PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjut: Shimano quick link?

jrara
14.07.2011, 15.40
Noviisi kyselee. Pyöräkauppias myi mulle Shimano HG-40 ketjut, jossa oli nk. quick link. Koitin haeskella netistä tietoa tästä osasta, mutta aika vähän löytyi mitään. Onko jengillä kokemusta tästä Shimanon quick linkistä? Olisiko parempi systeemi käyttää katkaistavaa tappia ketjun kiinnittämiseen?

tienlaita
14.07.2011, 15.53
Aina ilman pikaliitintä on parempi, se on selvääkin selvempi. Jos pikaliitin olisi täydellinen, niistä voitaisiin koota koko ketju.

Eri asia on sitten, että liittimet ovat melko suosittuja ja siksi oletettavasti toimivat keskimäärin tyydyttävästi. Kerran kokeilin, mutta se kuului ja tuntui. Otin pois ja jatkoin vanhalla häiriöttömällä systeemillä.

Tuntui paljon hankalammalta myös etsiä pikaliitin ketjusta ja tuhria kätensä pahemmin rasvaan, kuin katkaista ketju. En siis nähnyt ainuttakaan syytä käyttää liitintä. Asia olisi varmasti toisin, jos haluaisin irrottaa ketjun pyörästä kovin usein.

Jos haluat liittimen, mikset yksinkertaisesti laita sitä paikalleen ja testaa onko se riittävän hyvä pyörääsi ja käyttöösi? Miksi sen pitäisi olla toisten mielestä hyvä liitin? ( :D )

Sitä mitä kokeilin oli myös kehuttu. Kun ei ole tarvetta, ei viitsi alkaa selvittää mikä on hyvä liitin. (Kaikkea sitä pitääkin postailla, totean nyt itsestäni. Aika sulkea kone. :D )

sakuvaan
14.07.2011, 16.10
Joo-o.

Ihan hyvä se on siellä, älä rupea niittaamaan, helpottaa vaan elämää sitten kun pitää vaihtaa ketjut ja kyllä pikalinkut kestää.

fsol77m
14.07.2011, 16.17
itselläni on vain hyviä kokemuksia pikaliittimestä.
jo vuosia ollut pikaliittimiä useassa ketjussa ja aina on vaan toiminut eikä sitä ole huomannut mistään äänestä tms (tosin minun tapauksessani sramin ketjut ja sramin pikaliittimet)..

sitäpaitsi puhdistaminenkin onnistuu todella helposti kun vain sormilla napsauttaa ketjun irti ja laittaa pinelineen likoamaan ja ultraäänipesuriin.. sitten odottelen öböyt 4h ja ketjut ovat erittäin puhtaat ja sitten kuivatus ja sitten öljykippoon ketju vartiksi uä:n kera niin rasvaantuu ketju ja loputkin liat irtoaa ja takaisin fillariin ja eikun ajoa.

en kyllä viitsisi tehdä ko huoltoa jos aina pitäisi "katkaista" ketju ja sitten liittää uudelleen ja jostakin vielä aina löytää se oikea tappikin siihen ymsyms.

nure
14.07.2011, 20.11
Tienlaita, silmä käteen, SRAM:n linkki ainakin on kullanvärinen ja kyllä muidenkin moiset aina löytyy...

tienlaita
14.07.2011, 20.23
Tienlaita, silmä käteen, SRAM:n linkki ainakin on kullanvärinen ja kyllä muidenkin moiset aina löytyy...

Siinä ihan luki englanniksi että katoava linkki, joten ihmekös tuo! :) Tuli 8-ketjun mukana.

nure
14.07.2011, 20.40
No, meitä moneksi...

Risto Koivunen
14.07.2011, 20.48
Ehkä se liitin on vaikea löytää, jos ketju on riittävän paksun kurakerroksen peitossa.

Itse kuitenkin pyrin pitämään ketjuni sen verran puhtaina, että pikaliittimen löytämiseen menee enintään kymmenen sekuntia. Ketjunkatkaisijan esiin kaivamiseen menisi enemmän aikaa.

Ville P
14.07.2011, 21.31
Toi kyseinen liitin on sitten kertakäyttöinen, ei kannata harjoitella liittämistä ennen kuin laitat ketjut pyörään kiinni. Jos liitin on siis mallia, jossa on toisessa levyssä kiinteät kaksi tappia ja toisessa kaksi reikää. Joutuu taittamaan että saa ketjun auki, eikä oo vissiin kovin turvallista taivutella niitä enää takaisin.

nure
14.07.2011, 21.31
Ehkä se liitin on vaikea löytää, jos ketju on riittävän paksun kurakerroksen peitossa.

Itse kuitenkin pyrin pitämään ketjuni sen verran puhtaina, että pikaliittimen löytämiseen menee enintään kymmenen sekuntia. Ketjunkatkaisijan esiin kaivamiseen menisi enemmän aikaa.

Kompataan, puhtaus puoli ruokaa ja auttaa näköjään myös sokeaa löytämään...

Risto Koivunen
14.07.2011, 21.51
Jos liitin on siis mallia, jossa on toisessa levyssä kiinteät kaksi tappia ja toisessa kaksi reikää.

Aina sitä oppii kaikkea uutta, en edes tiennyt että tuon mallista pikaliitintä on olemassa.

Nurkissa kuitenkin pyöri pari avaamatonta HG40 ketjua, joten vilkaisin sisälle ja tuollainen sieltä tosiaan löytyi. :eek:

nuubiainen
14.07.2011, 21.52
Aina ilman pikaliitintä on parempi, se on selvääkin selvempi.

Jos ketjun haluaa jostain syystä usein irroittaa, niin parempi on pikaliittimen kanssa. Se on selvääkin selvempi ;)

Jos pikaliitin olisi täydellinen, niistä voitaisiin koota koko ketju.

Voitaisiin varmaan, mutta siihen ei ole mitään tarvetta. Riittää kun ketjun saa yhdestä paikasta auki.

A.A
14.07.2011, 22.11
Traineripyörässä aikanaan meni ketju poikki. Lisäsin siihen toisen pikaliittimen. Ikinä mulla ei ole mennyt ketju poikki pikaliittimen takia. Tapin kohdalta 2x.

syklopaatti
14.07.2011, 22.16
Traineripyörässä aikanaan meni ketju poikki. Lisäsin siihen toisen pikaliittimen. Ikinä mulla ei ole mennyt ketju poikki pikaliittimen takia. Tapin kohdalta 2x.
Tänä kesänä 2 kertaa ketju poikki ja molemmilla kerroilla pikaliitin petti. Ketjut joutui sattuneesta syystä/viasta kovalle rasitukselle ,mut kummallakin kerralla heikoin lenkki oli pikaliitin.:(

znood
14.07.2011, 22.18
Ketjun katkaisee useimmiten "chain-suck" joka tarkoittaa sitä että ratas imeytyy kaksinkerroin tai rungon väliin keskirattaan mukana. Katkeamiset voi johtua myös huonosti säädetyistä vaihteista jolloin ketju pääsee rataspakan yli ja pinnojen väliin.

tienlaita
14.07.2011, 22.18
Takerrutte turhaan siihen etten linkkiä löytänyt, 20 sekunnissa, kun varsinainen pointti oli yksinkertaisesti se että se rapsahti joka kierroksella, joten otin sen pois - ja toinen etten sitä ole tarvinnut ennen enkä nykyäänkään vielä. Totta hemmetissä selvittäisin mikä on pätevä linkki, jos sellaista tarvitsisin. :D

fsol77m
14.07.2011, 22.20
laitetaanpa vielä kuvina:

tälläinen pikaliitin löytyy mummopyöristä/yksivaihteisista tms saattaa pitää mekkalaa jos asentaa useampivaihteiseen.
http://img.diytrade.com/cdimg/308142/1600893/0/1228204628/Minibike_spare_parts_Chain_link_for_midi_bike.jpg

kmc missing link , 5-8 vaihteisille
http://ecx.images-amazon.com/images/I/31IJrg03TlL._SL500_AA300_.jpg

wippermann connex , 10 vaihteisiin
http://www.bikesomewhere.com/images/large/662C206C-1D09-7033-846E0E4BE7B27ADD.jpg

sram powerlock , 10 vaihteisiin
http://thumbs2.ebaystatic.com/m/mGL2qGFfSoEOq5rlWQKwEpg/140.jpg

ja powerlink , 9 vaihteisiin , (kuvassa myös 7 ja 8 vaihteisiin sopiva)
http://www.puremtb.com.au/999-1352-large/sram-powerlink-connector.jpg

sakuvaan
14.07.2011, 22.49
öö. Ei.

ainoastaan tuo kultainen on 9spd. tummanharmaa on 10spd, metallinvärinen on 8spd.

tienlaita
14.07.2011, 22.57
pitäisi "katkaista" ketju ja sitten liittää uudelleen ja jostakin vielä aina löytää se oikea tappikin siihen ymsyms.

Jos usein ketjua haluaa poistaa, liittimessä on mieltä minunkin mielestäni. Kuitenkin ketjun katkaisu työkalulla kannattaa tehdä niin, että tappi jää kiinni toiseen päällilevyyn. Ei siis saa työntää sitä läpi ja irti. Siitä se löytyy huulilta valmiina ja kiinnitys on silloin myös helppoa.

fsol77m
14.07.2011, 23.11
öö. Ei.

ainoastaan tuo kultainen on 9spd. tummanharmaa on 10spd, metallinvärinen on 8spd.
niinpäs olikin...

chainreactioncycles ilmoittaa näin :
189543 In Stock 3 Pack - 7sp - PC10/38 Grey €4.46
189016 In Stock 3 Pack - 8sp Silver €4.46
189017 In Stock 3 Pack - 9sp Gold €4.46

10speed on erikseen ja eri nimelläkin.

robink
14.07.2011, 23.12

Oletko vanhalla tapilla laittanut kiinni, vai ihan asennustapilla?

jrara
15.07.2011, 08.53
Toi kyseinen liitin on sitten kertakäyttöinen, ei kannata harjoitella liittämistä ennen kuin laitat ketjut pyörään kiinni. Jos liitin on siis mallia, jossa on toisessa levyssä kiinteät kaksi tappia ja toisessa kaksi reikää. Joutuu taittamaan että saa ketjun auki, eikä oo vissiin kovin turvallista taivutella niitä enää takaisin.

Juu huomasin. Vanhaa ketjua ei ollut, ja tein ketjusta liian kireän. Sain kyllä tuon quick linkin auki, mutta ei sitä varmaan uskalla enää kiinni takaisin laittaa. Täytyy hakea varmaan SRAMin pikalinkki kaupasta ja testata sitä.

A.A
15.07.2011, 08.56
Oletko vanhalla tapilla laittanut kiinni, vai ihan asennustapilla?

Ihan on ollut asennustappi. Pikaliittimiin siirtymisen jälkeen niitä onkin jäänyt miljoonalaatikkoon, miljoona.

A.A
15.07.2011, 08.58
Tänä kesänä 2 kertaa ketju poikki ja molemmilla kerroilla pikaliitin petti. Ketjut joutui sattuneesta syystä/viasta kovalle rasitukselle ,mut kummallakin kerralla heikoin lenkki oli pikaliitin.:(

Näin tällä kertaa.

Mr.Auer
15.07.2011, 19.26
Mun kokemusten valossa nuo pikaliittimet on oikein oivia pelejä. Ketju on helppo irrottaa ilman työkaluja kunnon liuotinpesua varten, minkä tosi pyöräilijä tekee paljon useammin kuin normaali-ihmisen järki käsittää ("Kerran kahdessa viikossa??? KAU-HEE-TA!")

Ja ainakin mulla (koputan puuta) on ketjut katkennu joskus liitostapin kohdalta (tehtaalla asennettu) - ja liitostappi on (kokemattoman) helppo työntää liian syvään tai ei tarpeeksi pitkälle jolloin se ei ole kunnolla kiinni, tai sitten nivelestä tulee jäykkä.

Parhaita pikalukkoja on ollu SRAMin Powerlinkit sekä Wippermannin Connexit, myydään myös XLCn tuotemerkin alla mutta selkeesti ovat Wn tuotoksia. Nuo Wippermannit eivät myöskään aukea kuin pystyasennossa, ja ne ei kulu siitä avaamisesta - Shimanon omaa Quick Linkiä ei oo tarkotettu avattavaksi ja sitten uudelleen liitettäväksi. Mulla on myöskin aina työkalupussukassa lukkoja 6-7-8, 9 sekä 1-vaihteiselle ketjulle jos sattuu reissussa katkeemaan, ja ketjutyökalu vaurioituneen osan pois napsaisua varten.

Mr.Auer
15.07.2011, 19.29
Jos usein ketjua haluaa poistaa, liittimessä on mieltä minunkin mielestäni. Kuitenkin ketjun katkaisu työkalulla kannattaa tehdä niin, että tappi jää kiinni toiseen päällilevyyn. Ei siis saa työntää sitä läpi ja irti. Siitä se löytyy huulilta valmiina ja kiinnitys on silloin myös helppoa.

Ja sitä ketjuahan ei saa liittää samasta kohtaa uudestaan, ainakaan Shimanon ketjua - se reikä sivulevyissä väljenee, ja varsinkaan ei saa liittää asennustapilla uudestaan kohdasta missä on jo kerran ollut asennustappi. Siitä se kyllä sitten pettää. Noin sais tehdä lähinnä jonku Sveitsin armeijan pyörien käyttämille mopon ketjuille...

A.A
15.07.2011, 19.36
Mulla on myöskin aina työkalupussukassa lukkoja 6-7-8, 9 sekä 1-vaihteiselle ketjulle jos sattuu reissussa katkeemaan, ja ketjutyökalu vaurioituneen osan pois napsaisua varten.

Mä luulin olevani ainoa...:D

Mr.Auer
15.07.2011, 20.44
Mä luulin olevani ainoa...:D

Kyllä ne tulee kaikki osaset vielä hyvään tarpeeseen joku kaunis päivä, trust me ;) Jos ei itselle niin jonkun muun onnettoman fillaristin avuksi.
Mikään ei oo niin synkkää ku työntää pyörää kilometrikaupalla kotiin kun joku pikkujuttu on rikki (siellä on kaikenlaista muutaki tarpeellista, muttereita ja pultteja joka koloon, päällirengaspaikkoja sekä sisurille omiaan, ja nippareita sekä paikkatarpeita myös kuskille---)

p bonk
15.07.2011, 20.51
^ Sramin ja KMC:n pikaliittimet ovat ollet hyviä. Wippermanit aikanaan ainakin kymppiketjulla eivät kestäneet ja päätin tarvittaessa käyttää ketjukatkaisijaa.

JOULU
15.07.2011, 21.57
Moro

Minulla on pyörässäni kolmet ketjut. Kaikissa on wippermann connexit ( 10 vaihteinen ) ja olen ollut ratkaisuun erittäin tyytyväinen.
Olen varsin tuore harrastelija (3. kesä , kilometrejä n. 15 tkm) ja kertaakaan ketjuissa tai liittimissä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

Liitin helpottaa ketjujen irroittamista => pyörän puhdistaminen onnistuu helposti.

Jokainen päättäköön itse liittimen käytöstä, mutta MINUN PYÖRISTÄNI SELLAINEN tulee löytymään jatkossakin.

Risto Koivunen
15.07.2011, 22.32
Mulla on myöskin aina työkalupussukassa lukkoja 6-7-8, 9 sekä 1-vaihteiselle ketjulle jos sattuu reissussa katkeemaan, ja ketjutyökalu vaurioituneen osan pois napsaisua varten.

Itselläni on lenkkipyörän satulalaukussa pikaliittimet ainoastaan 6-7-8 sekä 10-vaihteisille ketjuille. Jostakin pitäisi vielä hankkia sinne seuraksi riittävän pieneen tilaan mahtuva ketjutyökalu (sekä liittimet 1- ja 9-vaihteisille ketjuille).

Jani73
15.07.2011, 22.53
^ Sramin ja KMC:n pikaliittimet ovat ollet hyviä. Wippermanit aikanaan ainakin kymppiketjulla eivät kestäneet ja päätin tarvittaessa käyttää ketjukatkaisijaa.

Mulla lähti viikko takaperin wippermanin 9-ketjusta lukon toinen puolikas kävelemään. Piti ketjun päät sitten metsässä laittaa kiinteästi yhteen ja sillä tiellä taidan mennä jatkossakin.

hannupulkkinen
16.07.2011, 00.30
Minäkin kätän pikalinkkejä, mutta en kyllä käsitä miksi ketujut pitäisi pesemistä varten irroittaa. Nykyisilläkin olen ajantu maantiellä useita tonneja. Pesen ne kyllä pyörässä kiinni ja aika usein.

tienlaita
16.07.2011, 10.13
Ja sitä ketjuahan ei saa liittää samasta kohtaa uudestaan, ainakaan Shimanon ketjua - se reikä sivulevyissä väljenee, ja varsinkaan ei saa liittää asennustapilla uudestaan kohdasta missä on jo kerran ollut asennustappi. Siitä se kyllä sitten pettää. Noin sais tehdä lähinnä jonku Sveitsin armeijan pyörien käyttämille mopon ketjuille...

On melkein lottovoittoon verrattava sattuma, jos saman kohdan avaa uudestaan. Kaipa kaikki pesua vartenkin ketjun irrottavat käyttävät pikaliitintä.

Kävin kokoamassa kaverille pyörän. Shimanon ysiketjussa ei ollutkaan pikaliitintä pakkauksessa, vaan erityinen liitäntätappi. Käyttöohjeen lukemalla homma toimi sillä onneksi hyvin. Siinä on ohjuriosa mikä katkaistiin lopuksi poikki.

Itselläni on lenkkipyörän satulalaukussa pikaliittimet ainoastaan 6-7-8 sekä 10-vaihteisille ketjuille. Jostakin pitäisi vielä hankkia sinne seuraksi riittävän pieneen tilaan mahtuva ketjutyökalu (sekä liittimet 1- ja 9-vaihteisille ketjuille).

Tuolla näkyy ainakin pari matkamallia: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1655207#post1655207

Raikku
24.07.2011, 04.15
Saiko tuon SRAMin linkin laittaa Shimpan ketjuun?

greenman
25.07.2011, 09.42
Sai kyllä.

Pyöräpummi
25.07.2011, 22.55
Nyt tuli Shimano Dura-Ace 7901-ketjut ja niissä ei ollut pikaliitintä vaan se niitti, pinni tai miksi sitä kutsutaankin.
Olen saanut Bike-Discountista samoja ketjuja ja niissä oli pikaliitin.

Siitä huolimatta todennäköisesti laitan ketjuun KMC-pikaliittimen.

veekoo
07.05.2013, 09.44
Voihan kele...

Hain Motonetistä kakkospyörään HG40 (8v) ketjut. Ketjujen mukana tuli jonkin sortin pikaliitin, sellainen jossa on toisessa levyssä kaksi kiinteää tappia ja toisessa kaksi reikää, siis tämmöinen: http://www.alerower.pl/p450,spinka-lancucha-shimano-quicklink-6-7-8-rzedow.html .

Puoli tuntia ähersin, enkä saanut tuota liitintä mitenkään kasaan. Mitenkäs tuon on oikein tarkoitus toimia?????????

Lopuksi ei auttanut muuta, kun rakentaa ketjun ylijääneestä osasta oma liitinosa, jossa siis kytkin ketjun yhteen käyttäen vanhoja tappeja. Pitänee vaan ajella rauhallisesti, kunnes saan tuohon kunnon liitoksen. Onneksi oli kakkospyörä kyseessä....

Halloo halloo
10.05.2013, 16.19
^ Outo on minulle. Olisiko, että levy (kuvassa oikeanpuoleinen) ensin toisesta tapista läpi, sitten levyä pyöräytetään 180 astetta ja toinen tappi läpi?

arctic biker
11.05.2013, 19.54
Mullon kanssa tommoinen systeemi, mistä lie tullut. Aikoinaan ihan sama lopputulos kuin veekoolla. Muistaakseni sitä piti ton tapittoman levyn keskeltä jotenkin painaa tai jotain. Taisin siirtää metallinkeräyspaljuun.
edit. Muistanpa hyvinkin, ostin vuosituhannen alussa kullanvärisiä 2 kappaletta, Saatto olla KMC:n tekemiä, luojan kiitos, en koskaan tositilanteessa tarvinnut!

tune
11.05.2013, 20.19
Itsellä tuli Wippermanin ConneX ketjujen mukana tuollainen ja on kyllä hankala liitin. Menee paikalle niin, että laitat ensin tapillisella palikalla ketjun päät kiinni ja sitten pujotat tuon isolla reiällä varustetun levyn toisen pään tappiin ja sitten käännät sen reiällisen levyn siten että se isoin reikä/lovet tulee avoimen tapin päälle ja sitten vaan taivutetaan ketjua sivusuunnasssa kaarelle puristaen sitä lukkopalaa molemmin puolin ja toivon mukaan se avoin tappi napsahtaa siihen reikään/loveen. Toivottavasti selostuksesta sai jotain selvää. On muuten myös pirullinen irroittaa. Itse pidän enemmän noista KMC:n ketjujen liittimistä / vastaavista.