PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kiekon kireys- ja heittoraportti

Pyöräpummi
14.08.2011, 21.48
Nyt olisi aivan akuutti tarve kiekkojen rihtauksella, mutta on kehittynyt paranoidia työn laadun suhteen.

Saako Suomessa missään rihdatuille kiekoille raporttia pinnankireyksissä ja vanteen heitosta?
Ainakin näin sekä liike että asiakas voivat varmistua siitä että työ on tehty kunnolla.

Joku tietenkin väittää että mestari rihtaa kokemuksella ilman mittalaitteita.
Näin joku saattaa tehdäkin, mutta ei se estä yhtään mittauttamasta kiekkoja tehdyn työn jälkeen.

Hyvästä työstä on valmis maksamaan, mutta muuten jättää mielummin kokonaan teettämättä.

Voi suositella missä rihtausta tehdää ammattitaidolla!

Harryupp
15.08.2011, 07.53
Pinnojen kireydestä voi tietysti ottaa tensiolla arvot talteen, ja vanteen sivuttais- ja pystyheitot tulisi olla alle 0,3 mm luokkaa jos vanne on sen laatuinen että pääsee sellaisille lukemille.
Jos kiekkoa on hierottu rihtauksen ja kiristämisen jälkeen niin arvot ei paljon miksikään muutu ensimmäisen lenkin jälkeen, mutta jos pinnat ovat edelleen "spiraalissa" kun kiekko lyödään pyörään kiinni saattaa arvot ja suoruus muuttua aika paljonkin. Pahimmassa tapauksessa "spiraaliin" vedetyt/jätetyt pinnat pamahtavat poikki kun niitä rasitetaan.

DeLillo
15.08.2011, 17.57
Vähän menee minun mielestäni överiksi. Rihtaaminen on kuitenkin aivan yksinkertaista perusfillarimekatsun hommaa, josta asiakas näkyy melko suoraan kiekkoa katsomalla ja pyörittämällä, onko työ tehty hyvin. Sydänleikkauksiin, hienomekaniisiin metallintyöstöihin ja muuhun voi sitten suhtautua vakavammin.

Tuollainen pinnakireysraportti saattaa jopa lisätä tuskaa, kun maailma ei ole täydellinen eikä vanteet, navat ja pinnatkaan ole ikinä täydellisiä, niin täydellisen suoraa ja täydellisesti samassa kireydessä olevaa kiekkoa ei pysty rakentamaan.

Pyöräpummi
15.08.2011, 18.43
Vähän menee minun mielestäni överiksi. Rihtaaminen on kuitenkin aivan yksinkertaista perusfillarimekatsun hommaa, josta asiakas näkyy melko suoraan kiekkoa katsomalla ja pyörittämällä, onko työ tehty hyvin. Sydänleikkauksiin, hienomekaniisiin metallintyöstöihin ja muuhun voi sitten suhtautua vakavammin.

Tuollainen pinnakireysraportti saattaa jopa lisätä tuskaa, kun maailma ei ole täydellinen eikä vanteet, navat ja pinnatkaan ole ikinä täydellisiä, niin täydellisen suoraa ja täydellisesti samassa kireydessä olevaa kiekkoa ei pysty rakentamaan.

Jos on vähänkin kalliimpi kiekko niin en pitäisi raporttia mitenkään poissuljettuna. Ei se raportti tarkoita sitä että pinnat olisivat täydellisesti samassa kireydessä vaan että ne ylittävät tietyn vaatimustason.
Ainakin raportin tekeminen pakoittaisi käyttämään lopuksi mittaria ja tarkastamaan oman työnsä. Vielä parempaa olisi että tarkastuksen tekee joku muu.

Kävin perusmekaanikolla näyttämässä irtonaista Ksyrium Elite kiekkoa, koska epäilin sen olevan poissa rihdasta hieman vääntynen pinnan takia. Tämä perusmekatsu hieman katsottuaan sanoi että ei tässä ole mitään vikaa.
Ei kestänyt kuin pari lenkkiä kunnes pienessä mäessä kiekko pamahti ajamattomaan kuntoon. Tosin ei ollut pinnoja mennyt rikki.
Tietenkin se oli minunkin vika kun tuudittaudun toisen arvioon vaikka jo alunperin pidin itse varmana sitä että kiekko vaatii rihtausta.

Mitä sen mekatsun olisi pitänyt tehdä? Ensinnäkin laittaa kiekko rihtauspenkkiin sekä mahdollisesti tutkia pinnakireysmittarilla ainakin siitä vääntynen pinna kohdalta tai jotain muuta sellaista.
Olen kuitenkin melko varma että ko. paikassa ei sitä mittaria ole.

En tiedä onko Ksyrium Elitet riittävän kallitaa, jotta niitä pitäisi rihdata huolellisesti. Tuohon kyseiseen liikkeeseen en kyllä niitä veisi.
Sen voisi sano että jos mennään vaikka 1000 euron kiekkoihin niin kai sellainen pinnankireysraportti rihtauksesta olisi paikallaan. Ei kai se kovin paljoa aikaa veisi. Jos raportin hinta on suurusluokkaa 10 euroa niin ei se tässä hintaluokassa paljoa merkitse.

Minun mielestäni tieto vähentää sitä tuskaa eikä päinvastoin.

Ymmärrän että raportti aluksi lisää huomattavasti mekatsun tuskaa, mutta luupenpa että ajan myötä se helpottaa sitä.
Luulen että suomalaisessa fillarikorjaamossa pinnakireysmittari on niin harvinainen että siihen suhtaudutaa jotekin epätavallisena "hienomekaanisena" työkaluna. Mieluummin pitäisi olla toisinpäin.

nure
15.08.2011, 19.24
Mitäs pummi luulet että vaikuttaa hintaan jos jokaista insinööriä varten joku v:n raportti tehdään? Kuten DeLillo sanoi, on niin yksinkertaista hommaa että johan menisi kiekontekijältä käsityöläisen maine jos moisella mittarilla heiluisi.
Toisaaltaan jos asia tosiaan nyppii niin osta rihtauspukki ja mittari ja tee raportti vaikka joka lenkin jälkeen.

H. Moilanen
15.08.2011, 19.27
Jos raportin hinta on suurusluokkaa 10 euroa niin ei se tässä hintaluokassa paljoa merkitse.
Eli raportin pystyy vääntämään viidessä minuutissa?

Käsitykseni mukaan 32 pinnan kireyden mittaaminen ja tuloksen kirjaaminen ottaa aikaa huomattaavasti enenmmän. Ja jos mukaan pitää vielä mitata ja kirjata sivuttais- ja pystyheitto. Ja yllätys yllätys - sitten alkaakin poru hinnasta jos pöytäkirja maksaakin vaikka 40 eur.

nuubiainen
15.08.2011, 19.50
mutta on kehittynyt paranoidia työn laadun suhteen.

Tässä sivulauseessa taitaa olla kaikki oleellinen topikkiin liittyvä informaatio ;) Kyse on kuitenkin fillarin kiekoista, eikä avaruussukkulasta.

Mikset vaan etsisi hyvää korjaajaa ja luottaisi siihen, että tekee homman ammattitaidolla? Kaupat-alueelta löytyy vinkkejä.

nure
15.08.2011, 20.06
Tässä sivulauseessa taitaa olla kaikki oleellinen topikkiin liittyvä informaatio ;) Kyse on kuitenkin fillarin kiekoista, eikä avaruussukkulasta.

Mikset vaan etsisi hyvää korjaajaa ja luottaisi siihen, että tekee homman ammattitaidolla? Kaupat-alueelta löytyy vinkkejä.

Komppaan!!! Noin on itsellä aina toiminut eikä valituksen sanaa ole ollut!!!

Pyöräpummi
15.08.2011, 20.13
Eli raportin pystyy vääntämään viidessä minuutissa?

Käsitykseni mukaan 32 pinnan kireyden mittaaminen ja tuloksen kirjaaminen ottaa aikaa huomattaavasti enenmmän. Ja jos mukaan pitää vielä mitata ja kirjata sivuttais- ja pystyheitto. Ja yllätys yllätys - sitten alkaakin poru hinnasta jos pöytäkirja maksaakin vaikka 40 eur.

Monissa nykyaikaisissa takakiekoissa on 24-20 pinnaa takana, joka vaati siitä rihtausta/jännityksen tasausta.
Kaikki kiekot jotka ovat minun kiikarissani ova juuri tälläisiä (Campagnolo, Shimano, DT Swiss, Mavic, Fulcrum).

Se mittaamisen joutuisuus on myös rutiinista kiinni. Minulla ei ole kokemusta kuinka nopeasti se mittaaminen ja lukemien kirjaaminen tapahtuisi.
Kaikkein parasta olisi että itse mittari olisi kytketty tietokoneelle josta sitten tulostettaisiin raportteja. Tietenkin tälläiseen systeemin on harvalla varaa.

Oletetaan että kiekossa on 24 pinnaa ja aikaa menisi 10 minuuttia niin yhden pinnan mittaaminen ja kirjaaminen ottaisi silloin noin 25 sekunttia.
Sivu- ja pystyheittojen kirjaaminen ei ole niin tärkeä koska ne ovat näkyvissä. Sen sijaan vaikka sivu- ja pystyheitot olisivatkin kunnossa saattaa jännitykset olla olennaisesti pielessä.
Minusta tuo 25 pitäisi olla vähintäänkin riittävä. Aika on todennäköisesti lyhyempi, mutta otetaan nyt konservatiivinen arvio.
Koko rihtauksen/jännityksen tasauksessa tarkastusmittaus on kai pieni osa kokonaistyöstä?

Minusta koko raportin laatiminen kalliimmilla kiekoilla antaisi itse mekaanikolle selkänojan ja rauhalliset yöunet että hän itse on todistettavasti ja yksiselitteisesti tehnyt kunnollista työtä.

Olisiko se hyvä vaihtoehto että asiakas (minä) hankkisin sen 250 euron pinnanjännitysmittarin ja tarkastaisin itse kiekon jännityksen.
Ainakin tällä tavalla voisin tarkastaa että ne ovat valmistajan antamissa jännitystoleransseissa. Ei kiinnostaisi alkaa itse rihtaamaan. Se on sellaista työtä mihin pitäisi hankkia rutiinia.

Palstan mekatsut, sano on vapaa!

Pyöräpummi
15.08.2011, 20.18
Kävin perusmekaanikolla näyttämässä irtonaista Ksyrium Elite kiekkoa, koska epäilin sen olevan poissa rihdasta hieman vääntynen pinnan takia. Tämä perusmekatsu hieman katsottuaan sanoi että ei tässä ole mitään vikaa.
Ei kestänyt kuin pari lenkkiä kunnes pienessä mäessä kiekko pamahti ajamattomaan kuntoon. Tosin ei ollut pinnoja mennyt rikki.
Tietenkin se oli minunkin vika kun tuudittaudun toisen arvioon vaikka jo alunperin pidin itse varmana sitä että kiekko vaatii rihtausta.

Jos se rihtamaani ja jännityksen tasaaminen on niin yksinkertaista niin miksi ne mekatsut tekee toistuvasti alokasmaisia virheitä?

Kertokaa myös miksi siellä verstaassa ei ole sitä kireysmittaria?

nuubiainen
15.08.2011, 20.19
Kaikkein parasta olisi että itse mittari olisi kytketty tietokoneelle josta sitten tulostettaisiin raportteja.

Nyt menee jo selkeästi komiikan puolelle...

Olisiko se hyvä vaihtoehto että asiakas (minä) hankkisin sen 250 euron pinnanjännitysmittarin ja tarkastaisin itse kiekon jännityksen.
Mittarin saa varmaan viidelläkympillä, kun vähän etsii.

nure
15.08.2011, 20.26
On tosiaan kaverissa koomikon ainesta, mä tarjoon popparit... Mä luulen että moni mekaanikko olisi tosiaan tyytyväinen jos hankit mittarin ja tekisit homman 25 sekunnissa, laske samalla kuinka äkkiä olisit tienannut mittarin hinnan takaisin.

rjrm
15.08.2011, 20.29
Minusta koko raportin laatiminen kalliimmilla kiekoilla antaisi itse mekaanikolle selkänojan ja rauhalliset yöunet että hän itse on todistettavasti ja yksiselitteisesti tehnyt kunnollista työtä.

Sellainenkin olisi hyvä käytäntö, että kansallisissa kilpailuissa ja sitä ylemmillä tasoilla Pro Touriin asti kaikilta osallistujilta vaadittaisiin 6kk sisällä tehty mittauspöytäkirja pinnojen kireydestä. Jos raportti puuttuu, kapteenistakin tulee huoltoautoon juomapullojen täyttäjä.

Mittalabroissa pitäisi tehdä kahden vuoden välein auditointi, jonka suorittaa UCI:n määrittelemä kolmijäseninen elin. Auditoinnissa tarkistetaan tarkoilla hienomekaanisilla laitteilla mittakellon absoluuttinen virhe, rihtauspenkin pikalinkun epäkeskopalan kuluneisuus, rihtaajien käyttämien suojakäsineiden suojausluokka ja menetelmät, joilla estetään epäpuhtauksien pääseminen jarrulevyihin ja vanteen jarrupintoihin.

RM

Pyöräpummi
15.08.2011, 20.41
Nähtävästi tämä käy suomalaisen mekaniikon ammattiylpeydelle niin paljon että minkäänlaista asiallaista keskustelua ei synny.

Alkaa pikku hiljaa tuntua siltä että on vain ostettava aina uudet kiekot.
Ei kannatta alkaa taistelemaan mekaanikkojen kanssa.
Ksyriym Elitet ovat 400 euron hintaluokassa. Taidan laittaa romuksi muutaman vuoden käytetyt.
Pysyyhän valmiskiekot hyvin pitkään rihdassa jos ei sitten satu mitään vahinkoa kuten tässä oli tapahtunut.

Kukaan ei ole vieläkään kertonut miksi niitä alokamaisia virheitä rihtauksessa sitten sattuu niin paljon ja joista tälläkin palstalla on lukuisia esimerkkejä.

fsol77m
15.08.2011, 20.58
Monissa nykyaikaisissa takakiekoissa on 24-20 pinnaa takana, joka vaati siitä rihtausta/jännityksen tasausta.
Kaikki kiekot jotka ovat minun kiikarissani ova juuri tälläisiä (Campagnolo, Shimano, DT Swiss, Mavic, Fulcrum).

no pitääkö sitä tahallaan sitten ostaa sellaisia 20pinnaisia tms mitkä menee koko ajan rikki.. osta suosiolla 30-36pinnaisia niin rupeaa kestämään :D

Rollo Tomasi
15.08.2011, 21.07
Raportista en tiedä, mutta mittari oli käytössä Velosportissa, kun rihtautin uudempaa Zippin 404 takakiekkoani. Pysynyt vireessä sen jälkeen muutaman vuoden.

Ai mikä uudempi zippin kiekko? Ensimmäistä Zippiäni ei eka ammattilainen onnistunut kolmella yrittämällä kasaamaan siten, että pinnat pysyivät kireällä ja kiekko rihdissä edes yhtä lenkkiä. Seuraava yrittäjä kiristi niin, että pinna korkkasi poks kehästä toisella lenkillä. Jotenkin tuntuu, et mittarista ois voinut olla heillä jotain hyötyäkin hienovireisen vaiston lisäksi...

Eihän noi tietty niin kalliita vahinkoja asiakkaalle ole et tarvis välttämättä vaivautua. :)

Velosportissa vaihdatin katkenneen pinnan myös tänä kesänä Citecin kuitukiekkooni hyvän kokemuksen rohkaisemana ja ainakin vielä on pelannut hyvästi.

DeLillo
15.08.2011, 21.08
Joo, en ole mekaanikko. Muista en tiedä. Enkä ole pinnankireysmittareita vastaan, itsellänikin on sellainen.

Kiekot ovat silti vain kiekkoja. Ja huono mekatsu tekee huonoa jälkeä mittareiden kanssa ja ilman.

Pyöräpummin Ksyriumit hajosivat kuvauksen perusteella siksi, että pinna oli saanut osumaa ja vääntynyt. Hieman myöhemmin kiekko sitten hajosi mutta pinnoja ei mennyt poikki. Miten kiekko siis hajosi? Nippeli tuli vanteesta läpi? Navan laippa repesi? Pinnankireysmittarilla kiekossa ollutta ongelmaa ei kyllä olisi voinut selvittää, varsinkaan jos kiekko säilyi suorana (kuten kuvauksesta ymmärsin) pinnan vääntymisestä huolimatta.

NoNo
15.08.2011, 21.14
........

Oletetaan että kiekossa on 24 pinnaa ja aikaa menisi 10 minuuttia niin yhden pinnan mittaaminen ja kirjaaminen ottaisi silloin noin 25 sekunttia.
Sivu- ja pystyheittojen kirjaaminen ei ole niin tärkeä koska ne ovat näkyvissä. Sen sijaan vaikka sivu- ja pystyheitot olisivatkin kunnossa saattaa jännitykset olla olennaisesti pielessä.
.......

Nuo heitot on kylläkin aika oleellisia. Paljonko on paljon ? Sallitaanko es. 0.5mm heitto vai enempi ? Onkohan DIN tms standardia olemassa näille ? Onko pinnojen kireydelle olemassa speksiä ? Palstalla on joitain lukuja esitelty (ne joilla on mittari olemassa), mutta onkohan ne luvut juuri oikeat ? Voiko vähempi/enempi olla parempi ? Tähän asti on riittänyt kun itse on kiristänyt jos on tarvetta ollut. Tekniseltä kannalta ymmärrän tuollaisen raportin, mutta sen tekeminen fiksusti ottaa aikaa enempi kuin sen 10 minuuttia. Jos nyt edes puolessa tunnissa saisi aikaiseksi kun on pelit ja vehkeet. Voisi kuvitella että valmiskiekoissa tuollainen tulisi mukana kun tehtailla lienee laitteet joilla mittausten tekeminen on suht. vaivatonta ? Mutta paikallisen kyläsepän harteille en tuota pistäisi. Tai minä en ainakaan siitä olisi valmis maksamaan.

dILETANTTI
15.08.2011, 21.16
Sheldon vainaa kehotti kuuntelemaan sävelkorkeuksia, jotta tulee tasainen kireys.

nure
15.08.2011, 21.18
Mistähän sä sellaista kuvittelet että niitä virheitä sattuu niin paljon? En ainakaan itse ole moista kuullut... Eihän sulla mitään ongelmaa ole jos et tuota kalliimmilla kiekoilla aja, jutuista päätellen kuvittelin aivan jotain muuta...

Ohiampuja
15.08.2011, 21.19
Ei kai se kovin paljoa aikaa veisi. Jos raportin hinta on suurusluokkaa 10 euroa niin ei se tässä hintaluokassa paljoa merkitse...
Mielenkiintoinen kysymys kun sitä hiukan pohdiskelee. Itse kun töissä joskus sorvailen erilaisia mittaus- ja käyttöönottopöytäkirjoja, niin kyllä niiden vastaanotto on aika kirjavaa. Toiset ei välitä niistä mitään ja sitten toiset takertuu mitättömiin pikku asioihin, joilla ei ole mittauksen tai sen luotettavuuden kanssa mitään tekemistä.

Voisin kuvitella että pyöräkorjaamoissa niiden lappujen tulkkaamiseen voisi mennä enemmän aikaa kuin itse rihtaamiseen. :) Ja toisekseen rahaa vastaan luovutettujen mittapöytäkirjojen pitää olla jo jonkun laatuisia ja dokumentoituja joten aika kallis ja raskas siitä systeeminä tulisi...

Mutta harrastajana (ja pilkun viilaajana) olen joskus itsekin miettinyt mittaussysteemiä omille, itse kasatuille kiekoille. :)

PHI
15.08.2011, 21.43
Mulla on heittokellollinen tensiometri ja pinnakireyksien tarkistamiseen ja lukemien kirjaamiseen menee n. 5 sekuntia per pinna. Kaverin kirjatessa nopeammin.
Itse en voi kuvitellakaan rakentavani kiekkoja ilman kunnon tensiometriä. Rihtauspukistakin löytyy kellot sekä sivu- että pystyheitolle...ja myös jarrulevyille.

Heitoista hieman: Kyllä tuollainen 0,5mm on järkyttävän suuri heitto. Laatukehälle tavoitearvon tulee olla alle 0,1mm.

Pyöräpummin kanssa täysin samaa mieltä siitä, että olisi hienoa, jos kiekonrakentaja voisi antaa setin mukana hieman kirjallista dokumenttia pinnojen kireyksistä ja kehän suoruudesta.
Ainakin itse ostavana osapuolena arvostaisin paljon moista palvelua, varsinkaan kun tuosta ei juurikaan lisävaivaa koituisi.

Pekka L
15.08.2011, 21.44
Hupaisaa juttua, puolin ja toisin.

Onhan tuollainen mittapöytäkirja nyt lievästi sanottuna yliampuvaa. Mutta siinä mielessä asia kyllä pitää paikkansa, että tuollaisten Ksyriumin kaltaisten kiekkojen rihtaamiseen vaadittavaa osaamista ei löydy edes joka toisesta pyöräkorjaamosta.
Maalaisjärkeä saa käyttää, vaikka Helsingissä asuisikin.
-Velosportin kaltainen kilpapyöriin erikoistunut liike, varmasti löytyy osaamista.
-Mummiksia korjaava Pena jossain sivukujallla, en välttämättä veisi rihdattavaksi.

Mä tossa just reilu kuukausi sitten laitoin seurakaverin ksyrren kuntoon kun paikallinen korjaaja ensin suoristi sen pariin otteeseen. 300km ajoa ja se oli taas valmis suoristettavaksi. Kireydet oli ihan päin persettä ja pystyheittoon ei ollut puuttunut ollenkaan.
Nyttemmin on pysynyt suorana, oli vissiin tuuria matkassa:)

Pyöräpummi
15.08.2011, 21.47
Joo, en ole mekaanikko. Muista en tiedä. Enkä ole pinnankireysmittareita vastaan, itsellänikin on sellainen.

Kiekot ovat silti vain kiekkoja. Ja huono mekatsu tekee huonoa jälkeä mittareiden kanssa ja ilman.

Pyöräpummin Ksyriumit hajosivat kuvauksen perusteella siksi, että pinna oli saanut osumaa ja vääntynyt. Hieman myöhemmin kiekko sitten hajosi mutta pinnoja ei mennyt poikki. Miten kiekko siis hajosi? Nippeli tuli vanteesta läpi? Navan laippa repesi? Pinnankireysmittarilla kiekossa ollutta ongelmaa ei kyllä olisi voinut selvittää, varsinkaan jos kiekko säilyi suorana (kuten kuvauksesta ymmärsin) pinnan vääntymisestä huolimatta.

Ymmärsit suurinpiirtein oikein.
Aluperin todennäköisesti etukukiekko oli nostanut ylös oksan joka sitten meni takakiekon pinnojen väliin. Yksi pinna oli silminnähden nippelin läheisyydestä väärässä.
Tästä syystä kävin sitä mekaanikolla näyttämässä. Hänen mielestään se oli kunnossa. Eikö tälläistä muka voi korjata taikka havainnoida?

Mäessä kiekko sitten vaan meni niin paljon pois rihdasta että se ei enää mahtunut edes pyörimään.

Nyt kun tarkemmin havainnoin sitä niin juuri se iskun saanut pinna olikin mennyt poikki. En huomannut aluksi sitä koska katkoskohta oli reilusti nippelin sisällä.
Jälkeenpäin voi olla viisas että tuollaisen iskun saanut pinna olisi pitänyt vaihtaa ennen ensimäistäkään polkaisua.

Mielestäni se mittari kuuluisi jokaisen urheilukiekkoja korjaavan verstaan valikoimaan. Ymmärrän kyllä että symmetrisen kiekon hyvä mies saa kuntoon ilman mittareita. Kuitenkin monet nykyaikaiset kiekot ovat assymetrisiä joissa eri puolilla olevissa pinnoissa on eri jännitteet. Myös puolaus on erilainen puolelta toiselle. Sitten vielä nämä jännitteet vaihtelee valmistajasta toiseen. Kaiken lisäksi jännitteet ovat suurempia kuin perinteisissä 32 pinnaisissa.
Näitä mielipiteitä saa vapaasti kritisoida, koska en ole mikään asiantuntija.

Kiitos vuoropuhelusta! Nyt päästiin taas eteenpäin.

NoLogos
15.08.2011, 21.48
Ihan "puuhastelijana" muutamia kiekkoja kasaillut ja rihtaillut kaikki loput käsiini osuneet, omat ja vieraat kiekot, niin tärkeintä ihan maalaisjärjellä ajateltuna on että pinnat olisivat samassa kireydessä jotta paine jakautuu tasaisesti.
Kireydestä en osaa sanoa, ihan kokeilemalla kahta pinnaa puristaen ja pinnan sointua kuunnellen laitellut kireydet.
Ainakin ihan 32-36 pinnaset "perus"vanteet jotka ovat hyvässä kunnossa reunaltaan niin 0,1mm heitolle ihan helppo virittää, tosin ilman kelloa ei alle 0,3mm heittoa helposti edes näe.

NHB
15.08.2011, 21.50
Sheldon vainaa kehotti kuuntelemaan sävelkorkeuksia, jotta tulee tasainen kireys.

Itse uskon kyllä enemmän korviani kuin jotain väkisin ulostettua raporttia. "Soittamalla" pienetkin erot pinnojen kireydessä selviävät muutamassa sekunnissa. Neuroottisimmat pystyvät tekemään tämän vaikka joka lenkin jälkeen ja vaikka kesken pidempää lenkkiä.

no pitääkö sitä tahallaan sitten ostaa sellaisia 20pinnaisia tms mitkä menee koko ajan rikki.. osta suosiolla 30-36pinnaisia niin rupeaa kestämään :D

Hienosti ovat kestäneet Shimanon 16/20-pinnaiset mun 90 kilon alla. Kohta 10 000 km on mennyt pinnoihin koskematta. Halpismaaleina noiden kasaamisen hoitavat varmaan koneet ja sokeat yksikätiset palkatut kiinalaiset riisipalkalla. Kun lukee, kuinka moni joutuu rihtailemaan parin tuhannen välein noita 28+ pinnaisia muutaman tuhannen välein, niin ei tuota voi kovin huonona suorituksena voi pitää.

NHB
15.08.2011, 21.59
Ymmärsit suurinpiirtein oikein.
Aluperin todennäköisesti etukukiekko oli nostanut ylös oksan joka sitten meni takakiekon pinnojen väliin. Yksi pinna oli silminnähden nippelin läheisyydestä väärässä.
Tästä syystä kävin sitä mekaanikolla näyttämässä. Hänen mielestään se oli kunnossa. Eikö tälläistä muka voi korjata taikka havainnoida?

Vie pinnat johonkin NDT-puljuun ja pyydä parin kolmen eri menetelmän särötarkastukset, niin homman pitäisi selvitä. Raportitkin saat tuolta automaattisesti.

Pyöräpummi
15.08.2011, 22.17
Vie pinnat johonkin NDT-puljuun ja pyydä parin kolmen eri menetelmän särötarkastukset, niin homman pitäisi selvitä. Raportitkin saat tuolta automaattisesti.

Meinaatko ettei silmämääräistä pysty päättelemään että juuresta vääntynyt pinna olisi mahdollisesti saanut niin suurta tärskyä että on suuri mahdollisuus se pitäisi vaihtaa? Varsinkin kun voin todistaa että siellä on oksa käynyt.

Mielestäni te otatte hiukan liian vakavasti näitä asioita. Olen mielelläni väärässä kun vain joku sen osoittaa. Sehän merkitsee että pystyn oppimaan jotain uutta. Täytyy myös myöntää että olen väärässä silloin tällöin.

Säälin kuitenkin niitä ihmisiä jotka eivät ole koskaan väärässä. Hehän eivät opi mitään ja tekevät samat virheet uudestaan.

Pekka L
15.08.2011, 22.27
Mielestäni te otatte hiukan liian vakavasti näitä asioita.

:)

NHB
15.08.2011, 23.02
Meinaatko ettei silmämääräistä pysty päättelemään että juuresta vääntynyt pinna olisi mahdollisesti saanut niin suurta tärskyä että on suuri mahdollisuus se pitäisi vaihtaa? Varsinkin kun voin todistaa että siellä on oksa käynyt.

Säälin kuitenkin niitä ihmisiä jotka eivät ole koskaan väärässä. Hehän eivät opi mitään ja tekevät samat virheet uudestaan.

Eiköhän ole täysin ymmärrettävää, että nippelin juuresta taittunut pinna katkeaa helposti. Jos mekatsu tai asiakas eivät tätä ymmärrä, niin silloin voi käydä niin traagisesti kuin nyt kävi. Kannattaa huomata, etteivät raportit ja rihtaaminen auta millään tavalla tässä. Ongelma oli vääntyneessä pinnassa, joka olisi pitänyt vaihtaa. Jännitykset ja heitot saattoivat olla täysin rajoissa. Tarkinkaan tukimusraportti ei pelasta jos tutkitaan väärää asiaa. Mutta edelleenkin, mikset vain kuuntele pinnojen kireyttä? Jos et usko korviasi, niin tallenna ääni koneelle. Eiköhän aika helpolla jostain löydy FFT-softa, jolla piirrät taajuuden spektriksi.

Pyöräpummi
15.08.2011, 23.49
Eiköhän ole täysin ymmärrettävää, että nippelin juuresta taittunut pinna katkeaa helposti. Jos mekatsu tai asiakas eivät tätä ymmärrä, niin silloin voi käydä niin traagisesti kuin nyt kävi. Kannattaa huomata, etteivät raportit ja rihtaaminen auta millään tavalla tässä. Ongelma oli vääntyneessä pinnassa, joka olisi pitänyt vaihtaa. Jännitykset ja heitot saattoivat olla täysin rajoissa. Tarkinkaan tukimusraportti ei pelasta jos tutkitaan väärää asiaa. Mutta edelleenkin, mikset vain kuuntele pinnojen kireyttä? Jos et usko korviasi, niin tallenna ääni koneelle. Eiköhän aika helpolla jostain löydy FFT-softa, jolla piirrät taajuuden spektriksi.

Se mistä se pinna on mennyt katki on . Tämä kohta on aika syvällä nippelissä. Arvaukseni on että äkillinen veto on vaurioittanut pinnan sen ohuimmasta kohdasta joka mahdollisesti on jo jollain tavalla oli väsynyt 10 tuhansien kilometrien väsytyksestä. Ksyrren nippeleissä on ulkopuolella kierteet ja varaosapinnat tulevat niin että siinä on nippeli mukana ja sitä ei voi poistaa pinnasta.

Täytyy myöntää että olet teknisesti sivistyneenpi kuin minä.
Siksi aina luenkin tarkkaan mitä kirjoitat.
Ymmärrän mitä tarkoitat mutta kyllä minulla menisi soinnillisen havainnoin yksityiskohdissa aikaa. Sitä en kiistä etteikö sekin olisi hyvä menetelmä.

Ongelmahan näissä pinnajutuissa on se että niihin törmää niin harvoin että se taito ehtii unohtua eikä tulee rutiinia. Siksi jättäisin ne mielellään ammattilaisen murheeksi, joka askartelee niiden parissa melkeinpä päivittäin.

Kiekon jännistyraportti on paljon laajempi kysymys kuin tämä minun halpojen Ksyrrien pinnan katkeaminen. Siihen tosissaan ei sillä ole suoraa yhteyttä.

Eikös liike voisi ennemminkin nähdä mahdollisuutena mainostaa omaa erinomaisuuttaa ja nyhtää rahaa asiakkailta sillä että rihtauksen mukana (kalliimmat kiekot) tulee myös pinnojen jännistyraportti.

Mitä siihen suoruuten tulee niin ei se täydellinen suoruus välttämätöntä ole.
Tietääkseni Lightweightin hiilarkiekoissa on aina jonku verran heittoa johtuen valmistusmenetelmästä. Niissähän ei sitten ole nippeleitä vaan vaurion satuttua ne pitää lähettää tehtaalle korjattavaksi (ainakin oli ennen).

NHB
16.08.2011, 00.11
Ymmärrän mitä tarkoitat mutta kyllä minulla menisi soinnillisen havainnoin yksityiskohdissa aikaa.

Eikös liike voisi ennemminkin nähdä mahdollisuutena mainostaa omaa erinomaisuuttaa ja nyhtää rahaa asiakkailta sillä että rihtauksen mukana (kalliimmat kiekot) tulee myös pinnojen jännistyraportti.

Ei sitä sointia kovin syvällisesti tarvitse analysoida. Jos pinnojen sointitaajuus kuulostaa samalta, niin jännitykset ovat silloin samat. Hankalinta lienee päättää, että kuinka ison eron soinnissa sallii. Kannattaa muistaa, että ihmiskorva havaitsee hyvin pieniä eroja tuollaisessa vertailussa. Tarkkuus on helposti riittävä.

Raportteja kaipaavat kalliimpien vanteiden omistajien lukumäärä lienee Suomessa noin yksi. Tuon kokoiselle kohderyhmän vuoksi liikkeet tuskin kovin suuriin panostuksiin alkavat.

plr
16.08.2011, 01.47
Asiakkaan näkökulmasta suppeakin korjaus/huoltoraportti antaisi huollosta ammattimaisen kuvan. Vertailun vuoksi auton vuosihuollosta tulee sellainen aina. Esimerkiksi kun asiakas hakee pyöränsä huollosta ja kysyy mitä sille on tehty ja löytyikö vikoja, kassalla maksun vastaanottajan "Kai sille on jotakin tehty" on todella vakuuttavaa.

Joskus taannoin meni maastopyörästä muutaman kerran yksittäisiä pinnoja poikki. Korjautin kiekkoa pyöräliikkeessä ja toisella tai kolmannella kerralla tuli mieleen, että joko kiekko tai korjaus on huono. Tuohon aikaan en tiennyt kiekon rihtaamisesta mitään, joten en osannut sanoa kummasta oli kyse. Päädyin lopulta ostamaan uudet kiekot. Ja vaikka vika saattoi hyvin olla myös kiekkojen laadussa, en enää vie yhtäkään kiekkoa kyseiseen liikkeeseen korjattavaksi.

Olen kerran ostanut kokonaisen pyörän saksalaisesta nettikaupasta. Kiekossa oli oman käsitykseni mukaan laakereissa hieman klappia, joten lähetin kiekon takaisin myyjälle, uusi kun oli. Se tuli takaisin huollettuna lyhyen kuvauksen kera. Kuvauksessa sanotaan, että takakiekko on keskitetty ja varmistusmutteri on kiristetty. Huoltokuvauksessa lukee huollon suorittajan nimi. Ei varmaan mennyt minuuttia enempää huollossa tuon kirjoittamiseen, mutta asiakas sai jonkinlaisen varmuuden, että kiekolle on annettu muutakin kuin valohoitoa.

Jottei menisi liian totiseksi, niin eihän se kiekon korjaaminen nyt niin vaikeata ole:

http://www.youtube.com/watch?v=HI8tDjDZK54&feature=related

;) :D

Antti Salonen
16.08.2011, 02.17
Niin tulee, ja tuo on kiekkoa kasatessa ihan hyvä taktiikka jännityksen tasaamiseen - Paitsi jos kuuluu niihin ihmisiin, joilla ei ole yhtään sävelkorvaa. Tuo ei vain yksinään ole hyvä keino oikean jännityksen hakemiseen ellei rakenna kiekkoja aina samoista osista. Oikea jännitys riippuu kehästä ja eripaksuiset pinnat soivat eri korkeudella.

Mulla on sellainen kuva, että moni ammattilainen ei käytä mittareita koska jonkinlainen kiero ammattiylpeys tuntuu tulevan esteeksi. Koska ennenkin on pärjätty ilman (eli luultavasti ei tiedetty mittareista mitään) pärjätään jatkossakin, koska kiekkoja on tullut kasattua jo satoja ellei tuhansia. Tasalaatuisuuteen olen valmis uskomaan tuollaisen ammattilaisen tapauksessa, mutta hyvään laatuun en.

Ja se ironia tässä on edelleenkin se, että mittarilla ja kärsivällisyydellä huolellinen harrastelija rakentaa heti ensimmäisellä yrittämällä sekä suorat että suorana pysyvät kiekot. Olen itse rakentanut reilut 15 paria kiekkoja, joilla on yhteensä ajettu karkeasti 150 tkm. Niitä ei ole tarvinnut oikoa eikä yhdestäkään kiekosta ole katkennut tietääkseni yhtäkään pinnaa.

OJ
16.08.2011, 06.32
0,1 mm on hyväksyttävä heitto laadukkaalle kasatulle kiekolle? Jokusen kiekon olen joutunut kasaamaan ja on siellä joukossa ihan hyvä läjä ns. laadukkaampia merkkejä. Useampi kalliimpi kiekko on myös tullut tsekattua ennen pyörän luovutusta tai rihdattua kun heittoa on kuitenkin tullut. Vielä ei ole sattunut kohdalle 0,1 mm heittävää kiekkoa. Joku 24 pinnainenkin kiekko voi olla aivan täydellinen ennen pinnojen kiristystä, mutta yli 100 kilon kireydellä vanne heittää jokaisen pinnan kohdalla. Vähemmillä pinnoilla ton huomaa paremmin. Ehkä mun kohdalle ei vaan ole vielä sattunut laadukkaita vanteita.

Meidän päämekaanikko ei mitään mittareita käyttänyt, mutta ei myöskään rakentanut kalliimpia kiekkoja tai oikonut kalliimpia kiekkoja kovin kauaa. Loistava perusmankeleiden huoltaja, mutta maantiekamat eivät oikein natsanneet. Ja tietty fillareiden kasaamisen tarkastamisessa aivan lyömätön. Jos kalliimpia kamoja liikkuu 1-3 per päivä, niin perusmankelit ovat kuitenkin se leipä ja voi sekä lauantaimakkara sen leivän päällä.

Jos mun pitäisi hinnoitella kiekkosetin kireys- ja heittoraportti, niin kiekkosetille tämä maksaisi 50€. Hintaan kuuluisi ilmaiset rihtaukset ja vähintäänkin alennetut korjaushinnat niin kauan kuin jarrupinta kestää. Eli kiekkosetin kasaaminen raportin kanssa maksaisi 130€.

Paapaa
16.08.2011, 09.58
Sanoisin, että tässä tapauksessa olisi paras hankkia välineistö itselle ja opetella rihtaus. Näin voi varmistua työn laadusta ja saa itse mitattua haluamansa asiat haluamallaan tarkkuudella. Se vie aikaa ja vaatii alkuinvestoinnin, mutta saapahan nukkua yönsä rauhassa.

Ohiampuja
20.12.2011, 22.04
Latasin kännyyn "gStrings -kitaranvirittimen", ajatuksena käyttää sitä pinnojen mittaamiseen. :)

Mutta en saa siitä oikein mitään järkevää irti, samaa pinnaa kun naputtelee, niin joka kerta se kertoo eri Herzit.

Mikähän tuossa meni pieleen? Onko kukaan testannut kitaraviritintä pinnojen mittaukseen?

H. Moilanen
21.12.2011, 07.40
Antaako toi softa edes kitarasta vakiohertsejä?

Vilhelm V
21.12.2011, 07.59
Latasin kännyyn "gStrings -kitaranvirittimen", ajatuksena käyttää sitä pinnojen mittaamiseen. :)

Mutta en saa siitä oikein mitään järkevää irti, samaa pinnaa kun naputtelee, niin joka kerta se kertoo eri Herzit.

Mikähän tuossa meni pieleen? Onko kukaan testannut kitaraviritintä pinnojen mittaukseen?

Tehdäänpä testi. Ota sillä virittimellä 10-20 kpl koelukemia samasta pinnasta ja pistä lukemat tänne jakoon. Nähdään niiden perusteella minkälainen tilastollinen hajonta lukemille kertyy. Sen perusteella voidaan kenties lausua jotain siitä onko tuolla menetelmällä ja tuota softaa käyttäen mahdollista päästä tontille kireysmittauksissa. Yritä vakioida mittaustilanne mahdollisimman tarkkaan:
-kännykkä kiinni johonkin telineeseen tai vastaavaan
-pidä etäisyys mitattavaan pinnaan mahdollisimman vakiona
-käytä pinnan soittamisen mahdollisimman samalla tavalla toistettavissa olevaa tapaa

Jan
21.12.2011, 21.38

Muistan nähneeni tästä maininnan ulkomaiden foorumeilla. Perusvika taitaa olla se, että kiekon pinna ei tuota riittävän puhdasta ääntä työkalullesi. Normaalin harmonisen ylä-äänisarjan sijaan siinä on säröä ja rinnakkaisia ääniä.

Korva (jos) sitä on, on aivan olennaisesti parempi vertailemaan häliseviä ääniä.

A.M.®
21.12.2011, 21.44
Olisko noin, että toisiaan vasten (esim 3 yli puolatuissa) nojaavat ei anna puhdasta ääntä?

Vilhelm V
22.12.2011, 07.51
Mistä ihmeestä on peräisin ajatus, että +30 pinnaiset kiekot ovat jotenkin kestävämpiä? Ehkä joskus aikojen alussa kun pinnojen ja kehän laatu saattoi heitellä paljonkin, mutta nykyään on valmistusmenetelmät ja laadunvalvonta merkkikiekoissa sitä tasoa että virheitä ei pitäisi tulla. Olen vakaasti sitä mieltä, että mitä vähemmän vannetta pilataan rei'ittämällä sitä, niin sitä tukevampi kehä. Toisaalta kun on vähemmän pinnoja, ei tarvitse käyttää niitä hiuksenohueksi ohennettuja venyviä ja kiertyviä pinnoja, vaan voi käyttää tukevampaa kampetta ilman että paino pompsahtaa älyttömyyksiin.

Tätä aihetta koskevat perusasiat on käyty läpi Jobst Brandtin kirjassa, the Bicycle Wheel. Kannattaa vilkaista aluksi sivut 35-36. Kiekkoihin vaikuttavat voimat on käyty eritellen läpi sivuilla 13-32.

Tässä linkki ao. kirjaan pdf-muodossa: http://www.icelord.net/bike/thebicyclewheel.pdf

zeizei
22.12.2011, 09.00
Olisko noin, että toisiaan vasten (esim 3 yli puolatuissa) nojaavat ei anna puhdasta ääntä?

Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun puhutaan taajuuteen perustuvasta mittauksesta. Jos on ylipuolattu niin se taajuushan riippuu aika pitkälti siitä, missä kohtaa pinnat risteävät, mikä ei varmaankaan ole täysin sama kohta jokaisella pinnalla. Sointimielessä kun se pinnan pituus on vain se yhtäjaksoinen pätkä, mikä ei kosketa mihinkään. Tähän perustuu ainakin mm. kitaran, basson, jousisoitinten jne. soittaminen.

Vai onko tuo risteämiskohta kuitenkin riittävän lähellä jokaisessa pinnassa joten, jos taajuus on sama niin kireydet ovat kuitenkin riittävän lähellä toisiaan.

H. Moilanen
22.12.2011, 12.17

Sointitaajuuteen vaikuttaa jännitys. Pinnassa jännitys on eri keskellä ja päissä (harvemmissa tapauksissa sama), jolloin pinna ei soi puhtaasti (kuten esim. kitaran kieli). Kuten yllä todettua, tuo softa ei kykene erottamaan jotakin tiettyä harmoonista sointia kaiken hälyn seasta.

JackOja
22.12.2011, 12.32
Näistä sointitaajuuksista tuli mieleen kun yksi ajoporukan hemmoista huomasi jokunen vuosi sitten, että joitain takakiekon pinnoja oli hieman löysällä. Silloinen vävyehdokas oli sopivasti kitaramiehiä ja joulunvietossa tjsp. oli viritysmittarikin mukana niin kiristivät kiekon kaikki pinnat samalle taajuudelle :eek:

Eihän se kiekko sitten kauaa kestänytkään kun pinnoja alkoin napsua poikki yksitellen :rolleyes:

Mr.Auer
22.12.2011, 17.53
Ainakin tällä tavalla voisin tarkastaa että ne ovat valmistajan antamissa jännitystoleransseissa. Ei kiinnostaisi alkaa itse rihtaamaan. Se on sellaista työtä mihin pitäisi hankkia rutiinia.

Palstan mekatsut, sano on vapaa!

Osta oma, mutta älä osta tota monen sadan mittaria, vaan tää varmaankin halvin mutta toimiva:
http://www.parktool.com/product/spoke-tension-meter-tm-1

Tommosen olen itselleni ostanu - ja ei noita mittareita oo läheskään joka pajalla. En tiedä miksi, minusta se on ihan kätevä väline ja sitte ainakin kalibroituu se näppituntumakin kun saa jotain vertailukohtaa ton mittarin käytöstä. Varsinkin se pinnojen keskinäisten jännitysten erojen huomaaminen pelkillä näpeillä on vähän haasteellista. Kuten joku mainitsi yllä, eri materiaalit ja eri paksuiset pinnat soi myös vähän eri korkeudella samassa jännityksessä.

Mukana tulee taulukko mistä voi deflektiolukeman, pinnan materiaalin, muodon (litteä / pyöreä / ohennettu) ja paksuuden perusteella oikeasta sarakkeesta katsoa kireyden. Tota kun hetken käyttelee niin aika sujuvasti mittailee kaikki pinnatkin. Kasatessa katson ne myös samaan kireyteen, ja jos on ihan mahottomia eroja vanhassa kiekossa, ni löysää reippaasti ensten ja sitten kiristelee huolella, välillä rihtailee heitot pois ja sitte taas tsekkailee.

Ei aina tosiaan ihan samaan saa, uudella laadukkaalla kehällä ja pinnoilla kylläkin. 10% sisään pitäs päästä mieluusti, ja varmaan joku 80-100 kilon jännitys ainakin tarttee saada. Jos on tiedossa mitä kehä ja nippelit kestää niin sitten lähemmäs sitä maksimia, max. 120 kilon paikkeille omia kiekkoja vetäny jos on holkitettu ja muuten tukeva vanne.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7131 80 ekiä kustantaa näemmä.

Käytän myös korvakuuloa karkeaan arviointiin, ja jos mittarilla on kaikki samassa kireydessä, niin on se äänikin aika lähellä joka pinnalla (per puoli).

Omat kiekot (kasatessa tai rihdatessa) hieron kyllä niin huolella kun vaan kykenee, ja aikaakin siinä menee. Mieluusti asennuskaljat vasta homman jälkeen...

Mulla on sellainen kuva, että moni ammattilainen ei käytä mittareita koska jonkinlainen kiero ammattiylpeys tuntuu tulevan esteeksi. Koska ennenkin on pärjätty ilman (eli luultavasti ei tiedetty mittareista mitään) pärjätään jatkossakin, koska kiekkoja on tullut kasattua jo satoja ellei tuhansia. Tasalaatuisuuteen olen valmis uskomaan tuollaisen ammattilaisen tapauksessa, mutta hyvään laatuun en.

Ja se ironia tässä on edelleenkin se, että mittarilla ja kärsivällisyydellä huolellinen harrastelija rakentaa heti ensimmäisellä yrittämällä sekä suorat että suorana pysyvät kiekot. Olen itse rakentanut reilut 15 paria kiekkoja, joilla on yhteensä ajettu karkeasti 150 tkm. Niitä ei ole tarvinnut oikoa eikä yhdestäkään kiekosta ole katkennut tietääkseni yhtäkään pinnaa.

Jotain tämmöstäkin siinä voi olla taustalla...
(en minäkään peruskiekkoja rihdatessa käytä mittaria, sitten kylläkin jos on joku erityinen syy - painava kuski tms ja halutaan kiekko mahdollisimman kireelle jne)

Ja jos ostan valmiskiekot kaupasta, niin katson ne kyllä heti ensimmäiseksi läpi kotona, mittarin kanssa ja suoraksi, ja leipoo huolella ettei jää pinnoja kierteelle. Naurettavan löysiä on joskus nuo ns. perustason kiekot tehtaalta tullessaan...ja varsinki sitte kun niillä ajaa hetken.

Jani73
22.12.2011, 18.29
Noita parkin mittareita saa Turusta 71€.

http://www.bikeshop.fi/index.php/ekauppa/3/product_group/7810.html

Mr.Auer
22.12.2011, 18.41
Ok, hyvä tieto. Sieltä vaan tilaamaan.

Antti Salonen
23.12.2011, 00.17
Eli vähemmän pinnoja ja tukevampi kehä = enemmän pinnoja ja keveämpi kehä. Samaan lopputulokseen siis päästään kahta tietä.
Yleisesti ottaen noin. Tosin jos muut parametrit eivät muutu, saadaan lisäpinnoilla aina jäykempi kiekko. Mutta ei kiekon sivusuuntainen joustavuus ole mun mielestä ongelma kunhan se ei osu jarrupaloihin putkelta ajattaessa.

Toisekseen suuremmalla pinnamäärällä sama vanne ei mene yhtä kieroksi jos yksi pinna pamahtaa poikki. Tosin - Kun kesällä 18-pinnaisesta etukiekostani hajosi yksi alumiininippeli, oli se toki kiero mutta kuitenkin ajettavassa kunnossa ilman, että jäljellä olevia pinnoja piti säätää. Vanne on 470-grammainen alumiinikehä, eli ei mikään erityisen järeä.

Stan Koziatek ei ilmeisesti lue Brandtia: "The walls of lightweight aluminum rims are too thin to support concentrated forces from spoke nipples directly".
Kai holkittamattomia mutta silti kestäviä vanteita on tehty aika paljon. Brandtin oletus on se, että vanteessa on perinteinen tuubivanteen tai matalan avovanteen profiili. Sellaisia kaikki vanteet taisivat olla silloin, kun Brandt kirjoitti kirjansa. Moni nykyinen alumiinivanne on profiililtaan V:n muotoinen siten, että seinämävahvuus on reikien kohdalla suurempi.

Toisaalta myös herkästi halkeavia holkitettuja vanteita on tehty ihan riittävästi. Eli tärkeintä on se, että vanteen valmistaja osaa asiansa ja kiekon kasaaja seuraa valmistajan ohjeita pinnojen kireyden suhteen.