PDA

Näytä tavallinen näkymä : 2,5k€ maantiepyörä

Jni
25.07.2011, 22.58
Elikkä haaveena olisi tulevan talven aikana ostaa tai rakentaa hiilikuituinen maantiepyörä, koska tuo maantiellä ajaminen hybridillä ei enään innosta. Haussa olisi siis ennemmin kuntoilijoille tarkoitetut rungot, eikä äärimmäisen kisamainen ajoasento. Jostain syystä olen ihastunut italialaisiin, vaikka varmasti canyon ja rose hyviä vaihtoehtoja olisivatkin hintaansa nähden. Pinarello, Wilier ja orbea esimerkkeinä valmistajista joiden rungoissa silmä lepää :) Kysymys kuuluukin että onko näiden valmistajien valikoimista mahdollista saada itselleen hyvä lenkkipyörä kyseisellä rahasummalla? Ja mikäli runko on saapasmaasta tulee osatkin sieltä, ilman sen parempia perusteluja :D Mihin siis kannattaisi panostaa että ajonautinto olisi mahdollisimman suuri? Hyvät kiekot ja vähän vaatimattomammat osat? Itsellä mittaa 168cm ja jalkaa 78cm eli runkona varmaan 51cm on lähellä?
Olisiko tälläinen tyyliltään herkkä ja mukava lenkkipyörä vai olenko ajatuksieni kanssa aivan hukassa? :D

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=9625&catid=2930 +

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=3909&catid=3176

Raijkaard
25.07.2011, 23.08
Hieno Wilier. Kyllä sä osaat ton postin perusteella pyörän ostaa, anna mennä vaan. Ite vaihtaisin kiekot joihinkin tonnin korkeaprofiilisiin, koska ne nyt vaan on niin helvetin hienot ja se on kuitenkin aina tärkeintä. Budjetti venyy kuitenkin.

plr
25.07.2011, 23.27
Pinarello FPQuattro edullisilla kiekoilla on suunnilleen budjetissasi.

Nyt itse ajanut tuollaisella noin viisi tonnia ja ostos oli epäilemättä hinnan väärti. Niin ja päivitin siihen korkeaprofiilikiekot juuri Raijkaardin mainitsemista syistä. :D

Jni
25.07.2011, 23.30
Kieltämättä esim tälläiset ainakin ulkonäöllisesti houkuttelevat kovasti: http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=11364&catid=3447

Tiedä sitten että onko tuosta aerodynamiikasta muuta iloa kuin silmänilo, kuitenkin melko rauhallista on tuo vauhti ainakin nykyään :) Kuinkas noiden kestävyys? 75 kilon paino ei liene vielä mikään ongelma?

nure
26.07.2011, 00.12
Ehkä ei ole ihan kuntoilijan kiekot vaikka kuinka hyvältä näyttää, jos haluat kaiken hyvännäköisen niin tuplaa budjetti suosilla!

Pregasina
26.07.2011, 00.38
Itse ostin myös Saldenilta Italialaisen projektin itselleni syksyn ja talven iloksi. Tilasin puna-valkoisen Kuota Kebel rungon. Ensin ajattelin ostaa myös valmiin paketin lähinnä Pinarello oli mielessä, mutta päädyin kuitenkin näpertelemään haluaman kokonaisuuden itse. Eli kannattaa lähteä hakemaan sitä omaa pyörää lähinnä lopun viimein fiilispohjalta. Suosituksia mukavista rungoista ja pyöristä on vaikka kuinka paljon saman tyylisissä topikeissa ... kannattaa katsoa ne läpi.

kauris
26.07.2011, 14.06
Ehkä ei ole ihan kuntoilijan kiekot vaikka kuinka hyvältä näyttää, jos haluat kaiken hyvännäköisen niin tuplaa budjetti suosilla!

Pah, miksei noi olis kuntoilijalle hyvät, jos budjetti ei ole ongelma? Luulin, että linkki olisi vienyt F6R:iin ja kommentti liittynyt jo hieman ilmeisesti tuuliherkkiin kiekkoihin mutta kai nuo neloset nyt kuntoilijalle käy mitä parhaiten. Paitsi että sopivat toki kisailijallekin (joka ehkä valitsisi tuubi-versiot tosin).

hannupulkkinen
26.07.2011, 15.27
Itse ostin myös Saldenilta Italialaisen projektin itselleni syksyn ja talven iloksi. Tilasin puna-valkoisen Kuota Kebel rungon.
En ole löytänyt tuosta Kebelistä testejä netistä. Vähän pidemmällä tähtäimellä etsin nyt runkoa. Kebel, Infinto, Cuergiotti Gemini, Izoard ja Gran Turismo ovat tutkailun alla. Kebelistä ja Geministä ei ole tosiaan testejä näkynyt.
Oletko ollut Kebeliisi tyytyväinen.

Inline Biker
26.07.2011, 18.44
Tuossa kannattaakin olla tarkkana, ettei haksahda ostamaan "kilpapyörää", jos tarkoitus on ostaa mukava ja nautinnollinen maantiepyörä.

Ruotsalaisessa Cykel Tidningen Kadens Juni numerossa on verrattu 20000 kr (n. 2000eur) hiilikuitupyöriä. Testin mukavimmaksi todetaan Specialized Roubaix Elite. Crescent Terasta jutussa arvelevat, että "huolimatta suhteellisen agressiivisesta istuma-asennosta, pyörää tullaan näkemään paljon esim. Vättern Runt kuntoajossa. Niin vahva on Crescent merkin maine." Tulkitsen tämän niin, että toimittajat varoittelevat kuntopyöräilijöitä ostamasta liian urheilullista pyörää. Kilpapyöräilijän ja nautinnokseen ajavan tarpeet ovat erilaiset. Alkaen runkon geometriasta ja suunnittelusta.

Tästä linkistä arviota ranskalaisesta vaihtoehdosta, jonka lähtökohtana ollut mukavuus ja pitkän matkan kuntoajajan tarpeet:
http://pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=7468

Jossain kaupan lehtihyllyssä selailemassani ulkomaisessa pyörälehdessä oli juuri verrattu nimenomaan mukavia maantiepyöriä. Ei vain lehden nimi tule mieleen.

Joku jo ehti suositella korkeaprofiilisia kiekkoja. Mitenköhän nuo sitä ajomukavuutta parantavat? Tietty, jos mukavuus = mahdollisimman suuri nopeus.

di luca
26.07.2011, 20.36
Tuo mukavuusrunkojuttu on hieman riippuvainen myös ruumiinrakenteesta. Mulla on Cervelo R3, joka ei ole mikään mukavuusrunko vaikka mukava onkin, ehdoton kisapeli. Mutta kun mulla on lyhyet jalat, niin 51 cm pyörän 12 cm emäputki on ehdottomasti oikean pituinen mulle, että saan 6 cm droppia tankoon. Jos pyörässä olisi korkeempi emäputki, olisi ainoa kikka laittaa reilusti miinusstemmi. Uudessa R3:ssa on korkeempi putki, jotenka tuo vanha malli on paree persjalkaselle.

Jni
26.07.2011, 20.39
Tämä korkeaprofiilisten kiekkojen hyöty minuakin mietityttää, koska haaveena kuitenkin olisi mukava ja herkästi kiihtyvä pyörä. Minun keskinopeuteni tuskin nousevat niin korkeiksi, että niistä mitään muuta hyötyä olisi kuin tämä ulkonäkö :) No onneksi tässä on aikaa miettiä ennenkö on rahat kasassa :D

Raijkaard
26.07.2011, 21.04
Minun keskinopeuteni tuskin nousevat niin korkeiksi, että niistä mitään muuta hyötyä olisi kuin tämä ulkonäkö :) No onneksi tässä on aikaa miettiä ennenkö on rahat kasassa :D

Mikäs sen mukavampaa kuin hienonnäköinen pyörä ja eikö just semmoisen pystyasentoisen pappapyörän soisi menevän edes alamäissä vähän kovempaa? :D

Pregasina
26.07.2011, 22.26
En ole löytänyt tuosta Kebelistä testejä netistä. Vähän pidemmällä tähtäimellä etsin nyt runkoa. Kebel, Infinto, Cuergiotti Gemini, Izoard ja Gran Turismo ovat tutkailun alla. Kebelistä ja Geministä ei ole tosiaan testejä näkynyt.
Oletko ollut Kebeliisi tyytyväinen.

Oma Kebel projekti on ihan alkuvaiheessa vasta eli runkoa tässä odottelen saapuvaksi. Luultavasti tällä viikolla vielä tulee riippuen saldenin toimitusajoista, joten tästä johtuen sen suurempia suosituksia en voi vielä antaa.
Keebelin valintaan päädyin osaksi tunnepohjalta, koska pidin rungon geometriasta ja näöstä ja tietysti löysin muutamia positiivisia arvosteluita, jotka sitten rohkaisivat ostoon. Tulen varmaankin postaamaan joitakin kuvia ja kysymyksiäkin kunhan projektini edistyy. Seuraavana alkaakin osasarjojen metsästys ja odottelenkin tässä mitä syksyn alennuksiin tulee. Mielessä on ollut Sram Red tai Campan Chorus sarja ja kiekoiksi Sram S60 tai S40. Lopun viimein olen kuitenkin vielä avoin osien kanssa.

Tässä yksi arvostelu
2009 vuodelta
http://www.cyclingweekly.co.uk/tech/bikes/952/1/kuota-kebel.html
ja tässä hieman lisää höpinöitä
http://www.roadbikereview.com/cat/latest-bikes/road-bike/kuota/kebel-da/prd_418941_5668crx.aspx

Oma tavoitteeni on saada pyörä näyttämään jotakuinkin tältä
http://fstatic1.rennrad-news.de/img/photos/3/1/6/9/4/_/large/KuotaKebel20091.jpg

hannupulkkinen
26.07.2011, 22.54
Italialaiseen pyörään italialaiset osat.:D
Tuo Sram ei oikein tue italialaisen pyörän kauneutta. Tulee karamellipaperi mieleen. Ei muten kuvahaulla löytynyt yhtään Campan osilla ja vaikkapa Bora-kiekoilla varusteltua pyörää.
Kebelissä on hienoa se, että se on vain kohtuullisesti sloupattu.

A R:nen
26.07.2011, 22.54
Jossain kaupan lehtihyllyssä selailemassani ulkomaisessa pyörälehdessä oli juuri verrattu nimenomaan mukavia maantiepyöriä. Ei vain lehden nimi tule mieleen.

Heinäkuun Tour.

timpe
26.07.2011, 23.03
Pah, miksei noi olis kuntoilijalle hyvät, jos budjetti ei ole ongelma? Luulin, että linkki olisi vienyt F6R:iin ja kommentti liittynyt jo hieman ilmeisesti tuuliherkkiin kiekkoihin mutta kai nuo neloset nyt kuntoilijalle käy mitä parhaiten. Paitsi että sopivat toki kisailijallekin (joka ehkä valitsisi tuubi-versiot tosin).

Juuh, mä ostin F6R:t tuubiversiona paljolti ulkonäkösyistä ja ihan peruskuntoilija. Toisina kiekkoina on halpiskiekot, kyllä niissä eroa on, rullaavuudessa ei isoa eroa, mutta kiihtyvyyttä tuli selvästi lisää, keveyden ja jäykkyyden takia. Avokiekot ehkä vähän mukavammat, kun niissä on pitänyt vähemmän painetta, mutta aika pieni ero. Kyllä noilla ihan hyvin lenkkeilee, ainoa takaisku kävi kun tuli niin iso reikä pullonsirusta, että sitä ei paikka-aineella korjattukaan...

Pregasina
26.07.2011, 23.21
Italialaiseen pyörään italialaiset osat.:D
Tuo Sram ei oikein tue italialaisen pyörän kauneutta. Tulee karamellipaperi mieleen. Ei muten kuvahaulla löytynyt yhtään Campan osilla ja vaikkapa Bora-kiekoilla varusteltua pyörää.
Kebelissä on hienoa se, että se on vain kohtuullisesti sloupattu.'

Joo toki Italialainen runko huutaa italialaisia osia. Borat voi muuten väreiltäänkin passata hienosti tuohon. Kebelin rungossa on myös putkissa hienoja omasta mielestä hienoja taitoksia joita ei monessa kuvassa edes huomaa. Luultavasti luonnossa näyttää vielä näyttävämmältä.

Jni
01.08.2011, 17.45
Tuo kebel on kyllä tyylikäs! Taas yksi vaihtoehto lisää pähkäiltäväksi :)

massive
05.09.2012, 10.31
Moi, tässä taas yksi aloittelija, joka kaipaa neuvoja. Viestiketjun otsikko tuntui sopivan muutaman satasen tarkkuudella omiin toiveisiini, joten ajattelin uusiokäyttää ko. ketjua uuden perustamisen sijasta.

Tähän asti olen polkenut Konan sinänsä ihan pätevällä hybridillä, joka on omiaan työmatkakäyttöön yms., mutta pidempää lenkkiä sillä ei ihan hirveän mielellään tee (kokemusta on ~100 km lenkeistä tällä). Osallistuin nyt ensikertaa TdH-kisaan, jossa poljin rauhallisessa 24km/h keskinopeusryhmässä. Fillarina minulla oli työkaverilta lainattu maantiepyörä (Van Nicholas Zephyr). Kokemuksena tapahtumasta jäi niin hyvät fiilikset (ko. nopeusryhmässä en nähnyt juurikaan kiilauksia tai yleistä häröpalloa, joista toisaalla on kovasti valitettu), että allekirjoittaneeseen iski kova ja akuutti maantiepyöräkuume.

Olen tässä sitten viimeiset pävät käyttänyt aikaa tutkimalla tätä foorumia ja pyöräkauppojen tarjontaa. Ilmeisesti Canyon ja Rose -merkit ovat hintalaatusuhteeltaan hyviä pyöriä, jos vähän jaksaa toimitusta odottaa. Mieluusti siis kallistuisin johonkin näiden valmistujien malleista, vaikka toki ummikkoa saa paremmallakin tiedolla opastaa. Sitten kysymyksiin:

Ensin varmaankin koko. Olen 188cm pitkä, paino siinä 80kg:n tienoilla ja inseam oli 91cm. Canyonin kalkulaattori suositteli runkokooksi XL:ää eli kokoa 60. Vanha hybridini on kokoa 58, ja tuntuu ihan kelvolliselta, jos siitä nyt voi mitään päätellä. Sitten se malli. Budjettina minulla olisi noin parituhatta euroa. MUTTA onko ensimmäistä maantiepyörää hankkivan järkevää käyttää näin isoja summia pyörän hankintaan, vai riittäisikö kenties halvempikin peli täyttämään toiveet? Tarkoitus olisi siis harrastaa leppoisaa maantieajoa, pitkähköjä lenkkejä ja kunnon kohottamista, eikä niinkään kilpailla verenmaku suussa.

Canyonin mallistosta hintahaarukkaani näytti hyvin mahtuvan esim. Ultimate AL 2.0 DI2 (jonka sähköinen vaihtaja vetoaa sisäiseen nörttiini) tai hiilarimalleista Ultimate CF 9.0. Roselta puolestaan voisi olla esim. Carbon Pro-RS 4400 (tai vastaavasti rinnakkaismalli Ultegralla)? Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon. Vasta-alkaja kun olen, minulle kaikenmaailman stemmit ja compact/doublet ovat jossain määrin (vielä) hepreaa, eli hyvät neuvot otetaan mieluusti vastaan.

rantanr
05.09.2012, 10.55
Olen 188cm pitkä, paino siinä 80kg:n tienoilla ja inseam oli 91cm.
Mulla on samanlainen tausta ja olen saman kokoinen (painoa "hieman" enemmän). Ostin keväällä ekaksi maantiepyöräksi käytetyn Olmon. Runkokoko 58. Myyjä oli saman kokoinen kuin minä ja pyörä oli Velosportissa hänelle mitoitettu. 1.000 EUR kärsin siitä.

Käytetyn osto on hyvä vaihtoehto. Hyviä käytettyjä kohtuu hintaan on tarjolla. Suurin arvon lasku tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana. Maantiepyörä vaatii herkempää kättä korjauksiin ja huoltoon kuin hybridi. Käytetyn kanssa on mukavampi harjoitella.

Hankalin asia on aloittelijalla on pyörän mitoitus. Jos ei ole maantiepyörällä ajellut, ei voi tietää millainen on hyvä ja itselle sopiva ajoasento. Mun kokemus oli sellainen, että alkuun hybridin jälkeen ajoasento tuntui liian pitkältä (stemmi 13 cm). Harkitsin stemmin vaihtamista lyhyempään, mutta en vaihtanut. Tällä hetkellä tuntuu, että pyörä istuu kuin hansikas. Joka kerta on hyvä fiilis nousta satulaan. En tietenkään osaa sanoa, ovatko säädöt minulle täsmälleen oikein.

Ekan pyörän ostaminen netin kautta on aikamoista arpapeliä. Suosittelen tekemään kuin minä eli hakemaan mahdollisimman sopivan käytetyn tai sitten ostamaan uuden fillarin asiantuntevasta suomalaisesta liikkeestä.

jjyrki
05.09.2012, 11.32
Syksy on hyvä aika kierrellä kotimaisia puoteja, hypistellä ja koeistua fillareita ja kiusata kauppialta edullisia tarjouksia.
Jotkut liikkeet sallivat jopa koeajon.
Itse ostin ekan hiilikuitufillarin juuri syksyllä kotimaisesta kivijalkaliikkeestä, sain koko fillarin runkosetin hinnalla.

massive
05.09.2012, 11.52
Kiitos vastauksista, lisääkin mielellään otetaan vastaan erityisesti, jos on mainitsemistani merkeistä kokemusta.

jjyrkille ja rantanr:lle lisäkysymys, osaatteko suositella Helsingistä (tai PK-seudulta) liikkeitä, joiden valikoimaan kannattaisi mennä tutustumaan paikanpäälle? Ainakin Velosport on mainittu.

jjyrki
05.09.2012, 12.04
Helsinginkadulla Kurvista eteenpäin on nykyään kolme liikettä 1 km sisällä.
Hintaluokan sisällä eri merkkien väliset erot ovat lähinnä geometriassa ja väreissä (nyt joku suuttui),
kiekkojen päiviyksessä suurin ja vielä kuntoilijan kannalta merkitsevä askel otetaan kun kiekot päivitetään tasolle Shimano rs80, Fulcrum R3, Mavic Ksyrium tms.

rantanr
05.09.2012, 12.07
En osaa suositella. Tuo Nummelan Probike voisi olla mahdollinen, vaikka onkin vähän kauempana http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41872-Probike-Nummela

Minun neuvoni on, että liikkeessä pitäisi olla tarjolla vähintään kahta läheltä oikeaa olevaa runkokokoa, esim. 58 ja 60, ja niistä voi vertailemalla hakea sopivampaa. Jos jäljellä on yksi runkokoko, 100 % varmuudella myyjän mielestä se on sinulle sopiva.

Mr Hyde
05.09.2012, 12.40
Mulla on samanlainen tausta ja olen saman kokoinen (painoa "hieman" enemmän). Ostin keväällä ekaksi maantiepyöräksi käytetyn Olmon. Runkokoko 58. Myyjä oli saman kokoinen kuin minä ja pyörä oli Velosportissa hänelle mitoitettu. 1.000 EUR kärsin siitä.

Käytetyn osto on hyvä vaihtoehto. Hyviä käytettyjä kohtuu hintaan on tarjolla. Suurin arvon lasku tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana. Maantiepyörä vaatii herkempää kättä korjauksiin ja huoltoon kuin hybridi. Käytetyn kanssa on mukavampi harjoitella.

Hankalin asia on aloittelijalla on pyörän mitoitus. Jos ei ole maantiepyörällä ajellut, ei voi tietää millainen on hyvä ja itselle sopiva ajoasento. Mun kokemus oli sellainen, että alkuun hybridin jälkeen ajoasento tuntui liian pitkältä (stemmi 13 cm). Harkitsin stemmin vaihtamista lyhyempään, mutta en vaihtanut. Tällä hetkellä tuntuu, että pyörä istuu kuin hansikas. Joka kerta on hyvä fiilis nousta satulaan. En tietenkään osaa sanoa, ovatko säädöt minulle täsmälleen oikein.

Ekan pyörän ostaminen netin kautta on aikamoista arpapeliä. Suosittelen tekemään kuin minä eli hakemaan mahdollisimman sopivan käytetyn tai sitten ostamaan uuden fillarin asiantuntevasta suomalaisesta liikkeestä.

Jos joutuu ajamaan 13 cm stemmillä runko on kyllä auttamattomasti liian pieni.

kolistelija
05.09.2012, 12.44
Häh?

Onko jokin ohjemitta minkäkokoisella stemmillä rungon pitää sopia?

rantanr
05.09.2012, 12.47
Perusteluja, kiitos

VeeVee
05.09.2012, 13.38
osaatteko suositella Helsingistä (tai PK-seudulta) liikkeitä, joiden valikoimaan kannattaisi mennä tutustumaan paikanpäälle? Ainakin Velosport on mainittu.

Sellon Pyörässä Leppävaarassa on aika hyvä valiko Specializedin pyöriä ja saa koeajaa sekä itse saanut sieltä hyvää palvelua. Lauttasaaressa Larun pyörä myy Focusta. Lauttasaaressa on myös Pyörähuolto.com ja heillä on ainakin Spessua ja siellä olen saanut koeajaa kuten myös Larun Pyörässä. Itä-Helsingin Pyörähuolto myy ainakin Gir'siä, mutta koeajosta en tiedä koska en ole siellä käynyt. Velosport ja toinen Cycle Centerin liike ovat naamat vastakkain eli helppo käydä molemmissa.

sonnet
05.09.2012, 14.17
Minäkin tykkäsin Sellon Pyörän valikoimasta ja ajomahdollisuudesta mutta asenteesta ja "palvelusta" en.

Silti ostin lahjafillarin sieltä. Valmiiksi kasattu, viimeinen kategorian edustaja, esittelyfillarina rivissä.

Oli btw kokoa L, myyjä sanoi M, stemmi oli hengenvaarallisen löysällä, huomasin kotona, alennusta esittelyfillarista kysyttäessä leuhka "se menee tollakin kaupaksi, ei tarvitse antaa", ei esmes. "sori, ei pysty antamaan"

..kokonaiskokemus jäi vähän "oudoksi" siis mutta spessu on hyvä, käyttäjänainen on aivan ihastunut siihen. Ja mattamusta Vita Sport on halpa mutta näyttää monen mielestä sikakalliilta..

Keskiäkäinen lohjalainen
05.09.2012, 14.51

Nyt pitää laittaa pikapikaa mailia aika monelle ammattilaiselle, että korjaavat virheensä.

Aloitetaan vaikka Ivanista: http://www.bikeradar.com/gear/article/pro-bike-ivan-bassos-liquigas-cannondale-supersix-hi-mod-27037/

dj78
05.09.2012, 15.14
Tuollainen huippukuskien pyörän mitat taulukko olisi mukava nähdä vertailuksi, onko osunut silmiin? Esim Bassolle 183cm pituudeksi muttei paljonko insteami on.

Mr Hyde
05.09.2012, 16.09
Nyt pitää laittaa pikapikaa mailia aika monelle ammattilaiselle, että korjaavat virheensä.

Aloitetaan vaikka Ivanista: http://www.bikeradar.com/gear/article/pro-bike-ivan-bassos-liquigas-cannondale-supersix-hi-mod-27037/

Pyörän pitää sopia vartalolle, eikä päinvastoin. Tutustukaa vaikka tämän miehen kirjoituksiin ja menetelmiin niin ehkä aukeaa http://www.bch.org/sportsmedicine/bio-andy-pruitt.aspx . Proffista ei kannata ottaa mallia. Suuri osa niistä ajaa säädöt päin p:tä, kun katsoo ergonomian kannalta.

kolistelija
05.09.2012, 16.14
Pyörän pitää sopia vartalolle, eikä päinvastoin. Tutustukaa vaikka tämän miehen kirjoituksiin ja menetelmiin niin ehkä aukeaa http://www.bch.org/sportsmedicine/bio-andy-pruitt.aspx . Proffista ei kannata ottaa mallia. Suuri osa niistä ajaa säädöt päin p:tä, kun katsoo ergonomian kannalta.
Ja miten stemmin pituus siihen liittyy? No toki niin että sillähän se pyörän sopivuus viimeistellään, niin kuin spacereilla ja satulatolppaa säätämällä...

Mielummin ajan pienemmällä pyörällä jossa on pitkä stemmi kuin isolla pyörällä jossa on nysästemmi. Kaikki ergonomiaan liittyvät mitathan saa usein säädettyä identtiseksi...

Leopejo
05.09.2012, 17.27
Suuri osa niistä ajaa säädöt päin p:tä, kun katsoo ergonomian kannalta.
Enpä usko.

rantanr
05.09.2012, 17.51
Tutustukaa vaikka tämän miehen kirjoituksiin ja menetelmiin niin ehkä aukeaa http://www.bch.org/sportsmedicine/bio-andy-pruitt.aspx .
Eipä heti tuolta osunut sitä kohtaa silmään, jossa sanotaan 13 cm stemmin tarkoittavan rungon olevan auttamattomasti liian pieni.

Jos joku sanoisi minulle, että maantiefilarin runko on 58 ja stemmi 13, ajattelen "hmm... pitkä stemmi...". Mutta yhtälailla jos toinen sanoo runko 60 ja stemmi 10, niin ajatus on "hmm... lyhyt stemmi...". Mutta enpä niitä fillareita menisi suoralta kädeltä tuomitsemaan auttamattomasti liian pieniksi tai suuriksi. Minun fillarin stemmeineen ovat ammattilaiset Velosportissa mitoittaneet. Mutta Mr. Hyde pystyy fillaria ja kuskia näkemättä kertomaan totuuden: p...aa on myyty.

massive
05.09.2012, 19.39
Kiitos jälleen hyvistä vinkeistä. Pitää ehdottomasti mennä katselemaan pyöriä noihin. Millaisia koeajolenkkejä kaupan vehkeillä voi suorittaa? Meinaan, että jostain 10 minuutin pyrähdyksestä ei vielä saane paljon selville pyörän ominaisuuksista tai sopivuudesta esim. pitkille matkoille?

Toisaalta, olisinko ihan täysi idiootti, jos tilaisin kaikesta tästä huolimatta fillarin nettiputiikista? Foorumilla annetut kehut, tilaamisen vaivattomuus ja kohtuulliset hinnat (+nyt käynnissä olevat alet) jotenkin vain houkuttelisivat nettitilaukseen.

pikku-mihkali
05.09.2012, 19.58
Kellu ajoi Pinarellolla Sky:ssä 140 millin stemmillä. Outoa ettei tajua sen verran pyöristä että osaisi vaatia edes oikean mittaisen stemmin.

Privileged
05.09.2012, 20.28
Toisaalta, olisinko ihan täysi idiootti, jos tilaisin kaikesta tästä huolimatta fillarin nettiputiikista?

Et ole.. itsekkin tilasin ilman kokemusta maantiepyöristä Canyonilta ja en juurikaan tyytyväisempi voisi olla.. hinta-laatusuhde parhaimmasta päästä verrattuna siihen mitä kotimaiset kaupat pystyivät silloin tarjoamaan samaan rahaan. Kunhan saat selville oikean koon foorumilaisten ja kokolaskureiden avulla niin en näe ongelmaa tilaamisessa :)

Kartturi
05.09.2012, 22.22
Eipä heti tuolta osunut sitä kohtaa silmään, jossa sanotaan 13 cm stemmin tarkoittavan rungon olevan auttamattomasti liian pieni.

Jos joku sanoisi minulle, että maantiefilarin runko on 58 ja stemmi 13, ajattelen "hmm... pitkä stemmi...". Mutta yhtälailla jos toinen sanoo runko 60 ja stemmi 10, niin ajatus on "hmm... lyhyt stemmi...". Mutta enpä niitä fillareita menisi suoralta kädeltä tuomitsemaan auttamattomasti liian pieniksi tai suuriksi. Minun fillarin stemmeineen ovat ammattilaiset Velosportissa mitoittaneet. Mutta Mr. Hyde pystyy fillaria ja kuskia näkemättä kertomaan totuuden: p...aa on myyty.

Kellu ajoi Pinarellolla Sky:ssä 140 millin stemmillä. Outoa ettei tajua sen verran pyöristä että osaisi vaatia edes oikean mittaisen stemmin.

Herrat suhtautuvat oudon vihamielisesti viestintuojaan.) Pruittin menetelmät perustuvat Pruittin kokemuksiin ja tutkimukseen pyöräilyn biomekaniikasta, Velosportin menetelmät perustuvat ko. henkilöiden kokemukseen, ja Karlströmin stemmi varmaan taas omiin henk.koht. kokemuksiin. Pruitt tarjoaa varmaan kohtuu hyvän lähtökohden stemmin valintaan, jos omaa aiempaa kokemusta ei ole, vaikka saman ohjaamon pituuden voi tehdä tietty useammallinkin stemmin ja rungon yhdistelmällä.

Ottamatta sen enempää kantaa Velosportin tai Pruittin asiantuntemukseen asiaa tarkemmin tuntematta, mutta kyllähän tuota äkkiä tulee mieleen että miksi Pruitt puhuisi tahallaan läpiä päähänsä, piruillessaanko? Mieshän on virassa ja saa palkkaa riippumatta siitä miten esim oan liikkeen varastossa olevat pyörät liikkuvat yms, ja on siten verraten vapaa näistä kuolevaisten maailman rajoitteista lausua mielipiteensä pyörän sovituksesta.

pikku-mihkali
06.09.2012, 07.12
Whatever, mutta esimerkiksi noin 600 millin horisontaalisen vaakaputken omaavaan maantiepyörään järkevät stemmin mitat on luokkaa 110-130 milliä, 100 / 140 alkaa olla ääripäitä.

Mä en jaksa alkaa googlaamaan tähän mitään Leedsin yliopiston dosenttia tukemaan väitettä, vaan se perustuu täysin subjektiiviseen kokemukseeni ja on ainoa oikea näkökanta, minulle.

rantanr
06.09.2012, 07.47
Pruitt tarjoaa varmaan kohtuu hyvän lähtökohden stemmin valintaan, jos omaa aiempaa kokemusta ei ole, vaikka saman ohjaamon pituuden voi tehdä tietty useammallinkin stemmin ja rungon yhdistelmällä.
Onko sulla joku mielipide tai näkemys tähän aiheeseen? Useampi rungon ja stemmin yhdestelmä toimii mutta 13 cm on auttamattomasti liian pitkä stemmi? Mun epätieteellinen ja mihinkään perustumaton mielipide on sama kuin pikku-mhkalin. Isossa pyörässä on iso stemmi. Ja hyvin toimii mulla, kun en paremmasta tiedä.

Oatmeal Stout
06.09.2012, 11.17
Pyörän pitää sopia vartalolle, eikä päinvastoin.
Siis rauhallinen ohjaus pitkällä stemmillä ei käy, koska morfoligiset seikat riippumatta ruumiinrakenteesta ajavat psyykkisten syiden yli?
Jos jalat edellyttävät 54cm pystyputkea ja selkä/yläraajat 58cm vaakaputkea, niin mittatilauskuiturunkoa hankkimaan stemmin sijaan?

Kartturi
06.09.2012, 21.04
Onko sulla joku mielipide tai näkemys tähän aiheeseen? Useampi rungon ja stemmin yhdestelmä toimii mutta 13 cm on auttamattomasti liian pitkä stemmi? Mun epätieteellinen ja mihinkään perustumaton mielipide on sama kuin pikku-mhkalin. Isossa pyörässä on iso stemmi. Ja hyvin toimii mulla, kun en paremmasta tiedä.

Minun virhe, ei ollu tarkoitus aloittaa mitäön fleimisotaa, kunhan sorruin ihmettelemään miksi Pruittia lyödään siitä että esittää tuollaisen näppisäännön puuttumatta siihen miten siihen on tultu. Loogisen päättelyn sääntöjen mukaan asiaväitteen voi kiistää premisseistä tai sisäisestä logiikasta, ei tuloksista.) Eli Pruittin menetelmistä ja voi olla eri mieltä, mutta en mä näe tuossa tuloksessa mitään suurempaa kiisteltävää tietämättä mitä sen takana on.

Jos nyt pitäisi jotain venkoilla vastata, niin eikö määräävä mitta on satulan istuinluiden kohdalta sarvien otekohtaan, ja sehän voidaan saavuttaa monella eri yhdistelmällä yläputkea, kulmia, set-backiä ja stemmiä. Puhtaasti ajoasennon kannalta kaiketi se on itse asiassa aika sama minkä mitainen runko on jos tuo ohjaamon mitta on sama. Mutta jos pitäisi arvata niin tuo 130mm on joku kokemukseen perustuva lähtökohtanäppisääntö. Säännöthän on tehty ihmisille jotka eivät tiedä mistä aloittaa, ja siksi että ihmiset miettisi ennekuin rikkoisivat niitä. Jos on hyvä peruste miksi haluaa käyttää 140mm stemmiä niin antaa palaa, vaikka nyt sen takia että haluaa matalan ja pitkän ajoasennon, mutta ei halua isompaa runkoa sen takia että esim ohjusgeometria muuttuisi omaan makuun väärään suuntaan.

Mutta jos mennään takaisin, niin minusta on pelkästään hyvä että joku on omistanut elämänsä sille etä pohtinut pyöräilyn biomekaniikkaa ja valmennusta ynnä muuta, että meillä olisi mahdollisimman suureen ihmisjoukkoon yleistettävä sovitussysteemi jota voi kohtuu hyvällä omalla tunnolla suositella ja jonka avulla keskimäärin tulee siedettävä tulos, josta voi sitten oman kokemuksen karttuessa hakea sitä omaa parasta sovitusta.

pikku-mihkali
06.09.2012, 21.35
No se nyt ei vaan ole ihan sama asia minkä mittainen se runko on ja millä se "mitta" rakennetaan. Eiköhän sovituksessa haeta ensin oikea satulan paikka kampiin nähden, jonka jälkeen aletaan säätämään muuta ajoasentoa pääasiassa stemmillä.

Lisäksi tyypillisesti pitkillä ihmisillä (yli 195 cm) meinaa muutenkin paketista tulla helposti liian takapainoinen jolloin stemmit luokkaa 140 mm on itseasiassa ihan normaaleja.

Joten jos nyt vaan unohdettaisiin kaikenmaailman nyrkkisäännöt osien millimetrirajoista, koska joku lähdekritiikitön nöösi voi niitä vaikka uskoa.

Pyöräpummi
06.09.2012, 21.44
Ammattilaisten stemmin pituudet ovat oma lukunsa. Muistaakseni se oli tai Caley Frez tai Nick Legan Velonews:tä joka sanoi että pro-kuskeista ei välttämättä kannatta ottaa mallia.
Sitä paitsi proot ajaa numeroa pienemmillä rungoilla. Luonnollistikin ajurin ylävartalon pituus vaikuttaa siihen mitoitukseen.

Kartturi
07.09.2012, 08.48
No se nyt ei vaan ole ihan sama asia minkä mittainen se runko on ja millä se "mitta" rakennetaan. Eiköhän sovituksessa haeta ensin oikea satulan paikka kampiin nähden, jonka jälkeen aletaan säätämään muuta ajoasentoa pääasiassa stemmillä.

Joten jos nyt vaan unohdettaisiin kaikenmaailman nyrkkisäännöt osien millimetrirajoista, koska joku lähdekritiikitön nöösi voi niitä vaikka uskoa.

Niinpä, eihän se ihan sama kaiketi ole.) Siksipä jotain ohjeita tarvitaan ja mieluummin harkittuja sellaisia. Pitäisi ehkä mielenkiinnosta metsästää tuo Pruittin kirja ja katsoa mitä siellä oikeasti lukee. Tuo stemmin mitta ei varmaan ole se keskeisin sääntö millä kaveri operoi, varmaan lähinnä asiayhteydestä irronnut poiminta.