PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantierunko jättiläiselle

A.A
29.07.2011, 09.53
Koska olen laiska vittumainen paskainen, ja en viitsi itse etsiä...

Vartalon mittasuhteet oudot, tietäisikö joku ulkomuistista rungon/pyörän joka olisi nämä vaatimukset täyttävä:

-hiilikuitua

-reach 430mm tai enemmän. Jopa 450mm.

-satulakulma 74 astetta tai enemmän

-emäputken korkeus max 180mm

-vaakaputken pituus tulee siis jonnekin 590mm korville. Reach kuitenkin tärkeämpi.

Oatmeal Stout
29.07.2011, 09.59
Olmo Personal tai Colnagon joku malli - kumpaakin tehdään mittojen mukaan kuituisena. Harvinaisempaa jos etsit, niin saattaa olla, että Albertokin sellaiseen nimensä laittaisi.

Herkko6
29.07.2011, 17.20
Eikö satulaputken kulman olisi parempi olla 74 tai vähemmän?

A.A
29.07.2011, 17.51
Eikö satulaputken kulman olisi parempi olla 74 tai vähemmän?

Ei vaan enemmän. Lyhyt reisi, pitkä sääri.

Löysinkin itse melkein spekseihin menevän (http://www.mcipollini.com/en/biciclette/rb1000#geometrie)

Antti Salonen
29.07.2011, 18.15
Aika harvassa ovat suuret runkokoot, joissa pystyputken kulma olisi 74 tai enemmän. Eikä sen toisaalta luulisi olevan kovin kriittistä, vai etkö saa suoralla tolpalla lempisatulaasi riittävän eteen jos kulma on esim. 73 astetta?

A.A
29.07.2011, 18.53
Kyllä se on kriittistä. Ajaminen alaotteella ei hyvä. Pakko mennä tosi nokalle. Suora tolppa ollut käytössä nykypyörissä, ja silti nokalla. Jos ei ole nokalla, tunne on kuin jyhkisi ylämäkeä pelkällä etureidellä. Joo, ja tiedän että yleensä kun runkokoko kasvaa, satulakulma loivenee. Ratapyörässä 75 astetta, ja sielläkin menen nokalle kun aletaan ajamaan...

Antti Salonen
29.07.2011, 19.23
Jep, no sitten. Eikö joku triathlontyylinen satulaa eteenpäin siirtävä satulatolppa voisi olla ratkaisu, jonka avulla rungon suhteen saisi enemmän valinnanvaraa? Esim. Thomsonin setback-tolpat voi asentaa myös "takaperin" kunhan vain kääntää tolpan päästä kiinnitysosan toisin päin. Hassultahan tuollainen ratkaisu voi näyttää maantiepyörässä, mutta hyvä ajoasento ennen kaikkea.

kolistelija
29.07.2011, 19.37
Eikös tuolla satulakulmalla ole vaikutusta myös akseliväliin, ainakin jos pidetään takakolmio niin lyhyenä kuin mahdollista? Lyhyemmällä akselivälillä saisi painopisteen pysymään taaempana, sitä en tiedä onko lyhyt akseliväli huonompi kuin edempänä oleva painopiste.

Suoralla tolpalla huomaa kyllä heti ajettavuuden muuttumisen setbackiin verrattuna. Eteenpäin siirtyvä painopiste tekee pyörästä hermostuneen oloisen.

Minulla on vähän samaa vaivaa, siis lyhyet reidet...

tienlaita
29.07.2011, 20.19
^ Mielestäni Kolistelijan kirjoituksessa on asiat sekaisin, koska satulan asema on henkilökohtainen eikä sen pitäisi muuttua erilaisilla satulatolpilla. Yksinkertaisesti rungon geometrian pitäisi olla sellainen, että painojakauma on hyvä omille säädöille.

Myöskään akseliväli ei sinänsä (itsessään) vaikuta painojakaumaan, vaan pitää erotella mistä akseliväli muodostuu (takahaarukan pituus + etuosan mitat: vaakaputken pituus sekä ohjainkulma ja haarukan offset). Luonnollisesti tämä vielä suhteessa ajajaan ja ajoasennon säätöön.

kolistelija
29.07.2011, 20.30
^ Mielestäni Kolistelijan kirjoituksessa on asiat sekaisin, koska on satulan asema henkilökohtainen eikä sen pitäisi muuttua erilaisilla satulatolpilla. Yksinkertaisesti rungon geometria pitäisi olla sellainen, että painojakauma on hyvä omille säädöille.

Myöskään akseliväli ei sinänsä (itsessään) vaikuta painojakaumaan, vaan pitää erotella mistä akseliväli muodostuu (takahaarukan pituus + etuosan mitat: vaakaputken pituus sekä ohjainkulma ja haarukan offset). Luonnollisesti tämä vielä suhteessa ajajaan ja ajoasennon säätöön.
Ei satulan sijainti muutu tolpan mukana mutta saadakseen saman asennon on satulaputken kulman muututtava. Tartuit yhteen objektiin kokonaisuudessa jossa kaikki muuttujat vaikuttavat toisiinsa, toki minun huonon sepustuksen avustamana. :o

Sitähän tässä tarkoitankin että kun saadaan itselle sopiva runko saattaa perusasiat muuttua melkoisesti. Tottakai akseliväli vaikuttaa painojakaumaan niillä mittavakioilla mitä tietyn ajoasennon saaminen vaatii. Erikokoisille ja eri mittasuihteilla oleville ihmisille ei vaan voi tehdä fillaria jonka ajotuntuma olisi sama.

A.A
29.07.2011, 20.43
73 asteen satulakulmalla ja normaalilla n.2,5cm setbackillä mun polvilinja on 3cm KOPSin takana (Ja on tullut ajettua sieltä takaa tuhansia kilometrejä, ja jo vuosia niin että se KOPS on kohdallaan, joten linkit KOPS myyttiin ei pure mulle). Suoralla tolpalla saan sen kohdalleen. Parempi olisi jyrkempi kulma, mutta täydellistä ei kai saa kuin Customina, ja kyllä, tiedän että on kallista teettää kuiturunko Customina...

A.A
29.07.2011, 20.48
Jep, no sitten. Eikö joku triathlontyylinen satulaa eteenpäin siirtävä satulatolppa voisi olla ratkaisu, jonka avulla rungon suhteen saisi enemmän valinnanvaraa? Esim. Thomsonin setback-tolpat voi asentaa myös "takaperin" kunhan vain kääntää tolpan päästä kiinnitysosan toisin päin. Hassultahan tuollainen ratkaisu voi näyttää maantiepyörässä, mutta hyvä ajoasento ennen kaikkea.

http://www.mcipollini.com/img/resize.php?url=http://www.mcipollini.com/images/uploads/collezioni/bici-da-corsa-rb1000.jpg&size=701x407

Tämä runko on ainoa (jonka tiedän) jossa on tuo matala emäputki isossa rungossa. Ei mee Thomson. Thomsonin suora tolppa mulla jo on parissa pyörässä.

Ainoa vika tuossa Super Marion pyörässä on hinta...:D

Mutta Mario oli mun kokoinen joten hänelläkin tuo satulan ja alaotteen välinen ero oli kai samantyyppinen, joten on osannut tehdä ison rungon matalalla emäputkella. Reisi vaan on kai ollut Mariolla pidempi kuin mulla. Ja se ei kai ole ainoa ero Marion ja mun jaloissa...:D

Esimerkkikuva alaotteen ja satulan erosta, ihan näin alas ei kuitenkaan mennä, tuossa on 14cm emäputki... (http://www.tsandel.kuvat.fi/kuvat/taas+rataa+sm%E4%E4+2011/korkeesaari++rata+sm+2011+389.JPG)

Pitkät kädet ja matala emäputki (http://i2.cdn.turner.com/money/galleries/2008/fsb/0805/gallery.Specialized_bikes.fsb/images/action.jpg)

tienlaita
29.07.2011, 21.12
73 asteen satulakulmalla ja normaalilla n.2,5cm setbackillä mun polvilinja on 3cm KOPSin takana (Ja on tullut ajettua sieltä takaa tuhansia kilometrejä, ja jo vuosia niin että se KOPS on kohdallaan, joten linkit KOPS myyttiin ei pure mulle). Suoralla tolpalla saan sen kohdalleen. Parempi olisi jyrkempi kulma, mutta täydellistä ei kai saa kuin Customina, ja kyllä, tiedän että on kallista teettää kuiturunko Customina...

Tästä tulee mieleen kuin sillä olisi eroa, onko tolpassa setbackia tai ei. :seko: Siis haluat jyrkemmän kulman jotta voit käyttää offset-tolppaa?

Mika K
29.07.2011, 21.20
^Tuo minullakin tuli mieleen eli miksi? Ja ei kai Mario mikään jättiläinen edes ollut ;)

Mutta asiaan, mitä itse samassa kokoluokassa pyörivänä pitkäkätisenä olen kuituraameja katsellut, niin jos tosiaan jyrkkä ST ja noin matala emäputki ehdottomina vaatimuksina -> tuo customi voi olla ainoa järkevä tie.

tienlaita
29.07.2011, 21.29
Eikös tuolla satulakulmalla ole vaikutusta myös akseliväliin, ainakin jos pidetään takakolmio niin lyhyenä kuin mahdollista?

Luullakseni takakolmiota ei pidetä isoissa vakiorungoissa niin lyhyenä kuin olisi mahdollista, vaan takarenkaan ja satulaputken välillä on tilaa. Pienimmissä rungoissa sen sijaan joudutaan jyrkentämään satulaputken kulmaa, jottei takahaarukasta (ja akselivälistä) jouduttaisi tekemään liian pitkää. (Ellei valita pienempiä kiekkoja pieneen kokoon.)

Vakiorungoilla akseliväli on sitä suurempi, mitä suurempi on runko. Tuossa esimerkki, jossa takahaarukka muuttuu myös, muttei joka koon välillä: http://www.orbea.com/gb-en/bicis/modelos/onix_clt_ct/#

A.A
29.07.2011, 21.33
Tästä tulee mieleen kuin sillä olisi eroa, onko tolpassa setbackia tai ei. :seko: Siis haluat jyrkemmän kulman jotta voit käyttää offset-tolppaa?

Haluaisin jyrkemmän kulman, koska nykyrungoissa harvemmin on mahdollisuutta käyttää suoraa tolppaa. Ja se tärkeämpi syy on matala emäputki.

^Tuo minullakin tuli mieleen eli miksi? Ja ei kai Mario mikään jättiläinen edes ollut ;)

Mutta asiaan, mitä itse samassa kokoluokassa pyörivänä pitkäkätisenä olen kuituraameja katsellut, niin jos tosiaan jyrkkä ST ja noin matala emäputki ehdottomina vaatimuksina -> tuo customi voi olla ainoa järkevä tie.

Kyllä se Mario oli melkein mun mittainen, ainoastaan 20kg kevyempi.

Customi voi olla ainoa tie, muttei välttämättä järkevä. Siihen verrattuna tuo MCipollini RB1000 on varmaan halpa...:D

Mutta ei oteta tätä ketjua niin vakavasti, vielä ei ole Visa vinkumassa...

Mika K
29.07.2011, 21.58
Siinä vaiheessa vasta kun aletaan kaipaamaan yli 64cm kokoisia trad. runkoja yli 60cm vaakaputkella voidaan alkaa puhua jättiläisistä, siihen saakka minusta kaikki on ihan normaalia, mutta mielipiteeni voi olla hieman kallellaan kookkaaseen päin.

Tuli muuten juuri mieleen, että Cervelohan tekee malleistaan myös 76 asteen ST:n runkoja? Saattaa olla, ettei nuo mene muuten spekseihin, mutta jätän tarkistamisen vaivan sinulle ;)

Joku italopaja tekee myös mittojen mukaan kuituraameja lähes stock hintaan. Täällä jossain cc-keskustelussa sivuttiin aihetta ja joku oli sieltä runkonsa hommannutkin. Muistaako lie kukaan muu tarkemmin?

tienlaita
29.07.2011, 22.15
Eipä ole kuitua, mutta muuten ei kaukana tämä Crescent: http://img444.imageshack.us/img444/3870/dsc09381.jpg

590 satulaputki c-c, 74 astetta.
590 yläputki c-c
reach 430 - mitattuna kuitenkin väärin yläputken ja emäputken keskilinjojen leikkaukseen - olisiko sitten 420 oikein

emäputki 183

tienlaita
30.07.2011, 07.58
Siinä vaiheessa vasta kun aletaan kaipaamaan yli 64cm kokoisia trad. runkoja yli 60cm vaakaputkella voidaan alkaa puhua jättiläisistä, siihen saakka minusta kaikki on ihan normaalia, mutta mielipiteeni voi olla hieman kallellaan kookkaaseen päin.

Tässä tosin haetaan erikoisen pitkää reachia, mutta kun emäputki ei saa olla kuin 180mm, korkeus jää tuonne Crescentini tasolle.

A.A
30.07.2011, 08.14

Ensin saa 50-kymppiseksi kuunnella viikottain tuntemattomien ihmisten hämmästelyjä "Kuinka paljon yli 2m?" "Minkä numeron kenkä sulla on?", ja nyt mä oonkin normaalimittainen... V...u, mä olisin mielelläni 182cm kääpiö.

tienlaita
30.07.2011, 08.39
Triathlon mallistosta löytyy toiveitten mukainen:

reach 454
toptube 604, 75 astetta
headtube 175

http://www.cervelo.com/img/bikes/2011/p1/p1-690-380.jpg

Kuvassa varmaan pienempi koko, mutta eipa kai tuossa rungossa ole mitään erityistä, etteikö se toimisi normaalina maantiepyöränä. Katselin geometriataulukkoa sillä silmällä. Erityisen lyhyt chainstay on, joten painojakauma pitäisi erikseen kokeilla, ettei tule liian taakse. Vaan niinhän se kaikilla aina kokeiltava on.

http://www.cervelo.com/en_us/ikes/2011/P1/geometry/ (http://www.cervelo.com/en_us/bikes/2011/P1/geometry/)

A.A
30.07.2011, 08.50
Kiitos! Itse asiassa mulle tuli eilen illalla mieleen Ridley Dean aika-ajorunko maantietangolla. Olisi ainakin aero ja kulmat ja muu geometria ok. Miksei toimisi, kun radallakin toimii kummallakin tangolla.

Ridley Dean (http://www.ridley-bikes.com/pd/fi/en-gb/3/190/triathlon-tt/DEAN)

Ridley Arena (http://www.ridley-bikes.com/pd/fi/en-gb/6/204/fitness-track/ARENA)

Erkko
30.07.2011, 09.41
Luin ketjun ensimmäisen viestin ja mullekin tuli ekaksi mieleen että aika-ajorungot taitaa olla just tuollaisella geometrialla, esim. Planet-X:llä tangon saisi ainakin riittävän alas;)
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRPXSPCV2/planet-x-stealth-pro-carbon-time-trial--frame-new-logo

A.A
30.07.2011, 14.57
...Planet-X:llä...

Planet X muuten hyvä mutta lyhyt.

tienlaita
30.07.2011, 15.02
Planet X muuten hyvä mutta lyhyt.

438mm reach onkin nyt lyhyt. :seko: Tai no, noin jyrkällä satulakulmalla satulasi menisi melkein takapyörän päälle, ja siitä tulisi takapainoinen, joten niin se varmaan onkin sitten. Tästä syystä varoisin valitsemasta liian jyrkkää kulmaa. Mitä pystympi ajo-asento, sitä pitempi chainstay - ja noissahan on äärimmäisen matala makaava asento jolle ne on suunniteltu, ja jyrkkäkulmaisessa taitaa edelleen olla takapyörä tuotu niin eteen kuin mahdollista (?).

Esimerkiksi Cervelon RS jossa on 20mm korkeampi emäputki kuin S1:ssä ja chainstay on 11mm pitempi. 58 kokoja vertasin. (R5 vs S1 6mm eroa chainstayssa)

Vaikkei satulan kärki olekaan kovin täsmällinen kohta mitata johtuen satuloitten eroista, niin kai sullakin sentään jokin 6-7cm on satulan kärjestä horisontaalisesti keskiöön?

A.A
30.07.2011, 15.54
438mm reach onkin nyt lyhyt. :seko: Tai no, noin jyrkällä satulakulmalla satulasi menisi melkein takapyörän päälle, ja siitä tulisi takapainoinen, joten niin se varmaan onkin sitten. Tästä syystä varoisin valitsemasta liian jyrkkää kulmaa. Mitä pystympi ajo-asento, sitä pitempi chainstay - ja noissahan on äärimmäisen matala makaava asento jolle ne on suunniteltu, ja jyrkkäkulmaisessa taitaa edelleen olla takapyörä tuotu niin eteen kuin mahdollista (?).

Esimerkiksi Cervelon RS jossa on 20mm korkeampi emäputki kuin S1:ssä ja chainstay on 11mm pitempi. 58 kokoja vertasin. (R5 vs S1 6mm eroa chainstayssa)

Vaikkei satulan kärki olekaan kovin täsmällinen kohta mitata johtuen satuloitten eroista, niin kai sullakin sentään jokin 6-7cm on satulan kärjestä horisontaalisesti keskiöön?

Noin jyrkällä satulakulmalla satula on edempänä, ei takapyörän päällä, eli siitä tulee etupainoinen joka taas vaatii pidemmän reachin. Pojalla on Planet X, ja ne on lyhyitä. Riippuu niin paljon satulasta kuinka kaukana se on keskiöstä. SLR T1 satula on tempossa 7cm keskiön takana, laittaisin sen 5cm jos pystyisin. Radalla aika-ajo satula 5cm keskiön takana, siellä se saa olla edempänäkin 1km, 500m, eräajossa ja L200m. Lisäksi mulla on maantiellä 180mm kammet, joten senkin takia sen pitää olla 1cm edempänä kuin 170mm kammilla, ja koska kuitenkin siirryn alaotteella ja aika-ajossa satulan nokalle, olisi parempi jos se satula olisi edempänä. Ja koska se 430m reach oli vähintään, ja tunnen Planet X:n, se on lyhyt. Lisäksi mun satulan korkeudella satulakulma 74 asteesta 76 asteesen vie satulaa 2,2cm eteenpäin joka on hyvä asia, mutta silloin se reach saisi olla 450mm.

tienlaita
30.07.2011, 15.58
Noin jyrkällä satulakulmalla satula on edempänä, ei takapyörän päällä, eli siitä tulee etupainoinen joka taas vaatii pidemmän reachin.

Ihan tosissaan olen kummissani. Sullahan on, kuten kaikilla, tietty satulan setback keskiöön. Eli kertomasi mukaan 5cm.

Mullakin on 5cm. Mutta reach alle 400mm. Mutta olenkin vaan 184cm pitkä.

Mutta ei minulla ole enempää annettavaa tähän. Sinulla lie kokemusta ja näkemystä riittämiin. Kunhan kiinnitin huomiota tuohon painopisteeseen edellisissä posteissa, ja siihen että noissa viimeksi esillä olleissa malleissa on takapyörä tuotu persiiseen kiinni, äärimmilleen. Suunniteltu makaavaan asentoon ja jopa nollaan satulan setbackiin keskiöön nähden. Chainstay on äärimmäisen lyhyt, ja vielä lyhyempi se voi olla jyrkemmällä satulakulmalla.

Erityisen lyhyt chainstay on, joten painojakauma pitäisi erikseen kokeilla, ettei tule liian taakse. Vaan niinhän se kaikilla aina kokeiltava on.

A.A
30.07.2011, 16.42
Ihan tosissaan olen kummissani. Sullahan on, kuten kaikilla, tietty satulan setback keskiöön. Eli kertomasi mukaan 5cm.

Mullakin on 5cm. Mutta reach alle 400mm. Mutta olenkin vaan 184cm pitkä.

Mutta ei minulla ole enempää annettavaa tähän. Sinulla lie kokemusta ja näkemystä riittämiin. Kunhan kiinnitin huomiota tuohon painopisteeseen edellisissä posteissa, ja siihen että noissa viimeksi esillä olleissa malleissa on takapyörä tuotu persiiseen kiinni, äärimmilleen. Suunniteltu makaavaan asentoon ja jopa nollaan satulan setbackiin keskiöön nähden. Chainstay on äärimmäisen lyhyt, ja vielä lyhyempi se voi olla jyrkemmällä satulakulmalla.

Mulla se satula tulee siihen kohtaan minkä polvilinja määrää, maantiellä. Ja se satulan etäisyys keskiöstä riippuu satulasta. Eli niissäkin on kiskot aika eri kohdissa. Eli en mittaa satulan etäisyyttä keskiöstä, vaan laitan polvilinjan kuntoon ja satulan sitten siihen kohtaa jolla se linja on kunnossa.

Ja noissa rungoissa pystyputki aero, eli aika leveä taaksepäin. Ja ei tuo takahaarukan pituus ole mulle koskaan ollut millään tavalla merkitsevä. Se on mikä on.

Mutta kun on jyrkkä satulakulma, niin olet edempänä ja reach pitää olla isompi.

Esimerkki:
Mun satulan korkeudella 1 aste on 11mm, 73 astetta ja 430mm reach on yhtä pitkä kuin 75 astetta ja 450mm reach (no, on siinä 2mm ero). Se ero niissä on että 75 asteella mun polvilinja menee kohdalleen, 73 asteella se on 2cm takana. Ja se vaikuttaa mulla alaotteella ajoon rajusti.

Lisäys: Mulla on ratapyörässä 377mm Chainstay, silläkin välillä perä sutii tyhjää tyhjää startissa. Eli joskus on parempi kun paino on perän päällä. Jollain 410mm sutisi luultavasti enemmän.

tienlaita
30.07.2011, 17.59
Mulla se satula tulee siihen kohtaan minkä polvilinja määrää, maantiellä.

Mutta kun on jyrkkä satulakulma, niin olet edempänä ja reach pitää olla isompi.

Niin, siis polvilinja (KOPS) määrää satulasi setbackin aivan tavalliseen tapaan. Toinen lainaamani virkkeesi on ristiriidassa ensimmäisen kanssa.

Vaikkei satulan kärki olekaan kovin täsmällinen kohta mitata johtuen satuloitten eroista, niin kai sullakin...

lisäys.

Esimerkki:
Mun satulan korkeudella 1 aste on 11mm, 73 astetta ja 430mm reach on yhtä pitkä kuin 75 astetta ja 450mm reach (no, on siinä 2mm ero).

Reach ei riipu satulaputken kulmasta, vaan nuo erilaiset pituustarpeet koskevat HTT (toptube) pituutta kun kulma muuttuu.
http://www.cervelo.com/img/bikes/r3sl/r3sl-geometry.png

A.A
30.07.2011, 18.44
Reach ei riipu satulaputken kulmasta, vaan nuo erilaiset pituustarpeet koskevat HTT (toptube) pituutta kun kulma muuttuu.
http://www.cervelo.com/img/bikes/r3sl/r3sl-geometry.png

Hohhoijaa. Reach ei riipu satulaputken kulmasta. Ei riipu ei. Mutta jos reach on sama, ja kulma 73 tai 75 niin se vaikuttaa vaakaputken pituuteen. Ja 75:llä se on lyhyempi. Jos luet tarkkaan tuon edellisen viestin niin ymmärät sen. Eli jos top tube lyhenee ja haluaa emäputken olevan yhtä kaukana, reachin on pidennyttävä.

A.A
30.07.2011, 18.46
Niin, siis polvilinja (KOPS) määrää satulasi setbackin aivan tavalliseen tapaan. Toinen lainaamani virkkeesi on ristiriidassa ensimmäisen kanssa.

No perkele niin määrää. Siksi juuri käytän suoraa tolppaa. Ja tarviin jyrkemmän satulakulman.

tienlaita
30.07.2011, 19.01
Anteeksi vain mutta kyllä ymmärrän tämän. Se mitä en ymmärtänyt kirjoituksestasi, lainasin edellä, etkä siihen vastannut. Olkoon siis tämä - turhia sanoja, eri kieltä - jos kerran molemmat ymmärtävät. ;)

(Tämä oli vastaus edellisen sivun postiin.)

AION
31.07.2011, 00.11
No perkele niin määrää. Siksi juuri käytän suoraa tolppaa. Ja tarviin jyrkemmän satulakulman.

KOPS on edelleenkin vain ja ainoastaam hyvä ohjearvo.

http://sheldonbrown.com/kops.html

Ja sen lisäksi jos etsitään top-tube 590mm niin ei nyt oikeastaan voida puhua jättiläisestä. Porukassa ajelee välillä (helvetin kova pyörittäjä), jonka top-tube on cc 600mm ja stemmissä on pituuttaa enemmän kuin keskiverto miehellä alakerrassa. (on muuten kiva vedellä OIKEAN JÄTTILÄISEN peesissä)

Mutta jos nyt noin tarkasti AP tietää mitä haluaa niin luulisi löytävänkin. Vai miksi et sitten kerro vartalon mittoja? Vai joku vähän hassumpi asento pyöritellessä?

tienlaita
31.07.2011, 00.48

Niin mutta parempaakaan ei ole, josta sitten varioida henkilökohtaisesti, jos tarvetta. Olen tuon linkin kirjoitusta ennenkin kritisoinut ettei se todellakaan perustele etteikö kopsilla olisi fysiologisia perusteita. Sillä nimenomaan on. Se tekee vain tyhjän väitteen.

On kokonaan toinen juttu että painojakauma ja painopiste, sekä jutussa käsiteltävät asiat tietenkin pitää huomioida. Ne huomioidaan ensisijaisesti valitsemalla omille luilleen ja ajoasennoilleen sopiva koko ja geometria.

Mielestäni voisi myös nähdä, että kirjoitus on sovittamista myyvän tekemä, ja sen ettei kerrota paljonko hänen sovituksensa poikkeavat kopsin suhteen. Tuskinpa paljoakaan, tai sitten geometria pyörässä on aika kyseenalainen.

Menee low 3 osastolle Sheldon Brownin sivustolla. Toinen vaihtoehto on, etten heikolla englannillani pystynyt näkemään pointtia - ainakaan alkuväitteiden osalta. Osaako joku auttaa?

A.A
31.07.2011, 08.27

Ja sen lisäksi jos etsitään top-tube 590mm niin ei nyt oikeastaan voida puhua jättiläisestä. Porukassa ajelee välillä (helvetin kova pyörittäjä), jonka top-tube on cc 600mm ja stemmissä on pituuttaa enemmän kuin keskiverto miehellä alakerrassa. (on muuten kiva vedellä OIKEAN JÄTTILÄISEN peesissä)

Mutta jos nyt noin tarkasti AP tietää mitä haluaa niin luulisi löytävänkin. Vai miksi et sitten kerro vartalon mittoja? Vai joku vähän hassumpi asento pyöritellessä?

73 asteen satulakulmalla ja normaalilla n.2,5cm setbackillä mun polvilinja on 3cm KOPSin takana (Ja on tullut ajettua sieltä takaa tuhansia kilometrejä, ja jo vuosia niin että se KOPS on kohdallaan, joten linkit KOPS myyttiin ei pure mulle).

No anteeksi, jos liioittelin kokoani. 193cm ja inseam 95cm. Olen vain itsekin niin helvetin kyllästynyt vieraisiin ihmisiin jotka lähes viikottain kyselee "paljon yli 2m?" "monen numeron jalka sulla on?". Itsekin olen sitä mieltä etten mä ole edes kovin pitkä, meinaan välillä on vieressä päätä pidempiä. Ja kyllä, olen ajanut Kejon vieressä ja takana...:D Kuten jo sanoin lyhyt reisi, pitkä sääri ja tuolla on sivukuva linkki, josta näkee aika hyvin mittasuhteet.

Jupis
31.07.2011, 15.48
http://www.slowtwitch.com/stackreach.html

A.A
31.07.2011, 16.44

Hieno linkki!

via
01.09.2011, 18.40
Kiva keskustelu. En ole hakemassa maantiepyörää. Takana on kesäinen lenkki (1100km), jolloin jyrkimmissä mäissä piti maata ohjaustangon päällä. Perässä oli Bob Yak.
Olen 198cm, kenkä vain 45. Täällä selaan infoa isoista pyöristä. Pyörä millä liikuin oli 17v Nishiki 26``. 25 tuuman rungolla. Reachia olen yrittänyt kasvattaa eli tanko on niin edessä kuin menee. Tuunauksessa on auttanut Jouko Laukkanen.
Vanha on vanha, eikä tilavampia ilmeisesti tehdä kuin customina.

Nishikini on Tampereella, täällä Porissa ajelen Pelagon Pietarilla, 65cm runko. Tampereella käyttö on shoppailu ja kerran kesässä parin kolmen viikon lenkki mökkimajoituksella.

Pyöräpummi
01.09.2011, 21.39
Näyttää että Eurobike:ssa on ollut näytteillä useita eri satulatolppia Selle Italian Monorail-satulakiinnitykselle.
Tämä satulakiinnitys usein sallii paljon suuremman säätövaran eli sitä satulaa voi siirtää eteenpäin enemmänkin.

via
02.09.2011, 15.01
Mitä mieltä "raati" on ko. kulkineesta. Siinä on vannejarrut, onko tuon mallisista kokemusta. Halvemmassa versiossa näytti olevan levyt. Tämä alkoi kiinnostaa kokonsa puolesta, inseamsuositus on 94 - 100 cm. Muutkin mitat ovat vaikuttavia. Käyttö on trekking.

http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-black-creek-6--trekking-men/aid:492306

pulmark
02.09.2011, 17.23

http://www.os2.dhs.org/~john/Bicycle_Geometry/

T (http://www.os2.dhs.org/~john/Bicycle_Geometry/)uolta löytyy päivitetty Bicycle Geometry 101 Excel-sheet ja ohjeet miten sitä käytetään.