PDA

Näytä tavallinen näkymä : Keskustelua opiskelusta

Digitalismos
21.09.2011, 22.21
En huomannut äkkiseltään keskustelua opiskelusta/aikuisopiskelusta, joten ajattelin itse aloittaa tällaisen keskustelun. Olen seuraillut foorumia jo tovin aikaa, ja täältä onkin saanut pyöräilyyn oivia vinkkejä ja apua, mutta koitetaan josko täältä saisi ideoita/apua tällaiseen erilaiseen pulmaan. :eek:

Olen siis pähkäillyt tässä jo pidemmän aikaa mitä alkaisin opiskelemaan, kun tietyt rajoittavat tekijät on otettava huomioon. Ensinnäkin se että ikää on kertynyt päälle 25 vuotta ja toiseksi se että opintotukikuukausia on käytössäni enää noin kolmen vuoden opintoja varten. Aikuiskoulutuksessa toki opintotukikuukausia on käytössä ”loputtomasti”. Aiemmin olen suorittanut ylioppilastutkinnon sekä liiketalouden AMK-tutkinnon. Lisäksi olen opiskellut tietojenkäsittelytiedettä yliopistolla.

Olen aina tykännyt opiskelusta, ja varsinkin opiskelijaelämän tarjoamista vapauksista. Toki opiskelijabudjetilla kituuttaminen on joskus varsin ärsyttävää, mutta toisaalta on se kuitenkin paljon mukavampaa ja kehittävämpää kuin työttömänä makaaminen. Osaltaan omaa työelämään siirtymistä on pitkittänyt se, että en ole oikeastaan koskaan osannut täysin vastata siihen mitä haluan tehdä ”isona”. Liiketalouden opiskelu oli toki varsin mukavaa, varsinkin yritystoiminnan hahmottaminen, mutta tiedossa oli jo opintojen alkuvaiheessa, että on varsin epävarmaa että tältä alalta ainakaan kovin helposti työpaikkaa löytyisi. Tietojenkäsittelytieteen opinnoissa hieman sama juttu, eli tunsin että alalla täytyisi tämän ikäisenä olla jo varsinainen guru/koodivelho, eikä perustasolta kannata lähteä opiskelemaan eteenpäin enää näinkin vanhana?

Tekniikka on aina ollut itseä kiinnostava asia, olipa se sitten tietokoneisiin tai autoihin liittyvää. Olenkin tässä pyöritellyt hieman ajatusta josko hakisin nyt käynnissä olevassa syksyn yhteishaussa insinööriopintoihin. Tätä ajatusta vastaan sotii se että lukioajoista on kulunut jo vuosia ja matematiikkataidot ovat jo varsin ruosteessa. Matematiikka kun ei ole ollut koskaan se vahvin juttu, siksipä lukiossakin suoritin vain lyhyen matikan. Itseä kiinnostaa tällä hetkellä se että pääsisi tekemään käsillä jotakin konkreettista teorian ohella. Liiketalouden opinnot kun olivat täysin teoriapainotteisia, alkoi niihin turhautua aika pahasti.

Toinen mielessä liikkunut ajatus on kouluttautua logistiikka-alalle aikuiskoulutuksen kautta. Lähiaikoina olisi alkamassa aikuisille suunnattu logistiikan perustutkintoon tähtäävä koulutus, jossa voisi suuntautua kuorma-autokuljettajaksi. Ilmeisesti alalla on kuitenkin suhteellisen hyvin töitä tarjolla? Autolla ajaminen on mukavaa ja tuskin tällaisesta tutkinnosta ainakaan haittaa olisi, varsinkin kun samalla saisi suoritettua mm. ensiapu sekä työturvallisuuskortit.

Mieluusti kuulisin mielipiteitä ja vinkkejä esimerkiksi insinööriksi kouluttautuneilta että millaisia opinnot olivat käytännössä (teoriaa vai käytäntöä) ja miten olette työllistyneet? Myös kommentit aikuiskoulutuksiin osallistuneilta ovat tervetulleita, koska itsellä ei ole kokemuksia aikuiskoulutuksen puolelta.

Mutta tässä nyt tällainen puolivillainen höpötys. :) Pistäkää kommentteja tulemaan mitä tekisitte itse samaisessa tilanteessa, eli kannattaako vain hommata pikaisesti koulutus ”duunarihommiin” vai vielä tällä iällä pakertaa korkea-asteen tutkinto?

Suvanto
21.09.2011, 23.45
Itse sain keväällä Satakunnan ammattikorkeakoulusta inssin paperit tietotekniikasta. Kurssien läpipääsy ei ainakaan itselläni tuottanut minkäänlaista ongelmaa ja keskiarvo taisi lopussa olla jotain nelosen tietämillä. Itse luin lukiossa lyhyen matikan, mutta toisaalta ennen AMK:ta opiskelin kaksi vuotta Tampereen teknillisessä yliopistossa. Ja ennen tuota opettelin neljän kuukauden aikana käytännössä koko lukion matikka- ja fysiikkatarjonnan uudestaan. Mutta siis pointtina oli tässä se, että jos ajattelit hakeutua AMK:hon teknilliselle puolelle, niin tuskin matikka tai fysiikka tuottavat suurempia ongelmia, jos vain jaksaa hiukan nähdä vaivaa niiden eteen.

Koulusta sen verran, että inssipuolella teoriaa kyllä on varsin paljon ja käytännön jutut jäävät lähinnä viimeiselle 1-1,5 vuodelle. SAMK:ssa kurssit olivat kaiken kaikkiaan suurimmaksi osaksi varsin naurettavia, enkä tuntenut itse oppineeni niistä kovinkaan paljon mitään uutta, tai ainakaan sellaista, mitä voisin hyödyntää työelämässä. Olen vuodesta 2003 asti työskennellyt (pois lukien 9 kk intissä) IT-alalla toimittajana arvostellen tietokonelaitteita ja naputellen uutisia, joten toisaalta itselläni on varsin hyvä pohja tuolle alalle. Työni kautta sain myös helposti kuitattua työharjoittelut ja tein firmaan opinnäytetyöni, joten kokonaisuudessaan koko AMK-tutkinto tuli plakkariin varsin helposti. Suurimmat murheet porukalla opiskeluissa tuntui olevan nimenomaan työharjoittelupaikan saamisessa ja sitten siinä, että keksii/saa jonkun järkevän opinnäytetyön ja mielellään vielä johonkin yritykseen.

Jos olet 25, niin en kyllä näe mitään syytä, miksei sinun kannattaisi hakea korkeamman asteen tutkintoon, jos tuntuu yhtään olevan motivaatiota ja kiinnostusta siihen. Toisaalta oma ajatusmaailmani ei pyöri hirveän suorituspainotteiden työstämisen parissa, vaan olen pyrkinyt itse hoitamaan asiani niin, että olen pystynyt nauttimaan jostain muustakin kuin opiskeluista ja töistä (valmistuin kyllä AMK:sta neljässä vuodessa, meidän porukasta itse asiassa nopeimpana ;)).

Digitalismos
21.09.2011, 23.57
Kiitoksia vastauksesta. Kuulostaa kyllä sellaiselta kuin ajattelinkin. Insinööriopinnoissa alkupuolella opinnot taitaa tosiaan keskittyä hyvin pitkälti fysiikkaan ja matikkaan. Toki jos vain jaksaa pakertaa, niin sieltä ne vanhat lukiojutut muistuu mieleen ja oppii toki myös uutta.

Nyt olisi avoimessa yliopistossa lukion pitkää matikkaa vastaava kertauskurssi tarjolla, varmaan sellainen olisi järkevää suorittaa ennen valintakoetta. Nykyisillä tiedoilla ei kovin hyviä pisteitä ole varmaankaan odotettavissa, kun noiden asioiden opiskelusta on jo aikaa vuosia.

Itse en tosiaan ole koskaan ollut rahan perään, senhän toki arvaa jo siitä että olen viihtynyt enemmän opintojen kuin töiden parissa. Vaikka kommentteja tyyliin "vieläkö sä opiskelet?" saa kuulla, niin koen itse opiskelun kuitenkin niin mielekkääksi ja motivoivaksi, että miksipä ei jatkaisi vielä. Tienaamaanhan opiskelulla ei pääse, mutta onhan tuossa vielä vuosia jäljellä tehdä niitä töitäkin.

Opinnäytteen suorittamisessa auttaisi se seikka että kun on tehnyt yhden opinnäytteen, niin toisen tekeminen sujuukin sitten paljon nopeammin ja helpommin. :)

H. Moilanen
22.09.2011, 07.01
Mites olisi opiskelumuotona insinööriopinnot aikuiskoulutuksena? Lähitunnit ovat iltaisin ja viikonloppuisin mahdollistaen työssä käymisen samaan aikaan. Lisäksi lähiopetustuntien määrä per opintopiste on noin puolet "päivävuorolaisten" tuntimäärästä, jolloin monesta kurssista jää turhat diipadaapat pois ja oppitunnit ovat pelkkää asiaa.

Valintakokeesta ei kannata olla erityisen huolissaan. Kokeessa ei tarvita edes lukiomatematiikkaa. Yläasteen opeilla pärjää. Vanhoja vallintakokeita kannattaa kuitenkin silmäillä ja harjoituksen vuoksi laskea ennen koetta. Usein kokeessa on enemmän loogista päättelyä ja esim. teknisen piirustuksen lukutaitoa mittaavia tehtäviä kuin varsinaista laskemista vaativia tehtäviä.

Jos käy niin, ettei valintakokeesta suoriudu, vaihtoehtona on vielä avoin AMK. Käy ensimmäisen vuoden kurssit avoimen puolella ja hakee sen jälkeen uudelleen. Ensimmäisenä vuonna käytävät kurssit ovat hyvin pitkälti sitä samaa tasoa jota pääsykokeessa vaaditaan.

Slim_Jim
22.09.2011, 18.06
Itse tässä 26weenä lähdin taas opintielle, olin neljä vuotta seurakunnan hommissa (toki sitä ennen kaikkea muita hanttihommia mm. bileiden promoamista, puhelinmyyntiä hyi perkele, ravintolassa olin töissä jne),
lähinnä mittailua, Cadia yms. paikkatietomittauksia vaikka minkäänlaista koulutusta ei hommaan ollut.
Mietitytti siinä duunin lomassa että eikö näitäkin hommia jossain opeteta ja eikö joitain juttuja olisi paljon helpompi tehdä kuin minä parhaillaan teen.

Noh, viimevuoden loppupuoliskolla tuli sitten pomon kanssa keskusteluissa ilmi, että kummoista tulevaisuutta ei pulju tarjoa,
joten oikeasti pistin sen opiskelemaan lähdön mietintään. Selvittelin netistä että mikä se semmoinen koulutus on mikä liippaa noita juttuja
mitä olen itsekseni tehnyt töissä ja maanmittausalan perustutkintohan se aikalailla vastaa.

Ihan ammattikoulupohjainen tutkinto menossa, vaikka yksi ammatillinen tutkinto löytyy jo ennestään.
Katsotaan, jos intoa riittää niin sitten seuraavaksi samaa alaa AMK:iin.
Kovin haaste kyllä on kestää saman luokan 16wee velliperseitä, nimittäin en ole aikuislinjalla vaan siellä nuorten luokalla.
Nimittäin, ei niillä ipanoilla muuta pyöri mielessä kuin tupakka, Derbin virittäminen ja mistä ensiviikonlopun bisset saisi.

Pasi A S
22.09.2011, 18.18
Olen opiskellut iltaisin monimuoto koulutusohjelmassa teknikosta insinööriksi. Tein työnohessa opinnot, opiskelua koululla oli pe ilta ja la 8h.Eniten opiskeluissa kenkutti uhka lomautuksista ja työttömyys jaksoista, työskentelin pikku firmassa 90 luvun lopulla, ko firman kannatavuus oli niin ja näin. Tutkintoon tähtäävät opinto olisi luokiteltu päätoimiseksi, eli työttömänä olisin jäänyt ilman ansiosid. korvausta.Tämä työkkärin tulkinta "käytäntö" iltaopiskeluista oli täysin mielivaltaista, naapurikaupungissa asuva opiskelukaveri, hänelle työkkärin työtoimikunta päätti että tutkintoon johtava opiskelu on sivutoimista, nosta vaan työttömänä ansiosidonnaista. Asuntovelkaiselle ja yt kuvioissa painivalle tämä oli silloin isompi juttu. Muistan että insinööri matematiikassa joutui tosissaan puristamaan, tai ainakin minä jouduin, toiset veti homman kevyesti läpi hyvin arvosanoin. Matematiikka ei ole ollut vahvuuksiani mutta kyllä siitä työtä tekemällä selvisi, aiempien opintojen matekatiikin kirjoista oli apua. .Sähköteorioiden kanssa oli puristanista myös, mutt siihen puristukseen riitti insinööriopintojen teoreettisen sähkötekniikan kirjat. Työelämä vei 2000 luvun alussa kovaa ja jäin opintovapaalle. Euroopassakin tuli reissattua. Lopulta koulusta tuli kirje, joskos eroaisit kun et näytä valmistuvan, vetäisin kunnon kirin ja valmistauduinpa automaatioinsinööriksi. Ikinä ei ole ollut niin kivaa housut jalassa kuin insinööritodistusten jaossa. Matematiikasta jäi kyllä hyvä pohja, tavallaan on ollut töissä tylsää kun suunnitteluohjelmistot tai taskulaskin laskee kaiken :)

Digitalismos
23.09.2011, 03.06
Se tosiaan jäi mainitsematta, että ihan päätoimisesti ajattelin opiskella. Työn ohella opiskeluun ei itsellä riittäisi mitenkään aikaa/energiaa ja itselle opiskelija-alennuksetkin ovat aika tärkeitä esimerkiksi junamatkoissa.

Pitää nyt laittaa lähipäivinä haku menemään tammikuussa alkaviin insinööriopintoihin, ja etsiä harjoittelumateriaalia esim. vanhoista valintakokeista. Toivotaan että hakijamäärät eivät olisi suuren suuret, jotta pääsisi sisään kouluun. Jos kuitenkin käy niin että en pääse sisään, niin olen myös laittanut hakemukset logistiikkatutkintoon aikuiskoulutuksen puolelle.

Tutkin myös muita mielenkiintoisia aloja, kuten sähköasentajan työtä, mutta näytti siltä että niihin ei ole muutakuin oppisopimuskoulutuksia. Tuollaiseen ei varmaan aivan helposti pääse, koska pitäisi olla tiedossa halukas firma opettamaan täyttä aloittelijaa perusteista lähtien.. Tietenkin vaihtoehtona olisi opiskelu peruskouluryhmäläisten kanssa, mutta se ei tulisi onnistumaan kun en ole mikään sosiaalinen tyyppi.

Saisi tosiaan olla ne opinnot mihin haen sellaisia, joissa saisi keskittyä itse asiaan ilman turhia ryhmäkeskusteluja ja ryhmätöitä. Aiemmissa liiketalouden opinnoissa yksi asia mikä rupesi välillä ärsyttämään melkoisesti, oli naurettava määrä ryhmätöitä ja muuta sosiaalista hömppää. Toivottavasti insinööriopinnot olisivat enemmänkin itsenäisempää työtä vaativia, eli saisi itsekseen väkertää nurkassa jotain annettua tehtävää. :)

VPR
23.09.2011, 10.36
Aiemmissa liiketalouden opinnoissa yksi asia mikä rupesi välillä ärsyttämään melkoisesti, oli naurettava määrä ryhmätöitä ja muuta sosiaalista hömppää. Toivottavasti insinööriopinnot olisivat enemmänkin itsenäisempää työtä vaativia, eli saisi itsekseen väkertää nurkassa jotain annettua tehtävää. :)
Näin ei ainakaan omissa inssiopinnoissa ole, vaan jokaisessa kurssissa tehdään projekti eli ryhmätyö.

LJL
23.09.2011, 12.19
Toivottavasti insinööriopinnot olisivat enemmänkin itsenäisempää työtä vaativia, eli saisi itsekseen väkertää nurkassa jotain annettua tehtävää. :)

Jos yksin haluat väkertää, voin lämpimästi suositella oikeustieteen opintoja. Jos ensi lukukauden aikana valmistuisin, niin tullee varmastikin näiden reilun viiden vuoden aikana lukeneeksi yli 100.000 sivua (lukuvauhtini ollut yleensä n. 20 sivua/h) yksin kirjastossa tai kotona, tutkinnossa jonkin verran luentoja muttei liiemmälti ryhmätöitä tai vastaavia. Oikeustieteen maisteri on tästä syystä yhteiskunnalle kuulemma yksi halvimmista tutkinnoista.

-Lauri

H. Moilanen
23.09.2011, 12.47
Näin ei ainakaan omissa inssiopinnoissa ole, vaan jokaisessa kurssissa tehdään projekti eli ryhmätyö.
Iltavuorossa ryhmätöiden määrä on liki nolla.

nure
23.09.2011, 21.14
Mistähän johtuu tuo inssihakuisuus?

tero76
23.09.2011, 21.32
Tuskinpa tuolla mitään oikeasti pääsee väkertämään, lienee niin teoreettinen ammatti kuin olla voi?

Minä opiskelen kelloseppäkoulussa. Pohjakoulutuksena maisterin paperit.

Tuolla saa väkertää, eikä ole fyysisesti raskasta tai paskaista. Teoriaakin mahtuu sekaan jonkun verran.

Tekninen ala, joka vaatii hyvää keskittymiskykyä ja jonkinlaisia kädentaitoja.

Ja bonuksena se, että ammatillisessa koulutuksessa ei ole väliä onko opintotukikuukaudet kulutettu.

Human Traffic
24.09.2011, 10.14
Jos ei ryhmätyöt kiinnosta, niin yliopisto voisi olla yksi hyvä vaihtoehto. Paljon ja taas paljon kirjatenttejä, eli sinä ja kirjat. Vähän luentoja, luennotkin useimmiten pelkkää kuuntelemista, pari seminaaria mahtuu 5vuoteen. Näin ainakin yhteiskuntatieteen puolella.

AK-87
24.09.2011, 10.47
Jos ei ryhmätyöt kiinnosta, niin yliopisto voisi olla yksi hyvä vaihtoehto. Paljon ja taas paljon kirjatenttejä, eli sinä ja kirjat. Vähän luentoja, luennotkin useimmiten pelkkää kuuntelemista, pari seminaaria mahtuu 5vuoteen. Näin ainakin yhteiskuntatieteen puolella.

Kauppatieteen puolella ei ole ihan sama tilanne. Joidenkin oppiaineiden kursseilla on lähes poikkeuksetta ryhmätöitä, esimerkiksi johtamisen kursseilla. Ja (pakollisten) kielten kursseilla mm. on läsnäolopakko, ymmärrettävistä syistä.

Digitalismos
24.09.2011, 11.42
Yliopisto-opiskelu oli tosiaan ihan mukavaa kun tietojenkäsittelytiedettä tuli hetken aikaa opiskeltua. Mutta noissa tutkinnoissa ongelmana on aika vahvasti töiden löytyminen valmistumisen jälkeen. Varsinkin täällä Keski-suomen tienoilla, missä ei töitä löydy ihan tuosta vain. Opintotukikuukaudet riittäisi vain kanditutkintoon, joten sekin varmaan vaikuttaisi osaltaan työllistymiseen.

Kun ikää kuitenkin on jo kertynyt, niin nyt on kyllä jo pakko opiskella sellainen ala missä työllistyminen olisi lähes varmaa, ilman että tarvitsee muuttaa pääkaupunkiseudulle. Joku tekniseen tekemiseen liittyvä ala sen täytyisi olla, kun laitteet ja tekniikka kiinnostaa. Sähköala olisi tosiaan yksi kiinnostava, mutta jostain syystä löytyy todella huonosti aikuiskoulutuksia tuolta alalta.

tero76
24.09.2011, 12.31
miksi ei pääkaupunkiseudulle?

Joku pätevä syy vai ennakkoluuloja?

Human Traffic
24.09.2011, 13.18
Kauppatieteen puolella ei ole ihan sama tilanne. Joidenkin oppiaineiden kursseilla on lähes poikkeuksetta ryhmätöitä, esimerkiksi johtamisen kursseilla. Ja (pakollisten) kielten kursseilla mm. on läsnäolopakko, ymmärrettävistä syistä.

On yhteiskuntatieteenkin puolella toki pakolliset kielikurssit, missä on pakollinen läsnäolo. Samoin muutama muu kurssi vaatii läsnäoloa kuten kirjoitusviestintä, tai seminaarit, mutta loppujen lopuksi se on hyvin vähäistä verrattuna siihen itseopiskelun määrään.

Ainiin, itse opiskelen juurikin Keski-Suomessa.

konaworld
24.09.2011, 15.34
Päiväopiskelijana olin inssipuolella. Takana kauan sitten suoritettu teknikon tutkinto. Tästä sain hyväksilukuja 65 opintopistettä (puolet työharjoittelusta, koska työkokemusta oli 20v). Ekan syksyn vedin tunnustellen ja sitten täysi höyry päälle. Vuosi ja 8 kuukautta ja inssin tutkinto suoritettu. Vaati tiukkaa itsekuria, hyviä perslihaksia ja perheen tuen. Päiväpuolelta valmistuu nopesti jos motivaatio on kohdallaan ja kurssit täsmää hyvin. Opintopisteitä sain kasaan 265 kun tutkinto edellyttää 240.

Hyötypolkija
24.09.2011, 16.13
miksi ei pääkaupunkiseudulle?

Joku pätevä syy vai ennakkoluuloja?

En tiedä Digitalismoksesta, mutta päteviä syitä on kyllä olemassa pilvin pimein. Tärkeimpänä vaikkapa elämisen laatu. Tosin opiskelu täällä on vielä suht helppoa ja mukavaa, kun ei elämistä tartte itse maksaa kokonaan ja kaikki opiskelijan tarvitsema löytyy. Opiskelun ja irtolaiselämän päättymisen jälkeen pääsee kyllä pakoon nopeastikin, kunhan ei liikaa kiinnity paikkakunnalle esim. kaveripiirin vuoksi. Jos niin pääsee käymään, ikuinen helvetti onkin valmis.

Saa nähdä, vieläkö sitä itsekin alkais vanhoilla päivillä taas opiskelemaan. Täydellinen alan vaihdos tekis vaan niin hyvää ja eri vaihtoehtoja tullut jo pidempäänkin ihan vakavissaan mietittyä. Vaimo kun saa toivon mukaan vuodenvaihteessa opintonsa päätökseen, saattaa olla edessä juuri pako täältä ikuisesta oravanpyörästä ihmisarvoiseen elämään. Eikä välttämättä edes sotke niitä opiskelusuunnitelmia moinen.

hannupulkkinen
24.09.2011, 20.22
Jos ei ryhmätyöt kiinnosta, niin yliopisto voisi olla yksi hyvä vaihtoehto. Paljon ja taas paljon kirjatenttejä, eli sinä ja kirjat. Vähän luentoja, luennotkin useimmiten pelkkää kuuntelemista, pari seminaaria mahtuu 5vuoteen. Näin ainakin yhteiskuntatieteen puolella.'Jep. Yliopistopedagogiikka on keskiaikaista. Tenttejä varten oppii kun lukee urakalla ja kertaa hyvin kirjan kappaleiden alut ja loput. Kolmonen tulee helposti, mutta mitä muistaa sen jälkeen? Minusta opiskellusta asiasta pitäisi olla hallussa vielä 10 vuoden kuluttuakin ainakin puolet ja niinhän ei yliopistossa opiskellessa käy.Kumpaa siellä sitten on tekemässä, oppimassa vai suorittamassa tutkinnon? Nimin. YM

BONK
26.09.2011, 15.43
Omasta mielestäni opiskelun peruskaava on kovin yksinkertainen. Opinnot ovat perustietoja ja tutkintoa varten, tutkinto työelämään pääsyä varten ja työelämä ammattitaidon hankkimista varten. Opintoja kannattaa miettiä siten, että niillä on oltava joku tuloksellinen tarkoitus joko paremman palkan, mielenkiintoisempien työtehtävien tai muiden työelämässä arvostamiensa asioiden muodossa. Jos taas tekee asioita kutsumuksesta, niin silloin on mentävä sen mukaisesti. Jos ei löydä mitään muuta tarkoitusta opinnoilleen, kuin tutkinto (miltä asteelta tahansa), niin kannattaa käyttää aikansa hyödyllisemmin.

On täysin perätön väite, että opiskelu kannattaa aina. Näin ei asia suinkaan ole.

http://nyan.naurunappula.com/org/42/96/4296ace97619e7cb/0/338176.jpg

Digitalismos
27.09.2011, 22.57
Ei tuo pääkaupunkiseudulle muuttaminen nappaa. Aina olen asustellut näillä seuduilla ja kaikki tutut löytyy myös lähiseuduilta, joten ei tule tulevaisuudessakaan lähdettyä etelään edes töiden perässä. Vihaan ylipäätään kaupunkielämää, mutta pakkohan kaupungissa on asua kunnes on varaa muuttaa keskelle korpea.

Sen verran nyt olen päättänyt että lähipäivinä laitan AMK:n insinööripuolelle hakemukset menemään ja ensi kuussa käytän pari viikkoa matematiikan ja fysiikan kertaamiseen, jotta pääsisin sisälle kouluun. Aikuiskoulutus ei ole kuitenkaan poissuljettu vaihtoehto, joten pitää tutkia tarkemmin vielä varsinkin sähköalan opintoja, jos sellaisia löytyisi lähiseuduilta. Jos sellaisia ei läheltä löydy ja insinööriopinnot eivät natsaa, on varasuunnitelmana logistiikkakoulutus, jonka myötä saisi taskuun c-kortin. Kuuleman mukaan logistiikka-alalle on tulossa pulaa työntekijöistä, joten eipä tosiaan haittaisi suorittaa tuollainenkin tutkinto, varsinkin kun se vie vain noin 10kk.

Tietokoneiden kanssa leikkiminen kiinnostaa myös, mutta on se vaan ehkä aika riskialtista rueta tällä iällä opiskelemaan tietojenkäsittelyä sekä ohjelmointia, varsinkin kun koulun ulkopuolella omalla ajalla ei ole aikaa opiskella.

Midnight Walker
28.09.2011, 18.04
Tietokoneiden kanssa leikkiminen kiinnostaa myös, mutta on se vaan ehkä aika riskialtista rueta tällä iällä opiskelemaan tietojenkäsittelyä sekä ohjelmointia, varsinkin kun koulun ulkopuolella omalla ajalla ei ole aikaa opiskella.

Taisin jo aikasemmin lukasta jotain tästä topicista, mutten jaksanut silloin vastata. Tää kohta pisti nyt kuitenkin silmään, joten pakkohan tohon on kommentoida :) Mikä este tuo ikä nyt yleensäkin on mihinkään? Ei ymmärrä. Mulla tutkinto puutekniikasta amk:ssa. Vuoden verran valmistumisen jälkeen tein muita töitä ja ihmettelin kun ei alan hommia tahtonut löytyä. 2009 syksyllä tuli lähdettyä sitten tietotekniikkaa opiskelemaan ja valmistun tämän viikon perjantain. Joten parissa vuodessa toiset inssin paperit ja duunipaikka nyt siltä alalta. Ja nimenomaan ohjelmointipuolelta.

Itsellä tietenkin pohjallakin jo jonkin verran noita asioita ja vapaa-aikaa käytin kohtuullisesti tuohon myös. Mutta en näe siinä silti mitään ongelmaa, jos mielenkiintoa riittää ja oikeasti tahtoa oppia. Aikaahan siihen joutuu käyttämään. Ja mun ikähän on 28 kun tuon ikäasian takia nyt kommentoinkin tätä.

Polla
28.09.2011, 18.46
Ei tuo pääkaupunkiseudulle muuttaminen nappaa. Aina olen asustellut näillä seuduilla ja kaikki tutut löytyy myös lähiseuduilta, joten ei tule tulevaisuudessakaan lähdettyä etelään edes töiden perässä. Vihaan ylipäätään kaupunkielämää, mutta pakkohan kaupungissa on asua kunnes on varaa muuttaa keskelle korpea

mun näkökulmasta tää pk-seutu on ihan kauheeta pöndeä, kanta-kaupungin ulkopuolelta löytyy metsää ja peltoa todella paljon, mistään hulinasta ei voi puhua. Onhan täällä ruuhkia mutta se johtuu lähinnä riittämättömästä tiestöstä.

Digitalismos
28.09.2011, 22.04
Midnight Walker (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?33353-Midnight-Walker): Mukava kuulla että noinkin hyvin on jollekin käynyt. :) Kovastihan nuissa IT-alan keskusteluissa ollaan sitä mieltä että harrastuneisuutta tulee olla jo pienestä pitäen, eikä vanhana kannata lähteä alaa opiskelemaan, koska kaikki työt menee nuoremmille jotka on harrastanut jo jostain 10-vuotiaasta saakka.

Tietenkin IT-alan työpaikat ovat hyvinkin kiven alla Keski-Suomessa, joten ei ihan se varmin ala lähteä opiskelemaan töiden perässä. :)

Risto Koivunen
29.09.2011, 12.10
Jos haluaa opiskella Helsingissä mutta maalaishenkisessä miljöössä, niin maataloustieteen laitos Viikissä voisi olla kova valinta. Sieltä löytyy läheltä ainakin hehtaareittain peltoa, navetallinen lehmiä, arboretum, kaupungin puutarhapalstoja sekä suojeltu linturuovikko.

tero76
29.09.2011, 13.07
Ei tuo pääkaupunkiseudulle muuttaminen nappaa. Aina olen asustellut näillä seuduilla ja kaikki tutut löytyy myös lähiseuduilta, joten ei tule tulevaisuudessakaan lähdettyä etelään edes töiden perässä. Vihaan ylipäätään kaupunkielämää, mutta pakkohan kaupungissa on asua kunnes on varaa muuttaa keskelle korpea.

Tuttuja saa normaali ihminen aina lisää ja sanotaan että matkailu avartaa.

Eikä täälläkään ole pakko ihan stadin keskustassa asua, kehä kolmosen sisältä löytyy kyllä metsää ja peltoa ihan riittämiin, jos nuo on tärkeitä.

Eläminen täällä ei ole oikeastaan sen kalliimpaa, vuokrat nyt on hivenen korkeat jos joihinkin kaupunkeihin vertaa.
Jos esim. omistusasunto on elämisen laadun mittari, niin ne tosiaan maksaa sitten hieman enemmän.

Harrastusmahdollisuudet on hyvät, julkiset pelaa ja palvelut on lähellä.

Lisäksi ihmiset on pääsääntöisesti mukavia niin mikäs täällä on asuessa.

Saiku
29.09.2011, 18.29
Hei, vastaan nyt vaikka en ole logistiikka-alalla enkä aikuiskoulutuksessa. Mutta jos opintotukikuukausia ei mahdottomasti ole jäljellä, mutta kiinnostaa opiskella niin AMK-pohjalta voi suoraan hakea maisteritutkintoa opiskelemaan. Eli AMK-tutkinto "korvaa" kandin tutkinnon ja maisterintutkinnon suorittaminen kestää "tavoitteellisesti" parisen vuotta (riippuu siis omasta aktiivisuudesta ja koulutusohjelmasta, maksimissaan kuitenkin neljä vuotta). Itse tein näin, pohjalla tradenomitutkinto ja aloitin nyt syksyllä maisteritutkinnon suorittamista. Tätäkin vaihtoehtoa kannattaa tutkailla :) kuitenkin noita maisteriohjelmia on vaikka ja mitä (tässä esim. UTAn lista (http://www.uta.fi/opiskelijaksi/hakukohteet/erillisvalinta.html))

OJ
01.10.2011, 05.42
Hei, vastaan nyt vaikka en ole logistiikka-alalla enkä aikuiskoulutuksessa. Mutta jos opintotukikuukausia ei mahdottomasti ole jäljellä, mutta kiinnostaa opiskella niin AMK-pohjalta voi suoraan hakea maisteritutkintoa opiskelemaan. Eli AMK-tutkinto "korvaa" kandin tutkinnon ja maisterintutkinnon suorittaminen kestää "tavoitteellisesti" parisen vuotta (riippuu siis omasta aktiivisuudesta ja koulutusohjelmasta, maksimissaan kuitenkin neljä vuotta). Itse tein näin, pohjalla tradenomitutkinto ja aloitin nyt syksyllä maisteritutkinnon suorittamista. Tätäkin vaihtoehtoa kannattaa tutkailla :) kuitenkin noita maisteriohjelmia on vaikka ja mitä (tässä esim. UTAn lista (http://www.uta.fi/opiskelijaksi/hakukohteet/erillisvalinta.html))
Tää kiinnostaisi allekirjoittanutta. Joutuu ehkä kuitenkin tutkailemaan josko duunipaikan saisi sponssaamaan opiskelut ja avaamaan etenemismahdollisuuksia, niin ei tarvitsisi miettiä kovin kauaa.

Digitalismos
05.10.2011, 11.53

Muuten ihan jees, mutta varmaankin pitää hakea samalle alalla opiskelemaan? Itseä kun ei tuo aiemmin opiskeltu liiketalous enää oikestaan kiinnosta.

jory
05.10.2011, 22.17
Jos insinöörin paperit on tavoitteena ja logistiikka-ala kiinnostaa niin on olemassa myös logistiikkainsinöörin tutkinto. Liiketalouden amk-tutkinnolla voi olla mahdollista että saa hyväksiluettua joitain kursseja esim. kieliopintoja, talousmatikkaa, markkinointia jne.

H. Moilanen
06.10.2011, 07.56
Jos insinöörin paperit on tavoitteena ja logistiikka-ala kiinnostaa niin on olemassa myös logistiikkainsinöörin tutkinto.

Tosin, jos ajatuksena oli ryhtyä logistiikka-alalle, koska autolla ajaminen on kivaa, niin logistiikka-inssin koulutus on kaikkea muuta kuin autolla ajamista.

Raideri
08.10.2011, 22.35
Ite pääsin ammattikoulusta muistaakseni joskus oisko ollu 93. Siitä saakka olen miettiny kouluun lähtöä, nyt sitten vanhalla iällä kouluun lähteneenä sanoisin että tämä oli itselle ainut oikea tapa suorittaa inssin opinnot (kävin työn ohella ihan "normipuolen"), koska silloin aikanaan ei olisi motivatsuunit riittäneet kaikkien bileitten välissä. SAMK:sta juuri valmistuneena en voi muuta kuin suositella kouluun lähtöä jos oot asiaa yhtään miettinyt, anna palaa, lähes kaiken voi nykypäivänä keskeyttää jos siltä tuntuu, ei siinä mitään häviä, eipä tartte sitten kiikkustuolissa aikanaan pohtia et mitenköhän... Teknisiä juttuja harrastaneena sanoisin et ei tuolla ammattikorkeakoulussa mitään ylipääsemätöntä ole, riippuu miten asiat ottaa.

En siis ole aikanani ollut mikään ihanneoppilas, MILLÄÄN MITTARILLA MITATTUNA!!! Jos minä suoritin, sen suorittaa kaikki jotka sitä edes vähän haluavat.

Digitalismos
22.10.2011, 23.42
Tosin, jos ajatuksena oli ryhtyä logistiikka-alalle, koska autolla ajaminen on kivaa, niin logistiikka-inssin koulutus on kaikkea muuta kuin autolla ajamista.

Juu, ei tuo logistiikan insinööripuoli innosta. Kyllä se on insinöörilinjoista koneinsinööri tai tietotekniikka mitkä kiinnostaa. Koneinsinöörin hommissa kiinnostaisi eritoten 3D mallinnus.

IQ82
18.11.2011, 23.11
Mutta tässä nyt tällainen puolivillainen höpötys. :) Pistäkää kommentteja tulemaan mitä tekisitte itse samaisessa tilanteessa, eli kannattaako vain hommata pikaisesti koulutus ”duunarihommiin” vai vielä tällä iällä pakertaa korkea-asteen tutkinto?Mä olen viittä vaille valmis insinööri, ja aloitin opintoni 25 vuotiaana amk:n nuorisolinjalla, kahden lapsen äitinä. Vastoin puolen suvun toiveita... ;) Sillä eihän sitä nyt enää "noin vanhana" voi opiskella. ;)

Mut omalla kohdalla tää opiskelu on kyllä ollut paras päätös ikinä. Monessa mielessä. Tuli toteutettua useiden vuosien haave ja käytyä Jenkeissä vaihdossakin, koska koulu tukee vaihtoa hirmu hyvin. Lisäksi opinnäytetyön tekemisen jälkeen ko. firma, jonne työni tein, päätti palkata minut työntekijäkseen ja teinkin töitä 8kk ennen kuin "potkivat" mut takaisin koulunpenkille suorittamaan tutkinnon loppuun. Ja tämän syksyn olenkin tehnyt töitä ja opiskellut samaan aikaan tutkintoa loppuun. Ja mikäli pikkulintujen laulut paikkaansa pitävät, vakipaikka odottaa valmistumisen jälkeen.

Ne matikan taidot kyllä löytyy hyvin sieltä jostain minne ovat kadonneet ja ainakin meidän koulussa oli ryhmät lukiolaisille ja ammattikoululaisille, ja ammattikoululaisten ryhmään pääsi myös, jos tarvitsi enemmän tukea matematiikan opiskeluun. Vaikka itse olin pitkää matikkaa aikanaan ammattilukion aikoihin lukenut, menin silti amislaisten ryhmään ja siitä oli kyllä paljon hyötyä, kun oli enemmän lähiopiskelua.

Jos itsellä vaan kunnian himoa esim. insinöörinhommiin löytyy, niin en lähtisi iän vuoksi vaan koulutusta haalarihommiin hakemaan. Tarvittaessa sen insinöörintutkinnon saa kyllä paukutettua kasaan 3 vuodessakin, vaatii vaan helvetisti töitä, mut ei todellakaan ole mahdoton homma!

snowfake
19.11.2011, 00.11
Vieläkö aihe on ajankohtainen? Itse opiskellut nyt sen verran että jouluun pitäisi olla 200op kasassa 240:stä, nyt kyllä vauhti hyytyy kun pitää töissä olla normaalit 40h/vko. Ei oikeen meinaa keksiä mitä kursseja ehtisi käymään.

Kuitenkin meillä AMK:ssa tietotekniikassa ensimmäisen kurssin jälkeen parhaimmat arvosanat veti se luokka, joka oli koostunut ammattikoulusta tulleista. Huonoimmat taas lukion pitkästä matematiikasta. Ratkaiseva ero tuli matematiikasta, eikä lähtötiedoista. Ennen valintakokeita kannatta käydä niitä vanhoja läpi, ja opetella ne teoriat jotka niissä oleviin tehtäviin liittyvät. Kuitenkin aika samanlaisia ne kokeet aina ovat.

Insinööriopinnoissa taas ne ryhmätyöt ovat aika oleellisia, suuri osa insinööreistä kuitenkin noin ainakin teoriassa työllistyvät töihin jossa tehdään projekteja jne joissa nyt joutuu ihmisten kanssa olemaan tekemisissä.

25v koulun aloittaessa ei ole mikään ihmeellinen, ehtiihän siinä ennen 30 ikävuotta jo valmistumaan. Kyllä siinä vielä ehtii töihin kyllästymään :D

Pisami
20.11.2011, 01.40
Jos ei halua sosiaalista kanssakäymistä, niin yliopistolla fysiikan ja erityisesti matematiikan opinnot ovat hyvä vaihtoehto. Ryhmätöitä ei ole montaa siinä vuosien varrella, paitsi opettajapuolella. Kenellekään ei ole pakko puhua jos ei halua, tunneilla ei yleensä ole läsnäolopakkoa.

Opinnot voi halutessaan suorittaa jopa 3,5 vuoteen (tavoite kai 5,5), mutta vaatii kyllä todella hyvät istumalihakset ja motivaation. Tukikuukausia on mahdollista anella KELAlta lisää vissiin noin 2 vuoden opintoihin, tiedot kyllä löytyvät kysymällä. Saattaa olla, että n. vuosi kandiin ja n. vuosi maisteriin.

Itse matematiikkaa opiskelevana voin sanoa, että kaikki asiat opetellaan ihan uudestaan, eikä vanhoja tietoja saa aina edes käyttää, "koska niitä ei ole vielä todistettu". Eli eräällä kurssilla käytetään aikaa siihen, että 2+3 lasketaan siten, että (1') + (2')' = 1' + ((1')')' = ... = 5 :D

Digitalismos
25.11.2011, 17.39
Tosiaan, meikäläinen pääsi insinööripuolelle, opinnot alkaa tammikuussa 2012. Pitää nyt vielä odotella pääsenkö myös hakemiini aikuiskoulutuspaikkoihin, ja tehdä sitten vasta lopullinen päätös. Kyllähän se hieman mietityttää nuo insinööriopinnot, kun kestävät vähintään 3 vuotta eikä varmaa työpaikkaa siltikään voida luvata.

Aikuiskoulutuksen puolelta hain logistiikkaan (kuorma-autonkuljettaja) sekä sähkö & -automaatioasentajaksi.

IQ82
25.11.2011, 21.44
Kyllähän se hieman mietityttää nuo insinööriopinnot, kun kestävät vähintään 3 vuotta eikä varmaa työpaikkaa siltikään voida luvata.
Eipä sellaista enää ole, kuin varma työpaikka, olit sitten insinööri tai asentaja.

Tärkeintä insinööriksi opiskellessa, on hankkia niin hyvä opinnäytetyöpaikka kuin mahdollista. Sitä kautta voi poikia töitä. Eli ei kannata tyytyä vain esim. koululta tarjottuun opinnäytetyöhön - paitsi jos tarjoavat sen jälkeen töitä, eikä yrityksistä ottaa jotain haistavee-oppareita. Ja sit kun saa kunnon opparin aiheen, panostaa siihen kunnolla. Myös erilaisten opiskelijaprojektien kautta voi poikia töitä, eli aktiivisuus kannattaa.