PDA

Näytä tavallinen näkymä : Millä saan tahmaisen rasvan pois rattaista ja ketjusta?

Zape
01.09.2011, 10.25
Edellinen omistaja on rasvannut ketjut jollain käsittämättömällä mömmöllä, joka ei tavallisilla pesuaineilla (=fairy) lähde pois, suttaantuu vaan ja leviää. Ketjuissa, etu- ja takarattaissa ja takavaihtajassa on outo rasvakalvo, joka leviää inhottavasti ja mustaa valkoisen pyörän rungon :mad:

Millä aineella saan tämän ihmetökötin pois, jotta voin taas palata kiiltävien rattaiden ja puhtaiden ketjujen maailmaan?

Jalgratas
01.09.2011, 10.34
Tällä lähtee: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=36700&sivu=36700.htm&ryhmaid=282

rolle72
01.09.2011, 10.35
Liuottimella lähtee, ekomies käyttää tietysti biohajoavaa. Henkilökohtaisesti suosin Park Toolin Citrus ChainBritea, mutta varmasti kaikki muutkin toimivat.

veekoo
01.09.2011, 10.36
Foorumin Virallisesti Hyväksymä Ratkaisu tähän ongelmaan on tietysti Pineline Tehopesu. Pistä pineline foorumin hakuun, niin saat pariksi tunniksi lukemista. Muitakin vastaavia tuotteita löytyy, minulla on käytössä Motonetistä löytynyt Solmaster AS40 tehopesu.

Cycledrophis
01.09.2011, 10.44
Ehkä halvin ja toimivin ratkaisu on lamppuöljy. Polttoöljykin (diesel) käy mutta pesee rasvat pois turhankin hyvin.

Jari

kauris
01.09.2011, 11.11
bensaan upottamalla lähtee kaikki myös helposti pois. Osa on sitä mieltä, että myös ketjun "sisältä" sellaisista pienistäkin kolosista joihin sitä voiteluainetta on sitten vaikea saada takaisin. Tämä taas onnistuu kuulemma keittämällä ketjuja öljyssä...
Tai steariinissa...
Näistä löytyy myös paljon juttuja palstalta mutta kokeillut olen itse vain bensapuhdistusta. Yleisimmin käytän Pinelineä mutta ei se taio likaa silti samalla lailla pois kuin bensassa ketjujen huljuttelu. ps. tavalliset keltaiset keittiöhanskat eivät pidä kovin kaukaa bensassa vaan sulavat rikki...
Bensatilkkanen, jota puhdistukseen käytti pitää tietysti myös asianmukaisesti hävittää viemällä se ongelmajätekeräykseen.

Zape
01.09.2011, 11.40
Kiitos, taidan hankkia tuota Pinelineä. Bensapuuhat on ehkä liian hardcorea meikäläiselle.

kkolari
01.09.2011, 13.51
Putsasin useamman sadekelin (maantiellä) ja perättäisten voiteluiden töhnät ketjuista ja rattaista Oulun A1 mäntypuutärpätillä ja hammasharjalla. Puhdasta tuli ja voitelun jälkeen moitteettoman hyvin toimiva vaihteisto.

Kannattaa olla vaan kestävä astia tärpätille ja tippuvan töhnän keruu. Kuivausräteissä on myös itsesytytysvaara, jos ne jättää autotallin tai varaston nurkkaan tärpätistä märkinä, joten ne on esim. liotettava vedessä ensin. Mäntypuutärpätillä voi toki myös jatkaa fairyliuosta (1:100) tehostaen sen pesuvoimaa, jos ei halua raa'an tärpätin kanssa lotrata.

Kiovan Dynamo
01.09.2011, 14.33
WD 40:llä pystyy myös putsaamaan aika pahasti törkyisiä voimansiirron osia. Samoin bilteeman X4 -multispraylla onnistuu samanlainen ratkaisu.

nure
01.09.2011, 17.06
Taas kerran, Bräkleen on kova sana!

eupa
01.09.2011, 20.44
Tärpätti on on ihan jees noissa puuhissa.

Jani R.
01.09.2011, 20.47
Pakka puhdistuu fairyvedellä ultraäänipesurissa ja ketjut saa todella puhtaaksi vaikkapa hillopurkilla, jossa on tärpättiä.

janneko
01.09.2011, 20.53
Pedros Oranj Peelzillä lähtee kaikki. Lähtee kyllä myös jollai perus pesuaineella kun hinkkaa hammasharjan kans.

Hauli
01.09.2011, 21.15
Täältäkin ääni Bräkleenille!

Vertti83
01.09.2011, 21.41
Pinelineä + kuumaa vettä + ultraäänipesuri = eniten puhdasta, ja helppoa!

nojoo
01.09.2011, 21.47
bensaan upottamalla lähtee kaikki myös helposti pois. Osa on sitä mieltä, että myös ketjun "sisältä" sellaisista pienistäkin kolosista joihin sitä voiteluainetta on sitten vaikea saada takaisin. Tämä taas onnistuu kuulemma keittämällä ketjuja öljyssä...
Tai steariinissa...
Näistä löytyy myös paljon juttuja palstalta mutta kokeillut olen itse vain bensapuhdistusta. Yleisimmin käytän Pinelineä mutta ei se taio likaa silti samalla lailla pois kuin bensassa ketjujen huljuttelu. ps. tavalliset keltaiset keittiöhanskat eivät pidä kovin kaukaa bensassa vaan sulavat rikki...
Bensatilkkanen, jota puhdistukseen käytti pitää tietysti myös asianmukaisesti hävittää viemällä se ongelmajätekeräykseen.

Tuon olen minäkin kuullut, että jotkut keittelevät ketjuja öljyssä, en vaan ymmärrä miksi?? Ei ketjuissa ole mitään taianomaista, että ne jotenkin paranisivat keittämällä?? Normaali voitelu riittää.

tirsintarsi
01.09.2011, 22.02
Itse olen dieselillä poistellut pinttyneitä rasvoja. Haisee pahalle mutta ehkäpä aavituksen vähemmän haihtuvaa kuin tärpätti tai bensa. Käytetty dieseli on kerätty talteen ja toimitettu kauden loputtua ongelmajätekeräykseen.

kauris
02.09.2011, 10.22
Tuon olen minäkin kuullut, että jotkut keittelevät ketjuja öljyssä, en vaan ymmärrä miksi?? Ei ketjuissa ole mitään taianomaista, että ne jotenkin paranisivat keittämällä?? Normaali voitelu riittää.

Voit lukea ketjujen keittämisketjusta tarkemmin mutta perustuu varmaan siihen, että kuumetessa ketjut vähän lämpölaajenee ja öljy notkistuu, jolloin öljy imeytyy paremmin sellaisiin ahtaisiinkin väleihin ja niveliin jonne ei öljy kylmään ketjuun vain ruiskimalla menisi.

Zape
02.09.2011, 10.54
Mites muuten lakkabensiini kävisi? Sitä löytyi kaapista valmiina niin ei tarvitsisi edes sitä Pinelineä hommata...

veekoo
02.09.2011, 11.08
Mites muuten lakkabensiini kävisi? Sitä löytyi kaapista valmiina niin ei tarvitsisi edes sitä Pinelineä hommata...
Varmaankin toimii, mutta ainakaan minä en halua litraa likaista palonarkaa ongelmajätettä nurkkiin pyörimään: http://www.siivous.info/siivousohjeet/lakkabensiini-mineraalitarpatti.

H. Moilanen
02.09.2011, 22.08
Litra tärpättiä ei tee asuinhuoneiston kokonaispalokuormassa kesää eikä talvea.

AD-
03.09.2011, 22.35
Täytin maaliruiskun säiliön bensalla ja painetta kehiin niin lähti viimesetkin teflonrasvat pois ja sain aseöljyt tilalle. Toimi.

Miqu
03.09.2011, 22.43
Onko se sitten sen ekologisempaa käyttää biohajoavaa puhdistuainetta ja vettä, jos se on sellaista että irroittaa vain sen öljyn ja rasvan (joka ei hajoa), ja vain se liuotin/puhdistusaine sitten vihreästi hajoaa...
Sama homma fairyjen yms kanssa, jotka eivät itsessään ole ongelmajätettä, mutta irronnut öljy ja rasva sen sijaan on.
Tällä tavoin syntynyt öljyinen vesi on ongelmajätettä. Ja vieläpä hankalampaa käsiteltäväksi kuin lakkabensiinillä tai polttoöljyllä puhdistettujen ketjujen ja rattaiden puhdistusjäte.

sakuvaan
04.09.2011, 11.42
Brakecleanerillä, ainoa oikea.

Timbe(r)man
06.09.2011, 11.08
Putsasin useamman sadekelin (maantiellä) ja perättäisten voiteluiden töhnät ketjuista ja rattaista Oulun A1 mäntypuutärpätillä ja hammasharjalla. Kuivausräteissä on myös itsesytytysvaara, jos ne jättää autotallin tai varaston nurkkaan tärpätistä märkinä, joten ne on esim. liotettava vedessä ensin.
Ei pineeni- eli mäntytärpätissä ole mitään itsesyttymisvaaraa! Itsesyttymisvaaran räteissä aiheuttavat tietyt öljyt, erityisesti pellavaöljy, jota keitettynä maaliöljynä kutsutaan Suomessa vernissaksi. Se taas kuuluu perinnemaalaukseen, muttei ketjunpuhdistukseen.
Luonnollisesta alkuperästään huolimatta mäntyöljytärpätti on yhtä myrkyllistä hiilivetyä kuin mineraalitärpättikin, joka on (lakka)bensiiniä.

kide
06.09.2011, 14.31
WD-40 tai CRC 5-56 ensin muhimaan ketjuun ja rattaisiin ja sitten Pineline Tehopesua tiskiharjan kanssa. Ketjun saa ehkä vielä hieman puhtaammaksi tärpättipurkissa ravistelemalla, mutta aikaa menee selvästi enemmän.

jartsuli
06.09.2011, 14.53
Pineline riittää.. Käyttää voi toki vaikka raakana jolloin on kumma jos ei moskaa irroita, ketjupesuri ob ihan välttämätön vehje.. Parin minuutin pyörittelyllä lähtee puhtaaksi.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Kiovan Dynamo
06.09.2011, 15.23
Tosiaan, jos viitsii purkaa nuo romut irralleen, niin sitten:

Hillopurkki mallia Saarioinen (riittävän iso halkaisija ja kierrekansi)

http://www.verkkoapteekki.fi/images/mansikkahillo_800g.jpg

Romut purkkiin ja perään Pinelineä ja lämmintä vettä

Jätetään päiväksi wc:hen siten, että sitä voi aina p***lla käydessään heilutella siinä ohimennen. Liotuksen jälkeen osat lavuaariin ja bideesuihkulla lämmintä vettä perään. Asennus paikalleen, ketjuun rasvaa ja ajoa.

gobbif
06.09.2011, 19.01
Mä olen suhtautunut hyvin kriittisesti ketjupesureihin. Mutta, nehän toimii oikeesti. Muutamalla pyöräytyksellä tuli pinelinen kera "törkeeseen" kuntoon päästämistäni ketjuista herkästi rullaavat ja kiiltävät. Operaatio oli selvästi nopeampi, kuin esim. mun teollisuusmallisella ultraäänipesurille ketjun irroitteluineen tai äheltäminen harjan kanssa.

veekoo
23.11.2011, 11.35
Kurkatkaa tuosta linkistä sivu 297: http://www.oldbike.eu/museum/?page_id=2266. Ketjupesuri, joka pesee ja voitelee polkupyörän ketjut. Vuodelta 1899! Laite menisi ihan täydestä vielä tänään, jotkut asiat eivät nähtävästi koskaan muutu.

Kiitokset TaitettaVillelle tämän helmen löytämisestä.

Pisami
23.11.2011, 23.46
Samalla sivulla on matkamittarille todella nerokas kiinnitys. Myös laatu on huippua, sillä valmistukseen ei ole käytetty pehmeitä metalleja tai "itäosia". Idässä tuo laatu on pysynyt samana jo toistasataa vuotta :D

jartsuli
05.12.2011, 16.15
Tästä ketjusta tulikin mieleen että taidankin pesasta krossarin voimansirron ja lähteä siitä sitte nautiskelemaan tuonne kivaan -1 asteen pakkaseen kun kevlitkin on ihan kuivia :)

Jake_Kona
05.12.2011, 20.41
Lähi superhypermarketista tai pyöräliikkeestä löytyy putsaussuihke ja rätti.
Tai ketjupesuri. Suosittelen kun on se siistimpi putsauskeino + eikä lika ja rasva mene vanteille

dirtyrider
06.12.2011, 14.56
En tiedä oli vika miehessä/tekniikassa vai Bilteman ketjupesurissa, mutta itseeni tuo laitos ei tehnyt koskaan vaikutusta. Saattohan tuo ketju puhdistua sillä, mutta jättää ketjun niin märäksi, että moska valuu pitkin voimansiirtoa ja muita osia. Vaikea kuvitella, että Parkin versio kuivaa ketjua sen paremmin. Pineline, purkki menetelmällä ketjut on puhdistettu tähän asti ja jatkossakin. Uudet ketjut crc:tä rättiin ja pyyhkii mitä lähtee.