PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyöräilyn graalin malja

snowfake
15.07.2011, 23.52
No pitihän se ketju avata :)

Noh noh, ei saa antaa uskon horjua. Maastopyöräilyn Graalin malja eli kaikissa olosuhteissa ja maastoissa hyvin toimiva rengas on kyllä etsimisen arvoinen.

Vaatimuksina siis _vähintään_ että rullaa hyvin tasaisella ja kuivalla, mutta pitää hyvin myös liukkaalla kaltevalla kalliolla. Ja ei tukkeudu mudasta. Eikä kulu liikaa siirtymillä. Eikä tietenkään paina paljoa. Millä mennään?

Jos et aja kaikissa olosuhteissa, laita vastaukseen missä ajat ja miten :) Eikä kannata vastailla tyyliin "ajan vain kuivalla hiekkatiellä, en tiedä kallioista mitään". Vain ne kaikkien olosuhteiden renkaat listalle!

H. Moilanen
16.07.2011, 06.54
Conti Rubber Queen 2,2" BC. Rullaa hyvin renkaaksi, jossa ei ole yhtenäistä keskinappulaa.

Conti Race King SS olisi muuten yliveto rengas tässä lajissa, mutta tukkeutuu kohtuu herkästi mudasta.

znood
16.07.2011, 08.15
Race king on ihan kuraa muualla paitsi pururadalla. Varsinkin pidon ja keston suhteen. Rengas on aina kompromissi.

wiggum
16.07.2011, 18.44
Oikeassa mudassa ei kyllä toimi muut kuin mutarenkaat... Aika mahdoton yhtälö. Taitaa olla vähän sama kuin: halpa-kestävä-kevyt, valitse kaksi. Kyllä se vaan kompromissiksi menee.:p RQ, FA, Nevegal ym. taitaa olla niitä monikäyttöisimpiä, kertokaa kun malja löytyy!

Patrik
16.07.2011, 21.02
Big Betty on monikäyttöisin mitä tähän asti oon käyttäny. Tosin ei tuokaan mikään mutarengas oo. Jos löytyis vielä sata grammaa kevyempänä ja pienempänä niin olis aika lähellä täydellistä kompromissia mun käyttöön.
Tää kesä on mennyt Highroller Lust & Ardent Lust kombolla, eikä valittamista kun ehkä painossa ja HR:n rullaavuudessa.

znood
16.07.2011, 21.27
Mun mielestä monikäyttöisimpiä on juurikin nappularenkaat(siis kunnon nappulalla) jotka rullaa kuitenkin vielä tarpeeksi hyvin normaalikäyttöön. Eli juurikin nevegalin ja big bettyn tyyliset renkaat.

Myöskään heikkokylkinen rengas kuten mikä tahansa contin racesport ei kelpaa tähän koska en halua ostaa viittä rengasparia kaudessa sen takia että kyljet ei kestä.

Kortsu
16.07.2011, 23.06
Mulla on Maxxis Advantaget 2,25" edessä & takana ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Pitoa ja rullaavuutta riittää, mutta paino ei ole sieltä kevyimmästä päästä. Eilen ajoin ekaa kertaa oikeasti märällä noilla gumeksilla ja ei valittamista. Jos lähtee sladiin, niin lähtee suht hallitusti. Testattu märissä ja kuivissa olosuhteissa hiekkateillä, juurakoissa, kivikoissa, ylä- & alamäissä, pururadalla, metsäpoluilla sekä asfaltilla. Suosittelen!

HC Andersen
16.07.2011, 23.09
Fat Albert 2.4", UGH!

Musashi
17.07.2011, 00.07
Mulla on Maxxis Advantaget 2,25" edessä & takana ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Pitoa ja rullaavuutta riittää, mutta paino ei ole sieltä kevyimmästä päästä. Eilen ajoin ekaa kertaa oikeasti märällä noilla gumeksilla ja ei valittamista. Jos lähtee sladiin, niin lähtee suht hallitusti. Testattu märissä ja kuivissa olosuhteissa hiekkateillä, juurakoissa, kivikoissa, ylä- & alamäissä, pururadalla, metsäpoluilla sekä asfaltilla. Suosittelen!

Jeps, mulla oli uudessa fillarissa kiinni Advantaget ja vaihdoin lisäpidon toivossa Mountain Kingit (2009-malli) alle ja selkeästi huonompaan suuntaan meni pito. Huomenna Advantaget takas alle.

alteregoni
17.07.2011, 00.49
Schwalbe Racing Ralph, vaikkakin pieni kokemus eri nakeista. Ei pidä edes pahaa ääntä asfaltilla. "Sivuttaispito" tuntus varsin hyvältä.

Kare_Eskola
17.07.2011, 01.00
Kyse ei ole kuviosta. Kyse on renkaan paineesta, renkaan rungosta ja ennen kaikkea kyvystä kontrolloida kitkaa jaloilla ja ajotaidolla.

Valitettavasti tämä(kään) Graalin malja ei löydy kaupasta.

Jazman
17.07.2011, 03.01
fat albert 2.4", ugh!

ugh +1

(litkutettuna siis... aikasemmin oli Mountain Kingit Supersonic Blackchili ja noiden välillä ei kummempia eroja pidon, rullaavuuden tms. kanssa... tai no, ehkä MK piti snadisti enemmän ja ehkä rullaski snadisti paremmin, mut niitä en onnistunu saaman tubeleksiks)

Kiovan Dynamo
17.07.2011, 07.34
Kyse ei ole kuviosta. Kyse on renkaan paineesta, renkaan rungosta ja ennen kaikkea kyvystä kontrolloida kitkaa jaloilla ja ajotaidolla.

↲Aika lailla juurikin näin. Kun näkee, mistä paikoista ajomiehet työntää läpi vaikka puolikaljulla NBX Litellä, niin aika pitkään saa etsiä intternetistä renkaita, että sama onnistuisi itseltä. :D

petentic
17.07.2011, 08.27

Kyllä kuviollakin on merkitystä: Maxxis Mobsteriin ei mutaa tartu juuri lainkaan harvakseltaan sijoitettujen isojen nappuloiden väliin, kun taas Contin Gravityn epäsymmetrisesti kohtuu tiheään sijoiteltujen kolmionappuloiden väli on tukossa pienimmänkin kuralätäkön jälkeen.

Muutoin komppaan.

Gravity on osoittautunut mitä erinomaisemmaksi talvirenkaaksi, pito lumipolulla aivan uskomaton :)

Jooseppi
17.07.2011, 09.43
Voisin heittää sellaisen ehdotuksen kuin Michelin Wild Race'r. Hintakaan ei ole paha. Itse ajelen 2.1 leveillä, mutta lisää pitoa hamuavalle löytyy leveempääkin nakkia. Pitää kyllä yllättävän hyvin huonommissakin olosuhteissa, vaikka periaatteessa xc-race rengas onkin. Oikein hyvin pääsee etenemään kivikossa ja juurakossa.

Ajomaastona on savolaiset mettät. :O

juu-zo
17.07.2011, 09.49
Voisin heittää sellaisen ehdotuksen kuin Michelin Wild Race'r. Hintakaan ei ole paha. Itse ajelen 2.1 leveillä, mutta lisää pitoa hamuavalle löytyy leveempääkin nakkia. Pitää kyllä yllättävän hyvin huonommissakin olosuhteissa, vaikka periaatteessa xc-race rengas onkin. Oikein hyvin pääsee etenemään kivikossa ja juurakossa.

Kyseisestä renkaasta en osaa sanoa mutta ainakin tuon sukulainen michelinin race'r on aivan susi maastossa. Rullaavuus on kyllä hyvä mutta maastossa tuolla ei tee mitään. Liian tiheä kuvio jotta auttaisi juurakossa yhtään. Muistuttaa maastoajossa lähinnä sliksiä.

Edit. No perskule onhan ne wild race'r:it minullakin alla tuossa eikä race'r:it. Googlen kuvien mukaan kuitenkin aivan eri kuvio tuossa wild race'r:issä mikä minulla on. ei esimerkiksi tällainen (http://www.bike-discount.de/shop/k371/a39091/wildracer-20.html?mfid=104). Täytyypi napsaista kuva tuosta omasta renkaasta jota siis haukun.

Edit2. Tuossa vielä kuva omasta wild race'r:istä joka siis alkuperäisenä ainakin omassa giant anthemissa. Tuo rengas on aivan susi.

https://lh4.googleusercontent.com/-RsCks0opJN8/TiKMRzpCkWI/AAAAAAAAAvQ/REAfsgGeOoo/IMG_4697.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-ZQc9vCz-1uI/TiKMSLa2m7I/AAAAAAAAAvU/UhjGF3Igjyg/s512/IMG_4699.jpg

HiMa
17.07.2011, 10.01
Voisin heittää sellaisen ehdotuksen kuin Michelin Wild Race'r.

Komppaan :)

Iko
17.07.2011, 10.15
Joo, kyllähän ajotaidollakin jne. on merkitystä, mutta itse ajan mieluummin sillä hiukan paremmalla kuin huonommalla renkaalla. En vaihtele renkaita etsien sitä parasta ja ajan useimmiten renkaat loppuun, mutta oon ollut tyytyväinen ensiasennus-Advantageihin. Toimii melko hyvin kaikessa maastossa. Ainoa selkeä miinus on keskikuvion tukkoon meneminen mutaisissa olosuhteissa, jolloin renkaasta tulee liukas. Tosin ennustettavuus ja tuntuma säilyy silloinkin. Tuskinpa mikään ns. yleisrengas mudassa hyvin toimiikaan :D

Patrik
17.07.2011, 10.25

Vai niin... Entä onko kumiseoksissa eroja?

Ajotaito on aina tärkein, mutta voisiko se taitava kuski mennä vielä lujempaa jos valitsisi olosuhteisiin ja ajotyyliin sopivan renkaan?

Jos kuviolla ei oo väliä, niin luulisi kaikkien taitavien kuskien ajavan slickseillä.

drop
17.07.2011, 10.59

Samoin pyörällä tai varusteilla ei ole merkitystä, osaavat kuskit kun pesevät millä vain marketti-pyörällä meidät keski-iän kriisissä olevat hifistelijät. Ehkä siis foorumistakin voisi poistaa kaikki nämä pyöräsuositus / osat / renkaat / varusteet osiot, kun loppujen lopuksi oleellisempaa olisi taito. Jaetaan sitten ajotekniikka useampaan osaan jottei oleellinen unohdu.

Mutta asiaan... Olimme eilen kaverin kanssa lenkillä. Hänellä kuluneet 2.3" nbx't, mulla uudehkot big bettyt trailstar seoksella. Ero oli valtava, sen huomasi enemmän kuin selkeästi pyöriä vaihdellessa.

wiggum
17.07.2011, 11.23
Schwalbe Racing Ralph, vaikkakin pieni kokemus eri nakeista. Ei pidä edes pahaa ääntä asfaltilla. "Sivuttaispito" tuntus varsin hyvältä.

Näissä vertailuissa vaikuttaa eniten se, mihin kukin vertaa. Itse ajoin hiljattain RR:lla ja sivuttaispito oli varsin huono, jos sellaista edes oli... Karkeemmalla renkaalla kun on tottunut ajelemaan. Fiilis vaikuttaa myös hirveästi siihen, milloin rengas tuntuu pitävältä ja milloin ei:D

syklopaatti
17.07.2011, 12.19
Parilla kaverilla combo nobby nic pacestar takana / fat albert trailstar edessä ja kehuuvat kyllä kovasti hyviks jokakelin renkaiks. Pärjää myös märällä.
Itse en tähän graalinmalja-ajatukseen usko vaan kiekot/kumit vaihtuu kelin mukaan.:cool:

alteregoni
17.07.2011, 14.30
Näissä vertailuissa vaikuttaa eniten se, mihin kukin vertaa. Itse ajoin hiljattain RR:lla ja sivuttaispito oli varsin huono, jos sellaista edes oli... Karkeemmalla renkaalla kun on tottunut ajelemaan. Fiilis vaikuttaa myös hirveästi siihen, milloin rengas tuntuu pitävältä ja milloin ei:D

Nöyränä lisään sanoihini suolaa ja pippuria ja syön ne...:p.

Iglumies
17.07.2011, 14.38
Jos joku sen graalin maljan renkaaksi tekisi, niin kai sitä kaikki käyttäis :D
Paras kompromissi mikä itselle omaan ajotyyliin ja -maastoon osunut, on WTB weirwolf 2.5 race. (http://www.mtbr.com/cat/tires-and-wheels/tire/wtb/weirwolf-2-5/prd_359042_151crx.aspx)

Torspo
17.07.2011, 15.19
Juuri tuon Weirwolf -mallin tekeminen taitaa olla lopetettu. Hyvä kumi kyllä muuten ainakin edessä, takana en ole kokeillutkaan.

ahma
17.07.2011, 15.37
29" graalin malja omalla osalta lähes löytynyt: Geax Saguero taakse ja Nevegal eteen. Kuivalla Geaxit molemmissa päissä.

mjh78
17.07.2011, 15.56
Mäpä avaan matopurkin ja tunnustan avoimesti tykkääväni eniten Nobby Niceistä, nih! Tähän mennessä testaamistani renkaista selkeesti parhaiten mulle sopivat kaikille keleille ja kaikkeen maastoon, ja oma (aika varovainen) ajotyyli huomioonottaen. Kompromissithan ne on siinä suhteessa ettei varsinaisesti loista missään mutta ei sen puoleen ole huonotkaan, ja sellaiset all-rounder -renkaat taitaa olla mulle se graalin malja. Nää on vm. 2010 2.25" Evo Snakeskin -malliset, tiedä sitten onko se Niccien huono maine aikaisempien mallien ansiota, ei oo kokemusta.

telliv
17.07.2011, 18.07
Täytyypä avata omakin suuni tämän osalta, jäykkäperäisellä rymytellessä tykästyin kanssa 2,25" nobby nicceihin kun ne tuntui pelittävän varsin hyvin monenlaisissa tilanteissa ja sääoloissa. Tuossa alkukesästä tuli hommattua uusi pyörä minkä mukana tuli 2,4" trail/pace fat albertit ja kylläpä muuttui pito kertaheitolla. Keula tuppaa joskus harhailemaan ja hakemaan linjojaan :), mutta takana oleva pacestar tarjoaa kyllä aivan järkyttävää pitoa...voisi edes joskus pito loppua ylämäessä niin ei tarvitsisi aina kuskin luovuttaa voimien/taidon loppuessa ;).

znood
17.07.2011, 19.29
Mikä ihmeen graalin malja misukan lähes semisliksi rengas on? Meno loppuu ekaan liukkaaseen juurakkoon. Lisäksi erittäin pieni ilmatila.

AK-87
18.07.2011, 11.26
Parilla kaverilla combo nobby nic pacestar takana / fat albert trailstar edessä ja kehuuvat kyllä kovasti hyviks jokakelin renkaiks. Pärjää myös märällä.

Ja tähän väliin summerista FAIL-tööttäys. Ei toimi märällä, ainakaan jos baanalla on kuraa. Klottaa nappulavälit täyteen ja tuloksena lähinnä sukset noin niinkuin pidon puolesta. Silti kyllä melko monikäyttöinen rengastus :)

syklopaatti
18.07.2011, 12.25
Ja tähän väliin summerista FAIL-tööttäys. Ei toimi märällä, ainakaan jos baanalla on kuraa. Klottaa nappulavälit täyteen ja tuloksena lähinnä sukset noin niinkuin pidon puolesta. Silti kyllä melko monikäyttöinen rengastus :)
Juu. kyllähän tuo muta/kura tukkii helposti jonkun 2.25 nobbyn. Siinäpä se onkin et pitäs olla jo niin julmankokoiset nappulat ettei menis tukkoon.
Siinä vaan vierintävastus tahtoo kasvaa masokistiseksi.
Ei taida sitä graalin maljaa olla olemassakaan.:(

PS. Taidampa vaihtaa kohta kuivankelin kiekot alle ja painua metsään.:)

AK-87
18.07.2011, 12.54
Juu. kyllähän tuo muta/kura tukkii helposti jonkun 2.25 nobbyn. Siinäpä se onkin et pitäs olla jo niin julmankokoiset nappulat ettei menis tukkoon.
Siinä vaan vierintävastus tahtoo kasvaa masokistiseksi.
Ei taida sitä graalin maljaa olla olemassakaan.:(

Mulla toi rengastus siis 2,4" koossa. Ei se nappulan koko tunnu tilannetta juuri auttavan, pitäs olla isommat välit nappuloissa. Mutta tosiaan sitten ollaan taas ei-niin-rullaavissa vaihtoehdoissa. Tätähän tämä on ;)

juu-zo
18.07.2011, 13.32
Rullaavuuden puute kompensoidaan jerkulla reisissä. :) Itse vaihdoin juuri nuo alkuperäiset "wild" race'r:it contin rubber queeneihin 2,2" koossa. Testailu alkakoon näillä renkailla.

Vertti83
18.07.2011, 14.22
Taakse paras allrounderi mitä vastaan on tullut, on kyllä selkeesti Rubber Queen 2.2 UST black chili seoksella. Pitoa tuntuu piisaavan hyvin miltei joka olosuhteessa ja alustalla(myös talvella), näistä heikoimpana kohtana kuitenkin paksu muta, joka tosin varmaan tukkii kaikki muutkin "ei mutarenkaat". Kakkosvaihtoehtona 2.25" Ardent LUST, muuten hyvin saman oloinen, mutta tukkeutuu helpommin.

Eteen paras allrounderi mitä vastaan on tullut, 2.4" Big Betty GooeyGlue seoksella. Pitää kuin tauti kaikenlaisella muulla alustalla, paitsi märällä juurella vähän lipsahtelee(vrt.Black chili kumet). Koon, seoksen ja kuvion puolesta voisi luulla että rullaavuus olisi perseestä, mutta tuo tuntuu kyllä rullaavan varsin mukavasti ainakin edessä. Ainoa miinus tälle renkaalle on se että se ei toimi kylmällä ollenkaan. Alle +5°C lmpötiloissa kumi muuttuu liukkaaksi muoviksi ja rullaavuuskin loppuu kuin seinään. Kakkosvaihtoehtona uusi kokeilu, Contin Baron 2.3" black chilillä. Muuten samanlaiset attribuutit mutta rullaa karvan verran heikommin...

Näin perset tuntumalla sanoisin että kovilla alustoilla kumiseos vaikuttaa ominaisuuksiin huomattavasti enemmän kuin kuvio. Vastaavasti irtonaisella alustalla kuvio merkkaa enemmän. Hankalin ympäristö lienee näiden sekoitus, eli esim viistoja "ilmajuuria" paksun mudan seassa...

St0neyNut1
18.07.2011, 14.42
Itse tykästynyt Michelinin 2,4" Wild Grip`R edessä ja sama 2,1" takana. Suht hyvä yleis käyttöön, mut en sanois kumminkaan miksikään Graalinmaljaksi :)

znood
18.07.2011, 14.46
Voiko nevegalia haukkua muutakun huonon rullauksen perusteella ?

kooki
18.07.2011, 15.04
Voiko nevegalia haukkua muutakun huonon rullauksen perusteella ?

Ei ainkaan minun mielestä. Stick-E eessä ja perus takana. Kuski ja pyörä painavat keskiverto Valmetin verran, joten ei tuo kumin paino siinä konkurssissa...

sakuvaan
18.07.2011, 15.28
Mulla on toiminu Geaxin Barro Mountain - UST hyvin vähän niinku kaikessa, talvella en ees kokeillu, yllättävän hyvä vetopito mudassa myös, teknisessä ajossa eniten sutii kulmikkaissa kallioaskelmissa kun ajaa niitä ylös.. ja rengas rullaa tosi hyvin.

Takarengas tosin meni aika sileeks kun sillä ajo alamäkeä espanjassa 2.5 viikkoa putkeen mutta suomessahan ei koskaan tuollaista kyytiä takakumille saa kuin siellä, tosin silloinkin 0 kpl reikiä, muutama nappula irtosi sivuilta terävässä kivikossa siellä.

niilo
18.07.2011, 17.04
29" graalin malja omalla osalta lähes löytynyt: Geax Saguero taakse ja Nevegal eteen. Kuivalla Geaxit molemmissa päissä.
Mistähän noita Saguaroja saisi? Mielellään TNT-versiota.

pete+
18.07.2011, 17.32

Eturenkaana Panaracer Rampage SC on ollut tähän astisista kaikkein positiivisin löytö kelillä kuin kelillä. Myös talvella. Taakse en ole vielä kokeillut, mutta sekin aika tulee. Ainoa negatiivinen on asfaltilla ajettaessa tuntuva tärinä, mutta kyse onkin maastorenkaasta.
;)

ps. tässä yksi testi: http://www.bikeradar.com/gear/category/components/tyres/mountain/product/review-panaracer-rampage-sc-10-37474/
ja vielä toiset kehut: http://www.mountainbiketales.com/reviews/panrampage.htm (http://www.mountainbiketales.com/reviews/panrampage.htm)

tmile
18.07.2011, 19.14
Continental X-King 2.4 "Our all-purpose weapon" (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/mtb/AllMountain/XKing/XKing24_en.html)

Eipä ole ollut ongelmia millään lenkillä. Toiminut hyvin kaikilla Tampereen seudun tekniikkalenkeillä mitä olen ajellut, suolla, juurakossa ja kallioilla.

syklopaatti
18.07.2011, 19.17
Mulla toi rengastus siis 2,4" koossa. Ei se nappulan koko tunnu tilannetta juuri auttavan, pitäs olla isommat välit nappuloissa. Mutta tosiaan sitten ollaan taas ei-niin-rullaavissa vaihtoehdoissa. Tätähän tämä on ;)
Vielä tähän palatakseni. Just näin livenä 2,4 nobbyn ja aika harvassahan ne nappulat siinä on ja isot ,mutta matalat. Siks kai ne tukkeutuu.
Verrokkina tsekkailin 2.35 muddy marya niin siinä oli vähintään tuplasti korkeemmat nappulat. Kuviokin toki erilainen ,mutta ei ne yhtään harvemmassa ne nappulat ollu siinä maryssä.

znood
18.07.2011, 21.29
Continental X-King 2.4 "Our all-purpose weapon" (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/mtb/AllMountain/XKing/XKing24_en.html)

Eipä ole ollut ongelmia millään lenkillä. Toiminut hyvin kaikilla Tampereen seudun tekniikkalenkeillä mitä olen ajellut, suolla, juurakossa ja kallioilla.

Muuten hyvä mutta liian lisut sivunappulat. Tekee renkaasta käyttäytymiseltään arvaamattoman kun sivunappula on liian matala ja niitä on liian tiheään. Lisäksi kolhii kyljet rikki älyttömän helposti.

mme
18.07.2011, 22.15

Itse en löytänyt Graalin maljaa noista Sagueroista. Koitin UST-versiota ja edessä kostealla kelillä vaarallisen liukas ja takana kyljet kesti reilun kuukauden ja yhden Sappeen reissun verran. Rullasi kyllä mukavasti ja kuivalla kelillä takana oli pitoa riittävästi.

Myöskään NN 2.35" koossa ei ole täydellinen. Pacestar-seos on liian kova märälle kelille. Mistähän löytyisi 29"-rengas pehmeällä seoksella?

Seuraavaksi kokeiluun tulee varmaankin WTB Dissentit. Tosin 1300g paino ei houkuttele ja saatavuus Euroopasta taitaa olla todella heikko.

OJ
19.07.2011, 05.28
Huh...Mä luulin olevani aivan avuton maasturi, mutta voinkin laittaa hitauteni ja konttaamisen noiden Misukoiden piikkiin. Mua noi jyrärenkaat ei niin kiinnosta kun ne ei kuitenkaan auta riittävästi mulle huonoissa paikoissa ja hidastavat niissä paikoissa missä kuski on vahvimmillaan (suorissa alamäissä ja mielellään kestopäällystetyllä tiellä;)). Mulla noi on kestänyt ihan ok aika pahojakin kivikkoja 2,0-2,5 bar paineilla ja sisäkumeilla, mutta pitoa on ehkä vähän nihkeästi.

Seuraavaksi meinasin kokeilla Contin X-King tai Race King 2.2 kumeja Racesport versioina.

AK-87
19.07.2011, 08.59
Vielä tähän palatakseni. Just näin livenä 2,4 nobbyn ja aika harvassahan ne nappulat siinä on ja isot ,mutta matalat. Siks kai ne tukkeutuu.
Verrokkina tsekkailin 2.35 muddy marya niin siinä oli vähintään tuplasti korkeemmat nappulat. Kuviokin toki erilainen ,mutta ei ne yhtään harvemmassa ne nappulat ollu siinä maryssä.

Joo, ilmaisin itseäni vähän huonosti tuossa... Eli toki se nappulan koko vaikuttaa myös, mutta olennaisempaa on nappuloiden tiheys. Kai, perstuntumalta ainakin. Mitä kauempana nappulat on toisistaan ja mitä korkeampia ne on, tietysti sitä enemmän tarvitaan töhkää tukkimaan kuvio. 1+1=2. Enivei, NN 2,4" ei ole kurarengas. Ja vielä vähemmän sitä on FA 2,4".

TSOCOM
24.07.2011, 23.32
NEVEGAL 2.35 DTC ja kyllä menee

Two-Shoes
29.07.2011, 00.40
Tähän astisia suosikkeja on ollut Maxxiksen Minionit ja Highrollerit. Nyt Kuitenkin omaksi järkytyksekseni top 3 listalla nousi on Rocket Ron:eek:

Tuli puoli vahingossa yöllisen nettishoppailu session aikana tilattua kisailu käyttöön tarkoitettu UST versio jolla on nyt muutama viikko tullut ajeltua. Rullaa hyvin ja pidossakaan ei valittamista. Vähän kyllä epäilen kauanko noi kestää kun aika pehmeältä tuntuvat:rolleyes:

Raspi
29.07.2011, 02.12
Eturenkaana Panaracer Rampage SC on ollut tähän astisista kaikkein positiivisin löytö kelillä kuin kelillä. Myös talvella...

Tästä myös minulla erittäin hyvät kokemukset, pitävä, ylläteksetön ja luotettava, kehtaa suositella. Mutta keveämpiäkin toki on, ne vaan toimivat hienosti ainoastaan kuivassa maastossa ( esim. MountainKing).

Tmh
29.07.2011, 07.30
Ilmatila säälittävän kokoinen tuossa Rambage SC:ssä ollakseen 2.35". Pito ihan ok. Rullaus keskinkertainen. Kuluu silmissa ainakin jos taakse laittaa. Nappulat "kuoriutuu". Plussana kyljet tuntuisi kestävän. Perus Rambage kuuluukin märällä jo sitten kastiin "hengenvaaralliset" gummit, joten nämä SC versiot on kyllä huomattavasti paremmat kuin ne. Tämä rengas viihtyy ehkä sellaisessa hitaassa kannon kierrossa eikä kavahda kosteeta keliä. Mutta mutaa ei hirveästi siedä koska on kohtuu tiheässä nappulat joten menee tukkoon. Ei ole graali tämäkään.

Eipä tuollaista graalia ole olemassakaan joka toimisi kaikilla alustoilla/keleillä. Renkaat on kompromisseja ja niitä on hauska testailla. Ehkä jos rajattaisiin käyttöä XC, AM yms. mukaan niin alkaisi löytymään jo jotain sinne päin.

Jooseppi
31.07.2011, 22.25
Kyseisestä renkaasta en osaa sanoa mutta ainakin tuon sukulainen michelinin race'r on aivan susi maastossa. Rullaavuus on kyllä hyvä mutta maastossa tuolla ei tee mitään. Liian tiheä kuvio jotta auttaisi juurakossa yhtään. Muistuttaa maastoajossa lähinnä sliksiä.

Edit. No perskule onhan ne wild race'r:it minullakin alla tuossa eikä race'r:it. Googlen kuvien mukaan kuitenkin aivan eri kuvio tuossa wild race'r:issä mikä minulla on. ei esimerkiksi tällainen (http://www.bike-discount.de/shop/k371/a39091/wildracer-20.html?mfid=104). Täytyypi napsaista kuva tuosta omasta renkaasta jota siis haukun.

Edit2. Tuossa vielä kuva omasta wild race'r:istä joka siis alkuperäisenä ainakin omassa giant anthemissa. Tuo rengas on aivan susi.

Joo, nuo sun renkaat lie vanhempaa mallia. Nämä uudet on tämän vuoden uutuutta, ja uskallan kyllä suositella! :) Rullaavuus on testien perusteella pysynyt samalla tasolla kuin vanhoissa, mutta pitoa on tullut todella reilusti lisää. Hintakaan ei päätä huimaa.

Edit: Niin, siis ei nämäkään täydelliset ole, ettei jollekkin jää väärä käsitys..

marco1
31.07.2011, 23.26
Täytyy kyllä ihailla millä tarmolla Michelin on yrittänyt epäonnistua maastureiden rengasbusineksessa, tarjolla on ollut samaa rengasta eri nimellä, eri rengasta samalla nimellä ja trail/AM-porukan unohtaminen viideksi vuodeksi?
Vanhat Wildgripper Dryt oli kuiteski huippurenkaat xc-hommiin ja Hot S:t oli ainakin muista erottuvat renkaat...

Takarengas tosin meni aika sileeks kun sillä ajo alamäkeä espanjassa 2.5 viikkoa putkeen mutta suomessahan ei koskaan tuollaista kyytiä takakumille saa kuin siellä, tosin silloinkin 0 kpl reikiä, muutama nappula irtosi sivuilta terävässä kivikossa siellä.
Ei ole kovin vaikea tuhota renkaita täällä Lapissa, löytyy ihan kv-tason kivikkoja joissa vaikkapa viime kesänä Fat Albert antautui viikossa...

Jooseppi
01.08.2011, 08.50
Täytyy kyllä ihailla millä tarmolla Michelin on yrittänyt epäonnistua maastureiden rengasbusineksessa, tarjolla on ollut samaa rengasta eri nimellä, eri rengasta samalla nimellä ja trail/AM-porukan unohtaminen viideksi vuodeksi?
Vanhat Wildgripper Dryt oli kuiteski huippurenkaat xc-hommiin ja Hot S:t oli ainakin muista erottuvat renkaat...

Kyseessä siis nämä renkaat: http://www.michelin.com/corporate/EN/news/products/article?articleID=NMichelin-launches-the-New-MICHELIN-Wild-RaceR-Mountain-Bike-Tire

Meikäläisen renkaan oikea nimi on siis wild race'r advanced. Saattaahan nuo melko heleposti sekoittaa michelin race'r tahi wild race'r tahi männävuotisiin renkaisiin :D Johdonmukaisuus ei aina ole ranskalaisten vahvuus..

1muri
31.08.2011, 10.31
Nyt löyty se oikea!

Pitää märällä, kalliolla, ei tukkeudu mudasta, pitää hiekalla... (ei rullaa niin hyvin mutta sehän ei ole ongelma :eek:)

Saanko esitellä: Continental Baron 2,3 (eli enduro versio)

http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/mtb/downhill_freeride/Baron/baron_en.html

Heikki K
31.08.2011, 10.39
Nyt löyty se oikea!

Pitää märällä, kalliolla, ei tukkeudu mudasta, pitää hiekalla... (ei rullaa niin hyvin mutta sehän ei ole ongelma :eek:)

http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/mtb/downhill_freeride/Baron/baron_en.html

Juu, muuten mainio rengas, mutta ilmatila suhteellisen säälittävä painavemmille kuskeille.

JiiPee
31.08.2011, 10.50
Nyt löyty se oikea!

Eikäh, nyt huijjaat. Katoppakö tuolta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%E4r%E4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat) löytyy se ainoa oikea, varaa limpparia ja poppiksia voipi mennä myöhään.....

PaH
31.08.2011, 10.51
^HeikkiKoo - osaaksä verrata tota baronia rubber queeniin (vaiks siihe pienempään, kun taitaa painia samassa sarjassa) ?

Heikki K
31.08.2011, 10.54
^HeikkiKoo - osaaksä verrata tota baronia rubber queeniin (vaiks siihe pienempään, kun taitaa painia samassa sarjassa) ?

Rubber Queenista ei (valitettavasti) vielä ole ajokokemusta, mutta silmämääräisesti väittäisin, että Baron 2.3 on RQ 2.2:ta hieman pienempi. Baronin kuvio sitten taas on purevampi.

Vertti83
31.08.2011, 11.32
Crossmax ST:lle (19mm sisäleveys) punnattuna renkaan[contin Baron 2.3] runko on 54mm leveä ja nappulan reunat 57mm, siinä missä RQ 2.2" UST runko on 56mm ja nappulat 55mm samalla vanteella.

Barooni on majaillut reippaan kuukauden eturenkaana varsin menestyksekkäästi, pitoa tuntuu piisaavan kivasti, eikä rullaavuudestakaan varsinaisesti löydy moitittavaa, ainakaan eturenkaana. Ilmatila vaikuttaa pieneltä ja aivan niin alhaisia paineita ei uskalla käyttää kuin haluaisi(nyt karvan alle 2 bar paineilla, kuski 65kg), reunat tuntuvat hörppivän ääritilanteissa ainakin crossmaxilla. Tuon Baronin nappulakuvion kun saisi samalla 2.2" UST rungolla kuin mikä tuossa RQ:ssa on, olisi triidin otsikon mukainen rengas kyseessä...

--+MM+--
31.08.2011, 11.37
Graalin malja on kristinuskon mytologiassa astia. Pitäskö sen liittyä jotenkin maastopyöräilyyn?

µ

Plus
31.08.2011, 11.43
Rubber Queen 2,4" BC edessä 1.4 bar ja takana 1.8, märässä kivikossa ajaminen naurattaa kun se on niin helppoa... :D
Ja ihan sairas pito takarenkaassa! (1x9 setupilla kun joutuu ajamaan jyrkkiä nousuja aika paljon putkelta.)

Apex reunavahvikkeen ansiosta voi käyttää todella alhaisia paineita eikä rengas sorru alle. Tätä ei siis ole pienemmässä 2,2":ssa.

Verrattuna 2,25" Nobby Niciin nuo kasvattavat kiekon halkaisijaa noin 2 cm, ei varmaan mahdu taakse jokaiseen runkoon...

JiiPee
31.08.2011, 16.38
Graalin malja on kristinuskon mytologiassa astia. Pitäskö sen liittyä jotenkin maastopyöräilyyn?

µ

Melkosta mytologiaa näyttäs olevan rengas-spekulaatiotkin, että tässä valossa tarkasteltuna kai se sit liittyy:D

marco1
31.08.2011, 16.51

µ
Meikäläistä lainattu tuossa aloitusviestissä joten lienee paikallaan selittää että määritteleehän mm. Websterin sanakirjakin (http://www.merriam-webster.com/dictionary/grail) sen toiseksi merkitykseksi "the object of an extended or difficult quest ". Tuohon vielä vielä vähän Monty Pythonin elokuvaa (http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Python_and_the_Holy_Grail) sekaan niin aletaan olla aika lähellä tuon alkuperäisen ketjun tunnelmaa.
:rolleyes: