PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trek 3.1 Madone maantiepuolen aloittelijalle?

Konan
16.07.2011, 12.08
Kun aloitin maastopyöräilyn niin iski samalla roadikärpänenkin:D Eli Kona-hybridin oheen saatava maantiepyörä asfalttisiirtymille: sain ok tarjouksen kauppiaalta 3.1 Madonesta.

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/road/race_performance/madone_3_series/madone_3_1_h2_compact/

56cm lienee minulla ainoa fiksu kokovaihtoehto? Pituutta 185cm, paino 83kg ja jalan sisämitta 87cm.

105-lukko polkimet kannattaa varmaan koittaa tinkaa mukaan hintaan? En ole lukoilla koskaan ajanut ja haussa mahd. helposti "irtoavat" lukot, onko 105:ssa sellaset vai oisko joku muu Shimanon poljinmalli tässä mielessä parempi?

Muutenkin mielipiteet/kokemukset enemmän kuin tervetulleita ko.pyörästä!

EDIT: vai sittenkin 58cm runko..? Luettuani kokosuosituksia aiemmista keskusteluista heräsi pikku jännitys josko se 56cm onkin pieni. Liikkeessä sanoivat, että 56cm juuri sopiva, mutta jaaha.. En oikein kokeilemalla saanut selvyyttä kun ei mitään hajua miltä käyräsarvisessa hyvä ajoasento tuntuu edes. Osaisiko joku tietäjä tuon Trekin geometrian osalta sanoa, onko siinä keskimäärin millaiset mitat (ts. onko kokoisekseen 56cm tai 58cm ahdas/iso verrattuna muihin maantiepyöriin)? Mun Kona Dew Plus on 58cm ja juuri sopiva, mutta kauppiaan mukaan maantiepyörissä syytä ottaa pienempi runko..

Nimim. Käyräsarvisella ajanut aiemmin n. 15 km 2 vuotta sitten..

sehngeer
16.07.2011, 13.56
56cm lienee minulla ainoa fiksu kokovaihtoehto? Pituutta 185cm, paino 83kg ja jalan sisämitta 87cm.

Mun Kona Dew Plus on 58cm ja juuri sopiva, mutta kauppiaan mukaan maantiepyörissä syytä ottaa pienempi runko..

Tuikkaa mittasi Competitive Cyclistin Fit Calculatoriin (http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO), se antaa kaikennäköisiä mittoja, minkä perusteella voi sitten vertailla valmistajien nettisivuilta löytyviä pyörien geometriatietoja. Pyörää kannattaa mahdollisuuksien mukaan myös koeajaa jonkun pituinen lenkki niin saa hieman enemmän tietoa sopivuudesta.

Omien mittojeni puolesta päädyin koon 54 maantiemankeliin (178cm/78kg/84cm), erittäin tyytyväinen ollut. Geometrioita vertasin pikaisesti ja näyttää koon 54 Trek olevan about sentin isompi monessa mitassa verrattuna omaan pyörään. Koko 56 siis luultavasti vallan lähellä sinulle.

Jani R.
16.07.2011, 14.55
105-lukko polkimet kannattaa varmaan koittaa tinkaa mukaan hintaan? En ole lukoilla koskaan ajanut ja haussa mahd. helposti "irtoavat" lukot, onko 105:ssa sellaset vai oisko joku muu Shimanon poljinmalli tässä mielessä parempi?

Shimano 105:set on ihan hyvät polkimet hintaansa nähden kun noilla nyt on reilun vuoden ajanut.
Kannattaa ostaa myöhemmin ne punaiset klossit varalle, joissa ei ole jalan liikkumavaraa niin paljoa ja vaihtaa klossit ennen kuin alkuperäiset ovat ihan loppu. Silloin toiset "sisäänajetut" klossit on varalla, jos huomaat että kengät ei pysy polkimissa (klossit loppu) juuri ennen lauantain/sunnuntain yhteislenkkiä kun kaupat ovat kiinni.

JussiHoo
16.07.2011, 15.23
58:lla lähtisin. Efektiivinen vaakaputki 57.3 cm ei varmaan oo liikaa? Itte oon 181, toki lyhyt jalkainen, ja mulle 56 ei ainakaan liian iso.

Raijkaard
16.07.2011, 15.41
Mun mielestä täysin makuasia. Kumpikin runko varmasti menee, mutta 58 rungon korkeus tuntuu numeroiden puolesta melko korkealta ja valitsisin sun mitoilla kireämmän viiskutosen.

JussiHoo
16.07.2011, 16.46
Mun mielestä täysin makuasia. Kumpikin runko varmasti menee, mutta 58 rungon korkeus tuntuu numeroiden puolesta melko korkealta ja valitsisin sun mitoilla kireämmän viiskutosen.

Makuasia toki, mutta mitä teet, kun jää lyhyeksi. Kuolleen tekohengitystä pitkällä stemillä?!:rolleyes:

Toki tämä on tällaista jeesustelua miestä pyörän päällä näkemättä. Asiantuntevassa liikkeessä osaavat katsoa Konanille oikean kokoisen pyörän alle.

Raijkaard
16.07.2011, 18.31
Makuasia toki, mutta mitä teet, kun jää lyhyeksi. Kuolleen tekohengitystä pitkällä stemillä?!:rolleyes:.

Pitkää emäputkea on kyllä vielä vaikeampi sahata. Ymmärsin, että kaupassa oli jo käyty.

A.A
16.07.2011, 18.36
Shimano 105:set on ihan hyvät polkimet hintaansa nähden kun noilla nyt on reilun vuoden ajanut.
Kannattaa ostaa myöhemmin ne punaiset klossit varalle, joissa ei ole jalan liikkumavaraa niin paljoa ja vaihtaa klossit ennen kuin alkuperäiset ovat ihan loppu. Silloin toiset "sisäänajetut" klossit on varalla, jos huomaat että kengät ei pysy polkimissa (klossit loppu) juuri ennen lauantain/sunnuntain yhteislenkkiä kun kaupat ovat kiinni.

Miksi punaiset? Niissä on jalan liikkumavaraa 0%. Ja ne kulmissa olevat kävelypalat on kyllä loppu ennen klosseja. Niissähän polkimissahan on tuo kiristysruuvi, joka kannattaa pitää alussa löysimmällä, ja sitten ruuvata kireimmälle. Ei irtoa. Mulla alkaa olemaan nykyisillä klosseilla reilu 20000km, ja aikaisemminkin olen vaihtanut klossit lähinnä sen takia että ovat olleet niin kulahtaneen näköiset, en siksi että olisivat alkaneet irtoilemaan.

JussiHoo
16.07.2011, 19.13
Ymmärsin, että kaupassa oli jo käyty.

Niinhän tuolla vissiin luki, että oli kaupan setä viiskutosta suositellut. Ja varmaan osaavat oikean koon myydä.

Tuskin tuo "pitkä" emäputki kuitenkaan ekan maantipyörän ostajalle koituu kohtaloksi. Epäilen ettei haeta mitään ammattimiesten mataluisia ajoasentoja vaan jotain hiukan mukavampaa.

J T K
16.07.2011, 19.41
Trekin geometrioista semmoista kokemusta, että valitsisin kyllä pienemmän jos mietityttää koko.

e: lisätään nyt vielä se, että myöskin selän ja jalan mittojen suhde vaikuttaa valintaan. Itse kun olen pitkä jalkainen, mutta lyhytselkäinen niin kalkulaattoreiden ja muiden separaattoreiden antamat suositukset eivät oikein pidä kutiansa (perustuvat useimmiten kokonaispituuteen, joka ei ole koko totuus).

JussiHoo
16.07.2011, 20.07
Trekin geometrioista semmoista kokemusta, että valitsisin kyllä pienemmän jos mietityttää koko.

e: lisätään nyt vielä se, että myöskin selän ja jalan mittojen suhde vaikuttaa valintaan. Itse kun olen pitkä jalkainen, mutta lyhytselkäinen niin kalkulaattoreiden ja muiden separaattoreiden antamat suositukset eivät oikein pidä kutiansa (perustuvat useimmiten kokonaispituuteen, joka ei ole koko totuus).

Just tuosta selän ja jalan mittojen suhteesta johtuen ottaisin itse suuremman. Itselläni just toisin päin kuin J T K:lla eli pitkä selkä & lyhyet jalat. Eli jos epäröi noita koko juttuja, niin kokeilemalla ja asiantuntijaa liikkeessä kuuntelemalla löytyy se oikea lonkka-volvo.

hannupulkkinen
16.07.2011, 21.22
Pitkää emäputkea on kyllä vielä vaikeampi sahata. Ymmärsin, että kaupassa oli jo käyty.
Vaakaputkea varmaan tarkoitat.
Itsellä vaakaputken pituus on tuo 57 senttiä ja pituutta 186 ja haaroväli 89 cm. Seuraavassa pyörässäni taitaa olla 56 senttinen vaakaputki ja 12 sentin stemmi. Nyt on 11 senttinen.

Raijkaard
16.07.2011, 22.34
Vaakaputkea varmaan tarkoitat.

Kyllä mä ihan emäputkea tarkoitin. Taidan olla ainoa, jonka mielestä 19 senttiä ja toi stack-lukema on noilla kuskin mitoilla aika paljon. Ehkä mä vaan sitten tykkään olla kippurassa. :)

CRPWR
16.07.2011, 22.52
Ei selvinnyt pääsitkö koeajolle molemmilla pyörillä, 56 ja 58? Ethän osta ilman oikeata koeajoa. Itse olen 183cm, sisähaara 88cm ja ajaisin 58:lla.

hannupulkkinen
16.07.2011, 23.01
Kyllä mä ihan emäputkea tarkoitin. Taidan olla ainoa, jonka mielestä 19 senttiä ja toi stack-lukema on noilla kuskin mitoilla aika paljon. Ehkä mä vaan sitten tykkään olla kippurassa. :)
Jos syvää asentoa haluaa niin voi hommata tangon syvällä dropilla ja kääntää stemmin toisin päin.

Konan
17.07.2011, 10.30
Ei selvinnyt pääsitkö koeajolle molemmilla pyörillä, 56 ja 58? Ethän osta ilman oikeata koeajoa. Itse olen 183cm, sisähaara 88cm ja ajaisin 58:lla.

Vielä en päässyt liikkeeseen ajamaan (heillä ei vielä ollut kokeiltavaksi ko.pyörää, lisää tulee vasta viikon päästä), mutta kaverin 56cm Trek Madone 5.2 tuntui noin 4 km perusteella ehkä ihan aavistuksen pieneltä. Toisaalta en tiedä miltä oikea ajoasento tuntuu käyräsarvisessa.. Mulla siis juuri pitkä selkä ja lyhyet jalat suhteessa kokonaispituuteen eli 185cm..

Pitänee oottaa, että liike saa noita fillareita lisää. Harmi kun niin rajalla olen: myyjä suosittaa 56cm ja oma intuitio (foorumin juttujen perusteella osin-) suosittaa aavistuksen enemmän 58cm.

Muunlaisissa pyörissä oon tykännyt aina aavistuksen avarammasta rungosta, esim Dew Plussassa kanssa pohdittiin aikanaan 56cm vai 58cm ja 58cm tuntunut juuri oikealta, jopa tämän vuotisesta Dew Plussasta tuttu 59cm tuntui hyvältä ja 56cm nyt jälkikäteen pohdittuna olisi ollut pieni. Hitto kun vaikeaa:D

nure
17.07.2011, 10.49
Sääntö numero 2. "Mielummin liian pieni kuin iso" Pientä voi korjailla kannatimella ja säädöillä, isoa ei...

forlon
17.07.2011, 11.01
EDIT: vai sittenkin 58cm runko..? Luettuani kokosuosituksia aiemmista keskusteluista heräsi pikku jännitys josko se 56cm onkin pieni. Liikkeessä sanoivat, että 56cm juuri sopiva, mutta jaaha.. En oikein kokeilemalla saanut selvyyttä kun ei mitään hajua miltä käyräsarvisessa hyvä ajoasento tuntuu edes. Osaisiko joku tietäjä tuon Trekin geometrian osalta sanoa, onko siinä keskimäärin millaiset mitat (ts. onko kokoisekseen 56cm tai 58cm ahdas/iso verrattuna muihin maantiepyöriin)? Mun Kona Dew Plus on 58cm ja juuri sopiva, mutta kauppiaan mukaan maantiepyörissä syytä ottaa pienempi runko..

Nimim. Käyräsarvisella ajanut aiemmin n. 15 km 2 vuotta sitten..

Lance Armstrong ajoi 58 cm:n Madonella, vaikka miehellä on pituutta 177 cm. Kuulostaa siltä, että kaupassa olisi tarjolla liikaa 56 cm -runkoja.

Itse en lähtisi ostamaan lainkaan tuon budjetin maantiepyörää uutena. Jos ei ole varaa laittaa 6000 euroa pyörään siten, ettei sitä havaitse saldonmuutoksena, niin kannattaa ostaa käytetty, esim. Trekin rungoissa on elinikäinen takuu ja lain mukaan takuu ei voi raueta omistajanvaihdoksessa.

Reiluun pariin tonniin saa alle 7 kg:n Madonen käytettynä Suomesta.

nure
17.07.2011, 11.26
Harva meistä on Armstrong ja tuskin ajoi tuotantopyörällä joka on aivan eri juttu... Jos löytää hyvän käytetyn niin miksei mutta ainahan uusi on uusi ja loppupeleissä ainoa oikea tapa hankkia pyörä on koota se itse.

forlon
17.07.2011, 11.38
Harva meistä on Armstrong ja tuskin ajoi tuotantopyörällä joka on aivan eri juttu... Jos löytää hyvän käytetyn niin miksei mutta ainahan uusi on uusi ja loppupeleissä ainoa oikea tapa hankkia pyörä on koota se itse.

Mittojensa puolesta nuo vaikuttavat samalta. Uudessa pyörässä verrattuna samaan pyörään käytettynä on lähinnä psykologinen harha paremmuudesta perustelemassa suhteetonta preemiota, jonka siitä joutuu maksamaan. Itse kun alkaa pyörää kokoamaan, niin siinä saakin sitten rahan palamaan, varsinkin jos kokoaa pyörän pala palalta budjetin aina salliessa. Tokihan tunnearvoa itsekoottuun saa ladattua sitten enemmän, kun saa sen myötä kokoonpanonsa puolesta rakennettua mahdollisesti ainutlaatuisen yksilön.

syklopaatti
17.07.2011, 12.43
Trekin rungoissa on elinikäinen takuu ja lain mukaan takuu ei voi raueta omistajanvaihdoksessa.

Trekin elinikäinen runkotakuu koskee vain ensiostajaa. Kyllä se takuu vaan ikäväkyllä raukee kun omistaja vaihtuu.

Luri
17.07.2011, 12.49
Jos ei ole varaa laittaa 6000 euroa pyörään siten, ettei sitä havaitse saldonmuutoksena, niin kannattaa ostaa käytettyKuka noita uusia pyöriä sitten edes ostaa...

Itsok
17.07.2011, 13.18
Jos kaikki ostaa vain käytettyjä pyöriä, niin jossain vaiheessa maailmasta loppuvat käytetyt pyörät. Meno alkaa muistuttamaan Kuuban autoilua...

forlon
17.07.2011, 14.28
Jos kaikki ostaa vain käytettyjä pyöriä, niin jossain vaiheessa maailmasta loppuvat käytetyt pyörät. Meno alkaa muistuttamaan Kuuban autoilua...

:) Niinhän se ei markkinataloudessa kuitenkaan mene, hinnat laskevat, uusien pyörien menekki taas sen myötä nousee.

Kenenkään ei joka tapauksessa tarvitse alkaa tässä uhriksi. Jos haluaa laittaa hyväntekeväisyyteen, on SPR "jokseenkin" parempi kohde.

forlon
17.07.2011, 14.30
Trekin elinikäinen runkotakuu koskee vain ensiostajaa. Kyllä se takuu vaan ikäväkyllä raukee kun omistaja vaihtuu.

Takuuehtoihin voivat yritykset tietysti kirjata mitä tahansa, mutta laki yliajaa ehdot, jotka asettavat kuluttajan sitä huonompaan asemaan.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/

syklopaatti
17.07.2011, 14.34
En kyllä luottas ,että takuu toimii jos käytettynä ostaa. Ei anna trek uutta runkoo ja sit on kiva riidellä raastuvassa.

forlon
17.07.2011, 14.39
En kyllä luottas ,että takuu toimii jos käytettynä ostaa. Ei anna trek uutta runkoo ja sit on kiva riidellä raastuvassa.

Laki on laki, Trek tuskin lähtee riskeeraamaan mainettaan oikeudessa yhden rikkinäisen rungon vuoksi. Toisaalta runkojen suhteen filosofiansa taitaa ollakin, että tekee niistä sellaisia, että harvemmin rikkoontuvat.

syklopaatti
17.07.2011, 15.15
Laki on laki, Trek tuskin lähtee riskeeraamaan mainettaan oikeudessa yhden rikkinäisen rungon vuoksi. Toisaalta runkojen suhteen filosofiansa taitaa ollakin, että tekee niistä sellaisia, että harvemmin rikkoontuvat.
Tässä ote trekin sivuilta:

If I purchase a bike used or from an online auction will I be covered under the warranty? (http://www.trekbikes.com/faq/questions.php?questionid=101) Our warranty applies only to bikes purchased from one of our authorized dealers and is for the original owner exclusively. Trek does not authorize dealer sales of our products over the Internet. To assure proper fit and assembly only purchase your Trek bicycle at an authorized retail location. T ... Still have questions? Contact Us (http://www.trekbikes.com/faq/contact.php)

Sieltä tulee tommonen ilmoitus ja piste. Uutta runkoo ei tipu. Sitäpaitsi takuu hoidetaan myyjäliikken ,eikä suoraan trekin kautta. suomen maahantuojalta jos meet ruikuttamaan uutta runkoo kun käytettynä ostettu hajos niin nehän nauraa sinut pihalle.

forlon
17.07.2011, 15.34
Tässä ote trekin sivuilta:

If I purchase a bike used or from an online auction will I be covered under the warranty? (http://www.trekbikes.com/faq/questions.php?questionid=101) Our warranty applies only to bikes purchased from one of our authorized dealers and is for the original owner exclusively. Trek does not authorize dealer sales of our products over the Internet. To assure proper fit and assembly only purchase your Trek bicycle at an authorized retail location. T ... Still have questions? Contact Us (http://www.trekbikes.com/faq/contact.php)

Sieltä tulee tommonen ilmoitus ja piste. Uutta runkoo ei tipu. Sitäpaitsi takuu hoidetaan myyjäliikken ,eikä suoraan trekin kautta. suomen maahantuojalta jos meet ruikuttamaan uutta runkoo kun käytettynä ostettu hajos niin nehän nauraa sinut pihalle.

Voivat siis noin tietysti yksipuolisesti ilmoittaa, mutta kyseisenlainen vastuunrajoitus ei vain päde lain edessä, jos laki sen estää. Moni tietysti hyväksyy sen minkä yritys ilmoittaa eikä tule ajatelleeksi, että kyseessä on pätemätön ehto.

Entä jos myyjäliike on mennyt konkurssiin, huono tuuri? Takuuasiat voi tietysti hoitaa lähimmässä liikkeessä, jossa on kyseessä olevalle pyörämerkille edustus.

Tuoltahan tuota lainsäädäntöä voi tutkia lisää:
http://www.finlex.fi/fi/laki/

Luri
17.07.2011, 15.38
:) Niinhän se ei markkinataloudessa kuitenkaan mene, hinnat laskevat, uusien pyörien menekki taas sen myötä nousee.Mutta eihän sillä hintojen laskulla ole merkitystä, koska käytössä pitää forlonin mukaan olla "6000e siten, ettei saldonmuutosta pankkitilillä edes huomaa" ennen kuin saa ostaa uuden pyörän... ;) Nojoo, ehkä tämä riittää tästä OT:stä.

A.A
17.07.2011, 16.13
:) Niinhän se ei markkinataloudessa kuitenkaan mene, hinnat laskevat, uusien pyörien menekki taas sen myötä nousee.

Kenenkään ei joka tapauksessa tarvitse alkaa tässä uhriksi. Jos haluaa laittaa hyväntekeväisyyteen, on SPR "jokseenkin" parempi kohde.

Tarviiko SPR:n johto uudemmat ökyautot?

JussiHoo
17.07.2011, 17.34
Tuohon runkotakuun raukeamiseen omistajan vaihtuessa voisin kuvitella, että lopulta noudatetaan EU-lakeja. 2 vuottahan takuuta kuuluu luvata EU:n mukaan. Runkotakuut jotka menee yli sen on extraa, jonka valmistaja lupaa. Tuskin antavat uutta runkoa toiselle omistajalle ainakaan tuon 2v jälkeen. Eikä mene ihan helposti läpi tuon kahden vuoden sisälläkään, jos omistaja vaihtunut.

forlon
17.07.2011, 19.54
Tuohon runkotakuun raukeamiseen omistajan vaihtuessa voisin kuvitella, että lopulta noudatetaan EU-lakeja. 2 vuottahan takuuta kuuluu luvata EU:n mukaan. Runkotakuut jotka menee yli sen on extraa, jonka valmistaja lupaa. Tuskin antavat uutta runkoa toiselle omistajalle ainakaan tuon 2v jälkeen. Eikä mene ihan helposti läpi tuon kahden vuoden sisälläkään, jos omistaja vaihtunut.

Kyllä tuon lupauksen elinikäisestä takuusta kuluttaja ymmärtää toisin, 2 vuotta ei ole keskimääräinen elinikä. Alkuperäinen kuitti ilmeisesti kelpaa useammallekin valmistajalle, eivät siis ole ilmeisesti itsekään tuossa niin tarkkoja, en toki varmaksi voi väittää.

JussiHoo
17.07.2011, 21.15
Kyllä tuon lupauksen elinikäisestä takuusta kuluttaja ymmärtää toisin...

Eikös tuo ole rajoitettu elinikäinen takuu?
http://www.trekbikes.com/us/en/support/limited_warranty/

2 vuotta takuuta siis kuuluu olla jo lain takia, loppu on valmistajan extraa, jota voi rajoittaa miten haluaa. Jos ymmärtää sanan elinikäinen, ymmärtää sanan varmaan myös loputkin tuosta tekstistä.

Nyt mennään kyllä aika kaukana alkup. aiheesta eli viiskuus vai viiskasi? :)

OMT
17.07.2011, 22.20
Taitaa forlonilla olla nyt hieman oma lehmä ojassa tässä topikissa?

syklopaatti
17.07.2011, 22.29
Taitaa forlonilla olla nyt hieman oma lehmä ojassa tässä topikissa?
Jep. Vai pitäskö sanoa ,että rollthroughilla on oma lehmä ojassa.
Saahan sitä pyöriä myydä ,mut väite että esim. trekin elinikäinen runkotakuu säilyy omistajan vaihtuessa on hmm... kauniisti sanottuna harhauttamista.

forlon
18.07.2011, 00.12
väite että esim. trekin elinikäinen runkotakuu säilyy omistajan vaihtuessa on hmm... kauniisti sanottuna harhauttamista.

Lakia tulkitaan sen mukaan mikä on kuluttajalle välittynyt käsitys ja 2 vuotta vs. elinikä ovat aika kaukana toisistaan.

Joka tapauksessa siis alkuperäisen kuitin myötä käsittääkseni takuuasiat joka tapauksessa hoituvat kitkatta, eivät siis ilmeisesti ole niin kiinnostuneita onko pyörä vaihtanut omistajaa siinä välissä.

abc
19.07.2011, 10.35
Jos löytää hyvän käytetyn niin miksei mutta ainahan uusi on uusi ja loppupeleissä ainoa oikea tapa hankkia pyörä on koota se itse.

Makuasioita... Oma vakaa näkemykseni on:

- Ainoa the Oikea tapa hankkia pyörä on avaimet käteen -periaate (vaikkei lukkoa olisikaan :) ), tapahtui se sitten ottamalla valmis tehdaskokoonpano tai luettelemalla listoilta ne osat, joita pyörään haluaa.

- Ainoa Oikea tapa huoltaa pyörä on huollattaa se. Itse vain ajan.

En kokoa itse autoanikaan, miksi kokoaisin pyörän? Jos joskus pakon edessä joutuu kokoamaan jonkin huonekalun, niin siinä pääsee menettämään hermojaan ihan tarpeeksi ;).

jinku
07.09.2011, 09.56
Löytikö Konan oikeankokoista Trekkiä. Ittellä ois sama fillari kiikarissa näin syksylle.. Mitat aikalailla samat mut sentin oon pitempi ja painoa 10kg enemmän. Samoin jalan sisämitta aika samoissa... Eli miten kävi, päädyitkö 56 vai 58? ja mitä on jääny käteen koko vehkeestä?