PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takaiskarin ABC

groovyholmes
25.09.2011, 23.08
Asfalttiosastolta kun lähtee tekemään itselleen maastoa tykö, niin täpärin kasaamisessa rungon jälkeen tulee seuraavaksi mieleen takaiskari. Sellainen pitäisi nyt osata löytää Nicolai Nonius cc runkoon. Ensimmäisenä haluaa kysyä että mitä ne kaksi lukua tarkoittaa esmes foxin rp23 iskarin "kokoa" valittaessa? Rungossa kun on takajouston säätömahdollisuus niin se varmaan osaltaan vaikuttaa asiaan, vai? Kovasti on tahto saada se pisin jousto rungosta irti. Oikeastaan pitkä lyhyenä on vain että mitä pitää tietää ja ottaa huomioon sitä iskaria valittaessa? Ite kun ei oikein lupaavia linkkejäkään ole osannut löytää!
Kaikki mahdollinen tieto asiasta otetaan erittäin kiitollisena vastaan!

Itsok
26.09.2011, 07.49
Iskaria valitsiessa täytyy tietää minkä kokoista iskaria runko syö. Tarvittavat tiedot ovat: iskarin silmästä-silmään pituus (165, 190, 200, 216, 222 mm jne) ja iskunpituus iskarissa (36.5, 50, 64, 70 jne). Nämä tiedot pitäisi löytyä valmistajalta, vanhasta iskarista mittaamalla tai fiksummilta kysymällä.

Foxin RP23 tyyppistä iskaria käytetään tyypillisesti kevyemmässä maastoajossa ja lisäsäiliöllisiä ilma- ja kierrejousi-iskareita rankemmassa menossa kuten endurossa ja alamäkiajossa.

drop
26.09.2011, 09.17
Iskarin pituuden, ja iskun pituuden (kuinka iso liikevara) lisäksi noissa RP23 ja muissa xc iskareissa on tehtaalta säädetty vaimennus ja joku tietty skaala paluuvaimennokselle.

Erilaisissa rungoissa on ihan erilaiset vaatimukset vaimennukselle, ja jos se menee pieleen niin iskari voi toimia todella huonosti. Esim. Nonius CC on single-pivotti ja haluat luultavasti kohtuullisen korkean vaimennuksen. Se huolehtii siitä ettei jousitus liiku koko ajan polkiessa joka imee voimia pois. Kun taas näet CRC'ssä jonkun puoli-ilmaisen RP23'sen myynnissä on se luultavasti hankittu joltain isolta pyöränvalmistajalta, ja on täysin arpa peliä sopiiko. Tein itse tuon virheen aikanaan, ja käytännössä jouduin lähettämään halvan iskarin kalliiseen tunaukseen heti kättelyssä. Paluuvaimennus noissa on säädettävä, mutta skaala on rajoitettu aika pienelle alueelle ja on todenäköistä ettei sekään satu olemaan juuri se oikea. Sekin aiheuttaa sitten sen ettei perä ikinä toimi kovin hyvin.

Pahimmillaan väärän tyyppinen iskari pilaa koko pyörän, täysjoustossa se on yllättävän keskeinen osa pakettia. Henkilökohtaisesti etsisin joko iskarin jossa nuo ovat vapaasti säädettävissä, tai joissa myyjä kertoo mitkä asetukset iskarissa on niin että tiedät niiden sopivan (Nicolai osaa varmasti antaa apuja, Rock Shoxin iskareissa arvot kerrotaan useammin myynnin yhteydessä). Yksi vaihtoehto on myös ostaa esim. tftunedista joku Fox Float josta puuttuu lukitus, mutta he saavat siihen niin hyvät asetukset ettet välttämättä sitä lukitusta jää kaipaamaankaan.

sakuvaan
26.09.2011, 11.09
Myöskin typpipuolen paineissa on eroja, tällä on myös iso vaikutus miten esmes rp23 käyttäytyy, 2011 lähtien se paine on merkattu tarraan mitä se oli tehtaalta lähtiessä, yhdessä mun rp23'ssa on 225psi typpipuolella.

tomibert
26.09.2011, 11.55
Foxin RP23 tyyppistä iskaria käytetään tyypillisesti kevyemmässä maastoajossa ja lisäsäiliöllisiä ilma- ja kierrejousi-iskareita rankemmassa menossa kuten endurossa ja alamäkiajossa.

Tämä sääntö piti aiemmin hyvinkin tarkasti paikkansa. Rp23 on kuitenkin hiipinyt pikkuhiljaa yhä järeämpiin pyöriin, kuten vaikkapa Meta 6 (jota voinee pitää nykytyylin enduropyöränä) ja monet 4X-pyörät, joilla ajetaan hyppyripitoisilla alamäkiradoilla.

- Tomi

Nakili
27.09.2011, 10.14
Nykyenskan huippuluokan ajokeistakin löytyy takaata kyseinen iskari. Esimerkiks S-works endurosta.

groovyholmes
27.09.2011, 10.27
Näin mä oon ymmärtänyt et noi rp23 kokoluokan iskaritkin kestää jo ihan hyvää myllyä et ei tarvii olla sitä järeää kamaa jos haluaa vähän ryskää:) Elikkä viksu vaihtoehto mulle sitten olisi ostaa se floatti tftunedilta niin saisin varmasti pyörässäni toimivan takaiskarin eikä tarvitsisi arpoa koon ja säätöjen kanssa? Elopaino heiluu 88:n kintareella, sekin taitaa asiaan vaikuttaa? Vaikuttaako takaiskari (tai pitäisikö sen antaa vaikuttaa) sitten haarukan valintaan?

t-man
27.09.2011, 17.04
Näin mä oon ymmärtänyt et noi rp23 kokoluokan iskaritkin kestää jo ihan hyvää myllyä et ei tarvii olla sitä järeää kamaa jos haluaa vähän ryskää:) Elikkä viksu vaihtoehto mulle sitten olisi ostaa se floatti tftunedilta niin saisin varmasti pyörässäni toimivan takaiskarin eikä tarvitsisi arpoa koon ja säätöjen kanssa? Elopaino heiluu 88:n kintareella, sekin taitaa asiaan vaikuttaa? Vaikuttaako takaiskari (tai pitäisikö sen antaa vaikuttaa) sitten haarukan valintaan?

Ainakaan ei voi mennä pahasti vikaan jos pushatun foxin taakse hommailee. Säätöjen kanssa nyt joutuu silti arpomaan sen verran, että paljonko sinne tuuppaa painetta ja kuinka monta naksua paluuvaimennusta asettaa. Mun mielestä takaiskari ei vaikuta haarukan valintaan, ellei ny halua olla cool ja hommata saman merkin saman vuoden malliston saman väristä keulaa. Tietty onhan se ilkiä tunne jos peräpää toimii aktiivisesti ja edessä on jokin elastomeeri keula vuodelta nakki.

drop
27.09.2011, 17.57
Mulla on kaikki 3 pushattua iskaria tullut tftunedilta täydellisellä paluuvaimennoksen asetuksella, eikä ilmanpaineistakaan ollut paljoa valittamista siinä yhdessä ilmaiskarissa. Että kannattaa laittaa tehdasasetukset talteen kun rupeaa leikkimään.

sakuvaan
27.09.2011, 18.54
Ainoa ongelma rp23ssa on keskialueen ilmajousi.. se vaan antaa periksi eikä pidä pyörää ryhdissä niinkuin vieteri-iskari.

drop
27.09.2011, 19.50
Joo, tosin kun omani joskus pushasin niin auttoi aika paljon. Sen jälkeen olen kyllä pitäytynyt kierrejousellisissa (Noniukseen tommonen kevyt ilmaiskari lienee ihan passeli).

mckollaa
27.09.2011, 22.38
Jos on elopainoa 88 Kg ei Rp23 ilmajousen pinta-ala ole riittävä kantamaan keskialueelta kunnolla. Oikeampi vaihtoehto olisi esim. Vivid Air tai sitten ihan rehellinen jousi iskunvaimennin. Kun iskunvaimennin ei kanna keski alueelta esimerkiksi loivassa mutaisessa ylämäessä ei siirry painoa takarenkaalle ja se rupee siitä johtuen sutimaan. Huomattavasti kevyemmälle kuskille RP23 on paljon helpompi saada toimimaan.

Harkitsisin kyllä muita vaihtoehtoja.

groovyholmes
28.09.2011, 00.15
Olisko tosiaan viksumpi vaihtoehto mulle tollanen dh tyylinen iskari? minkä verran tuo jousi ja "bushings" (elikä mitkä) tuo painoa tuohon n. 400 grammaan lisää? Onko tosta vivid airista jollain kokemuksia, se kyllä vaikuttaa hyvältä:cool: mieluumminhan sitä tietenkin ostaisi kerrasta sellaisen mikä ottaa kans kaiken vastaan, eikä jäisi tuleen makaamaan! Voisiko joku täällä sitten auttaa noiden tune ja platform juttujen kanssa et saataisiin se oikea valittua, jos siihen vivid air versioon kuitenkin päättyy?? Tuolla bike24 sivuilla on kuitenkin vaihtoehtoja, joista ei oikein vielä ymmärrä... toisaalta tuo foxin van rc:kin menisi:) olisiko perusteluja johonkin suuntaan? kun haluan tehä tän tarkkaan

groovyholmes
28.09.2011, 00.56
https://spreadsheets.google.com/pub?key=0AoGexXROOxG2dGtSVjVGVGpLc3RsOHgtZU9xazA4d Hc&hl=de&single=true&gid=18&output=html toimiiko toi linkki? pitäisi aueta tuo noniuksen mittataulukko. siellä sanotaan kohdassa P että shock absorber length 200mm. elikkä se olisi mun iskarin pituus reiästä reikään -kö? mutta iskun pituus jää auki? mitä tarkoittaa tuo "rear shock clearance 42 x 8 mm" ja löysin muuten shock travel 50 mm! eli voiko sanoa että 200/50 olisi sopiva iskarin koko? runkokuvassa siinä on rs monarch plus, ja kompliitteina kun myyvät niin kaikissa on joko rp2 tai rp23... meinaako tuo lisäsäiliö tuossa plussassa että se pystyy ottaan enemmän vastaan,vai? mulle pitää valitettavasti vääntää tää rautalangasta!:o

drop
28.09.2011, 07.38
200/50 on varmaan oikea koko, clearance tarkoittaa varmaan jotain iskarin vaatimaa tilaa, vaikka mitan puolesta voisi olla myös kiinnityspultti :)

Se tarviiko järeämpää iskaria on makuasia. Mun on vaikea nähdä että siirtyisin lähiaikoina ilmaiskariin, toisaalta mulla ei ole mitään suuriatarpeita tehdä kompromisseja suorituskyvyssä painon puolesta.

Joissakin rungoissa tuo ilmaiskarin taipumus lyödä helposti alkumatkan läpi ei häiritse niin paljoa kuin toisissa. Takapään nivelien vipuvarsi ei pysy samana koko joustomatkalla. Jos vipusuhde on pienempi alkujoustosta ja suurempi loppua kohden niin rungon valmistaja olisi jo mietyinyt asiaa puolestasi.

Pyörästä kannattaa tehdä tasapainoinen paketti, jos muuten valitset jotain keventelyosia niin kierrejousi voi käydä harmittamaan jälkeenpäin. Ei siis suorituskyvyn vuoksi, vaan koska joku maaginen pyörän paino jää tavoittamatta.

Sen itse jousen paino riippuu sekä pituudesta että sun painosta. Varmaan kannattaa laskea että sille tulee painoksi vajaa 500g, iskarin runko päälle.

t-man
28.09.2011, 08.03
Mulla on kaikki 3 pushattua iskaria tullut tftunedilta täydellisellä paluuvaimennoksen asetuksella, eikä ilmanpaineistakaan ollut paljoa valittamista siinä yhdessä ilmaiskarissa. Että kannattaa laittaa tehdasasetukset talteen kun rupeaa leikkimään.

Mulla taasen mukana tulleessa lapussa annettu paineelle arvo. Reboundin kohdalla: "Set to taste" ja asetettu puoliväliin.

drop
28.09.2011, 09.01
Riippuiskohan siitä kuinka tuttu runko / paino yhdistelmä on? Mun tapauksessa (kaksi viimeistä) jollain jenkeissä pushin päämajassa oli sama runko.

groovyholmes
28.09.2011, 09.42
Elikkä jos plussia ja miinuksia ajattelee, niin: jousi-iskari on huoltovapaampi, varmatoimisempi/suorituskykyisempi mutta vähän painavampi, ja ilmaiskarin puolesta puhuu keveys? Olenko jossain kohtaa väärässä ja olisiko näihin lisättävää? Huoltopuolesta en tosiaan tiedä sen enempää, perustan kommenttini ainoastaan sivulauseeseen arvostelussa. Hinnatkin menee suurin pyörtein samoissa! Jos näin on, niin kyllä alkaa sinne jousi-osastolle kaatumaan tämä kaveri:).......

PaH
28.09.2011, 10.54
Jos on elopainoa 88 Kg ei Rp23 ilmajousen pinta-ala ole riittävä kantamaan keskialueelta kunnolla. Oikeampi vaihtoehto olisi esim. Vivid Air tai sitten ihan rehellinen jousi iskunvaimennin. Kun iskunvaimennin ei kanna keski alueelta esimerkiksi loivassa mutaisessa ylämäessä ei siirry painoa takarenkaalle ja se rupee siitä johtuen sutimaan. Huomattavasti kevyemmälle kuskille RP23 on paljon helpompi saada toimimaan.

Harkitsisin kyllä muita vaihtoehtoja.

Kompsis. Tuo iskun keskivaiheen läpisukellus on ilmaiskarin "tyyppivika", kevyemmällä kuskilla ongelman voi kompensoida
hiukka kovemmalla paineella mut samalla hävittää pätkän sägiä ja pintaherkkyyden.
Vivid Air käyttäytyy paljon enemmän vieteri-iskarimaisesti ja on muuten soiva peli.
Jos ilmaiskarissa haluaa pysyä niin tukevin keskialue löytyy BOS:n Vip`R:sta. Ugh.

drop
28.09.2011, 10.55
Joo, noin se käytännössä menee. Tuohon päälle vielä se, että ilmaiskarissa saat kohtuullisen helposti muutettua jousen sopivaksi (lisäät / vähennät ilmaa), kun taas jousi-iskarissa saat lähinnä hienosäädettyä jousta esijännityksen säädöllä. Tuo on periaatteessa ilman plussa, mutta samalla myös jousen plussa koska et joudu tarkistelemaan paineita (tosin omalle puolelle ei ole ikinä sattunut vuotavaa ilmaiskaria paitsi pahimmilla talvipakkasilla).

Jos budjettiin venyy kannattaa kysellä fillariosalta Elkan perään. Etuna saat hyvän palvelun ja todennäköisesti mahdollisuuden kokeilla eri jousia jotta löydät varmasti sopivan. Elkat ovat myös loistavia iskareita, ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu.

Joskus van R (jopa pushattuna) oli tftunedilta kohtuullisen edullinen. Ei salli yhtä paljoa säätöä, mutta budjettivaihtoehtona ihan toimiva peli.

mehukatti
28.09.2011, 12.37
Kohta tulee Cane Creek Double Barrel Air, joka saattaa olla hyvä optio parempaa ilmaiskaria hakeville?

Mutta ymmärtääkseni monet rungot on suunniteltu käytettäväksi ilmaiskareiden kanssa, eli leverage ratio on suunniteltu niitä varten. Eli aina ei oo järkevää vaihtaa ilmaiskaria jousitoimiseen?

PaH
28.09.2011, 13.17
Kohta tulee Cane Creek Double Barrel Air, joka saattaa olla hyvä optio parempaa ilmaiskaria hakeville?

Mutta ymmärtääkseni monet rungot on suunniteltu käytettäväksi ilmaiskareiden kanssa, eli leverage ratio on suunniteltu niitä varten. Eli aina ei oo järkevää vaihtaa ilmaiskaria jousitoimiseen?

DB Air saattaa olla hyvä. Testaajat on kehuneet ominaisuuksia mutta protosarjassa on ollut kestävyysongelmia,
kertovat hevosmiehet kylillä. Joutunee tuota kumminkin testaamaan :cool:

Tuo jälkimmäinen lausunto pitää osin paikkansa. Yleisesti ilmoitettava leverage ratio on vaan koko max takajoustomatkan
suhde iskarin iskunpituuteen eikä sellaisenaan kerro onko ilma- vai jousi-iskari soveltuvampi yksittäiseen filoon.
Sit kun tuosta suhteesta tehdään käyrä nollatilanteesta aina maksimijouston tappiin saakka, nähdään onko toi suhde tuolla
välillä tasainen vai onko perä ns. rising rate (aktiivinen / progressiivinen) vai ns. falling rate (degressiivinen) ja tuosta
voi sit jo ennustaa tai arvata onko systeemi rakennettu ilma- vai vieteri-iskarin tyypillistä toimintaa huomioimaan.
Kaipa tuohonkin poikkeuksia on, mut lineaarisempi (vieteri)iskari paritetaan yleensä aktiivisemman perän kanssa ja
noissa falling rate- perissä taasen progressiivisempi (ilma)iskari suattaa olla enempi helppo saada pelittämään.

groovyholmes
28.09.2011, 13.33
https://spreadsheets.google.com/pub?key=0AgG7KtevE7r8dEI3U3JYRVJEQ0gxNUtPazYyTm5lN Xc&hl=de&single=true&gid=6&output=html Pitäisi aueta noniuksen linkage ratio..?
Eli jos tuo 4. asento on se, millä saa pisimmän jouston ja laitan siihen iskarin kiinni, niin tuo linja vaikuttaa suhteellisen lineaariselta. Tarkoittaako tämä että viksua olisi kuitenkin laittaa se progressiivisempi ilma iskari?

Jooseppi
28.09.2011, 13.47

Tuo pushaus siis parantaa merkittävästi foxin iskarin toimintaa.. Lueskelin foorumilta että tftuned näemmä aika vilkkaasti ja luotettavasti hoitaa hommat. Tosin melko arvokasta näyttää olevan. Onko suomessa alan firmoja?

Mutta entäs nuo foxin mallien erot, uskallatteko float rl:ää suositella, vai kannattaako suoraan ruveta katsomaan rp23:sta?

PaH
28.09.2011, 14.10
https://spreadsheets.google.com/pub?key=0AgG7KtevE7r8dEI3U3JYRVJEQ0gxNUtPazYyTm5lN Xc&hl=de&single=true&gid=6&output=html Pitäisi aueta noniuksen linkage ratio..?
Eli jos tuo 4. asento on se, millä saa pisimmän jouston ja laitan siihen iskarin kiinni, niin tuo linja vaikuttaa suhteellisen lineaariselta. Tarkoittaako tämä että viksua olisi kuitenkin laittaa se progressiivisempi ilma iskari?

Ei toi oo lineaarinen, vaan puhdas flat-rate jos toi kuva on oikeessa. Jos tuohon pakasta iskaria ottaa niin oletettavasti
ilma-sellaisella saa tosta perästä aktiivisemman ja eloisamman jos semmoista pyörältä haluaa.

nilsson
28.09.2011, 14.19
Tuo pushaus siis parantaa merkittävästi foxin iskarin toimintaa.. Lueskelin foorumilta että tftuned näemmä aika vilkkaasti ja luotettavasti hoitaa hommat. Tosin melko arvokasta näyttää olevan. Onko suomessa alan firmoja?

Fillariosa (http://www.fillariosa.fi/huolto/klinikka-vaimenninhuolto/) ainakin.

drop
28.09.2011, 14.52
Tuo pushaus siis parantaa merkittävästi foxin iskarin toimintaa.. Lueskelin foorumilta että tftuned näemmä aika vilkkaasti ja luotettavasti hoitaa hommat.

Push tunauksessa vaihdetaan iskarin sisältä osia jotka ihan oikeasti parantavat suorituskykyä, veikkaisin kuitenkin että suurin osa erosta tulee siitä että heillä on hyvät testausympäristöt ja kattavat tietokanta eri rungoista ja niiden toimivuudesta. Foxin iskarit tulevat tehtaalta muutamalla eri asetuksella, eivätkä ne ole yleensä kovinkaan optimaaliset (niin yllättävää kuin se onkin). Pelkkä runko ei edes tuohon optimaaliseen säätöön vaikuta, vaan myös paino ja miten ajetaan yms. Veikkaisin että hyvä säätäjä voi päästä lähelle pushatun iskarin suorituskykyä ihan vaan shimmittämällä perus foxin, mutta eri asia osaako se säätäjä arvata oikein mikä se täydellinen asetus on. Pyöräilijän omalla kuvauksella on tuossa suuri vaikutus lopputulokseen (erityisesti jos on jo ajanut iskarilla ja osaa kuvata ongelman), mutta ainakaan itse en osaisi sanoa mitä sille pitäisi tehdä joten tuo oli helppo vaihtoehto.

Tosin melko arvokasta näyttää olevan. Onko suomessa alan firmoja?

Fillariosa tuossa mainittiin, he tekevät shimmityksiä Foxin iskareihin ja hinnat ovat kilpailukykyiset.

Mutta entäs nuo foxin mallien erot, uskallatteko float rl:ää suositella, vai kannattaako suoraan ruveta katsomaan rp23:sta?

RP23 tarjoaa perus floatin päälle vain semmosen semi-lukituksen. En itse koskaan tajunnut mikä sen pointti oli, mulla on ollut propedal kahdessa rp23'ssa, yhdessä dhx 5'ssä ja yhdessä dhx 5 airissa. Tuntuu että kyseinen ominaisuus on enemmänkin laastari jolla voi peittää muuta huonoa toimintaa? Toisaalta jossain jenkeissä on varmaan yleistä että ajetaan suhteellisen tasaista mäkeä ylös kilometrikaupalla jotta päästään polun alkuun, ja siinä ominaisuudesta voisi teoriassa olla hyötyä?

Toisaalta kannattaa näissä neuvoissa ottaa huomioon että eri ihmisillä on aivan erilaiset mielipiteet eikä niistä mikään välttämättä oikein ole. Ajan itse työmatkatkin yli 170mm peräpäästä joustavan pyörän kanssa jossa on molemmissa päissä kierrejousi. Välillä tuntuu että renkaat voisivat rullata paremmin, mutta muuten ei häiritse.

groovyholmes
28.09.2011, 15.04
Kun kerran PaH suosittelee ilmaiskaria leverage ration perusteella ja firman sivuilla runkoja ja kompliitteja kuvataan ilmaiskarilla varustettuna niin ilma-iskari se siis olkoon. Jos vaihtoehtoina ajattelee sitä Bos:in Vip Rrää, pushattua rp23:sta tftunedilta, tai Rokkarin vivid airia kun hinnat ovat rp23 pushattuna n.490€, bossi tehtaalta 497€ ja Vivid air bike24.com osoitteesta 430€, niin se tukevin keskialue? jos rp23sen pushaa niin pärjääkö se tuolle bosin vipille? ja missä se vivid seisoo tässä kolmikossa?

marco1
28.09.2011, 15.12
No on siinä semmoinenkin vaihtoehto että hommaa esim. CRC:stä jonkun satasen perusiskarin noin niinkuin alkuun, on siinä uudessa pyörässä muutakin säädeltävä kuin takaiskari ja pääsee sitten ajamaan mahdollisimman pian.
Se halpis-iskari toimii sitten varaiskarina sille paremmalle tulevalle iskarille.

drop
28.09.2011, 15.18
Kun kerran PaH suosittelee ilmaiskaria leverage ration perusteella ja firman sivuilla runkoja ja kompliitteja kuvataan ilmaiskarilla varustettuna niin ilma-iskari se siis olkoon. Jos vaihtoehtoina ajattelee sitä Bos:in Vip Rrää, pushattua rp23:sta tftunedilta, tai Rokkarin vivid airia kun hinnat ovat rp23 pushattuna n.490€, bossi tehtaalta 497€ ja Vivid air bike24.com osoitteesta 430€, niin se tukevin keskialue? jos rp23sen pushaa niin pärjääkö se tuolle bosin vipille? ja missä se vivid seisoo tässä kolmikossa?

Mun näkökannasta jos aprikoidaan Bos'n tai muun iskarin välillä niin mä ottaisin sen enempää miettimättä Bos'in :D

Toisaalta jos löydät jonkun satasen ilma-foxin CRC'stä ja sen sisäiset asetukset ovat pielessä, ei shimmitys fillariosassa taitaisi hirveän kalliiksi tulla?

PaH
28.09.2011, 15.24
@groovyholmes - noista perusteluista muut ovat järkeviä ja viisaita(kin), pl. mun suositus :)

Aika "poikkeavat" on sun vaihtoehtos. Nykyisessä rungossa ei foxia oo iskarina ollut enkä omaa mitään omaa kokemusta
tft:n omista tai push:ilta lainatuista modauksista, joten niistä en sano mitään. Ne mun ilmaiskarit, joita oon verrannu toisiinsa
on "viritetty" DTSwissin EX200, Vivid Air (medium tune) ja Vip`R, mut koska runko on sekoitus Nicolain AC:tä ja AM:ää ja iskari
asuu aina ylimmässä reiässä (~165mm joustoa) ja juustokäyrä on (liiankin kanssa) falling rate-mallinen, on lähtökohta iskarin
toiminnalle tyystin erilainen kun Noniuksessa. Hyviä noi on kaikki, mut jokainen ihan omanlaisensa. Mikä vaan noista kelpaa
mun ajoon mut ton Vip`R:n valkkaan jos yks pitäis ottaa.

Foxia ja Rokkaria puoltaa huollon ja viritysmahdollisuuksien läheisyys (Markus fillariosassa hanskaa noikin) ja hiukan pidemmät
kokemukset käytössä kestävyyden jne osalta. BOS on noilta osin kirjoittamaton lehti vielä, mun Vip`R kävi kerran Toulousessa
ja värkki oli pois ajosta vaan 2 iltaa, mut osaako tuota yleistää jää vielä arvauksen piikkiin.

mehukatti
28.09.2011, 18.19
mulla on ollut propedal kahdessa rp23'ssa, yhdessä dhx 5'ssä ja yhdessä dhx 5 airissa. Tuntuu että kyseinen ominaisuus on enemmänkin laastari jolla voi peittää muuta huonoa toimintaa? Toisaalta jossain jenkeissä on varmaan yleistä että ajetaan suhteellisen tasaista mäkeä ylös kilometrikaupalla jotta päästään polun alkuun, ja siinä ominaisuudesta voisi teoriassa olla hyötyä?

Oman kokemuksen mukaan riippuu rungosta ja perän toteutuksesta, että tarviiko tota Pro Pedalia. Esim. Spessun FSR -perällä on taipumus hieman notkua, eli siinä joutuu käyttää pro pedalia, jos haluu maksimaalisen polkemistehokkuuden. Toisaalta se heikentää jousituksen aktiivisuutta, eli enduro/painovoimakäytössä siitä on haittaa. Toisessa ääripäässä taas lienee esim. Pivotin DW-link perä, jossa pro pedal on jokseenkin turha ja muistaakseni valmistajakin neuvoo pitämään sen pois päältä. Perä siis itsessään vastustaa notkumista riittävän tehokkaasti.

Jani Mahonen
29.09.2011, 08.28
Jos vaihtoehtoina ajattelee sitä Bos:in Vip Rrää, pushattua rp23:sta tftunedilta, tai Rokkarin vivid airia kun hinnat ovat rp23 pushattuna n.490€, bossi tehtaalta 497€ ja Vivid air bike24.com osoitteesta 430€, niin se tukevin keskialue? jos rp23sen pushaa niin pärjääkö se tuolle bosin vipille? ja missä se vivid seisoo tässä kolmikossa?

Jos otat TFTunediin yhteyttä ja annat omat speksisi, eli mikä pyörä (merkki, malli, vuosi), millainen ajotyyli ja mikä on oma pituus / painosi, niin ei voi mennä hirveästi pieleen. Ukot siellä ei yleensä ruukaa myydä huonoa/huonosti sopivaa iskaria. Onhan se palvelu pirun kallista, mutta on se myös parasta mahdollista. Voit myös kysyä TFT:n mielipidettä että onko heidän mielestään ilma-vai teräsjousi-iskari parempi vaihtoehto.

Oma keula tuli vuosi sitten valmiilla asetuksilla, ja ohjeilla mihin päin asetuksia kannattaa kokeilla säätää. Eipä ole kokeilut poislukien hirveästi tarvinnut koskea!

drop
29.09.2011, 12.13
Mulle tftuned on muutaman kerran ohjannut muualle / neuvonut pysymään nykyisessä kokoonpanossa kun ovat olleet sitä mieltä että se on minun kannaltani paras ratkaisu, eli luottaisin aika hyvin heidän konsultaatioonsa. Suosittelen puhelua ennemmin kuin meiliä, puhelut päätyvät teknikoille jotka ovat suorapuheisempia.

Propedalista, mulla on ollut moinen single pivotissa, horst linkussa ja vpp2 perässä enkä missään keksinyt mitä hyötyä ominaisuudesta olisi maastossa, ehkä asfaltti-siirtymät erikseen.

Jooseppi
30.09.2011, 11.31
Kiitos vastauksista, oli oikein hyödyllisiä! Ne täysjoustorungot, mitä olen katsellut eivät nettiarvosteluiden mukaan tartte pruupedaalia. Joten sillä mennään. Soitto fillariosaan tosin sai ajatukset kääntymään ilmaiskarista jousimalliin... Entiset harrastukset on kerännyt painoa sen verta, että taidan olla liian läski kiipeämään ilmaiskarille :D Ja samalla :( Hoh.

Olipa hyvää palvelua fillariosassa!

PaH
30.09.2011, 11.59

Satuin "vahingossa" katsomaan uudestaan tuota Noniuksen joustokäyrää ihan N:n omilta sivuilta ja tajusin mikä
siinä mätti kun se näytti jotenkin sopimattomalta - kurvit on varmaan piirretty oikein mut tuo tekemäsi oletus
siitä että pos. 4- käyrä tarjoaa pisimmän jouston ei pidä paikkaansa. Jos tavoittelet max peräpään liikematkaa,
niin pitää katsoa pos. 1- kurvia, joka ei sit enää olekaan flätti vaan ns. rising rate => vielä enempi puoltoääntä
ilmaiskarin suuntaan. Yleisellä tasolla. Viritetyt vehkeet on sit oma lukunsa.

groovyholmes
30.09.2011, 22.48
Mites tuo Bos? Onko siinä millainen takuu? Pitääkö se aina lähettää ranskaan huollettavaksi että se takuu pysyy voimassa vai voiko sitä käyttää täällä suomessa alan liikkeessä? Voiko huollon suorittaa itse? Kotisivujen info sheetti on ranskaa ja googlen kääntäjä ei helpota yhtään... Kireelle se hinta kyl kiskoo, mut mieluummin yks kallis ja hyvä ku monta halpaa ja melkein yhtä hyvää!
Tuleeko siinä sitten mukana se mount kit millä se vedetään kiinni runkoon? Vai tuleeks se kaikkien iskarien mukana kun sellaisen hakee kaupasta?

syklopaatti
01.10.2011, 07.44
Tietääkö/(onko tehnyt) kukaan jos spessun stumjumpperiin vaihtaa triadin tilalle Evossa käytettävän RP 23:sen niin muuttuuko perän joustomatka 140mm-145mm.??
Stumpyynhan ei käy kun spessulle vartavasten tehty iskari sen erikoisen kiinnitystavan vuoksi.
Ulkomaanfoorumeilla jotkut tehneet Em. vaihdoksen kun vittuuntuneet braineihinsa ja vaikuttas ,että se triad/brain rajoittaa sen joustomatkan 140 milliin. Eli ite linkusto joustas enemmän. Niinkuin evossa.
Mietinkin ,että onnistusko sen triadin modaamaan silleen että se joustas sen 145mm vai joutuuko hommaamaan sen RP 23:sen???

Fillariosa ois varmaan oikee paikka kysyä moisesta operaatiosta????

Kiinostas vähän modata stumpy compista endurohenkisempi tuolla perän muutoksella ja pidemmällä keulalla.

mehukatti
01.10.2011, 08.56
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Evossa on erilainen linkku kuin normi-stumpjumperissa (siis se joka on kiinni rungon satulaputkessa). Tän vuoden Evossa oli toki muitakin eroja kuten ISCG05-tabit, tapered head tube, jne. Jos itse päärunko ja perä on mitoiltaan sama, niin sitten pelkän linkun vaihdolla vois onnistua päivitys Evoon. Tosin, jos sulla on vanha <2010 Stumpjumper alle 140mm joustolla, niin sit tuskin natsaa. Lisäksi kannattaa tarkistaa iskari, muistaakseni siinäkin oli hiukan eri mitat Evossa. En tiedä saisko Fillariosa tehtyä konversion? Mutta en kyllä alkais uutta takaiskaria hankkimaan, se voi maksaa 500e ja senkin joutuisit kai hankkii Spessulta.

Helpointa, halvinta ja tehokkainta mielestäni olis, jos vain lähettäisit Triadin tuunattavaksi Fillariosaan ja ostaisit sentin pidemmän (tai 2cm, jos sulla on se comppi, jossa tuli vakiona 130mm keula, kun paremmissa malleissa tuli 140mm), laadukkaammaan keulan mitä pyörässä nyt kiinni. Ja jos sulla on toi 130mm keula, niin sen saattaa hyvällä tuurilla pystyy konvertoimaan 140mm pituiseksi ottamalla sisältä holkin pois. Ja mikäli sulla on vakistemmi, niin sen vaihto lyhyempään. Tekee ihmeitä enskakäytössä.

syklopaatti
01.10.2011, 09.43
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Evossa on erilainen linkku kuin normi-stumpjumperissa (siis se joka on kiinni rungon satulaputkessa). Tän vuoden Evossa oli toki muitakin eroja kuten ISCG05-tabit, tapered head tube, jne. Jos itse päärunko ja perä on mitoiltaan sama, niin sitten pelkän linkun vaihdolla vois onnistua päivitys Evoon. Tosin, jos sulla on vanha <2010 Stumpjumper alle 140mm joustolla, niin sit tuskin natsaa. Lisäksi kannattaa tarkistaa iskari, muistaakseni siinäkin oli hiukan eri mitat Evossa. En tiedä saisko Fillariosa tehtyä konversion? Mutta en kyllä alkais uutta takaiskaria hankkimaan, se voi maksaa 500e ja senkin joutuisit kai hankkii Spessulta.

Helpointa, halvinta ja tehokkainta mielestäni olis, jos vain lähettäisit Triadin tuunattavaksi Fillariosaan ja ostaisit sentin pidemmän (tai 2cm, jos sulla on se comppi, jossa tuli vakiona 130mm keula, kun paremmissa malleissa tuli 140mm), laadukkaammaan keulan mitä pyörässä nyt kiinni. Ja jos sulla on toi 130mm keula, niin sen saattaa hyvällä tuurilla pystyy konvertoimaan 140mm pituiseksi ottamalla sisältä holkin pois. Ja mikäli sulla on vakistemmi, niin sen vaihto lyhyempään. Tekee ihmeitä enskakäytössä.
Mulla on 2011 stumppi. Voi tosiaan tulla turhan kalliks uuden takaiskarin hommaaminen. Pitää varmaan talvella lähettää triad fillariosaan tuunaukseen.
Käsittääkseni tuosta 140mm relevationista saa 150 millisen kun ottaa holkin sisältä pois. Se vois riittää. Harmittaa kun mistään en ole löytänyt säädettävää ohjainlaakeria
1 1/8 tuumalla. Asteen loivennus keulakulmaan tekis gutaa.
Stemmi on 90mm ja sen lyhennys ei oikein onnistu kun pyörä on niin nafti mulle .että ohjaamosta tulis ehkä liiankin lyhyt. Hmmm. Ehkä 80mm vais kokeilla.
Just kävin ostaa Spessun demon 750mm low riserin.;) Saa nähdä parantaako se tuntumaa teknisessä ajossa.

mehukatti
01.10.2011, 10.13
Jos saat keulaa pidennettyä sentin niin ohjainkulmakin loivenee samalla hieman, ehkä puol astetta. Anglesettiä ei mihinkään Stumpjumperiin saa, koska niissä on integroitu ohjainlaakeri (eli laakerit tiputetaan suoraan runkoon).

Lucky13
01.10.2011, 21.29
Harmittaa kun mistään en ole löytänyt säädettävää ohjainlaakeria
1 1/8 tuumalla. Asteen loivennus keulakulmaan tekis gutaa.

Israelilainen pikkupaja Saar Components tekee loiventavia ohjainlaakerin kuppeja 1-1/8" kaulaputkelle. Integroidullekin leekerille näyttää olevan jonkilainen ratkaisu. Linkki (http://www.ofanaim.net/prodspec.html).

syklopaatti
01.10.2011, 21.46
Israelilainen pikkupaja Saar Components tekee loiventavia ohjainlaakerin kuppeja 1-1/8" kaulaputkelle. Integroidullekin leekerille näyttää olevan jonkilainen ratkaisu. Linkki (http://www.ofanaim.net/prodspec.html).
Kiitos lucky13. Eritäin varteenotettava vaihtoehto. Pitää varmaan talven mittaan olla tuonne yhteyksissä.:)

Jooseppi
02.10.2011, 09.13
Kysytäänpäs vielä yksi asia. Itselle pyörässä ei ole paino tärkeintä, mutta kiinnostaa siltikkin tietää onko ilmaiskareilla ja jousivehkeillä iso painoero? Niinq oikeasti.

Itsok
02.10.2011, 09.56
Rp23 ja muut ei lisäsäiliölliset ilmaiskarit painaa n. 200-250 g. Lisäsäiliölliset ilmaiskarit noin 500 g (DHX air) ja kierrejousi-iskari himpun vähemmän ja jousi päälle eli noin kilon kaikkiaan. Titaanijousella taitaa päästä 700 gramman tienoille.

Jooseppi
02.10.2011, 10.46
Rp23 ja muut ei lisäsäiliölliset ilmaiskarit painaa n. 200-250 g. Lisäsäiliölliset ilmaiskarit noin 500 g (DHX air) ja kierrejousi-iskari himpun vähemmän ja jousi päälle eli noin kilon kaikkiaan. Titaanijousella taitaa päästä 700 gramman tienoille.

Kiitosh. Voiko tämä pitää paikkansa: http://www.xfusionshox.com/product/shocks/glyde/2012-glyde-r#3 Tuohon varmaan lisättäneen se puolisen kiloa lisää jousesta?

Itsok
02.10.2011, 11.00
Eiköhän tuohon tule vielä itse jousi päälle. Noi pienimmät teräjouset voi olla kyl melko kevyitäkin, luokkaa alle 400 varmasti, ehkä n. 300 grammaa.

sakuvaan
02.10.2011, 11.39
riippuen jousen pituudesta ja iskarirungosta voi päästä jopa melko kevyeen jousi-iskariin, titskujouset on vaan ei halpoja, siis sellaiset jotka on oikeasti kevyitä :)

PaH
02.10.2011, 16.29
Mites tuo Bos? Onko siinä millainen takuu? Pitääkö se aina lähettää ranskaan huollettavaksi että se takuu pysyy voimassa vai voiko sitä käyttää täällä suomessa alan liikkeessä? Voiko huollon suorittaa itse? Kotisivujen info sheetti on ranskaa ja googlen kääntäjä ei helpota yhtään... Kireelle se hinta kyl kiskoo, mut mieluummin yks kallis ja hyvä ku monta halpaa ja melkein yhtä hyvää!
Tuleeko siinä sitten mukana se mount kit millä se vedetään kiinni runkoon? Vai tuleeks se kaikkien iskarien mukana kun sellaisen hakee kaupasta?

Kaipa siinä takuu on. En oikeasti tiedä millainen, pitänee kysäistä kunhan myyjään oon yhteydessä (oon ostanu
BOSini välikädeltä, en suoraan BOS MTB:ltä). Ei tartte Ranskaan laittaa, tekee noiden huoltoja muutkin -
suomessa en tiedä tekeekö vielä kukaan. Fillariosan Markus varmaan tekee jos kauniisti pyytää ja/ tai lahjoo jollain
kivalla. Perushuollot voi tehdä itsekin, manuaalit (kuvat + videot) on olemassa ja seal-kittejä, ilmapöntön kutistimia
yms saa tilaamalla. Redut tuli mulle mukana, mut en tiedä onko Vip`R:ssä aina noin - riippunee paikasta mistä ostaa.
Iskareihin ne ei yleensä automaattisesti mukaan tule. Iskarin silmä tuossa ei oo 12,7mm niinkus melkein kaikissa muissa,
vaan 12mm eli jos muualta hommaa reduja niin Manitoun setit käy tuohon.

Mitä enempi tuolla on ajanu, sitä enemmän oon itte siihen tykästyny. Mut johtuen värkin marginaalisuudesta tällä
kulmalla, suosittelen enemmin ainoaks iskariks jotain sellaista punppua jonka saa (myös) lähikaupasta, jota täällä
varmasti osataan ehjätä ja johon osia saa muutenkin kun mutkien kautta.

mehukatti
02.10.2011, 17.16
Mistäs muuten Foxin takaiskareita ja keuloja saa kaikista halvimmalla? Jenkeistä ei taida kannattaa tilata kun postikulut, tulli ja alv maksaa sen verran paljon.

sakuvaan
02.10.2011, 17.21
http://www.probikeshop.fr/

(http://www.probikeshop.fr/)Tuolla on ollut halpoja ulosheittokamppiksia välillä fokseista

groovyholmes
03.10.2011, 19.25
Mut johtuen värkin marginaalisuudesta tällä
kulmalla, suosittelen enemmin ainoaks iskariks jotain sellaista punppua jonka saa (myös) lähikaupasta, jota täällä
varmasti osataan ehjätä ja johon osia saa muutenkin kun mutkien kautta.

Tuossa kyllä piilee viisaus myös... Pähkäily jatkuu edelleen :-)