PDA

Näytä tavallinen näkymä : Larunpyörästä laakeria hakemassa

Jopoman
15.12.2011, 20.00
Uutta ohjainlaakeria tarvitsin. Purin vanhan laakerin malliksi mukaan ja kiireisenä miehenä suuntasin lähimpään alan liikkeeseen, Lauttasaaren pyörään. Löytyi laakeri, vähän kyllä erinäköinen setti kuin mukana ollut, mutta uskoin myyjän vakuuttelua että "tällaisia nämä on nykyään". Tiedusteluun voiko sen tuoda takaisin jos ei kuitenkaan sovi sain nyrpeähkön vastauksen siitä miten käytetyillä tuotteilla ei ole vaihto/palautusoikeutta. No kiire oli, eli kortti tiskiin ja laakeri taskuun.

Ei sitten sopinut. Nyt on "käytetty" laakeri jolla en tee mitään. Ei ollut kallis mutta ei mulle minkään väärti. Luulisi että osataan myydä oikeatyyppinen osa jos on malli mukana, niiden huollossako se olisi pitänyt vaihdattaa? No, saarella on pari muutakin liikettä joissa tästä lähtien asioin.

nure
15.12.2011, 20.49
Huonon palvelun vuoksi aina kannattaa äänestää jaloillaan kun sentään kilpailua löytyy...

LJL
15.12.2011, 21.00
Nyt on "käytetty" laakeri jolla en tee mitään. Ei ollut kallis mutta ei mulle minkään väärti.

Aina noita huteja välillä tulee, pyörän osissa, vaatteissa yms. Ei kannate liikaa jäädä murehtimaan, rapatessa roiskuu! Pistä laakeri myyntiin torille ns. hintaan (5€+postitus voisi olla aika varmat kaupat), niin saat edes jotain pois.

Jännä juttu, että tuo standardiepäsopivuusilmiö kismittää vähemmän, kun ostaa nettikaupasta. Yllättävän pyllystä muuten toi Larun pyörän palvelu, vaikka kuraa siellä yleisestikin myydään eikä paljon voi odottaa.

-Lauri

Marsusram
15.12.2011, 21.24
Vähän niinkuin 6 vuotta sitten eräässä hyvämaineisessa _pyörä_liikkeessä myyjä möi väkisin Campan IS laakeria (42mm) vaikka CaneCreek (41mm) oli hakusessa.
"Eihän näitä muunlaisia ole."
Ilmeisesti ei halunneet vakioasiakkaaksi. ..eikä saaneet.

Oli kyllä opettavaista kierrellä kauppoja yhtä osaa etsimässä kun vähitellen alkoi osata enemmän kuin myyjät.
Netistä tilaamiseen oli jo tuotteet tiedossa mutta halusin antaa paikallisille mahdollisuuden.
Ne liikkeet joissa ymmärrettiin asia ja luvattiin tarvittaessa tilata, ovat edelleen mielessä ja käyty useamminkin jos ovat sopivasti hollilla.
Muissa olen asioinut vain kun tiedän tarkkaan mitä on hakusessa ja mikä on oikea hintataso.

Yhdessä isohkossa urheiluliikkeessä ei löytäneet pyörähuollostaankaan yhtään pikalinkkua kun omasta kiekosta oli jäänyt kotiin ja kauempana kotoa lenkille menossa. Aikaa vaan paloi kaupassa niin että olisi ehtinyt autoilla kotiin hakemaan.
Siitä sitten pienempään _pyörä_liikkeeseen, niin jopa löytyi pikaisesti jostakin sopiva, vaikka ei hyllytarvikkeissa ollutkaan. Ei tiedä mistä vanhasta kiekosta taikoivat, mutta oli juuri mitä tarvitsin, eikä maksanut paljoa.

VPR
15.12.2011, 21.44
Siellä on aina vähän säätöä, kannattaa katsoa ite vähän perään mitä ne tekee eikä uskoa kaikkea mitä ne sanoo.

Jopoman
15.12.2011, 22.30
Lähikauppoja olen koittanut suosia ihan tukemismielessä, musta on kiva kun palvelut on konkreettisesti lähellä. Lisäksi en ole kaikkien mahdollisten nippeleiden ja standardien kanssa vielä kovin tuttu, netistä tilaamalla hutiprosentti olisi varmaan isompi.

Jotenkin sitä vaan olettaa että kun vie osan näytille niin osattaisiin myydä oikeanlainen tilalle. Ei mikään iso juttu, mutta ..tuttaahan tuollainen. Jaloillani äänestän kyllä.

Ripa H
15.12.2011, 23.26
Tosi paska tapaus, mutta eikö kannattaisi vaikka soittaa ja kertoa kuinka kävi? Itse ainakin harrastan tätä - en viitsi sulattaa jos vika ei ole omassa päässä... Yleensä liikkeet ymmärtää huonon maineen vaikutuksen ja tulee jollain tavalla vastaan tai jopa korjaa tapahtuneen virheen... Eihän se laakeri muuten voi olla käytetty jos se ei edes sovi runkoon? Silloinhan vaihdon pitäisi mennä ilman mitään kitinöitä tai jopa palautuksen kun on myyjän moka.

"Yllättävän pyllystä muuten toi Larun pyörän palvelu, vaikka kuraa siellä yleisestikin myydään eikä paljon voi odottaa."
LJL - millä tavalla yleisesti kuraa? Eihän tuolla nyt mitään ihan Biltema-kamaa myydä?

LJL
15.12.2011, 23.38
LJL - millä tavalla yleisesti kuraa? Eihän tuolla nyt mitään ihan Biltema-kamaa myydä?

Mielestäni hinta-laatu-suhde ei objektiivisesti arvioiden Focuksen maastopyörissä päätä huimaa, ei oikeastaan muuta. Ei vaikka on noita "hyviä tarjouksia", ja tähän lisättynä ko. firman toiminta (siitähän tässä ketjussa oli kyse). Ei Biltema-, mutta ehkä Intersport-tason kamaa. Maantiepyörien tai cyclocrossarien osalta ei tosin ole kokemusta. Kuran määritelmä on tietysti suhteellinen, mutta sanotaanko vaikka niin, että kurana voi perustellusti pitää jotakin tuotetta, jonka kokemuksesta tietää merkittävästi huonommaksi kuin jonkin toisen vastaavan tuotteen. Olen siis 2 vuotta / joitakin tonneja ajanut Focuksen täpärillä.

-Lauri

Ripa H
16.12.2011, 01.56
Mielestäni hinta-laatu-suhde ei objektiivisesti arvioiden Focuksen maastopyörissä päätä huimaa, ei oikeastaan muuta. Ei vaikka on noita "hyviä tarjouksia", ja tähän lisättynä ko. firman toiminta (siitähän tässä ketjussa oli kyse). Ei Biltema-, mutta ehkä Intersport-tason kamaa. Maantiepyörien tai cyclocrossarien osalta ei tosin ole kokemusta. Kuran määritelmä on tietysti suhteellinen, mutta sanotaanko vaikka niin, että kurana voi perustellusti pitää jotakin tuotetta, jonka kokemuksesta tietää merkittävästi huonommaksi kuin jonkin toisen vastaavan tuotteen. Olen siis 2 vuotta / joitakin tonneja ajanut Focuksen täpärillä.

-Lauri

Maantie- ja crossaripyöräthän Focuksella on ehkä sitä "vahvinta alaa" näin harrastajan näkökulmasta...

Maastopyörissä ei hinta-laatu suhden varmaan päätä huimaa, mutta harvemmin ooppelin hinnalla porschea saakaan. Itselläni on ollu maastopyöriä mm Konalta, Giantilta, Santa Cruzilta ja Orangelta. Yksi Focuskin oli äskettäin. Ei se vosus mikään erikoinen ollut verrattuna vaikka Cruziin tai Orangeen - mutta näiden kulttimerkkien pelkkä runko maksoi jo n.2/3 Focuksen kokonaisesta pyörästä jossa oli jo SLX/XT -tason osat DT:n kiekoilla ja Rokkarin (ei halvimmilla) iskareilla.

Vaikkapa nuo Project -sarjan am/traili-pyörät on erittäinkin soivia pelejä ilman mitään hintavertailuakaan omaan SC Butcheriin nähden - joka taas on huomattavasti kalliimpi pyörä. Sama pätee aika moneen muuhunkin ei-kulttimerkkiin - hyviä pyöriä varsinkin hintaansa nähden, mutta palstalla saa vähemmän rispectiä :p

Tärkeintä on lopuksi että ajaa!

H. Moilanen
16.12.2011, 08.09
Maantie- ja crossaripyöräthän Focuksella on ehkä sitä "vahvinta alaa" näin harrastajan näkökulmasta...

Ei vahvasti siis mene. Itselläni meni 1,5 vuodessa crossarista kaksi kertaa runko vaihtoon. Toisellakin kerralla tuli takuuasioisen peruskommentti "näitä ei oo kyllä ikinä aikasemmin keltää menny". Eipä.

Ripa H
16.12.2011, 09.07
Ei vahvasti siis mene. Itselläni meni 1,5 vuodessa crossarista kaksi kertaa runko vaihtoon. Toisellakin kerralla tuli takuuasioisen peruskommentti "näitä ei oo kyllä ikinä aikasemmin keltää menny". Eipä.
Mikä niissä rungoissa oli vikana? Aika paljon noita focuksen crossareita näkyy liikenteessä...Oisko vähän samanlainen tapaus, että kun yhdessä Intensen rungossa oli vinot iskarin kiinnityspultin reiät back in the day ja lähes kaikki M1:t murtui ennemmin tai myöhemmin takahaarukasta niin kaikki Intensen rungot pyörät on huonoja? Ihan vaan kärjistäen... :P

H. Moilanen
16.12.2011, 10.12
Alkoi naksumaan ohjainputken tienoilta.

elasto
16.12.2011, 12.36
Alua vai kuitua? Mulla Focuksen hiilarirunkoinen crossari kestänyt hyvin jo vuoden päivät vaikka mukaan mahtuu myös pientä väärinkäyttöä. Ostin tämän "kurapyörän" tuolta LJL:n mainitsemasta "paskafirmasta". Hyvään hintaan tosin sain ja olen ollut tyytyväinen.

H. Moilanen
16.12.2011, 12.38
Alua. Ja ajot pelkkää kelviä.

drop
16.12.2011, 13.02
Jännä juttu, että tuo standardiepäsopivuusilmiö kismittää vähemmän, kun ostaa nettikaupasta.

Jep, koska silloin voi syyttää vain itseään. Toki se kismittää enemmän jos mallin kanssa menee "asiantuntijalle" ja myydään väärä osa.

LJL
16.12.2011, 13.45
Ostin tämän "kurapyörän" tuolta LJL:n mainitsemasta "paskafirmasta".

Hei, paskafirmaksi en sentään kutsunut ;) Tunnustan että lievä asenne firmaa kohtaan löytyy, mutta älkäämme antako sen häiritä nykyisiä/tulevia asiakkaita! Plus, asun nykyään niin kaukana ettei ole vaaraa puolin eikä toisin

-Lauri

Veivaaja
16.12.2011, 16.03
Moi! Kyllä liikkeen tiätty pitää laakeri vaihtaa. Vie vaan sinne, ja pyydä uusi, sopiva laakeri tai rahat takaisin. Jos kerran 'ammatti'miehelle vie osan malliksi, pitää hänen pystyä antamaan oikeanlainen. Jos ei, niin on korvausvelvollinen. Mielestäni kuluttajansuojalaki on tässä suhteessa selvä. Lisäksi; jos et valita, eivät hekään saa koskaan tietää virheestään.

ttr
17.12.2011, 00.06
Lähtökohtaisesti se laakeri voi olla aivan sopiva, mutta vain ammattilainen osaa sen asentaa oikein. Meidän amatöörien ei kannata kukkoilla taidoillamme. Mullakin lähti takuut Specialized Tricrossista, kun itse asensin etupyörän ja sitten meni takahaarukka poikki. En itse käsitä tapahtuman kausaliteettia, mutta näin Specialized asian näki ja tottakai he tietävät polkupyöristä enemmän.

Jopoman
17.12.2011, 12.39
Kyllä sen amatöörikin huomaa että meneekö se laakeri paikalleen vai ei. Siis ainakin jos se ei yksinkertaisesti mahdu kuppiinsa ja ei ole ihan ensimmäistä kertaa ohjainlaakeria asentamassa.

Michael L.
17.12.2011, 14.41
Mikset sä Jopoman mene vaihtamaan tuotetta oikeaan? Eihän käytetyllä tuotteella ole vaihto-oikeutta, sehän on selvää, mutta tämähän ei ole käytettytuote? Mene nyt hyvä mies vaihtamaan tuote oikeaan ja anna myyjäliikkeelle mahdollisuus korjata virheensä.

Itse olen saanut hyvää palvelua larunpyörästä ja 2 Focuksen onnellinen omistaja.

nuubiainen
17.12.2011, 16.02
Alkoi naksumaan ohjainputken tienoilta.

Uteliaisuudesta kysyn, että oliko ko. rungossa emäputken ja kaulaputken liitos vahvistettu metallinpalalla?

Omassani naksuminen johtui siitä, että ton vahvikepalan alle oli mennyt hiekanjyviä, kun se on avoinna yhdestä saumasta. Huuhtelin jyvät sieltä pois ja naksunta loppui.

Jopoman
17.12.2011, 22.43
Mikset sä Jopoman mene vaihtamaan tuotetta oikeaan? Eihän käytetyllä tuotteella ole vaihto-oikeutta, sehän on selvää, mutta tämähän ei ole käytettytuote? Mene nyt hyvä mies vaihtamaan tuote oikeaan ja anna myyjäliikkeelle mahdollisuus korjata virheensä.

Itse olen saanut hyvää palvelua larunpyörästä ja 2 Focuksen onnellinen omistaja.

Ajattelinkin sitä käydä takaisin tarjoamassa kunhan ehdin. Lupaan oikeudenmukaisen tiedonvälityksen nimissä sitten raportoida sainko rahat takaisin. Uusi oikeatyyppinen laakeri on jo ajossa ja hyvin toimii.

Ei mun ollut tarkoitus aloittaa mitään "dissataan larunpyörää ja niiden myymiä fillareita"-ketjua. Olen saanut ko liikkeestä aiemmin ihan hyvää palvelua kun olen sieltä jotain pikkunippeliä käynyt hakemassa. Ihan vaan akuuttia sapetusta aiheesta halusin purkaa ja arvelin tämän olevan siihen sopiva foorumi.

Halloo halloo
17.12.2011, 23.54
Ei tiedonvälittämisessä mitään huonoa ole.

HMK
18.12.2011, 10.58
Vähän niinkuin 6 vuotta sitten eräässä hyvämaineisessa _pyörä_liikkeessä myyjä möi väkisin Campan IS laakeria (42mm) vaikka CaneCreek (41mm) oli hakusessa.
"Eihän näitä muunlaisia ole."
Ilmeisesti ei halunneet vakioasiakkaaksi. ..eikä saaneet.

Juu, vähän samaan tapaan kävi, kun yritin ostaa eräästä etelä-suomalaisesta liikkeestä kannatinta maantiepyörän 26mm ohjaustangolle. Yritettiin työntää 25.4mm kannatinta. Toki senkin väkisin ruuveilla puristamalla paikalleen olisi saanut, mutta eipä ne niin ole tarkoitettu käytettäväksi. Epäilyyni osan sopivuudesta tuli vastauksena liki huutaen, että "niitä ei muita mittoja ole, eikä ole koskaan ollutkaan"

Kyseinen pitkään toiminut liike on tunnettu nimenomaan maantiepyörien erikoisliikkeenä, ja tämä henkilö kai pitäisi olla yksi alan suurimpia guruja maassamme. Eipä silti, enimmäkseen hyviä kokemuksia liikkeestä muuten, ja ehkä siellä vielä joskus asioinkin. Tällaiset tapaukset vaan on omiaan ajamaan asiakkaita nettikauppoihin, kun ei siitä kivijalkaliikkeestä mitään hyötyä ole. Asiantuntevaa palvelua tai neuvoja on turha kysellä. Joskus onnistuu jotain ostamaan, kun etukäteen tarkalleen selvittää itselleen, mitä tarvitsee, ja pitää siitä kiinni liikkeessä. Ei kannata yhtään uskoa, mitä siellä sanotaan.

Tuohon ohjainkannattimeen muuten sain toisestakin liikkeestä saman kommentin, vähän pienemmällä metelillä vaan. Kolmannessa jo tiesivät sellaisia olevan, mutta ei ollut saatavilla. Tilasin sitten ulkomaan netistä.

Ja tämä viestihän ei sitten liittynyt mihinkään Larunpyörään mitenkään.

H. Moilanen
18.12.2011, 22.43
Uteliaisuudesta kysyn, että oliko ko. rungossa emäputken ja kaulaputken liitos vahvistettu metallinpalalla?

Omassani naksuminen johtui siitä, että ton vahvikepalan alle oli mennyt hiekanjyviä, kun se on avoinna yhdestä saumasta. Huuhtelin jyvät sieltä pois ja naksunta loppui.

Kyllä. Ensimmäisestä rungosta kokeilin puhdistaa väliä ilman mitään vaikutusta ja toisessa rungossa oli koko ajan pitkät lokarit kiinni.

Ripa H
19.12.2011, 15.15
Kyllä. Ensimmäisestä rungosta kokeilin puhdistaa väliä ilman mitään vaikutusta ja toisessa rungossa oli koko ajan pitkät lokarit kiinni.

Eihän se, että sulla oli pitkät lokarit eliminoi sitä mahdollisuutta että rungon väleihin pääsee likaa. Aika usein varsinkin metalliset vaihde- tai jarruvaijerinkuoren päätteet narisee rungon stoppareissa. Lika pahentaa aina asiaa. Narisevat ja naksuvat etupäät aika usein johtaa jälkensä stemmin ja stongan liitokseen (naurettava määrä likaa välissä). Auttaa kun puhdistaa ja laittaa kalvon esim. asennuspastaa väliin. Onpa useamman kerran ne itse aisalokaritkin natisseet ja naksuneet.

janneko
19.12.2011, 22.46
Mulla oli löysä ohjainlaakeri, jota ei saanut kiristettyä niin että klappi olisi kadonnut, mutta tanko olisi pyörinyt jouhevasti. Vein tämän melkein uuden Focuksen takuuhuoltoon Laruun. Vastaus oli juurikin tämä: "Tämmösiä nämä kaikki laakerit on". No se hikoili sen laakerin kanssa 10 minuuttia ja sai sen kiristettyä. Lähdin tyytyväisenä ajamaan kotiin kunnes laakeri löystyi taas parin kilsan jälkeen. :)

Jopoman
01.02.2012, 22.11
Noniin, lunastetaanpa lupaus!

Vihdoin, noin kuukauden myöhässä normaaliin vaihto/palautus menettelyyn nähden löysin aikatausta sen verran rakoa että kävin tarjoamassa laakeria takaisin larun pyörään (juu sairaan kiireistä on ollut). Lopputulos: rahat takaisin pahoitteluiden keralla. Nostan hattua!

maudicel
12.03.2012, 16.57
Minulla on hyvää palautetta kyseisestä liikkeestä.

Tänään kävin hakemassa ketjuruoskan ja työkalun pakan irroitusta varten.

Tuo työkalu oli mallia FR-1, joka ei käynytkään Ultegran takapakkaan, vaikka pakkauksessa kyllä mainittiin, että käy kaikille v.1985 jälkeen tulleille Shimanon pakoille.

Eipä siinä mitään, takaisin liikkeeseen (onneksi asun hyvin lähellä), jossa työkalu vaihdettiin käypään malliin asiallisten pahoittelujen kera. Olipa vielä niin, että uusi työkalu olisi ollut jokusen euron kalliimpikin, mutta erotusta ei tarvinnut maksaa.

Oivaa asiakaspalvelua! Suosittelen!

A_Telkkä
18.03.2012, 00.02
Alunperin olin vain menossa sovittamaan (ulkomaisesta) nettikaupasta katsomaani tarviketta, mutta päädyinkin ostamaan sen + toisen lisäkilkkeen saman tien Larun pyörästä. Lopulta hinta tässä suomalaisessa kaupassa oli halvempi kuin noissa nettikaupoissa.

Asiakaspalvelu oli laadukasta ja pienet kaupanpäälliset lastenpyörään lämmittivät myös. Tulen palaamaan tähän liikkeeseen vielä uudelleenkin.