PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiihtoasu, urheilullinen ja laadukas

Pyöräpummi
09.10.2011, 21.28
Nyt sitten saa suositella mikä on viimeinen sana hiihtopukeutumisessa. Ei muodin kannalta vaan että ne ovat teknisesti parasta laatua. Lerpattajarätit voi lähettää hip-hoppareille!

Yritin hakea netistä mutta tulos oli ihmeellisen laiha.

xtrainer80
09.10.2011, 22.36
Odlo-merkkiä suosii ainakin monet kilpahiihtäjät tällä hetkellä.

Tuosta hiihtoasu lenkille:

http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-vaatteet/hiihtopuvut/fly-set/

Ja tästä vaikka kisoihin:

http://www.run-go.fi/index.php?PROD=1292&CAT2=6&CAT=2&lang=fin

Sitten on esim. Löffler hyväksi havaittua, ja taitaa Rukalla olla myös "oikeita" hiihtovaatteita. Ja tietysti ex-mestarihiihtäjän Björn Daehlien vaatemallisto, jota myy mm. Intersportit.

hannupulkkinen
09.10.2011, 23.08
Mulla on tämmönen. (http://www.fortesport.fi/hiihtoasu_kv__action_pr_105.html) Lämmin, mutta ei liian lämmin. Sopii kaikille pakkaskeleille. Ei ole luonnossa niin vetelän näköinen kuin kuvassa. Todella mukava asu.

Pyöräpummi
09.10.2011, 23.14
Eikös "kondomipuku" ole enää huudossa? Onko se muuten helppo pukea?
Pyöräilyssä olen huomannut että kaikkein parhaimpia vaatteita ovat mahdollisimman ihonmyötäiset.
Olen aivan ulalla näistä. Niin paljon on aikaa hiihtämisestä.

hannupulkkinen
09.10.2011, 23.29
Jos kilpahiihtoasun haluat niin sitten sitä kondomia, mutta ei niillä ole kiva muuten lenkkiä heittää. Haalareita ei nykyisin monikaan käytä, housut ja pusakka erikseen myös näissä kondomeissa.
Ei kyllä edes noissa massahiihdoissa kovin useilla näitä kondomeita näe muilla kuin aivan kärjellä. Tuommonen separaatiomalli on kyllä helppo pukea.

hannupulkkinen
09.10.2011, 23.32
Tässä on (http://www.fortesport.fi/kisa_asu_kv__team_pr_802.html) sitä makkarankuorilinjaa.

Ossipoika
10.10.2011, 11.11
Odlon vaatteet on tosiaan kovassa huudossa hiihtopuolella. Myös Björn Daehlie -vaatteet on hyviä, koska Odlo valmistaa ne ;)
Kisapukuja ei monikaan käytä lenkkeillessä, housuja useammin jos on lämminverinen yksilö. Itse vedän kisa-asulla VK-treenit jos ei ole liikaa pakkasta (kisojen lisäksi). Muuten mennään lämmittelyasulla tai vähintään takilla.
Craftilla on myös hyviä vaatteita, samoin nonamella nykyään. Noname on vähän halvempi, mutta ajaa asiansa loistavasti. Sportfulilla on myös hiihtoasuja, mutta itse olen mieltynyt odlon vaatteille.

Speedgoat
10.10.2011, 14.43
Hmm... ajankohtainen aihe, mutta mitä tämä tarkoittaa: "Kainalosta kyynärpäähän asti yltävä 10cm leveä verkko"?

tmile
10.10.2011, 15.46
Eikös "kondomipuku" ole enää huudossa? Onko se muuten helppo pukea?.

Käytän välillä vanhaa 90-luvun kilpakortsua alushaalarina. Pelkästään se päällä ei kehtaa hiihtää, ainakaan ilman ninjahuppua.

Hmm... ajankohtainen aihe, mutta mitä tämä tarkoittaa: "Kainalosta kyynärpäähän asti yltävä 10cm leveä verkko"?

Tuuletusaukko varmaan, jos materiaali on tuulenpitävää.

Olen hiihtänyt Haltin hiihtohousuilla ja säästä riippuen ohuella tuulitakilla tai softshell-takilla. Taidan tänä vuonna ostaa uudet, esim. Haltilla (http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-vaatteet/hiihtopuvut/socerer-set/)on noita asuja, mutta liikkeessä ne kannattaa sovittaa. Suosin henkselihousuja joissa on edessä tuulenpitävä kalvo. Ja softshell takkia.

Pekka L
10.10.2011, 16.39
Kisapukuja ei monikaan käytä lenkkeillessä, housuja useammin jos on lämminverinen yksilö. Itse vedän kisa-asulla VK-treenit jos ei ole liikaa pakkasta (kisojen lisäksi). Muuten mennään lämmittelyasulla tai vähintään takilla.

Sukkahousuilla menee helposti miinus kymppiin asti jos on tuulenpitävät kalsarit. Nollasta miinus viiteen menee peruskalsareilla.
Yläosaan sitten tyköistuva lämppäritakki. Lämppärihousut vasta kun pakkasta on tarpeeksi.
Kylmä pitää olla ekalla kilsalla. Jos tarkenee, niin päällä on liikaa vaatetta.
Lämppäritakin alle ei koskaan tuulenpitävää aluspaitaa, jos takki on tuulenpitävä!

Meilläpäin liikkuu talvisin yksi kirkkaansininen kortonkipuku mallia "mietaa", olisko Terinit-merkkinen.
Sattuu omistaja olemaan vielä samassa pyöräilyseurassa...;)

Löffler, Sportful, Odlo, Rukka, Björn D, Future.
Eiköhän noista löydy mieluisa malli.

timoe
10.10.2011, 20.48
Tietenkin jos on tärkeää maksaa paljon ja olla viimosen päälle tyköistuva niin nuo aiemminmainitut ja (myös mainittu) craft? Mainittiinko Salomon jo?

Mutta jos ei ole niin tärkeää se muodikkuus, niin kotimaisilta toimijoiltakin jotain löytyy, Gitanosport http://www.gitano.fi/treeniasut.htm tekee hiihtoasua halvalla ja urheiluareena tekee räyhäkkäitä pikaluistelupukuja jos kondomia kaipaat...ja Häijäältä löytyy kohtuuhintaista kisa-asua = ohuempi ja kylmempi taviskuntoilijalle?
http://www.haijaa.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=267

Mutta hiihtää voi juoksuvarusteinkin soveltaen, esim edestä tuulenpitävät windstoppertrikoot + irtohenkselit on toimivaksi havaittu (muuten housut tippuu)

Moni puöräilyvaate, myös säämiskätön trikoo, sopii hyvin hiihtoon. Kovemmalla pakkasella hiihtelen urheiluareenan pitkillä pyöräilytrikoilla, windtex kalvo edessä.

Hiihdossa tulee yläkroppaan ihan eri lailla hiki kuin pyöräillessä, ja joka puolelta kalvotettu puku on kiduttava hikiumpio. Siis tuulta pitävää eteen ja hngittävää taakse.

Mulla on tuolta gitanosta jostain messuilta ostettu halvat ei kalvo hiihtohousut ja takki jotka on lämpimällä säällä kalvoasua paremmin hengittävät...

Nämä tosin mitkään ei ole kovin trendikkään näköisiä, olen nähnyt campagnolo logoilla hiihtäjiä myös

Proj.nro
11.10.2011, 10.08
Odlon asuja kerran tutkin ja muuten vaikuttivat hyvältä, mutta yksiäkään hengkselihousuja ei löytynyt. Mielestäni ehkä tärkein yksityiskohta hiihtohousuissa.

Pyöräpummi
11.10.2011, 16.22
Tietenkin jos on tärkeää maksaa paljon ja olla viimosen päälle tyköistuva niin nuo aiemminmainitut ja (myös mainittu) craft? Mainittiinko Salomon jo?

Juuri tyköistuvuus on ulkoasujen taikasana. Mitä paremmin ne myötäilevät ihoa sitä lämpimämpiä ja hengittävämpiä niistä voidaan tehdää. Ihon ja kankaan välissä pitää olla ilmatila, mutta sen pitää olla mahdollisimman pieni. Lerpallaan olevaan asuun jää ilmatiloja jotka ovat kuin kylmää ilmaa tuovia palkeita. Tämä on kylmä tosiasia.
Ei ole eikä tule "kondomin" voittanutta oli puku sitten yksi tai kaksiosainen.
Ikävä kyllä tyköistuvien kylmään ilmaan tarkoitettujen asujen tekeminen on kallista.
Hiihtoasuissa olisi hyvä olla etupuolella jonkin verran viimaa estävä kangas, mutta ikävä kyllä monet kalvot eivät hengitä tarpeeksi.

Kotimaisista valmistajista on huonoja kokemuksia. Niillä vaan ei ole ollut resursseja tuotekehitykseen, jota laatu vaatisi.
Minulla oli Urheiluarenan pitkät pyörähousut joissa oli edessä hyvin vahva tuulenestokangas. Se oli tosissaan masokistin asu.
Viimanesto oli ensiluokkainen mutta täysin hengittävyyden kustannuksella.

Periaatteessa yksiosainen puku olisi kaikkein parhain mutta sen ongelmana on mitoitus. Ihmisten selän ja jalkojen pituussuhde on hyvin eirilainen.
Kommenttien perusteella se oli ruma, mutta johtuuko se siitä että pelkäätte sen näyttävän kuinka pienet munat teillä on. Siinä tapauksessa laittakaa jotain täytettä sinne.

Kiitos kaikille vinkeistä!

Voisiko joku kertoa mihin kannattaa mennä sovittelemaan noita asuja? Olisi kai paras ostaa ne ihan kaupasta kun ei ole varma koosta jos ei niissä nyt ole suurta lisähintaa.

Jussi_L
11.10.2011, 17.26
Eilen jo meinasin kirjotella, mutta ajattelin, että eiköhän nuo kaikki laatumerkit ole jo lueteltu. Kyllä noista pitäs varmaan jokaiselle sopiva löytyä. Ittellä on Craftin sekä Rukan lämppäri/treeniasut + vanhempi Briko, noista 90 % tulee käytettyä Craftia, sit on pari eri (Craftin ja Odlon/Salomonin) liiviä yläkropalle kylmemmille keleille. Kisatrikoona Haltin kortonki, siitä tulee housuja leudommilla keleillä käytettyä ihan lenkilläkin. Yleensä puvun alle riittää aluskerrasto, kelin mukaan joko tuulenpitävä tai ilman. Itte en henkselihousuja juuri koskaan enää käytä, en oo kokenu niitä niin tarpeelliseksi.

Eiköhän noita asuja ala pikkuhiljaa urheiluliikkeisiin tulla, ei välttämättä vielä ole valikoima laajimmillaan, mutta tuota pikaa varmaankin on.

PaH
11.10.2011, 19.30
Löffleriltä löytyy kans suht laaja, suht hinnakas ja suht laadukas valikoima kampetta myös hiihtelyyn.
Noista on ittelle tullut hiukka sellainen fiilis, et laatu ei oo enää ihan sitä mitä oli ennen. Ekat hankkimani
löffen windstopper-pökät on >10 v ikäiset ja niillon hiihdelty jokusia tuhansia tunteja, ne mitään tuulta
enää pidä ja päivä paistaa lävitte, mut yhtään saumaa ei oo auki eikä muoto oo alkuperäisestä mihkään
muuttunu. Vastaavat tuoreemmat on heikommassa hapessa.

Brikon tarjonta on nykyään heikkoa täällä ja mallivalikoima on niukka, mut hiukka vanhempia malleja saa
keskieuroopan putiikeista edukkaasti ja noissa on leikkaukset ainakin tälläiselle ajokoiralle kohdillaan.
Kestävimmät kontonkimallin vermeet on mulla ollu Brikoa, mulla on lyhyiden ws-boxereiden päällä yleensä
noi löffen haalarimallin WS-pöksyt ja sen päällä räikeet trikoo-pöksyt - noin tarkenee -20 asti ja tuntuu
ettei noita Brikoja saa loppumaan millään. TT-Future oli parhaimmillan samaa tasoa, harmi et business
meni kiville.

Odlo ja BD on nykyään helposti saatavilla ja varmoja valintoja. Salomonilla ja Swixillä on kans jotain ihan
soivia malleja. Sellasiltakin merkeiltä kun Mountain Hardwear, North Face ja Patagonia, löytyy ihan omia
malleja myös murtsikkahiihtoon, mut noita on turha tältä puolen merta hakea. Ameriikasta saa. Omin yhdet
MHW:n pöksyt aikanaan Banffista ja olivathan parhaat päällyspöksyt joita hiihtoon oon tavannu.
Wiimeinen näköhavainto noista on kuivumassa partsin narulla Cognessa (ITA), tuuli vei ...

ussaf
16.10.2011, 14.01
Ajankohtainen aihe, tosiaan. Itsellä on etsinnässä takki, joka soveltuisi hikihiihtoon ja kylmemmän kelin fillarointiin syksyllä ja keväällä. Mikään kisakortonki ei ole hakusessa, mutta mielellään asu saisi olla niin istuva kuin mahdollista kuitenkin. Viime vuonna sovitin useammatkin Craftit ja Haltit, mutta pitkänä laiheliinina ne pituuden puolesta sopivat koot oli aina väljiä.

Mistä päästäänkin itse kysymykseen: olisiko jollain merkillä erityisen timmiä mitoitusta?

Ja siks toisekseen, onks noista KV+:n vehkeistä (http://www.fortesport.fi/treenipuku_kv__exclusive_pro_pr_9161.html#product_ description_anchor) kokemuksia kenelläkään? Vaikutti kiinnostavilta, mutta kokotaulukon perusteella olisi valittava XXL (184) ja siitäkin pituusmitasta puuttuu 5cm...

marco1
16.10.2011, 14.39
Sellasiltakin merkeiltä kun Mountain Hardwear, North Face ja Patagonia, löytyy ihan omia
malleja myös murtsikkahiihtoon, mut noita on turha tältä puolen merta hakea.

Hmm, olen hankkinut Patagonian setin ihan juuroopasta ja keväällä kattelin hiihtoon pelittävää TNF:n sarjaa tuolla yhdessä pohjoisen kaupassa. Patagonian housut ovat suosikit silloin kun ei ole rikoopäivä - ne ovat joustavaa tuulenpitävää ja melko hengittävää materiaalia suht istuvalla leikkauksella.

PaH
16.10.2011, 15.02
@marco - Juu. Satunnaisesti jotain jossain. Aholalla Ä-lompolossa oli viimetalvena mallisatsi kans TNF:ää, mut niukasti
kokoja eri malleista. Patagoniaa oon itsekin nähny tarjolla, mut semmosissa mestoissa jotta sinne on mentävä jos
kauppaa meinaa käydä. Vai onks noita tarjolla jossain ihan intervebin kautta?

usko juntunen
16.10.2011, 17.36
... mutta pitkänä laiheliinina ne pituuden puolesta sopivat koot oli aina väljiä.

Mistä päästäänkin itse kysymykseen: olisiko jollain merkillä erityisen timmiä mitoitusta?

Ja siks toisekseen, onks noista KV+:n vehkeistä (http://www.fortesport.fi/treenipuku_kv__exclusive_pro_pr_9161.html#product_ description_anchor) kokemuksia kenelläkään? Vaikutti kiinnostavilta, mutta kokotaulukon perusteella olisi valittava XXL (184) ja siitäkin pituusmitasta puuttuu 5cm...
Kokemusta on ja sanoisin että mitoitus on timmi tällaiselle -vain korvat näkyy rautakangen takaa tyypille- Juuri tuon tyköistuvuuden takia hankin ko. asun, koska takki sopii erinomaisesti myös välikelin pyöräilyyn. Napakka kaulus, samoin hihansuuresorit eikä ole mahan kohdalta purje. 174cm lyhyt olen ja koko on L. Yleensä joutuu valitsemaan joko M tai S-koon

marco1
16.10.2011, 17.40
Vai onks noita tarjolla jossain ihan intervebin kautta?
Re: Patagonia
No on ja ei. Suomessahan FreeHeels kippasi ja olisinko sieltä ostanut jotain ja jotain sitten sieltä täältä Italian pikkukaupoista (sijainti hyvinkin kaukana ns. mestoilta) joissa on sattunut välillä olemaan ihan hyvä valikoima Patagoniaa. On niillä joillakin nettisivut mutta eipä riitä latinantaito sieltä tilaamiseen.
Olisko vielä tuo Patagonian nettivalikoimakin eri kuin kuvastoissa joten tiedä niistä.

ussaf
16.10.2011, 20.27
Kokemusta on ja sanoisin että mitoitus on timmi tällaiselle -vain korvat näkyy rautakangen takaa tyypille- Juuri tuon tyköistuvuuden takia hankin ko. asun, koska takki sopii erinomaisesti myös välikelin pyöräilyyn. Napakka kaulus, samoin hihansuuresorit eikä ole mahan kohdalta purje. 174cm lyhyt olen ja koko on L. Yleensä joutuu valitsemaan joko M tai S-koon
No tuohan kuulostaa hyvältä, kiitti infosta. Pitää harkita ihan vakavasti, voihan tuon tosiaan palauttaa jos ei natsaa.

EePee
17.10.2011, 15.11
Ääni Löfflerin WS asuille täältäkin, kirpasee ehkä hieman kassalla, mutta ovat kyllä hintansa arvoisia. Ei ehkä ihan viimeisiä muotikotkotuksia, mutta yksityiskohdat on mietitty tarkkaan ja kestävät! Viitisen vuotta mennyt viimeisellä lämmittelyasulla ja näyttää vielä kuin uudelta. Ongelma on vaan, että harvat myyvät, vielä harvemmalla enemmän malleja ja kokoja rekissä ja vielä harvemmin minkäänlaisessa alennuksessa. Olenkin jo vuosia sitten tehnyt päätöksen, että jos jossain näkyy viisnelosia Löffejä halvennuksessa, ostan ihan sama mikä asu ja malli.. :)

Pyöräpummi
17.10.2011, 20.08
Jotenkin näyttää siltä että Odlo on teknologiajohtaja tällä alueella. Heillä on aika tyylikkäät sivut (http://www.odlo.com/en/#collection/)!
Odlolla on muuten muutama aika tutustumisen arvoinen pyörälyrätti ainakin jakkujen osalta. He käyttävät luonnollisestikin hiihtoasujen teknologiaa niissä.

Taitaa olla myös niin että hyväkin hiistoasu on vajaa ilman "state of the art" alusasua.
Niitähän Odlolla löytyy.

Olisikohan näitä 2012 -Odloja missään sovitettavana täällä Pääkaupunkiseudulla?
Kokoneuvot otetaan kiitollisena vastaan.
Taikka sitten mistä nettikaupasta saa parhaiten Odloja? Joko Suomesta tai sitten jostain muualta.

Pyöräpummi
17.10.2011, 22.37
Löytyi pari mukavaa Odlo/Björndalen videota!
Björndalen rullasuksilla (http://www.youtube.com/watch?v=wVvMts56l8Q&feature=related) ja jäätiköllä (http://www.youtube.com/watch?v=kOKwcGGVR8I).

usko juntunen
18.10.2011, 16.29
Jotenkin näyttää siltä että Odlo on teknologiajohtaja tällä alueella. Heillä on aika tyylikkäät sivut (http://www.odlo.com/en/#collection/)!
Odlolla on muuten muutama aika tutustumisen arvoinen pyörälyrätti ainakin jakkujen osalta. He käyttävät luonnollisestikin hiihtoasujen teknologiaa niissä.

Taitaa olla myös niin että hyväkin hiistoasu on vajaa ilman "state of the art" alusasua.
Niitähän Odlolla löytyy.

Olisikohan näitä 2012 -Odloja missään sovitettavana täällä Pääkaupunkiseudulla?
Kokoneuvot otetaan kiitollisena vastaan.
Taikka sitten mistä nettikaupasta saa parhaiten Odloja? Joko Suomesta tai sitten jostain muualta.
Suomesta: http://www.fortesport.fi/odlo_hiihtoasut_cat_1055.html?jsh_id=03e2aeae1193f a4de492afb490921084

Pyöräpummi
19.10.2011, 21.56
Suomesta: http://www.fortesport.fi/odlo_hiihtoasut_cat_1055.html?jsh_id=03e2aeae1193f a4de492afb490921084

Vaikuttaa että heillä on Bjørndaleneita, mutta ei niitæ joita løytyy Odlon sivuilta. Sama vika muissakin suomalaisissa kaupoissa.

Hyvæn nækøinen pipo, eikø olekin?

http://assets.odlo.com/img/775520_a_nf105_43189.jpg

vaskisielu
20.12.2013, 14.53
Hoi odlon housujen omistajat - uskaltaako pitkäjalkainen ostaa nettikaupasta? Tarvitsen hyvät henkselihousut talveen mitoilla inseam 89, pit 180 ja 70 kg. Vetoketjutasku pitäisi myös olla.

Pyöräpummi
20.12.2013, 15.45
Hoi odlon housujen omistajat - uskaltaako pitkäjalkainen ostaa nettikaupasta? Tarvitsen hyvät henkselihousut talveen mitoilla inseam 89, pit 180 ja 70 kg. Vetoketjutasku pitäisi myös olla.

Vaikea sanoa koska olen lyhytjalkainen.
Alusasut ovat hyviä. Odlo nimenomaan on alkkareihin erikoistunut firma.
Ilman henkseleitä olevat Björndalen-housut eivät ole vastanneet odotuksiani. Idea on erittäin hyvä, mutta yksityiskohdat eivät toimi.
Siinähän niin että takana on ohutta ja henkittävää kangasta. Ikävä kyllä se on niin ohutta että se ei välttämättä kestä. Vyötäröllä olevat velcrot eivät välttämättä toimi.
Näissä housuissa on lahkeesta ylös saakka olevat vetoketjut. Saattaa olla että jossain vaiheessa korjaavat puutteet.
Sen sijaan Björndalen takki on kymppi.

sledgehammer
20.12.2013, 17.51
Mä katselin Löfflerin hiihtotrikoita kaupassa ja totesin sen jälkeen, että voin kyllä yhtä hyvin hiihdellä Peal Izumin Amfibeilla. Olivat itseasiassa ihan hemmetin mukavat hiihtohousut. Goren contest WS trikoilla olen myös hiihdellyt, mutta ne eivät toimi yksistään kuin pikkupakkasessa. Perse jäätyy. Parempi takki tarttis hommata. Nyt on käytössä OneWayn softshell muovikassi, joka painaa aina kilon pari enemmän lenkin jälkeen. Ei siis hengitä tippaakaan. Kävin sovittelemassa OW:n trikoitakin, mutta jäivät selästä niin alas, ettei niitä pystynyt henkselihousuihin tottunut edes harkitsemaan. Sovituskopissa tunsi jo kylmän vedon hiipivän selkään :D

steelmän
22.12.2013, 14.55
Itse hiihdin monet vuodet Nike:n talvijuoksusetilläni, oli ihan ok tuohon touhuun, viime talvena oastin Rukan hiihtopuvun mikä oli oikeinkin hyvä (takki sopivan ohut) mutta kun 'onnistuin' valitsemaan liian pienen ja samalla kun se housujen etuosan tuulikangas oli vähempi joustavaa niin esti luistelu potkujen vapautta, ostin sitten pykälää isomman Rukan sopivasti, olikin malli jo muuttunut, tämä tuntuu liian paksulta takin osalta, saas nähdä miten sitten luonnossa jahka hiihtelemään pääsee.