PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onko Bontrager Race- rengas surkea?

jtl71
06.09.2011, 22.02
Toisessa ketjussa kysyin:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti Vecculiko http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1398646#post1398646)

Pyörän painoa tärkeämpi on renkaiden leveys jos nopeutta haet. Pyörässä tulee vakiona 32" puhkeamattomat renkaat, jotka mielestäni oli aika tahmeat ainakin pitkällä matkalla. Vaihdoin omaani taakse 25mm gatorskinin ja eteen 23mm durano plussat. Pyörän kulku muuttui paljon keveämmäksi ja rullaavammaksi.

No tästäkö se sitten johtuukin?
Eli olen ajellut tämän sulan aikana n. 600 km Intersportista ostetulla Scottin hybridillä. Koska halusin uutta ja parempaa, myyjä sai myytyä minulle Trekin 7.5 Fx:n ja kehui että vauhti kasvaa samoilla tehoilla varmuudella 3-5 km/h.
Kaksi n. 30 km lenkkiä on nyt takana ja ensimmäinen vaikutelma on se, että joko asfaltti on kovasti pehmennyt yhtäkkiä, taikka sitten pyörä ei vai rullaa kuten halpis Scott!!!
Pistinkö rahani hukkaan, vai onko todella niin, että Trekin renkaat ovat vain niin huonot että ne pitää vaihtaa ensihuollossa nopeampiin?

Ei olisi uskonut, että "laatupyörä" häviää rullaavuudessaan halpikselle!

- Nyt kun katsoin tarkemmin noita renkaiden tekstejä, niin sieltähän löytyi tekstiä enemmän kuin rekan rattaasta :eek:

Bontrager Race All Weather Hard Case Triple Flat Protection 700x32

Onko tuo rengas joku surkea ensiasennus rengas, jonka jokainen vaihtaa heti parempaan, vai mistä johtuu että Trekki ei kulje? Aivan kuin tervassa ajaisi :(

Ihmettelee nöösipoika...

Risto Koivunen
06.09.2011, 23.26
Mitään kokemusta kyseisestä merkistä ei ole, mutta nopealla vilkaisulla Bontragerin sivuille ilmeni, että Race-nimikkeellä myydään noin kymmentä eri mallista rengasta. Nuo pyörässäsi olevat ovat ilmeisestikin mallia Bontrager Race All Weather Hardcase, eikä se taida olla sieltä kyseisen tuoteperheen keveimmästä päästä.

nure
07.09.2011, 06.08
Ikävä tuottaa pettymys mutta ehkä tuo "Laatupyörä" Trekinkin kohdalla on lievää liioittelua... Yleensä tuossa hintaluokassa renkaat on mitä ovat, ensiasennustyyppistä tavaraa mitä ei yleensä löydy valmistajien sivuilta jotka jo usein kannattaa vaihtaa jo kaupan yhteydessä tarkoitusta vastaaviksi. Kaupat täynnä rullaavia renkaita että niistä sitten valitsemaan sopivat kukkarolle, mielummin tietysti mahdollisimman kevyet...

jtl71
07.09.2011, 07.19
Niin, siitä laadusta...
Mitään huippupyörää en toki olettanutkaan saavani, mutta jos K- kauppiaan muutaman satasen pyörä voittaa erikoisliikkeestä ostetun, hiilikuidulla terästetyn monta kertaa kalliimman pyörän mennen tullen, niin rahoilleen ei ole tullut vastinetta sitten niin yhtään!!!

Mitä tällä halutaan rahoittaa?

Ja sitten, mitkä renkaat tuohon "romuun" kannattaa ensihuollossa asentaa, jotta pyöräilyn ilo palaisi jälleen???

tunkkireisi
07.09.2011, 15.49
No, se 3-5 km/h oli joka tapauksessa täyttä tuubaa. Hybridistä hybridiin vaihtaessa saa vauhtia lisää verraten vähän, mikäli vanha ei ollut epäkunnossa.

Trekin ensiasennusrenkaat ovat näemmä jäykkäkylkiset. Paineen määrittelyyn tarvitaan silloin muutakin kuin sormilla puristelua (vrt Schwalbe Marathon Plus, alle 2 bar ja täydeltä tuntuu). Hanki mittarilla varustettu pumppu. Täysillä paineilla rengas rullaa paljon paremmin.

Joissakin pyörissä kiinalainen on kiristänyt navat tiukkaan. Se selviää ihan pyörittämällä renkaita ja tutkimalla kauanko jaksaa pyäriä vapaasti. Bontragerin kiekkojen laatu on itse asiassa aika hyvä, en usko että sitä vikaa on.

Katso siis ne paineet kohdilleen ensiksi. Eiköhän se siitä.

jtl71
07.09.2011, 17.43
Renkaan kyljessä on painesuositukset 3.8 - 5.9 baria ja ensimmäisen tahmean lenkin jälkeen tarkistin paineilmakompressorin ja painemittarin kanssa paineet yläpäähän, muistaakseni 5.5 baria.
Ei kummentanut tilannetta juuri nimeksikään...
Kaksi lenkkiä takana 5.5 barin paineilla ja meno on kuin täillä tervassa kun vertaa plussakaupan halpapyörään:mad:

Ja aina kun olen luullut, että hinta ja laatu kulkevat jotensakin käsi kädessä...

Mutta antakaapa nyt suosituksia paremmista renkaista, jospa ne tämänkin pyörän ominaisuudet ovat vielä jossain piilossa ja touhu vielä iloksi muuttuisi! ;)

nure
07.09.2011, 19.13
Hinta ja laatu kulkevat kyllä käsikkäin usein mutta sinun tapauksessa lähinnä pätee sanonta että hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa. Ei alle 700€:n pyörältä paljon kummoisempia voi vaatia... Renkaiksi vaikka tästä http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/tour_city/produkt/?ID_Produktgruppe=55&ID_Produkt=221 . Tunkkireisi, olen päinvastoin kuullut toisenlaista palautetta Bontragerin kiekoista...

ToniR
07.09.2011, 19.18
Mulla taisi olla 7.3 FX:ssä samat renkaat. Olihan ne hieman tahmean oloiset, mutta sain kyllä ajettua n. 40km lenkin 30 km/h keskarilla:)
Vaihdoin kumit myöhemmin 25mm Durano Plussiin ja kyllä ne rullasivat paremmin.
Tosin Durano Plussat ovat pistosuojauksesta johtuen melko painavat, eli paremmin rullaavia ja kevyempiä löytyy.
Katso tuolta, mitä kaikkea löytyy kahdelta isolta merkiltä:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/tour_city/produkt/?ID_Einsatzbereich=9&showAllProducts=true
http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/city/overview_ct_en.html

jtl71
07.09.2011, 19.31
Niin, ei minulla mitään hirveitä odotuksia nopeuden noususta ollutkaan, mutta mielessä kukkui kyllä se, että jos nyt ajan muutaman satasen pyörällä ja vaihdan sen laatuliikkeestä ostettuun monta kertaa kalliimpaan niin en ainakaan huonompaa saa tilalle.

Yllätys olikin melkoinen, kun ensimmäisen lenkin sillä ajoin. Aivan kuin olisi ollut käsijarru päällä. Ja tuossa Scotissa kun oli vielä leveät nappularenkaat alla.

Mutta kokeillaan nyt tuota renkaan vaihtoa ja jos sekään ei auta, niin sitten se on keväällä pyörän vaihto varmuudella edessä!

Voi hyvänen aika näitä harrastuksia (taikka sitä rahnan kulutusta)...:eek:

jtl71
07.09.2011, 19.41
Noista omista vertailukeskareista piti vielä sanomani, että Scotilla on ollut tullut helposti rouvan kanssa poljeskellessa 25 km/h tunnin lenkki ja 70 km 24 km/h keskarilla...

Itse kokeilin eilen ja 20 km lenkki piti polkea Trekillä tosissaan, että sai 24 km/h keskarin!

ToniR
07.09.2011, 19.45
Kannattaa tosiaan katsoa nuo navat, ettei ne ole liian kireällä.
Mites jarrut, eihän ne laahaa?

jtl71
07.09.2011, 19.56
Ainakin omasta mielestä renkaat tuntuvat pyörivän vapaana ihan hyvin, kun niitä tuossa kokeilin.

Annetaan Suvalan ensihuollolle haastetta tästä vehkeestä ja katsotaan mihin pystyvät!

HMK
07.09.2011, 19.57
Minulla on Gary Fisherin crossarissa samat vakiona tulleet renkaat paikallaan. Eihän ne keveimmät ole, mutta aion kuitenkin loppuun ajaa. En sentään surkeiksi luokittelisi. Kun kuluvat loppuun, niin vaihtaa sitten kevyemmät, jotkut Marathon supremet tai vastaavat.

Valmistajan ilmoitus (http://bontrager.com/model/09184) painoksi noille 32mm Bontragereille näkyy olevan 510g/kappale

nure
07.09.2011, 20.18
Hinnasta johtuen jostain syystä luulen että Trekin renkaat jotkut OEM versiot...

HMK
07.09.2011, 21.40
Painonsa puolesta Kojakit kyllä houkuttaisi. Pitänee sitten seuraavaksi kokeilla, kestääkö ne mitään. 35-622 koko 330g/ketale

DesignedInWI,MadeInTW
09.09.2011, 18.38
@jtl71:
Kiitos kun siirsit asian tänne rengaspuolelle!

Mulla on ilmeisesti (teksteistä päätellen) samat kumit, mutta 28 mm.

Olisin jo ehdottanut juuri noita linkut liian kireällä / navoissa jotain muuta outoa / mahd. lokarit tai jarrut ahdistaa, mutta olit siis kokeillut ja vapaalla pyörityksellä jaksaa pyöriä.

Mulla renkaan kyljen tekstien mukaan saa täyttää yli 8 bar, joten olen täyttänyt n. 8 bariin +/- halpispumpun mittarin tarkkuus ;)

Olen kyllä havainnut pientä rullaamis"tahmeutta", mutta ylämäkiin kiipeää hyvin pyörän ns. keveyden takia. Vertaan siis omiin pyöräkokemuksiini, ankkuriksihan tuota haukkuisivat, suurin osa palstalaisista.

Erittäin minimaalisesti asiaan mielestäni vaikuttaa pyörän geometria, mm. lyhyen "vaaka"putken takia ajoasento on aika pysty, joten ilmanvastusta on enemmän. Koetko niin, että olit matalammalla Scottilla ajellessa?

Vieläkö sinulla on Scott, voitko kokeilla esim. sen etupyörää kiekkoineen kaikkineen Trekissä, jos vain mahtuu haarukkaan?

En oikein muuta osaa tosin sanoa tai toivoa, kuin että lähikauppasi kuuluu niihin hyviin pyöräliikkeisiin, jolloin varmasti kiinnostuvat asiasta, ja tarkistavat mahdolliset ongelmat, kenties saat myös kokeilla vaihtoehtoja ennen ostopäätöstä. Tottakai harmittaa, kun on jo laittanut rahat tiskiin, eikä pyörä ole hyvä!!! Mutta eiköhän tuo muutamalla kympillä parane kuitenkin!

Toivottavasti se pyöräilyn ilo löytyy tuollakin fillarilla :)

jtl71
10.09.2011, 10.51
Pyörien ajoasennoissa ei ole juurikaan eroa, eli ilmanvastuksen piikkiin ei voi laittaa mitään.

Scott löytyy vielä, voisi joskus kokeilla miten mahtuu ja olisiko sillä mitään merkitystä asiaan.

Pyöräliikkeen pitäisi kuulua asiantuntevaan ja laadukkaaseen kastiin, tälläkin palstalla on saanut paljon palstatilaa... mm. 08- lenkkien yhteydessä... :rolleyes:

Ensihuollossa pitänee käydä rakentavaa keskustelua asian tiimoilta. Sittenpähän näkee sammuttavatko orastavan liekin vai heittävätkö bensaa liekkeihin! :)

J T K
10.09.2011, 12.11
Kokemusta on kapeammasta maantieversiosta; ei se varmaankaan surkea ole, mutta rullaavuudessa on toivomisen varaa. Himpasen turhan painava myös. Mutta kestänee huonompaa pintaa ja kilometrejä ylipäänsä.

HMK
10.09.2011, 15.41
Ajoasentoon toki kuuluu paljon muutakin kuin se, miten korkealla kypärä keikkuu. Yllättävän pienetkin muutokset esim. satulan ja keskiön välisissä mitoissa korkeus- ja pituussuunnassa voi saada aikaan sen, että toisella pyörällä pyöritys sujuu ja toisella ei.

Sitten voisi taas kerran kysyä, onko se keskinopeus joku ilon mittari pyöräilyssä? Raskaalta tuntuva meno ei ole mukavaa, mutta hidas voi ollakin. Heitä mittari mäkeen, aja sama lenkki kummallakin pyörällä ja päätä sen jälkeen, kumpi tuntui paremmalta. Jos Trekillä meno tuntui kurjalta, niin sitten se oli sitä. Jos tavoitteesi on kova vauhti, niin silloin joku suoratankoinen ja paksurenkainen hyrbiili on hieman outo valinta. Onhan kummankin pyörän mittarit oikein kalibroitu rengaskoolle?

jtl71
10.09.2011, 16.13
Nopeus, matka, keskinopeus jne. mittaus tapahtuu gps:llä, eli ovat varmasti vertailukepoiset kaikille menopeleille, millä olen liikkunut.

Olen itsekin ollut aina sitä mieltä, että aivan sama mitä tekee, kunhan kunto vain kasvaa.
Mutta mutta.

Olen edellä jo useaan otteeseen kertonut syyn, miksi näitä kyselen ja ihmettelen.
Tässä yhteydessä voisi jo kertoakin, että olen nämä pyörälenkit tänä kesänä tehnyt pääasiassa vaimoni kanssa. Vaimoni pyörä on ollut laatupyörä nimeltään Insera Travellette. Painoa lähes 20 kg.

Hankimme uudet pyörät yhtäaikaa ja hän sai myyjän suosituksesta naisten mallia olevan Trek 7.3:n.

Ja mikä ihmeellisintä, hänen kokemuksensa pyörästä olivat juuri samat kuin mitkä minulla olivat Scotin jälkeen!!!

Eli näiden kahden kokemuksen jälkeen suora ja välitön johtopäätös voisi olla seuraavanlainen:
Trek on hintaansa ja maineeseensa nähden täysin epäkurantti pyörämerkki! :rolleyes:

DesignedInWI,MadeInTW
10.09.2011, 19.36
No nyt tää meni taas vähän ohi renkaista, mutta jatketaan.

Pyydä ensihuollossa että pyörittävät myös kampia vapaana, ellet siis itse halua kokeilla tuota (ketju varoen sivuun ja pyörimään).

Anna palautetta liikkeessä myös tyrkyttämisestä, jos ette kerran saanut kokeilla vaihtoehtoja, vaan suoraan hierottiin kauppoja tietyistä pyöristä.

Mitä eräässä hesan liikkeessä kävin pikaisesti kääntymässä heinäkuussa, niin näytti FX:iä olevan iso rivi, ei ihme jos esim. se kauppias haluaa myydä niitä pois. Mutta niin väärinhän se tyrkyttäminen on!

Ja Trekistä (Fx):
En väheksy omia kokemuksianne. Pidän pyörääni kuitenkin hyvänä, eli se ^ #16 tahmeus ei haittaa. Ihan niin paljon tähtiä en antaisi kuin noissa arvosteluissa 7.3 (http://www.buzzillions.com/reviews/trek-7-3-fx-reviews) ja 7.5 (http://www.buzzillions.com/reviews/trek-7-5-fx-reviews), mutta koen hinta-laatusuhteen olevan ihan kohdillaan.