PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pieleen menneet pyöräretket

nuubiainen
29.08.2011, 19.09
Palasin juuri hieman pieleen menneeltä pyöräretkeltä, ja päätin aloittaa topikin.

Tarkoitus oli ajella Tammisaareen, yöpyä siellä ja jatkaa seuraavana päivänä Turkuun. Säätiedotus näytti nihkeältä, mutta muitakaan päivämääriä ajolle ei löytynyt.

Lähdimme sunnuntaina iltapäivällä puskemaan kohti Tammisaarta, reippaaseen vastatuuleen. Intoa riitti ja ylämäkeen painettiin välillä 30 km/h retkilastissa. Omassa mielessäni oli toiveikkaasti, että ehdittäisiin illalliselle johonkin ravintolaan.

Vastatuuli jatkui koko ajan kovana ja välillä satoi. Inkoon kohdalla alkoi sattua toiseen polveen, vaikka mulla on hyvin harvoin polvikipuja. Nostin satulaa vähän ja jatkettiin. Fagervikissä alkoi sattua toiseenkin polveen. Pikkuhiljaa kipu paheni, ja lopulta tuntui ikävä viilto joka polkaisulla. Siitä sitten laskettiin kilometrejä Tammisaareen hampaat irvessä, kun muutakaan ei oikein voinut. Pimeä laskeutui mutta tuuli vaan jatkui.

Lopulta perillä. Viimeinen ravintola ehti juuri sulkea. Snagarille syömään ja levottomat yöunet.

Seuraavana päivänä sitten herätys, aamupala ja hieman epävarmana pyörän selkään. Mörbyntietä pohjoiseen kohti Pohjaa ja Fiskarsia. Aika äkkiä kävi selväksi, että Turkuun ei ole menemistä. Polvikipu oli ehkä pahempi kuin edellisenä päivänä. Vedin ibuprofeenia, josta ei ollut juuri apua. Alkoi sataa kaatamalla, ja soratie muuttui kuravelliksi. Polviin sattui helvetisti, en pystynyt enää ajamaan ollenkaan ylämäkiä, ja vettä tuli taivaan täydeltä. Tilanteen totaalinen kusisuus alkoi naurattaa, ja matkanteko oli lopulta yllättävän hauskaa olosuhteet huomioon ottaen. Eteneminen oli kuitenkin hidasta.

Tuskien taipaleen jälkeen oltiin lopulta Pohjassa. Kävi ilmi, että siellä ei ole juna-asemaa. Edessä vielä 12 km Karjaalle, josta maitojunalla takaisin Helsinkiin.

No, ei se lopulta niin paljon harmittanut, koska keli oli mitä oli ja koko päivän ajaminen sateessa ei olisi muutenkaan huvittanut. Tästä reissusta opin ennen kaikkea, ettei kannata revitellä liikaa retken ensimmäisenä päivänä. Ensi kerralla rauhallinen lähtö ja lämmittelyt.

JackOja
30.08.2011, 09.06
...alkoi sattua toiseen polveen... Nostin satulaa... alkoi sattua toiseenkin polveen. Pikkuhiljaa kipu paheni, ja lopulta tuntui ikävä viilto joka polkaisulla...

Harmi että nostit satulaa. Oikea toimenpide olisi ollut laskea sitä ;)

edit: noi uudet hymiöt on käsittämättömiä. Ottaiskohan pois. No olkoon siinä.

nuubiainen
30.08.2011, 09.29
Meinaatko? Olen ymmärtänyt, että myös liian matala satula voi aiheuttaa polvikipuja. Nyt tuntui että se oli liian matalalla. Mutta isoin syy oli varmaan kylmyys ja liiallinen runttaaminen heti alussa.

user099
30.08.2011, 09.53
Meinaatko? Olen ymmärtänyt, että myös liian matala satula voi aiheuttaa polvikipuja. Nyt tuntui että se oli liian matalalla. Mutta isoin syy oli varmaan kylmyys ja liiallinen runttaaminen heti alussa.
Laskemalla penkkiä polven ojennuskoukistusliikkeen liikelaajuus pienenee vähentäen rasitusta polven rakenteisiin. Kai siinä pitää valita huonon ajoasennon ja polvikivun välillä.

JackOja
30.08.2011, 09.55
...ja sitten IT-jänteen alaosa ei kulje niin pitkälle epikondyylin yli ja aiheuta hankausta.

nuubiainen
30.08.2011, 10.59
Taisi olla mulla Sheldon-sedän jutut mielessä:

"Another common cause of knee problems is incorrect saddle adjustment, particularly if the saddle is too low."

"Most bicyclists have their saddles too low, so that their knees are excessively bent as they pedal. This makes cycling much more tiring for a given speed, and is likely to cause harm to the knees."

Mahtaako olla ihan bullshittiä sitten...

JackOja
30.08.2011, 11.25
Taisi olla mulla Sheldon-sedän jutut mielessä...

Andy Pruitt (http://www.google.fi/#hl=fi&q=%22andy+pruitt%22&oq=%22andy+pruitt%22&aq=f&aqi=g-L8&aql=1&gs_sm=s&gs_upl=12984l15107l0l17290l2l2l0l0l0l0l216l375l0.1 .1l2l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=7944b857ef336689&biw=1346&bih=852) (jolla on urheilulääketieteen tutkintoja, toisin kuin tuolla fillarimekaanikolla) taas kertoo, että yleisin syy polvivaivoihin on liian korkealla oleva satula :)

JackOja
30.08.2011, 11.45
Täähän menee ihan offariksi nyt tää topic, asiaan siis:
---

Syksyllä 2009 mun pyöräretki Lapissa meni pieleen kun takaiskarin kiinnityspultti katkesi :mad:
Siitä lähtien joka lenkillä mukana on kulkenut varapultti.

Henki Hieveri
30.08.2011, 12.49
Lähdimme sunnuntaina iltapäivällä puskemaan kohti Tammisaarta, reippaaseen vastatuuleen. Intoa riitti ja ylämäkeen painettiin välillä 30 km/h retkilastissa. Omassa mielessäni oli toiveikkaasti, että ehdittäisiin illalliselle johonkin ravintolaan.

Vastatuuli jatkui koko ajan kovana ja välillä satoi. Inkoon kohdalla alkoi sattua toiseen polveen, vaikka mulla on hyvin harvoin polvikipuja. Nostin satulaa vähän ja jatkettiin. Fagervikissä alkoi sattua toiseenkin polveen.

Minulla taas oli erinomainen reissu samana päivänä vastakkaiseen suuntaan. Ihme ettei törmätty missään. Ajoin Fagervikistä Inkoon kirkonkylälle ja sieltä Innanbäckiin. Rannikkotietä sitten vähän matkaa ja Degerbyssä Sunnanvikiin ja Nordanvikiin. Kuninkaansillasta yli Fågelvikiin ja Kelan aseman kautta Kirkkonummelle ja Jorvakseen.

Sinun reissusi niin kuin minunkin reissuni joskus on pilannut voimien yliarviointi tai liian kireä aikataulu. Oikeasti jos rupeaa sattumaan tai ottamaan päähän on tauon paikka ja jos olo ei parane, aika etsiä majoittautumista.

Toinen, mikä pilaa fillariretket on karppaus. Kannattaa aloittaa hiilareiden vetäminen aikaisin ja kunnolla, muuten hyytyy ylämäissä.

Zarni
30.08.2011, 13.01
minunkin reissuni joskus on pilannut voimien yliarviointi tai liian kireä aikataulu...Älä unohda kumin puhkeamista ja legendaarista Sysmän reissuasi (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35513)... :D

nuubiainen
30.08.2011, 13.46
Minulla taas oli erinomainen reissu samana päivänä vastakkaiseen suuntaan. Ihme ettei törmätty missään. Ajoin Fagervikistä Inkoon kirkonkylälle

Oli aika myöhä jo kun tuota ajelimme, ehkä klo 20 tai jotain. Inkoo-Fagervik-Snappertuna oli kyllä todella kaunis reitti, matkan parhaimmistoa. Tammisaareen piti ajaa vielä eteläkautta Norrbyntietä, mutta vahingossa ajettiin 25:lle.

asb
30.08.2011, 15.26
Tuskien taipaleen jälkeen oltiin lopulta Pohjassa. Kävi ilmi, että siellä ei ole juna-asemaa. Edessä vielä 12 km Karjaalle, josta maitojunalla takaisin Helsinkiin.

Mekin ajoimme viime kesänä pyörillä Espoosta Pohjan kuntaan ja saimme pahan mielen.

Henki Hieveri
30.08.2011, 20.18
Älä unohda kumin puhkeamista ja legendaarista Sysmän reissuasi (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35513)... :D

En toki, ensin tässä ketjussa puhutaan näistä fyysisistä haitoista. Sysmän reissun katkaisi kumin puhkeaminen ja tämän kesän reissun kolme katkennutta pinnaa. Minä vain en pidä esimerkiksi tämän kesän reissua pieleen menneenä, koska siihen kerkisi mahtumaan niin hienoja hetkiä.

reif
30.08.2011, 23.30
Kolmen vuoden takainen Suomen-halkaisureissu kaatui yliyrittämiseen. Eka päivä 223km, toka päivä 153km, kolmas päivä 185km ja tämän jälkeen polvet olivat siinä jamassa, että maitojuna kutsui.

Polvivaivoihin ei ole yksiselitteistä ratkaisua, viitaten tuohon satulan nostoon tai laskuun. Omassa tapauksessani satula oli liian alhaalla(ja kilometrejä liikaa).

reif
30.08.2011, 23.47
Andy Pruitt (http://www.google.fi/#hl=fi&q=) (jolla on urheilulääketieteen tutkintoja, toisin kuin tuolla fillarimekaanikolla) taas kertoo, että yleisin syy polvivaivoihin on liian korkealla oleva satula :)

Ainakaan Pruittin Complete Medical Guide for Cyclist-opuksessa ei ollut mielestäni tuollaista väitettä. Väärä korkeus on tietysti aina väärä korkeus - olkoon ylhäällä tai alhaalla mutta kirjasta sain kuvan, että matalampi asento olisi pahempi, sillä silloin polviin kohdistuu enemmän vääntöä.

JackOja
31.08.2011, 08.46
Ainakaan Pruittin Complete Medical Guide for Cyclist-opuksessa ei ollut mielestäni tuollaista väitettä.....

Mulla se on yöpöydällä vakiolukemistoa ja monentyyppiseen polviongelmaan ensiavuksi hän tarjoaa: "laske satulaa X mm" (X = 3-5). Siellä on se yksi polvioire (ennytmuistamikä), jossa yhtenä ratkaisuna on kokeilla satulan nostoa. Oleellista on myös se, että oire tunnistetaan. Ei riitä se, että "polveen sattuu" vaan pitää tietää mihin siellä "polvessa" ja millä tavalla. Sitten vasta voidaan miettiä korjaustoimenpiteitä.

Tietenkin satula pitää olla oikealla korkeudella, ei sitä liian alas tai ylös saa korjata. Lähtökohtaisesti ihmisillä on satula liian korkealla ja siitä ongelmat. Jos satula ON oikealla korkeudella ongelma johtuu jostain muusta, niinhän se on.

nuubiainen
31.08.2011, 10.41
Tuntuu, että keli saattaisi myös vaikuttaa. Kesällä vedin samalla kalustolla 100+ km pätkiä ilman tietoakaan polviongelmista. Nyt oli paljon viileämpää. Ensi kerralla kunnon polvilämmittimet mukaan.

reif
31.08.2011, 17.10
Mulla se on yöpöydällä vakiolukemistoa ja monentyyppiseen polviongelmaan ensiavuksi hän tarjoaa: "laske satulaa X mm" (X = 3-5). .

Hmm.. Suora lainaus kirjasta:

Also, lower your saddle about 6mm. (IT band friction syndrome is one of the few knee problems in which the saddle should be lowered rather than raised.)

JackOja
01.09.2011, 10.52
↑ Joo, olet oikeassa, kyllähän tuo lause siellä lukee. Mutta jos katsot niitä muutamien polvioireiden treatment-osiota niin aika usein tarjotaan: "laske satulaa X mm" (X = 3-5). Vai onko meillä eri painos kirjasta? Eli määkin olen osittain oikeassa ja kaikki tuo muu mitä sanoin pitää paikkansa ja nuubiaisella ei ainakaan toiminut nosto.

[/OT]

---

Aiheeseen: Lähdin nuorehkona turkulaisena miehenä elokuun puolivälissä 1990 kohti Ahvenanmaata pyöräretkeilemään. Kaikki meni hienosti Korppooseen ja Kökariinkin asti, mutta "manner"-Ahvenanmaalle saapuessa totesin, että paikka on suljettu :eek:

Olipahan hemmetin vaikeaa löytää avoinna olevaa majoituspalveluliikettä, nähtävyyttä tai ruokailupaikkaa. Piti yhtenä yönäkin pystyttää teltta Bomasundin raunioihin kun se viereinen leirintäalue ei ollut auki :eek:

Jotenkin se muutaman päivän oleskelu Affenanmaalla onnistui, koska seuraava vuonna tein saman virheen :o

Toivottavasti nykyään Ahvenanmaa on auki myös koulujen alettua.

edit: Heeetkinen... itse asiassa eihän nuo retket pieleen menneetkään kun tarkemmin ajattelee! Ihan OT juttua siis :eek::o
pitääkin lähiaikoina tsekata reissujen diakuvat!

reif
01.09.2011, 16.51
↑ Joo, olet oikeassa, kyllähän tuo lause siellä lukee. Mutta jos katsot niitä muutamien polvioireiden treatment-osiota niin aika usein tarjotaan: "laske satulaa X mm" (X = 3-5). Vai onko meillä eri painos kirjasta? Eli määkin olen osittain oikeassa ja kaikki tuo muu mitä sanoin pitää paikkansa ja nuubiaisella ei ainakaan toiminut nosto.

[/OT]

Pahoittelut offtopicista mutta silmäilin vielä 2006-painoksen polviosiota:

Patellar tendinitis: Tarkista satulan korkeus (cptips.com tosin tarjoaa tähän satulan nostoa)
Spring knee: Nosta satulaa
Chondromalacia: Nosta satulaa
Iliotibial band friction syndrome: Laske satulaa
Inflammation of the medial patellar femolar ligament: Nosta satulaa
Pes anserine bursitis/tendinitis: Laske satulaa
Biceps femoris tendinits or popliteus tendinitis: Laske satulaa

Eli tavallaan tasapeli. :) Siihen en ota kantaa, mitkä noista vaivoista ovat sitten yleisimpiä. Joka tapauksessa polvivaivat pitää aina käsitellä yksilöllisesti.