Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuiturunkoiset pyörät kattotelineissä (Thule)?
Kuljetatteko kuiturunkoista pyöräänne Thule Proride 591-telineessä? Lueskelin jostain, että se ei olisi suotavaa kun vääntöä tulee pienelle alueelle paljon(?). Itsellä löytyy sekä Proride että Outride ja nykyisellään oma kuiturunkoinen mtb menee Outridella haarukkakiinnityksellä ja vaimon aluveivi Proridella. Pian olisi tarpeen viedä omaa kuiturunkoista maantiepyörää yhtä aikaa mtb:n kanssa, jolloin toinen joutuu/pääsee Proride-kiinnitykseen. Varmaankin laitan mtb:n siihen, mutta pieni huolenpoikanen vaivaa mieltä.
Lisäksi ajatuksissa on ollut pyörän vaihto ja toinen vaihtoehdoista on kuituinen cännäri leftyllä. Siihen ei taida sitten ollakaan tuota Proridea parempaa kattotelinettä? Ja huolet jatkuvat... Vetokoukkuvaihtoehdot eivät tule nyt kyseeseen.
Toisaalta tuntuu, että esim. lauantaina pyörä sai Korson radalla aika paljon kovempaa osumaa ajaessa kuin mitä se olisi saanut runkokiinnitteisessä (Proride) kattotelineessä. Murehdinko siis turhia:seko:?
Kuljetatteko kuiturunkoista pyöräänne Thule Proride 591-telineessä? Lueskelin jostain, että se ei olisi suotavaa kun vääntöä tulee pienelle alueelle paljon(?). Itsellä löytyy sekä Proride että Outride ja nykyisellään oma kuiturunkoinen mtb menee Outridella haarukkakiinnityksellä ja vaimon aluveivi Proridella.?
Kysyin asiaa taannoin Rosen suomalaisedustukselta ja vastaus oli, että voi kuljettaa katolla 1 pisteen runkokiinnityksellä (+ kiekot), kunhan ei purista putkea liian kovaa. Aiheesta on keskusteltu aeimminkin, mutta silloin en muista nähneeni kunnon vastausta.
Eipä ole tullut mieleen pyörän kestävyys, pitäisiköhän? Ja aina olen ruuvannut niin tiukalle kun saan. Eli Scott CR1:stäni olen tuhansia kilsoja kuljetellut Proride 561:ssä, viimeksi eilen 300, josta ekat 15 rallipolkua ja 150 kilsaa moottoritietä norminopeutta. Eli en ole kokenut, enkä kuullut ongelmista tuossa suhteessa. Hellävaraisimmalta tavalta minusta tuntuu, enemmän pyörät ovat takateliseessä kärsineet kolhimalla toisiaan. Vetokoulun puuttuminen ei muuten välttämättä estä kuljettamasta pyörää auton takana. Aika paljon käytän laiskana myös tällaista (http://www.wiggle.co.uk/saris-bones-3-bike-rack) takaluukkuun ripustettavaa telinettä.
Jos ei uskaltaisi kuljettaa niin kuinka uskaltaa ajaa?
HC Andersen
15.08.2011, 19.39
Ei ole vielä hajonnut...
Käytän tuote Proridea hiilarirungon kanssa eikä tunnu huolestuttavalta. Minusta sitä kiinnikettä ei joudu laittamaan kovin tiukalle (tai ainakaan en tule laittaneeksi).
Vaihdevaijerit pistän löysäksi ennen kiinnitystä. Niiden ja rungon väliin voisi vähemmän laiskana laittaa jonkun muovin suojaksi.
Jep, itse olen myös Roseani 951:llä kuljettanut, johon luvan Roselta varmistin. En usko että niitä leukoja saa liian tiukalle edes ruuvattua, tosin en kyllä aio kokeillakkaan. Kun se sen verran tiukalla että pysyy pystyssä. Oon lisäksi sitonu etukiekon irtohihnalla siihen leukatolppaan kiinni sitä väpätystä vähentämään. Tuskin siitä väpätyksestäkään haittaa on, muuta kun varjokuvassa häiritsee.
Vaihdevaijerit pistän löysäksi ennen kiinnitystä. Niiden ja rungon väliin voisi vähemmän laiskana laittaa jonkun muovin suojaksi.
+1 ja katson, etteivät vaijerit jää rungon ja kiinnikkeen väliin
Anaxagore
16.08.2011, 08.49
Hiirimaton suikale rungon ja sen Proriden kouran välissä auttaa kummasti vähentämään naarmuja.
Kilpapyörä kulkee auton sisällä. Aina. Jos se ei sinne sovi, sitä ei kuljeteta mihinkään. Auton ulkopuolellahan se pölyyntyy tai jopa likaantuu! :eek:
Vai kuinka?
Olen käyttänyt vanhaa versiota Thulen FreeRide 532 mallista hiilikuiturungon kanssa. Pikkasen pahaltahan se tuntuu, kun tuo ruttaa runkoa. Olen ajatellut, että ellei se tuota kestä niin ei se sitten kestä ajoakaan.
Olen järkeillyt, että pyörä pysyy kiinni katolla vanteiden yli tulevilla remmeillä. Ylöspäin sojottavan kepukan tarkoitus on ilmeisestikin pitää pyörän pystyssä. Silloin sen ei tarvitse ollakaan mega-super-hyper-kireällä.
En purista runkoa ihan hirmu kovaa kiinni (aika kovalla voimalla kyllä). Lisäksi laitan väliin rievun, ettei tule naarmuja. Remmit vedän kiinni hampaat irvessä. :)
Ohiampuja
16.08.2011, 09.34
Olen Tupen kanssa samaa mieltä, niillä kiekko-remmeillä se pyörä sidotaan tiukasti kiinni ja sillä "aisalla" pidetään pyörä pystyssä.
Ennen pyörän kiinnittämistä pyyhin rätillä vinoputken puhtaaksi ja laitan sisuri-suikaleen rungon ja sen kiinnityshaarukan väliin.
Runkoon en ole 15 vuoden aikana vikoja saanut tehtyä, mutta yhteen hiilarikiekkoon se kiekko-remmi sai jäljet hangattua, ennenkuin hoksasin laittaa sisuri-suikaleet kiekkojenkin väliin. Kyseessä oli se väpättävä etukiekko...
Kiovan Dynamo
16.08.2011, 09.56
Kilpapyörä kulkee auton sisällä. Aina. Jos se ei sinne sovi, sitä ei kuljeteta mihinkään. Auton ulkopuolellahan se pölyyntyy tai jopa likaantuu! :eek:
Vai kuinka?
Ööö, yleensä kyllä. Mutta kyllä se siellä katollakin tulee, jos tarvitsee. Itsekin kietaisen jotain pehmikettä vähän Thulen kouran ja rungon väliin ja hyvä niin.
Aikanaan Canyonin maastoraamissa oli kulmikas viistoputki ja sitten kun Thulen koura on tuollainen vinoneliön mallinen, niin se otti aika kuumottavasti niistä runkoputken kulmista kiinni. Vaan eipä siinäkään näyttänyt maailmanloppua tulevan.
Enemmän minua jännittäisi tuollainen purje katolla etuhaarukasta kiinnitettynä. Jos kuitenkin puolentoista tonnin köntissä huomaa ilmavirran heittelyt, kun on fillarit katolla, niin jotenkin vähän arveluttaisi siirtää tuollaisia voimia emäputken/ohjainlaakerin/haarukan kautta.
Oatmeal Stout
16.08.2011, 10.50
Vai kuinka?
Kaikilla ei tilat riitä edes siihen, että 5 hengen autoon menisi viisi pyörää henkilöiden ja henkilökohtaisten varusteiden kanssa ja varakiekotkin pölyyntyvät katolla siinä missä varapyörät.
wanderer
16.08.2011, 11.42
Vai kuinka?Auton sisätilat eivät ole paskaisten tai edes puhtaiden pyörien paikka muuten kuin aivan hätätilanteessa. Huolellisesti puhdistetut etukiekot voivat matkustaa tavaratilassa. Maataloustyökoneet (paketti- tai lava-autot) erikseen.
:p
Valinta on siis Outride, tarvittaessa haarukkatelineellä terästettynä.
Kiovan Dynamo
16.08.2011, 11.50
Pyöräähän ei autolla kuljetetakaan, kuin hätätilassa (liian pitkä siirtymä, välinerikko tms.), joten silloinhan se saa edellisen teorian mukaan aina olla sisällä... :p
Ööö, yleensä kyllä. Mutta kyllä se siellä katollakin tulee, jos tarvitsee. Itsekin kietaisen jotain pehmikettä vähän Thulen kouran ja rungon väliin ja hyvä niin.
Aikanaan Canyonin maastoraamissa oli kulmikas viistoputki ja sitten kun Thulen koura on tuollainen vinoneliön mallinen, niin se otti aika kuumottavasti niistä runkoputken kulmista kiinni. Vaan eipä siinäkään näyttänyt maailmanloppua tulevan.
Enemmän minua jännittäisi tuollainen purje katolla etuhaarukasta kiinnitettynä. Jos kuitenkin puolentoista tonnin köntissä huomaa ilmavirran heittelyt, kun on fillarit katolla, niin jotenkin vähän arveluttaisi siirtää tuollaisia voimia emäputken/ohjainlaakerin/haarukan kautta.
Mä pidän Cervelon R3:a ihan onnistuneesti tuossa Proridessä kiinni. Ottaa joo vain kulmista kiinni mutta ihan hyvin kestää. Joskus filossa kiinni F5 ja joskus F9 kiekot vähän lisäämässä moottoriteillä sivutuulien voimaa.
Miten olette kuljettaneet pyöriä hiilikuitu dropouteilla? Takakonttiin ei oikein mahdu.
Canyonin asiakaspalvelu suositteli Thule ProRide 591.
Thule outridessä kulkee omani. Miten hiilikuitudropit vaikuttaisi erilailla kuljetukseen?
Ylikiristyksen vaara on ilmeinen. Myös tuossa ei ole mitään vaimennusta niin voimat kohdistuvat suoraan droppeihin. Itsellä oli tuo outride hetken, mutta vaikka kuinka kiristi - silti 10km ajon jälkeen oli dropeissa pieniä jälkiä liikkumisesta. Sain vaihdettua prorideen, koska xxl myyjä myi täyshiilarihaarukalle. Thule ei myöskään suosittele hiilari-droppeja laitettavaksi outrideen.
ttlukkar
25.06.2015, 09.58
Thulella näyttäisi olevan uusi versio haarukkakiinnitteisestä telineestä, missä on ajateltu juuri hiilarihaarukoita
http://www.thule.com/fi-fi/fi/products/carriers-and-racks/bike-carriers/roof-mounted-bike-carriers/thule-sprint-569-_-569000
Katsoin myös tuota. Kiristysmekanismi on rullalla, ettei sitä voi ylikiristää - samanlailla kuin proridessä. Tuolla manuaalissa on taas tuo outo kuva jota en osaa sanoa mitä tarkoittaa. Eli ok ja not ok. Ihan kuin tuollakin olisi kuitu dropoutit kiellettyjä? Vai meinaako juuri liukumisen estoa eli joku pykälä pitäisi vähintäänkin olla.
On muuten aika suolaisen hintainen.. 200+€
Sent from my H60-L04 using Tapatalk
Onko teillä myös sitten vaikea kiinnittää etukiekko siihen sopivan kireälle?
Tuo mekanismi telineessä on reippaasti isompi kuin fillarissa. Aka. Enemmän vipuvartta.
En ymmärrä miten haarukan materiaali vaikuttaisi pyörän kiinnitykseen haarukasta. Eivätkö kaikki tuollaiset telineet toimi periaatteessa samaan tyyliin kuin pikalinkut? Etuhaarukka ei ole pyörän heikoin osa ja se on suunniteltu kestämään melkoisia voimia.
Tuo mekanismi telineessä on reippaasti isompi kuin fillarissa. Aka. Enemmän vipuvartta.
Mites jos painaa sitä telineen linkkua siltä etäisyydeltä, mistä painaa pikalinkkuakin?
Vätternin reissulla seurasin moottoritiellä muiden kattokiinnityksiä, siellähän oli paljon pyöriä kuljetuksessa. Aika monesti etukiekko ja haarukka väpätti pahan näköisesti, jos siis kiekko oli paikallaan.
Mitenköhän tuohon pitäisi suhtautua? Minua ainakin hirvittäisi.
Olen kuljettanut kolmen merkkisia hiilikuiturunkoisia maantiefillareita katolla, ei ole ollut ongelmaa. Sitä viistoputkeen kiinnitettävää tukeä en ole vääntänyt tolkuttoman kireälle, ei ole tarvettakaan. En usko, että on riskiä, kunhan käyttää pikkuisen järkeä. Jopa minun ymmärryskykyni on riittänyt.
Vätternin reissulla seurasin moottoritiellä muiden kattokiinnityksiä, siellähän oli paljon pyöriä kuljetuksessa. Aika monesti etukiekko ja haarukka väpätti pahan näköisesti, jos siis kiekko oli paikallaan.
Mitenköhän tuohon pitäisi suhtautua? Minua ainakin hirvittäisi.
Meillä molemmat maantiepyörät matkustaa Thulen Prorideissa takaperin, jolloin etukiekko & haarukka ei väpätä maantievauhdissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.