Näytä tavallinen näkymä : pyöräilijän selän kunnossapito, kuinka?
Moro kaikille fillaristeille!
Taustana on 5v aktiivista fillarointia(kesät vain filoa n6kk) ja talvet filo+hiihto+kuntopiiri n6kk. Aiempi nuoruus muita sekalaisia lajeja ympäri vuoden. Ikää kohta 29v. Kesäisin olen siis kierrellyt kisoja maasto/maantie kymmenkunta kappaletta kaudessa kolmen kesän ajan...
Ongelmana on alaselän lisääntyvä kipeytyminen loppukesää kohti mennessä. Tunne on aivan alimpien/alimman(?) nikaman seudulla oleva vihlominen(ristiselässä) joka aktivoituu juurikin pyöräilystä. Pitkän lenkin / kisan (2-4h) jälkeen nippanappa pystyy kävelemään vihlomisen tuskalta. Uintia ja kuntosalia näyttäis kestävän viimeaikojen kokeilulla mutta tunne ilmoittelee itsestään kuitenkin jo 45min treenin jälkeen.
Hierontaa olen ottanut 2vuotta säännöllisesti. Viikon takainen naprapaatti käynti antoi tuloksen, että selässä on nikamalukkoja reilusti, alaselässä, mutta lähtivät auki ko.käsittelyssä. Tämä naprapaatti sanoi että hänellä ei ole muuta tehtävissä kuin että toinen samanlainen "naksuttelu" kuukauden päästä uudelleen ja jos se ei auta niin hänen keinot on käytetty.
Onko muille lajikaimoille tuttua ristiselän vihlova kipu ja kuinka siitä olette eroon päässeet? Voisiko syy olla tämä 6kk pituinen "pelkkä filo jakso kesällä" jolloin kaikki muu monipuolisuus treeneistä jää väliin?
Vai voisiko oire viitata välilevyongelmiin?
Samalla treeni/kisasetillä kun on menty 3-4 vuotta niin nyt on eka kertaa alkanut selkä reistaamaan.
Heittäkää kommentteja / vinkkejä.
kiitos
Peli seis ja keskikehon kuntoutus käyntiin välittömästi. Tämä selän kuntoutus on ollut niin kypsää hommaa että ei tätä kannata hankkia.
Keskikeho kuntoon, lepoa ja monipuolista liikuntaa selälle, ajoasennon tuunausta ja yhteistyössä hyvän selkäspesialistin kanssa rakentamaan perustusta uudelleen.
alteregoni
07.10.2011, 21.39
Säteileekö kipu jompaankumpaan raajaan? Veikkaisin jonkinmoiseen kulumavaivaan lanneselän nikamissa. Nuo naprapaatin fasettinikamien napsauttelut kovin usein ei ole suositeltavia, koska näin saadaan fasettinikamiin kulumia väkisin napsauttelulla. Millaista työtä teet vaikuttaa myös näihin vaivoihin. Jos paljon istumista niin selkä jumittaa. Jep tosiaan syvien lihasten treenausta näin saadaan selälle suojapanssari. Mutta olet ilmeisen hyväkuntoinen kaveri, ettei ne kovin huonossa kunnossa ole. Sitä vaan että aktivoituvatko ne? Lääkäri käynti enemmän kuin suositeltavaa. Selkä vaivat kannattaa ottaa AINA vakavasti. Voi olla vaan vaikea saada tohtori uskomaan vaivaasi. Saattaa kehottaa vaan juurikin noita yllä mainittuja juttuja tekemään sekä fysioterapiaa. Magneettikuvahan kertoo jos siellä jotain välilevy hässäkkää on, mutta julkiselta puolelta todella vaikea päästä. Jos itse maksaa niin se on noin 800 eeron paukku. Lääkärille kannattaa aina liioitella vaivojaan, se on tullu tässä 7 vuoden selkätaistelun kanssa nähtyä. Jäi hermovauriot jalkaan ynnä kroonistuneen selkäkivun.
tjlukkar
07.10.2011, 22.04
Mielenkiintoinen aihe, ja vielä mielenkiintoisempia vastauksia.
Selkävaiva kannattaa aina ottaa vakavasti, mutta siihen ei pääsääntöisesti tarvita lääkäriä, mikäli oirekuva ei ole dramaattisesti ja nopeasti muuttunut. Jos kuvauksesi oli tarkka, olet kärsinyt samasta vaivasta säännöllisesti jo ainakin kahtena peräkkäisenä vuotena ja molemmissa tapauksissa oireet ovat pahentuneet samalla tavalla? Et myöskään maininnut säteilyoireita.
Ongelman syynä voi olla lähes mitä tahansa takareiden lihasten kireydestä keskivartalon lihasten heikkouteen.
Mitä selän kuntoon saamiseen sitten tarvitaan? No hikeä, kyyneliä ja elämäntapamuutosta. Sinä sen laitat kuntoon, ei kukaan muu. Fysioterapeutit voivat olla avuksi, samoin liikunnanohjaajat (pilates, functinoal training-ohjaajat yleensä ymmärtävät keskivartalon päälle.).
Lääkärille ei koskaan kannata liioitella vaivojaan, se kääntyy hyvin nopeasti itseään vastaan.
mutanaama
07.10.2011, 22.04
Mä veikkaisin jumissa olevia lihaksia. Punttisalille vaan hop hop hop. Tehokkain apu kolmekymppisenä on ollut se selkäliike, jossa roikotetaan ylävartaloa alaspäin semmoisessa penkissä, ja omalla painolla nostetaan päätä ylöspäin kädet niskan takana.
Sängyn kannattaa kanssa olla sellainen, jossa voit olla jalat polvesta koholla jolloin paine ristiselästä katoaa. Tämä yhdistettynä hyvään hierontaan sai ainakin multa kroonisen selkäkivun pois.
Venytteletkö? Onko lonkkien (psoas) liikkuvuus normaali?
http://www.bowen.asn.au/bowen-therapy/articles/psoas-muscle-and-back-pain/
alteregoni
07.10.2011, 22.18
Lääkärille ei koskaan kannata liioitella vaivojaan, se kääntyy hyvin nopeasti itseään vastaan.
Mun tapauksessa piti. Sen jälkeen vasta alkoi tapahtumaan. Valitettavasti liian myöhään. Näitä kaikkia yllämainittuja minunkin tapauksessa kokeiltiin-tuloksetta. Mutta nämä vaivathan pitäis aina ottaa tapauskohtaisesti. Toiselle auttaa toinen mikä ei taas auta toista yhtään.
Nuo naprapaatin fasettinikamien napsauttelut kovin usein ei ole suositeltavia, koska näin saadaan fasettinikamiin kulumia väkisin napsauttelulla.
Ammattilaisen eli oikean kiropraktikon (Dc) tekemästä nikamalukkojen avauksesta ei ole mitään haittaa.
Oma selkäni vaatii aamuin illoin huolellisista venyttelyä ja kiertoja, oikean ajoasennon, juoksua hyvällä tekniikalla, kävely- ja seisonta-asentojen vahtimista ja kiropraktikkoa tarvittaessa (polvileikkauksen jälkeisten asento-ongelmien jälkeen kuukausia parin viikon välein).
alteregoni
07.10.2011, 23.00
Ammattilaisen eli oikean kiropraktikon (Dc) tekemästä nikamalukkojen avauksesta ei ole mitään haittaa.
Oolrait thi then. Mulle taas ei suositeltu tuota ollenkaan. Ota näistä sit selvää...:eek: Mutta mulla olikin nikamassa rappeumaa, ja välilevyssä pullistumaa ja hermojuuri ahtaumaa...Mutta varmaan ilman noita vaivoja voipi napsautella.
Pelkkä pyöräily ainakin itselläni jumittaa (heikon) selän. Puntti kyllä vahvistaa, mutta itselläni melkein paras lääke on juoksu/hölkkä. Tommosen rytkytyksen seurauksena välillä oikein huomaa, kuinka alaselkää/persettä alkaa kihelmöimään ja veri kiertämään. En siitä hölkästä erityisemmin pidä, mutta vielä vähemmän pidän selkäkivuista.
Mulla on - samoin kuin kovin monella muullakin täällä - pitkä historia selkäongelmien kanssa. Syntymälahjana olen saanut pienen virheasennon selkärankaan ja se ei välttämättä kovin paljon auta asiaa. Mut pyöräily taas on mulle hyvä. :eek: Kun selkä alkaa tuntua tosi häijyltä lähden muutaman kymmenen kilometrin maantielenkille, ja taas pärjää muutaman päivän... Tästä olen päätellyt, että ajoasento taitaa olla aika lailla optimaalinen. :)
matti loukonen
08.10.2011, 10.04
minun selkäni leikattiin 1999, diagnoosi oli juurikanavan ahtauma. selkä vaivasi minua monimuotoisesti vuosia, on skolioosi, notkoselkä, häntäluu siirtynyt 13 mm. eteenpäin jossain
vaiheessa nuoruudessa, ym.
selkä tuli leikkauksella kuntoon kunnes 2006 loppuvuodesta vaivat alkoivat uudelleen. sen jälkeen on selkää hoidettu jumppaamalla, fillaria ajamalla (sopii mun vaivoihini), ym. treeneillä. kiropraktikolla olen käynyt muutamia kertoja, apua tuli mutta vain hetkellisesti. elokuussa tänä vuonna alkoivat kivut sitten lisääntyä merkittävästi ja oli pakko kääntyä lääkärin puoleen.
tunnin sessiossa erikoislääkäri ja fysioterapeutti kuuntelivat ja kääntelivät minua moneen suuntaan. lähete magneettikuvaukseen ja sillä löytyivät sitten viat. kaksi selkärangan nikamista on liikkunut, toinen 1 cm. ja toinen 0.5 cm.
magneettikuvaus ei muuten ole aivan niin kallista kuin joku tuossa aiemmin mainitsi. pieni mainos sallittakoon tässä tapauksessa. helsingin magneettikuvaus ruoholahdessa veloittaa omakustannuksena 190€. ei siis aivan hirveä hinta, hintahaarukka näissä laitoksissa nimittäin on aika iso.
nyt jumpataan, venytellään, levätään, etc. ohjeiden mukaan. fillarilla saa ajaa, koska se tuntuu helpottavan kipuja. tilannetta seurataan ja jos vaivat eivät hellitä, niin leikkaus on sitten seuraava vaihtoehto. se on vaan aika kurja juttu koska silloin joudutaan kolme nikamaa jäykistämään.
näiden kokemuksien antamalla syvällä rintaäänellä kehotan kääntymään aina ensin erikoislääkärin puoleen ja myöskin kuvauttamaan selän magneettikuvauksessa. ja niidenkin joiden
selkä ei vaivaa (vielä) kannattaa huolehtia erityisesti lannerangan alueen lihaksiston kunnosta. erityisesti ne pienet, syvät lihakset, joiden olemassa olosta ei ole koskaan kuullutkaan, ovat avainasemassa.
näiden kokemuksien antamalla syvällä rintaäänellä kehotan kääntymään aina ensin erikoislääkärin puoleen ja myöskin kuvauttamaan selän magneettikuvauksessa. ja niidenkin joiden
selkä ei vaivaa (vielä) kannattaa huolehtia erityisesti lannerangan alueen lihaksiston kunnosta. erityisesti ne pienet, syvät lihakset, joiden olemassa olosta ei ole koskaan kuullutkaan, ovat avainasemassa.Just näin. Ja jumppa tehdään joka päivä, ei silloin kun sattuu huvittamaan. Eli fysioterapeuteilta saa ohjeet selän lihaksiston kunnossapitoon. Perinteisellä salirepimisellä saadaan aikaan vain vahinkoa, tai ainakaan se ei tehoa syviin lihaksiin.
Itsekin vielä taistelen leikkauksesta jääneiden hermovaurioiden kanssa, armonaikaa jäljellä vielä reilu puoli vuotta. Olin aika paskana kun tajusin ettei musta tervettä tule koskaan, mutta nyt jo sujut. Näillä mennään. Loppujen lopuksi kävi hyvin kun vielä pystyy "tekemään" edes jotain töissä ja vielä ajamaan pyörälläkin. Tilanne ei välttämättä säily näin hyvänä mutta surraan sitä sitten...
Koittakaahan vain jaksaa, yleensä onneksi selkävaivat menevät itsekseen ohi, ja vain pieni osa tarvitsee onneksi puukkoa. Eikä se leikkaus välttämättä autuaaksi tee, kannattaa välttää sitä viimeiseen asti.
Terve ja huh huh,
Valtava määrä kannanottoja/kommentteja, KIITOS!
Joo tosiaan oireet EI SÄTEILE mulla jalkoihin vielä, onneksi. Kipu on pienellä alueella alaselän oikea reuna(ja saman puolen pakara on hieronnassa erittäin arka). Toisekseen oireet olleet vasta tämä syksyn päällä koko "5v fillari urasta":) heh. Se mikä ihmetyttääkin on juuri se että vasta tässä vaiheessa fillariharrastusta alkaa selkä oireilemaan(kun 5v hinkattu noin 400h/vuosi tahtia). Miksi siis ei ole aiemmin ollut samaa kipua syksyä kohti mennessä? Itse itselleni vastaten; ainoa ero 6kk kisajakson aikana(joka toistunut yhtä aktiivisesti 09 10 ja 2011) on se että aiemmat kesät harrastin motocrossia ja hölkkää maastopyöräilyn lisäksi noin kerran 2viikon aikana( molemmat ottaa selkään+vatsaan, motocross staattisena ja hlkkä iskuina, nämä molemmat kaiketi kehittää syviä lihaksia josta täällä puhutaan?????). Voisiko kivut johtua noin pienestä erosta nykyiseen "pelkkää filoa koko kesä" jaksoon?
Työni on konttorityötä eli istumista, valitettavasti. Työpäivän aikana tuntuu selvästi kireyttä alaselässä.
Kipu on pahin heti pyörälenkin jälkeen, meinaa heti eka askeleella tippua polvilleen pyörän selästä noustuaan. Kipu ei ole varsinaisesti itse ajossa tuntuvaa vaan heti sen jälkeen on pahin tilanne.
Selkäkipuun kun pitää suhtautua vakavasti niin nyt juuri tässä kirjoittelen huolissani aika "alkuvaiheessa alkavaa oireilua"(2kk jatkunut oire).
Yksi mikä tulla jutuissa mainittiin on ne syvät lihakset, kuinka niitä reenataan?????? Elämäntapamuutos ei ole ongelma (jos se tarkoittaa kuntopiiriä/muuta muutosta lihashuoltoon), motivaatiota on vielä vaikka hevoselle syöttää:) Kyllä jonkinlaisen muutoksen tekee mielellään jo niistä kivuista pääsisi eroon.
Tällä hetkellä salia ja uintia kestää selkä melko hyvin (kun selkä on melko suorassa).
Tuli vielä mieleen että ajoasennon muutin 2cm matalammaksi elokuun alussa siitä tilanteesta joka oli koko 3 aiempaa vuotta, sekin vaikuttanee jotain? Niin ja täpäri on ollut alla käytännössä aina metsässä...
Teidän kommenttien lukemisen jälkeen tulee mieleen että keskivartaloa on kehitettävä, paljon!
Pitänee kokeilla muutaman viikon lihaskuntokuuria nyt alkuun ja vähitellen koittaa maastoajelua pienin annoksin...
T:ketjun aloittaja
Yksi mikä tulla jutuissa mainittiin on ne syvät lihakset, kuinka niitä reenataan?????? Elämäntapamuutos ei ole ongelma (jos se tarkoittaa kuntopiiriä/muuta muutosta lihashuoltoon), motivaatiota on vielä vaikka hevoselle syöttää:) Kyllä jonkinlaisen muutoksen tekee mielellään jo niistä kivuista pääsisi eroon.
Teidän kommenttien lukemisen jälkeen tulee mieleen että keskivartaloa on kehitettävä, paljon!
Hyvä fysioterapeutti näkee millainen sinun selkäsi on, ja missä kunnossa se on. Kannattaa ottaa ammattilaiseen yhteyttä. Vaikka noi jumppaliikkeet ovat yksinkertaisia, on ne hyvä näyttää ihan kädestä pitäen. Hyviä liikkeitä esim. pilatespallon kanssa tai ilman on vaikka kuinka paljon, eikä päivittäinen ohjelma vie aikaa kuin kymmenisen minuuttia. Oma vaiva kun oli pahimmillaan ja lihaksia alettiin treenata, oli hyvinkin tärkeää, mitä tehtiin ja missä järjestyksessä. Sikälikin ainakin itse suosittelisin kääntymään ammattilaisen puoleen.
Toivotaan että saat selkäsi kuntoon.
Joillain työpaikoilla on hakkereille erilaisia roikkumistelineitä missä selkä saa venytystä, niissä voi sitten työpäivän päätteeksi hangailla. Joillain lievittää kipuakin.
Fuck. Sain suomen yhdeltä parhaalta selkäkirurgilta "määräyksen" mennä salille. Stna. Kova on määräys. Siis miehelle joka ei KOSKAAN ole käynyt eikä käy salilla. Minne Klaukkalassa kannattaa mennä? Vissiin juhlavat 2 paikkaa mistä valita.
Ostasin hienot setit kotia mutta kun kämpässä ei ole neliösenttiäkään vapaata lattiatilaa niin tämä ei ole optio. Pakko mennä käyttämään jonkun muun laitteita.
Onko vinkkejä? Onko se vanhempi paikka parempi vai se uudempi missä jengi on kuin näyteikkunassa hytkymässä juoksumatoilla entisen Supermarketin talossa?
Kysyin että vieläkö tällä selällä ajetaan ensivuonna vuorokauden ympäri pyörää niin vastasi että "Siihen pyritään!!"
Vesa, käskettiinkö sun tehdä selkäjuttuja laitteilla? Kotijumpalla kuminauhan, jumppapallon ja rollerin kanssa voi tehdä vaikka mitä, fyssarit osaavat kertoa liikkeitä. Kuntosaleista en meinaan minäkään tykkää, ne ovat mulle vain kuntoutuspaikkoja. Jotkut toki tykkäävät tehdä pikkusormenkääntöliikkeitä peilin edessä tai lukea akkainlehteä stepperillä...
Voisiko joku mainita esimerkkiliikkeitä syvien selkälihasten kehittämiseksi?
Edit: löysin itsekin: http://www.sporttimedia.fi/arkisto.php?nayta=artikkeli&sivu=kuntovinkki&id=21
Onko muita?
tempokisu
19.10.2011, 13.45
Mä sanoisin että selkä- ja vatsaliikkeitä voi tehdä ihan ilman isoja vempaimia kotona lattialla. Jotain kuminauhaa tai palloa voi käyttää, mutta ilmankin käy. Voimanhankinta ja lihasten kasvattaminen on eri hommia.
Siis semmoiset "kuntonäyttelysalit" jossa kaupassakävijät ( Tullintorilla) tai ohikulkijat voi katella "kuntoilijoita" niin on ihan kamalia. Ja toisinpäin, mieluusti mä välttelen myös kaikkia peilejä.
Mutta kuntosalissa on yksi hyvä puoli. Kun sinne menee, tulee liikkeet aktiivisesti tehtyä. ( niin, ellei sitten mene reisivemputtimeen lukemaan seiskaa...) ainakin mulla on isoja vaikeuksia saada tehtyä kotona yhtään mitään venyttelyjä liikkeistä puhumattakaan. Salilla tuli tehtyä. Ehkä pitäisi alkaa taas käymään, mutta tarvis rahhaa. Ja sitten pitäis vielä kehdata mennä sinne salille. Kova homma se.
Vesa, käskettiinkö sun tehdä selkäjuttuja laitteilla?
Juu. Se sano nyt että kyllä se nyt on salille mentävä KUNNON laitteilla tekemään noita liikkeitä. Sanoi että nyt kun näin pitkään on jo näin kipeenä ollut (itseasiassa nyt kuulemma vielä enemmän jumissa koko selkä mitä kaksi kuukautta sitten) että pyörällä ajo vaatii nyt kunnon selkäliikkeitä oikealla tavalla tehtynä. Ei suostunut enää nyt edes laittamaan puudutuspiikkejä selkään kun sanoi että ei niillä nyt tätä enää korjata. Helpotettaisiin oloa vain, mutta kuulemma nyt ensin väännän salilla 6-8 viikkoa ja sitten uudestaan tuonne lääkärille jos vieläkään ei aukea paikat. Nyt koko selkä kuulemma "yhtäpuuta" eikä taivu mistään mihinkään. Nyt vaatii kunnon duunia tuo eikä sitä enää lääkkeillä paikata. Selän jotkut isot lihakset niin lukossa ja jumissa että ne vetää selkärankaa jotenkin ja koko ranka sitämyöten saatanan kipeä ja henkeä jopa salpaa välillä kun keuhkoihin ottaa ilmaa kunnolla.
Löysin jo salinkin minne varmaan menen, on tuolla kuntamme kirkonkylällä, ei Klaukkalassa. Laitoin mailia sinne että milloin saa tulla sinne häröilemään ekaa kertaa (tekevät webbisivujen mukaan alkuhaastattelun, ohjelman, neuvonnnan ja päläpäläpälä...). Ostan sinne 6kk kortin ja alan käymään 3-4x/vko. Jo on saatana jos ei ala korjaantuu paikat! Lihasta ei ole tarkoitus tehdä (aluksi) vaan pitää saada paikat auki ihan keveillä painoilla käsiä/selkää liikuttamalla. Sitten kun jumi häviää niin sitten liikeradat on jo tutut ja sit aletaan nostaa painoja liikkeisiin --> lihasvahvistusta yläkroppaan --> ensikesänä sit 600k brevetti taas. Toivottavasti!
Loput ajat sit ajan pyörällä.
Vaihdoin muutama vuosi sitten kuntosaliharjoittelun kahvakuulaan ja ns toiminnalliseen harjoitteluun. Ei ole selkäongelmia ollut sen jälkeen.
Siis semmoiset "kuntonäyttelysalit" jossa kaupassakävijät ( Tullintorilla) tai ohikulkijat voi katella "kuntoilijoita" niin on ihan kamalia. Ja toisinpäin, mieluusti mä välttelen myös kaikkia peilejä.
Mulla on tuonne Tullintorin Albatrossille nyt 10 kerran kortti kun se oli halpa (53€) ja lähellä hommapaikkaa. En ehdi käydä kuntosalilla kuin 2-4 kertaa kuussa niin en viitsi mistään klubijäsenyydestä maksaa. Spinningit hoituu Kanuunaspinningillä. Ei sinne ohikulkijat näe kuin ehkä keskialueen juoksumatolle, jota en koskaan käytä.
Salilla tuli tehtyä. Ehkä pitäisi alkaa taas käymään, mutta tarvis rahhaa. Ja sitten pitäis vielä kehdata mennä sinne salille. Kova homma se.
Elixialle, GoGolle yms. tusinalle pikkuklubille saa usein ilmaisia esittelykäyntejä kun käy kysymässä. Tykkään käydä kokeilemassa eri paikkoja. Kävin viime talvena aamupäivisin ShapeX (http://www.shapex.fi) klubilla kun ilmaiseksi pääsin, se oli usein tyhjä aamulla. Tampereella on monia pieniä kuntosaleja joihin saa avainkortin tms. ja käytännössä ne ovat usein tyhjiä aamuisin. Esim. Linnainmaalla ja Hatanpäällä K10 (http://www.polku.fi/k10.php).
Vaihdoin muutama vuosi sitten kuntosaliharjoittelun kahvakuulaan ja ns toiminnalliseen harjoitteluun. Ei ole selkäongelmia ollut sen jälkeen.
Samoin, kahvakuula ja Concept2 -soutulaite ovat loistavia. Aika monelta kuntosalilta nuo löytyvät. Kotiin en ole saanut kahvakuulaa ostaa kun lapset kuulemma murskaavat sillä varpaansa.
kuovipolku
19.10.2011, 14.20
Kansanparantaja N.N. vakuutti minulle, että 50 hyvää huomenta (http://www.kuntosaliohjelma.fi/kuntosaliliikkeet/jalkalihakset/hyvaa-huomentaliike/) päivässä pitää selkälääkärin loitolla. Itse tein ne aluksi suksisauvalla ja nykyään pelkällä tangolla. Lisäksi teen allaolevia 50 kpl kumpaakin:
http://www.juoksija-lehti.fi/Portals/4/keskivartalo11_2.jpg
http://www.juoksija-lehti.fi/Portals/4/keskivartalo12_2.jpg
Ja/tai 50 Teräsmiesliikettä eli oikea käsi ja vasen jalka ja päin vastoin diagonaalisesti ylös ja pito. Näissä neitiliikkeissä tuntuu olevan taikaa, mutta eihän niiden voi luvata tepsivän kenenkään muun selkävaivoihin eikä etenkään kenenkään oikeisiin ongelmaselkiin.
Fuck. Sain suomen yhdeltä parhaalta selkäkirurgilta "määräyksen" mennä salille. Stna. Kova on määräys. Siis miehelle joka ei KOSKAAN ole käynyt eikä käy salilla. Minne Klaukkalassa kannattaa mennä? Vissiin juhlavat 2 paikkaa mistä valita.
Et mene Klaukkalaan salille, vaan ajat torstaisin kello 20.00 Hyvinkäälle kuntopainiin. Keväästä asti olen käynyt itse säännöllisesti. Maaliskuussa sormet menivät tuskan kanssa nilkkoihin, ja nyt menee kämmenet lattiaan. Bonuksena tietysti muutkin paikat vahvistuvat, kuulee huonoja vitsejä ja saa itsensä kunnolla kipeäksi kun rymyää täysillä. Itse olen ennen hoitanut istumantyön aiheuttamia vaivoja puntteja nostelemalla, mutta niissäkin liike on liian staattista tuottaakseen haluttua lopputulosta.
Tämä ON puolueellinen mielipide. En ole paininut nuorena, vaan olen peruskankea keski-ikäinen mies, joka sai selkävaivoihinsa avun tuolta.
...selkäkirurgilta "määräyksen" mennä salille. Stna. Kova on määräys.
Ja jo kahden viikon salilla käynnin jälkeen selkä on about paremmassa kunnossa mitä se on ollut koko vuonna sitten sen hajoamisen. :eek: Kipeä toki edelleen mutta ei tunnu enää niin jumissa olevan mitä aikaisemmin ja parempaan suuntaan tuntuu olevan kokoajan menossa. Eli ei ollut turha määräys ei tuo "salille nyt!" komento! Ja bonuksena lihaksetkin alkaa varmaan kasvaa pikkuhiljaa ylä- / keskikropassa. Jee! :)
Enemmän tällä 2 viikon salikeikalla on ollut vaikutusta selkään mitä kesällä yli kahden kuukauden aktiivisella fysioterapialla. Se korjannut oikeastaan mitään jostain syystä. Tuollakin fysioon uhratulla rahalla olisi saanut käytyä puolivuotta salilla ja ennenkaikkea selkä olisi ollut ajokunnossa varmaan kuukausia sitten jo!
TetedeCourse
03.11.2011, 10.19
Kaksi vuotta sitten allekirjoittaneen selkä oli todella huonossa kunnossa välilevypullistuman vuoksi ja kipu säteili vasempaan jalkaan niin, että jalkaterä oli lepsu, eikä esim juoksemisesta tullut mitään...Kävin Ruoholahdessa magneettikuvauksessa ja erikoislääkärin puheilla. Leikkaustakin mietittiin, mutta vaiva meni kuin menikin ohi - välilevypullistumia ei voi kuulemma mitenkään ennalta ehkäistä, mutta ehkäpä selkalihasten kunnossa pitoon silti kannattaa panostaa...
Sen jälkeen olen koettanut panostaa selän hoitoon vaihtelevalla menestyksellä...syvien lihasten jumppaa, kävelyä metsässä epätasaisella alustalla (eräs lääkäri suositteli tätä) - myös oheista Talouselämä (http://www.talouselama.fi/multimedia/archive/00063/Pilates_63776a.pdf) lehdessä olevaa jumppaa on tullut tehtyä.
Pasi A S
03.11.2011, 10.20
Ostasin hienot setit kotia mutta kun kämpässä ei ole neliösenttiäkään vapaata lattiatilaa niin tämä ei ole optio. Pakko mennä käyttämään jonkun muun laitteita.
Onko vinkkejä? Onko se vanhempi paikka parempi vai se uudempi missä jengi on kuin näyteikkunassa hytkymässä juoksumatoilla entisen Supermarketin talossa?
Kysyin että vieläkö tällä selällä ajetaan ensivuonna vuorokauden ympäri pyörää niin vastasi että "Siihen pyritään!!"
Omassa kaveripiirissä on säännöllisesti kuntosalilla käyviä.Kamujen vinkit ovat salitreenauksessa ovat olleet paikallaan. Oma salitreenaamiseni on vähäistä. Pras salipaikka on tuo missä on ikkuna naisten spining...ai niin vaimo saattaa lukea näitä.Inhoan punttiksia mutta juoksemiseen kuuluu mielestäni lihashuolto,jos siitä luistaa niin edessä on huili viikkoja erityyppisetn selän lihasjumien takia.Esim juokseminen 60..70 km/ vko ja siihen päälle työ jossa on autolla ajamista 1000..2000 km/vko on osoittaunut mun selälle pahaksi kombinaatioksi.Jotta saa parhaan tehon siitä inhottavasta salikäynnistä, kannattaa kysyä lajia harrastaa kamua mukaan eikä kuntosaliohjaajan (ûber sali führerin) käyttökään liene kiellettyä.
Oma selkäni vaatii aamuin illoin huolellisista venyttelyä ja kiertoja, oikean ajoasennon, juoksua hyvällä tekniikalla, kävely- ja seisonta-asentojen vahtimista ja kiropraktikkoa tarvittaessa (polvileikkauksen jälkeisten asento-ongelmien jälkeen kuukausia parin viikon välein).
Pitää muistaa,että kiropraktikon pitää olla sosiaali-ja terveysministeriön hyväksymä!Itselläni nikamalukko aukesi yhden käsittelykerran jälkeen.65 euroa maksoi,tikkurilassa,Vantaalla.Suosittelen lämpimästi.Ja sitä selkä-ja vatsajumppaa unohtamatta+lihashuolto!!
skiggeböy
03.11.2011, 15.34
Maailmalla etenkin triathlon-valmennusoppaissa ja -lehdissä alaselän ongelmiin pyöräillessä suositellaan usein joogaa,jota itsekin joogaa ja pyöräilyä harrastavana ja selkävaivoista kärsivänä suosittelen lämpimästi.
Jake_Kona
03.11.2011, 21.51
Itselläni oli aikoinaan selkä todella kipeä, skoliosis ( kirjoitusasu voi tökkiä) l. kieroutunut selkäranka. Pitkällä lenkillä joskus alaselän lihaksissa tuntuu laaja-alaista pistelyä niinkuin lihas repeilesi. siihen auttaa selän suoristus tauolla.
Varsinaiseen aiheeseeni:
Olen huomannut kaikkein tehokkaimman konstin selkäsärkyjen hoitoon, jotka johtuvat issiaksesta, olevan pienet muutokset kaikissa pukeutumiseen, istumiseen ja lepoon liittyvissä asioissa. Oli hankalasti sanottu mutta kiteytän.
Istuimet:
Selkä tarvitsee lepoa. Jos istuimen alaselkäosa on kovera se on huono, koska selkälihakset koskettavat ensin selkänojaa ja selkäranka jää tuetta. Eli mahdollisuus liikkua taaksepäin mahdollista. Ratkaisuna lepolasse jossa suora tai kupera selkäosa. Paras ratkaisu istuimeksi on Säkkituoli. Kyllä, pitää selän lämpimänä ja muovautuu täydellisesti tukemaan selkää. Jos tuntuu hassulta kun iso mies istuu säkkituolissa, niin selkäsi ei ole tarpeeksi kipeä! Auton istuimen korjaus on hankalampaa.
Pukeutuminen:
Pidä jalat lämpimänä. Selkää särkee enemmän kun jalat kylmät. Pidä aina alaselkä suojattuna
Pukeudu rentoihin housuihin, esim verkkarit, koska vyölliset ja kireät ( vyöteröstä) housut painavat selkälihaksia eivätkä tue selkärankakohtaa. Sama vaikutus kuin suurella osalla markkinoiden koverista tuoleista.
Ruokavalio:
Itselläni tomaatti ja kaikki sitrushedelmät ( myös sitruslimsat) sekä tuliset mausteet ovat pahentaneet selän kuntoa.
MANGNESIUM + KALKKI + D-VITAMIINI!!! Näillä pysyy kroppa ja lihakset kunnossa.
10 vuotta sitten kärsin issiaksesta skolioosista ja loputtomista krampeista. Sen jälkeen kun otin tämän kuurin käyttöön en ole kertaakaan kärsinyt selän kipeydestä!
Ja voin jossain määrin syödä tomaatteja ja sitruksia. Lisäksi selkä kestää nykyisin vaikka mitä. Lapioimisen, pyöräilyn, kylmää, huonot istuimet, jne...
Pitää lääkärin loitolla:)
Tuli tehtyä kaksi mokaa: Vähän aikaa sitten ajetun rankan maastoreissun jälkeen taka-iskarin paineet oli 20kg minua painavammilla säädöillä. Sitten vaihdoin satulan kovaan malliin ja menox....
Pari päivää sen jälkeen tuli lähdettyä kympin juoksulenkille, ekaa kertaa ties moneenko vuoteen.
Nyt ei mene ristiselän kanssa vahvasti. Tärinä ja alamäkeen juokseminen on kivuliasta. Fillarilla ajo sekä kävely onnistuu kohtullisia matkoja.
Perinteisesti selkä ei mulla prakaa ja kämmenet menee lattiaan venyttelyn jälkeen.
Täytyy kaivaa esiin jumppa-pallo ja aloittaa selkälihas treeni.
No niin, reilu kuukausi sitten aloitin ketjun tosi kipeällä selällä ja nyt selkä on jo paljon parempi.
Tuli käytyä muutama reissu lekurilla, muutama naprapaatilla ja vielä fysioterapiassa jumppaohjeita hakemassa. Magneettikuvaus tehtiin ja alimmassa välissähän sieltä löyty pieni "alkava pullistuma" tai pieni vaurio, miten sitä nyt haluaa kukin kutsua. Rasitusperäinen vaurio kuulemma jota ei välttämättä voi mitenkään ennalta ehkäistä. Lääkärin mukaan se paranee sieltä itsestään muutamassa kuukaudessa(toivottavasti), sen verran "pieni" vika siellä on. Rasittaa saa niin paljon että ei tule kipeäksi.
Parasta antia tuli fysioterapiasta, kymmenkunta hyvää selkäjumppaliiketta syvien lihasten vahvistamiseen. Myös syviä vatsoja kehittavää reeniä mulle neuvottiin.
Olen nyt reenannut muutaman viikon keskivartaloa päivittäin niin johan alkoi pahin kipu lähtemään. Myös foorumilla neuvotut "hyvää huomenta" liikkeet tekee hemmetin hyvää alaselälle.
Tällä hetkellä selkä kestää jo fillaroida useamman tunnin putkeen ja uintia myös melko hyvin, ilman mitään jälki oireita. "Oikeita töitä", jossa selkä joutuu kumaraan toistuvasti (esim remontointi ym fyysinen työ), se ei kestä kuin puoli päivää kerrallaan ja kipeytyy jo siitäkin hiukan. Tällä hetkellä voin sanoa että onneksi olen konttorirotta nii ei tartte olla saikulla, välillä pieni venyttely / kävely pitää kivut kurissa:)
Mutta pahin alkaa mennä tosiaan ohi kunnon jumpalla jota teen joka päivä. Kyllä se salilla käynti on aika kova sana pyöräukollekin!
Fysioterapeutti kertoi osan kivusta tulevan/korostuvan iskias hermon kireydestä joka vaan pahentuu kun/jos venyttelee alaselkää/tekareisiä liian kovaa koska se hermo venyy liikaa. Alaselän venyttelyn vähentäminen pitää tilannetta entistä parempana (aiemmin venytin selkää päivittäin ihan kunnolla).
Yhteenvetona tuntuu olevan niin, että kun ikää tulee ja paljon reenaa ja kisaa niin itsestään on pidettävä aina vaan paremmin huolta muuten se kostautuu! Lihas(kunnon) huolto ja selän kunnossapito tulee pysymään tästä eteenpäin ohjelmassa säännöllisesti.
Kiitoksia vinkkiä antaneille!
Maailmalla etenkin triathlon-valmennusoppaissa ja -lehdissä alaselän ongelmiin pyöräillessä suositellaan usein joogaa,jota itsekin joogaa ja pyöräilyä harrastavana ja selkävaivoista kärsivänä suosittelen lämpimästi.
Tuota pitää kompata, ihan parasta! Salilla vääntäminen ei ole koskaan innostunut ja jumppaamiseen kyllästyy kun se on helposti vain pakkopullamaista liikeiden suorittamista. Tylsää ainakin mulle. Joogassa mukana muitakin aspekteja ja eri tyylilajeista löytyy varmasti jokaisen tarpeisiin sopiva. Vaikka sitten äijä-sellaista jos on oikein äijä olo;)
Keskiäkäinen lohjalainen
15.11.2011, 08.21
Yksi vinkki vielä: älkää ylenkatsoko punttisalin nurkassa nyhjöttävää soutuergometria. Puoli tuntia kevyttä soutelua liikuttelee alaselän nikamia sopivasti silleen, että kehittymässä olevat lukkotilat helpottavat. Ainakin mulla.
Ääni joogalle ja pilates-tyyppisille jumpille + kuntosalien venyttelytunneille. Kiertoliikkeet on huippuja. Alkulämmittelyt ennen jumppatunneille menoa hoitelen itse alta pois soutulaitteella, namia.
Istumatyö on pe*seestä selän kannalta, nostettavaa pöytää pitäisi käyttää enemmän (kun sellainen kerran on).
Jake_Konalle kiitos muistutuksesta magnesiumin ja D-vitskun popsinnasta.
Ai niin, piikkimatto vois auttaa myös akuutteihin kiputiloihin.
Yksi vinkki vielä: älkää ylenkatsoko punttisalin nurkassa nyhjöttävää soutuergometria.
Kyllä! Jos haluaa yhdistää aerobisen- ja selkätreenin, niin soutuergon voittanutta ei ole.
http://www.racerxvt.com/images/content/article_photos/rower_alex_anim.gif (http://www.racerxvt.com/images/content/article_photos/rower_alex_anim.gif)
Kyllä! Jos haluaa yhdistää aerobisen- ja selkätreenin, niin soutuergon voittanutta ei ole.
Tuolla kun vetelee aikansa kunnolla ennen yläkropan punttireeniä niin ei jaksa enää nostella niitä painoja. :) Itse suosin tästä johtuen lämmittelyssä semmosta crosstraineria. Tosin niitäkin näyttää olevan erilaisia. Munkin käyttämällä salilla vain 1 kpl on semmoinen mitä voin käyttää. Se uusin ja hienoin. Muissa siellä olevissa CT laitteissa ne astinlaudat on liian leveellä. Polvet hajoo jos yrittää "juosta" niillä. Tuolla parhaalla tulee mukava pyörivä liike jaloille (vähän kuin ajas pyörää) ja kädet saa duunia ja selkä muljuu just sopivasti ja aukaisee paikkoja.
Noin muuten, ylipäänsä tämä salitouhu näyttää olevan LOISTAVAA selälle! Ja bonuksena haba kasvaa! Kuukauden olen kohta käynyt tuolla 4x viikossa ja olen ihan koukussa aiheeseen. :)
Heikkipolkee
22.11.2011, 22.46
Itse suosittelisin tämän tyyppisessä tilanteessa käyntia fysiatrian erikoislääkärillä sekä ajoasennon takistamista.
Vajaan sadan euron hintaan hyvä fysiatri kertoo onko ongelmasi hoidettavissa ilman lääkkeitä / leikkausta ja vaatiiko se jatkotutkimuksia. Itselläni oli ikävä hermopinne muutama vuosi sitten ja ortopedit suositelivat leikkausta. Joku kuitenkin suositteli Maunu Nissistä Ympyrätalon Mehiläisestä ja vaivasta selvittiin manipulaatiolla.
Olen myös huomannut, että (ala) selkä kipeytyy helposti jos ajoasento on väärä, joten sekin kannattanee tarkistaa.
Ääni pilatekselle asiansa osaavan ohjaajan opastamana. Sitten, kun on oivaltanut, mistä on kyse, kotitreenitkin sujuvat. Eikä tarvitse mitään nurkissa pölyttyviä välinetäkään.
Jos töissä joutuu istumaan, samaa hölmöyttä ei kannata jatkaa kotona.
Jake_Kona
03.12.2011, 11.18
Täyttä kukkua tuo soutamalla selkä kuntoon. Jos selkä on kipeä juuri sieltä alaselän nikamista, viimeinen asia jota tulee tehdä on etukumara asento.
Selkälihaksia ja kaikkia likamentteja paljon paremmin vahvistaa perinteinen selkälihasliike. Ei mitään ääritaivutuksia.
kuovipolku
06.12.2011, 13.36
"How to roll back pain away"; seitsemän ja puoli minuuttia lattialla köllötystä. Tuo helpotusta tai sitten ei.
www.youtube.com/watch?v=xelBkrXwi6E
Moro
Viime kesä oli kolmesta pyöräilykesästäni ensimmäinen joka meni selän kanssa täysin kivuttomasti. Suurin kiitos kivuttomuuteen lienee keväällä AMMATTILAISEN avulla säädettyyn ajoasentoon. Poikani aloitti myös keväällä pyöräilyharrastuksen ja kevään selkäkivut katosivat kun hänenkin ajoasento säädettiin (ym. ammattilaisen toimesta) kohdalleen.
Venyttely ja lihaskunnon ylläpitäminen ovat erittäin tärkeitä, mutta hyvä ajoasento on mielestäni paras tapa pitää pyöräilijän selkäkivut loitolla.
StantheMan
06.12.2011, 14.27
Ääni pilatekselle asiansa osaavan ohjaajan opastamana. Sitten, kun on oivaltanut, mistä on kyse, kotitreenitkin sujuvat. Eikä tarvitse mitään nurkissa pölyttyviä välinetäkään.
Jos töissä joutuu istumaan, samaa hölmöyttä ei kannata jatkaa kotona.
Mulla on pitkä selkä ja onnettomat selkälihakset. Nyt olen pilateksessa nelisen vuotta suhteellisen säännöllisesti käynyt. Kotona en treenaa mitään muuta, kuin sohvalla röhnöttämistä. Vähäisenkin pilateksen ansiosta esim. lauantaina vietin 10 tuntia samassa asennossa hybridin selässä ja vieläpä suorasta tangosta kiinni pitäen. Selkä, niska ja kädet kestävät tuollaisenkin kärsimyksen erittäin hyvin. Epäilen, että samaa selän hyvinvointia en saisi punttisalilta hankittua (en ole kyllä juuri koskaan ko. paikassa käynyt, enkä ole kyllä venytellytkään ja enkä juo pieniä tuoppeja, en koskaan)
Jake_Kona
06.12.2011, 14.32
"How to roll back pain away"; seitsemän ja puoli minuuttia lattialla köllötystä. Tuo helpotusta tai sitten ei.
www.youtube.com/watch?v=xelBkrXwi6E (http://www.youtube.com/watch?v=xelBkrXwi6E)
Varsin toimiva selän kierto ja kuntoutus-ohjelma.
Itse olisin vielä laittanut lisähuomautuksen aikaisempiin kommentteihini magneesiumista.
Se on minulle ollut ensiarvoisen tärkeä ja auttanut suuresti selän kuntoutumiseen. Nyt ei mitään vikaa.
Huomioitavaa on, että magneesium toimii hitaasti. Vie useamman kuukauden ennenkuin se vie kivun pois kokonaan ja jos ns. elämänkuurin lopettaa
vie taan useita viikkoja ennenkuin selkä alkaa oireilla. Eli vaikutus on enemmän ennaltaehkäisevä( ja parantava) :)
Itselläni on välilevy leikattu 1994 ja 2004, lopullisesti kivut hävisivät ja pysyvät poissa vasta kun pistin keskivartalon lihaksiston kuntoon. Murtomaahiihto oli lääke numero yksi, kuntopiiri ja jumppapallo kotona niin jo homma hoitui.
Itselläni ei ole ollut ikinä mitään ongelmia selän kanssa jonka lasken raskaan kuntosali harjoittelun tulokseksi. Nykyään ihmiset laiskuttaan korvaavat oikeat kuntosali liikkeet jollain ihme laitenitkutuksilla jossa ei tarvita mitään tukilihaksia. Itse ainakin luotan siihen että niin kauan kun maastaveto tulos on pitkälle kolmannella sadalla ei alaselkä väsy mistään pyöräilystä :D
Slim_Jim
07.04.2012, 16.48
Itselläni ei ole ollut ikinä mitään ongelmia selän kanssa jonka lasken raskaan kuntosali harjoittelun tulokseksi. Nykyään ihmiset laiskuttaan korvaavat oikeat kuntosali liikkeet jollain ihme laitenitkutuksilla jossa ei tarvita mitään tukilihaksia. Itse ainakin luotan siihen että niin kauan kun maastaveto tulos on pitkälle kolmannella sadalla ei alaselkä väsy mistään pyöräilystä :D
Tosi mukavaa ois itselläkin saada maveen tuollaisia lukuja, mutta pakko se vain on myöntää että nykykondiksella ei mene mavessa kuin 100kgx5, enemmän laittaessa alkaa formi hajoamaan täysin.
Turha nyt suorinjaloin selkä köyryssä kiskoa naama punaisena painoa selän paskomisen kustannuksella, joten näillä mennään, eiköhän se tulos tekemällä ja ajan kanssa parane.
Nyt kuitenkin, keskiviikkoaamuna sängystä noustessa totesin: alaselkää vihloo.
Enkä edes tehnyt koko viikolla mitään selkää rasittavia liikettä.
Ei älyttömästi, mutta selvästi rajoittaa liikettä, esim. tavaroiden poimiminen maasta käy selkään, mavea ei kehtaa tehdä kuin korkeintaan 80 kilolla.
Huomaa todella hyvin kun menee selälleen lattialle ja nostaa jalat ylös, pirunmoinen vihlonta alaselässä, keskellä selkää.
Pyöräilyä tai muuta ei haittaa sentään.
Liittyisikö kireisiin takareisiin vai liekö joku lukko selässä. Välilevy se ei sentään ole, tuskinpa tulisi tässä oltua.
Noh, ensitiistaina sos. ja terveyspuolen koulun terkkarilta kyselemään että kuka mitä häh, ei kuitenkaan salilla ole tarkoitus käydä siksi että selkä menisi rikki.
Älkišeltään katsottuna kukaan ei ole vielä ottenut puheeksi keskivartalon syviä lihakisa. Ne kun ei punttirenillä kuulemma vahvene. Fysikaalinen antoi ohjeet vuosi sitten ja elämänlaatu koheni totalt, kunhan ei vatsallaan nuku
Selkä leikattu 1997 27vuotiaana.
Nykyään nukun futonilla, jossa selkä saa venyä yön ajan. Aamujäykkyys selästä kadonnut. Allekirjoitan sen, että selkävaivaiselle ei sovi pehmeät patjat eikä Tempurit, jotka muotoutuvat kropan mukaan. Joka aamupv selkäjumppa, jonka johdosta selkä pysyy koko päivän ns. Huomaamattomana, eli ei tunnu kireältä tms. Mulla on todella notko selkä, joka tykkää etukumarasta enemmän, kuin, takakumarassa olo
- takareidet tulee olla hyvin venytety ja lonkan koukistajat aamujumpassa
Selän kanssa kanattaa asioida vin parhaiden asiantuntijoiden kanssa. Vaikka maksaa, se on sen arvoista.
Älkišeltään katsottuna kukaan ei ole vielä ottenut puheeksi keskivartalon syviä lihakisa. Ne kun ei punttirenillä kuulemma vahvene. Fysikaalinen antoi ohjeet <clip >Selän kanssa kanattaa asioida vin parhaiden asiantuntijoiden kanssa. Vaikka maksaa, se on sen arvoista.
kutakuinkin näin itselläkin , fysikaalisten ohjeitten mukaan nyt aamujumppailut (joka aamu) muutama viikko ja hyvältä alkaa selän osalta tuntumaan .. Tähän lisäksi säännöllinen hieronta , jossa lähinnä huolletaan jalkoja. Kun selkä tuntuu nyt pysyvän kuosissa fysion ja venyttelyn avulla. .. Pyöräilyn ohella lihaskuntoharjoitteluna nyt ollut kahvakuulailu eikä salitouhuja ihan hirveesti kaipaa ainakaan näin kesän taas lähestyessä :p
Futoni on vielä hommamatta, mutta sekin on harkinnassa futon-1:stä :)
Äkkiseltään katsottuna kukaan ei ole vielä ottenut puheeksi keskivartalon syviä lihaksia. Ne kun ei punttirenillä kuulemma vahvene.
Oon harrastellu talvisin salibandyä, jossa alaselkä joutuu nopeiden suunnanmuutosten, kiertoliikkeiden yms. seurauksena aika koville. Alaselkä on vaivannu aina silloin tällöin ja hieroja on saanu enemmän tai vähemmän säännöllisesti oikoa jos jonkinlaisia lukkoja. Viime syksynä bongasin F-lehdestä tutun Bikejamesin keskivartalon syvien lihasten jumppavideon ja oon siitä lähtien tehnyt jumpan joka aamu puuron keittelyn ohella: http://www.bikejames.com/ipod-videos/mountain-bike-core-strength-sequence/
Suosittelen kyllä kokeilemaan. Hyvin yksinkertaisia perusliikkeitä, eikä vie kuin muutaman minuutin. Tämä yhdistettynä hierontaan n. kerran kuussa ja alaselän ongelmat ovat kadonneet aivan tyystin.
Pari sanaa tähän kun olen vuosia taistellut oman selkäni kanssa. Näitä legendaarisia, sinänsä hyväntahtoisia "mene punttisalille"-heittoja saa kuulla tuon tuosta. Edes spesialistit eivät pysty välttämättä sanomaan mikä on se täsmäase joka auttaa juuri sinun vaivaasi. Selkä on kovasti monimutkainen kokonaisuus ja selkävaivoista kärsivä on loppujen lopuksi yksin kipujensa kanssa. Tarkoitan sitä että selän kuntouttaminen että on itse otettava oikein asiaksi ja siitä pitää tehdä päivittäinen ohjelmanumero. Tietoahan löytyy kun viitsii etsiä (ja ottaa vastaan) mutta vain itse kokeilemalla selviää mitkä asiat auttavat. Ja se mikä nyt tehoaa, voikin toisinaan olla haitallista. Siksi ongelmaselän kanssa eläminen on jatkuvaa kokeilua ja se olisi hyvä ottaa haasteena. Minun selkääni ahdistaa välivyn madaltumat, lantiorangan liika "suoruus" ja istumatyö. Ortopedin tuomio oli aikanaan hyvin tyly. Nyt, noin kymmenen vuoden "tutustumisen" jälkeen voin sanoa että tiedän jotain omasta selästäni ja ajoittain se on alkanut tuntumaan jopa melkein kuin uudelta:). Mutta uusia vinkkejä etsin edelleen.
Jake_Kona
02.05.2012, 16.02
Itse olen huomannut selän kuntouttamiseen tarvittavan paljon pieniä tekoja.
- älä käytä housuissa vyötä
- älä lapioi
- älä nojaa etukumarissa asennoissa pitkään
- vältä sitrushedelmiä ja happami
- istuimen selkänojan tulee olla suorahko ei kovera. Autoistuimet ja tv-tyolit erityisesti
- multikalkkia nautitaan päivittäin. Ei siitä haittaakaan ole
- älä pidä lompakkoa perstaskussa
- hommaa painosi mukainen joustinsänky
- pidä jalat aina lämpiminä
- älä ui kylmissä vesissä
Näillä lähtee ja pysyy poissa, jos on näiden puutteella tullut.
Nyt en muista olenko jo nämä ohjeet hehkuttanut aikaisemmin, mutta kertausta sitten vaan.
Halloo halloo
02.05.2012, 16.40
- hommaa painosi mukainen joustinsänky
Hyvä sänky on tärkeä, suosittelen futonia. Halvalla saa halvan sängyn.
Hyvä sänky on tärkeä, suosittelen futonia. Halvalla saa halvan sängyn.
+1
Keskiäkäinen lohjalainen
02.05.2012, 17.46
Tietoahan löytyy kun viitsii etsiä (ja ottaa vastaan) mutta vain itse kokeilemalla selviää mitkä asiat auttavat. Ja se mikä nyt tehoaa, voikin toisinaan olla haitallista.
... ja mikä tehoaa yhdelle, on silkkaa myrkkyä toiselle. Tarttee löytää ne tavat liikutella selkää, jotka eivät pahenna nikamien ja välilevyjen asentovirheitä.
Mulle myrkkyä ovat mm. kävely ja uinti, eli lajit, joita pidetään selkävaivaiselle universaalisti hyvinä liikuntamuotoina. Sen sijaan soutuergo ja kunnolla tärinöitä vaimentava fillari (hiilikuitua tielle ja täysjoustoa maastoon) toimivat pomminvarmoina selän kuntouttajina. Ekan maantiefillarini ostin kaverilta, jonka selkä ei kestänyt maantiellä ajoa yhtään.
Juha Lehtinen
08.05.2012, 17.23
Itselläni iskiashermo haittaa pyöräilyä jatkuvasti mutta nyt olen aloittanut selkä- ja vatsalihasten kuntoutusoperaation. Muutaman kuntosalireissun jälkeen selkä tuntuu sietävän paremmin pyöräilyä ja pyöräkin kulkee noina parempina päivinä ihan eritavalla, tosin vieläkin on tehot aikalaila hukassa.
Southpaw
08.05.2012, 20.32
Ensimmäinen asia selkävaivaisella pitäisi olla syyn selvittäminen. Aiemminkin mainittu magneettikuvaus lienee tarpeellinen joskaan työterveys-arvaus-keskuksen kautta ei välttämättä tarjottu vaihtoehto. Itsellä löytyi alaselkäongelmien syyksi liikkunut/liikkuvä alin lannenikama + iän myötä snadisti kasaan painunut selkäranka ja näiden seurauksena puristuksissa olevat hermot (parin alimman nikaman välistä tulevat). Hoitokeinona esitettiin selkäleikkausta, jossa avarrettaisiin hermokanavia ja mahdollisesti jäykistettäisiin pari alinta nikamaa. Minulla ei ole kovinkaan korkea käsitys suomalaisista lääkäreistä, joten ajattelin koittaa omin konstein hoitaa selän kuntoon. OMT fysioterapeuttien ruhjonnasta ei ollut apua.
Painoa alas 20 kg, syvät vatsalihakset kuntoon, liikkuvuus kondikseen ja 15 v. palvellut futon helvettiin; Siinä peruskuviot, joiden avulla sain normaalielämän takaisin eli kivut hallintaan. Ei nuo rakenteelliset asiat minnekään poistu, mutta eipähän kipujen kanssa tarvitse enään elää. Astangajoogan ensimmäisen sarjan liikkeet (ilman akrobatiaa vaativia liikkeitä) saivat liikkuvuuden kuntoon. Pilateksen avulla sain syvät vatsalihakset heräteltyä eloon ja tukemaan selkärankaa. Svedupetterien kehittämä MAQ-systeemi tuli myöhemmin mukaan kesto- ja nopeusvoiman kasvattamiseen samaten kuin myös kahvakuula.
Kolme olennaisinta asiaa, jotka auttoivat ovat siis jooga, pilateksen keskivartaloliikkeet sekä painon ja ruumiinrakenteen mukaan viritetty patja/sänky. Tuo leikkaukseen komennus annettiin minulle 6 v. sitten, mutta vielä ei ole tarvinnut moiseen mennä. Ennen jokaista liikuntasuoritusta ja useimpina aamuina vedän tietyt venyttelyt ja MAQ:sta keppitreenin. Aikaa menee sarjojen lukumäärästä riippuen 5 - 15 min. Tämä setti on ajan kanssa muotoutunut omiin tarpeisiin sopivaksi. Syvien vatsalihasten vahvistamiseen kuulemma hyvä tapa on lenkkeily. Tämä tieto annettiin OMT-jengin toimesta ja voinee pitää paikkansakin.
Slim_Jim
16.05.2012, 10.16
Vituttaa kuin viittä miestä.
Pääsiäisenä alkoi seljässä vihloa, sitä on nyt käytyä yksityisellä puoskarilla ja fysioterapeutilla. On väännelty, käännelty, manipuloitu ja kuvattu.
3 ja 4 nikamissa kuulemma jotain kulumia tjsp.
Peloteltiin jo helvetin hyvin olla kesällä lähtemättä sohvalta yhtään minnekään, parempi vaan katsoa niitä salkkareita ja vetää suruun laatikkokaupalla jädeä namnam.
Pyörällä saa ajaa mutta tuskin tarkoittivat että ihmeellistä lenkkiä saisi heittää. Saleilulle kuulemma saisi heittää hyvästit, mitään aikaväliä ei kerrottu.
Polla hajoaa aika tehokkaasti jos pitää tyytyä kämpillä istumiseen.
Että semmonen kesä tiedossa.
Jos yhtään kovempi jätkä olisin niin itkisin.
Vituttaa kuin viittä miestä.
3 ja 4 nikamissa kuulemma jotain kulumia tjsp.
Peloteltiin jo helvetin hyvin olla kesällä lähtemättä sohvalta yhtään minnekään, parempi vaan katsoa niitä salkkareita ja vetää suruun laatikkokaupalla jädeä namnam..
Kulumat on niitä välilevyjen madaltumia. Mulla on samat jutut, muiden muassa, ja olen kyllä perin hämmästynyt jos tuollaisia ohjeita olet saanut. Omasta puolesta voin sanoa että jos päättäisin jämähtää sohvalle niin sehän se olisi todellista myrkkyä selälle, päästä puhumattakaan. Liikkumista pitää ilman muuta harrastaa ja tehdä se selän ehdoilla, mutta ainakaan näin aluksi ei kannata särkylääkkeitä karsastaa, koska selkäkipu luo vitutusta ja vitutus lisää selkäkipua. Siitä kierteestä pitäisi pyrkiä pois.
6vko ollu välilevyn pullistuma, tällähetkellä pystyy nukkumaan 2h pätkissä.
Ulkona +19, v*tun v**tu!
Matti S.
19.05.2012, 12.47
Voisiko joku mainita esimerkkiliikkeitä syvien selkälihasten kehittämiseksi?
Edit: löysin itsekin: http://www.sporttimedia.fi/arkisto.php?nayta=artikkeli&sivu=kuntovinkki&id=21
Onko muita?
½-1kg käsipainot tai paksut kirjat käteen, seiso pienessä tukevan tanakassa haara-asennossa, ryhtiä korostaen, lantio eteen, polvet kevyesti koukussa, ojenna painot/kirjat suoraan eteen, käsiote peukalo ylöspäin ja liikuta painoja lähes suorilla käsillä noin 15cm ylös-alas-liikeradalla, samalla liikeratoja vertikaalisesti ylös alas siirtäen. Tee 30-60 sekuntia. Kun oikein keskittyy (vaikka silmät kiinni) niin huomaa miten selän sisemmät "lihakset" saa kyytiä. Pari kolme krt vkossa niin vot. (Opin tempun hyvältä ystävältäni jolla on urheilutouhuissa muutakin näyttöä kuin kallis vuosikortti kuntosalille.)
Asiasta muuta. Miksi vain kalliilla hankittu lihaskunto on arvostettu? Uskallan empiiriseen kymmenien vuosien kokemukseeni perustuen väittää että oman painon avulla toteutetut vapaaliikkeet yhdistettynä kevyeseen käsipainotreeniin (esim. handle bars tai kahvakuula) ovat yksiselitteisesti helpoin, halvin, vaivattomin ja usein jopa paras tapa saavuttaa sekä ylläpitää hyvä lihaskunto. Toki erilaisten vammojen kuntoutuksessa voidaan tarvita muutakin, esimerkkinä (oma) polven ristisiteen leikkausuhka (urheilussa vääntövamma) jonka vältin jalkaprässillä (molempiin suuntiin) sekä jalan reisi- ja ojentajakoukistuslaitteilla. Kuuden viikon intensiivitreenin jälkeen lääkäri totesi leikkaustarpeen poistuneen ja molempien jalkojen vahvistuneen.
Alaselän pahat kivut ovat meidän perheessä akuutti asia. Vaimo kävi operoitavana nelisen viikkoa sitten ja kuntoutus on menossa. Parhaat ärsykkeet liikkumisen lisäämiseksi olen saanut aikaiseksi vilauttamalla kaupungin (vaate)kauppojen tarjouksia. Kyllä lähtee...
Toki erilaisten vammojen kuntoutuksessa voidaan tarvita muutakin, esimerkkinä (oma) polven ristisiteen leikkausuhka (urheilussa vääntövamma) jonka vältin jalkaprässillä (molempiin suuntiin) sekä jalan reisi- ja ojentajakoukistuslaitteilla. Kuuden viikon intensiivitreenin jälkeen lääkäri totesi leikkaustarpeen poistuneen ja molempien jalkojen vahvistuneen.
ACL ei ilmeisesti ollut kokonaan poikki? Itsekin tein ennen ristisideleikkausta useamman viikon voimakuurin mutta ei sillä jalalla olisi korjaamatta juostu, laskettu mäkeä eikä edes kunnolla ajettu. Kuntoutumisista salilla käynti varmaankin nopeutti. Lääkärini mukaan 10% pärjää vahvoilla lihaksilla ilman ristisidettä (jos ei harrasta mitään vääntävää liikuntaa).
OnT: selkäongelmat ovat suunnilleen jokapäiväisiä yliliikkuvuuden takia. Koitan kiinnittää asentoihin ja tekniikoihin huomiota ja pitää lihakset kunnossa.
Matti S.
19.05.2012, 18.15
ACL ei ilmeisesti ollut kokonaan poikki? Ei.
Yliliikkuvuus on itsellänikin pienoinen haaste. Tuttu fysioterapeutti kehotti pitämään pientä jumia yllä niin pärjää paremmin. Fillaroidessa olen kiinnittänyt erityistä huomiota ajoasentoon, joka tosin näillä minun empiriakilometreillä sortuu tosi helposti kyyhöttämiseksi.
Kulumat on niitä välilevyjen madaltumia. Mulla on samat jutut, muiden muassa, ja olen kyllä perin hämmästynyt jos tuollaisia ohjeita olet saanut. Omasta puolesta voin sanoa että jos päättäisin jämähtää sohvalle niin sehän se olisi todellista myrkkyä selälle, päästä puhumattakaan. Liikkumista pitää ilman muuta harrastaa ja tehdä se selän ehdoilla, mutta ainakaan näin aluksi ei kannata särkylääkkeitä karsastaa, koska selkäkipu luo vitutusta ja vitutus lisää selkäkipua. Siitä kierteestä pitäisi pyrkiä pois.
Samaa mieltä. Liikunta oikealla ja varovaisella tavalla selän ehdoilla, kuten yllä mainittiin on yksi parhaita lääkkeitä pitkässä juoksussa. Ihmetyttää kyllä todella suuresti, jos on annettu kuva, että sohvalle jämähtäminen auttaisi jotain. Mulle kun on aina opetettu, että mitä paremmassa kunnossa lihakset on ympärillä, sitä heikommalla tukirangalla elämä sujuu. Jos nuo lihakset päästää surkastumaan sohvalla löhöämällä, niin sitten vasta katastrofi on edessä.
Näin tein, kun mulla yllätti mun mittakaavassa pahat selkäkivut:
Lähdin varovasti hiihtoladulle. Erittäin lämpimasti pukeutuneena. Pukeutumisen takia loppulenkista oli hiki, vaikka vauhti erittäin rauhallinen. Mutta yllätys yllätys oli myös kivut pois. Kipu palasi kyllä lenkin jälkeen lievempänä. Seuraava päivä lepoa ja varovaista venyttelyä ja taas hiihtoladulle. Vähempi se selkä siellä ladulla sattui, kuin sohvalla. Muutamassa päivässä selkä "kunnossa". Tuo on sitten sellainen temppu, minkä kokeilu täysin omalla vastuulla.
Säännöllisen epäsäännöllisellä lihaskuntotreenillä on kivut pysyneet yli 2 vuotta poissa. Lieviä oireita on ollut ja sen seurauksena otin pari kuukautta sitten yhteyttä kuntosalitreenin ammattilaiseen. Ammattilaisen kanssa katsottiin oikeat liikkeet, jonka jälkeen kotona treenit. 10 viikkoa takana ja nyt loput oireetkin poissa. Mitä aikaisemmin treenin aloittaa sitä varmemmin ehtii saada lihakset kuntoon ajoissa, koska voi treenata ahkerammin paikkojen kipeytymättä.
Jos vain budjetti antaa periksi, niin suosittelen kaikissa tapauksissa treenin ja liikeiden tarkastusta ammattilaisen opastuksella. Oli sitten kyse punttisalitreenistä, kotijumpasta tai selän kuntoutuksesta. Kun ammattilainen kertoo oikeat harjoituspainot ja neuvoo oikeat suoritustekniikat, sekä katsoo vierestä kaikki liikkeet läpi, niin tuloksena on usein oireeton selkä ja miellyttävät treenit. Väärällä suoritustavalla voi saada enemmän vahinkoa aikaiseksi, kuin hyötyä, vaikka treenin tekee vain kehon omalla painolla.
Kehoa kuuntelemalla ja asiaan perehtymällä pärjää kyllä ihan itsekin, jos lähtötilanne edes kohtuullinen. Jos joku liike sattuu tai tuntuu epämukavalta, niin silloin on jotain pielessä ja pitää pysähtyä miettimään, että mikä.
Ohiampuja
21.12.2015, 23.04
Jos vain budjetti antaa periksi, niin suosittelen kaikissa tapauksissa treenin ja liikeiden tarkastusta ammattilaisen opastuksella. Oli sitten kyse punttisalitreenistä, kotijumpasta tai selän kuntoutuksesta. Kun ammattilainen kertoo oikeat harjoituspainot ja neuvoo oikeat suoritustekniikat, sekä katsoo vierestä kaikki liikkeet läpi, niin tuloksena on usein oireeton selkä ja miellyttävät treenit. Väärällä suoritustavalla voi saada enemmän vahinkoa aikaiseksi, kuin hyötyä, vaikka treenin tekee vain kehon omalla painolla.
Kehoa kuuntelemalla ja asiaan perehtymällä pärjää kyllä ihan itsekin, jos lähtötilanne edes kohtuullinen. Jos joku liike sattuu tai tuntuu epämukavalta, niin silloin on jotain pielessä ja pitää pysähtyä miettimään, että mikä.
Pitäisiköhän täälläkin "antautua" taas ammattilaisen tutkitavaksi. Noin reilu vuosi sitten Mehiläisestä sain jumppaohjeita alaselän kuntoutukseen, mutta kaikki ei silti mene ihan putkeen.
Alaselkää tulee treenattua lankutuksilla ja alaselkätaljalla, tai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan. Ja aika monesti alaselkä on kipeä treenien jälkeen. Jotain välilevy painumaa tuolla selässä on, joka ei nyt tykkää salitreeneistä. Hiukan epäilen noita lankutuksia, mutta eikö juuri niitä tarjota selän kuntoutukseen... :rolleyes:
Pitäisiköhän täälläkin "antautua" taas ammattilaisen tutkitavaksi. Noin reilu vuosi sitten Mehiläisestä sain jumppaohjeita alaselän kuntoutukseen, mutta kaikki ei silti mene ihan putkeen.
Alaselkää tulee treenattua lankutuksilla ja alaselkätaljalla, tai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan. Ja aika monesti alaselkä on kipeä treenien jälkeen. Jotain välilevy painumaa tuolla selässä on, joka ei nyt tykkää salitreeneistä. Hiukan epäilen noita lankutuksia, mutta eikö juuri niitä tarjota selän kuntoutukseen... :rolleyes:
Lankutus ei ainakaan minulla riitä yksistään vaan tarvitaan lisäksi sellaisia liikkeitä joissa on laaja liikerata ja lantio liikkuu. Kotikäyttöön toimii esim. semmoinen että "kiivetään lattiaa pitkin" siten että käsien alla on pitävää ja jalkojen alla jotain liukasta (rättejä tms.), tätä sitten vaikka 30 sekkaa kerrallaan pari kierrosta.
Melkein puhtaan pyöräilijän eli Tom Danielsonin kirjaa (http://amzn.com/B00D616QPI) olen aikaisemminkin kehunut ja ohjeet ovat ihan päteviä. Sinänsä perusjuttuja eli pitoja mutta myös liikettä mukaan.
leppikallio
23.12.2015, 11.00
Lankun ei juuri pitäisi kai alaselässä tuntuakaan jos tota harrastaa ns. oikein? (Syvempiin) vatsalihaksiin tuon sen sijaan pitäisi tuoda potkua lisää jonka väitetään jeesaavan selkäasioihin. RKC lankku on sikäli hyvä että tuon kanssa on koko kropan lihakset ainakin touhussa mukana, myös pakarat...
Ohiampuja
23.12.2015, 11.26
Olisinkohan nyt muutaman vuoden vetänyt aina aamuisin tietyn jumppasetin, joka on tähän asti aika hyvin pitänyt selkäkivut loitolla. Siinä on yksi staattinen vatsalihasliike ja alaselkään pelkkää venyttelyä. Ja nyt edellisten kirjoitusten herättämänä otin settiin mukaan hyvää huomenta -liikkeen.
Mutta mikäs se on paras taho näissä jutuissa auttamaan? Onko lääkäri aina se paras, vai löytyykö parempi osaaminen fysioterapeuteilta vai jopa Fustra-ohjaajilta?
Suosikkiliikkeeni https://www.youtube.com/watch?v=Kp84tCkNiFg
Edelliseen viestiin viitaten ja ohjeita etsivän pään sekoittamiseksi: Pyrin itse välttelemään selän venyttämistä, koska istumatyöläisenä ja pyöräilijänä selkä on ylempää epäkästä lukuun ottamatta turhan pitkiä aikoja venytystilassa. Sen sijaan pyrin vahvistamisen lisäksi venyttämään kroppaa vatsan puolelta esimerkiksi seisomalla paino kantapäillä, mikä on harjoiteltunakin yllättävän vaikeaa.
Mutta mikäs se on paras taho näissä jutuissa auttamaan? Onko lääkäri aina se paras, vai löytyykö parempi osaaminen fysioterapeuteilta vai jopa Fustra-ohjaajilta?
Kuukkeloippa Ohiampuja `hermoratahieronta` jos et ole aikaisemmin asiaan tutustunut. Olen saanut hyvää apua selkävaivoihin. Mulla ala- ja ristiselkä ongelmia aika-ajoin ja tämä hoitomuoto on tehonnut suoraansanottuna hiton hyvin.
Tässä hyviä vinkkejä selän hyvinvointiin. Samoja liikkeitä joita olen fyssarilta saanut oman rikkinäisen alaselkäni pitämiseen toimintakuntoisena.
https://www.youtube.com/watch?v=5SjwBVKEM_0
Pitääpä kokeilla, mitä oma selkä tykkää tuollaisesta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.