PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vieraspatja?

alli
28.11.2011, 01.25
Pitäisi hommata (todennäköisesti) ilmatäytteinen vieraspatja, jossa itse köllisin välillä sukulaisen nurkissa. Biltsussa ja Hong Kongissa näytti nettisivujen mukaan ainakin olevan, tosin jälkimmäisten täyttämisestä ei ollut kerrottu. Olisiko kokemuksia, mikä olisi ok?

JohannesP
28.11.2011, 02.21
Jos oot vähänkään raskaampaa tekoa niin en suosittele. Itse olen kerran nukkunut sellasessa halppis mallisessa ja aamuyöstä ilmat oli puoliks kadonnu. Luultavasti venttiili päästi pikkuhijaa läpi kun 100kg oli päällä. Sanoisin jos painat alle 70kg saat hyvät unet, riippuu tietysti mallista.

nure
28.11.2011, 05.13
Hanki Futon, hyvä selälle ja menee pieneen tilaan rullalle...

mutanaama
28.11.2011, 08.08
Clash uulssonilta tullu hankittua kiinteällä pumpulla oleva king size-patja. Toistaiseksi kaikki on ollu ok, vieraat ei ole valittanut, vaikka painoa on ollu pariskunnan verran päällä.

JackOja
28.11.2011, 08.37
Pitäisi hommata (todennäköisesti) ilmatäytteinen vieraspatja, jossa itse köllisin välillä sukulaisen nurkissa....

HÄH? :eek:

JOS niillä sukulaisilla itsellään EI OLE tarjota vieraspatjaa se on hienovarainen vihjaus, että yövieraat eivät ole tervetulleita ;)

miku80
28.11.2011, 08.42
http://www.jysk.fi/165/388/420/4711800/a/catalog .. Siinä on sähköpumpullinen ja on 2v takuukin ja menee aikast pieneen tilaan tyhjänä joten helppo säilyttää kun ei ole käyttöä tai ottaa mukaan reissuun .. tai sitten http://www.jysk.fi/165/388/420/4739200/a/catalog kapeempi ..

alli
28.11.2011, 09.55
HÄH? :eek:

JOS niillä sukulaisilla itsellään EI OLE tarjota vieraspatjaa se on hienovarainen vihjaus, että yövieraat eivät ole tervetulleita ;)

Kyseessä iäkäs ihminen, jolla ei enää mahdollisuutta itse shoppailla... myös rollaattorin takia ei voi tuoda liikaa kiinteitä kalusteita nykyasuntoon. Kerroin vaan, että tulee omaan käyttöön, niin pitää tosiaan olla kelpo nukuttava :).

Kiitos vinkeistä ja lisääkin kokemuksia saa laittaa!

Oatmeal Stout
28.11.2011, 10.19
Jos ja kun hankit, niin ruudutettu pinta on parempi kuin sellainen perinteisen uimapatjan mallinen siis ennemmin Hong Kong kuin Jysk. Noin metrin levyinen on mukavampi kuin ihan kapea ja mukavampi reissussa kulkemaan on vähän ohuempi kuin paksumpi ellei autoile. Muksuilla on sellaiset ja itselläni on myös, yövyn sillä Vätternissä. Täyttöön saa myös patteritoimisen pumpun, jos nukkuu muuallakin kuin verkkovirran luona.

Grr
28.11.2011, 10.27
Kissat ja ilmapatjat ei sovi samaan huoneeseen.

VesaP
28.11.2011, 10.37
Kissat ja ilmapatjat ei sovi samaan huoneeseen.

Tottakai sopii vallan mainiosti! Ja kivaakin näyttää olevan vielä!

http://i8.aijaa.com/b/00231/9131432.jpg

http://i1.aijaa.com/b/00914/9131431.jpg

Tosin tämä patja taisi olla jotenkin viallinen kun se alkoi mystisesti vuotamaan heti uutena ja piti käydä vaihtamassa takuuseen seuraava... :eek:

MacGyver
28.11.2011, 10.40
...eikä niittikaulapannat, kaveri kertoi.

Highlander
28.11.2011, 11.16
Testattiin tässä syksyllä 2,5 kk vaimon kanssa sitä Jyskin Deluxe ilmapatjamallia missä on sähköpumppu kun oltiin putkiremonttia paossa. Hinta oli 60 €. Yllättävän hyvä oli nukkua ja muhinoida. Ei tarvinnut kovin usein täyttöäkään.

Tragos
28.11.2011, 13.10
Jos oot vähänkään raskaampaa tekoa niin en suosittele. Itse olen kerran nukkunut sellasessa halppis mallisessa ja aamuyöstä ilmat oli puoliks kadonnu. Luultavasti venttiili päästi pikkuhijaa läpi kun 100kg oli päällä. Sanoisin jos painat alle 70kg saat hyvät unet, riippuu tietysti mallista.

Samanlaista kokemusta myös parista kahden hengen ilmapatjasta, venttiili päästi ilmaa läpi kylkeä kääntäessä. Tämä täydellä kuormalla, yksin nukkuessa ilmat pysyivät sisällä. Sisäänrakennettu pumppu piti myös niin hirveää ääntä, ettei patjaa huvittanut kerrostalossa keskellä yötä täyttää.

Oman patjan elinkaari päättyi poksahdukseen, kun selän ja patjan väliin eksyi avainnippu. Nykyisin varavuoteena toimii kenttäsänky (http://www.varusteleka.fi/product/muut/mil-tec-kenttasanky-alumiinirungolla-192-x-66-x-43-cm-oliivinvihrea/_2IR0VNN1L).

BONK
28.11.2011, 14.13
JYSK:n patja (meillä sekä yhden että kahden nukuttavat mallit) on erinomainen hintaansa nähden. Parhaillaankin meillä loisivat vieraat majoittuvat moisella, 90 kg äijä ja hento nainen, eikä yön aikana ole juuri tyhjentynyt. Ensimmäisellä täytöllä eli ensimmäistä kertaa käyttöön otettaessa patja pitää pumpata täyteen ja sen jälkeen laskea heti hieman tyhjäksi ja sitten heti uudestaan täyteen. Tällaiset ohjeet antoivat aikanaan JYSK:ssä. Sen jälkeen on pumppailtu ihan normaalisti.

Näille JYSK:n varavuoteille voi kyllä antaa täydet pisteet, mahtuvat pieneen tilaan, ovat valmiina 5 minuutissa ja erittäin miellyttäviä nukkua.

alli
28.11.2011, 18.48
Vaikuttaisi lupaavimmalta tuollainen metrin leveä Jyskin patja, hintakaan ei ole hirveä. Retkipatjan olen täyttänyt niin, että ensin puhallan pinkeäksi ja sitten nukkumaan mennessä lasken ilmaa vähän pois, jotta on pehmeämpi alusta. Mutta nämä laitetaan sitten niin täyteen kuin menee ilmeisesti, paitsi ekalla kerralla hiukan kikkaillaan?

Auton sytyttimestä tai patteripumpulla täytettävyyskin olisi hyvä optio, jos joskus menisi autolla leirintäalueelle. Viiime kesänä ainakin naapuriteltalla täytettiin patjaa kovalla vinkunalla.

JiiPee
28.11.2011, 19.00
Viiime kesänä ainakin naapuriteltalla täytettiin patjaa kovalla vinkunalla.

Täytettiin joo mutta ei patjaa(ot). Jyskin patjalla maattu muutamana kesänä viikon kerrallaan teltassa kalareissulla. Tuntuis että kestää ydinsodan ja esim. hiekkaset kahluukengät, puukon kirveen yms. mitä nyt jurripäissään telttaan asti tullu roudattua. Hiitekkiä sanon mä!
Mulla täyttö tapahtunu silleen että ekaks tankannu sporttijuomaa ja slerbaa pakin turvoksiin, shitte hjiipiny theltall-e ja lashkenu ilmaa silleen vjäh-hän kerrallaan ulos....prrrrrt ?

alli
28.11.2011, 19.10
^Ko. puolalaisten omilta vinkunoilta suljin korvat jo alkuillasta, kun ruokailivat, karmeeääninen daami... ot.

AnttiL
29.11.2011, 06.55
Mun mielestä nuo narisee, siis ilmatäytteiset patjat.

alli
29.11.2011, 08.36
Retkipatja ainakin natisee... korvatulpat vaan korviin. Ite ihmettelen, mahtaako haista kumiselle.

JackOja
29.11.2011, 08.48
Mitäs jos hankkisisit sellaisen "matkalaukuksi" kolmessa osassa taittuvan vaahtomuovisen vieraspatjan? Ei natise eikä tarvii pumpata.

Tai Futon (http://www.tempur.fi/VUOTEET-PATJAT-JA-RUNKOMALLISTOT/TEMPURPATJAT.aspx?FUTON%C2%A0VIERASPATJA%C2%A0by-Tempur%C2%AE&_p=101&_c=152), niinkuin nure jo ehdottikin.

Oatmeal Stout
29.11.2011, 09.46
Mitäs jos hankkisisit sellaisen "matkalaukuksi" kolmessa osassa taittuvan vaahtomuovisen vieraspatjan? Ei natise eikä tarvii pumpata.

Tai Futon (http://www.tempur.fi/VUOTEET-PATJAT-JA-RUNKOMALLISTOT/TEMPURPATJAT.aspx?FUTON%C2%A0VIERASPATJA%C2%A0by-Tempur%C2%AE&_p=101&_c=152), niinkuin nure jo ehdottikin.
Käteviä kuljettaa mukanaan käsimatkatavarana!

alli
29.11.2011, 10.28
Kaikki kokoonmenevät vaihtoehdot käy.

Vaahtomuovi suoraan lattialla ehkä tuntuu hiukan askeettisemmalta kuin korkeampi ilmapatja. Futon kuulostaisi mielenkiintoiselta, mutta vain seitsemän senttiä? Ja luultavasti ihan toisella tavalla hintaakin. Pitäis katsoa sellainenkin jossain.

JackOja
29.11.2011, 10.33
Käteviä kuljettaa mukanaan käsimatkatavarana!

Jaa pitikö sen olla sellainen? Mää käsitin, että alli ajelis autolla...

...Auton sytyttimestä .. autolla leirintäalueelle.....

alli
29.11.2011, 11.02
Tää varapeti tulisi kiinteästi yhteen paikkaan tai siirretään autolla. Haen hiukan enemmän mukavuutta kuin repussa kulkevassa retkipatjassa. Leirikäyttökin pitänee unohtaa noissa korkeissa ilmavaihtoehdoissa, teltassa loppuu korkeus kesken :).

Sirkkusofia
29.11.2011, 13.28
Outwellin ilmapatja kulkee mukana, mutta on (kuulemma) hyvä nukkua. Säänrakennettu ilmapumppu.

Saa ainakin partsakaupasta http://www.partioaitta.fi/Outwell_Flock_Classic_Single

villef
29.11.2011, 23.26
Tää varapeti tulisi kiinteästi yhteen paikkaan tai siirretään autolla. Haen hiukan enemmän mukavuutta kuin repussa kulkevassa retkipatjassa. Leirikäyttökin pitänee unohtaa noissa korkeissa ilmavaihtoehdoissa, teltassa loppuu korkeus kesken :).

Riippuu kuule ihan teltasta :D
Meillä noita pumpullisia 2 kpl, toinen (yhden hengen) sisäänrakennetulla ja toinen (2 hengen) erillisellä pumpulla. Molemmat on kyllä hintansa haukkunu moneen kertaan ei todellakaan mitään ongelmia.. Hieman narisevat ja (erittäin) pieni haju, mutta ei ainakaan mun yöunia ole haitannu.. Pumppu tosin pitää sellaista ääntä, ettei tosikaan, mutta ei kyllä meillä ole päästäny ilmojakaan.. Joku TV-shopista tilattu (kyllä, joku tilaa sieltäkin (vaimo)) halpa ja yllättävän hyvä..

cujo
29.11.2011, 23.45
Mun mielestä nuo narisee, siis ilmatäytteiset patjat.

Näin jälleenmyyjän vinkkelistä ilmainen vinkki. Laittakaa ilmapatjan ja lattian väliin esim. matto, lakana, peitto tms. jolloin esimerkiksi lattiamateriaalin ja vinyylin välinen narske ei ole enää häiritsevä tekijä.
Luonnollisesti jos narina on säännöllistä ja kuuluu vierestä, niin siihen lienee ainoa konsti vaihtaa vierustoveria... :p
Kertaalleen täyttäminen ja tyhjääminen perustuu siihen, että uutuuttaan ainakin Intexin ilmapatjat hieman "venyy", jolloin se voi tuntua myös hmmm... "vajumisena".

alli
06.12.2011, 23.10
Maanantaina kerkesin patjakauppaan ja ostin tuon Jyskin 47 cm korkean Intexin tavallisella petarilla. Täksi pyhäksi sain majapaikan vuodesohvalla toisaalla, joten patja tuli vasta koetäytettyä. Täyttöääni ei mun mielestä ollut imuria kovempi ja nopeasti patjan sai käyttökuntoon. So far so good. Saa nähdä miten uni siinä sitten maittaa, toivottavasti hyvin tietenkin. Extralakana alle -vinkki on myös pistetty korvan taakse ja sellainenkin on jo varattu.