PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocrossari, kaksi vaihtoehtoa



Mosh
30.10.2011, 21.35
Hei!

Olen nyt katsellut cyclocross pyörää jonkin aikaa ja testaillut, valintani kohdistuu nyt kahteen seuraavaan malliin, joista olen saanut tarjoukset samaan hintaan:

Ridley X-Ride 105 Shimanoilla
http://www.ridley-bikes.com/pd/fi/en-gb/4/353/cyclocross/X-RIDE

Focus Mares AX 2
http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33&products_id=217

Tiedän ainakin, että Ridleyn alkuperäinen hinta on reippaasti Focusta korkeampi ja siten osat ehkä laadukkaampia? Vai maksaako merkki? Tämä on ensimmäinen "kunnon" pyöräni, joten kryptisten termien paljous pistää pään aika sekasin :o

Petteri M
30.10.2011, 21.52
Kummastakin fillarista löytyy kokemusta (Focucsesta 105 Mares 2010 eli käytännössä sama fillari kuin AX 2 paitsi aikaisempi vuosikerta). X-Ride on mielestäni selvästi parempi.

nuubiainen
30.10.2011, 22.21
selvästi parempi

Voisi tietysti olla mielenkiintoista kuulla myös perusteluja...

Risto Koivunen
30.10.2011, 22.33
Tiedän ainakin, että Ridleyn alkuperäinen hinta on reippaasti Focusta korkeampi ja siten osat ehkä laadukkaampia? Vai maksaako merkki?

Noiden "alkuperäisten hintojen" suhteen kannattaa ajoittain olla hieman varuillaan, ainakin jos kyse on valmistajan/maahantuojan suositushinnasta - niissä saattaa olla merkistä riippuen enemmän tai vähemmän ilmaa.

Oletko itse käynyt koeajamassa noita pyöriä?

Mosh
30.10.2011, 22.33
Missä suurin ero syntyy? Vaihteisto sama, molemmissa alurunko ja hiilikuituhaarukka. Geometrialtaan rungot on tietty erilaiset, mutta en tiedä tekeekö se eron siitä kumpi on parempi fillari vai ei.

Olen koeajanut fillareita mutta menen huomenna uudelleen koeajamaan. Haluaisin tietää vähän tarkemmin missä mennään osien todellisen laadun suhteen, jos ajokokemus itsessään ei riitä tekemään eroa.

Risto Koivunen
30.10.2011, 22.57
Geometrialtaan rungot on tietty erilaiset, mutta en tiedä tekeekö se eron siitä kumpi on parempi fillari vai ei.


Geometria voi vaikuttaa siihen, kumpi runko sopii paremmin oman kroppasi / käyttötarkoituksesi kanssa.

Jos haluat yksittäisen, selkeän mittarin jolla vertailla noita pyöriä, niin ota mukaan kalavaaka tms. ja punnitse nuo pyörät (itsellesi parhaiten sopivassa runkokoossa ja ilman ylimääräisiä kilkkeitä). Pyörän keveyttä yleensä arvostetaan, ja kevyemmät osat ovat lähtökohtaisesti kalliimpia kuin vastaavat painavammat osat.

Mosh
30.10.2011, 23.20
X-ride taitaa viedä painossa voiton, koossa 54 noin 9 kiloa. Kaupan varmaan ratkaissee se, kumpi myyjä lyö paremman diilin pöytään ja tietysti se, jos yhden mukavuus on selvästi parempi. Työmatkapyörän lisäksi on triathlonit mielessä ens vuonna.

Peruskäyttöpyöränä kauppa ja baarireissuille on vm. 96 Mongoose "maasturi" :)

Polla
31.10.2011, 08.51
Jos nyt haluaa jotain fyysisiä eroja hakea niin x-ridessä on täyshiilikuituinen keula, focuksesta en ole varma onko keiula alumiini keulaputkella vai ei, netistä ei tietoa löytynyt. Ridley on vuoden 2012 mallia (jos siis koeajoit valkoista runkoa etkä mustaa joka on 2011) ja focus 2011. kummassakin pyörässä on pyörämerkkien omien housebrandien osia (satula, ohjaustanko, satulatolppa jne.) joiden vertailu on aavistuksen vaikeaa. Kiekot kummassakin perus hyvää tavaraa.

Mutta ota se pyörä joka tuntuu sinulle paremmalta ja herättää fiilistä :)

nure
31.10.2011, 17.05
Ovat kummatkin yhtä hajuttomia ja mauttomia, ei mitään vikaa muttei mitään kiinnostavaakaan... Ainoat erot löydät koeajamalla jos sittenkään...

jaksu
31.10.2011, 17.10
Ovat kummatkin yhtä hajuttomia ja mauttomia, ei mitään vikaa muttei mitään kiinnostavaakaan... Ainoat erot löydät koeajamalla jos sittenkään...

Kun puhutaan krossareista niin mielestäni merkin Ridleyn pitäisi tuoksahtaa aika vahvasti menestykselle :)

znood
31.10.2011, 17.38
Noilla ei ole selvää eroa puoleen eikä toiseen koska peruspyöriä ovat ilmaan minkäänlaisia erikoisuuksia. Käy koeajamassa ja päätä sitten.

Kannattaa katsella tarkkaan esim tilat haarukassa(että mahtuuko leveämpi tai nastakumi). Lokarien ja ritsien kiinnitysmahdollisuus ja tietysti se, että kumpi loppupeleissä miellyttää omaa silmää enemmän.

IncBuff
31.10.2011, 18.28
Geometriassa taitaa merkittävin ero olla. Jollekin Ridleyn korkea ja lyhyt geo sopii jollekin ei.

Mosh
31.10.2011, 18.55
Veri veti nyt Ridleyn suuntaan. Belgialainen fillari tuntuu jotenki oikeelta, kun kaikilla tuntuu olevan italiaano. Kaltaiselleni nöösille tuo on kaikkea muuta kuin hajuton ja mauton fillari, koko on just nappi ja pyörä on todella hyvä hallita. Tässä on ensimmäinen oikea pyöräni, en siihen ihan aluksi ollut ajatellu sijoittaa yli tonnin mutta niin siinä kävi. Tuntuu olevan rungossa muutenkin hyvin tilaa just noille nastoille, eikä pitäisi heti mennä mudasta ja skeidasta tukkoon.

Kiitos kaikille avuista, tuntuikin siltä että valinta on pitkälti enemmän fiilisjuttu ku teknisten speksien pakkomielteinen vertailu. Valokuvaharrastuksessa saan jo tarpeeksi kuunnella ns. pikselinu**ijoita joiden elämä keskittyy enemmän pikselien tarkkailuun kun valokuvaamisesta nauttimiseen. Pyöräily saa vielä toistaiseksi olla se halvempi harrastus, katsotaan miten pitkään...

Kiitos avuista!

kenaattori
31.10.2011, 20.05
Veri veti nyt Ridleyn suuntaan. Belgialainen fillari tuntuu jotenki oikeelta, kun kaikilla tuntuu olevan italiaano. Kaltaiselleni nöösille tuo on kaikkea muuta kuin hajuton ja mauton fillari, koko on just nappi ja pyörä on todella hyvä hallita. Tässä on ensimmäinen oikea pyöräni, en siihen ihan aluksi ollut ajatellu sijoittaa yli tonnin mutta niin siinä kävi. Tuntuu olevan rungossa muutenkin hyvin tilaa just noille nastoille, eikä pitäisi heti mennä mudasta ja skeidasta tukkoon.

Kiitos kaikille avuista, tuntuikin siltä että valinta on pitkälti enemmän fiilisjuttu ku teknisten speksien pakkomielteinen vertailu. Valokuvaharrastuksessa saan jo tarpeeksi kuunnella ns. pikselinu**ijoita joiden elämä keskittyy enemmän pikselien tarkkailuun kun valokuvaamisesta nauttimiseen. Pyöräily saa vielä toistaiseksi olla se halvempi harrastus, katsotaan miten pitkään...

Kiitos avuista!

Onnittelut valinnastasi, kannattaa luottaa omaan fiilikseen ja intuitioon.

T. Ridley X-Bow omistaja ja semi-pro valokuvaaja :)

Mosh
31.10.2011, 20.53
Jesh, en malta odottaa että pääsen vähän ajamaan!

Jouduin muuten heti alkuun pakkaamaan fillarin takakonttiin ja täten irrottamaan etupyörän. Nyt ei oikeen etu-oikea jarruapala palaudu kunnolla, eli cantileverit on off-center. Säädänkö tässä tapauksessa sitä pienen pientä ruuvia (hienosäätöruuvi?) joka on jarrun alareunassa?

ArtK
31.10.2011, 22.06
Just sitä pienen pientä ruuvia mutta tarkista ensin että etupyörä meni suoraan.

Mosh
01.11.2011, 10.48
Joo pitää ehdottomasti nyt tarkistaa että pyörä on satavarmasti suorasas. Tyhmä kysymys, mutta voiko tämä pienen ruuvin säätövara loppua? Jostain syystä palat ei palautunu kohdilleen kun jouduin irrottamaan oikean ankkurin että renkaan saisi irti ilman väkivaltaa.

Kiovan Dynamo
01.11.2011, 11.18
Eihän se jousi päässyt pomppaamaan pois paikaltaan?

Ainakin Tektroissa sen pienen ruuvin säätövara saattaa hyvinkin loppua kesken, mutta sitten voi olla jo muutenkin vähän säädöt viturallaan.

Mosh
01.11.2011, 11.55
Jarrupalat palautuvat samaan asentoon jos kaapeli on irti, joten en usko että vaijeri pääs mitenkään pomppaamaan. Vasen etupala joka on ankkurina palautuu todella pitkälle, oikea puoli jää tosi lähelle vannetta. Pitänee ehkä kuitenkin tarkistaa jousikin, eroa vasemman ja oikean jarrupalan välillä on melko paljon, puolisen senttiä.

Kiovan Dynamo
01.11.2011, 12.18
Onkohan siinä haarukassa useampi reikä palautusjouselle? Ovatko molemmat jouset varmasti samassa reiässä? Puolen sentin ero kuulostaa pahalta.

Kuvakin ois tietty kiva?

Penseilijä
01.11.2011, 22.35
Eiköhän siellä ole jotain keturallaan jos ruuvin säätövara loppuu. Etuhaarukassa on palautusjousia varten 3 reikää molemmin puolin, kannattaa tosiaan varmistaa että ovat samoissa rei'issä. Kuulostais vähän siltä että näin ei ole. Omat tektrot on keskimmäisissä koloissa

Mosh
02.11.2011, 20.52
Onnistu etujarrujen säätö todella helposti kiertämällä oikeaa kierroksella kireämmälle. Nyt toimii hienosti. Säädin vielä jarrupalaa että etureuna osuu vähän ennen takaosaa, todella hienosti pelaa :D