PDA

Näytä tavallinen näkymä : 140-150mm trail/enduro -fillari 1800-2500e

xc-pyöräilijä
30.07.2011, 13.50
joo, eli haetaan trail-enduro pyörää ( saa olla aika jyräkkäkin) joku 140-150mm.
pari vaihtoehtoa olisi, saa ehdottaa vapaasti. Hinta haarukka on 1800-2500 ( saa olla toki halvempikin, mutta ei mitään leluja)

1. Trek fuel ex 7: 2.300e, http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/mountain/singletrack_trail/fuel_ex/fuel_ex_7/#

2. trek fuel ex 8: 2,500 e, http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/mountain/singletrack_trail/fuel_ex/fuel_ex_8

3. Spezialized stumpjumper fsr comp, 2500e,

http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=52821&scid=1000&scname=Mountain

Ja onhan niitä monta muutakin merkkiä ja mallia, kokosin tuohon vain joknkun. Eikä ehdotuksia sitten että kun laitat vielä 300 niin saat sen ja sen. Ja sen pitää olla suomessa myytävä ja että sen voi koeajaa.

xc-pyöräilijä
30.07.2011, 13.53
siis nuo trekit ovat 120mm joustavia mutta menevät vielä. Mieluiten kyllä enemmän :DD

Musashi
30.07.2011, 17.33
Otappa yhteys Tatuun Mtb Centreen. Häneltä löytyy tuota enska-osastoa kyllä ja hyvään hintaan.

http://www.mtbcentre.fi/

Juskola
30.07.2011, 17.50
http://www.mountainbikeshop.fi/tarjoukset.html :ssä on Fuel EX 7 E 2000. Olisin ehdottanut heidän koeajopyöräänsä Stumpjumper FSR Eliteä (E 2700), tai ajamatonta Trek Remedy 8:ia (E 2600, http://www.trekbikes.com/int/en/bikes/mountain/technical_trail/remedy/remedy_8/). Varsinkin Remedy olisi aika päheä trail-pyssy, mutta menevät budjettisi yli.

Hannu S
30.07.2011, 18.31
MTB-centrestä 2012 Orange Five, (kuulemma olis jo saatavilla) ja se on siinä. Luulis että 2500€ lähtis se perusmalli aika helpostikin. En tiedä missä päin asut mutta ainakin pk-seudulla ja tampereen lähettyvillä niitä pääsee koeajamaankin aika hyvin.

xc-pyöräilijä
31.07.2011, 08.51
No katsotaan tuota orangea. Ja tuosta remedystä... Onko tuo 7 vielä ihan ok? seiska menisi vielä...Jos kasin haluaisi menisi ensi vuoden syksylle jopa...

Juskola
31.07.2011, 10.22
No katsotaan tuota orangea. Ja tuosta remedystä... Onko tuo 7 vielä ihan ok? seiska menisi vielä...Jos kasin haluaisi menisi ensi vuoden syksylle jopa...

Eikö nuo Mountain Bike Shopin tarjoukset olleet nimenomaan Remedy 8:sta? Niitä näkyi roikkuvan koukusta useita, kun viimeksi kävin liikkeessä. Toki jos kokosi on varsin suuri/pieni, niin sitä ei välttämättä löydy.

syklopaatti
31.07.2011, 14.00
Spezialized stumpjumper fsr comp, 2500e,

Tätä suosittelen lämpimästi. Kiipeää super hyvin. 74 asteen satulakulma auttaa asiaa paljon.

Masa87
05.08.2011, 18.00
Lainataanpas aihetta ja kysytään seuraavaa: Focuksen pyöristä kumpi runkokoko olis parempi tämmöiselle hukkapätkälle (pituus 180/sisäsauma 84cm) S vai M? Mallivaihtoehtoina tällä hetkellä Thunder ja Project.

Nappulakenka
05.08.2011, 18.17
Spezialized stumpjumper fsr comp, 2500e,

Tätä suosittelen lämpimästi. Kiipeää super hyvin. 74 asteen satulakulma auttaa asiaa paljon.
Vauhdilla ylös ja vauhdilla alas. Eipä tuo oma Stumppi ole vielä kertaakaan jättänyt kylmäksi :) Oikein mukava ja ketterä pyörä ajaa. Vielä kun saisi hissitolpan.. :rolleyes:

syklopaatti
05.08.2011, 18.25
Vauhdilla ylös ja vauhdilla alas. Eipä tuo oma Stumppi ole vielä kertaakaan jättänyt kylmäksi :) Oikein mukava ja ketterä pyörä ajaa. Vielä kun saisi hissitolpan.. :rolleyes:
Hommaa se hissitolppa. Joka pennin arvoinen. Spessun oma command post toiminut mulla ongelmitta.

Jooseppi
08.08.2011, 11.43
Mites Canyon Nerve AM-versio pärjää tässä porukassa, vai ollaanko jo kokonaan striven alueella?

zeizei
08.08.2011, 13.23
Fuel EX:stä sen verran, että lenkkipyöränä teknisessä maastossa kyllä hyvä ja nopea, mutta enduroon en suosittele vaikka nyt parin kauden kisoja itse olen tuollaisella kiertänytkin. Ominaisuudet ja geometria ei vaan riitä reippaampaan rymistelyyn. Agressiiviseen trailiajoon ja enduroon korkeintaan 68 asteen keulakulma ja vähintään 140mm joustoa molempiin päihin.

Kuten jo todettua niin Orangen Five kannattaa ainakin käydä kokeilemassa. Hinta ja laatu kohtaavat ilmeisesti liiankin hyvin kun enskakisoissakin alkaa joka kolmas pyörä olla tuollainen :rolleyes:

xc-pyöräilijä
08.08.2011, 18.21
Mikä orange five? noitahan on monta? ja mikä on uusien hintaluokka?

Iko
08.08.2011, 18.38
Runkohan on vitosissa sama, varustelutaso vain muuttuu/ paranee (S, Pro, SE). AM:ssa suurimpana erona 160mm keula, mutta menee budjettisi yli.
Kuten jo todettua, niin mailia Tatulle, selviää nuo hinnatkin! Ja toki muutkin vaihtoehdot Centren valikoimista. Näytti olleen demojakin myynnissä ;)

EDIT. Niin, Ässähän luultavasti mahtuu hintahaarukkaan hyvin, mahdollisesti keulapäivityksenkin kanssa.

tomibert
08.08.2011, 19.17

Täältäkin ääni uudelle Stumpille. En ole keksinyt siitä muita huonoja puolia kuin nykymuodin mukanaan tuoman erittäin matalan maavaran, johon totutteluun tuntuu ainakin itseltäni kuluvan kosolti aikaa. Ehkäpä sentin pidemmällä (150mm) keulalla voisi hieman parantaa tilannetta... hmmm :)

- Tomi

ps. varauksella voinee suhtautua myöskin uuden Stumpin vaijerien ja takajarruletkun reititykseen: keskiön alla on todella ahdasta, mutta onneksi takavaihtajan vaijerin voi helposti siirtää takahaarukan yläputkea pitkin kulkevaksi.

Prestige
08.08.2011, 19.21
Tätäkin voisi tuolta kannattaa kysyä. En tiedä lähteekö tuon sinun budjetin rajoissa, mutta aina voi kysyä ja jos lähtee niin aivan mahtava pyörä.

http://laajavuoribikepark.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-34

Täydet speksit on täällä

http://2011.konaworld.com/bike.cfm?content=cadabra

Musashi
08.08.2011, 21.11
Mikä orange five? noitahan on monta? ja mikä on uusien hintaluokka?

Laita nyt vaan kiltisti sille Tatulle meiliä Mtbcentre.fi:hin. Hän ne hinnatkin tietää paremmin.

Cayo
09.08.2011, 22.19
Mä oon nyt joo liikaakin pähkäillyt, että millainen pitäisi tuon ekan täysjouston olla. Vaihtareita nyt on ollut jo liiaksikin ja nyt tullut vielä noi 29:t sotkemaan ja hankaloittamaan.
Pyörä tulee todella sekalaiseen ajoon ja parhaiten viihdyn kyllä poluilla ja miellään saisi kiivetäkin hyvin. Alamäissä en ainakaan toistaiseksi ole juuri viihtynyt, tosin ekan täpärin jälkeen voi tilanne muuttua. Kisoihin en todellakaan ole osallistumassa, paitsi tuo Tahkon tapahtuma vois olla kokemisen arvoinen. Eli fillari joka toimis vähän kaikessa. Onko tosiaan näin että tähän on vastaus, spessun stumpjumper??? Stumpjumper on kyllä hieno ja se on varmaan mun seuraava pyörä, mut nyt maltan mielen hetkeksi ja katson vielä vähän vaihtareita.
Tuo yllä mainittu Orange on kyllä todella magee pyörä kaikkineen väri valikoimineen yms mutta kertokaas kokeneemmat, että tuleeko tuon pyörän ilot esiin vasta alamäkeen tultaessa. Luonnossa en ole nähnyt, mutta nettiä on nyt viime päivät tullut selailtua ja nyt tältäkin foorumilta sitten bongasin tuon pyörän.

juminy
09.08.2011, 23.32
Eihän se femma nyt mikään alamäkipyörä ole. Mulla on ihan sekalaisessa ajossa Alpine160 (170mm keula ja 160mm perä) ja onhan sillä tämmösen nössön haaska ajaa mäkiä alaspäinkin, mutta tulee tosta hyvä mieli muuallakin kuin loivassa alamäessä. Jyrkästä en uskalla ajaakaan. Onhan toi Orange ehkä vähän nolo, muttei yhtä nolo kuin Spessu. Onhan niitä toki aika monta muutakin vaihtoehtoa.

mehukatti
10.08.2011, 09.46
Mä voisin suositella Spessun Stumpjumper FSR Expert EVO:a. Se on kuin normi-stumpjumper, mutta sisältää paljon fiksuja muutoksia: loivempi ohjainkulma, tapered head tube, 15mm akseli edessä, 150mm joustoa edessä ja takana, kahen rattaan ohjuri, 2x10 voimansiirto, RP23, jne. Toimii _paljon_ kivemmin pk-seudun juurakkoisilla ja röykkyisillä poluilla kuin normi-stumpjumper (joita itselläni oli tota ennen parikin kappaletta) ja kiipeää ihan yhtä hyvin ylöspäin (vaikka eihän täällä mitään ns. oikeita mäkiä ole). Oikeastaan ainoa, jossa ton ominaisuudet alkaa tulla vastaan on hissiavusteinen ajelu, jossa tullaan ns. täysii alas jotain todella röykkyisiä polkuja. Mutta siitä huolimatta EVO liikkuu osaavan kuskin alla tähän (http://www.vitalmtb.com/videos/member/Brendan-Fairclough-and-Curtis-Keene-in-Santa-Cruz,2244/TSage,153) tyyliin. Pyorahuolto.com:ssa on muuten kai hyllyssä yksi kappale M-kokoista pyörää.

AinaVanteilla
10.08.2011, 20.55
Toivottavasti tämä auttaa hieman

Minulla oli Spessun StumpJumper toinen täysjousto maasturi, jolla ajelin reilut 4 kautta tähän alkukevääseen asti. Silloinen Stumppi oli 120 mm joustoilla ja hieman enemmän äksee kulmilla. Kesän alussa vaihdoin Orangen Fiveen ja nyt lähti vanha Stumppikin "parvekkeelta" seuraavalla omistajalle.

Stumpista ja omasta ajostani: Stumppikausieni (kesät ja talvet) aikana opin oikeastaan ajamaan maastossa ja joka kausi tuntui vauhti ja pienoinen lennokkuus sekä rohkeus kasvavan. Tahkolla myös ajat hieman paranivat ja toissa kesänä oikein mukavastikin. Löysin myös Alppien trailit ja innoistuin niistä varsinkin Verbierin viikon jälkeen, samaan aikaan pyörävuokraamojen kanssa kikkailu alpeilla ketutti joka vuosi enemmän. Päätin lähteä hakemaan pyörää joka toimisi Suomessa (pääkaupunkiseudun polut ja kalliot, Tahko MTB, Tukholman reitit) sekä Alppien traileilla ja bikeparkeissa. Päädyin jollain sumealla logiikalla Orange Fiveen (fiilis, kauppias (www.fillariosa.fi), testiajo, arvostelut).

Orange Fivestä ja ajostani: Femmalla ajo on selkeästi nostanut vauhtiani poluilla lisää ja varsinkin teknisemmät paikat menevät paljon vaúhdikkaammin (ajokavereilta tullutta palautetta). Yksinkertaiseksi syyksi väitän sitä, että Femma pysyy maassa kiinni ja menee sinne minne sitä ohjataan, mitä vauhdikkaammin sillä menee sitä paremmin se toimii. Kevythän toi ei ole ja uskoisinkin, että jos olisin ottanut Femman siinä tilanteessa kun otin Stumpin niin pyörä olisi ollut liian iso pala haukattavaksi (painolta ja ajotyyliltä). Tänä kesänä Tahkolla aikaa tuli muutama minuutti lisää edellisestä kerrasta. Hiekkatiet tultiin hiljempaa, mutta mäet paljon lujempaa alas. Viimeisenä "testinä" vein Femman Gardalle viikoksi ja vietin hienon MTB viikon. Olen myös ajellut ystäväni Orange Alpinella ja todennut sen liian isoksi omaan makuuni, Alpinen omistaja onkin DH henkisempi kuin minä.

Yhteenveto: Kuskina en ole mikään kummoisempi (varsinkaan verrattuna mehukattiin :-)) ja melko varovainen. Hitaasti on liikuttu kohti enduromaisempaa ja suoraviivaisempaa ajoa. Mikäli Alppien trailit ei innostaisi en olisi ostanut Femmaa. Femman tietynlainen jämäkkyys, yksinkertaisuus ja omaleimaisuus ovat ne ominaisuudet mitkä itselläni nousevat esiin. Uusilla Stumpeilla en ole ajanut, joten niihin en osaa verrata, varmasti hieno pyörä. Yritin tässä erityisesti nostaa ajotyyliin ja käyttöön liittyviä asioita eikä niinkään pyörien detaljeja (niitä en edes kovin hyvin ymmärrä).

ps. Tuosta vo katella miten vihreä Femma (allekirjoittanut) ja keltainen Apine kulki Gardalla. http://www.vimeo.com/27000203

Cayo
13.08.2011, 10.02
Kiitti vastuaksista. Kyl tässä onneksi vaihtarit jo sentään vähenee, eli Stumpjumper tai Orange. Pitää vielä vähän kattoo noita malleja. Foxin keulalla kyllä haluan, joten kummastakaan en tule ns "perusmallii" hankkimaan...
Kävin pari viikkoa sitten pyörähuollossa ja silloin oli Stumpin EVO paraatipaikalla ikkunassa. Nyt nettisivujen mukaan sitä ei enää ole ja toisaalta mun runko on L.

syklopaatti
13.08.2011, 10.20
Kiitti vastuaksista. Kyl tässä onneksi vaihtarit jo sentään vähenee, eli Stumpjumper tai Orange. Pitää vielä vähän kattoo noita malleja. Foxin keulalla kyllä haluan, joten kummastakaan en tule ns "perusmallii" hankkimaan...
Kävin pari viikkoa sitten pyörähuollossa ja silloin oli Stumpin EVO paraatipaikalla ikkunassa. Nyt nettisivujen mukaan sitä ei enää ole ja toisaalta mun runko on L.
Minkäs pituinen oot??

Juskola
13.08.2011, 12.06

Mountain bike shopissa on heidän esittelystumppi myytävänä kivalla alella.

Omien vähäisten kokemusteni perusteella suosittelen max 120mm joustoa jos pyörän haluaa myös kiipeävän ylöspäin. Itse ostin tänä kesänä jäykkäperän Gary Fisher Roscoe 3:n rinnalle (140mm AM), ja Roscoe on käynyt sen jälkeen ulkoilemassa vain kerran tai pari. Jäykkis kiipeää sen verran mukavammin ja tulee ylöskiivettävät mäet kohtuullisesti alaskin. Teknisissä paikoissa ja vaikeissa alamäissä Roscoe on varmasti nopeampi, mutta itse panostan mieluummin ylä- kuin alamäkiin.

100mm XC-täysjousto olisi näin jälkeenpäin todennäköisesti minun optimivalintani.

kolistelija
13.08.2011, 12.23
Mountain bike shopissa on heidän esittelystumppi myytävänä kivalla alella.

Omien vähäisten kokemusteni perusteella suosittelen max 120mm joustoa jos pyörän haluaa myös kiipeävän ylöspäin. Itse ostin tänä kesänä jäykkäperän Gary Fisher Roscoe 3:n rinnalle (140mm AM), ja Roscoe on käynyt sen jälkeen ulkoilemassa vain kerran tai pari. Jäykkis kiipeää sen verran mukavammin ja tulee ylöskiivettävät mäet kohtuullisesti alaskin. Teknisissä paikoissa ja vaikeissa alamäissä Roscoe on varmasti nopeampi, mutta itse panostan mieluummin ylä- kuin alamäkiin.

100mm XC-täysjousto olisi näin jälkeenpäin todennäköisesti minun optimivalintani.
Itse mietiskelen tässä täysjouston hankintaa ja juuri tuollaiset seikat mietityttää. Fillari olisi ensimmäinen moderni maastopyörä minulla joten koajossa on vaikea sanoa yhtään mitään, muuta kuin että täpäri tuntuu traktorilta maantiepyörään verrattuna. :D

Kai tuollaisella 100mm XC fillarilla ajaa siinä missä pidemmälläkin joustolla, kunhan vaan ei pelkää käyttää ylävartaloa? Kurjuutus on toinen nimeni ja mielestäni kurjuutus = hauskaa. :D

Kyssäri liittyy aiheeseen siten että budjetti on sama ja pyörän tyyppi mitä haen on 100-140mm joustava maastopyörä. :D

Rosella olisi nuo Dr. Z ja Jabba Woodit alessa... (100mm ja 130mm)

telliv
13.08.2011, 12.53
Omien vähäisten kokemusteni perusteella suosittelen max 120mm joustoa jos pyörän haluaa myös kiipeävän ylöspäin.

Mikäli nyt tämän kesän kokemuksella täysjoustopyörällä ajelleena kehtaan kommentoida niin en missään tapauksessa sulkisi pitempijoustoista pois laskuista kiipeämis ominaisuuksien puolesta. Omasta löytyy joustoa 150 ja alkuunhan se oli kaikkea muuta kuin mukava ylös mentäessä, mutta liekkö tässä kesän aikana ajotaidot karttuneet kun sitä tulee kiivettyä yhtä sun toista ylös. Ja varmaan osa syynä nousujen helpottumiseen on myös, että on pystynyt tiputtamaan keulan paineita ~115->~85, jolloinka sen parhaat ominaisuudet tulee myös ylös mentäessä kuvioihin.

Kai tuollaisella 100mm XC fillarilla ajaa siinä missä pidemmälläkin joustolla, kunhan vaan ei pelkää käyttää ylävartaloa? Kurjuutus on toinen nimeni ja mielestäni kurjuutus = hauskaa. :D

Tottakai ajelee ja itsekin olen ajellut, mutta yksi syy täysjouston hankintaan itsellä oli ettei olisi enää sen 2-3h juurakkohelvetin jälkeen niin apaattisen näköinen kaveri ;).

Cayo
13.08.2011, 15.17
Minkäs pituinen oot??

Olen tälläinen pitkäjalkainen 180cm :)
Eli aika monessa pyörässä oon just rajatapaus M:n ja L:n suhteen.

syklopaatti
13.08.2011, 16.11
Olen tälläinen pitkäjalkainen 180cm :)
Eli aika monessa pyörässä oon just rajatapaus M:n ja L:n suhteen.
Minä oon 182cm ja ajan m-koon stumpjumpperilla. Se on just passeli. L-koko ois mulle aivan liian pitkä. M-koon top tube on 587cm ja L-koon jo 617cm eli paaljon pitempi. Nuo spessut on tosi isoja kokomerkintään nähden jos vertaa monia muita merkkejä. Veikkaan ,et m-koko on sulle passeli.
Koeaja ainakin myös M ennen ostoo.

Juskola
13.08.2011, 18.07
Mikäli nyt tämän kesän kokemuksella täysjoustopyörällä ajelleena kehtaan kommentoida niin en missään tapauksessa sulkisi pitempijoustoista pois laskuista kiipeämis ominaisuuksien puolesta. Omasta löytyy joustoa 150 ja alkuunhan se oli kaikkea muuta kuin mukava ylös mentäessä, mutta liekkö tässä kesän aikana ajotaidot karttuneet kun sitä tulee kiivettyä yhtä sun toista ylös.

Juuri tuota mukavuutta tarkoitin. En usko, että pääsen jäykkiksellä kiipeämään juuri sen pahempiin paikkoihin kuin täpärillä, mutta kiipeäminen on paljon hauskempaa, nopeampaa ja tehokkaampaa. Alamäessä tilanne kääntyy toisin päin.

jtt
13.08.2011, 20.43
Minä oon 182cm ja ajan m-koon stumpjumpperilla. Se on just passeli. L-koko ois mulle aivan liian pitkä. M-koon top tube on 587cm ja L-koon jo 617cm eli paaljon pitempi. Nuo spessut on tosi isoja kokomerkintään nähden jos vertaa monia muita merkkejä.

Näköjään, vajaa kuusmetrinen top tube kuulostaa kyllä aika järkyttävältä M-koossa, muilla merkeillä tämä olisi varmaan jotain XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXL:ää? :D

syklopaatti
13.08.2011, 20.49
Oho. Painovirhepaholainen. On ne ameriikkalaiset isoja.:D

alvinhammer
15.08.2011, 21.40
Moi. Toivottavasti en lukenut liian epäselvästi tätä ketjua, mutta kysynpä: kandeeko ostaa samantien stumpjumper FSP Elite vai pärjääkö tolla Compilla? Hintaeroa taitaa olla riippuen tarjouksista 1000euroa. Eliten mukana tuleva brain-systeemi on kyllä näppärä, mutta kandeeko siitä maksaa tonni lisää…

Ana75
16.08.2011, 07.44
Moi. Toivottavasti en lukenut liian epäselvästi tätä ketjua, mutta kysynpä: kandeeko ostaa samantien stumpjumper FSP Elite vai pärjääkö tolla Compilla? Hintaeroa taitaa olla riippuen tarjouksista 1000euroa. Eliten mukana tuleva brain-systeemi on kyllä näppärä, mutta kandeeko siitä maksaa tonni lisää…

Hintaero ovh-hinnoilla Compin ja Eliten välillä on 600eur. Oma mielipide on, että Brain ei ole todellakaan välttämättömyys eikä pelkästään siitä joudu maksamaan extraa vrt. Comp. Elitessä on Foxin keula, mutta onko sekään välttämättä parempi kuin Compissa oleva Revelation. Compissa on Sramin vaihteet ja Elitessä Shimanoa. Taas makuasioita ja en lähde kiistelemään paremmuudesta (mutta itse pidän Srameista). Muuten pyörissä on samaa palikkaa kiinni ja mielestäni Compissa saa enemmän vastinetta rahoilleen.

Tässä Pyörähuollon tarjous Compista:

http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=335

syklopaatti
16.08.2011, 20.51
Minusta tuo relevation on oikeesti hyvä keula. Eipä oo tullu entistä fox float rl keulaa ikävä.:cool:

alvinhammer
16.08.2011, 22.04
Ostin Compin. Huomenna jos pääsis testaa tositoimissa.

syklopaatti
16.08.2011, 22.15
Ostin Compin. Huomenna jos pääsis testaa tositoimissa.
Onneks olkoon. Hyvä pyörä se on. Siinä on vanteet teipattu ja venttiilit mukana joten tubelekseks muuttaminen sujuu todella helposti. Sisurit v#ttuun ja litkut sisään.
Takanakilla et kyllä tee hevon helvettiä syksyn liukkailla. Eessä oleva purgatory taas on mainio renkula.

forlon
16.08.2011, 22.43
Compin ja Eliten suurin ero on Brainissa. Näkisin, että kyseessä on aivan eri pyörä, vaikka kulmat ovat samat, jos Brain puuttuu. Koko Stumpjumperin idea ylipäätänsä on juuri tuossa Brainissa. En toki sano, etteikö tuo Comp ole ihan pätevä peli sinänsä, vaikkei tietysti mikään keijukainen alurunkoineen ja osineen olekaan.

Todellista hyötyä saa myös tuosta spike valvesta, joka löytyy Stumpjumperin Pro Carbonista ja S-Works-mallista. Tuo ominaisuus käytännössä estää keulan keinumisen seisaaltaan poljettaessa. Toki Pro Carbon ja S-Works ovat uutena sen verran arvokkaita, että budjetti tuplaantuisi jo Pro Carbonin kohdalla, puhumattakaan S-Worksistä.

syklopaatti
16.08.2011, 23.00
. Koko Stumpjumperin idea ylipäätänsä on juuri tuossa Brainissa.
.
WTF.... Höpönlöpö. Tuolla logiigalla kaikki 140-150mm joustavat trailipyörät on turhia jos niissä ei oo brainia.
Kyllä joku sen vanhan stumpjummperis joskus ostaa (ehkä) kunhan vähän lasket hintaa.

forlon
16.08.2011, 23.07
WTF.... Höpönlöpö. Tuolla logiigalla kaikki 140-150mm joustavat trailipyörät on turhia jos niissä ei oo brainia.
Kyllä joku sen vanhan stumpjummperis joskus ostaa (ehkä) kunhan vähän lasket hintaa.

Tarkoitin tuolla sitä, että jos Stumpjumperin ostaa, niin pyörän varsinaisen ilon saa irti, jos pyörässä on juuri tuo Brain. En kuitenkaan siis sano etteikö ilmankin pärjäisi.

mehukatti
16.08.2011, 23.13
Jos kuski on XC/marathon -henkinen, niin Brain lienee ihan hyvä, koska maksimoi polkemistehokkuuden? Mutta jos mennään enempi trail/enduro-puolelle, niin siitä lienee vain haittaa, kun jousitus ei toimi tarpeeksi aktiivisesti.

forlon
16.08.2011, 23.35
Jos kuski on XC/marathon -henkinen, niin Brain lienee ihan hyvä, koska maksimoi polkemistehokkuuden? Mutta jos mennään enempi trail/enduro-puolelle, niin siitä lienee vain haittaa, kun jousitus ei toimi tarpeeksi aktiivisesti.

Stumpjumperissa on nimenomaan Trail Tune -tyyppinen Brain, joka ei mene koskaan täysin lukkoon ja on helposti säädettävissä kuljettavan maaston mukaan, sen saa esim. kokonaan pois päältä niin halutessaan. Stumpjumper jos joku pyörä on suunniteltu nimenomaan trail-käyttöön, vaikka sillä mukavasti XC:täkin ajaa, laittaa vain Brainin asetuksen tiukimmalle.

Jos joku vielä sattuisi epäilemään Brainin toimivuutta ylipäätänsä, niin tämän vuoden Brain-potti näyttäisi olevan Maratonin MM-kulta, XCO World Cupin voitto ja myös XCO:n MM-kullalla taitaa olla suurin todennäköisyys valua Brainin laariin.

JackOja
17.08.2011, 07.51
...Brain... sen saa esim. kokonaan pois päältä niin halutessaan...

Ja jos se on aina pois päältä niin se on ko. kuskille sen ajeluissa turha :)

forlon
17.08.2011, 12.19
Ja jos se on aina pois päältä niin se on ko. kuskille sen ajeluissa turha :)

Jos ajaa enemmän enduro-tyyppistä maastoa, niin senhän voi aina laskuihin laittaa pois tai pienemmälle, mutta normaalissa trail-maastossa sille on aina käyttöä.

Ana75
17.08.2011, 12.34
Jos ajaa enemmän enduro-tyyppistä maastoa, niin senhän voi aina laskuihin laittaa pois tai pienemmälle, mutta normaalissa trail-maastossa sille on aina käyttöä.

Kuka noita jaksaa säätää ees-taas kesken lenkin? Sen ymmärrän, että haetaan sopivat säädöt esim. kisaamista ja huviajelua varten. Jos iskarissa on open-propedal yms. niin se on helppo kääntää iskarin päässä olevaa vipua ajon aikana. Propedal päälle tasella ja poluilla sitten open-asento.

forlon
17.08.2011, 12.56
Kuka noita jaksaa säätää ees-taas kesken lenkin? Sen ymmärrän, että haetaan sopivat säädöt esim. kisaamista ja huviajelua varten. Jos iskarissa on open-propedal yms. niin se on helppo kääntää iskarin päässä olevaa vipua ajon aikana. Propedal päälle tasella ja poluilla sitten open-asento.

Ideana onkin laittaa sopiva asetus koko lenkille ennen lenkille lähtöä. Brainin säätökäännintä on kuitenkin helppo käyttää ja jos haluaa sitten hifistellä, niin voi tosiaan esim. enduro-tyyppisessä ajossa ennen laskua kääntää säätimen sopivaan asentoon, muutaman sekunnin toimenpide.

mehukatti
17.08.2011, 12.58
Jos hyvä poljettavuus on tärkeää, niin ottaisin harkintaan myös Pivotin pyörät, joissa DW Link -perä. Niissä on varmaan kaikista kokeilemistani täysjoustoista parhaiten notkumista vastustava perä, mutta toimivat silti aktiivisesti kun tulee alamäki. Eikä tarvii mitään vipuja, pro pedaleja tai Brainin kaltaisia virityksiä. Iskari voi olla täysin "auki". VPP2:kin on ihan kohtuuhyvä tässä mielessä, vaikka ei aivan niin hyvä kuin DW Link.

Musashi
17.08.2011, 13.46
Enempi se keulan notkuminen ylämäessä ja putkealta polkiessa on ainakin itseä haitannut ja tuota keulankin lukitusta tulee hyvin harvoin käytettyä. Pro Pedal -namikkaan en oikeastaan ikinä koske. Huolella säädettty jousitus ei ainakaan mun leppoisassa ajossa juuri lukituksia vaadi.

syklopaatti
17.08.2011, 14.54
Kyllähän se brain voi olla hyvä jollekin joka pohtii tarviiko fillarin joustaa 140mm vai riittäskö 100 tai 120mm. XC ajelialle tuosta brainista on varmasti paljon iloa.
Itse en kans juuri pro-pedaaliin koske kun pitemmillä asfalttipätkillä.

forlon
17.08.2011, 15.18
Enempi se keulan notkuminen ylämäessä ja putkealta polkiessa on ainakin itseä haitannut ja tuota keulankin lukitusta tulee hyvin harvoin käytettyä. Pro Pedal -namikkaan en oikeastaan ikinä koske. Huolella säädettty jousitus ei ainakaan mun leppoisassa ajossa juuri lukituksia vaadi.

Brainilla leppoisastakin ajosta saa vauhdikkaampaa, siten nautinnollisempaa.

Musashi
17.08.2011, 15.38

Oot Spessulla töissä? :)

Ana75
17.08.2011, 15.47
Oot Spessulla töissä? :)

Ei sentään töissä taida olla kys. hlö vaikka kovastikin harrastaa käytettyjen Spessujen myyntiä Fillaritorilla ja Huutonetissä...

Natku
17.08.2011, 15.50
Perustele. Kerro samalla mitä on "normaali" traili-maasto.

Ana75
17.08.2011, 15.54
Koko Stumpjumperin idea ylipäätänsä on juuri tuossa Brainissa.

Mitä ihmeen soopaa täällä oikein syötetään?! :seko:

sakuvaan
17.08.2011, 16.10
Todellista hyötyä saa myös tuosta spike valvesta, joka löytyy Stumpjumperin Pro Carbonista ja S-Works-mallista. Tuo ominaisuus käytännössä estää keulan keinumisen seisaaltaan poljettaessa. Toki Pro Carbon ja S-Works ovat uutena sen verran arvokkaita, että budjetti tuplaantuisi jo Pro Carbonin kohdalla, puhumattakaan S-Worksistä.

Ja Rokkareista ja Foxeista, eli ei mitään ihmeellistä ja uutta auringon alla. (Taikasanat: Terralogic, MoCo/floodgate).