PDA

Näytä tavallinen näkymä : Talvivaatetus

adelaine
15.08.2011, 23.52
Tässä kun suunnittelen ajavani ensi talven työmatkat (14km suuntaansa) pyörällä, niin heräsi vaatetuksesta kysymyksiä:

Miten on, pukeutuuko porukka talviajossa perinteisten talviurheiluoppien mukaisesti, eli väljempää Gore kuorta päälle ja sitten kelin mukaan lämpökerrastoa + vaippahousut alle? Osaatteko suositella jotain pyöräilyyn erityisen hyvin sopivia kuoria?

Vai panostatteko tiukempiin veden- ja tuulenpitäviin pyöräilytrikoisiin? Vai onko nämä sit sopivampia kisakäyttöön, kun vedetään kovilla tehoilla?

Entä kengät? Oisko syytä hommata erilliset kengät talviajoon vai hoituuko homma kengänsuojuksilla? Varmaan vähän väljemmät saattais olla asialliset, jotta mahtuu paksumpaa sukkaa...

Näiden lisäksi sit tietysti tuulenpitävä aluskypärä, kauluri ja hanskat.

rhubarb
16.08.2011, 00.35
Miten on, pukeutuuko porukka talviajossa perinteisten talviurheiluoppien mukaisesti, eli väljempää Gore kuorta päälle ja sitten kelin mukaan lämpökerrastoa + vaippahousut alle? Osaatteko suositella jotain pyöräilyyn erityisen hyvin sopivia kuoria?

Vai panostatteko tiukempiin veden- ja tuulenpitäviin pyöräilytrikoisiin? Vai onko nämä sit sopivampia kisakäyttöön, kun vedetään kovilla tehoilla?

Väljempää, mutta ei väljää (henkilökohtaisesti, ja ihan hyvin on pärjännyt). Peruskerrokset ovat: aluspaita ja tuulenpitävä pyöräilytakki sekä normaalit ajohousut ja tuulenpitävät pitkät talviajohousut ilman pehmustetta. Väliin tarpeen mukaan kerroksia, merinoa ja fleeceä.

Suositeltavia tekstiilejä ovat WindStopper ja Thermo Roubaix, myös useimmat WindTex-tuotteet.

Entä kengät? Oisko syytä hommata erilliset kengät talviajoon vai hoituuko homma kengänsuojuksilla? Varmaan vähän väljemmät saattais olla asialliset, jotta mahtuu paksumpaa sukkaa...

Nimenomaiset talvikengät ovat erittäin käytännölliset, tilaa paksummille sukille. Niiden lisäksi voi laittaa sitten suojukset jos on vilukissa kuten minä. Omassa käytössä Laken talvimonot, ilmeisesti myös Shimanon ovat ihan asialliset.

APaavo
16.08.2011, 00.40

Vai panostatteko tiukempiin veden- ja tuulenpitäviin pyöräilytrikoisiin? Vai onko nämä sit sopivampia kisakäyttöön, kun vedetään kovilla tehoilla?.

Mieltymyksiä on varmasti monia. Itse käytän ulkokerroksena ohutta tuulipukumallista windstopper -kuorta (hyi, oikeasti juoksupuku), jonka aluskerroksilla säädetään lämpöä. Perinteisen kerrospukeutumisen kaavalla on pärjätty. Talvipyöräily on kuitenkin yllättävän lämmintä puuhaa. Nastarenkaat ja huono auraus lämmittävät hyvin. Vauhdit ovat sulaa kautta alhaisempia.

Jälleen mieltymyksen mukaan. Herkkävarpaisena olen päätynyt tilaviin kenkiin, matka kestää kun sitä on matkaa on 18km suuntaan. Viime talven ajelin Sievin gore-tex varsikengillä. Toimivat erinomaisesti kaikissa keleissä (pakkanen, loska, vesi), varpaat olivat aina lämpimät. Oikeat talvipyöräilykengät ovat minulla vielä kokeilematta. Kengänsuojuksia käytettäessä on taas yksi artikkeli lisää kuivatettavaksi päivän aikana.

Näiden lisäksi sit tietysti tuulenpitävä aluskypärä, kauluri ja hanskat.

Herkkäsormiselle suosittelen ihan oikeita rukkasia. Sisähanskalla varustetun mallin saa mielestäni työpävän aikana paremmin kuivaksi.

Talvisin kannattaa muistaa, että muotipoliisit ovat vapaalla. Tärkeintä on se, että on lihasvoimalla liikkeellä. Se mikä tuntuu hyvältä ja toimivalta, on myös hyvä.

Matsuma
16.08.2011, 00.59
Riippuu paljon siitäkin, että millainen vilukissa itse olet? Ja millä korkeuksilla ajat? Onko tarkoitus ajaa työmatkaa viikon jokaisena päivänä, olosuhteista riippumatta vai valkkaatko vain helpot kelit? Mikä sulla on ns. pakkasraja vai onko sellaista ollenkaan?

Mä pärjäsin koko talven kesäkengillä, joiden yli vedin neopreeni-suojat. Sukkana käytin tavallista puuvilla- tai villasekoite-sukkaa.
Takkina superhyvä Alturan night vision evo (http://www.discountcyclesdirect.co.uk/product_info.php?products_id=9102), jonka alla yleensä yksi pitkähihainen paita. Kylmemmällä kaksi.
Housuina Löfflerin talvihousut, joiden yli vedin kevyttoppahousut kylmemmällä kelillä.
Kypärästä teippasin etupuolen aukot umpeen ja silkkihuppu päähän. Kovilla pakkasilla lisäksi panta ja korkea kauluri.

Mä olen itse aika kuumakalle ja en palele juuri koskaan. Noissa kuteissa pärjäsin hyvin koko talven. -23 astetta pakkasta taisi olla ennätys.

TuH
16.08.2011, 01.13
Kypärästä teippasin etupuolen aukot umpeen ja silkkihuppu päähän. Kovilla pakkasilla lisäksi panta ja korkea kauluri.

Itse huomasin viime talvena, että pää ei oikein kestänyt enää -15 asteen pakkasia normipyöräilykypärässä, oli lämmikkeenä sitten minkälaista Windstopper-myssyä hyvänsä. Sitten keksin avuksi laskettelukypärän, joka pitikin pään lämpinä kelissä kuin kelissä. Sitä ei tietenkään käy kieltäminen, että laskettelupotta näyttää pyöräilijällä poikkeuksellisen dorkalta... :cool:

Kylmimpien kelien varustukseni oli kokonaisuudessaan seuraava:

Pää:
Laskettelukypärä
Craftin ProZero-huppu
Microfleece-kauluri

Yläkroppa:
Windstopper-takki
Lämmittävä välikerrospaita
Craftin ProZero-aluspaita

Kädet:
Windstopper-saksihanskat
Merinovillaiset alushanskat

Alakroppa:
Windstopper-housut
Mamikset (taas ProZeroa)
Lämpövuoratut pitkät pyöräilyhousut (alimpana)

Jalkineet:
Neopreeni-kengänsuojat
Shimano MW-80 -pyöräilysaappaat
Villasukat, niiden alla ohuet pyöräilysukat

Huhhuh! Lenkille lähtiessä pelkkään pukeutumiseen piti varata 20 minuuttia. Tuolla varustuksella pysyi yleensä muuten lämpinänä, mutta varpaita en saanut pidettyä pitkillä lenkeillä lämpiminä sitten millään. Nuo Shimanon talvikengät eivät tosiaankaan ole suomalaiseen talveen suunniteltuja.

nure
16.08.2011, 05.24
GoreTexit ja muut "Hengittävät" ei kuulu talvikäyttöön, ei ainakaan pakkaskelillä, Windstopper tai vastaava huomattavasti parempi... Kunnon lämpimät hanskat ja lämpimät kengät on A&O... Paljon kaikki perustuu kyllä omiin mieltymyksiin ja kuinka kestää kylmää, itse esim. parissakympissä vielä yksillä alushousuilla trermarien alla...

JackOja
16.08.2011, 08.40
...pukeutuuko porukka talviajossa perinteisten talviurheiluoppien mukaisesti, eli väljempää Gore kuorta päälle...

Missä opeissa noin sanotaan?

Ei kuoriasua tarvitse kuin sateella. Eikä sen väljä tarvitse olla, sopiva on mukava :)

tmile
16.08.2011, 09.07
Normaalit työvaatteet. Niiden päälle 12 vuotta vanha goretex-kuoritakki ja 10 vuotta vanhat hiihtohousut joissa on tuulenpitävä kalvo. Sekä neopreeniset kengänsuojat. Säämiskähousuja tai kypärää en käytä työmatkoilla.

IHD
16.08.2011, 09.31
Talvivaatetus (12 km / suunta) 0...pakkaskeleillä:
- Kypärä + ohut liner (Haglöfs)j os vähän pakkasta, fleecepipo jos -10 tai enemmän. Yllätäen esim. Yokon tuulenpitävä windstopper kypärälakki on kylmä pakkasella joten en suosittele moista.
- Windstopper takki + fleece tai paksumpi powestretch fleece (todella kovilla pakkasilla) ilman aluspaitaa tms..
- Vaippikset + mamikset ja Craftin bike&rain housut (toimivat muuten hyvin mut saumat on aukemassa persiistä...tilalle jotain vastaavaa mutta laadukkaampaa)
- Jakoihin vaelluskengät Gore kalvolla ja talviajaksi lukkopoljinten tilalle flatit.
- Hanskoja sitten vaihdellaan kelin mukaan: Liiterin halvat (5 €) pyöräilyhanskat nollakeleillä/pikkupakkasella tai kovalla
pakkasella (-20) gore lasketteluhanskat (kädet hikoaa niissä tosin sikana, jotain parempaa pitäisi löytää).

Koskaan ei ole ollut kylmä, yleensä pikku hiki pukkaa päälle jo muutaman kilsan jälkeen. Varpaat kylmettyy ensimmäisenä (jos pakkasta "riittävästi") jos ajaa pitempää lenkkiä kuin ton duunimatkan.

Ai niin ja kaula kannattaa suojata kunnolla- itse vedän Buffin kaulaan.

Noilla on menty vuosia pakkaskelissä. Räntäsateessa korvataan winidstopper takki Gore paclite-takilla joka tosin hiostaa melkoisesti.

hannupulkkinen
16.08.2011, 09.39
Säämiskähousuja tai kypärää en käytä työmatkoilla.
Ai! Sinulla on siis työmatkoilla molemmat päät normaalia kestävämpiä;) Hyvä, että on tasapainossa.
Itse en aja työmatkoja, mutta sähköpohjalliset vapauttivat minut ajamaan aina silloin tällöin. Aikaisemmin jalat eivät millään kestäneet talviajoa.

time
16.08.2011, 10.03
Mä olen joka vuosi päättänyt ajella talvellakin,mutta joka kerta pyörtänyt päätökseni.Ei vaan jaksa sitä vaate rumbaa ja siltikään ei tarkene.Kädet ja jalat ongelmana,vaikka mitä koittaisi laittaa ja tänä vuonna luovutan suosiolla ja siirryn sisälajeihin talven ajaksi.Kun hiihtämisestäkään ei tullut yli 10 asteen pakkasilla mitään ja samoista syistä.

kharik
16.08.2011, 10.05
Ite oon ajanu pari talvea vajaan 10km työmatkaa kuorivaatteilla. Takki pacliteaja housut 3-kerros gorea. Eihän se kosteus ehdi takin sisältä lähtemään, mutta töissä vaihdetaan vaatteet niin ei se kosteus ehdi haittaamaankaan. Oon tykännyt että tuuli ei saa tuivertaa mistään sisään inhottavasti, ajelen mielummin rauhassa lämpimillä vaatteilla ku revin liian vähillä vaatteilla. Kunnon pakkasilla oon välillä ajanut paksu untuvatakkikin päällä.

Vedenpitävät kengät on ihan ehdottomat, tosi paljo helpommat ku viritellä kengäsuojia, jotka kerää seittemän kiloo hiekkapaskaa ja sitten se hiekka ropisee lattialle suojia riisuessa. Toisekseen kuivat varpaat on mukavammat ku märät.

Musashi
16.08.2011, 10.09
Mä olen joka vuosi päättänyt ajella talvellakin,mutta joka kerta pyörtänyt päätökseni.Ei vaan jaksa sitä vaate rumbaa ja siltikään ei tarkene.Kädet ja jalat ongelmana,vaikka mitä koittaisi laittaa ja tänä vuonna luovutan suosiolla ja siirryn sisälajeihin talven ajaksi.Kun hiihtämisestäkään ei tullut yli 10 asteen pakkasilla mitään ja samoista syistä.

Hummerihanskat ja kunnon pitkävartiset goretex-kengät villasukilla auttaa paljon mutta ei kukaan täyspäinen yli 10 asteen pakkaseen ilman autoa lähde muutenkaan.

kmw
16.08.2011, 10.34
Merinovillaa alle ja soft shelliä päälle. Bibsejä en talvella käytä kun hikoilessa vaippa muuttuu kylmäksi.

Hyvin ovat henkilökohtaisia nämä pukeutumisasiat. Adelaine joutuu vaan kokeilemaan ja etsimään että sopiva setti löytyy.

sakuvaan
16.08.2011, 10.52
Mettälenkeillä/duunimatkalla oli shortsit (kyllä, shortsit), enduran leg warmersit, platzangstin kuoritakki ja siellä alla kerrastoja tarpeen mukaan, hiki tuli..

petteriha
16.08.2011, 11.58
Pari juttua, mitkä tuntuvat toimivan itsellä -7...-20C. Lämpötilan mukaan voi tuunata kerrastojen paksuutta ja määrää:
- Kevyet halpistalvisaappaat, joissa kumiterä ja kangasvarsi. Näihin mahtuu villasukat, ei purista eikä palele. Lämpösellä sitten pyöräilykengat ja neopreenit.
- Kypärän aukot teipattu ainakin etupuolelta. Näin pärjää hyvällä, ohuella fleece kypärähupulla.
- _Ohuet_ puuvillasormikkaat (K-Rauta tms). Kovilla pakkasilla alushanskoina pitkävartisille lasketteluhanskoille, lämpöisemmällä toimivat hyvin hiihtohanskojen kanssa.
- Hannibal Lecter - hengityssuojain (http://www.jonas.fi/urheilu/). Toimii todella hyvin myös hiihdossa tms. Tarve on henkilökohtainen, mutta itsellä käytössä -13...-25C. Ei yskitä ja hengistysilma on sopivan lämmintä ja kosteaa. Törkeen näköinenhän toi on.
- Pakkasella mahdollisimman hengittävää, mutta tuulenpitävää päälimmäiseksi, sinänsä hyvät kuoriasut voi jättää koiranulkoilutajille sekä lämpimiin keleihin.

kolistelija
16.08.2011, 12.14
Shimanon MW80 kengät ovat saaneet jonkinverran haukkua siitä etteivät sovellu Suomen talven kylmemmille ilmoille. Sidin talvipopoja on kehuttu ja itse suosittelen Northwaven Artic malleja (Celsius tai Kelvin maantielle tai maastoon). Northwavet jalssa ajoin viime talven tavalliset sukat jalassa ilman ongelmia, jalat olivat vähän viileät alle -25C lämpötiloissa joten paksummat sukatkin pitää hankkia.

Viime talvena opin että pitkät "termosuccikset" + kuorihousut ovat aivan liian kuuma yhdistelmä yli -20c lämpötiloille. Tänä vuonna ostoslistalla on siis Windstopper tai vastaavalla materiaalilla terästetyt trikoot.

Takkina menee sään mukaan joko kuoritakki + kerrokset tai kevyempi (edessä WS-kangas) takki + kerrokset.

Kovilla pakkasilla vaikeimmat paikat ovat kasvot (ei tunnu auttavan kypärähupun ja WS-balaclavan yhdistelmä), kädet ja pää. Lasketteluhanskat ovat ilmeisesti suunniteltu sen mukaan että kädetkin tekisivät jotain sillä niistä ei tunnu olevan mihinkään. Päälaki on myös vaikea pitää lämpimänä kun pitäisi se kypäräki mahtua enkä kehtaa laittaa päähäni mitään prätkämalliakaan.

RobRich
16.08.2011, 12.33
Jotta selviäisin omasta matkastani - 19 km yhteen suuntaan 25+ km/h keskarilla - läpi talven käytän tällaista settiä:

Pääasia:
Tuulihuputettu kypärä (huomioväritetty, tietty :) )
+ nollakelillä "silkkihuppu"/liner/baklava
+ pienellä pakkasella fleecepipo (omani mallia mainospipo)
+ -12 kylmemmässä naamasuojus (poskipäät paleltuivat pari talvea sitten), joita löytyy alan liikkeistä useampaa mallia (suuaukkoa on aina pitänyt modata jotta ilma kulkisi riittävästi)
+ -18 kylmemmässä skimbalasit

Kaulalle -15 kylmemmässä fleecekauluri (ihan mahtava!)

Kädet:
Loistaviksi ovat osoittautuneet North Facen kevyet ja jokasäänkestävät monikerroskäsineet, joihin mahtuu alle aluskäsineet. Huomioi pitkät varret, ettei takin ja käsineen väliin jää suojaamatonta tilaa. Mutta itselläni kädet harvoin palelevat muutenkaan ...

Yläkroppa:
Alimpana normaalit kosteutta siirtävä kerrasto, -10 kylmemmässä mieluiten tuulisuojattu Craftin Zero-versio.
Yleensä (0...-15) ja kun aina polkee hiki hatussa ;) päälle riittää normaali tuulisuojattu vähän paksumpi pyöräilytakki, mutta kun -15 kylmemmässä väliin tulee jokin välikerros - esim kun otan käyttöön jonkun vanhan poolokauluksisen villapaidan - vaihdan joskus harvoin kevyeen kuoritakkiin, ilman fleecevuorta.

Alakroppa:
Normaali kosteutta siirtävä kerrasto, taas tuulisuojattu Craftin Zero-versio jos on kylmä. Muuta en ole väliin tarvinnut, kun päälle laitan Craftin sateen hyvin kestävät ja vahvistetut polkuhousut.
Bibejä käytän, mutta ilmankin pärjää talvipyörässä kun on vähän pehmosempi satula.

Jalat:
Spessun talvikengät, kolmea numeroa liian isot (sukkia ja varpaiden vapaata liikkuvuutta silmälläpitäen).
Lake:n hinnakkat kengät ovat harkinnassa, varpaat kun kovilla pakkasilla meinaa aina jäätyä. Lukkopolkimet aina käytössä, joskin ne välittävät sitä kylmää jaloille monissa kengissä.
Lämpöpohjallinen (sellainen villa/folio-yhdistelmä).
Sukkia pari, kaksi tai kolmekin paria, joskin yksilläkin paksuilla villaisilla pärjää pitkään; mielellään pitkät ettei
lahkeiden kohdalla tule turhaa kylmää aluetta.
- - - -
Vaatetus riippuu toki henk koht mieltymyksistä, mutta riippuuhan se enemmän vauhdista, matkasta ja siitä, mitä mahdollisuuksia töissä on kuivailla ja vaihdella kamoja. Aamulla hiestä ja/tai rännästä kastuneissa ja vielä märissa kamoissa ei kukaan nauti paluumatkasta. Oma työnantajani tarjoaa onneksi tehokkaat kuivatuskaapit ja vaihtokamoille pukukaapit, suihkujen ollessa tosin eri kerroksessa. Ja eihän sitä koskaan tiedä koska
(pyörälle) sattuu matkalla jotain ja joutuu seisomaan pitkään pakkasessa ilman liikunnan tuomaa lämmön automaattista ylläpitoa.

gobbif
16.08.2011, 17.53
Mun vaatetus muuttuu melkoisesti kelin mukaan. Nollassa tai pikkupakkasella saattaa olla vielä kalvolliset pyöräilyhousut, sen jälkeen sään mukaan asteittain raskaampaa settiä aika oppikirjamaisesti.

Paidaksi merinoa, näitä mulla on useita ja eripaksuisia (myös aluskerrokseksi sopivia). -10C menee ehkä yhdellä, -20C kahdella. Päälle tuulta pitävä takki. Jalkaan vaipalliset kalsarit ja pitkät merinot, sekä se tuulen pitävä housu. Pintakerroksessa hengittävyys on olennaista, joten soft shell houkuttaisi ilman muuta. Kengiksi Northwave Arctic Celcius ja -5C jälkeen merinosukka, parissa kympissä pari sukkaa. Tätä reilusti kylmemmässä pitäisi olla jo isompi kenkä ja kolme sukkaa tai lämpöpohjallinen.

Pään suojaus on kovalla pakkasella iso asia. Toiset teippaavat kypärän, mulla on etuosan yli vedettynä vähän muovikelmua ("Elmu-kelmu") Päähän tuulensuojakankainen pipo. Kovemmilla pakkasilla naaman suojaksi baklava (Ilman partaa kynnys naamansuojaukselle olisi alhaisempi toki). -20C alapuolella laskettelulasit ettei silmät jäädy. Ilmaa lämmittämään Jonaksen lämppäri. Kovalla pakkasella voi tämän kanssa jättää sen kolmannen kerraston laittamatta ja lisäksi ilma on lämpöisempää ja kosteampaa. (Jonaksen urheilumalli menee vähän kosteaksi, mutta on ok jossain -10C jälkeen. Jonaksen tehokkaampi sininen on hyvä -20C kelissä ja mulle liian kuuma -10C keliin)

Kädessä tietty riittävän paksuiset hanskat.

Sitten se tärkein: Jos joutuu pysähtymään hikisenä esim. teknisen vian vuoksi, iskee äkkiä kylmä. Teknisillä kerroksilla ja fleecellä ongelma on paljon isompi kuin merinoilla. Joka tapauksessa repussa on yleensä aina se yksi lisäkerros, jonka tarvitsee jollei kroppa tuotakaan lämpöä reippaasti pysähdyksen jälkeen. Samasta syystä kulkee joskus mukana uudelleenkäytettäviä kädenlämppäreitä, joita voi käyttää pysähdyksessä kättä lämmittämään ja nilkkaan sukan alle pudotettuna auttaa jalkoihinkin yllättävän hyvin.

VeeVee
16.08.2011, 18.26
Merinovillaa alla ja -5 asteessa päälle voi heittää warm shell/soft shell takin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54931) ja housut ja tarkenee erittäin hyvin ja jos väliin pistää fleeceä niin sillä ajaa jo -25 asteessa. Kovat pakkaset ajan hybridillä eli kunnon talvikengät ja villasukat. Päässä silkkibaclava, tuulenpitävä pipo ja kypärä ja sillä mennään -20 C asti ja sen jälkeen fleeceä ja jos jos mennään -30 asteessa pyörän selkään niin sitten kypärän tilalle menee karvahattu. Sillon silkkibaclavan tilalle tulee flleeceä tms. Hanskoina lobsterit tai silkkihanskat/merinovillaset ohuet hanskat ja kunnon talvirukkaset.

Kun selaa vanhoja topicceja taaksepäin jonnekin helmikuulle niin sieltä löytyy mm. otsikko "talvivaatetus?", lämpimiä housuja jne. Oiskohan varusteet otsikon sivulla 15 tai jotain semmosta.

ljgda
16.08.2011, 19.04
Ajelen työmatkat (14 km/päivä) vuoden ympäri. Talvella käytän päällimmäisenä Haltin veden- ja tuulenkestävää ja hengittävää kuoritakkia. Alimmaisena on hengittävä ja kosteutta pois iholta siirtävä alusasu. Päällys- ja aluskerroksen välissä jokin kahdesta eripaksuisesta fleecetakista sen mukaan miten kylmä pakkanen on. Nollakelin tuntumassa ei tarvita fleeceä ollenkaan. Käsissä rukkaset ja jaloissa goretex-nilkkurit ja tarpeen vaatiessa villasukat. Haltin takissa on huppu, jonka alle mahtuu kypärä. Kypärän alla lisäksi sellainen pankkiryöstäjän huppu joka jättää vain silmät ja nenän paljaaksi. Hintaluokka 10 € prismasta. Mikään käyttämistäni vaatteista ei ole erikseen pyöräilyyn suunniteltu, vaan käytän samoja kuteita talvella muussakin ulkoilussa ja liikunnassa. Näin on menty monta vuotta ja kovillakin pakkasilla olen päässyt suhteellisen miellyttävästi töihin ja vielä kotiinkin.

ketti
17.08.2011, 13.53
Ääni rukkasille, isoille löysille pitkävartisille nahkaisille.

Torilta ostetuille.

Muu talvivarustukseni muuttuu vuosien myötä, nuo rukkaset ovat kuitenkin käytössä aina kun -7 astetta tai kylmempää.

Olen vilukissa sormista, sattuu hitosti jälkeenpäin niveliin jos kädet jäätyy. Löysät rukkaset eivät edes kerää hikeä, vaihdevipujen käyttö toisin on hieman tarkempaa puuhaa kun etusormea ei käytännössä ole ja peukalo on tulitikkuaskin levyinen. Neljä vuotta sitten myydyllä gripshift-pyörällä tuotakaan puutetta ei ollut.

lirva
19.08.2011, 12.15
Itsellä käytössä noita armeijan pooloja talvella, tuommoinen alle ja fleece takki päälle. Jos on yli -20 niin laitan kaksi päällekäin, halpoja ja hyviä!

http://www.varusteleka.fi/product/t-paidat-ja-aluspaidat/ruotsalainen-poolopaita-vihrea-kaytetty/_2IQ0LI1TL
http://www.varusteleka.fi/product/takit-muut/helikon-patriot-heavy-fleece-jacket-musta/_3250V6SVT

jaloissa on shimanon talvi bibsit ja craftin hiihtohousut, yli -20 asteessa heitän pitkät kalsarit vielä väliin.

päässä on normi pipo ja kypärä, käsissä shimanon lobsterit tai kevyemmät perushanskat.

Saattaa kyllä tulla kylmä nyt talvella kun kunto on noussut ja painoa on reilusti hävinnyt, ei mies lämpene niin herkästi.