PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kokemuksia halkiosatuloista

pesuman
16.12.2011, 21.38
300km lenkki ja 12h satulassa toi yllättäviä tuntemuksia nivustaivealueelle. Itse asiassa tunto hävisi tyystin ja netistä sitten luin, että verisuonethan ne siellä menevät tukkoon. Ihminen on palautuvainen ja toimintakyky palasi vajaassa viikossa. Luin myös että ongelmaa voi korjata halkiosatulalla. Nyt olisi hankintalistalla Selle Italian SLR Superflow tai vaihtoehtona Specializedin joku malli. Ei halpaa, mutta kuulemma toimii.

Mitä kokemuksia mahtaa lukijoilta löytyä verenkiertohäiriöistä ja halkiosatuloista?

telliv
16.12.2011, 22.12
Moinen vaivasi ajoittain myöskin ja alkukesästä uskallauduin moisen viritelmän Selle Italian valmistamana ostamaan...en muista mallia mut ei se mikään kovin kallis ollut. 100km sillä polkasin ja sen koommin en ole sillä polkenut, ei vain ollut minun juttu se :). Vaiva tuntui vain pahenevan kyseisellä satulalla. Ongelman ratkaisi sopivan napakka ja minun persluiden leveyttä vastaava satula.

Halloo halloo
16.12.2011, 22.52
Täällä on lätinää satuloista toisaalla, pitkälti. Etsi ja löydä :)

edit: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44098-Pikku-J-F-puutuu

jusba_84
17.12.2011, 08.19
Helpommalla taidat päästä menemällä spessun satuloita myyvään liikkeeseen, missä pystytään mittaamaan ja valitsemaan oikeanlevyinen satula.

Mä oon ollut tyytyväinen Toupe ja Toupe Team halkiosatuloihin maantie- ja cc-pyörissä. Tyttöystävällä on kanssa joku noista "Body geometry"-naistensatuloista ja tyytyväinen ollut, pyörän alkuperäinen satula ei "yllättäen" sopinut mutta onneksi myyjäliike (Lahden polkupyörähuolto) vaihtoi sopivan ja oikeanlevyisen satulan tilalle.

appmot
17.12.2011, 10.19
En olisi vielä kauhean huolissani tuosta satulasta, jos ainoastaan 12 tunnin lenkillä ilmenee puutumista. Välillä kun polkee putkelta, niin luulisi pärjäävän. Mulla puutui huonoimmillaan 20 min jälkeen. Alla oli silloin Selle Italian MaxFlite Gel halkiosatula. On ollut myös noita Spessun halkiosatuloita kahtakin eri leveyttä ja kyllä ne joillakin toimivat. Ne kyllä ehkäisee puutumista, mutta olivat muuten epämukavia. Nyt molemmissa pyörissä Brooksin satulat, B17 ja Team Pro.

nure
17.12.2011, 10.48
En ainakaan henk.koht. pitänyt Sellen kyseisestä satulasta, vaihtui Tuneen alle tonnin ja se ei vaidu kuin korkeintaan toiseen Tuneen!

Yeti
17.12.2011, 10.58
Minulla on nykyään kolmessa pyörässä Rido R2-satula. Se on iso, ruma ja painava, mutta on äärimmäisen mukava. 14 h Tahko ei tuntunut takapuolella juuri lainkaan, eikä viikon maastopyörävaellus Lapissakaan aiheuttanut ongelmia.

https://lh5.googleusercontent.com/-XfnJLEwd5kc/TQy9-xPV_SI/AAAAAAAAFHQ/G5C2U321mXI/s400/IMG_7030.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-NUMApO7fbUk/TbWrDR-TNOI/AAAAAAAAGBY/xpDUgfMrLwI/s400/IMG_5686.JPG

Halloo halloo
17.12.2011, 11.23
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä: Onko kukaan kehittänyt satulaa, jossa olisi ainoastaan istuinluille tuki? Satula, josta puuttuisi eteenpäin tuleva osa?

hartsu
17.12.2011, 11.54
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä: Onko kukaan kehittänyt satulaa, jossa olisi ainoastaan istuinluille tuki? Satula, josta puuttuisi eteenpäin tuleva osa?

Onhan niitä, hämmentävän näköisiä virityksiä. Tuossa pari valmistajaa.

http://www.bycycleinc.com/
http://www.spiderflex.com/

nure
17.12.2011, 13.38
Järkyttäviä virityksiä...

erkkk
17.12.2011, 14.37
Harmi kun suomessa ei myydä SMP:n maantiesettiä. Mitä jengiä on noita kokeillut ja sopivan valkannut niin ei kuulemma ole paluuta normaaliin. Ulkomailla ei ole mitenkään poikkeuksellista että voi heittäää pyörään kiinni kaikki mallit vuorotellen, koeajaa ja ostaa sit sen sopivimman. Yhdellä tuttavalla kaupan mekaanikko laittoi kiinni 10 satulaa putkeen ja sai sitten valkata niistä sopivimman, palvelun hinta muodostui kuitenkin vaan satulan hinnasta. Noissa SMP:n satuloissa menee aika pitkälti istuinluille jos vaan leveys on sopiva.

J-M
17.12.2011, 15.12
Mulla on ollut WTB:ta muutaman vuoden, mutta taannopin päätin kokeilla huvikseni Ritchey Pro Biomax-satulaa. Enkä taida enää siitä luopua. SIllä jaksaa painaa vaikka kuinka kauan paikkojen puutumatta.

PMT
17.12.2011, 16.13
Ostin viitisen vuotta sitten Sellen Fliten halkiolla, oishan se olluthyvä istia mutta kaks katkes halkiosta jonka jälkeen antoinvat ilman halkiota olevan mallin samalla lailla katkes sekin jonka jälkeen onn vaihtanut satulan merkkiä, enkä koske halkiolliseen. Niin nuo kaikki katkeamiset n1.5 vuoden sisään , halkioton tais kestää pisimpään n,7 kuukautta.

rjrm
17.12.2011, 16.34
Sellen San Marco, normi maantiepenkki oli ensin. Sillä ajoin vuoden. Ei puutumisia eikä muita pulmia. Sitten koeajoin spessun Allezia, jossa oli halkiopenkki. Kokemus oli mykistävä. Tilasin oitis halkiopenkin, Arione Versus (Fizik) ja siihen näköjään sai sitten klipsillä kiinni laukunkin. Sekin tuli hommattua. Maksoi satasen,mutta on paljon paremman tuntuinen. Olis tietysti voinut testailla Spessun penkkejä useampiakin, mutten jaksanut ruveta jumppaaman kaupassa. Olen kyllä sitä mieltä tuon Arione Versuksen jälkeen, että pyörät pitäisi myydä ilman penkkiä ja polkimia (ja jonkun mielestä varmaan ilman kiekkojakin).

OJ
17.12.2011, 19.06
ISM Adamo selkeä ykkösvalinta aika-ajoon ja toi maantiepyörässä kiinni oleva Spessun Toupe toimii loistavasti siinä asennossa. Eli noi on yhteensopivia mun bärsseen kanssa, mutta muille ei välttämättä sovi. Käytin ISM Adamoa trainerikäytössä viime talvena ja siinäkin aivan lyömätön kun satulassa tulee istuttua paljon enemmän kuin ulkona. Pitää varmaan ostaa uusi Adamo ainakin trainerikäyttöön.

jive
17.12.2011, 19.11
Mulla oli tossa maantiefillarissa Sellen halkio-, tai siis semmonen soikioreikäsatula ostettaessa viime keväänä. Aattelin että se menee heti vaihtoon ekojen lenkkien jälkeen, kiire vaan oli päästä uudella fillarilla liikkeelle ja se jäi siihen. Oon kyllä ollu äärimmäisen tyytyväinen siihen, nyt talvihuolloissa on tulossa samnmoinen satula myös cyclokrossariinkin. Ei musta taida enää olla tavalliseen satulaan nousemaan :)

k.t.s.
18.12.2011, 11.33
Spessua edustavissa liikkeissä (ainakin pääkaupunkiseudulla) on hyvä valikoima testisatuloita, sieltä vaan hakemaan ja kokeilemaan.