PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fox 36 vanilla r.

xc-pyöräilijä
11.08.2011, 09.20
Minkälainen keula tuo on? joustoa siis 160mm ja jos oikein ymmärsin tuo on öjlykeula? Onko keula yhtä hyvä kuin jokin 160mm ilma keula? Olen tämmöinen kevyt nuori ( alle 70kg ) niin toimiiko tuo hyvin myös kevyillä kuskeilla. Ja ilmakeulojahan voi säätää ilmalla, öljyssähän se on vaikeampaa jos edes voi?

Kokemuksia?

Musashi
11.08.2011, 09.24
Jousikeulahan tuo näyttäisi olevan. Laadukaskin. Oikeanlaisella jousella toimii varmasti tuommosella huonostisyöneelläkin.

http://www.foxracingshox.com/bike/10/forks/36_VAN/R

zeizei
11.08.2011, 09.27
Tuossa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=40120) kanssa keskustelua kierrejousi- ja ilmakeulojen eroista. Alkuperäiselle kysyjälle myös vinkkiä vanhojen aiheiden hakuun. Foorumin oma haku on aivan susi, mutta googlella löytyy aika hyvin asiaa kirjoittamalla esim. tässä tapauksessa näin: site:fillarifoorumi.fi jousi ilma. Ja vastaavasti muilla hakusanoilla ;)

nilsson
11.08.2011, 09.40
Öljykeuloja lähes kaikki ovat. Jousi voidaan toteuttaa ilmalla tai kierrejouselle. Eli jousen jäykkyyttä säädetään ilmalla tai vaihtamalla jousta, öljyllä taas voidaan vaikuttaa vaimennusominaisuuksiin.

tomibert
11.08.2011, 09.53
Öljykeuloja lähes kaikki ovat. Jousi voidaan toteuttaa ilmalla tai kierrejouselle. Eli jousen jäykkyyttä säädetään ilmalla tai vaihtamalla jousta, öljyllä taas voidaan vaikuttaa vaimennusominaisuuksiin.

... ja jossain määrin kierrejousikeulan "jäykkyyteen voi" vaikuttaa myös jousen esijännitystä säätämällä, näin ainakin tuossa kysytyssä Fox 36 VAN R:ssä.

Fox 36 VAN on erinomainen jousikeula, mutta kuraisemmissa olosuhteissa sen huoltovälit kannattaa pitää lyhyinä jotta liukuputket eivät lähde kulumaan ennenaikaisesti. Keulan vasemmassa jalassa on kierrejousi ja voiteleva öljykylpy, oikeassa jalassa joko vaimenninpatruuna sekä voiteluun öljykylpy (vanhemmat 160mm R-mallit ja kaikki RC2-mallit) tai öljykylpyyn perustuva avoin vaimennin (jotkut uudet 180mm mallit).

- Tomi

xc-pyöräilijä
11.08.2011, 15.46
Okei. Mutta onko ihan jäykkä tämmöiselle kevyelle. Siis se vakio jousi. Kannattaako katsella ihan muita pyöriä, joissa on tuo ilma ratkaisu? Ettei tule ostettua tuommoista ja sitten se joustaa sen pari-kolme senttiä ja jää ihan turhaksi tuo loppu? Ja miten paljon tuossa on säätömahdollisuuksia ja mitä ne ovat?

drop
11.08.2011, 15.50
Retail keuloissa tulee mukana kolme jousta, pehmeä normaali ja jäykkä. Jousen vaihtaminen on helppo homma, nuppi irti, uusi jousi ja nuppi kiinni.

Van R keulassa on säätönä vain paluuvaimennuksen määrä, ja esijännitys. RC2 malleissa paluuvaimennuksen lisäksi myös nopea ja hidas sisäänpäin vaimennus. Nykyisin taitaa olla vielä joku malli jossa on vain paluuvaimennus, hidas vaimennus ja lukitus.

Retail keula tarkoittaa siis semmoista joka on tullut Foxilta ihan loppukäyttäjille myytäväksi. Välillä halvimmat tarjoukset voivat olla OEM keuloja, eli semmoisia jotka on myyty jollekin pyörävalmistajalle, ja he ovat myyneet osan niistä eteenpäin kaupoille (kannattaa varmistaa siis kauppiaalta tuleeko mukana niitä jousia).

PaH
11.08.2011, 16.00
Ja jos noista dropin mainitsemista kolmesta vieteristä ei löyty sopivaa, niin sarjaan löytyy vielä yksi noita löysempi (x-soft) ja
yksi jäykempi (x-stiff) jousi. Jos keula on 2010-mallinen tai vanhempi niin jousien saatavuus on hyvä eikä hintaa oo kun ~30ekua.
2011-mallisiin oma jousensa ja niiden saatavuus on hiukan hakusessa vielä. Mulla painoa on ~70kg ja toi x-soft jousena -
jos olet enempikin alle 70kg niin voipi soft olla jäykähkö

edit: jos keulassa on sama jousi joka sinne on OEM-toimituksessa sisälle laitettu, on se medium eli suht varmaan turhan jäykkä.
Nuo vieterit erottaa toisistaan värikoodauksesta jos jousen pääsee näkemään.

xc-pyöräilijä
11.08.2011, 16.05
Tässä tapauksessa on kyse pyörästä, jossa on kyseinen keula. Ei siis taida tulla mitään jousia. Mutta miten on nyt tuon keulan kanssa että pitääkö olla 90 kiloinen että se toimii? Ymmärtääkseni öljykeulat ovat pintaherkempiä, mutta ilma sopii paremmin kevyille? voi säätää paineet ihan itse. Mutta tässä tapauksessa se tarkoittaisi siirtymistä 140mm joustavaan ilmakeulaan, jossa on tämä 2-position. Ja se on kuulemma huonompi kuin esim yksiasentoinen foxin 140mm joustava keula?

Ja mikä tuossa vakiona tulee?

xc-pyöräilijä
11.08.2011, 16.09
Pyörä on siis radonin slide ed 7.0 : http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-ED-7-0_id_15905_.htm

juu-zo
11.08.2011, 16.10
On olemassa ilmakeuloja ja kierrejousikeuloja, ei öljykeuloja.

xc-pyöräilijä
11.08.2011, 16.11
no kierrejousikeula sitten. Anteeksi tietämättömyyteni. :D

drop
11.08.2011, 16.17
Tossa pyörässä on todenäköisesti sisällä se "normaali" jousi. On mahdollista että joudut vaihtamaan pehmeään, tosin myyjältähän voisi kysyä löytyykö heiltä moinen suoraan?

Muistelen että kun mulla oli taannoin Van RC2 niin itse 70kg painoisena vaihdoin pehmeän jousen sisälle.

xc-pyöräilijä
11.08.2011, 16.19
hmm... Alkaa mennä vaikeaksi. Saakohan niitä suomesta ja pystyyköhän joku vaiihtamaan sen.

No testaan tuon pyörän fillariosa.fi: llä kun menen helsinkiin. He tilasivat juuri tuommoisen testipyöräksi. Onko eri kooissa eri jouset sisällä?

drop
11.08.2011, 16.37
Kannattaa kysyä fillariosalta, ovat osaavaa porukkaa ja juttelevata mielellään tuotteistaan.

mehukatti
11.08.2011, 16.42
Fillariosa.fi varmasti vaihtaa keulaan painollesi sopivan jousen tarvittaessa (mainitse asiasta erikseen), jos ostat sieltä Radonin. Mutta usein valmistajat ovat laittaneet pyöriin eri jäykkyiset jouset pyörän koon mukaan. Eli pienessä koossa tulee kevyempi jousi kuin isossa koossa.

Itsok
11.08.2011, 16.44
Varmaan myös vaihtaavat sulle sopivan jäykkyyksisen jousen keulaan. Noin kevyellä kuskilla kolme vakiojousta on luultavasti liian jäykkiä. Itse käytän 95 kilosena vakio-soft jousta Elkan vaimentimella varustettuna. Ennen Elkaa käytössä oli medium jousi.

Keula on nyt aika hyvä, mutta alamäkitouhuihin voisi olla ehkä parempi vaihtaa medium jousi...

jtt
11.08.2011, 16.48
Kaapataampas/jatketaan vanhaa aihetta, kun omakin asia (ainakin osittain) liittyy kyseiseen keulaan. Uusi projekti on keulaa vaille valmis, ja ajattelin vielä kysellä neuvoja, että lopputulos on varmasti foorumin pravdan mukainen. :p

Eli keulaksi on tulossa joko Foxin Van 160, tai ilma/jousi Lyrik Mission Control vaimennuksella. Float on poissa kaavioista, kun niitä ei halvalla tunnu löytävän, ja Talasta en usko tarvitsevani. Mutta mitenkä noi vaihtoehdot yleisesti vertautuu keskenään, olisiko joku ylivoimaisesti paras/huonoin? Foxit nyt näyttävät olevan hieman kalliimpia, jos niikseen tulee. Ja olisiko 100-200 euron lisäpanostus kannattava Foxin RC2 Fit malliin tai Lyrikien DH patruunoihin? Paljon riippuu tietenkin ajotyylistä ja kuskista sekä muutenkin taitaa pahasti mennä mielipidekysymyksiksi, mutta kysellään nyt kuitenkin...

xc-pyöräilijä
11.08.2011, 17.03
Nyt on laitettu fillariosalle viestiä. Odotetaan vastausta innolla :D

Ja jottei syytetä off topicista niin kannatan foxin keuloja. Ja vielä ilma keuloja.

Itsok
11.08.2011, 17.22
Tähän mennessä paras keula, jolla olen ajanut on ollut Foxin Van Elkan vaimenninpatruunalla.
Foxin ilmakeuloista en ole tykännyt, mutta varsinaisesti kokemusta on ainoastaan F100RLC:stä.
Nähtävästi Lyrik kierrejousella ja DH patruunalla on todella hyvä myös. Koskaan en ole moista kuitenkaan koittanut.

Juha Jokila
11.08.2011, 18.10
Mitenkäs tuo Lyrikin DH-patruuna eroaa siitä toisesta kierrejousellisesta?

drop
12.08.2011, 08.45
Mitenkäs tuo Lyrikin DH-patruuna eroaa siitä toisesta kierrejousellisesta?

Toisessa (perinteinen Mission Control) on se lukitus blow off venttiilillä joka on aina vähän päällä, ja vähentää herkkyyttä. Tuossa DH-patruunassa on myös parannettu virtauksia paluuvaimennuksessa. Ihmiset ovat myös poistaneet niitä lukituksia jälkikäteen (jolloin koko ominaisuus häviää) joka parantaa ilmeisesti herkkyyttä aika paljonkin.

Mulla oli Van36 RC2 ennen nykyistä Lyrikkiä, eikä tämä Lyrik mielestäni häpeä tuolle ollenkaan. Ostin tämän ilmajousella ja vaihdoin itse kierrejousen tilalle, suosittelen ottamaan suoraan kierrejousella. Poikkeuksena tuolle jos on jotenkin liian korkea keskiö, niin ilmajousi lyö helpommin alkumatkan läpi jolloin keskiö päätyy alemmaksi. Toki samalla hyödyllisesti käytettävää joustomatkaa on vähemmän (lisäksi se on vielä progressiivisempi lopuksi jolloin sieltä jää taas sentti / pari käyttämättä.

Joka tapauksessa tuossa ei voi mennä pieleen. Ota halvempi / paremman värinen...

tomibert
12.08.2011, 09.02
Jos aikoo huoltaa keulan itse, on syytä huomata että keuloissa on isoja eroja: Rock Shoxit ovat poikkeuksetta yksinkertaisia huoltaa ilman kalliita erikoistyökaluja. Vai ovatko "isot keulat" kuten Lyrik ja Totem jotenkin ratkaisevasti erilaisia?

Foxin vanhemmanmallinen FIT-patruuna (http://service.foxracingshox.com/consumers/Content/Service/Forks/36VAN/36VAN_RC2.htm) vaatii jo enemmän aikaa ja viitseliäisyyttä uudemmasta inverted FIT-versiosta (http://service.foxracingshox.com/consumers/Content/Service/QuickTech/011InvRC2FullServProc.htm) puhumattakaan. Miksiköhän siitä on pitänyt tehdä noin järkyttävän monimutkainen? Ja Elka-patruunaa ei kaiketi voi avata kotona ollenkaan....

- Tomi

Tmh
12.08.2011, 09.06
Jos aikoo huoltaa keulan itse, on syytä huomata että keuloissa on isoja eroja: Rock Shoxit ovat poikkeuksetta yksinkertaisia huoltaa ilman kalliita erikoistyökaluja. Vai ovatko "isot keulat" kuten Lyrik ja Totem jotenkin ratkaisevasti erilaisia?
- Tomi

Samaa perus Rokkaria huollon puolesta. Very simple.

drop
12.08.2011, 09.47
Joo, kyllä Lyrikin avaaminen onnistui hyvin tämmöiseltä tumpeloltakin, tosin en siinäkään uskaltanut kajota vaimennuspatruunan sisälle. :D

Juha Jokila
12.08.2011, 11.11
Toisessa (perinteinen Mission Control) on se lukitus blow off venttiilillä joka on aina vähän päällä, ja vähentää herkkyyttä. Tuossa DH-patruunassa on myös parannettu virtauksia paluuvaimennuksessa. Ihmiset ovat myös poistaneet niitä lukituksia jälkikäteen (jolloin koko ominaisuus häviää) joka parantaa ilmeisesti herkkyyttä aika paljonkin.

Mulla oli Van36 RC2 ennen nykyis

Joka tapauksessa tuossa ei voi mennä pieleen. Ota halvempi / paremman värinen...
Lyrik löytyisi noin 650 €:lla paristakin paikasta, mutta hyllyssä ei missään. 2012 mallikin oli
jo hinnoteltu. Onko missään parempia tarjouksia? Mitään hirmu alekampanioita ei liene odotettavissa varastosaldojen vähäisyydedtä päätellen.

drop
12.08.2011, 13.25
CRC ja Probikeshop.com myyvät 1.5" kaulaputkella halvemmalla, tosin eivät taida olla tuolla DH vaimennuksella.

drop
12.08.2011, 13.26
http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/33992/RockShox_Lyrik_RC2DH_Coil_Forks_2011

xc-pyöräilijä
12.08.2011, 16.44
Sain tänään viestiä fillariosalta ja he pystyvät vaihtamaan siihen keulaan "löysemmän" jousen. Löysin on musta, mutta mikä tuo asteikko on? painan siis 65 kg.

Onko tämä oikeassa? http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/08/eng/forks/36/36_van.htm

Tämän mukaan minulle oikea jousi olisi violetti/liila.

sakuvaan
12.08.2011, 17.11
65kg kalsarit päällä vai ajokamat + reppu päällä?

Itsok
12.08.2011, 19.20
Tarvittava jousen jäykkyys riippuu monesta asiasta. mm kuskin painosta, pyörän geometriasta, ajomaastosta ja -nopeudesta sekä vaimentimen toiminnasta ja mieltymisistä. Nämä sopivasti yhdistettynä mulla on 95 kilosena purppura jousi (!).
Sulle varmasti sopiva on musta tai jossain tapauksessa purppura.

znood
12.08.2011, 20.24
Tänään tuli kyseinen keula postiluukusta ja tytyy sanoa että vakiona joutuu laittamaan liikaa vaimennusta että olis hyvä painavalle kuskille.
Esijännityksen säädöllä vaan pilaa kaiken.

Eli parempi oli jos keula olisi siten vakiona progressiivisempi että voisi käyttää vaimennusta pintaherkkyyden säilyttämiseksi.

xc-pyöräilijä
12.08.2011, 21.05
Painan 65kg siis normivaatteet päällä. Siihen tulee se parikiloa lisää. Eli musta jousi? pitää vain sanoa sitten fillariosan asentaessa se. Pyörä jossa se on kiinni on siis radon slide ed 7.0.

sakuvaan
12.08.2011, 21.43
Tänään tuli kyseinen keula postiluukusta ja tytyy sanoa että vakiona joutuu laittamaan liikaa vaimennusta että olis hyvä painavalle kuskille.
Esijännityksen säädöllä vaan pilaa kaiken.

Eli parempi oli jos keula olisi siten vakiona progressiivisempi että voisi käyttää vaimennusta pintaherkkyyden säilyttämiseksi.

Ööö, eihän Vanissa voi säätää mitään muuta kuin reboundia ja pre-loadia?

Jos sisäänmenon vaimennuksia haluaa muuttaa menee shimmaushommiksi

Itsok
12.08.2011, 21.54
Tai vaihtamalla jämäkämpiä öljyjä sisään. R-malli taitaa olla vielä öljykylvyllä?, joten ei ole edes kovin monimutkainen juttu.

kyprok
12.08.2011, 21.56
Lyrik löytyisi noin 650 €:lla paristakin paikasta, mutta hyllyssä ei missään. 2012 mallikin oli
jo hinnoteltu. Onko missään parempia tarjouksia? Mitään hirmu alekampanioita ei liene odotettavissa varastosaldojen vähäisyydedtä päätellen.

Oletko kysynyt tarjousta Lyrikistä fillariosasta? Itse sain sieltä varsin kilpailukykyiseen hintaan kun tarjousta pyysin ja pienellä lisämaksulla (materiaalit) kyseinen keula vielä shimmitettiin sopimaan paremmin itselle (omalle painolle). Käsittääkseni Lyrikin 2011 ja 2012 -mallien ainoa ero on Compression -nuppien muotoilu? Itse olen ollut erittäin tyytyväinen vieteri Lyrikkiin (RC2DH) jonka sieltä keväällä ostin. En sitten tiedä onko koko euroopan maahantuojalla kuinka paljon tavaraa varastossa kun mallisto on juuri vaihtumassa 2012 -vuosimallin tuotteisiin.

Joo, kyllä Lyrikin avaaminen onnistui hyvin tämmöiseltä tumpeloltakin, tosin en siinäkään uskaltanut kajota vaimennuspatruunan sisälle. :D

Mielestäni fillariosan huollot ja hinnoittelu olivat varsin tervetullut tuulahdus nykyisille markkinoille. Jos ei pelkkiä voiteluöljyjä vaihda niin en itse ainakaan jaksa nähdä vaivaa vaimennuspuolen tai perushuollon säätämisen kanssa. Tietty jos osaa itse ja jaksaa tehdä niin hyvä niinkin.

Nonih, tulipa tästä oikein kunnon palopuhe kyseisen putiikin hyväksi :D

znood
12.08.2011, 22.28
Ööö, eihän Vanissa voi säätää mitään muuta kuin reboundia ja pre-loadia?

Jos sisäänmenon vaimennuksia haluaa muuttaa menee shimmaushommiksi

Ei voi säätää ei, mutta r-puolen vaimennuksella voi saada aikaan sitä että keula ei sorra niin paljon alle ja on muutenkin ylihidas.

Jäykemmät öljyt ... HMMM .
Itsok tiedätkö mitä ölppää tuola on vakiona ?

sakuvaan
12.08.2011, 22.42
No jos laittaa liikaa reboundin vaimennusta niin lopputulos on huono, se pakkautuu kasaan ja vaimennus ei toimi oikein.

zippo
12.08.2011, 23.26
@saku.Word
Ölppää?Talvikelille muutetaan viskositeetit .Shimmauksenlla se vaimenninpuoli saadan kohdalleen.
Fox 36 r avoimella öljykylvyllä oli hyvä keula.

H. Moilanen
13.08.2011, 07.20
Itsok tiedätkö mitä ölppää tuola on vakiona ?
7,5W on Foxin vakio öljy.

sakuvaan
13.08.2011, 10.32
Ja muistetaan että 7.5w joltain muulta valmistajalta on ihan erilaista ominaisuuksiltaan mitä jokun muun valmistajan 7.5 on :)

Iko
13.08.2011, 14.32
7,5W on Foxin vakio öljy.

FOX servicen taulukossa näyttäis suositus olevan suurimmalle osalle keuloista 10w... Onkos tässä nyt joku kompa, joka ei mulle avaudu? :o

Juha Jokila
15.08.2011, 00.55
CRC ja Probikeshop.com myyvät 1.5" kaulaputkella halvemmalla, tosin eivät taida olla tuolla DH vaimennuksella.
Tulee kalliiksi jos runkokin pitää vaihtaa. ;) Nicolai Helius FR ottaa 1 1/8" putken ja valmistaja suosittaa enintään 150 mm keulaa. Vanha 140 mm Pike tuntui ajoitain aavistuksen lyhyelle. Mää luulen, että 160 mm Lyrik U-turnilla sopis parhaiten, mutta sitä mallia ei ole löytynyt vielä mistään hyllystä. Bike-Components (http://www.bike-components.de/products/info/p29743_Lyrik-RC2L-Coil-U-Turn-Federgabel-Modell-2012-.html) olis halvin tällä hetkellä 629 €, mutta odottamaan voi joutua kuukausi kaupalla.

DH malli sopu hintaan 640 € Bike24 (http://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=1;product=19978;page=3; menu=1000,2,121;mid=0;pgc=0):stä. Tämä 170 mm alkaa olemaan aika pitkä.

tai topikkiin paremmin sopiva Fox 36 Van 160 mm Winstanleysiltä (http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/43804/Fox_36_VAN_160_RC2_QR20_Forks_2012) 849 £.

Mitkä mahtaa olla akseli-kruunu mitat näille?

Ei pysty päättämään.

Itse asiassa mulla on kolme maasturia ja haluaisin vaihtaa ne kaikki kahteen uuteen. Uudessa olis 1,5" leekeri ja keulan valinta olis niin paljon helpompaa. Nih - ja toine olis 29" tapper...

Itsok
15.08.2011, 07.50
545 mm a-c taitaa olla 160 mm:n Fox 36 -keuloille

Juha Jokila
15.08.2011, 09.05
545 mm a-c taitaa olla 160 mm:n Fox 36 -keuloille
Rokkarin kuvasta (http://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/user_spec_lyrik.pdf):
Lyrik 160 mm a-c 545 mm
Lyrik 170 mm a-c 555 mm
ja vertailun vuoksi vanha:
Pike 140 mm a-c 518 mm

drop
15.08.2011, 13.40
Tulee kalliiksi jos runkokin pitää vaihtaa. ;) Nicolai Helius FR ottaa 1 1/8" putken ja valmistaja suosittaa enintään 150 mm keulaa. Vanha 140 mm Pike tuntui ajoitain aavistuksen lyhyelle. Mää luulen, että 160 mm Lyrik U-turnilla sopis parhaiten, mutta sitä mallia ei ole löytynyt vielä mistään hyllystä. Bike-Components (http://www.bike-components.de/products/info/p29743_Lyrik-RC2L-Coil-U-Turn-Federgabel-Modell-2012-.html) olis halvin tällä hetkellä 629 €, mutta odottamaan voi joutua kuukausi kaupalla.

DH malli sopu hintaan 640 € Bike24 (http://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=1;product=19978;page=3; menu=1000,2,121;mid=0;pgc=0):stä. Tämä 170 mm alkaa olemaan aika pitkä.

tai topikkiin paremmin sopiva Fox 36 Van 160 mm Winstanleysiltä (http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/43804/Fox_36_VAN_160_RC2_QR20_Forks_2012) 849 £.

Mitkä mahtaa olla akseli-kruunu mitat näille?

Ei pysty päättämään.

Itse asiassa mulla on kolme maasturia ja haluaisin vaihtaa ne kaikki kahteen uuteen. Uudessa olis 1,5" leekeri ja keulan valinta olis niin paljon helpompaa. Nih - ja toine olis 29" tapper...

Taitaa TFTuned myydä van'iä samaan hintaan kuin winstanleys, palvelu hieman eri luokkaa. Tftunedilla tulee kai mukaan vielä palvelu jossa purkavat ja kasaavat keulan ennen toimitusta jolloin Foxin (ja rokkarin) huono laadunvalvonta ei pääse haittaamaan. Floatissahan saisit lyhennettyä keulan haluamallesi pituudelle, joten voisit laittaa 150mm nykyseen pyörään, ja vaikka 180 (jos valitset oikean) sitten seuraavaan.