PDA

Näytä tavallinen näkymä : Koirat. Hyökkäävät vai ainoastaan kiinnostuneita pyöräilijästä?

Sivut : 1 [2] 3 4

BONK
02.04.2013, 15.09
Ihmisen refleksejä ei todellakaan muuteta muutamilla harjoituskerroilla, toistoja pitää olla tuhansia. Se on vaan pelastautumisreaktio, siinä tilassa tekee mitä vain. Ja tuo paikallaan olo tepsii varmaan aika moneen tapaukseen, sitä on turha kiistää, mutta jos sattuukin se huonosti koulutettu yksilö niin se voi saada aikaan varsin pahaa jälkeä.

Ja ei koirissa yleisesti ole mitään pahaa, kivoja kavereita mutta poikkeuksia löytyy niinkuin kaikessa muussakin.

Totta on, että tuo oppi ei vain kertalukemalla mene selkäytimeen. Kuitenkin, ihminen oppii tuonkin toimintamallin varsin nopeasti ja kannattaa muuten opettaa omillekin lapsille ihan pienestä pitäen. Koiran saalisvietin viettipäämäärä on saaliin kiinni saaminen ja vietti laskee nopeasti, kun saalis on kiinni/tavoitettu eikä tällä vietin sammumisella ole välttämättä mitään tekemistä koiran koulutustason kanssa. Koiran näkökulmasta peli on vielä kesken, jos "saalis" rimpuilee ja laittaa vastaan.

Kuten tuossa jo sanoin, niin jokainen päälle käyvä koira on puutteellisesti koulutettu. Täytyy tietenkin muistaa, että minkään luontokappaleen kouluttaminen ei ole pelkkää onnistumista onnistumisen perään, vaan työtapaturmia saattaa sattua myös hyvin koulutetuille koirille. Vaan on meitä ihmisiäkin moneen junaan. Esimerkiksi, jotkut eivät millään tahdo ymmärtää, että meidän koira ei saa mennä (eikä mene) tervehtimään ketään ilman lupaa eikä sitä myöskään saa tulla koskettelemaan ilman lupaa. Vaikka se onkin ihan poliisikoira Rexin näköinen, vaikka mummolassa olisi joskus semmoinen ollut ja niin edespäin...

samooja
02.04.2013, 16.26
Oltiin kerran koirain kanssa liikennevaloissa kun ohitsemme ajoi päin punaista tällainen kiinteävälitteinen huligaani. Kyllä siinä vanhempi pimuista sai raivohepulin. Ei meinaan tykkää yhtään jos jäädään kakkoseksi. Kaipailee kai vieläkin isännän vanhaa punaista Autoa. Vanhempi hurtta on muutenkin hyvin ojentava luonteelta ja etäinen. Kerran se puri pollaria tumpusta kun jouduin puhaltamaan alkometriin, en pollarin tumppuun. Nonii noniin hyi teitä. Vaimoon tulee reikiä jos koittaa tulla viereen. Mutta henkilöistä se pitää, oli niillä hassut vermeet tai ei kunhan eivät tule minun lähelle.

Poliisikoira kun ottaa jalasta niin silloin mennään, tai mistä vain paitsi katteettomasta lupauksesta, siitä ei pidä kukaan. Ja on aivan totta että tuollainne 400-650kg sentille niin kyllä se pienen juoksijan ura jää siihen. Onneksi oli sentään isän siskon työkoira, etten ollu omppapuussa luvatta. Toisaalta, voisin ylpeillä minua on poliiskoira purrut! Ei vai? Entäs se että mulla on 20 settinen kahviasto, miten niin ei oo suomea?

No enivei, mun koira on pieni koira. Rex=kuningas, kunkku, niinku kunge.

Jooseppi
02.04.2013, 16.33
Meidän kultainenoutaja on syönyt tänä keväänä jo 4 pyöräilijää, kaikki maantiepyöräilijöitä.

marmar
02.04.2013, 17.29
Ja sen pituinen se. Kyllähän lotossakin ihmiset voittavat ja surmanajoakin kuulutaan harrastavan... Vaan siinä vaiheessa kun itse liikut 40 km/h ja ojennettuun jalkaan (mihin koira usein vaistomaisesti) tarttuu vastakkaisesta suunnasta tuleva 40 kg:n koiran massa niin sitä seuraavan kolmoiskärkisilmukan myötä on pyöräilyt pyöräilty pitkäksi aikaa, jopa loppuiäksi. Pyörä vaan seis ja koiran omistaja paikalle. Jos koiran omistaja ei usko järkipuhetta, niin poliisi osaa kyllä tarvittaessa selittää asian luontevasti. Koiraa jos alat potkimaan, niin parhaassa/pahimmassa tapauksessa saat itse vaan mojovat sakot.

Olin tapahtuma-aikaan 12-vuotias. Ei sen ikäiselle ensimmäisenä tule mieleen pysähtyä, kun iso muriseva koira juoksee kohti. 80-luvulla ei ollut kännyköitäkään, jolla olisi voinut soitta apua. Aikaisemmin ohiajaessa oli päässyt aina karkuun kun tarpeeksi polki. Tästä oppineena kaiketi koira oppi ottamaan ennakkoa. Enkä minä koiraa potkaissut, nostin jalan vain sellaiseen asentoon, jossa hampaat ei pääse nilkaan kiinni. Omistaja tiesi varmasti miten koira käyttäytyy, koska välillä pihalla ollessaan saattoivat huudella perään. Sen verran lujaa se koira tuli kuusiaidan takaa, että ei olisi tainnut sen ajan jarruilla ja renkailla pyörä edes teoriassa pysähtyä riittävän nopsaan. Vaikka olisikin, niin on täysin absurdia ajatella, että 12 vuotias pystyisi tekemään alle sekunnissa päätöksen, että toppaampa nyt paniikkijarrutuksella tuon murisevan pelottavan koiran eteen syötäväksi. Ainoa toive oli, että se koira pysähtyisi, eikä kävisi kiinni, mutta koira oli päättänyt toisin.

kaiveli82
02.04.2013, 18.02
Mun koirani meinaskin syödä poliisin viime vuonna. Autolla oltiin menossa metsälle kun sattuikin puhallutus ratsia. Siihen himmailin ja avasin ikkunan ja tervehdin. Poliisi oli tuuppaamassa pilliä ikkunasta kun koira syöksyy takapenkiltä puoliksi ulos samasta ikkunasta johon poliisi huutaa " hui susi älä syö mua". Elämässä on hetkiä milloin vain tietää että nyt tuli sakot, toisaalta elämä yllättääkin joskus ja minä sain jatkaa matkaa puhaltamisen jälkeen sakoitta hyvän loppu päivän toivottelujen jälkeen. En ole varma miten nuo pykälät koiran kiinnipidosta autossa menee mutta sisko oli ainakin saanut sakot kun koira oli autossa irti. No yleensä itsekkin kyllä koiran kytken. Tämä vähän ohi aihee.

proileri
02.04.2013, 18.27
Jos koira, mikä rotu tahansa, lähtee oma-aloitteisesti jahtaamaan pyöräilijää/juoksijaa/jänistä/autoa/..., syy on 99.99 %:sen varmasti se, ettei sitä ole osattu kouluttaa. Piste.

Mää sanoisin että 99,9% tapauksista o kyse siitä että koira ei ole tarpeeksi hyvin hihnassa. Aika harvoin olen nähnyt koiran säntäävän minkään perään kovin tehokkaasti ja omistajan raahautuvan hihnan perässä verisenä :D

Risto Koivunen
02.04.2013, 19.08
Aika harvoin olen nähnyt koiran säntäävän minkään perään kovin tehokkaasti ja omistajan raahautuvan hihnan perässä verisenä :D

Joskus kyllä näkee tapauksia, joissa melko pienelle lapselle on annettu hihna käteen. Ja siihen hihnan toiseen päähän on sitten laitettu hauveli, jolla on massaa arviolta tuplasti taluttajaan verrattuna. Vähän kyllä mietityttää, mitä mahtaisi tapahtua taluttajalle, jos koira näkisi jonkin maukkaan pupun tai pyöräilijän ja päättäisi ampaista perään.

ErWo9iJn
02.04.2013, 19.28
Ihmisen refleksejä ei todellakaan muuteta muutamilla harjoituskerroilla, toistoja pitää olla tuhansia. Se on vaan pelastautumisreaktio, siinä tilassa tekee mitä vain. Ja tuo paikallaan olo tepsii varmaan aika moneen tapaukseen, sitä on turha kiistää, mutta jos sattuukin se huonosti koulutettu yksilö niin se voi saada aikaan varsin pahaa jälkeä.

Ja ei koirissa yleisesti ole mitään pahaa, kivoja kavereita mutta poikkeuksia löytyy niinkuin kaikessa muussakin.

Mielikuvaharjoittelu on muuten yllättävänkin tehokasta noiden refleksien muuttamisessa.

Kyllä se koira tosiaan on sellainen otus, että koulutus merkkaa siinä tosi paljon, sitten onhan ihan sairaitakin yksilöitä olemassa, osa mennyt sellaiseksi vääränlaisen koiranpidon johdosta, osa kun ne omistajatkaan ei aina ole terveitä.

Onhan sitten ihmisten jälkikasvuakin sellaista, että huhhuh, mutta kun sairaiden lapsistakaan ei terveitä voi oikein odottaa ja lisääntymisoikeus on silti kaikilla, niin siinähän sitten ollaan. Samalla tavalla elämää se kuitenkin on ja jonkinlainen varautuminen pitää olla tietenkin noiden osalta.

Helpompi se tosin on puolustautua hyökkäystä vastaan jos pysähtyy.

Kakarana jouduin koirahyökkäyksen uhriksi äitini ja veljeni kera, taas kerran kaikki tiesivät, että sen yhden talon koirat on ihan hulluja, mutta vuosiin kukaan ei asialle mitään tehnyt. Sellaisia Berhandilaisen oloisia olivat, loikkasivat korkean aidan yli ja kova haukkuminen ja hyökkäyksiä tekivät, olin jotain 8 vuotias tuolloin, mutta jostain oli jäänyt mieleen, että ei saa silmiin katsoa koiraa ja ihan hiljaa pitää olla, jos sellainen yrittää käydä päälle, eivät purreet mua, mutta veljeni useamman vuoden nuorempana huuti ja huitoi, niin puraisivat sitten ja tietty koko ikänsä on koirapelosta kärsinyt tuon vuoksi.

Huono koiranpitäjä siis tekee koiranomistajille karhunpalveluksen ja aika montakin, monessa muussakin yhteydessä kuin tälläisessä ja tuon suhteen pitäisi olla jämäkämpi suhtautuminen ihmisillä mielestäni, kun se ei ole vain sen huonosti koiraa pitävän (tietämättään, sairauttaan, jne.) asia.

Täällä maalla koira on aika pitkästi työkalu, joten ehkä on paremmin tiedossa se miten koiraa tulee pitää, kun se koiran aktiivinen koulutus on aina ollut tapana, mutta kyllä maaltakin aina poikkeuksia löytyy.

Sekin tietty vaikuttaa tilanteisiin, että millainen ihminen se pyöräilijä on, sehän on ihan normaalia, että toiset hätääntyy enemmän, toiset vähemmän, siinä tekee mitättömiä asioita, katseita jne. jotka taas voi vaikuttaa kouluttamattomaan koiraan siten, että tulee tilanne jne. Jos kiihdyttää ja koira havainnoi sen, tai jos vaikka vaihtaa pienemmälle, niin se voi toimia herätteenä, kun taas jos vähän hidastaa niin sitä ehkä ei näe taas sillä tavalla koira saaliina. Joku saattaa katsoa koiraa silmiin, kuten ihmistä katsotaan silmiin ja siinä helposti haastetaan sitten koira tietämättään.

Kannattaa mielessään harjoitella aina kun koiran näkee sitä että mitä tekee jos koira alkaa jahtamaan, kannattaa myös tarkkailla mitä itse tekee kun näkee koiran, tiedostamattaan sitä nimittäin voi tehdä asioita jotka herättävät koiran kiinnostuksen. Kadenssia kannattaisi hidastaa ja samoin nopeutta koiran kohdatessa, niin silloin ei näytä pakoon pinkovalta, päätä jos nostaa ylös, nousee kahvoilta vaikka polkemaan, niin se taas luo mielikuvaa koiralle jostain joka ei toimi kuten saalis.
Mielikuvathan ne hyvin pitkälti koirienkin toimintaa ohjaa, jokainen elollinen kun on oman mielensä vanki tavallaan, oma mielikuvitus luo illuusion todellisuudesta joka enemmän tai vähemmän osuu yksiin todellisuuden kanssa, noita mielikuvia hallitsemalla voi aika hyvin hallita eläimen reaktioita, toki osittain myös ihmisten reaktioita.

Kohtasin tuossa yksi päivä ilveksen, alle 100m kotiovelta, tiedä kumpiko siinä enemmän yllättyi, jatkoin reposten ihmettelyä ja ilves jatkoi omia kuvioitaan, kun oli kadonnut vilkaistessani olkani yli. Naapuri kehui, että nyt liikkuu susilaumakin alueella, korpitapaleella ne ison koiran jäljet ei sitten ehkä olleetkaan koiran jäljet, tiedä miten käy jos ne kohtaa, tosin alle 5kpl kai noita on tuossa laumassa, mutta pitää kai se puukko varuilta alkaa pitämään mukana tuolla korvessa, on se tyhjää parempi vaikkei noiden pitäisi näin isoa häiritä, vaan kun ei niistäkään voi aina tietää, voi osua kohdalle se sairas yksilö. Kuulemma heidän tuttavansa oli pyörällä kulkiessaan vasta äskettäin nuo kohdannut, kyllä siinä rauhallisemmallakin miehellä syke saattaa nousta ja vatsanpohjassa jännältä tuntua jos moinen tulee vastaan.

Vaikkei täällä koirista nyt olekkaan murhetta, niin on noita muita elukoita joiden suhteen pitää jonkinlainen kunnioitus luontoa kohtaan olla.

Toi Bonkin kertomahan on paniikin hallintaan liittyvää, tolkuttoman hyvä ihan muissakin yhteyksissä jos on harjoitellut pitämään pään kylmänä kovissakin tilanteissa, esim. tulipalo jos sattuu, niin siitä pelastautumisessa suuri rooli on sillä, että hermot kestää kasassa ja toimintakyky säilyy ja ikinä ei tiedä milloin sellaisen tapahtumankin uhriksi joutuu. Normaalimmissa tilanteissakin se kyllä tuo joitain etuja, säilyy tietynlainen ajattelun selkeys paremmin, kun hallitsee itsensä paremmin, joka sivuvaikutuksena tulee moisesta treenauksesta, mun mielestä pitäisi olla perusopetuksessa jo moista valmennusta on siitä sen verran hyötyä kaikkiaan, enkähän minä tiedä jos nykyään vaikka olisikin.

Kiva tietysti olisi jos ei tarvitseisi moisesta välittää ja kaikki toimisi kuten on säädetty, mutta ei tässä maailmassa sellaiseen oikein voi tuudittautua.

samooja
02.04.2013, 19.43
Mun koirani meinaskin syödä poliisin viime vuonna. Autolla oltiin menossa metsälle kun sattuikin puhallutus ratsia. Siihen himmailin ja avasin ikkunan ja tervehdin. Poliisi oli tuuppaamassa pilliä ikkunasta kun koira syöksyy takapenkiltä puoliksi ulos samasta ikkunasta johon poliisi huutaa " hui susi älä syö mua". Elämässä on hetkiä milloin vain tietää että nyt tuli sakot, toisaalta elämä yllättääkin joskus ja minä sain jatkaa matkaa puhaltamisen jälkeen sakoitta hyvän loppu päivän toivottelujen jälkeen. En ole varma miten nuo pykälät koiran kiinnipidosta autossa menee mutta sisko oli ainakin saanut sakot kun koira oli autossa irti. No yleensä itsekkin kyllä koiran kytken. Tämä vähän ohi aihee.

Mulla oli Russelli etupenkillä, omissa köysissä eli autovaljaissa, mutta niin vaan kävi että saabin toiselle puolelle ponnisti ja pollarin käteen kiinni. Pollari oli asiallinen rähinä russeleita oli hälläki, että ymmärsi kyllä, oikukkaan tempauksen syyt. Aloitin kyllä todella miehekkäästi: mulla on ollu vaikeaa. Ja olihan mulla, sikaflunssa ja viimeinen eli alin välilevy oli tullut tiensä päähän, että selkä sökönä ja melkoisen rajussa lentussa.

Tuosta kiinni pitämisestä, niin kivempi olisi koiralle jos muut liikkujat olisi kytketty puihin kiinni.

BONK
02.04.2013, 21.28
Mää sanoisin että 99,9% tapauksista o kyse siitä että koira ei ole tarpeeksi hyvin hihnassa. Aika harvoin olen nähnyt koiran säntäävän minkään perään kovin tehokkaasti ja omistajan raahautuvan hihnan perässä verisenä :D

I stand corrected. Olet täsmälleen oikeassa.

edit. Näitä kun uutisoidaan päivästä toiseen niin ei se ihme, että jännäkakka on välittömästi pöksyssä kun kuuluu jostain "vuh"...

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288553089050.html

Markku Liitiä
02.04.2013, 23.54
Entäs paskapuoli? Kävin pääsiäisenä kävelyllä ja nyt kun kävelytien laidan penkat ovat alkaneet sulaa, oli koiranpaskoja valehtelematta metrin välein. Vähän oli etovaa talsia pitkin "paskabulevardia".

Juu, se on biojätettä ja poistuu luonnon kiertokulkuun alta aikayksikön ja maailmassa on suurempiakin ongelmia, mutta joku roti se pitäisi koiranomistajillakin olla, prkl!

samooja
03.04.2013, 06.11
Entäs lasten tai nuorison-omistajat? Miksi eivät vanhemmat heilu luuta kädessä ja siivoa jälkeläisten jätöksiä? Tai ne aikuiset jotka sen stumppinsa maahan viskaavat. Vähemmän tarvittais kaikenlaista mielipidettä kun jengi yrittäisi enemmän.

miku80
03.04.2013, 06.41
Joka kevät käy sama porina koirien jätöksistä.. Ensimmäiset sateet ku huuhtovat sonnat pois tien laidasta niin puheetki unohtuu taas vuodeksi.. Kyl ite olen tuota meidän sakemannia vienyt lähimettään sontimaan enkä siellä välitä jätöksistä, mutta jos tulee siihen kelvin viereen niin olen kyllä keräillyt roskiin.. Totta on myös se että sitä paskaa on myös paljon ollu jopa keskellä tietä ja metsissä keskellä polkua ja en kyllä ymmärrä ketä paskattaa/antaa koiransa paskoa keskelle tietä..

BONK
03.04.2013, 08.11
Koiranpaskat on nyt pikkuisen aiheesta sivussa (vaikka silmille hyökkäilevätkin), mutta kyllähän se itseäkin vituttaa kun paskaa on nyt pitkin polkuja ja niiden reunoja. Itse olen sen verran kypsynyt aiheeseen, että annan palautetta kaikille bongaamilleni "jätöstennäkösällejättäjäomistajille" ikään, sukupuoleen tai koiraan katsomatta eli "Unohtuiko jotain?" Ja sitten tarvittaessa perään "koira metsään tarpeilleen tai kerää jätökset". Palaute on kyllä todella kirjavaa, tässä pikaisesti joitain mitä muistuu mieleen:

"Mikä vitun poliisi sä oikein luulet olevasi?"
"Eihän koiraa voi metsään viedä!"
"Näillä kengillä en mihinkään metsään lähde."
"Se oli vaan pieni kakka."
"En pysty niitä keräämään kun on lapsi vaunuissa."
"Se on vain lannoitusta, kasvaa nurmi paremmin."

Pussin "unohtumisia" kuulee paljon, monet ei sano yhtään mitään vaan joko jatkavat matkaansa tai kuvittelevat olevansa näkymättömiä. Jos pitäisi näin äkkiseltään joku luku tempaista niin ehkä n. 20 % siivoaa jätökset huomautuksen jälkeen. Eräs vanha rouva suuttui kerran niin tulisesti, kun uskalsin häntä ojentaa, että huutaen (tai oikeastaan kiljuen) haukkui minut sellaisilla termeillä, että merimieskapakassakin oltaisiin sitä kuunneltu korvat punaisina.

Grr
03.04.2013, 09.36
Hoo, pitääkin kertoa yhdestä koiraparasta tuosta kyliltä. Ns. kokeneesta koiranomistajaperheestä ja kouluttamalla pilattu aivan täysin. Lopputuloksena tikittävä aikapommi, joka vihaa ja/tai pelkää muita koiria, pieniä ihmisiä ja ohikulkijoita. Puri naapuria hihnassa ollessaan ja silleen. Sähäkkä sesse.

samooja
03.04.2013, 10.44
Ei me kaikki koiran hankkineet olla täyspäisiä tai kivoja tai sosiaalisia, kunnollisia kyllä mutta..

Valitettavasti se lemmikki on hankittu kaveriksi, kun ihmisten ymmärtäminen käy voimille. Pitäisi ehkä katsoa, millainen koira henkilöllä on. Ja puhenyrkkeilyhän ei toimi, olen koittanut.

marmar
03.04.2013, 11.11
Hoo, pitääkin kertoa yhdestä koiraparasta tuosta kyliltä. Ns. kokeneesta koiranomistajaperheestä ja kouluttamalla pilattu aivan täysin. Lopputuloksena tikittävä aikapommi, joka vihaa ja/tai pelkää muita koiria, pieniä ihmisiä ja ohikulkijoita. Puri naapuria hihnassa ollessaan ja silleen. Sähäkkä sesse.

Oliskohan parempi lopettaa ennemmin, kuin myöhemmin, jos ei kelpaa esim. sotilaskoiraksi. Yhdellä koirien kanssa erittäin kokeneella tuttavalla oli kerran Saksanpaimenkoiran pentu, joka puri jossain vaiheessa omistajaansa. Ehkä vahingossa, kun oli liian raju leikkimään. Ahkeran alkukoulutuksen takia koiraa ei pidetty toivottomana ja sitä halutttu heti lopettaa, vaan tarjottiin puolustusvoimille, jonne se sitten päätyikin sotilaskoiraksi. Paria vuotta myöhemmin omistaja soitteli ja kyseli mitä koiralle kuuluu. Vastaus oli, että siitä tuli yksi parhaista koiristamme.

Eikä mullakaan mitään koiria vastaan ole. Meilläkin tyttärellä on koekäytössä kultainen noutaja. Valmiiksi hyvin koulutettu erittäin rauhallinen nuori koira. Testattiin tässä hiukan tottelevaisuutta. Päästettiin metsässä irti juoksemaan mun fillarin perään ja sen järkeen tytär komensi koiran takaisin. Teki aikamoisen äkkijarrutuksen ja paluun "omistajansa" luokse, vaikka vauhdikas luvallinen takaa-ajo oli käynnissä (olin yllyttänyt koiraa takaa-ajoon sanomalla tule ja lähtenyt karkuun). Kyllä leikkisä nuorikin koira osaa totella myös innostuessaan.

Koiranpaskoista. Itse en jaksa murehtia autioilla penkoilla lojuvista paskoista, kunhan pysyisivät edes pois jalkakäytäviltä ja poluilta, mutta kun niitä riittää sielläkin.

samooja
03.04.2013, 11.15
Miettikää nyt, ajalette pitkin maita ja mantuja. Ja tottakai renkaisiin tarttuu muiden reviirien tuoksuja. Perus-etologiaa ja kauhea jaagaaminen.

Koira on fiksu eläin, ihminen välttämättä ei. Jos on itsellä koira, niin kyllähän sen oman koiran tuoksut kulkevat mukana ja siinä se että miksi.

hannupulkkinen
03.04.2013, 11.47
Eihän nuo koiran jätökset mitään, mutta kun ajaa maastossa polulla hevosen tuoreeseen läjään niin ihan kiva on sitten raapia paskaa nappuloiden välistä.

Kyselin kerran eräältä ratsastajalta, että aikooko hän korjata kasan pois keskeltä polkua niin hän ei kyllä yhtään ymmärtänyt mitä tarkoitin.

BONK
03.04.2013, 12.33
Oliskohan parempi lopettaa ennemmin, kuin myöhemmin, jos ei kelpaa esim. sotilaskoiraksi. Yhdellä koirien kanssa erittäin kokeneella tuttavalla oli kerran Saksanpaimenkoiran pentu, joka puri jossain vaiheessa omistajaansa. Ehkä vahingossa, kun oli liian raju leikkimään. Ahkeran alkukoulutuksen takia koiraa ei pidetty toivottomana ja sitä halutttu heti lopettaa, vaan tarjottiin puolustusvoimille, jonne se sitten päätyikin sotilaskoiraksi. Paria vuotta myöhemmin omistaja soitteli ja kyseli mitä koiralle kuuluu. Vastaus oli, että siitä tuli yksi parhaista koiristamme.

Eikä mullakaan mitään koiria vastaan ole. Meilläkin tyttärellä on koekäytössä kultainen noutaja. Valmiiksi hyvin koulutettu erittäin rauhallinen nuori koira. Testattiin tässä hiukan tottelevaisuutta. Päästettiin metsässä irti juoksemaan mun fillarin perään ja sen järkeen tytär komensi koiran takaisin. Teki aikamoisen äkkijarrutuksen ja paluun "omistajansa" luokse, vaikka vauhdikas luvallinen takaa-ajo oli käynnissä (olin yllyttänyt koiraa takaa-ajoon sanomalla tule ja lähtenyt karkuun). Kyllä leikkisä nuorikin koira osaa totella myös innostuessaan.

Siinäpä se pointti onkin. Koiraa hankkiessa kun tehdään sitoumus keskimäärin 10-12 vuodeksi, niin olisi tosiaan syytä olla tarkkaan selvillä kaksi asiaa eli sekä valitun rodun että oma (todellinen, ei toivottu) aktiviteettitaso ja luonne. Isäntää ja koiraa voi hieman säätää suuntaan jos toiseenkin, mutta jos maailmat eivät kohtaa niin kuvatun kaltaisia ongelmia kyllä piisaa ja silloin on parempi luopua koirasta. Meillekin oli (ties monennenko kerran) viime kuussa tyrkyllä sijoituskoira, tällä kertaa kuusivuotias sakemmaniuros. Kävin pari kertaa tapaamassa nykyistä omistajaa ja ensimmäisen vierailun jälkeen koira oli jo lähdössä mukaan, nökötti takakontin edessä ja odotti lähtöä. Poikkeuksellisen hieno ja vietikäs koira, joka kuolee siellä varmasti tylsyyteen ja liikunnan puutteeseen, jos eivät löydä uutta kotia. Valitettavasti eivät vaan tulleet nykyisen koiran kanssa lainkaan juttuun eli se oli pakko jättää. Surullista.

Kultainen noutaja on yleensä helppo kouluttaa pehmeäluontoisena ja matalaviettisenä, semminkin kun viettipäämäärän saavuttaa lähes poikkeuksetta herkkuapalalla. Ihan perinteiset palloleikitkin on täysin erilaista puuhaa, kun koiralla on vähän reippaammin luonnetta ja viettiä, mutta kuten sanottu - ei sovi kaikille :)

http://farm9.staticflickr.com/8391/8615091123_0020404be3_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/61014252@N05/8615091123/)Let's play ball! (http://www.flickr.com/photos/61014252@N05/8615091123/) by fin-BONK (http://www.flickr.com/people/61014252@N05/), on Flickr

Fatabo
03.04.2013, 12.36
Paskat. Kovemmat rangaistukset koiranomistajille.

proileri
03.04.2013, 12.47
Ehkä pitäisi koirankakattajille viedä rullallinen pusseja tuohon tien varteen, loppuisi ainakin tekosyyt. Ei muuta ku povariin muutama pussi ja aina ku tulee "unohtui.." ni "no eipä hätää!" :D

Grr
03.04.2013, 14.17
Oliskohan parempi lopettaa ennemmin, kuin myöhemmin
No nii-i. Mutku omistaja on sitä mieltä että nyt osui käpälään oikea loistoyksilö. Edelliset on ties mitä valioita, tästä tuli flippaileva torpedo samoilla kasvatusmetodeilla.

http://www.youtube.com/watch?v=__yfmDBZjqc
PS. Ei oo huskystä kyse.

tviQ
03.04.2013, 16.09
Eihän nuo koiran jätökset mitään, mutta kun ajaa maastossa polulla hevosen tuoreeseen läjään niin ihan kiva on sitten raapia paskaa nappuloiden välistä. Kyselin kerran eräältä ratsastajalta, että aikooko hän korjata kasan pois keskeltä polkua niin hän ei kyllä yhtään ymmärtänyt mitä tarkoitin.

Kuulostaa traumaattiselta kokemukselta. Olen useamman kerran raapinut sekä koiran, että ihmisen paskaa kengänpohjasta, mennyt kotiin ja pessyt kengän (samalla tavalla kun lenkin jälkeen pyörän). Eihän se kivaa ole, mutta opettaa tarkkailemaan ympäristöä ja kasvattamaan reaktionopeutta. Hyödyllisiä ominaisuuksia molemmat.

Hevosen paska hajoaa luontoon ajassa x ja koostuu kasviksista, joten ei edes haise raadolle. Ihmisen paska käärittynä vaippoihin hajoaa luontoon ajassa, joka on pidempi kuin paskan tuottaneen ihmisen elinikä. Yksi vaippaikäinen tuottaa keskimäärin henkilöauton painon verran muoviin käärittyä paskaa.Paska muovipussissa on luonnoton olento. Kaupunkiympäristössä oleva koiranpaska on asia erikseen.

En ihan hahmota ongelmaa, että miksi niitä paskoja pitäisi luonnosta kerätä, kun ne on osa kiertokulkua. Paitsi ihmisen paska. Se ei kuulu luontoon, ja vituttaa, kun niissä on mukana lihajätettä, josta koira innostuu. Kaivakaa edes kuoppa kun paskannatte metsään. Se on sivistynyttä.

Erityisesti vituttaa toisten takapihoille paskovat ihmiset - henkilö A ei ole viitsinyt käydä pubissa paskalla, vaan menee kotimatkalla kivan rivitalon etupihalle suojaisen aidan taakse vääntämään kyykkytryffelit. Henkilö B (9 vuotias lapsi) lähtee aamulla kouluun ja kävelee siihen.

Kävelin kerran hirvenpaskaan luonnossa. Kuka ne kerää? Kenelle saa reklamoida? Ammutaan hirvet!

proileri
03.04.2013, 17.02
Mjoo, heposen sontaa o hieman hankalampi kytätä ku sitä tulee sattumanvaraisesti silloin tällöin, eikä ratsastaja sitä välttämättä huomaakaan.. ehkä hevosille voisi laittaa peräpäähän keräilysäkit? :D

Smo
03.04.2013, 17.07
Ei se kakka haittaa jos ei suuhun lennä. Sit Ärsyttää. Mökkipolulla karhun kakka oli aika upee. Harmi kun ei eläintä nähny.

ErWo9iJn
03.04.2013, 17.37
Ei se kakka haittaa jos ei suuhun lennä. Sit Ärsyttää. Mökkipolulla karhun kakka oli aika upee. Harmi kun ei eläintä nähny.

Tänään pyöräilyn sijaan hiihtelin, noin 400m päässä kotiovelta tälläinen suht vanha jälki + aika paljon umpihangessa sitten reikiä, noin 300m päässä lähimmät jäljet kotiovelta, kun aukealla yritin arvioida noita etäisyyksiä gps:n suosiollisella avustuksella:
http://farm9.staticflickr.com/8260/8615677301_1257dba134.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8615677301/)
bear2_viivat (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8615677301/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr

Karhun läjässä on aika pahat aromit, mutta samaan tunnelmaan pääsee kyllä jos ahmii riittävästi mustikkaa itse.

Iglumies
03.04.2013, 18.32
Kuulostaa traumaattiselta kokemukselta. Olen useamman kerran raapinut sekä koiran, että ihmisen paskaa kengänpohjasta, mennyt kotiin ja pessyt kengän (samalla tavalla kun lenkin jälkeen pyörän). Eihän se kivaa ole, mutta opettaa tarkkailemaan ympäristöä ja kasvattamaan reaktionopeutta. Hyödyllisiä ominaisuuksia molemmat ... En ihan hahmota ongelmaa, että miksi niitä paskoja pitäisi luonnosta kerätä, kun ne on osa kiertokulkua. Paitsi ihmisen paska. Se ei kuulu luontoon, ja vituttaa, kun niissä on mukana lihajätettä, josta koira innostuu. Kaivakaa edes kuoppa kun paskannatte metsään. Se on sivistynyttä...

Miten se ihmispaska yhtäkkiä niin kauheasti muusta paskasta eroaa, oppiihan pitämään koiraansa kiinni.

samooja
03.04.2013, 18.33
Laskin huvikseni kuinka monta wc-paperia olen elinaikana käyttänyt ja mitä niillä rahoilla olisin voinut maksaa, velkoja. Voi sitä joka keksi housut. Monta vuotta sitten oli topiikki, että monta palaa käytät ja kyse ei ollut pulmusta tai sirkusta.

samooja
03.04.2013, 18.34
Hirvi papanoi.

Juha Jokila
03.04.2013, 18.45
Paskasta viis. Mä olen kerran suunnistaessa kompastunut ja kaatunut etunojaan käsien varaan. No se haju tuli siitä, että kädet upposi hyvin mädäntyneen hirven tai peuran ruhon kylkiluiden väleihin.

Halloo halloo
03.04.2013, 18.52
Kuinka paljon Helsingissä on koiria/km2/läjän paino/pvä? Että pitäisikö koirakortin läpäisykokeeseen sisällyttää läjän keräämistesti vai kuuluuko se hoidettuun kaupunkiympäristöön?

Juha Jokila
03.04.2013, 19.19
Eläinten hankinta- ja hallusapitoluvat pitäsi siirtää poliisin myönnettäväksi. Ennen luvan saamista olisi kuuluttava eläinseuraan 2 vuotta ja osoitettava harrastuneisuutta juoksuttamalla jonkun toisen eläintä. Lupahakemukseen pitäsi ostaa yksityiseltä lääkäriltä todistus mielenterveydellisestä soveltuvuudesta tappajaeläimen tai muiden erityisen vaarallisten tai järeiden eläimien hallintaan. Ensimmäisen lupa myönnetään pääsääntöisesti vain alle 10 kg painoiseen eläimeen. Aina kun eläimen kanssa ei erityisesti harrasteta eläinharrastuksia, pitäisi se viedä säilytykseen eläinseuran lukittuun aitaukseen. Eläimen käyttäminen muualla, kuin siihen varatulla alueella ympäristökeskuksen myöntäminä kellonaikoina johtaa luvan peruttamiseen eliniäksi ja eläinrikoksen tekoväline tuomitaan menetetyksi valtiolle, joka myöhemmin tuhoaa eläimet ja myy turkit Japaniin tyynynpäälisiksi.

Juha Jokila
03.04.2013, 19.32
Ei kun nyt mä sen keksin! Koiranruokaan pitäisi sekoittaa rfid-siruja ja ruokaa voisi hankkia vain näyttämällä eläimenhallintalupaa. Näin voitaisiin aina selvittää jälkikäteen kenen hankkimasta ruuasta se puiston polulta/kadun varrelta löytynyt paskakasa on peräisin.

ErWo9iJn
03.04.2013, 20.31
Ei kun nyt mä sen keksin! Koiranruokaan pitäisi sekoittaa rfid-siruja ja ruokaa voisi hankkia vain näyttämällä eläimenhallintalupaa. Näin voitaisiin aina selvittää jälkikäteen kenen hankkimasta ruuasta se puiston polulta/kadun varrelta löytynyt paskakasa on peräisin.

Monessa taloudessa se koira syö tähteet jotka ihmisiltä jää, oma haasteensa saada se siru omasta maasta kaivettuihin pottuihin ja lähijärvestä ongittuihin aveniin ja haukiin.

Renkaisiin kyllä jää vaikka mitä muutakin eksoottista, jos niitä alkaa oikein tutkimaan, tulee välillä mieleen, että onko ihminen vieraantunut niin kauas luonnosta, kun pitäisi kaiken olla kliinistä ja steriiliä, mutta kyllä sen hyvin ymmärtää tiuhemmin asutuilla alueilla, että kaikkia kakkoja ei jätettäisi sinne väylille, kun se voi olla aika paljon kakkaa liian tiuhaan asutetuilla alueilla.

Joistain koirista on hauska pyöriä kakassa, peitehajua sillä ainakin saa, jos sitä kakkaa on paljon ja moisen koiran omistaa, niin sellaista koiran omistajaa voi se kakkamäärä myös kiusata.

Pyöriin keksittiin laittaa lokasuojat jossain vaiheessa, ehkä moiset läjät vauhdittivat kehitystä tuolta osin, se on kuitenkin asia johon useimmiten voi itse vaikuttaa, siihen että noita miinoja on katujen varsilla voi hyvin rajallisesti vaikuttaa, se toki on sitten oma valinta millaisen linjan ottaa, itselle vaan helpompi voi olla käyttää varusteita olosuhteiden mukaan kuin muuttaa olosuhteita.

samooja
03.04.2013, 21.18
Miettisitte valopäät miten päästä eroon espanjansiruetanoista. Tai hirvikärpäsistä, melko monen asenne alkaa olla uhkaava, vaikka onkin vitsailua. Tuntuu siltä että parempi ettei vie koiria mihinkään. Saattaisi joutua syyttömänä kuulemaan kaikenlaista herjaa.

Juha Jokila
03.04.2013, 22.07
Monessa taloudessa se koira syö tähteet jotka ihmisiltä jää, oma haasteensa saada se siru omasta maasta kaivettuihin pottuihin ja lähijärvestä ongittuihin aveniin ja haukiin.

Mää luulen, että jos on oma perunamaa järven rannalla, niin niillä seuduilla eläimen kakkaa kutsutaan lannoitteeksi. No problem.

Ja mitä valopäihin tulee, niin sarkasmi on realisoitunut muutaman muun harrastuksen kohdalla. Tasapuolinen kohtelu kaikille, enkä tarkoita, että rajoituksia lisätään tai lupia kiristetään minkään kohdalla.

ErWo9iJn
03.04.2013, 22.59
Miettisitte valopäät miten päästä eroon espanjansiruetanoista. Tai hirvikärpäsistä, melko monen asenne alkaa olla uhkaava, vaikka onkin vitsailua. Tuntuu siltä että parempi ettei vie koiria mihinkään. Saattaisi joutua syyttömänä kuulemaan kaikenlaista herjaa.

Noikin on aika mitättömiä asioita, Helsingissä taisi olla niin, että yli 70%:ssa väkivaltatapuksissa päihteet oli osallisena, ei se varmasti vähempää ole muuallakaan, jos oikeasti merkittäviä asioita aletaan ottamaan työnalle, niin tuossa voisi olla sellainen jolla olisi isoja vaikutuksia veroihin, että kokonaisuutena ihmisten elämänlaatuun, kun on aina noita kerrannaisvaikutuksia yms. Siinä olisi työsarkaa aika monellekkin, että saisi tuon ongelman ratkaistua fiksusti.

Se ei vaan herätä haloota, kuten koiran kakat, vaikka asiana veikkaisin, että on aika paljon isompi. Ihmisen mieli on merkillinen, se sijaitsee ikäänkuin omassa rinnakkaistodellisuudessa, tärkeät ja turhat asiat ovat niin käsittämättömässä epäsuhdassa niin kovin usein, ettei se muutoin ole kai mahdollista :)

petjala
03.04.2013, 23.14
Simonkylässä ja Ilolassa on ilmeisesti ollu haukut ummella koko männä talven tai sit ne vaan on käytetty tarpeillaan Korsossa ja Mätäkivellä.
Sama se, Lou&Bud syytää kevätauringon paahteessa samalla innolla sekä nuoskalunta että silkkaa p:aa :cool:
Inhaa jos ne koirat ei kakkis, nehän paisuis aivan valtaviks eikä niistä pääsis sit enää ohikaan mitenkään?

ErWo9iJn
04.04.2013, 18.01
Tänäänkin sellainen poliiskoira Rexin näköinen 'hauveli' juoksenteli vapaana samalla tiellä jolla itse ajoin, paljon tuntui asiaa olevan kun loikki edes takaisin, muttei se lähellekkään tullut, alamäkeen laskettelin, niin hidastelin siinä ja vaihdoin pari sanaa koiran kanssa, sinne se taas jäi haukkumaan. Ei mua haitannut millään tavalla.

BONK
04.04.2013, 21.26
Tänäänkin sellainen poliiskoira Rexin näköinen 'hauveli' juoksenteli vapaana samalla tiellä jolla itse ajoin, paljon tuntui asiaa olevan kun loikki edes takaisin, muttei se lähellekkään tullut, alamäkeen laskettelin, niin hidastelin siinä ja vaihdoin pari sanaa koiran kanssa, sinne se taas jäi haukkumaan. Ei mua haitannut millään tavalla.

Todettakoon, ettei tässä tapauksessa kyseessä ole "Rex ja Bonk" :D

Aiheeseen liittyen, tällaista ihan viikoittaista normikauraa. Aamulla koiran kanssa hölköteltiin isolla pellolla olevaa mukavaa polkua (traktorin jäätyneet jäljet) ja yht' äkkiä lähimetsästä ryntäsi kohti irti oleva espanjanvesikoira perkeleellisen haukun kera. Itsekin pidän pellolla yleensä koiraa vapaana, joten kutsuin sen vierelle, laitoin kiinni ja jäätiin odottelemaan mitä tuleman pitää. Perron isäntä huuteli metsästä "tänne, tänne, ..." vaan koirahan paskat nakkasi moisille jutuille. No, perro kävi siinä räyhäämään meistä noin viiden metrin päähän, eikä osoittanut mitään aikomusta palata n. 100 metrin päässä olevan isäntänsä luokse, joka yritti vuorostaan vihellyksellä kutsua koiraa takaisin. Seuraavaksi isäntä lähti tarpomaan syvemmälle metsikköön ja jatkoi viheltelyään...

Me puolestaan lähdettiin siitä sitten kävelemään hitaasti eteenpäin, oma koira vierellä ja räksyttäjä siinä muutaman metrin päässä. Perron isäntä oli kohtapian häipynyt näkyvistä metsään, kaukainen viheltely vaan kuului, mutta koira jatkoi sitkeästi meidän ympärillämme pyörimistä ja seuraamista. Itseä ei tilanne (jostain kumman syystä...) huolettanut, mutta pohdin mitä lie mahtoi perron isännän mielessä liikkua. Varmaan häpeää, vitutusta, mistä kieli epätoivoinen yritys paeta itse paikalta, jonka tietysti toivoi kannustavan koiraa lähtemään isäntänsä perään. Mikä tuollaisessa toisen ei-toivotussa toisen koiran kohtaamistilanteessa on juuri se väärä ratkaisu, siis isännän poistua paikalta.

Siinä kun viitisen minuuttia oltiin hitaasti kävelty eteenpäin, niin totesin etten viitsi perroa meille kotiin asti kuljettaa. Oma koira oli siis hihnassa ja pysynyt aivan tuppisuuna koko episodin ajan. Sen verran alkoi vituttamaan niin perron kuin isäntänsäkin käytös, että annoin oman koiran häätää tämän vieraan ja vähän jahdata ennen kuin kutsuin sen takaisin. Perro ymmärsi yskän ja paineli metsää kohti kuin viimeistä päivää ja toivottavasti löysi isäntänsä. Kun oma koira sitten käskystä keskeytti jahdin, jolkotteli takaisin vierelle ja jatkettiin hölkkää niin siinä tuli mieleen tämä keskustelu.

Vastaavia episodeja tulee ihan jatkuvalla syötöllä ja oman kokemuksen perusteella VÄHINTÄÄN 90 % näistä vapaana hyökkäilevistä räkyttäjistä on pieniä- ja/tai seurakoiria, ei suinkaan Rexejä tai vastaavia. Koiran, myös sen pienemmänkin kotisohvan koristeen, kouluttamalla säästyy monelta harmilta.

Matti H
04.04.2013, 21.51
Espanjanvesikoirat on työkoiria jotka tarttee tiukan koulutuksen ja paljon aktiviteettia. Niistä tuli turhan muodikkaita yhdessä vaiheessa. Vituttaa edelleen, kun viitisen vuotta sitten jouduttiin pistämään pois todella hyvä perrouros. Aivokasvain muutti nopealla tahdilla agressiiviseksi, pyrki puremaan omia ja vieraita.

ErWo9iJn
04.04.2013, 22.11
Todettakoon, ettei tässä tapauksessa kyseessä ole "Rex ja Bonk" :D

Aiheeseen liittyen, tällaista ihan viikoittaista normikauraa. Aamulla koiran kanssa hölköteltiin isolla pellolla olevaa mukavaa polkua (traktorin jäätyneet jäljet) ja yht' äkkiä lähimetsästä ryntäsi kohti irti oleva espanjanvesikoira perkeleellisen haukun kera. Itsekin pidän pellolla yleensä koiraa vapaana, joten kutsuin sen vierelle, laitoin kiinni ja jäätiin odottelemaan mitä tuleman pitää. Perron isäntä huuteli metsästä "tänne, tänne, ..." vaan koirahan paskat nakkasi moisille jutuille. No, perro kävi siinä räyhäämään meistä noin viiden metrin päähän, eikä osoittanut mitään aikomusta palata n. 100 metrin päässä olevan isäntänsä luokse, joka yritti vuorostaan vihellyksellä kutsua koiraa takaisin. Seuraavaksi isäntä lähti tarpomaan syvemmälle metsikköön ja jatkoi viheltelyään...

Me puolestaan lähdettiin siitä sitten kävelemään hitaasti eteenpäin, oma koira vierellä ja räksyttäjä siinä muutaman metrin päässä. Perron isäntä oli kohtapian häipynyt näkyvistä metsään, kaukainen viheltely vaan kuului, mutta koira jatkoi sitkeästi meidän ympärillämme pyörimistä ja seuraamista. Itseä ei tilanne (jostain kumman syystä...) huolettanut, mutta pohdin mitä lie mahtoi perron isännän mielessä liikkua. Varmaan häpeää, vitutusta, mistä kieli epätoivoinen yritys paeta itse paikalta, jonka tietysti toivoi kannustavan koiraa lähtemään isäntänsä perään. Mikä tuollaisessa toisen ei-toivotussa toisen koiran kohtaamistilanteessa on juuri se väärä ratkaisu, siis isännän poistua paikalta.

Siinä kun viitisen minuuttia oltiin hitaasti kävelty eteenpäin, niin totesin etten viitsi perroa meille kotiin asti kuljettaa. Oma koira oli siis hihnassa ja pysynyt aivan tuppisuuna koko episodin ajan. Sen verran alkoi vituttamaan niin perron kuin isäntänsäkin käytös, että annoin oman koiran häätää tämän vieraan ja vähän jahdata ennen kuin kutsuin sen takaisin. Perro ymmärsi yskän ja paineli metsää kohti kuin viimeistä päivää ja toivottavasti löysi isäntänsä. Kun oma koira sitten käskystä keskeytti jahdin, jolkotteli takaisin vierelle ja jatkettiin hölkkää niin siinä tuli mieleen tämä keskustelu.

Vastaavia episodeja tulee ihan jatkuvalla syötöllä ja oman kokemuksen perusteella VÄHINTÄÄN 90 % näistä vapaana hyökkäilevistä räkyttäjistä on pieniä- ja/tai seurakoiria, ei suinkaan Rexejä tai vastaavia. Koiran, myös sen pienemmänkin kotisohvan koristeen, kouluttamalla säästyy monelta harmilta.

Mun täytyy kyllä tunnustaa, että en oikein ymmärrä noita sylikoiria ja muita pieniä 'lamppuharjoja'. Niitä kun ei tosiaan juurikaan kouluteta ja tuntuu että niitä hankitaan eläviksi koristetyynyiksi tai jotain vastaavaa. Toki löytyy noiden omistajistakin se pieni prosentti niitä jotka tekee sen oikein, mutta on se vaan pieni prosentti.
Tai ehkä sitä on vaan kohdannut sitten epätasaisesti noita.

Hyvä se olisi jos kaikkien koirat olisi noin tottelevaisia kuin Bonkin koira, ei herättäisi kovinkaan paljoa polemiikkia ja monta ikävää tapaustakin jäisi tapahtumatta.

Aikoinaan erään asuinpaikan naapurilla oli noita metsästyskoiria (ekan kuvan näköisiä, en tiedä rotua http://eralehti.fi/aseet--patruunat/metsastysjutut/metsastyskoiran-ruokinta-tarkkaa.aspx), ne joskus oli innokkaita karkaamaan, itse olin silloin kersa niin ei sitä ymmärrystä niin ollut, erään kerran sinkosivat häkistään kun meni ruokaa antamaan ja toinen pisti etutassunsa mun hartioille, koirien omistajalle tuli hirmuinen kiirus repiä sitä pois, enkä silloin ymmärtänyt edes miksi, en kyllä vieläkään täysin, luulen että yritti estää karkaamasta pisemmälle kai. Sitten mahdoton huutelu toisen perään ja autolla seuraamaan.
Kätevämpää se olisi ollut jos olisivat olleet paremmin tottelevaisia.

Joskus vielä enemmän rääpäleenä olin lastenhoitopaikassa hoidettavana, siellä oli sellainen koira, että piti kiivetä piiloon jos se pääsi irti. Kai sellainenkin joillekkin jotain traumoja jätti, kun sehän pääsi irti vähän väliä ja sitten juostiin kilpaa kerrossänkyyn.

Sitä yksi ihminen näkee niin vähän kuitenkin, joten tuollaista täytyy olla paljonkin, että osuu kohdalle useita tapauksia itsellänikin, eläinten hyvinvoinnin kannalta jonkinlainen koulutusvelvollisuus ei kai olisi aivan älytön vaatimuslisä, vaikka periaatteessa olen vähän kaikkea rajoittamista ja paapomista vastaan, aika selkeästi kuitenkin itse ihmiset eivät tunnu asiassa ryhdistäytyvän, niin en oikein muitakaan toimivia keinoja tilanteen kehittämiseksi parempaan suuntaan osaa keksiä.

Risto Koivunen
04.04.2013, 22.35
Mun täytyy kyllä tunnustaa, että en oikein ymmärrä noita sylikoiria ja muita pieniä 'lamppuharjoja'. Niitä kun ei tosiaan juurikaan kouluteta ja tuntuu että niitä hankitaan eläviksi koristetyynyiksi tai jotain vastaavaa. Toki löytyy noiden omistajistakin se pieni prosentti niitä jotka tekee sen oikein, mutta on se vaan pieni prosentti.
Tai ehkä sitä on vaan kohdannut sitten epätasaisesti noita.

En nyt ole tehnyt tilastoja aiheesta, mutta täytyy myöntää että ainakin yksi hyvin pahansisuinen lamppuharja on joskus tullut räkyttämään kohdalle. Ei se vielä mitään, että koira räksytti meikäläiselle, mutta kun se alkoi kanssa uhitella ja hyökkäillä ohiajaneita henkilöautoja kohti... onneksi lähti kuitenkin jolkuttelemaan pois eikä ruvennut painiotteluun liikkuvan auton eturenkaan kanssa.

Toisaalta, jos pitää valita huonosti koulutetun ison koiran ja huonosti koulutetun pienen koiran kohtaamisen väliltä, niin taidan valita kuitenkin sen pienemmän. Ihanteellista olisi tietysti, että ne ihmiset joilla resurssit eivät riitä koiran kouluttamiseen, ottaisivat lemmikiksi ennemmin vaikka etanan tai muun sopivan rauhallisen eläimen.

BONK
04.04.2013, 22.40
Sanottakoon nyt vielä ettei jää väärää käsitystä, että jos joskus ottaisin pienemmän koiran niin nimenomaan perro elikkä espanjanvesikoira olisi oma valinta. Älykkäitä ja energisiä, kertakaikkisen hienoja koiria, KOULUTETTUNA. Tosin eipä tuo meidänkään hurtta syntyessään mitään osannut, vaan kaikki sillekin on pitänyt opettaa ihan tassusta pitäen ja työ jatkuu päivästä toiseen. Tai eihän se siis mitään työtä ole, vaan harrastamista ja kun siitä tykkää niin mikä ettei...

Koirat, isot tai pienet, eivät ole syyllisiä kouluttamattomuuteensa vaan velliperseiset laiskuriomistajat. Chihuahuakin "seuraa" niin ettei paremmasta väliä :)

http://www.youtube.com/watch?v=NwfPtVEH8iM&list=UUv67Xn3BwFJgPLigquueb4A&index=46

ErWo9iJn
04.04.2013, 23.21
Mulla tuo joidenkin rotujen ymmärtämättömyys kulminoituu siihen, käsitykseen, että mikä se koira on ja mitä se koiran pito on, kuinka sitä koiraa pitää aktiivisesti kouluttaa ja johtaa, kun taas nuo monet pienet rodut tuntuu olevan omistajilleen jotain aivan muuta kuin koira, sillä se tuskin on koira jota ei pidä aktiivisesti kouluttaa ja johtaa, tai en tiedä ainakaan sellaista rotua joka automaattisesti oppisi ne normit jotka oppinut koira voi hyvin.

Kuvittelen, että kaikille jotka ovat koiraa hankkimassa ei ole edes oikein selvillä mitä se koiran pito oikeastaan edellyttää, ruokkiminen ja lenkittäminen kun ei riitä, vaan se tosiaan on sitä aktiivista työtä ja etenkin alussa sitä on aika paljonkin, tai näin minä ymmärrän, mutten ymmärrä usein oma parastanikaan, joten ymmärrys voi olla rajoittunutta.

Tavallaan siis pitäisi nähdä mitä se koira todella on, kun jätetään se koiran ulkonäkö kokonaan sivuun, sillä se ulkonäköhän ei paljoa merkitse siihen mitä koira on, mutta jotenkin on semmoinen kutina, että tässäkin asiassa tehdään usein ratkaisuja ulkonäön ja fiiliksien mukaan.

Jollain tasolla se vastuullisuus uupuu toiminnasta.

Toki parempi se pieni vihainen/kouluttamaton koira kuin suuri, ainoa koira joka on mua fillarilla jahdannut on ollut sellainen lyttyturpainen tosi pieni ja musta, josta lähti paljon ääntä, mutta sen onnettoman lyhkäiset jalat eivät antaneet sille ihan samaa tasoa vauhtia kuin mitä itse pääsin fillarilla. Ehkä siksikin mun on tavallaan vaikea mieltää sylikoirien tarpeellisuutta rotuina, ehkä joku muu eläinlaji yhtä jalostettuna sopisi paremmin sellaiseen käyttöön.

Eikä tosiaankaan koirien vika, eikä koirissa todellakaan ole vikaa pohjimmiltaan, ihminen ehkä vaan saa aikaan viallisella toiminnallaan sitä vikaa ja sellainen yleinen asennoituminen suurella yleisöllä ehkä on se missä se korjausliike mun näkövinkkelistä tarkasteltuna ainakin pitäisi tapahtua. Sellainen että eläin ei ole koriste, eikä lelu, se ei myöskään ole tavara, mutta sellaisen hankkiminen tietää eläimen elinikäistä vastuuta ja velvoitteita. Siinä ei voi päästä helpommalla, vaan pitäisi vastata siitä koko paketista sitten.

Vääristynyt kuva siitä mikä koira, mitä se vaatii, on sitten tietty johtaa siihen että ei jakseta sitä koko pakettia ja tyydytän sitten lähemmäs minimiä, ehkä. Se on mielenkiintoinen ilmiö kuitenkin tuo kuinka mielikuvat jyrää yli kaikesta muusta esim. koiraa hankittaessa, niin tai melkein mitä vaan hankittaessa.

Kissojen osalta vielä pahemmin, aina otetaan kesäkissoja kun niin söpöjä kissanpennut, sitten dumpataan niitä luontoon, noissakin voisi olla joku leikkamattoman kissan kantolupa, kun ei ihmisistä sitä selkärankaa kantaa vastuitaan löydy, kiitos huonon ihmisten koulutuksen :)

Grr
05.04.2013, 10.24
Koirat, isot tai pienet, eivät ole syyllisiä kouluttamattomuuteensa vaan velliperseiset laiskuriomistajat. Chihuahuakin "seuraa" niin ettei paremmasta väliä :)
Harmi ettei velliperseet saa käyttää sähkökaulapantaa Suomessa.

Jake_Kona
05.04.2013, 10.31
"Koiraa pitää kasvattaa kuin lasta. Ja lasta pitää kasvattaa kuin koiraa."
Tiukka, mutta reilu. Johdonmukainen sekä rakastava
:inFinlandWeHaveThisThingKooldReiluMeininki:

Siis minulla ei ole koiraa.... :)
Mutta olen nähnyt niitä

Fatabo
05.04.2013, 11.08
Niin no tottakai. Lapsi ja koira ihan hiton sama asia. Ei mitään eroa.

samooja
05.04.2013, 11.28
Koira on lasta mukavempi olento. Helpompi sietää, ei kysele tyhmiä eikä ruinaa, tulee ajoissa ja odottaa kun käsketään. Pärjää kilpailuissa ja on rotunsa paras.

Itse puhuisin mieluummin naisista kuin lapsista.

En edes voi liikkua salaisesti aina on joku suttura esittelemässä takataskuja ja kyselemässä haluanko kokeilla miten on niukasti tilaa paksulle lompakolle? Minä siihen, että ei se haittaa ainoa kortti missä on luottoa on kirjastokortti.

Homma kyrvähtääkin yleensä siihen, että kun vien näitä minkkejä sitten kotiin ja näytän missä on pesukone ja imuri ja menen vaimon kanssa "konehuoneeseen" niin, no arvaatte varmaan.. pakko sanoa että huonosti on siivottu. Mikä on sinänsä hyvin yllättävää, kun sitä äkkisältään kuvittelisi että sellaisen itsensä tälläämisen osaajat olisivat huolellisia rikkaimurin ja mattojen tamppaamisen kanssa. Pakko siivota ite.

Koirat ja lapset. Mies ja naiset eiku!

Pentukoira! Niin kolmas koira on kiikarissa, mutta jos rehellisiä ollaan niin en tiedä millä hitolla sen kasvattaisi kun taloudessa on jo iso jengi, ja uros olisi pakko ottaa tällä kertaa, vaikka en pidä uroskoirista, nartut on paljon lepposempia.

Valitinko jo tarpeeksi, tuotinko Puuppa Roosaa riittävästi?

Smo
05.04.2013, 12.08
Karhun läjässä on aika pahat aromit, mutta samaan tunnelmaan pääsee kyllä jos ahmii riittävästi mustikkaa itse.

Ei paljoa haissut mutta iso kasa oli ja mustikkaa kyllä

tvhakala
05.04.2013, 12.12
Paitsi ihmisen paska. Se ei kuulu luontoon, ja vituttaa, kun niissä on mukana lihajätettä, josta koira innostuu. Kaivakaa edes kuoppa kun paskannatte metsään. Se on sivistynyttä.

Siis vaellusrinkkaanko pitäis kaiken muun roinan lisäksi tunkea vielä kunnollisen kokoinen rautalapio, kun eihän millään pienellä muovinysällä reikää metsämaahan kaiveta? Oon kyl vähä sitä mieltä että jos koirilla on oikeus metsään paskoa, niin kyl on ihmisilläkin. sitä paitsi aika harva ihminen vääntää sen torttunsa siihen keskelle polkua, niinkuin (joillakin) koirilla on tapana...

BONK
05.04.2013, 12.39

Koiraahan ei muuten saa seuraamaan?!?

edit. Itse asiassa, ei muuten lainkaan pöllömpi idea tuo ecollar! http://www.youtube.com/watch?v=YJmEexLI8_g

samooja
05.04.2013, 12.43
Saapas, jalkaan. Naisille pohkeesta kireet. Miehille löysät ja puntti päälle jos o vartiossa ni voi kusta varteen!

Risto Koivunen
05.04.2013, 13.11

Miten tuolla sähkökaulapannalla kompensoidaan omistajan motivaation puutetta koulutukseen? Vai laitetaanko se panta omistajan kaulaan?

BONK
05.04.2013, 13.24
Miten tuolla sähkökaulapannalla kompensoidaan omistajan motivaation puutetta koulutukseen? Vai laitetaanko se panta omistajan kaulaan?

Jos omistajalla ei ole kiinnostusta kouluttaa koiraansa, niin siinä ei auta edes Harry Potterin taikasauva.

edit. Sehän olisikin itse asiassa aika hauska idea. Kun koira ei saa mielestään tarpeeksi liikuntaa, niin painaa nappia ja isäntä lähtee liikkeelle!

Hannu Koo
05.04.2013, 13.57

Sähköpannalla kouluttamista voi simuloida siten, että otetaan taksi mutta ei ilmoita kuskille päämäärää. Joka kerta kun kuski ajaa väärään suuntaan, naputetaan vasaralla kuskin takaraivoon. Yrityksen ja erehdyksen kautta päästään perille.

Grr
05.04.2013, 14.00
Koiraahan ei muuten saa seuraamaan?!?
Niinhän siinä chihuvideolla annettiin ymmärtää, kaksi viikkoa sähköshokkeja ja koira on kuin uusi.

Vai laitetaanko se panta omistajan kaulaan?
Onneksi joku sentään tajusi mitä ajoin takaa.

BONK
05.04.2013, 14.20
Niinhän siinä chihuvideolla annettiin ymmärtää, kaksi viikkoa sähköshokkeja ja koira on kuin uusi.

Katseltiin varmaan ihan eri videota, sillä siinä ei taidettu mainostaa mitään pantaa vaan koiran kouluttamista rähjääjästä hyvin käyttäytyväksi? Eipä tuo koira näytä noiden viikkojen aikana huonommaksi menneen vaikka ko. pannalla ilmeisesti koulutettu, häntää heiluttaa ja hyvin tottelee...

Ei vehkeet tee autuaaksi, vaan se kuinka niitä käytetään. Hommassa kuin hommassa.

BONK
05.04.2013, 15.31
Sähköpannalla kouluttamista voi simuloida siten, että otetaan taksi mutta ei ilmoita kuskille päämäärää. Joka kerta kun kuski ajaa väärään suuntaan, naputetaan vasaralla kuskin takaraivoon. Yrityksen ja erehdyksen kautta päästään perille.

Täällä kehä kolmosen ulkopuolella suurin osa taksikuskeista onneksi vielä puhuu ja ymmärtää Suomea erittäin hyvin :) Aika harva muuten kuljettaa lastaan remmissä tai antaa paskoa pitkin tienpientareita... Niitäkin voi toki simuloida :D

Tämä ihan yleisesti, ei Risulle, mutta koirien koulutukseen liittyvissä foorumipöhinöissä poikkeuksetta (käytetyistä välineistä riippumatta) inhmillistetään eläimet kun telkkarin piirretyissäkin ne puhuvat, annetaan faktoille piupaut ja ratsastetaan nameja syöden kohti auringonlaskua pehmeällä ja pörröisellä my little ponylla. Sitten seuraavassa lausessa huokaillaan kun ei omat tai vieraat koirat tottele vaikka niille tunkisi nakkipaketin perseeseen. Tätä keisarinuudetvaatteetnaminamibumtsibum-herkkua on tarjolla joka suunnalla eli uskotellaan ja toivotaan asioiden korjaantuvat kivoilla puheilla. Ja jos tarpeeksi monta kertaa toistaa saman asian, niin siitähän tulee totta...

Grr
05.04.2013, 18.32
Katseltiin varmaan ihan eri videota, sillä siinä ei taidettu mainostaa mitään pantaa vaan koiran kouluttamista rähjääjästä hyvin käyttäytyväksi? Eipä tuo koira näytä noiden viikkojen aikana huonommaksi menneen vaikka ko. pannalla ilmeisesti koulutettu, häntää heiluttaa ja hyvin tottelee...

Ei vehkeet tee autuaaksi, vaan se kuinka niitä käytetään. Hommassa kuin hommassa.

Jaa, saatoin suggeroida sähköpantamainoksen mieleeni porukan kotisivuilta, alkoi niin suunnattomasti vituttamaan siinä vaiheessa kun videolla vilahti panta kaulassa kiljuva eläin.

Jotkut vehkeet toimii yhdellä koirakolla, toiset toisella. Mutta sitten on vehkeitä joita kenenkään ei pitäisi käyttää mihinkään edes tuloksiin vedoten. Niillä pääsee vain syvälle paskalistalle.

haedon
05.04.2013, 18.57
Eikai kukaan nyt niin tyhmä ole että noi kouluttaisi taksikuskia? Itselle tulis ainakin mieleen rangaista vain virhesuorituksesta eli jos käskee kääntymään vasemmalle ja kuski jatkaa suoraan tai kääntyy oikealle niin sitten rangaistus. Koirista en sen enempiä tiedä kun ei ole omaa koiraa. Välillä ollut kyllä hoidossa ja opettanut niille kaikkia hauskoja ja turhia juttuja, kuten yläfemman jne.... Sitten olen ylpeänä esitellyt uusia taitoja omistajille. Sähköä en ole käyttänyt;).

Canstrong
05.04.2013, 19.08
Jaa, saatoin suggeroida sähköpantamainoksen mieleeni porukan kotisivuilta, alkoi niin suunnattomasti vituttamaan siinä vaiheessa kun videolla vilahti panta kaulassa kiljuva eläin.

Jotkut vehkeet toimii yhdellä koirakolla, toiset toisella. Mutta sitten on vehkeitä joita kenenkään ei pitäisi käyttää mihinkään edes tuloksiin vedoten. Niillä pääsee vain syvälle paskalistalle.
Tutkimusten mukaan ne pannat eivät aiheuta fysiologisia vammoja tai psykologisia traumoja. Itse laitteen antama "shokki" vastaa lähinnä pientä värinää, jos sitä kokeilee esimerkiksi omalla iholla. Laitteen teho perustuu siihen, että se vie koiran huomion muualle ja tulee koiran sitä etukäteen aavistamatta. Esimerkiksi ihmisten lihaksia stimuloivat laitteet, jotka aiheuttavat supistuksen, tuottavat tuhansia kertoja suuremman shokin.

BONK
05.04.2013, 20.13

Piti oikein katsoa tuo video uudestaan ja tosiaan, vilahtihan siinä kuva kaulapannan asentamisesta! Taitaa kuitenkin koira vaan olla aggressiivinen, kun joku laittaa pantaa kaulaan. Vähän vaikea nimittäin kuvitella, että joku (ilmeisestikin) ammatikseen koiria kouluttava laittaisi muuten kättä kiukkuisen koiran (pienenkään) kaulalle tai samalla painaisi nappia. Ainakaan siten, että koira kiljuisi.

Meillä on koirille käytetty koulutuksessa mm. kuristavaa ketjukaulapantaa, ei siis mitään piikkipantaa, ja kolinapurkkia ym. "pahuuksia" joten teikäläisen paskalistalle nilläkin varmasti pääsee.

Mutta listalla ollaan tottelevaisten koirien kanssa. Eli positiivisen vahvistamisen kautta mahdollisimman pitkälle, mutta kun se ei enää toimi niin sitten pakko-ohjataan. Siten koira oppii pienestä pitäen, että esimerkiksi "tänne" tarkoittaa AINA ehdoitta sitä itseään, oli tilanne mikä hyvänsä. Mustaa ja valkoista, ykköstä ja nollaa eli koiralle aina selkeästi kyllä tai ei. Mikäli nuo mainospuheet e-pantojen kehityksestä pitävät paikkansa niin en hetkeäkään epäile etteikö se oikein käytettynä olisi mitä mainioin koulutusväline. Väärin käytettynä ihan yhtä paska kuin kaikki muutkin.

ellmeri
05.04.2013, 20.26
.

Meillä on koirille käytetty koulutuksessa mm. kuristavaa ketjukaulapantaa, ei siis mitään piikkipantaa, ja kolinapurkkia ym. "pahuuksia" joten teikäläisen paskalistalle nilläkin varmasti pääsee. .

Meilläkin oli Bulleilla piikkipannat mutta ne piikit oli ulospäin,yx mummo sunnuntai aamusta ihmetteli että pitääkö sillä olla tollanen kauhee panta jossa hirveet piikit ulospäin? joo pitää olla kun kirkkoon ollaan menossa ja parasta yllä.:rolleyes:

Risto Koivunen
06.04.2013, 18.53
Tänään tuli sitten nähtyä se innokkaan koiran vastakohta. Pari koiranulkoiluttajaa etenee hiekkatietä kohtuullisen kokoisen koirajoukon kanssa. Useimmat koirat köpöttelevät asiallisesti omassa laidassaan, mutta yksi puuterihuiskun näköinen on keskemmällä tietä. Sitten kun lähestyn, niin tämä puuterihuisku päättää asettua makuulle siihen keskelle tietä (tai siltä se ainakin näytti, jalat eivät missään vaiheessa näkyneet karvojen alta). Siinä sitten ulkoiluttaja yrittää nykiä hihnasta lähemmäs koiraa, joka makaa keskellä jäistä hiekkatietä.

Eipä tuosta minulle mitään haittaa ollut, ihan hyvin jäi tilaa ajaa ohitse. Mutta tuo koira oli kyllä flegmaattisuudessa ihan omaa luokkaansa.

Pekka L
09.04.2013, 19.44
Meidän kämpän ohi kulkee päivittäin koiran ulkoiluttajia, useita. Ikinä ei ole ollut paskaa tien poskessa, tänä talvena huomasin kerran yhden kusiläiskän lumipenkassa kun kolasin. Tuonne viereiselle pellolle, jonka yli kulkevat, tekevät tarpeitaan. Kyllä maalla on mukavaa:)

Katselin tässä mitä vanha(n) kännykän muistikortti sisältää.
Tuollainen historiapläjäys oli tullut räpättyä joskus muistaakseni Urheilulehden sivulta...:p

http://i11.aijaa.com/t/00516/12061153.t.jpg (http://aijaa.com/SoX2x0)

Risto Koivunen
09.04.2013, 20.23
Voi olla, että tuo saksalainenkin lainsäädäntö on tuon jälkeen hieman muuttunut.

Toisaalta noihin aikoihin kehitettiin jopa revolveri, joka oli tarkoitettu nimenomaan pyöräilijöille koiria vastaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Velo-dog

m_h
10.04.2013, 14.35
Voin olla väärässä, mutta muistan lukeneeni että polkupyörään ei perus-työmiehellä ollut ainakaan 1800-luvun lopulla ihmeemmin varaa. Kyseinen laki on varmaan rikkaiden harrastuksia palvelemaan säädetty, mikä ei sinänsä yllättäisi. Ei tuo pistoolikaan varmaan kauhean halpa ollut.

Pekka L
10.04.2013, 20.15
No mulle on joskus kerrottu kuinka mummoni (s. 1905) sisko nuorena säästi 6 vuotta puuvillatehtaan palkastaan polkupyörään.
Nyt keskituloinen saa kaupasta käypäsen fillarin parin päivän palkalla...

El-Carpaso
11.04.2013, 01.23
"Ei ennenvanhaan pyörät kalliita olleet!"

ErWo9iJn
16.04.2013, 19.51
Tänäänkin kohtasin koiran, kun ajelin mutavellissä. Koira oli vapaana ja mahdottoman innokas tutkimaan, pysähdyin sitten siihen siksi kunnes koiran ulkoiluttajan vierelle komento tuottaa tulosta, kovasti selitteli että ei koira vihainen ole, tokaisin jatkaessani matkaa, että harvemminhan ne vihaisia ovat, kun eihän nyt vihaisia koiria juurikaan ole.

En nähnyt mitään ongelmaa, minkä nyt vähän kuuma tahtoi tulla niin pehmeällä tiellä polkiessa. Se on vähän miten asennoituu luulisin, jos ei malta stopata niin äkkiä tuollaisessa tilanteessa tulee ongelma, koira jää alle tai ei vaan malta rauhoittua jne. Hyvin nuori oli tuo koirayksilö vielä, mutta koulussa vaikutti olevan, kyllä se siitä petraantuu.

Sellainen kapea ja erittäin pehmeä juuri traktorin levyinen polkuhan tuo lähinnä oli, kelkalla ja autollakin joskus siellä joku liikkuu, tosin autoa ei mahdu sivuuttamaan nykykelissä oikein mitenkään, ei kovin kaukaa voinut kiertää fillarillakaan sitten tuota, kun lähinnä keskellä tietä pystyi ajamaan reunojen ollessa kävelijälle sopivia, sohjojäämuhjua jonkin verran reunoissa.

Leku
17.04.2013, 08.01
Työkaveri innostui ajamaan pyörällä hyvällä menestyksellä. :cool:

Koirat (jotain "susikoiran näköisiä") kiinni molemmissa jaloissa, toinen pohkeessa, toinen reidessä. Olivat jossain 5m pitkän köyden päässä, eli käytännössä irti. Jaloissa oli kyllä kiitettävät hampaanjäljet ja housut tietysti puhki myös.

"Nää on niin kilttejä, koskaan mitään tehneet".

BONK
17.04.2013, 08.46
Kyllä se vaan on niin, että ihmisten tyhmyys eläintenpitäjinä on loputonta.

Jake_Kona
17.04.2013, 09.52
No mulle on joskus kerrottu kuinka mummoni (s. 1905) sisko nuorena säästi 6 vuotta puuvillatehtaan palkastaan polkupyörään.

Näin on. Eräs tuttu osti 70-luvulla norminaistenpyörän ja maksoi 2kk palkan verran. Nyt voi ostaa 2x polkupyörää jos ei mene ulkomaille lomailemaan.

Oho. Tää olikin koirakeskustelu...

ont. Koirat on kivempia kuin kissat

Anaxagore
17.04.2013, 10.38
ont. Koirat on kivempia kuin kissat

Höpöhöpö. Kissat ei hauku maastopyöräilijöille ja eikä lähde juoksemaan suu vaahdossa ohi kiitävien maantiepyöräilijöiden perään.

Highlander
17.04.2013, 10.50
Tasan ei käy onnenlahjat...tuommoinen irtoisi:cool: Tietty jos ostaisi osamaksulla.. :rolleyes:
http://www.netanttila.com/products/large_173x244/3454691.jpg

Grr
17.04.2013, 10.53
Tulipa toisaalla internetseissä vastaan opetusvideo: http://www.youtube.com/watch?v=67ObjymUif8&feature=youtu.be&t=2m7s
Enemmän keskieuroopan juttu noi laumanvartijakoirat vielä, isoja ja karvaisia.

ellmeri
17.04.2013, 10.55
Tasan ei käy onnenlahjat...tuommoinen irtoisi:cool: Tietty jos ostaisi osamaksulla.. :rolleyes:
http://www.netanttila.com/products/large_173x244/3454691.jpg
Tosi hieno*peukku* tolle ei koiratkaan hauku.:D

Liraren
17.04.2013, 12.39
Eihän tämä keskustelu oo ees karannu niin lapsellisuuksiin ja vouhottamisiin ku aikaisempina aktiivisenaoloaikoinaan. Eipä tässä sen kummempaa kun, että lukekaa BONK:in kirjoituksia. BONK kirjoittaa asiaa.

Meillä nämä dobermmannit vois vaikka haukkuakin maastopyöräilijöille. Se syy vaan on, että aja nyt stna kovempaa, niin pääsen juokseen sun mukana. Mutta haukun vastaanottajallehan se näyttää siltä, että haluan purra sua. Koska dobermanni ja muutamien vatipäiden pääseminen otsikoihin dobbereidensa kanssa.

Sähköpanta ja koulutuskaulain ovat mainoita koulutusvälineitä sekä koiran koulutuksessa kilpailuihin, kokeisiin tai vaikka arkielämään. Mutta, niitä saa käyttää vain henkilö, joka osaa käyttää niitä oikealla hetkellä, oikeasta syystä, oikealla voimalla ja vain tarvittavan keston verran (ts. niissä ei roikuta, eikä koiraa riepotella ekä nappia pidetä pohjassa akkujen loppumiseen asti). Koulutuskaulain tai sähköpanta ei ole väkivallan väline eikä niillä ole tarkoitus tuottaa kipua. Meidän taloudessa vapaa-aika menee 70-80% palveluskoiraharrastuksen parissa ja paljon tulee nähtyä kokeneissakin piireissä välineitä käytettävän väärin ja sitten ihmetellään, ku ne eivät tehoa.

Toisaalta on harmi, että kaikilla ihmisillä ei ole sisäsyntyisesti koiranlukutaitoa. Selviäis irtokoirien kohtaamisista ilman turhaa hälinää. Valitettavasti se on niinkin, että ei edes 20 koiraharrastaminen takaa koiranlukutaidosta yhtään mitään. Sitä näkee valitettavan usein.

ErWo9iJn
17.04.2013, 20.25
Tai ylipäätään eläintenlukutaitoa, miksi sellaista ei opeteta kouluissa, mutta jotain vesivärjäystä kylläkin, ihmisethän kuitenkin kohtaavat eläimiä elämänsä aikana todennäköisemmin kuin alkavat vesivärjäilemään?

BONK
18.04.2013, 14.30
Tai ylipäätään eläintenlukutaitoa, miksi sellaista ei opeteta kouluissa, mutta jotain vesivärjäystä kylläkin, ihmisethän kuitenkin kohtaavat eläimiä elämänsä aikana todennäköisemmin kuin alkavat vesivärjäilemään?

Sinänsä ihan hyvä kysymys. Ei edes pieni kurssi aiheesta olisi pahaksi jokaiselle, mutta ei taida rahaa tai tuntikehyksen tunteja riittää moisten järjestämiseen.

Sen mitä Liraren tuossa totesi osaamisesta vs. vuosien kokemuksesta, voin kyllä allekirjoittaa täysin. Aikanaan tuli oltua mukana SPL:n (todennäköisesti maailman riitaisin porukka...) toiminnassa ja siellä jos missä näki joitain (onneksi vain muutamia) ihmisiä, jotka olivat vuosia ja vuosikymmeniä olleet mukana harrastamassa, mutta joiden kyky käsitellä koiria oli ihan alle kaiken arvostelun. En edes kehtaa kertoa niitä juttuja. Ihan vastaava esimerkki oli oma appiukko, levätköön rauhassa, jolla oli pikkupojasta asti ollut aina koira ja ihan viimeiseen hengenvetoon asti piti olla koira talossa. Ne koirat, joita minä ehdin näkemään hän sai pilattua ihan omin käsin. Ei ihme, että metsästyskoirat halusivat jäädä metsään :D

ErWo9iJn
18.04.2013, 16.14
Sinänsä ihan hyvä kysymys. Ei edes pieni kurssi aiheesta olisi pahaksi jokaiselle, mutta ei taida rahaa tai tuntikehyksen tunteja riittää moisten järjestämiseen.

Sen mitä Liraren tuossa totesi osaamisesta vs. vuosien kokemuksesta, voin kyllä allekirjoittaa täysin. Aikanaan tuli oltua mukana SPL:n (todennäköisesti maailman riitaisin porukka...) toiminnassa ja siellä jos missä näki joitain (onneksi vain muutamia) ihmisiä, jotka olivat vuosia ja vuosikymmeniä olleet mukana harrastamassa, mutta joiden kyky käsitellä koiria oli ihan alle kaiken arvostelun. En edes kehtaa kertoa niitä juttuja. Ihan vastaava esimerkki oli oma appiukko, levätköön rauhassa, jolla oli pikkupojasta asti ollut aina koira ja ihan viimeiseen hengenvetoon asti piti olla koira talossa. Ne koirat, joita minä ehdin näkemään hän sai pilattua ihan omin käsin. Ei ihme, että metsästyskoirat halusivat jäädä metsään :D

Minä muuten otan sen verran takaisin, että kyllä koulussakin jotain opetetaan aiheesta JOS olet sopivassa koulussa ja JOS olet valinnut sopivan valinnaisaineen.

MAA- JA METSÄTALOUS SEKÄ PUUTARHAOPPI (pitkä valinnaisaine) 8. luokalla maataloutta (kurssit 1-2)
Tutustutaan koti- ja hyötyeläimiin: käyttäytyminen, hoito, sairaudet, ruokinta. Käydään läpi tärkeimmät viljelykasvit: käyttö, viljelytavat, eri lajikkeet. Tutustutaan maatilan koneisiin: tekniikka, käyttötavat, hankinta. Käydään maatilalla.

http://www.nyk.fi/suomi/8/peruskoulu/maametsatalous.html

Sama löytynee myös täältä, jos jaksaisi tonkia riittävästi:
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus

Itse sitä aika pitkästi joutuu sitten hakemaan tietoa, joka on levällään siellä täällä ja tuolla, jossa on lähteestä riippuen jopa ristiriitaisuuksia ja sitten tulee vielä muut ihmiset joiden näkemykset voivat pohjautua hyvinkin vahvasti pelkkiin mielikuviin, joista on muodostunut 'faktoja' tai yleisiä tapoja.

Samalla tavalla kissojen parissakin, kuten varmasti muidenkin eläimien kohdalla tai melkein aiheen kuin aiheen kohdalla. Jos ajatellaan keskivertokansalaista, niin osaako välttämättä seuloa todellisen tiedon kaikesta 'tiedosta', löytyykö skeptisyyttä ja lähdekritiikkiä riittävästi, vai otetaanko koira-/kissa-/mikäliekirja joka on kivannäköinen tai joka tutullakin on ja pidetään sitten siinä kerrottuja faktoina, vaikka välttämättä jutut kirjassa ei ole essonbaarin jutuista muuttuneet juurikaan sisällöltään, sellaistakin kun on, ei kirjoissa ole mitään kontrollia siitä että asiat olisi tosia, kuka tahansa voi tehdä kirjan mistä tahansa ja uskotella niissä mitä tahansa.

Toki eihän ongelma ole kovin hirveän paha tuolla saralla käytännössä, mutta kun lemmikkieläimet ovat niin yleisiä kuin ovat, sekä eläimiin kohdistuva suoranainen vahingoittaminenkin, niin olisi ehkä perusteltua alkaa opettamaan luonnosta vieraantuneelle kansalle tuota eläinoppia ihan alaluokilta lähtien.

Mun nähäkseni ainakin tuossa voisi olla sellainen paikka jossa suhteellisen pienillä panostuksilla voitaisiin saada suhteellisen suuria käytännön asioita aikaiseksi, paljon enemmän kuin musiikin tai taiteen opetuksella, niitä kun voi hyvin helposti opiskella oppilas oma-aloitteisestikkin, niissä ei oikeastaan voi tehdä väärin mitään sillä tavalla kuin monessa käytännönläheisessä asiassa, esim. eläinten kanssa toimimisessa, taide ja musiikki on kuitenkin aina ko. taiteilijan tai artistin tulkinta, eikä siten niin vakavaa ole, jos sitä vähemmän olisi, samoin uskonnon opetuksenkin voisi kirkko hoitaa ja kas kummaa säästyi rahaa ja tunteja käytettäväksi vaikkapa eläinten kanssa toimimisen opetukseen, sekä kriittisen ajattelutavan sekä tieteellisen lähestymistavan opetukseen.

TeddyTS
18.04.2013, 17.51
Jos suosikkilenkin varrella on oikeesti joku häirikkökoira joka ei ota millään opikseen niin kannattaa lainata huskyvaljakko niin eipä enään häiritse ketään :) nimimerkillä entinen koiramies..

tvhakala
19.05.2013, 22.33
Jälleen tänään sain käyttää tunnin aurinkoista sunnuntaita pesemällä pois erästä tiettyä ainetta kengistäni, housuistani, itsestäni, sekä pyöräni renkaista ja rungosta. Kaikki peräisin yhdestä ainoasta läjästä. Ja tämä aine ei ollutkaan mitään vesiliukoista tavaraa, vaan varsinaista haisevaa LIIMAA. Ei ollut Mustin tällä kertaa sopinut vääntää torttuansa edes 10 cm:ia lähemmäs polun reunaa. Mutta minkäs sille mahtaa. Kun Musti ei haluu, niin Musti ei haluu.

Kovin usein toistuessaan tuppaa tämmöinen aiheuttamaan ainakin minulle jonkinasteista koira-allergiaa.

Jani T.
22.10.2013, 20.29
http://www.bikerumor.com/2013/10/22/ib13-sound-defense-humanely-keeps-dogs-at-bay/#more-68282

AK-87
22.10.2013, 20.35
http://www.bikerumor.com/2013/10/22/ib13-sound-defense-humanely-keeps-dogs-at-bay/#more-68282

Varmaan tämäkin on laiton... tai vähintäänkin ei-hyväksytty. :)

pena57
23.10.2013, 07.54
Tommonen torvi lisätään hankintalistalle :).

stumpe
23.10.2013, 10.53

Oli pirun hauskaa kattoo tota esitellyvideota. Saiskos siihen vielä integroitua sellasen imurin, millä voi imeä paskan pois pyörästä ja kuskista ja ampua sen koiran silmille?

TANUKI
23.10.2013, 15.39

Yhtä laillinen kuin koiran irti pitäminen yleisillä paikoilla ;)

Risto Koivunen
23.10.2013, 22.34

Näin nopeasti en keksi muuta perustetta tuon kieltämiselle kuin eläinsuojelulain 12 §, jossa todetaan seuraavaa:

"Sellaisten eläimen hoitoon, käsittelyyn, kiinniottamiseen, kuljettamiseen, tainnuttamiseen tai lopettamiseen tarkoitettujen välineiden, laitteiden ja aineiden, joiden käyttö ilmeisesti aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kipua tai tuskaa, valmistus, maahantuonti, myynti, luovutus ja käyttö on kielletty.

Maa- ja metsätalousministeriö määrää, minkälaisia välineitä, laitteita ja aineita on pidettävä sellaisina, joiden käyttö ilmeisesti aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kipua tai tuskaa."

Eli kiinnostuneet voinevat tutustua maa- ja metsätalousministeriön asetuksiin ja katsoa mitä siellä todetaan aiheesta.

TeeM
24.10.2013, 11.12
Tollanen äänimasiina ois ollu näppärä taikuissa, siellä kun 50% koirista kävi uhitteleen jos pyöräili auringonlaskun jälkeen. Ne oli kyl aika pienii, ja ei koskaa varsinaisesti käyny päälle, uhitteli vaan.

Tätäkin prosenttia pysty pienentämään mikäli selkeästi katsoi koirasta poispäin ohittaessa. Se vaan saatto olla vaarallista ihan muista syistä.

toot
08.04.2014, 22.29
Moro,

En jaksanut/ole aikaa lukea koko ketjua loppuun, joten en tiedä onko täällä puhuttu jo tästä aiheesta. Mutta joo, eli mennään omakohtaisiin kokemuksiin: kahdenviikon sisään meinannut tapahtua muutamia vaaratilanteita huolimattomien koiranomistajien/ulkoiluttajien vuoksi. En älyä miksi koiraa pitää kaupungissa pitää kymmenen metrin säteellä ulkoiluttajasta tai muuten vaan pitää flexiä löysällä, jotta koira pääsee liikkumaan vapaasti miten sattuu jaetulla pyörä/kävelytiellä. Ilmeisesti koiranomistaja on vastuussa koirastaan ja sen aiheuttamasta vahingosta, jos semmoinen singahtaakin yht'äkkiä fillaripuolelle? Muutenkin ärsyttää, että aina pitää fillaripuolella hidastella tämmöisten idioottien takia. Suomalaisten kannattas varmaan vähän miettiä sitä käyttäytymistä nuilla kevyenliikenteenväylillä.

- V*ttuuntunut kevyenliikenteenväylien käyttäjä

P.S Flexit on p*rseestä

janne kuivakangas
08.04.2014, 23.44
Älä muuta sano !:)

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

Pyöräpummi
09.04.2014, 00.21
Miksei koirille opeteta "ihmisenlukutaitoa"?
Minun mielestäni se pitäisi olla juuri näin päin!

ptaipale
09.04.2014, 00.54
Ja miksei ihmisille opeteta "ihmisenlukutaitoa"...

JackOja
09.04.2014, 07.52
En jaksanut/ole aikaa lukea koko ketjua loppuun, joten en tiedä onko täällä puhuttu jo tästä aiheesta....

On.

toot
09.04.2014, 23.42
Iso foorumi ja melko uusi jäsen, niin minkäs teet :). Mutta en turhaan tullut kitisemään. Koulumatkalla viimeviikolla; meinas juosta semmonen pikkukoira eturenkaan alle, kun katoin, et olis ollu kireellä. Sitten se säntäs eteen, no onneks olin varuillani. Tuskinpa myöskään tekee koiralle kovin hyvää jäädä alle. Tiedän tapauksen, jossa alle jäänyt mäyris menehtyi ja fillaristi mursi luita. Muistakaa pitää silmänne auki ;) !

Viikonjatkoja ja turvallisia kilometrejä!

-toot

Janti
10.04.2014, 22.34
Ja tietysti omalla toiminnalla voi vaikuttaa siihen, että se koiranulkoiluttaja huomaa/tietää että polkupyörä lähestyy ( äänekäs vapaaratas tai soittokello tms.) Sekään ei välttämättä auta kun osa porukasta kuuntelee napit korvilla musiikkia.

Miksi koiran pitäisi kulkea vain ja ainoastaan ulkoiluttajan reidessä kiinni jos kelvillä kerran viikossa nähdään pyöräilijä?

Olet aivan oikeassa että suomalaisten pitäisi miettiä käyttäytymistä kevyenliikenteenväylillä. Myös sen kuka lähestyy 35km/h takaapäin. Vaikka onkin melko vapaat nopeusrajoitukset niin tilannenopeus pitäisi ottaa huomioon. Kelvihän ei ole yhden pyöräilijän väylä paikasta a paikkaan b. Asioita kannattaa yleensä yrittää miettiä muultakin kuin omalta kannalta.

Varmasti joudut jarruttelemaan myös muiden asioiden takia turhaan ja kiihdyttämään uudestaan.

Ehkä seuraava kypäräkoko olisi sopivampi niin ei puristaisi ihan niin kovasti päätä, voi mielummin vaikka nauttia hyvästä säästä kuin murehtia että joku nuija on joskus munannu jotain jossain.
(saattaa sisältää sarkasmia)

TuH
10.04.2014, 23.47
Miksi koiran pitäisi kulkea vain ja ainoastaan ulkoiluttajan reidessä kiinni jos kelvillä kerran viikossa nähdään pyöräilijä?

Koska kelvi on liikenneväylä eikä mikään koirapuisto.

toot
11.04.2014, 00.07
Tottakai voi vaikuttaa. Mut koirapuisto on se paikka missä juoksuttaa niitä vapaana, eikä siellä missä on muutakin liikennettä. Suurin osa onneksi ulkoiluttajista osaa hommansa narujensa kanssa, paskojen kanssa on sit taas niin ja näin(takapihan tienvarsi täynnä koiranpaskaa). Mut sitten on tunareita flexien kanssa. Tunari+flexi yhdistelmä ei vaan toimi. Sitäkin kannattanee miettiä, että jos ei ole osaamista semmoisen käyttöön, niin kannattaisiko jättää kotiin. Tuli myös juteltua kaverin kanssa asiasta. Hän kerto semmosen tapauksen, että rullaluistelija oli lähtenyt alamäkeen laskemaan ja koira menny tien laidalta toiselle, naikkonen oli laskenu narua päin ja lentäny kuulemma rajusti. Rullaluistimissa taitaa olla vaan se ero et jarruttaminen on helkkaristi vaikeempaa :). Eipä taida olla tämä kyseinen onglema olla vaan fillaristien ongelma.

Markku Liitiä
11.04.2014, 08.58
Jotain positiivistakin:

Olen hiljattain kohdannut kahdesti sellaisen kummallisuuden kuin koulutettu koira, toisessa tapauksessa niitä oli samalla omistajalla jopa kolme. Koira(t) oli(vat) molemmilla kerroilla metsässä irrallaan, ja kun lähestyin pyörällä se/ne ryhmittyivät omistajansa huomaamattomasta käskystä tämän viereen siistiin jonoon. Meikäläinen ajaa ohi, koiranomistaja sanoo toisen maagisen sanan ja hauvelit jatkavat puuhiaan. Niin sitä pitää!

Ja negatiivista:

Ajan Pönttölässä hiekkatietä (ihan yleinen tie), jonka vieressä on sellainen kesämökin ja talon yhdistelmä. Pihalta perääni säntää ankarasti haukkuva isokokoinen hurtta, joka juoksee metrin päässä pohkeestani jonkin matkaa, kunnes luovuttaa. Minä puolestani huutelen sille "noh, rauhoitupas nyt" -tyyppisiä sloganeita.

Koira tietysti kokee vain toteuttavansa velvollisuuttaan talonvahtina ja omistaja kenties miettii, että "on se meidän Murre vaan niin reipas, kun jaksaa aina noiden ohikulkijoiden perään juosta".

TuH
11.04.2014, 09.32
Olen hiljattain kohdannut kahdesti sellaisen kummallisuuden kuin koulutettu koira, toisessa tapauksessa niitä oli samalla omistajalla jopa kolme. Koira(t) oli(vat) molemmilla kerroilla metsässä irrallaan

Parhaaseen pesimäaikaan? Ja tuo koirat omistava pölvästi vissiin myös korvaa jokaisen luonnonvaraisen eläimen, jonka metsässä irrallaan juokseva koiralauma surmaa tai haavoittaa?

BONK
11.04.2014, 09.35
Koira tietysti kokee vain toteuttavansa velvollisuuttaan talonvahtina ja omistaja kenties miettii, että "on se meidän Murre vaan niin reipas, kun jaksaa aina noiden ohikulkijoiden perään juosta".

On koiranomistajalta ihan käsittämätöntä perseilyä, jos antaa sellaisen koiran joka jahtaa ihmisiä, fillareita, autoja tai mitä tahansa, paimentaa kotipihalla täysin vapaasti. Koiraharrastajana en kykene tuntemaan juurikaan myötätuntoa tuollaisia henkilöitä kohtaan (siis niitä jotka tietoisesti noin toimivat, vahinkojahan voi sattua kaikille) koska vaaraan eivät pelkästään joudu muut lähistöllä liikkujat vaan myös oma koira.

Koirien kouluttaminen on pitkäjänteistä ja aikaa vievää touhua tuhansien toistojen muodossa, joten valitettavan moni jättää koulutuksen siihen, että hauva oppii antamaan tassua.

BONK
11.04.2014, 09.37
Parhaaseen pesimäaikaan? Ja tuo koirat omistava pölvästi vissiin myös korvaa jokaisen luonnonvaraisen eläimen, jonka metsässä irrallaan juokseva koiralauma surmaa tai haavoittaa?

1.3.–19.8. välisenä aikana ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. (Metsästyslaki)

Markku Liitiä
11.04.2014, 09.39
Parhaaseen pesimäaikaan?

No ei se ollut ihan just hiljattain, vaan kuukausi sitten, jolloin tirpuset eivät vielä pesineet.

TuH
11.04.2014, 10.41
1.3.–19.8. välisenä aikana ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. (Metsästyslaki)

Metsässä irti juokseva, saalistusviettinsä vietävissä oleva koira - laumasta nyt puhumattakaan - ei ole välittömästi kytkettävissä.

Kiinnipitoon liittyy myös järjestyslain kohta, jossa todetaan yksiselitteisesti, että...

4 luku: Eläimet: 14 §: Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

Nämä kohdat ovat metsästyslaissa määritellystä pesimäkaudesta riippumattomia. Liitiän tapauksessa on toki epäselvää, että minkä luonteisesta metsästä (taajamassa sijaitseva ulkoilualue vai käymätön korpimaa) oli kyse.

TuH
11.04.2014, 10.44
No ei se ollut ihan just hiljattain, vaan kuukausi sitten, jolloin tirpuset eivät vielä pesineet.

Kuukausi sitten oli silti metsästyslaissa määriteltyä pesimäaikaa. Eikä tätä kiinnipitomääräystä ole annettu pelkästään lintujen, vaan kaikkien luonnonvaraisten eläinten ja niiden poikasten suojaksi.

PeeJii
11.04.2014, 11.09
Ja tietysti omalla toiminnalla voi vaikuttaa siihen, että se koiranulkoiluttaja huomaa/tietää että polkupyörä lähestyy ( äänekäs vapaaratas tai soittokello tms.) Sekään ei välttämättä auta kun osa porukasta kuuntelee napit korvilla musiikkia.

Olet aivan oikeassa että suomalaisten pitäisi miettiä käyttäytymistä kevyenliikenteenväylillä. Myös sen kuka lähestyy 35km/h takaapäin. Vaikka onkin melko vapaat nopeusrajoitukset niin tilannenopeus pitäisi ottaa huomioon. Kelvihän ei ole yhden pyöräilijän väylä paikasta a paikkaan b. Asioita kannattaa yleensä yrittää miettiä muultakin kuin omalta kannalta.

Varmasti joudut jarruttelemaan myös muiden asioiden takia turhaan ja kiihdyttämään uudestaan.

Ehkä seuraava kypäräkoko olisi sopivampi niin ei puristaisi ihan niin kovasti päätä, voi mielummin vaikka nauttia hyvästä säästä kuin murehtia että joku nuija on joskus munannu jotain jossain.
(saattaa sisältää sarkasmia)

Ihan oikeassa olet. Jokaisella on velvollisuutensa yhteisillä väylillä. Koiranomistajan on pidettävä koiransa kiinni ja toisaalta myös pyöräilijän velvollisuus on jo ihan tieliikennelainkin mukaan varoa kotieläimiä tiellä (= lähestyessään noudatettava tarpeellista varovaisuutta ja käytettävä riittävän alhaista nopeutta /TLL 46 §)

BONK
11.04.2014, 11.40
Metsässä irti juokseva, saalistusviettinsä vietävissä oleva koira - laumasta nyt puhumattakaan - ei ole välittömästi kytkettävissä.

Kiinnipitoon liittyy myös järjestyslain kohta, jossa todetaan yksiselitteisesti, että...

4 luku: Eläimet: 14 §: Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

Nämä kohdat ovat metsästyslaissa määritellystä pesimäkaudesta riippumattomia. Liitiän tapauksessa on toki epäselvää, että minkä luonteisesta metsästä (taajamassa sijaitseva ulkoilualue vai käymätön korpimaa) oli kyse.

Tuossa Markun tapauksessa eivät koirat olleet taajamassa eivätkä koirat juosseet holtittomasti ympäriinsä vaan menivät omistajansa vierelle nätisti. Missä kohdin oli ongelma?

izmo
11.04.2014, 11.59
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/koirahyokkayksen-keskeyttanyt-mies---pelotti--mutta-piti-olla-paattavainen-/3156102

Taitaa olla monilla liian iso koira....

TuH
11.04.2014, 12.09
Tuossa Markun tapauksessa eivät koirat olleet taajamassa eivätkä koirat juosseet holtittomasti ympäriinsä vaan menivät omistajansa vierelle nätisti. Missä kohdin oli ongelma?

Siinä kohtaa on ongelma, kun koirat päästetään riemuidioottimaisesti irti metsässä (vai ulkoilualueella?) keskellä pesimäkautta.

En yhtään epäile, etteivätkö riittävän hyvin koulutetut koirat palaisi kutsuttuna omistajansa luokse. Metsästysrikosta ja itsekeskeistä piittaamattomuutta tässä on se, mitä tapahtuu näiden irti päästämisten ja luokse kutsumisten välillä.

Halloo halloo
11.04.2014, 12.39
Koira-ajokorttia on monesti ehdotettu. Sietäisi harkita vakavasti.

Markku Liitiä
11.04.2014, 12.52
^^
Ne koirat olivat Hyrylän entisen varuskunnan metsässä, jonka luokittelisin keskiuusmaalaisissa urbaaniolosuhteissa silkaksi metsäksi. Ei siellä siihen aikaan kukaan pesinyt, uskokaa pois pykälistä huolimatta. Mitä myöhempään kevääseen tulee, sanoisin että maassa pesivät linnut ovat noilla tienoin aika harvassa - ehkä joku fasaani jossain.

En ole koiranomistaja, mutta minusta on aika liioiteltua pitää koulutettua koiraa metsässä hihnassa tai kerätä metsään paskovan hauvan jätöksiä muovipussiin. Sen sijaan ne, joita omistajat huutavat pää punaisena luokseen ilman mitään vastakaikua, saa ja pitää minun puolestani pistää liekaan.

TuH
11.04.2014, 13.03
Ne koirat olivat Hyrylän entisen varuskunnan metsässä, jonka luokittelisin keskiuusmaalaisissa urbaaniolosuhteissa silkaksi metsäksi. Ei siellä siihen aikaan kukaan pesinyt, uskokaa pois pykälistä huolimatta. Mitä myöhempään kevääseen tulee, sanoisin että maassa pesivät linnut ovat noilla tienoin aika harvassa - ehkä joku fasaani jossain.

Sinä tiedät asian siis paremmin kuin luonnonsuojelujärjestöt, Suomen riistakeskus ja metsästyslakia varten kuullut asiantuntijat? Kiinnipitoaika on säädetty ihan vain läpällä alkamaan jo maaliskuun alusta?

Edelleen: kiinnipidolla pyritään suojelemaan lintujen lisäksi myös nisäkkäitä, joilla on poikasia maastossa. Esimerkiksi metsäjänis saa poikasensa jo kevättalvella, kun maassa on vielä lunta. Irti pidetty riistaviettinen koira voi tuhota koko poikueen silmänräpäyksessä.

BONK
11.04.2014, 14.29
Sinä tiedät asian siis paremmin kuin luonnonsuojelujärjestöt, Suomen riistakeskus ja metsästyslakia varten kuullut asiantuntijat? Kiinnipitoaika on säädetty ihan vain läpällä alkamaan jo maaliskuun alusta?

Edelleen: kiinnipidolla pyritään suojelemaan lintujen lisäksi myös nisäkkäitä, joilla on poikasia maastossa. Esimerkiksi metsäjänis saa poikasensa jo kevättalvella, kun maassa on vielä lunta. Irti pidetty riistaviettinen koira voi tuhota koko poikueen silmänräpäyksessä.

On kaksi täysin eri asiaa, että a) päästetään koira juoksemaan vapaasti metsään ilman ohjausta ja b) koira on omistajansa ohjauksessa vapaana. Tätä asiaa on jonkin verran tullut koeponnistettua vastaavanlaisissa tilanteissa lenkkikaverini kanssa, joka satummoisin on ammatiltaan poliisi. Kun käymme yhdessä lenkillä, niin metsätaipaleilla annamme koiriemme olla vapaana siten, että ne ovat välittömästi kytkettävissä eli käskyllä luokse ja kiinni. Ainakin hänen mukaansa se täyttää metsästyslain kirjaimen kun olemme taajaman ulkopuolella, enkä suoraan sanoen usko, että tuosta Markun kuvaamasta tapauksesta kukaan alkaisi edes esitutkintaa tekemään koska koirat olivat siis välittömästi kytkettävissä.

Siitä olen ihan samaa mieltä, että on vastuutonta antaa koirien juosta metsässä täysin oman onnensa nojassa.

TuH
11.04.2014, 14.53
On kaksi täysin eri asiaa, että a) päästetään koira juoksemaan vapaasti metsään ilman ohjausta ja b) koira on omistajansa ohjauksessa vapaana. Tätä asiaa on jonkin verran tullut koeponnistettua vastaavanlaisissa tilanteissa lenkkikaverini kanssa, joka satummoisin on ammatiltaan poliisi. Kun käymme yhdessä lenkillä, niin metsätaipaleilla annamme koiriemme olla vapaana siten, että ne ovat välittömästi kytkettävissä eli käskyllä luokse ja kiinni. Ainakin hänen mukaansa se täyttää metsästyslain kirjaimen kun olemme taajaman ulkopuolella, enkä suoraan sanoen usko, että tuosta Markun kuvaamasta tapauksesta kukaan alkaisi edes esitutkintaa tekemään koska koirat olivat siis välittömästi kytkettävissä.
Jos koira pysyy omistajansa vierellä, niin silloin voidaan vielä puhua "ohjauksessa vapaana" olemisesta, selvähän se. Kymmenien tai satojen metrien päässä omistajastaan irrallaan juokseva koira ei kuitenkaan ole enää omistajansa aktiivisessa ohjauksessa ja valvonnassa. Eihän metsässä voi säilyttää edes suoraa näköyhteyttä koiraan ja sen puuhiin kuin suhteellisen lyhyeltä välimatkalta. Siinä vaiheessa kun irtokoira on löytänyt poikasia maastosta, niin on vähän myöhäistä huudella perään. Lisäksi, mitä useampaa koiraa pidetään yhtä aikaa vapaana, sitä korkeammaksi kasvaa riski, että koirilla lyö laumakäyttäyminen päälle.

Eikä muuten olisi ensimmäinen kerta, kun poliisi tulkitsee virheellisesti tai tarkoitushakuisesti lakia. Läpi sormien katsotut metsästysrikokset ovat suorastaan maan tapa, kun mennään vähän syvemmälle korpeen. Laista riippumatta koirien irtipito metsässä ja vielä pesimäkaudella edustaa täydellistä piittaamattomuutta luonnonvaraisia eläimiä kohtaan. Mutta totta kai se mikä on koiranomistajalle itselleen kätevintä menee automaattisesti kaikkien luontoarvojen edelle!

LJL
11.04.2014, 15.06
Mutta totta kai se mikä on koiranomistajalle itselleen kätevintä menee automaattisesti kaikkien luontoarvojen edelle!

Tai hevosenomistajalle.

Asiaan, meillä on senverran kajahtanut/hermoheikko poikapuolinen lk-collie (alunperin vain vaimon, olemme toki sen 10€ hinnasta virallisesti rekisteröineet myös allekirjoittaneen omistamaksi) etten paljon yli metrin hihnalla viitsi ulkoiluttaa. Haukkaa ohimeneviä pyöräilijöitä kuin mikäkin, luulee kait laumastaan karanneiksi lampaiksi. Vapaana pitäminen... No way, jo pelkästään jänisten, hirvien tai muiden koirien takia (ei pidä myöskään muista koirista, eikä sauvarullaluistelijoista).

Jos luottaa koiraansa, koira tottelee käskyjä eikä vihaa/paimenna kaikkea mahdollista ympäröivää elämää niin mikäs siinä.

TuH
11.04.2014, 15.11
Jos luottaa koiraansa, koira tottelee käskyjä eikä vihaa/paimenna kaikkea mahdollista ympäröivää elämää niin mikäs siinä.

Tuo on ihan hyvä ohje fiksuille koiranomistajille, mutta kukapa hieman vajaammalla marmorikuulasetillä pelaava nyt ei luottaisi omaan päin persettä koulutettuun rakkiinsa? "Ei se mitään tee..."

BONK
11.04.2014, 15.22
Jos koira pysyy omistajansa vierellä, niin silloin voidaan vielä puhua "ohjauksessa vapaana" olemisesta, selvähän se. Kymmenien tai satojen metrien päässä omistajastaan irrallaan juokseva koira ei kuitenkaan ole enää omistajansa aktiivisessa ohjauksessa ja valvonnassa. Eihän metsässä voi säilyttää edes suoraa näköyhteyttä koiraan ja sen puuhiin kuin suhteellisen lyhyeltä välimatkalta. Siinä vaiheessa kun irtokoira on löytänyt poikasia maastosta, niin on vähän myöhäistä huudella perään. Lisäksi, mitä useampaa koiraa pidetään yhtä aikaa vapaana, sitä korkeammaksi kasvaa riski, että koirilla lyö laumakäyttäyminen päälle.

Eikä muuten olisi ensimmäinen kerta, kun poliisi tulkitsee virheellisesti tai tarkoitushakuisesti lakia. Läpi sormien katsotut metsästysrikokset ovat suorastaan maan tapa, kun mennään vähän syvemmälle korpeen. Laista riippumatta koirien irtipito metsässä ja vielä pesimäkaudella edustaa täydellistä piittaamattomuutta luonnonvaraisia eläimiä kohtaan. Mutta totta kai se mikä on koiranomistajalle itselleen kätevintä menee automaattisesti kaikkien luontoarvojen edelle!

Ja höpöhöpö poliisit mitään virheellisesti tai tarkoitushakuisesti tulkitse, vaikka kenties joskus tulkitsevatkin eri tavoin kuin sinä. Satojen metrien päässä oleva koira ei ole hallinnassa, ei välttämättä useamman kymmenen metrinkään päässä oleva. Meillä (ja aika monilla muillakin, jotka koiriaan kouluttavat) nuo koirat ovat sen max. 10-15 metrin päässä ja ne aktiivisesti itse pitävät huolen siitä, etteivät ole kauempana ja näköyhteys säilyy, yleensä kulkevat ihan tuossa parin kolmen metrin säteellä. Kyseessä on siis koirille ominainen laumavietti ja se on asia, jota voi aika mukavasti kouluttamisella kehittää.

Kuten LJL tuossa totesi, että jos sattuu olemaan koira joka ei syystä tai toisesta osaa käyttäytyä niin silloin koiran ainoa oikea paikka on remmin päässä.

ajelee
11.04.2014, 15.41
Koira-ajokorttia on monesti ehdotettu. Sietäisi harkita vakavasti.

Miksi ? Onhan useimmilla autoilijoillakin ajokortti, mutta ei se kaikkien käytökseen ja ajotapoihin auta yhtään mitään.

Aika kireällä tuntuu muutamilla olevan nuo kypärän hihnat. Erityisesti kevlillä ajaessa kannattaa katsoa muutakin kuin omaa nopeusmittaria ja muistaa yksi liikenteen avainsanoista: joustavuus.

TuH
11.04.2014, 15.53
Ollaan me sentään suunnilleen samalla sivulla tossa kiinnipitoasiassa, mutta tähän kohtaan on vielä pakko puuttua:

Ja höpöhöpö poliisit mitään virheellisesti tai tarkoitushakuisesti tulkitse, vaikka kenties joskus tulkitsevatkin eri tavoin kuin sinä.

Ai oikeustieteellisestäkö ne poliisit valmistuvatkin? Minä luulin notta poliisiammattikorkeakoulusta.

Keskiverto poliisi hallitsee epäilemättä omia perustehtäviään koskevan lainsäännön hyvin, mutta mitä erikoisluontoisempaan lainsäädäntöön mennään, sitä korkeammalla todennäköisyydellä puhutaan maallikko-tason laintulkinnasta.

Poliisin virheettömyyteen ei usko edes oikeusasiamies:

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/eoar3000.sh?HAKUSANA=poliisi

Tai jos kaipaa vähän räväkämpää kirjoittelua aiheesta, niin:

http://poliisirikollisena.wordpress.com/

TuH
11.04.2014, 16.00
Erityisesti kevlillä ajaessa kannattaa katsoa muutakin kuin omaa nopeusmittaria ja muistaa yksi liikenteen avainsanoista: joustavuus.

Hyvä kun sanoit! Minä kun luulin, että liikenteen avainsanoja ovat ennakoitavuus ja muiden huomioon ottaminen. Paljonko muuten on sopivasti joustavuutta fleksitaluttimelle? 5 m? 7 m? 10 m (http://www.zooplus.fi/shop/koirat/hihnat/kelautuvat/flexi_l/296549)?

BONK
11.04.2014, 16.21
Ai oikeustieteellisestäkö ne poliisit valmistuvatkin? Minä luulin notta poliisiammattikorkeakoulusta.

Keskiverto poliisi hallitsee epäilemättä omia perustehtäviään koskevan lainsäännön hyvin, mutta mitä erikoisluontoisempaan lainsäädäntöön mennään, sitä korkeammalla todennäköisyydellä puhutaan maallikko-tason laintulkinnasta.

Poliisin virheettömyyteen ei usko edes oikeusasiamies:

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/eoar3000.sh?HAKUSANA=poliisi

Tai jos kaipaa vähän räväkämpää kirjoittelua aiheesta, niin:

http://poliisirikollisena.wordpress.com/

Tämä alkaa nyt karata lapasesta oikein huolella, mutta sen vielä totetan tähän jotta Suomessa tosiaankin menetellään niin, lähes poikkeuksetta, että epäillystä rikoksesta poliisi joko suorittaa esitutkinnan tai jättää suorittamatta. Arjessa lain tulkintaa ja noudattamista valvoo siis juurikin poliisi ja virheitä toki sattuu heille, kuten kaikille meille ja kokemistaan virheistä voi jokainen taitaa peistä aina eri oikeusistuimia myöten. En tiedä, missä vaiheessa olen väittänyt poliisin tulkintojen olevan 100 % oikeita, mutta väitteesi siitä, että poliisi tulkitsee metsästyslakia virheellisesti ja tarkoitushakuisesti väärin on suoraan sanoen aivan pöljä.

LJL
11.04.2014, 16.31
Laitetaan jo nyt:

http://www.legacy.com/UserContent/ns/Photos/Parks_400x273.jpg

SeKo
11.04.2014, 16.31
Tuohon korttiasiaan liittyen, ajokortti vaaditaan auton kuljettamiseen tieliikenteessä (noin yksinkertaistetusti) ja koska on onnistunut suorittamaan kuljettajatutkinnon ja ajokokeen, on tietoinen liikennemerkeistä (kaikkia ei tietenkään tentata) ja liikennesäännöistä (sama kuin edellä), sekä hallitsee ajoneuvonsa. Jos asiaa ajatellaan koiran omistamisen kannalta, voisi olla jollain tavalla tuosta sovellettu. Pitäisi siis suorittaa jonkinlainen "tutkinto", jolloin voitaisiin olettaa koiranulkoiluttajan hallitsevan tietyt säännöt. Lisäksi olisi tietysti hyvä olla se koiranhallintakurssi. Tästä päästäänkin sitten siihen, että pyöräilijöille kans vastaava kurssi ;) Kävelijöittenkin pitäisi osata jotku perusasiat, mutta en lähde tuohon sen enempää.

Halloo halloo
11.04.2014, 16.32
Miksi ? Onhan useimmilla autoilijoillakin ajokortti, mutta ei se kaikkien käytökseen ja ajotapoihin auta yhtään mitään.

Koira-ajokortti ei takaa mitään, mutta ainakin olisi mahdollisuus oppia.

TuH
11.04.2014, 17.12
En tiedä, missä vaiheessa olen väittänyt poliisin tulkintojen olevan 100 % oikeita

Viesti 371: "Ja höpöhöpö poliisit mitään virheellisesti tai tarkoitushakuisesti tulkitse."

väitteesi siitä, että poliisi tulkitsee metsästyslakia virheellisesti ja tarkoitushakuisesti väärin on suoraan sanoen aivan pöljä.

Missä muka olen väittänyt, että poliisi organisaationa tulkitsisi metsästyslakia virheellisesti? Yksittäisen poliisimiehen laintulkinta (auktoriteetti, johon itse yritit aiemmin vedota) voi sen sijaan olla aivan hyvin väärä.

TuH
11.04.2014, 17.13
Laitetaan jo nyt:

Hys, Rosa-kortti kuuluu pelata vasta yön pimeinä tunteina!

BONK
11.04.2014, 17.58
Viesti 371: "Ja höpöhöpö poliisit mitään virheellisesti tai tarkoitushakuisesti tulkitse."

Pitää tässä asiayhteydessä paikkansa viitaten seuraavaan väitteeseesi.

Missä muka olen väittänyt, että poliisi organisaationa tulkitsisi metsästyslakia virheellisesti? Yksittäisen poliisimiehen laintulkinta (auktoriteetti, johon itse yritit aiemmin vedota) voi sen sijaan olla aivan hyvin väärä.

...Eikä muuten olisi ensimmäinen kerta, kun poliisi tulkitsee virheellisesti tai tarkoitushakuisesti lakia. Läpi sormien katsotut metsästysrikokset ovat suorastaan maan tapa, kun mennään vähän syvemmälle korpeen.

Tokihan yksittäisen poliisimiehen tulkinta voi teoriassa olla väärä asiassa kuin asiassa. Yhtä väärässä kuin perustelematon väitteesi.

TuH
11.04.2014, 18.27
Tokihan yksittäisen poliisimiehen tulkinta voi teoriassa olla väärä asiassa kuin asiassa. Yhtä väärässä kuin perustelematon väitteesi.

Ai pitääkö sitä sinulle oikein erikseen perustella, että tässä salametsästyksen luvatussa maassa metsästysrikoksia katsotaan syrjäkylillä läpi sormien (http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/Artikkelit/Sivut/susien-salametsastys-haastaa-legitimiteettikasitykset.aspx)?

No, eipä tämä hirveästi enää liity aiheeseenkaan, joten antaa olla.

BONK
11.04.2014, 21.06
No, eipä tämä hirveästi enää liity aiheeseenkaan, joten antaa olla.

No eipä tosiaan, heilutaan vaan kukin omissa metsissämme... :)

Janti
12.04.2014, 10.50
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/koirahyokkayksen-keskeyttanyt-mies---pelotti--mutta-piti-olla-paattavainen-/3156102

Taitaa olla monilla liian iso koira....

Ei Pitbullterrierit kovin isoja ole, mutta kova luonne vaatii kovan kurin ja hyvän koulutuksen.

Poliisin tultua paikalle pitbullien omistaja nimitti naista idiootiksi, koska hän oli ottanut koiran syliinsä.

Tämmöseen asennevammaan ei varmaa ihan lyhyt koirankoulutuksen kirjekurssi riitä.
Tässä tapauksessa kerrankin tuntuu oikeus olevan uhrin puolella

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/oikeus-maarasi-hyokkaajakoirat-valtiolle---poliisi-paattaa-koirien-kohtalon/3156470

Monesti on vaan niin, että liian monta kertaa saa sama koira tai koiralauma olla aiheuttamassa hässäkkää ja vammoja ennen kuin rikoksen tekijältä lähtee koirat.
Ja eläinten pitokieltoa annetaan sitten vielä harvemmin.

BONK
12.04.2014, 15.37
Tämmöseen asennevammaan ei varmaa ihan lyhyt koirankoulutuksen kirjekurssi riitä.
Tässä tapauksessa kerrankin tuntuu oikeus olevan uhrin puolella

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/oikeus-maarasi-hyokkaajakoirat-valtiolle---poliisi-paattaa-koirien-kohtalon/3156470

Monesti on vaan niin, että liian monta kertaa saa sama koira tai koiralauma olla aiheuttamassa hässäkkää ja vammoja ennen kuin rikoksen tekijältä lähtee koirat.
Ja eläinten pitokieltoa annetaan sitten vielä harvemmin.

Tuossa tapauksessa asennevamma on sitä tasoa, ettei sitä korjaa mikään koulutus.

ellmeri
12.04.2014, 17.40
Hyvä kun sanoit! Minä kun luulin, että liikenteen avainsanoja ovat ennakoitavuus ja muiden huomioon ottaminen. Paljonko muuten on sopivasti joustavuutta fleksitaluttimelle? 5 m? 7 m? 10 m (http://www.zooplus.fi/shop/koirat/hihnat/kelautuvat/flexi_l/296549)?

Mä kieltäisin fleksit kokonaan,oma koirani ainalenkillä hihnassa pannasta tai valjaista.
Moni koira on hyökännyt meidän kimppuun fleksinkäyttäjältä,he eivät osaa käyttää flexiä ja huomioida mitä edessä ja takana tapahtuu.

haedon
12.04.2014, 18.57
Tossa viikolla kotopuolessa nainen tuli pitbullin kanssa vastaan ja päästi sen sitten irti kun olin mennyt ohi. No sehän ampaisi välittömästi mun perään, mutta näytti niin kiltiltä niin pysähdyin sitä rapsuttelemaan ja vein koiran takaisin. Omistaja pyyteli erittäin kovasti anteeksi.

Tänään täällä periferiassa (Ähtärin suunnalla olin lenkillä) ampaisi viisi koiraa 200m päästä pihasta pellon yli mun luokse ja yksi niistä yritti kovasti tarrata kiinni lahkeeseen. Kun pysähdyin niin menivät kauemmaksi haukkumaan ja taas kun lähdin liikkeelle niin tavoitteli lahjetta. Muut haukkuivat kiltin oloisesti, muttä tää yksi oikeasti vihainen taas targettina lahje heti kun lähdin liikkeelle. Vissiin joku suurikin tapaus niille, kun kerran vuodessa joku menee ohi pyörällä/jalan. Onneksi on koirat tulleet tutuiksi lapsesta saakka niin ei paljoa hetkauta tuollaiset tapaukset. Ensimmäinen kerta mitä muistan (jos ei poliisikoiria lasketa) kun koira näyttää oikeasti siltä että se saattaa käydä kiinni.

Janti
12.04.2014, 19.02
Itse ongelman aiheuttajaa ei flexin kielto kuitenkaan poista, flexi vain usein ilmentää tietyn tyyppistä ihmistä. Kielto saattaisi vähän auttaa, mutta tuskin lisää esim. ympäristön huomiointia kyseisellä ihmistyypillä.

Flexi on laiskan ihmisen apu väline. Ja laiska ihminen ei välttämättä osaa/jaksa/viitsi kouluttaa koiraansa tassun antamista enempää. Jos tämä porukka jaksaisi kouluttaa edes koiran kulkemaan samalla puolella tietä ulkoiluttajan kanssa niin siinä olisikin monen kelviä kaahavan ruuhkavuosiineksyneentrikoohöpönassun kiireinen päivä vähän aurinkoisempi.

Fjälle
12.04.2014, 20.00
ruuhkavuosiineksyneentrikoohöpönassun
Jess, upea yhdys sana :D

Pyöräpummi
12.04.2014, 20.10
Tuossa voisi olla hyvä ratkaisu koiraongelmaan!
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfU5bgxKGWFnw2XRjb6EB-nHqpM-XtLjKje01FI6PdVZHyd5yWXw

Diipadaapa
12.04.2014, 20.58
http://i660.photobucket.com/albums/uu328/zerosignal/662814-simpsons_homer_eating_popcorn_large.jpg (http://s660.photobucket.com/user/zerosignal/media/662814-simpsons_homer_eating_popcorn_large.jpg.html)

Täähän on kuin paikallislehtien koirankakkakeskustelut mutta vielä parempana!

Nyt vasta tajusin että olen laiska ihminen koska ulkoilutan hurttaa flexissä. Eikä hurttakaan osaa antaa tassua. Voi helkkari. Kummasti se kuitenkin osaa jäljestää, tottikset sujuu, henkilöhaku onnistui ainakin joskus ja suojelukin toimii.

Ihan oikeasti, miten aikuiset ihmiset jaksaa. Munat ja kaikkee. Ainakin osalla. :D

TuH
12.04.2014, 21.12

Mitä jos menisit takaisin sinne Suomi24:n koirapalstalle, kun aikuiset yrittää keskustella täällä?

izmo
12.04.2014, 21.21
http://static.iltalehti.fi/sarjakuvat/Fingerpori_20140412.gif

CwA
12.04.2014, 21.23
http://i660.photobucket.com/albums/uu328/zerosignal/662814-simpsons_homer_eating_popcorn_large.jpg (http://s660.photobucket.com/user/zerosignal/media/662814-simpsons_homer_eating_popcorn_large.jpg.html)

Nyt vasta tajusin että olen laiska ihminen koska ulkoilutan hurttaa flexissä. Eikä hurttakaan osaa antaa tassua. Voi helkkari. Kummasti se kuitenkin osaa jäljestää, tottikset sujuu, henkilöhaku onnistui ainakin joskus ja suojelukin toimii.

Ihan oikeasti, miten aikuiset ihmiset jaksaa. Munat ja kaikkee. Ainakin osalla. :D

Osalla ei kai ole vaan vielä ne kulkuset laskeutuneet.

Oon miettinyt, että ehkä pitäisi uusi oppiaine olla koko kansalle pakollinen, "kuinka elän analogisessa maailmassa?", monilla tuo digidigi tuntuu olevan nyt niin kovasti mielessä, ettei muisteta sitä kuinka elävä maailmamme ei ole digi.

Jani73
12.04.2014, 21.36
Mitä jos menisit takaisin sinne Suomi24:n koirapalstalle, kun aikuiset yrittää keskustella täällä?
Tämä Keskusteluhan on ollut kuin suoraan suomi24:lta.

Diipadaapa
13.04.2014, 16.47
Meinasin kirjoittaa jotain todella näppärää mutta antaa olla. Määrään itselleni porttikiellon tähän ketjuun ettei tule kenellekkään paha mieli. Carry on. :)

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2011/10/fairdale-dog-rack2.jpg

CwA
18.05.2014, 23.21
Mua kiinnostaisi nähdä osan ilme, kun tilanne olisi sama kuin mun vakioreiteillä nyt ollut, karhun jälkiä on paljon enemmän kuin koiran, mun tai edes ihmisten jälkiä, himputti yksi yö oli emo pennun kanssa ovellakin käynyt jälkien perusteella, niitä kävi useampikin ihmettelemässä.

Jos tämä kehitys jatkuu, niin pitää aloittaa ketju "Karhut. Hyökkäävät vai ainoastaan kiinnostuneita pyöräilijästä?".

No, ongelmansa kullakin.

Smoppi
19.05.2014, 00.33
Lainaan itseäni toiselta foorumilta:

Joltain on hauveli karannut Puijonlaaksossa. Käytöksestä ja kuonon muodosta päätellen aika nuori vielä, mutta ei mikään pentu. Sellainen tuli tuolla metsässä vastaan enkä siitä eroon päässyt muuten kuin liftaamalla karkuun. Hätäkeskus ei suostunut viemään koiraa suojaan ennenkuin koira käy jonkun ihmisen kimppuun, ja löytöeläinsuojasta taas sanoivat että se koira pitäisi itse viedä sinne AUTOLLA, eivät siis itse tule hakemaan. Omistajaa en löytänyt, vaikka tunnin ajan kuulostelin ympäristöä että huudellaanko sitä koiraa jossain.

Hätäkeskuksesta sanoivat, että minun pitäisi ottaa koira itse huostaan tai johonkin aitaukseen. Mitenkähän sekin muka on kaupunkiympäristössä mahdollista, kun asuntoon ei koiraa saa tuoda ja mitään helvetin aitauksia ei ole näkyvissä? Ja eihän kaikilla ole mahdollisuutta koiraa vielä AUTOLLA mihinkään helkkarin löytöeläinsuojaan, ja sitä paitsi tuo koira pelkää autoja, ei suostunut takakonttiin kiipeämään... Sinne se koira jäi erään kerrostalon pihalle Retkeilijäntien alapäähän :(

http://koti.mbnet.fi/piskis/sijaint3.htm

Sivulla lukee:"Aukioloaikojen ulkopuolella poliisi toimittaa eläimet suojalle.."

Eipä kelvannut poliisillekaan tehtävä... Kuulemma koiran pitää ensin raadella jotain ihmistä, että poliisi hakee talteen

Ei ole ensimmäinen kerta kun irtokoira tulee tuolla metsässä vastaan, ensimmäinen kerta tosin kun omistajaa ei löydy. Tässä onkin taas yksi syy olla liikkumatta pyörällä Kuopiossa, kun selvästikään mitään apua ei saa sitten kun joskus se iso aggressiivinen koira tulee vastaan ilman omistajaa. Kaikki ne eivät kuitenkaan ole tuollaisia ihmis- ja koirarakkaita leikkisiä yksilöitä kuten tuo joka tällä kertaa tuli vastaan. Kokoakin tuolla oli sen verran että varmasti olisi koirapelkoisia pelottanut, vaikka meinasi silti muutamalta ohikulkeneelta pikkukoiralta ottaa turpiinsa kun yritti mennä leikkimään niiden kanssa ja toiset koirat eivät sitten halunneetkaan leikkiä. Mistä lie karannut... Metsää pitkin olin siis kuntosalille kävelemässä kun koira lyöttäytyi seuraan.

Santerius
19.05.2014, 19.16
Itse olen harkinnut etälamautintelinettä ohjaustankoon. Kellon vieressä olisi vielä vähän tilaa. Eivät irrallaan olevat koirat enää ryppyilisi, ja miksipä ei voisi narussa oleviinkin käyttää jos tilanne sitä vaatii. Mitähän tieliikennelaki sanoo, vai pitääkö lukea metsästyslaista?

ptaipale
19.05.2014, 19.27
Etälamautinta kannattaisi käyttää kelvillä häröileviin vanhuksiin ja lapsiin, niihin osuu paremmin ja käyttötilaisuuksia on paljon enemmän.

CwA
19.05.2014, 21.41
Aika agressiivista touhua, paistaa läpi vähän se, että muut on "mun alueella". Perusongelma taitaa kuitenkin olla siinä, että liikaa porukkaa liian pienellä alueella, ei kyetä elämään sardiinipurkissa.

TuH
19.05.2014, 22.15
Mua kiinnostaisi nähdä osan ilme, kun tilanne olisi sama kuin mun vakioreiteillä nyt ollut, karhun jälkiä on paljon enemmän kuin koiran, mun tai edes ihmisten jälkiä, himputti yksi yö oli emo pennun kanssa ovellakin käynyt jälkien perusteella, niitä kävi useampikin ihmettelemässä.

Ilmeeni:

http://meemi.info/images/thumb/8/81/Heikki_tonniHQ.jpg/180px-Heikki_tonniHQ.jpg

JN75
15.08.2014, 10.40
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288725641703.html?pos=ok-nln
Omistaja ulkoilutti koiraansa puistossa. Poliisin mukaan koira juoksenteli puistossa vapaana.

Samaan aikaan mies palasi työvuorostaan kotiin polkupyörällä. Koira hyökkäsi pyöräilijän kimppuun, kun pyöräilijä ohitti koiraa.

Tässä tapauksessa on vastaus otsikon kysymykseen siis varsin selkeästi se, että hyökkäävät.

JKK
09.04.2016, 13.19
Laitetaan tähän kun en parempaa löytänyt. Hakunilassa liikkuu koiran myrkyttäjä. Sukulais naisen koira kuoli viime yönä ja on tiedossa pari päivää sitten tapahtunut toinen myrkytyskuolema. Rotanmyrkky on kyseessä.

Juha Jokila
09.04.2016, 14.41
^Täällä Kabulissa olis myös tarvetta. Jo kaksi irtopiskiä purrut jalkaan tänä keväänä omistajansa "hallinnassa".

YT
09.04.2016, 14.47
Koira ei kerkiä hotkia tappavaa määrää myrkytettyä makkaraa, jos sitä talutetaan hihnassa.

JKK
09.04.2016, 15.18
Koira ei kerkiä hotkia tappavaa määrää myrkytettyä makkaraa, jos sitä talutetaan hihnassa.

En ihan tuota allekirjoita, mutta enpä ala asiasta kyllä vääntämään.

Nana
09.04.2016, 16.45
Otsikko on hieman outo, sillä ei tuohon ole vain yhtä vastausta. Sama kuin kysyisi, että onko ase kädessä kulkeva mies murhaaja, metsästäjä, tarkkuusammunnan harrastaja matkalla ampumaradalle, seonnut teinipoika, joka aikoo ampua luokkakaverinsa, poliisi, sotilas, henkivartija vai joku muu tai käyttääkö ase kädessä kulkeva ihminen asettaan pahoihin tarkoituksiin vaiko hyvään?

Gibsy
10.04.2016, 00.04
^Täällä Kabulissa olis myös tarvetta. Jo kaksi irtopiskiä purrut jakaan tänä keväänä omistajansa "hallinnassa".
Mitä sillä saavutetaan että koira myrkytetään raukkamaisesti ja se kokee pahimmillaan kivuliaan kuoleman? Entä jos lapsesi sattuu maistamaan samaa myrkkymakkaraa?

paaton
10.04.2016, 00.15
Juu, eipä näissä kommenteissa ole järjen hiventäkään. Miten ihmeessä se on kaikkien koirien vika, jos uuvatit pitävät vihaisia koiriaan vapaana?
Nämä summittaiset myrkytykset ovat täsmälleen yhtä järkeviä tekoja, kuin piikkilangan vetäminen pyräreitin eteen, koska se yksi idiootti kiilaa aina ohi ajaessaan.

Ja kyllä, minusta koiran kuuluukin saada ulkoilla välillä vapaasti. Kyllä luontoon mahtuu muitankin liikkujia kuin minä itse.

Juha Jokila
10.04.2016, 00.28
Mitä sillä saavutetaan että koira myrkytetään raukkamaisesti ja se kokee pahimmillaan kivuliaan kuoleman? Entä jos lapsesi sattuu maistamaan samaa myrkkymakkaraa?
Entäpä jos purtu ihminen saa lihansyöjäbakteerin jalkaansa ja kokee kivuliaan mätänemiskuoleman? Riittäisi kun pitäisivät koiransa kytkettynä. Ei ole reilua sekään kun kaksi lehmänkokoista ja kolme pienempää räyhää ympärillä ja yksi lehmä on jo jalassa kiinni. Ehdotappa joku laillinen ja oikeamielinen torjuntatapa tällaiseen tilanteeseen. Pitäisikö soittaa 112:een ja odotella poliisia paikalle toivoen, että luun päälle jää nahkaa sen verran että saavat sairaalassa harsittua kasaan.

Nana
10.04.2016, 00.40
Aivan järjetöntä juttua taas. "Koira ei ehdi syödä myrkkyä tappavaa annosta jos se on kiinni." Eipä niin, koira ei varmaan ehdi kiinni ollessaan myöskään satuttaa toista koiraa tappavasti. Minun koirani kuoli varmaan ihan johonkin muuhun kuin takaapäin hihnassa sen ranka edellä sepeliin lennättäneen koiran hyökkäykseen.
Se ehti myös purra lukuisia kertoja, _vaikka_ oli kiinni.
niin, ja koira todellakin ehtii niellä vaikka mitä vaikka se olisi miten kytketty.
Aika kuvottava piirre ihmisissä tuo, että, vaikka tietävät noiden hyökkäilevien irtokoirien olevan ihmisen vika ja tämän tekevän jokaisesta (myös tulevista) koirastaan samanlaisen ellei muuten järkiinny niin mielipuolisella logiikalla tapetaan se koira, ja sitten seuraava ja seuraava jne. Sitä sitten varmaan jatketaan loppuelämä, sillä koirantappamisella ei vaikuteta niihin ihmisiin, jotka laskee kouluttamattomia koiria irti.
Ilmeisesti ei ole väliä hoituuko ongelma laisinkaan, kunhan saa johonkin purkaa omaa pahaa oloaan. ja sitäpaitsi ihmistä ei uskalla myrkyttää tai muuten tappaa kun voisi joutua vankilaan itse. Paha olo on silti jotenkin purettava, ei muuta kuin koiria lakoon, myrkyllä tietysti. nämä voikin sitten laittaa kiinnijoutuessaan syömään itse omat myrkkynsä.

Se, että joku ylipäätään onnistuu perustelemaan itselleen myrkyn levittämisen maastoon koiria varten omalla (ja muiden) turvallisuuden varmistamisella tms on osoitus, paitsi äärimmäisestä pelkuruudesta (oikeasti ei olla valmiita tekemään edes ilmotusta poliisille tms), myös siitä, että hlö on kykenevä perustelemaan itselleen täysin järjettömän teon, vaikka mikään fakta ei puhu sen puolesta, että nämä(kään) mahdollisesti myrkkyyn kuolleet koirat estäisivät yhden ainuttakaan tulevaa kouluttamattoman koiran irtipitoa. Jos näin olisi, mitään ongelmaahan ei enää olisi, kun kukaan ei päästäisi kouluttamatonta koiraa irti. Kun kerran ongelma on edelleen niin pitäskö kaivaa pää persiistä ja miettiä olisko se ongelma sittenkin narun toisessa päässä. Tosin myrkyttämistä harkitsevilla ja hehkuttavilla on itsellään jo sen verran vakavia ongelmia mm päättelykyvyssä, että ehkä tähän tarvitsisi ulkopuolista apua.

Tämä on taas hyvä kohta todeta, että
It humbles me deebly to see that human genius has its limits while human stupidity does not.
Fear has its use, but cowardice has none.

Sirkkeli
10.04.2016, 00.42
Entäpä jos purtu ihminen saa lihansyöjäbakteerin jalkaansa ja kokee kivuliaan mätänemiskuoleman? Riittäisi kun pitäisivät koiransa kytkettynä. Ei ole reilua sekään kun kaksi lehmänkokoista ja kolme pienempää räyhää ympärillä ja yksi lehmä on jo jalassa kiinni. Ehdotappa joku laillinen ja oikeamielinen torjuntatapa tällaiseen tilanteeseen. Pitäisikö soittaa 112:een ja odotella poliisia paikalle toivoen, että luun päälle jää nahkaa sen verran että saavat sairaalassa harsittua kasaan.

Ei jumalauta.. en olis uskonut että fillaristien keskuudesta löytyis joku joka viestin perusteella hyväksyy näitten myrkkysyöttien levittäjien teot! Ihanko oikeasti olet tuota mieltä?! Ja omalla nimelläsi(?) vielä täällä postailet? Kerro nyt ihmeessä missä asut niin tiedetään mihin ohjata poliisit kun joku syytön luontokappale sillä alueella taas kerran kuolee randomiin rotanmyrkkyyn/tms kun on lenkillä omistajansa kanssa.. ***** että sieppaa.

Sirkkeli
10.04.2016, 00.48
Aivan järjetöntä juttua taas. "Koira ei ehdi syödä myrkkyä tappavaa annosta jos se on kiinni." Eipä niin, koira ei varmaan ehdi kiinni ollessaan myöskään satuttaa toista koiraa tappavasti. Minun koirani kuoli varmaan ihan johonkin muuhun kuin takaapäin hihnassa sen ranka edellä sepeliin lennättäneen koiran hyökkäykseen.
Se ehti myös purra lukuisia kertoja, _vaikka_ oli kiinni.
niin, ja koira todellakin ehtii niellä vaikka mitä vaikka se olisi miten kytketty.
Aika kuvottava piirre ihmisissä tuo, että, vaikka tietävät noiden hyökkäilevien irtokoirien olevan ihmisen vika ja tämän tekevän jokaisesta (myös tulevista) koirastaan samanlaisen ellei muuten järkiinny niin mielipuolisella logiikalla tapetaan se koira, ja sitten seuraava ja seuraava jne. Sitä sitten varmaan jatketaan loppuelämä, sillä koirantappamisella ei vaikuteta niihin ihmisiin, jotka laskee kouluttamattomia koiria irti.

^juuri näin. Mulla on yhteishuoltajuudessa lapsen lisäksi käyttölinjanen rauniokoulutettu 7-vuotias labbisnarttu. Se vetää kyllä kaiken hyvälle tuoksuvan naamaansa vaikka olis kuinka narussa, ainoa keino on tunkee nyrkki mahalaukkuun nielun kautta jos aluaa nähdä mitä se tällä kertaa nielee.. ja ei takuulla koira välitä yhtään mitään muista kulkijoista vaikka olisi irti, ei edes muista koirista puhumattakaan ihmisistä. Riittää kun sanon sille "Ei". Mutta kai se on silti hommattava kuonokoppa sille ihan vain koska kusipäät kylvää rotanmyrkkylihapullia ympäriinsä koska "se puudeli kakkaa metsään"... että mua sieppaa.

sisurisampsa
10.04.2016, 00.55
Ei jumalauta.. en olis uskonut että fillaristien keskuudesta löytyis joku joka viestin perusteella hyväksyy näitten myrkkysyöttien levittäjien teot! Ihanko oikeasti olet tuota mieltä?! Ja omalla nimelläsi(?) vielä täällä postailet? Kerro nyt ihmeessä missä asut niin tiedetään mihin ohjata poliisit kun joku syytön luontokappale sillä alueella taas kerran kuolee randomiin rotanmyrkkyyn/tms kun on lenkillä omistajansa kanssa.. ***** että sieppaa.

Missä kohtaa Jokila sanoi hyväksyvänsä myrkkysyöttien levittämisen? Mä en löytänyt mistään.

Nana
10.04.2016, 01.09
Jos sanoo, että tänne tarttis kans myrkkysyöttejä niin ei liene kamalan vaikea päätelmä, että hän sellaisia sinne kaipaa. Olen aika järkyttynyt, että viitsi tuollaisia typeryyksiä sanoa täällä, tai ylipäätään missään, mutta nuo ovat laittomuuksia ja tuollaiset heitot netissä ei ole kovin järkeviä.
^^
Jep, koiraeläimet on luotu ahmimaan ruokansa nopeasti. Nopeimmat nielevät vaikka kokonaisen lautasellisen kokonaisia pihvejä ennenkuin omistaja ehtii silmäänsä räpäyttää.

ja mainittakoon vielä, että kouluttamatonta koiraa ei tule pitää irti. Se on ehdottoman väärin. Ongelma ei silti ratkea miltään osin tappamalla koiria. Tappaminen harvoin muutenkaan ratkaisee yhtään mitään, mutta tässä tapaukessa sillä ei ole mitään vaikutusta ongelmaan.

mutanaama
10.04.2016, 01.39
Onko nyt jäänyt pillerit ottamatta. Vedäppä henkeä pariin kertaan ja lue Juhan kirjoitus uudelleen, ja pyydä anteeksi, ihan nimen kera. Näitä mielensäpahoittajia on jo ihan tarpeeksi ilman, että pitää syyttömiä alkaa tuomitsemaan.
nimim kahden koiran kanssa metsässä jalkaisin / pyöräilevä turisti.

Kari Ahola

Nana
10.04.2016, 01.55
Kyllä tuonkaltaisia kommentteja, kuten tuo "tänne tarttis kanssa.." kannattaisi välttää. paitsi, että niissä ei ole järkeä, ne voidaan tulkita rikokseen yllyttämiseksi. Rikokseen yllyttäminen on itsessään tuomittavaa.
"Tästä rikoksesta tuomitseminen ei edellytä, että kukaan rikokseen kehotettu itse asiassa tekisi mitään. Kuten jo mainittiin, kehotuksen seuraukseksi vaaditaan vain rikoksen teon vaara. Julkinen kehottaminen rikokseen tekee vain kehottamisen tällä tavalla ylipäätään rangaistavaksi. On eri asia, että jos joku tosiasiassa tekee rikoksen, niin kehottaja voi olla vastuussa sen mukaan mitä säädetään osallisuudesta rikokseen. "
http://www.minilex.fi/a/julkinen-kehottaminen-rikokseen-tapahtuu-esimerkiksi-joukkotiedotusv%C3%A4lineiss%C3%A4

(http://www.minilex.fi/a/julkinen-kehottaminen-rikokseen-tapahtuu-esimerkiksi-joukkotiedotusv%C3%A4lineiss%C3%A4)

Nana
10.04.2016, 02.20
Ei taas anna muokata, no laitetaan uusi.

Jos muistellaan hetki taaksepäin mikä haloo nousi (ihan aiheesta siis) halventavista kommenteista eräässä topikissa. Tässä on kyse siitä, että joku tappaa myrkyllä viattomia koiria. Ei siis mikään ihme jos joku pahoittaa mielensä siitä, että joku päättää siitä puhuttaessa kehoittaa, että tänne tarvitsisi kanssa. Ei tuon kaltaista sisältöä pitäisi foorumille edes päätyä. Onneksi laki sentään kieltää tällaiset.
Ei mielestäni Sirkkeli ole anteeksipyyntöä velkaa siitä, että pahoitti mielensä tuosta.

orc biker
10.04.2016, 03.08
Tuo ei ollut mikään oikea yllytys yhtään mihinkään, vaan turhautumisesta kumpuava heitto, jonka jokainen ymmärtää pelkäksi heitoksi. Ihmisiä ottaa päähän, kun koira puree riittävän monta kertaa, eikä touhuun tunnu tulevan mitään muutosta. Se laittaa heittämään vähän kitkerämpiä kommentteja. Minä tykkään mukavista koirista, mutta tänäkin keväänä on jo tullut monta tilannetta ihan jalkaisinkin, että on saanut olla tosi tarkkana, ettei vähintään ole lahkeessa reikää. Oliko se niin, että joka viides koiranpurema tulehtuu? Jotain sellaista, eli "viatonkin" haukkaisu voi saada ikävät seuraukset. Ei siis tarvitse tulla aina ihan raadelluksi.

Kaikki nämä ikävät kohtaamiset ovat johtuneet siitä, että koirat ovat juosseet vapaina. Viimeksi hankaluuksia tuli, kun ihmisellä oli kolme koiraa vapaana. Omistaja näki kaukaa lähestymiseni, mutta otti yhden koiran luokseen, eikä mitenkään yrittänyt niitä kahta hillitä. Siitä sitten mentiin hipsutellen ohi, kun koirat poukkoilivat ja haukkuivat ympärilläni tulkintani mukaan vähemmän iloisesti. Siinä oli sellaista meininkiä, että nyt estetään tämän uhkan tuleminen lähemmäs, mutta hankalapa se on ohittaa jostain ryteikön kauttakaan.

Kun tuota tulee koko ajan, niin tietää, että on vain ajan kysymys, että taas tapahtuu jotain. Se tekee kitkeräksi koko koiratouhuilua kohtaan. Itse jopa mietin ottavani koiran joskus tulevaisuudessa, mutta en tule osallistumaan tuohon välinpitämättömään sekoiluun, mitä nykyisin koiranomistajat harrastavat.

Juha Jokila
10.04.2016, 03.35
Nämä teidän tottelevat koulutetut koirat ovat kuin risteilyohjuksia, vaarattomia matkalla ja käskyillä ohjattavissa, mutta aina lopulta joku kärsii. Pidän koirista ja tulen hyvin toimeen niiden kanssa, mutta silti nämä vapaat random piskit vuosittain yllättävät agressiivisuudella ja ovat hyökäilleet kimppuun ja aina vielä laumoissa. Lähiaikoina kahdesti olen pelastunut vain täpärästi, koska reidessä riitti voimaa ajaa karkuun ja tilanne sattui hiekkatiellä, missä maasto ei hidastanut. Kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa pysähdyin kohteliaasti polulle, että ämmät saisi laittomasti vapaana olevat piskinsä hallintaan, mutta tulevat silti jalkaan kiinni. "Ei nämä nyt koskaan ennen näin ole tehnyt, voi kauhiaa" Jatkossa nämä rikoksentekovälineet toivottavasti tuomitaan valtiolle ja teljetään aitaukseen, jossa ei ole pelkoa syötävästä. Näitä vanhempia läheltäpititilateita on ihan riittävästi, että ei yksi rauniokoira tai joka topikin asiantuntija pysty luottamusta palauttamaan. Sitäpaitsi uutisten mukaan ennataehkäisevät iskut ja myrkyn kylväminen ovat nykyisin länsimaisen arvoyhteisön keskeisiä arvoja.

Nana
10.04.2016, 08.48
Moderointi voisi sitten poistella nuo asiattomat rikokseen yllyttämiset jos ei henkilö itse ymmärrä sitä tehdä.
Todella erikoista, että aikuinen ihminen voi edes päätyä tuollaiseen lopputulemaan, että, koska minua on purrut koira asia paranee sillä, että joku, mieluiten jotkut koirat jossakin kuolevat tuskallisen myrkkykuoleman.

YT
10.04.2016, 08.54
Susien poistaminen pelastaa enemmän koiria kuolemalta kuin viestien poistaminen.

StantheMan
10.04.2016, 08.57
Susien poistaminen pelastaa enemmän koiria kuolemalta kuin viestien poistaminen.

Ja autoilun lopettaminen ;)

Oulunjulli
10.04.2016, 09.23
Koirat tekee meidän polut, siksi ne on hyviä tyyppejä. Sen sijaan kaikki niiden omistajat ei ole, toistaiseksi sattunut vastaan pari sellaista pahista joiden ei kantsis koiraa pitää; kerran juoksi kaksi dobbermannia täyttä ravia kohti ja omistaja karjui jotain, luulin sillä hetkellä että "LEIKI KUOLLUTTA!", no ei ne mitään tehnyt mutta omistaja oli tuhannen kännissä. Toisella kerralla näin kun saksan demokraattinen paimenkoira lähti juoksemaan jotain pikkukoiraa taluttavaa naista kohden, matkaa noin 100m. Voin kuvitella kuinka tuo nainen pelkäsi samoin kun minä tuossa aijemmin mainitussa. Tämä kuitenkin heti komennosta tuli takaisin, ihmettelen vaan miksi sen piti antaa juosta vapaana ensin tuon luokse hyppimään. Muuten Oulussa homma toimii mallikkaasti, 99% ihmisistä laittaa koiran kiinni heti nähdessään muun tulijan, taajamissa jotku ei paljon taakse katsele mutta nehän pitää kiertää hihnan etäisyydeltä tai hiljentää kohdalla.

Läskipyöräistä koirat ei kyllä pidä edelleenkään - kun yllä mainittiin Madone.

Poku
10.04.2016, 09.31
Itse pohdiskelin tuolla Aasiassa fillaroidessa tuota koirien hyökkäilyä. Hanoi - Saigon pätkällä yksikään koira ei osoittanut minkäänlaista aggressiota tai edes yleensä kiinnostusta fillariani tai minua kohtaan. Välillä muutama ns korvien lotkautus, kun meinasin ajaa tassun tai hännän päältä kun koira oli simahtanut kulkuväylälle.
Cambodiassa muutama koira jo ärhenteli, mutta pikku spurtilla niistä pääsi eroon. Thaimaan puolella oli jo sit pakko ottaa metrin
kepakko ohjaamoon, että sai huidottua sitä lauman lähintä koiraa kuonoon. Lauma hyökkäsi jostain puskista ja jotenkin tuntui olevan sellainen tappamisen meininki. Sekin oli kyllä huvittava näky, kun huitasi sillä kepakolla lähintä koiraa nenään, niin muut veti lukkojarrutuksen asfaltilla reilusta 30km/h vauhdista. Kaikissa näissä maissa ajetaan kyllä fillareilla, mutta olisko Thaimaassa sit kuitenkin elämä stressaavampaa koirillekin ja johonkin sitä aggressiota on purettava. Kaipa tuotakin asiaa joku on ihan tutkinut...

zipo
10.04.2016, 09.36
Mä tiedän kans pari Wannabeen Gravelgrider ajokoiraa jotkaa haukkuu joka paikassa paksupyöriä.
Puremistapauksia en tiedä tapahtuneen.

Krabba
10.04.2016, 09.39
... nämä vapaat random piskit vuosittain yllättävät agressiivisuudella ja ovat hyökäilleet kimppuun ja aina vielä laumoissa. Lähiaikoina kahdesti olen pelastunut vain täpärästi, koska reidessä riitti voimaa ajaa karkuun ja tilanne sattui hiekkatiellä, missä maasto ei hidastanut. Kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa pysähdyin kohteliaasti polulle, että ämmät saisi laittomasti vapaana olevat piskinsä hallintaan, mutta tulevat silti jalkaan kiinni...
Toisille vaan tapahtuu aina vähän enemmän. Eräs stevarituttuni joutui aikoinaan varmaan joka työvuorossa voimankäyttötilanteisiin kun taas 20 vuotta hommissa olleilla ne saattoi laskea kahden käden sormin.

Blackborow
10.04.2016, 09.44
Otsikko on hieman outo, sillä ei tuohon ole vain yhtä vastausta. Sama kuin kysyisi, että onko ase kädessä kulkeva mies murhaaja, metsästäjä, tarkkuusammunnan harrastaja matkalla ampumaradalle, seonnut teinipoika, joka aikoo ampua luokkakaverinsa, poliisi, sotilas, henkivartija vai joku muu tai käyttääkö ase kädessä kulkeva ihminen asettaan pahoihin tarkoituksiin vaiko hyvään?
Julkisella paikalla ei saa kulkea ase kädessä, mutta julkisella paikalla saa kulkea koiran kanssa, joten ei ole sama.

Esuli
10.04.2016, 09.50
http://www.seiska.fi/Seiska-tuo-iloa/Nain-kaikki-raajansa-menettanyt-Henri-parjaa-arjessa/1031843

Nassetäti
10.04.2016, 10.23
Ette kai työ nyt koiria sentään pelkää?

Juha Jokila
10.04.2016, 12.50
Toisille vaan tapahtuu aina vähän enemmän. Eräs stevarituttuni joutui aikoinaan varmaan joka työvuorossa voimankäyttötilanteisiin kun taas 20 vuotta hommissa olleilla ne saattoi laskea kahden käden sormin.
Olenko sanonut käyttäneeni voimaa koiria vastaan? Toiset ehkä ovat ajaneet lenkkiä 20 vuotta ja toiset pitää lenkkinä 45 minuutin pyörähdystä taajamapuistikon reunassa.

KnuutV
10.04.2016, 12.59
Onko koira purrut vai onko kohtaamiset olleet läheltäpititilanteita? Myrkyttämällä nämä tilanteet tuskin ratkeaa onnellisesti.

brilleaux
10.04.2016, 13.03
Mahdolliset tilanteet koirien kanssa eivät ole koskaan koirien vika. Muistetaan se kuitenkin?

Maanpäällä ei ole kuin yksi eläin joka tekee toiselle turhaa pahaa tietentahtoen, ihan omasta halustaan.

Se on ihminen.

haedon
10.04.2016, 13.16
Kyllähän noita koirien (vai pitäisikö sanoa koiranomistajien, koska ovat kuitenkin viime kädessä vastuussa) kanssa tilanteita sattuu mutta vähemmän vihaisia. Pikkupuudelit kyllä räksyttää, mutta kun niiden kanssa tietää että jos yrittää kinttuun kiinni niin lähtee aika kevyesti tangentin suuntaan. Yksi valkoinen labbis tuli vauhdilla syliin iltahämärässä nyt keväällä, mutta ne ovat sävyisiä elikoita. Toinen juttu olisi ollut jos pitbull olisi päälle karannut. Jarit laittoi tuon kiinnipitoajan, mutta käytännössä koira on pidettävä aina kiinni, jos ei ole maanomistajan lupaa, taajamassa siltikin ja kiinnipitoaikaan. Ymmärrän kuitenkin irtipitoa, koska itsekin koiran olen omistanut ja nykyisinkin välillä niitä hoidan. Silloin vain täytyy ymmärtää missä niitä irti pitää ja silloinkin pitää huolta siitä ettei mitään pääse tapahtumaan ja jos kuitenkin tapahtuu niin kantaa vastuunsa. Nykyisin vaan tuo koirien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja samalla sellaisten koiranomistajien määrä, jotka eivät näe napaansa pidemmälle ja kaikkien muiden pitäisi kantaa vastuu heidän koiranulkoiluttamisen aiheuttamista vaaratilanteista.

Juha Jokila
10.04.2016, 13.17
Moderointi voisi sitten poistella nuo asiattomat rikokseen yllyttämiset jos ei henkilö itse ymmärrä sitä tehdä.
Todella erikoista, että aikuinen ihminen voi edes päätyä tuollaiseen lopputulemaan, että, koska minua on purrut koira asia paranee sillä, että joku, mieluiten jotkut koirat jossakin kuolevat tuskallisen myrkkykuoleman.
Olen tiennyt, että moni ihminen elää kuplassa, mutta että voi pieni ihminen mahtua mikrokuplaankin. Ei ole tullut vielä yhtään ehdotusta koirien torjuntaan, jolla pystyisi estämään hyökkäysen ennen kuin koira ehtii purra? Vai onko tämä niin kuin katuryöstössä tai raiskauksessakin, että pitää antaa rikoksen tapahtua ja laittaa sen verran hanttiin, ettei luulla olleen suostuvainen ja toivoa, että jää jälkiä todisteeksi.

https://www.youtube.com/watch?v=pKP0qw2ADtg&nohtml5

KnuutV
10.04.2016, 13.27
Koirien hyökkäilyt voi estää pysymällä sisällä, vaikka kuntopyörää polkien.

oppes
10.04.2016, 13.28
"Hyökkäilyjen" estämiseen riittää se, että koiranomistajat pitävät koiransa sääntöjen mukaan kiinni. Samaa mieltä noita viistosti myrkytyksiä komppaavien viestien tasosta.
Itellä kaksi koiraa, joiden tiedän paimennusvaistonsa vuoksi reagoivan vahvasti polkupyöriin - varsinkin maastureihin ja läskeihin, joiden rengasäänet ovat kuuluvat. Siksipä koirat ovat aina kiinni kun ollaan ihmisten ilmoilla.

Juha Jokila
10.04.2016, 13.34
Onko koira purrut vai onko kohtaamiset olleet läheltäpititilanteita? Myrkyttämällä nämä tilanteet tuskin ratkeaa onnellisesti.
Nämä tilanteet ovat tuossa edellä jo kuvattu aika tarkkaan. Kaksi puremista metsäpoluilla ja kaksi pakoa, joissa molemmissa lauma erittäin suurikokoisia koiria lähti pihamaalta perään tietä ohi ajaessani ja luovuttivat takaa-ajon vasta noin kilometrin jälkeen ja aivan täysillä sai ajaa. Tällaisen lauman alkaessa näykkiä ei nyrkit riitä torjuntaan, joten en jäänyt kokeilemaan olisivatko halunneet vain nuuhkia ja leikkiä.

Juha Jokila
10.04.2016, 13.38
Koirien hyökkäilyt voi estää pysymällä sisällä, vaikka kuntopyörää polkien.
Yhtä hyvin ne estyy poistamalla koirat ulkoa.

Nana
10.04.2016, 13.56
Ihminenhän on itse luonut koiran ja jalostanut sitä omien mielihalujensa mukaan mitä ihmeellisimpiin muotoihin, sallinut kenen tahansa ottaa sellaisen, vaikka lauman koiria tietämättä tuon taivaallista koirista, niiden tarpeista ja kouluttamisesta. Todella hirveissä oloissa voi koiria pitää ennenkuin siihen joku lain nojalla puuttuu, vielä kamalammissa, että pito kielletään.
Koira ei voi valita omistajiaan, ei vaikuttaa siihen koulutetaanko sitä millään tavoin, eikä siihenkään lasketaanko se irti sitä millään tavoin irtioloon valmistelematta. Se on ihan täysin ihmisen mielenliikkeiden armoilla. Jokainen tämän tietää, silti osalla kiusaus kiistää tosiasiat.

Jos tämän kaiken seurauksena irtilaskettu koira hyökkää toimiessaan vaistojensa varassa, kun muutakaan sillä ei ole ilman koulutusta se ei voi olla vastuussa teosta, kuten tekonsa tiedostava ihminen, eihän se ollut se, joka tilanteen aiheutti. Ei sillä ollut valinnanvaraa. Vähäiselläkin pohdinnalla lienee selvää, ettei koiralla luonnostaan ole välineitä osata toimia järkevästi ihmisten maailmassa ellei sille niitä kukaan anna koulutuksen avulla.
Em syistä, koska koiria (ihmisen halusta) on paljon ja ihan kellä tahansa ei ongelmaan ole myöskään yksinkertaista ja nopeaa ratkaisua. Me emme halua kieltää ketään ottamasta koiraa. Tästä johtuen osa sitten kiukustuksissaan kohdistaa vihansa ja turhautumisensa koiriin, vaikka tietääkin, ettei se mitään ratkaise. Myrkyttämällä viaton koira saadaan korkeintaan huomio käännettyä huonosta koiranpidosta mielipuoleen, joka lähti purkamaan pahaa oloaan myrkkyä levittämällä. Ongelma ei sillä ole ratkennut, eikä tule ratkeamaan ennenkuin ihminen katsoo peiliin ja kohtaa itse luomansa ongelman, sen, että koiria saa pitää kuka tahansa tietämättä niistä mitään.

Juha Jokila on myös tervetullut itse toteamaan vaikkapa minun koirani koulutetuksi. Vaikea sitä on näkemättä arvioida kouluttamattomaksi sen perusteella miten jonkun muun koira on jossakin käyttäytynyt.

YT
10.04.2016, 14.00
^Sinun koirasi on paimenkoira. Jos se lähestyy suoraan takaa tai takaviistosta, se hyökkää. Jos se taas kiertää sivulta eteen, se yrittää kerätä karkulaisen takaisin laumaan.

Juha Jokila
10.04.2016, 14.01
Koirat pitäisi kerätä koirakerhojen tarhoihin, joissa niitä voisi käydä katsomassa ja ruokkimassa. Koirien hallussapitolupajärjestelmä pitäisi ottaa käyttöön ja eri roduille määritellä hyväksytyt lupaperusteet. Sarjapurijarodut kielletään kokonaan, poikkeuksena koirakeräilijät, jotka voisivat pitää kokoelmissaan deaktivoituja sarjapurijarotuja. Myös tarpeettoman järeät koirat voitaisiin kieltää määrittelemällä putkikoko, josta josta sallitut koirat mahtuu työntämään läpi. Ensimmäiseksi koiraksi pääsääntöisesti hyväksytään vain ne rodut, jotka mahtuu 22 cm viemäriputkesta läpi.

haedon
10.04.2016, 14.08
:rolleyes:Totuuden siementä siinä suhteessa että itsekään en ymmärrä miksi ihmiset hankkivat sellaisia koirarotuja, jotka ovat hankalia kouluttaa, agressiivisia tai muuten vain ovat muita kohdatessa kuin suoraan Gremlinseistä.

Nana
10.04.2016, 14.11
^^
Väärin, paimenkoira ei hyökkää. Paimentaminen ei ole = hyökkääminen. On pitkän jalostuksen tulosta, että koira paimentaa esim katseellaan, kuten Bortsu https://www.youtube.com/watch?v=bpjP3mxv21s, sensijaan, että hyökkäisi ja raatelisi lampaan. Paimenkoirakin pitää silti kouluttaa paimentamaan oikein ja kaupunkioloissa kouluttaa että se ei saa pyrkiä paimentamaan autoja, pyöriä tms.

^ Siitä olen samaa mieltä, että koirien pitoa pitäisi rajoittaa. Tällä hetkellä se on täysin rajoittamatonta ja seuraukset sen mukaisia. Itseasiassa suhteessa koirien valtaisaan määrään ja siihen miten tietämättömillä ihmisillä niitä on vakavia hyökkäyksiä luulisi olevan paljon enemmänkin kuin mitä on, mutta parempi olisi jos niitä ei lainkaan olisi.

YT
10.04.2016, 14.14
^Ja väärin. Minun kimppuuni hyökkäsi ja puri paimenkoira. Se oli tosin collie. Kyllä paimenkoiratkin hyökkäävät. MOT.

haedon
10.04.2016, 14.23
...Se oli tosin collie. Kyllä paimenkoiratkin hyökkäävät. MOT.Collieilla kyllä on sellaista näykkimistaipumusta. Samoin meillä oli pienenä appenzellinpaimenkoira, joka osoittautui luonnevikaiseksi ja se piti lopettaa. Ei kyllä käynyt muistaakseni meihin kiinni, mutta lampaisiin kyllä ja siksi äiti pelkäsi että saattaa käydä lapsiinkin. Meillä oli siis lampaita 200-300 ja siksi paimenkoiria.

Ilborg
10.04.2016, 14.24
Toisaalta monetkaan eivät osaa kouluttaa koiria, mutta jostain ihmeen syystä kuvittelevat että koira on millään tasolla hallinnassa. Kyllä yleisesti jos koiralle joutuu koko lenkin ajan räyhäämään että ei saa tehdä sitä tai tätä, niin pitäisi omistajankin ymmärtää ettei sitä koiraa saa ikinä päästää vapaaksi. Valitettavasti äidin naapurissa on tällainen koiran omistaja jolla on vaikeuksia pitää koiria hihnassa "koska koira kärsii siitä", ja ainakin joku niistä kolmesta koirasta on useamman kerran karannut lenkin aikana siten että koira on näkynyt ilman omistajaa jossain vaiheessa pihapiirissä. Asiaa ei paljoa helpota että koira puolustaa etupihan tietä reviirinään, eikä siis lähelle ole asiaa (ja koiran koko on sellainen että pelkällä lihasvoimalla ei uskaltaisi kokeilla onneaan).

Ymmärrän kyllä ihmisten turhautumista täysin näihin koiriin, vaikka oikea osoite pitäisikin olla omistajat. Ennemmin pitäisi heittää risiiniöljyllä terästettyjä makkaroituja tuonne luontoon toivoa että omistaja syö sen koiran sijaan. Omistajan kuitenkin pitäisi ymmärtää pitää se koira hihnassa, koira itsessään ei ole syyllinen omaan huonoon koulutukseen tai vapaana oloon. Myöskään vaikka koira itsessään tottelisi täydellisesti, niin se ei tarkoita sitä että esim takaa tuleva fillaristi sitä tietäisi. Tuon takia on paljon mukavampaa noilla lenkkipoluilla että koira on kiinni, ettei tarvitse niin paljoa arpoa että hyppääkö koira eteen tai vastaavaa.

haedon
10.04.2016, 14.31
Joensuun Farmari-messujen yhteydessä viime kesänä oli muuten komiaa katseltavaa, kun paimenkoirat olivat näytöksessä täysin omistajansa hallinnassa ja lampaat koiran:).

Nana
10.04.2016, 14.32
^Ja väärin. Minun kimppuuni hyökkäsi ja puri paimenkoira. Se oli tosin collie. Kyllä paimenkoiratkin hyökkäävät. MOT.

Sinä sanoit kyllä ensin, että koira paimentaa hyökkäämällä. Paimentaminen on ihan eriasia, mutta paimenkoirakin pitää opettaa paimennukseen. Eikä tietenkään se, että koira on paimenrotu poissulje sitä, että se ei pure.
Jotkut, esim karjapaimenrodut (Australian karjakoira esim) paimentavat näykkäisemällä vikuroivaa nautaa kintereestä saadakseen sen liikkeelle. Näillä koirilla on herkemmin taipumus ihan jalostuksen vuoksi näykkiä myös ihmistä muka-paimentaessaan, eli silloin, kun koiraa ei ole koulutettu ja se viihdyttää itseään "paimentamalla" ihmisiä, pyöriä, whatever. Yleensä nämä on puhtaasti koulutuskysymyksiä. Ihmiset eivät vain osaa kouluttaa koiriaan olemaan jahtaamatta liikkuvia kohteita tms.
Tässäkin on kyse siitä, että koiralla ei ole välineitä päättää itse koulutuksestaan ja ilman koulutusta voimakkaan paimenvietin omaava koira voi olla hyvinkin vaarallinen itselleen ja muille ryntäillessään paimentamaan kaikkea liikkuvaa.

YT
10.04.2016, 14.33
Sinä sanoit kyllä ensin, että koira paimentaa hyökkäämällä.
Ota lasit pois ja lue uudelleen se postaamani viesti.

Nana
10.04.2016, 14.43
^Sinun koirasi on paimenkoira. Jos se lähestyy suoraan takaa tai takaviistosta, se hyökkää. Jos se taas kiertää sivulta eteen, se yrittää kerätä karkulaisen takaisin laumaan.

Minun koirani on paimenkoira, silti se ei hyökkää mistään suunnasta lähestyessään.
Hyökkäilyn ja "karkulaisten keräilyn" (oikea paimentaminen?) sekoittaminen toisiinsa on väärin, sillä koulutettu paimentava paimenkoira, kuten linkittämässäni videossa näkyy on täysin ohjaajan hallinnassa. Täysin eri asia on jos koiraa ei ole yhtään koulutettu ja se suuntaa paimenviettinsä tai saalisviettinsä hallitsemattomasti johonkin liikkuvaan kohteeseen. Se ei ole paimennusta.

YT
10.04.2016, 14.45
Minun koirani on paimenkoira, silti se ei hyökkää mistään suunnasta lähestyessään.

Noin se väitti se collienkin omistaja. Silti oli nahkassa reiät.

Nana
10.04.2016, 14.50
Niin, minähän en voi ottaa vastuuta kuin omista sanoistani ja omasta koirastani, en muiden. Kuten olen sanonut, tänne saa tulla itse toteamaan koirani koulutetuksi, ei minun sanaani tarvitse sokkona luottaa. Minä olen kyllä valmis osoittamaan oman koirani kohdalla, että se todella on koulutettu.

YT
10.04.2016, 14.59
^Suomessa on miljoona koiraa. En ole ehtinyt vielä käymään toteamassa niiden kaikkien koulutusta tehdyksi. Tulen kyllä sitten kun ennätän.

Nassetäti
10.04.2016, 15.03
Korkeasaaressa on kuulemma leijonia ja vissiin myös tiikereitä. Mutta kaduilla vallitsee polkupyöräilyaktivistien kylvämä viidakon laki. Siinä villin lännen meiningissä heikot ja vajavaisella älyllä varustetut polkupyöräilyaktivistit toimivat vaistojensa varassa. Soittakaa pirikelloa jos koira lähestyy ja pelko valtaa mielen. Ja kriisiapukin voisi auttaa.

seppo_taalasmaa
10.04.2016, 15.05
Meillä on ollut useita koiria eikä koskaan ole ollut ongelmaa koiran agressiivisuuden kanssa. Koira on kyllä hyvin innokas vastaantulijoita kohtaan ja joskus saattaa haukkua, mutta ei koskaan käyttäydy agressiivisesti. Koira on maaseudulla lähes aina vapaana, eikä lähde jäniksen peräänkään 100m kauemmas vaan pitää koko ajan katsekontaktin laumaansa. Koirana siis labradorinnoutaja

Juha Jokila
10.04.2016, 15.06
Tästä päästään päätelmään, että kouluttamaton koira on villikoira ja siten luontoon kuulumaton haittaeläin. Koiran hallussapitolupaan voisikin sisältyä vuosittainen tottelevaisuusnäyttökoe, että saa siellä koiratarhassa koiraansa säilyttää.

Ja mikä on koulutetun koiran tottelevaisuusprosentti? Voidaanko sallia esim. 90% tottelevaisuus, jolloin joka kymmenes vastaantulija tulee purruksi ja niistä joka viides saa tulehduksen puremasta?

Nassetäti
10.04.2016, 15.06
Olisko niissä teidän koirissa ollut jokin vika? Tai mahdollisesti väärin koulutettu?

Onko tuo purema nyt niin vaarallinen. Ainakin polliisikoira puree niin kuin pitääkin.

Läskimasa
10.04.2016, 15.21
Ei ole reilua sekään kun kaksi lehmänkokoista ja kolme pienempää räyhää ympärillä ja yksi lehmä on jo jalassa kiinni. Ehdotappa joku laillinen ja oikeamielinen torjuntatapa tällaiseen tilanteeseen.
Kertokaapa joku koiraihminen millä tapaa tämmösen/tämmöset kiinnikäyvät koirat pitäisi käsitellä kun on pohkeessa kiinni? Nyt ei auta sitten selitellä että pitämällä narussa tai ei se oo koiran vika.

Miettiny et joku puukko olis hyvä olla runkolaukussa niin sais vähän kättä pidempää tarvittaessa, sitä ny tarviis muutenkin toisinaan. En kyl sellaseen haluis turvaantua, mut saako koiraa lain mukaan puukottaa jos se puree ja oikeesti on hätä terveydestään? Vai olisko joku pippurisumute tai etälamautin sivistyneempi vaihtoehto?

Ei oo vielä onneks kukaan kiinni käyny, aika fiksua koirankusettajaa meidän metsissä. Mut joskus oon nuorempana koiraakin pakoo polkenut, jääny vähän traumaa ja isompia ilman omistajaa/irtiolevia aina vähän säikyn.

JKK
10.04.2016, 15.25
Koiraa remmissä ulkoiluttavana toivoisin, että pyöräilijät soittaisivat sitä kelloa takaa lähestyessä. Kaikissa pyörissä se kello tietenkin on koska laki niin vaatii. Itsekin kun juoksen koiran kanssa ja olen ohittamassa koiranulkoiluttajaa hihkaisen, koira menee ohi. Eipä ole kukaan tuota tapaa moittinut.

Läskimasa
10.04.2016, 15.26
Olisko niissä teidän koirissa ollut jokin vika? Tai mahdollisesti väärin koulutettu?

Onko tuo purema nyt niin vaarallinen. Ainakin polliisikoira puree niin kuin pitääkin.
Varmasti on sekopäisiä väärin koulutettuja/kouluttamattomiakin liikkeellä, vaikka 95% oliskin kunnollisia ja oikein kytkettyjä.

Purema, jopa vain näykkäsy, voi olla vaarallinen, kuten edellissivun linkistä löytyy esimerkki: http://www.seiska.fi/Seiska-tuo-iloa/Nain-kaikki-raajansa-menettanyt-Henri-parjaa-arjessa/1031843

Poliisikoirilla lienee rokotukset kunnossa eikä taudit vaivaa.

Nana
10.04.2016, 15.31
^
Suhteessa kouluttamattomien koirien määrään, joita ihmiset laskevat irti aika pieni prosentti niistä käyttäytyy agressiivisesti. Useimmiten on kyse innoissaan tervehtimään tulevasta koirasta. Puukon kanssa heiluminen on ehkä typerin mahdollinen idea oli koira vihainen tai kiltti, sillä loogisesti varmaan viimeistään puukon kyljessä tuntiessaan se kääntyisi näykkäisemään.
kaikenmaailman muutkin laittomat laitteet, kuten etälamauttimet ovat jo lainkin puolesta poissuljettuja.
Jos oikeasti se agressiivisesti käyttäytyvä koira, joka yrittäisi purra tulisi vastaan lenkillä järkevin keino olisi käyttää pyörää esteenä välissä, kunnes omistaja tulee väliin.
Se on ongelma, että kouluttamattomia koiria pidetään irti, mutta pitää muistaa, että se on meidän ihmisten mahdollistama ongelma. En ole kuullut vielä minkään tahon oikeasti ajavan koira-ajokorttia tms.

Yllättäen täällä Stadissa, vaikka koiria on pilvin pimein, en ole törmännyt vielä yhteenkään todella vaaralliseen tilanteeseen. Pelottavia tilanteita on tullut vastaan, kuten keskuspuistolenkillä koiraani kohti sännännyt irti juokseva iso Malinoisuros, joka minun oli pakko napata kiinni ennenkuin se ehtii uroskoirani luokse, tietämättä käykö se minun kimppuuni. Koira osoittautui ihan kiltiksi, ainakin minun kanssani, mutta koirien luokse sännätessään tällaiset aikaansaavat herkästi tappeluita, eikä omallani olisi mitään mahdollisuuksia puolustautua monta krt isompaa koiraa vastaan, ei sillä, että se osaisi puolustautua edes itsensä kokoista vastaan, siksi minun onkin mentävä väliin, ettei sen tarvitse joutua tuollaisiin tilanteisiin.
Tämmöinen siellä juoksenteli http://pawswebsite.com/wp-content/uploads/2016/04/tumblr_mwj78jd2U71s5tyfvo1_1280.jpg

Juha Jokila
10.04.2016, 15.47
Tässä oivia esimekkejä miten menestyksellisesti voi ottaa vastaan koirahyökkäyksiä. Siinä ei paljon puukot runkolaukussa auta ja lauman kohdalla alkaa tulla kiire, vaikka olisi katkaistu haulikko vetokotelossa. Ja olen muuten ollut sotapoliisikoiraharjoituksessa maalimiehenäkin tuollainen puremiselta suojaava haalari päällä.

https://www.youtube.com/watch?v=1q85DqtZmCE&nohtml5

Juha Jokila
10.04.2016, 15.54
Jos oikeasti se agressiivisesti käyttäytyvä koira, joka yrittäisi purra tulisi vastaan lenkillä järkevin keino olisi käyttää pyörää esteenä välissä, kunnes omistaja tulee väliin.
Ehhehheeh... olisikin vain yksi koira kerrallaan. Pyörällä voi torjua ehkä jonkun hullun metson siiven lyönnit, mutta koirahyökkäystä vastaan ei mitään jakoa. Se kun joku läskperse omistaja kompuroi jostain näköyhteyden takaa kiistämään hyökkäystä ei riitä estämään puremaa, tulehdusta, eikä rikki menneitä varusteita.

Nana
10.04.2016, 15.57
Ei taida koulutetun suojelukoiran hyökkäyksen kohteeksi päästä kuin koulutuskentällä suojahihoissa (olen ollut) tai poliisia vastustamalla normikuteissa. Jälkimmäinen ei ole suositeltavaa.
Niissäkin tapauksissa, kun koira puree, on yleensä kyse ennemmin näykkäisystä kuin raatelusta, repimisestä tms ja on suorastaan ihme, että niitä tapahtuu niinkin vähän kuin tapahtuu jos miettii paljonko koiria todella on ja miten vähän monia niistä on koulutettu.

Läskimasa
10.04.2016, 16.03
Puukon kanssa heiluminen on ehkä typerin mahdollinen idea oli koira vihainen tai kiltti

Tuo puukkojuttu nyt lähti kysymyksestä jos koira on jo pohkeessa kiinni. Näyttää olevan korkeastikoulutetuilla poliisikoirillakin iso kynnys päästää irti jos oikeesti tahtovat puree, ei näytä aina kerran eikä toisenkaan käsky tehoovan.

Pippurisumute vois toimia, mut ei niin helppo käytettävä jos tilanne päällä.

plr
10.04.2016, 16.14
Ei taida koulutetun suojelukoiran hyökkäyksen kohteeksi päästä kuin koulutuskentällä suojahihoissa (olen ollut) tai poliisia vastustamalla normikuteissa.

Poliisikoira puri emäntänsä käden poikki
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200701085565997_uu.shtml

Poliisikoira kävi lenkkeilijän kimppuun
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/239486/Poliisikoira+kavi+lenkkeilijan+kimppuun

Nana
10.04.2016, 16.23
Olishan se pitänyt erikseen mainita, että ellei satu kuulumaan siihen nollapistenollanollanollasitäsuntätä prosenttiin, jonka kimppuun hyökkää poliisikoira. Montas tämmöstä Suomessa tapahtunut? 1? 2? 3? Tiedän minä, että poliisikoirat ovat joskus tappaneet naapurin mopen Suomessakin, mutta tällaiset tapaukset, saati sitten ihmisten kimppuun virantoimituksen ulkopuolella hyökänneet on vielä selvästi harvinaisempia kuin koirahyökkäykset muuten. Sen verta harvinaisesta ilmiöstä puhutaan, että lienee oikein olettaa, ettei valtaosa koskaan siihen törmää.

Voihan sitä aina pelätä putoavan lentokoneen tippuvan päällensä ulkona kävellessään, mutta todennäköisyys tällaiselle on äärimmäisen pieni, vaikka teoriassa se onkin mahdollista. Kaikkea ei kannata pelätä, vaikka se teoriassa olisikin mahdollista.

Nalho
10.04.2016, 16.58
Kun lueskelee täältä tai muualta koirien omistajien juttuja, niin yhteneväisesti suuri osa elää jossain hallusinaatiokuplassa että heillä on koira aina "täydellisesti hallinnassa". Paska puhetta. Kun kyseessä on luontokappale jonka aivoituksista ei ole mitään varmaa tietoa, vaan oletuksia ja omistajan suuria luuloja itsestänsä koirakuiskaajana ylivertaisena kouluttajana, joka luulee hallitsevansa ihan kaiken mitä elukan päässä liikkuu, niin mikään ei ole varmaa. Suomut putoavat viimeistään sitten silmiltä kun se kiltiksi luultu lemmikki on roikkumassa jonkun perskankussa ja aletaan selittelemään" ettei se ennen koskaan ole tommosta tehnyt ja voi voi että metsästys- tai puolustusvaistot ovat päässeet yllättämään".

Nana
10.04.2016, 17.18
On eri asi vain puhua ja olla valmis todistamaan väitteensä.
11.5v kokemuksella tunnen kyllä koirani paremmin kuin monet kaverini ja "luuloni" perustuvat vuosien kokemuksiin sen kanssa. En ole koirakuiskaaja, mutta olen kouluttanut sitä 11,5v jo, että se käyttäytyisi hyvin ja voin ilokseni todeta, että sen huomaa.

Kommuutteri
10.04.2016, 20.05
Ihan rennolla ja rauhanomaisella asenteella ja käyttäytymisellä pääsee pitkälle, jos koira jostakin syystä kiinnostuu ja pääsee lähestymään uhkaavalta tuntuvalla tavalla. Ei kannata missään tapauksessa lähteä pakenemaan, jos ei ole ihan varma että on nopeampi. Vauhtia ennemmin alas ja katse ja puhekontaktia koiraan. Omien koirien kanssa pyöräillessä olen havainnut hyväksi käyttää reilusti ääntää noissa tilanteissa. Muuankin pihastaan perään luikkinut rottweiler perääntyi kiltisti takaisin kun karjuin sen seis, pois ja pihaansa. Ei se kiva tilanne ollut, mutta elävien olentojen kanssa voi aina sattua asioita.

Sent from my iPad using Tapatalk

zipo
10.04.2016, 21.36
Niissäkin tapauksissa, kun koira puree, on yleensä kyse ennemmin näykkäisystä kuin raatelusta, repimisestä tms ja on suorastaan ihme, että niitä tapahtuu niinkin vähän kuin tapahtuu jos miettii paljonko koiria todella on ja miten vähän monia niistä on koulutettu.
Ei kai se haittaa jos ihminenkin hieman sipaisee kättä pitemmällä eli sellasella jossa piikit uppoo saman verran kuin kulmahampaat jos koirat vain näykkäisee.
Olisko niiku samanarvoista käyttäytymistä?
Mua on purrut koirat 4 kertaa ja joka kerta hyökännyt sivusta tai takaa mitään varottamatta,siltikään en pelkää koiria enkä vaadi niitä pidettävän jatkuvasti kiinni.
Ainostaan 1 kerran olen tavannut koiraomistajan joka on sanonut että tää on arvaamaton ja ole varovainen kun menet ohi,Huom.kuonokoppa ja paksu ketju kaulassa isolla koiralla.
Btw,Jos se dogi syö kaikkea niin miksi sillä ei voisi pitää kuonokoppaa,sehän estäisi elävien puremiset ,myrkkypalojen , taudinaihettajien tms ongelmat.

Nana
10.04.2016, 21.50
Kun tässä on jo jonkinverran käyty läpi sitä, miten samalla viivalla ihmiset ihmisten maailmassa ovat vs koirat ihmisten maailmassa ja syitä siihen miksi vihansa/turhautumisensa purkaminen koiriin ei oikein ole järkevää niin jätettäisiinkö jo nämä saanko minä purra sitä yhtä kovaa-jutut?

PTM
10.04.2016, 22.13
Ottamatta mihinkään muuhun kantaa kuin viitaten tuohon keskustelun otsikkoon, niin sinällään ei kiinnosta noiden koirien tarkoitusperät, sillä minun ei tarvitse tietää jokaisen irrallaan olevan Mustin tai sen edustaman rodun luonteenpiirteitä ja käyttäytymistä, sillä niiden kiinnipitämisestähän on määräykset, jolloin ne eivät juoksentele yksinään oli se omistaja sitten mitä mieltä tahansa koiransa tottelevaisuudesta tai käyttäytymisestä.

Omakohtaista kokemusta noiden koirien väistelystä, kun ei viitsinyt niissä vauhdeissa koiran juostessa rinnalla ja yrittäessä näykkiä paljoa arvuutella onko ko. koira mitä mallia luonteeltaan...

janne kuivakangas
11.04.2016, 00.03
Näin just!

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

orc biker
11.04.2016, 00.51
Voihan sitä aina pelätä putoavan lentokoneen tippuvan päällensä ulkona kävellessään, mutta todennäköisyys tällaiselle on äärimmäisen pieni, vaikka teoriassa se onkin mahdollista. Kaikkea ei kannata pelätä, vaikka se teoriassa olisikin mahdollista.
Lentokone ei koskaan ole pudonnut ahdistavan lähelle minua, mutta koirien kanssa tulee joka kesä monta kuumottavaa ja ahdistavaa tilannetta. Kerran on purrutkin, enkä haluaisi kokea sitä toiste, mutta kun siinä missä todennäköisyydet ovat lentokoneen putoamista niskaan vastaan, niin tässä ne ovat sen puolesta, että se toinen kerta on vain ajan kysymys, koska tilanteita tulee lisää ja lisää. Ja ne tilanteet ovat itsessään jo ahdistavia ja haitallisia. Kyllä siinä ajofiilis helposti menee vähäksi aikaa. Sen lisäksi ne vaikuttavat myös reittivalintoihin. Olen suosiolla luopunut muutamasta polusta ihan vain siksi, että joka kerta tulee siellä irrallaan juoksevia koiria vastaan ja näin nostaa hurjasti sitä todennäköisyyttä, että jotain tapahtuu. Vähintään tulee niitä kohtaamisia, joista en muutenkaan pidä, koska ne ovat niin arvaamattomia ja siksi stressaavia. Ei minusta ole kiva pohtia, että mitä tuo perkeleen iso koira oikein meinaa. Koiranomistajat eivät aina hiffaa tätä, vaan väheksyvät asiaa koirapelkona, mutta en minä pelkää koiria, vaan minä vain pelkään sellaisia tuntemattomia koiria, joiden aikeista ei ole tietoa ja jotka tulevat häiritsemään ja ahdistelemaan minua siitä tuntemattomasta syystä, joka siis voi olla myös vihamielisyys ja usein onkin (sen kertomiseen ei aina tarvita koirakuiskaajaa).

PK1
11.04.2016, 01.11
Kolme dobermannia täällä kotona asustelee eli koiriin on totuttu, mutta silti aina hirvittää kun tuntematon haukkuva koira lenkillä ampaisee kohti. Toistaiseksi on ilman puremia selvitty, mutta ehkä se on vain ajan kysymys koska riittävän luonnevikainen yksilö osuu kohdalle.

Nana
11.04.2016, 01.22
Orc biker, siinä viestissäni ja varmaan sitä edellisessäkin puhuttiin poliisikoiran hyökkäyksestä virka-ajan ulkopuolella. Et varmaan pidä kovin todennäköisenä tämmöistä. kun jonkun mielestä oli tarpeellista lisätä, että joku poliisikoira on joskus hyökännyt jonkun kimppuun virantoimituksen ulkopuolella (omistajansa) niin tuo lentokonevertaus on varsin osuva, sillä meillä on varmasti yhtä kova pelko poliisikoirien hyökkäyksistä kuin lentokoneiden päälle putoilusta.
Minua ärsyttää semmoinen mässäily näillä hyökkäyksillä, että pitää mitä harvinaisimmat tapaukset kaivaa ihan kuin niitä oikeasti olisi syytä pelätä, tällä tavalla sitten pärjäät, kun se poliisikoira hyökkää kimppuusi. Niin, sitten kun.

ja toinen juttu on sitten nämä lievästi väritetyt tarinat. Tutut puhuivat mm pitkään raivohulluista ja agressiivisista, purevista koirista lähimaastoissaan. Olivat aina lahkeessa kiinni kun ajoi ohi ja hyökkäsivät kävellessäkin. Kun lopulta törmäsin näihin mielipuoliin toinen ei uskaltanut tulla 3m lähemmäs ja haukahti sieltä ujosti mennen äkkiä takas omistajan turviin käytyään kurkkaamassa meidät, toinen taas tapan-sinut-suudelmin labradori, joka tuli peppu keikkuen ja häntä ympyrää pyörien moikkaamaan. Ei niistä kumpikaan lopulta ollut edes leikisti purrut, ei edes näykännyt, mutta se kuulosti vauhdikkaammalta siten, niin tyypit vähän värittivät.

orc biker
11.04.2016, 01.32
Orc biker, siinä viestissäni ja varmaan sitä edellisessäkin puhuttiin poliisikoiran hyökkäyksestä virka-ajan ulkopuolella. Et varmaan pidä kovin todennäköisenä tämmöistä.

Minä en nyt oikein alunperin tajunnut, että mitä sillä on merkitystä, että onko se poliisikoira vai muu koira. Poliisikoira on koulutetumpi, mutta toisaalta koulutus sisältää paljon hyökkäyksiä ihmisten kimppuun, joten ehkä siitä tulee kokonaissaldoksi +-0.

Nana
11.04.2016, 01.41
No on sillä aika iso merkitys hyökkääkö kimppuusi koulutettu suojelukoira vai naapurin pikku Moppe. Kun pointti on se, että valtaosa hyökkäyksistä ei johda vakaviin puremiin, nekin, joissa on purtu ovat suurin osa nappaisuja verrattuna kunnon puremiseen. Jos iso koira puree tosissaan se saa revittyä kätesi irti, se on ihan eri asia kuin pieni mustelma. Jos isot suojelukoirat olisivat pääasiallisia hyökkääjiä vammat olisivat erilaisia ja niitä olisi enemmän.
Ei ole mitään järkeä puhua yhtäaikaa hypoteettisesta entä jos sattus se 0.000000001% todennäköisyyden hyökkäys ja se poliisikoira..sekä sitten niistä realistisista hyökkäyksistä. Ihan siksikin, että näihin liittyy ilmankin sitä jo tarpeeksi liioittelua (on vaarallista polkea jne, minua ei ole btw koskaan koira purrut lenkillä), pelkoja, ennakkoluuloja, tietämättömyyttä jne. Ei sitä helpota se, että puhutaan vielä jostain täysin epärealistisista hyökkäyksistä samaan syssyyn.

orc biker
11.04.2016, 02.22
No on sillä aika iso merkitys hyökkääkö kimppuusi koulutettu suojelukoira vai naapurin pikku Moppe.

Tuossako ne vaihtoehdot ovat? Eikö pelkkä kouluttamaton susikoira riitä?

Kun pointti on se, että valtaosa hyökkäyksistä ei johda vakaviin puremiin, nekin, joissa on purtu ovat suurin osa nappaisuja verrattuna kunnon puremiseen.

Jokainen purema on ihan riittävän vakava minulle. Minä haluan päästä jopa noista uhkatilanteista eroon, koska ne vähintäänkin pilaavat lenkin fiiliksen. Ei noita pitäisi tapahtua. Meillä on selvät säännöt niitä vastaan, mutta kun ihmiset eivät noudata niitä.

Eura665
11.04.2016, 05.43
Mikäli koira hyökkää lenkillä kimppuun niin ilmanmuuta ilmoitus poliisille. Minun mielestäni ihmisen kimppuun hyökännyt koira kuuluu saunantaakse ja omistajille saatanalliset sakot. Oleni tsekkin pohtinut miten tuollaisen agressiivisen koiran häätäisi pois kimpustaan mutta hankalaa on ilman kättäpidempää.

Lähetetty minun Che2-L11 laitteesta Tapatalkilla

Fin-76
11.04.2016, 07.13
Heitänpä oman lusikkani soppaan pyöräilijänä ja entisenä saksanpaimenkoiran omistajana. Oma koirani oli hyvin koulutettu, rauniokoira. Erikoiskoulutuksensa perusteella se oli jopa verovapaa ja siten palveli yhteiskuntaa. Mistään koulutuksesta huolimatta saksanpaimenkoirilla on suojeluvietti, jota on vaikea kitkeä pois muuten kuin jalostuksella. Kyseinen rotu on jalostettu lauman vartijaksi ja suojelijaksi. Yllätettäessä tuollainen koira toimii viettinsä mukaan, se saattaa alkaa "puolustaa laumaansa". Koiraa lähestyttäessä etenkin takaapäin, on hyvä ilmoittaa tulostansa vaikka yskäisemällä tai muuten ja kiinnittää sen huomio ennen kuin olet sen vierellä. Tällä vältetään varmasti lähes 100% konflikteista. Kouluttamattomilla koirilla suojeluvietti saattaa olla voimakkaampi ??

Toinen ryhmä ovat koirat, jotka eivät ole tottuneet pyöräilijöihin metsäpoluilla, näitä tuntuu olevan talvisin liikkeellä. Tälläinen koira on tyypillisesti pieni tai keskikokoinen seurakoira. Saattavat räksyttää ja pitää meteliä, mutta agressiivisia en ole tavannut. Näihinkin tepsii useimmien se ilmoittaminen lähestymisestään.

Vaarallisin ryhmä, joita olen kohdannut, ovat kouluttamattomat maatalojen irtokoira(t), jonka omistaja ei ole lähettyvillä. Tässä keväällä yleisellä tiellä tuli isohko sekarotuinen koira vastaan ja sen olemuksesta näin, että tuo kaveri on tosissaan eikä kannata paljon alkaa silittelemään. Koira lähti juoksemaan fillarin perään ja siinä tilanteessa päätin kiristää vauhtia ja tilanne meni onneksi ohi muutaman kymmenen metrin jälkeen ja mun pulssi tapissa. Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut hypätä pois pyörän päältä ja kääntää fillari koiran ja itseni väliin. Tuli kyllä mieleen, että olisi tuossa ollut poliisille ilmoittamisen paikka, todellinen vaaratilanne, jossa minä isoja koiria käsitellyt ihminen pelkäsin tosissani.

Gibsy
11.04.2016, 08.02
Entäpä jos purtu ihminen saa lihansyöjäbakteerin jalkaansa ja kokee kivuliaan mätänemiskuoleman?
Sen enempää tätä juupaseipäsväittelyä enempää lukematta, kysyn että kuinka monesta koirasta lähtöisin olevasta "lihansyöjäbakteeri"-tapauksesta olet kuullut? Raukkamaisista koiranmyrkyttäjistä sen sijaan saa kuulla harva se päivä.

Blackborow
11.04.2016, 08.14
Kun pointti on se, että valtaosa hyökkäyksistä ei johda vakaviin puremiin, nekin, joissa on purtu ovat suurin osa nappaisuja verrattuna kunnon puremiseen
Oletko selvännäkijä, lääkäri ja jotain muuta siihen päälle kun osaat sanoa mikä purema on vakava ja mikä ei.

TuH
11.04.2016, 08.16
No on sillä aika iso merkitys hyökkääkö kimppuusi koulutettu suojelukoira vai naapurin pikku Moppe. Kun pointti on se, että valtaosa hyökkäyksistä ei johda vakaviin puremiin, nekin, joissa on purtu ovat suurin osa nappaisuja verrattuna kunnon puremiseen. Jos iso koira puree tosissaan se saa revittyä kätesi irti, se on ihan eri asia kuin pieni mustelma. Jos isot suojelukoirat olisivat pääasiallisia hyökkääjiä vammat olisivat erilaisia ja niitä olisi enemmän.
Ei ole mitään järkeä puhua yhtäaikaa hypoteettisesta entä jos sattus se 0.000000001% todennäköisyyden hyökkäys ja se poliisikoira..sekä sitten niistä realistisista hyökkäyksistä. Ihan siksikin, että näihin liittyy ilmankin sitä jo tarpeeksi liioittelua (on vaarallista polkea jne, minua ei ole btw koskaan koira purrut lenkillä), pelkoja, ennakkoluuloja, tietämättömyyttä jne. Ei sitä helpota se, että puhutaan vielä jostain täysin epärealistisista hyökkäyksistä samaan syssyyn.

Pureman vähäisyys ei mitätöi infektioriskiä. Edellinen koiran Suomessa tappama ihminen oli nimen omaan tämmöinen infektiotapaus. Tehohoitoon päätyy kourallinen infektiotapauksia joka vuosi.

Terveysalan ammattilaiset tilastoivat koiran puremia vuosittain noin 50 000, joten keskivertosuomalaisen tilastollinen todennäköisyys tulla purruksi on lähemmäs 1 % kalenterivuodessa ja melkein 100 % elinikää kohden. Otaksuisin, että lukema ei kata Koiranomistajat/koiraperheet toki yliedustettuina uhrien joukossa, mutta niin ovat toisaalta myös säännöllistä ulkoilua harrastavat.

Suojelukoulutettujen koirien riskittömyyttä arvioidessasi sorrut sellaiseen tilastoharhaan, että suojelukoirien populaatio on äärimmäisen pieni verrattuna kaikkiin koiriin Suomessa. Vaikka poliisikoiran hyökkäys sivullisen kimppuun olisi absoluuttisin termein "harvinainen", niin noin tuolle 300 yksilön populaatiolle jo yksi ainoa vakava purematapaus vuodessa tarkoittaisi monikymmenkertaista yksilökohtaista riskiä.

JackOja
11.04.2016, 08.37
...valtaosa hyökkäyksistä ei johda vakaviin puremiin, nekin, joissa on purtu ovat suurin osa nappaisuja verrattuna kunnon puremiseen...

Saavatko siis ne koirat, jotka eivät pure kunnolla vaan nappaisevat vaan, hyökätä ihmisen kimppuun?

Esuli
11.04.2016, 09.17
https://www.bizarrepedia.com/isabelle-dinoire/
Karhuja, susia,koiria, huumekuskeja......näitä voi katella telttaillessa itäsuomessa, ei tule pyöräreissu tylsäksi.
https://www.youtube.com/watch?v=eK0pO79YkvY
https://www.youtube.com/watch?v=9boPN62rfUU

Pekka.S
11.04.2016, 09.18
Kun pointti on se, että valtaosa hyökkäyksistä ei johda vakaviin puremiin, nekin, joissa on purtu ovat suurin osa nappaisuja verrattuna kunnon puremiseen.
Eihän sillä ole väliä, pureeko koira kunnolla vai nappaiseeko pikkasen. Googletappa canimorsus, jota jokainen koira kantaa suussansa. Tietyille ihmisille (luultavasti heikentynyt immuniteetti) tämä aiheuttaa tilanteen, joita löydät googlen kuvahaulla.

Vaikka todennäköisyys on pieni, en missään nimessä haluaisi ottaa vastuuta omalle kontolleni jos omistaisin koiran, että joku saisi minun koirastani tällaiset seuraukset. Ja tämähän saattaa tarttua myös koiran nuollessa haavaa. Eli vaikka olisi miten kiltti ja pieni koira, on ne pidettävä kytkettynä paikoissa, joissa saattaa muitakin liikkua.

Farina
11.04.2016, 09.36
Eilen lenkillä tuli taas kuumottava tilanne, kun autiolla maalaistiellä vastaan juoksi irtokoira täysiä kohtia. Olkoonkin että kyseessä oli pieni terrieri, mutta juoksusuunta oli suoraan etupyörää kohti ja vauhtia niin paljon kuin pienistä jaloista lähti. Hiljensin vauhtia ja mietin, että mitenkähän tuosta pääsis eroon, koska omistajaa ei näkynyt ja ympärilläkin lähin talo oli jossain kilometrin päässä. Tiedä sitten mikä terrieriä riivasi, mutta juuri kohdalla se vaihtoi vähän linjaa ja sivuutti pyöräni senttien päästä jatkaen matkaansa meikäläisen tulosuuntaan. Luultavasti karannut, mutta mistä, sitä jäin miettimään kun taloja ei juuri kohdalla näkynyt. Ja toisaalta kuuluiko sen juosta tiellä päättömästi, missä riski autonallejäämisestä oli suuri.

akvavitix
11.04.2016, 10.04
Oletko selvännäkijä, lääkäri ja jotain muuta siihen päälle kun osaat sanoa mikä purema on vakava ja mikä ei.

Ei tarvitse olla mikään yllämainituista tietääkseen, mikä koiran hyökkäys tai purema on vakava ja mikä ei. Riittää, että tietää perusasioita koirien viettien toiminnasta. Ei käy kiistäminen, etteikö koiran kanssa voi tulla vakaviakin tilanteita eteen ja jokaiselle fillaristille varmasti tuleekin esim. flexin päässä jolkottavien koirien kanssa useamman kerran kesässä, mutta nämä liittyvät useammin siihen, että aiheutuu kaatumisvaara sen takia, että koiran ulkoiluttaja ei huomioi muita kelveillä liikkujia.

Puremat sen sijaan ovat äärettömän harvinaisia tilastotapauksia. Suomessa kuolee pyörällä liikenteessä enemmän ihmisiä, kuin tulee koiran puremaksi. Lisäksi puremat jakautuvat juuri näihin vakavuus-muuttujalla vakavampiin ja vähemmän vakaviin. Jokainen tilanne on toki pyöräilijälle uhkatilanne ja aiheuttaa vähintään liikenteen turvallisuuden näkökulmasta akuutin tilanteen.

Viettien osalta jokaisen fillaristin on hyvä ymmärtää pyöräilyyn liittyvät 2 perusviettiä, jotka tyypillisesti laukeavat koiran kohdatessa pyöräilijän. Yleisin on saalistusvietti ja seuraavana puolustusvietti. Paimenkoirilla lisäksi paimennusvietti on voimakas. Saalistusvietti laukeaa, kun riista (=pyöräilijä) liikkuu vauhdilla sivusuunnassa tai poispäin koirasta. Vietin saa pysäytettyä pysähtymällä tai yleensä karjaisemalla jonkun peruskäskyn, kuten "Istu!" tai "Paikka!", joka koiralle on todennäköisesti opetettu. Koiralle siis riittää että se tunnistaa, ettei kohde olekaan oikeaa 'riistaa' tai pysähtymällä viestittää koiralle, että ajotilanne on päättynyt. Vietin loputtua koira tosin saattaa muina miehinä jäädä jolkottelemaan rinnalle nolostuneena siitä, ettei kohde ollutkaan oikeaa 'riistaa' ja hetken päästä kurvata nuuhkimaan kiinnostavaa hajua.

Hankalampi asia on puolustusvietti. Vietti laukeaa päälle, kun pyöräilijä tulee kohti ja koira kokee pyöräilijän uhkaksi itseään tai ulkoiluttajaansa kohtaan. Tällaisen tapauksen tunnistaa siitä useinmiten siitä, että koira alkaa rähjäämään jo ennen kohtaamista. Tällaisessa tilanteessa - erityisesti, jos koira ei ole ulkoiluttajansa hallinnassa - kannattaa varautua siihen, että koira saattaa käydä käsiksi. Tämä on selkeä viesti siitä, että koira tarvitsee kipeästi kouluttamista ja siedätystä. Koiralle ulkoiluttajansa kanssa kannattaa antaa tilaa ja aikaa reagoida ohitukseen mm. kelloa kilkuttamalla (kilkutus saattaa myös purkaa koiran puolustusvietin). Myös pysäyttäminen todennäköisesti pysäyttää koiran vietin tai vähintään antaa ulkoiluttajalle aikaa vetää koiransa pois iskuetäisyydeltä.

Paimennusvietti on pyöräilijän kohtaamista vieteistä (näiden esitettyjen osalta) harmittomin. Koira saattaa näykkäistä pohkeesta, mutta koira ei ole liikkeellä vahingoittamistarkoituksessa. Jokainen paimenkoiran kanssa elänyt tunnistaa tämän piirteen. Nämä puraisut ovat niitä, jotka eivät ole vakavia. Voit kokea tuntemuksen pohkeessa ja ryhtyä pohtimaan, että puraisiko tuo koira juuri minua?

Infektioriski syntyy siitä, jos koiran puremasta on syntynyt haava tai koiran 'kuolaamalla' alueella iho sattuu olemaan haava tai ihorikko. Infektio ei synny terveen ihon alueelle, eli tilastollisesti tämä riski on häviävän pieni. Ainahan tilastollinen epätodennäköisyys osuu jonkun kohdalle, eli jos koira on sattunut käymässä nuolaisemassa finniä, jonka olet juuri puristanut, niin tilannetta ehkä kannattaa seurata - joskin ko. puristettu finni voi tulehtua ilman koiran nuolaisuakin.

akvavitix
11.04.2016, 10.09
Saavatko siis ne koirat, jotka eivät pure kunnolla vaan nappaisevat vaan, hyökätä ihmisen kimppuun?

Yksiselitteisesti ei saa. Tapahtuuko näitä silti? Kyllä tapahtuu, joskin erittäin harvoin. Voiko 'uhri' ennalta varautua tilanteeseen ja jopa torjua sellaisen syntymisen? Voi. Vahinkoja (kuten koiran karkaamisia, koiran odottamatonta käyttäytymistä ym.) sattuu koiranulkoiluttajille siinä, missä kenelle tahansa muullekin liikenteen osapuolelle.

akvavitix
11.04.2016, 10.15
Mikäli koira hyökkää lenkillä kimppuun niin ilmanmuuta ilmoitus poliisille. Minun mielestäni ihmisen kimppuun hyökännyt koira kuuluu saunantaakse ja omistajille saatanalliset sakot. Oleni tsekkin pohtinut miten tuollaisen agressiivisen koiran häätäisi pois kimpustaan mutta hankalaa on ilman kättäpidempää.

Jospa et miettisi enempää, vaan pysähtyisit. Tällä tavalla pysäytät koiran vietin. Kättä pidemmän käyttämisellä aiheutat koiran lisäksi myös itsellesi lisäharmia, koska se vain vahvistaa koiran puolustusviettiä. Vaikka kuinka saattaisi vituttaa, niin silti kannattaa toimia järkevästi.

Blackborow
11.04.2016, 10.24
Just koirakuiskaajat vierittää taas syyn ja vastuun uhreille.

Vaikka kuinka koirakuiskaajien mielestä pitäisi pysähtyä niin kaikki ei pysty siinä tilanteessa kun tuntevat itsensä ja terveytensä uhatuksi toimimaan ja ajattelemaan tuolla tavoin.

PTM
11.04.2016, 10.26
Jospa et miettisi enempää, vaan pysähtyisit. Tällä tavalla pysäytät koiran vietin. Kättä pidemmän käyttämisellä aiheutat koiran lisäksi myös itsellesi lisäharmia, koska se vain vahvistaa koiran puolustusviettiä. Vaikka kuinka saattaisi vituttaa, niin silti kannattaa toimia järkevästi.

Aina ei vaan ole voinut pysähtyä esim. olosuhteiden vuoksi ihan helposti. Ja tuo vietti... en tiedä kaikkien koirien (ja tuskin sinäkään) moisista ja en halua edes selvittää onko ko. koira purevaa vai ei-purevaa laatua, vaikka en pelkääkään koiria.

akvavitix
11.04.2016, 10.38
Aina ei vaan ole voinut pysähtyä esim. olosuhteidenvuoksi ihan helposti. Ja tuo vietti... en tiedä kaikkien koirien (ja tuskin sinäkään) moisista ja en halua edes selvittää onko se purevaa vai ei-purevaa laatua, vaikka en pelkääkään koiria.

Olen ollut koko ikäni koirien kanssa tekemisissä ja joukkoon mahtuu eri rotuluokituksen (=käyttötarkoituksen) omaavia koiria sekä sekarotuisia. Kaikilla koirilla perusvietit ovat samat ja viettien toiminta lähtökohtaisesti hämmentävän mekaanisen tuntuista - eli siis loogista. Viettien voimakkuuksissa on rotukohtaisia ja yksilöllisiä eroja, mutta vietin laukaisemisen ja niiden pysäyttämisen mekaniikka on pääsääntöisesti samanlainen. Itseasiassa jopa niin paljon, että väittäisin vastaantulevan ihmisen olevan paljon arvaamattomampi, kuin vastaantulevan koiran. Koiran ajatuksenjuoksua on paljon helpompi lukea eikä koira valehtele.

Pysähtymisestä; liikennesäännöt edellyttävät, että sinun pitää pystyä pysähtymään tien näkyvällä osuudella (ei toki päde metsässä), mutta jos et itse hallitse tilannetta pysähtymisen osalta voit ottaa osasyyn mahdollisista ongelmatilanteista omaan piikkiisi.

akvavitix
11.04.2016, 10.40
Just koirakuiskaajat vierittää taas syyn ja vastuun uhreille.

Nyt toivoisin, että osoittaisit tarkkaan mun teksteistä missä vieritän syytä. Se ei ainakaan ole tavoitteen. Tavoite on, että täälläkin mm. koirapelkoiset ihmiset saisivat edes jotain kautta tiedon siitä, miten toimia koiran kohdatessaan oikein. Tiedon avulla voi ennen kaikkea välttää vääriä ratkaisuja (kuten kättä pidempää) ja toivon mukaan myös niitä konfliktitilanteita itsessään. Vastuuasia on harvinaisen selkeä, jos koira käy pyöräilijään käsiksi.

Edit: Kai koodareitakin voi kutsua tietokonekuiskaajiksi, autoharrastajia autokuiskaajiksi ja tämäkin palsta on pullollaan pyöräkuiskaajia. :D Ja edelleen lukutaitoisia kirjakuiskaajiksi. Koiran lukeminen on lukutaito siinä missä tekstin lukeminenkin. Se on jopa helpommin opittava taito.

PTM
11.04.2016, 11.16
Minun tapauksessani oli niillä muutamalla kerralla kyseessä jäinen hiekkatie talvella alamäessä, joten pysäyttäminen on sitten aina oma lukunsa moisissa olosuhteissa. Ja edelleen tämä perusjuttu näiden koirien suhteen eli jos ne olisivat määrysten mukaan kiinni, niin ne eivät olisi itsekseen juoksentelemassa teillä. Eikä minun tarvitse sinällään edelleenkään tietää koirien vieteistä tuon taivaalllista tämän asian takia, vaikka se olisikin joskus mahdollisesti tarpeen.

Olen murtanut kerran nilkan tuollaisen irtokoiran takia aikoinaan ja viimeisin episodi käytiin yhden hesvostilalla olleen koiran takia, joka juoksi tielle aitaamattomasta pihasta joka kerta ohi ajaessa. Pari kertaa asia meni ohi oman vauhtini takia vaikka liukasta olikin, mutta sitten tulin päinvastaisesta suunnasta ylämäkeen syksyllä ennen liukkaita ja sain sitten perääni myös toisenkin koiran samasta pihapiiristä. Koska vauhtia ei ollut "normaalisti, niin tämä "tutumpi" alkoi sitten tarjoilla hampaitaan nilkkaani siinä hiljaisessa vauhdissa, joten jalkaa irti pedalista ja Speedplayn klossi sekä koiran kuono kohtasivat... Koira lopetti jahtinsa ja minä jatkoin matkaa.

Soittelin asiasta poliisille ja sanoivat, että vaatii rikosilmoituksen, että voivat tehdä jotakin. Sellaisen jätin ja kuulin jälkeenpäin, että koira oli tehnyt vastaavaa enemmänkin sekä purrutkin ja se oli kuulemma lopetettu. Eli olikohan syy minussa, kun en osannut tulkita koiran viettejä vai välinpitämättömässä omistajassa?

Juha Lehtinen
11.04.2016, 11.16
Itselläni ei ole koirien kanssa ongelmia ollut. Yhden kerran irti oleva koira lähti perään mutta rauhottui heti kun nousin fillarin päältä ja jätin pyörän väliin ja rauhallisesti sanoin että menepäs kotiin siitä. Jonka jälkeen rauhallisesti lähdin itse liikkeelle. Itse ajelen pääasiassa maantiefillarilla ja yleensä pois klv:ltä välttyäkseni erillaisilta tilanteilta ihmisten ja koirien kanssa kun kumpaankaan ryhmään ei ole 100% luottoa.

Eura665
11.04.2016, 11.25
Joo miettiminen ei kannata, olen aina selvinnyt pysähtymällä ja siitähän ei ollut kyse. Olen kuitenkin sitämieltä että ihmisenkimppuun käynyt koira joutaa lopettaa. Mikäli koira kimppuun käy on mielestäni samntekevää millä sen rauhoittaa ja jonkinlainen astalo lienee oiva apu, lisäharmeja voi pohtia kun tilanne on ohi. Näistähän ei lainkaan tarttisi jauhaa jos koirat olisivat kytkettyinä niinkuin kuulukin ja omistajansa hallinnassa.

Lähetetty minun Che2-L11 laitteesta Tapatalkilla