PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uudet hipopedalit ja kengät

Pyöräpummi
08.08.2011, 14.02
Kengät on aika loppu ja tekee mieli uusia pedaleja.

Dura-Ace 7900 on korkealla koska mitään niin kestävää ja stabiilia on vaikeaa löytää. Painoa näillä kuitenkin löytyy 248 g. Käyttökokemukseni Ultegra-pedaleista ovat hyvin positiiviset.

Speedplay:ssä on omat houkutuksensa kuten 8 mm stack height ja alhainen paino, mutta raportit ovat ristiriitaisia. Sanovat että tulee hot spotteja, mutta ne saattavat olla myös kiinni siitä miten polkee.
Klossitkin ovat sellaiset että ne vaativat suojukset mentäessä sisälle.
Polkimet nähtävästi eivät toimi ilman jatkuvaa voitelua.

Time I-Click on myös kiinnostava mutta raportit eivät ole siinäkään rohkaisevia. Toivottavasti tulee uusittu malli mahdollisimman pian.

On muita hyviä pedaleja kuten Look, mutta ne rankkaatuvat pois liian korkean stack heightin ansioista.

Todennäköisesti odottelen vielä syksyn Las Vegasin ja Friedrichshafenin messujen antia ja päätän sitten vasta.

Sidiä tekisi mieli mutta postimyynnissä hintsusti ilmoittelevat minkälainen ruuvireijitys kyseisessä kengässä on kulloinkin on.
Dura-Ace:n polkimiin on helppo ostaa "Dura-Ace" kengät. Kuitenkin niitä "custom fit":tejä pidän humpuukina.

Kaikki kokemukset otetaan mielenkiinnolla vastaan!

TuH
08.08.2011, 15.31
Sidiä tekisi mieli mutta postimyynnissä hintsusti ilmoittelevat minkälainen ruuvireijitys kyseisessä kengässä on kulloinkin on.

Nyt teet kyllä ongelman asiasta, jossa ei ole mitään ongelmaa. Kaikissa Sidin maantiekengissä on sama kolmen reiän Look/SPD-SL-kuvio. Senhän nyt pitäisi vakio kaikissa maantiekengissä, ellei kyse ole jostain Speedplay-spesifisestä mallista.

viller
08.08.2011, 15.36
Jaa että Speedplayt vaatii jatkuvaa voitelua ja lämpömuokattavat kengät on kokeilematta humpuukia. Ei kait siinä sitte mittää :)

VesaP
08.08.2011, 16.07
Sanovat että tulee hot spotteja, mutta ne saattavat olla myös kiinni siitä miten polkee.

Mitä spotteja? Itse en ole huomannut mitään ihmeellistä ajaessani? Nuo hotspotit kait pitäs tuntea jossain jotenkin?

Klossitkin ovat sellaiset että ne vaativat suojukset mentäessä sisälle.

Täh?

Klonksuttelee kantapäillää niin ei tule damagea? Mutta totta, itse ennen käytin Timen polkimia niin niiden "muovi"klossit oli satakertaa käytännöllisemmät. Ei naarmuttaneet parkettia. Näillä Spiidplein klosseilla jos erehtyy varpaillaan kääntymään kengät jalassa niin se on kolo parketissa.

Polkimet nähtävästi eivät toimi ilman jatkuvaa voitelua.

Eikös kaikkia polkimia ole syytä voidella välillä? Mutta joo, tuo perkeleen öljy on vittumaisin piirre mielestäni näissä polkimissa. Sotkee saatana joka paikan! Vaikka kuinka pyyhkii polkimen puhtaaksi niin sieltä sisuksista tulee uutta öljysotkua polkimen pinnalle ja sitä on sit jokapaikassa. Pyörää kantaa niin jo on satavarmasti polkimen kuva sääressä. :mad:

Mutta noi Nano-Zerot on IHANAN kevyet! Ja klossitkin kevyemmät muistaakseni mitä Timen RXS sarjan muoviklossit! :cool:

Edit: Ainiin, ja kengistä. On olemassa universumissa vain yksiä pyöräkenkiä, SIDEJÄ. Muut ovat turhaa humpuukkia!!

Samu Ilonen
08.08.2011, 18.10
Bont S1+ Speedplay Zero Ti ?

Matalin, kevein,jäykin,poljin ei tapa polvia, kenkä oikeasti lämpömuokattava, varaosat hyllystä, kengän kulutuspalat ruuveilla vaihdettavissa....

Hot spottit kyllä korreloi kengän ongelmia, ei polkimen.

Mihail
08.08.2011, 20.33
Täältä myös ääni bont+speedplay yhdistelmälle. Olen ollut tyytyväinen investointiin.

J_K
08.08.2011, 21.42
Täältä myös ääni bont+speedplay yhdistelmälle. Olen ollut tyytyväinen investointiin.

+1, olen myös tyytyväinen bont+speedplay yhdistelmään, ajoa takana noin 4500km ja trainerilla about 50h.
Näen speedplay polkimien rasvauksen helppouden vaan etuna. Klossin-suojia en ole käyttänyt kun kävelymatkat on olemattomat, liukkaat ne on tosin kerrostalon portaissa ilman suojia.
Ainut "ongelma" mikä noissa polkimissa on tullut vastaan on tuo VesaP:n mainitsema akselilta tuleva rasva jolla sitten sotkee helposti itsensä ja vaatteet.

Pyöräpummi
08.08.2011, 23.48
Erittäin hyviä näkökohtia!

Speedplayssä on hyviä puolia, mutta tuo öljy on hiukan ongelmallinen.
Pyöräilytekstiilit ovat kalliita ja enkä haluaisi niiden suttaantuvan.

Yritän malttaa katsoa messujen yli josko sieltä tulisi jotain uutta.

Samu Ilonen
09.08.2011, 07.05
Sitä rasvaa ei normaalisti tule ulos loputtomiin mutta meillä on usein tapata prässätä meillä lisää rasvaa liikkeessä varmuuden vuoksi. Aluksi ylimääräinen tulee ulos mutta ei pitemmän päälle. Tietty jos tykkää enempi siitä miten joissakin Ranskaisissa polkimissa on homma hoidettu että laakerit klappaa kuukaudessa niin onhan sekin tapa joka ei sotke edes alussa.

En minäkään ole käyttänyt kävelysuojia kun asun omakotitalossa mutta kerrostaloportaissa niitä on siitä käyttää, muuten saattaa tulla persliukua alas...

znood
09.08.2011, 08.39
onko se hot spot tämä ?
http://www.elainlaakariin.fi/koiran-hot-spot-eli-kostea-ihotulehdus/

Shamus
09.08.2011, 09.19
Eilen paistettu... tänään ajettu ja hyväksi todettu!

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/254724_2081879959540_1021308552_32331552_3159947_n .jpg

VesaP
09.08.2011, 10.37
Eilen paistettu... tänään ajettu ja hyväksi todettu!

Hyvältä näyttää! On kuin olisi joulukinkku uunissa kärisemässä!

Mutta ko kämppä täynnä jo about uuseja Sidejä melkein aamutohveleita myöten, ei raaski vaihtaa merkkiä... Toisaalta sanoin samoin kyllä aikoinaan noiden Timen polkimien kanssa ja niin se vain nyt löytyy pyöristä Spiidpleitä vain (poislukien CC:n Ritcheyt). :rolleyes:

Edit: Tarviiko Spiidplein klosseja rasvata? Itse olen ollut huomaavinani että ne vaatii TF2:sen suhautusta säännöllisesti tai alkavat kitistä ja narista polkiessa. Eli pelkkä akselin ja laakereiden rasvaus ei riitä...kait. Sekin sotkee toki itse poljinosaa jos klossit on öljyssä. Toki pyyhin ylimääräisen öljyn pois aina rasvauksen jälkeen.

Raijkaard
09.08.2011, 10.52
Itse olen tipautellut pari tippaa PTFE:tä klosseihin aina aika ajoin. Itse pedaaliin Park Toolin laakerirasvaa. En ole huomannut tekstiilien likaantumista tai tahrimista. Mulla on tapana sipsutella ihan sukissa ulos ja laitan popot jalkaan vasta lähdössä, on ne sen verran liukkaat kivirappuilla - en tosin aja sateella, joten sukat pysyvät kuivina.

viller
09.08.2011, 11.20
PTFE-pitoista drylubea niihin klossien jousiin tosiaan suositellaan käyttöohjeessa laitettavan. Pari tippaa kun pistää vieterin väliin ja antaa hetken kuivua niin ei edes pahasti polkimia sotke. Laakerit tuli omista Zeroista rasvattua ensimmäisen kerran n. 25000 kilometrin jälkeen. Hiukan oli ennen rasvausta laakereissä väljää mutta eipä ainakaan sotkenut :) Rasvaprässi on varmasti kätevä mutta polkimen avauskin rasvausta varten on aika yksinkertainen operaatio.

robink
09.08.2011, 12.26
PTFE-pitoista drylubea niihin klossien jousiin tosiaan suositellaan käyttöohjeessa laitettavan. Pari tippaa kun pistää vieterin väliin ja antaa hetken kuivua niin ei edes pahasti polkimia sotke. Laakerit tuli omista Zeroista rasvattua ensimmäisen kerran n. 25000 kilometrin jälkeen. Hiukan oli ennen rasvausta laakereissä väljää mutta eipä ainakaan sotkenut :) Rasvaprässi on varmasti kätevä mutta polkimen avauskin rasvausta varten on aika yksinkertainen operaatio.

Itse olen hoitanut laakereiden rasvauksen normaalilla apteekista löytyvällä ruiskulla, ja todennut toimivuuden hyväksi. :cool:

Pyöräpummi
10.08.2011, 17.49
Suurimmassa osassa kengissä on säätöhärpäke esimmäisessä remmissä.
Omassa käytössäni saattaisi hyvin riittää yksinkertainen "tarrakiinnitys", joka nyt säästäisi hiukan painossa.
Soveltuisiko tämän tyylinen kenkä maantiepyöräilyyn?
http://www.bont.com/cycling/products/Triathlon/sub-8/overview.html

järppä
10.08.2011, 18.23
Suurimmassa osassa kengissä on säätöhärpäke esimmäisessä remmissä.
Omassa käytössäni saattaisi hyvin riittää yksinkertainen "tarrakiinnitys", joka nyt säästäisi hiukan painossa.
Soveltuisiko tämän tyylinen kenkä maantiepyöräilyyn?
http://www.bont.com/cycling/products/Triathlon/sub-8/overview.html

Uusimmassa TriathlonPlus -lehdessä on lyhyt kenkätesti ja tuo on toki siellä mukana. Pari lyhyttä lainausta arviosta, kun en viitsi sitä kokonaan referoida: "offer exceptional performance, but sacrifice comfort to get it" ja "Phenomenally stiff, ultralight performance but uncomfortable on foot and wallet." ja "it's very hard to tension evenly". Suositeltiin lähinnä lyhyisiin sprintteihin, ja useimat testaajat valittivat hot spotteja jopa alle tunnin. Ko. testin luokitus: Performance 4/5, Value 3/5, Overall 3/5.

Toinen huomioitava juttu on se, että tuossa kuten useimmissa muissa triathlon -kengissä on melko avonainen etuosa, joten kengänlämmittimille voi löytyä aika paljon enemmän käyttöä kuin normaalin maantiekengän kanssa. Itse en ostaisi triathlon -kenkää yleiskengäksi maantiepyöräilyyn. Omakohtaista kokemusta tästä kengästä ei siis ole, mutta triathlon -kengät kaapista kyllä löytyy muiden SIDien vierestä.

Pyöräpummi
31.08.2011, 16.53
Olisikohan mahdolliset pedalit Iclic2 Titan Carbon (http://www.time-sport.com/rang-2012-pedals.1.0.idc.4.html)?
Luusi että Iclic:n ongelmat olisi korjattu tässä.
Dura-Acet varmaan kestäisivät pidempään, mutta kyllä nämä ovat kevyet.

Kenkäongelma on ratkaistu Lorica- ja Vernice-tekonahalla varustetuilla jalanvahvikkeilla.

Pitää vaan odottaa vielä mitä uutta tulee.

jaksu
31.08.2011, 19.10
Miksi ei Lookit?

Pyöräpummi
31.08.2011, 20.50
Miksi ei Lookit?

Look-polkimet ovat varmasti hyviä. Kuitenkin kun tarkastellaan kengän pohjan etäisyyttä akselista (stack height) niin järjestys on 1. Time, 2. Shimano, 3. Look. No, kitinälaakereilla varustetut Speedplayt ovat omassa luokassaaan. Vista kammet/pedalit ovat täysin lyömättömia, mutta niitä ei ole vielä saanut BB86-keskiaukkoon.

Vista laittaa laakerit kammen sisään, joka on mielestäni paras systeemi, mutta niiden kaupallistaminen ontuu. Shimano yritti sitä mutta he laittoivat liian pienet laakerit.
Vistan laakerit ovat aivan toista kokoluokkaa.

Bianchirookie
24.02.2012, 13.56
Look-polkimet ovat varmasti hyviä. Kuitenkin kun tarkastellaan kengän pohjan etäisyyttä akselista (stack height) niin järjestys on 1. Time, 2. Shimano, 3. Look. No, kitinälaakereilla varustetut Speedplayt ovat omassa luokassaaan. Vista kammet/pedalit ovat täysin lyömättömia, mutta niitä ei ole vielä saanut BB86-keskiaukkoon.

Vista laittaa laakerit kammen sisään, joka on mielestäni paras systeemi, mutta niiden kaupallistaminen ontuu. Shimano yritti sitä mutta he laittoivat liian pienet laakerit.
Vistan laakerit ovat aivan toista kokoluokkaa.

Olikos sinulla tietoa tuosta Stack-korkeudesta?

DA
I-Click, tämä ilmeisesti 13mm
SPlay, 3 reikäiseen kenkään asennettuna

BR

TuH
24.02.2012, 15.52
Olikos sinulla tietoa tuosta Stack-korkeudesta?

DA
I-Click, tämä ilmeisesti 13mm
SPlay, 3 reikäiseen kenkään asennettuna

BR

Look ilmoittaa Keo Blade -polkimiensa "Axle / Sole" -korkeudeksi 15,7 mm.

Bianchirookie
24.02.2012, 18.39
Vastaan itse itselleni, kun löysin tällaisen:

http://www.bicycling.co.za/list/road-pedals-reviewed?page=1

leecher
29.02.2012, 08.33
Kolmas kausi menossa Speedplayn zeroilla. Vaseliinia prässätty tasan yhden kerran. Itse en ole mitään sotkemis ongelmaa huomannut. Klossit olen puhdistellut ja voidellut TF2 muutamia kertoja kesässä. Ei ole ollut narinoita eikä kuumia pisteitä.