PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sigma 1200 plus langaton - ei toimi!

kootee
23.07.2011, 17.25
Ostin Prisman tarjouksesta kyseisen ajotietokoneen enkä oikein tajua miksei yhteys sensoriin toimi. Olen kokeillut sensoria (magneetti) moneen kohtaan ja vihreä vilkkuu vaihtelevasti, mutta itse ajotietokoneessa ei kyllä tapahdu yhtään mitään, vaikka virrat onkin päällä. :seko:

Ko. rakkineen mukana tulleet ohjeet on kyllä ihan onnettomat eikä neuvo muuta kuin painamaan ajotietokoneen päällä olevaa nappia yhteyden muodostamiseksi. Vaan eipä tapahdu napista muuta kuin että itse tietokoneen näyttö vaihtuu seuraavaan toimintoon.

Onko muut painineet saman probleeman kanssa?

magnuken
23.07.2011, 21.27
Tärkeätä on, että pinnamagneetin etäisyys siitä johdottomasta anturista on korkeintaan 4-5 mm ja, että itse magneetti on tarkasti sen anturin korkeudella pinnassa kiinni.

Jos tuo on kohdillaan, kokeile resetoida vehje poistamalla paristot sekä mittarista että anturista joksikin aikaa ja syötä sitten pyörän ympäryysmitta ym. parametrit uudelleen esim. näitä ohjeita seuraten:

http://www.trails.com/how_41110_sport-wireless-bc-bike-computer.html

Tietenkin on aina myös mahdollista, että kyseinen vehje on viallinen - tällöin vain Prismaan vaihtamaan toiseen yksilöön.

Pave
23.07.2011, 21.58
Onkohan langattomassa mallissa samanlainen mahdollisuus kuin langallisissa, eli laittaa mittari (puoliväkisin?) väärin päin tankotelineeseen? :seko:

Joku oli muistaakseni joskus vastaavan ongelman kanssa tuskaillut, kunnes huomasi pikku vinkin saatuaan ;) kääntää mittarin oikein päin...

Nappulakenka
23.07.2011, 22.19
En tiedä Sigmasta, mutta esimerkiksi Cateye Strada Wireless:ssa mittarin ja sensorin etäisyys sai maksimissaan olla 70cm sekä magneetin ja sensorin väli max 5mm. Tämän lisäksi mittarin kulma piti olla varsin matala(lähes vaakatasossa), jotta mittari "peittäisi" mahdollisimman tehokkaasti sensorin lähettämän signaalin.

Ainoa järkevä ja varmasti toimiva ratkaisu oli laittaa mittari stemmiin ja sensori etuhaarukkaan.

kootee
24.07.2011, 09.41
Onkohan langattomassa mallissa samanlainen mahdollisuus kuin langallisissa, eli laittaa mittari (puoliväkisin?) väärin päin tankotelineeseen? :seko:

Joku oli muistaakseni joskus vastaavan ongelman kanssa tuskaillut, kunnes huomasi pikku vinkin saatuaan ;) kääntää mittarin oikein päin...

Ei tässä langattomassa ainakaan mitään kontaktinastoja tms. ole, joten luulisi, että on ihan sama mitenpäin on telineessä. Täytyy vielä koittaa nuo resetoinnit yms. ja jos ei auta, niin Prismaan palauttamaan laite. Mieluummin otan sitten tilalle langallisen version, jos ne toimii paremmin...

kinde
24.07.2011, 09.54
Ootkos mitannut lähettimen patterin kunnon?

kootee
24.07.2011, 10.16

Olen vaihdellut pattereita uusiinkin, mutta eipä tunnu hörähtävän. Saan kyllä lähettimen vihreän valon vilkahtamaan magneetin ohittaessa sen. Tosin vain pari kertaa (kierrosta) vilkahtaa ja nopeassa vauhdissa ei välttämättä ollenkaan, vaikka lähettimen sensori olisi melkein pinnamagneetissa kiinni. Kyllä tuntuu, että laitteessa on joku vika.

kootee
24.07.2011, 10.20
Mainittakoon vielä, että olen kokeillut sijoittaa magneettia moneen kohtaan pinnoja. Varmaan paras olisi siinä pinnojen risteyksessä, joka on lähellä vanteen napaa, mutta kun ei toimi niin ei toimi. Navassa on kylläkin napadynamo, mutta voisko tuo häiritä toimintaa? En ole saanut yhteyttä aikaiseksi edes keittiön pöydällä laitetta tutkiessani ja käsin magneettia anturin läheltä heilauttamalla.

kootee
24.07.2011, 10.43

No voi hemmetin hemmetti. Mittasin vielä yleismittarilla patterit ja ihan kunnossahan ne olivat, yli 3,2 volttia antoivat. Löin patterit takaisin paikoilleen niinkuin jo monet kerran aiemminkin, mutta tälläpä kertaa yhteys sitten muodostui! Eikun laitteet uudestaan kiinni fillariin ja vot, nyt pelittää!
Mutta jäi kyllä ihan mysteeriksi miksi nyt yhtäkkiä tuo yhteys alkoikin toimimaan :seko:

Jiiaa
24.07.2011, 10.57
Mulla on sama mittari ja sen mukana tullut ohje oli ainakin ihan OK. Löytyy myös netistä http://www.sigmasport.com/en/allgemein/showdatei/?download=2&name=29_2_Manuel_BC_1200_int.pdf

Langattoman mittarin anturi pitää olla niin lähellä itse mittaria kuin mahdollista. Eli anturi haarukan yläosaan ja magneetti ihan vanteen juureen niinkuin manuaalissa kerrotaan. Ja noi resetoinnit pitää tehdä aluksi ohjeiden mukaan.

Hyvä että nyt pelittää :)

tsr_exec
24.07.2011, 11.46
Tuossa se lähetinosa ei vilkuta kun korkeintaan kolme ensimmäistä kertaa kun magneetti ohittaa sen. Ohjeessa ei mainita asiasta mitään, mutta tämä on ilmeisesti luonnollista toimintaa. Kun miettii niin tuossa on järkeä, luulisi että patteri tyhjenee huomattavasti nopeammin jos laite jatkuvasti vilkuttelisi. Itse tuon värkin kanssa olen huomannut semmoisen ongelman että se ottaa häiriötä jostain langattomast laitteesta kämpilläni, eli mittari on pyörästä irti ja toisessa huoneessa mutta silti se välillä luulee liikkuneensa mahdollisesti jopa 20 kilometriä.

skela
24.07.2011, 12.00
Mainittakoon vielä, että olen kokeillut sijoittaa magneettia moneen kohtaan pinnoja. Varmaan paras olisi siinä pinnojen risteyksessä, joka on lähellä vanteen napaa, mutta kun ei toimi niin ei toimi. Navassa on kylläkin napadynamo, mutta voisko tuo häiritä toimintaa?
Kyllähän napadynamo tai siihen kytketty kaapeli voi häiritä. Häiriöitä voi tulla myös mm. WLAN- ja 3G-signaaleista, akkukäyttöisistä valaisimista ja ihan mistä vain. Kannattaa välttää langattomia mittareita aina, kun se on mahdollista.

Shimano Flight Deck SC-6502 sai yhteyden etuhaarukkaputken yläosassa olevaan tunnistimeen vasta, kun siirsin muovikuorisen B+M IQ Cyo -ajovalon aivan etutavaratelineen etuosaan ja vein parikaapelin mahdollisimman kaukaa sinne. Mittarin toiminta estyi siis pelkästä parikaapelin lähettämästä vaihtosähkökentästä lampun ollessa sammuksissa.

Vaihdettuani muovikuorisen lampun alumiiniseen Schmidt Edeluxiin, jonka johto on koaksiaalikaapelia, mittarin vastaanotin toimii jopa lampun ollessa ohjaustangossa mittarin vieressä.

kootee
24.07.2011, 17.09
No voi hemmetin hemmetti. Mittasin vielä yleismittarilla patterit ja ihan kunnossahan ne olivat, yli 3,2 volttia antoivat. Löin patterit takaisin paikoilleen niinkuin jo monet kerran aiemminkin, mutta tälläpä kertaa yhteys sitten muodostui! Eikun laitteet uudestaan kiinni fillariin ja vot, nyt pelittää!
Mutta jäi kyllä ihan mysteeriksi miksi nyt yhtäkkiä tuo yhteys alkoikin toimimaan :seko:

Lyhyeksi jäi se pelittäminen. Kävin äsken lenkillä eikä mitään eloa mittarissa - tai siis anturissa. Täytyy koittaa palauttaa mittari kauppaan ja ottaa tilalle langallinen versio, joka toivottavasti toimii luotettavammin. Sinänsä mittari on kyllä ihan kivannäköinen ja sopii pyöräni väreihin kuin nakutettu, joten varmaan otan vastaavan tilalle, mutta langallisena.

bikeboy
25.07.2011, 00.10
Hankin saman mittarin viimevuonna. Samanlainen vika, lähettimen patteri kulunut liikaa. Nyt en ole käyttänyt hävitin sen magneetin (V****, sinne meni pari kymppiä)

kootee
26.07.2011, 17.51
Hankin saman mittarin viimevuonna. Samanlainen vika, lähettimen patteri kulunut liikaa. Nyt en ole käyttänyt hävitin sen magneetin (V****, sinne meni pari kymppiä)

Ostin tilalle Sigma 1200:sen langallisen version. Ainakin ensivaikutelmana pelittää kuin unelma! Säästyy paristojakin :)

JackOja
26.07.2011, 22.07
...hävitin sen magneetin (V****, sinne meni pari kymppiä)

No hanki uus magneetti?

Se on vaan magneetti, ihan mikä tahansa magneetti hoitaa homman.

magnuken
26.07.2011, 23.55
No hanki uus magneetti?

Se on vaan magneetti, ihan mikä tahansa magneetti hoitaa homman.

Ja lisäksi kannattaa uudeksi magneetiksi hankkia sellaisen neodymium magneetin, joka on noin 100-1000 kertaisesti "voimakkaampi" kuin perinteellinen ferriittimagneetti. Tällöin ei siis enää ole niin millin päällee niitten kiinnityksien kanssa.

Tämän olen itse todennut esim. Garmin GSC-10 fillarianturin kanssa, jossa se alkuperäinen kampeen nippusiteillä kiinnitettävä kadenssimagneetti on varsinainen lelu. Yllä mainitsemani voimakkaan neodymium magneetin voi vaikkapa ängetä siihen kammen päähän mihin poljin kierteillään kiinnitetään. Pysyy itsestään, ellei käytössä ole pelkkää titaani/komposittitavara. Monia muitakin kiinnityssovelluksi löytyy vaikkapa pienen Araldiittitipan kera vaikeissa ei magneettisissa alustoissa!

Näitä monenkokoisia Neodynium magneetteja voi hankkia varsin edulliseen hintaan esim Vaasan Elektronikkaakeskus Oy:ltä tyyliin joku 8x4 mm pyörömagneetti, jonka magneettivuo on peräti luokkaa 1500-2000 Gaussia ja "nostokyky" siten luokkaa 1-1.5 kg. Siis esim. täältä:

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=14601

Jiiaa
26.07.2011, 23.58
MAGNEETTI (http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=3&md=52&sd=5204&item=5204-0372) 5.90e

MarkoV
19.04.2014, 17.03
Ostin tänään myös tuon Sigma 1200 langattoman version. Ensinnäkin mukana tulevat ohjeet ovat vain langalliselle versiolle jossa lähteinosa ja magnetti ovat aivan erinäköiset kuin langattomassa versiossa. Minullakaan laite ei ensin toiinut, mutta sitten katsoin asennusvideoita Sigman Youtube -palvelusta ja totesin, että lähetinosa laitetaan aina oikealle puolelle eturengasta ja lähtein tiettyyn asentoon. Eli kun vaihdoin lähettimen oikealle puolelle ja samaan asentoon kuin videoissa alkoi mittari toimimaan. Magneettia ei tarvinnut siirtää toisen puolen pinnoihin vaan etäisyys riittää myös väärältä puolelta kunhan lähetin ja magneetti ovat lähellä vannetta.

Marko