PDA

Näytä tavallinen näkymä : FSA:n poljinkeskiön laakerit

rolle72
01.09.2011, 10.43
Minä näistä mitään ymmärrä, mutta toista kertaa menevät vaihtoon n. 4000 km:n ajolla. Ei voi olla normaalia. Täyttää kuraa koko systeemi. Ensimmäiset olivat aivan pykälällä 1800 km jälkeen, nyt toisilla hirveä narskunta jokaisella vasemman polkimen polkaisulla reilun 2000 km jälkeen. Fillarin ostopaikan mukaan "kyseessä on kuluva osa", mutta en usko, että näitä kuuluu vajaan ajokauden välein vaihtaa. Tuttu fillarifiksari sanoi kuluttaneensa omassa pyörässään kahdessa vuodessa kolmet, ja itsekin päässen nyt samaan lukemaan.

Piti saada kirota.

znood
01.09.2011, 10.44
Rotsauta keskiömuhvi suoraksi niin laakerit voi kestääkkin hetkisen. Myös paineella pesemistä kannattaa välttää ja suorittaa aina välillä puhdistus+uudet vassut.

rolle72
01.09.2011, 10.46
Rotsauta keskiömuhvi suoraksi niin laakerit voi kestääkkin hetkisen. Myös paineella pesemistä kannattaa välttää ja suorittaa aina välillä puhdistus+uudet vassut.
Mä tosta suoristamisesta mitään tiedä, mitä se tarkoittaa? Mutta ainakin Park Toolin fillarinfiksauskirja suosittaa uusia rasvoja suunnilleen niin usein, kuin olen nyt tuolla yhteensä ajanut.

JiiPee
01.09.2011, 10.54
http://youtu.be/T_0UlsD3ZGY

(http://youtu.be/T_0UlsD3ZGY)

JiiPee
01.09.2011, 11.04
------>, asiantuntevalla pyörämekaanikolla käynti auttaa. Piäkaapuntiseuvulla aenae ajomies tai hi5bikes, foxcomp ...on kai nuita pajoja missä hoonata sitä tsygää tiätsä

nuubiainen
01.09.2011, 11.14
Koita vaikka Ultegraa FSA:n sijaan.

rolle72
01.09.2011, 11.15
Tämän kauden jälkeen menee kampisarjat ja kaikki vaihtoon, alkoi toi koko FSA kuvottaa sen verran.

EDIT: Ja joo, mä yritän jo tässä sopia kaverin kanssa laittoa, että mitä keretään tehdä ja koska.

nuubiainen
01.09.2011, 11.51
Mun mielestä FSA:n kampisarja (Gossamer) on ollut aivan hyvä. Laakerilla ehdin ajaa vain jonkun 500 km, ennenkuin se vaihtui Ultegraan. Tarkoitus oli paikantaa napsuntaa, joka ei lopulta tullutkaan laakerista. Kuitenkin sen jälkeen olen Ultegra-laakerilla ajanut 4500 km ilman mitään ongelmia.

timppa_234
01.09.2011, 12.28
Gossamerilla ajettu 6 tonnia ilman ongelmia. Ei kait molemmin puolin tiivistetty iso konelaakeri hajoa koskaan?

Napsumista on kuulunut mutta se on paikallistunut polkimiin. Shimano säästää laakerirasvassa.

rolle72
01.09.2011, 14.53
Onnistuuko tuo FSA:n laakerin korvaaminen Ultegra-laakerilla siis ihan 1:1?

Lisäys: Näemmä bottom bräketti on FSA Mega Exo BB-6000, external bearings.

nuubiainen
01.09.2011, 19.07
Onnistuu se. Hollowtech II on Shimanon tavaramerkki samanlaisille laakereille. Ultegra on vähän kireämpi kuin MegaExo, kampien asentamisesta ko. kombinaatiossa on ollut tällä palstalla hiljattain keskustelua. Mutta hyvin siis toimii, kunhan saa asennettua.

rolle72
01.09.2011, 23.03
Onnistuu se. Hollowtech II on Shimanon tavaramerkki samanlaisille laakereille. Ultegra on vähän kireämpi kuin MegaExo, kampien asentamisesta ko. kombinaatiossa on ollut tällä palstalla hiljattain keskustelua. Mutta hyvin siis toimii, kunhan saa asennettua.
Kiitos! Nyt tulee nöösikysymys: sanonko mä mekaanikkokaverille, että pitää vaihtaa koko keskiö vai pelkkä laakeri vai jotain muuta? Kyllä se varmaan sen itse tajuaa, mutta voisin varoitella etukäteen.

Mä en tajuu. :seko:

Risto Koivunen
01.09.2011, 23.14
Kiitos! Nyt tulee nöösikysymys: sanonko mä mekaanikkokaverille, että pitää vaihtaa koko keskiö vai pelkkä laakeri vai jotain muuta?

Riippuu varmaan siitä, haluatko vaihtaa koko keskiön vai pelkät laakerit.

Helpointa on vaihtaa koko keskiö, mutta jos haluaa tehdä asiat monimutkaisemmin niin voi myös irroittaa keskiöt, naputella niistä laakerit irti ja pistää uudet laakerit tilalle. Tosin sopivat irtolaakerit taitavat maksaa suunnilleen saman verran kuin kokonainen Shimanon keskiö.

rolle72
01.09.2011, 23.17
Riippuu varmaan siitä, haluatko vaihtaa koko keskiön vai pelkät laakerit.

Helpointa on vaihtaa koko keskiö, mutta jos haluaa tehdä asiat monimutkaisemmin niin voi myös irroittaa keskiöt, naputella niistä laakerit irti ja pistää uudet laakerit tilalle. Tosin sopivat irtolaakerit taitavat maksaa suunnilleen saman verran kuin kokonainen Shimanon keskiö.
Kiitos, ilmoitan kaverille että pistää sitten koko paskan kerralla remonttiin.

PMoi
02.09.2011, 07.29
Gossamerilla ajettu 6 tonnia ilman ongelmia. Ei kait molemmin puolin tiivistetty iso konelaakeri hajoa koskaan?

Minulla meni Megaexon laakerit vaihtoon n.3tkm kohdalla. Ei ole pesty painepesurilla ja satessakaan ei ole ajettu kuin satunnaisesti.

Kun otti ketjun pois niin keskiötä pyörittäessä kuului kummaa jurinaa. Irroitetut laakerit olivat huomattavan tahmeat. Ajaessa sitä ei helposti huomaa. Vaihdoin juuri työmatkapyörään nelikanttikeskiön, oli muuten todella tahmea. Nyt on työmatka keskari noussut yli 1km/h, ja ylämäessä huomaa eron...

Jupis
02.09.2011, 09.37
Sanokaas nyt minkä standardin keskiö mulla on pyörässä?

BSA68, ITA70, BB90, GPX mitä näitä nyt onkaan....

Pyörässä (QR Caliente) on siis kiinni FSA Megaexo ja FSA Team Carbon kammet. Vaihto poweranturillisiin kampiin mielessä.....

nuubiainen
02.09.2011, 15.08
MegaExo-standardin :)
Joka on siis ainakin käytännössä sama kuin Shimanon Hollowtech II, vaikka ovatkin keksineet eri nimet "standardeilleen"

Risto Koivunen
02.09.2011, 15.11
Eikös noita Shimanon Hollowtech II -keskiöitäkin ole ainakin kahdella erilaisella kierteytyksellä?

nuubiainen
02.09.2011, 15.19
Totta, onhan niitä ainakin ISO/English ja Italiaano. Toivottavasti ei muita.

rolle72
02.09.2011, 15.23
Mulle on nyt tulossa huoltofirmaan Ultegra-keskiö ensi viikoksi. Sitten pääsee tuosta Mega Exo -kurasta eroon. Netti on täynnä "hajosi X000 km jälkeen" -kommentteja, joissa X on pieni.

Ehkä mä ne kammet kuitenkin pidän vielä tämän kauden jälkeenkin.

nuubiainen
02.09.2011, 17.33
Esim. Ultegra-kampisetti maksaa jotain 200-300€, joten tuskin kannattaa vaihtaa ilman hyvää syytä.

appmot
02.09.2011, 18.23
Kyllä noi Gossameritkin saa kestämään, jos vaan viitsii aukaista laakereiden pölysuojat ja laittaa täyteen vedenkestävää vaseliinia esim.http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-0100. Pesä vaan täyteen rasvaa, niin loput pursuaa ulos, kun asentaa pölysuojan. Vanhat kökkörasvat kannattaa poistaa vaikkapa CRC:llä ja paineilmalla. Samaa töhnää olen laittanut kiekkojen konelaakereihin mielestäni hyvällä menestyksellä. En usko noissa "keskitason"laakereissa olevan laadullisesti hirveitä eroja, mutta vaseliinin määrässä kyllä tuntuu olevan eroja. Kai noi konelaakerit on tehty hiukan isommille kierroksille, niin silloinhan suuri määrä rasvaa on jo ongelma.

janneko
02.09.2011, 18.50
Mulla alko natinaa kuulumaan muistaakseni neljännellä lenkillä omasta FSA keskiöstä. Vaihdoin Ultegrat tilalle ja piruuttaan avasin sen FSA:n laakerikupin enkä löytänyt sieltä mitään vikaa. Kaikki laakerit ihan priima kunnossa ja rasvassa. Vaihdoin kupit ja natina katos. Olin ennen tätä operaatiota pariin kertaan avannut, rasvannut ja kiristänyt laakerikupit sekä kammet, joten natina ei johtunut siitä että paikat olisi olleet löysällä. Muistaakseni FSA:n laakerikupit olisivat makseneet 3 kertaa sen mitä Ultegrat.

Gossamer kammet on ihan hyvät. Ei kannata ainakaan Ultegraan vaihtaa koska painoero aika mitätön. Tuskin jäykkyydessäkään mitään eroa.

janneko
02.09.2011, 18.52
Onnistuuko tuo FSA:n laakerin korvaaminen Ultegra-laakerilla siis ihan 1:1?

Lisäys: Näemmä bottom bräketti on FSA Mega Exo BB-6000, external bearings.

Kannattaa huomata että se Ultegran laakerikuppi on kapeampi. Voi joutua jotai shimmiä laittaa välii tai säätämään etuvaihtajaa.

rolle72
02.09.2011, 21.23
Kannattaa huomata että se Ultegran laakerikuppi on kapeampi. Voi joutua jotai shimmiä laittaa välii tai säätämään etuvaihtajaa.
Kiitos tiedosta.

maajussi
13.11.2011, 20.43
Osaiskohan joku kertoo mistä sais fsa megaexo keskiöön ns.top-hat palikat,siis ne muoviset kurasuojat/laakeri-akseli-sovitteet.Keskiöakseli 19mm ja 6804 laakeri.

micoz
14.11.2011, 10.51
Eli Shimanon maantiepuolen keskiölaakeiden akselireikä on 19mm kuten FSA:lla?

Eilen remppasin työmatkapyörää jossa Omega MegaExo lauennut. Miljardilaatikosta löytyi XT:n kupit joissa akselireikä 25mm joten ei passannut (oliskohan käynyt muutenkaan, leveys etc.).

Kiitokset pikaisesta vastauksesta, tää lähtee kohta varaosakaupoille.

micoz
15.11.2011, 11.38
Itse itselleni vastaten, muilla kuin FSA:lla ei tunnu olevan keskiötä 19mm poljinakselille.

maajussi
15.11.2011, 23.05
bike-componentsilta löyty noita "hattuja" kuin myös koko keskiötä,FSA megaexo BB-1000.
Paikallinen laakerikauppias halusi yhdestä laakerista enemmän kuin tuolla koko keskiö.

Vasen laakeri menny harvaksi,oikea viä ihan timmi,tosin eri merkkiset laakerit.
Eikä oo vasta ku vajo 9000km ajettu.

Pitää viä jostain paikallistaa edullinen laakeri että saa vanhan keskiön korjattua varalle.