yli kaikista niiistä joihin bussikuski ei osu...?
Mitäs niille tehään, minne niiiten osaamattomudesta voi valittaa?

Oikeesti.
Mulle iski kintttuun yksi kylän tutuista koirista kii. arvet on ja pysyy.
No.
Opetetettiin se sit olemaan tekemättä moista¨enää - 10min homma.
Positiivisen palautteen kautta yhden iltapäivän duuni.

kyytimies
05.08.2017, 09.11
Aivan, aivan. Koiran puruleluksi joutuminen on elämään kuuluva epämukavuus jonka sattuessa pitää olla kiitollinen ettei jäänyt dosän alle.
Koiran kakastakaan ei ole haittaa, koska jöötiin astuttua mielen valtaa kiitollisuus ettei astunut terävään lasiin, merisiiliin tai jalkaväkimiinaan.
Tää keskustelu olisi tarpeeton jos koiranomistajat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli pitäisivät koiransa kiinni.

Oikeesti.

Wrangler
05.08.2017, 09.24
Hyvä ketju. Paljon tunteita ja draamaa :)

Olin viime kesänä pyöräilemässä Tampereen kaupin rantoja. Jossain kohtaa rantapolkua edestä päin alkoi juoksemaan vastaan hirveällä räksytyksellä musta, todennäköisesti suursnautseri. Olin huomaamatta selkeästi tullut koiran reviirille, jonka omistaja huuteli jostain kaukaa vihaisesti koiraa luokseni.

Koira tukki polun, joten pysähdyin arvioimaan tilannetta.

Entisenä (ongelma)koiran omistajana tunnistin, että koira oli osin peloissaan ja jos selän olisi kääntänyt, olisi tullut osumaa nilkkaan. Itsellä ei olisi tullut mieleenkään pitää omaa koiraani vapaana, jos se ei ole sallittua, riippumatta siitä, kuinka hyvin se on koulutettu. Laki on laki. Tuntuukin siltä (yleistäen), että riittävän moni koiraihminen ei harrasta pyöräilyä...

Noh, takaisin tilanteeseen. Nousin mahdollisimman suorassa (koira pitää eteenpäin nojautuvia asentoja mahdollisesti hyökkäävinä eleinä, varsinkin, jos on kiihtyneessä tilassa) pois satulasta ja asetin pyörän itseni ja koiran väliin. Annoin koiralle rauhoittavia eleitä, käänsin sille vähän kylkeä ja haukottelin sekä lipaisin huulia pari kertaa.

Koira siitä jo vähän rauhoittukin, mutta olin itse vähän liian kärsimätön ja kun hyppäsin satulaan takaisin, otin muutaman rauhallisen polkaisun, olivat koiran vietit vielä sitä luokkaa, että pari näykkäisyä tuli takarenkaaseen (Jumbo Jim kesti puraisut hyvin)... Siitä sitten hyvin hissukseen, pienen haukun saattelemana palasin takaisin ja vaihdoin reittiä. Koira jäi matkasta reilun sadan metrin jälkeen.

Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Jokaisen pyörilijän kannattaisi lukea kirja: Rauhoittavat signaalit (Turid, Rugaas), ainakin itse koen, että on ollut hyvinkin hyödyllinen monessa tilanteessa, joissa koira on ollut hiilenä. Itse pystyy lukemaan koiraa paljon paremmin ja tarvittaessa purkamaan ikävästi eskaloituneen tilanteen.

kyytimies
05.08.2017, 09.29
Eli ihmisten tulisi oppia pelaamaan koirien säännöillä? Jännä ajatus.

Wrangler
05.08.2017, 10.01
Eli ihmisten tulisi oppia pelaamaan koirien säännöillä? Jännä ajatus.
En tainnut niin sanoa.

PTM
05.08.2017, 10.03
Kenenkään ei tarvitse tietää minkään koirarodun tai yksilön ominaispiirteistä tai käyttäyttymisestä mitään. Ja kuten Kyytimies totesi, niin "Tää keskustelu olisi tarpeeton jos koiranomistajat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli pitäisivät koiransa kiinni."

Wrangler
05.08.2017, 10.07
Kenenkään ei tarvitse tietää minkään koirarodun tai yksilön ominaispiirteistä tai käyttäyttymisestä mitään. Ja kuten Kyytimies totesi, niin "Tää keskustelu olisi tarpeeton jos koiranomistajat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli pitäisivät koiransa kiinni."
Kyllä ja jos maailma olisi täydellinen, ei olisi nälänhätää ja köyhyyttä.

Niin ei kuitenkaan ole.

En väitä tai sano, että kenenkään olisi pakko tai pitäisi ymmärtää koiran mielen toiminnasta yhtään mitään. Ei tietenkään. Reaalimaailmassa fakta kuitenkin on, että jos pyöräilee paljon, tulee niitä vastuuttomia koiranulkoiluttajia vastaan, tällöin olen kokenut suureksi avuksi, että ymmärtää koiran käyttäytymistä. Eipä ole tullut puremia nilkkoihin.

Toki, ainahan sitä konflikteja saa aikaan, vaikka täällä foorumilla, jos haluaa :) Se taitaa olla ihan asenteesta kiinni.

PTM
05.08.2017, 10.15
No kyllä ne konfliktit on tulleet ihan tuolla reaalimaailmassa, jonka tuloksena pari puremaa ja kerran sitten vielä nilkan murtuma höystettynä parilla kylkiluulla. Ja noissa tilanteissa ei olisi auttanut, vaikka olisi tiennyt mitä tahansa koiran käyttäytymisestä.

Wrangler
05.08.2017, 10.21
No kyllä ne konfliktit on tulleet ihan tuolla reaalimaailmassa, jonka tuloksena pari puremaa ja kerran sitten vielä nilkan murtuma höystettynä parilla kylkiluulla. Ja noissa tilanteissa ei olisi auttanut, vaikka olisi tiennyt mitä tahansa koiran käyttäytymisestä.Harmi kuulla! Espanjassa pyöräillessä on itsellä tullut pahimmat tilanteet vastaan, siellä kun tuntuu olevan varsinkin syrjäseuduilla melko huono koirakulttuuri.

Tassu
05.08.2017, 10.37
Niin, Wranglerhan sanoi "kannattaisi", ei "pitäisi". Onneksi niin.

Mä nään tän sillee, että kun mä lähen tästä omasta kodista ulos liikkeeseen niin odotan Suomessa, että kulku on turvallista. Etenkin odotan sitä autoilijoilta, koska heillä on käsissään se vehje, mutta yhtä lailla odotan sitä koiranulkoiluttajilta (koska heillä on käsissään se).

Tää keskustelu olisi tarpeeton jos koiranomistajat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli pitäisivät koiransa kiinni.

Oivallisesti todettu, josta tuli mieleen:

"Tää keskustelu olisi tarpeeton jos autolijat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli väistäisivät kun ovat velvollisia, ajaisivat silloin kun lupa mennä, ohittaisivat riittävällä turvavälillä jne."

"Tää keskustelu olisi tarpeeton jos pyöräilijät toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli noudattaisivat liikennevaloja, eivät hyppisi ajorata/kelvi, väistäisivät jalankulkijoita riittävällä turvavälillä, hidastaisivat pimeisiin kohtii jne."

"Tää keskustelu olisi tarpeeton jos jalankulkijat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli kävelisivät suoraan, katsoisivat taakse ennen suunnanmuutosta, eivät tukkisi tietä porukalla jne."

"sama laulu rullaluistelijat, mopot, sauvailijat, skootterit, tasapainolautailijat, lainelautailijat ja mitä niitä onkaan"

kyytimies
05.08.2017, 10.56
Noissa muissa esimerkeissä on enemmän muuttujia kuin koiran omistamisen säännöissä. Niitä on kaksi: pidä koira kytkettynä ja korjaa kakat väyliltä. Miten vaikeaa toi voi olla?

dxteri
05.08.2017, 11.22
Tassu, eritttäin hyvin sanottu..

Kyllähän se näin on jos kaikki noudattaisi sääntöjä eläisimme haavemaailmassa, mutta näin ei kuitenkaan ole.

Oma mielipide on että pitäkööt irti jos tuntevat omat koiransa hyvin, monta kohtaamista ollut kun maastossa ajelen ja kaikki menneet hyvin.

Ja kyllä olen itsekin koiran omistaja ja en pidä omaa koiraa irti koska on riistaviettoinen ja pelkää uusia juttuja paljon ( myös pyöriä).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jomppanen
05.08.2017, 11.35
Oman kokemuksen pohjalta:
90-luvun lopussa ostin markettitasoa paremman fillarin ja siitä lähtien ajanut fillarilla ympäri vuoden. Välissä vuosia jolloin olen ajanut kerran kuussa ja välillä päivittäin.
Autolla olen ajanut min 17tkm vuodessa, parhaimmillaan 55tkm.
Viimisen kymmenen vuoden aikana liikkunut koiran kanssa kävellen, juosten ja suksilla noin 2500km /vuosi. Metsässä pyöräillessä koira on mukana satunnaisesti, viimeksi tammikuussa.

Eniten vaaratilanteita on matkan varrella aiheuttaneet pyöräilijät, lähes poikkeuksetta drobbitankoisilla menopeleillä.
Toiseksi eniten tilanteita on tullut taitamattomien autoilijoiden kanssa, mutu tuntumalla seniorikansalaiset ovat pääosissa autolla tapahtuneiden läheltäpititilanteiden kanssa.
Vaarallisin tilanne on ollut kaupungin katuja auraavan traktorin kanssa. Tarktorikuskille tein laittoman uhkauksen ja sain hänet järkyttymään. Eli yksi tilanne aurauskaluston kanssa mutta siinä olisin kuollut jos en olisi hypännyt penkkaan karkuun.
Kerran olen kaatunut fillarilla kävelijän takia. Nuori nainen tajusi virheensä ja pyysi kohteliaasti anteeksi.
Itseäni kohtaan koirat eivät ole aiheuttaneet vaaraa, oman keskikokoisen koiran kimppuun on hyökännyt kerran amstaffi, kerran paimenkoira, kerran noutajamix ja kerran benhardilainen. Näistä yksi jalkakäytävällä ja kolme ulkoilupolulla. Paimenkoiraa löin, noutajan sain siirrettyä kaulapannasta sivuun ja kaksi muuta tapausta pysäyttivät koiransa itse kun kerroin pysäyttäväni ne mikäli omistaja ei sitä tee. Sinänsä paljon koiran hyökkäyksiä että liikun oman koiran kanssa 80 % metsässä ja kaikki uhkatilanteet ovat taajamasta.

Eli omalta osalta ylivoimaisesti eniten vaaranpaikkoja on sattunut pyöräilijöiden kanssa sekä kelveillä että tiellä. Ottaen huomioon paljonko autolla ajetaan vuodessa ja paljonko fillarilla niin kyllä me polkijat ollaan aivan yliedustettuina. Lisäksi pyöräilijät ovat suurimpia valittajia ja ruikuttajia liikenteessä. Pyöräilijä valittaa kelveillä jalankulkijoista jotka vaihtavat kurssiaan eivätkä katso taakseen havainnoidakseen sieltä 40km/h tulevaa fillaria, tiet pitäisi olla maantiepyöräilijöiden harjoitus ja lenkkibaanaa jne.

Jomppanen
05.08.2017, 11.38
Noissa muissa esimerkeissä on enemmän muuttujia kuin koiran omistamisen säännöissä. Niitä on kaksi: pidä koira kytkettynä ja korjaa kakat väyliltä. Miten vaikeaa toi voi olla?
Aja fillarilla muut huomioiden, miten vaikeaa se voi olla? Ylivoimaisen vaikeaa?

kyytimies
05.08.2017, 11.50
Ei muiden huomioiminen ole vaikeaa, mutta liikenteessä syntyy tilanteita jotka tulevat yllättäen ja voivat aiheuttaa onnettomuuden. Väitteeni on että liikenteen riskien hallinta on vaikeampaa kuin esim. koiran ulkoilutus narun perässä.

nopsako
05.08.2017, 13.47
Aja fillarilla muut huomioiden, miten vaikeaa se voi olla? Ylivoimaisen vaikeaa?

Vielä en ole joutunut kenenkään nilkkaan kiinni käymään pyörälenkeillä. Siinä ei paljon huomioiminen auta, jos teet kaikkesi ja silti irrallaan oleva koira hyökkää kimppuusi? Vai meinaatko, että pitää vielä anteeksi pyydellä jälkeen päin. Itselläkin on ollut koiria, ja kyllä ne kiinni kuuluu olla vaikka olisi kuinka lupsakoita. Se on yks ja sama kuinka kiltti koira on jos koiraa pelkäävä ihminen sattuu kohteeksi, saati pelokas lapsi.. Se ei ainakaan vähennä pelkoa. Samalla logiikalla kaikki ihmiset saisivat tehdä käytännössä mitä vaan. Ei tää mun 400hp ralliauto ole ollenkaan vaarallinen tällä pihakadulla ku vedän vähän ek:ta. Ja kyllä nyt muiden pitäisi ymmärtää huomioida tilanne. Rallipätkiä katsomalla myös oppii hyvin sen, että mihin ei kannata mennä katsomaan, jos auto lähtee lapasesta.

Halloo halloo
06.08.2017, 13.42
Pyöräilijä valittaa kelveillä jalankulkijoista jotka vaihtavat kurssiaan eivätkä katso taakseen havainnoidakseen

Yhteisillä väylillä jalankulkijan täytyy tarkistaa, ettei takaa tule ketään kurssia vaihdettaessa. Hieman sama tilanna pyörän päällä, kun vaihtaa ajolinjaa, täytyy varmistaa, ettei ole menossa kenenkään ajolinjalle.

Smo
06.08.2017, 14.13
Tällanen kevennys eiliseltä retkeltä tähän väliin

http://i.imgur.com/jJu7dHI.jpg

Juha Jokila
06.08.2017, 14.23
Täältä löytyy myös tällainen kyltti vanhan yleisen retkeilyreitin varresta:
https://goo.gl/photos/sHjw3HLLMcZ7ToMZ7

Lisäksi polulle on kaadettu pari puuta, varastoitu romua ja silta poistettu.

https://lh3.googleusercontent.com/0IPpy53DJidM13y6ZvheiUIYRESF0UeCd5ThRAS7Wx50npyN-Biq3qlUhD3_p2hsp6sfoSZV-I9qoyCdIaqQ9_c_0_zDJN37b_D7eH0OTdBDlkrQ-LvBwLRgqx2t5UQZT2YD0hl3pAs338krNteIhPnkr_ru-CBFcmzu-X3utzSeFUB0n-6AkilMsjgS90tgR07gxSej96M9u_GSpnqbM-O3HexWEtGRbUwTe5N-ioogPCSxuq7_d_e_PazNBNMokOGaUgB9l71cbADbwnzLIl6zus GVcvCFwo48uIZ8ZRadKR7IHFFcBWcfHSANTJXn2tetj3jx_mM2 RNVjCi_QHVWnDgf24fag0wlw-iSUg_8AxfQTAQl3qUyiAd8ODgPDcAmqUlIebR2BkCXT3-7YtxzGUL5_Euw_emihsyuclKP_M7w2umOCIpxCJRG7_LhIE0P3 V7x9959aWROq3Z5JfrJzsDQ92XnKBIbeJzp_zgy45-oWoai9UkzNxw2SD389Ut-Kke4Apm3SQKK1_6zFgzqlJKeoK2NmyvFN9GfLvLulzaHWVF2Lx qYw95LdXbh_Yye4u2zVk3kj7Npxl8uQ-F-72ZFY2G1av-moAIiLkq1IU-BPKiDG-goX=w2550-h1435-no

haedon
06.08.2017, 14.25
:rolleyes:Josta tuli mieleen että kun kävin tänään yhden tutun luona niin ovesta sisään astuessa tuli hänen "kaverinsa" sussari syliin louskuttamaan:D. Nämä olivat ilmeisesti petihommissa ja sulkeneen koiran alakertaan. Vieraassa paikassa yksin se ei ollut aivan kotonaan ja rauhallinen. Kyllä se siitä sitten rauhottui kun tarjosin käden sijasta kokispulloa hampaiden väliin ja vähän höpöttelin ja varovasti rapsutin. Sitten palasin samoja jälkiä takaisin ulos ja tässä vaiheessa tämä tuttu tulee ilman vaatteita tuuletusikkinasta mulle juttelemaan:D. Lupasin palata joku muu päivä uudestaan.

JackOja
04.10.2017, 08.17
Tälläinen uutinen sellaisesta seikasta, että koulutetulla koirallakin voi joskus "naksahtaa".

Poliisikoira puri naista Simossa – uhrille vakavat vammat (https://yle.fi/uutiset/3-9863733)

oem
04.10.2017, 08.36
Selviääköhän koiran vastuuhenkilö ilman syytettä pahoinpitelystä?

Markku Lehikoinen
30.01.2019, 20.06
Kursorisesti vilkaisin ketjun läpi, mutta ei sattunut silmään.
Mikäs olisi järkevä menettelytapa siinä vaiheessa, kun ketjun aihe
on kopsahtanut kohdalle? Milloin lääkäriin? Milloin yhteys virkavaltaan?
Mitä pitäisi älytä tehdä tai huomioida?

Konkreettisesti: Kotikerrostalon piha, naapurin koira, pieni
nirhama, ei verta, ei aineellisia vahinkoja. Koira narussa, mutta
näköjään liian pitkässä.

Laitoin jotain kirveleviä tippoja ja laastarin. Pieni keskustelu
järkyttyneen naapurin kanssa ja sillä sipuli. Menikö oikein?

Markku Lehikoinen

Morpheus3
30.01.2019, 20.14
Kursorisesti vilkaisin ketjun läpi, mutta ei sattunut silmään.
Mikäs olisi järkevä menettelytapa siinä vaiheessa, kun ketjun aihe
on kopsahtanut kohdalle? Milloin lääkäriin? Milloin yhteys virkavaltaan?

Konkreettisesti: Kotikerrostalon piha, naapurin koira, pieni
nirhama, ei verta, ei aineellisia vahinkoja. Koira narussa, mutta
näköjään liian pitkässä.

Laitoin jotain kirveleviä tippoja ja laastarin. Pieni keskustelu
järkyttyneen naapurin kanssa ja sillä sipuli. Menikö oikein?

Markku LehikoinenMielestäni meni oikein, mutta kannattaa käydä varalta pyytämässä jäykkäkouristusrokotteen tehoste, varsinkin jos edellisestä kerrasta on kulunut aik. Mutta jos ei mitään erityisiä oireita ilmene, niin uskoisin tuon riittävän mainiosti.

Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla

Lötjönen
30.01.2019, 20.20
Pienet vahingot voi antaa olla, jos koiranomistajan käytös viestii selkeästi että on pahoillaan ja oppikin jotain.

pee
30.01.2019, 20.39
Onko Lötjösellä koira?

Lötjönen
30.01.2019, 20.50
Ei ole Lötjösellä koiraa, eikä tule. Kaikenlaisia ketutuksen aiheita ovat minullekin aiheuttaneet, mutta pahoillaan oleva ihminen saa anteeksiantoni. Toista se on niiden kohdalla jotka alkaa vielä suutaan soittamaan vahingon sattuessa. Isompi purema johtaakin sitten järkyttävän suuriin korvausvaateisiin.

Isä nitro
30.01.2019, 21.12
Minusta kenen tai minkä tahansa (humalainen, koira, kirahvi...) hyökkäys on erittäin vakava asia. Kyseinen karvaturri voi tehdä saman jollekin toiselle, vaikkapa naapurin lapselle. Koiria yleensä ulkoilutetaan, ja kysynpä miksi sama ei toistuisi? Veisin asian kyllä viranomaiselle, jos omalle kohdalle tai läheiselle sattuisi. Medikaalisesta puolesta on edellä ollutkin jo puhetta.

pee
30.01.2019, 21.13
Kiinni ja hallinnassa ne täytyy joka tapauksessa pitää.

Nyt kun sometus ei enää ole nuorison yksinoikeus, ovatkin koiranlenkittäjät omaksuneet itselleen nämä parjatut tavat. Koira fleksissä ja naama kiinni luurissa. Vastuu on siirretty muille.

tommi2
30.01.2019, 21.23
Omistajan vikahan tuo on, jos näytti täysin onnettomuudelta, eli koira yllättäen pääsi yllättämään omistajankin, en välttämättä tekisi ilmoitusta joka voi olla koiran loppu.

Isä nitro
30.01.2019, 21.35
Eikös tässä ole ongelma se, että koiria on ihmisillä jotka eivät ymmärrä niistä mitään tai ainakaan tarpeeksi?

Koiran loppu on mielestäni pieni hinta siitä, mitä voi seurata pahimmassa tapauksessa. Omistajan kanssa (kai voi) neuvotella tilanteen vakavuudesta ja seurauksista. Koiran ei.

tommi2
30.01.2019, 22.04
Toki jos noin on tässä ollut, että omistaja on vastuuton.

Minulla on koira ja se on 10ssä vuodessa päässyt 2 kertaa karkuun, toisen kerran opin että se osaa itse avata koira-aidatun alueen portin, meni haukkumaan pihaan tulleet jehovat, toisen kerran oli autossa, sähläsin itse jotain ostosten kanssa, niin hyppäsi ulos ja meni ärhentelemään tiellä kulkevalle koiralle. Kummallakaan kerralla ei purrut, mutta olisi voinut ehkä. Eli oma pointti oli se, että mikäli kyseessä oli selkeä "onnettumuus" eikä omistajan välinpitämättömyys, pitäisi voida se ottaa sellaisena. Tilannetajua.

Lötjönen
30.01.2019, 22.06
Niin, itse tarkoitin sitä jos näyttää siltä kun omistaja voisi oppia varomaan. Eikä päästä samaa toistumaan. Turha kai koiraa on lopettaa heti. Vahinkojen toistuessakin koiran voi vielä sijoittaa osaavampiin käsiin.

Ulkona näkee irrallaan koiria mistä voi ajatella itsekin että homma hoidossa, mutta silloinkaan omistajan luotto koiraan ei ole tietoa vaan uskoa. Siitä sitten mallia ottavat ne joiden usko koiraansa on oikeasti vain luulon arvoista. Edellä mainitussa tapaukseksessa kyse oli kytketystä koirasta, eli täydestä piittaamattomuudesta ei ollut ilmeisesti kyse.

Aakoo
31.01.2019, 08.17
Jos koira irti päästessään ryntää puremaan ihmistä, niin ei muuta kuin elukka lopetettavaksi oli se irti pääseminen vahinko vai ei. Kyseessä on aikapommi, joka räjähtää joka tapauksessa jossain vaiheessa.

tane
31.01.2019, 09.02
Tuostahan tulee Markku Lehikoiselle kustannuksia eli rokote/lääkärikäyntiä luvassa. Eli kyllä kannattaa tehdä rikosilmoitus ja kulut pitää vaatia korvattavaksi. Vaikka omistaja oli pahoillaan niin ehkä hän ei vain osaa pitää koiraa siten että siitä ei tulisi muille ihmisille vaivaa. Eli jos näitä ilmoituksia alkaa sadella niin ongelma saadaan jossain vaiheessa kuntoon. Ja kyseessä vielä naapuri eli sikälikin ilman muuta ilmoitus koska riski että iskee uudestaan tämä sama koira on suuri.

Itse jouduin naapurin koiran takia puolen vuoden aikana soittaamaan poliisit 10 kertaa, hyökkäili ihmisten päälle jne. Poliisit ja viranomaiset ovat äärimmäisen velttoja vätyksiä ainakin Oulussa ja sallivat tuommoisen spedeilyn vaikka koira tosiaan kävi lasten ja ohikulkijoiden kimppuun jne eli tässä pitää olla vaan olla sinnikäs. Markun kannattaa pistää prosessi heti pyörimään, koska asiat vievät aikaa. Naapuri luopui lopulta tuosta koirasta ja luopumisen syytä en tiedä. Nyt sillä on kissan kokoinen koira jolle tulee ritolat heti jos nokkaansa näyttää meidän pihalla.

F. Kotlerburg
31.01.2019, 09.05
Milloin lääkäriin? Milloin yhteys virkavaltaan?

Aina, aina ja rikosilmoitus.

VesaP
31.01.2019, 09.12
toisen kerran opin että se osaa itse avata koira-aidatun alueen portin, meni haukkumaan pihaan tulleet jehovat...
Kummallakaan kerralla ei purrut, mutta olisi voinut ehkä.

Koiralle tuosta pitäs antaa joku palkinto, hyvällä tuurilla ei ole sen jälkeen jehovoita näkynyt! Kävi pelottelee kuitenkin koskematta. Kätevää! :)

Meillä kotona koirista ei ole ollut muuta harmia kuin järkyttävän näköiset tienvarret talvisin. Mutta irtokissat vituttaa. Ketkä niitä irti pitää asuinalueella, eivät tajua että vaikka hyvällä tuurilla se oma katti pysyy hengissä kierroksensa aikana aina, niin ne muut kissat mitkä ovat kunnolla sisällä kuitenkin haistavat ja kuulevat kiertävän katin ja hermostuvat kenties pahastikin omissa "nurkissa" pyörivistä irtokissoista. Kissan paikka ei ole (varsinkaan asuinalueella, ei oikeasti missään) olla ulkona irti valvomatta. Sorry offtopicci kissojen osalta.

Jar56
31.01.2019, 09.29
Muutama vuosi sitten kaksi susikoiraa oli karannut aitauksesta ja cyklo lenkillä kävivät kiinni .Toinen puri takapuoleen ja repi pyöräily housut.Lähellä ei mitään asutusta ja luulin että käy huonosti mutta selvittiin.Soitin poliiseille ja kävin lääkärissä.Poliisit kävi ottamassa koirat kiinni ja ilmoittivat omistajille.Poliisit ehdottivat sopimista ja sanoin korvaus vaatimuksen omistajat suostuivat .Mutta ilmoitus poliisille helpottaa asiaa on ainakin vaatimuksen takana jos menee riidaksi.

tommi2
31.01.2019, 09.53
Koiralle tuosta pitäs antaa joku palkinto, hyvällä tuurilla ei ole sen jälkeen jehovoita näkynyt! Kävi pelottelee kuitenkin koskematta. Kätevää! :)

Ei ole tosiaan näkynyt jehovia tuon jälkeen. Juoksin itse perässä, koira ei ole yksin ulkona aidatullakaan alueella, mutta oli tässä tapauksessa pirun nopea ja arvoin hetken pitäisikö laittaa jotain pikkuruisia shortseja peittävämpää päälle ehkä 2 sekuntia, juoksin kuitenkin puolialastomana ja 2 naispuolista todistajaa (jehovan siis) lykkäsivät vaan esitteen käteen sen enempiä julistamatta.

Irtokoirat ovat paha, ne ovat toisille koirille vaarallisia, monesti juttua kuinka esim. amstaffit, jotka ovat tappelukoiriksi kehitetty ja monessa maassa kielletty, raatelevat toisia koiria ja omistajia siinä sivussa.

Tämä tilanneharkinta, jota peräänkuulutin, lähtee vähän samoista ideoista kun että olisiko hyvä jos ensimmäisestä sakosta (vaikka vain parkki) otettaisi kortti pois ja auto romutettavaksi? Lapsi tappelee koulussa, niin huostaanotto? Ilmoittaa motarilla kaikki 130km/h ajavat autot poliisille? No, huumorilla esimerkit, mutta ei noissa koiranomistajissakaan ole oikeasti yhtä ihmisryhmää, vaikka on niin helppo lokeroida. Tilanteen mukaan.

Markku Lehikoinen
31.01.2019, 10.00
Ei tullut mainittua, mutta koira oli tulossa elukkalääkäriltä.
Oli ronkittu ja leikattu korvaa. Saattaa hermostuttaa koiraa.
Huono olen riitelemään, välillä silloinkin kun olisi aihetta.
Rokotukset on kunnossa taannoisen Eteläviron kierroksen
jäljiltä. Siellä majatalon pikkupiski nakkasi vaimoa pohkeeseen.

Huonompi skenaario olisi ollut vaikkapa ryntäilevä pikkulapsi,
mites silloin? Kenkkuja juttuja nämä.
Miksi asiat ei voi olla aina hyvin ja kauniisti?

Markku Lehikoinen

Lötjönen
31.01.2019, 12.55
Olihan sinulla vaatteet päällä? Meinaan jos ihoon tuli vaurio, niin repeytyikö vaatteet? Eihän se välttämättä niin tarkkaa ole jos on pukeutunut Isoisoisältä perittyihin reikäisiin luukkukalsareihin, mutta jos vähääkään arvokkaammat rytkyt, niin ne pitää korvata aina.

Isä nitro
31.01.2019, 13.27
Ei ole tosiaan näkynyt jehovia tuon jälkeen. Juoksin itse perässä, koira ei ole yksin ulkona aidatullakaan alueella, mutta oli tässä tapauksessa pirun nopea ja arvoin hetken pitäisikö laittaa jotain pikkuruisia shortseja peittävämpää päälle ehkä 2 sekuntia, juoksin kuitenkin puolialastomana ja 2 naispuolista todistajaa (jehovan siis) lykkäsivät vaan esitteen käteen sen enempiä julistamatta.

Onnistuukohan tuo sama rännikauppaiden ja muiden uskontokuntien edustajien kanssa? Kerran eräs uskonkauppias sanoi nähtyään minut (ilman jäätynyttä partaani) ovella ja havaittuani kovaäänisen musiikin taustalla, että täällä ei taidetakaan olla kiinnostuneita uskonasioista.

Hra Lehikoinen joutuu nyt käyttämään edellä mainittua tilanneharkintaa. Toisessa vaakakupissa on koiran ja/tai hänen omistajansa käytöksen hyväksyminen plus mahdollinen naapurisopu ja toisessa se, että eihän satu vain enää - itselle tai jollekin toiselle. Korostan, että kyse on nyt eläimestä, ei ihmisestä kuten hra Tommi2n esimerkeissä, jonka pointti tilannetajusta muuten on mielestäni ihan paikallaan.

MäkiHiiri
31.01.2019, 13.34
Miksi asiat ei voi olla aina hyvin ja kauniisti?

Siinä hyvä kysymys mitä itsekin pohdin tässä alvariinsa.

Koirista mulla ei ole liiemmälti kokemuksia, mitä nuo elämässä kohtaamani koirat: lapsuuden naapurin, joidenkin tuttujen ja kulkiessa tavatut tessut. Olen ymmärtänyt niin, että ne ovat sen sorttimenttisiä olioita, että haluavat paljon positiivistä huomiota kohtaamisen alkuun, niinkuin tervehdykseksi. Kun koira huomaa sen silmät aukeaa, kulmat ja korvat nousee säpsähtämällä ikäänkuin se ajattelisi: "Mikäs? / Kukas?" Siihen jos itse vastaa myönteisellä ajatuksella : "Hei hei mukava pikku tessuu", koira saattaa vastata siihen pienellä hännänheilautuksella tai vaan muuten rentouttaa ilmeensä ja katsoa muualle. Jos taas ajattelee: "voi kauheeta koira ja toi On isoo". Koira jatkaa huomionherättämistään mun suuntaan ja hieman tosiaan huomiotaherättävämmin... siitä mä olen oppinut ajattelemaan vaikka hieman ristiriitaiselta näyttää, että koira ajattelee: "hei ei mussa oo mitään pelättävää, tule tänne!" Mutta semmosessakin tilanteessa on koira kyllästynyt vaikka hyppisi kaikin voimin hihnaa vastaan ja haukkuisi, kun olen ajatellut ottavani koiran poskipusseista kiinni ja sanovani söpöö. Hassua.

tommi2
31.01.2019, 14.10
Palailen hieman toisella näkökulmalla siihen, mitä voi kokeilla jos koirat hyökkäävät. Itse olen tosiaan elänyt koirien kanssa melkein 40 vuotta ja vanhemmilla oli kennel, minkä takia vihasin koiria pitkään... ja olen aivan samaa mieltä että jos koiranomistaja häiriköi, antaa koiran käyttäytyä vaarallisesti, pitää koiraa jota ei hallitse, on siihen puututtava.

Omaa ja vieraita koiria olen yrittänyt hallita vaihtelevin tuloksin "Koirakuiskaajan" metodilla, eli "energialla", vähän kuten yllä on ajateltu. Koira aistii aika hyvin tunnetilat ja varsinkin vihan ja pelon, jos pystyy keskittymään ajatukseen että koira on ystävä, yllättävän usein se onkin. Yksi kaveri tuli kylään ja kerroin tämän kikan koirapelkoiselle ihmiselle, niin eihän siitä mitään tullut. Eli paino on "jos pystyy keskittymään", monelle tilanne on yllättävä ja ahdistava, jolloin tämä on mahdotonta.

Itse olen nähnyt irtokoiria polulla ja tilanne on aina vähän ikävä mielestäni, en itse pidä ikinä koiraa vapaana, paitsi kotipihalla, joka on aidattu. Olen pysähtynyt, keskittynyt tähän ystävä ajatukseen ja ojentanut toisen käden rauhallisella liikkeellä koiran haisteltavaksi. Tähän asti toiminut, mutta tiedän että oma tottumus koiriin auttaa tuossa kovasti. Jos koiria tulee haitaksi asti vastaan niin ehkä sitä teleskooppipamp...eiku pumppua kannattaa pitää selkätaskussa varmuuden vuoksi :D

MäkiHiiri
31.01.2019, 14.18
Olipa hyvä juttu. Tosiaan, mulla varmaan toi "söpö" ajatus on tullut siitä, että jos koittaa ajatella ehkä pelottavastakin koirasta 'ystävä' ei usko sitä ihan itse ja epävarmuuden hytinä pääsee ilmoille, mutta mä uskon sen söpön ja sillä voin viestittää sitä ystävällistä tunnetta uskottavasti.

tommi2
31.01.2019, 14.23
Mä epäilen et mikä positiivinen tunne vaan auttaa... ajattelee vaikka vaimoa/miestä/jotain muuta mikä herättää positiivista ajatusta ;)

oppes
31.01.2019, 18.27
Paljon mielestäni hyviä ja vähemmän hyviä kommentteja. Itsellä koiria ollut putkeen 40v. Noi on erilaisia. Koulutus on tietysti välttämätöntä. Toiset koirat saattavat siitä huolimatta joskus, hämärästä syystä osoittaa agressiota pyöräilijöitä kohtaan. Itsellänikin on parhaillaan koira, joka hyvin satunnaisesti tekee tuota. Siksi olen opetellutkin kävelemään "silmät selässä" kelveillä. Kommentit "aina rikosilmoitus", "lopetetaan moiset" on kyllä täysin asiattomia. Koiranomistajan pitää tietysti tuntea koiransa ja hallita sitä asianmukaisesti. Kuten yleensäkin maailmassa - vahinkoja tapahtuu ja jos vastuullinen vastuunsa kantaa, niin sopiminen on tietysti ensimmäinen vaihtoehto. Tietysti piittaamattomuus voi johtaa muunlaisiin lopputuloksiin.

Markku Lehikoinen
01.02.2019, 16.32
Olihan sinulla vaatteet päällä? .

Juu, oli, mutta kuten jo totesinkin, ei materiaalisia vahinkoja.
Omalta osaltani pidän asiaa loppuunkäsiteltynä.
Katson tapahtuman onnettomuudeksi, pikemmin kuin rikokseksi.
Koiran omistaja puhui kyllä lopetuksesta, mutta päättäköön itse.

Markku Lehikoinen