PDA

Näytä tavallinen näkymä : kipupiste lonkassa

ChiquitaTinker
11.09.2011, 11.29
Haeskentelin tietoa em aiheesta, sitä helposti löytämättä. Siksi kysyisin ilmenneestä vaivasta.
Tustaa. Nyt pari kesää takana kippurasarvisella n 1500 ... 2000 km/kausi. Ilman varsinaisia treenioljelmia, hapensaannin ja peruskunnon kohentamisen näkövinkkelistä, periaatteella että jokainen kiekka on enemmän kuin entinen. Nykyään kohtuu säännöllisesti n 3 kertaa vko, kesto +1,0h (x 2) - 2,5 h (x1) per kerta. Kadenssia kauden aikaka heattu hiaman ylös nyt pyörii n 85 luokkaa. Rasitustaso aika samanlainen per lenkki ja ehkä hieman liian yläkvartaalissa mieluummin kuin alakvartaalissa. (näihin virheisiin koetan korjausta raakentaa ohjelmien kautta). Kuski ei varsinainen nuori enää, entinen kyllä, juuri +50v.
Fillari on perushyvä treeniputki, koko kohdallaan (56cm/179 cm) ja ajoasentokin uskoisin kohtuullinen koska nuo em lenkit suuremmitta ongelmitta menee.
Lennkin jälkeen jalkojen perusvenuttelyt tehdään.

Vaiva on vasen lonkka johon syntynyt kauden aikana kipupiste. Vajaa vaaksa lonkkaluusta alas, lonkkanivelen(?) päällä, hieman takapinnassa (klo 10). Sormella painaessa oikeasta kohtaa saa kohtuu kovat sähköiskut laajalle. Kyykkyasennossa, esim autosta noustaessa, jalka on voimaton ei oiken kestä nousta ilman käsin tukemista. Ajettaessa (pyöräällä siis) ei kipuile. Kolhuja tms ei ko kohtaan ole sattunut.

Onkohan joku teistä jo vastaavan kanssa painiskellut? Mistä lähden hakemaan korjaavaa toimenpidettä? Ajoasento? Venyttey...miten?

rantanr
11.09.2011, 15.04
Minulla vähän saman tapainen juttu. Kipupiste oikealla puolella lonkassa. Sähköiskuja painellessa ja välillä tuntuu jalka pettävän alta. Tausta saman tapainen. Ikä 47. Viime vuonna nostin kilometrit 1500:sta 5000:en ja tänä vuonna tulee ehkä 7000. Ajan läpi vuoden työmatkaa hybridillä triatlontangolla.

Luettelemillasi keinoilla olen vaivaa hoitanut. Vahdellut ajoasentoa, lisännyt keskivartalojumppaa, lisännyt venyttelyä (lähes nollatasolta). Lisäksi vähän hierontaa ja kipukoukkua. Nyt viimeisenä lähes viikon tauko pyöräilyssä (tuli automaattisesti: työmatka + flunssa). Nyt kun ajattelen, enpä ole vaivaa noteerannut muutamaan päivään. Tarkkailen tilannetta, kun palaan normaaliin viikkorytmiin eli 150 - 200 km/vko.

Onnitimo
11.09.2011, 19.25
Keväällä kiusasi lonkankoukistajat , ikä 57 ja venyttely perusjuttuja , lonkankoukistajista en ollut koskaan kuullut . Naprapaatti autteli alkuun ja antoi venyttelyohjeita mukaan . En osaa varman päälle sanoa josko myös joku muu lihas vaivasi mutta helpotusta tuli vasta löydettyäni hyvän sivun lonkan lihasten venyttelyyn kuvin ja ohjein , ryggochmuskelakuten/mediakonsulter.se/stretchövningar . Omia vaivojani ainakin pahensi , tai jopa aiheutti , venyttelyn puutteen lisäksi huono istuma-asento - tuoli - kotikoneen ääressä fillarifoorumia selaillessa . Nyt löysin selaillessa lisää aiheesta , saattaisiko tällainen piriformis-syndrooma olla lähellä vaivojen syntyä ? Youtubesta lötyi venyttelyohjeita joka on vastaavanlainen kuin itsekin tein , yksi monista , kuten totesin aiemmin . Tässä sivuja joista löysin apuja itselleni , valitettavasti en osaa linkittää suoraan . pakkotoisto.com/liitteet/veny2009.pdf bikeradar.com/fitness/article/fitness-stretch-yourself-26074 ryggochmuskelakuten.mediakonsulter.se/stretchövningar

hannupulkkinen
11.09.2011, 19.58
Nyt löysin selaillessa lisää aiheesta , saattaisiko tällainen piriformis-syndrooma olla lähellä vaivojen syntyä ?
Itsellä piriformis tahtoo oireilla. Siinä kipu on keskellä pakaralihasta. Tämän päärynälihaksen lävitse menevä hermo(iskiashermo) joutuu puristuksiin kun pirformislihas on lyhentynyt. Ei aiheuta pistävää loipua lonkassa.http://onionriverchiro.files.wordpress.com/2011/07/piriformis.jpg?w=300&h=287

kolistelija
11.09.2011, 20.19
Pakaran/ulkoreiden jumi saa minulla aikaiseksi melkoiset kivut tuohon lonkkanivelen viereen. En ole sen tarkemmin perehtynyt kun venyttely on auttanut niin hyvin. Kipu on hermotyyppistä joten ainakin sivuan aihetta...

hannupulkkinen
11.09.2011, 20.46
Täällä lantion (http://hierontaniko.net/pages/venyttelyohjeita/lantion-alueen-lihakset.php) lihaksia ja niiden venyttelyitä. Katselin urheiluvammakirjasta tuota kipua, jota minullakin joskus on ollut ja niiden syynä on leveän peitinkalvon jännittäjälihas joka osallistuu myös kampien pyörittämiseen.
Kaulimella tai täälläkin testatulla pilatesrullalla voi lihasta kaulia.

ChiquitaTinker
12.09.2011, 08.41
OK, siis lihashuoltoa ja oikeanlaista venyttelyä listään. Kiitos linkeistä.

Kuinka muuten varmistan penkin pituusasetuksen varmasti kohdalleen?

Nyt olen kiinnittänyt huomiota pääasiassa korkeuteen kantapäämittauksella ja siihen että ajoasennossa etunapa jää tangon katveeseen.
Samoin, testasin eilen täällä myös tipsattua yhden jalan pyöritystä ja totesin että ei ihan puhdasta ympyrää piirtynytkään vaikka jo kahdella jalla kelatessa muuta ehdin jo kuvitella.
Kyseinen vasen oli selvästi perässä ts taitaa vielä puuttua jostain lihaksesta oikea tehtävän määritys..taidan jatkaa tuota pöritysjumppaa myös.

Velogi
12.09.2011, 09.00
Vasemmalla puolen lonkassa on itselläkin alkanut tuntua hermotyyppistä kipua esim. pitkän autossa istumisen jälkeen. Varsinkin jos joutuu istumaan pitkän pyörälenkin päälle esim. kotimatkalla pyörätapahtumasta. Pyörällä ajaessa ei siis mitään oireita vaan jälkeen päin.

En ole käynyt aiheesta asiantuntijalla, mutta luulen juontuvan lonkankoukistajasta koska ainakin siihen tarkoitettu venytys tepsii. Lonkankoukistajan venytys onkin tullut sitä myöden vakiovenyttelyihin mukaan. Siis tämmöinen liike:

* Edit * : huomasin samalla että ko. Kuvassa liike tehdään vajavaisesti, pääasia että lantion saa ensin eteen ja sitten yläkroppaa kierretään etummaisen jalan puolelle. Vasta viimeiseksi nostetaan käsi ja venytetään kylkeä.

http://www.golfpiste.com/gallery/ihmiset/golffaajat/08112712312039.jpg

hannupulkkinen
12.09.2011, 09.45
OK, siis lihashuoltoa ja oikeanlaista venyttelyä listään. Kiitos linkeistä.

Kuinka muuten varmistan penkin pituusasetuksen varmasti kohdalleen?

Vaakatasossa oleva polkimen päällä olevan jalan polven tulee olla päk.iästä(polkimen akselista) vedetyllä pystysuoralla janalla tai kokeintaan sentti sen edessä, eli jana voi mennä polvilumpion kuopan kohdalta. Säätö tehdään luotinarua tai vatupassia apuna käyttäen. Kuvassa polvi on juuri janalla, mutta se voi olla sentin taaempanakin jos tykkää niin ajaa ja polvet kestävät.
http://westannexnews.files.wordpress.com/2011/03/bike-fitting-proper-leg-extension-by-louise-morin.jpg?w=604&h=402

adelaine
12.09.2011, 10.43
Lonkkakipu on siitä pirullinen, ettei vika välttämättä ole lonkassa itsessään. Piriformis (sijaitsee perseessä) voi olla syynä mutta myös kireät etureiden lihakset saattavat oireilla kipeänä lonkkana.

Itselläni on tästä kokemusta tältä kesältä, kun pyöräily onnistui mutta juokseminen oli mahdotonta. Mulla vaivaan auttoi hierojalla käynti. Hämmästyttävää kyllä lonkkaan ei koskettu juuri lainkaan vaan hoito kohdistui lähinnä polven ympärille, reiteen ja pakaraan, eli toisin sanoen vika oli aivan muualla kuin lonkassa.

wanderer
12.09.2011, 11.28
Toi pistävä kipu tai sähköiskut/voimattomuus viittaa hermopinteeseen iskiashermossa. Eriasteisena on tullut kärsittyä tuosta harvinaisen ärsyttävästä vaivasta koko kauden ajan. Piriformis on totaalisen jumissa, samoin kuin tensorit+it-jänteet. Piriformis-jumi ja iskiaspinne saa aikaan messevän vihlonnan alaselkään, mikä vie tehon pyörällä ajosta, mutta ei juurikaan haittaa juoksua. IT-jänteiden kiristyminen häiritsee/estää sitten juoksua, mutta ei pahemmin haittaa pyöräilyä (mitä nyt polvet leviää tavallistakin enemmän).

Itsehoitona kävelyä, uintia, "pilatesrullailua", piikkimattoa, venyttelyä, halpis-hierontaistuinta...koitettu on. Kai se pitäisi uskoa ja viihtyä enemmän hierojan kidutuspenkissä.

ChiquitaTinker
12.09.2011, 18.22
No niin, tässäpä sulateltavaa. Kiitokset hyvistä kommenteistanne molempiin aihepiireihin.
Vastuut sitten jääkin kuulijalle.

JiiPee
12.09.2011, 20.09
Itsellä samoja vaivoja, vasemmassa lonkassa tuntuu ajoittain kovia kipuja, tämä usein pidemmän lenkin jälkeen. Olen pohtinut jos johtuisi eripituisista raajoista, mutta taitaakin ehkä johtua lonkan virheasennosta. Tässä jotain juttua: http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=7
Jollain venytyksellä kai helpotusta vaivaan?

edit. löyty tämmönen (http://www.mobilat.fi/download/lantio.pdf)

Onnitimo
12.09.2011, 20.21
Hannu , kysyn nöyrästi josko sinulla olisi hyviä ehdotuksia tai jopa linkki kuvien kanssa jonkinlaiseen tai jopa monipuoliseen perusverryttelyohjelmaan jota sitten vois tarvittaessa täydentää tarpeen mukaan joko reisien , lonkan tai muiden paikkojen vaatiessa lisää huomiota . Tai kirjasuositus aiheesta . Valitettavasti en osaa linkittää suoraan tänne sivulle , tai sitten se safari taas temppuilee , mutta löysin alkukesästä tällaisen sivun kolmannella kotimaisella , perusohjelma löytyy vasemmalta klikkaamalla `stretching` : passagen.se /ahgren .

hannupulkkinen
12.09.2011, 20.57
Minulla on tämä (http://www.amazon.com/Stretching-Anatomy-Arnold-G-Nelson/dp/0736059725) ja muutamia muita, mutta Streching Anatomy on paras, jota minä olen lukenut. Eikä ole kallis tuolla Amazonissa. Pyöräilyssä takareidet ja lonkan koukistajat ovat tärkeimmät venyteltävät lihakset. Niillä on taipumus lyhentyä ja vetää lantiokoria virheasentoon, joka taas aiheuttaa selkäkipuja ja jopa munien puutumista kun perineum kääntyy liikaa eteenpäin.

Onnitimo
12.09.2011, 23.37
Kiitos kirjavinkistä , ostin heti .

Hippo
13.09.2011, 10.50
Tämä aihe on tuttu. Liiankin.

Heinakuun lopulla 2010 alkoivat ongelmat vasemmassa lohkossa alaruumista. Aluksi pakaran tyvi ja takareisi jumissa. Pakara-alueen paikansin myöhemmin sinne jonnekin piriformikseen. Jumia ja särkyä jatkui koko syksyn, ja marraskuun tullessa alkoi lonkkanivel oireilla. Ensin jäytävää särkyä ja hiljalleen supistuva liikeerata. Kun alkoivat kunnon kivut hakeuduin jo työterveyshuollon puheille. Magneettikuvissa näkyi jotain pienehköä kulumaa ja ylimääräsistä nestettä. Vuodenvaihteen tienoilla tilanne oli jo taas siedettävämpi, kulkeminen oli kylläkin melko mielipuolista. Niin lyhyt oli vasemman jalan askel, että ympyrää olis mennyt ellei oikean jalan vastaavaa reilusti lyhentänyt.

Edelleen takareisi oli koko ajan jumissa.

Helmikuulla alkoi polvi oireilla, kova kipu ja takaosan turvotus. Jälleen kuvauksiin ja suht samoin tuloksin; ruston kulumaa ja polven takana pullistunut Bakerin (?) kysta. Hyalgan auttoi kuin ihme polvikipuihin, ei muuhun toki. Arthrylia tuli vedettyä keväällä jokunen kuukausi ilman selvää apua joten sen lopetin kesän tullen.

Siinä lyhyt kertaus, ja edelleen mennään niin, että takareisi on alueittain kuin viulun kieli. Liikkeessä ei haittaa, levossa sitäkin enemmän. Pystyssä kiristää yläosasta, ei enää niinkää pakaran alta. Makuulla ja istuessa myös reiden alapäästä, juurikin siitä kohtaa joka lepää penkin istuinosan reunaa vasten. Teen työkseni valvomotyötä, istumista 6-12 tuntia kerrallaan vuorosta riippuen. Satulatuoli ja seisoen työskentely pakollisia apuja, normaalissa penkissä istuen saan itseni niin huonoon kuntoon muutamassa vuorossa, että elämänilo laskee huolestuttavan alas.

Polveen olen hakeunut uuden satsin Hyalgania kuukausi sitten, kun kivut alkoivat palata. Auttoi taas. Lonkkanivelen säryt ovat yhä olemassa, hiukan taustalla, mutta kuitenkin, lisäksi nivelen liikkeet ovat suppeat uloskierrossa. Askel sentään normaali.

Vuoden kuluessa olen nauttinut seuraavia hoitoja:
6 hierojalla käyntiä - ei apua
Akupunkitio - ei apua
Osteopaatti - ei apua
2 lymfaterapiaa - ei apua
1 huijarinaprapatia - ei apua
Lukemattomia tunteja venyttelyä reiden, alaselän, pohkeiden, pakaran, nilkkojen ym alueelle - ei apua
Nyt meneillään toisella fysioterapeutti-naprapaatilla käynnit. Neljästi käyty ja jatkoa tulossa. Edelleen tilanne sama, toki ranka on ainakin suora ja muutenkin freesimpi olo. Hiukan jo tuntuu, että on päästy asian juurille. Ohjatusti lonkan alueen pienlihasten harjoittamista ja virheliikkeiden poistoa.
Selän magneettikuvat seuraavaksi, turhaan kaiketi, mutta miksipä ei kun maksaja en ole onneksi minä.

En odota ihmeparantumista, mutta lupaan omavalintaisen prinssin/prinsessan ja puoli valtakuntaa sille, joka auttaa pääsemään eroon tästä tilanteesta. Ymmärrän, että lähtökohtaisesti se olen minä itse, mutta kuten mainittua, omin venytyksin ja muulla lihashuollolla ei ole ollut mitään ( lukuarvona nolla, 0) selkeää vaikutusta.
Ehkä se pilatesrulla on hankittava, kuntosalilla olen vastaavaa liikettä saanut jumppapallolla tehtyä pakaran alle ja hiukan takareiteenkin. Toki se höpöä tekee, mutta ei anna pitkakestoista apua. On kait vain jatkettava pidempään ja kotioloissa.

Kaikki vinkit huomioidaan ja otetaan vastaan lämmöllä.

Pyöräpummi
13.09.2011, 12.35
Itsellä piriformis tahtoo oireilla. Siinä kipu on keskellä pakaralihasta. Tämän päärynälihaksen lävitse menevä hermo(iskiashermo) joutuu puristuksiin kun pirformislihas on lyhentynyt. Ei aiheuta pistävää loipua lonkassa.http://onionriverchiro.files.wordpress.com/2011/07/piriformis.jpg?w=300&h=287

Ensinnäkin pieni korjaus. Iskiashermo ei mene piriformiksen läpi.
Piriformis on lonkan ulkokiertäjä ja jos se nyt sattuu vaivaamaan niin vikaa on koko vartalon liikkeessä ja etenkin siinä vartalossa jossa on selkäranka.
Jotta piriformiksen saisi toimimaan niin ettei se ärsytä hermoa olisi voimisteltava (opetettava uusi toiminta) vartaloa (selkärangassa toiminnallista kieroutta). Ennen kuin tämä on tehty niin piriformis oireilee aina silloin tällöin.
Toisin sanoen ennen kuin se liike joka käyttää piriformista ekstensiivisesti saadaan pois palautuu lihas lyhyeen ja paksuun mittaansa venyttelystä huolimatta.
Piriformiksen lyhentyminen on vain oire vartalon kieroontumisesta (yleensä toiminnallista). Ikävä kyllä lääketiede on tehnyt itse oireesta sairauden ja eikä näe itse tautia.

Paakku
13.09.2011, 12.37
Liiketerapiasta, joka palauttaa oikean ryhdin, voisi ehkä olla apua.
Esim. Egoscue Method
http://www.tasapainopiste.fi/2011/egoscue-kroonisen-kivun-hoidossa/

Pyöräpummi
13.09.2011, 13.29
@Hippo

Todennäköisesti alunperin vartalosi on kieroontunut (todennäköisesti toiminnallisesti). Väärä liike pikku hiljaa vuosien kuluessa vain kasvaa. Se väärä liike on sellainen jolle ihmisen nivelet eivät ole suunniteltu. Myöskin väärät liikeradat lyhentyinene ja paksuuntuneine lihaksina saattavat estävät venrenkiertoa ratkaiseviin paikkoihin. Nämä yhdessä voivat olla syy rustopintojen vaurioihin.

Mitä tämän kanssa voisi sitten tehdä? Minusta olisi hyvä saada ensiksi jonkinlainen diagnoosi siitä että se selkäranka on (toiminnallisesti) kieroontunut. Vasta silloin päästään itse sairauteen ensimmäistä kertaa kiinni. On olemassa laite nimeltä Spinoscope, mutta tuskin sitä Suomesta löytyy. Spinoscope ei ole mikään ihmejuttu, mutta sillä pystytään kuvantamaan selkärangan liikettä.
Suomessa selkärangan kieroontumista tukitaan rötgenkuvilla, joka on aika puutteellinen menetelmä. Sitten erikoislääkäri auktoriteetillä toteaa että potilaalla on skolioosi eikä hän voi sille yhtään mitään.

Minkä takia sen venettely teho on niin huono? Koska koko vartalo on kierossa ja se käyttää niitä tiettyjä lihaksia ekstensiivisesti. Siis juuri niitä joita venytellää. Vaikka ne tilapäisesti venytetäänkin niin aika nopeasti ne ovat aivan samassa tilassa johtuen koko vartalon kieroontumisesta.
Terveydenhuoltohenkilökunta näkee asian niin että asiakas on joko kykenemätön ja/tai laiska tekemään niitä liikkeitä, jotka heidän mielästään aivan varmasti parantavat ne vaivat. Tämä on erittäin yleinen tilanne.

Vartalon kierouden pois voimisteleminen on vaikeaa ja pitkällistä, mutta mahdollista.
Tietenkään vartalon liikkeen rehabilitointi ei poista tulevaisuudessa keinonivelten tarvetta. Kuitenkin oikealla vartalon liikkeellä on suuri vaikutus hyvinvointiin ja siksi sen korjaaminen on kannatettavaa, jos vain se on mahdollista.

Mistäkökän minä pystyn arvioimaan vartalon kierouden? Esinnäkin kireä takareisi viittaa siihen että toinen polvinivel on enemmän koukussa, joka taas tarkoittaa että vastakkainen lonkka on ylempänä. Tämä yhdistettettynä siihen että lonkassa on jatkuva ylimääräinen ulkokierto lyhyen piriformiksen ilmoittamana ei kai voi tulla muuhun johtopäätökseen että.......

Paljonko Sinulla on ikää?

Kaitsu
13.09.2011, 22.30
...
6 hierojalla käyntiä - ei apua
...
Kuulostaa aika vähältä. Olen käynyt hierojalla noin viikon välein vuoden ajan (1.5 h /kerta). Taidan käydä vielä toisenkin vuoden, koska olo on koko ajan parantunut. Jumien aiheuttamien asentovirheiden parantuminen saattaa kestää... Menisikö saman verran kuin ongelman kehittymiseen?

Tähän mennessä on korjattu ristiselän notko, suoritusta rajoittaneet pohkeiden krampit on siirretty reisiin, kaikki varpaat on saatu palelemaan yhtä aikaa ja kädet on saatu oikeamaan kyynärpäästä. Juoksukin sujuu paljon kevyemmin. Lääkäri ja fysioterapeutti olivat toki oikeilla jäljillä, mutta hoito-ohjeista ei ollut mitään apua.

Kannattaa mennä hierojalle, joka runttaa kunnolla ajatuksen kanssa. Hivelyhoidosta ei ole apua.

Hippo
14.09.2011, 22.56
Helei.
Onpa mukava huomata, että joku kuuntelee, tässä tapauksessa lukee. Saamani vastaukset ovat jo paljon enemmän kuin mitä lääkärit ovat osanneet minulle sanoa. Aiemmin mainittuihin hoidatuksiin lisättäköön käynnit kahdella eri yleislääkärllä (työterveys, useita kertoja), sekä kaksi erikoislääkäriä; ortopedi ja fysiatri. (Fysiatri oli hieno pohjanoteeraus, kertoi ykskantaan olevani issiaksen(?) normaaliakin normaalimpi uhri ja käski tehdä töissä istuessani silloin tällöin semmoisia pikku venytyksiä (näytti samalla omaa esimerkkiä kurkkaamalla vastakkaisen kainalonsa alle) ja tämän jälkeen toivotti hyvää jatkoa.)

Onko noloa nilittää vaivojaa tällä? Kaiketi, mutta toisaalta, jos edes yksi kanssakokija saisi näistä apua, tukea tai vaikka sympatiaa, niin olkoon se sen arvoista. Kerrotaan lisää;

Ikää minulla oli oireiden alkaessa 34 vuotta. Ja nyt siis aika lailla yksi lisää. Pituutta 187cm ja painoa 93-96kg. Sukupuoleltani olen uros.

Hämäävää näissä vaivoissa oli se, kuinka yht´äkkiä ne alkoivat. Mitään enteilyä tai hiljalleen tapahtuvaa en huomannut. Pikemminkin niin, että havahduin muutaman päivän jatkuneeseen isompaan jännitteeseen takareidessä, ja huomasin pian etten saa sille mitään tehtyä. Myöhemmin syksyllä oireiden jo jatkuessa huomasin monesti pyörän selässä istuessani tunteen, kuin housun pehmuste olisi jäänyt kurttuun vasemman taipeen alle. Kuitenkaan näin ei ollut, pöksyä nyin suuntaa ja toiseen mutta tunne säilyi. Eli siellä syvällä jossain oli eräänlainen niivityksen tunne, kuin jännittynyt leveä kuminauha tai siis kaksin kerroin oleva sauma.

Kenties ja kaiketi pyöräily on osasyynä. Aloitin aktiivisemman harrastamisen keväällä 2009. Tätä ennekin olin ajanut työmatkat ympärivuotisesti ym. normaaliajoa läpi aikojen. Mainittuna keväänä aloitin lenkit ensin maantiellä ja myöhemmin tänä keväänä maastossa. Määrät ja kertamatkat eivät ole huimia; tunnista kolmeen ja vain muutama näitä selkeästi pidempiä per kesä. Lyhyempiä viikottain tai hiukan harvemmin.

6 hierojallakäyntiä on tietenkin vähän. Tiedän sen. Kävin alkuvuodesta 5 kerran ryppään ~viikon välein hieronnassa, sen jälkeen kun lonkan huonoin jakso oli hiukan helpottanut. Noilla kerroilla ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta oikeastaan mihinkään. Tietenkin se oli miellyttävää, kun joku ruhoa murjoi, mutta koska ko. hieroja ei lopulta ollut kovinkaan paneutuvainen asiaan ja tähän ynnättynä se saamatta jäänyt hyöty - päätin olla jatkamatta hoitoja. Sen jälkeen kävin kertaalleen hemmottelemassa itseäni kesän pidemmän maastpyörävaelluksen jälkeen. Tällöin en pyytänyt erikseen hierojaa keskittymään vasempaan takajalkaani, vaan enemmänkin se oli yleistä raihnaisuuden poistoa. Mutta tuolloinkin vaikutus kipualueelle (se lyhyt aika mitä sitä hierottiin) oli olematon. Tällä hetkellä hierojalla käymättömyys johtuu lähinnä siitä, etten tiedä kelle menisin. En halua enää mitään puolivillaisia kokemuksia ja rahojeni tuhlausta. Toivoisin asiansa osaavaa ja kenties näistä asioista aiemmin kokemusta omavan henkilön apua. Aiemmin mainitsemassani fysioterapia/naprapaatti paikassa on myös hieroja palkkalistoilla, joten saatan hyvinkin käyttää tätä mahdollisuutta, kunhan saamme nyt meneilläänolevat hoidot ohi. Toivottavasti pienessä yrityksessä työntekijöiden välillä on helppo siirtää potilastietoja ja tehtyjen asioiden vasteita eri työntekijöiden välillä ja siten päästä ikäänkuin valmiinpaan pöytään.

Pyöräpummi
15.09.2011, 06.17
@Hippo

Ei yhtään turhaa valittamista. Asioista kannattaa aina ottaa selvää siitä huolimatta että se maksaa aikaa ja vaivaa.

Nuo kulumat(rustovauriot) vaikuttaa nuorella (34 v.) miehellä aika oudoilta ja eikä ne rasitteetkaan ole olleet mitään ihmeellisiä.

Tiedän tapauksen jossa mies oli saanut armeijassa yersinia-bakterista taudin, joka silloin parani. Kuitenkin bakteri jäi uinumaan elimistöön ja vasta vuosien jälkee se hyökkäsi sillä seurauksella että lonkkanivelen rustot vaurioituivat. Toiseen lonkkaan jouduttiin laittamaan tekonivel.
Laittoivat vielä niin huonon nivelen että sekin piti uusia.

Lääkäreissä ja lääkäreissä on eroa. Kannattaa hakeutua niiden parhaimpien vastaanotolle.
Varo sellaista tilannetta että toinen lääkäri suojelee toista lääkäriä todistamalla että hänen diagnoosinsa on oikea. Lääkärit osaavat olla täysin häikäilemättömiä.

Takareidessähän ovat ns. polven koukistaja eli jos siellä on kireyttä niin polvikin on aavistuksen verran koukistunut kun seisot.

miz
15.09.2011, 10.55
Jos löytyy kotoa tennispallo niin kannattaa koittaa rullailla sen päällä. Itsellä urheiluhieroja suositteli lonkan / pakaran yläosan käsittelyyn, toimii ainaki mulla. Muiden yllämainittujen ohella tietysti.

Pekka Husgafvel
15.09.2011, 11.11
Vaikka minulla on oma lehmä ojassa, en malta olla linkkaamatta www.pppilates.fi ja www.somaticstudio.com. Kyllä lähtee!

adelaine
15.09.2011, 11.17
Lääkäreissä ja lääkäreissä on eroa. Kannattaa hakeutua niiden parhaimpien vastaanotolle.
Varo sellaista tilannetta että toinen lääkäri suojelee toista lääkäriä todistamalla että hänen diagnoosinsa on oikea. Lääkärit osaavat olla täysin häikäilemättömiä.

Tai sitten vain molemmat lääkärit päätyvät saamansa näytön perusteella samaan diagnoosiin. Lääketiede ei ole mitenkään absoluuttista ja hyvin harva tapaus on suoraan oppikirjasta, mikä on hyvä muistaa. Monet eri asiat voivat aiheuttaa hyvin samankaltaisia oireita tai saman asian aiheuttamat oireet poikkeavat yksilöiden välillä huomattavasti.

Niin, ja en ole itse lääkäri mutta tiedostan vain realiteetit, ettei absoluuttista totuutta ole olemassa näissä asioissa. Jotta harvinaisemmat syyt voidaan löytää, on todennäköisimmät ensin suljettava pois.

msan
15.09.2011, 12.09
@Hippo

Tutulta kuulostaa tarinasi. Olet hakenut pitkäjänteisesti itse ratkaisua. Kuvautapa nyt magneetissa alaselkäsi ja hakeudu sen jälkeen kuvien ja lausunnon kanssa ortopedille/fysiatrille. Iskiashermon pinteeltä kuulostaa...
Kulumaakin voi olla, 35 vuotiaalla voi olla 60 vuotiaan selkä. Nimimerkillä täältä löytyy.

Onko sinulla säteilyä jalkaterään tai tunnottomuutta jaloissa? Jos halvausoireita ilmenee niin ei muuta kuin päivystykseen.

Tsemppiä sinulle!

hannupulkkinen
15.09.2011, 12.52
Ei yleislääkärit osaa mitään sanoa mistään. Erikoislääkärikin voi, jos sattuu hyvän löytämään (http://www.elisanet.fi/faro/selka/laakarit.html), tehdä diagnoosin, mutta ei osaa neuvoa kuntoutuksessa. Hyvä fysioterapeutti tai nikamakäsittelijä saa avun heti. Kannattaa mennä sellaiselle, joka toimii lääkärin kanssa yhteistyössä ja jolla on hyvä maine. Oulussa hieroja Rauno Saukko osaa kaverin mukaan hommansa. En tiedä osaako hän sitten manipulaatiohoitoa.

Hippo
15.09.2011, 22.29
Kiitos kommenteista ja kuten mainittua, toivottavasti näistä voi olla apua jollekin muullekin.
Ei tässä kokonaan ole vielä toivoa menetetty. Muistan varmasti myös kirjata tänne lisäkokemuksia tulevaisuudessa, ja toivottavasti myös niitä joissa saattaisin kertoa päässeeni edes mainittavan määrän eroon näistä vaivoista.

(Aiheen alkuun palatakseni, täytyy puolustella miksi juuri tänne saatoin sadat sanani vuodattaa. Samoin kuin mm. kolistelija tuolla yllä mainitsi, takareiden/pakaran alueen kireydet ovat pahiten lopulta haavoittaneet nimenomaan lonkan aluetta. Muualla jalassa/alaselässä puhutaan enemmänkin lihasten passiivisuuden tunteesta tai jatkuvasta kireydetä. Nivelen kipu sensijaan on jo niin huomiota herättävä, että sen kanssa ei omin avuin pärjää. Kipupisteitä löytyy minulla oikeastaan sekä lonkan sisältä että ulko/sivu -syrjältä. Itse en usko vieläkään, vaikka yksi lääkäri senkin jo tiesi, että vaivojen lähtökohta olisi itse lonkkanivelessä ja sieltä kuvissa löydetystä kulumasta. Kyllä se syy jostain sieltä ympäriltä tulee saaden samalla nivelen huonoon jamaan sen joutuessa kompensoimaan vieruskavereidensa puutteita.)

Lääkärikuntaa kohtaan minulle ei ole sen enemää antipatioita kuin muitakaan lajikumppaneita. Kaikissa ammattikunnissa esiintyy eritasoisia suorittajia.

Palataan.
-h

Pasi A S
15.09.2011, 22.45
Piriformis itsellä ärtyy ja oireilee ketjun aloittajan kuvailemalla tavalla. Eräs kesäloma alkoi siten että jalka meni alta kun sängystä ylsö nousin. Lääkkeistä nsiapua ja lääkäri passitti fysioterapeutille. Mulla on selkarangassa kieroutta :) No joo minkäs selkärangan kieroudelle teet, ei onneksi ole pahasti venkurallaan. Piriformikseen sain itse hoito ohjeet, ne on niin vaativat toteuttaa että olen ottanut varannut ammattilaiselta hoitoaikaa. Fysioterapeutti venyttää ja hieroja hieroo, näillä on menty, ihan mukavastikin.Pääosin lenkkeilen, tuntuu tuo piriformis fillaroinnissakin väliin aristavan.
x x x
Mulle riitti yksi käynti vaivan paikantamiseen, tosin yksityiseltä ostetun työterveyspalvelun työpaikkalääkäreistä osa on myös urhelijoita hoitavia lääkäreitä, sain ajan heti ko lääkärille.

Pyöräpummi
16.09.2011, 00.27
Piriformis itsellä ärtyy ja oireilee ketjun aloittajan kuvailemalla tavalla. Eräs kesäloma alkoi siten että jalka meni alta kun sängystä ylsö nousin. Lääkkeistä nsiapua ja lääkäri passitti fysioterapeutille. Mulla on selkarangassa kieroutta :) No joo minkäs selkärangan kieroudelle teet, ei onneksi ole pahasti venkurallaan. Piriformikseen sain itse hoito ohjeet, ne on niin vaativat toteuttaa että olen ottanut varannut ammattilaiselta hoitoaikaa. Fysioterapeutti venyttää ja hieroja hieroo, näillä on menty, ihan mukavastikin.Pääosin lenkkeilen, tuntuu tuo piriformis fillaroinnissakin väliin aristavan.

Asiahan on niin että keho on kokonaisuus. Jos jokin paikka on kierossa se kertoo että koko vartalo on kierossa.
Ennen kuin saat voimisteltua kierouden pois vartalosta (selkäranka) piriformis vaivaa toistuvasti. Piriformiksen lyhentyminen tarkoittaa että lonkkanivelessä on krooninen ulkokierto.
Piriformiksen aristaminen tarkoittaa juuri sitä että se on lyhyt. Onko vaikea tajuta yksinkertaista geometriaa?

Selkärangassa voi olla joko toiminnallista kieroutta tai sitten rakenteellista. Toiminnallisen kierouden voi harjoittamalla parantaa.

Vika diagonosoinnissa on se että nivelten liikkeet jätetään diagnosoimatta melkeinpä totaalisesti.
Erikoislääkäreiden kyky tehdä edes yksinkertaisia diagnoosi saattaa olla täysi nolla.

Periaatteessa selkärangan liikkestä pitäisi aina tehdä diagnoosi. Sellainen jossa pystymme seuraamaan näytöltä sen liikettä ja havoinnoimaan miten ranka liikkuu väärin.
Vika on vaan siinä että erikoislääkäreillä ei ole hajuakaan selkärangan liikkeen logiikasta.

Lonkkaniveleen osataan jonkillaisia manuaalisia diagooseja, mutta se ei riitää monissakaan tapauksissa.

Fysioterapeutin ja lääkärin suhde on usein sellainen että toinen osaa lukea ja toinen kirjoittaa. Kenelläkään muulla kuin lääkärillä ei ole diagnosointioikeutta. Kuitenkin on niin että monesti erikoislääkäri ei osaa yksinkertaisi manualisia keinojakaan.
Fysioterapeutti osaisi mutta hän ei saa tehdä niitä. Terapeutit eivät yksinkertaisesti uskalla sanoa vaikka huomaisivatkin koska pelkäävät lääkärin kostoa.
Monet terapeutit myös taantuvat koska eivät joudu vastuuseen joka on lääkärillä.

Monet diagnoosi ovat itsessään pähkähulluja ja osoittavat minkälaista puoskarointia ala on. Yksi esimerkki on diagnoosi nimeltä "jalkojen toiminnallinen eripituus". Jo koko nimi on idioottimainen.
Kuvastaa suurta avuttomuutta kuvata nivelten asemia ja vartalon liikettä.

Joku alkaa tietenkin väittämään että ei ole resurrseja. Jos verrataan niihin rahoihin joita lääkebisneksessä liikkuu niin eiköhän niistä miljardeista voida hiukan lohkasta ihmisen liikkeen tutkimiseen.

KirsiK
17.09.2011, 01.20
Onko noloa nilittää vaivojaa tällä? Kaiketi, mutta toisaalta, jos edes yksi kanssakokija saisi näistä apua, tukea tai vaikka sympatiaa, niin olkoon se sen arvoista. Kerrotaan lisää;

Ikää minulla oli oireiden alkaessa 34 vuotta. Ja nyt siis aika lailla yksi lisää. Pituutta 187cm ja painoa 93-96kg. Sukupuoleltani olen uros.

Hämäävää näissä vaivoissa oli se, kuinka yht´äkkiä ne alkoivat. Mitään enteilyä tai hiljalleen tapahtuvaa en huomannut. Pikemminkin niin, että havahduin muutaman päivän jatkuneeseen isompaan jännitteeseen takareidessä, ja huomasin pian etten saa sille mitään tehtyä. Myöhemmin syksyllä oireiden jo jatkuessa huomasin monesti pyörän selässä istuessani tunteen, kuin housun pehmuste olisi jäänyt kurttuun vasemman taipeen alle. Kuitenkaan näin ei ollut, pöksyä nyin suuntaa ja toiseen mutta tunne säilyi. Eli siellä syvällä jossain oli eräänlainen niivityksen tunne, kuin jännittynyt leveä kuminauha tai siis kaksin kerroin oleva sauma.

Heitänpä minäkin korteni kekoon ja kysyn, onko reuman/selkärankareuman mahdollisuus suljettu pois? Tuo nivelten nesteily vaan kuulostaa jotenkin tulehdusperäiseltä toiminnalta. Lisäksi reumaperäisessä kivussa oireet hieman helpottavat liikkeessä ja ovat pahimmillaan paikallaan olon ja levon jälkeen, esim. aamulla.

Oma selkärankareuma alkoi toispuoleisella pakarakivulla, joka lähes parin vuoden ajan diagnosoitiin milloin miksikin aina venyttelyn puutteesta piriformissyndroomaan. Kipu ja kävelyvaikeudet tulivat aluksi parin viikon jaksoissa silloin tällöin ja särkylääkekuuri auttoi pahimman yli. Yhtenä kesänä tilanne kuitenkin meni siihen, että kivut laajenivat toiseenkin pakaraan, lonkkien puolelle ja yläselkään, enkä voinut nukkua saati kävellä kunnolla särkylääkkeistä huolimatta. Työterveyslääkärit olivat aivan pihalla ja fysioterapeuttinikin oli ihmeissään, koska voimakkaiden lihaskramppien vuoksi selkäni ei vaan voinut enää hieroa. Vihdoin sitten julkiselle puolelle raahauduttuani minut otettiin vakavasti ja parissa viikossa sain labrakokeiden ja sukuamneesin perusteella alustavan diagnoosin ja lääkityksen, jonka myötä oireet ryhtyivät helpottamaan. Myöhemmin lannerangan magneettikuva todisti voimakkaan molemminpuolisen si-nivelten tulehduksen. Tuo si-nivelhän sijaitsee samoilla seuduilla piriformiksen kanssa, joten sekaannus on tavallaan ymmärrettävä.

Mutta lääkityksen ja sopivan liikunnan ansiosta nyt viisi vuotta melko leppoisaa ja kivutonta eloa. Ei olisi, jos olisin uskonut niitä viittä eri työterveyslääkäriä ja jos oireet eivät olisi loppuvaiheessa olleet niin voimakkaat.

Sitä hoitoa kannattaa vaan sitkeästi vaatia, ja käydä kaikki tutkimukset läpi, vaikka usko meinaakin loppua välillä. Tutkimusten avulla saat ainakin suljettua reuman kaltaiset ikävämmät vaihtoehdot pois, jos ei muuta.

kivimaa
17.09.2011, 02.49
Helei.
Onpa mukava huomata, että joku kuuntelee, tässä tapauksessa lukee. Saamani vastaukset ovat jo paljon enemmän kuin mitä lääkärit ovat osanneet minulle sanoa.

Joo kyllä kroppansa itse tuntee, ei lääkärit yms. osaa, elleivät ole ihan supereksperttejä juuri siinä aiheessa.
Sun pitää löytää siis asiantuntijat.

Jos ajattelet, että askeltamisessa voisi olla jotain mikä ärsyynnyttää hommaa, niin Espoon Tapiolassa on toiminut ainaki erinomainen jalka-asento asiantuntija. Hän katsoo ja kuvaa ja pohtii missä mättää. Tekee tarvittaessa tukipohjalliset.
Mulla tuli tallilla lonkka sikakipeäksi kun lantustin saappailla sateisen syksyn. Kun tajusin vaihtaa kunnolla istuviin kenkiin, niin kipu hävisi kolmessa päivässä. Mutta se taisi olla vain jonkun bursan ärtymistila. Jokatapauksessa, jalkineilla voi olla vaikutusta.

Tuo, että istumatyö tekee hallaa, voisi viitata että ongelma on selässä.
Jatkuva nihtivä jatkuvasti häiritsevä tunne ja kramppimainen kipu voi viitata, että hermotus on jumissa jostain kohtaa. Itsellä oli olkavarren koukistajan ym. hermo jumissa pahasti ja se sai koko lihaksen olemaan koko ajan enemmän tai vähemän supistuneena. Semmosta ärsyttävää rähnäämistä joka ei mihinkään muuttunut vaikka yritti venyttää ja vanuttaa ja rentouttaa, hieroa jne. Ainoa millä helpotti vähäksi aikaa oli isolla annoksella panacodia. Kunnes löytyi asento jossa ei pinnettä. Kipu johtuu siitä, että kipureseptoreita ärsytetään. Kun lihas koko ajan on vähän krampissa, kipureseptorit reagoi. Puutunut tunne voi johtua siitä, että informaatio ei kulje, eli siis hermotusvika.

Jos sulla olisi puhdasta ihaskramppia niin niihin vaikuttais lihasrelaksantit. Onko niitä kokeiltu?

Voi myös olla, että sinulla on ollut alunperin joku vika, ja kun olet mukuuttanut jalan liikettä sitä välttääksesi, niin on tullut lisävikaa. Esim. nuo tulehdukset ja sulla voikin nyt siis olla monivika tilanne.

En jotenkin usko, että yläselän tai selän kierous aiheuttaisi lonkkien ongelmia. Itselläni on kiero selkä ja lonkissa ei ole kipuja, polvissa kyllä. Tosin, kuten alussa kuvailin jalkaterän virheasennot voivat aiheuttaa lonkkakipuja.
Oman pähkäilyn mukaan virheasennot eivät vaikuta usein suoraan "viereiseen" niveleen vaan sitä seuraavan niveleen. Virheasennon merkitys suurenee merkittävästi vasta yleensä vipuvarren kautta. Ja kroppa on hyvä kompensoimaan alkuperäisiä "valuvikoja".

Ehdottaisin, että ensimmäiseksi hankit tarpeeksi vahvat kipulääkkeet. Kroonisella kivulla on seurauksensa jotka voivat vaikuttaa aika paljonkin elämänlaatuun. Lisäksi, kipu saa sinut liikkumaan väärin.
Toisekseen, oletkos saanut sairaslomaa? Kaikki mikä aiheuttaa lisäkipua tai tilanteen pahenemista pitäisi jättää pois viikoksi pariksi. Tulehdukset ym. eivät pääse paranemaan, jos rasitus jatkuu. Nivelten tulehduksilla voi olla ikäviä seuraamuksia nivelpinnoille ja varsinkin jos niveltä rasitetaan.
Toisaalta, olisi hyvä pitää kroppaa kunnossa, esim. uinnin avulla. Siinä pääset käyttämään kehoasi kokonaisvaltaisesti, vesi tukee kropan painoa ja nivelpinnat eivät juuri rasitu. Myös jalkojen liikeratoja voi varmasti kuntouttaa. Vesijuoksu ei varmaan ole hyväksi, jos se kipeyttää.

Minusta vähän varovaisesti arvaten kuulostaa, että kipeä jalkasi ei ole saanu lepoa. (Jos sinulla kesti kolme päivää huomata, että on alunperin ongelma, niin sinulla voi olla perinteisen suomalaisen miehen syndrooma, että kärsitään ja kestetään. Autoaankin huoltavat monet pedantisti, mutta oman kropan krempat suljetaan helposti pois mielestä kunnes ne on rampauttaneet koko ukon :)).
Mutta ehdottomasti pitää kaivaa sekä diagnostisilla keinoilla, että syitä poissulkemalla ja eri juttuja kokeilemalla että missä on vika. Tuo kuulostaa varsin hankalalta, ja saatan kuvitella miten paljon se haittaa. Ymmärrän myös ihmettelysi miksi lekurit eivät osaakaan kaikkea.

Suomestakin löytynee varmaan lonkkaspesialistie lekuri tai kirurgi. Ihan varmasti joku on intohimoisesti kiinnostunut lonkan toiminnasta. Toivottavasti löydät sellaisen pian. Ja rahaa kannattaa jopa tuhlata, on se sen väärti jos pääsee vaivasta eroon ja voi harrastaa.