PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtajan rissojen huolto ja kunnon tarkistus

mkpaa
26.07.2011, 19.07
Minulta meni nyt kolmatta kertaa, aina vähän eri tavalla, rikki takavaihtajan rissat. Tällä kertaa ruuvi alkoi löystyä ajaessa ja lopulta irtosi ja lensi metsään. Rissat oli puhdistettu ja rasvattu reilu kuukausi sitten. Niissä ei ainakaan silloin näkynyt mitään minun silmään osunutta vikaa.

Miten huollatte rissat? Onko jotain muuta kuin puhdistus ja liukulaakerin öljyäminen?

Entä onko jotain mistä voisi päätellä, että ne ovat tulleet tiensä päähän ja pitää hankkia uudet? Siis muita kuin itsestään selvät näkyvät ruuvin/laakerin kulumiset.

Piti eilen Liljdendalissa heittää pyörä ja kuski bussiin, kun tuolla viritelmällä ei viitsinyt ajaa yhtään enempää kuin pakko. Olin kiristänyt ruuvia ja n. 10 kertaa reissun aikana ja lopulta se lensi omille teilleen.
http://farm7.static.flickr.com/6015/5976497362_7fe20502c4.jpg (http://www.flickr.com/photos/mkpaa/5976497362/)

A.A
26.07.2011, 19.27
Ei ole ikinä tarvinut tehdä muuta kuin putsata rätillä, harvoin voidella, ja vaihtaa kun piikit on kuluneet teräviksi.

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/40591.jpg

Tuolta näyttä uusi rissa, loppuun kulunut on neulanterävä. Kannattaa vaihtaa hetki ennen sitä.

tienlaita
26.07.2011, 19.36
Onko jotain muuta kuin puhdistus ja liukulaakerin öljyäminen?

Olen vaseliinia laittanyt enkä öljyä. Luulisi ettei öljy siellä kauaa viihdy?

di luca
26.07.2011, 20.40
Se ylärissa nimenomaan kuluu neulaksi eli silloin vaihtoon. Olikohan alkup. kyeyjällä kuuskulman kiristys liian löyhä, kun rissa irtosi? Vassua vaan kerran vuodessa rissan sisään ja ketjun puhdistuksen yhteydessä rissan pyyhkäisy.

YT
26.07.2011, 20.56
Ruuvilukitetta niihin ruuveihin.

Jopo Juoppo
26.07.2011, 21.03
Mites kierrelukitteen käyttö?
Ainakin tossa Shimanon ylärissassa näyttäisi olevan punainen kierrelukite.
Väri tulee lukitteen lujuuden mukaan, en tiedä onko väri STD, mutta ainakin Permatex lukitteen punainen väri viittaa lujaan liitokseen.

Edit: YT ehti ensin :o

mkpaa
26.07.2011, 21.06
Muistaakseni en käyttänyt lukitetta. Pitää muistaa lisätä sitä avaamisen yhteydessä. Alkuperäinen kiristys oli muuten varmasti riittävä.

juhapoika
06.05.2014, 20.23
Eri takapakoille ja ketjuille tarkoitetut takavaihtajan rissat eivät ilmeisesti ole keskenään yhteensopivia? Järki sanoo, että ovat yhteensopivia, koska hampaita on kaikissa 11 kpl ja ketjuissa on kyse kapeuden vaihtelusta. Ketjunivelten väli täytynee olla kaikissa sama.
Eli xt -rissat voivat sopia vanhaan dx-takavaihtajaan ja 7-ketjuun?

sledgehammer
06.05.2014, 21.04
Sain halvalla tri-pyörääni DA-takavaihtajan, josta oli ajettu rissat aivan loppuun. Paljonkohon noilla pitää edes ajaa, ennen kuin piikit katoaa lähes kokonaan... Ei ollut oikein rattaista enää tietoakaan. Silti ne kyllä pyörivät ihan siivosti, ikävän rapinan saattelemana. Tilalle meni BBB:n kuulalaakeroidut vastaavat ja hyvin ovat pelanneet. Eikä maksanut juuri mitään. Kerran pari kesässä olen nuo toisen pyörän rissat purkanut ja putsannut, sekä rasvannut sen ylemmän rissan laakerivaseliinilla. Hyvin ovat pelanneet.

arctic biker
06.05.2014, 21.29
Näköjään jotain 10t km nuo kestää, ainakin mun katsannolla. Mieluusti kuulalaakeroituja käytän jotka sitten ajoittain avaan ja puhdistan ynnä rasvaan Hanselinen pakkasta kestävällä vaseliinilla. Näitä tavan teräskuulalla olevia, keraamisia en ole tietenkään hommannut, puhtaat ja hyvin rasvatut teräskuularissat pyörii minusta oikein nätin herkästi.

Eli xt -rissat voivat sopia vanhaan dx-takavaihtajaan ja 7-ketjuun? Miksei, ketjun niitti-välihän on sama. Siitä vaan.

mpesu
06.05.2014, 23.18
Miepä sain kerran korkattua rissan ruuvin reijästä kierteet ja sitä ei sitten korjattu muuten kuin uudella vaihtajalla. Ainakaan siinä kiireessä minun taidoilla. Eli: varovasti näissä liian kiristämisen kanssa.

FillaRilla
08.05.2014, 20.13
Kun se on nimenomaan tuo alempi rissa, josta ruuvi aukesi, syy lienee että laakerointi leikkasi kiinni. Tällöin alkaa laakerointi ja sitä myöten ruuvi pyöriä vastapäivään, joten ruuvi aukeaa.
Täytyy kyllä sanoa, että mulle ikinä ei ole käynyt näin. Rasvaamattomina rissat väljistyvät, eikä kiinnileikkaaminen tunnu kovin todennäköiseltä. Onko mkpaa:lla ollut uudehkot rissat jotka ei ole kerenneet väljistyä? Eihän unohtunut pesuainepuhdistuksen jälkeen öljyäminen. Toverille kävi joskus näin. Ketjujen bensapesun jälkeen jäivät seinälle nämä vaihtoketjut roikkumaan ja seuraavan kerran alle laittaessa voitelu unohtui. Raivokkaalla lenkillä ketjut lämpeni niin, että leikkasivat kiinni yhdeksi puuksi. Talutti kotio. Kaukaa. Ahdisti. Oikeesti; en ollu ite.